Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 13 av 21
Sida 13 av 21 • 1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 17 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lulea-hockey-forlanger-med-supertalangen-8698611.aspx
Skrivet av Jimmy Landström
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ 17-årige Flip Gustavsson rankas etta bland målvakterna inför NHL-draften. Nu har Luleå Hockeys talang förlängt med klubben.
Enligt uppgifter till Norrbottens-Kuriren har målvaktstalangen Filip Gustvasson förlängt två år med Luleå Hockey. I veckans släpptes rankingen inför sommarens NHL-draft och där är 17-åringen nummer ett. Han fyller 18 år den 7 juni.
– Filip har uppnått nivån för ett rookiekontrakt och då är han automatiskt kontrakterad. Han kom hit på ett ungdomskontrakt för sin skoltid och nu har han genom matchminuter fallit in på ett rookiekontrakt sedan 1 december, säger Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström.
– Det är likadant med exempelvis Linus Nässén om han får ett visst antal minuter. De är kontrakterade under skoltiden.
Hur långt sträcker sig kontraktet med Gustavsson?
– Helst ska han slå Janne Sandströms rekord. Men han är kontrakterad, det är vad jag kan säga, menar "Osten".
Luleå Hockey ser också ut att förlänga med tränarkvartetten Joakim Fagervall, Stefan "Skuggan" Nilsson, Anders Burström och Gusten Törnqvist (målvaktstränare).
– Tränarna har vunnit i CHL och bevisat att de kan tåla en riktigt hård motgång som i höstas och omvandlat det till någonting bra. De är mer och mer varm i kläderna och mer och mer tajmade med varandra. Från föreningen tycker vi att det finns förutsättningar för att fortsätta på ett bra sätt. Vi vill jobba med kontinuitet och har en process igång.
http://www.nsd.se/sport/nsd-avslojar-lulea-hockey-vill-forlanga-med-succtranarna-9813378.aspx
Skrivet av Peter Lindvall
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY De har vänt ett hotande fiasko till succé – och nu kan Luleå Hockeys tränartrio få betalt. I form av en kontraktsförlängning med klubben.
– Det finns mycket som talar för det, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Topptippade Luleå Hockey har haft en turbulent säsong och i november var krisen som störst med massor av svidande förluster och en placering i SHL-tabellens absoluta bottenskikt.
Men när laget var nere på botten stod lagets tränartrio Joakim Fagervall, Stefan "Skuggan" Nilsson och Anders Burström starka i snålblåsten, trodde på sitt lag och fick till sist betalt för sitt arbete. I dag är Luleå Hockey ligans hetaste lag och har klättrat till en tredje plats tabellen.
Klubben gillar också trions arbete och nu kan NSD avslöja att det redan förs förhandlingar om att förlänga kontraktet med de tre tränarprofilerna.
– Vi vill jobba med kontinuitet och är inne i en positiv process med tränarna. De är kompetenta, de jobbar bra och då är förutsättningarna bra för ett samarbete, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Planen är att de ska stanna i Luleå Hockey?
– Det finns mycket som talar för det.
Hur långt kontrakt pratar ni om?
– De har snart varit i två säsonger i klubben och min erfarenhet är att två-tre år är bra för en själv och för andra. Det kan vara klokt i det här läget att förlänga ett år i taget även om det inte finns något facit vad som är bäst, säger Lars "Osten" Bergström.
Joakim Fagervall väljer dock att ligga lågt om sin framtid i Luleå Hockey.
– Det är en sak mellan mig och klubben men jag trivs jättebra här. I övrigt vill jag inte kommentera något säger han.
När det gäller spelartruppen tittar Luleå Hockey just nu över marknaden. Värvarfönstret stänger den 15.e februari men enligt "Osten" Bergström ska det mycket till om det adderas någon ny spelare i det här läget.
– Vi sätter stor tillit till vår trupp som är mycket kapabel. Vi måste vara väldigt noga så att vi inte ändrar ett vinnande flyt. Nytillskott i truppen kan innebära rubbningar i hierarkin och den goda känsla som råder, säger sportchef Bergström.
Stänger du värvardörren helt?
– Nä, om Dean Kukan vill komma hem till Luleå och spela gratis tar vi förstås emot honom. Han är bekant med alla och skulle vara smidig att få in i laget. Vi har en fortlöpande dialog med om Dean med hans agent men har ännu har vi inte sett någon öppning. Den enda öppning som finns är att han inte fått någon chans i NHL och därför skulle vilja röra på sig. Det samma gäller en spelare som Kristian Näkyvä.
Skrivet av Peter Lindvall
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Försvarsspelet och framförallt att alla täcker skott, det gjorde honom nästan lite rörd.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
Ping @Rönken
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lassinantti-valdigt-stolt-8699030.aspx
Skrivet av Johan Weichselbraun
- Spoiler:
- ISHOCKEY/ÄNGELHOLM Joel Lassinantti höll säsongens andra nolla i SHL – och var en starkt bidragande orsak till Luleås bortavinst mot Rögle.
– En av mina bättre matcher i SHL och jag är väldigt glad över att den kom i den här matchen, säger Joel Lassinantti efter segern med 3–0 i Ängelholm.
LHF-keepern stod för en rad riktigt svettiga räddningar – inte minst i den första perioden där Rögle skapade mängder av heta lägen.
– Vi visste att de skulle komma ut hårt. När vi lyckas reda ut den stormen blir än mer stärkta.
Efter matchen bjöd ”Lassi” bortafansen på en dans i form av en kullerbytta.
– De försöker trigga igång mig till dans och det blev en kullerbytta. Man blir väldigt stolt över våra dans.
Från båset fick andremålvakten Filip Gustavsson bevittna ett storspel mellan stolparna av Joel Lassinantti.Supertalangen förlängde precis sitt kontrakt med Luleå Hockey med två år.
– Superkul att få fortsätta spela för Luleå Hockey med deras perfekta målvaktsutbildning. Det är bara att se på ”Lassi” idag. Han var som en superman idag, säger 17-åringen som dock inte har koll på de ekonomiska detaljerna i kontraktet.
– Det där sköter min agent och min mamma, skojar han och fortsätter:
– Det känns underbart att ha en säker framtid nu i två år och fortsätta få utvecklas ännu mer.
Urken skrev:Ping @Rönken
- Spoiler:
ISHOCKEY/ÄNGELHOLM Joel Lassinantti höll säsongens andra nolla i SHL – och var en starkt bidragande orsak till Luleås bortavinst mot Rögle.
– En av mina bättre matcher i SHL och jag är väldigt glad över att den kom i den här matchen, säger Joel Lassinantti efter segern med 3–0 i Ängelholm.
LHF-keepern stod för en rad riktigt svettiga räddningar – inte minst i den första perioden där Rögle skapade mängder av heta lägen.
– Vi visste att de skulle komma ut hårt. När vi lyckas reda ut den stormen blir än mer stärkta.
Efter matchen bjöd ”Lassi” bortafansen på en dans i form av en kullerbytta.
– De försöker trigga igång mig till dans och det blev en kullerbytta. Man blir väldigt stolt över våra dans.
Från båset fick andremålvakten Filip Gustavsson bevittna ett storspel mellan stolparna av Joel Lassinantti.Supertalangen förlängde precis sitt kontrakt med Luleå Hockey med två år.
– Superkul att få fortsätta spela för Luleå Hockey med deras perfekta målvaktsutbildning. Det är bara att se på ”Lassi” idag. Han var som en superman idag, säger 17-åringen som dock inte har koll på de ekonomiska detaljerna i kontraktet.
– Det där sköter min agent och min mamma, skojar han och fortsätter:
– Det känns underbart att ha en säker framtid nu i två år och fortsätta få utvecklas ännu mer.
Härligt!!
Mange- Antal inlägg : 6617
http://www.kuriren.nu/100-hockey/tillbaka-efter-svara-hjarnskakningen-8701248.aspx
- Tillbaka efter svåra hjärnskakningen:
- ISHOCKEY/LULEÅ Centern på is efter hjärnskakningen. Tränade med vit tröja.
Viktor Ekarv tränade med laget under måndagen.
Precis som för Petrell så var det i matchen den 10 december mot Rögle som Luleå Hockey-centern Victor Ekarv fck en otäck hjärnskakning.
21-åringen tacklades från sidan av Rögles Almen Bibic, som träffade huvudet, och åkte medvetslös i isen och skadade dessutom ena knäet i fallet. Ett yttre ledband fick sig en kyss.
Röglebacken fick sju matchers avstängning, varav två omvandlades till böter, för förseelsen.
Nu tränar han med övriga laget, men med en vit tröja vilket innebär att han inte deltar i något fysiskt spel.
Freno- Antal inlägg : 196
http://kuriren.nu/100-hockey/luleas-stjarnforward-tillbaka-i-traning-8701201.aspx
- Luleås stjärnforward tillbaka i träning:
- ISHOCKEY/LULEÅ Ljumsskadade forwarden tränade med övriga laget under måndagen.
Vad det såg ut från läktaren så deltog Lennart Petrell i träningen fullt ut.
Den 10 december skadade Lennart Petrell, 31, ljumsken mot Rögle på hemmais (2–1). Muskelfästena som går upp mot magen slets sönder och först diskuterades en operation, men läkarteamet bakom finländaren valde att köra rehabilitering.
I dag drygt en månad senare så ser Petrell ganska fräsch ut och sportchefen Lars Bergström hoppas på en snar comeback.
– Vi har nyss fått ett nyförvärv i Bill (Sweatt) och snart kommer Lennart (Petrell) och då börjar det se riktigt bra ut, säger Bergström.
Läs även: Tillbaka efter den svåra hjärnskakningen
http://www.kuriren.nu/100-hockey/sportchefen-litar-inte-pa-nagon-yttre-messias-8701599.aspx
- Sportchefen: "Litar inte på någon yttre messias":
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey har testats tufft denna säsong. Hösten bjöd på såväl resultatmässig torka som ett par riktigt tuffa skador.
Inför säsongen gick Luleå Hockey ut med en målsättning som knappast hade kunnat vara högre. Laget skulle vinna CHL, SHL och SM-guld (Le Mat), men fram till bortamatchen mot Örebro mitt i november så var det inte mycket som hade gått som planerat.
Trots att det fanns många som skrek på nya spelare och nya tränare satt Luleå Hockeys klubbledning ganska lugnt i båten och nu har föreningen fått betalt för deras kyla i det utsatta läget.
– Vi var förståndiga att lita på laget när det gick dåligt därför tycker jag att vi borde fortsätta att vara kloka och lita på laget när det går bättre också, säger Lars Bergström.
Fanns det aldrig några tankar på att byta ut någon spelare eller tränare?
– De tankarna finns alltid för det är vårt uppdrag att alltid ha koll på hela truppen, men vi litar inte på en yttre messias.
I dagsläget så har ingen av tränarna kontrakt för kommande säsong. Enligt Bergström så har dock samtalen parterna mellan påbörjats.
När kan det vara klart med tränarna?
– Det är alltid vanskligt att sätta en deadline. Jag uppfattar det som om att de har ett intresse av att stanna likväl som vi har ett intresse av att de ska stanna. Jag tycker att våra tränare visade styrka då det gick tungt. Det var mycket negativ stress och press på dem, men de stod upp.
Den 15 februari stänger fönstret för nyförvärv och även om det ljusnat betänkligt på skadefronten så pågår ett arbete med att scanna av spelmarknaden.
– Det är klart att det är en intensiv period, men vi känner oss ganska trygga i truppen vi har. Vi har nyligen fått tillbaka Bill (Sweatt) och så kommer Lennart (Petrell) snart så jag tycker väl att vi har det ganska så bra, säger Bergström och fortsätter:
– Det gäller att vara noga med harmonin som är skapad i laget. Det kan förstöra mer än det hjälper om du tar in nya spelare i truppen. Tar du in en ny så ska den spelaren hitta sin plats i laget samtidigt som någon annan kanske får flytta på sig och det är inte alltid det där blir lyckat.
Utesluter du därmed några nyförvärv?
– Självfallet har vi påslag och jour kring allt som händer och om inte annat så jobbar vi givetvis redan nu inför nästa säsong. Det går inte att slappna av för då tappar kollen på marknaden.
Två spelare finns fortsatt på skadelistan och det är Lennart Petrell (se artikel) och centern Victor Ekarv som fortfarande tränar i en vit tröja som anger att han inte deltar i något fysiskt spel på träningarna. Han lider fortfarande av sviterna från hjärnskakningen han fick i hemmamatchen mot Rögle i december.
– Jag vill inte uttala mig om hur jag mår just nu. Vi får ta det om några dagar för jag vill avvakta och se, säger Victor Ekarv efter att träningen var över.
Hade varit kul om någon lade upp lite av dagens artiklar i Kuriren, framförallt om Hedman!
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Ping @KaptenBlodskelett
http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-far-stjarnforwarden-chansen-i-kvall-8706003.aspx
http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-far-stjarnforwarden-chansen-i-kvall-8706003.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Amerikanen Bill Sweatt har missat större delen av säsongen. Men mot Örebro i kväll får han chansen.
Två matcher som extraforward och ett mål.
Nu kliver Bill Sweatt, 27, in i förstakedjan mot Örebro tillsammans med centern Jonathan Granström och den andra ytterforwarden och lagkaptenen Johan Harju.
– Intressant kedja. Sweatt är en giftig forward och är alltid med där det händer. Precis som på träning så bidrar han hela tiden. Men vi bestämde innan att han skulle få åtta–nio minuter i de två första matcherna för att inte stressa igång honom när han varit borta så länge, säger Luleåtränaren Joakim Fagervall.
– Vi har en jämn och konsekvent känsla med en bra balans i laget. Vi har bra ben, ser pigga ut och har ett bra driv i det vi gör.
Det är seriens två formstarkaste lag som ställs mot varandra. Luleå har 15 poäng på de sex senaste och Örebro 14.
– Vi visade en grymt bra attityd i matchen mot Rögle (3–0). Vi förlorar sällan en match med känslor och jag älskar den typen av matcher. De fick skapa lite för mycket målchanser på oss i första perioden även om Joel höll tätt. Vi tappade pucken lite enkelt i farliga lägen och det måste bort mot Örebro, säger Fagervall.
– Vi ska också komma ihåg att Rögle var ett av de bästa offensiva lagen vi mött på länge och de slog Frölunda hemma. Det spelar ingen roll, vi måste ändå få bort de tappade puckarna som gör att vi bjuder på målchanser.
Backen Jonathan Sigalet var inte med på tisdagens isträning och missar onsdagens match mot Örebro.
Allvarligt?
– Nej, men mot Örebro kan han inte delta, säger Fagervall.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/analys-en-av-shls-skickligaste-spelare-8704618.aspx
Skrivet av André Samuelsson
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ För snart fyra år sedan värvade Luleå Hockey Anton Hedman från Modo.En helt obegriplig rekrytering skrev jag då. En begränsad spelare, med dåligt spelsinne som drog på sig dumma utvisningar – hur skulle han kunna göra Jonas Rönnqvist lag starkare?
När en passning slås till totalt galen adress på en hockeyplan, används av någon obegriplig anledning uttrycket: "Bra tänkt". Här var inte ens tanken god.
Inför den här säsongen – när det stod klart att samme spelare brutit kontraktet med Färjestad och återvände till Luleå – hade jag betydligt högre förväntningar. För nu visste jag vilken stor nytta han gör på isen.
Hur motståndarbackarna till slut kastar iväg pucken i blindo för att undvika att lungorna töms på luft ännu en gång. Och hur stark han är på returerna framför målet.Rätt använd är Anton Hedman en av SHL:s bästa och skickligaste spelare – i rollen som powerforward.
En powerforward är en spelare som genom sin skridskoåkning och styrka ska sätta press på motståndaren. En bra sådan brukar också vara utrustad med ett bra skott och okej teknik, men kännetecknas allt som ofta som en enkelt spelande forward. Jag anser att Anton Hedman uppfyller alla de kriterierna.
Men hans höst har varit en stor besvikelse.
Varför?
För att Anton Hedman inte har spelat som Anton Hedman.
Han och artisten Linus Klasen är väldigt bra kompisar och det verkade som att duon spenderat för mycket tid tillsammans under sommaren. För gång på gång försökte han sig på svåra tekniska nummer och spelade runt buren istället för att vara framför målet.
En spelsätt som han inte behärskade.
Jag förstår att spelare vill utvecklas. Ta sig an utmaningar – sträva efter en mer offensiv roll. Det är kanske också en av förklaringarna till varför Anton Hedman överarbetade offensiva situationer. Men i mina ögon är 29-åringen redan så skicklig på sin roll och då handlar det mest om att slipa på detaljer för att bli ännu bättre på just det – inte förändra hela spelstilen.
Nu är lösningarna enklare och spelet rakare. Då kommer också utdelningen och motståndsbackarna får åka till båset och höra de där jobbiga orden från lagkamraterna.
Bra tänkt.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/kanadensaren-missar-orebromatchen-8703772.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Jonathan Sigalet snittar mest istid i Luleå, men missar matchen mot Örebro.
Läs även: Här är stjärnans nya kedjekamrater
Jonathan Sigalet kom till Luleå Hockey mitt under förra säsongen, som en ersättare för ryggskadade Robin Jonsson. Och kanadensaren tog omgående för sig. Nu snittar han mest istid i laget, 23.02 minuter per match.
När seriens två formstarkaste lag ställs mot varandra under onsdagen så saknas backen.
Luleå har 15 poäng på sex senaste matcherna och Örebro 14.
Sigalet satt på testcykeln under tisdagen när Luleå körde sin isträning.
– Sigalet spelar inte, det är vad jag kan säga, konstaterar Luleåtränaren Joakim Fagervall.
29-åringen har ett utgående kontrakt, men Kuriren avslöjade före jul att parterna förlängt över nästa säsong.
Så här såg backparen ut på tisdagsträningen:
1) Craig Schira, Brendan Mikkelson.
2) Jan Sandström, Pontus Själlin.
3) Ilari Melart, Christian Jaros.
4) Linus Nässen, Marcus Oskarsson.
Även Lennart Petrell (ljumske) och Victor Ekarv (hjärnskakning) saknas mot Örebro.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/bekraftat-talangen-stannar-i-lhf-8702869.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Supertalangen blir kvar i LHF ytterligare två säsonger.
Förra veckan kunde Kuriren avslöja att Filip Gustavsson har skrivit på ett juniorkontrakt med Luleå Hockey. Nu bekräftar klubben nyheten.
Den talangfulle 17-åringen som rankas som den bästa målvakten inför sommarens draft, har skrivit på ett tvåårskontrakt med LHF.
– Det känns jätteroligt att ha skrivit på för Luleå Hockey för de kommande två säsongerna. Sedan jag kom till Norrbotten har jag utvecklats mycket, speciellt teknikmässigt, säger han till klubbens hemsida.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/forhandlar-inte-om-nytt-kontrakt-8702453.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Landslagsforwarden har ett utgående kontrakt – men från Luleå Hockey är det tyst.
Slovaken Peter Cehlarik kom som till Luleå som 16-åring och fick ett stort genombrott året därpå när han gjorde sex poäng på åtta matcher i SHL. Samma säsong draftades han också av NHL-klubben Boston Bruins i den tredje rundan (90 spelare totalt).
I fjol slutade 20-åringen sexa i den interna poängligan med 19 poäng på 46 matcher. Den här säsongen snittar han nästan 0,5 poäng per match (14 poäng på 30 matcher) i SHL och med sina åtta mål har han bara tre spelare före sig i den interna skytteligan.
I april går kontraktet med Luleå Hockey ut och parterna har ännu inte diskuterat någon fortsättning.
– Om klubben vill ha kvar honom så kontaktar de oss, det är den naturliga vägen att gå, säger hans agent Louis Liesch.
Peter Cehlarik gör sin femte säsong i Luleå Hockey-tröjan och trivs bra i norra Sverige.
– Vi förhandlar inte med någon annan klubb i dagsläget utan väntar på vad Luleå säger, sedan få vi se vad Boston vill också. Men blir det inte Nordamerika lär Peter bli kvar i SHL, säger Louis Liesch.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/luleaforwarden-gar-som-laget-som-taget-8703881.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ I fjol gjorde Anton Hedman 16 poäng i Färjestad. Redan nu har forwarden uppnått samma resultat i Luleå Hockey.
29-årige Anton Hedman blev bara ett år i Värmland. Sedan styrde han kosan 112 mil norrut igen, från Karlstad till Luleå.
Nu går Luleå Hockey-forwarden mot sin bästa säsong i Luleå – och har redan tangerat förra säsongens poäng i Färjestad, trots att han spelat 17 färre matcher i grundserien.
– Svårt att säga varför. Jag har inte reflekterat så mycket över just det. Jag försöker göra samma sak här varje dag och vi har hittat ett sätt att vinna matcher. I lagets framgång kommer även det individuella också. Det har varit kul att göra ett par mål på slutet, men vårt fokus är att vinna matcher, säger Hedman om sina 16 poäng (7 mål/9 assist) hittills i Luleå 2015/2016.
Någon rollskillnad?
– Jag tycker inte att det var något fel på min roll i Färjestad och jag tycker även om min roll i Luleå. Det är ungefär samma.
Du har varit in och ut från era powerplay-uppställningar, vad säger du om det?
– Det är en ära att få spela powerplay, men man ska förtjäna det också. Alla vill spela powerplay, men det ska vara framgångsrikt också. Det gäller att leverera när man får förtroendet.
Hur har det varit att flytta upp till minus 30 grader igen?
– Jag kommer inte ihåg om det var så här kallt när vi bodde här senast (2012–2014). Det biter i kinderna, men samtidigt är det kul att vara här. Vi har kommit på plats ordentligt, köpt hus på Mjölkudden och trivs väldigt bra.
– Sambon (Camilla, 29) trivs jättebra här uppe och med sitt jobb på Ung företagsamhet. Annars hade jag inte skrivit en fyraårskontrakt (2018/2019).
Luleå har tagit 15 poäng på de sex senaste matcherna och motståndaren Örebro 14.
Någon som har tillgång till "Tornbergs hyllning till Luleå"-artikeln på Kuriren?
Ping @Mange
http://www.kuriren.nu/100-hockey/tornbergs-hyllning-till-lulea-8707248.aspx
Skrivet av Adam Andersson
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleås imponerande form håller i sig – då hyllas laget av Örebrotränaren Johan Tornberg.
Örebro kom till Luleå med en bra trend bakom sig, men det skulle inte räcka mot LHF som otvivelaktigt är SHL:s hetaste lag just nu.
Läs mer: Samtliga artiklar från segermatchen
Efter matchen var Örebros assisternade tränare, och tillika norrbottningen, Johan Tornberg inte speciellt missnöjd med lagets insats.
– Många bra saker av oss igen, även fast vi förlorar den här matchen. Det är två misstag där vi ger bort pucken och Luleå får göra trean och fyran som känns surt, säger Johan Tornberg.
Örebrotränaren valde också att lyfta fram Luleå Hockey.
– Luleå är ett tungt lag att möta. Framför allt i första perioden har de mycket trafik och det känns farligt varje gång de sätter puckarna mot mål, säger Tornberg.
Örebro var ändå långt i från avhängda i slutet av matchen och lyckades i spel sex-mot-fem reducera till 4–3, men närmare kom inte gästerna.
– Det är inte lättforcerat. Vi ger det en ärlig chans, men det är svårt att vinna hockeymatcher på bortaplan när man släpper in fyra mål, säger Örebrotränaren.
I slutet av matchen tacklade Emil Sylvegård Örebrobacken Jonas Jalavanti hårt, vilket ledde till att Johan Tornberg slog knytnäven hårt i plexiglaset bakom spelarbåset i frustration, men det var inget som Tornberg ville prata om efter matchen.
– Ingenting som jag kommenterar, säger Johan Tornberg.
Urken skrev:Ping @Mange
- Spoiler:
ISHOCKEY/LULEÅ Luleås imponerande form håller i sig – då hyllas laget av Örebrotränaren Johan Tornberg.
Örebro kom till Luleå med en bra trend bakom sig, men det skulle inte räcka mot LHF som otvivelaktigt är SHL:s hetaste lag just nu.
Läs mer: Samtliga artiklar från segermatchen
Efter matchen var Örebros assisternade tränare, och tillika norrbottningen, Johan Tornberg inte speciellt missnöjd med lagets insats.
– Många bra saker av oss igen, även fast vi förlorar den här matchen. Det är två misstag där vi ger bort pucken och Luleå får göra trean och fyran som känns surt, säger Johan Tornberg.
Örebrotränaren valde också att lyfta fram Luleå Hockey.
– Luleå är ett tungt lag att möta. Framför allt i första perioden har de mycket trafik och det känns farligt varje gång de sätter puckarna mot mål, säger Tornberg.
Örebro var ändå långt i från avhängda i slutet av matchen och lyckades i spel sex-mot-fem reducera till 4–3, men närmare kom inte gästerna.
– Det är inte lättforcerat. Vi ger det en ärlig chans, men det är svårt att vinna hockeymatcher på bortaplan när man släpper in fyra mål, säger Örebrotränaren.
I slutet av matchen tacklade Emil Sylvegård Örebrobacken Jonas Jalavanti hårt, vilket ledde till att Johan Tornberg slog knytnäven hårt i plexiglaset bakom spelarbåset i frustration, men det var inget som Tornberg ville prata om efter matchen.
– Ingenting som jag kommenterar, säger Johan Tornberg.
Tack så mycket Kung Urken!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article22132514.ab
Vet att det är fel tråd men blev sjukt nyfiken bara
Vet att det är fel tråd men blev sjukt nyfiken bara
Nr10- Antal inlägg : 110
Undrar naturligtvis om nån kan dela
Nr10- Antal inlägg : 110
Nr10 skrev:Undrar naturligtvis om nån kan dela
Kanske fel tråd men läste att Jocke Eriksson i Djurgårdn har två miljoner
Rönken- Antal inlägg : 17811
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article22132514.ab
- Spoiler:
- OBS! Personer som har en deklarerad inkomst på noll kronor var antingen: * bosatta i utlandet under förra året. * tjänade inte någonting. * deklarationen var inte färdigbehandlad av Skatteverket.
Beloppen avser totala inkomsten, vilket inkluderar inkomster från arbete vid sidan om idrotten.
Tommy Sjödin Tränare (ass) Brynäs 647200
Stefan Bengtzén Sportchef Brynäs 520200
Thomas Berglund Tränare Brynäs 341000
Joakim Eriksson Sportchef (strategisk) Djurgården 1923300
Mikael Håkansson Tränare (ass) Djurgården 1127100
Hans Särkijärvi Tränare Djurgården 982500
Thomas Johansson Sportchef (teknisk) Djurgården 737000
Stefan Nyman Tränare (ass) Djurgården 575200
Roger Rönnberg Tränare Frölunda 1603800
Robert Olsson Tränare (ass) Frölunda 592000
Fredrik Sjöström Sportchef Frölunda 511700
Pär Johansson Tränare (ass) Frölunda 142700
Clas Eriksson Tränare (ass) Färjestad 859600
Leif Carlsson Sportchef Färjestad 844200
Tommy Samuelsson Tränare Färjestad 619900
Anders Karlsson Tränare (ass) Färjestad 352400
Johan Davidsson Sportchef (ass) HV71 1382400
Johan Hult Sportchef HV71 772700
Johan Lindbom Tränare HV71 411500
Tim Brithén Tränare (ass) HV71 321700
Per Hånberg Tränare Karlskrona 855500
Ove Molin Tränare (ass) Karlskrona 772100
Mikael Sundlöv Sportchef Karlskrona 519200
Magnus Johansson Sportchef (ass) Linköping 1089600
Dan Tangnes Tränare Linköping 740600
Fredrik Emvall Sportchef Linköping 475300
Tomas Montén Tränare (ass) Linköping 417600
Klas Östman Tränare (ass) Linköping 371800
Lars Bergström Sportchef Luleå 887400
Joakim Fagervall Tränare Luleå 808100
Stefan Nilsson Tränare (ass) Luleå 598200
Anders Burström Tränare (ass) Luleå 534700
Patrik Sylvegård Sportchef Malmö 1090600
Björn Hellkvist Tränare Malmö 452200
Jesper Mattsson Tränare (ass) Malmö 422500
Andreas Hadelöv Tränare (ass) Malmö 417400
Andreas Johansson Tränare Modo 1421300
Per Svartvadet Sportchef Modo 875500
Peter Forsberg Sportchef (ass) Modo 748400
Fredrik Olausson Tränare (ass) Modo 498600
Anders Carlsson Sportchef Rögle 855200
Magnus Bogren Tränare (ass) Rögle 725300
Mikael Gath Tränare (ass) Rögle 420300
Anders Eldebrink Tränare Rögle 0
Lars Johansson Sportchef Skellefteå 696400
Hans Wallson Tränare Skellefteå 638200
Stefan Klockare Tränare (ass) Skellefteå 598700
Bert Robertsson Tränare (ass) Skellefteå 506100
Sam Hallam Tränare Växjö 1091500
Henrik Evertsson Sportchef Växjö 1070200
Fredrik Hellgren Tränare (ass) Växjö 514300
Nicklas Rahm Tränare (ass) Växjö 483400
Kent Johansson Tränare Örebro 1491600
Johan Tornberg Tränare (ass) Örebro 1485400
Pontus Gustafsson Sportchef Örebro 1172100
Lars Ivarsson Tränare (ass) Örebro 228200
Källa: Skatteverket.
Grimster- Antal inlägg : 54
Kul att vara tredjetränare i ÖHK och tjäna 228 tusen när de andra tjänar väl över miljonen.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Jävlar så Tornberg tjänar då, mer än flesta huvudtränarna i SHL.
Joakim Eriksson Sportchef (strategisk) Djurgården 1923300
"Bulan" drar in 341K, j-lar vad han ville vara huvudtränare
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Det måste vara året han tog över tränarrollen i Brynäs. Jag kommer inte ihåg hur länge han jobbade då. Han tjänar nog mycket mer den här säsongen.Bamsefar skrev:"Bulan" drar in 341K, j-lar vad han ville vara huvudtränare
Monco- Antal inlägg : 336
Monco skrev:Det måste vara året han tog över tränarrollen i Brynäs. Jag kommer inte ihåg hur länge han jobbade då. Han tjänar nog mycket mer den här säsongen.Bamsefar skrev:"Bulan" drar in 341K, j-lar vad han ville vara huvudtränare
Så är det naturligtvis.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Mange skrev:Joakim Eriksson Sportchef (strategisk) Djurgården 1923300
Ja den där har jag inte alls förstått.
Märkligt hur lite SAIKS tränare/sportchef tjänar...
GustenA- Antal inlägg : 3114
GustenA skrev:Märkligt hur lite SAIKS tränare/sportchef tjänar...
Sker säkert massa fuffens där nere i gruvan
GustenA skrev:Märkligt hur lite SAIKS tränare/sportchef tjänar...
Man ska ta såna där lsitor från skatteverket med en nypa salt. Det är inte det totala värdet av kontraktet som syns utan den delen den anställde väljer att ta ut som lön. Det går att välja om man vill ta ut 100% som lön eller om man vill ta mindre procent för att resten ska "fonderas".
Det var det som såg så knepigt ut då Sandström ökade lönen med 100% ett år utan att han skrivit nytt kontrakt. Men han hade fått barn och valde då att ta hela lönen i lön och inte lägga undan nått men för klubben var det samma summa.
Det samma med anstälda som byter arbetsgivare och/eller arbetsuppgifter. Det blir lite speciellt när det är nästan halva kontraktet summan som kommer från nya och halva från gamla arbetsgivaren.
Micke80- Antal inlägg : 3038
http://www.kuriren.nu/100-hockey/fagervalls-kanga-till-forwarden-ett-daligt-beteende-8711845.aspx
Skrivet av David Standar
- Spoiler:
- GÄVLE/ISHOCKEY Luleå föll tungt i Gävle. Brynäs gjorde båda målen i powerplay och i fokus var Luleås tuffing Anton Hedman som noterades för 16 utvisningsminuter.
Redan i sitt första byte visades Hedman ut. En tackling mot en Brynäsbacken Jonathan Pudas bakom offensivt mål resulterade i en 2+10 minuters utvisning. En till synes rätt tveksam utvisning.
Och ett domslut som Hedman var minst sagt missnöjd med.
– Jag bromsar nästan in och det ser ut som att han lägger sig innan jag kommer. Jag tycker att ska domaren ge en tiominutersutvisning där ska han vara säker på vad han gör.
Är det en utvisning man får då man heter Anton Hedman?
– Jag hoppas verkligen inte att det är så, i år har jag inte varit inblandad i några fula saker, säger Hedman.
Andra perioden började dock lika illa för honom.
Redan i första bytet tacklade han en Brynässpelare och domaren höjde armen.
På väg mot utvisningsbåset drämde Hedman klubban i sargen och efter att linjedomaren uppmärksammat huvuddomaren på detta fick Hedman ytterligare två minuter.
– Känslorna kokar över då, visst måste jag vara coolare där, säger Hedman.
Under den andra utvisningen satte också Brynäs 2–0 och Hedman fick sätta sig längst ut på bänken i det egna båset och inte spela på ett tag.
Efter matchen var Hedman missnöjd med domarinsatsen:
– Vi var dåliga i dag, men det var ingen bra nivå på domarna heller.
Hos tränaren Joakim Fagerwall hade Hedman ingen sympati att hämta.
– Han lättar från isen när han tacklar och då är det utvisning. Sen är det ett dåligt beteende som kostar oss en extra utvisning, säger Fagervall om utvisningarna i andra perioden.
– Jag tror alla kan lista ut varför han inte fick spela på ett tag. Han behövde coola ned sig och låg dessutom på rejält minus hos domarna då.
Fagervall var rejält missnöjd med sitt lags insats. LHF har inte vunnit mot Brynäs i Gävle sedan 2010.
– Vi hade inte rätt fokus i dag, det såg man redan på de två första bytena. Spelmässigt var vi på samma nivå som då vi förlorade med 2–7 här ifjol. Det var en riktigt dålig insats.
Jacob Miclickers reducering i andra perioden gav en viss nerv till matchen, men Luleå var aldrig riktigt nära att kunna stjäla någon poäng.
Anton Hedman höll med sin tränare:
– Man vill aldrig säga att man inte har rätt fokus när man går ut till match. Däremot kan man inte vara nöjd med kvällens insats. Det som är bra nu är att det är match redan i morgon igen.
Skrivet av David Standar
http://nsd.se/nyheter/lulea/stjarnbacken-missar-toppmotet-9836505.aspx
- Stjärnbacken missar toppmötet:
- Luleå/ishockey Här är beskedet från Luleå Hockey.
Stjärnbacken Jonathan Sigalet missar även toppmötet med Linköping – men är på bättringsvägen.
– Han var på is hela passet i dag, säger tränaren Joakim Fagervall.
Det var i matchen mot Rögle som Luleå Hockeys backstjärna Jonathan Sigalet fick en smäll. Dagen innan hemmamötet med Karlskrona kom också Joakim Fagervall med ett skadebesked.
– Han fick en smäll mot nacken senast så vi är lite försiktiga med honom, det finns ingen anledning att chansa. Han är lite styv där, sa tränaren Joakim Fagervall till NSD då.
Smällen mot Rögle höll backen borta från spel även i dubbelmatcherna mot Brynäs – och det har visat sig att han mot Ängelholmslaget ådrog sig en lindrig hjärnskakning.
Nu står det också klart att han missar tisdagens toppmatch mot serietrean Linköping.
– Det är exakt samma roster som senast, säger Joakim Fagervall om läget i laget.
Sigalet är alltså borta än?
– Jo, jajamensan.
När hoppas ni ha med honom igen?
– I slutet av veckan, helgen.
På torsdag möter Luleå Hockey seriefemman Färjestad borta, då kan kanadensaren, som snittar mest istid i Luleå – 23.02 minuter per match, vara aktuell för spel.
– Man vet aldrig men han var på is hela passet i dag och han körde ordentlig träning i går. Så det var skitbra, ett glädjande besked. Fast det ska ju gå lite dagar, det finns ju en norm för det där, säger Fagervall, som hoppas att Lennart Petrell är tillbaka efter landslagsbrejket:
– "Lennu" börjar också gå åt rätt håll. Han är inte tillgänglig i morgon men jag tror att vi också har honom på benen efter upehållet.
Luleå Hockey kommer till spel mot Linköping, som har samma poäng som norrbottningarna men bättre målskillnad, med ett dubbelmöte mot Brynäs i ryggen.
Där blev det en förlust och en straffseger för Luleå.
– Matchen borta är det låg energi i, Brynäs hade mycket mer energi och var mer desperata och mycket mer sugna på att vinna, säger Fagervall och fortsätter:
– Jag tycker egentligen att energin laddas först i mitten av hemmamatchen, när halva matchen är spelad. Då börjar vi komma upp och se ut som vi har gjort under en längre tid. Så med den avslutningen och med den sistaperioden och den totala avslutningen känner jag att energin kom tillbaka och det kändes i dag på träningen att det där trycket fanns där i gruppen igen.
Jimmy Stålnacke
Vad är det för ung back som hyllas enligt Kuriren? Herr- eller dam-laget?
Rönken skrev:Vad är det för ung back som hyllas enligt Kuriren? Herr- eller dam-laget?
http://kuriren.nu/100-hockey/unge-backen-hyllas-en-maktfaktor-8713460.aspx
- Unge backen hyllas: "En maktfaktor":
- Ishockey/Luleå Han har fått kämpa sig tillbaka och mot Brynäs visade Christian Jaros att han är värd en plats i laget.
Christian Jaros tog inte en plats i Luleå Hockey och fick istället spela med Asplöven i allsvenskan.
Men för några matcher sedan fick han återvända och mot Brynäs visade försvararen att han är tillbaka för att stanna.
När Luleå hade stora problem med att få till spelet klev den 19-årige slovaken fram. Med en hård passning hittade han Jacob Micflikier på bortre stolpen vilket resulterade i 1–0.
– Jag fick pucken och såg att Micfliker var fri, så jag snabbade mig och slog passningen, säger han.
Det var snyggt.
– Tack. Det var kul att bidra.
Du gjorde en bra match.
– Det är inte upp till mig att bedöma om jag gjorde en bra match eller inte, men jag försöker hela tiden göra mitt bästa.
Hur kändes det där ute?
–Perfekt. Och jag måste säga tack till alla våra fans som stöttar oss. De är bäst.
Hur är det att vara tillbaka i laget?
– Det är jätteskönt att vara tillbaka i Luleå. Jag är väldigt glad över att jag fick komma tillbaka och jag hoppas att jag fortsätter att spela så här.
