Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2
+69
Luleåfan
Lulefan
ski3r
johan74
stormvägen
Myrman
kralle
JuniorX
Qirren
tibet
Donten_
Rikky
Sir Prozac
Trötto
Jonken
Pontaking
Norlin
amarule
Högljudd
Hellcop
Puckad
Kagen
JohanO
MrA
MickkeJ
pingu
Mr Bister
Vexet
makkanmakkan
Lajon
Mickeee
Lasse Proppmätt
Calle
Ingemar
CKa
Micke L
Bamsefar
Ivanhoe
LubosC
Tony Moore
Sundance Kid
Micke80
hokkzorz
Dentos
kokostrollet
NallePhu
Slapshot
Urken
Redbear
FruktHamster
Pajala
LulefanGBG
nummer 17
KaptenBlodskelett
Hedanders
icemask
Sportchefen #2
27 Öqvist
Fred Herbert
miker
Tigerman
Donowitz
farre
LuleåWinston
Rönken
Lars158
Old Brooklyn
Snikne Ville
Admin
73 posters
Sida 9 av 11
Sida 9 av 11 • 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11
Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2
Tigerman skrev:Ur Kuriren efter matchen:
Hur är det egentligen med Peter Cehlarik, är han petad?
– Ja, men nu har han spelat in sig fast han inte varit med i dessa två matcher, säger Fagervall och syftar på att många spelare inte kom upp i nivå mot Brynäs.
Tackar.
Att de inte spinner vidare och frågar varför han blivit petad. För jag ser verkligen inte vad Cehlarik gör/eller inte gör som är så mycket sämre än någon annan. Precis som Fagervall är inne på, så kommer han få chansen igen, inte för att han själv utmärkt sig, utan för att det finns flera som faktiskt inte förtjänar att gå före Pistol Pete i kön.
Detta tycker jag dock nästan match efter match - inte bara efter en plattmatch som igår.
http://kuriren.nu/bloggar/hockeybloggen/vad-ar-det-som-hander/?blog=4171576&entry=8142998
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Se där ja. Omgång 51.
http://www.nsd.se/sport/har-ar-detaljen-som-ska-forbattras-samspelet-9107030.aspx
http://www.nsd.se/sport/har-ar-detaljen-som-ska-forbattras-samspelet-9107030.aspx
Inte nån raketforskning precis. Tror nog att alla vet om problemet. Gäller att utföra det också.
Myrman- Antal inlägg : 4663
Jaså, han har sett det till slut. Ja ja, några veckor då på sig att träna in ett lagspel och en grundförutsättning är att inte DRIBBLA LINOR VARENDA MATCH, BASTASnikne Ville skrev:Se där ja. Omgång 51.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Flosklerna.blev uppdaterade i år, "gedigen insats" blev " vi är blöta", " vi är inte på tårna, " vi är inte där"
stormvägen- Antal inlägg : 3073
Nu får man väl lägga kritiken på rätt ställe och i det här fallet får man väl anse att artikelförfattaren dribblar med begreppen; "Här är detaljen som ska förbättras: Helheten".
Helheten torde utgöras av en mängd detaljer, tänker jag. Men vad vet jag. OM detaljen är så avgörande så kanske den är hela helheten. Men är det då en detalj?
Helheten torde utgöras av en mängd detaljer, tänker jag. Men vad vet jag. OM detaljen är så avgörande så kanske den är hela helheten. Men är det då en detalj?
JuniorX- Antal inlägg : 4189
Det här laget har inget i ett slutspel att göra!!! Och en hel jäkla säsong för att se att grundspelet inte är bra:-))) PP ska vi inte alls nämna tycker om fagervall som person men ytterst tveksam till förmågan som tränare på denna nivå..
johan74- Antal inlägg : 367
Jag är då mer tveksam till Skuggan och Burra som tränarmaterial, inget ont om dessa två legendarer men dom står mest med händerna i fickorna och kliar sig på hakan.
Hellcop- Antal inlägg : 590
Jag är ytterst ambivalent i hela tränarfrågan. Dels är laget inte mer än ett brunkarlag, speciellt då Dixon utgick. Dock så har Sigalet (och Billins) tillkommit så laget var kanske lite för naivt uppbyggt med tanke på uttalade målet om topplag och slåss om guldet.
Men sedan tillkommer dimensionerna med att Fagervall visserligen är rutinerad men på Allsvensk nivå medan Burra och Skuggan är tämligen orutinerade. Uppdelningen är Fagge - backar, Skuggan - pp + träning(?) och Burra - anfallare. Jag tycker egentligen att alla lagdelar kan gå väldigt upp och ner. Endast som princip är konstant är att pp är dåligt, om det är Skuggans spelide eller spelarna tycker jag är rätt svårbedömt.
Något kommer ske på tränarsidan, sedan om en, flera eller alla byts ut eller om det blir förstärkning låter jag vara osagt.
Men sedan tillkommer dimensionerna med att Fagervall visserligen är rutinerad men på Allsvensk nivå medan Burra och Skuggan är tämligen orutinerade. Uppdelningen är Fagge - backar, Skuggan - pp + träning(?) och Burra - anfallare. Jag tycker egentligen att alla lagdelar kan gå väldigt upp och ner. Endast som princip är konstant är att pp är dåligt, om det är Skuggans spelide eller spelarna tycker jag är rätt svårbedömt.
Något kommer ske på tränarsidan, sedan om en, flera eller alla byts ut eller om det blir förstärkning låter jag vara osagt.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Man har hoppats och hoppats vid varje enstaka bra match nu jäklar kommer vi.... Men nu har då jag gett
upp vi är helt enkelt inte bättre än så här, och det är rätt uselt tyvärr. Brynäs har mer i ett slutspel att göra än vi!!
upp vi är helt enkelt inte bättre än så här, och det är rätt uselt tyvärr. Brynäs har mer i ett slutspel att göra än vi!!
Rönken skrev: Något kommer ske på tränarsidan, sedan om en, flera eller alla byts ut eller om det blir förstärkning låter jag vara osagt.
Kvalificerad gissning eller inside-info?
Vexet- Antal inlägg : 459
JoakimJ skrev:Rönken skrev: Något kommer ske på tränarsidan, sedan om en, flera eller alla byts ut eller om det blir förstärkning låter jag vara osagt.
Kvalificerad gissning eller inside-info?
Ren spekulation från min sida kanske skulle varit tydligare med det
Dessa journalister...JuniorX skrev:Nu får man väl lägga kritiken på rätt ställe och i det här fallet får man väl anse att artikelförfattaren dribblar med begreppen; "Här är detaljen som ska förbättras: Helheten".
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Behåll Fagervall och byt ut dom andra två.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Varför då? Fagervall är den beprövade tränaren och förste, de andra gör sin första a-lags säsong.Slapshot skrev:Behåll Fagervall och byt ut dom andra två.
Nah, man kan ju inte köra en tränarvända en säsong, sluta någonstans i mitten och sen börja fundera på att kicka dem - innan slutspelet ens är klart. Hur seriöst är det och hur välinvesterade är de slantarna? Inte ens om man bommade att gå vidare från play-in skulle det vara speciellt konstruktivt.
Jag tror faktiskt att man som förening tjänar allra mest i det långa loppet på att bygga långsiktiga och trygga relationer, så ofta som man bara kan.
I den andra vågskålen finns såklart möjligheten att man fattar fel beslut och det är klart att man ska åtgärda dem så snabbt som möjligt. Men är seger i CHL, åttonde plats i SHL, ovisst slutspel och med ett lag som de flesta tippade längre ner i tabellen än förut, bevis på ett felaktigt beslut? Nä, det är det ju inte.
Behåll tränarna, spetsa laget, tro på idén och kör på. Det blir bra till slut.
Jag tror faktiskt att man som förening tjänar allra mest i det långa loppet på att bygga långsiktiga och trygga relationer, så ofta som man bara kan.
I den andra vågskålen finns såklart möjligheten att man fattar fel beslut och det är klart att man ska åtgärda dem så snabbt som möjligt. Men är seger i CHL, åttonde plats i SHL, ovisst slutspel och med ett lag som de flesta tippade längre ner i tabellen än förut, bevis på ett felaktigt beslut? Nä, det är det ju inte.
JuniorX skrev:Nah, man kan ju inte köra en tränarvända en säsong, sluta någonstans i mitten och sen börja fundera på att kicka dem - innan slutspelet ens är klart. Hur seriöst är det och hur välinvesterade är de slantarna? Inte ens om man bommade att gå vidare från play-in skulle det vara speciellt konstruktivt.
Precis så jag också resonerar. Det är samma som med yngre spelare, måste ge det tid. Sedan är det så klart svårt att veta vad som händer bakom lyckta dörrar. Osten vet förhoppningsvis mer än oss och kommer att agera utefter det, jag ser inte oro till att Osten kommer se mellan fingrarna. Sen kan jag förstå alla skriverier om att laget inte ser påkopplade ut varje match etc. Visst ska en tränare påverka och hela den biten, men är många spelare som är rutinerade som kan vara totalt klappkassa medan sådan som Granström allt som oftast ser ut att vara igång. Jag köper inte att det endast är tränarna som ligger bakom alla dåliga vanor. Sedan må det vara att man byter tränare, men det överlåter jag åt Osten. Problemet som jag ser det är snarare en lite för naiv tilltro från ledningen till att Wallmark och Zaar skulle bära laget offensivt princip samt en dålig scoutning av Dixon. Detta i kombination med en rätt hög målsättning på topp-lag och guldkandidat, samt önskan om ett kreativt spel som inte materialet tillåter alla gånger. Speciellt inte när yngre spelarna inte var redo att axla uppgiften.
Sedan ska man så klart låta slutspelet ha sin gång, skulle man på något vänster krångla sig till semi är det riktigt bra resultat. Tar man sig till kvartsfinal får det ändå anses var godkänt. Sen kan det bli minusresultat ekonomiskt men sånt som händer och kommer att hända. Man ska även ha i beaktning att laget är helt och hållet byggt av Osten. Fagervall, Skuggan och Burra har väl knappt haft något att säga till om? Det kom inte in en enda spelare från Västerås som exempel. Vilket i min värld är en fördel med att ha kontinuitet, ska man leta nya tränare så kommer det vara samma sits igen med att Osten bygger laget och tränaren har ingen talan.
Fast allt dribblande med spelare hit och dit är verkligen ingen höjdare, där skulle det vara högst intressant att få någon djupare analys och motivering till varför det sett ut som det gjort. Att resultatet inte gått vägen alla gånger är väl sant men hjälper knappast att spelarna inte vet vem man spelar med heller.
Rönken skrev:JuniorX skrev:Nah, man kan ju inte köra en tränarvända en säsong, sluta någonstans i mitten och sen börja fundera på att kicka dem - innan slutspelet ens är klart. Hur seriöst är det och hur välinvesterade är de slantarna? Inte ens om man bommade att gå vidare från play-in skulle det vara speciellt konstruktivt.
Precis så jag också resonerar. Det är samma som med yngre spelare, måste ge det tid. Sedan är det så klart svårt att veta vad som händer bakom lyckta dörrar. Osten vet förhoppningsvis mer än oss och kommer att agera utefter det, jag ser inte oro till att Osten kommer se mellan fingrarna. Sen kan jag förstå alla skriverier om att laget inte ser påkopplade ut varje match etc. Visst ska en tränare påverka och hela den biten, men är många spelare som är rutinerade som kan vara totalt klappkassa medan sådan som Granström allt som oftast ser ut att vara igång. Jag köper inte att det endast är tränarna som ligger bakom alla dåliga vanor. Sedan må det vara att man byter tränare, men det överlåter jag åt Osten. Problemet som jag ser det är snarare en lite för naiv tilltro från ledningen till att Wallmark och Zaar skulle bära laget offensivt princip samt en dålig scoutning av Dixon. Detta i kombination med en rätt hög målsättning på topp-lag och guldkandidat, samt önskan om ett kreativt spel som inte materialet tillåter alla gånger. Speciellt inte när yngre spelarna inte var redo att axla uppgiften.
Sedan ska man så klart låta slutspelet ha sin gång, skulle man på något vänster krångla sig till semi är det riktigt bra resultat. Tar man sig till kvartsfinal får det ändå anses var godkänt. Sen kan det bli minusresultat ekonomiskt men sånt som händer och kommer att hända. Man ska även ha i beaktning att laget är helt och hållet byggt av Osten. Fagervall, Skuggan och Burra har väl knappt haft något att säga till om? Det kom inte in en enda spelare från Västerås som exempel. Vilket i min värld är en fördel med att ha kontinuitet, ska man leta nya tränare så kommer det vara samma sits igen med att Osten bygger laget och tränaren har ingen talan.
Fast allt dribblande med spelare hit och dit är verkligen ingen höjdare, där skulle det vara högst intressant att få någon djupare analys och motivering till varför det sett ut som det gjort. Att resultatet inte gått vägen alla gånger är väl sant men hjälper knappast att spelarna inte vet vem man spelar med heller.
Sant. Under resans gång tror jag att man har tagit många beslut som inte har varit helt genomtänkta och kanske även förhastade. Men om ledningen för laget ser ut likadant nästa år så finns det ju faktiskt en guldgruva av erfarenheter och kunskap att hämta ur den här säsongen. Om man bara vill och vågar.
Håller med, vet man vad som gick fel så kan man göra rätt nästa gång, det är sällan någon alltid gör rätt jämt, så visst är det bra med kontinuitet även på tränarsidan. Sen kanske man kan se över hela tränarkollektivet och kanske utvidga det, låt t ex Robin Jonssons erfarenheter komma till nytta genom att ge han platsen som def backtränare. Luleå startade väl tre-tränarsystemet, låt oss få nu zontränare a la amerikansk fotboll.JuniorX skrev:Rönken skrev:JuniorX skrev:Nah, man kan ju inte köra en tränarvända en säsong, sluta någonstans i mitten och sen börja fundera på att kicka dem - innan slutspelet ens är klart. Hur seriöst är det och hur välinvesterade är de slantarna? Inte ens om man bommade att gå vidare från play-in skulle det vara speciellt konstruktivt.
Sant. Under resans gång tror jag att man har tagit många beslut som inte har varit helt genomtänkta och kanske även förhastade. Men om ledningen för laget ser ut likadant nästa år så finns det ju faktiskt en guldgruva av erfarenheter och kunskap att hämta ur den här säsongen. Om man bara vill och vågar.
Personligen gillar jag inte att skeppa tränare i parti och minut och det är inte heller Luleås melodi. I ren affektion kan man ju känns att man önskar att Rönken med sin tydliga filosofi och förmåga att få alla att dra åt samma håll, eller t.ex. Lener med sin matchcoaching och fingertoppskänsla stod i båset, men båda dessa hade som ni säger också ett helt annat spelarmaterial att förföga över. (Och vi vann inga guld då heller för den delen).
Jag tror inte att Fagervall kommer att få lämna, och jag tycker inte heller att han borde få göra det, men jag är inte helt säker på att man inte gör någon slags förändring i tränarstaben till nästa säsong. Möjligtvis att en av tränarna får kliva åt sidan eller att man plockar in någon ny.
De två främsta felen som måste rättas till inför nästa säsong är:
1. Försvarsspelet.
2. Powerplay.
Hur vet jag inte exakt men förhoppningsvis vet de ansvariga det lagom till Silly Season. Kanske är svaret nya tränare, men det kan lika gärna vara nya spelare eller nya träningsupplägg osv.
Jag tror inte att Fagervall kommer att få lämna, och jag tycker inte heller att han borde få göra det, men jag är inte helt säker på att man inte gör någon slags förändring i tränarstaben till nästa säsong. Möjligtvis att en av tränarna får kliva åt sidan eller att man plockar in någon ny.
De två främsta felen som måste rättas till inför nästa säsong är:
1. Försvarsspelet.
2. Powerplay.
Hur vet jag inte exakt men förhoppningsvis vet de ansvariga det lagom till Silly Season. Kanske är svaret nya tränare, men det kan lika gärna vara nya spelare eller nya träningsupplägg osv.
Sämre tabellplacering i all ära, men jag tycker årets säsong har bjudit på fler riktiga höjdpunkter och ståpäls än på många år. Galna vändningar, vinster mot SKAIK, CHL, och några riktigt heta matcher där vi inte backar när spelet blivit fysiskt. Allt detta har jag saknat de senaste åren.
Visst, vi hamnade högre upp i tabellen med Rönken men matcherna kändes mest som mellanmjölk och transportsträcka. Hamnade vi i underläge kunde man lika gärna stänga av tv'n eller gå hem. Fick vi ett eller två måls ledning visst man att det inte skulle hända speciellt mycket mer.
Med dagens Luleå vet man aldrig vad som händer. Ledning med tre mål kan tappas på ett par minuter men samtidigt kan matcher mot SKAIK vinnas med bara sekunder kvar. Jag kanske är galen, men jag gillar årets version betydlig bättre!
Med lite mer spets tror jag faktiskt nästa säsong kan bli riktigt rolig och med placering på övre halvan av tabellen. Det räcker för mig så länge laget fortsätter underhålla!
Visst, vi hamnade högre upp i tabellen med Rönken men matcherna kändes mest som mellanmjölk och transportsträcka. Hamnade vi i underläge kunde man lika gärna stänga av tv'n eller gå hem. Fick vi ett eller två måls ledning visst man att det inte skulle hända speciellt mycket mer.
Med dagens Luleå vet man aldrig vad som händer. Ledning med tre mål kan tappas på ett par minuter men samtidigt kan matcher mot SKAIK vinnas med bara sekunder kvar. Jag kanske är galen, men jag gillar årets version betydlig bättre!
Med lite mer spets tror jag faktiskt nästa säsong kan bli riktigt rolig och med placering på övre halvan av tabellen. Det räcker för mig så länge laget fortsätter underhålla!
ski3r- Antal inlägg : 1992
ski3r skrev:Sämre tabellplacering i all ära, men jag tycker årets säsong har bjudit på fler riktiga höjdpunkter och ståpäls än på många år. Galna vändningar, vinster mot SKAIK, CHL, och några riktigt heta matcher där vi inte backar när spelet blivit fysiskt. Allt detta har jag saknat de senaste åren.
Håller med till 100%, bra skrivet!
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
Med den spelarkvalitet vi har tycker jag ingen av dom 3 tränarna ska gå, skuggan och burra har tillsammans varit med om ca 2000 matcher på högsta svenska nivå och lyssnat/lärt av ett flertal av svensk hockeys bästa tränarhjärnor! Jocke har en lång och gedigen tränarkarriär bakom sej.. Det är spelarna som inte räcker till, bara att inse detta!! Till nästa säsong behöver vi en RIKTIG 1a lina, alltså 2 vassa vingar a´la Pesonen och en riktigt jävla vass center, gärna 2-vägare som kan skapa ett lugn i framförallt anfallsspelet. Dessutom en stadig försvarsgeneral som städar av det mesta i eget slott med auktoritet utan att vara en "goon".
Tony Moore skrev:Med den spelarkvalitet vi har tycker jag ingen av dom 3 tränarna ska gå, skuggan och burra har tillsammans varit med om ca 2000 matcher på högsta svenska nivå och lyssnat/lärt av ett flertal av svensk hockeys bästa tränarhjärnor! Jocke har en lång och gedigen tränarkarriär bakom sej.. Det är spelarna som inte räcker till, bara att inse detta!! Till nästa säsong behöver vi en RIKTIG 1a lina, alltså 2 vassa vingar a´la Pesonen och en riktigt jävla vass center, gärna 2-vägare som kan skapa ett lugn i framförallt anfallsspelet. Dessutom en stadig försvarsgeneral som städar av det mesta i eget slott med auktoritet utan att vara en "goon".
Erfarenhet och meriter innebär inte per automatik att man passar bra för uppgiften, nu vill jag dock inte byta ut Fagervall, gillar honom skarpt. Men det är något man bör tänka på, hur många matcher på toppnivå har Osten t ex?
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Men vi måste ju ge tränartrojkan en fair chans att bli topp 4, dom kan inte göra guld av grus hur jävla duktiga dom än må vara!
Börjar nästan bli dags att summera säsongen, åttonde plats avspeglar väl spelarmaterialet ganska bra? Visst, Dixon floppade, Zaar och Wallmark har inte riktigt gått så bra som förhoppningar var från många. Men med facit i hand så kan man inte förvänta sig att Zaar och Wallmark som inte är några överextrema talanger bortom denna värld ska leda ett lag. SÅ dålig förstasäsong är det inte från Zaar tycker jag. På plussidan finns Lassi, Näkyvä och nu på slutet även Sigalet. Så det är knappast bara misär och dekadens på Ostens värvningar.
Tycker även att Sylvegård varit en positiv injektion, helt okänd för mig men ett bra råämne att börja formera. Granström kände jag mig grymt skeptisk till, han har varit genomgående den spelare som varit på plats och ser fram emot slutspelet med honom. Ledin - nytändning, var spelare som jag var mest skeptisk mot.
Hade man haft Sigalet, Harju och en speluppläggare värd namnet hade topp 6 inte känts helt orimligt. Tur att Näkyvä kom upp stort i bägge zonerna, hade inte varit kul om han floppat.
Bygg vidare på laget och tränarstaben, förstärk där det behövs. Spelarsidan behöver definitivt förstärkas för att vara topp 4-kandidat. Dock har ju boxplay sett bra ut, så det får man ge den tränare som styrt upp det.
Tycker även att Sylvegård varit en positiv injektion, helt okänd för mig men ett bra råämne att börja formera. Granström kände jag mig grymt skeptisk till, han har varit genomgående den spelare som varit på plats och ser fram emot slutspelet med honom. Ledin - nytändning, var spelare som jag var mest skeptisk mot.
Hade man haft Sigalet, Harju och en speluppläggare värd namnet hade topp 6 inte känts helt orimligt. Tur att Näkyvä kom upp stort i bägge zonerna, hade inte varit kul om han floppat.
Bygg vidare på laget och tränarstaben, förstärk där det behövs. Spelarsidan behöver definitivt förstärkas för att vara topp 4-kandidat. Dock har ju boxplay sett bra ut, så det får man ge den tränare som styrt upp det.
Har sagt det många gånger förr, man vinner inget mästerskap med FÖR många unga spelare (oavsett skiclighet) när det rör sej om ca 90 tävlingsmatcher/säsong (SHL, CHL och slutspel). Sa det om FHC ifjol och säger detsamma om dom igen i år. Lika för Wallmark och Zaar, orkar inte bära laget hela vägen.. När dessutom vi inte lyckades värva en skarp 1e center kändes det kört redan när fönstret stängdes!
Bäst just nu är förhoppningen om att vi ska in med bättre spets i laget till nästa säsong
pingu- Antal inlägg : 2418
Tony Moore skrev:Har sagt det många gånger förr, man vinner inget mästerskap med FÖR många unga spelare (oavsett skiclighet) när det rör sej om ca 90 tävlingsmatcher/säsong (SHL, CHL och slutspel). Sa det om FHC ifjol och säger detsamma om dom igen i år. Lika för Wallmark och Zaar, orkar inte bära laget hela vägen.. När dessutom vi inte lyckades värva en skarp 1e center kändes det kört redan när fönstret stängdes!
Inte med för många äldre spelare heller.
Framförallt forwardssidan hos LHF har ju en hemsk åldersstruktur.
Lars158- Antal inlägg : 9805
Äldre har oftast en bättre fysik/tålighet av många hårda matcher under en begränsad period (läs säsong). Problemet hos oss är att vi har för många "arbetare" och för få "stjärnor" av dom äldre splearna. Vi/LHF behöver mer skicklighet i rätt ålder, såerebara!Lars158 skrev:Tony Moore skrev:Har sagt det många gånger förr, man vinner inget mästerskap med FÖR många unga spelare (oavsett skiclighet) när det rör sej om ca 90 tävlingsmatcher/säsong (SHL, CHL och slutspel). Sa det om FHC ifjol och säger detsamma om dom igen i år. Lika för Wallmark och Zaar, orkar inte bära laget hela vägen.. När dessutom vi inte lyckades värva en skarp 1e center kändes det kört redan när fönstret stängdes!
Tony Moore skrev:Äldre har oftast en bättre fysik/tålighet av många hårda matcher under en begränsad period (läs säsong). Problemet hos oss är att vi har för många "arbetare" och för få "stjärnor" av dom äldre splearna. Vi/LHF behöver mer skicklighet i rätt ålder, såerebara!Lars158 skrev:Tony Moore skrev:Har sagt det många gånger förr, man vinner inget mästerskap med FÖR många unga spelare (oavsett skiclighet) när det rör sej om ca 90 tävlingsmatcher/säsong (SHL, CHL och slutspel). Sa det om FHC ifjol och säger detsamma om dom igen i år. Lika för Wallmark och Zaar, orkar inte bära laget hela vägen.. När dessutom vi inte lyckades värva en skarp 1e center kändes det kört redan när fönstret stängdes!
Absolut
Lars158 skrev:Tony Moore skrev:Äldre har oftast en bättre fysik/tålighet av många hårda matcher under en begränsad period (läs säsong). Problemet hos oss är att vi har för många "arbetare" och för få "stjärnor" av dom äldre splearna. Vi/LHF behöver mer skicklighet i rätt ålder, såerebara!Lars158 skrev:Tony Moore skrev:Har sagt det många gånger förr, man vinner inget mästerskap med FÖR många unga spelare (oavsett skiclighet) när det rör sej om ca 90 tävlingsmatcher/säsong (SHL, CHL och slutspel). Sa det om FHC ifjol och säger detsamma om dom igen i år. Lika för Wallmark och Zaar, orkar inte bära laget hela vägen.. När dessutom vi inte lyckades värva en skarp 1e center kändes det kört redan när fönstret stängdes!
Absolut
Sedan är ålderspannet 23-28 någonstans princip obefintligt. Spelare som har varit med några säsonger och är etablerade som ska spela sina bästa hockey. Just nu är det lite antingen eller. Många är runt 20 år eller runt 30 år. Rätt skevt.
Och i det läget vi befinner oss i just nu så måste vi tyvärr hamna i facket "köpelag" för att hävda oss i topp 4 SHL. Sponsorerna är viktigare än någonsin om vi ska utmana om LeMat igen.
Tony Moore skrev:Och i det läget vi befinner oss i just nu så måste vi tyvärr hamna i facket "köpelag" för att hävda oss i topp 4 SHL. Sponsorerna är viktigare än någonsin om vi ska utmana om LeMat igen.
Fast alla lag är köpelag, sen kan man välja att spendera pengarna på spelare med lokal förankring eller ta in rena legoknektar.
Här finns tyvärr inga lokala spelare (undantag Omark och Nilsson) med toppglans vi behöver i dagsläget, vi behöver vinge, center och försvarsspets i dagsläget.. Ok, vi kan bygga på haj och kaka + Henrion men behöver mer, helst behålla abbotts med mindre lön i 2a lina och walle och Zaar. Försvarsresen bör vara i Niniimaa klass och det kostar multum. Mv-sidan tycker jag vi kan behålla som i år, vinnarskallar båda 2, Larsson behöver bara få returerna ned i hörnen alt. få skotten att fastna i magplattan/plocken.Rönken skrev:Tony Moore skrev:Och i det läget vi befinner oss i just nu så måste vi tyvärr hamna i facket "köpelag" för att hävda oss i topp 4 SHL. Sponsorerna är viktigare än någonsin om vi ska utmana om LeMat igen.
Fast alla lag är köpelag, sen kan man välja att spendera pengarna på spelare med lokal förankring eller ta in rena legoknektar.
Jeppsson, vi får göra som Örebro och Växjö ( har dom några svenska spelare alls i första och andra kedjan) annars får vi snart byta betydelsen för SHL till Småland Hockey League
Lajon- Antal inlägg : 4397
Vi går ju inte i ett stundande Play In med fantastisk form! *ironi*
Sannolikheten är väl rätt stor att det blir ytterligare 2 förluster då vi har kvar att möta hemmastarka Färjestad borta samt formstarka Fusklunda hemma. Två lag som är bättre än oss.
Dessutom har vi antingen turlaget #1 Brunäs eller medialaget #1 Isapa så det känns rätt uppgivet redan på förhand faktiskt. Kan blir en smärre katastrofal säsong det här. Jag reser till Aten tidigt på Tisdag morgon så jag missar de två sista grundserieomgångarna, och det känns faktiskt rätt skönt. Matcherna betyder ju ändå ingenting och förluster har jag fått nog av.
Återkommer 10e April igen. Har jag hunnit missa några PLay -In -matcher då? Det är nästan så att jag hoppas. Vill inte se eländet. Däremot kommer jag gärna hem och får den glada överraskninge att vi helt mirakulöst nog är i Kvartsfinal.
Ledsen om det låter negativt men såhär uppgiven har jag inte känt mig sedan inför den där sista omgången när vi var nära att åka ur.
Sannolikheten är väl rätt stor att det blir ytterligare 2 förluster då vi har kvar att möta hemmastarka Färjestad borta samt formstarka Fusklunda hemma. Två lag som är bättre än oss.
Dessutom har vi antingen turlaget #1 Brunäs eller medialaget #1 Isapa så det känns rätt uppgivet redan på förhand faktiskt. Kan blir en smärre katastrofal säsong det här. Jag reser till Aten tidigt på Tisdag morgon så jag missar de två sista grundserieomgångarna, och det känns faktiskt rätt skönt. Matcherna betyder ju ändå ingenting och förluster har jag fått nog av.
Återkommer 10e April igen. Har jag hunnit missa några PLay -In -matcher då? Det är nästan så att jag hoppas. Vill inte se eländet. Däremot kommer jag gärna hem och får den glada överraskninge att vi helt mirakulöst nog är i Kvartsfinal.
Ledsen om det låter negativt men såhär uppgiven har jag inte känt mig sedan inför den där sista omgången när vi var nära att åka ur.
10 april så är finalen princip färdigspelad.
Örebro har väl både Viksten och Johansson i förstakedjan. Nu lever förvisso båda två ganska mycket på den eminenta Ryan, men ändå.Lajon skrev:Jeppsson, vi får göra som Örebro och Växjö ( har dom några svenska spelare alls i första och andra kedjan) annars får vi snart byta betydelsen för SHL till Småland Hockey League
Qirren- Antal inlägg : 1369
Alla lag är köplag i dagens SHL, att det är kommers är väl ingen nyhet? Luleå har 11 (!) utlänningar i laget och är värst i klassen nästan. Fast jag förstår i viss mån det runt Örebro, fast är väl kul att det satsas i hockeyn och att det finns personer som Fahlander? Han satsar även i Happis och ser till att arenabygget blir av, även om nu kommunen där förbiner sig för hiskeliga summor - men är annan diskussion.
Det jag stör mig mest på numera är att lag likt Linköping m.fl. köpte spelare från alla håll och kanter och drev upp lönerna otroligt ett tag. På senare år har det varit gnäll om ekonomin och nu börjar man prata om att införa lönetak. Tro f-n att det passar nu när man lekt klart och kört ner sin ekonomi..
Det jag stör mig mest på numera är att lag likt Linköping m.fl. köpte spelare från alla håll och kanter och drev upp lönerna otroligt ett tag. På senare år har det varit gnäll om ekonomin och nu börjar man prata om att införa lönetak. Tro f-n att det passar nu när man lekt klart och kört ner sin ekonomi..
Rönken skrev:Alla lag är köplag i dagens SHL, att det är kommers är väl ingen nyhet? Luleå har 11 (!) utlänningar i laget och är värst i klassen nästan. Fast jag förstår i viss mån det runt Örebro, fast är väl kul att det satsas i hockeyn och att det finns personer som Fahlander? Han satsar även i Happis och ser till att arenabygget blir av, även om nu kommunen där förbiner sig för hiskeliga summor - men är annan diskussion.
Visst är det så. Det är en match utanför hockeyplanen som är minst lika viktig i form av pengar och att lyckas med hur man hanterar dem på bästa sätt på sikt för en hockeyklubb i SHL.
Men en skillnad tycker jag är att vi som klubb med genuin hockeykultur faktiskt har chansen att kunna utveckla, behålla och värva tillbaka egna produkter på ett helt annat sätt än många andra lag som är mer begränsade till importer.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
kokostrollet skrev:Rönken skrev:Alla lag är köplag i dagens SHL, att det är kommers är väl ingen nyhet? Luleå har 11 (!) utlänningar i laget och är värst i klassen nästan. Fast jag förstår i viss mån det runt Örebro, fast är väl kul att det satsas i hockeyn och att det finns personer som Fahlander? Han satsar även i Happis och ser till att arenabygget blir av, även om nu kommunen där förbiner sig för hiskeliga summor - men är annan diskussion.
Visst är det så. Det är en match utanför hockeyplanen som är minst lika viktig i form av pengar och att lyckas med hur man hanterar dem på bästa sätt på sikt för en hockeyklubb i SHL.
Men en skillnad tycker jag är att vi som klubb med genuin hockeykultur faktiskt har chansen att kunna utveckla, behålla och värva tillbaka egna produkter på ett helt annat sätt än många andra lag som är mer begränsade till importer.
Ja jo då, som jag skrev lite högre upp kan man välja att satsa kulor på mer lokal förankring eller endast använda legoknektar. Luleå har bra tradition på målvaktssidan t.ex. med minst en egenproducerad målvakt princip konstant sen 90-talet förutom någon enstaka säsong. Så viss förståelse har jag för termen köplag, då vissa kanske är värre än andra. T.ex. kan man som Luleå har lokal förankring runt omkring också, sportchef, tränarstab etc.
130 insläppta mål. Det är precis i mitten av SHL.
121 gjorda mål, bara LIF som gjort färre än det. Näst sämst tillsammans med Modo som också står på samma.
121 gjorda mål, bara LIF som gjort färre än det. Näst sämst tillsammans med Modo som också står på samma.
Ooops. Jag menade givetvis 10e mars. Satt och bokade en annan liten tur i April samtidigt haha.
Klart som faan att vi klarar play-in och går vidare !
Har jag odlat det här jävla slutspelsskägget i 2 månader och våndats (det kliar som faan) så ska de åtminstone klara play-in !
Har jag odlat det här jävla slutspelsskägget i 2 månader och våndats (det kliar som faan) så ska de åtminstone klara play-in !
icemask- Antal inlägg : 4174
LulefanGBG skrev:Ooops. Jag menade givetvis 10e mars. Satt och bokade en annan liten tur i April samtidigt haha.
Playin kommer spelas 7,9,10 mars om jag fattar saken rätt. Därefter börjar kvarten för vår del 12:e och spelas varannan dag.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Tveksam om vi klarar play in!! Allt annat än övertygat spelmässigt..
Luleåfan- Antal inlägg : 108
Och?, det är hans första fulla säsong i SHL, vi kan nog räkna med att han kommer att utvecklas till en än bättre spelare om han blir kvar.Luleåfan skrev:Wallmark har gjort 9p från 48matcher 5 mot 5. Det håller inte
Blir lite trött när man läser sådana och andra inlägg, där i stort sett hela laget skall bytas ut efter varje omgång.
Ska inte Luleå hockey vara en klubb man kan utvecklas i ?, ska man vara en fullfjädrad, gärna NHL-ready spelare vid 19 års ålder annars ska man bort?
Sen att Wallmark har fått för mycket ansvar lagt på sig är en ledningsfråga och inte spelarens.
Sida 9 av 11 • 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 2
» Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1