Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
+99
Trötto
nummer 17
Slapshot
johan74
GustenA
Patrik82
Lajon
PM
NilsOskar
DirtyTalking
Kraftkung
hokkzorz
Zeth
Kocur
MiCCe
Davidoff
Donten_
Knäcktomten
Hedanders
Homer96
JohanO
Vexet
ski3r
kamelbullen
HarryHaffa
Bearclaw
Kapten Haddock
Dilox
Micke80
Taabe
LulefanGBG
Rönken
Qirren
Snikne Ville
Lars158
Sundance Kid
Tigerman
Norlin
Puckad
Urken
NallePhu
makkanmakkan
MickkeJ
UnSaccoDiSoldi
Lulefan
Redbear
JuniorX
MrScout
ante08
Zeb Macahan
Klabbe
Donowitz
Erilk
27 Öqvist
tibet
Polyfemos
Hellcop
kokostrollet
Ivanhoe
CKa
Pajala
Björnkäften
Tony Moore
ollle
Jaguaren
pingu
amarule
Mr Bister
Diktatorn
Kallepedal
Monco
Kato
rumpztr
Groggen79
Rikky
Murveln
icemask
Jonken
LHF96
Myrman
Old Brooklyn
Kagen
wilmus2007
stormvägen
Trashtalk
FruktHamster
Mickeee
Wolfhunter
Bamsefar
Molin86
Sir Prozac
MrA
Xinpei
Cambbott24
Jimmy_Vegas
LubosC
LuleåWinston
Admin
103 posters
Sida 17 av 21
Sida 17 av 21 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21
Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
Handlar väl mer om att det sociala stämmer bättre i AHL än i SHL då tjejen hans har sin bas over there och det var slitsamt förra säsongen för han!Tigerman skrev:Å andra sidan spelar inte LHF i NHL så man borde kunna fråga hej vilt om Nashville är villiga att bryta kontraktet. Men just i detta fallet så är det en icke-fråga eftersom han själv inte vill åka tillbaka.Sundance Kid skrev:Tony Moore skrev:...– Det är korrekt. Vi har fått en intresseförfrågan från Luleå Hockey, men jag har meddelat Luleå att han kommer stanna kvar i AHL och kämpa om en plats i NHL, säger Kristian Näkyväs agent Thomas Sjögren....
Är det inte ganska hårda regler i NHL vad gäller övergångar mitt under säsong. Dvs att en spelare/agent får inte ens nämna öppet att spelaren är på väg bort från klubben förrän allting är klart. Att detta riskerar att göra NHL-klubben ganska förbannad. Har ett svagt minne av exempelvis Obsut-affären då Strömwall var i pressen och skröt om att kontraktet var klart vilket inte Vancouver gillade och höll kvar honom längre i klubben.
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Ett ganska intressant coachnamn för Luleå Hockey borde ju vara Vaclav Sykora.
Vaclav Sykora
Han fick sparken ganska nyligen från Servestal Cherepovets (KHL). Han har två gånger fått utmärkelsen årets tränare i Tjeckiska ligan. Och alla vi känner ju till hur klassisk, vinnande Tjeckisk ishockey spelas som effekivast: Tät försvar hemåt -blandat med as-giftiga kontringar med enorm individuell spetskompetens i avsluten. Luleå Hockeys lag är ju i princip klockrent byggt just för ett sådan hockey.
Vaclav Sykora
Han fick sparken ganska nyligen från Servestal Cherepovets (KHL). Han har två gånger fått utmärkelsen årets tränare i Tjeckiska ligan. Och alla vi känner ju till hur klassisk, vinnande Tjeckisk ishockey spelas som effekivast: Tät försvar hemåt -blandat med as-giftiga kontringar med enorm individuell spetskompetens i avsluten. Luleå Hockeys lag är ju i princip klockrent byggt just för ett sådan hockey.
Jonken- Antal inlägg : 7062
Ni som har lite kontakter. Gräv fram nåt! Vi vanliga dödliga behöver höra något rykte om att något är på gång! Det kan ju inte vara så att man INTE gör något nu?
Vi behöver en klasscenter till förstalinan. Han är svindyr men jag hävdar fortfarande att Roman Cervenka hör hemma någon annanstans än i ett tjeckiskt bottengäng. Tror inte han är omöjlig heller om sedelbunten är tillräckligt tjock. Stöckels lön kan han ju ta. Ska man tro klubben så var han ju svindyr
Vi behöver en klasscenter till förstalinan. Han är svindyr men jag hävdar fortfarande att Roman Cervenka hör hemma någon annanstans än i ett tjeckiskt bottengäng. Tror inte han är omöjlig heller om sedelbunten är tillräckligt tjock. Stöckels lön kan han ju ta. Ska man tro klubben så var han ju svindyr
Dilox- Antal inlägg : 742
Intressant artikel: Rankning av AHL-coacher:
http://bleacherreport.com/articles/2276228-ranking-the-best-available-replacement-options-for-nhl-head-coaches-in-2014-15
ESPN - Five best coaches on the market:
http://espn.go.com/nhl/story/_/id/13943258/nhl-five-best-coaches-market
http://bleacherreport.com/articles/2276228-ranking-the-best-available-replacement-options-for-nhl-head-coaches-in-2014-15
Jonken skrev:Intressant artikel: Rankning av AHL-coacher:
Jag gillar transatlantiska tränare - men mycket för att det är lite uppfriskande med ett annat snack. Sedan vet jag inte om det funkar så bra med transatlanter i SHL? Senast Huras som ändå hade varit en halv evighet i Europa. Ta någon direkt från AHL vetekatten. Uffe Dahlen hade svårt och hade väl en amerikansk skolning?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Läser om Modo i Aftonbladet, Från hönsgård till trygghet.
Det hade lika gärna kunnat vara Luleå, men vi vägrar ju göra några förändringar. Kul för Modo, tråkigt för oss.
Det hade lika gärna kunnat vara Luleå, men vi vägrar ju göra några förändringar. Kul för Modo, tråkigt för oss.
Sir Prozac- Antal inlägg : 2491
Jag tror att det LHF-spelarna behöver mest just är:Rönken skrev:
Jag gillar transatlantiska tränare - men mycket för att det är lite uppfriskande med ett annat snack. Sedan vet jag inte om det funkar så bra med transatlanter i SHL? Senast Huras som ändå hade varit en halv evighet i Europa. Ta någon direkt från AHL vetekatten. Uffe Dahlen hade svårt och hade väl en amerikansk skolning?
- En NY, fungerande spelidé som alla köper.
- Vetskapen om att om man inte ror sitt till helheten: Innebär en stor risk för att yxan faller.
- En tränare som är STENHÅRD!
Om tränarsysslorna delas upp mellan huvud -och assisterade tränare; MÅSTE tränaren som har hand om det defensiva biten; vara tillräckligt rutinerad samt kompetent för uppgiften.
Jag gillar den transatlantiska tränarstilen -för att den är konsekvent och hård. Spelare MÅSTE förtjäna sin plats. Och detta VET spelarna själva. Gör man inte detta; ger man sina minuter till spelarna som förtjänar den. Ingen idé att gnälla om det: Det ÄR coachen som bestämmer! Spelar man och sätter laget i skiten; markeras detta DIREKT med att någon annan tar spelaren plats i nästa byte. Och fortsätter skiten; då är det bara att sitta -för att någon annan får chansen.
Uppföljning om spelarnas fysiska status: Om spelarna slarvar Ex med kosten -och krubbar pizza -eller sover dåligt på nätterna för ofta privat; kan vara en orsak varför prestationerna kan dala otroligt mycket. För att säkerhetsställa att detta inte är fallet: Måste spelarna följas upp bättre om prestationerna fortsätter att hoppa mellan matchdagarna. Om spelarna har rent mjöl i påsen; skall de inte heller ha någonting emot ökade koll.
- Men vad som behövs just ju ÄR ett mer fungerande Luleå Hockey!!!(Och i jakten på detta skall INGENTING vara heligt inom föreningen! Utan resultat skall INGEN sitta säkert!
- HERREGUD! Igår mot Malmö såg det ut som att samtliga spelare i princip tankat bromsolja före matchen! (Finns f*n inga ursäkter för att matchförberedelserna kan vara så jäkla dåliga!!!!)
Sen vill jag bara här i sillytråden ge en känga till lokalmedia! I detta läge ska det ju fan vara blåslampa i röven på hela klubben. Vad händer, vad görs, vem är ansvarig, vad ska ändras, hur kunde det bli så här, hur ser marknaden ut, tränarsituationen, sponsorkommentarer, fans? Det finns TUSEN JÄVLA FRÅGOR och det som händer är en putslustig krönika (förvisso mitt i prick) av Pelle på NSD. Ett menlöst blogginlägg på Kuriren och Stålnacke slår straffar med Emma Nordin.
GRÄV FRAM SVAR!
Vill påpeka att många ofta förser oss med bra inlägg och artiklar. Men nu när man har som mest frågor ska det bara ösa in för fan!
GRÄV FRAM SVAR!
Vill påpeka att många ofta förser oss med bra inlägg och artiklar. Men nu när man har som mest frågor ska det bara ösa in för fan!
Dilox skrev:Sen vill jag bara här i sillytråden ge en känga till lokalmedia! I detta läge ska det ju fan vara blåslampa i röven på hela klubben. Vad händer, vad görs, vem är ansvarig, vad ska ändras, hur kunde det bli så här, hur ser marknaden ut, tränarsituationen, sponsorkommentarer, fans? Det finns TUSEN JÄVLA FRÅGOR och det som händer är en putslustig krönika (förvisso mitt i prick) av Pelle på NSD. Ett menlöst blogginlägg på Kuriren och Stålnacke slår straffar med Emma Nordin.
GRÄV FRAM SVAR!
Det kanske är så enkelt att det inte händer ett skit. Osten, Enbom och resten av ledningen myser,sitter nöjda och får sina arvoden varje månad.
Då får man skriva det och sen får vi alla samlas i ring och sjunga "kumbaya" hand i hand, för då är domedagen här.
Dilox skrev:Sen vill jag bara här i sillytråden ge en känga till lokalmedia! I detta läge ska det ju fan vara blåslampa i röven på hela klubben. Vad händer, vad görs, vem är ansvarig, vad ska ändras, hur kunde det bli så här, hur ser marknaden ut, tränarsituationen, sponsorkommentarer, fans? Det finns TUSEN JÄVLA FRÅGOR och det som händer är en putslustig krönika (förvisso mitt i prick) av Pelle på NSD. Ett menlöst blogginlägg på Kuriren och Stålnacke slår straffar med Emma Nordin.
GRÄV FRAM SVAR!
Jag vet inte om jag håller med. De delar av föreningen som är satta att hantera denna situation, spelare, ledare, styrelse, tränare o.s.v. är satta under väldigt stark press just nu. Då behövs knappast än mer frågor från journalister som ändå är 'hej och du' med spelarna och ledarna till vardags. Det blir lite Leksand av det hela när det snabbast gäller att peka ut en syndabock och visa 'handlingskraft' snarare än att identifiera och lösa problemet.
Det räcker ju med att kolla detta forum så står det klart att problemet är; Stefan Enbom, Lars Osten Bergström, samtliga backar, alla tränare samt alla forwards utom Granström. Möjligen att jag missat någon, men ska vi ta bort de som det skikits på här blir det nog bara Greppa och Grana kvar, en förvisso stark duo men vad händer om Grana blir skadad?
Kagen- Antal inlägg : 1776
Kagen skrev:Dilox skrev:Sen vill jag bara här i sillytråden ge en känga till lokalmedia! I detta läge ska det ju fan vara blåslampa i röven på hela klubben. Vad händer, vad görs, vem är ansvarig, vad ska ändras, hur kunde det bli så här, hur ser marknaden ut, tränarsituationen, sponsorkommentarer, fans? Det finns TUSEN JÄVLA FRÅGOR och det som händer är en putslustig krönika (förvisso mitt i prick) av Pelle på NSD. Ett menlöst blogginlägg på Kuriren och Stålnacke slår straffar med Emma Nordin.
GRÄV FRAM SVAR!
Jag vet inte om jag håller med. De delar av föreningen som är satta att hantera denna situation, spelare, ledare, styrelse, tränare o.s.v. är satta under väldigt stark press just nu. Då behövs knappast än mer frågor från journalister som ändå är 'hej och du' med spelarna och ledarna till vardags. Det blir lite Leksand av det hela när det snabbast gäller att peka ut en syndabock och visa 'handlingskraft' snarare än att identifiera och lösa problemet.
Det räcker ju med att kolla detta forum så står det klart att problemet är; Stefan Enbom, Lars Osten Bergström, samtliga backar, alla tränare samt alla forwards utom Granström. Möjligen att jag missat någon, men ska vi ta bort de som det skikits på här blir det nog bara Greppa och Grana kvar, en förvisso stark duo men vad händer om Grana blir skadad?
Jag är nog mer orolig för vad som händer om Greppa blir skadad i ett sådant scenrio du beskriver allra sist.
Jag är nöjd med
Greppa och Grana, dom får Losa med 23-1 , där är det i alla fall hjärta.
Greppa och Grana, dom får Losa med 23-1 , där är det i alla fall hjärta.
DirtyTalking- Antal inlägg : 57
Kagen skrev:Dilox skrev:Sen vill jag bara här i sillytråden ge en känga till lokalmedia! I detta läge ska det ju fan vara blåslampa i röven på hela klubben. Vad händer, vad görs, vem är ansvarig, vad ska ändras, hur kunde det bli så här, hur ser marknaden ut, tränarsituationen, sponsorkommentarer, fans? Det finns TUSEN JÄVLA FRÅGOR och det som händer är en putslustig krönika (förvisso mitt i prick) av Pelle på NSD. Ett menlöst blogginlägg på Kuriren och Stålnacke slår straffar med Emma Nordin.
GRÄV FRAM SVAR!
Ja du har rätt. Vi måste ge laget arbetsro så dom kan gnugga på detaljer och få det att kugga i. Får dom ett uppehåll till på sig så tror jag det vänder och vi blir äntligen ett topplag. Vi måste hava tålamod, vi ligger ju för fan inte ens sist i tabellen så ingen orsak till att ta fram yxan. Låt boysen som tjänar så dåligt, som nästan spelar gratis juh, få gnugga på i lugn och ro och slippa negg på forum och i massmedia. Detta löser sig av sig självt. Se bara på modo som exempel.
Kocur- Antal inlägg : 484
Sir Prozac skrev:Läser om Modo i Aftonbladet, Från hönsgård till trygghet.
Modo har alltså spelat kryss i en match och skutan är vänd? Kanske ska lugna oss med effekten på deras tränarbyte
Mickeee- Antal inlägg : 910
Mickeee skrev:Sir Prozac skrev:Läser om Modo i Aftonbladet, Från hönsgård till trygghet.
Modo har alltså spelat kryss i en match och skutan är vänd? Kanske ska lugna oss med effekten på deras tränarbyte
Så är det - men faktum kvarstår. De tog två poäng mot FBK.
Tidigare har vi förlorat mot lag högre upp i tabellen men vunnit mot bottenlagen. Nu blir vi utspelade av en nykomling. Det känns sådär.
ski3r- Antal inlägg : 1992
Kanske det som är det nya Luleå....förlora mot bottenlagen men då istället vinna mot topplagen
Alltså, det stör mig att det inte ens finns några direkta rykten om värvningar, tränarförändringar... inget. Det kanske var Stöckel som läckte tidigare?
Anyhow, alla inser att något måste hända och inget ryktas hända. Limbo, oh limbo.
Anyhow, alla inser att något måste hända och inget ryktas hända. Limbo, oh limbo.
Vexet- Antal inlägg : 459
Luleå skulle behöva förstärka backbesättningen på samma sätt man gjorde vid jul förra året när Sigalet och Billins kom in. Det bästa vore att göra detta så fort som möjligt. För att sedan frigöra lite plats tycker jag man ska försöka kunna få bort Savva och Melart. Det är våra två backar som tillför allra minst i nuläget och Savva är ju inte ens med på bänken längre.
Jag kan tänka mig att både Savva och Luleå hoppas på att något lag skulle vara i behov av en back. Finland eller Allsvenskan är min gissning. Melart skulle säkert också kunna hitta en plats i något finskt lag, han har väl presterat där förut?
Då är ju största frågan om det ens finns någon bra back som harvar i AHL eller står utanför laget i KHL. Näkyvä eller Kukan vore ju såklart största drömmen, men det har väl visat sig vara omöjligt(?)
Utöver en eller två backar skulle vi nästan behöva en målvakt. Jag tycker värvningen av Niko Hovinen hade varit mer logisk nu än den var förra säsongen, även om nu Hovinen visade sig vara ett såll utan dess like. Men alltså, det vore mer logiskt att vi värvar en målvakt nu än det var förra säsongen.
Summa sumarum: En (två?) back, En målvakt borde värvas. Ett bra anfallsspel börjar med ett bra försvar. Vi har inte ett nog bra försvar för att ha ett bra anfallsspel i nuläget. Så enkelt är det.
Jag kan tänka mig att både Savva och Luleå hoppas på att något lag skulle vara i behov av en back. Finland eller Allsvenskan är min gissning. Melart skulle säkert också kunna hitta en plats i något finskt lag, han har väl presterat där förut?
Då är ju största frågan om det ens finns någon bra back som harvar i AHL eller står utanför laget i KHL. Näkyvä eller Kukan vore ju såklart största drömmen, men det har väl visat sig vara omöjligt(?)
Utöver en eller två backar skulle vi nästan behöva en målvakt. Jag tycker värvningen av Niko Hovinen hade varit mer logisk nu än den var förra säsongen, även om nu Hovinen visade sig vara ett såll utan dess like. Men alltså, det vore mer logiskt att vi värvar en målvakt nu än det var förra säsongen.
Summa sumarum: En (två?) back, En målvakt borde värvas. Ett bra anfallsspel börjar med ett bra försvar. Vi har inte ett nog bra försvar för att ha ett bra anfallsspel i nuläget. Så enkelt är det.
Dentos- Antal inlägg : 894
På backsidan håller jag helt med dig, men inte målvaktssidan. Vi har trots allt två Honken Trophy-vinnare i rostern, plus ett par riktigt lovande juniorer samt Ward i Asplöven. Visserligen är Lassi skadad och kan vara borta ett tag, men knappast hela säsongen. Chansen att hitta någon som är bättre än dessa är minimal mitt under säsongen. Det enda möjliga vettiga skulle väl vara någon AHL-målvakt med tvåvägskontrakt som känner att han ligger för långt från NHL och vill tjäna lite extra deg, men det är ju ungefär på den nivån som Daniel Larsson är, någon större uppgradering kan man inte hoppas på. Hovinen som verkar ha varit det bästa som gick att hitta i fjol var ju en halv katastrof.Dentos skrev:Summa sumarum: En (två?) back, En målvakt borde värvas. Ett bra anfallsspel börjar med ett bra försvar. Vi har inte ett nog bra försvar för att ha ett bra anfallsspel i nuläget. Så enkelt är det.
Sedan är det inte målvakterna som är orsaken till att vi tappat många mål bakåt, utan vårt usla beteende kring egen kasse. Goalkeeping efficiency har gått upp med 1/3-del jämfört med förra säsongen (0,8 mål/match), med samma målvakter.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Urken skrev:http://www.nsd.se/sport/lulea-hockeys-vd-talar-ut-om-krisen-9671945.aspx
- Spoiler:
LULEÅ/BASKET Här är Luleå Hockey-vd:n Stefan Enboms två raka besked: Han har fullt förtroende för den sportsliga ledningen i klubben och det finns pengar att värva sig ur krisen.
– Vi har utrymme och medel att göra saker, säger han.
Att Luleå Hockey är inne i en djup kris vet alla. Klubben, som inför säsongen storsatsande mot toppen, ligger i dag på elfte plats i SHL-tabellen och har bara vunnit fem av 18 matcher.
De två senaste matcherna har laget floppat rejält och 2–9 mot lag som Malmö och HV71 bara ytterligare pekar på hur långt ned på botten Luleå Hockey är i dag.
Hittills har spelare, tränare och sportchefen Lars "Osten" Bergström fått stå till svars för laget alla tillkortakommanden men i dag kliver klubbens vd Stefan Enbom fram och ger sin syn på situationen som uppstått.
– Det är väldigt mycket att göra just nu och självklart är det sporstliga läget mycket tufft för oss – det är inget att hyckla med. Jag förstår att det finns en frustration och besvikelse bland fans och det är fullt förståeligt. Vi jobbar stenhårt varje dag för att ta oss ur det här, säger Enbom.
Hur påverkar det ditt dagliga arbete som vd för klubben?
– Alltså, från att jobba lite mer på sikt och med långsiktig utveckling handlar det mycket om nutid. Att stötta "Osten" Bergström och alla runt honom.
Är det bra eller dåligt för Luleå Hockey?
– Allt har sina fördelar. Vi har sedan tidigare en klart strategiplan för klubben och allt annat runt klubben går väldigt bra. Marknadssidan går utmärkt, vi har koll på ekonomin och då spelar det inte så stor roll att jag måste fokusera lite mer på här och nu.
LÄS MER: "Någon borde avgå –jag vet inte bara vem"
Från din horisont – vad är det som gått fel så här långt?
– "Osten" och tränarna har gjort ordentliga analyser och jag utgår från att de är korrekta. Vi är i ett läge där många olika faktorer, inte enskild sak, gjort att vi hamnat i där vi är i dag.
Jobbas det just nu på några förändringar i laget eller runt laget?
– Det är ingen hemlighet att vi jobbar med den sportliga organisationen för att hitta ett nytt koncept och få mer kraft i den. "Osten" och tränarna har hela tiden en dialog runt laget och jag tror stenhårt på vad de kommer fram till.
Finns det pengar att värva spelare om det skulle behövas?
– Det gör det och det vet "Osten". Det finns utrymme om han skulle komma fram till att det saknas en spelartyp eller om det behövs ny energi i laget. I det här läget gäller det att göra rätt saker – det är ingen Messias som kan rädda oss. Det är inte en eller två spelare som ska få det här att vända – det är kollektivet.
Men i bland behövs det göras något radikalt för att få till en vändning?
– Absolut. Vi vet att sådant kan behövas i något läge.
Spelarna är en sak – men hur är ditt förtroende för tränarstaben och sportchefen Lars "Osten" Bergström. Det är ändå de som satt ihop det laget och bär ansvaret?
– Jag har förtroende för "Osten" som sköter A-laget. Har han förtroende för tränarna så litar jag på att han gör rätt bedömningar. I dag jobbar vi utifrån hur organisationen är uppbyggd – sedan får vi analysera vad som hade kunnat göras annorlunda.
Ja om man idag går ut och säger att Osten har förtroende för tränarna lär det ju inte bli någon förändring där närmaste tiden. Hade varit märkligt om man säger så idag, och om några dagar får någon av tränarna gå.
Donten_- Antal inlägg : 2585
Det är väl förändringar i spelartruppen som blir lösningen då.Donten_ skrev:Urken skrev:http://www.nsd.se/sport/lulea-hockeys-vd-talar-ut-om-krisen-9671945.aspx
- Spoiler:
LULEÅ/BASKET Här är Luleå Hockey-vd:n Stefan Enboms två raka besked: Han har fullt förtroende för den sportsliga ledningen i klubben och det finns pengar att värva sig ur krisen.
Att Luleå Hockey är inne i en djup kris vet alla. Klubben, som inför säsongen storsatsande mot toppen, ligger i dag på elfte plats i SHL-tabellen och har bara vunnit fem av 18 matcher.
De två senaste matcherna har laget floppat rejält och 2–9 mot lag som Malmö och HV71 bara ytterligare pekar på hur långt ned på botten Luleå Hockey är i dag.
Hittills har spelare, tränare och sportchefen Lars "Osten" Bergström fått stå till svars för laget alla tillkortakommanden men i dag kliver klubbens vd Stefan Enbom fram och ger sin syn på situationen som uppstått.
– Det är väldigt mycket att göra just nu och självklart är det sporstliga läget mycket tufft för oss – det är inget att hyckla med. Jag förstår att det finns en frustration och besvikelse bland fans och det är fullt förståeligt. Vi jobbar stenhårt varje dag för att ta oss ur det här, säger Enbom.
– Alltså, från att jobba lite mer på sikt och med långsiktig utveckling handlar det mycket om nutid. Att stötta "Osten" Bergström och alla runt honom.
– Allt har sina fördelar. Vi har sedan tidigare en klart strategiplan för klubben och allt annat runt klubben går väldigt bra. Marknadssidan går utmärkt, vi har koll på ekonomin och då spelar det inte så stor roll att jag måste fokusera lite mer på här och nu.
– "Osten" och tränarna har gjort ordentliga analyser och jag utgår från att de är korrekta. Vi är i ett läge där många olika faktorer, inte enskild sak, gjort att vi hamnat i där vi är i dag.
– Det är ingen hemlighet att vi jobbar med den sportliga organisationen för att hitta ett nytt koncept och få mer kraft i den. "Osten" och tränarna har hela tiden en dialog runt laget och jag tror stenhårt på vad de kommer fram till.
– Det gör det och det vet "Osten". Det finns utrymme om han skulle komma fram till att det saknas en spelartyp eller om det behövs ny energi i laget. I det här läget gäller det att göra rätt saker – det är ingen Messias som kan rädda oss. Det är inte en eller två spelare som ska få det här att vända – det är kollektivet.
Spelarna är en sak – men hur är ditt förtroende för tränarstaben och sportchefen Lars "Osten" Bergström. Det är ändå de som satt ihop det laget och bär ansvaret?
– Jag har förtroende för "Osten" som sköter A-laget. Har han förtroende för tränarna så litar jag på att han gör rätt bedömningar. I dag jobbar vi utifrån hur organisationen är uppbyggd – sedan får vi analysera vad som hade kunnat göras annorlunda.
Ja om man idag går ut och säger att Osten har förtroende för tränarna lär det ju inte bli någon förändring där närmaste tiden. Hade varit märkligt om man säger så idag, och om några dagar får någon av tränarna gå.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Bamsefar skrev:Det är väl förändringar i spelartruppen som blir lösningen då.Donten_ skrev:Urken skrev:http://www.nsd.se/sport/lulea-hockeys-vd-talar-ut-om-krisen-9671945.aspx
- Spoiler:
Jo det låter så, och 1-2 nya spelare. Frågan är väl om det är där de huvudsakliga problemet egentligen ligger.
Donten_- Antal inlägg : 2585
Niclas Bergfors kanske snart blir tillgänglig på marknaden.. Tyvärr inte vad vi letar nu.
http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/svensken-kan-tvingas-lamna-sin-khl-klubb/
http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/svensken-kan-tvingas-lamna-sin-khl-klubb/
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Purken Urken
Känns lite sådär om inga förändringar sker på tränarsidan..
Men man vet ju inte hur spelet bakom kulisserna går. Tex Rönnqvist kan ha fått frågan och tackat nej. Då kanske man inte hittar någon tränare som känns rätt att satsa på i nuläget.. Därför väljer man att försöka hitta nya spelare istället.
Men man vet ju inte hur spelet bakom kulisserna går. Tex Rönnqvist kan ha fått frågan och tackat nej. Då kanske man inte hittar någon tränare som känns rätt att satsa på i nuläget.. Därför väljer man att försöka hitta nya spelare istället.
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Vet inte hur stor vikt man ska lägga vid vad som kommuniceras utåt? Självklart kommer allt vara frid och fröjd fram tills man eventuellt presenterar nya tränare. Om det nu letas nya.
Vill som många här byta bort Nagander och Mellart mot 2 kanonbackar, de är inget snack. Men får de värvningarna resten av laget att gå till jobbet med inställningen 110% i varje byte?
De är visst så att dessa 2 backar inte håller SHL-mått, men de är ju faktiskt hela laget som inte fungerar som de ska med några få undantag!!
Vi har även ett ryggradslöst spel som även måste rätas till och fixar man de med värvningar?
Inget snack, jag skulle vilja ha de absolut bästa spelarna i världen i våra färger, men de blir lite problem att hinna få hit nog många och nog bra på kort tid. För min del, så känns de som om vi skulle behöva byta ut rätt många om vi ser till vilken inställning många har på banan.
Vi har många bra spelare som har visat riktigt bra resultat i andra färger tidigare år och är riktigt bra spelare, men de är väl inte riktigt så många av dom som levererar idag tyvärr.
Nu. Blir de till att gräva i spelarmarknaden ett tag och se om de finns några Kioskvältare!
De är visst så att dessa 2 backar inte håller SHL-mått, men de är ju faktiskt hela laget som inte fungerar som de ska med några få undantag!!
Vi har även ett ryggradslöst spel som även måste rätas till och fixar man de med värvningar?
Inget snack, jag skulle vilja ha de absolut bästa spelarna i världen i våra färger, men de blir lite problem att hinna få hit nog många och nog bra på kort tid. För min del, så känns de som om vi skulle behöva byta ut rätt många om vi ser till vilken inställning många har på banan.
Vi har många bra spelare som har visat riktigt bra resultat i andra färger tidigare år och är riktigt bra spelare, men de är väl inte riktigt så många av dom som levererar idag tyvärr.
Nu. Blir de till att gräva i spelarmarknaden ett tag och se om de finns några Kioskvältare!
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
I told you so....tränarna sitter säkert. Vilket är synd eftersom dom måste bort om nåt ska eventuellt kunna vända....det kanske inte vänder trots tränarbyte men det är enda chansen för med de 3 som styr nu kommer det i bästa fall att bli bara marginellt bättre. Fattar inte att Ostens barnsliga stolthet över att "Luleå har aldrig sparkat en tränare under säsong " ska få köra klubben i botten
Donten_ skrev:Bamsefar skrev:Det är väl förändringar i spelartruppen som blir lösningen då.Donten_ skrev:Urken skrev:http://www.nsd.se/sport/lulea-hockeys-vd-talar-ut-om-krisen-9671945.aspx
- Spoiler:
Jo det låter så, och 1-2 nya spelare. Frågan är väl om det är där de huvudsakliga problemet egentligen ligger.
Det är ju journalisten som ställer frågan om han har förtroende för tränarna. När han får den frågan går det ju bara att svara på ett sätt om man är någorlunda medietränad.
Det hade varit en tydligare markering om man gått ut och sagt att "vi har fullt förtroende för tränarna", utan att någon först hade ställt en fråga.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Kocur skrev:I told you so....tränarna sitter säkert. Vilket är synd eftersom dom måste bort om nåt ska eventuellt kunna vända....det kanske inte vänder trots tränarbyte men det är enda chansen för med de 3 som styr nu kommer det i bästa fall att bli bara marginellt bättre. Fattar inte att Ostens barnsliga stolthet över att "Luleå har aldrig sparkat en tränare under säsong " ska få köra klubben i botten
Håller med, men tror samtidigt att mer kan hända under ytan än vi vet. Rimligtvis måste det finnas en smärtgräns även om det är så att man inte har något klockrent alternativ att ersätta tränarna med.
Ponera att LHF torskar veckans kommande 2 matcher mot ÖHK och BIF med liknande spel som vi haft hittills och därmed har 4 raka torsk efter uppehållet och VF som nästa uppgift i SHL... Jag tvivlar på att inget alls händer då. Även om det inte blir ett fullständigt byte av hela tränartrojkan, lär någon förändring ändå ske.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
kokostrollet skrev:Kocur skrev:I told you so....tränarna sitter säkert. Vilket är synd eftersom dom måste bort om nåt ska eventuellt kunna vända....det kanske inte vänder trots tränarbyte men det är enda chansen för med de 3 som styr nu kommer det i bästa fall att bli bara marginellt bättre. Fattar inte att Ostens barnsliga stolthet över att "Luleå har aldrig sparkat en tränare under säsong " ska få köra klubben i botten
Håller med, men tror samtidigt att mer kan hända under ytan än vi vet. Rimligtvis måste det finnas en smärtgräns även om det är så att man inte har något klockrent alternativ att ersätta tränarna med.
Ponera att LHF torskar veckans kommande 2 matcher mot ÖHK och BIF med liknande spel som vi haft hittills och därmed har 4 raka torsk efter uppehållet och VF som nästa uppgift i SHL... Jag tvivlar på att inget alls händer då. Även om det inte blir ett fullständigt byte av hela tränartrojkan, lär någon förändring ändå ske.
Kan vi få se en lite Ost bakom bänken då måntro?
Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
pingu- Antal inlägg : 2418
Tänk om man kunde fått in en som t ex Bill Sweatt i laget, det skulle kunna bli ett lyft!! :joker:pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Puckad- Antal inlägg : 11373
Puckad skrev:Tänk om man kunde fått in en som t ex Bill Sweatt i laget, det skulle kunna bli ett lyft!! :joker:pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Fy, nu ska vi inte dagdrömma för mycket
Det är väl sant, men icke desto mindre så hänger jag kvar vid en liten strimma av hopp att vi har ett sparkapital där.
Mr Bill blir ju onekligen ett nyförvärv om han ev. blir spelklar, frisk o kry dessutom ett sjujäkla nyförvärv! OM det får laget att agera bättre vette tusan, hade haft mer tro på detta om Mr Bill hade varit en center i samma kaliber.. Men hoppet är det sista som flyger iväg, så vi måste ju tro på under.
Jag har alltid funderat på vilka kedjor som borde fungera men inte tänkt så mycket på backarna men plötsligt händer det. Schira, Sigalet, Mikkelson är tre hyfsat rörliga och starka backar som sällan gör dåliga matcher numera efter Schira dåliga start. Dom kan även vara ett hot i anfallszon ibland men tyvärr inte så ofta som det behövs i ett topplag. Oskarsson vet jag inte riktigt vart jag ska placera. Han försöker vara kreativ och får spela en del pp men det vill inte riktigt lossna och kan lite för ofta bli för omständig i uppspelsfasen. Janne har varit lite svagare den här säsongen och det känns som att han är inne på sista säsongen. Han kan bli bättre och jag hoppas på det. Eventuellt är han lite småskadad och det kan hämma hans närkampsspel lite. Han stod ju över någon match tidigare. Melart och Savva är lite samma spelartyp men Melart tacklar mer och Savva är mer placeringssäker. Melart är dock för orörlig, förlorar närkamper, tar klumpiga utvisningar och slår slarviga passningar. Dessutom har Savva bra +/-(bäst i laget ifjol) och Melart är usel i det också så han borde vara den back som ligger närmast till att få byta klubb. Jaros och Själin borde få mer speltid med tanke på att dom inte är sämre än backarna som spelar varje match och som bevisligen inte klarar av uppgiften för tillfället. Dom kunde bänka Schira när han inte spelade bra men Melart och Sandström får spela ändå. Sandström vet vi vad han kan men Melart har inte gjort en enda bra match ännu. Jag vet att Jaakola alltid är på Ostens önskelista och även min men tyvärr har han spelat för bra i KHL och därmed är alldeles för dyr för att komma tillbaka till Luleå. Sedan hade dom nog hoppats på Kukan eller Näkyvä men när ingen av dom stannade så har vi ingen riktigt bra offensiv back i laget. Vi behöver värva någon som kan göra 25p eller mer. Inget lag klarar sig hela vägen utan en bra pp-back. Skeppa iväg Melart och ta in en sådan spelare är en första lösning på krisen.
Monco- Antal inlägg : 336
pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Nu tappar man hakan. Vill du byta bort Melart och Petrell efter att i alla år ha suktat efter dessa spelartyper.
Nej, nu börjar man inse vidden av den här krisen vi befinner oss i...
NilsOskar- Antal inlägg : 441
Kapten Haddock skrev:Vill som många här byta bort Nagander och Mellart mot 2 kanonbackar, de är inget snack. Men får de värvningarna resten av laget att gå till jobbet med inställningen 110% i varje byte?
Helt rätt nya spelare lär knappast få Harju att kämpa mer i backcheckningen eller Micflickier att röra på benen i egen zon.
Vi saknar en ledare i laget en som tar tag i spelet när det går dåligt som visar attityd i varje byte som kan tända alla andra genom sitt hårda arbete.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
NilsOskar skrev:pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Nu tappar man hakan. Vill du byta bort Melart och Petrell efter att i alla år ha suktat efter dessa spelartyper.
Man är nästan skadeglad (även om det känns åt hvete att se sitt lag förlora match efter match) åt alla som vurmat för såna där spelarkaraktärer i laget och trott att man kan vrida klockan tillbaka till 90 talet.
När man påpekade att det funkar inte i dagens hockey
Då blev man nästan idiotförklarad dom spelarna skulle ju lätt rycka upp varenda motståndare i sargen så dom aldrig reste sig mer (ofta motståndarnas hatspelare Jimmy jump hittejoel t.e.x) bla bla.
Av det har vi sett??
Nada!!Och det hjälper inte att åka omkring och smälla på spelare heller speciellt inte när alla andra lagen satsar på snabba spelare som dessutom är stora.
På liten rink hade dessa spelare kanske funkat bättre men inte på stor rink speciellt inte då dom också är orörliga.
Jag fattar inte vad alla såg i den där Melart för man kunde ju läsa om hur många hade önskemål om att se han i LHF tröjan.
Visst man försökte ju nita Joel redan i första hemmamatchen men han bara reste sig upp flinade lite grann gjorde ett kanonbyte och dessutom mål.
Egentligen skulle dom som vurmat för dessa spelare få leva med det här laget hela säsongen.
Men då man inte vill se sitt lag bli degraderad så bör flera av dessa karaktärer bytas ut och vi kan lika gärna plocka in J-20 spelare för det lär knappast bli sämre och då blir det dessutom billigare.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Lasse Proppmätt skrev:NilsOskar skrev:pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Man är nästan skadeglad (även om det känns åt hvete att se sitt lag förlora match efter match) åt alla som vurmat för såna där spelarkaraktärer i laget och trott att man kan vrida klockan tillbaka till 90 talet.
Då blev man nästan idiotförklarad dom spelarna skulle ju lätt rycka upp varenda motståndare i sargen så dom aldrig reste sig mer (ofta motståndarnas hatspelare Jimmy jump hittejoel t.e.x) bla bla.
Av det har vi sett??
Nada!!Och det hjälper inte att åka omkring och smälla på spelare heller speciellt inte när alla andra lagen satsar på snabba spelare som dessutom är stora.
På liten rink hade dessa spelare kanske funkat bättre men inte på stor rink speciellt inte då dom också är orörliga.
Jag fattar inte vad alla såg i den där Melart för man kunde ju läsa om hur många hade önskemål om att se han i LHF tröjan.
Visst man försökte ju nita Joel redan i första hemmamatchen men han bara reste sig upp flinade lite grann gjorde ett kanonbyte och dessutom mål.
Egentligen skulle dom som vurmat för dessa spelare få leva med det här laget hela säsongen.
Men då man inte vill se sitt lag bli degraderad så bör flera av dessa karaktärer bytas ut och vi kan lika gärna plocka in J-20 spelare för det lär knappast bli sämre och då blir det dessutom billigare.
Du och Osten håller på era principer.
Lasse Proppmätt skrev:NilsOskar skrev:pingu skrev:Nya tränare och bytes affärer med Melart och Savva mot två finska rörliga tvåvägsbackar med bra attityd. Petrell mot rörlig tvåvägscenter för en första/andra kedja. Osten verkställ!
Av det har vi sett??
Jag gillar kraftfulla spelare helt klart och då spelar de ingen roll om dom är stora eller små så länge dom inte är långsamma i varken skalle eller på rören.
Finns ju liten fördel om spelaren har lite vikt bakom sitt fysiska spel så länge de inte tär på rörligheten! De är ju aldrig fel med en kille som (nu går jag på ytterligheter) Ovetjkin, som väger typ 100+ och är "snabbast" i NHL! Nu är de är ju få som är som den killen, men han är ju ett bevis på att man inte behöver vara långsam bara för att man är stor.
En önskeback som skulle ha varit en realistisk värvning för oss är ju Noah Welsh, men han verkade inte ha varit nog intressant för Osten eller så hade han träffat drömtjejen i Ö-vik. Han kanske inte är rörligaste backen i SHL, men han är placeringsäker, ganska smart, han har fysiken och han levererar från blå!
Det som stör mig lite är när "Osten" och alla andra pratar om vad som "finns på marknaden". Jag förstår att det inte finns några Crosbys som går och väntar på att få hoppa in i något lag. Man kan inte gå runt och tro att det löser sig utan nu handlar det om att visa handlingskraft.
Gå efter spelare man vill ha, även om dom har kontrakt. Likt man gjorde med Näkyvä. Kolla läget, får man nej går man vidare. Har man tur så får man napp. Det är det enda man kan göra nu. Inte bara "hålla koll på marknaden". Man få för fan se till att göra marknaden. Pengar finns vad jag förstått det som. Och som spelet sett ut så handlar det om att få in pulver nu, och det kostar.
Gå efter spelare man vill ha, även om dom har kontrakt. Likt man gjorde med Näkyvä. Kolla läget, får man nej går man vidare. Har man tur så får man napp. Det är det enda man kan göra nu. Inte bara "hålla koll på marknaden". Man få för fan se till att göra marknaden. Pengar finns vad jag förstått det som. Och som spelet sett ut så handlar det om att få in pulver nu, och det kostar.
Jag tycker mig förstå att ingen är nöjd med dagens läge.
Men vad vill vi ha som inte är införskaffat redan?
Jag tycker/tror inte problemet är på isen.
(Eller ja, det är ju klart att det är där vi brister!)
Min bild är att vi saknar kravställarna och karaktärerna på träningarna och i båset under matcher.
Vem skäller när man inte gör det som kommits överens om?
Vem kan med att rappa stjärnorna på benskydden när man glidit 40 meter till ett byte?
De här kan man lösa i gruppen och inga behöver köpas. Möjligen behövs ny trojka.
Men vad vill vi ha som inte är införskaffat redan?
Jag tycker/tror inte problemet är på isen.
(Eller ja, det är ju klart att det är där vi brister!)
Min bild är att vi saknar kravställarna och karaktärerna på träningarna och i båset under matcher.
Vem skäller när man inte gör det som kommits överens om?
Vem kan med att rappa stjärnorna på benskydden när man glidit 40 meter till ett byte?
De här kan man lösa i gruppen och inga behöver köpas. Möjligen behövs ny trojka.
Tycker inte det är en motsättning att vara kraftfull i sargspelet och samtidigt smälla på - kombinerat med teknik och fart. T.ex. tycker jag att Sweatt var rätt mycket rivigare än vad jag förväntade mig, samtidigt är han en av seriens allra snabbaste spelare. Utöver det rätt teknisk.
Sedan är Sigalet rätt elak ändå, tacklar mycket, underbar skridskoåkare.
Melart är en besvikelse, trodde vi skulle en Robin Jonsson, vet inte hur han ska beskrivas.
Melart är en besvikelse, trodde vi skulle en Robin Jonsson, vet inte hur han ska beskrivas.
Rönken skrev:Tycker inte det är en motsättning att vara kraftfull i sargspelet och samtidigt smälla på - kombinerat med teknik och fart. T.ex. tycker jag att Sweatt var rätt mycket rivigare än vad jag förväntade mig, samtidigt är han en av seriens allra snabbaste spelare. Utöver det rätt teknisk.
Håller med, Melart trodde jag skulle kunna bli en elakare Jonsson men han har tydliga problem med tempot trots spel i landslaget och KHL? Han, Janne och Savva borde ligga löst pga sina svårigheter när tempot dras upp i matcherna.
pingu- Antal inlägg : 2418
Rönken skrev:Tycker inte det är en motsättning att vara kraftfull i sargspelet och samtidigt smälla på - kombinerat med teknik och fart. T.ex. tycker jag att Sweatt var rätt mycket rivigare än vad jag förväntade mig, samtidigt är han en av seriens allra snabbaste spelare. Utöver det rätt teknisk.
Absolut!
Sigge och Sweatt representerar en hockey som jag tycker ska spelas, men de är få som verkligen kan representera "totalhockey".
Att Melart skulle vara en Robin är väl någonting som alla hoppats på, men nu när han visat vara den exakta motsatsen så vill jag inte annat än skicka honom till återvinningen!
Kapten Haddock skrev:Rönken skrev:Tycker inte det är en motsättning att vara kraftfull i sargspelet och samtidigt smälla på - kombinerat med teknik och fart. T.ex. tycker jag att Sweatt var rätt mycket rivigare än vad jag förväntade mig, samtidigt är han en av seriens allra snabbaste spelare. Utöver det rätt teknisk.
Absolut!
Sigge och Sweatt representerar en hockey som jag tycker ska spelas, men de är få som verkligen kan representera "totalhockey".
Att Melart skulle vara en Robin är väl någonting som alla hoppats på, men nu när han visat vara den exakta motsatsen så vill jag inte annat än skicka honom till återvinningen!
Jag tycker fortfarande att Luleå ska ha en Robin Jonsson på backen, någon Hedman bland anfallarna. Men sedan ska spelarna helst vara likt Sweatt och Sigalet. Allra minst ska spelarna i fråga ha tänket "in på kassen". Inte ut i sargerna, nu finns det så klart utrymme för en Klasen, inte det. Men jag ser gärna ett rakt spel in på kassen där man har spelare som går bra i trafik, måste inte nödvändigtvis dela ut feta tacklingar a la Hedman. Sweatt tacklas mycket och går (gick) hårt i sargerna, utan att för den delen få samma uppmärksamhet som Hedman. Sistnämnda ser jag inte som ett måste, däremot vill jag absolut se spelare som kör nord-syd istället för öst-väst, i stora drag, kombinerat med renodlade tekniker likt Klasen.
Sedan är Micflikier en som överraskat (överraskade kanske då han inte sett lika bra ut på sistone) med sitt ganska hårda spel runt kassen och rätt rapp på rören. Hade jag inte förväntat mig. Så jag vet inte riktigt varför ett hårt jobbande elakt lag skulle innebära att man inte kan hålla uppe farten. Alla kan inte och behöver inte smälla så sargen lossnar. Granström är en annan "elaking" som jag gillar, hoppas att man inte sjabblar bort honom likt Chris bara.
Nu skriver Kuriren - med hänvisning till källor - att Luleå letar en stabil center och en spelskicklig back. Så låt The almighty E.P-scouting begin!
Vexet- Antal inlägg : 459
Sida 17 av 21 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 5
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 8
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 5
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 8
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6