Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2
+85
Pickadoll
MrA
tibet
Hellcop
Trashtalk
Trötto
Mange
Diktatorn
ezz
Groggen79
wilmus2007
kokostrollet
Donten_
DirtyTalking
Sundance Kid
Neurofunk20
Simon90
Kocur
27 Öqvist
Hedanders
Sir Prozac
GLHF
amarule
Myrman
CKa
PM
Lulefan
Högljudd
Dilox
hokkzorz
Ivanhoe
Monco
Lasse Proppmätt
Knäcktomten
stormvägen
HarryHaffa
kralle
Homer96
pingu
Redbear
Donowitz
Vexet
Pajala
MiCCe
Dentos
GustenA
Mr Bister
Patrik82
JuniorX
JohanO
Urken
Kagen
Rönken
Slapshot
Lars158
Jonken
LuleåWinston
Tony Moore
Puckad
icemask
ski3r
Snikne Ville
makkanmakkan
nummer 17
Ölhamstern
Micke80
Qirren
Old Brooklyn
Tigerman
KaptenBlodskelett
Kapten Haddock
Mickeee
LulefanGBG
Bamsefar
Scouten
farre
Wolfhunter
Klabbe
Norlin
Luleåfan
FruktHamster
LHF96
Kallepedal
Sportchefen #2
NallePhu
89 posters
Sida 10 av 21
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2
Som sagts tidigare, gillar Pelle klart bättre som krönikör än som bloggare. Men det här är ju bara jävla gegga enligt mig.
http://www.nsd.se/sport/bloggar/k-markt/borja-med-att-varva/?blog=7127235&entry=9606759
http://www.nsd.se/sport/bloggar/k-markt/borja-med-att-varva/?blog=7127235&entry=9606759
Snikne Ville- Antal inlägg : 6528
Lästa nyss vad Pelle skrev och jag tror han drabbats av mask i hjärnan. Jag är själv av åsikten att något måste göras men inte fan kan lhf börja tokvärva.. För vilka pengar? Gissar att det redan sitter folk på kansliet och knaprar antidepp då de inser att det kanske inte blir slutspel som laget spelar nu. I min värld har vi en trupp som ska kunna ligga högt i ligan resultatmässigt. Visst att det går byta ut någon enstaka spelare men att börja ta fram slaktkniven är gå över ån efter vatten. Jag skulle hellre byta ut någon röst i båset eller omvärdera lagets spelsystem. För nog fan har de ett även om det inte syns.
Rätt mycket sitter i huvudet då man börjar torska flera matcher på rad och på ett sådant sätt som det förlorats på och lägg därtill de utbasunerade guldambitionerna. Det är alltid lättare att ha allt att vinna än att ha allt att förlora.
Rätt mycket sitter i huvudet då man börjar torska flera matcher på rad och på ett sådant sätt som det förlorats på och lägg därtill de utbasunerade guldambitionerna. Det är alltid lättare att ha allt att vinna än att ha allt att förlora.
GLHF- Antal inlägg : 217
Jag tycker att han träffar på pricken rätt faktiskt. Mina känslor efter den senaste tidens resultat satte han ord på. En stark egenskap. Och faktum är att det inte går att dalta med Luleå för tillfället. För även när Luleå har sina fläckfria stunder, så är de andra lagen bättre.
Luleå förtjänar stark kritik. Du kan inte bygga upp klubben så som gjorts under flera års tid, för att sen, tack vare pengar bygga helt om, slå dig för bröstet, vara dumdryg och prata om tre bergstoppar och fan vet allt, för att sen visa upp resultat som raserar allt. Då får du kritik.
Att hoppas på att folk ska klappa dig på axeln och säga att "det löser sig, ni är ju egentligen bra". Det går inte. Speciellt när det är baserat på att det "finns bra stunder".
Det finns inga bra stunder för tillfället. Klubben är på månader körd rätt ner i skiten. Både sportsligt och ledningsmässigt. Allt går inte att lösa direkt. Men något måste hända, och det fort för det här håller inte.
Det säger Pelle och jag tycker han säger det på ett bra sätt, om än med lite väl mycket metaforer.
Därmed inte sagt att det är just spelarvärvningar som är det rätta - men något måste fort ske.
Luleå förtjänar stark kritik. Du kan inte bygga upp klubben så som gjorts under flera års tid, för att sen, tack vare pengar bygga helt om, slå dig för bröstet, vara dumdryg och prata om tre bergstoppar och fan vet allt, för att sen visa upp resultat som raserar allt. Då får du kritik.
Att hoppas på att folk ska klappa dig på axeln och säga att "det löser sig, ni är ju egentligen bra". Det går inte. Speciellt när det är baserat på att det "finns bra stunder".
Det finns inga bra stunder för tillfället. Klubben är på månader körd rätt ner i skiten. Både sportsligt och ledningsmässigt. Allt går inte att lösa direkt. Men något måste hända, och det fort för det här håller inte.
Det säger Pelle och jag tycker han säger det på ett bra sätt, om än med lite väl mycket metaforer.
Därmed inte sagt att det är just spelarvärvningar som är det rätta - men något måste fort ske.
Dilox- Antal inlägg : 742
Kapten Haddock skrev:Sportchefen #2 skrev:Det är lätt att vara quarterback på måndag morgon, och även om jag trodde på en tung start av serien så hade jag inte väntat mig detta.
Men.
Jag tror Osten ångrar sig bittert nu. Han har skött sitt uppdrag jäkligt bra. Tagit många kloka beslut, inte alla förstås för det är omöjligt men i det stora hela gjort det bra och Luleå har också haft flera starka säsonger de senaste fyra, fem åren. Det ska vi inte glömma.
Det normala för Osten hade nog varit att skynda långsamt, även om stora pengar skyfflades in i klubben utifrån. Värva klokt. Bygga ett starkt lag med de rätta spelarna. Norrbottningar. Karaktärsspelare.
Men nu fick han en idé, som även av rent egoistiska skäl kändes omöjlig att gå förbi. Guldet skulle till Luleå 20 år efter att han själv vann det.
Då fanns det ingen tid att bygga stabilt och tryggt på sikt med hjälp av extra klirr, utan det fick bli all in, han köpte guldfärg, beordrade bergsbestigningar a la 95/96 och gick efter de största stjärnorna i SHL.
Det har aldrig varit enkelt att köpa ihop ett guldlag på det sättet, det vet även Osten. Men han chansade.
Nu ser vi att laget inte alls är tillräckligt bra trots alla stjärnor, och även om det lär bli mycket bättre så blir det ALDRIG mer än semifinal.
Och när Osten summerar sin hockeykarriär så är det stor risk att han blir ihågkommen för detta lika mycket som SM-guldet.
Jag tror han ångrar sig bittert att han for iväg för ett 20-årsjubileums skull.
Bra skrivet!
Nu har Osten många hårda och tunga beslut att ta och de bör göras omgående!
Han måste ta tag i tränare och se till att dom spelar ett spel som passar spelarna och anpassa systemet till vad som finns på planen.
Vi har bra spelare, men de är inte mycket som stämmer på planen.
Många sa vid de tidiga förlusterna att "vi har mött så bra lag i början" & "de är tidigt på säsongen" och de är väl så man vill skydda laget i sina tankar, när man har höga förväntningar?! Givetvis var jag inget undantag i detta och ville krypa bakom dessa ord, men nu JÄ....R är de allvar och nu är smekmånaden ta mig FN över!
Jag vill se nått NU och de är Ostens ansvar att räta upp tränare och spelare, så att vi inte faller helt platt i den här serien!
Jag älskar hockeyn och framför allt Luleå Hockey, så man följer dom 365 dagar om året och dom väcker en massa känslor, bra och dåliga! Nu är ja riktigt less på dom dåliga, för de var många år sedan de höll i sig så här länge.
Självklart följer ett fan sitt lag i vått och torrt och inget kan ändra på de, men för att inte även ekonomin ska dala, så är de väldigt viktigt att de sportsliga rätas upp snarast!
Publik, Sponsorer och försäljning styrs av de sportsliga och de syns väl inte minst inför denna säsong när denna enorma satsning (för ett SHL-lag i alla fall) är gjord.
Vi har slagit rekord i antal säsongskort och sponsorsidan har ökat drastiskt inför säsongen p.g.a. satsningen, men om nu laget faller platt så är jag rädd för att föreningen kommer ta ordentligt med stryk ekonomiskt framöver.
Nää älskade Luleå Hockey......nu gör vi nått bra!
"Han måste ta tag i tränare och se till att dom spelar ett spel som passar spelarna och anpassa systemet till vad som finns på planen.
Vi har bra spelare, men de är inte mycket som stämmer på planen."
Exakt min tanke så vad göra jo man ändrar spelide precis som ifjol och bättre att göra det nu än i december som ifjol då räddades vi av 5 raka 3 poängare som gav konstgjord andning
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Snikne Ville skrev:Som sagts tidigare, gillar Pelle klart bättre som krönikör än som bloggare. Men det här är ju bara jävla gegga enligt mig.
Statistiken runt tränarbyte har ju diskuterats i C More och på alla möjliga plattformar. Men bygger inte den i mångt och mycket på lag som tar in en tränare rätt sent på säsongen? Ta in en tränare med 10-15 omgångar kvar, till ett lag som är totalt nerkörda i damaskerna - måste vara svårt läge att komma in. Bulan gjorde det OK med Brynäs ändå får man säga.
Men säg nu, men 30-35 omgångar kvar, borde väl kunna finnas lite bättre förutsättningar. Jag personligen tro att antingen byter man nu eller inom 5-6 matcher eller så gör man det inte. Sitta och vänta ut till säsongen börjar närma sig slutet måste ju vara sämsta alternativet nästan.
Frågan är hur saker och ting skulle kunna bli om man tar in en till tränare, säg en assisterande med erfarenhet som får ordna med pp och lite annat?
Fråga nummer två - varifrån kommer prestigen runt Johan Harju som center? Det är en gåta för mig.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Det största problemet är inte Harju som center, det är att vi inte har något bättre alternativ...
ski3r- Antal inlägg : 1992
ski3r skrev:Det största problemet är inte Harju som center, det är att vi inte har något bättre alternativ...
Fast det blir väl lite hönan och ägget? Man har ju uppenbarligen helt riktat in sig på honom som center, oavsett. Lite märkligt kan jag tycka det är, förra säsongen gick han som bäst när han fick köra med en äkta tvåvägare i Chris. Detta är väl inte vad som gjort att laget tankar, men är ju likt det Pelle Cervenka lyfter fram en av ett antal märkliga saker som hänt sista tiden i Luleå HF.
Kommer det överhuvudtaget att göras några förändringar alls, känslan just nu är att man sticker huvudet i sanden och fortsätter rulla på precis som vanligt säsongen ut.
Sir Prozac- Antal inlägg : 2491
Tvivlar inte på att man jobbar oerhört med laget i detta nu, sen om det räcker eller är rätt väg , det kommer att visa sig. Oavsett så har väckarklockan ringt både en och två gånger och det är dags att vakna upp.Sir Prozac skrev:Kommer det överhuvudtaget att göras några förändringar alls, känslan just nu är att man sticker huvudet i sanden och fortsätter rulla på precis som vanligt säsongen ut.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Rönken skrev:Snikne Ville skrev:Som sagts tidigare, gillar Pelle klart bättre som krönikör än som bloggare. Men det här är ju bara jävla gegga enligt mig.
Statistiken runt tränarbyte har ju diskuterats i C More och på alla möjliga plattformar. Men bygger inte den i mångt och mycket på lag som tar in en tränare rätt sent på säsongen? Ta in en tränare med 10-15 omgångar kvar, till ett lag som är totalt nerkörda i damaskerna - måste vara svårt läge att komma in. Bulan gjorde det OK med Brynäs ändå får man säga.
Men säg nu, men 30-35 omgångar kvar, borde väl kunna finnas lite bättre förutsättningar. Jag personligen tro att antingen byter man nu eller inom 5-6 matcher eller så gör man det inte. Sitta och vänta ut till säsongen börjar närma sig slutet måste ju vara sämsta alternativet nästan.
Frågan är hur saker och ting skulle kunna bli om man tar in en till tränare, säg en assisterande med erfarenhet som får ordna med pp och lite annat?
Fråga nummer två - varifrån kommer prestigen runt Johan Harju som center? Det är en gåta för mig.
Hej rätt Rönken!!!
Ska de bytas, så gör de NU ! ! !
Jaa..... Harju! Förstår inte heller varför han inte skeppas till kanten. Vet att alternativen inte är jättemånga, men när de inte fungerar fläckfritt, så är de bara att trycka Lagacé brevid Harju, för att få honom sitt rätta element. Dessutom är ja säker på att han inte bara kommer att leverera än bättre, han kommer och göra sina medspelare bättre!
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Hajen gick väl ut på försäsongen att han vill spela som center om jag inte missminner mig, Men han passar bäst som ytter och inget annat då kommer han till son rätta plats!
Sedan ang tränarfrågan känslan är att Jocke gjort det han kan och lite mer än så men han lyckas inte mer med laget, Visst kan det vända men då är det mer laget som gett sig fan på att nu spelar vi som vi vill och ser till att det fungerar lite!
Osten/LHF har inte sparkat en tränare under pågående säsong och tydligen lär det inte ske nu heller då Jocke sitter på ett utgående kontrakt, Sedan om det är smart eller inte är väl mer upp till var och en att analysera men forts det likt detta så är det inget bra för ekonomin i klubben!
Sedan ang tränarfrågan känslan är att Jocke gjort det han kan och lite mer än så men han lyckas inte mer med laget, Visst kan det vända men då är det mer laget som gett sig fan på att nu spelar vi som vi vill och ser till att det fungerar lite!
Osten/LHF har inte sparkat en tränare under pågående säsong och tydligen lär det inte ske nu heller då Jocke sitter på ett utgående kontrakt, Sedan om det är smart eller inte är väl mer upp till var och en att analysera men forts det likt detta så är det inget bra för ekonomin i klubben!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Jag tror inte på att byta tränare som panikåtgärd. Ska man byta tränare ska man ha en tydlig anledning, som att spelarna uttrycker att man saknar förtroende för tränaren och hans idéer.
Spelet är absolut inte godkänt, men tror faktiskt att nuvarande grupp behöver arbetsro betydligt mer än vad de behöver panikåtgärder.
Ang värvningar, så skulle det inte förvåna mig Osten håller hökögon på marknaden även om han utåt säger att inte ändringar finns planerade. I första hand skulle jag gissa att man vill byta ut Shira mot en back som faktiskt levererar i åtminstone NÅGON mån på SHL-nivå.
Spelet är absolut inte godkänt, men tror faktiskt att nuvarande grupp behöver arbetsro betydligt mer än vad de behöver panikåtgärder.
Ang värvningar, så skulle det inte förvåna mig Osten håller hökögon på marknaden även om han utåt säger att inte ändringar finns planerade. I första hand skulle jag gissa att man vill byta ut Shira mot en back som faktiskt levererar i åtminstone NÅGON mån på SHL-nivå.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Någon som hört någonting om Sweatt?
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
LulefanGBG skrev:Någon som hört någonting om Sweatt?
Tränade idag, men klev av med känningar...
Redbear- Antal inlägg : 6780
Tack för svaret, inte det jag ville höra men positivt att han tränade åtminstone. Hoppas det betyder att han snart är påväg tillbaka och att känningarna bara var ett minor setback...Redbear skrev:LulefanGBG skrev:Någon som hört någonting om Sweatt?
Tränade idag, men klev av med känningar...
Savilahti verkar vara skyddad bara för att han är från orten. Värdelös back som låg bakom förlusten mot Fbk. Schira har iaf potential.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Slapshot skrev:Savilahti verkar vara skyddad bara för att han är från orten. Värdelös back som låg bakom förlusten mot Fbk. Schira har iaf potential.
Nu tar du i lite för mycket. Det stärker inte direkt budskapet.
Sandström har varit sämre än Savva de senaste matcherna. Hur värderas det?
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Varken Savva eller Janne var nog tänkta att utgöra stommen i topp 4 på backsidan, men som det sett ut har Janne fått ta en del minuter. Bägge har utgående kontrakt, Janne kan nog få förlängt, Savva är tveksamt.
Savva kommer nog bli kvar. En som brinner för klubben och är ganska billig i lön. Enligt mig har han varit bättre än Janne i år. Vi får kanske inse att även han börjar bli gammal... Tyvärr!
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Varför testar man inte att byta plats på Harju och Micflickier? Harju har inte gjort bort sig som center men kanske skulle vara ännu bättre på kanten som ni säger. Östen sade väl dessutom att Micflickier kunde centra när han värvades, och han är dessutom den av det tre som är bäst defensivt...
Dessutom skulle han nog få delta lite mer i spelet i uppspelsfasen och i offensiv zon.
Är väl inte lika optimalt som en riktig center, och föga troligt eftersom Harju prompt skAll lira center men en tanke bara...
Dessutom skulle han nog få delta lite mer i spelet i uppspelsfasen och i offensiv zon.
Är väl inte lika optimalt som en riktig center, och föga troligt eftersom Harju prompt skAll lira center men en tanke bara...
Förresten, tränade Harju idag? Tänker på att han utgick i gårdagens match...
LulefanGBG skrev:Varför testar man inte att byta plats på Harju och Micflickier? Harju har inte gjort bort sig som center men kanske skulle vara ännu bättre på kanten som ni säger. Östen sade väl dessutom att Micflickier kunde centra när han värvades, och han är dessutom den av det tre som är bäst defensivt...
Jepp. Den tanken har slagit mig också!
De är som vi säger, Hajen har absolut inte gjort bort sig som center, men vill se han mer fri på kanten där han hör hemma. Dessutom vill ja inte se Harju som spelfördelare i PP, när han är en skytt och framför allt en målskytt av rang!
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Förutom en massa markeringsmissar i försvarszonen där han tappat sin gubbe men det gäller väldigt många forwards inte bara Harju samt att han aldrig är hemma först av forwards (inte direkt oväntat då han ju inte är speciellt snabb och reser sig alltid efter 2-3 skär)Kapten Haddock skrev:LulefanGBG skrev:Varför testar man inte att byta plats på Harju och Micflickier? Harju har inte gjort bort sig som center men kanske skulle vara ännu bättre på kanten som ni säger. Östen sade väl dessutom att Micflickier kunde centra när han värvades, och han är dessutom den av det tre som är bäst defensivt...
Jepp. Den tanken har slagit mig också!
De är som vi säger, Hajen har absolut inte gjort bort sig som center, men vill se han mer fri på kanten där han hör hemma. Dessutom vill ja inte se Harju som spelfördelare i PP, när han är en skytt och framför allt en målskytt av rang!
Skulle tro att Micflickier hade gjort det bättre faktiskt.
Men jag vill se Granström som center i första linan
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
En sak som folk glömmer bort är att vi faktiskt bara har haft 4 hemma-matcher på 11 spelade. Av dom 4 har vi vunnit 2. Naturligtvis är det inte en ursäkt för det dåliga resultatet hittils men en del av helheten är det iaf.
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
hokkzorz skrev:En sak som folk glömmer bort är att vi faktiskt bara har haft 4 hemma-matcher på 11 spelade. Av dom 4 har vi vunnit 2. Naturligtvis är det inte en ursäkt för det dåliga resultatet hittils men en del av helheten är det iaf.
Absolut. Och en av matcherna var mot Real Frölunda och den andra mot SAIK.
GustenA- Antal inlägg : 3114
Oavset hemma eller borta så har det sett lika uselt ut och man har blivit utspelade princip mot alla. Jämnt skägg mot Karlskrona
Ja hemma/borta ska liksom inte ha så stor inverkan på grundspelet. Förmågan att slå en hyfsad passning ska ju liksom finnas oavsett var man spelar, så jag vet inte jag. Hade man spelat ok och torskat hade jag köpt den förklaringen.
Men det räcker med att titta på Frölunda-Linköping igår för att förstå det stora problemet: Luleå har inte farten i spelet som krävs för att vinna mot topplagen. Frölunda klapp-klapp-spelade rakt igenom Linköpings försvar. Snabba pass, hela tiden, åka skridskor hela tiden, få pucken på bladet, hela tiden. Det var en uppvisning i hockey.
Men det räcker med att titta på Frölunda-Linköping igår för att förstå det stora problemet: Luleå har inte farten i spelet som krävs för att vinna mot topplagen. Frölunda klapp-klapp-spelade rakt igenom Linköpings försvar. Snabba pass, hela tiden, åka skridskor hela tiden, få pucken på bladet, hela tiden. Det var en uppvisning i hockey.
Vexet- Antal inlägg : 459
Ja, det får ju en att fråga sig:
Som Luleå spelade mot LHC, om man skulle spela så i ett bortamöte mot Frölunda, mot ett Frölunda som i sin tur spelar som i deras match mot LHC. Hur skulle det då sluta? Hujja!
Som Luleå spelade mot LHC, om man skulle spela så i ett bortamöte mot Frölunda, mot ett Frölunda som i sin tur spelar som i deras match mot LHC. Hur skulle det då sluta? Hujja!
Dilox- Antal inlägg : 742
LulefanGBG skrev:Förresten, tränade Harju idag? Tänker på att han utgick i gårdagens match...
Inte med idag iaf, så knappast igår heller :/
Jag läser spaltmeter efter spaltmeter i blaskor och bloggar med olika åsikter om varför Luleå Hockey går kräftgång i serien men det verkar vara få som faktiskt tittar på matcherna. Här ska ni få sju anledningar till att det ser så illa ut som det gör.
#41 Ilari Melart
#27 Brendan Mikkelson
#3 Marcus Oskarsson
#7 Jan Sandström
#8 Per Savilahti Nagander
#6 Craig Schira
#56 Jonathan Sigalet
Man kan skrika högljutt att Harju inte ska spela center (jag håller med, han är bättre på kanten, Fagervall verkar se någon prestige i att inte flytta på honom), att vi saknar spelsystem eller att forwards inte backcheckar. MEN faktum är att Luleås backbesättning inte är bra nog för det tempo som SHL håller idag, Sandström (agerar ryggsäck, dags för pension typ 2014), Melart (sämst i SHL? Svar: JA!), Nagander (personifierar inte snabbhet och puckkontroll), Sigalet (mängder av misstag och inne på det mesta bakåt), Schira (lite vassare senaste matcherna men passningsspelet är under all kritik), Oskarsson (Allsvenskan nästa!), Mikkelson (nåja han har väl vart helt okej totalt sett).
Det här håller inte, vi har inte ersatt Fransson, Näkyvä, Jonsson, Kukan, Fagerudd eller någon av våra spelande backar under de senaste två åren. Luleå behöver backar av Robin Jonsson, Topi Jaakola stuk, grymt vassa i egen zon och en fantastisk förmåga att slå snabba förstapass på framrusande forwards. Idag stannar 95% av uppspelen upp p.g.a. dåligt passningsspel.
När grundtalangen saknas så är det svårt oavsett tränare och spelsystem.
Luleå behöver en "Quick-fix" med två spelande backar samtidigt som man måste få igång Schira och Sigalet som känns som de med högst potential.
I trion Sandström, Melart och Nagander bör minst två få se sig om efter nytt jobb omgående.
Jaros? Själin? Andra juniorer? Nja det är ingen enskild lösning men en sån som Jaros kan nog sprida en del energi genom sitt uppoffrande spel, men det måste ske i kombination med nyförvärv.
När man har nya spelskickliga backar på plats så kan man börja diskutera tränarbyte, center problematiken osv. för då har man löst grundproblemet.
Luleå har i och med Wallmarks intåg tillgång till en helt okej centersida, inte så bra som ett guldlag bör ha men betydligt vassare än vad vår backbesättning är.
#41 Ilari Melart
#27 Brendan Mikkelson
#3 Marcus Oskarsson
#7 Jan Sandström
#8 Per Savilahti Nagander
#6 Craig Schira
#56 Jonathan Sigalet
Man kan skrika högljutt att Harju inte ska spela center (jag håller med, han är bättre på kanten, Fagervall verkar se någon prestige i att inte flytta på honom), att vi saknar spelsystem eller att forwards inte backcheckar. MEN faktum är att Luleås backbesättning inte är bra nog för det tempo som SHL håller idag, Sandström (agerar ryggsäck, dags för pension typ 2014), Melart (sämst i SHL? Svar: JA!), Nagander (personifierar inte snabbhet och puckkontroll), Sigalet (mängder av misstag och inne på det mesta bakåt), Schira (lite vassare senaste matcherna men passningsspelet är under all kritik), Oskarsson (Allsvenskan nästa!), Mikkelson (nåja han har väl vart helt okej totalt sett).
Det här håller inte, vi har inte ersatt Fransson, Näkyvä, Jonsson, Kukan, Fagerudd eller någon av våra spelande backar under de senaste två åren. Luleå behöver backar av Robin Jonsson, Topi Jaakola stuk, grymt vassa i egen zon och en fantastisk förmåga att slå snabba förstapass på framrusande forwards. Idag stannar 95% av uppspelen upp p.g.a. dåligt passningsspel.
När grundtalangen saknas så är det svårt oavsett tränare och spelsystem.
Luleå behöver en "Quick-fix" med två spelande backar samtidigt som man måste få igång Schira och Sigalet som känns som de med högst potential.
I trion Sandström, Melart och Nagander bör minst två få se sig om efter nytt jobb omgående.
Jaros? Själin? Andra juniorer? Nja det är ingen enskild lösning men en sån som Jaros kan nog sprida en del energi genom sitt uppoffrande spel, men det måste ske i kombination med nyförvärv.
När man har nya spelskickliga backar på plats så kan man börja diskutera tränarbyte, center problematiken osv. för då har man löst grundproblemet.
Luleå har i och med Wallmarks intåg tillgång till en helt okej centersida, inte så bra som ett guldlag bör ha men betydligt vassare än vad vår backbesättning är.
MiCCe- Antal inlägg : 159
Micce:
Tycker rätt många ringat in defensiven och spelet med puck i egen zon som största problemen.
Sedan kan ju för all del spelsystemet vara del av problemet iofs om forwards in möter upp och gör sig spelbara.
Tycker rätt många ringat in defensiven och spelet med puck i egen zon som största problemen.
Sedan kan ju för all del spelsystemet vara del av problemet iofs om forwards in möter upp och gör sig spelbara.
Håller med Micce om att backbesättningen är våran svagaste punkt. Vi skulle behöva bygga om den nu under säsongen.
Sen måste jag säga att det allmänt är dålig rörelse i laget nu.. Mot Linköping exempelvis såg det chockerande dåligt ut på den fronten. Man kan inte bara skylla på backarna om övriga laget inte rör på benen, backcheckar, och gör sig spelbara.
För att få lite grundtrygghet i spelet så måste vi bara få defensiven att funka bättre än den gjort hittills.
Idealiskt så naturligtvis behöver vi få in en ny center.. (bra tekare ja tack!)
Rajala - Ny Center - Harju
Sweatt - Lagace - Micflikier
Sylvegård- Wallmark - Cehlarik
Foppa - Granström - Hedman
extra Fabricius
** Följdaktligen så "offrar" vi Petrell så fort vi hittar "rätt" center på marknaden.
Sen måste jag säga att det allmänt är dålig rörelse i laget nu.. Mot Linköping exempelvis såg det chockerande dåligt ut på den fronten. Man kan inte bara skylla på backarna om övriga laget inte rör på benen, backcheckar, och gör sig spelbara.
För att få lite grundtrygghet i spelet så måste vi bara få defensiven att funka bättre än den gjort hittills.
Idealiskt så naturligtvis behöver vi få in en ny center.. (bra tekare ja tack!)
Rajala - Ny Center - Harju
Sweatt - Lagace - Micflikier
Sylvegård- Wallmark - Cehlarik
Foppa - Granström - Hedman
extra Fabricius
** Följdaktligen så "offrar" vi Petrell så fort vi hittar "rätt" center på marknaden.
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Jag förstår inte varför så många verkar vilja göra sig av med Petrell. Han var kanske vår bästa spelare i slutspelet förra säsongen och gör det grymt bra tillsammans med Wallmark och Chelarik. Varför bryta den enda fungerande kedjan vi har?
ski3r skrev:Jag förstår inte varför så många verkar vilja göra sig av med Petrell. Han var kanske vår bästa spelare i slutspelet förra säsongen och gör det grymt bra tillsammans med Wallmark och Chelarik. Varför bryta den enda fungerande kedjan vi har?
Vill och vill. Det är nog snarast så att Petrell är den enda rimliga chansen att få en center. Vilken annan spelare kan rimligtvis bytas bort mot en center om du tar in faktorer som lön, kontraktsläget och marknadsvärde.
Dock håller jag med om att baksidan bör prioriteras även om en stabil tvåvägscenter också vore önskvärt.
Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
ski3r skrev:Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
Nej jag vet inte vad Petrell tjänar, men helt taget ur luften är det väl inte att säga att en finsk landslagspelare med 95 NHL-matcher knappast går till en klubb han helt saknar koppling till för kaffepengar.
Men vem annars kan man byta ut (OM man nu ska byta ut någon öht) för att landa en center som kan göra skillnad?
Edit: påpekar igen att jag inte förordar att skicka Petrell, det enda jag sagt i frågan är att OM osten letar center gissar jag att det är Petrell man tänker offra, eftersom jag inte ser vem annars som skulle kunna vara nyckeln till en sådan affär
FruktHamster skrev:ski3r skrev:Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
Nej jag vet inte vad Petrell tjänar, men helt taget ur luften är det väl inte att säga att en finsk landslagspelare med 95 NHL-matcher knappast går till en klubb han helt saknar koppling till för kaffepengar.
Men vem annars kan man byta ut (OM man nu ska byta ut någon öht) för att landa en center som kan göra skillnad?
Edit: påpekar igen att jag inte förordar att skicka Petrell, det enda jag sagt i frågan är att OM osten letar center gissar jag att det är Petrell man tänker offra, eftersom jag inte ser vem annars som skulle kunna vara nyckeln till en sådan affär
Sweatt.
FruktHamster skrev:ski3r skrev:Jag förstår inte varför så många verkar vilja göra sig av med Petrell. Han var kanske vår bästa spelare i slutspelet förra säsongen och gör det grymt bra tillsammans med Wallmark och Chelarik. Varför bryta den enda fungerande kedjan vi har?
Vill och vill. Det är nog snarast så att Petrell är den enda rimliga chansen att få en center. Vilken annan spelare kan rimligtvis bytas bort mot en center om du tar in faktorer som lön, kontraktsläget och marknadsvärde.
Dock håller jag med om att baksidan bör prioriteras även om en stabil tvåvägscenter också vore önskvärt.
Önskvärt att vi får in en tvåvägs toppcenter. Denna center bör dessutom spela med stort hjärta/ansvar då vi redan har en massa lirare som försvinner mellan varven. Petrell kan vi offra i bytet eller Rajala som jag inte är så imponerad av ännu, försvinner långa stunder totalt i matcherna. Tycker att vi även kan lyfta Sly om Petrell skulle lämna.
pingu- Antal inlägg : 2418
FruktHamster skrev:ski3r skrev:Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
Byta rakt av mot en center av klass gör man knappast med Petrell heller skulle jag tro. Men visst, han är garanterat dyrare än exempelvis Sylle. En sak är vi dock överens om, prio ett bör vara att hitta en riktigt bra back.
Sweatt verkar det inte bli någon ljusning med men svårt att få någon att ta över en skadad spelare dock.
pingu- Antal inlägg : 2418
Varför ska man skicka Sweatt?! Duktig tvåvägare med offensiv kraft och grymt stark i sargspelet. Nej nej, snart stänger vi ner forumet om det blir mer struntprat.
Edit: Sweatt är ju en Petrell fast med händer, han kliver på bra mycket hårdare i sargspelet än vad jag hade fått uppfattning om av honom från Brynäs. Visst inte riktigt lika stora tacklingar som Lennu. Sweatt och Sigalet står för en perfekt fysisk spelstil. Man plockar gubbe och/eller vinner puck när man väl tacklar, man tacklar dessutom ofta. Underbara spelartyper.
Edit: Sweatt är ju en Petrell fast med händer, han kliver på bra mycket hårdare i sargspelet än vad jag hade fått uppfattning om av honom från Brynäs. Visst inte riktigt lika stora tacklingar som Lennu. Sweatt och Sigalet står för en perfekt fysisk spelstil. Man plockar gubbe och/eller vinner puck när man väl tacklar, man tacklar dessutom ofta. Underbara spelartyper.
Urken skrev:FruktHamster skrev:ski3r skrev:Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
Sweatt.
Många lag som vill ha en spelare som har en mystisk skada som inte verkar vilja läka?
Hoppas att Sweatts skada läker! Petrell är nog den spelare som kan ge lite pengar. Producerar för lite offensivt och kan ersättas!
27 Öqvist- Antal inlägg : 65
FruktHamster skrev:Urken skrev:FruktHamster skrev:ski3r skrev:Men det där med lönen är ju bara spekulationer, möjligtvis att du vet mer, men annars är det ju bara taget ur luften att han skulle sitta på en stor lönepost.
Sweatt.
Många lag som vill ha en spelare som har en mystisk skada som inte verkar vilja läka?
Skrev det mest på djävulskap, med en gnutta bitterhet. Trodde han skulle glänsa i Luleå, men vi vet alla hur det hittills har gått, både för honom och laget. Med det sagt, hade jag gärna bytt honom rakt av mot en center - vilket är önsketänkande.
Sweatt sitter på kontrakt över nästa säsong också, ser hellre att man i så fall skeppar någon med utgående, vilket måste vara enklare. Sweatt har Luleå knappast fått ut maximalt av ännu. Sweatt-Micflikier-Harju har alla kontrakt över nästa säsong, i min bok är det givet att dessa förblir en del av Luleås satsning och ingår i spets-kolumnen.
Sedan får vi se vad Rajala går för, värd att förlänga eller bara spela säsongen ut för att ta in någon annan nästa säsong.
Sedan får vi se vad Rajala går för, värd att förlänga eller bara spela säsongen ut för att ta in någon annan nästa säsong.
När blev Sweatt skadad? På träning? Eller är det något som har suttit i längre? När såg man att han körde på för fullt senast?
GustenA- Antal inlägg : 3114
GustenA skrev:När blev Sweatt skadad? På träning? Eller är det något som har suttit i längre? När såg man att han körde på för fullt senast?
Jag skulle gissa på att han haft känningar hela säsongen, för han har aldrig riktigt kommit upp i full potential i år. Har man känningar i ljumsktrakten så är det svårt att spela hockey - speciellt på det sätt som Sweatt gjort sig känd för.
GustenA skrev:När blev Sweatt skadad? På träning? Eller är det något som har suttit i längre? När såg man att han körde på för fullt senast?
Inför CHL-matchen hemma mot FBK klev han av på värmningen.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Snikne
Då är det bekräftat. Tillbaks till ABC.
"LULEÅ/ISHOCKEY 55 procent av läsarna på NSD.se tycker att han ska få sparken. Joakim Fagervall är mer oroad över lagets spel. Nu berättar den ifrågasatte Luleåtränaren om avgångskraven, om spelarnas oro – och den nya enkla filosofin som ska hjälpa laget tillbaka.
Luleå Hockey skulle ta guld. Verkligheten blev en annan. Nu parkerar laget på 10:e plats i tabellen, 16 poäng bakom serieledande Frölunda. Efter den senaste förlusten, 1–5 mot Färjestad, lades en omröstning upp på NSD.se där läsarna fick välja mellan tre alternativ för att Luleå Hockey skulle bli bättre.
Av drygt 3 500 röster röstade mer än hälften, 55 procent, på alternativet ”förändringar på tränarsidan”.
– Ja, sånt är mitt liv. Jag vet inte om det är baksidan av jobbet, men det är i alla fall en del av jobbet. När det går bra är det åt andra hållet, säger Joakim Fagervall.
Oroar du dig?
– Jag blir inte mer stressad av det, jag kan inte påverka det.
Men stressad är du?
– Det som stressar mig lite är det som händer på isen, att vissa kanske inte kan spela, såna saker. Det som händer i cybervärlden kan jag inte ägna mig åt. Klart det är mitt fel, det är ju skitenkelt, hahaha.
Vad vill du säga åt dem som vill att du får sparken?
– Fortsätt tyck vad ni vill, det har ni rätt att göra. I övrigt har jag väl ingenting att tillägga.
Klart är dock att Fagervall har bekymmer, oavsett NSD-läsarnas krav på hans avgång.
Laget spelar knackigt och Luleåtränaren tror att det snarare handlar om mentala orsaker än fysiska eller taktiska.
– Hade det varit enkelt så hade det varit borta. Det sitter i en annan spärr, det handlar inte om något som händer på isen. Jag hävdar fortfarande att vi gör en av våra bättre matcher offensivt mot Färjestad – men vi släpper in fem mål. Det är fakta.
Nu gör ni misstag som jag lärde mig att inte göra på uterinken i Avan när jag var tolv.
– Ja, så är det ju. Vi går bort oss på deras två första mål, det är dåligt. Det pratar vi om hela tiden.
Hur?
– Vi vill inte att vi ska bli stillastående eller försvarsinriktade, men vi vill klara av att göra bättre avvägningar.
Varför gör ni inte det?
– Vi vill så väldigt gärna göra mål just nu. Vi vill ha det där målet, det kommer aldrig, så vi testar hårdare och hårdare med fler personer – och till slut så brister det bakåt.
Är det forwards som tappar pucken i fel lägen eller backarna som stöter fram för långt?
– Det är en kombination. Det synkar inte riktigt, men nu har vi landat i något. Vi ska börja bakifrån, stänga matchen – och sen tar vi det vi får framåt. Där är vi nu.
Sedan serien börjat har Luleå Hockey i stort sett underpresterat i varje match. Ibland längre stunder, ibland kortare. Det har, enligt Fagervall, gjort att spelarna känner osäkerhet kring sin egen insats och därför vill tränarna försöka begränsa ansvarsområdena och jobba med en enda grundbult: Försvarsspelet. Förhoppningsvis ska det hjälpa laget till seger mot nykomlingen Rögle.
– Grejen är ju att vi inte kan haka upp oss på allting som inte stämmer just nu. Det går inte.
Det finns vissa grundstenar som är viktigare än andra att få stabila?
– Exakt. Nu handlar det om att stänga hemifrån, om att alla är synkade och spelar med balans, att vi inte tappar bort folk. Där är vi nu.
Hjälper det?
– Jag är helt säker på att vi kommer att vända det här. Det gäller bara att vi gör jobbet hela tiden. Varför vi inte gjort det innan? Det är svårt att förklara.
Ni har en utbildad mental coach i tränarstaben i Anders Burström, använder ni er av honom?
– Jaja, Anders jobbar hela tiden. Inte bara när det går så här. Det är mer på individuell basis med spelarna, att inte fara iväg och få panik. Det är det som kladdar till det mest, när man känner sig stressad och inte kan släppa loss.
Ni försöker få spelarna att känna trygghet, helt enkelt?
– Det är viktigt för spelarna att inse att det är jag som är ansvarig för resultatet, inte de. Det enda de behöver bekymra sig för är att spela sin bästa hockey, resten tar jag ansvar för.
Pelle Johansson"
"LULEÅ/ISHOCKEY 55 procent av läsarna på NSD.se tycker att han ska få sparken. Joakim Fagervall är mer oroad över lagets spel. Nu berättar den ifrågasatte Luleåtränaren om avgångskraven, om spelarnas oro – och den nya enkla filosofin som ska hjälpa laget tillbaka.
Luleå Hockey skulle ta guld. Verkligheten blev en annan. Nu parkerar laget på 10:e plats i tabellen, 16 poäng bakom serieledande Frölunda. Efter den senaste förlusten, 1–5 mot Färjestad, lades en omröstning upp på NSD.se där läsarna fick välja mellan tre alternativ för att Luleå Hockey skulle bli bättre.
Av drygt 3 500 röster röstade mer än hälften, 55 procent, på alternativet ”förändringar på tränarsidan”.
– Ja, sånt är mitt liv. Jag vet inte om det är baksidan av jobbet, men det är i alla fall en del av jobbet. När det går bra är det åt andra hållet, säger Joakim Fagervall.
Oroar du dig?
– Jag blir inte mer stressad av det, jag kan inte påverka det.
Men stressad är du?
– Det som stressar mig lite är det som händer på isen, att vissa kanske inte kan spela, såna saker. Det som händer i cybervärlden kan jag inte ägna mig åt. Klart det är mitt fel, det är ju skitenkelt, hahaha.
Vad vill du säga åt dem som vill att du får sparken?
– Fortsätt tyck vad ni vill, det har ni rätt att göra. I övrigt har jag väl ingenting att tillägga.
Klart är dock att Fagervall har bekymmer, oavsett NSD-läsarnas krav på hans avgång.
Laget spelar knackigt och Luleåtränaren tror att det snarare handlar om mentala orsaker än fysiska eller taktiska.
– Hade det varit enkelt så hade det varit borta. Det sitter i en annan spärr, det handlar inte om något som händer på isen. Jag hävdar fortfarande att vi gör en av våra bättre matcher offensivt mot Färjestad – men vi släpper in fem mål. Det är fakta.
Nu gör ni misstag som jag lärde mig att inte göra på uterinken i Avan när jag var tolv.
– Ja, så är det ju. Vi går bort oss på deras två första mål, det är dåligt. Det pratar vi om hela tiden.
Hur?
– Vi vill inte att vi ska bli stillastående eller försvarsinriktade, men vi vill klara av att göra bättre avvägningar.
Varför gör ni inte det?
– Vi vill så väldigt gärna göra mål just nu. Vi vill ha det där målet, det kommer aldrig, så vi testar hårdare och hårdare med fler personer – och till slut så brister det bakåt.
Är det forwards som tappar pucken i fel lägen eller backarna som stöter fram för långt?
– Det är en kombination. Det synkar inte riktigt, men nu har vi landat i något. Vi ska börja bakifrån, stänga matchen – och sen tar vi det vi får framåt. Där är vi nu.
Sedan serien börjat har Luleå Hockey i stort sett underpresterat i varje match. Ibland längre stunder, ibland kortare. Det har, enligt Fagervall, gjort att spelarna känner osäkerhet kring sin egen insats och därför vill tränarna försöka begränsa ansvarsområdena och jobba med en enda grundbult: Försvarsspelet. Förhoppningsvis ska det hjälpa laget till seger mot nykomlingen Rögle.
– Grejen är ju att vi inte kan haka upp oss på allting som inte stämmer just nu. Det går inte.
Det finns vissa grundstenar som är viktigare än andra att få stabila?
– Exakt. Nu handlar det om att stänga hemifrån, om att alla är synkade och spelar med balans, att vi inte tappar bort folk. Där är vi nu.
Hjälper det?
– Jag är helt säker på att vi kommer att vända det här. Det gäller bara att vi gör jobbet hela tiden. Varför vi inte gjort det innan? Det är svårt att förklara.
Ni har en utbildad mental coach i tränarstaben i Anders Burström, använder ni er av honom?
– Jaja, Anders jobbar hela tiden. Inte bara när det går så här. Det är mer på individuell basis med spelarna, att inte fara iväg och få panik. Det är det som kladdar till det mest, när man känner sig stressad och inte kan släppa loss.
Ni försöker få spelarna att känna trygghet, helt enkelt?
– Det är viktigt för spelarna att inse att det är jag som är ansvarig för resultatet, inte de. Det enda de behöver bekymra sig för är att spela sin bästa hockey, resten tar jag ansvar för.
Pelle Johansson"
Snikne Ville- Antal inlägg : 6528
FruktHamster skrev:Micce:
Jodå visst finns det de som pratar spel i egen zon osv. men det landar oftast i en diskussion om vilken center Luleå ska värva.
Luleå MÅSTE förstärka backsidan. Fokus MÅSTE ligga på det!
Sen håller jag med om att det finns mycket annat som kan och bör vara bättre, till exempel Harju på en kant, ett tydligt grundspel att falla tillbaka på då man släpper 2 snabba som senast osv.
MiCCe- Antal inlägg : 159
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Liknande ämnen
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 3
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1