Tränaren Joakim Fagervall var imponerad av 19-åringens spel.
– Han startade knackigt men i andra och tredje perioden var han en maktfaktor på isen och spelade fantastiskt hockey. Kul utveckling. Nyckeln är att han fått speltid i Asplöven.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/backen-oppnar-for-en-comeback-i-lulea-hockey-8716794.aspx
Skrivet av Mimmi Åkerlund
- Backen öppnar för en comeback i Luleå Hockey:
- ISHOCKEY/LULEÅ Han fick sitt stora genombrott i Luleå Hockey. Nu öppnar Elias Fälth för en comeback i klubben.
Elias Fälth skrev på ett treårskontrakt med Frölunda när han flyttade till Göteborg men under hösten utnyttjade klubben en klausul och sa upp avtalet inför nästa säsong.
Nu berättar den 33-årige backen att han kan se sig återvända till Luleå Hockey.
– Luleå Hockey är alltid ett alternativ men jag har inte hört från någon klubb i nuläget och jag har inte varit ute och kollat. Jag hade två superhärliga år i Luleå och familjen trivdes, så visst skulle det kunna vara ett spännande alternativ, säger Elias Fälth till Norrbottens Kuriren.
Fälth har varit medveten om situation ett bra tag och tar det med ro.
– Jag har vetat om det här länge, sedan november, men det har kommit ut i pressen nu. Jag tar det som det kommer och försöker spela bra ishockey och se vad som dyker upp och vilket intresse som finns. Jag vet inte heller vad Frölunda säger efter säsongen. Men jag känner mig ganska lugn i situationen.
Kuriren har sökt Luleå Hockey sportchef Lars "Osten" Bergström för en kommentar, men utan framgång.
Skrivet av Mimmi Åkerlund
http://www.kuriren.nu/100-hockey/luleacentern-om-domarhanet-8718136.aspx
- Luleåcentern om domarhånet:
- ISHOCKEY/LULEÅ Tekarna byttes ut på löpande band. Till slut började Luleåpubliken skandera "Släpp-släpp-släpp" vid avblåsningarna och fick gehör.
Tekningar har varit ett omdiskuterat ämne i Norrbotten den här säsongen. Framförallt på grund av att spelaren som är tänkt att ta tekningen blir bortplockad av linjemännen.När proceduren hade upprepats vid en handfull tillfällen under matchen mot Linköping ledsnade Luleåklacken och började ropa. "Släpp-släpp-släpp", varje gång när det var dags för tekningar. Övriga i hallen hakade på. Ett tilltag som fick effekt. Efter uppmaningen byttes inte en enda center ut.
– De (domarna) har blivit lite mer petiga den här säsongen så det gäller att man skärper till sig, men det ska inte behöva vara så att publiken ska behöva ropa på det sättet. Någonstans måste man dra en gräns, men det är svårt att säga var den ska gå.
Hur frustrerande tycker du det är när du och dina lagkamrater blir bortbytta vid tekningarna?
– Jag tycker det är svårt. Det tuffaste är att det känns som att man inte riktigt vet var gränsen går och att det är olika från match till match. Vi i Luleå är ju ganska vana vid hur de här linjemännen vill ha det och det har vi ju lärt oss ganska bra, men sedan på bortamatcherna känns det som att det är helt andra regler. Det är svårt.
Vad är det som ni gör för del då ni blir utbytta?
– Vart vi står med skridskorna, vart klubban är om ytterforwarden går lite för tidigt. Det är sällan några stora saker. Visst det är mycket för dem att hålla koll på, men jag tycker inte det ska vara för petigt. Personligen känns det som att jag börjar anpassa mig rätt bra, men ta en sådan som "Grana" (Jonathan Granström). Han blir ju utbytt fler gånger än vad han får teka och ibland känns det som att han blir utbytt bara för att det är han.
Förstår du publikens frustration?
– Ja, det förstår jag. De vill ju inte att domaren ska hålla i pucken i en minut. De vill att det ska gå undan och att spelet ska komma igång igen. Det vill vi spelare också och det blir ju tråkigt om de ska hålla på att byta ut spelare hela tiden.
Någon som vill fylla på med "Ostens svar på spekulationerna", "Melarts överenskommelse med lagkamraten", och lite annat smått och gott?
Vi ska vara bättre när vi startar om
- Spoiler:
- ÄNGELHOLM/ISHOCKEY Planen efter käftsmällen i Karlstad: en stabil återgång till vinnartrenden. Luleå fick med sig trepoängaren hem – men Rögle var bara ett ribbskott från att ändra på den saken.
– Det är en oerhört svår bortamatch så jag är nöjd att vi får med oss poängen. Skönt att vinna, summerar Luleåtränaren Joakim Fagervall efter 6.34 svettiga avslutningsminuter i en match gästerna dittills kontrollerat ganska säkert. Bortsett från första perioden, då.
– Jag tycker vi blev lite lama efter vårt powerplay. Rögle hade inte så jättekraftigt spelövertag men jag är inte nöjd med vårt eget spel, säger Fagervall.
Matchen öppnades med ett klassiskt målgårdsgruff efter bara dryga minuten, en situation som slutade med två hemmautvisningar och bara sekunder senare byggdes på med två för Luleå. Efter 4.02 minuter fick Luleå nämnda powerplay – man inte kunde utnyttja. I stället tog Rögle ledningen med bara åtta sekunder kvar av perioden, efter en styrning framför Luleåmålvakten Joel Lassinantti under avvaktande utvisning.
Ur Luleåsynvinkel kunde timingen inte varit sämre – men laget kom in i andra perioden på ett helt annat sätt och kvitteringen lät inte vänta på sig. Efter 4.40 minuters spel stal Peter Cehlarik pucken på Rögles blå och la upp ett mål så prydligt att Bill Sweatt lånade receptet för likartade 1–2 med 1.46 minuter kvar av perioden.
– Men andra var inte bättre bara för att vi gjorde mål – det kändes som att vi kontrollerade matchen också, understryker tränaren.
Den känslan bestod i slutrundan och förstärktes när Jacob Lagace efter drygt halva perioden kunde göra en smaskig brytning på en hemmapassning i mittzon och sätta 1–3 på målvakten Oskar Dansks plocksida. De tre poängen började kännas trygga – men när Rögle vid 53.26 spelade minuter bjöds på en målvaktsretur och öppen bur efter en spelvändning var reduceringen ett faktum. En reducering som gav Rögle, mitt uppe i brinnande bottenkrig, ny energi.
Plötsligt vägde allt igen: matchen kunde å ena sidan ha dödats med 2–4 i tom hemmakasse sedan Jacob Micflikier slitit sig loss på egen blå, bara två sekunder efter att Rögle vid 58.34 plockat ut sin målvakt – men å andra sidan gått till förlängning efter Rögles ribbskott i spel sex mot fyra sedan kanadensaren utvisats för samma ögonblick. En utvisning Fagervall inte hetsar upp sig över.
– Inget fel på den, den var klockren, säger tränaren och fortsätter:
- Men visst blev det onödigt jämnt. Vi hade ju gjort en stabil andra och en riktigt bra tredje period men de fick energi efter sitt mål och vid ribbskottet var det dramatiskt...
På väg hem mot uppehållet med tre friska poäng i bagaget är det en sak tränaren framhåller.
– Vårt powerplay kan komma upp litegrann. Men nu har vi tio dagar på oss att gnugga – vi ska vara bättre när vi startar om, säger han.
Melarts överenskommelse med lagkamraten
- Spoiler:
- Ishockey/Ängelholm Luleå Hockey studsade snabbt tillbaka efter debaclet i Karlstad. Det blev tre poäng i en känslofylld match i Skåne.
I en kampfylld och intensiv match drog Luleå Hockey det längsta strået och vann med 3-2 borta mot Rögle.
Matchavgörande blev storspel av Joel Lassinantti i kassen – och att Rögle bjöd gästerna på två mål.
I den andra perioden vände Luleå på matchen genom två mål och gick till ledning med 2–1. Bill Sweatt gjorde ledningsmålet efter att två hemmaspelare kolliderat med varandra på blålinjen och lämnat öppen gata för amerikanen.
När sedan Rögles back Ivan Baranka slog enriktig indianpass rakt i gapet på Jacob Lagacé kom 3–1.
– Det är bara att tacka och ta emot. Det är hårt krig som gäller här. Vi gör det ändå bra och har en fantastisk keeper. Starkt att ta en trea här, tycker Lucas Wallmark som åker iväg med Tre Kronor för dubbelmöten mot Finland under uppehållet och kommer att ställas mot lagkompisen Ilari Melart.
– Då gäller det att hålla upp huvudet. Jag låter nog någon annan ta en fajt mot honom, skrattar Wallmark.
Ilari Melart berömmer i sin tur sin lagkompis.
– Vi kan göra en deal att vi inte slåss med varandra och att han inte gör att jag ser dum ut. Han har otroligt fin teknik i sina händer, säger han.
Jag skulle också vilja läsa vad Osten säger om Rajala.
- Spoiler:
- Ishockey/Luleå Luleås stora stjärna är uppsatt som extraforward mot Rögle – nu ger Luleås sportchef sin syn på situationen.
Toni Rajala var Luleå Hockeys stora prestigevärvning den här säsongen och tidigare i veckan kunde Kuriren avslöja hans drömlön på 2,4 miljoner kronor per år.
Finländarens monsterlön i Luleå
Mot Rögle är forwarden uppsatt som extraspelare och börjar alltså på bänken. Någonting som fick sociala medier att explodera med spekulationer kring 24-åringens framtid i klubben. Bland annat uttalade sig Cmores expert, Petter Rönnqvist, på Kurirens hockeyblogg.
Experten tror att stjärnan försvinner
Men några planer på att göra sig av med Toni Rajala finns inte, enligt Luleå Hockeys sportchef, Lars "Osten" Bergström.
– Toni ska vara med och försöka göra någonting bra för Luleå Hockey. Det är en spelare som fortfarande är ganska ung och som bland spelarna i Europa har absoluta toppkvalitéer. Men han har också saker att utvecklas. Vi trivs med honom och vi uppfattar att Toni trivs med Luleå också, säger Osten.
Hur ser du på att han är uppsatt som 13:e forward?
– Det är en hård konkurrens på forwardssidan och jag tror inte att tränarna var nöjd med hans senaste match och då får han börja som 13:e forward.
– Toni är en väldigt bra spelare. Han har enormt många kvalitéer, men hans bekymmer emellanåt är att han kan vara väldigt ojämn och det där var väl en sådan match där han inte var inne i matchen riktigt. Säkert en markering att man förväntar sig mer.
– Petrell, finsk landslagsman, har varit utanför. Peter Cehlarik har varit 13:e. Det är hård konkurrens och jag tycker det är ett friskhetstecken att vi har tränare som kräver prestation varje dag.
Det spekuleras på sociala medier kring hans framtid och att han inte skulle vara kvar efter den 15 februari, kan du som sportchef lämna några garantier om han blir kvar?
– Joel Lassinantti stod inte i förrgår, spekulerar folk i att han inte blir kvar heller?
Det gör de inte.
– Nä, då behöver de inte göra det med Toni heller.
Ska jag tolka det som att du inte vill lämna någon garanti på att Toni Rajala kommer vara kvar efter 15 februari?
– Kan du lämna garantier i ditt jobb? En garanti är att jag säger att Toni Rajala ska vara med och göra någonting bra för Luleå Hockey säsongen 15/16, sedan får folk tolka det hur de vill.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/forre-luleaspelaren-hjalper-hv-8725415.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Gör sitt första år som tränare i SHL – då får HV-ledarna hjälp av före detta Luleåspelaren.
HV71 ligger på nionde plats i tabellen och slåss för att ta sig till slutspel.
Nu berättar Expressen att klubben får hjälp av förre Luleåbacken, Robert Nordmark. Enligt huvudtränaren, Johan Lindblom, fungerar Nordmark som ett bollplank och har också hjälpt till med speldetaljer under vissa matcher.Skälet är att HV71 bara har två ledare i båset och ännu inte har lyckats att hitta en lämplig assisterande tränare som kan arbeta heltid.
– Vi har andra bollplank som vi pratar med också givetvis. "Robban" är duktig på detaljer och har erfarenhet. Det är kul att höra, säger Johan Lindbom till Expressen.
Robert Nordmark spelade elitseriehockey i Luleå, säsongerna 1984–1987. Han lämnade för NHL och spelade totalt 236 matcher för St. Louis Blues och Vancouver Canucks. I Sverige har Robert Nordmark också spelat i Västra Frölunda, Brynäs, Västerås och Djurgården. Efter spelarkarriären har han varit huvudtränare i Almtuna och assisterande tränare i Djurgården. Numera jobbar han som scout för NHL-klubben Toronto Maple Leafs.
Någon som har Kurirens artikel om Näkyvä på lager?
Dilox- Antal inlägg : 742
Sida 13 av 21 • 1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 17 ... 21
Sida 13 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet