Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 6
+91
Högljudd
Diktatorn
rasbiologen
UnSaccoDiSoldi
HarryHaffa
lhffan
Neurofunk20
tibet
Tony Moore
Luleåfan
KUCERA
Kagen
Asomeone
Donten_
Groggen79
CKa
Simon90
NallePhu
Beast.
Jonken
Zeth
farre
Pickadoll
NilsOskar
Ströwarn
wilmus2007
Hedanders
Ferros
Sir Prozac
amarule
Sundance Kid
Lars158
Mickeee
Mr Bister
kokostrollet
Sportchefen #2
Patrik82
Donowitz
Kraftkung
Lulefan
Rakapuckar
Trashtalk
Kapten Haddock
Vexet
Dilox
LHF96
Salle
Admin
GustenA
JuniorX
Urken
Ivanhoe
Davidoff
Bamsefar
Freno
Kallepedal
Old Brooklyn
pingu
jejoe
Hellcop
GLHF
robin-_-
goranozo
Niinimaa
Tigerman
Pingis 11
Dentos
Dustin
LulefanGBG
Snikne Ville
Erilk
Puckad
makkanmakkan
keevvs
hokkzorz
icemask
ski3r
Indoc
Xinpei
Pajala
Slapshot
KaptenBlodskelett
Redbear
nummer 17
Wolfhunter
johan74
Rönken
Qirren
Micke80
Monco
95 posters
Sida 6 av 20
Sida 6 av 20 • 1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 6
Rakapuckar skrev:Om man tittar på centrar som har bevisat sig på en hyfsad nivå i SHL, vilket rimligtvis Osten har gjort och gör när det gäller rekryterandet av en förstacenter. Då Är det tydligt att det ser väldigt utplockat ut.
De centrar som jag kan silla ut på marknaden är de ständigt aktuella Niklas Olausson och Dennis Rasmussen. Sen så finns även Erik Christensen, Jeff Taffe och Riley Holzapfel, Holzapfel som knappast håller den nivå som vi är ute efter.
Tittar man på dessa namn så känns det spontant som om Osten väntar på Niklas beslut, den enda som vi kan vara säker med att han skulle bidra med mer är Rasmussen och eftersom han inte säger sig vara aktuell för SHL, så är det nog ingen som Luleå hoppas på, inte realistiskt iaf.
När det gäller de tre nämnda amerikanerna så är i min mening Christensen den mest kompententa, ojämn med hög högstanivå, en Eric i toppform är en dröm, är han inte i form så klarar vi oss bättre med tjocksteffe, som för övrigt också är ledig. Taffe är duglig men föll bort fullständigt i slutspelet, är oroväckande isf.
Min gissning utifrån detta är som sagt att vi väntar på Niklas, blir det inte honom, så kommer det bli en överraskning, ett nytt ansikte för våra svenska rinkar.
Micflikier föll också bort i slutspelet i Linköping men gjorde ett bra slutspel i Luleå. Kan ju lika gärna bli likadant med Taffe om han spelade här.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Sanningen är väl snarare att just Micflikier INTE föll bort på samma sätt som Taffe. Har jag bestämt för migSlapshot skrev:Rakapuckar skrev:Om man tittar på centrar som har bevisat sig på en hyfsad nivå i SHL, vilket rimligtvis Osten har gjort och gör när det gäller rekryterandet av en förstacenter. Då Är det tydligt att det ser väldigt utplockat ut.
De centrar som jag kan silla ut på marknaden är de ständigt aktuella Niklas Olausson och Dennis Rasmussen. Sen så finns även Erik Christensen, Jeff Taffe och Riley Holzapfel, Holzapfel som knappast håller den nivå som vi är ute efter.
Tittar man på dessa namn så känns det spontant som om Osten väntar på Niklas beslut, den enda som vi kan vara säker med att han skulle bidra med mer är Rasmussen och eftersom han inte säger sig vara aktuell för SHL, så är det nog ingen som Luleå hoppas på, inte realistiskt iaf.
När det gäller de tre nämnda amerikanerna så är i min mening Christensen den mest kompententa, ojämn med hög högstanivå, en Eric i toppform är en dröm, är han inte i form så klarar vi oss bättre med tjocksteffe, som för övrigt också är ledig. Taffe är duglig men föll bort fullständigt i slutspelet, är oroväckande isf.
Min gissning utifrån detta är som sagt att vi väntar på Niklas, blir det inte honom, så kommer det bli en överraskning, ett nytt ansikte för våra svenska rinkar.
Micflikier föll också bort i slutspelet i Linköping men gjorde ett bra slutspel i Luleå. Kan ju lika gärna bli likadant med Taffe om han spelade här.
Kan ju finnas skäl till att han föll bort som tex en skada, viket vi inte vet ett dugg om. Föredrar då hellre Ola eller ifall den lösningen inte går hem, någon annan Nordamerikan.
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
Wolfhunter skrev:Sanningen är väl snarare att just Micflikier INTE föll bort på samma sätt som Taffe. Har jag bestämt för migSlapshot skrev:Rakapuckar skrev:Om man tittar på centrar som har bevisat sig på en hyfsad nivå i SHL, vilket rimligtvis Osten har gjort och gör när det gäller rekryterandet av en förstacenter. Då Är det tydligt att det ser väldigt utplockat ut.
Kan ju finnas skäl till att han föll bort som tex en skada, viket vi inte vet ett dugg om. Föredrar då hellre Ola eller ifall den lösningen inte går hem, någon annan Nordamerikan.
Framförallt är Olausson fem år yngre än Taffe.
Xinpei- Antal inlägg : 951
Nej Micflikier föll väl inte alls bort i samma grad som Taffe? Mickan skötte väl sig rätt bra snarare. Sedan så var han rätt mycket "tuffare" än jag trodde när man fick se honom i Luleå. Synd att han drog.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Micflickier var en av få stjärnor i Linköping som inte föll bort under slutspelet.Slapshot skrev:Rakapuckar skrev:Om man tittar på centrar som har bevisat sig på en hyfsad nivå i SHL, vilket rimligtvis Osten har gjort och gör när det gäller rekryterandet av en förstacenter. Då Är det tydligt att det ser väldigt utplockat ut.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Jag tänker såhär, om det blir Olausson man signar så hoppas jag på ett längre kontrakt inte nått 1+1 tjaffs. Så kan vi börja bygga nånting långsiktigt.
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
LulefanGBG skrev:Micflickier var en av få stjärnor i Linköping som inte föll bort under slutspelet.Slapshot skrev:Rakapuckar skrev:Om man tittar på centrar som har bevisat sig på en hyfsad nivå i SHL, vilket rimligtvis Osten har gjort och gör när det gäller rekryterandet av en förstacenter. Då Är det tydligt att det ser väldigt utplockat ut.
Nåja bägge två fick då kritik iallafall även om Taffe var sämre av de två som ni säger. Men Flix gjorde ett bättre slutspel i Luleå än han gjorde i Linköping. Hur som haver så kommer inte Taffe hit.
Inte otroligt att Osten o Olausson har ett avtal om att ingå "äktenskap" ifall ingen av dom hittat en partner innan ett visst datum. Det datumet borde vara snart här..
Personligen hoppas jag på något nytt spännande namn från AHL.
Colin Smith exempelvis.. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=26388
Kolla in från 4.36 i denna video..
Personligen hoppas jag på något nytt spännande namn från AHL.
Colin Smith exempelvis.. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=26388
Kolla in från 4.36 i denna video..
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Viktigt om hur man fungerar/fungerat i slutspel vägs in i sammanhanget. Finns lirare som öser in poäng under seriespel men som totalt försvinner när det drar ihop sig. Den typen av spelare man inte vinner något mästerskap med. Samtidigt som det finns spelare som blir dubbelt så bra, så snart ett slutspel startar.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
bearjew skrev:Viktigt om hur man fungerar/fungerat i slutspel vägs in i sammanhanget. Finns lirare som öser in poäng under seriespel men som totalt försvinner när det drar ihop sig. Den typen av spelare man inte vinner något mästerskap med. Samtidigt som det finns spelare som blir dubbelt så bra, så snart ett slutspel startar.
Ett bra exempel är ju Granström. Synd han inte blev kvar.
Slapshot skrev:bearjew skrev:Viktigt om hur man fungerar/fungerat i slutspel vägs in i sammanhanget. Finns lirare som öser in poäng under seriespel men som totalt försvinner när det drar ihop sig. Den typen av spelare man inte vinner något mästerskap med. Samtidigt som det finns spelare som blir dubbelt så bra, så snart ett slutspel startar.
Ett bra exempel är ju Granström. Synd han inte blev kvar.
Ja sedan kommer vissa spelartyper mer till sin rätt i vanliga seriematcher och i synnerhet när man själv för spelet medan andra gillar när intensiteten höjs och matcherna ofta blir mer fysiska.
pingu- Antal inlägg : 2418
Vi får hoppas att Falk blir en sådan spelare dessa två år i Luleå.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8999
Namedroppar direkt från EP. Ryktas bort från Genève.
Finns tecken på Decline senaste åren, för mig oklara orsaker.
Verkar både vara en vinnare , framspelare och målskytt
snittat 0.49 p på 550 matcher i NHL
Patrik82- Antal inlägg : 311
Patrik82 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8999
Verkar haft skadeproblem de senaste två säsongerna.
Tycker det är bra att man ersatt Granström med Falk, och är väldigt glad över värvningen av Emanuelsson. Tror han kommer att vara en riktig klasspelare i SHL. Är försiktigt optimistisk till Todd och Junttila, men annars känns det här som en oerhört avslagen Silly Season so far för vår del.
Det är bara två spelare till som sannolikt skall in. Oavsett om det är riktigt bra pulver som tillkommer så känns det inte som at vi på pappret kommer att ha en trupp för att utmana om guldet. Känslan säger att vi gått bet på ett par huvudspår och att man nu inte riktigt vet vad man skall leta efter och eventuellt har några plan B eller plan C -lösningar om inget bättre dyker upp.
Vi kommer få ett helt OK lag, men som det känns nu så är minst 5 - 6 lag i serien bättre på pappret. Sedan skall det såklart spelas om saken också och man vet ju aldrig. Ibland är det lagen utan de där riktigt stora stjärnorna som spelar bäst. Vi får sätta vårt hopp till en riktigt väl sammansvetsad trupp där fart och slit är ledorden i spelfilosofin. Försvarsmässigt tror jag att vi kommer att ligga i topp, och även målvaktsmässigt ser det riktigt bra ut. Frågan är hur offensiven kommer att se ut, och kanske framförallt powerplay.
Hoppas hur som helst att något händer snart så att truppen blir spikad och man kan sluta spekulera hit och dit och istället börja tänka utifrån en konkret trupp och därifrån försöka sia om hur de tkommer att gå och hur spelet kommer att se ut.
Det är bara två spelare till som sannolikt skall in. Oavsett om det är riktigt bra pulver som tillkommer så känns det inte som at vi på pappret kommer att ha en trupp för att utmana om guldet. Känslan säger att vi gått bet på ett par huvudspår och att man nu inte riktigt vet vad man skall leta efter och eventuellt har några plan B eller plan C -lösningar om inget bättre dyker upp.
Vi kommer få ett helt OK lag, men som det känns nu så är minst 5 - 6 lag i serien bättre på pappret. Sedan skall det såklart spelas om saken också och man vet ju aldrig. Ibland är det lagen utan de där riktigt stora stjärnorna som spelar bäst. Vi får sätta vårt hopp till en riktigt väl sammansvetsad trupp där fart och slit är ledorden i spelfilosofin. Försvarsmässigt tror jag att vi kommer att ligga i topp, och även målvaktsmässigt ser det riktigt bra ut. Frågan är hur offensiven kommer att se ut, och kanske framförallt powerplay.
Hoppas hur som helst att något händer snart så att truppen blir spikad och man kan sluta spekulera hit och dit och istället börja tänka utifrån en konkret trupp och därifrån försöka sia om hur de tkommer att gå och hur spelet kommer att se ut.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
LulefanGBG skrev:Tycker det är bra att man ersatt Granström med Falk, och är väldigt glad över värvningen av Emanuelsson. Tror han kommer att vara en riktig klasspelare i SHL. Är försiktigt optimistisk till Todd och Junttila, men annars känns det här som en oerhört avslagen Silly Season so far för vår del.
+1 på din analys förutom värvningarna, tror att värvningarna har misslyckats totalt annars skulle inte Luleå ställa detta lag på isen, betydligt sämre än fjolårets lag.
Tror också att vi blir ett mittenlag i bästa fall, men fallet nedåt kan bli betydligt värre.
Våra värvningar är minst sagt mediokra och att tro på stordåd känns som vilda fantasier, visst är väl Emanuelsson en klart mycket bättre spelare än Petrell men på alla andra platser så ser vi betydligt svagare ut.
Försvaret lär väl fungera och Lassi är och kommer att vara vår bästa/viktigaste spelare, PP och offensiven lär bli sämre än förra året (hur nu det kan bli så mycket sämre), det största frågetecknet är om skuggan kan leverera som headcoach, där tror jag verkligen att Luleå chansar hejvilt.
Visst hoppas jag att Luleå lyckas med dom 2 sista värvningarna men jag blir inte alls förvånad om det blir vanliga utfyllnader av rejects från andra ligor.
"kostnadseffektivt" känns som ledordet för årets trupp, att hålla ned kostnader och att få ordning på ekonomin blir prio 1, tycker osten och gänget gör helt rätt, täpp till pengahålen direkt innan det skenar iväg och vi blir nya modo.
Jag är varken negativ eller bitter, inser att detta är verkligheten och den får man leva med.
Pajala- Antal inlägg : 18790
Jag är nog beredd att köpa den analysen i stora drag.
Puckad- Antal inlägg : 11373
Det man inte ska glömma i sammanhanget är att fjolårets lag underpresterade å det grövsta. Stora, dyra stjärnor som Micflickier, Rajala och Sweatt bidrog inte på det sätt de skulle sett till sin status, kapacitet och investerade slantar.
Alltså kommer inte saknaden bli så stor efter de två som dragit vidare.
Dessutom började Schira ursvagt, och även Melart.
Nu är båda backarna varma i kläderna och Jaros har potential att bli SHL:s bästa tvåvägsback nästa säsong. Om Sweatt slipper skador och hittar sig själv så är det att räkna som ett spetsnyförvärv. Det ska in två spelare till också.
Så pissigt ser det inte ut om man tänker efter lite.
Nu är båda backarna varma i kläderna och Jaros har potential att bli SHL:s bästa tvåvägsback nästa säsong. Om Sweatt slipper skador och hittar sig själv så är det att räkna som ett spetsnyförvärv. Det ska in två spelare till också.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
+1Sportchefen #2 skrev:Det man inte ska glömma i sammanhanget är att fjolårets lag underpresterade å det grövsta. Stora, dyra stjärnor som Micflickier, Rajala och Sweatt bidrog inte på det sätt de skulle sett till sin status, kapacitet och investerade slantar.
Du tog orden ur munnen på mig. Så illa ser det faktiskt inte ut, även om det förstås är önskvärt med lite mer pulver.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Sportchefen #2 skrev:Det man inte ska glömma i sammanhanget är att fjolårets lag underpresterade å det grövsta. Stora, dyra stjärnor som Micflickier, Rajala och Sweatt bidrog inte på det sätt de skulle sett till sin status, kapacitet och investerade slantar.
Micflickier var en av våra bästa spelare förra året, så har väldigt svårt att se honom i samma fack som Rajala.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
kokostrollet skrev:Sportchefen #2 skrev:Det man inte ska glömma i sammanhanget är att fjolårets lag underpresterade å det grövsta. Stora, dyra stjärnor som Micflickier, Rajala och Sweatt bidrog inte på det sätt de skulle sett till sin status, kapacitet och investerade slantar.
Micflickier var en av våra bästa spelare förra året, så har väldigt svårt att se honom i samma fack som Rajala.
Han var en av våra bästa spelare men konkurrensen var inte den vassaste. Jag tycker Rajala gjorde en del bra saker också, där spelar nog omgivning och spelsystem en viss roll.
Summa summarum: jag förväntade mig mer av båda två.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
En fundering är i hur Sweatt kommer att spela i år med tanke på hans stora skada? Osynlig, mellanbra eller som innan skadan?
Tyvärr har även Emanuelsson haft en jobbig skada och hoppas han är fullt återställd nu?
Tyvärr har även Emanuelsson haft en jobbig skada och hoppas han är fullt återställd nu?
Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
Jag tror och tycker att vi får nöja oss med Olausson och en Rajala som får en nedbantad lön.Det är tyvärr ett lite sämre lag på papperet än i fjol men ibland betyder det mindre.
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Jag träffade Jaros på salladsbaren idag, han hade flickvännen med sig som jag tror är en Luletjej. Vi pratade lite och kom överens om att han bara ska utvecklas lite till så han blir kvar i Luleå ;-)
nummer 17- Antal inlägg : 1214
Slapshot skrev:Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
Ja vi har förstått att du tycker Skuggan suger och är värdelös. Hur många gånger måste du upprepa det innan alla andra tar till sig din sanning? 10? 50? 100?
pingu skrev:En fundering är i hur Sweatt kommer att spela i år med tanke på hans stora skada? Osynlig, mellanbra eller som innan skadan?
Emanuelssons axlar är "fastbankade" och ska man tro läkarna så ska dom inte kunna gå ur led utan att hela skuldran sliter sig.
Med andra ord tror jag inte man behöver bry sig om att skadan går upp, däremot är ju frågan om han har rätt känsla eller en ny känsla i kropen då han ska hantera närkamper och skott och liknande.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Visst har lillbrorsan gjort samma operation, eller har jag drömt?Micke80 skrev:pingu skrev:En fundering är i hur Sweatt kommer att spela i år med tanke på hans stora skada? Osynlig, mellanbra eller som innan skadan?
Emanuelssons axlar är "fastbankade" och ska man tro läkarna så ska dom inte kunna gå ur led utan att hela skuldran sliter sig.
Med andra ord tror jag inte man behöver bry sig om att skadan går upp, däremot är ju frågan om han har rätt känsla eller en ny känsla i kropen då han ska hantera närkamper och skott och liknande.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
JaOld Brooklyn skrev:Visst har lillbrorsan gjort samma operation, eller har jag drömt?Micke80 skrev:pingu skrev:En fundering är i hur Sweatt kommer att spela i år med tanke på hans stora skada? Osynlig, mellanbra eller som innan skadan?
Slapshot skrev:Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
Mycket förutfattade meningar från din sida.
Xinpei skrev:Slapshot skrev:Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
hans åsikter och inte förutfattade meningar, sluta hoppa på folk som inte tycker som dig, så fort någon skriver något som inte passar din världsbild så börjar du klaga, hela jävla hockey Sverige har tippat Luleå i mitten eller längre ned i tabellen, just pg.a orutinerade tränare och mediokra värvningar.
Gillar du inte andras åsikter så behöver du inte kommentera dom, man MÅSTE inte ta åt sig precis allt som skrivs.
Låt mig utveckla varför jag inte är så rädd för att tränarna skall vara så dåliga som folk verkar tro. Minnet är kort hos vissa så vi tar det från början, ja sista 10 åren iaf.
2005-2007 Slavomir Lener, assisterande Jens Hellgren och Roger Rönnberg
2005-2006 4 i grundserien, ut i kvarten mot FBK
2006-2007 5 i grundserien, ut i kvarten mot LHC
Spelet under Lener får väl sägas vara ganska mediokert, framförallt i slutspelet. Vi hade ett rätt bra lag då Med Bartecho, Surovy, Renberg bla. Vad hade Lener för meriter av SHL (eller ES som det hette på den tiden) egentligen. Han försvann rätt snabbt från Luleå och senare LHC vill jag minnas utan att lämna ngt större avtryck.
2007-2010 Roger Kyrö och Roger Rönnberg
2007-2008 10'a i grundserien, endast +2 mål efter full omgång räddade oss från kval.
2008-2009 4'a i grundserien, ut i kvarten mot FHC. Endast ÖTC som räddade laget under denna säsongen.
2009-2010 10'a i grundserien.
Sammanfattningsvis så var detta tre katastrofsäsonger, R&R var på gränsen att coacha bort klubben från fortsatt ES-spel. Märk väl att man hade inte ens avgörandet i sina egna händer, man var tvungen att förlita sig på Mora's (o)förmåga. Rönnberg som sågs som den stora påläggskalven i föreningen, han som skulle styra skutan rätt med sitt luleåhjärta. Trots hans framgångar med juniorkronorna och nu senaste FHC så skulle jag inte vilja ha tillbaka honom som coach i LHF nånsin mer. Hans ständiga oförstående min eller skakande på huvudet vid varje avblåsning eller utvisning som drabbar det egna laget är pinsamt. Experterna kallar det vinnarskalle, jag kallar det osportsligt uppträdande, en man utan heder.
2010-2014 Jonas Rönnqvist, assisterande Thomas Berglund och Roger Åkerström
2010-2011 4'a i grundserien, ut i semi mot SKAIK
2011-2012 1'a i grundserien, ut i kvart mot AIK
2012-2013 3'a i grundserien, förlust i finalen mot SKAIK
2013-2014 6'a grundserien, ut i kvart mot VHC
Två helt oprövade kort, som kom in och ändrade hur ishockey skulle spelas. Inte bara i LHF utan hela SHL tog efter många detaljer i spelet (press-spelet och forecheck). Men facit i handen så var detta en grym "chansning" som gick hem. För på förhand kunde ingen veta vad det skulle bli. Alla var inne på att "det kan ju inte bli sämre än med R&R". Visst Rönken hade firat triumfer med sitt spelsystem i HockeyAllsvenskan men ingen visste _egentligen_ om det skulle funka i SHL. Det fanns dock två saker som man märker att deras orutin som tränare stack fram. Den totala avsaknaden av en "plan B" när matchbilden inte blev som man hade förväntat sig. Man spelade inte speciellt taktiskt i matcherna, man hade sitt grundupplägg och sen körde man på det, till 100% på gott och ont. Omark påpekade i en intervju när han försäsongstränade med laget att "med ett sån taktik så blir det inte speciellt mycket mål". Han fick rätt till 100% sällan har väl nått lag vunnit så många uddamålssegrar under en hel säsong. På det hela taget ett bra tränarpar, det som sticker ut som negativt är just avsaknaden av plan b samt plumpen i kvarten mot AIK.
2014-2016 Joakim Fagervall, assisterande Stefan "Skuggan" Nilsson och Anders Burström
2014-2015 8'a i grundserien, avancemang mot DIF i play-in, ut i kvart mot FHC
2015-2016 4'a i grundserien, ut i semi mot FHC
Åter igen ett oprövat kort, visst Jocke hade haft vissa framgångar i HockeyAllsvenskan med västerås bland annat, men det var långt ifrån i paritet med vad tex Rönken lyckades prestera. Jocke har varit vårat bästa "ansikte" utåt under de senaste 10 åren. Han har gett spelarna chansen att vända på skutan trots att det har stormat i föreningen och i omklädningsrummet. Alltid sansad och med en nykter analys av läget. En bra lagledare, en person som man kan luta sig mot när det blåser, men om man skall vara kritisk så kanske inte det stora hockeykunnandet fanns där. ABC-hockeyn fanns där men vi hade material och skills för ngt mycket bättre.
2016- Stefan "Skuggan" Nilsson, assisterande Anders Burström och Petter Lasu Nilsson
Så årets tränartrojka då? Ja är det så katastrofalt som många vill få det till? Jag är inte så säker på det. Petter har satt ett avtryck i hockeyettan och har säkert en del bra ider att bolla med skuggan. Jag tycker analyserna man har gjort är korrekta (Intervjun i lokalpressen med Skuggan). Visst det är lite upp till bevis för Skuggan nu när han skall styra skutan "själv" men om vi tittar bakåt, har vi haft så otroliga fantomtränare innan? Har inte i stort sett varje säsong vart en "chansning" på tränarfronten? Har vi haft nått säkert kort första säsongen med nya tränare? jag ser hellre att vi satsar på egna tränare med LHF bakgrund än att plocka in Challe Berglund eller liknande etablerade tränare.
hokkzorz skrev:Slapshot skrev:Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
Låt mig utveckla varför jag inte är så rädd för att tränarna skall vara så dåliga som folk verkar tro. Minnet är kort hos vissa så vi tar det från början, ja sista 10 åren iaf.
2005-2007 Slavomir Lener, assisterande Jens Hellgren och Roger Rönnberg
2005-2006 4 i grundserien, ut i kvarten mot FBK
2006-2007 5 i grundserien, ut i kvarten mot LHC
Spelet under Lener får väl sägas vara ganska mediokert, framförallt i slutspelet. Vi hade ett rätt bra lag då Med Bartecho, Surovy, Renberg bla. Vad hade Lener för meriter av SHL (eller ES som det hette på den tiden) egentligen. Han försvann rätt snabbt från Luleå och senare LHC vill jag minnas utan att lämna ngt större avtryck.
2007-2010 Roger Kyrö och Roger Rönnberg
2007-2008 10'a i grundserien, endast +2 mål efter full omgång räddade oss från kval.
2008-2009 4'a i grundserien, ut i kvarten mot FHC. Endast ÖTC som räddade laget under denna säsongen.
2009-2010 10'a i grundserien.
Sammanfattningsvis så var detta tre katastrofsäsonger, R&R var på gränsen att coacha bort klubben från fortsatt ES-spel. Märk väl att man hade inte ens avgörandet i sina egna händer, man var tvungen att förlita sig på Mora's (o)förmåga. Rönnberg som sågs som den stora påläggskalven i föreningen, han som skulle styra skutan rätt med sitt luleåhjärta. Trots hans framgångar med juniorkronorna och nu senaste FHC så skulle jag inte vilja ha tillbaka honom som coach i LHF nånsin mer. Hans ständiga oförstående min eller skakande på huvudet vid varje avblåsning eller utvisning som drabbar det egna laget är pinsamt. Experterna kallar det vinnarskalle, jag kallar det osportsligt uppträdande, en man utan heder.
2010-2014 Jonas Rönnqvist, assisterande Thomas Berglund och Roger Åkerström
2010-2011 4'a i grundserien, ut i semi mot SKAIK
2011-2012 1'a i grundserien, ut i kvart mot AIK
2012-2013 3'a i grundserien, förlust i finalen mot SKAIK
2013-2014 6'a grundserien, ut i kvart mot VHC
Två helt oprövade kort, som kom in och ändrade hur ishockey skulle spelas. Inte bara i LHF utan hela SHL tog efter många detaljer i spelet (press-spelet och forecheck). Men facit i handen så var detta en grym "chansning" som gick hem. För på förhand kunde ingen veta vad det skulle bli. Alla var inne på att "det kan ju inte bli sämre än med R&R". Visst Rönken hade firat triumfer med sitt spelsystem i HockeyAllsvenskan men ingen visste _egentligen_ om det skulle funka i SHL. Det fanns dock två saker som man märker att deras orutin som tränare stack fram. Den totala avsaknaden av en "plan B" när matchbilden inte blev som man hade förväntat sig. Man spelade inte speciellt taktiskt i matcherna, man hade sitt grundupplägg och sen körde man på det, till 100% på gott och ont. Omark påpekade i en intervju när han försäsongstränade med laget att "med ett sån taktik så blir det inte speciellt mycket mål". Han fick rätt till 100% sällan har väl nått lag vunnit så många uddamålssegrar under en hel säsong. På det hela taget ett bra tränarpar, det som sticker ut som negativt är just avsaknaden av plan b samt plumpen i kvarten mot AIK.
2014-2016 Joakim Fagervall, assisterande Stefan "Skuggan" Nilsson och Anders Burström
Åter igen ett oprövat kort, visst Jocke hade haft vissa framgångar i HockeyAllsvenskan med västerås bland annat, men det var långt ifrån i paritet med vad tex Rönken lyckades prestera. Jocke har varit vårat bästa "ansikte" utåt under de senaste 10 åren. Han har gett spelarna chansen att vända på skutan trots att det har stormat i föreningen och i omklädningsrummet. Alltid sansad och med en nykter analys av läget. En bra lagledare, en person som man kan luta sig mot när det blåser, men om man skall vara kritisk så kanske inte det stora hockeykunnandet fanns där. ABC-hockeyn fanns där men vi hade material och skills för ngt mycket bättre.
2016- Stefan "Skuggan" Nilsson, assisterande Anders Burström och Petter Lasu Nilsson
Så årets tränartrojka då? Ja är det så katastrofalt som många vill få det till? Jag är inte så säker på det. Petter har satt ett avtryck i hockeyettan och har säkert en del bra ider att bolla med skuggan. Jag tycker analyserna man har gjort är korrekta (Intervjun i lokalpressen med Skuggan). Visst det är lite upp till bevis för Skuggan nu när han skall styra skutan "själv" men om vi tittar bakåt, har vi haft så otroliga fantomtränare innan? Har inte i stort sett varje säsong vart en "chansning" på tränarfronten? Har vi haft nått säkert kort första säsongen med nya tränare? jag ser hellre att vi satsar på egna tränare med LHF bakgrund än att plocka in Challe Berglund eller liknande etablerade tränare.
Bra hokkzorz! Du har inte bara en åsikt om att nåt, du underbygger även åsikten med argument och fakta/statistik. Det respekteras även om jag inte alltid håller med om allt du skriver!
Att bara säga att nåt är dåligt utan att argumentera, bevisa, ta fram statistik eller förklara sig är väldigt tunt och inte så trovärdigt, i mina ögon iallafall.
Det är då ovanligt tyst därute!! Jag tror ändå att Ola å Luleå är överens, dom väntar bara på ett visst datum. Vad finns det för trovärdiga vingar därute? Pääjärvi kanske vill hem, har ju spelat för Timrå många år så Luleå kanske är ett alternativ även geografiskt. Finns väl nån hyfsad vinge från KHL kanske? Och det kommer väl loss nån efter draften, om jag fattat det rätt.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9402
Här har vi en riktigt vass vinge!! Kontraktslös! Hur man skulle lyckas få han till SHL vet jag inte men nog finns det en del guldkorn därute!
Här har vi en riktigt vass vinge!! Kontraktslös! Hur man skulle lyckas få han till SHL vet jag inte men nog finns det en del guldkorn därute!
nummer 17 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9402
23 matcher i Admiral, hmmm, en spelare med stora skadebekymmer och som dalat sen peaken i Florida 07,tveksamt om han kan tillföra ngt.
Själv hoppas jag att man värvar spelare som fungerar optimalt med den spelidèn som Luleå ska ha på isen för 16-17 års säsong. Ibland är det inte namnet som är avgörande.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
hokkzorz skrev:
Enligt mina kontakter så hade redan skuggan tagit över skutan från Fagervall efter den katastrofala starten, visst ska man ge skuggan credit för det, han räddade säsongen där men jag gillade egentligen inte alls spelsystemet som blev strikt defensivt och dump and chase framåt, därför är jag lite tveksam till att skuggan kan ta det till en ny nivå, är mest rädd för att det kommer att bli en upprepning av just det spelsystemet, dumpa puck känns verkligen inte konstruktivt alls, hoppas Petter kan komma med någon extra krydda.
Grejen är väl att med årets lag blir det svårare att spela en konstruktiv hockey, laget är full med brunkare så jag tror faktiskt att skuggan och Company får anpassa spelsystemet återigen efter spelarna och inte tvärtom.
PP funkade dåligt fast vi hade offensiv spets, otroligt att tränarna inte fick till det alls, jag har då inga stora förhoppningar att nyförvärven ska kunna göra det bättre, fast om det nu blir en center och en vinge till så hoppas jag verkligen att det blir riktigt bra spelare, vi måste få in spelare som kan avgöra matcher på egen hand, som sätter puckarna när lägen uppstår.
Blir intressant att se vilka spelare Luleå lyckas håva in, för forwardssidan ser verkligen vek ut just nu.
Mycket offtopic här i brist på nyheter att svära över eller jubla åt.
Temat som ofta återkommit att LHF endast hade som spelsystem dump n chase känns överdrivet om jag får lägga mig i och störa ett mantra från flera vänner här.
Även finallagen använde sig av det i situationer där det var det alternativ som stod till buds när motståndarn hunnit samla sig, som nog den uppmärksamme såg.
Lite det som Cheese menade tror jag när han på spelsystemsfråga i en av vårens Lhflive svarade att ett bra lag måste kunna dpela på flera sätt, beroende på situation.
Ska inte älta mer.
Utsvulten på rykten.
Temat som ofta återkommit att LHF endast hade som spelsystem dump n chase känns överdrivet om jag får lägga mig i och störa ett mantra från flera vänner här.
Även finallagen använde sig av det i situationer där det var det alternativ som stod till buds när motståndarn hunnit samla sig, som nog den uppmärksamme såg.
Lite det som Cheese menade tror jag när han på spelsystemsfråga i en av vårens Lhflive svarade att ett bra lag måste kunna dpela på flera sätt, beroende på situation.
Ska inte älta mer.
Utsvulten på rykten.
Wolfhunter skrev:Mycket offtopic här i brist på nyheter att svära över eller jubla åt.
Ska inte älta mer.
Utsvulten på rykten.
du har rätt, vi väntar väl alla på att något ska hända, snart Juli och årets silly har varit så blek så blek ...
Jag brukar ju säga att inget är som sillyn för en plågad Lulefan - då har vi ju samma poäng allihop och man kan drömma (tanken föddes under en mörk period i början av milenniet...).Pajala skrev:Wolfhunter skrev:Mycket offtopic här i brist på nyheter att svära över eller jubla åt.
Ska inte älta mer.
Utsvulten på rykten.
du har rätt, vi väntar väl alla på att något ska hända, snart Juli och årets silly har varit så blek så blek ...
Nu tror jag ju dock (jo jag är väl obotlig optimist, född forzzare osv ;D ) att när sässen drar igån är vi desto nöjdare - som vanligt
Ekarv till Almtuna.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Bamsefar skrev:nummer 17 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9402
23 matcher i Admiral, hmmm, en spelare med stora skadebekymmer och som dalat sen peaken i Florida 07,tveksamt om han kan tillföra ngt.
Själv hoppas jag att man värvar spelare som fungerar optimalt med den spelidèn som Luleå ska ha på isen för 16-17 års säsong. Ibland är det inte namnet som är avgörande.
Han kom in till Admiral väldigt sent? det är väl största anledningen varför han bara spelade 23 matcher?
makkanmakkan- Antal inlägg : 746
makkanmakkan skrev:Bamsefar skrev:nummer 17 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9402
Han kom in till Admiral väldigt sent? det är väl största anledningen varför han bara spelade 23 matcher?
så kan det naturligtvis vara,. Men visst hade det vart intressant även om jag tror att Booth är ett rejält långskott.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Var är alla hyllningar över att Lassi bli kvar? MVP MVP MVP
Rönken- Antal inlägg : 17811
Rönken skrev:Var är alla hyllningar över att Lassi bli kvar? MVP MVP MVP
Ja det är otroligt bra!
Kontakten är på semester så inget nytt har framkommit.
Men vad säger ni om Butler, har kanske avhandlats tidigare här men jag tycker då det är märkligt tyst kring en såpass skicklig spelare?
Men vad säger ni om Butler, har kanske avhandlats tidigare här men jag tycker då det är märkligt tyst kring en såpass skicklig spelare?
Hellcop- Antal inlägg : 590
EP-scouting! Kan det här vara vår nya center. Ryktet säger okänd klubb. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8999
Monco- Antal inlägg : 336
Monco skrev:EP-scouting! Kan det här vara vår nya center. Ryktet säger okänd klubb. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8999
Absolut ja tack! En oerhört skicklig center som förhoppningsvis håller 2 år på SHL-nivå. Och vilken förebild, läromästare och motivator för Lundeström och Mastomäki!! Tänk all hans erfarenhet från NHL, VW och övriga landslagsuppdrag, dessutom varit både A och C. Sen vet jag inte hur det är med hans +1 kontrakt! Finns faktiskt några till liknande centrar och vingar i europa som är kontraktslösa. Rutinerad klasspelare så som: St.Pierre, Genoway, Vesce, Sestito, Pelletier, Kennedy. Nån är kanske lite till åren men ålderns påverkan är så olika.
nummer 17 skrev:Monco skrev:EP-scouting! Kan det här vara vår nya center. Ryktet säger okänd klubb. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8999
Absolut ja tack! En oerhört skicklig center som förhoppningsvis håller 2 år på SHL-nivå. Och vilken förebild, läromästare och motivator för Lundeström och Mastomäki!! Tänk all hans erfarenhet från NHL, VW och övriga landslagsuppdrag, dessutom varit både A och C. Sen vet jag inte hur det är med hans +1 kontrakt! Finns faktiskt några till liknande centrar och vingar i europa som är kontraktslösa. Rutinerad klasspelare så som: St.Pierre, Genoway, Vesce, Sestito, Pelletier, Kennedy. Nån är kanske lite till åren men ålderns påverkan är så olika.
Vesce hoppas jag verkligen inte kommer till Luleå. Killen visade när han var i SAIK att han inte platsar i SHL. Hade även ett rykte av vägran till träning och annat runt sig medan han var i SAIK.
Bra skrivet Pajala!Pajala skrev:Xinpei skrev:Slapshot skrev:Uteblivna klassvärvningar i all ära men det största orosmolnet och frågetecknen är ju ändå tränarsidan. Hur ska ett gäng mediokra tränare klara av att ta ett halvhyfsat lag till topp 6?
hans åsikter och inte förutfattade meningar, sluta hoppa på folk som inte tycker som dig, så fort någon skriver något som inte passar din världsbild så börjar du klaga, hela jävla hockey Sverige har tippat Luleå i mitten eller längre ned i tabellen, just pg.a orutinerade tränare och mediokra värvningar.
Gillar du inte andras åsikter så behöver du inte kommentera dom, man MÅSTE inte ta åt sig precis allt som skrivs.
Sida 6 av 20 • 1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4