Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1

+87
Meyhem
LHF96
snugge
Rocksolid
ski3r
Donten_
ezz
27 Öqvist
Hostak straffar
JuniorX
Lajon
Högljudd
Rikky
Jonken
Kraftkung
johan74
Jimmy_Vegas
JohanO
Pickadoll
Ulfstrk
farre
tibet
Sportchefen #2
LubosC
nummer 17
knutten
amarule
NilsOskar
Simon90
KL1996
Kagen
Neurofunk20
Homer96
Sir Prozac
Vexet
Sundance Kid
Pontaking
Qirren
Urken
Calle
CKa
Micke80
Mickeee
MickkeJ
Micke L
icemask
Hedanders
Mange
Puckad
Jovi
pingu
stormvägen
Davidoff
KaptenBlodskelett
Dentos
Hellcop
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
Bamsefar
Tony Moore
miker
Luleåfan
Diktatorn
LulefanGBG
Tigerman
LuleåWinston
Fred Herbert
Norlin
Ivanhoe
Lulefan
MrA
Rönken
Snikne Ville
FruktHamster
hokkzorz
Ingemar
kokostrollet
Redbear
Old Brooklyn
Pajala
kjell
Slapshot
Donowitz
Mr Bister
NallePhu
Lars158
91 posters

Sida 17 av 21 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1

Inlägg av Qirren mån 23 feb 2015, 21:56

Varför ser flera Abbotts som en tredjekedja? Jag ser dem mer som en andrakedja som håller bra klass..
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken mån 23 feb 2015, 21:59

Qirren skrev:Varför ser flera Abbotts som en tredjekedja? Jag ser dem mer som en andrakedja som håller bra klass..

Beror nog mycket på definitionen av andrakedja. Jag ser inget som helst utrymme i pp för bröderna om man ska vara lag för topp 4 och utmana om guldet. I min bok en tredjekedja alltså. Däremot så är 5 mot 5-spel inget problem och där kan dom vara en andrakedja sett till speltiden.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Lars158 mån 23 feb 2015, 22:14

Qirren skrev:Varför ser flera Abbotts som en tredjekedja? Jag ser dem mer som en andrakedja som håller bra klass..

Det är det här med definition av hur man "rangordnar" det hela. Abbotts åtminstone gällande Chris har burit enorma mängder speltid alla säsonger. Kommer dom/han ju också göra framöver. Om vi pratar poäng däremot så skulle det ju vara grymt om det fanns två kedjor som låg högre där. Då är guldet nära.

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av Lars158 mån 23 feb 2015, 22:28

Alltså "Let`s Go Abbotts" är ju kort enkelt och koncist. Så finns ju god orsak i det att det är den vanligaste ramsan man hör från våra fans när vi har borta match.

Men någon var inne på det tidigare här på forumet. Om man säger Luleå hockey allmänt åt svenska folket så tror jag +90% associerar allra först till Abbotts.

Abbotts är det absoluta spelarfundamentet i LHF anser jag.

Lars158

Inlägg av Qirren mån 23 feb 2015, 23:02

Lars158 skrev:

Det är det här med definition av hur man "rangordnar" det hela. Abbotts åtminstone gällande Chris har burit enorma mängder speltid alla säsonger. Kommer dom/han ju också göra framöver. Om vi pratar poäng däremot så skulle det ju vara grymt om det fanns två kedjor som låg högre där. Då är guldet nära.
Har vi en andrakedja som producerar runt 30 pinnar var så är vi mer än okej. Kolla produktionen i SAIK förra året så var det tre spelare på 40+ sen tre spelare i spannet 29-35 poäng. http://shl.se/statistics/players/summary/TP/2013/SHL/All/All/SAIK/All/All/All/dec

Nu såg ju kanske inte första och andrakedjorna ut just så men har vi en förstakedja typ Omark(50p)-Harju(40p)-NY(40p) sen en andrakedja Abbott(30p)-Abbott(30p)-Cehlarik?(25p) så har vi mycket bra produktion! Kan vi sen behålla fjärdekedjan och den producerar som nu så är vi i mycket mycket bra sits.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369

Inlägg av Tony Moore mån 23 feb 2015, 23:04

Mr cheese jobbar på i det tysta, gott så: http://www.nsd.se/sport/lulea-hockey-jagar-poangkung-9101501.aspx

Luleå/Ishockey

Förra veckan hade de ett hemligt möte i tyska Hamburg. Nästa säsong kan målkungen Kevin Clark spela i Luleå Hockey.
Luleå Hockey är på väg att göra en storsatsning till kommande säsong med hjälp av Minecraftmiljardärens Jakob Porsers pengar – något NSD kunde berätta för några veckor sedan.
I dag kan NSD avslöja att Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström förra veckan befann sig i tyska Hamburg.
Där träffade han Hamburg Freezers störste stjärna, kanadensaren Kevin Clark, 28.
– Jag vill inte bekräfta eller dementera Luleå Hockeys intresse. Men Kevin vill gå vidare i sin karriär och då står SHL eller KHL högt upp på hans önskelista, säger agenten Darryl Wolski till NSD.
Högerskytten Clark hade inga större meriter när han i slutet av säsongen 2012-2013 skrev på för tyska DEL-laget Kreefeld Pinguine. Det blev ändå succé direkt.
I sin första hela säsong svarade han 68 poäng (30 mål, 38 assist) och den här vintern har framgångarna fortsatt.
I Hamburg Freezers har Clark på 50 matcher svarat för 66 poäng (32 mål, 34 assist), något som innebär att han leder både mål- och poängligan.
– Kevin överraskar alla hela tiden, var han än spelar. Han är en riktigt bra spelare och han är mogen för större utmaningar, säger Wolski.
Vad vet du om Luleå Hockey?
– En bra klubb som tillhört toppen i SHL länge. Jag vet också att Kevin är bekant med tvillingarna Abbott i Luleå.
Nästa säsong kan alla tre spela i Luleå Hockey.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8044

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Vexet mån 23 feb 2015, 23:06

http://www.hockeysverige.se/2015/02/23/landslagsbacken-stannar-i-schweiz/ Vet inte om någon tagit upp detta. Får vi deg?

Vexet

Antal inlägg : 459

Inlägg av Snikne Ville mån 23 feb 2015, 23:08

Då känns väl Henrion lite svalare plötsligt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av Rönken mån 23 feb 2015, 23:09

Tony Moore skrev:Mr cheese jobbar på i det tysta, gott så: http://www.nsd.se/sport/lulea-hockey-jagar-poangkung-9101501.aspx

Luleå/Ishockey

Förra veckan hade de ett hemligt möte i tyska Hamburg. Nästa säsong kan målkungen Kevin Clark spela i Luleå Hockey.
Luleå Hockey är på väg att göra en storsatsning till kommande säsong med hjälp av Minecraftmiljardärens Jakob Porsers pengar – något NSD kunde berätta för några veckor sedan.
I dag kan NSD avslöja att Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström förra veckan befann sig i tyska Hamburg.
Där träffade han Hamburg Freezers störste stjärna, kanadensaren Kevin Clark, 28.
– Jag vill inte bekräfta eller dementera Luleå Hockeys intresse. Men Kevin vill gå vidare i sin karriär och då står SHL eller KHL högt upp på hans önskelista, säger agenten Darryl Wolski till NSD.
Högerskytten Clark hade inga större meriter när han i slutet av säsongen 2012-2013 skrev på för tyska DEL-laget Kreefeld Pinguine. Det blev ändå succé direkt.
I sin första hela säsong svarade han 68 poäng (30 mål, 38 assist) och den här vintern har framgångarna fortsatt.
I Hamburg Freezers har Clark på 50 matcher svarat för 66 poäng (32 mål, 34 assist), något som innebär att han leder både mål- och poängligan.
– Kevin överraskar alla hela tiden, var han än spelar. Han är en riktigt bra spelare och han är mogen för större utmaningar, säger Wolski.
Vad vet du om Luleå Hockey?
– En bra klubb som tillhört toppen i SHL länge. Jag vet också att Kevin är bekant med tvillingarna Abbott i Luleå.
Nästa säsong kan alla tre spela i Luleå Hockey.

Känns hopplöst att bilda sig någon egen uppfattning om honom. Men spontant känns det som en spelare som faller in under facket "spännande, eventuellt bra spelare med rätt utveckling/utväxling". Får se vad man presenterar i spetsväg, Omark vore förmodligen seriens bästa värvning men känns lite för osannolik.
Rönken
Rönken

Inlägg av Rönken mån 23 feb 2015, 23:10

Snikne Ville skrev:Då känns väl Henrion lite svalare plötsligt.

Ja det har du rätt i ja, hmm hmm.
Rönken
Rönken

Inlägg av Sportchefen #2 mån 23 feb 2015, 23:10

Lars158 skrev:
Sportchefen #2 skrev:Gissar att tvillingarna spelar hårda puckar vid förhandlingsbordet. De inledde bedrövligt men sen är det spikrakt uppåt. Upp med lönen ett hack, karriären närmar sig slutet. Kanske 2-3-årskontrakt?
Men:
Att de toppar interna poängligan i bedrövlig konkurrens är dock inget Osten går bananas för. Osten håller i plånboken och vet att tvillingarna vill stanna i Luleå. Samtidigt är de bara en tredjekedja nästa år.  (och borde vart i år också) Inget att förvånas över att det kärvar. Inget att förvånas över när det löser sig om några veckor.

Verkar ju inte finnas nån förhandling alls kring summor och avtalslängd. Det som besvärar mig. Att komma överens är en helt annan sak.
Läs vad Osten säger. Han pratar om ekonomi. Garanterat har Luleå Hockey fått ett bud från tvillingarna som Osten tycker är övermaga. Så tolkar i alla fall jag det.
Till LuleåWinston: Håller med dig fullt ut. Abbotts är garanterat heta på marknaden och kan säkert välja bland anbud redan nu. Det finns en risk att Luleå mister dem, även om de vill stanna. De kanske lackar till och gör klart med...Brynäs?!
Det är alltid lika tufft när spelare är på väg och man låter känslorna styra. Osten måste skippa dem och vara helt cynisk. Det tror jag han är bättre än oss på, som tur är... Smile

Sportchefen #2

Antal inlägg : 940

Inlägg av Rönken mån 23 feb 2015, 23:12

Sportchefen #2 skrev:
Lars158 skrev:
Sportchefen #2 skrev:Gissar att tvillingarna spelar hårda puckar vid förhandlingsbordet. De inledde bedrövligt men sen är det spikrakt uppåt. Upp med lönen ett hack, karriären närmar sig slutet. Kanske 2-3-årskontrakt?
Men:
Att de toppar interna poängligan i bedrövlig konkurrens är dock inget Osten går bananas för. Osten håller i plånboken och vet att tvillingarna vill stanna i Luleå. Samtidigt är de bara en tredjekedja nästa år.  (och borde vart i år också) Inget att förvånas över att det kärvar. Inget att förvånas över när det löser sig om några veckor.

Verkar ju inte finnas nån förhandling alls kring summor och avtalslängd. Det som besvärar mig. Att komma överens är en helt annan sak.
Läs vad Osten säger. Han pratar om ekonomi. Garanterat har Luleå Hockey fått ett bud från tvillingarna som Osten tycker är övermaga. Så tolkar i alla fall jag det.
Till LuleåWinston: Håller med dig fullt ut. Abbotts är garanterat heta på marknaden och kan säkert välja bland anbud redan nu. Det finns en risk att Luleå mister dem, även om de vill stanna. De kanske lackar till och gör klart med...Brynäs?!
Det är alltid lika tufft när spelare är på väg och man låter känslorna styra. Osten måste skippa dem och vara helt cynisk. Det tror jag han är bättre än oss på, som tur är... Smile

Osten har inga problem att låta hyveln gå nej.
Rönken
Rönken

Inlägg av Tigerman mån 23 feb 2015, 23:12

Möjligen är det så att Osten tänker att Lagace tar Chris plats (och kanske Henrion då Cams?) och chansar på att han kommer att klara det lika bra men till ett lägre pris. Pånågevis känns det ju som Osten i ett nötskal, sentimentalitet är inte hans starka sida, typ.

Fogström lär nog ryka även han, mindre förvånande i så fall. Inte för att han är dålig, utan för att vi redan har Granström som fyller en liknande roll i en fjärdelina samt troligen även Wallmark som en andra/tredjecenter (plus Ekarv på tillväxt) och siktar på att förstärka centerpositionen ytterligare. Då måste det helt enkelt göras plats.

Största frågan är väl egentligen var man hittar en riktigt j-kla bra förstacenter, och helst även en "Franchiselirare" som levererar konsekvent under flera år. Såna växer inte på träd, i synnerhet inte såna som vill upp till Luleå.

Samtidigt, om man antar att den nye förstacentern blir en ny Dixon så spelar man ett väldigt högt spel, i synnerhet blir man extremt skadekänsliga på centersidan.

Cam lämnar jag därhän, en bra forward men aningens lättare att ersätta. Han kommer liksom med på köpet som jag ser det.

Edit: Jag förutsätter att man spelar Harju på kanten, men det är klart att nog kan ju han också ta en centerplats, bara han slipper vara spelfördelare.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Rönken mån 23 feb 2015, 23:15

Tigerman skrev:Möjligen är det så att Osten tänker att Lagace tar Chris plats (och kanske Henrion då Cams?) och chansar på att han kommer att klara det lika bra men till ett lägre pris. Pånågevis känns det ju som Osten i ett nötskal, sentimentalitet är inte hans starka sida, typ.

Fogström lär nog ryka även han, mindre förvånande i så fall. Inte för att han är dålig, utan för att vi redan har Granström som fyller en liknande roll i en fjärdelina samt troligen även Wallmark som en andra/tredjecenter (plus Ekarv på tillväxt) och siktar på att förstärka centerpositionen ytterligare. Då måste det helt enkelt göras plats.

Största frågan är väl egentligen var man hittar en riktigt j-kla bra förstacenter, och helst även en "Franchiselirare" som levererar konsekvent under flera år. Såna växer inte på träd, i synnerhet inte såna som vill upp till Luleå.

Samtidigt, om man antar att den nye förstacentern blir en ny Dixon så spelar man ett väldigt högt spel, i synnerhet blir man extremt skadekänsliga på centersidan.

Cam lämnar jag därhän, en bra forward men aningens lättare att ersätta. Han kommer liksom med på köpet som jag ser det.

Krita fast Omark så har du en spelmotor för förstakedjan. Sedan kan man låta en center liknande Mattias Sjögren centra, defensivt duktig men inte helt oäven framåt. Sådana är nog lite bättre odds på att hitta. Fast desto svårare att fånga in Omark bara..
Rönken
Rönken

Inlägg av Lars158 mån 23 feb 2015, 23:16

Sportchefen #2 skrev:
Lars158 skrev:
Men:

"– I vår situation nu är allt möjligt, att vi till och med kan vinna SM-guld men att vi kan ha en väldigt kort och inte en bra säsong. Och som alla förstår kommer det att påverka det ekonomiska resultatet och hur vi ska förhålla oss i vår fortsatta sportsliga strategi."

Allmänna ekonomin ja. Inget specifikt om just denna förhandling!

Lars158

Inlägg av Sportchefen #2 mån 23 feb 2015, 23:18

Lars158 skrev:
Sportchefen #2 skrev:
Lars158 skrev:
Men:

"– I vår situation nu är allt möjligt, att vi till och med kan vinna SM-guld men att vi kan ha en väldigt kort och inte en bra säsong. Och som alla förstår kommer det att påverka det ekonomiska resultatet och hur vi ska förhålla oss i vår fortsatta sportsliga strategi."

Allmänna ekonomin ja. Inget specifikt om just denna förhandling!
Och varför pratar han allmänt om ekonomin när det är Abbotts framtid som är ämnet i artikeln? Osten-style...jag tolkar det så i alla fall. Men det kanske bara är jag.

Sportchefen #2

Inlägg av Snikne Ville mån 23 feb 2015, 23:24

Det är väl inte omöjligt att det finns flera som känner sig värda en påse Minecraftmynt. Ett fenomen som Osten kommer att få tackla Smile
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Sportchefen #2 mån 23 feb 2015, 23:26

Snikne Ville skrev:Det är väl inte omöjligt att det finns flera som känner sig värda en påse Minecraftmynt. Ett fenomen som Osten kommer att få tackla Smile
Huvudet på spiken.

Sportchefen #2

Inlägg av Tigerman mån 23 feb 2015, 23:27

Snikne Ville skrev:Det är väl inte omöjligt att det finns flera som känner sig värda en påse Minecraftmynt. Ett fenomen som Osten kommer att få tackla Smile
Vi kan ju försöka få KNC Miner som sponsorer så kan de börja betala ut alla löner i Bitcoin  What a Face

Tigerman

Inlägg av Snikne Ville mån 23 feb 2015, 23:38

Kevin verkar vara en rätt arg kille iaf.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Rocksolid mån 23 feb 2015, 23:47

Lite highlights...
https://www.youtube.com/watch?v=4eec_1OVhGc
Rocksolid
Rocksolid

Antal inlägg : 49

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 24 feb 2015, 00:30

Rocksolid skrev:Lite highlights...
Han gör ju onekligen snygga mål, och många, men jag kommer på mig själv med att under klippets gång ideligen tänka "det där hade aldrig funkat i SHL" och "fan vad långsamt spelet går".

Kanske bara är i mitt huvud. Han hade ju trots allt någon rätt ok säsong i SHL bakom sig, och har säkert utvecklats.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av Micke80 tis 24 feb 2015, 05:26

KaptenBlodskelett skrev:
Han gör ju onekligen snygga mål, och många, men jag kommer på mig själv med att under klippets gång ideligen tänka "det där hade aldrig funkat i SHL" och "fan vad långsamt spelet går".

Kanske bara är i mitt huvud. Han hade ju trots allt någon rätt ok säsong i SHL bakom sig, och har säkert utvecklats.

Nu när vi sett lite tyska lag under CHL så är jag beredd att hålla med. Inte kanske att spelet går långsamt då deras offensiv ofta varit rätt så rapp, men defensiven är ju så extremt dålig att spelarna kan göra lite som dom vill om dom har en viss grad av talang.
Sen ska vi heller inte glömma att det värvats en del bra spelare därifrån också de senaste åren, även om inte alla gjort succé. Däremot tror jag mig minnas att de som kommit till SHL och gjort det bra varit backar?

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av snugge tis 24 feb 2015, 07:22

KaptenBlodskelett skrev:

Detta var min första tanke också, det kändes som att det inte skulle funka i SHL många av målen han gör, vissa av backarna ser ju ut att vara koner han rundar, men det är osett att se också.

snugge

Antal inlägg : 17

Inlägg av Snikne Ville tis 24 feb 2015, 08:56

Kevin ligger på Calle Ridderwall siffror i DEL o Calle ligger på Abbott siffror i SHL, dvs 30-35 p/säsong.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av ski3r tis 24 feb 2015, 09:24

Osten fortsätter att tala i gåtor. Jag tycker nästan att det vore bättre att hålla käft om man vill behålla fokus på säsongsavslutningen. Med kommentarer som nedan blir det onekligen bara mer spekulationer:

"- Sedan kan det finnas saker som vi känner till, men som vi inte valt att gå med. Det är ingenting vi själva vill riktiga strålkastarna mot."
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av kokostrollet tis 24 feb 2015, 09:30

Som vanligt så spekulerar man ju bara när man inte har en aning om vad som verkligen pågår bakom kulisserna och vilka krav som tvillingarna för fram och vilka andra spelare Osten har på radarn. Har väldigt svårt att tro att de inte ser hur betydelsefulla tvillingarna är i dagens lag, samtidigt så är vi klart närmare botten av serien än toppen och Abbotts håller inte för en förstalina, men skulle vara bra längre ner i hierarkin, i spel 5-5 och med mindre speltid än de har idag. Accepterar de det? Längre kontraktslängd, lägre löneläge? Sedan har vi ju problematiken med att det är 2 i ett par.

Nej, jag väljer att lita på Osten och tror han ser vad som är rätt för klubben.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2684

Inlägg av Tigerman tis 24 feb 2015, 10:48

kokostrollet skrev:Som vanligt så spekulerar man ju bara när man inte har en aning om vad som verkligen pågår bakom kulisserna och vilka krav som tvillingarna för fram och vilka andra spelare Osten har på radarn. Har väldigt svårt att tro att de inte ser hur betydelsefulla tvillingarna är i dagens lag, samtidigt så är vi klart närmare botten av serien än toppen och Abbotts håller inte för en förstalina, men skulle vara bra längre ner i hierarkin, i spel 5-5 och med mindre speltid än de har idag. Accepterar de det? Längre kontraktslängd, lägre löneläge? Sedan har vi ju problematiken med att det är 2 i ett par.

Det enda man kan oroa sig för om man väljer att inte förlänga med Abbotts är ju att man vet vad man har men man vet inte vad man får. Lex Dixon.

Tigerman

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 10:49

Jag tror inte att Fruktis eventuella pengar, (oavsett storlek på bidraget), kommer att gå uteslutande till värvningar och framförallt så tror jag inte att någon form av sponsorintäkter, oavsett varifrån de kommer, kommer att ändra det sätt utifrån vilket Luleå bestämt sig för att arbeta. Försöka göra något åt utvecklingen av juniorer och det i kombination med att knyta upp viktiga stommespelare och ledare med lokal förankring för att ge laget en riktig Norrbottensprägling.

Visst tror jag att man kommer att höra sig för med Linus Omark, enligt Osten har man ju redan gjort det så det är väl ingen hemlighet, men därifrån till att Linus verkligen skall vilja släppa Euroregnet i Finland och finska skattesatser för att störta hem till Sverige och spela, när det dessutom går otroligt bra för honom i KHL, och när han får spela med många av världens bästa spelare både i egna laget och i motståndarlagen känns väl inte jättesannolikt.

Anders Nilsson är också en spelare jag tror att Osten kommer att höra sig för hos. Båda dessa är absoluta toppspelare i Europa och har en lokal förankring till Luleå och Norrbotte och här tror jag att man med större sponsorintäkter kan tänka sig att lägga lite extra krut, i.o.m. att dessa båda faller under de ramar som jag inbillar mig att man satt upp. Lokalt förankrata och spelare som med längre kontrakt kan utgöra en stomme att bygga ett lag kring.

Lyckas man inte övertala någon av dessa så tror jag inte att Osten kommer att gå bananas för det och värva massa andra halvstjärnor för samma pengar, men däremot kanske det finns en slant över för att knyta till sig en riktig toppspelare, och framförallt kanske det finns större chans att vi lyckas behålla sådana spelare som kommer till oss, tack vare en framgångsrik scouting, och som slår igenom i SHL hos oss. Läs t.ex. Sigalet. Honom hoppas jag verkligen att vi får behålla. Inte till vilket pris som helst, tycker inte man skall mäta sig med KHL-klubbarna i det avseendet men det vore otroligt skönt om vi slipper tappa Sigalet och Arlbrandt och dylika killar till SHL-konkurrenter i framtiden.

Om det kan bli resultatet av lite extra sponsorintäkter så är jag mer än nöjd, och jag tycker att det är mycket viktigare än att man kan värva ihop mer spets. Behåller man de bra spelarna man har behöver man inte heller värva så värst mycket och på lång sikt är det mycket mera hållbart.

Annars tycker jag att Luleå har gjort rätt de senaste åren, värvat smart och billigt från t.ex. Allsvenskan i kombination med att man försökt värva hem spelare med mycket hjärta för klubben, (t.ex. Ledin och Fabricius), samtidigt som man faktiskt har försökt satsa på yngre killar från de egna leden. Oavsett vad det står i dessa killars pass så är det spelare som spelat i Luleå och som utvecklats i Luleå och som ledningen i Luleå känner väl som personer. Cehlarik, Wallmark, Oskarsson, Jaros, Kukan, Fagerudd och säkert någon mer jag får skämmas över att jag glömt nu i skrivande stund är faktiskt spelare som i olika grad etablerat sig i A-laget. Med varierande speltid och förtroende förvisso, men det är inte enkelt att bara kliva in ett A-lag idag och leverera. Men ser man på laguppställningen så är oftast Wallmark, Cehlarik, Kukan ordinarie och ibland lirar Jaros och Fagerudd.

Jag tycker detta är viktigt och bra på längre sikt att yngre killar i föreningen ser att om man är bra så får man också chansen. Detta måste vi behålla. Därför skall vi inte börja värva fler spelare plötsligt, men när något riktigt riktigt bra dyker upp så kanske man har lite mer ekonomiska muskler att vara med och täva om de namnen. Kan man värva en eller två riktigt bra spelare som komplement till Harju i en förstakedja inför nästa säsong, men samtidigt lyckas förlänga med de viktigaste namnen i årets trupp, (Ledin, Abbotts, Fabbe t.ex.), så tror jag att väldigt mycket är vunnet. Vi har bra arbetsmoral, bra karaktärer och bra defensiv i vår forwardsbesättning. Det är bara den absoluta spetsen vi saknar. Skulle vi få det så tror jag att killar som t.ex. Wallmark, Cehlarik och Zaar skulle få lite mer lugn att utvecklas i skuggan av dessa toppspelare, med mindre krav och press på sig från publik och lagkamrater. (Förutsatt att dessa båda nu blir kvar, vilket jag hoppas då jag ser mycket potential i dem). Ytterligare en aspekt är att med t.ex. Omark och Harju i laget så skulle Wallmark, Cehlarik och Zaar få ett riktigt anfallspar att lära sig av. Både på träningar och i matcher.

Sedan tycker jag att samarbetet med Asplöven är strålande. Visst, det gör att vi kan gå med lite fler spelare i truppen och låna ut några till Asplöven, detta kostar givetvis mer pengar än att ha färre spelare under kontrakt, men på längre sikt är det också en otrolig möjlighet att prova spelare i Asplöven, att låta dem växa och ta ansvar och vi har dessutom en naturlig väg att gå för spelare som slår igenom i Asplöven. T.ex. Legacé som påstås vara klar för oss, vilket jag verkligen hoppas stämmer.

Kan vi knyta till oss Henrion också så kan vi ha ett nytt Olausson/Arlbrandt -par där. Visst, det är inte lätt att bara kliva upp en nivå i seriesystemet och leverera direkt, och jag förväntar mig inga stordåd, men jag tror absolut att dessa spelare skulle bredda offensiven i laget och båda skulle absolut kunna göra runt 15-20 poäng vardera och det är kanonbra för spelare som kanske kommer att lira i en 3e eller 4e-kedja beroende på hur laget i övrigt ser ut. På sikt kan de absolut ta över större roller i laget också om det visar sig att de är så bra som många påstår att de är. Man skall komma ihåg att Allsvenskan inte är någon dålig liga, det har vi sett i Kvalserien flera år i rad. Bortsett från KHL och SM-Liga så tror jag inte att det finns någon liga i hela Europa som är lika bra faktiskt. Visst, Schweiz och Tyskland har kanske några lag som är klart bättre, men Allsvenskan är bredare och jämnare.

Legacé och Henrion öser in poäng i denna liga, och de spelar inte heller i ett topplag. Det tycder på styrka tycker jag. Däremot, om jag nu inte kollat helt fel så har de väl gjort en del poäng även i matcherna mot topplagen och lagen i toppen av AS är inte så värst mycket sämre än lagen på den undre halvan i SHL så att de skulle kunna göra mål även i SHL betvivlar jag inte en sekund. Sedan skulle de ju inte alls få samma speltid hos oss så några stordåd förväntar jag mig inte, men asbolut mer bredd i offensiven.

Bortsett från en eventuell ersättare till Larsson, en toppspelare som komplement till Harju så tycker jag att det ser riktigt spännande ut om vi lyckas knyta till oss både Legacé och Henrion samt förlänga med Ledin, Abbotts en av Forsberg och Fabricius.

Tycker att vi behöver en riktigt stabil back också. Tycker att man skall satsa på Oskarsson, Jaros och Fagerudd, (om dessa nu blir kvar), men det behövs någon som kan styra upp defensiven och det fysiska spelet tillsammans med Sandström och Nagander.

Alltså:
1. Defensiv back
2. Toppforward
3. Eventuell ersättare till Larsson

Jag tror att det föreligger en viss risk att vi tappar Zaar, Fogström och Pite-Foppa inför kommande säsong. Petrell vet jag itne ritkigt vad ledningen anser om, men personligen tror jag att han kostar mer än vad han smakar även om jag gillar hans fysiska spel. Men skulle vi få in Legacé så spelar väl han också rätt fysiskt om jag förstått saken rätt? Och vi har redan mycket råstyrka i laget som det är. Jag skulle inte bli ledsen om man bröt kontraktet med honom då jag förmodar att det kontraktet kostar en hel del. Då ser jag hellre att t.ex. Cehlarik får aspirera på den speltiden.

Jag skulle vara nöjd om laget såg ut t.ex. såhär:
(Nu tror jag alltså inte på Omark, men det är ju drömmen såklart, annars tror jag på ett annat starkt namn till förstakedjan. Eventuellt en center om man inte får hem Omark.

Omark - Granström - Harju
Ledin - Legacé - Henrion
Abbott - Abbott - Sylvegård
Fabricius - Wallmark - Cehlarik

Förstakedjan är en renodlat offensiv kedja, som en leading -line skall vara men Granström kommer precis som Lavander på sin tid, bidra med att väga upp lite av Omarks och Harjus defensiva brister och han är starkt och bökig och jobbig för motståndarna att hålla borta från farligt område vilket också kommer att ge betydligt mer ytor åt kreativiteten i kedjan som övriga spelare står för. Granström är t.o.m. en rejäl uppgradering av Lavander och fungerar bara personkemin, dessa tre herrar emellan så tror jag att vi har en potentiell toppkedja i hela SHL här.

I andrakedja får vi en klassis tvåvägskedja som är urstark i båda riktningar. Livsfarliga med Ledins och Legacés mackor samt Henrions avslut. Legacé verkar ju också vara en rätt vass avslutare och att Ledin har förmågan att stå på rätt plats vid rätt tillfälle vet vi ju redan och att han faktiskt kan avsluta rätt vasst vet vi ju också så denna kedjan skulle bli superfarlig offensivt. Bra fysiskt spel och bra fart på rören hos alla tre dessutom så denna kedjan skulle bli riktigt jobbig att möta och skulle förmodligen klara sig galant defensivt också.

I Abbotts med t.ex. Sylvegård så skulle vi ha hela seriens bästa tredjekedja. De skulle få dela på istiden rätt jämnt med andrakedjan. Denna kedja är precis som andrakedjan en riktigt jobbig kedja för motståndarna att möta. Bra fart under rören och klarar av det defensiva spelet galant men är också tunga och jobbiga att möta i egen zon för motståndarna när Abbotts får fast pucken längs sargerna och hittar sin instick mot mål, samt när Sylvegård proppar spelare i sargen.

I fjärdekedjan skulle vi få ett lite osäkrare kort, men här skulle samtidigt två av våra offensivt största talanger få lugn och ro att utvecklas tillsamman, då alltså två av våra övriga kedjor klarar av defensiven galant. Dessutom skulle Fabbe få sköta mycket av den biten, och han är ju en av hela seriens bästa defensiva forwards så det skulle han förhoppningsvis klara med bravur.

Skulle det bli lite för ojämnt fördelat med kunskaperna så skulle amn kunna byta plats på Cehlarik och Sylveågrd. Den förstnämnda skulle absolut förtjäna att lira med bröderna, och dessutom lite mer istid och Sylvegård skulle förstärka defensiven i fjärdekedjan och skulle nog också fungera rätt bra med Wallmark.

Sedan vore det ju inte skrivet i sten vilken kedja som skall vara 2a, 3e, och 4e. Det skulle väl tiden få utvisa såklart.

Något liknande det där skulle jag vara nöjd med. Egentligen vill jag ha Fogström kvar, men risken är att om vi får både Legacé och Henrion som kan lira center samt lyckas behålla Wallmark så har vi lite överksott på centrar och jag ser då hellre att man satsar på Wallmark.

Zaar och Pite-Foppa hade jag också gärna haft kvar men i Zaars fall så är jag helt enkelt tveksam till om han blir kvar. Har en känsla av att han testar spel på andra sidan pölen om chansen ges till nästa säsong. Även om det rätt uppenbart blir AHL i sådant fall. Tror den mindre isen skulle passa honom perfekt med sitta vassa skott dessutom. Pite-Foppa gillar jag skarpt, och jag blir inte alls besviken om han blir kvar, men dessvärre tror jag inte riktigt att det finns plats för honom om man värvar så som det ryktas om.

Backuppsättningen till nästa säsong är en större gåta för mig. Här måste tyngd och pondus in enlgit min mening. Samtidigt vill jag att man fortsätter satsa på framförallt Jaros och Oskarsson som jag ser stor potential i.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12319

Inlägg av Vexet tis 24 feb 2015, 11:14

Först och främst, ett bra inlägg här ovan GBG.

Anyhow; som den vurmare för Abbott unt Abbot jag är tänkte jag bidra med följande tanke. Här ovanför har jag sett det pratas en del om att vi ska släppa det känslomässiga och istället se till helheten och laget. Jag kommer nu att vara en sådan där jobbig jävel som säger: "Jag håller inte med". Inte alls faktiskt.

Anledningen till att vi engagerar oss så djupt i en idrottsförening - en nöjesverksamhet - är just för att vi vill ha känslorna. Vi vill att spelarna blöder på isen för sitt lag, för vårt lag. Vi vill ha det lilla extra i intervjuerna. Vi vill att tacklingarna ska vara sjysta men kännbara och att målen ska vara sådär hockeymässigt vackra som de bara kan vara i vår sport.

Som jag har sagt tidigare: Nämner du Luleå hockey utanför Norrbotten är det direkt Abbottarna som kommer upp. Det är kärnan i vårt lag. Och att vi håller på ett lag, det gör vi av identitetsskäl. Luleå hockey har alltid varit en viktig del av min identitet som exilboende fan. Så är det säkert för många andra här också. Även ni som har privilegiet att bo i den underbara staden Luleå måste rimligen känna en identitet i ert engagemang för Luleå hockey.

Jag vill ha ett SM-guld. Men inte till vilket pris som helst. Laget som vinner, gör jobbet - det ska vara Luleå. Tar vi bort identiteten ut vårt lag kan vi lika gärna börja hålla på Linköping eller Färjestad (nej, inte Saik. Någon måtta får det vara). Så länge Abbottarna producerar som de gör, så länge de brinner för klubben som de gör - då är det fel att göra något annat än att förlänga. Det finns ingen i Luleå jag mer skulle unna att lyfta Le Mat än Chris Abbott som drivit på så hårt för den här föreningen under många års tid.

Ska vi ta SM-guld ska vi göra det som Luleå, inte som en främlingslegion. Förändra och spetsa till truppen ska vi visst göra, och det görs varje år. Men när det står 3-2 till Luleå i match 7 i kvartsfinalserien mot Saik litar jag mer på att det är någon av bröderna Abbott som täcker skottet med vilket kroppsdel som än krävs - snarare än någon legosoldat som tänker mer på att återvända hem med en välfylld pengapåse efter avslutad karriär. Jag vill ha spelare på isen som vet vad Luleå som klubb står för.

Vexet

Antal inlägg : 459

Inlägg av Snikne Ville tis 24 feb 2015, 11:31

Gäller ju för Luleå att hålla fyr i pannan på sponsorsidan, annars kan ju Porsérs spons gå till att fylla hål efter minskande från andra. Måste säga att hans inhopp känns mer än vältajmat, vi vet att stora sponsorer lämnat eller aviserar neddragningar samt att klubben ganska tydligt aviserar rätt kasst resultat innevarande sässe (om vi inte vinner SM-guld då..).
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 11:33

Instämmer till fullo Joakim. Abbotts är definitivt bra nog att vara kvar rent spelmässigt dessutom. De är en riktigt stark andrakedja, och skulle vara seriens kanske bästa tredjekedja om det är det de skulle bli.

Personligen tycker jag att bröderna är de viktigaste att förlänga med efter Ledin, som enligt mig är hela seriens bästa franschise-spelare. Men Leddas storhet och betydelse för föreningen minskar ju på intet vis Abbotts betydelse både på och utanför isen. De är perfekta ambassadörer för Luleå hockey på alla plan. Tycker att det är en no-brainer att de skall få vara kvar förutsatt att de inte ställer orimliga lönekrav såklart, men det tror jag inte att de skulle göra heller. Tror personligen att de båda kommer att bli kvar. Allt annat vore en enorm överraskning, och likväl en besvikelse såklart.

Håller också med, drömmen är ju att se Chris lyfta bucklan så småningom. Utöver honom kan jag bara se en person göra det och det är just Per Ledin. Tror att få skulle jobba så hårt för ett guld som Abbotts, Ledin och Fabricius faktiskt. Men med dessa herrar i laget, så skulle dessutom alla andra jobba hårdare än vad de skulle göra utan dessa killar i laget.

Precis som du är inne på behövs en rejäl stomme att bygga laget kring, och då gärna en med lokal förankring och/eller en annan naturlig koppling till Luleå och Norrbotten. I Abbotts fall handlar det ju dels om att man spelat länge hos oss och varit framgångsrika alla säsonger, men också om att man trivs med klimatet och miljön i Norrbotten som påminner mycket om Kanada.

Sandström, Ledin, Abbotts, Fabricius och nu Harju. Där har vi en superbra stomme att bygga laget kring om du frågar mig. Den sistnämnda är väl mer en spetsspelare än en stommespelare men en riktigt kreativ spelare som spelar länge för klubben behövs också och Harju har ju framförallt visat vilja i sitt spel sedan han kom tillbaka. Spelar han som han gjort hittills har vi i honom en absolut toppspelare med SHL-mått mätt. Dessutom med naturlig koppling till Luleå. Harju verkar också vara en skön lirare vid sidan av isen och en som jag tror att många yngre kommer att se upp till, precis som Abbotts och Ledin.
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 11:41

Snikne Ville skrev:Gäller ju för Luleå att hålla fyr i pannan på sponsorsidan, annars kan ju Porsérs spons gå till att fylla hål efter minskande från andra. Måste säga att hans inhopp känns mer än vältajmat, vi vet att stora sponsorer lämnat eller aviserar neddragningar samt att klubben ganska tydligt aviserar rätt kasst resultat innevarande sässe (om vi inte vinner SM-guld då..).
Jo det är ju just det. Jag tror att det är viktigt att vi inte alla rusar åstad och förväntar oss supervärvningar i parti och minut nu bara för Hamsterns bidrag. För det första vet vi ju egentligen ingenting om hur det ser ut, och dessutom finns det förmodligen flera hål att i första hand täppa igen med de pengarna. Precis som Joakim skriver så tycker jag inte heller att det är bra om man springer iväg och värvar spets utan att tänka långsiktigt. Det har visat sig otaliga gånger varthän det kan leda. Flera lag har den vägen vandrat, och råkat riktigt illa ut, eller varit nära att göra det. Malmö och Fusklunda t.ex.

Det är resultaten på tavlan som talar, inte namnen på spelartröjorna.

Däremot vore det såklart önskavärt om vi kunde bli lite mer konkurrenskraftiga när det handlar om dragkampen om spelare som vi antingen vill behålla eller som vi vill värva därför att de passar in i den strategi vi redan utarbetat och som vi arbetar utifrån. Så jobbar ju alla lag och då är det storleken på plånboken som i slutändan blir avgörande i de flesta fall. Åtminstone när det gäller de spelare som är garanterade mycket speltid, oavsett vilken klubb de hamnar i.

Sedan är det viktigt att folk runtom i länet känner igen sig i laget och spelarna. Det skall finnas lokala förmågor i laget. Det är superviktigt, det är dessa som skapar en identitet hos laget och som därmed skapar en "vi mot dem" -känsla på läktarna. Utan sådana spelare kommer inte publiken att gå på hockey. Precis som Joakim skriver är det också dessa som käkar puck för att vinna när det verkligen drar ihop sig och man spelar med kniven mot strupen. Dessa är minst lika viktiga som poänggörare.

Med t.ex. den forwardsuppställning jag presenterat ovan, (som på inte sätt är rätt eller ett facit -utan bara min personliga önskan), så har vi oerhört mycket karaktär och hjärta för föreningen i laget. Sandtröm, Ledin, Abbotts, Fabricius skulle utgöra den känslomässiga stommen. Sedan skulle vi har Harju och Omark som båda är franschisespelare och spetsspelare mer än något annat, men de är faktiskt också killar från länet som publiken känner igen och som man kan identifiera sig med. Spelare som man gillar lite extra mycket när de gör vackra mål.

Dessutom skulle vi utöver det få en rätt fin transatlantisk prägel på laget med Abbotts, Henrion, Legacé och Sigalet. Fysisk transatlantisk hockey känns rätt Norrbotten på något sätt. Tänker lite 90-talsvibbar osv. Det skall vara jobbigt och göra ont att möta Luleå. Som på 90-talet. Vi spelade inte vackrast, men vi spelade klart bäst och effektivast när vi vann guldet. ABC-hockey av den högre skolan. Pang på rödbetan, rakt på mål! Hugg och slå osv. Sådant som publiken älskar i minst lika stor usträckning som vackra spelmål. En publikfriande hockey med många spelare som publiken gillar ger fulla läktare och fina intäkter.

Henrion och Legacé har dessutom spelat för vår samarbetsparner Asplöven, i Norrbotten, och torde trivas i klimatet och är redan rätt välkända hos de mer inbitna Luleåsupportrarna åtminstone. Om man skall döma av Asplöven-supportrarnas kommentarer så verkar de dessutom vara typiska transatlanter. Hårt jobbande killar som i första hand spelar för laget, och därmed är lätta att tycka om snarare än några glidare och divor.

Utöver dessa tycker jag att vi i Granström har en fantastisk lagspelare som verklgien står upp för laget, och som om han blir kvar några säsonger också kan blir en riktigt stommespelare. Han är redan otroligt omtyckt av fansen, åtminstone här inne, och jag tror att han kan komma att trivas i Luleå och säkert vilja stanna om han får rätt lagkamrater omkring sig. Han verkar gilla den hockey som Luleå verkar ha ambitionen att vilja spela. Vi är inte riktigt där ännu, men Granström är en del i att bygga det spelet.

Jag tycker också att en liknande uppställning som den jag gjort ovan skulle ge en bättre blandning av defensiv kompetens, offensiv bredd, tungt och fysiskt spel, samt också kryddat med lite mer skills och spets. Det är väldigt viktigt att ett lag har alla komponenter, samt att man har portionerat ut de olika ingredienseran i lagom mängd, och har flera spelare som bidrar med flera av de ingredienserna. Som t.ex. Ledin, Abbotts och Granström.

Luleås problem de senaste åren har inte varit brist på spelidé eller spelsysten, (även om det just dne här säsongen går att ifrågasätta lite. Är det spelsystemet som inte är anpassat efter spelarmaterialet, eller är spelidén kanon, men spelarna inte riktigt håller måttet i alla matcher?). Problemet är att vi flera säsonger i rad varit lite för mycket antingten eller. Först var vi superbra defensivt. Åkte galet mycket skridskor med många små och ettriga spelare och lyckades ofta trötta ut motståndarna men så fort det belv slutspel vägde vi alldeles för lätt och gick på pumpen mot betydligt mer fysiska lag. Sedan blev vi mer fysiska och adderade ytterligare lite mer spets men då blev vi inte lika ettriga och jobbiga längre och saknade spelare med mycket hjärta. Då tappade vi spetsen och värvade istället fler spelare med hjärta samt tyngre spelare så nu är vi tunga och jobbiga men saknar istället kanske farten och spetsen. Nåväl, ungefär något sådant där åtminstone, även om det inte är en exakt beskrivning men jag tror att ni förstår ungefär vad jag menar.

Man behöver en bra mix av unga och äldre spelare. En bra mix av defensivt skickliga och offensivt skickliga spelare. En bra mix av fartfulla och mer tyngre spelare. En bra mix av defensivt skickliga backar och mer offensivt skickliga backar. Man behöver en bra mix av renodlade spetsspelare och mer hårt jobbande spelare med stort hjärta för klubben osv. En bra mix av lirare och pådrivare osv. Listan kan göras lång. Det är oerhört många komponenter som krävs för att gå hela vägen och för de lag som inte lyckas så hittar man alltid en ellr två komponenter som saknades när man analyserar säsongen i April. Sedan har de för vår del kanske blivit att vi tappat lita av det som vi varit bra på när vi försökt värva för att istället rätta till det vi varit mindre bra på och så har vi varit tillbaka på ruta ett igen.

Det måste till en bredare strategi för att bygga ett framgångsrikt lag på längre sikt. Men för att man skall kunna bygga ett sådant lag krävs framförallt stommespelare att bygga laget kring, det går inte att amn skall laborera med mer än halva laget varje säsong och försöka rätta till alla brister på en gång.

Senast ändrad av LulefanGBG den tis 24 feb 2015, 11:56, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av kokostrollet tis 24 feb 2015, 11:46

Tigerman skrev:
kokostrollet skrev:Som vanligt så spekulerar man ju bara när man inte har en aning om vad som verkligen pågår bakom kulisserna och vilka krav som tvillingarna för fram och vilka andra spelare Osten har på radarn. Har väldigt svårt att tro att de inte ser hur betydelsefulla tvillingarna är i dagens lag, samtidigt så är vi klart närmare botten av serien än toppen och Abbotts håller inte för en förstalina, men skulle vara bra längre ner i hierarkin, i spel 5-5 och med mindre speltid än de har idag. Accepterar de det? Längre kontraktslängd, lägre löneläge? Sedan har vi ju problematiken med att det är 2 i ett par.

Det enda man kan oroa sig för om man väljer att inte förlänga med Abbotts är ju att man vet vad man har men man vet inte vad man får. Lex Dixon.

Visst är det så. Nu skall man ju komma ihåg att Osten spelar förhandlingsspel också och agerar tvetydigt. På många sätt kan man ju se tendenser kring att han redan nu bygger lag kring just Abbotts då man går på spelare runt Abbotts. Polaren Chad Billins är redan i laget även om kontraktet bara sträcker sig över den här säsongen men även denne Kevin Clark i Hamburg som Osten rycker i nu, kopplas ju till just tvillingarna.

Svårt att läsa tebladen här, men hoppas vi får någon klarhet så snart det bara går.
kokostrollet
kokostrollet

Inlägg av Donowitz tis 24 feb 2015, 11:57

Det enda jag vill se från rekryteringsansvariga med Osten i spetsen, är en extrem noggranhet. Samtliga värvningar ska vara väl planerade och med stor eftertänksamhet. Vi har haft en del värvningar av det märkligare slaget där inte alla nödvändiga aspekter funnits med i bilden.

Donowitz

Antal inlägg : 4312

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 12:06

bearjew skrev:Det enda jag vill se från rekryteringsansvariga med Osten i spetsen, är en extrem noggranhet. Samtliga värvningar ska vara väl planerade och med stor eftertänksamhet. Vi har haft en del värvningar av det märkligare slaget där inte alla nödvändiga aspekter funnits med i bilden.
Osten har ju gjort sig känd för att just värva välscoutade spelare och därför har många spelare på elitnivå i SHL eller Europa också fått sina absoluta genombrott i just Luleå de senaste åren, t.ex. Olausson, Arlbrandt, Hjalmarsson, Klasen (i viss mån), Fälth, Enterfeldt, Fogström etc.

Men jag håller med dig om att just i år har det varit en del märkliga värvnignar som rest en del frågetecken och det behöver absolut rätas ut till utropstecken till nästa säsong om vi har ambitionen att vara ett lag för övre halvan av tabellen. Ingen är såklart felfri, inte heller vår Cheese, men det är väl kanske inte så mycket de misslyckade värvnignarna, (Läs; Dixon), som de i viss mån oförklarliga värvningarna som får en att höja på ögonbrynen.

Det kanske finns logiska och rimliga förklaringar, men de känner ju inte vi till och då framstår värvningarna som ytterst märkliga. INte minst Hovinen -värvningen. Känns ju som att kasta pengar i sjön på något vis, men så känner man ju inte till alla variabler i ekvationen heller.

Håller dock med dig, man vill ju se färre av dessa värvningar, t.ex. Dixon, (som måste vara helt fel scoutad eller som måste ha världens bästa agent), eller Hovinen som framstår som helt oförklarlig med facit i hand. Petrell är ytterligare en annan som ajg inte riktigt ser poängen med. Visst hade han bara varit en ersättare till Hedman så hade man förstått den värvningen men hittills har han ju inte visat upp värst mycket av sitt spel förutom just tacklingarna, som han förvisso gör jävligt bra, men det kändes som om att även han var en spelare man satte betydligt större tilltro till vad gäller det offensiva spelet. jag spekulerar ju bara här nu men den värvnignen känns inte särskilt lyckad hittills om man ser till vad amn får förmoda att Petrell kostar. (SOm ajg varit inne på tidigare). Jag hoppas att jag har tokfel och att Petrell öser in poäng och krossar allt motstånd i Play In och eventuellt slutspel så att det frågetecknet rätas ut till ett utropstecken när vi sumerar säsongen, men det känns tyvärr inte så troligt i nuläget.

EDIT: Sedan har vi Strömwall och Ekarv som förvisso är mer lätta att förstå då de är namn för framtiden och som också är ämnade att lånas ut till ASplöven, samt att vi led brist på spelare nrä de värvades, men Strömwall-värvningen ger ändå en liten märklig eftersmak eftersom han lånades ut till en seriekonkurrent efter några matcher. Känns också mycket märkligt även om det säkert finns en rimlig förklaring.
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av Ulfstrk tis 24 feb 2015, 12:39

JARKKO IMMONEN?

Absolut inget rykte bara allmän fundering.

Ryktas bort från KHL, enl EP. Inte direkt centrar vi behöver och inte pur-ung. Men mycket rutin och okej stats i KHL.

Vad tror ni? För lite "bang for the buck?
Ulfstrk
Ulfstrk

Antal inlägg : 91

Inlägg av Snikne Ville tis 24 feb 2015, 12:59

Ulfstrk skrev:JARKKO IMMONEN?

Ryktas bort från KHL, enl EP. Inte direkt centrar vi behöver och inte pur-ung. Men mycket rutin och okej stats i KHL.

En fruktansvärt kompetent center som varit till diskussion på detta forum många gånger under många år. Och störste syndaren till att det blivit så är nog jag..
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av kokostrollet tis 24 feb 2015, 13:09

kokostrollet skrev:
Tigerman skrev:

Visst är det så. Nu skall man ju komma ihåg att Osten spelar förhandlingsspel också och agerar tvetydigt. På många sätt kan man ju se tendenser kring att han redan nu bygger lag kring just Abbotts då man går på spelare runt Abbotts. Polaren Chad Billins är redan i laget även om kontraktet bara sträcker sig över den här säsongen men även denne Kevin Clark i Hamburg som Osten rycker i nu, kopplas ju till just tvillingarna.

Svårt att läsa tebladen här, men hoppas vi får någon klarhet så snart det bara går.

Mer om kopplingen Abbotts och Clark nu i NSD.

http://nsd.se/sport/tvillingarna-forsoker-locka-poangkungen-till-lulea-9102422.aspx
kokostrollet
kokostrollet

Inlägg av Rönken tis 24 feb 2015, 13:20

kokostrollet skrev:
kokostrollet skrev:
Tigerman skrev:

Mer om kopplingen Abbotts och Clark nu i NSD.

http://nsd.se/sport/tvillingarna-forsoker-locka-poangkungen-till-lulea-9102422.aspx

Snabb, målskytt och högerskytt brukar väl vara gångbart faktiskt. Skulle gärna se några riktigt kvicka spelare som susar förbi motståndarbackar. Men som någon skrev tidigare tyckte jag tempot såg lite halvsegt ut i Youtube-klippet som länkades.
Rönken
Rönken

Inlägg av Snikne Ville tis 24 feb 2015, 13:20

Snikne Ville skrev:
Ulfstrk skrev:JARKKO IMMONEN?

En fruktansvärt kompetent center som varit till diskussion på detta forum många gånger under många år. Och störste syndaren till att det blivit så är nog jag..
Ryktet säger Schweiz.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Puckad tis 24 feb 2015, 13:50

Oavsett kontraktsläget så ser jag inte att Lassi ska vara kvar om Anders Nilsson kommer tillbaka.
Anders förväntar sig nog var en tydlig 1.a målvakt. Och är bra nog för det.
Jag tycker helt enkelt inte att Lassi förtjänar mindre speltid.
Det vore ett bättre nyttjande av resurser att använda Larsson som en tydlig andra-keeper, och ex.vis sälja Lassi till Frölunda som helt klart behöver en bra keeper. Där kan han få fortsätta hålla en första-spade.

Alternativet är väl lite att Anders Nilsson blir Frölundas lösning på en målvaktsproblematik.

Men jag håller med om att Lassi/Anders skulle vara ett grymt par!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11373

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 13:55

Nilsson eller Lassi i Fusklunda så är repet fan inte långt borta...
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 24 feb 2015, 13:57

LulefanGBG skrev:Nilsson eller Lassi i Fusklunda så är repet fan inte långt borta...
Vi kanske kan göra gemensam sak med alla andra av de våra i götet? I sann Paasilinna-anda...
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Inlägg av Rönken tis 24 feb 2015, 13:58

Så så, försök att hålla en anständig nivå nu. Nilsson till Frölunda, får ni ta i ett forum för det ockulta.
Rönken
Rönken

Inlägg av LulefanGBG tis 24 feb 2015, 13:59

KaptenBlodskelett skrev:
LulefanGBG skrev:Nilsson eller Lassi i Fusklunda så är repet fan inte långt borta...
Vi kanske kan göra gemensam sak med alla andra av de våra i götet? I sann Paasilinna-anda...
Fixar du en buss så åker jag med! cheers
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av Bamsefar tis 24 feb 2015, 14:40

Puckad skrev:Oavsett kontraktsläget så ser jag inte att Lassi ska vara kvar om Anders Nilsson kommer tillbaka.
Det vore ett bättre nyttjande av resurser att använda Larsson som en tydlig andra-keeper, och ex.vis sälja Lassi till Frölunda som helt klart behöver en bra keeper. Där kan han få fortsätta hålla en första-spade.

Alternativet är väl lite att Anders Nilsson blir Frölundas lösning på en målvaktsproblematik.

Suspect
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 24 feb 2015, 14:52

LulefanGBG skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Fixar du en buss så åker jag med! cheers
Känner en kille inom färdtjänsten och en spårvagnschaffis, de kanske kan hjälpa till! Very Happy
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Inlägg av Rönken tis 24 feb 2015, 15:09

Bamsefar skrev:
Puckad skrev:Oavsett kontraktsläget så ser jag inte att Lassi ska vara kvar om Anders Nilsson kommer tillbaka.

Suspect

Tjära och fjädrar?
Rönken
Rönken

Inlägg av Bamsefar tis 24 feb 2015, 15:22

Rönken skrev:
Bamsefar skrev:

Suspect

Tjära och fjädrar?

Minst sagt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 17 av 21 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet