Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 12 av 21
Sida 12 av 21 • 1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 16 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
Tackar!Urken skrev:Ping @KaptenBlodskelett!
http://www.kuriren.nu/100-hockey/da-kan-forwarden-gora-comeback-8633788.aspx
- Spoiler:
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey-forwarden rehabiliterar sin ljumskskada och hoppas att han ska vara tillbaka efter uppehållet.
Det var i SHL-matchen mot Rögle i torsdags som oturen var framme för flera Luleå Hockey-spelare.
Victor Ekarv drabbades av hjärnskakning och en knäskada efter en tackling, Jonathan Granström slog upp en gammal skada och Lennart Petrells ljumske "somnade" som tränaren Joakim Fagervall beskrev det.
– Ett av de sista bytena skulle jag ta en lång åkning från egen zon för att forechecka. Då hörde jag en liten smäll från höften och förstod på en gång att jag var tvungen att åka av isen, säger Lennart Petrell.
Den finske forwarden berättar att ljumsken är något som har stört honom en längre period och att den till slut sa ifrån.
– Den gav upp tre dagar för tidigt, säger han skämtsamt.
Petrell missade därmed sista grundseriematchen innan juluppehållet, mot Frölunda.
Men han hoppas vara tillbaka efter högtiden.
– Det finns en rätt hyfsad chans att jag spelar efter julafton, men det är fortfarande tidigt att säga något.
Själv berättar han att skadan sitter i ljumskområdet i en muskel och att det är värsta tänkbara scenario. Däremot kommer uppehållet lägligt. På torsdag tränar laget och då hoppas han kunna vara med i någon form.
– Jag kör lite rehab och enkla benövningar. Jag kan gå och det här påverkar inte mitt vanliga liv – skadan kommer inte bli värre. Men vi får se, de första dagarna kommer jag nog vila.
Finländarens kontrakt går ut nästa säsong och någon diskussion har inte inletts med Luleå Hockey om en förlängning.
– Jag har inte pratat med någon förutom min agent. Vi kommer definitivt höra av oss till "Osten" om inte han hinner göra det först. Jag skulle inte ha några problem att stanna i Luleå i framtiden, men det är två parter och de måste se något i mig också.
Julafton kommer han fira hemma, tillsammans med familjen, Ilari Melart och hans flickvän, samt Toni Rajala.
– Det blir en traditionell finsk julafton, ganska likt den svenska. Det blir härligt med en ledig dag tillsammans med familjen och vänner och jag kan inte vänta till julbordet.
Är det du som lagar mat?
– Skinkan gör jag. Sen försöker jag hjälpa min fru med det jag kan. Men just skinkan är min grej. Traditionellt åker den in i ugnen den 23:e, det är så jag har växt upp med min pappa och nu får jag möjligheten att göra det med mina egna barn, säger Petrell.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Urken skrev:Ping @KaptenBlodskelett!
- Spoiler:
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey-forwarden rehabiliterar sin ljumskskada och hoppas att han ska vara tillbaka efter uppehållet.
Det var i SHL-matchen mot Rögle i torsdags som oturen var framme för flera Luleå Hockey-spelare.
Victor Ekarv drabbades av hjärnskakning och en knäskada efter en tackling, Jonathan Granström slog upp en gammal skada och Lennart Petrells ljumske "somnade" som tränaren Joakim Fagervall beskrev det.
– Ett av de sista bytena skulle jag ta en lång åkning från egen zon för att forechecka. Då hörde jag en liten smäll från höften och förstod på en gång att jag var tvungen att åka av isen, säger Lennart Petrell.
Den finske forwarden berättar att ljumsken är något som har stört honom en längre period och att den till slut sa ifrån.
Petrell missade därmed sista grundseriematchen innan juluppehållet, mot Frölunda.
– Det finns en rätt hyfsad chans att jag spelar efter julafton, men det är fortfarande tidigt att säga något.
Själv berättar han att skadan sitter i ljumskområdet i en muskel och att det är värsta tänkbara scenario. Däremot kommer uppehållet lägligt. På torsdag tränar laget och då hoppas han kunna vara med i någon form.
– Jag kör lite rehab och enkla benövningar. Jag kan gå och det här påverkar inte mitt vanliga liv – skadan kommer inte bli värre. Men vi får se, de första dagarna kommer jag nog vila.
Finländarens kontrakt går ut nästa säsong och någon diskussion har inte inletts med Luleå Hockey om en förlängning.
– Jag har inte pratat med någon förutom min agent. Vi kommer definitivt höra av oss till "Osten" om inte han hinner göra det först. Jag skulle inte ha några problem att stanna i Luleå i framtiden, men det är två parter och de måste se något i mig också.
Julafton kommer han fira hemma, tillsammans med familjen, Ilari Melart och hans flickvän, samt Toni Rajala.
– Det blir en traditionell finsk julafton, ganska likt den svenska. Det blir härligt med en ledig dag tillsammans med familjen och vänner och jag kan inte vänta till julbordet.
Är det du som lagar mat?
– Skinkan gör jag. Sen försöker jag hjälpa min fru med det jag kan. Men just skinkan är min grej. Traditionellt åker den in i ugnen den 23:e, det är så jag har växt upp med min pappa och nu får jag möjligheten att göra det med mina egna barn, säger Petrell.
Alltså. Petrell-pojken verkar ju vara en alltigenom hyvens typ som dessutom verkar gå omkring med ett riktigt glatt humör. Bara att fixa en förlängning, Osten! Om vi inte förlänger så kommer han garanterat att hamna i Färjestad, HV eller Linköping nästa säsong. Och det vill vi inte!
JuniorX- Antal inlägg : 4191
JuniorX skrev:Urken skrev:Ping @KaptenBlodskelett!
- Spoiler:
Är det du som lagar mat?
Alltså. Petrell-pojken verkar ju vara en alltigenom hyvens typ som dessutom verkar gå omkring med ett riktigt glatt humör. Bara att fixa en förlängning, Osten! Om vi inte förlänger så kommer han garanterat att hamna i Färjestad, HV eller Linköping nästa säsong. Och det vill vi inte!
Exaktemente!!!
Kocur- Antal inlägg : 484
Fortsatt diskussion kring artikeln tas i tråden Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi.
http://www.nsd.se/sport/har-ar-lulea-hockeys-nya-organisation-9745235.aspx
http://www.nsd.se/sport/har-ar-lulea-hockeys-nya-organisation-9745235.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY För ett par månader fick Luleå Hockeys sportdirektör Thor Stöckel sparken. Nu har klubben satt sin nya organisation för framtiden där bland annat en ny sportledningsgrupp ingår.
Hösten var turbulent för Norrbottens största och mäktigaste klubb med svaga insatser för herrlaget I SHL och ett stort ingrepp i organisationen där profilstarke sportdirektören Thor Stöckel fick sparken.
Förra veckan hade Luleå Hockey styrelsemöte för att sätta en ny organisation och nu är klubben klar med sitt arbete. Det meddelar man på sin hemsida i dag.
Utgångpunkterna för arbetet har varit följande enligt Luleå Hockey:
Offensiva satsningar på arenans kommersiella möjligheter.
Ny struktur för sportslig utveckling.
Ökade resurser till administrativa delar inom LHF Sport.
Kraftsamling på företagsdelen av LHF Marknad.
Ny enkel och tydlig ledningsstruktur för Luleå Hockey.
Ett av de viktigaste beskeden är Lars "Osten" Bergström kvarstår i sin roll som gm/sportchef och som ytterst ansvarig för allt det sportsliga i föreningen. Tillsammans med vd Stefan Enbom, administrativt ansvarige Robert Hedlund, chef unga Ulf Engman och sportchef Riksserien Fredrik Glader bildas en sportledningsgrupp som säkra den strategiska utvecklingen av sporten inom föreningen.
En av de personer i klubben som för en utökad roll är nuvarande kommunikationschefen Robert Hedlund. För att utveckla de administrativa delarna inom LHF Sport får han en helt ny befattning, ansvarig administration sport. Hedlund behåller dock fortfarande ansvaret för extern kommunikation och mediakontakter.
För att säkra klubbens satsning i Coop arena får också Luleå Hockey en ny ledningsbefattning, chef arenaservice. Den har till uppgift att vara en sammanhållande kraft för restaurang, kiosker, kundcentra, souvenirbutik, mässor, konferenser, loger och lounger.
Stefan Enbom, VD:
"Det känns fantastiskt bra att vi nu kunnat lägga en mycket bra grund för den fortsätta utvecklingen av Luleå Hockey. Vi är alla medvetna om att en kostnadseffektiv organisation med harmoni och trivsel är en absolut grundförutsättning för sportslig framgång på alla plan".
Vad är det för scouter Luleå siktar på att anställa enligt NSD? Tänker främst på arbetsområde, EU eller Nord-Amerika?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Ping @Rönken
http://www.nsd.se/sport/nu-siktar-lulea-pa-att-anstalla-scouter-9746253.aspx
http://www.nsd.se/sport/nu-siktar-lulea-pa-att-anstalla-scouter-9746253.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Ny sportslig organisation – med Lars "Osten" Bergström i ensam chefsroll. Då berättar sportchefen att klubben vill satsa på heltidsanställda coacher i framtiden.
Under onsdagen presenterade Luleå Hockey sin nya organisation, och förutom den redan genomförda sparkningen av sportdirektören Thor Stöckel blev det inga större förändringar. Klart är dock att sportchefen Lars "Osten" Bergström i framtiden kommer att var högsta chef över den sportsliga delen av organisationen.
– Egentligen blir det inte så stor förändring för min del, säger Bergström.
Sportchefen kommer att få utökad administrativ hjälp av förre kommunikationschefen Robert Hedlund, men i övrigt ser det ut ungefär som tidigare. I framtiden kan det dock förändras. Nu bekräftar nämligen sportchefen att föreningen i framtiden kan komma att heltidsanställa egna scouter.
– Allt hänger ihop med vilken ekonomi vi kan prestera, vi lever ändå med ganska knappa marginaler. Men visst har vi tankar på hur vi ska förändra vår organisation, säger Bergström.
För tillfället tar Bergström hjälp i värvningsarbetet av klubbens framtidsgrupp, där ett flertal gamla spelare och tränare sitter. Klubben har också ett bredare kontaktnät som sportchefen ibland använder sig av.
– Vi har redan nu ett väldigt, väldigt bra struktur och nätverk för tips, information och kontakter. Men vi funderar varje dag på hur vi kan förbättra oss. Det är en styrka att vi har så många som kan hjälpa oss, men i takt med att ekonomin förbättras måste nog allt professionaliseras ytterligare.
...och då ligger heltidsanställda scouter nära till hands?
– Jag är så väldigt tacksam för den hjälp vi får, men när personer jobbar ideellt kan man ju inte ställa krav på samma sätt som om en person är arvoderad.
För tillfället ser det dock inte ut att hända något omvälvande på värvningsfronten.
– I och med att Savilahti försvann öppnas ju en plats i numerären – men det har sett ut som att många av våra backar har mått bra av att ta större ansvar. Samtidigt har vi en del unga spelare – Jaros, Själin, Oskarsson och Nässén – som vi vill ge chanser. Vi får se, säger Bergström.
Någon värvning av Otso Rantakari, 22, som Expressen tidigare berättat om, verkar det däremot inte bli.
– Det är lite tveksamt kring hur hans kontraktsläge är kommande säsong. Man värvar ju inte en så ung kille för bara några månader, säger Bergström.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/avslojarkanadicken-har-forlangt-kontraktet-8639971.aspx
- Avslöjar: Kanadicken har förlängt kontraktet:
- ISHOCKEY/LULEÅ Nu berättar stjärnan om det hemliga spelet bakom kontraktsförlängningen och att han kan tänka sig att stanna ännu längre i LHF.
Läs även: Ny sportslig organisation i LHF
Här kommer en liten julklapp till Luleå Hockey-supportrarna.
Kanadensaren Jonathan Sigalet som snittar mest istid i laget har förlängt kontraktet med ytterligare en säsong.
– Jag älskar att spela här och trivs utmärkt. Främsta anledningen till att jag valde att förlänga var för att jag viste att "Osten" (Lars Bergström) och Luleå satsade hårt för att vinna och skulle ställa ett riktigt bra lag på isen. Jag är i ett skede av karriären där jag verkligen vill vinna och om Luleå fortsätter att satsa för guldet finns det ingen annanstans jag hellre spelar, säger backen.
Luleå Hockey värvade 29-åringen mitt under förra säsongen, från KHL-laget Slovan Bratislava. Kontraktet som skrevs sträckte sig över två säsonger, men med en klausul som innebar att klubben och spelaren hade möjlighet att bryta kontraktet innan ett visst datum. Den möjligheten valde Jonathan Sigalet att utnyttja för att förhandla om kontraktet och skrev samtidigt på för ytterligare en säsong. Någonting som aldrig blev offentligt.
– Det här är samma typ av kontrakt, men som jag sa trivs jag jättebra och som det känns nu så om vi bryter kontraktet är det för att förlänga det ytterligare.
Inför den här säsongen utsågs han till assisterande lagkapten och har också fått en stor roll på isen där han används i både offensiva och defensiva uppställningar.
– Jag försöker göra det som "Jocke" (Joakim Fagervall) vill att jag ska göra. Nu har jag fått förtroendet att spela mycket och trivs med det. I början spelade jag inte powerplay, men har fått möjligheten att göra det nu på slutet och det är en roll som jag uppskattar, samtidigt försöker jag vara redo att döda utvisningar när det behövs och hjälpa laget så mycket som möjligt.
Juluppehållet innebär inte någon lugn period för spelarna som är kvar i Luleå. Efter några dagars vila väntar nu hårdträning fram till omstarten av SHL den 26 december. Torsdagens ispass var påfrestande med mycket start och stopp och skridskoåkning.
– Det är inte den roligaste tiden på året, men det är nödvändigt om vi ska vara bra förberedda inför det som kommer. Alla i det här laget vill vinna mästerskapet och det känns som att vi är på rätt väg. Nu gäller det bara att fortsätta jobba hårt, nöta på detaljer och hjälpa varandra att bli bättre. Då blir det desto roligare senare.
Freno- Antal inlägg : 196
Kan någon lägga upp artikeln om juniorerna som fanns i NK?
MrA- Antal inlägg : 401
MrA skrev:Kan någon lägga upp artikeln om juniorerna som fanns i NK?
Var det denna?
- Spoiler:
- Stjärnans lillebror gjorde debut
21:29 | 15-12-17 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on email Share on twitter More Sharing Services
ISHOCKEY/LULEÅ Skador och landslagsuppdrag. Då fick ytterligare en junior debutera med A-laget. En spelare med ett välkänt efternamn.
Fem ordinarie spelare saknades vid torsdagens träning. I deras frånvaro fick fem juniorer chansen att visa upp sig och för en av spelarna var det första A-lagsträningen någonsin.
– Det var lite nervöst i början. Men det släppte lite ju längre träningen gick. Jag tyckte det kändes ganska bra ändå, säger Jonatan Harju.
Beskedet kom oväntat. Forwarden var ombytt och redo att träna med J20-laget när tränaren Stefan Hedlund kom fram till honom.
– Jag var på is och skulle precis börja träningen när tränaren sa till mig att kliva av och köra med A-laget istället. Jag trodde han skojade först, säger Jonatan Harju och skrattar.
Men det var inget skämt.En timme senare tävlade han mot SHL-spelare och fick spela sida vid sida bredvid storebror Johan Harju.
– Sjukt kul. Det skiljer ju elva år mellan oss och vi har aldrig spelat tillsammans tidigare så det var sjukt kul att få vara med honom. Det är en stor förebild.
Jonatan Harju är född 1997 och har gått en annorlunda väg än många andra av juniorerna som fått chansen i Luleå Hockeys A-lag den här säsongen. För två år sedan nekades han en plats på hockeygymnasiet i Luleå och valde då att spela i Piteå istället. Där öste han in poäng i J18 förra säsongen och gjorde så bra ifrån sig i J20 att Luleå Hockey erbjöd honom att komma tillbaka. Från första matchen har han visat att det var rätt helt rätt beslut och ligger i toppen av den interna poängligan med 25 poäng (11+14) på 27 matcher.
– Det har gått bra. Vi har ju varit en Övertorneåkedja som hittat bra kemi och som har gjort ganska mycket poäng. Det har varit kul och gått ganska bra för mig, säger Jonatan Harju.
Hela Övertorneåkedjan, Anton Toolanen och Jesper Ylivainio, var på isen på torsdagens träning, men spelade inte tillsammans. För Jonatan Harju var det en stor dag.
– Det här betyder mycket för mig. Dels att tränarna och klubben visar att de tror på mig, sedan är det en nyttig erfarenhet och sporre för att fortsätta jobba och blir bättre. Hoppas jag får fler chanser.
Skriven av André Samuelsson, Kuriren
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
LULEÅ/ISHOCKEY Luleås Hockeys forward Lennart Petrell kan tvingas till operation på grund av en lårskada.
– Han kan bli borta länge, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Dela Tweeta
Det var i hemmamatchen mot Rögle för en vecka sedan som olyckan var framme för den finske forwarden.
Det small till i låret, Petrell kunde knappt ta sig till avbytarbåset på grund av smärtorna och tvingades avbryta matchen direkt.
Första skadediagnosen var positiv men nu är tongångarna andra.
– Det handlar om en bristning i ett fäste i lårmuskeln. Det är en bekymmersam skada för en hockeyspelare, säger Lars "Osten"Bergström.
Luleå Hockeys medicinska team tittar just nu över 31-årige Petrells skada men prognosen är inte god.
– Han blir borta fem-sex veckor– kanske ännu längre. Men Lennart är i bra händer. Vi får se vad som händer den närmaste tiden. Det kan handla om rehab eller operation för honom, säger Luleås sportchef.
Om han blir borta länge – kommer ni ersätta Petrell?
– Vi får se. Jag hoppas att Bill Swett ska vara tillbaka snart och då tycker jag vi har en bra numerär. Men allt det här är en levande process. Det beror också på tillgången på spelare.
Petrell har den här säsongen svarat för fem poäng (ett mål, fyra assist) på 26 matcher i SHL.
– Han kan bli borta länge, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Dela Tweeta
Det var i hemmamatchen mot Rögle för en vecka sedan som olyckan var framme för den finske forwarden.
Det small till i låret, Petrell kunde knappt ta sig till avbytarbåset på grund av smärtorna och tvingades avbryta matchen direkt.
Första skadediagnosen var positiv men nu är tongångarna andra.
– Det handlar om en bristning i ett fäste i lårmuskeln. Det är en bekymmersam skada för en hockeyspelare, säger Lars "Osten"Bergström.
Luleå Hockeys medicinska team tittar just nu över 31-årige Petrells skada men prognosen är inte god.
– Han blir borta fem-sex veckor– kanske ännu längre. Men Lennart är i bra händer. Vi får se vad som händer den närmaste tiden. Det kan handla om rehab eller operation för honom, säger Luleås sportchef.
Om han blir borta länge – kommer ni ersätta Petrell?
– Vi får se. Jag hoppas att Bill Swett ska vara tillbaka snart och då tycker jag vi har en bra numerär. Men allt det här är en levande process. Det beror också på tillgången på spelare.
Petrell har den här säsongen svarat för fem poäng (ett mål, fyra assist) på 26 matcher i SHL.
Redbear- Antal inlägg : 6780
Old Brooklyn skrev:MrA skrev:Kan någon lägga upp artikeln om juniorerna som fanns i NK?
Var det denna?
- Spoiler:
Stjärnans lillebror gjorde debut
21:29 | 15-12-17 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on email Share on twitter More Sharing Services
ISHOCKEY/LULEÅ Skador och landslagsuppdrag. Då fick ytterligare en junior debutera med A-laget. En spelare med ett välkänt efternamn.
Fem ordinarie spelare saknades vid torsdagens träning. I deras frånvaro fick fem juniorer chansen att visa upp sig och för en av spelarna var det första A-lagsträningen någonsin.
– Det var lite nervöst i början. Men det släppte lite ju längre träningen gick. Jag tyckte det kändes ganska bra ändå, säger Jonatan Harju.
Beskedet kom oväntat. Forwarden var ombytt och redo att träna med J20-laget när tränaren Stefan Hedlund kom fram till honom.
– Jag var på is och skulle precis börja träningen när tränaren sa till mig att kliva av och köra med A-laget istället. Jag trodde han skojade först, säger Jonatan Harju och skrattar.
Men det var inget skämt.En timme senare tävlade han mot SHL-spelare och fick spela sida vid sida bredvid storebror Johan Harju.
– Sjukt kul. Det skiljer ju elva år mellan oss och vi har aldrig spelat tillsammans tidigare så det var sjukt kul att få vara med honom. Det är en stor förebild.
Jonatan Harju är född 1997 och har gått en annorlunda väg än många andra av juniorerna som fått chansen i Luleå Hockeys A-lag den här säsongen. För två år sedan nekades han en plats på hockeygymnasiet i Luleå och valde då att spela i Piteå istället. Där öste han in poäng i J18 förra säsongen och gjorde så bra ifrån sig i J20 att Luleå Hockey erbjöd honom att komma tillbaka. Från första matchen har han visat att det var rätt helt rätt beslut och ligger i toppen av den interna poängligan med 25 poäng (11+14) på 27 matcher.
– Det har gått bra. Vi har ju varit en Övertorneåkedja som hittat bra kemi och som har gjort ganska mycket poäng. Det har varit kul och gått ganska bra för mig, säger Jonatan Harju.
Hela Övertorneåkedjan, Anton Toolanen och Jesper Ylivainio, var på isen på torsdagens träning, men spelade inte tillsammans. För Jonatan Harju var det en stor dag.
– Det här betyder mycket för mig. Dels att tränarna och klubben visar att de tror på mig, sedan är det en nyttig erfarenhet och sporre för att fortsätta jobba och blir bättre. Hoppas jag får fler chanser.
Skriven av André Samuelsson, Kuriren
Japp, tackar å bockar :-)
MrA- Antal inlägg : 401
Lägger artikeln här då den säkert blir låst förr eller senare:
LULEÅ/ISHOCKEY Här kommer tomten med två fina klappar till alla Luleåfans. Lennart Petrell klarar sig utan operation – och Bill Sweatt kan snart vara tillbaka i spel.
Luleå Hockey har gått som tåget den senaste tiden och vunnit sex raka SHL-matcher. Men det har kostat på. Forwarden Bill Sweatt, långtidsskadad på grund av en bristning i magen, testade en återkomst men fick ett bakslag. I den sista hemmamatchen innan uppehållet fick så Lennart Petrell kliva av isen med en bristning i ljumsken. Det lutade åt operation för Petrell – men nu kommer tomten med positiva besked till Luleå Hockey.
– Vad gäller Petrell ser det ut som att han ska klara sig utan operation, det blir bara rehabträning för honom, säger sportchefen Lars ”Osten” Bergström.
Någon tidsangivelse?
– De skulle samråda i dag och jag har inte pratat med dem efter det, men några veckor. Det lät mer optimistiskt än tidigare, i alla fall.
Då säger jag ”Bill Sweatt” och så säger du ”han spelar på annandagen”.
– Jag önskar att jag kunde det, men det går inte. Vi siktar på att han ska kunna spela efter nyår.
Jag tar för givet att ni tar det extra lugnt med honom, med tanke på att han redan dragit upp skadan en gång?
– Ja, lite grann. Vi tar det säkra före det osäkra, vi vill inte ha ett bakslag till. Det känns bra, han tränar bra och är sugen på att komma tillbaka.
Det låter ändå som två hyfsat positiva besked?
– Ja, det tycker jag.
Även Victor Ekarv, som tacklades illa av Rögles Almen Bibic och drabbades av både en vridning i knät och hjärnskakning är även han på väg tillbaka.
– Han fick en liten kyss i knät, men han har ju fått tid att läka och rehabba både det och knoppen. Uppehållet kom väldigt lägligt för oss.
Påverkar det här dina värvningsstrategier på något sätt?
– Kunde vi dricka isvatten under vår tunga tid borde vi kunna göra det även fortsättningsvis. I det läge vi är nu ska vi lite på truppen och hoppas att vi kan hålla oss så friska som möjligt. Dessutom är det roligt med de unga killar som kommit fram, det ger näring till hela verksamheten.
LULEÅ/ISHOCKEY Här kommer tomten med två fina klappar till alla Luleåfans. Lennart Petrell klarar sig utan operation – och Bill Sweatt kan snart vara tillbaka i spel.
Luleå Hockey har gått som tåget den senaste tiden och vunnit sex raka SHL-matcher. Men det har kostat på. Forwarden Bill Sweatt, långtidsskadad på grund av en bristning i magen, testade en återkomst men fick ett bakslag. I den sista hemmamatchen innan uppehållet fick så Lennart Petrell kliva av isen med en bristning i ljumsken. Det lutade åt operation för Petrell – men nu kommer tomten med positiva besked till Luleå Hockey.
– Vad gäller Petrell ser det ut som att han ska klara sig utan operation, det blir bara rehabträning för honom, säger sportchefen Lars ”Osten” Bergström.
Någon tidsangivelse?
– De skulle samråda i dag och jag har inte pratat med dem efter det, men några veckor. Det lät mer optimistiskt än tidigare, i alla fall.
Då säger jag ”Bill Sweatt” och så säger du ”han spelar på annandagen”.
– Jag önskar att jag kunde det, men det går inte. Vi siktar på att han ska kunna spela efter nyår.
Jag tar för givet att ni tar det extra lugnt med honom, med tanke på att han redan dragit upp skadan en gång?
– Ja, lite grann. Vi tar det säkra före det osäkra, vi vill inte ha ett bakslag till. Det känns bra, han tränar bra och är sugen på att komma tillbaka.
Det låter ändå som två hyfsat positiva besked?
– Ja, det tycker jag.
Även Victor Ekarv, som tacklades illa av Rögles Almen Bibic och drabbades av både en vridning i knät och hjärnskakning är även han på väg tillbaka.
– Han fick en liten kyss i knät, men han har ju fått tid att läka och rehabba både det och knoppen. Uppehållet kom väldigt lägligt för oss.
Påverkar det här dina värvningsstrategier på något sätt?
– Kunde vi dricka isvatten under vår tunga tid borde vi kunna göra det även fortsättningsvis. I det läge vi är nu ska vi lite på truppen och hoppas att vi kan hålla oss så friska som möjligt. Dessutom är det roligt med de unga killar som kommit fram, det ger näring till hela verksamheten.
Vad sa Sly i Kuriren? Luleå vs Malmö.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/fransson-lulea-hockey-har-valt-ratt-tidpunkt-8647514.aspx
Skrivet av Jimmy Landström
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Julfirandet startade tidigare än beräknat och på hemmaplan. Nu berättar Johan Fransson om skadan, livet i Schweiz och framtidsplanerna.
Julruschen är i full skala med två dagar kvar.
Johan Fransson och frun Jenny har fått ett par timmar på tu man hand för att fylla tomtens säck.
När Norrbottens-Kuriren kommer på besök hemma i villan i Rutvik har pulsen hunnit gå ned. De har fått en julskinka av grannen, som Johan griljerat och dukat fram.
– Han har gjort den själv, säger Jenny stolt.
– Ja, ja, den var kokt innan, säger maken Johan.
Fransson skadade sin fot i en match med Genève-Servette för fem veckor sedan. Till en början trodde han inte att det var så allvarligt. Smärtan blev värre och han spelade de tre nästföljande matcherna på sprutor innan han och klubben beslutade sig för vila i åtta dagar. Det hjälpte inte och då fick Johan Fransson göra en magnetröntgen som visade en fraktur på insidan av högerfoten.
Nu är 30-åringen inne på den femte viloveckan från isträning. På måndag får han kliva på isen igen i Schweiz.
– Jag fick en puck på insidan av foten, ett jäkligt löst handledsskott. Ett panikskott, som jag tog emot med skridskon och så gick vi till anfall. Men det kändes ändå. Jag spelade den matchen, men det blev sämre och gjorde ont.
Tur i oturen får familjen fira jul hemma i Norrbotten. Några dagar i deras hus i Rutvik och sedan till Johan Franssons föräldrahem i Kalix på julafton och sedan hos Jennys föräldrar på juldagen.
– Vi trodde inte vi skulle hinna hem alls, men det är skönt att få några dagar hemma. Jag har faktiskt inte hunnit vara till Kalix ännu, men vi ska fira jul där och då hinner jag träffa brorsan och syrran, säger den förre Luleåbacken.
2014 lämnade han SHL för spel i schweiziska Rapperswil, men klubben åkte ur högsta ligan i våras och därmed blev det klubbyte och en ny flytt till Genève för familjen Fransson. Från en tysktalande stad till en fransktalande.
– Vi hade ordnat med hus och skola för barnen i Rapperswil och så skulle vi flytta redan säsongen efter, men det har gått mycket bättre än jag hade trott. Tindra och Troy går internationell skola och babblar mer franska än mig. Jag kunde själv knappt engelska när jag var 20 år, säger Johan Fransson och fortsätter:
– Jag är väldigt imponerad av hur duktiga barnen är. De börjar skolan redan vid fyra års ålder i Schweiz och har skoluniform. Trivs barnen så trivs man själv.
Hur är livet i Genève
– Väldigt bra. Vi har ingenting att klaga på. Klubben har ordnat ett hus åt oss så barnen har egna rum och en källare de kan lira hockey i. Tindra lirar fotboll och har kommit med i motsvarande stadslaget. Jag har bara fem kilometer till arenan och den ligger mellan skolan och hemmet. Otis går svensk-fransk förskola, säger Johan Fransson.
Får du lira VM i Ryssland?
– Spelar jag som innan jag blev skadad tror jag att chanserna är väldigt stora, men det gäller att komma tillbaka.
Följer du Luleå Hockey?
– Ja, jag har sett några matcher. Kraven har varit enorma, de har värvat tunga namn och rent generellt tror folk att det blir succé från början. Men jag har spelat så länge att jag vet att man inte ska dra för stora slutsatser. Luleå har valt rätt tidpunkt att börja bli bättre.
Blir det en comeback i Luleå?
– Svårt att säga vad som händer om sex år. Vi har inga planer på att vända hemåt, jag har fullt fokus på Genéve och tänker inte på att byta liga eller lag.
Skrivet av Jimmy Landström
Ping @Rönken
http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-ratar-sylvegard-malmo-8640516.aspx
Skrivet av André Samuelsson
http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-ratar-sylvegard-malmo-8640516.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Malmö är inte ett alternativ för powerforwarden som vill stanna i LHF.
Emil Sylvegård är en av åtta spelare som har ett utgående kontrakt med Luleå Hockey. Forwarden har fått blandat med istid den här säsongen och har inte börjat diskutera någon förlängning med klubben.
– Jag försöker först och främst ta den här säsongen i mål, sedan får vi se hur det blir. Jag och tjejen trivs jättebra här och stannar gärna, men Luleå måste ju vilja ha kvar mig också och jag måste visa att jag förtjänar att spela här, säger han.
Moderklubben är SHL-nykomlingen Malmö där pappa Patrik Sylvegård är sportchef. Men att flytta hem är inget alternativ för 22-åringen.
– Nä, Malmö blir det absolut inte. Han vill nog inte ha hem mig (skratt), säger Emil Sylvegård.
Varför vill du inte spela i Malmö?
– Det känns som att det skulle vara en känslig situation när pappa är där. Både för han och mig. Även om jag tror att vi hade klarat det bra så vet jag samtidigt hur han är och han sätter mycket press på mig här. Det hade nog blivit ännu värre där nere. Nä, det får bli om något år i sådant fall.
Emil Sylvegård tycker att han utvecklats till en bättre spelare den här säsongen, men är inte nöjd med sin egen prestation den sista månaden. Det var också en av anledningarna till varför han spelade med Asplöven i tisdags. Där var han isens bästa spelare och svarade för två poäng, ett mål och en assist.
– Det är lite annat spel, men det kändes bra. Jag fick lira mycket och då kommer man in i det på ett annat sätt. Det gör en stor skillnad. Nu gäller det att bygga vidare på det.
– Klart jag vill få mycket istid här, men samtidigt ska jag förtjäna det också och jag tycker väl att jag har gått ner mig lite på slutet. Det här breaket var behövligt för mig och nu siktar jag på att komma tillbaka och göra den bästa avslutningen hittills
Han verkar ha en oerhört professionell inställning Emil. Kul att vi verkar ha så mogna ungtuppar som visar prov på eftertanke och lite jävlar anamma. Det bådar gott inför framtiden när killar som Emil och Christopher visar att man inte får vika ner sig utan bara bita ihop och köra vidare. Fokusera på att bli bättre på det man inte är tillräckligt bra på istället för att försöka hitta fel hos coachen och annat.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
LULEÅ/ISHOCKEY Här är Joakim Fagervalls plan för att få Toni Rajala att lyfta: En tät dialog ska få den finske stjärnan att släppa produktionspressen.
– Det är den processen vi håller på med, säger Luleå Hockey-tränaren.
Luleå Hockey har tagit poäng i åtta raka matcher – trots att man under den här poängsviten inte har gjort ett enda mål i numerärt överläge. Dessutom har inte Johan Harju nätat i SHL sen 27 oktober och finske forwardsstjärnan Toni Rajala har bara gjort två mål i de 16 senaste framträdandena.
Med andra ord: Det finns en del sparkapital kvar.
– Det gör det, det gör det. Hur det än är så vill varken vi eller dem ha det så. Det är klart att de vill att det ska släppa, säger tränaren Joakim Fagervall.
Sen kommer han in på lagkaptenen.
– Johan gör ett jävla bra jobb nu. Han är där hela tiden och gnuggar på – och han skapar. Det glädjer mig att se att han gnuggar och gör jobbet, det är oerhört värdefullt. Både han och vi vet att det släpper, det är bara en tidsfråga innan det smäller, säger Fagervall och tillägger:
– Just nu funkar det utan "Jussis" mål, men det är klart att vi kommer att få betalt. Han kommer börja producera och det kommer även Toni Rajala att göra.
När det gäller Rajala så jobbar både han och Joakim Fagervall hårt med att få det att lossna – bland annat via en tät dialog.
– Jag och Toni för samtal just nu, det är så vi jobbar, säger Fagervall.
Han utvecklar:
– Det är den biten att jobbet är lika viktigt som hans poäng, där är vi nu med honom. Jag värderar ett hårt jobb likväl som att han gör poäng, då kommer han också att börja producera.
Ni försöker bygga upp honom på så sätt?
– Jo, exakt – och han är lika intresserad som jag att få det att funka. Jag har varit i den här situationen många gånger med spelare och jag vet ju att när jobbet finns där trillar också poängen in.
Har ni en bra dialog?
– Absolut, en kanondialog. Det är en jävla bra grabb, men som det är med alla målskyttar: Dåligt självförtroende så sjunker man, man tappar arbetskapacitet och man börjar fundera för mycket. Det är den största boven till all kreativitet, att man funderar, spänner sig och blir frustrerad. Det är nånstans det som måste få släppa för honom.
Kort och gott: Tränarstaben vill få finländaren att slappna av och släppa poängpressen.
– Han är ju stressad för att han inte producerar och vi har ingen nytta av en stressad Toni, utan vi vill ju att han ska må bra – och när han mår bra kommer han att producera.
Så det är också det ni försöker jobba med?
– Exakt, att hitta en bra känsla. Han är lika viktig med sitt jobb som han är med sin produktion.
Luleå Hockey har tagit poäng i åtta raka matcher – trots att man under den här poängsviten inte har gjort ett enda mål i numerärt överläge. Dessutom har inte Johan Harju nätat i SHL sen 27 oktober och finske forwardsstjärnan Toni Rajala har bara gjort två mål i de 16 senaste framträdandena.
– Det gör det, det gör det. Hur det än är så vill varken vi eller dem ha det så. Det är klart att de vill att det ska släppa, säger tränaren Joakim Fagervall.
– Johan gör ett jävla bra jobb nu. Han är där hela tiden och gnuggar på – och han skapar. Det glädjer mig att se att han gnuggar och gör jobbet, det är oerhört värdefullt. Både han och vi vet att det släpper, det är bara en tidsfråga innan det smäller, säger Fagervall och tillägger:
– Just nu funkar det utan "Jussis" mål, men det är klart att vi kommer att få betalt. Han kommer börja producera och det kommer även Toni Rajala att göra.
När det gäller Rajala så jobbar både han och Joakim Fagervall hårt med att få det att lossna – bland annat via en tät dialog.
Han utvecklar:
– Det är den biten att jobbet är lika viktigt som hans poäng, där är vi nu med honom. Jag värderar ett hårt jobb likväl som att han gör poäng, då kommer han också att börja producera.
– Jo, exakt – och han är lika intresserad som jag att få det att funka. Jag har varit i den här situationen många gånger med spelare och jag vet ju att när jobbet finns där trillar också poängen in.
Har ni en bra dialog?
– Absolut, en kanondialog. Det är en jävla bra grabb, men som det är med alla målskyttar: Dåligt självförtroende så sjunker man, man tappar arbetskapacitet och man börjar fundera för mycket. Det är den största boven till all kreativitet, att man funderar, spänner sig och blir frustrerad. Det är nånstans det som måste få släppa för honom.
Kort och gott: Tränarstaben vill få finländaren att slappna av och släppa poängpressen.
– Han är ju stressad för att han inte producerar och vi har ingen nytta av en stressad Toni, utan vi vill ju att han ska må bra – och när han mår bra kommer han att producera.
– Exakt, att hitta en bra känsla. Han är lika viktig med sitt jobb som han är med sin produktion.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/granstrom-om-framtiden-8654689.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Bjöd på matchens prestation och Luleåpubliken kan få se mer av Jonathan Granström.
Jonathan Granström var matchens stora samtalsämne efter matchen. Centern är kanske mer känd för sitt hårda jobb och sin inställning.
Men den här gången var det passningen bakom ryggen, som frispelade Jacob Micflikier och ledde till 2–2-målet som alla pratade om.
Huvudpersonen var lika förvånad själv.
– I dag var en sådan dag då en sådan passning gick fram. Men jag kunde inte göra så mycket annat. Micflikier läser spelet bra och jag har lite tur att den går rätt på bladet, säger han efteråt.
Kontraktet med Luleå Hockey går ut den 30 april. Men 29-åringen som svarat för 12 poäng den här säsongen, stannar gärna längre än så.
– Jag trivs bra. Både socialt och i laget. Vi spelar en rolig hockey och vill Luleå ha mig kvar så stannar jag gärna. Men allt sådant sköter min agent. Jag fokuserar bara på den här säsongen, säger han.
Agenten Pontus Norén säger att han för en dialog med Luleå Hockey, men vill inte kommentera om den dialogen handlar om en förlängning för Jonathan Granström.
– Han har gjort det bra i Luleå och det tycker de där uppe också. Men det är inte bara Luleå som har noterat det. Inget kontrakt är påskrivet ännu i alla fall så mycket kan jag säga.
Jag bara storgillar när jag läser de här intervjuerna. Jocke är avslappnad, jobbar långsiktigt, och skapar lugn och ro för sig själv och andra.Redbear skrev:LULEÅ/ISHOCKEY Här är Joakim Fagervalls plan för att få Toni Rajala att lyfta: En tät dialog ska få den finske stjärnan att släppa produktionspressen.
Han utvecklar:
Har ni en bra dialog?
Puckad- Antal inlägg : 11372
Vad är/var orsaken till Lagace inte spelade mot Moodooismen?
Fick feber på vägen ned till ÖvikRönken skrev:Vad är/var orsaken till Lagace inte spelade mot Moodooismen?
NallePhu- Antal inlägg : 18671
NallePhu skrev:Fick feber på vägen ned till ÖvikRönken skrev:Vad är/var orsaken till Lagace inte spelade mot Moodooismen?
Stannade de i Västerbotten på vägen ner?
JuniorX- Antal inlägg : 4191
"Därför satsar Luleå på landslagsbacken" skriver Hästen-tidningen om Jaros. Något matnyttigt som skrivs?
Rönken skrev:"Därför satsar Luleå på landslagsbacken" skriver Hästen-tidningen om Jaros. Något matnyttigt som skrivs?
Dom tycker Jaros fått bra med speltid och erfarenhet i Asplöven så dom tänker ge han en vettig chans att slå sig in i Lule medan Själin spelar i Asplöven.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Rönken skrev:"Därför satsar Luleå på landslagsbacken" skriver Hästen-tidningen om Jaros. Något matnyttigt som skrivs?
http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-satsar-lulea-pa-landslagsbacken-8663675.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Christian Jaros lämnade det slovakiska landslaget efter förlusten mot Sverige. Nu får han chansen i Luleå Hockey.
22 matcher och 5 poäng (2 mål/ 3 assist) i hockeyallsvenskan med Asplöven.
Och endast tre matcher i Luleå Hockey.
Men nu ska han få chansen igen efter junior-VM med Slovakien som tog slut i kvartsfinalen mot Sverige (0–6).
Resten av landslaget är kvar i Helsingfors, men en målmedveten Jaros landade i Luleå under måndagen och tränar med laget på tisdagen.
– Vi ska ge honom en riktig chans med oss och försöka bryta in honom i laget, säger Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström till Norrbottens-Kuriren.
– Jaros har fått samla på sig nyttig speltid i Asplöven och vi hoppas han kan ta med sig det till oss. Just nu har vi dessutom Pontus Själin utlånad till Asplöven, fortsätter han.
19-årige Christian Jaros kom till Luleås organisation 2013 från HC Kosice. Han draftades i femte rundan 2015 av Ottawa.
Fotnot: I det slovakiska JVM-laget spelade även de tidigare Ladislav Romancik (Södertälje), back, och Filip Lestan (HV71), forward.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/backen-kallades-hem-redo-for-revansch-i-shl-8664371.aspx
- Backen kallades hem – redo för revansch i SHL:
- ISHOCKEY/LULEÅ Under tisdagen var landslagsbacken tillbaka i Luleå Hockey. Hemkallad efter junior-VM.
Christian Jaros, 19, är tillbaka i Luleå Hockey.
Tanken var att han skulle stanna i Helsingfors med Slovakiens JVM-lag fram till 6 januari när deras förbund bokat hemresorna.
Men för landslagsbacken blev det snabbare än så.
– Jocke (Fagervall) ringde och frågade var jag var. Jag bokade en ny biljett och åkte till Luleå så snabbt jag kunde, säger Christina Jaros när Norrbottens-Kuriren träffar honom efter tisdagsträningen.
Hur var junior-VM?
– En väldigt bra erfarenhet, men vi mötte ett bättre Sverige i kvartsfinalen (0–6), säger han.
Nu ska Lulep Hockey ge honom chansen på allvar enligt sportchefen Lars "Osten" Bergström.
– Jag hoppas det, säger Jaros som varit utlånad i 22 matcher till allsvenska Asplöven.
– Jag kommer att ta för mig och hoppas att jag får vara med och hjälpa laget till slutspel.
Jaros har gjort tre SHL-matcher den här säsongen.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lhf-varvar-jvm-forward-8666890.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Utsågs till matchens bästa spelare i kvartsfinalen. Här är årets första värvning av Luleå Hockey.
Slovakien blev utslaget ur junior-VM av Sverige i kvartsfinalen. Där blev forwarden Lukas Hrusik utsedd till matchens bästa spelare och nu är det klart att 19-åringen kommer spela i Luleå Hockey säsongen ut.
Värvningen är främst tänkt för att förstärka klubbens J20-lag som har drabbats av flera långtidsskador och enligt uppgifter vill de stärka truppen för att kunna vara med och slåss om en slutspelsplats senare i vår.
Forwarden kommer från Dubnica, men har tillhört landets juniorlandslagprogram den här säsongen. Där har han svarat för sju poäng på 20 matcher. Under junior-VM gjorde Lukas Hrusik ett mål på fem matcher.
– Det är en skicklig spelare som ska kunna göra mycket poäng. Jag lovade honom att om han gjorde ett bra mästerskap så skulle jag hjälpa honom att få chansen i en proffsklubb och han var en av Slovakiens bästa forwards i alla matcher, säger hans agent Louis Liesch.
Lukas Hrusik befinner sig just nu i Slovakien och förbereder sig inför resan. I slutet av veckan beräknas forwarden vara på plats i Luleå.
– Luleå har varit bra på att ta hand om spelare från Slovakien och jag tror det blir en bra lösning för alla. Han pratar inte så mycket engelska, men som tur är finns det några slovaker där uppe som kan hjälpa honom komma in det, säger Louis Liesch.
Från Aftonbladet:
Luleås Janne Sandström blir historisk – nu berättar han om hyllningarna från fansen, gulddrömmen och sin anonymitet: ”Är blandade känslor” - 791 gånger har han stämplat in i Luleåtröjan, alltid gjort sitt jobb men sällan stått i rampljuset.
Fick Janne Sandström välja skulle han nog önska att även den 792:a gången skulle bli likadan.
Men nu blir 37-åringen historisk och då tvingade Sportbladet Luleåbacken att prata om sig själv, fansens hyllningar, gulddrömmen och den självvalda anonymiteten.
– Jag tycker det är roligare att spela hockey än på väldigt länge, säger han.
Att prata om Janne Sandström med Janne Sandström är en kamp.
Inte på något sätt otrevligt, inte alls. Luleåbacken är i vanlig ordning väldigt mån om att svara eftertänksamt på frågorna han får, ge ett svar som känns ärligt och genomtänkt.
”Problemet” är att dagens intervju handlar om att Luleås nummer sju själv är på väg att skriva historia. När han skrinnar ut mot Linköping i kväll tangerar han Roger Åkerströms 792 matcher i Luleåtröjan i SHL. Det innebär att Janne Sandström också får frågor där han förväntas framhäva sin egen prestation, rangordna lagkamrater och berätta om alla goda sidor som fått honom att nå dit han är.
För att uttrycka det försiktigt; det är inte Luleåbackens stil.
Som när han får frågan om hur det ska bli att hyllas för ett svårslaget rekord i klubben han älskar:
– Jag är grymt stolt och hedrad över att ha fått tillhöra en förening så pass länge. Men Roger är en sådan man unnar att ha ett sådant rekord. Det är lite blandade känslor...
”Kände mig varmt välkommen”
Du har dåligt samvete för att du tar över rekordet?
– Ja, nästan... men bara nästan. Roger var en fantastisk hockeyspelare och en ännu mer fantastisk människa på sidan av. Jag hade unnat honom att ha kvar det.
Men nu kan det inte hjälpas, Janne Sandström tar över det där rekordet från backgiganten Roger Åkerström, som var lagkapten i laget när Sandström kom från dårvarande SHL-konkurrenten AIK. Tillsammans med Anders Burström, Petter Nilsson och Stefan ”Skuggan” Nilsson tog de hand om det 23-åriga nyförvärvet.
– Jag kände mig varmt välkommen direkt. Jag kommer ihåg att jag var jävligt nervös när vi skulle börja träna, det var killar man sett upp till när man var yngre och fortfarande såg upp till – och fortfarande ser upp till, haha.
– Första gången när jag kom till omklädningsrummet och skulle börja sommarträna, då pickade det ganska ordentligt i bröstkorgen kan jag säga.
Luleås Janne Sandström blir historisk – nu berättar han om hyllningarna från fansen, gulddrömmen och sin anonymitet: ”Är blandade känslor” - 791 gånger har han stämplat in i Luleåtröjan, alltid gjort sitt jobb men sällan stått i rampljuset.
Fick Janne Sandström välja skulle han nog önska att även den 792:a gången skulle bli likadan.
Men nu blir 37-åringen historisk och då tvingade Sportbladet Luleåbacken att prata om sig själv, fansens hyllningar, gulddrömmen och den självvalda anonymiteten.
– Jag tycker det är roligare att spela hockey än på väldigt länge, säger han.
Att prata om Janne Sandström med Janne Sandström är en kamp.
Inte på något sätt otrevligt, inte alls. Luleåbacken är i vanlig ordning väldigt mån om att svara eftertänksamt på frågorna han får, ge ett svar som känns ärligt och genomtänkt.
”Problemet” är att dagens intervju handlar om att Luleås nummer sju själv är på väg att skriva historia. När han skrinnar ut mot Linköping i kväll tangerar han Roger Åkerströms 792 matcher i Luleåtröjan i SHL. Det innebär att Janne Sandström också får frågor där han förväntas framhäva sin egen prestation, rangordna lagkamrater och berätta om alla goda sidor som fått honom att nå dit han är.
För att uttrycka det försiktigt; det är inte Luleåbackens stil.
Som när han får frågan om hur det ska bli att hyllas för ett svårslaget rekord i klubben han älskar:
– Jag är grymt stolt och hedrad över att ha fått tillhöra en förening så pass länge. Men Roger är en sådan man unnar att ha ett sådant rekord. Det är lite blandade känslor...
”Kände mig varmt välkommen”
Du har dåligt samvete för att du tar över rekordet?
– Ja, nästan... men bara nästan. Roger var en fantastisk hockeyspelare och en ännu mer fantastisk människa på sidan av. Jag hade unnat honom att ha kvar det.
Men nu kan det inte hjälpas, Janne Sandström tar över det där rekordet från backgiganten Roger Åkerström, som var lagkapten i laget när Sandström kom från dårvarande SHL-konkurrenten AIK. Tillsammans med Anders Burström, Petter Nilsson och Stefan ”Skuggan” Nilsson tog de hand om det 23-åriga nyförvärvet.
– Jag kände mig varmt välkommen direkt. Jag kommer ihåg att jag var jävligt nervös när vi skulle börja träna, det var killar man sett upp till när man var yngre och fortfarande såg upp till – och fortfarande ser upp till, haha.
– Första gången när jag kom till omklädningsrummet och skulle börja sommarträna, då pickade det ganska ordentligt i bröstkorgen kan jag säga.
Är sugen på artikeln "Orden som gav stjärnan islossning" på NSD samt "KHL klubb jagar backen" från Kuriren. Vore schysst om någon delade med sig.
Dentos- Antal inlägg : 894
Ping @Dentos
http://www.nsd.se/sport/borjar-det-lossna-for-dig-nu-rajala-9782131.aspx
Skrivet av Mattias Friberg.
http://www.nsd.se/sport/borjar-det-lossna-for-dig-nu-rajala-9782131.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Nummer tio gjorde sitt tionde mål för säsongen. Då förlängde Luleå Hockey poängsviten till tio raka matcher. Toni Rajala trivs och producerar i sin nya miljö.
Han värvade för att vara den stora poängmaskinen. Men det har inte riktigt blivit så.
I segermatchen hemma mot Linköping (3–1) i går gjorde Toni Rajala sitt tionde mål för säsongen. Emil Sylvegård vann pucken i anfallszon och frispelade finländaren som ur svår vinkel gjorde 1-0 för Luleå Hockey efter 6.20 i andra perioden.
– Jag kände mig lite tung i första perioden, men det blev lite bättre i andra perioden. Det är lite tufft när man har haft några dagars ledigt. Vi gjorde det ganska bra och mina kedjekamrater gjorde ett bra jobb. Bra gjort av Sylvegård när han stal pucken från försvaret och ett bra pass till mig. Det var ett enkelt skott för mig, säger Rajala.
Innan de två senaste matcherna hade Rajala bara gjort två mål på 14 matcher.
– Det var tufft. Jag hade nog sex eller sju matcher utan poäng. Jag är ju van vid att alltid göra många poäng så det var lite tufft. Det sätter sig i huvudet lite. Ilari (Melart) sa att han gick en hel säsong utan att göra mål och det hjälpte mig lite. Han sa: ”Oroa dig inte. Det kunde vara värre.”
Och det blev bättre i Luleås sista match för kalenderåret 2015. I bortamatchen mot Modo den 30 december fick Christopher Mastomäki hoppa in som center mellan Rajala och Emil Sylvegård när Jacob Lagacé var sjuk. Det blev succé.
Rajala gjorde ett mål och spelade fram Sylvegård till segermålet.
– Det gick ganska bra där och i dag gjorde vi mål. Vi kan fortfarande bli bättre. Jag gillar att spelade med dem. De jobbar hårt. Mastomäki är bra i försvarszon och det hjälper mig.
Innan Modo-matchen hade Rajala individuella samtal med tränaren Joakim Fagervall.
– Jocke sa: ”oroa dig inte. Vi vet att det kommer att lossna för dig. Bara fortsätta jobba hårt.” Jag visste att det var så. Ibland är det så, säger Rajala och fortsätter:
– Jag tror att matchen mot Modo var en av mina bättre. Vi skapade många chanser och jag hade många skott.
Rajala tycker att det är på väg att lossna för honom.
– Jag vet att om jag jobbar hårt kommer målen. Nu har jag gjort mål i två raka matcher. Nu ser jag fram emot att nästa match.
Karl Fabricius såg ut att definitivt säkra segern med sitt 2–0 efter Jacob Lagacés fina framspelning. Men det blev lite spänning efter Linköpings reducering. Lucas Wallmarks mål i tom bur med 33 sekunder kvar stängde dock matchen.
Backen Jan Sandström gjorde sin 792:a match för Luleå Hockey och tangerade därmed Roger Åkerströms klubbrekord. På lördag, borta mot HV71, blir Sandström meste spelare i klubbens historia.
Skrivet av Mattias Friberg.
Ping nummer 2 @Dentos
http://www.kuriren.nu/100-hockey/backen-jagas-av-khl-klubb-8668576.aspx
Skrivet av André Samuelsson.
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Tillbaka i Luleå Hockey – men det återstår att se hur länge han blir kvar.
Förra säsongen var Christian Jaros klubbens stora stjärnskott. Trots att han bara hade spelat en handfull J20-matcher fick han chansen med A-laget och imponerade så mycket att han belönades med både speltid och ett nytt kontrakt.
Under junior-VM i Toronto drog han till sig talangscouternas ögon och Ottawa valde att drafta backen i den femte rundan.
Men den här säsongen har inte blivit samma succé.Efter försäsongen blev 19-åringen utlånad till allsvenska Asplöven och där har han blivit kvar fram till nu.
Mot Linköping fick Christian Jaros drygt två minuters istid, men Luleå Hockey har sagt att de tänker ge honom en chans att visa vad han går för.
– Jag fick bara höra att jag skulle vara redo att gå och det var jag.
Hur känns kroppen efter JVM?
– Den känns bra. Jag känner mig i bra form. Det var roligt att vara tillbaka och få åka ut framför fansen igen. Hoppas jag kan vara tillräckligt bra för att få spela mer också, säger Christian Jaros.
Nu kan Kuriren avslöja att Luleå Hockeys guldkalv är eftertraktad. I nuläget har Dinamo Riga KHL-rättigheterna till slovaken, men enligt uppgifter till Kuriren har en annan klubb närmat sig Riga och begärt att få byta till sig rättigheterna.
– Det är ingenting jag kan kommentera. Däremot kan jag bekräfta att det finns intresse för Christian Jaros utanför Sverige och Nordamerika, säger agenten Louis Liesch.
– Självklart är det smickrande. Jag har kontrakt med Luleå och trivs här, men vi får se vad som händer, säger slovaken.
http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/rajalas-hyllning-efter-nya-fulltraffen-han-ar-bra-for-mig-8669006.aspx
Skrivet av Adam Andersson.
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Från blytung formsvacka till lagets hetaste forwardsduo – nu berättar Emil Sylvegård och Toni Rajala om sin nyfunna kemi.
Det var i årets sista match som det lossnade ordentligt för Emil Sylvegård och Toni Rajala. Båda spelarna hade varit snudd på iskalla under en längre tid, men på bortaplan mot Modo var duon raka motsatsen och såg till att Luleå Hockey fick avsluta 2015 med en seger.
När laget inledde 2016 med hemmamöte mot Linköping var det återigen forwardsduon som låg bakom segern.
Det var i den andra perioden som Luleås tredjekedja satte hög press på Linköpingsbackarna. Så pass att den tidigare Luleåbacken Chad Billins inte kunde stå emot Emil Sylvegård som vann pucken offensivt.
Resten blev riktigt hockeygodis.
– Jag tittar upp och ser ”Siggy” (Jonathan Sigalet) på blålinjen, men sedan kollar jag på mål och ser (Toni) Rajala på bortre stolpen och slår egentligen en passning rakt över och han skickar upp den från ingen vinkel alls. Riktigt snyggt av honom, säger Emil Sylvegård.
Men du gör det bra också...
– Ja, det var en bra passning, men skottet är lite bättre måste jag säga, säger Sylvegård.
Toni Rajala om målet:
– Jag blev förvånad att den gick så där högt. Det var ett perfekt skott, men det var fortfarande Sylvegårds mål. Han stal pucken och gjorde jobbet, säger Toni Rajala.
Luleås finländare som blev målskytt för andra matchen i rad hade innan dess en av karriärens längre poänglösa streaker. Nu tackar han Emil Sylvegård för att ha kommit i gång igen.
– Det är bra att spela med (Emil) Sylvegård. Han spelar alltid väldigt hårt, vinner puckar och har ett bra spelsinne också. Jag gillar att spela med Sylvegård. Han är bra för mig och kan ge mig utrymme, säger Toni Rajala.
Även Emil Sylvegård trivs med sin nyblivne vapendragare.
– Vi hittar varandra bra. Toni (Rajala) är en riktigt skicklig spelare så jag försöker bara ge honom pucken när han har farten och ge honom yta. Det viktiga är att vi åker skridskor och ligger nära varandra. Vi båda hade haft det tungt innan matchen mot Modo, säger Sylvegård som även hyllar duons nya tredjelänk.
– Det funkar bra med ”Masto” (Christopher Mastomäki) som är lite mer tvåvägscenter än ”Jake” (Jacob Lagacé) som vi hade innan. Vi får bygga vidare på detta.
Skrivet av Adam Andersson.
Urken skrev:Ping nummer 2 @Dentos
- Spoiler:
ISHOCKEY/LULEÅ Tillbaka i Luleå Hockey – men det återstår att se hur länge han blir kvar.
Förra säsongen var Christian Jaros klubbens stora stjärnskott. Trots att han bara hade spelat en handfull J20-matcher fick han chansen med A-laget och imponerade så mycket att han belönades med både speltid och ett nytt kontrakt.
Under junior-VM i Toronto drog han till sig talangscouternas ögon och Ottawa valde att drafta backen i den femte rundan.
Men den här säsongen har inte blivit samma succé.Efter försäsongen blev 19-åringen utlånad till allsvenska Asplöven och där har han blivit kvar fram till nu.
Mot Linköping fick Christian Jaros drygt två minuters istid, men Luleå Hockey har sagt att de tänker ge honom en chans att visa vad han går för.
– Jag fick bara höra att jag skulle vara redo att gå och det var jag.
Hur känns kroppen efter JVM?
– Den känns bra. Jag känner mig i bra form. Det var roligt att vara tillbaka och få åka ut framför fansen igen. Hoppas jag kan vara tillräckligt bra för att få spela mer också, säger Christian Jaros.
Nu kan Kuriren avslöja att Luleå Hockeys guldkalv är eftertraktad. I nuläget har Dinamo Riga KHL-rättigheterna till slovaken, men enligt uppgifter till Kuriren har en annan klubb närmat sig Riga och begärt att få byta till sig rättigheterna.
– Det är ingenting jag kan kommentera. Däremot kan jag bekräfta att det finns intresse för Christian Jaros utanför Sverige och Nordamerika, säger agenten Louis Liesch.
– Självklart är det smickrande. Jag har kontrakt med Luleå och trivs här, men vi får se vad som händer, säger slovaken.
Tack så mycket!
http://www.kuriren.nu/sport/omark-om-hysteriska-formen-livet-leker-8671600.aspx , någon som kan dela?
arra- Antal inlägg : 4
Ping @arra, var så god! Fortsatt diskussion tas i passande tråd.
https://www.luleahockeyforum.com/t612p550-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#149666
Skrivet av Simon Jakobsson.
https://www.luleahockeyforum.com/t612p550-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet#149666
- Spoiler:
- ISHOCKEY/NOVOKUZNETSK Linus Omark gör stor succé i KHL. För Norrbottens-Kuriren berättar 28-åringen om rekordjakten, VM och hemligheten bakom sin hysteriska form.
När Norrbottens-Kuriren får en pratstund med Linus Omark har han precis klivit ur flygplanet i ryska Novokuznetsk där hans Salavat Yulaev Ufa ska spela match under söndagseftermiddagen.
– Ja, hockeylivet leker just nu, säger han Kuriren.
28-åringen gör stor succé i ryska KHL. Han är trea i poängligan med 47 poäng (15 mål+32 assist) på lika många matcher.
Bara den ryska superduon Sergej Moziakin (58 poäng) och Alexander Radulov (49) är bättre.
– Det flyter på bra även om jag alldeles nyss hade en liten poängtorka, säger Linus Omark och fortsätter:
– Men jag har varit med ett tag nu och tänker inte så mycket. Jag vet att det lossnar. Jag funderar inte så mycket.
Fortsätter han producera kan han skriva om historieböckerna. Med en poäng i snitt per match utmanar han Tony Mårtenssons svenska rekord på 61 poäng från säsongen 2011/12.
– Jag hade inte koll på det. Det var först efter senaste matchen som jag fick höra om det första gången, säger Omark som gjorde två nya poäng i fredagens strafförlust mot Sibir (4–5).
– Om jag tar över rekordet? Jag vet inte, jag har inte hunnit tänka så mycket på det.
Den Övertorneåfostrade forwarden menar att han aldrig har varit i bättre form under sin hockeykarriär.
– När man är mellan 27 och 32 år ska man nå sin ”prime” och jag känner att jag blir bättre hela tiden. Det beror nog mycket på rutinen, säger han.
Så det här är din bästa säsong någonsin?
– Ja, det skulle jag vilja säga. Det flyter på bra nu och det är lätt att spela hockey just nu.
Hans Salavat går starkt i KHL och är en huvudkandidat att ta hem mästerskapet senare i vår. Omark berättar att stödet hemma i Ufa arena är något utöver det vanliga.
– Det är en hockeytokig stad med bra fans. Man märker att hockeyn är viktig, säger han.
Under årets säsong har den förre Luleåforwarden varit bofast i Tre Kronor. Senare i vår väntar ett eventuellt VM för forwarden.
– Visst hade jag gärna varit med i den turneringen. Men vi får se. Först ska vi avsluta grundserien på ett bra sätt med Salavat. Och sen hoppas vi gå långt i slutspelet. VM får jag tänka på senare om jag blir aktuell.
Tror du inte att du är aktuell för VM?
– Jo, annars hade jag inte ställt upp i alla turneringar under säsongen. Visst hade det varit kul att spela en till VM-turnering.
Skrivet av Simon Jakobsson.
"Förhoppningsvis kan vi komma till en lösning" - skriver NSD, handlar om kontraktsförlängning antar jag?
Pling @Rönken!
http://www.nsd.se/sport/forhoppningsvis-kan-vi-komma-till-en-losning-9800298.aspx
Skrivet av Jimmy Stålnacke
http://www.nsd.se/sport/forhoppningsvis-kan-vi-komma-till-en-losning-9800298.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Han har ett utgående kontrakt.
Nu snackar Emil Sylvegård och Luleå Hockey framtid.
– Förhoppningsvis kan vi komma till en lösning, säger forwarden.
Han värvades från Oskarshamn inför förra säsongen – och med sin fysiska spelstil blev Emil Sylvegård, 22, snabbt en publikfavorit och han har också fått en egen ramsa av fansen.
Nu har powerforwarden, som hittills skjutit elva poäng i vinter, ett utgående avtal – men skåningen kan bli kvar i Norrbotten längre än till våren.
Sylvegård och Luleå Hockey har nämligen börjat diskutera framtiden.
Men 22-åringen vill först och främst fokusera på här och nu.
– Jag försöker bara ta match för match och göra det så bra som möjligt. Sen därefter får jag se, säger Emil Sylvegård först när framtiden kommer på tal.
Har du haft nåt snack med Luleå?
– Lite grann, så vi får se. Jag har inte alls tänkt så mycket utan jag vill först göra mitt bästa och fokusera på detta året först.
Trivs du bra här?
– Jag trivs jättebra. Jag har varit här två år nu och trivs jättebra, så det finns ingen anledning att flytta nästan. Men vi får se.
Vill du bli kvar?
– Ja, som jag sa innan: Vi trivs bra och vi får se om vi kommer till en lösning. Men jag försöker ta detta året först, sen får vi se.
Hur mycket snack har ni haft?
– Inte så jättemycket, jag har sagt till "Osten" (Lars Bergström, sportchef) att jag vill fokusera först, sen får vi ta... Jag vet att intresset finns så förhoppningsvis kan vi komma till en lösning.
http://www.nsd.se/sport/sylvegard-stolt-efter-lillebrors-debut-harlig-kansla-9800309.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Först kom beskedet att Emil Sylvegårds lillebror skulle få debutera mot Luleå Hockey.
I tredje perioden fick han istid – och då ställdes bröderna mot varandra direkt.
– Det var en speciell känsla, en härlig känsla, säger storebrorsan.
Pappa Patrik Sylvegård är som bekant VD och sportchef i Malmö, som också är Emil Sylvegårds moderklubb.
Nu tog familjen Sylvegård mötena mellan Luleå Hockey och Malmö ett steg längre – för i Coop Norrbotten arena fick lillebror Marcus, 16, debutera i SHL.
I hans andra byte, i mitten av tredje perioden, ställdes också bröderna emot varandra i ett byte.
Efter matchen berättar storebror Emil om känslorna att se lillebror i SHL.
– Jag var nervös för honom kan jag säga. Det var en speciell känsla, en härlig känsla. Jag är stolt över honom. Det var roligt att han fick göra nåt byte och vi fick vara inne samtidigt till och med, det var extremt roligt, säger Emil Sylvegård innan han tillägger:
– Sen var det tre poäng som räknades, så det var skönt. Nu kan man komma hem i sommar och säga det i alla fall.
Det hade även kunnat bli ett byte till där de samtidigt var på isen.
– Vi såg det lite sent i slutet när det var tekning, annars hade jag gått in då också ställt mig bredvid honom. Jaja, förhoppningsvis kanske han är med nästa gång.
Du säger att du är stolt över honom.
– Han är 16 år och får göra SHL-debut. Självklart, de har många skador och sånt nu – men det inte många 16-åringar som har gjort SHL-debut. Det är klart man unnar honom framgång.
Hur bra kan han bli?
– Han kan bli riktigt bra. Han har tekniken, tuffheten och i stort sett allt. Det är bara han själv som kan bestämma det. Lite träning och lite år så han växer till sig lite så kan han bli riktigt bra.
Men du är bäst i familjen än i alla fall?
– Ja, ett par år till förhoppningsvis (skratt). Nä, men. Vi tävlar mycket vi två och det är klart man ser att han jagar där bakom, men ett par år til hoppas jag...
Kan han bli bättre än vad du är?
– Nä, det skulle jag aldrig tillåta (skratt). Då "prylar" jag honom... Nä, men. Han kan bli bra, med rätt träning och sånt så.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/tranarna-utan-nytt-kontrakt-8683536.aspx
Skrivet av Håkan Stridblom
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Samtliga fyra Luleåtränare sitter på utgående kontrakt. Ännu har inte någon av dem påbörjat några samtal med klubben.
Under hösten knorrades det bland Luleå Hockeys supportar och det fanns röster som höjdes för att tränarna skulle bytas ut. Men efter vändningen som startade i november har kritikerna tystnat. Trots det har lagets tränarkvartett med Joakim Fagervall, Stefan Nilsson, Anders Burström och Gusten Törnqvist inte inlett förhandlingar inför nästa säsong.
– Det enda jag kan säga att mitt kontrakt går ut efter säsongen och att vi inte har inlett några samtal, säger Fagervall.
Känns det oroligt?
– Nej det tycker jag inte. Vi är inne i en het period när det gäller serien och det är fortfarande ganska tidigt så jag känner ingen oro.
Precis samma läge är de två övriga tränarna, Anders Burström och Stefan "Skuggan" Nilsson.
– Nej vi har inte inlett något. Varken jag eller "Osten" har tagit upp frågan. Just nu handlar allt om våra matcher och inget annat, säger Nilsson.
– Vi har inte pratat varken om eller när några förhandlingar skulle hållas. Jag trivs i alla fall grymt bra med såväl föreningen som mina kollegor, säger Burström.
Samma läge gäller målvaktstränaren Törnqvist.
– Processen är igång även om diskussionerna inte har startat, säger Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström.
Hur länge kan det ta innan ni börjar förhandla?
– Rent generellt så är vi väl i den tiden just nu, men vi har lagt mycket kraft och energi på att få ordning på spelet den här säsongen. Nu är vi på god väg och vi börjar få arbetsro.
Skrivet av Håkan Stridblom
Nu får Osten inte snåla utan ge grabben ett riktigt bra kontrakt i linje med Hedmans!
pingu- Antal inlägg : 2418
http://www.nsd.se/sport/avslojar-lulea-intresserat-av-landslagsbacken-9804288.aspx
Skrivet av Henrik Danielsson Pelle Johansson
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Luleå Hockey har börjat tänka på nästa års spelartrupp. Enligt uppgifter till NSD har klubben visat intresse för landslagsbacken Daniel Rahimi.
– Jag har inga kommentarer och tänker inte prata något om nästa säsong, säger Rahimi.
Den landslagsmeriterade backen Daniel Rahimi har gjort två VM-turneringar och spelat i SHL med Rögle, HV71 och Linköping.
28-åringen sitter nu på ett utgående kontrakt med Linköping.
Var han spelar nästa år ännu oklart.
Men enligt uppgifter till NSD har Luleå Hockey visat intresse för Rahimi.
– Vi har ägnat otroligt stort fokus på det som hänt här och nu. I stort sett har man bara funderat på vars man ska flytta fötterna, då har framtiden fått stå lite åt sidan. Nu kan vi lyfta blicken lite, men i första skedet vill vi fortsätta jobba med kontinuitet, säger sportchefen Lars ”Osten” Bergström.
Men Rahimi är intressant?
– Så klart har vi pejlat alternativ, han finns väl med i ett naturligt sammanhang i och med att han är uppväxt i Umeå. Han har också jobbat tillsammans med "Jocke" en gång i tiden. Tror jag. Men i förstaläget vill vi framför allt påbörja processen med våra egna.
Vad säger du om Rahimi som spelare?
– Han har verkligen förädlat sin roll, han har jobbat hårt och tagit sig till landslaget. Det är bara att lyfta på hatten.
Daniel Rahimi själv:
– Jag har inga kommentarer och tänker inte prata något om nästa säsong. Jag har fullt fokus på Linköping.
Om jag frågar hur du ser på framtiden mer generellt då och inte pratar om enskilda klubbar?
– Det är samma sak där. Jag försöker fokusera här och nu, och göra mitt bästa varje dag. Sen får man ta vad som kommer och nästa säsong längre fram.
Skrivet av Henrik Danielsson Pelle Johansson
"Jag är lika förvånad som alla andra - utom Osten" någon? Hörde något om den artikeln
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Från förlamat till fantastiskt tack vare en gemensam kraftansträngning istället för värvningar och tränarbyten. Jag är lika förvånad som alla andra – utom sportchef Bergström. Han har ju gjort det här förr.
Luleå Hockey har vänt sin säsong på ett fullständigt makalöst sätt. Laget låg näst sist efter 18 omgångar och efter 16 matcher till ligger det plötsligt trea i serien. Luleå har slagit både Skellefteå och Frölunda, Luleå vinner komfortabelt mot bottenlagen – och Luleå spelar inte ens på toppen av sin förmåga.
Det borde inte vara möjligt. Ändå har Luleå gjort det. Varför? Det är en nyckelfråga för hela hockeylandet.
Hur skapar man Sveriges hetaste lag av ett fiaskostämplat nervvrak?
Jag kan se vissa skillnader i spelet. För det första släpper backarna pucken snabbare, för det andra går de flesta spelen ur egen zon inte längre centralt, för det tredje har laget implementerat ett föga vackert men väldigt effektivt sätt att lösa svåra situationer: Man flärpar helt enkelt ut pucken i en hög båge till motståndarnas zon.
Men det räcker naturligtvis inte.
Så enkelt är det aldrig.
Lars "Osten" Bergström är sportchef i Luleå Hockey. I lördags satt han på läktaren och såg sitt lag – samma lag som förlorade med 5–1 mot bottenkonkurrenten Malmö för två månader sedan – fullständigt pulvrisera samma motstånd.
– Det var konstigt att det ens blev jämnt. Det är sällan man ser en match där ett av lagen är så pass överlägset. Vi är inne i det nu, 2016 ska bli vårt år, säger Bergström.
Nå, chansen känns i alla fall större än för ett par månader sedan.
– Jo, nä. Det är riktigt bra gjort – av hela föreningen. Att göra en sån här vändning är inte lätt. Om man går tillbaka ett par år och tittar är det inte många lag som klarat av att vrida runt en säsong på det här sättet, det är starkt.
Vad gjorde ni?
– Vi jobbade hårt. Vi gjorde en del förändringar, analyser och andra prioriteringar. Det har blivit bättre och bättre i takt med att självförtroendet också blivit stabilare.
Det får du utveckla.
– Vi gjorde en riktig kraftansträngning. Djupintervjuer med ledare och spelare, lagets egna utvärderingar, lite nya prioriteringar, lite små förändringar. När många nya kommer in och ska hitta sina roller kan det ta lite tid, det ska man också ha med i beräkningen. Nu jobbar alla hårt ute på planen, vi har fått till den där maskinen. Draget att fördela om i kedjorna och göra dem lite jämnare slog också väl ut, vi hittade kemin som vi letade under hela hösten. Det är inte enkelt men det komplexa är också fascinerande.
Jämför gärna med den här säsongens andra stora krislag, Modo. Tränaren Larry Huras utsågs till syndabock, fick sparken, Andreas Johansson kom in och skulle vända den tunga trenden. Sedan dess har Modo presterat i stort sett samma sak som under Huras och ligger fast parkerat i tabellens yttersta bottenskikt. Luleå behöll tränaren Joakim Fagervall, klubbens sportsliga ledning valde att jobba tillsammans med den konstellation som var ytterst ansvarig för krisen snarare än att försöka rentvå sitt eget namn, och under samma tid har man klättrat tio placeringar.
– Vi har några kronjuveler som vi är lite stolta över. Vi har aldrig åkt ur, vi har aldrig behövt kvala, vi har aldrig bytt tränare under säsong. Det finns en kultur här att man inte drabbas av panik, att man inte stressar, att man behåller lugnet, säger Bergström.
Kanske är det därför som borde jag inte vara förvånad – vilket sportchef Bergström naturligtvis påminner mig om.
Det har hänt förr.
Flera gånger.
– Jag minns året efter SM-guldet. Då låg vi näst sist och innan det var över tror jag vi blev tvåa. Sen hade vi min första säsong som sportchef, då låg vi sist efter tolv omgångar och i januari ledde vi serien när Omark och Harju kom igång, säger Bergström.
Luleås linje fungerar?
– Att jobba proffsigt är att dela med sig när det går bra – men också att ta gemensamt ansvar när det går dåligt. Det är en organisations viktigaste uppgift att hantera motgångar. Helst ska man naturligtvis se till så att det alltid går bra, men det är inte lätt. Branschen är så konkurrensutsatt att man kan hamna i de här situationerna ganska enkelt.
Tror du att andra klubbar byter för ofta?
– Man ska helst gå i någon annans mockasiner innan man dömer den personen. Jag tycker definitivt att det är en styrka att Luleå Hockey kan tåla och klara av motgång. Det är en oerhört viktig egenskap i en organisation. Det ska våra ledare, spelare och hela organisationen ha en stor eloge för att de klarat av.
Hur bra kan det bli?
– Vi har verkligen jobbat stenhårt för att klara av att ta oss ur svackan och det är mycket som stämmer för oss nu. Laget är hungrigt, ledarna är hungriga, det är medvind och mer positiv energi – tack vare att de tog sig igenom geggan. Jag har ju haft lite föreläsningar där jag pratat om hur man skapar en vinnande känsla. Den skapas inte bara när man vinner utan även när det går lite sämre. Det är viktigt, en uppförsbacke kan vara mer utvecklande än slät mark.
Artikeln i Kuriren om hur man ska använda Sweatt. Någon som kan lägga in den här.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
nummer 17 skrev:Artikeln i Kuriren om hur man ska använda Sweatt. Någon som kan lägga in den här.
- Spoiler:
- Ishockey/Luleå Endast sex matcher på kontot. Nu gör Luleå Hockeys stjärnforward comeback efter skada – och då har tränarna en plan för hur han ska användas.
Amerikanen Bill Sweatt har haft en tung säsong i Luleå Hockey.
En magmuskelskada har hållit honom vid sidan av isen sedan 3 oktober. Undantaget ett comebackförsök mot Frölunda 24 november som inte lyckades.
Nu är forwarden, som värvades som en av de största stjärnorna inför säsongen, redo för spel på nytt.
– Han är med och kör för fullt. Vi får se i vilken mån han spelar, men hoppas han kan delta på något sätt med kanske några byten, säger tränaren Joakim Fagervall.
Nästa match är på torsdag hemma mot bottenlaget Karlskrona. Truppen till den matchen är ännu inte uttagen, men det finns en plan för Sweatt som med största sannolikhet kommer bli uttagen.
– Han kommer gå som extraspelare om han är med.
Ni har fyra väl fungerande kedjor, är det svårt att få in honom då?
– Nej, absolut inte. Att få in bra hockeyspelare är aldrig svårt, snarare tvärtom. Han kommer bidra, det är jag helt övertygad om, men det kommer ta tid. Han har bara spelat sex matcher i år och det går inte på automatik.
Hur ser han ut i träning?
– Pigg och rapp. Det är svårt att bedöma riktigt än, men han känns intressant, säger Fagervall.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lulea-hockeys-nya-superkedja-8692046.aspx
- Luleå Hockeys nya superkedja:
- ISHOCKEY/LULEÅ Bill Sweatt har bara spelat sex SHL-matcher den här säsongen. Under torsdagen gör han comeback för andra gången – och matades på sista träningen i gott sällskap.
Bill Sweatt har fått en minst sagt tung inledning på Luleå Hockey-äventyret.
Forwarden drog på sig en magmuskelskada i början av oktober under en uppvärmning i CHL mot Färjestad.
I slutet av november gjorde han comeback mot Frölunda, men det höll bara en match så var han tillbaka på ruta ett.
Nu gör han sin andra comeback den här säsongen.
– Jag hoppas att det håller nu. Allt känns väldigt bra, men det blir alltid skillnad att hamna under press på match än på träning. Vi får väl se hur det går med klubbtekniken, säger Sweatt till Norrbottens-Kuriren.
Under onsdagens träning lirade han med Johan Harju och Jonathan Granström och det lutar åt att amerikanen får lira med duon.
– Det är upp till tränarna. Cehlarik (Peter) var borta i dag och gjorde ett körtest, säger Sweatt.
– Sweatt startar som extraforward och sedan får vi se var vi sätter in honom, menar Luleåtränaren Anders Burström.
Lucas Wallmark missade inledningen på säsongen när han var på NHL-camp med Carolina och har knappt hunnit bekanta sig med Sweatt i matchmiljö, men ser fram emot att få lagkamraten i spel.
– Han var väldigt bra i Brynäs och är rapp på skridskorna. Han kommer att betyda mycket för oss, säger Luleåcentern.
Lennart Petrell (lårskada) och Victor Ekarv (hjärnskakning).
– Det ser bättre och bättre ut för Petrell, säger Burström.
Någon som kan lägga in artiklarna från idag. Kuriren om Näkyvä (antar jag) och NSD om Grana?
Dilox- Antal inlägg : 742
Dilox skrev:Någon som kan lägga in artiklarna från idag. Kuriren om Näkyvä (antar jag) och NSD om Grana?
- Luleå Hockey jagar stjärnbacken:
- ISHOCKEY/LULEÅ 29 poäng förra säsongen. Nu lutar det mot en comeback för finländaren.
Kristian Näkyvä gjorde succé med Luleå Hockey förra säsongen. Men den varade bara en säsong. Sedan fick backen ett NHL-kontrakt med Nashville, men har haft en tung säsong och bara mäktat med sex poäng i farmarlaget Millwaukee Admirals.
Enligt uppgifter till Norrbottens-Kuriren vill nu Luleå Hockey locka tillbaka 25-åringen, som bara skrev ett ettårskontrakt med NHL-klubben. Det bekräftas också av hans agent.
– Luleå har visat intresse ett flertal gånger, men det finns fler klubbar som också är intresserade av Näkyvä, säger hans agent Thomas Sjägren och fortsätter:
– Han vill fokusera och avsluta den här säsongen i Nordamerika innan han tar något beslut om framtiden. Det går inte bara att börja tänka på det i januari.
Från Luleå Hockey är det locket på:
– Som ni vet vill vi inte kommentera sådana saker. Vi fokuserar på här och nu den här säsongen, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Kristian Näkyvä kom till Luleå från Jyp och gjorde 29 poäng (10 mål/19 assist) på 55 matcher i grundserien.
Dessutom blev det fyra poäng på nio slutspelstmatch.
- Uppgifter: Han jagas – av flera SHL-klubbar:
- LULEÅ/ISHOCKEY Han har ett utgående kontrakt.
Enligt Expressen jagas nu Luleå Hockeys succécenter Jonathan Granström av flera SHL-klubbar.
Inför förra säsongen värvade Luleå Hockey Jonathan Granström, 29, från SHL-konkurrenten Brynäs.
I Norrbottensklubben har 29-åringen en viktig roll då han förutom att alltid jobba hårt och fysiskt är en av seriens vassaste tekare och skicklig framför motståndarmålet i numerärt överläge.
Dessutom har han så här långt bidragit med åtta mål och sju passningspoäng.
Nu har centern ett utgående kontrakt och enligt uppgifter till Expressen är det flera SHL-klubbar som har visat intresse för grovjobbaren.
– Jag funderar inte så mycket på kontrakt och sånt just nu, det får agenten sköta men det är roligt om klubbar visar intresse. Det är ett tecken på att man gjort något bra. Men jag trivs riktigt bra i Luleå och fokuserar bara på att vinna SM-guld just nu, det är det som är målet för oss, säger Jonathan Granström till Expressen.
Lars "Osten" Bergström om centerns framtid:
– Det är svårt för mig att kommentera vad andra tycker om tänker om olika spelare. Men vi pratar ogärna om våra anställda i media. Med respekt för den anställde, sen är det en konkurrenssituation i laget också och man vill inte tala om hur man tänker. Inte mot agenter heller, det blir bara dyrare då, säger sportchefen till samma tidning.
Dilox- Antal inlägg : 742
Sida 12 av 21 • 1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 16 ... 21
Sida 12 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet