Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

+95
Slapshot
KaptenBlodskelett
Swhy
Sundance Kid
Kapten Haddock
JuniorX
RogerC
Rikky
NilsOskar
amarule
Admin
makkanmakkan
UnSaccoDiSoldi
ski3r
LHF96
nummer 17
Donowitz
kokostrollet
Bjoern
Mickeee
Lajon
Davidoff
DonP
Ivanhoe
Qirren
Vexet
Fred Herbert
Sportchefen #2
mango
Puckad
Lasse Proppmätt
Luleåfan
tibet
Myrman
Grizzly
Sir Prozac
rumpztr
Micke80
Ingemar
NallePhu
Hedanders
MickkeJ
Pajala
icemask
kniba
farre
zamboni
Old Brooklyn
Zeth
apa19
Luddelajnen
Purre
rasbiologen
CKa
jimpa99
stormvägen
Kallepedal
Lars158
hokkzorz
Lulefan
Rönken
Loop
Rayko
Dave Rock
delphi
Urken
LubosC
LuleåWinston
Pentothal
knutten
Norlin
BodenSwe
PM
Bamsefar
JayDee
pingu
Tony Moore
Redbear
Kato
MrA
FruktHamster
Mange
Bilderberg
Dalle
Zeb Macahan
Jonken
Johan__
Högljudd
LulefanGBG
Tigerman
Chris Hendrix
Snikne Ville
Beast.
Salle
99 posters

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Mickeee tis 03 feb 2015, 03:18

Snikne Ville skrev:Tänkvärt från Madhawk, som vanligt.
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/02/02/intressant-att-se-luleas-satsning/

Fast skellefteå köpte ju sig till två guld. Är ju inte så att möller,bellemare , sevc, holloway, skogs, h.karlsson, heed frögren , j.eriksson kom till skellefteå för kul skull utan dem fick helt enkelt mest betalt där
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Pajala tis 03 feb 2015, 05:38

Luleå blir nog nya köplustan nu, nä man använd pengarna med förstånd Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av Sir Prozac tis 03 feb 2015, 08:23

Jag är fortfarande i chocktillstånd! Fruktis får nog byta nick om han vill ha mothugg i framtiden. Här på forumet är du för stor att käftas med.

TUSEN TACK!!! (känner mig sjukt skamsen som tvivlade på dina "rykten")

Sir Prozac

Antal inlägg : 2491

Inlägg av Bilderberg tis 03 feb 2015, 08:34

Mickeee skrev:Fast skellefteå köpte ju sig till två guld. Är ju inte så att möller,bellemare , sevc, holloway, skogs, h.karlsson, heed frögren , j.eriksson kom till skellefteå för kul skull utan dem fick helt enkelt mest betalt där

Fast just Heed, Ericsson och Bellemare fick ju sina genombrott i Skellefteå. Att dom nu är dyra håller jag däremot med om.

Bilderberg

Antal inlägg : 53

Inlägg av nummer 17 tis 03 feb 2015, 09:23

Ja vad fan ska man säga!!! Tack Jakob Porser!!! Very Happy Smile cheers lol! Sånt som jag själv tänkt nån gång "fan om jag blev stenrik då skulle jag sponsra Luleå"! Tack Frukthamstern?! Eller?

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av delphi tis 03 feb 2015, 09:34

Även jag befinner mig i chock. Men låt oss lyssna till FruktHamsterns önskemål att fortsätta ha kritiska svar och inget "stryka medhårs". Det borde ses som en allmän skyldighet här.

Detta kan dock innebära att vi har möjlighet att vinna guld igen. Och den KÄNSLAN skulle inte kunna vara mätbar. Det blir spännande att följa detta.
delphi
delphi

Antal inlägg : 400

Inlägg av LHF96 tis 03 feb 2015, 09:47

Old Brooklyn skrev:Väldigt glad för alla inblandade. Vet att jag själv varit i sjunde himlen om jag haft resurserna och möjligheterna att göra detta. Grattis alla, och tack!

Sen kan vi väl lägga ner alla diskussioner och funderingar vi har kring en av forumets mest uppskattade och flitiga skribenter? Undrar man över något så får man väl fråga honom och vänta på att han svarar. Själv hoppas jag att få fortsätta att stöta och blöta frågor med Hamstern och skulle tycka det var jävligt synd ifall hans närvaro minskade för att forumet flashbackade ur kring hans person.

++++++
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3532

Inlägg av LHF96 tis 03 feb 2015, 09:55

Läste först att Joakim Posener går in som storsponsor och blev lite kallsvettig där ett tag hehe...

Skämt åsido, grymt kul att det är en genuin LHF-supporter som vill stötta föreningen i sitt hjärta. Jag tror många andra inklusive mig funderat i banorna över vad man skulle kunna göra för LHF om man hade resurserna. Känns som en liten solskenshistoria att en av oss funderat på detta och nu fått möjligheten att göra något av dessa funderingar Smile
LHF96
LHF96

Inlägg av farre tis 03 feb 2015, 10:01

Snyggt, Frukthamstern!
farre
farre

Antal inlägg : 2143

Inlägg av nummer 17 tis 03 feb 2015, 10:35

farre skrev:Snyggt, Frukthamstern!

Åh fan. Födelsenummer och ort är samma på Posner som Frukthamstern!! Nu börjar till och med skeptikern i mig tro på att Frukthamstern är våran hjälte Posner!

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av ski3r tis 03 feb 2015, 10:42

Var tvungen att registrera mig efter flera år av enbart läsande bara för att skriva detta:
Tack Frukthamstern!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 03 feb 2015, 10:51

Bilderberg skrev:
Mickeee skrev:Fast skellefteå köpte ju sig till två guld. Är ju inte så att möller,bellemare , sevc, holloway, skogs, h.karlsson, heed frögren , j.eriksson kom till skellefteå för kul skull utan dem fick helt enkelt mest betalt där

Fast just Heed, Ericsson och Bellemare fick ju sina genombrott i Skellefteå. Att dom nu är dyra håller jag däremot med om.

Ericssons Saik resa beror ju på "svågerpolitik" hela hans släkt är ju därifrån vet inte riktigt hela historien men hans farsa är väl från Malå han spelade en säsong för Saik 78/79 och Jimmie föddes i Ske och dom flyttade till södra Sverige när Jimmie var liten pojk kanske p.g.a hockeyn eller så var det jobb han spelade sen i Karlskrona troligen med Loob bröderna och några säsongen i Vita Hästen
Jimmies har ju Vita Hästen som moderklubb
Jonathan 4 år yngre är född i Karlskrona.

Senast ändrad av Lasse Proppmätt den tis 03 feb 2015, 10:56, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2144

Inlägg av Rönken tis 03 feb 2015, 10:54

Lasse Proppmätt skrev:
Bilderberg skrev:

Erickssons Saik resa beror ju på "svågerpolitik" hela hans släkt är ju därifrån vet inte riktigt hela historien men hans farsa är väl från Ske kanske t.o.m mamman då Jimmie föddes i Ske och dom flyttade till södra Sverige när Jimmie var liten pojk Jonathan 4 år yngre är ju född i Karlskrona.

Gäller att ha råd att behålla spelare, även "egna" spelare så som Lindström. Skulle Luleå ha råd att behålla en stomme i Harju-Omark-Fransson t.ex. under en längre tid är det så klart mer fördelaktigt än att byta ut laget var annan säsong och hoppas att spetsen man värvar håller (lex Dixon).
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 03 feb 2015, 11:00

Rönken skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Bilderberg skrev:

Erickssons Saik resa beror ju på "svågerpolitik" hela hans släkt är ju därifrån vet inte riktigt hela historien men hans farsa är väl från Ske kanske t.o.m mamman då Jimmie föddes i Ske och dom flyttade till södra Sverige när Jimmie var liten pojk Jonathan 4 år yngre är ju född i Karlskrona.

Gäller att ha råd att behålla spelare, även "egna" spelare så som Lindström. Skulle Luleå ha råd att behålla en stomme i Harju-Omark-Fransson t.ex. under en längre tid är det så klart mer fördelaktigt än att byta ut laget var annan säsong och hoppas att spetsen man värvar håller (lex Dixon).

Jo samt att dom som drar på äventyr söderut /andra länder har en bra känsla för moderklubben inte som t.e.x Robert Nordmark som tydligt markerade sitt missnöje i riksmedia och sa att han skulle inte lira mer i LHF så länge den "ledningen" var kvar

Gäller förresten allt runt i kring föreningen där har Ske lyckats mycket bättre än LHF det känns som att hela norra V-botten (ja t.o.m halva ume) står bakom Ske medans det t.o.m i Luleå finns massor med människor som föraktar LHF.

Senast ändrad av Lasse Proppmätt den tis 03 feb 2015, 11:05, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Inlägg av CKa tis 03 feb 2015, 11:02

nummer 17 skrev:

Åh fan. Födelsenummer och ort är samma på Posner som Frukthamstern!! Nu börjar till och med skeptikern i mig tro på att Frukthamstern är våran hjälte Posner!

Ja det står ju även detta på hans profil här:

ob/hobbies: Co-founder, Game Developer - Mojang AB

CKa

Antal inlägg : 1359

Inlägg av Mickeee tis 03 feb 2015, 11:06

Lasse Proppmätt skrev:
Bilderberg skrev:

Ericssons Saik resa beror ju på "svågerpolitik" hela hans släkt är ju därifrån vet inte riktigt hela historien men hans farsa är väl från Malå han spelade en säsong för Saik 78/79 och Jimmie föddes i Ske och dom flyttade till södra Sverige när Jimmie var liten pojk kanske p.g.a hockeyn eller så var det jobb han spelade sen i Karlskrona troligen med Loob bröderna och några säsongen i Vita Hästen

Tänkte närmast på deras guldmålis joakim eriksson inte jimmie.
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 03 feb 2015, 11:09

CKa skrev:
nummer 17 skrev:

Ja det står ju även detta på hans profil här:

ob/hobbies:    Co-founder, Game Developer - Mojang AB

Hade ingen aning om vad det var för nåt man är ju en gammal gubbe det enda jag gör i den världen är att vinna SM med LHF på EA-sports NHL13 på en X-Box (är själv med i laget såklart) man trycker nästan sönder kontrollen då det är spännande Smile

Lasse Proppmätt

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 03 feb 2015, 11:13

Mickeee skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Bilderberg skrev:

Tänkte närmast på deras guldmålis joakim eriksson inte jimmie.
Aha jo det skiljer ju ett C mot ett K men Jocke fick väl inte plats nån annan stans och kändes som ett osäkert kort han var ju dessutom båsöppnare bakom Hadelöv ett tag.
Jimmie är ju heller inte en egen produkt som många vill tro och ska man räkna som Saikarna gör så är inte Jocke Lindström det heller enligt Saikarna är man egen produkt om man gått igenom deras J-lag det gjorde aldrig Lindström han valde Modo istället.

Lasse Proppmätt

Inlägg av Puckad tis 03 feb 2015, 12:44

Lasse Proppmätt skrev:
Jo samt att dom som drar på äventyr söderut /andra länder har en bra känsla för moderklubben inte som t.e.x Robert Nordmark som tydligt markerade sitt missnöje i riksmedia och sa att han skulle inte lira mer i LHF så länge den "ledningen" var kvar

Gäller förresten allt runt i kring föreningen där har Ske lyckats mycket bättre än LHF det känns som att hela norra V-botten (ja t.o.m halva ume) står bakom Ske medans det t.o.m i Luleå finns massor med människor som föraktar LHF.

Utan att veta bakgrunden till Nordmarks uttalande så belyser det några saker:
-Ledningen måste vara proffsig för attrahera de bästa.
-Spelare måste känna de kommer att fortsätta utvecklas i en klubb.  Dvs det måste vara kvalité på tränare och övrig stab. Vi vill inte ha de som kommer för att casha in.

Annars får man inte möjlighet att skaffa rätt stjärnor.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av kokostrollet tis 03 feb 2015, 14:21

kokostrollet skrev:Är så klart fortfarande lite silkesmatt i ögonen och fattar fortfarande inte riktigt att det är sant, så det är så klart kanske tidigt att försöka vara konstruktiv.

Men då man så klart själv redan tidigare funderat på vad man själv hade gjort om man hade medlen, så skall är här några punkter:

1. Hade satsat på få, men viktiga stomspelare i form av spets med lokal anknytning precis som nämnts. Harju (redan inne), Omark, Fransson, Grizzly, och liknande är alla den kategorin. Lägger till Olausson och även Klasen som båda såväl som genombrott i klubben också verkar ha hjärtan kvar här (såg ni intervjun med Klasen i Sportbladet förresten?) så de känns relevanta.

Men skall jag vara ärlig, hade jag nog valt lite andra vägar i första hand och försökt öronmärka sponsorpengar till följande typ av ändamål:

2. Resurser till juniorlagen eller hockeygymnasium i någon form. Vad skulle en extra klass på hockeygym göra för LHF på lång sikt? Ganska mycket tror jag själv liksom den typ av spetsvärvningar som LHF varit hyfsat lyckosamma med på juniorsidan i form av spets utifrån såsom Kukan, Cehlarik, Komarek, Jaros, osv. som kan växa in i A-laget på väg mot NHL. Väljer man dessutom medvetet den typ av spets, t.ex. små spelare som man på förhand vet ej kommer att vara lika attraktiva för liten rink och de fördomar de har om spelare där, så är det ännu mer rätt.

3. Ishallar, typ uterinkar och utökade träningsmöjligheter för hockeyspelande ungdom i Norrbotten. Självklart norr om Luleå för att minska risk för onödig kannibalisering till de sexfingrade som i Övertorneo, Luleå, Kiruna, etc. Det är den typen av satsningar som kanske kan ske i samspel med kommunen och samfinansiering för att få ännu bättre bang for the buck. Det är också den typen av investeringar som LHF som klubb knappast skulle göra då man är mer kortsiktig i sitt tänk.

Överlag tror jag hårt på att satsa på långsiktiga grejer snarare än kortsiktiga jättevärvningar även om det inte är lika sexigt. För LHF på lång sikt tror jag dock att det kan ge ännu viktigare resultat och bättre bang for the buck. Räcker ju att titta på vad Skellefteå gjort med sina juniorsatsningar och tidigare Modo för att se vilken effekt den typen av långsiktighet faktiskt kan ha.

Ser att Dragskott är inne på samma linje kring långsiktighet.
http://dragskott.blogspot.se/2015/02/lulea-hockey-kan-bli-mer-eller-mindre.html

Skriver under på allt han skriver, förutom "kringverksamheten" i form av fastigheter och liknande. Tror det är livsfarligt att börja ge sig på business inom ett helt annat område än kärnverksamheten, dvs. ishockey och därtill relaterade kringtjänster (såsom Restaurang i Arenan, etc) som åtminstone på något sätt är kopplat till ishockey som underhållning.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2684

Inlägg av Dalle tis 03 feb 2015, 14:32

Är väl sist in i det här fallet. Känns faktiskt oerhört roligt det som uppdagats här på forumet. Det gläder mig också att det rör sig om en forumdeltagare som i sak håller en relativt hög nivå bland sina inlägg. Visst kommer det att kännas lite udda framöver om man någon gång kommer att diskutera med vederbörande, men så länge man är saklig med sina åsikter så är det väl inga problem. Detta gäller väl generellt här på forumet, eller Smile ?

Som några har antytt så är det väl mångas våta dröm att sponsra vårt kära lag med en ansenligare mängd pengar. Så även för mig. Jag är på det klara vad jag skulle göra i sådant fall i min lilla låtsasvärld Wink.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449

Inlägg av Tigerman tis 03 feb 2015, 14:42

kokostrollet skrev:
kokostrollet skrev:Är så klart fortfarande lite silkesmatt i ögonen och fattar fortfarande inte riktigt att det är sant, så det är så klart kanske tidigt att försöka vara konstruktiv.

Men då man så klart själv redan tidigare funderat på vad man själv hade gjort om man hade medlen, så skall är här några punkter:

1. Hade satsat på få, men viktiga stomspelare i form av spets med lokal anknytning precis som nämnts. Harju (redan inne), Omark, Fransson, Grizzly, och liknande är alla den kategorin. Lägger till Olausson och även Klasen som båda såväl som genombrott i klubben också verkar ha hjärtan kvar här (såg ni intervjun med Klasen i Sportbladet förresten?) så de känns relevanta.

Men skall jag vara ärlig, hade jag nog valt lite andra vägar i första hand och försökt öronmärka sponsorpengar till följande typ av ändamål:

2. Resurser till juniorlagen eller hockeygymnasium i någon form. Vad skulle en extra klass på hockeygym göra för LHF på lång sikt? Ganska mycket tror jag själv liksom den typ av spetsvärvningar som LHF varit hyfsat lyckosamma med på juniorsidan i form av spets utifrån såsom Kukan, Cehlarik, Komarek, Jaros, osv. som kan växa in i A-laget på väg mot NHL. Väljer man dessutom medvetet den typ av spets, t.ex. små spelare som man på förhand vet ej kommer att vara lika attraktiva för liten rink och de fördomar de har om spelare där, så är det ännu mer rätt.

3. Ishallar, typ uterinkar och utökade träningsmöjligheter för hockeyspelande ungdom i Norrbotten. Självklart norr om Luleå för att minska risk för onödig kannibalisering till de sexfingrade som i Övertorneo, Luleå, Kiruna, etc. Det är den typen av satsningar som kanske kan ske i samspel med kommunen och samfinansiering för att få ännu bättre bang for the buck. Det är också den typen av investeringar som LHF som klubb knappast skulle göra då man är mer kortsiktig i sitt tänk.

Överlag tror jag hårt på att satsa på långsiktiga grejer snarare än kortsiktiga jättevärvningar även om det inte är lika sexigt. För LHF på lång sikt tror jag dock att det kan ge ännu viktigare resultat och bättre bang for the buck. Räcker ju att titta på vad Skellefteå gjort med sina juniorsatsningar och tidigare Modo för att se vilken effekt den typen av långsiktighet faktiskt kan ha.

Ser att Dragskott är inne på samma linje kring långsiktighet.
http://dragskott.blogspot.se/2015/02/lulea-hockey-kan-bli-mer-eller-mindre.html

Skriver under på allt han skriver, förutom "kringverksamheten" i form av fastigheter och liknande. Tror det är livsfarligt att börja ge sig på business inom ett helt annat område än kärnverksamheten, dvs. ishockey och därtill relaterade kringtjänster (såsom Restaurang i Arenan, etc) som åtminstone på något sätt är kopplat till ishockey som underhållning.
Om inte annat, börjar man spekulera i fastigheter, som i Luleå idag är relativt högt värderade så riskerar man två saker: Dels att få se sina tillgångar rasa i värde, dels konkurrera med sina egna sponsorer på deras marknad.
Enstaka fastigheter för främst eget bruk är förstås helt OK och nästan nödvändigt, men börja köpa upp bestånd som en ren finansiell verksamhet ger jag inte mycket för. Det är trots allt en ideell idrottsförening, och inget företag med vinstkrav från ägarna. Man kan väl rentav säga att ägarna = medlemmarna helst borde se att föreningen gör nollresultat för allt över det missgynnar medlemmarna t.ex. i form av onödigt höga biljettpriser.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Micke80 tis 03 feb 2015, 17:14

Ja men då har jag, efter några dagars frånvaro, gått igenom alla dessa inlägg och hyllningar.
Jag instämmer i allas era hyllningar, det är helt underbart att en supporter, med hjärta för klubben i första hand och inte att synas i första hand, har möjligheten att gå in med pengar i "min" klubb.

Sen måste vi ju alla sansa oss lite. Ingen av oss vet vilka summor det pratas om eller under vilken tidsperiod. Eller kanske måste rätta mig själv, FruktHamstern bör ju ha lite koll på det Smile
Jag hoppas också att det satsas smart om det kommer in stora belopp. Men hur den smarta satsningen ska se ut handlar ju om hur avtalet ser ut. Att skicka in t ex2 mille/år i tio år är ju en sjukt stor inkomst (20 miljoner), men det ger ingen toppspelare i truppen. Däremot kan det ge förutsättningar att bättra på organisationen, så som scoutverksamheten mm.

Nä Fruktis, du ska ha ett enormt stort tack av mig och jag är överlycklig att du valt att göra detta, men jag hoppas att ni alla sansar er och litar på att ledningen i klubben har en bra känsla var pengarna ska satsas.

OM vi däremot snackar stora pengar till värvningar så hoppas jag på, hellre få riktigt bra spelare på fler årskontrakt än många bra spelare på korta kontrakt.
Jag hoppas också på spelare i första hand från norr eller åtminstone Sverige än spelare från andra länder, detta enbart för att det är lättare för publiken att identifiera sig med laget samt för spelarna att trivas i vårt klimat och vår lilla stad.

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av Sportchefen #2 tis 03 feb 2015, 19:25

Chefen talar ut. Bra intervju.
http://www.nsd.se/sport/luleas-nya-storsponsor-jag-ar-inte-abramovitj-9054693.aspx

Sportchefen #2

Antal inlägg : 940

Inlägg av Rönken tis 03 feb 2015, 19:28

Sportchefen #2 skrev:Chefen talar ut.
http://www.nsd.se/sport/luleas-nya-storsponsor-jag-ar-inte-abramovitj-9054693.aspx

Låter sunt. Blir en jäkla skillnad att kunna värva två riktigt bra spelare istället för två hyfsat bra - eller hur stora summor det nu må röra sig om.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Ivanhoe tis 03 feb 2015, 19:36

Det var precis dom svar man vill höra.. Det är inget ego-projekt, utan han vill långsiktigt hjälpa Luleå hockey till en bättre framtid. Man blir genuint glad av att läsa intervjun!

Ivanhoe

Antal inlägg : 518

Inlägg av Sir Prozac tis 03 feb 2015, 19:42

Man blir ju för fan tårögd! Vilken hjälte.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2491

Inlägg av LHF96 tis 03 feb 2015, 20:05

Sir Prozac skrev:Man blir ju för fan tårögd! Vilken hjälte.

+
LHF96
LHF96

Inlägg av kokostrollet tis 03 feb 2015, 20:06

Wow, riktigt bra intervju och märks att det är en ödmjuk kille med fötterna stadigt på jorden trots stadig kassa. Grymt snygg tröja förövrigt...
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2684

Inlägg av Norlin tis 03 feb 2015, 20:10

Ja, det var en snygg intervju.
Har för övrigt varit överdrivet tyst från fruktis här sedan nyheten kom ut.
Ingen idé att hålla låg profil. Här inne är vi alla vänner Smile
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4518

Inlägg av Micke80 tis 03 feb 2015, 23:14

Ja den där intervjun föll mig i smaken. Oavsett stor eller liten summa så är det helt rätt inställning till det hela.

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av Snikne Ville tis 03 feb 2015, 23:37

Ser på bilderna i NSD att Notch också was in da house tonight. Stöckel som ett frimärke.. Smile
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6526

Inlägg av UnSaccoDiSoldi ons 04 feb 2015, 01:46

Vilken saga, man blir som en grabb på julafton när man läser historier likt detta. Nåväl, grymt jobbat Fruktis!

Tror detta blir kanon då min känsla är att föreningen har rätt folk på rätt plats..
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235

Inlägg av CKa ons 04 feb 2015, 04:58

FruktHamster skrev:
#96 skrev:
Rönken skrev:
#96 skrev:
Rönken skrev:
#96 skrev:
Rönken skrev:http://minecraft.gamepedia.com/Jakob_Porsér - avataren är bekant.

Tänke precis skriva det Haha

Fruktis för alla som inte kopplar direkt då Smile

hatten av för Fruktis om det är han då =)

Ja det är han ja.

Lasse, din grej om guldhamster var ganska korrekt då. Visste du? Smile

o Fruktis har man hackat på *skäms*

Sluta för fan inte med det. Är varken intresserad av silkesvantar eller att bli klappad medhårs.

Vi får se till att vi tjafsar vidare då! Väldigt kul att du och Markus firar med oss och laget ikväll dock!

CKa

Inlägg av Snikne Ville ons 04 feb 2015, 16:17

Det här känns väl kanske som ett jävligt förenklat resonemang.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/vdn-om-porser-kan-hjalpa-oss-bli-en-stormakt-8112947.aspx
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av CKa ons 04 feb 2015, 16:58

Snikne Ville skrev:Det här känns väl kanske som ett jävligt förenklat resonemang.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/vdn-om-porser-kan-hjalpa-oss-bli-en-stormakt-8112947.aspx

Fast det är ju exakt det som det handlar om i slutändan.

CKa

Inlägg av Snikne Ville ons 04 feb 2015, 17:13

CKa skrev:
Snikne Ville skrev:Det här känns väl kanske som ett jävligt förenklat resonemang.

Nej, jag anser att det är snudd på infantilt att tro..."Om "Osten" (Lars Bergström, sportchef) stadigt skulle ha några miljoner till, så tror vi att vi kan ta steget att vara i final nästan varje år."

Så enkelt är det inte.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Urken ons 04 feb 2015, 17:22

Snikne Ville skrev:
CKa skrev:

Nej, jag anser att det är snudd på infantilt att tro..."Om "Osten" (Lars Bergström, sportchef) stadigt skulle ha några miljoner till, så tror vi att vi kan ta steget att vara i final nästan varje år."

Så enkelt är det inte.

Självfallet är det abderitiskt. Dock är det enkelt att rätta till uttalandet genom att lägga till "Åtminstone ger det oss ett förbättrat utgångsläge." efter hans uttalande. Att det sedan skall lyckas finns det inga garantier för.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Kagen ons 04 feb 2015, 17:57

[quote="Urken"]
Snikne Ville skrev:
Självfallet är det abderitiskt. Dock är det enkelt att rätta till uttalandet genom att lägga till "Åtminstone ger det oss ett förbättrat utgångsläge." efter hans uttalande. Att det sedan skall lyckas finns det inga garantier för.

Håller helt med.

Något som Luleå ska sträva efter är att vara en så pass attraktiv förening att spelare söker sig hit trots att Luleå betalar mindre än några konkurrenter. Se på Linus Klasen t.ex, som hade kunnat tjäna bättre i massor av andra klubbar. Om Luleå vårdar sitt rykte om att kunna utveckla spelare och få redan bra spelare att ta nästa kliv i karriären är massor vunnet. Här är en stor utmaning för Luleås ledning att trots omhuldade skriverier om minecraft miljardären hålla focus på att utveckla spelare och att det är den vägen som ska leda till framtida framgångar.

Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1776

Inlägg av ski3r ons 04 feb 2015, 18:21

Det nyttiga med de extra miljonerna är inte att kunna värva ihop ett nytt lag, det är att kunna behålla våra bästa spelare när de väl slagit igenom.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av Puckad ons 04 feb 2015, 18:45

Kagen skrev:...
Något som Luleå ska sträva efter är att vara en så pass attraktiv förening att spelare söker sig hit trots att Luleå betalar mindre än några konkurrenter. Se på Linus Klasen t.ex, som hade kunnat tjäna bättre i massor av andra klubbar. Om Luleå vårdar sitt rykte om att kunna utveckla spelare och få redan bra spelare att ta nästa kliv i karriären är massor vunnet. Här är en stor utmaning för Luleås ledning att trots omhuldade skriverier om minecraft miljardären hålla focus på att utveckla spelare och att det är den vägen som ska leda till framtida framgångar.
+1
Om vi skapar en miljö där alla spelare vet att de utvecklas, så kommer de som vill utvecklas till oss.
Om vi skapar en hög-löne miljö, så får vi till oss de som vill casha in.

Så hur ser en dröm-stab ut? (målvakts)-tränare, coacher etc.

Vem är europas bästa utbildande tränare? I vilket J20 lag finns hen?

Tänk att få spelare att tänka: "Jag vet att jag tjänar 10% mindre än vad jag kunde fått, men efter 2 år här så vet jag att mitt marknadsvärde fördubblats"
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av CKa ons 04 feb 2015, 19:29

ski3r skrev:Det nyttiga med de extra miljonerna är inte att kunna värva ihop ett nytt lag,  det är att kunna behålla våra bästa spelare när de väl slagit igenom.

Exakt detta jag menar! Att sedan Osten gör ett så pass bra jobb redan nu med en relativt liten budget gör ju att det finns ännu större potential att ta det till nästa nivå.

CKa

Inlägg av FruktHamster tor 05 feb 2015, 10:11

Onekligen.
Även med utökad budget så finns det garanterat de lag som har ännu mer att röra sig med.
Och utöver det har det väl bevisats rätt många gånger om att ekonomi inte betyder allt i hockey. Det bör - om allt sköts rätt - underlätta, men några garantier finns naturligtvis aldrig och tur är väl det.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 05 feb 2015, 10:22

FruktHamster skrev:

Onekligen.
Även med utökad budget så finns det garanterat de lag som har ännu mer att röra sig med.
Och utöver det har det väl bevisats rätt många gånger om att ekonomi inte betyder allt i hockey. Det bör - om allt sköts rätt - underlätta, men några garantier finns naturligtvis aldrig och tur är väl det.
Nä, det går inte att köpa ett guld, det blev man varse om när Real Madrid köpte upp i princip varenda superstjärna de såg där någon gång runt sekelskiftet, och misslyckades totalt.

Men som sagt, med ett bra cashflow så är det enklare att bygga upp och utveckla organisationen - och behålla de bra spelarna längre.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av Högljudd tor 05 feb 2015, 10:30

FruktHamster skrev:

Onekligen.

Visst är det så men som ski3r skriver så har vårat stora problem de mörka åren varit att vi inte haft de ekonomiska musklerna att kunna behålla klasspelare när lag i sydbotten och världen viftat med börsen. Spelare som Ledin, Frallan, Bartecko mfl tänk om vi haft dem kvar något eller några år längre när det begav sig då hade då i alla fall jag under den tiden haft bättre nattsömn. Just de där kroniska tappen av spets gjorde oss aldrig till mer än ett "ut i kvarten lag".
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011

Inlägg av CKa tor 05 feb 2015, 10:40

Högljudd skrev:
FruktHamster skrev:

Onekligen.

Visst är det så men som ski3r skriver så har vårat stora problem de mörka åren varit att vi inte haft de ekonomiska musklerna att kunna behålla klasspelare när lag i sydbotten och världen viftat med börsen. Spelare som Ledin, Frallan, Bartecko mfl tänk om vi haft dem kvar något eller några år längre när det begav sig då hade då i alla fall jag under den tiden haft bättre nattsömn. Just de där kroniska tappen av spets gjorde oss aldrig till mer än ett "ut i kvarten lag".

+1. Tycker absolut inte Luleå ska ändra sin värvningsstrategi särskilt mycket, förutom att kanske göra något försök på spelare som exempelvis Omark då. Men just tryggheten att veta att det finns ekonomiskt utrymme för att åtminstone inte bli utbudad av andra SHL-klubbar, när det handlar om spelare som redan finns i laget.

Värsta möjliga scenario vore ju om Luleå körde en klassisk Linköpingstrategi och värvar spelare som Hlavac/Hlinka dom man vet enbart kommer för att dra in cash och sedan skiter fullständigt i klubben.

CKa

Inlägg av Snikne Ville tor 05 feb 2015, 11:01

Jag tänker att extra slantar ger större chans att den där förstecentern verkligen blir en förstecenter. Eller att den offensive backen verkligen blir någon som levererar. Och att målvakten blir någon som Lassi.. Smile. I övrigt kommer det även fortsättningsvis vara ett gnuggande för att hitta bra pang för pengen.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Norlin tor 05 feb 2015, 11:47

KaptenBlodskelett skrev:
Nä, det går inte att köpa ett guld, det blev man varse om när Real Madrid köpte upp i princip varenda superstjärna de såg där någon gång runt sekelskiftet, och misslyckades totalt.

Men som sagt, med ett bra cashflow så är det enklare att bygga upp och utveckla organisationen - och behålla de bra spelarna längre.

Klart det går att köpa ett guld. Det krävs bara extremt mycket stålar.
Köp upp hela pittsburghs lag och skeppa över dem till norrbotten så ska du se att det inte är så många som hakar på i guldstriden. Men ja, med lite mer realistiskt cashflow så går det inte att köpa ett guld.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4518

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 05 feb 2015, 12:28

Norlin skrev:
KaptenBlodskelett skrev:

Klart det går att köpa ett guld. Det krävs bara extremt mycket stålar.
Köp upp hela pittsburghs lag och skeppa över dem till norrbotten så ska du se att det inte är så många som hakar på i guldstriden. Men ja, med lite mer realistiskt cashflow så går det inte att köpa ett guld.
Det var naturligtvis det jag menade. Wink
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av makkanmakkan tor 05 feb 2015, 12:30

Köpa guld för pengarna är riskabelt så jag är på samma spår som Snikne Ville nämner, fortsätta med gnuggandet för att hitta bra pang för pengen.
Man fortsätter med bra och billiga lösningar från HockeyAllsvenskan och att samarbetet med Asplöven fortsätter och man utvecklar det vidare då jag anser att det är viktigt för även Luleå att ha en klubb som Asplöven i HockeyAllsvenskan.

En viktig sak varför man väljer att gå in som stor sponsor just i detta skede kan möjligtvis vara detta, saxat från silly season tråden:

En sista tanke bara.
Nästa år utökas SHL-familjen med 2 lag samtidigt som pengarna från TV-avtalet inte ökas. LHF - tillsammans med övrga klubbar, kommer mao få se sin plånbok minska. Lägg till det att LKAB förvarnat om en minskning i sponsorpengar. Ytterligare en punkt i det ekonomiska är att publiksnittet även det varit lägre i år och att LHF redan nu hintat om att man mest troligt gör ett minus i år.
Det känns troligt att plånboken - inte bara för LHF, en nu är det ju LHF som är i fokus här - kommer minska till nästa år. Att värva toppcentrar, eller ens behålla rutinerade spelare har nog sällan varit svårare...
Åh, just ja... Nuvarande regering vill skrota arbetsgivaravgiftrabatten för ungdommar under 25, vilket slår hårdare på LHF än någon annan SHL-klubb.

Kort sagt... Osten kommer nog ha händerna fulla även EFTER han släckt bränderna som lamslagit oss denna säsong...
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet