Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 16 av 21
Sida 16 av 21 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
Jasså Pravda pelle kör ännu sitt hata Rönken tåg
"Är det här en slags proteströrelse mot den hockey som Luleå Hockey spelade under Jonas Rönnqvist?"
Patetiskt speciellt då hockeyn under Rönken ändrades hela tiden utgångskonceptet gick ut på att äga puck och att ständigt pressa utan puck aldrig ta burskydd utan att vända upp så fort man vann puck i egen zon.
Till att blanda styrspel å press och sen konstant ta burskydd
Allt hade att göra med vilka spelare dom förfogade över.
I försvarszonen så överbelastade man i anfallsszonen hade man fria tyglar när man ägde puck
Äga puck fanns där hela tiden
Asså kan han inte bara lägga ner den där Pelle?
Hade han kunnat det minsta hockey hade han sett det med egna ögon.
"Är det här en slags proteströrelse mot den hockey som Luleå Hockey spelade under Jonas Rönnqvist?"
Patetiskt speciellt då hockeyn under Rönken ändrades hela tiden utgångskonceptet gick ut på att äga puck och att ständigt pressa utan puck aldrig ta burskydd utan att vända upp så fort man vann puck i egen zon.
Till att blanda styrspel å press och sen konstant ta burskydd
Allt hade att göra med vilka spelare dom förfogade över.
I försvarszonen så överbelastade man i anfallsszonen hade man fria tyglar när man ägde puck
Äga puck fanns där hela tiden
Asså kan han inte bara lägga ner den där Pelle?
Hade han kunnat det minsta hockey hade han sett det med egna ögon.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Någon som ids lägga ut kurirens krönikor efter helgens två matcher? Nyfiken på se vilken hållning kuriren tänker hålla denna säsong mot LHF...
ezz- Antal inlägg : 366
KRÖNIKA Två förluster inom loppet av 24 timmar. Ändå positiva känslor. För det här var faktiskt två av Luleås bättre derbymatcher på tio år.
Det har varit ett omvälvande dygn. Allt från bengaler till fantastisk ishockey till snack om slewfoots. Men mest överraskande ändå; ett Luleå Hockey som varit bättre i bägge mötena och faktiskt fört en procentuellt större del av matcherna.
När hände det senast mot Skellefteå? Har det hänt i Skellefteå? På bortais?
Säkerligen någon gång. Givetvis har det funnits enstaka insatser som överglänst det här. Vi ska ju inte glömma bort att det handlar om att vinna – och det har ju hänt förut. Men ändå. Ett Luleå som ser snabbare, tyngre och spelskickligare ut än Skellefteå. Det är nästan så man får gnugga sig i ögonen. Det gör jag för övrigt också över ett så här defensivt starkt Skellefteå.
En poäng är ändå det som räknas. En poäng – som borde ha varit minst fyra. Där är fortfarande skillnaden stor mellan lagen. Skellefteå har Jimmie Ericsson och Joakim Lindström. Luleå hade ingen som klev fram på samma vis. Petter Emanuelsson såg vass ut idag, men ingen i stjärnkedjan med Kael Mouillierat, Tim Kennedy och Bill Sweatt fick det att lossna.
Det kommer göra det under säsongen, men den här matchen kom för tidigt när trion inte hunnit spela ihop sig nog mycket. Och det hoppas jag de får chans att göra.
Stefan "Skuggan" Nilssons laguppställning var den helt rätta. Jacob Lagacé ska spela med Julius Junttila och Johan Harju. Då finns bara alternativet att flytta Anton Hedman (som visserligen gjort skapliga insatser) till en tredjekedja på Isac Lundeströms bekostnad. Det är inga konstigheter. 16-åringen var klart godkänd i fredags, men det är nog nyttigt med lite vila.
Tim Kennedy är en både smart och skicklig spelare. Han besitter troligen den allra största potentialen av lagets forwards. Bill Sweatt och Kael Mouillierat är samtidigt bra avslutare och hårt arbetande kedjekamrater. Det borde inte behöva bli för mycket av det goda. Men det behövs lite mer samspel och kemi.
Powerplay var en annan stor nyckelfaktor under lördagen. Luleås bägge formationer hade stora problem att komma till farliga avslut. Den andra formationen med Junttila, Harju och company hade för långsamt passningstempo – men jag gillade att kaptenen tog en placering framför kassen och att finländaren kom ut lite mer vid cirkeln. Harju har visserligen ett bra skott, men är inte lika rapp att avsluta som Junttila. Däremot är han grymt stark när det gäller att fånga upp lösa puckar, styra eller ta ett skär ut i slottet och finnas spelbar.
Kul att se var också Filip Gustavssons insats i mål. Han kanske inte är på den nivån än att han mäktar med Joel Lassinanttis allra svettigaste räddningar – i dag var det dock inget av målen som hade räddats av någon målvakt.
Återigen, Joakim Lindström är en av sitt slag i SHL och ett vapen som Luleå alltid, alltid, alltid, måste eliminera. Det räckte med två byten de här två matcherna där Skellefteåstjärnan fick för mycket tid. Då small det i krysset.
Och om vi ska återkomma till Jimmie Ericsson så är det ingen nyhet för någon med lite SHL-rutin att han kommer reta gallfeber på varenda motspelare och i 9 fall av 10 själv gå vinnande på det. Om inte Brendan Mikkelson kände till det från i fjol så vet han det nu, så även Kael Mouillierat.
Trots allt är det ändå väldigt små justeringar att fundera på till framtida derbyn.
Jag menar, vi har ju sett Luleå Hockey bli fullständigt utskåpade såväl hemma som borta.
I sammanhanget var det här snudd på ett vunnet krig, även om striderna förlorades.
Anton Olofsson
Anton Olofsson
-Kuriren, 2016-09-24
Det har varit ett omvälvande dygn. Allt från bengaler till fantastisk ishockey till snack om slewfoots. Men mest överraskande ändå; ett Luleå Hockey som varit bättre i bägge mötena och faktiskt fört en procentuellt större del av matcherna.
När hände det senast mot Skellefteå? Har det hänt i Skellefteå? På bortais?
Säkerligen någon gång. Givetvis har det funnits enstaka insatser som överglänst det här. Vi ska ju inte glömma bort att det handlar om att vinna – och det har ju hänt förut. Men ändå. Ett Luleå som ser snabbare, tyngre och spelskickligare ut än Skellefteå. Det är nästan så man får gnugga sig i ögonen. Det gör jag för övrigt också över ett så här defensivt starkt Skellefteå.
En poäng är ändå det som räknas. En poäng – som borde ha varit minst fyra. Där är fortfarande skillnaden stor mellan lagen. Skellefteå har Jimmie Ericsson och Joakim Lindström. Luleå hade ingen som klev fram på samma vis. Petter Emanuelsson såg vass ut idag, men ingen i stjärnkedjan med Kael Mouillierat, Tim Kennedy och Bill Sweatt fick det att lossna.
Det kommer göra det under säsongen, men den här matchen kom för tidigt när trion inte hunnit spela ihop sig nog mycket. Och det hoppas jag de får chans att göra.
Stefan "Skuggan" Nilssons laguppställning var den helt rätta. Jacob Lagacé ska spela med Julius Junttila och Johan Harju. Då finns bara alternativet att flytta Anton Hedman (som visserligen gjort skapliga insatser) till en tredjekedja på Isac Lundeströms bekostnad. Det är inga konstigheter. 16-åringen var klart godkänd i fredags, men det är nog nyttigt med lite vila.
Tim Kennedy är en både smart och skicklig spelare. Han besitter troligen den allra största potentialen av lagets forwards. Bill Sweatt och Kael Mouillierat är samtidigt bra avslutare och hårt arbetande kedjekamrater. Det borde inte behöva bli för mycket av det goda. Men det behövs lite mer samspel och kemi.
Powerplay var en annan stor nyckelfaktor under lördagen. Luleås bägge formationer hade stora problem att komma till farliga avslut. Den andra formationen med Junttila, Harju och company hade för långsamt passningstempo – men jag gillade att kaptenen tog en placering framför kassen och att finländaren kom ut lite mer vid cirkeln. Harju har visserligen ett bra skott, men är inte lika rapp att avsluta som Junttila. Däremot är han grymt stark när det gäller att fånga upp lösa puckar, styra eller ta ett skär ut i slottet och finnas spelbar.
Kul att se var också Filip Gustavssons insats i mål. Han kanske inte är på den nivån än att han mäktar med Joel Lassinanttis allra svettigaste räddningar – i dag var det dock inget av målen som hade räddats av någon målvakt.
Återigen, Joakim Lindström är en av sitt slag i SHL och ett vapen som Luleå alltid, alltid, alltid, måste eliminera. Det räckte med två byten de här två matcherna där Skellefteåstjärnan fick för mycket tid. Då small det i krysset.
Och om vi ska återkomma till Jimmie Ericsson så är det ingen nyhet för någon med lite SHL-rutin att han kommer reta gallfeber på varenda motspelare och i 9 fall av 10 själv gå vinnande på det. Om inte Brendan Mikkelson kände till det från i fjol så vet han det nu, så även Kael Mouillierat.
Trots allt är det ändå väldigt små justeringar att fundera på till framtida derbyn.
Jag menar, vi har ju sett Luleå Hockey bli fullständigt utskåpade såväl hemma som borta.
I sammanhanget var det här snudd på ett vunnet krig, även om striderna förlorades.
Anton Olofsson
Anton Olofsson
-Kuriren, 2016-09-24
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
ezz- Antal inlägg : 366
Tacksam om nån kan lägga ut artikeln där Sweatt talar om deras line.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Ping @Snikne Ville!
http://www.kuriren.nu/sport/sweatt-om-stjarnkedjans-problem-9001923.aspx
Skrivet av Daniel Standar
http://www.kuriren.nu/sport/sweatt-om-stjarnkedjans-problem-9001923.aspx
- Sweatt om stjärnkedjans problem:
- ISHOCKEY Luleå förlorade, på nytt, i Gävle.
5-2 till hemmalaget efter att Brynäs gjort 3-0 i sista perioden.
”Säsongens sämsta insats från vår sida”, konstaterade målskytten Bill Sweatt.
I två perioder höll Luleå jämna steg med Brynäs. Andreas Falk gav Luleå ledningen i den första perioden och Bill Sweatt petade in kvitteringen till 2-2 i slutet av den andra perioden.
- Det är alltid roligt att göra mål, och visst är det extra roligt när man kan göra det mot sitt gamla lag. Jag spelade två säsonger i Brynäs och trivdes väldigt bra här, säger Sweatt efter matchen.
Men i tredje perioden så fick han bara se Brynäs hitta nätet.
Och avgörande 3-2 såg Sweatt på nära håll.
Luleås förstakedja med Tim Kennedy, Kael Mouillerat och just Sweatt var inne på isen när Ponthus Westerholm helt fri fick smälla in pucken bakom Joel Lassinantti.
Och när Brynäs gjorde 4-2 i power-play satt Kael Mouillerat utvisad. Inte vad som önskas av de spelare som är plockade till laget för att bära ledande roller.
Och Bill Sweatt hymlade inte om att det gått tungt.
- Vi har inte hittat kemin i vår kedja än, så är det, säger Sweatt.
Vad beror det på?
- Vi måste börja snacka mer. Sen spelar det in att Kennedy kom in i laget väldigt sent. Han kom ju när det bara var en vecka kvar till seriestart.
Det var dock inte bara förstakedjan som hade en tung dag.
- Vi bjuder väl på 2 eller 3 av deras mål, vi kastar bort puckar och lämnar deras spelare fria mitt i slottet. Det här var vår klart sämsta insats. Vi besegrade oss själva mer än att Brynäs besegrade oss, suckar Sweatt.
Trots att Luleå stundtals blev för hårt pressade av Brynäs ser Sweatt ingen anledning att ändra spelstil.
- Jag älskar att vi försöker vårda pucken mer i år. Vi klarade av att spela under press mot Skellefteå och då ska vi klara det mot Brynäs också.
En omdiskuterad situation som kunde ha vänt matchen till Luleås fördel kom i andra periodens slutsekunder.
Luleås Christopher Mastomäki drev mot mål, skottet räddades av Brynäs målvakt Felix Sandström, men han kunde inte hålla pucken, och pucken fastnade rullade in bakom målvakten.
Frågan är bara om pucken var över linjen.
Luleås målvaktstränare Gusten Törnqvist noterade situationen och uppmärksammade båset som krävde en videogranskning. På bilderna som kablades ut på jumbotronen i ishallen såg det ut som att pucken var inne.
Men efter en lång tid kom beskedet från domaren Pehr Claesson – ej mål.
- Vi tycker att den är inne, säger Luleåtränaren Petter Lasu Nilsson. Men domaren säger att han inte kan se om pucken är inne och därför inte kan döma mål. Det tycker jag är okej, för jag vill inte ha situationer där domarna börjar gissa.
- Det konstiga är ju att man inte har bättre kameravinklar så man kan se det.
Kuriren sökte kommentar från domarna efter matchen, men fick inte någon av dem.
Skrivet av Daniel Standar
Tack Urken! Gillar Sweatt skarpt, både på o vid sidan av rinken.
Oozes of untapped scoring potential, så att säga.
Oozes of untapped scoring potential, så att säga.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Ngn som kan länka vad Mr Kennedy har att säga i NSD?
Patrik82- Antal inlägg : 311
Patrik82 skrev:Ngn som kan länka vad Mr Kennedy har att säga i NSD?
- Kennedy: ”Det har varit riktigt tungt”:
Luleå/Ishockey Han har inte levt upp till förväntningarna. Men Tim Kennedy hoppas att allt blir bättre när hans familj flyttar till Luleå. ”Det har varit riktigt tungt att missa de sex första veckorna av min sons liv”, säger Luleå Hockey-centern.
Tim Kennedy, 30, kom till Norrbotten som en väntad storstjärna. Med 162 NHL-matcher i bagaget trodde många att han skulle gå in och dominera i Luleå Hockey. Så blev det inte.
I stället bänkades Kennedy i premiären mot Linköping då han inte ansågs vara i matchform. Sedan dess har han fått speltid, men poängen har uteblivit.
– Jag var i form och tycker att jag kunde ha spelat premiären. Jag snackade med ”Skuggan” innan matchen och sa det. Men det var hans beslut, jag respekterar det, säger Tim Kennedy.
Var du besviken?
– Ja, det är klart att jag var. Man blir alltid besviken när man bänkas. Jag var i form, men laget hade varit på skridskor en månad innan jag kom hit, jag var tvungen att komma i kapp. Det är som det är, det är gammalt nu.
Anledningen till att Tim Kennedy kom sent till Luleå, närmare bestämt den 6 september, var att hans fru Janelle födde parets tredje barn, en liten son, i slutet av augusti. De har även två tvillingdöttrar på ett och ett halvt år.
Att vara utan familjen har varit mycket jobbigt för Kennedy.
– Jag har missat de sex första veckorna av min sons liv, det har varit riktigt tungt. Och mina döttrar också... Det har varit jobbigt, säger han.
Kan det ha påverkat din prestation på isen?
– Jag tror att det kommer hjälpa när de kommer hit, jag är ingen komplett människa när jag inte är med min familj. Det är väldigt svårt att vara ifrån dem, jag tänker på dem hela tiden.
I november flyttar Tim Kennedys fru och barn till Luleå.
– Jag längtar. Nu blir jag väldigt uttråkad så fort jag lämnar isen. Jag är van vid att ha dem runt mig. Ta hand om dem, leka med dem. Leva familjeliv.
Hur ser dina dagar ut när du är själv?
– Jag kommer hem från ishallen, ”facetajmar” med min fru, sedan går jag till mataffären varannan dag för att hålla mig sysselsatt. Jag tittar på svensk TV, kanske lite Netflix. Men det blir ju segt ganska snabbt.
Jag måste inflika att det är starkt av din fru att ta hand om tre små barn själv.
– Det har varit jobbigt för henne, men hon är en väldigt stark person. Jag vet inte om jag skulle klara av det hon gör, hon är en fantastisk mamma.
Bortsett från saknaden av sin familj trivs Tim Kennedy bra i Luleå.
– Det är en väldigt fin plats, tryggt och familjevänligt. Folk pratar engelska, jag tillbringade en stor del av fjolåret på en plats där ingen pratade engelska (Nizjnekamsk, Ryssland) och det gjorde mig galen.
Spelmässigt då, är du nöjd?
– Vi har spelat rätt bra. Personligen har inte poängen kommit som jag hoppats. Men vi har spelat bra och vunnit matcher.
Känner du press på dig att leverera med tanke på din rutin?
– Nej. Så fort man börjar ställa sådana krav på sig själv går det dåligt. Jag funderar inte på vad folk tycker och tänker om mig eller vad de förväntar sig. Jag har mina egna mål som jag strävar efter.
Vilka mål är det?
– Att vara en bra lagkamrat och hjälpa laget att vinna. Sedan har jag några mål som jag vill hålla för mig själv.
Vad tror du om lagets chanser den här säsongen?
– Jag tycker att vi har ett väldigt bra lag. Vi har fyra starka linor, men just nu är det bara en som levererar konsekvent. Om vi ska ha någon riktig chans att vinna guldet måste tre eller fyra linor leverera, inklusive min. Men det kommer. Jag är inte orolig. Vi kommer vara väldigt svåra att spela mot den här säsongen.
.
Moa Höjer
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Hela artikeln med Omark;
Under måndagen presenterade förbundskapten Rikard Grönborg sin trupp till Karjala Tournament (3–6 november).
En hel del väntade namn fanns med i laguppställningen (se hela truppen här). Däremot saknades poängsprutan Linus Omark av någon anledning. Under måndagseftermiddagen fick Kuriren tag i en förklaring från Övertorneåsonen.
Varför tackade du nej till Karjala Tournament?
– Vi (Omark och frun Linnea) har ju fått en dotter (Stella) som jag knappt har hunnit träffa sedan hon föddes i juli. Jag var med vid födseln och sedan har jag ju varit i Ryssland hela tiden. De har varit till Ufa en sväng, men vi har umgåtts alldeles för lite. Det finns inte så mycket tid över för familjen när man spelar mest hela tiden. Under Karjala åker jag hem till familjen i Stockholm i stället.
– När det har hänt så nyligt vill jag ta chansen att umgås med min familj i några dagar.
Har du tackat nej till landslagsspel i år. Eller gäller det bara den här turneringen?
– Bara den här. Sedan får vi se.
Hur tog Rikard Grönborg emot ditt besked? Förstod han?
– Det tror jag. Men jag vet inte. Jag tycker att det är skitkul att vara med i landslaget. Men den här gången vill jag hinna träffa min dotter och umgås med min familj.
Hur leker hockeylivet då? Du har gjort 24 poäng på 24 matcher hittills i KHL ...
– Det har gått helt okej. Det hade kunnat vara bli mer poäng från min sida, men det går upp och ner, säger han och fortsätter:
– I början av säsongen spelade jag bra, men poängen trillade inte in. Sedan fick jag en explosion av poäng och nu på slutet har det avtagit. Det vänder snart igen.
I slutet av sommaren förlängde Linus Omark sitt tvåårskontrakt med Salavat Yulaev Ufa över ytterligare en säsong. Det nya kontraktet sträcker sig fram till våren 2018 (förra kontraktet gick ut under våren 2017).
Tidigare har Omark varit tydlig med att det bara skulle bli två år i Ryssland.
Varför har du ändrat dig till tre år?
– De kom med ett så pass bra erbjudande att jag inte kunde säga nej. Däremot sa jag: "Ett år till, sedan är det finito". Det blir inget mer efter de här två åren.
Vad händer sen?
– Det blir i alla fall bara två år till i Ryssland. Jag kommer att kolla om Luleå vill ha mig. Jag är beredd att lyssna på allt. Luleå kommer jag att kolla med först.
Mycket talar alltså för en återkomst i Luleå?
– Det kan mycket väl bli så.
Senast Linus Omark representerade Luleå Hockey var säsongen 2013/2014. Då anslöt han i slutet av säsongen från NHL-laget Buffalo Sabres och hann med fem SHL-matcher och gjorde fyra poäng. I slutspelet noterades han för fem poäng på sex matcher.
Efter det har han lirat en säsong i finska KHL-laget Jokerit och en i ryska KHL-laget Salavat Yulaev Ufa.
Under måndagen presenterade förbundskapten Rikard Grönborg sin trupp till Karjala Tournament (3–6 november).
En hel del väntade namn fanns med i laguppställningen (se hela truppen här). Däremot saknades poängsprutan Linus Omark av någon anledning. Under måndagseftermiddagen fick Kuriren tag i en förklaring från Övertorneåsonen.
Varför tackade du nej till Karjala Tournament?
– Vi (Omark och frun Linnea) har ju fått en dotter (Stella) som jag knappt har hunnit träffa sedan hon föddes i juli. Jag var med vid födseln och sedan har jag ju varit i Ryssland hela tiden. De har varit till Ufa en sväng, men vi har umgåtts alldeles för lite. Det finns inte så mycket tid över för familjen när man spelar mest hela tiden. Under Karjala åker jag hem till familjen i Stockholm i stället.
– När det har hänt så nyligt vill jag ta chansen att umgås med min familj i några dagar.
Har du tackat nej till landslagsspel i år. Eller gäller det bara den här turneringen?
– Bara den här. Sedan får vi se.
Hur tog Rikard Grönborg emot ditt besked? Förstod han?
– Det tror jag. Men jag vet inte. Jag tycker att det är skitkul att vara med i landslaget. Men den här gången vill jag hinna träffa min dotter och umgås med min familj.
Hur leker hockeylivet då? Du har gjort 24 poäng på 24 matcher hittills i KHL ...
– Det har gått helt okej. Det hade kunnat vara bli mer poäng från min sida, men det går upp och ner, säger han och fortsätter:
– I början av säsongen spelade jag bra, men poängen trillade inte in. Sedan fick jag en explosion av poäng och nu på slutet har det avtagit. Det vänder snart igen.
I slutet av sommaren förlängde Linus Omark sitt tvåårskontrakt med Salavat Yulaev Ufa över ytterligare en säsong. Det nya kontraktet sträcker sig fram till våren 2018 (förra kontraktet gick ut under våren 2017).
Tidigare har Omark varit tydlig med att det bara skulle bli två år i Ryssland.
Varför har du ändrat dig till tre år?
– De kom med ett så pass bra erbjudande att jag inte kunde säga nej. Däremot sa jag: "Ett år till, sedan är det finito". Det blir inget mer efter de här två åren.
Vad händer sen?
– Det blir i alla fall bara två år till i Ryssland. Jag kommer att kolla om Luleå vill ha mig. Jag är beredd att lyssna på allt. Luleå kommer jag att kolla med först.
Mycket talar alltså för en återkomst i Luleå?
– Det kan mycket väl bli så.
Senast Linus Omark representerade Luleå Hockey var säsongen 2013/2014. Då anslöt han i slutet av säsongen från NHL-laget Buffalo Sabres och hann med fem SHL-matcher och gjorde fyra poäng. I slutspelet noterades han för fem poäng på sex matcher.
Efter det har han lirat en säsong i finska KHL-laget Jokerit och en i ryska KHL-laget Salavat Yulaev Ufa.
Redbear- Antal inlägg : 6780
http://www.kuriren.nu/100-hockey/supertalangen-svarade-for-ny-shl-poang-spelar-med-riktigt-bra-killar-9020549.aspx
Skrivet av Johan Weichselbraun.
- Supertalangen svarade för ny SHL-poäng: "Spelar med riktigt bra killar":
- ISHOCKEY Bara sexton år gammal, men redan en stjärna. Supertalangen Isac Lundeström fortsätter göra avtryck i SHL.
Han har redan jämförts med Peter Forsberg och hyllas av en enig hockeyexpertis för sin klubbteknik, sin blick för spelet och sin talang.
Mot Örebro stod han för en vacker assist och var en av Luleå Hockeys absolut bästa spelare. Men självklart är han inte nöjd med att laget inte får med sig någonting hem från Närke.
- Vi har hur många chanser som helst att göra mål. Vi förtjänar helt klart mer än noll poäng, säger Isac Lundeström som kamperade ihop med Kale Mouillerat, tillbaka från sin fem matcher långa avstängning, och Johan Harju denna torsdagskväll.
- Man kommer in och spelar med riktigt bra killar. Då är det ganska lätt ibland när man är ute på isen.
Hur känner du att du har anpassat dig till SHL?
- Det känns som man kommer in mer och mer i gruppen. För varje match blir man bättre och bättre. Jättekul att få chansen.
Du hyllas för ditt spel. Hur är det att som sextonåring överösas med så mycket positiva omdömen?
- Jag läser väl inte så mycket, men man hör ju en del. Jag tycker bara det är kul och försöker tackla det positivt. Jag växer av berömmet och det är kul att få höra lovord, säger Isac Lundeström som fyller 17 år på söndag i nästa vecka.
Skrivet av Johan Weichselbraun.
Någon som kan förmedla?
http://mobil.kuriren.nu/100-hockey/lhfsfystranare-om-upplagget-nu-vagar-man-blasa-pa-9024328.aspx
http://mobil.kuriren.nu/100-hockey/lhfsfystranare-om-upplagget-nu-vagar-man-blasa-pa-9024328.aspx
Puckad- Antal inlägg : 11372
Ping @Puckad!
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lhfsfystranare-om-upplagget-nu-vagar-man-blasa-pa-9024328.aspx
Skrivet av Simon Norberg.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lhfsfystranare-om-upplagget-nu-vagar-man-blasa-pa-9024328.aspx
- LHF:
- ISHOCKEY Nu är det landslagsuppehåll i SHL-ishockeyn. Då jublar Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson. "Nu vågar man verkligen blåsa på ordentligt," säger han.
Det har varit tufft matchande för Luleå Hockey under oktober månad med tio matcher. Men nu har laget spelledigt fram till den tionde november då Malmö kommer på besök. Men lugn, Luleå ligger inte på latsidan fram tills dess. Efter lördagens förlustmatch mot Linköping fick laget ledigt på söndagen och i måndags var det frivillig träning. Under tisdagen körde de igång igen.
– Nu vågar man ju verkligen blåsa på ordentligt, för det är ju ingen match som väntar. Förut har vi ju alltid haft CHL-matcher den här tiden. Det ska bli intressant att se vad det ger för utväxling och köra på ordentligt.
– Vi försöker ligga precis under gränsen, men när det närmar sig match får man väl släppa upp lite de två-tre sista dagarna rent generellt. För min del är det bra med sådana här veckor. För då kan man verkligen belasta ordentligt och spelarna vet också att vi gör det här nu för att vi kommer ha nytta av det längre fram, säger fystränaren Petter Pettersson.
Hur individuellt anpassad är träningen?
– Den är skapligt jämn. Men spelare som Foppa (Johan) och Emanuelsson vilar aldrig. De kör jämnt eftermiddagar, fastän det är dag innan match.
Sådana spelare måste vara en fystränares dröm?
– Ja, precis. Och de klarar av det. De blir nästan rastlösa av att vara hemma.
Pettersson menar också att man måste anpassa sig till vissa spelare. Brendan Mikkelson, som snittar mest speltid i laget är en av dessa.
– Han får köra lite mer styrketräning för att inte tappa sin vikt. Han håller ju ändå igång konditionen i och med att han spelar upp emot 23 minuter varje match i princip.
Fystränaren berättar också att de avstängda spelarna, Bill Sweatt (två matcher) och Ilari Melart (tre matcher) kommer få gnugga en del extra.
– Det blir ju lite extra hårt med Ilari och Bill, vilket vi även kunde göra med Mouillierat när han var avstängd. Där kommer vi inte släppa upp träningen lika fort. Och jag tror på sikt det kan vara bra för dem, även om de hellre spelar matcher så klart.
Skrivet av Simon Norberg.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/kronika-inga-fler-genanta-felvarvningar-9107713.aspx
Skrivet av Anton Olofsson.
- Krönika: "Inga fler genanta felvärvningar":
- KRÖNIKA Rätt beslut, lätt beslut, hett beslut. Okej rätt på 2 av 3 i alla fall. Ulf Engman är troligen en av de mest anonyma sportcheferna som Luleå tillsatt – men kompetensen är jag inte orolig för.
Att utveckla ledare inom organisationen är lika viktigt som det är att visa juniorer att det går att ta en plats i A-laget.
På så vis var det ingen skräll, eller hemlighet för den delen, att Ulf Engman, 40, skulle ta en plats i Luleås nya sportorganisation.
2011 presenterade föreningen en ny satsning som skulle leda till Europas bästa verksamhet på ungdomssidan.
Männen som skulle ta tag i rodret och styra klubben i rätt riktning? Ulf Engman och Stefan "Skuggan" Nilsson.
När det nu, sex år senare, är dags att gå ut med den sportsliga organisation för A-laget som ska leda till Sveriges (?), Europas (?) bästa verksamhet är det mycket troligt att det är samma två personer som kommer få ansvaret.
Ja, Engman vet vi ju redan om. Men sen är det ett mycket starkt rykte som säger att han får "Skuggan" som chef och att Thomas "Bulan" Berglund blir ny huvudtränare.
Det vore en bra grund att bygga på. Den kompetens som de besitter är otroligt mycket värd. Visst, juniorsatsningen kanske inte är nummer ett internationellt – men Luleå Hockey har en stark tradition av att få fram vassa spelare. Talanger som Dean Kukan, Peter Cehlarik och Christian Jaros söker sig hit för att ta sig vidare till NHL. Sådana som Filip Gustavsson, Einar Emanuelsson och Isac Lundeström har stora roller i SHL.
Luleå Hockeys juniorsida har ett gott rykte och där har Engman och "Skuggan" lyckats mycket väl. Den biten är jag inte orolig för i framtiden. Klubben kommer fortsätta fostra och förädla talanger.
Den bit som sportorganisationen däremot behöver jobba stenhårt med i framtiden är scouting och fingertoppskänsla i spetsvärvningarna. Alldeles för många tilltänkta stjärnor har floppat. De spelare som kommit till klubben och förväntats leverera mycket poäng har sällan infriat förväntningarna.
Den här säsongen skulle centrarna Tim Kennedy och Kael Mouillierat leda Luleås två producerande kedjor. Den ena fick lämna och den andra är nu placerad i en fjärdekedja med gnuggarna (inget ont om Karl Fabricius och Johan Forsberg som ständigt håller en hög nivå, men som inte förväntas vara den offensiva motorn i laget).
Nordamerikanerna är bara två av många misslyckade nyförvärv om man kollar tillbaka på gamla laguppställningar. På frågan om någon person i Luleå Hockeys ledning, framförallt "Osten" själv, någonsin såg spelarna live innan kontraktet skrevs – har svaren bara varit svävande. I och med att det inte gått att få ett rakt "Ja" kan man utgå ifrån att så inte är fallet. Med tanke på spelarnas svaga prestation den här säsongen ser det förstås genant ut.
Med två personer, eller kanske fler, i en sportslig organisation, finns möjligheten att dela upp jobbet på ett betydligt bättre sätt. De gånger som "Osten" önskat att han kunnat klona sig själv kan nu Engman, och den ännu ej tillsatta sportchefen, arbeta på två olika fronter. Det är en styrka. Framförallt måste scoutingen få kosta – annars tenderar misslyckanden att bli ännu dyrare.
Och säg nu att det blir "Skuggan" ("Bulan" är förstås inte avskriven från en sådan roll och kanske finns det någon outsider som är aktuell) så blir det väldigt likt en klon till Ulf Engman. De har kamperat ihop tidigare. De har lagt upp strategier tillsammans och jobbat tätt för samma mål. Utan att känna de två personerna allt för väl skulle jag utgå ifrån att deras syn på hockey också är tämligen lik.
Det ska bli intressant att se när hela pusslet läggs ut. Det tisslas och tasslas både om Jonas Rönnqvist och Thomas Berglund i någon roll. Även det en dynamisk duo som ser ganska likt på ishockey.
Däremot är känslan att Rönken/Bulan och Engman/Skuggan har en del olika åsikter. Där gäller det i så fall att hitta en gemensam linje.
Skrivet av Anton Olofsson.
Två låsta artiklar om gårdagens fiasko i NSD, någon som är villig att dela?
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Malmö/ishockey Trots första målet blev Luleå Hockey helt utan poäng i Malmö. Norrbottningarna vek ner sig totalt i den tredje perioden.
Den tredje perioden i Malmö Arena vill nog Luleå Hockey glömma så fort som möjligt. För trots det desperata poängbehovet föll man ihop som ett korthus i det defensiva spelet.
Malmö gick från 2–1 till 5–1 och vann till slut en solklar seger.
– Jag är besviken på vår prestation totalt sett. När trean kommer tar vi ännu mera risker för att jaga mål. Då kommer givetvis målchanser som Malmö tar vara på, säger Stefan ”Skuggan” Nilsson efter förlusten i Skåne.
LHF-tränaren är trots 3–0 i baken i den tredje perioden mest missnöjd med mittperioden.
– Då byter vi målchanser och tar alldeles för mycket risker. Vi tappar puckar på fel ställen och då vänder de på matchen.
Annars fick Luleå den start man så väl önskade sig på bortais. Senast man tog ledningen utanför Norrbotten var borta mot Leksand på annandagen. Samma match man också tog hand om alla tre poängen.
Då var det lagkaptenen Johan Harju som spräckte målnollan — och det gjorde han även den här gången.
Drygt fem minuter var spelade när Ilari Melart slängde in pucken mot mål. I den tunga trafiken framför kassen kunde Johan Harju styra pucken i nät.
– Första perioden är precis som vi vill spela på bortaplan. Tråkigt att vi inte kan lyckas hålla i det. Jag vet faktiskt inte vad som händer, suckar en besviken Johan Forsberg.
Nästan direkt efter den första pausen kvitterade Malmö. Konstantin Komarek, österrikaren som spenderade fyra säsonger som tonåring i Luleå, avslutade distinkt redan efter 16 sekunder.
Chanserna haglade åt båda håll i mittperioden. I Luleå hade Julius Junttila, Craig Schira, Jacob Lagacé och Daine Todd alla stekheta lägen utan att lyckas förvalta något.
Istället var det Malmö som kunde gå till pausvila i ledning med 2–1 efter att Robin Alvarez petat in pucken från nära håll.
– Halva matchen spelade vi ganska bra. Sedan slarvar vi alldeles för mycket. Det är enkla misstag som vi straffas hårt för.
Den tredje perioden blev mardrömslik för bortalaget. 3–1 kom efter att LHF-backarna tappat bort Fredrik Händemark framför kassen. 4–1 kontrades kvickt in och 5–1 efter en indianpass i egen zon från Ilari Melart.
Två matcher återstår för LHF innan landslagsuppehållet. Bägge spelas mot ”Bulan” Berglunds Brynäs, den första hemma på torsdag och den avslutande på lördag i Gävle.
– Vi satsar på sex poäng. Vi har sagt att vi ska sikta uppåt och vi får försöka ta med oss det som var bra idag, säger Johan Forsberg.
Den tredje perioden i Malmö Arena vill nog Luleå Hockey glömma så fort som möjligt. För trots det desperata poängbehovet föll man ihop som ett korthus i det defensiva spelet.
Malmö gick från 2–1 till 5–1 och vann till slut en solklar seger.
– Jag är besviken på vår prestation totalt sett. När trean kommer tar vi ännu mera risker för att jaga mål. Då kommer givetvis målchanser som Malmö tar vara på, säger Stefan ”Skuggan” Nilsson efter förlusten i Skåne.
LHF-tränaren är trots 3–0 i baken i den tredje perioden mest missnöjd med mittperioden.
– Då byter vi målchanser och tar alldeles för mycket risker. Vi tappar puckar på fel ställen och då vänder de på matchen.
Annars fick Luleå den start man så väl önskade sig på bortais. Senast man tog ledningen utanför Norrbotten var borta mot Leksand på annandagen. Samma match man också tog hand om alla tre poängen.
Då var det lagkaptenen Johan Harju som spräckte målnollan — och det gjorde han även den här gången.
Drygt fem minuter var spelade när Ilari Melart slängde in pucken mot mål. I den tunga trafiken framför kassen kunde Johan Harju styra pucken i nät.
– Första perioden är precis som vi vill spela på bortaplan. Tråkigt att vi inte kan lyckas hålla i det. Jag vet faktiskt inte vad som händer, suckar en besviken Johan Forsberg.
Nästan direkt efter den första pausen kvitterade Malmö. Konstantin Komarek, österrikaren som spenderade fyra säsonger som tonåring i Luleå, avslutade distinkt redan efter 16 sekunder.
Chanserna haglade åt båda håll i mittperioden. I Luleå hade Julius Junttila, Craig Schira, Jacob Lagacé och Daine Todd alla stekheta lägen utan att lyckas förvalta något.
Istället var det Malmö som kunde gå till pausvila i ledning med 2–1 efter att Robin Alvarez petat in pucken från nära håll.
– Halva matchen spelade vi ganska bra. Sedan slarvar vi alldeles för mycket. Det är enkla misstag som vi straffas hårt för.
Den tredje perioden blev mardrömslik för bortalaget. 3–1 kom efter att LHF-backarna tappat bort Fredrik Händemark framför kassen. 4–1 kontrades kvickt in och 5–1 efter en indianpass i egen zon från Ilari Melart.
Två matcher återstår för LHF innan landslagsuppehållet. Bägge spelas mot ”Bulan” Berglunds Brynäs, den första hemma på torsdag och den avslutande på lördag i Gävle.
– Vi satsar på sex poäng. Vi har sagt att vi ska sikta uppåt och vi får försöka ta med oss det som var bra idag, säger Johan Forsberg.
Ishockey Fem insläppta mål hör inte till vanligheterna för Joel Lassinantti.
LHF-keepern lämnades alldeles för ofta helt ensam med hemmaspelarna.
En räddningsprocent på blott 80,77 procent. Ändå kan inte Joel Lassinantti lastas för smällen i Malmö. Hemmamålen kom efter riktigt darrigt agerande från målvaktens lagkamrater. Joel Lassinatti vill dock inte hänga ut någon lagkamrat.
– Missar sker och det spelar ingen roll vem som gör det. Det är ingen i vårt lag som inte vill vinna. Normalt jobbar vi väldigt hårt för varandra. Jag tycker vi ska lita på vårt spel och utgå därifrån. Det kommer vi ifrån lite idag, säger han efter förlusten med 5–1.
– Vi gör en bra förstaperiod och det är det vi vill ta med oss. Jag tycker ändå att vi har chans att ta poäng i den här matchen, men tyvärr rinner det iväg i sista perioden.
Vill ni för mycket?
– Jag vet inte vad det beror på, men så kanske det kan vara. Hockey är en sport då det inte alltid går på räls. Idag var det en sådan match där allting egentligen studsade fel, säger Joel Lassinantti som hellre vill blicka fram emot nästa match, Brynäs hemma på torsdag.
– Just nu är alla matcher otroligt viktiga. Det vi ska göra bättre är att spela en mer konsekvent hockey.
LHF-keepern lämnades alldeles för ofta helt ensam med hemmaspelarna.
En räddningsprocent på blott 80,77 procent. Ändå kan inte Joel Lassinantti lastas för smällen i Malmö. Hemmamålen kom efter riktigt darrigt agerande från målvaktens lagkamrater. Joel Lassinatti vill dock inte hänga ut någon lagkamrat.
– Missar sker och det spelar ingen roll vem som gör det. Det är ingen i vårt lag som inte vill vinna. Normalt jobbar vi väldigt hårt för varandra. Jag tycker vi ska lita på vårt spel och utgå därifrån. Det kommer vi ifrån lite idag, säger han efter förlusten med 5–1.
– Vi gör en bra förstaperiod och det är det vi vill ta med oss. Jag tycker ändå att vi har chans att ta poäng i den här matchen, men tyvärr rinner det iväg i sista perioden.
Vill ni för mycket?
– Jag vet inte vad det beror på, men så kanske det kan vara. Hockey är en sport då det inte alltid går på räls. Idag var det en sådan match där allting egentligen studsade fel, säger Joel Lassinantti som hellre vill blicka fram emot nästa match, Brynäs hemma på torsdag.
– Just nu är alla matcher otroligt viktiga. Det vi ska göra bättre är att spela en mer konsekvent hockey.
Varsågod, vet inte om jag fick med rätt artiklar dock...
Tack Redbear! Jodå, det var de två jag inte kunde läsa sent igår kväll eller i morse i varje fall.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Någon som har möjlighet att lägga upp det som skrivits om ev nyförvärv och om Linus x 2 på NSD? Behöver något som får en på bättre tankegångar i dessa tider av kräftgång!!!!
Antwon- Antal inlägg : 28
Antwon skrev:Någon som har möjlighet att lägga upp det som skrivits om ev nyförvärv och om Linus x 2 på NSD? Behöver något som får en på bättre tankegångar i dessa tider av kräftgång!!!!
finns inga pengar till nyförvärv och linusarna kanske kan göra comeback i Luleå 18/19 ... men bara kanske
Pajala- Antal inlägg : 18747
Wow, vattnas i munnen *not*. Ytterligare dåliga nyheter m.a.o. Men tack för infon Pajala
Antwon- Antal inlägg : 28
http://kuriren.nu/sport/100-hockey/kronika-nu-hamnar-bulan-i-en-konstig-sits-nm4446465.aspx
Någon som kan dra fram denna?
Någon som kan dra fram denna?
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Ishockey Nu väntar vi in nästa bekräftelse.
Att Thomas "Bulan" Berglund tar över som huvudtränare för Luleå Hockey.
Den stora frågan är bara när det sker. Efter eller redan under denna säsong?
Luleå Hockeys besked att plocka bort Stefan "Skuggan" Nilsson sätter inte Brynäs i någon härlig sits. Nu kommer "Bulan" ifrågasättas i Gävleklubben. Det kan vi vara säkra på.
Att ha en tränare som är klar för en SHL-konkurrent är inte optimalt. Det finns exempel på när ledare har fått gå sedan "hemligheten" blivit offentlig. Ni kanske minns hur det gick för Skellefteåcoachen Anders Forsberg efter att det läckt ut att han var klar för Modo för några år sedan. Då fick han gå – trots att Saik dominerade SHL.
Chansen att "Bulan" coachar Luleå Hockey tillsammans med Petter Lasu Nilsson redan denna säsong är nog stor. Varför ska Brynäs behålla en tränare som redan är klar för en konkurrent? Det är precis som i vanliga arbetslivet. Är du klar för en konkurrerande firma så vill nog inte din arbetsgivare behålla dig längre än nödvändigt.
Beskedet att Stefan "Skuggan" Nilsson lämnar tränarposten är föga förvånande. Likaså att han tar över efter Lars "Osten" Bergström som sportchef. Det är väl så det funkar inom organisationer och arbetsliv.
Att han befordras till sportchef känns dock märkligt. "Skuggan" har sin tröja i taket av Coop Norrbotten arena av en anledning. Han har gjort fantastiska insatser i klubben som spelare. Som ledare är jag inte övertygad. Det är verkligen upp till bevis för honom. Han arbetar inte direkt i medvind.
Varsågod
Luleå Hockeys besked att plocka bort Stefan "Skuggan" Nilsson sätter inte Brynäs i någon härlig sits. Nu kommer "Bulan" ifrågasättas i Gävleklubben. Det kan vi vara säkra på.
Att ha en tränare som är klar för en SHL-konkurrent är inte optimalt. Det finns exempel på när ledare har fått gå sedan "hemligheten" blivit offentlig. Ni kanske minns hur det gick för Skellefteåcoachen Anders Forsberg efter att det läckt ut att han var klar för Modo för några år sedan. Då fick han gå – trots att Saik dominerade SHL.
Chansen att "Bulan" coachar Luleå Hockey tillsammans med Petter Lasu Nilsson redan denna säsong är nog stor. Varför ska Brynäs behålla en tränare som redan är klar för en konkurrent? Det är precis som i vanliga arbetslivet. Är du klar för en konkurrerande firma så vill nog inte din arbetsgivare behålla dig längre än nödvändigt.
Beskedet att Stefan "Skuggan" Nilsson lämnar tränarposten är föga förvånande. Likaså att han tar över efter Lars "Osten" Bergström som sportchef. Det är väl så det funkar inom organisationer och arbetsliv.
Att han befordras till sportchef känns dock märkligt. "Skuggan" har sin tröja i taket av Coop Norrbotten arena av en anledning. Han har gjort fantastiska insatser i klubben som spelare. Som ledare är jag inte övertygad. Det är verkligen upp till bevis för honom. Han arbetar inte direkt i medvind.
Varsågod
Vilken tome som knåpat ihop den där smörjan, Clickbait !Redbear skrev:Ishockey Nu väntar vi in nästa bekräftelse.
Varsågod
icemask- Antal inlägg : 4174
Misstänkte att det var clickbait. Sitsen för Bulan är ju oförändrad, han har ett kontrakt med Brynäs och tänkt avsluta säsongen där och har enligt utsago en väldigt bra dialog med Brynäs.
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Stålis krönika nån med Plus?
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
Kommentar Glöm ångesthockeyn. Glöm det stundtals usla passningsspelet. Luleå Hockey är ett vinnande lag igen. Tack vare att Johan Forsberg inte funderade – och att laget fick annat än "nu kommer vi att tappa ännu en ledning" att tänka på i samband med målkaoset.
För det sistnämnda blev faktiskt till slut Luleås räddning.
Annars kändes Johan Forsbergs projektil fram till 2–1 nästan från förlängda mållinjen som det som skulle bli trendbrottet.
Så såg det ut i inledningen av tredje perioden också.
Luleå visade då inga större tecken på hjärnspöken och de kontrollerade faktiskt matchen.
Sen var det som att någon tryckte på en knapp, förmodligen den där knappen som det stod "tänk om Örebro gör ett skitmål och vänder på det här" på.
Luleå blev ängsligt, Luleå såg spöken överallt ute på rinken, Luleå hamnade på hälarna och bjöd in gästerna i slottet.
Det var bara en tidsfråga innan kvitteringen skulle komma.
Trodde jag.
Istället skapade Luleå tryck, fick in Anton Hedman framför kassen och fick till ett backskott.
Sekunden senare jublade hemmalaget, sekunde efter det visades Hedman ut för målvaktsinterference och målet dömdes bort.
En minut efter det firade Örebro 2–2-målet.
Men jublet blev inte långvarigt. Istället blev det videogranskning, en slashingutvisning för Kalle Olsson och ett bortdömt mål.
Kvar sitter jag och fattar ingenting.
Offside i målgården eller ej, mål eller inte.
Det här börjar faktiskt bli en parodi och jag frågar mig själv om ens de ansvariga vet vad som gäller när de ska bedöma de här situationerna.
När det gäller de här två bortdömda målen så finns det ju en kontakt mellan Hedman och Julius Hudacek, men Luleåforwarden ser – ni får ha överseende med att jag bara har sett nån repris – mer ut att inte kunna undvika kontakt och det känns dessutom som kontakten sker utanför målgården.
Örebros bortdömda? Snälla, låt mig slippa att analysera det.
Nog om det. Den där kaosminuten blev faktiskt Luleås räddning. I samband med detta fick de annat att tänka på och fram till att det var en minut kvar såg det hur stabilt ut som helst.
Sen tvingades Joel Lassinantti jätterädda innan det blev några darriga sekunder på slutet.
Men det blev 15:e gången gillt – och Johan Forsbergs mål och tiden efter målkaoset får statuera exmpel på vart Luleå bör vara på väg.
De måste sluta fundera och tro på det de gör.
Nu tar allt någon tiondel för länge och sen blir det bara pannkaka, framförallt av passningsspelet.
Kanske lossnar det nu. Inte SM-guld-lossnar – men i alla fall så pass mycket att de börjar våga.
Då kan det mycket väl bli en kvartsfinalfest i Norrbotten.
Mer än så kan jag inte tänka mig.
Tack @icemask
Det kändes som aningen mer stake i laget igår än de senaste matcherna innan.
Angående de bortdömda målen. Två solklara mål. Lotteri numera hur sånt bedöms. Hur "experterna" på Cmore så självklart kan anse att vårt mål ska dömas bort och sedan grina illa för det andra förstår jag faktiskt inte. Hedman tar inte bort Huda medvetet utan pajasen försöker komma ut framför och faller när han känner kontakt.
Tack igen!
Angående de bortdömda målen. Två solklara mål. Lotteri numera hur sånt bedöms. Hur "experterna" på Cmore så självklart kan anse att vårt mål ska dömas bort och sedan grina illa för det andra förstår jag faktiskt inte. Hedman tar inte bort Huda medvetet utan pajasen försöker komma ut framför och faller när han känner kontakt.
Tack igen!
Skulle vilja hävda att det är Hudashow när han aktivt och fullt medvetet söker Hedmans ben för att sedan lägga sig, om man åker framåt för att gå mot skytten så ramlar man inte bakåt när skridskon tar fast I Hedmans ben, dessutom flaxar med armarna som fågel fenix så domaren ska fullständigt gå på det Och naturligtvis köper domaren hela showen med hotellpaket och allt !Wolfhunter skrev:Tack @icemask
Tack igen!
Någon som har plus som kan dela med sig utav denna artikel på Sportbladet:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/6GgBL/laget-i-ditt-shl-lag-infor-kommande-sasong/promo
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/6GgBL/laget-i-ditt-shl-lag-infor-kommande-sasong/promo
Mange- Antal inlägg : 6611
Någon snäll?
http://www.nsd.se/sport/100-hockey/luleaforwarden-stangs-av-inte-nagon-som-helst-intention-nm4461231.aspx
samt:
http://www.nsd.se/sport/ibland-tror-man-att-de-ar-lite-okunniga-nm4461494.aspx
http://www.nsd.se/sport/100-hockey/luleaforwarden-stangs-av-inte-nagon-som-helst-intention-nm4461231.aspx
samt:
http://www.nsd.se/sport/ibland-tror-man-att-de-ar-lite-okunniga-nm4461494.aspx
Puckad- Antal inlägg : 11372
- Spoiler:
- Årets säsong är på väg in i sitt viktigaste skede.
Samtidigt har också förberedelserna för nästa säsong dragit i gång.
Sportbladet har tittat närmare på hur de 14 SHL-klubbarna rustar för 2017/18.
✓ BRYNÄS
▪▪ Tränarläget: Thomas Berglund har utgående kontrakt och flyttar han tillbaka till Luleå. Det betyder att sportchef Stefan Bengtzén måste ut på tränarjakt. Där har Bengtzén definitivt sonderat terrängen och ett namn som kopplas till Brynäs är Moras succétränare Jeremy Colliton. De assisterande tränarna Jan Larsson och Tommy Sjödin har också utgående kontrakt, där säger sig Brynäs ha som ambition att förlänga. Målvaktstränaren Pecka Alcén har kontrakt nästa säsong.
▪▪ Det surras om: Vem som tar över efter tränare Berglund, givetvis. Jonathan Pudas är överens med en annan SHL-klubb – enligt uppgifter till både Mr Madhawk och Sportbladet handlar det om Skellefteå. Tvillingarna Westerholm ser inte ut att bli kvar i klubben.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Philadelphia lär plocka över Oskar Lindblom. Bröderna Pathrik och Ponthus Westerholm har vi redan nämnt. De är jagade av flera klubbar. Mer tveksamt om Brynäs väljer att förlänga med Nick Johnson och Tomas Zaborsky. Johnson blir betydligt dyrare under sitt fjärde år i Sverige, medan Zaborsky inte fick det att fungera innan han blev långtidsskadad.
▪▪ Det behöver man få in: En hel del offensiv spets ser ut att försvinna och det är framför allt där som Brynäs måste lägga krutet. Bredden på forwardssidan finns där, och även stommen på backsidan ser helt okej ut. Klart att drömspelare att få hem är en frisk Anton Rödin. Den tidigare lagkaptenen har slagit upp sin gamla skada, opererats, och fått säsongen med Vancouver helt förstörd.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I BRYNÄS
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Felix Sandström
BACKAR
Lucas Carlson
Lukas Kilström
Jonathan Pudas
Marcus Ersson
FORWARDS
Sebastian Enterfeldt (slutat)
Nick Johnson
Oskar Lindblom
Pathrik Westerholm
Ponthus Westerholm
Tomas Zaborsky
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
David Rautio (17/18)
BACKAR
Simon Bertilsson (18/19, med option efter varje säsong)
Elias Fälth (17/18)
Jörgen Sundqvist (17/18)
Ryan Gunderson (18/19)
Marc Zanetti (17/18)
FORWARDS
Johan Alcén (18/19)
Jacob Blomqvist (19/20)
Kevin Clark (17/18)
Jonathan Granström (18/19)
Jesper Jensen (18/19)
Daniel Mannberg (17/18)
Daniel Paille (18/19)
Linus Öhlund (17/18)
✓ DJURGÅRDEN
▪▪ Tränarläget: Här lär det knappats hända något redan nu. Huvudtränare Robert Ohlsson har kontrakt i ytterligare två säsonger. Stefan Nyman förlängde nyligen sitt kontrakt med ytterligare ett år. Även Mikael Håkansson och målvaktstränaren Jan Öhman har kontrakt över nästa säsong.
▪▪ Det surras om: Djurgårdens svaga säsong. Hur stort är förtroendet för tränare Ohlsson? Vidare att laget måste förstärkas och då helst med spelare med djurgårdsanknytning. Andreas Engqvist vore givetvis ett perfekt nyförvärv, om han blir frisk. Ett annat drömnamn är Staffan Kronwall som i princip varje år ryktats vara på väg hem från KHL. Ville Varkas uppges lämna för spel i Finland, enligt initierade Mr Madhawk.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Skickade Juuso Ikonen och Jeff Tambellini och värvade Niclas Bergfors innan transferfönstret stängde. Linus Hultström är på lån från Florida. Emil Johansson har varit en succé, risken är nog att det kan bli spel i Nordamerika redan nästa säsong. Matt Anderson har utgående kontrakt. Amerikanen har trots allt levererat en del viktiga mål.
▪▪ Det behöver man få in: Djurgårdens truppbygge den här säsongen måste ses som ett misslyckande. Backsidan har delvis räddats upp sedan både Linus Hultström och Marcus Högström återvänt. Framåt är det framför allt den offensiva spetsen som har saknats. Djurgårdens topp 6-forwards har helt enkelt inte levererat vad som krävs. Här måste Djurgården förstärka till kommande säsong. Samtidigt har man redan nu 13 (!) forwards under kontrakt. Marcus Sörensen och John Norman är två drömvärvningar. Andreas Engqvist är redan nämnd. Dick Axelsson är en annan spelare som kopplats till Djurgården. Målvaktssidan behöver definitivt uppdateras.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I DJURGÅRDEN
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Mikael Tellqvist
BACKAR
Linus Hultström (lån från Florida)
Emil Johansson
Adam Ollas Mattsson
Alexander Urbom (lån från Skellefteå)
Ville Varakas
FORWARDS
Matt Anderson
Alexander Fällström
Juuso Ikonen
Jeff Tambellini
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Adam Reideborn
BACKAR
David Bernhardt (17/18)
Alexander Falk (17/18)
Marcus Högström (18/19)
FORWARDS
Mikael Ahlén (17/18)
Niclas Bergfors (17/18)
Daniel Brodin (17/18)
Jonathan Davidsson (17/18)
Marcus Davidsson (17/18)
Henrik Eriksson (18/19)
Linus Johansson (17/18)
Axel Jonsson Fjällby (17/18)
Markus Ljungh (17/18)
Patrik Lundh (17/18 + option på ytterligare ett år)
Gustav Possler (17/18)
Calle Ridderwall (17/18)
Lukas Vejdemo (17/18)
✓ FRÖLUNDA
▪▪ Tränarläget: Roger Rönnberg styr Frölundaskutan vidare. Guldcoachen har kontrakt till 2019. Backtränaren Pär Johansson har ytterligare en säsong medan den andra assisterande tränaren Johan Lundskog har två år kvar. Precis som målvaktstränaren Kristoffer Martin.
▪▪ Det surras om: Ser ut att ha (förhållandevis) god kontroll på truppen inför nästa säsong. Frölunda är numera en attraktiv miljö dit många unga spelare vill komma för att bli bättre. En spelare som Jonathan Dahlén lär vara högaktuell för göteborgarna. Timrås målvakt Johan Mattsson är enligt Sportbladets källor överens med klubben. Även 18-årige finländaren Urho Vaakanainen är aktuell.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Det lär inte bli samma omsättning (på framför allt backsidan) som förra säsongen. Henrik Tömmernes (försvinner) och Johan Sundström är de tunga namnen med utgående kontrakt. Sedan sitter även flera så kallade stomspelare på utgående kontrakt. Som Nicklas Lasu, Robin Figren och Patrik Carlsson. Backen Matt Donovan förlängde nyligen.
▪▪ Det behöver man få in: Allt handlar egentligen om vad Frölunda tappar. Kan man ersätta det man tappar med likvärdiga spelare är man ett topplag även kommande säsong. Fredrik ”Flugan” Pettersson har det surrats om redan den här säsongen. I Vancouver har inte Tom Nilsson fått sin NHL-chans. Enligt Mr Madhwak är JVM-hjälten Max Friberg klar till nästa säsong. Unga spelare som Rasmus Dahlin, Filip Westerlund, John Nyberg och Joni Ikonen ska fortsätta utvecklas och få större roller.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I FRÖLUNDA
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Dan Bakala
BACKAR
Jacob Larsson (lån Anaheim)
Henrik Tömmernes
FORWARDS
Patrik Carlsson
Robin Figren
Nicklas Lasu
Johan Sundström
Kristian Vesalainen
Casey Wellman
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Johan Gustafsson (18/19)
BACKAR
Rasmus Dahlin (18/19)
John Nyberg (18/19)
Matt Donovan (17/18)
Mattias Nörstebö (17/18)
Jonathan Sigalet (18/19)
Filip Westerlund (18/19)
FORWARDS
Sean Bergenheim (17/18)
Christoffer Ehn (18/19)
Carl Grundström (17/18)
Simon Hjalmarsson (17/18)
Joel Lundqvist (17/18)
Victor Olofsson (17/18)
Mats Rosseli Olsen (17/18)
Sebastian Stålberg (17/18)
✓ FÄRJESTAD
▪▪ Tränarläget: Leif Carlsson återvände till båset inför den här säsongen och har kontrakt även nästa år. Det har även assistenterna Anders Karlsson och Johan Pennerborn. Målvaktstränaren Maciej Szwoch har utgående kontrakt.
▪▪ Det surras om: Givetvis att Håkan Loob slutar efter drygt 30 år i FBK. Oprövade Peter Jakobsson tar över som sportchef. Vad betyder det för klubben? Och hur kommer Färjestads resa att se ut framöver? Det blir väldigt intressant att följa framöver.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Joel Eriksson Ek lär inte bli kvar en säsong till. Kanske även jämnårige Rasmus Asplund väljer spel i Nordamerika. Milan Gulas har (återigen) utgående kontrakt. Tomas Skogs och Jonas Holös är två äldre backar som också har kontrakt som går ut.
▪▪ Det behöver man få in: Framför allt offensiv kraft. Målvakten Lars Haugen har redan förlängt och i bakgrunden finns målvaktstalangen Olle Eriksson Ek. Backsidan innehåller en hel del etablerade namn med längre kontrakt. Men som sagt: Uppenbar risk att Eriksson Ek, Asplund och Gulas försvinner. Då förstår alla att det är i den lagdelen som Färjestad måste värva – och framför allt pricka rätt. Något det har varit lite si och så med. Mikael Johansson har en, minst sagt, naturlig koppling till klubben. Dick Axelsson en annan som har det. HV-forwarden Christoffer Thörngren placeras i Färjestad.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I FÄRJESTAD
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Jonas Holös
Tomas Skogs
FORWARDS
Joel Eriksson Ek (lån från Minnesota)
Milan Gulas
Anton Gustafsson
Andreas Jämtin
John Persson
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Lars Haugen (17/18)
Stefan Stéen (17/18)
BACKAR
Mikael Wikstrand (19/20)
Anton Grundel (18/19)
Sebastian Erixon (18/19)
Magnus Nygren (18/19)
Ole Kristian Tollefsen (18/19)
FORWARDS
Rasmus Asplund (17/18)
Alexander Johansson (17/18)
Marcus Nilsson (17/18)
Joakim Nygård (18/19)
Linus Persson (17/18)
Johan Ryno (19/20)
Oskar Steen (18/19)
Gustaf Thorell (17/18)
Per Åslund (17/18)
✓ HV71
▪▪ Tränarläget: Johan Lindblom har ett år kvar som huvudtränare. Även hans assistenter Nicklas Rahm och Stephan Lundh har kontrakt över nästa säsong. Precis som målvaktstränaren William Rahm. Det ser med andra ord ut att bli en helt orörd tränarstab kommande säsong.
▪▪ Det surras om: Lugnt på tränarsidan, räkna med mer rörelse i spelartruppen. Väldigt många kontrakt går ut, inte minst på forwardssidan. Vilka ska/kan HV förlänga med? Sportchefsduon Johan Hult och Johan Davidsson har en hel del som måste lösas de kommande månaderna.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Plockade in både Lehtonen och Ullström innan transferfönstret stänger, kontrakten gäller den här säsongen. Många bra SHL-spelare sitter med utgående kontrakt till nästa säsong. Men om vi tittar på vilka HV måste försöka förlänga med stannar det i första hand på Lias Andersson, Kevin Stenlund och Simon Önerud. Sedan finns givetvis etablerade spelare som Erik Christensen, Chris Abbott, Ted Brithén, Adam Almqvist och så vidare.
▪▪ Det behöver man få in: Sportbladet har redan berättat att Leksandsbacken Alexander Ytterell är klar till nästa säsong. Med tanke på kontraktsläget handlar mycket om vad som inte blir kvar. HV har många unga lovande spelare på väg in och en del rutinerade/etablerade namn under kontrakt. Det är i första hand mittenskiktet som behöver uppdateras om HV ska ta ytterligare ett kliv. Tvillingarna Pathrik och Ponthus Westerholm lär säkert finnas på HV:s radar.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I HV71
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Linus Söderström
BACKAR
Adam Almqvist
Kristofer Berglund
Niklas Hansson (lån från Dallas)
Dylan Reese
Mikko Lehtonen
FORWARDS
Chris Abbott
Lias Andersson
Pär Arlbrandt
Ted Brithén
Erik Christensen
David Ullström
Teemu Laine
Kevin Stenlund
Christoffer Thörngren
Simon Önerud
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Fredrik Pettersson Wentzel (17/18)
BACKAR
Andreas Borgman (17/18)
Erik Brännström (18/19)
Christoffer Persson (17/18)
Lawrence Pilut (18/19)
FORWARDS
Anton Bengtsson (18/19)
Filip Sandberg (18/19)
Erik Andersson (18/19)
Oscar Sundh (17/18)
Mattias Tedenby (18/19)
Martin Thörnberg (17/18)
✓ KARLSKRONA
▪▪ Tränarläget: Pär Hånberg fick sparken och Ove Molin tog över. En hel del talar för att det blir en ny huvudtränare nästa säsong. Molin har utgående kontrakt. Däremot har hans assistent Mikael Aaro ett år kvar.
▪▪ Det surras om: Till skillnad från de senaste åren vet Karlskrona i ett tidigt skede vilken serie klubben tillhör kommande säsong. Det gör också sportchef Michael Sundlövs arbete med truppen betydligt enklare. Blir intressant att se vad som landar i Karlskrona nu när de är med från början av silly-racet. Har dessutom redan nu en tämligen välfylld trupp till kommande säsong.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Johan Holmqvist har varit otroligt viktig sedan han anslöt för drygt ett år sedan. Dels med sitt spel, dels med sin attityd och proffsighet. Där är jag övertygad om att Karlskrona jobbar hårt för en fortsättning. Förlängde nyligen med stomspelarna Victor Aronsson och Kristoffer Söder.
▪▪ Det behöver man få in: Även den här säsongen har målskyttet och målproduktionen varit för låg. Tvillingarna Westerholm är från Karlskrona och sitter på utgående kontrakt med Brynäs. Det vore naturligtvis ett drömpaket att få in för Karlskrona, men det är många klubbar som rycker här. Och enligt uppgift är de för dyra för KHK. Moracentern Jacob Nilsson är klar för klubben, enligt Mr Madhawk.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I KARLSKRONA
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Johan Holmqvist
BACKAR
Niklas Arell (option på ytterligare ett år)
Robin Gartner
David Printz
FORWARDS
Jimmy Andersson
Joseph Jonsson
Joachim Rohdin
Alexander Viklund
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Johannes Jönsson (17/18)
BACKAR
Alexander Deilert (17/18)
Victor Aronsson (17/18)
Daniel Gunnarsson (17/18)
Mattias Karlsson (17/18)
Henrik Nilsson (17/18)
FORWARDS
Alexander Bergström (17/18)
Filip Cruseman (19/20)
Kristoffer Söder (17/18)
Mattias Guter (18/19)
Joel Kellman (19/20)
Emil Larsson (17/18)
Emil Lundberg (17/18)
Morten Madsen (17/18)
Marcus Paulsson (17/18)
✓ LEKSAND
▪▪ Tränarläget: Perra Johnsson har utgående kontrakt och en hel del talar för att det blir en ny huvudtränare kommande säsong. De båda assisterande tränarna Gereon Dahlgren och Örjan Lindmark har kontrakt över 2017/18.
▪▪ Det surras om: Leksand har visat intresse för Moras succétränare Jeremy Colliton. Något som rör upp känslorna runt Siljan. Annars har Mattias Ritola varit den stora snackisen. Stora förväntningar när han kom in, men sedan dess har Leksand knappt vunnit en match. Nichlas Torp lämnade för spel i Tyskland.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: All respekt för Leksands säsong, men jag tror inte det är någon större risk att det här laget köps sönder. Ett bra utgångsläge för sportrådet som med största sannolikhet får behålla de spelare man vill behålla. Om nu klubben håller sig kvar i SHL.
▪▪ Det behöver man få in: Håller sig Leksand kvar får man också betydligt mer pengar att handla för. Det är ingen vild gissning att klubben är ute efter spelare för de två första femmorna. Det övriga finns redan, samtidigt som det trycks på bra från juniorleden. Patrik Zackrisson har flörtat med Leksandsfansen. Går han att få loss från Lugano?
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I LEKSAND
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Daniel Bertov
Patrik Norén
Joe Piskula
Ben Youds
Alexander Ytterell
FORWARDS
Éric Castonguay
Lukas Eriksson
Tobias Forsberg
Janos Hári
Jon Knuts
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Henrik Haukeland (17/18)
Atte Engren (17/18)
BACKAR
Olle Alsing (17/18)
Markus Lauridsen (17/18)
FORWARDS
Martin Grönberg (17/18)
Martin Karlsson (17/18)
Oskar Lang (17/18)
Sondre Olden (17/18)
Jesper Ollas (18/19)
Johan Olofsson (17/18)
Johan Porsberger (17/18)
Mattias Ritola (20/21)
✓ LINKÖPING
▪▪ Tränarläget: Lär inte bli någon förändring. Dan Tangnes har kontrakt över nästa säsong. Det har även de assisterande tränarna Klas Östman och Johan Åkerman.
▪▪ Det surras om: Lyckas Linköping ta nästa steg och gå hela vägen? Är lagbygget tillräckligt komplett? Är de bärande spelarna tillräckligt bra? Resultatet under sista delen av säsongen påverkar också till stor del hur Cluben går vidare. Skickade i väg Niclas Bergfors och tog in Marcel Müller och Jörgen Karterud innan transferfönstret stängde.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Inte speciellt många kontrakt som går ut. Anssi Salmela blir sällan kvar mer än ett år i någon klubb. Är veteranen Niklas Persson inne på sin sista säsong? Niclas Bergfors har ett år kvar på kontraktet men har varit en stor besvikelse.
▪▪ Det behöver man få in: Som sagt: många av de bäst betalda spelarna har redan kontrakt. Backsidan kan behöva förstärkas, inte minst om Salmela försvinner. Mattias Bäckman kanske börjar tröttna på AHL-livet? AIK:s JVM-forward Fredrik Karlström uppges vara klar.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I LINKÖPING
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Anton Karlsson
Anssi Salmela
FORWARDS
Niklas Fogström
Vilmos Galló
Jakob Lilja
Niklas Persson
Henrik Törnqvist
Marcel Muller
Jörgen Karterud
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Marcus Högberg (17/18)
Jacob Johansson (17/18)
Rasmus Hedström (junior)
BACKAR
Anton Björkman (18/19)
Emil Kristensen (17/18)
Eddie Larsson (17/18)
Niclas Lundgren (17/18)
Kristian Näkyvä (17/18)
FORWARDS
Andrew Gordon (17/18)
Sebastian Karlsson (19/20)
Broc Little (17/18)
Ken Andre Olimb (17/18)
Mathis Olimb (17/18)
Garrett Roe (17/18)
Emil Sylvegård (17/18)
✓ LULEÅ
▪▪ Tränarläget: Enligt Sportbladets uppgifter blir Thomas Berglund ny huvudtränare. Hans assistenter Petter Nilsson och Anders Burström samt målvaktstränaren Gusten Törnqvist har utgående kontrakt. Ambitionen från Luleå är att förlänga med alla tre.
▪▪ Det surras om: Lite samma läge som i Karlstad. Lars ”Osten” Bergström har lämnat efter runt 30 år i klubbens tjänst. Tränaren Stefan Nilsson blev ny sportchef under säsongen och assisteras av Ulf Engman. Vad händer nu? Hur kommer den nya organisationen att fungera? Vilken eventuell roll får Jonas Rönnqvist? Ni märker att det surras rejält i Norrbotten just nu.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Det kan säkert bli NHL-spel för Christian Jaros. Hans backpartner Ilari Melerat har utgående kontrakt. Bortsett från Christopher Mastomäki tror jag inte att Luleå är speciellt intresserat av att behålla någon av de spelare som sitter med utgående kontrakt.
▪▪ Det behöver man få in: Stommen är redan säkrad. Nu handlar det om att spetsa till truppen till nästa säsong. Craig Schira, Joakim Hillding, Jacob Lagacé, Kael Mouillierat och Bill Sweatt lär försvinna. Det gör också att det öppnas upp helt okej löneutrymme till några ersättare. Lucas Wallmark, som inte fått chansen i Carolina, är givetvis en drömspelare att få tillbaka.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I LULEÅ
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Ilari Melart
Craig Schira
FORWARDS
Joakim Hillding
Jacob Lagacé
Christopher Mastomäki
Kael Mouillierat
Bill Sweatt
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Filip Gustavsson (17/18)
Joel Lassinantti (19/20)
BACKAR
Oscar Engsund (17/18)
Christian Jaros (19/20)
Brendan Mikkelson
Linus Nässén (17/18)
Jan Sandström (17/18)
Pontus Själin (18/19)
Daine Todd (17/18)
FORWARDS
Petter Emanuelsson (17/18)
Einar Emanuelsson (17/18)
Karl Fabricius (18/19)
Andreas Falk (17/18)
Johan Forsberg (18/19)
Johan Harju (18/19)
Anton Hedman (18/19)
Julius Junttila (17/18)
Isac Lundeström (17/18)
Gustav Rydahl (17/18)
✓ MALMÖ
▪▪ Tränarläget: Peter Andersson har kontrakt till våren 2018. Precis som hans assistenter Martin Filander och Jesper Mattsson. Det ser ut att bli en ograverad tränartrojka i Redhawks kommande säsong.
▪▪ Det surras om: Många nyckelspelare sitter på utgående kontrakt och det ser ut som flera av dem lämnar. Hur ersätter Malmö dessa?
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Hela SHL:s kanske bästa målvakt, Oscar Alsenfelt, har utgående kontrakt. Det har även spelare som Noah Welch, Andreas Thuresson och Ilari Filppula. Den sistnämnde placeras av finska medier i TPS.
▪▪ Det behöver man få in: En ny förstakedja. Filppula och Thuresson skulle leda offensiven den här säsongen, nästa säsong är de nog inte kvar. Ska Malmö etablera sig på den övre halvan kommer det att krävas mer pålitliga offensiva ess. Magnus Pääjärvi är en drömvärvning. Backen Patrik Hersley har tidigare sagt att det är Malmö som gäller om han kommer hem. AHL-forwarden Max Görtz uppges vara klar.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I MALMÖ
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Oscar Alsenfelt
BACKAR
André Benoit
Johan Ivarsson
Noah Welch
FORWARDS
Ilari Filppula
Magnus Häggström
Nicklas Jadeland
Konstantin Komarek
Tony Pappila
Andreas Thuresson
Mathias Tjärnqvist
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Christopher Nihlstorp (18/19)
BACKAR
Nils Andersson (17/18)
Erik Andersson (17/18)
Carl-Johan Lerby (17/18)
Jens Olsson (17/18)
Stefan Warg (17/18)
FORWARDS
Christoffer Forsberg (17/18)
Robin Alvarez (18/19)
Erik Forssell (17/18)
Nichlas Hardt (18/19)
Fredrik Händemark (17/18)
Rhett Rakhshani (17/18)
Kom Rosdahl (17/18)
Frederik Storm (19/20)
✓ RÖGLE
▪▪ Tränarläget: Ander Eldebrink förlängde under säsongen och har kontrakt till 2019. Patrik Ross och Roger Hansson kom in nyligen som assisterande och har kontrakt säsongen ut.
▪▪ Det surras om: Överlever Rögle ett kvalspel? Det är den stora frågan. Något som också gör det svårt att planera en trupp för nästa säsong. För allt talar för att det krävs kval för att säkra nytt kontrakt. Eller blir det en ny mäktig slutspurt? När det här skrivs har det tidigare krislaget fem raka segrar.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Förra årets poängkung Patrick Cehlin och årets målkung inledningsvis, Sebastian Wännström, har utgående kontrakt och lär inte sakna anbud från SHL-konkurrenter. Men båda är långtidsskadade. Även lagkaptenen Christopher Liljewall saknar kontrakt nästa säsong.
▪▪ Det behöver man få in: En pålitlig offensiv back. Sedan måste Rögle göra klart med en tydlig förstemålvakt till nästa säsong. Framåt har Rögle 22 (!) forwards i truppen, tio av dem har utgående kontrakt. Finns en del Röglespelare i andra klubbar med utgående kontrakt. Som Ted Brithén och Jakob Lilja. Förlängde nyligen med egna talangerna Simon Ryfors och Filip Karlsson.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I RÖGLE
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
Anders Lindbäck
Oscar Dansk (lån)
BACKAR
Ludvig Claesson
Dominik Granak
Jesper Williamsson
FORWARDS
Patrick Cehlin
Matt Fraser
Edwin Hedberg
Victor Laz
Christopher Liljewall
Viktor Lindgren
Taylor Matson
Felix Schütz
Sebastian Wännström
David Åslin
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Alem Bibic (18/19)
Alen Bibic (18/19)
Cade Fairchild (17/18)
Timothy Liljegren (17/18)
Kevin Marshall (17/18)
FORWARDS
Sebastian Collberg (17/18)
Filip Karlsson (17/18)
Simon Ryfors (17/18)
Jack Connolly (18/19)
Ludvig Elvenes (17/18)
Mathias From (17/18)
Filip Karlsson (18/19)
Bryan Lerg (17/18)
Ludvig Rensfeldt (17/18)
Daniel Sylwander (17/18)
Daniel Widing (17/18)
✓ SKELLEFTEÅ
▪▪ Tränarläget: Fredrik Öberg har kontrakt även över nästa säsong. Bert Robertsson har kontrakt till 2019. Medan Stefan Klockares avtal går ut.
▪▪ Det surras om: Livet efter Lasse Johansson. Vart är Skellefteå på väg sedan den framgångsrike general managern lämnade? Nästa säsongs trupp blir den första som Mikael Lindgren, åtminstone delvis, får sätta sin egen prägel på redan från våren. Det blir några intressanta månader framöver.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Om vi börjar bakifrån finns risken att Niclas Burström, Fredrik Lindgren och sistaminuten-värvningen Mark Katic försvinner av olika anledningar. Dessutom har Kyle Cumiskey redan åkt hem till Nordamerika, på grund av skada. Offensivt har både Jimmie Ericsson och Bud Holloway utgående kontrakt.
▪▪ Det behöver man få in: Det är på back- och målvaktssidan som osäkerheten är störst. Jonathan Pudas har redan skrivit på ett treårskontrakt. Börjar Tim Erixon tröttna på AHL-spel? Men även offensivt behöver Skellefteå fylla på med några namn, och då pratar vi spetsspelare som kan avlasta Joakim Lindström/Oscar Möller. Åtminstone om klubben ska vara en het guldkandidat även nästa säsong.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I SKELLEFTEÅ
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Niclas Burström
Kyle Cumiskey
Anton Öhman
Mark Katic
FORWARDS
Andrew Calof
Jimmie Ericsson
Bud Holloway
Sam Marklund
Pontus Petterström
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Gustaf Lindvall (17/18)
Joni Ortio (17/18)
BACKAR
Sebastian Aho (19/20)
Johan Alm (17/18)
Filip Berglund (17/18)
Emil Djuse (17/18)
FORWARDS
Henrik Hetta (17/18)
Simon Krekula (junior)
Pär Lindholm (18/19)
Joakim Lindström (18/19)
Linus Lindström (junior)
Oscar Möller (18/19)
Jesper Olofsson (17/18)
Sebastian Olsson (17/18)
Adam Pettersson (17/18)
Tim Söderlund (junior)
Andreas Wingerli (17/18)
✓ VÄXJÖ
▪▪ Tränarläget: Sam Hallam har kontrakt över nästa säsong. Även Jörgen Jönsson och målvaktstränaren Andereas Andersson har ett år kvar. Fredrik Hellgren har fast anställning i klubben.
▪▪ Det surras om: Hela den fruktade förstakedjan med Robert Rosén, Tuomas Kiiskinen och Olli Palola saknar kontrakt nästa säsong. Det har varit KHL-rykten runt Rosén under flera år. Fyller 30 år i sommar och inte alls omöjligt att han vill prova på en sväng utomlands.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Utöver förstakedjan lär backduon Eric Martinsson och Calle Rosén få erbjudanden från NHL. Veteranen Cory Murphys kontrakt går ut. Kör han en säsong till? Ville Leino och Josh Hennessy lär inte få nya kontrakt. Skadedrabbade backen Teemu Laakso bröt nyligen sitt kontrakt.
▪▪ Det behöver man få in: Enligt Sportbladets uppgifter är supertalangen Elias Pettersson klar till kommande säsong. Om inte Timrå går upp. Landslagsmålvakten Viktor Fasth är drömspelaren och efter den här säsongen går kontraktet med CSKA ut. Samtidigt har Joacim Eriksson kontrakt även över nästa år och har lyft sitt spel rejält från i höstas. Men vill Fasth spela i Växjö kommande säsong är jag tämligen säker på att det blir så.
FAKTA
KONTRAKTSLÄGET I VÄXJÖ
✓ Utgående kontrakt:
MÅLVAKTER
–
BACKAR
Cory Murphy
FORWARDS
Josh Hennessy
Tuomas Kiiskinen
Ville Leino
Olli Palola
Robert Rosén
Jeff Tambellini
✓ Under kontrakt:
MÅLVAKTER
Viktor Andrén (17/18)
Joacim Eriksson (17/18)
BACKAR
Nick Bailen (17/18)
Oliver Bohm (18/19)
Philip Holm (17/18)
Linus Högberg (17/18)
Arvid Lundberg (17/18)
Eric Martinsson (17/18)
Calle Rosén (17/18)
FORWARDS
Adam Brodecki (17/18)
Nils Carnbäck (junior)
Dennis Everberg (17/18)
Linus Fröberg (18/19)
Erik Josefsson(18/19)
Pontus Netterberg (17/18)
Emil Pettersson (17/18)
Liam Reddox (18/19)
✓ ÖREBRO
▪▪ Tränarläget: Niklas Sundblad skrev på för resten av den här säsongen och över nästa. Har även ett optionsår för säsongen 2018/19. De assisterande tränarna Petri Liimatainen och Niklas Eriksson har kontrakt säsongen ut.
▪▪ Det surras om: Tränarcirkusen har överskuggat det mesta så här långt, samtidigt har spelet varit långt ifrån vad klubben eller publiken hade hoppats på. Klarar Örebro att ordna SHL-spel utan kvalspel? Det är den stora frågan.
▪▪ Nyckelspelare som kan försvinna: Som säsongen sett ut: Vilka spelare ska Örebro vara rädd för att tappa? Kedjan med Libor Hudacek, Marcus Weinstock och Greg Squires har varit lagets bästa. Alla tre har utgående kontrakt. Det har även landslagsforwarden Martin Johansson.
▪▪ Det behöver man få in: Plockade in både Fredric Andersson och Lucas Lessio på korttidskontrakt innan transferfönstret stängde. Sanningen är att Örebro till stora delar behöver bygga ett nytt lag om man nu klarar sig kvar i SHL. Det här känns som ett fuskbygge, dessutom har lite för många skador förstört en del. Daniel Sondell är ett namn det ryktats om på backsidan.
JuniorX- Antal inlägg : 4185
Ishockey. Efter en märklig säsong ska den förre Luleåspelaren besluta om sin framtid. Niklas Olausson ser Luleå som ett av alternativen till hösten.
När säsongen 2013-14 var över valde Niklas Olausson att lämna SHL och Luleå där han spelat i fem år. Han hann med två säsonger i Schweiz med Biel-Bienne innan han under 2016-17 kom till Kärpät.
Där gjorde han 18 poäng (3+15) på 26 matcher när laget från Uleåborg blev åtta i serien men åkte ut åttondelsfinalen mot HIFK efter två raka förluster. Fast något spel i slutspelet blev det inte för Olausson.
– Det var en konstig säsong där jag började bra och hade väl elva poäng på elva matcher innan ryggen pajade. Då var jag borta i två och en halv månad, vilket var tufft. Efter 18 matcher hade jag väl 17 poäng och +8 men sedan ville man ha in en annan spelartyp så jag var högerforward i tredjefemman i fem matcher. Jag vet inte riktigt varför men det är som det är, säger Olausson.
Skadan präglade hans säsong men på slutet blev det ont om speltid för den spelskicklige centern.
– Ska man hitta någon form av anledning så värvade man in ersättare till en spelare och visste inte om jag skulle komma tillbaka. Samtidigt kände jag att jag kunde kommit tillbaka tidigare om man vågat. Så det blev konstigt där. När jag ändå som förstecenter levererat med bra poängsnitt är det inte bara tur i min värld, säger han.
Kärpät hade många spelare i sin trupp och i den konkurrensen var Olausson en av spelarna som hamnade utanför isen.
– Det är klart att de bestämmer och samtidigt hade vi 19 forwards eller något. Samtidigt var sex platser i andra- och fjärdefemman var ungefär låsta. Tredjefemman spelade knappt så det var egentligen förstafemman för mig men när de levererade kan man väl köpa det också. Att spela sju-åtta i minuter i tredjefemman är väl inte riktigt jag men det kändes konstigt när man är värvad och levererar på en nivå som tillhör toppen rent statistiskt i ligan.
Nu när säsongen är över står dörrarna öppna för Olaussons del som främst hoppas på att få mer förtroende i sin nästa klubb.
– Jag har relativt många erbjudanden, fast jag varit skadad. Det positiva är att jag inte spelat tillräckligt med matcher för att vara skadad. På det sättet har jag verkligen kunnat rehaba skadan så ryggen känns bättre än någonsin. Det gäller att där man spelar vet man vad man får. Vill du ha en snabb ytterforward ska man inte sajna mig. Jag har sagt till agenten att jag nog inte hoppa på som i år där allt låter kanon men då är det kanske inte den spelartypen tränarensett framför sig. Det är viktigare än att komma till KHL och tjäna pengar.
Du har ju dina kopplingar till Luleå som man undrar kring?
– Det är absolut ett alternativ. Det är lite att jag inte vet om man har klart med någon tränare men det är absolut intressant. Jag hörde någonstans att det inte skulle bli ”Bulan” men vi får väl se. Det beror lite på vad de vill ha för identitet också och för spelare. Man har väl en fyra-fem av sina bästa år framför sig. Då gäller det att spela och visa det. Vi får se helt enkelt.
Har du haft kontakt med Skuggan eller Ulf Engman?
– Ja, litegrann har vi haft och jag har pratat med båda. Det är bara på pratanivå än så länge. Jag har aldrig jobbat med dem och de har aldrig jobbat med mig. Jag lämnade Luleå för tre år sedan och det är väl inte någon kvar i ledningen. Från klubbdirektör ner till tränarna är det väl inte någon kvar. Luleå är ju Luleå liksom där jag spelat fem år och trivdes kanon. Så det beror helt på vad dem tycker och tänker. Det hade varit annorlunda om det varit Rönken, Bulan, Hento och Åkerström som vet vad man får. Det är som en ny klubb.
Det är bara Greppa som är kvar som materialare.
– Ja, och så Janne Sandström då (skratt).
Lutar det mer åt Sverige eller att stanna utomlands?
– Det är återigen att det beror helt på vad klubben säger. Skulle det luta åt något är det kanske åt Sverige. Det är bara en gissning men det lutar väl åt Sverige. Fast det är ingen panik. Blir det Sverige vill man ha klart det tidigare. De KHL-lag jag pratat med har spelat klart och vill ha svar så det blir väl relativt snart. Det är viktigare att det blir rätt än att det går fort.
När säsongen 2013-14 var över valde Niklas Olausson att lämna SHL och Luleå där han spelat i fem år. Han hann med två säsonger i Schweiz med Biel-Bienne innan han under 2016-17 kom till Kärpät.
Där gjorde han 18 poäng (3+15) på 26 matcher när laget från Uleåborg blev åtta i serien men åkte ut åttondelsfinalen mot HIFK efter två raka förluster. Fast något spel i slutspelet blev det inte för Olausson.
– Det var en konstig säsong där jag började bra och hade väl elva poäng på elva matcher innan ryggen pajade. Då var jag borta i två och en halv månad, vilket var tufft. Efter 18 matcher hade jag väl 17 poäng och +8 men sedan ville man ha in en annan spelartyp så jag var högerforward i tredjefemman i fem matcher. Jag vet inte riktigt varför men det är som det är, säger Olausson.
Skadan präglade hans säsong men på slutet blev det ont om speltid för den spelskicklige centern.
– Ska man hitta någon form av anledning så värvade man in ersättare till en spelare och visste inte om jag skulle komma tillbaka. Samtidigt kände jag att jag kunde kommit tillbaka tidigare om man vågat. Så det blev konstigt där. När jag ändå som förstecenter levererat med bra poängsnitt är det inte bara tur i min värld, säger han.
Kärpät hade många spelare i sin trupp och i den konkurrensen var Olausson en av spelarna som hamnade utanför isen.
– Det är klart att de bestämmer och samtidigt hade vi 19 forwards eller något. Samtidigt var sex platser i andra- och fjärdefemman var ungefär låsta. Tredjefemman spelade knappt så det var egentligen förstafemman för mig men när de levererade kan man väl köpa det också. Att spela sju-åtta i minuter i tredjefemman är väl inte riktigt jag men det kändes konstigt när man är värvad och levererar på en nivå som tillhör toppen rent statistiskt i ligan.
Nu när säsongen är över står dörrarna öppna för Olaussons del som främst hoppas på att få mer förtroende i sin nästa klubb.
– Jag har relativt många erbjudanden, fast jag varit skadad. Det positiva är att jag inte spelat tillräckligt med matcher för att vara skadad. På det sättet har jag verkligen kunnat rehaba skadan så ryggen känns bättre än någonsin. Det gäller att där man spelar vet man vad man får. Vill du ha en snabb ytterforward ska man inte sajna mig. Jag har sagt till agenten att jag nog inte hoppa på som i år där allt låter kanon men då är det kanske inte den spelartypen tränarensett framför sig. Det är viktigare än att komma till KHL och tjäna pengar.
Du har ju dina kopplingar till Luleå som man undrar kring?
– Det är absolut ett alternativ. Det är lite att jag inte vet om man har klart med någon tränare men det är absolut intressant. Jag hörde någonstans att det inte skulle bli ”Bulan” men vi får väl se. Det beror lite på vad de vill ha för identitet också och för spelare. Man har väl en fyra-fem av sina bästa år framför sig. Då gäller det att spela och visa det. Vi får se helt enkelt.
Har du haft kontakt med Skuggan eller Ulf Engman?
– Ja, litegrann har vi haft och jag har pratat med båda. Det är bara på pratanivå än så länge. Jag har aldrig jobbat med dem och de har aldrig jobbat med mig. Jag lämnade Luleå för tre år sedan och det är väl inte någon kvar i ledningen. Från klubbdirektör ner till tränarna är det väl inte någon kvar. Luleå är ju Luleå liksom där jag spelat fem år och trivdes kanon. Så det beror helt på vad dem tycker och tänker. Det hade varit annorlunda om det varit Rönken, Bulan, Hento och Åkerström som vet vad man får. Det är som en ny klubb.
Det är bara Greppa som är kvar som materialare.
– Ja, och så Janne Sandström då (skratt).
Lutar det mer åt Sverige eller att stanna utomlands?
– Det är återigen att det beror helt på vad klubben säger. Skulle det luta åt något är det kanske åt Sverige. Det är bara en gissning men det lutar väl åt Sverige. Fast det är ingen panik. Blir det Sverige vill man ha klart det tidigare. De KHL-lag jag pratat med har spelat klart och vill ha svar så det blir väl relativt snart. Det är viktigare att det blir rätt än att det går fort.
Ny artikel om Olausson:
ISHOCKEY Han har öppnat för att återvända till klubben. Nu kan sportredaktionen avslöja att Niklas Olausson närmar sig en återkomst i Luleå Hockey.
Efter allsvensk succé med Västerås 2008/09 så skrev Niklas Olausson på för Luleå Hockey.
Under sina fem säsonger i Norrbotten växte sen 30-åringen ut till en landslagscenter och han hade en stor roll när klubben vann European Trophy och tog sig till SM-final mot Skellefteå AIK.
Men när Jonas Rönnqvist lämnade tränarrollen våren 2014 så valde Tingsryds AIF-produkten att testa lyckan utomlands.
Först via två år i schweiziska Biel och nu senast i finska storklubben Kärpät, där det på grund av ryggproblem bara blev 26 matcher.
I dessa noterades smålänningen, som de senaste åren har haft sin svenska bas i Luleå, för 18 poäng (3+15).
I en intervju med sportredaktionen tidigare i veckan berättade centern att han har diskuterat framtid med general manager-duon Stefan "Skuggan" Nilsson och Ulf Engman och att det är aktuellt med en återkomst i klubben.
– Det är bara på pratanivå än så länge. Jag har aldrig jobbat med dem och de har aldrig jobbat med mig. Jag lämnade Luleå för tre år sedan och det är väl inte någon kvar i ledningen. Från klubbdirektör ner till tränarna är det väl inte någon kvar. Luleå är ju Luleå liksom där jag spelat fem år och trivdes kanon. Så det beror helt på vad de tycker och tänker. Det hade varit annorlunda om det varit Rönken, Bulan, Hento och Åkerström som vet vad man får. Det är som en ny klubb, sa Olausson då.
LÄS MER: Stjärnan om samtalen med Luleå Hockey (PLUS)
Nu kan sportredaktionen berätta att Niklas Olausson närmar sig en återkomst i Luleå Hockey.
Enligt uppgifter till sportredaktionen är centern nu nära klubben.
Uppgifter som general managern Stefan "Skuggan" Nilsson inte vill kommentera desto mer.
– Generellt så kommenterar vi inte spelare, egentligen inte i nåt ärende, säger Stefan Nilsson.
Sen utvecklar "Skuggan":
– Däremot har vi sagt så här: Att vi har nån form av strategi eller tänk kring lagbygget och där är vi ju intresserade av spelare som på nåt sätt har en anknytning kring Luleå och Norrbotten och vi vill nånstans ha bra koll på de spelare som nån gång har varit här eller har en anknytning till Luleå, säger general managern och tillägger:
– Olausson har nån form av fäste här i och med att damen hans kommer härifrån. Så han är en av de spelare som vi följer, det kan jag väl säga. Eller har följt nu under den här korta tiden som vi har jobbat här. Men i övrigt vill jag egentligen inte kommentera några spelare.
Han sa själv i en intervju med oss i tisdags att han har pratat med dig och "Uffe" (Ulf Engman, assisterande general manager).
– Ja, det kan jag ju i och för sig bekräfta. Det vore dumt att säga att vi inte har det. Det är klart att vi har pratat med honom, det ser jag som inget konstigt med egentligen. Men något längre än så har det inte blivit.
Vi har uppgifter på att han är nära Luleå Hockey.
– Det beror på vad du menar med nära? Han är och tränar med några av killarna och så där, så på så sätt är han nära. Men det är ingenting som jag vill kommentera i övrigt.
Kommer Niklas Olausson att spela i Luleå Hockey från hösten 2017 och framåt?
– Ingen kommentar.
ISHOCKEY Han har öppnat för att återvända till klubben. Nu kan sportredaktionen avslöja att Niklas Olausson närmar sig en återkomst i Luleå Hockey.
Efter allsvensk succé med Västerås 2008/09 så skrev Niklas Olausson på för Luleå Hockey.
Under sina fem säsonger i Norrbotten växte sen 30-åringen ut till en landslagscenter och han hade en stor roll när klubben vann European Trophy och tog sig till SM-final mot Skellefteå AIK.
Men när Jonas Rönnqvist lämnade tränarrollen våren 2014 så valde Tingsryds AIF-produkten att testa lyckan utomlands.
Först via två år i schweiziska Biel och nu senast i finska storklubben Kärpät, där det på grund av ryggproblem bara blev 26 matcher.
I dessa noterades smålänningen, som de senaste åren har haft sin svenska bas i Luleå, för 18 poäng (3+15).
I en intervju med sportredaktionen tidigare i veckan berättade centern att han har diskuterat framtid med general manager-duon Stefan "Skuggan" Nilsson och Ulf Engman och att det är aktuellt med en återkomst i klubben.
– Det är bara på pratanivå än så länge. Jag har aldrig jobbat med dem och de har aldrig jobbat med mig. Jag lämnade Luleå för tre år sedan och det är väl inte någon kvar i ledningen. Från klubbdirektör ner till tränarna är det väl inte någon kvar. Luleå är ju Luleå liksom där jag spelat fem år och trivdes kanon. Så det beror helt på vad de tycker och tänker. Det hade varit annorlunda om det varit Rönken, Bulan, Hento och Åkerström som vet vad man får. Det är som en ny klubb, sa Olausson då.
LÄS MER: Stjärnan om samtalen med Luleå Hockey (PLUS)
Nu kan sportredaktionen berätta att Niklas Olausson närmar sig en återkomst i Luleå Hockey.
Enligt uppgifter till sportredaktionen är centern nu nära klubben.
Uppgifter som general managern Stefan "Skuggan" Nilsson inte vill kommentera desto mer.
– Generellt så kommenterar vi inte spelare, egentligen inte i nåt ärende, säger Stefan Nilsson.
Sen utvecklar "Skuggan":
– Däremot har vi sagt så här: Att vi har nån form av strategi eller tänk kring lagbygget och där är vi ju intresserade av spelare som på nåt sätt har en anknytning kring Luleå och Norrbotten och vi vill nånstans ha bra koll på de spelare som nån gång har varit här eller har en anknytning till Luleå, säger general managern och tillägger:
– Olausson har nån form av fäste här i och med att damen hans kommer härifrån. Så han är en av de spelare som vi följer, det kan jag väl säga. Eller har följt nu under den här korta tiden som vi har jobbat här. Men i övrigt vill jag egentligen inte kommentera några spelare.
Han sa själv i en intervju med oss i tisdags att han har pratat med dig och "Uffe" (Ulf Engman, assisterande general manager).
– Ja, det kan jag ju i och för sig bekräfta. Det vore dumt att säga att vi inte har det. Det är klart att vi har pratat med honom, det ser jag som inget konstigt med egentligen. Men något längre än så har det inte blivit.
Vi har uppgifter på att han är nära Luleå Hockey.
– Det beror på vad du menar med nära? Han är och tränar med några av killarna och så där, så på så sätt är han nära. Men det är ingenting som jag vill kommentera i övrigt.
Kommer Niklas Olausson att spela i Luleå Hockey från hösten 2017 och framåt?
– Ingen kommentar.
Nån som vill lägga in artikeln om att Fagervall är oförstående till Skuggans uttalande?
Kan återberätta från minnet.
Fagervall var oförstående till Skuggans uttalande. Han sa att de inte haft någon dialog med Luleå och att man borde pratat med dem först och inte media.
Sen var han inte främmande för att samarbeta med ett lag från SHL, men betonade att Björklöven aldrig kommer bli något farmarlag till SHL utan det ska vara en win/win situation för båda klubbarna.
Fagervall var oförstående till Skuggans uttalande. Han sa att de inte haft någon dialog med Luleå och att man borde pratat med dem först och inte media.
Sen var han inte främmande för att samarbeta med ett lag från SHL, men betonade att Björklöven aldrig kommer bli något farmarlag till SHL utan det ska vara en win/win situation för båda klubbarna.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Tack!Micke80 skrev:Kan återberätta från minnet.
Låter som ett bra tänk. Trist att det blivit en sån här grej av det. Vi behöver definitivt ett Norrbottniskt lag i HA. Tills vi kan njuta av det, får man hoppas att ledningen odlar en bra relation med löven och andra.
någon som med plus?
http://www.kuriren.nu/sport/darfor-skrev-stjarnan-pa-for-lulea-hockey-nm4505866.aspx
http://www.kuriren.nu/sport/darfor-skrev-stjarnan-pa-for-lulea-hockey-nm4505866.aspx
oggskar- Antal inlägg : 45
Ping ping ping, @oggskar!
Skrivet av Henrik Danielsson.
- Därför skrev stjärnan på för Luleå Hockey:
- ISHOCKEY Han har gjort landskamper med Tre Kronor och han har vunnit backarnas poängliga i Schweiz. Nu berättar Daniel Sondell, 33, om förfrågningarna från KHL-lag – och varför han skrev på ett tvåårskontrakt med Luleå Hockey.
För två dagar sedan tog Salzburgs säsong slut. Semifinalerna blev den svenska backen Daniel Sondells sista matcher med klubben.
De kommande två säsongerna ska 33-åringen spela i Luleå Hockey, vilket blev officiellt under tisdagen.
När sporten når Sondell berättar han att han är kvar i den österrikiska staden. När intervjun görs går han runt i en mataffär. Tidigare under dagen har han haft ett sista möte med Salzburg.
Varför valde du att bli Luleå Hockey-spelare?
–Vad ska jag säga? Man är ändå från Norrland. Det var en av anledningarna, att jag ville komma uppåt. Luleå är en bra förening med ambitioner att vinna. De har varit ett bra lag i många år. De hade ett lite tuffare år i år, men de har alltid möjligheter att gå långt. Det var en av anledningarna.
Vad vill du bidra med? Man måste alltid förtjäna sin roll i laget, men vad vill du ha för roll?
– Jag vill alltid spela. Jag vill vara en kreativ back som åker mycket skridskor, som följer med i anfallen. Jag vill vara kreativ och bidra i powerplay. Det har varit min roll under hela min karriär. Men hockey är så komplex i dag, det gäller att bidra med allt. Men självklart vill jag vara kreativ.
Sondell kommer ursprungligen från Umeå. Han har bland annat spelat i Björklöven, Skellefteå, Rögle, Modo och Örebro.
Han tillhörde Örebro säsongen 2013/14. Därefter gick flyttlasset till Schweiz och Zug, där han blev kvar i två säsonger. Den senaste säsongen inledde han i Lugano, där han gjorde fem poäng på åtta matcher. Sedan lämnade han Schweiz för Österrike och Salzburg. Där blev det tio poäng på 21 grundseriematcher och sedan ytterligare tre poäng på elva slutspelsmatcher.
– Vad jag förbättrat sedan jag lämnade Sverige? Det är tre år sen nu. Man har fått lite mer rutin, helt enkelt. Jag har spelat lite slutspel i Schweiz och här i Salzburg. Det är nyttigt att vara utomlands också, det är lite annorlunda jämfört med Sverige. Det är en annorlunda press när man är import, det gäller att leverera. Sen har jag haft kanadensiska tränare och det har också varit lite annorlunda. Jag har fått mer erfarenhet, kan man säga.
Under åren i Zug öste du in poäng.
– Ja, det gick bra.
Vann du backarnas poängliga något år?
– Ja, andra året där. Det är alltid kul att ha att se tillbaka på när man avslutat karriären.
Enligt Sondell var det fler klubbar än Luleå Hockey som visade intresse för hans tjänster.
– Absolut fanns det fler som visade intresse. Men det kändes helt enkelt bra från start med Luleå. Magkänslan sa att det kändes bra och vi gick lite efter det. Det finns många bra lag i Sverige och utomlands, men det kändes jättebra med Luleå.
Vilka svenska lag som visade intresse vill du nog inte säga...
– (Skratt Näe.
...men kan du säga om det var lag i Schweiz och KHL som visade intresse?
– Det fanns lite intresse, absolut. Men det var inget vi gick vidare med direkt. Det var mer förfrågningar som jag hade, vad jag hade för planer för framtiden. Om jag ville stanna utomlands och sådär. Men det var egentligen ingenting som vi gick vidare med. Det var lite tidigare under säsongen.
Varför blev det förresten ett tvåårskontrakt med Luleå?
– Två år kändes bra. Från båda håll. Det kändes helt okej.
Är det ett rakt tvåårskontrakt eller är det 1+1?
– Det är ett rakt tvåårskontrakt.
TackarUrken skrev:Ping ping ping, @oggskar!
- Därför skrev stjärnan på för Luleå Hockey:
ISHOCKEY Han har gjort landskamper med Tre Kronor och han har vunnit backarnas poängliga i Schweiz. Nu berättar Daniel Sondell, 33, om förfrågningarna från KHL-lag – och varför han skrev på ett tvåårskontrakt med Luleå Hockey.
För två dagar sedan tog Salzburgs säsong slut. Semifinalerna blev den svenska backen Daniel Sondells sista matcher med klubben.
De kommande två säsongerna ska 33-åringen spela i Luleå Hockey, vilket blev officiellt under tisdagen.
När sporten når Sondell berättar han att han är kvar i den österrikiska staden. När intervjun görs går han runt i en mataffär. Tidigare under dagen har han haft ett sista möte med Salzburg.
Varför valde du att bli Luleå Hockey-spelare?
–Vad ska jag säga? Man är ändå från Norrland. Det var en av anledningarna, att jag ville komma uppåt. Luleå är en bra förening med ambitioner att vinna. De har varit ett bra lag i många år. De hade ett lite tuffare år i år, men de har alltid möjligheter att gå långt. Det var en av anledningarna.
Vad vill du bidra med? Man måste alltid förtjäna sin roll i laget, men vad vill du ha för roll?
– Jag vill alltid spela. Jag vill vara en kreativ back som åker mycket skridskor, som följer med i anfallen. Jag vill vara kreativ och bidra i powerplay. Det har varit min roll under hela min karriär. Men hockey är så komplex i dag, det gäller att bidra med allt. Men självklart vill jag vara kreativ.
Sondell kommer ursprungligen från Umeå. Han har bland annat spelat i Björklöven, Skellefteå, Rögle, Modo och Örebro.
Han tillhörde Örebro säsongen 2013/14. Därefter gick flyttlasset till Schweiz och Zug, där han blev kvar i två säsonger. Den senaste säsongen inledde han i Lugano, där han gjorde fem poäng på åtta matcher. Sedan lämnade han Schweiz för Österrike och Salzburg. Där blev det tio poäng på 21 grundseriematcher och sedan ytterligare tre poäng på elva slutspelsmatcher.
– Vad jag förbättrat sedan jag lämnade Sverige? Det är tre år sen nu. Man har fått lite mer rutin, helt enkelt. Jag har spelat lite slutspel i Schweiz och här i Salzburg. Det är nyttigt att vara utomlands också, det är lite annorlunda jämfört med Sverige. Det är en annorlunda press när man är import, det gäller att leverera. Sen har jag haft kanadensiska tränare och det har också varit lite annorlunda. Jag har fått mer erfarenhet, kan man säga.
Under åren i Zug öste du in poäng.
– Ja, det gick bra.
Vann du backarnas poängliga något år?
– Ja, andra året där. Det är alltid kul att ha att se tillbaka på när man avslutat karriären.
Enligt Sondell var det fler klubbar än Luleå Hockey som visade intresse för hans tjänster.
– Absolut fanns det fler som visade intresse. Men det kändes helt enkelt bra från start med Luleå. Magkänslan sa att det kändes bra och vi gick lite efter det. Det finns många bra lag i Sverige och utomlands, men det kändes jättebra med Luleå.
Vilka svenska lag som visade intresse vill du nog inte säga...
– (Skratt Näe.
...men kan du säga om det var lag i Schweiz och KHL som visade intresse?
– Det fanns lite intresse, absolut. Men det var inget vi gick vidare med direkt. Det var mer förfrågningar som jag hade, vad jag hade för planer för framtiden. Om jag ville stanna utomlands och sådär. Men det var egentligen ingenting som vi gick vidare med. Det var lite tidigare under säsongen.
Varför blev det förresten ett tvåårskontrakt med Luleå?
– Två år kändes bra. Från båda håll. Det kändes helt okej.
Är det ett rakt tvåårskontrakt eller är det 1+1?
– Det är ett rakt tvåårskontrakt.
oggskar- Antal inlägg : 45
Micke80 skrev:Kan återberätta från minnet.
Faktum är att det inte varit något annat än win/win när det gäller olika samarbeten med Luleå och andra allsvenska klubbar. Luleå lånar ut lovande spelare som man vill ska få speltid och Björklöven får lovande spelare. Vad jag vet så brukar sällan Luleå kalla tillbaka dessa spelare OM det inte är absolut nödvändigt.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Tror lite varför Fagervall lackar ur en smula är det finns inget skrivet avtal samt att Löven vill nog i största mån få behålla spelarna som lånas också!
NallePhu- Antal inlägg : 18665
https://www.google.se/search?q=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&oq=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nån?
Nån?
tibet- Antal inlägg : 1298
tibet skrev:https://www.google.se/search?q=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&oq=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nån?
Han har en individuell plan för träningen och stegringen men berättar att han är på is 1-2 ggr/vecka och kör för fullt och att planen är att han ska köra för fullt när laget går på is 7/8.
Micke80 skrev:tibet skrev:https://www.google.se/search?q=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&oq=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nån?
Han har en individuell plan för träningen och stegringen men berättar att han är på is 1-2 ggr/vecka och kör för fullt och att planen är att han ska köra för fullt när laget går på is 7/8.
Låter som att vi har köpt ett JAS till kostnad för ett Cessna Tack!
tibet- Antal inlägg : 1298
tibet skrev:Micke80 skrev:tibet skrev:https://www.google.se/search?q=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&oq=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nån?
Är min förhoppning också
Hoppas bara det inte är en tidig JAS med buggar i styrsystemetMicke80 skrev:tibet skrev:Micke80 skrev:tibet skrev:https://www.google.se/search?q=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&oq=Cehlins+gl%C3%A4djebesked%3A+%22Allt+g%C3%A5r+enligt+plan%22&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Nån?
Är min förhoppning också
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Kan det vara så att Luleå kände sig tvugna att värva Chelin eftersom att ingen annan ville efter det som hände? Spekulerar då att Luleå känner att de på något sätt gjort sig skyldiga till Chelins skada då detta skedde under en match mot just Luleå och att man tar ansvar över hans situation som spelare, ger honom en chans till comeback. Känns som att samma sak skedde med Oscar Sund
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Norrlandstoken skrev:Kan det vara så att Luleå kände sig tvugna att värva Chelin eftersom att ingen annan ville efter det som hände? Spekulerar då att Luleå känner att de på något sätt gjort sig skyldiga till Chelins skada då detta skedde under en match mot just Luleå och att man tar ansvar över hans situation som spelare, ger honom en chans till comeback. Känns som att samma sak skedde med Oscar Sund
Oboy, nu tror jag du är ute och slirar rejält
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Sida 16 av 21 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 21
Sida 16 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet