Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1
+87
Meyhem
LHF96
snugge
Rocksolid
ski3r
Donten_
ezz
27 Öqvist
Hostak straffar
JuniorX
Lajon
Högljudd
Rikky
Jonken
Kraftkung
johan74
Jimmy_Vegas
JohanO
Pickadoll
Ulfstrk
farre
tibet
Sportchefen #2
LubosC
nummer 17
knutten
amarule
NilsOskar
Simon90
KL1996
Kagen
Neurofunk20
Homer96
Sir Prozac
Vexet
Sundance Kid
Pontaking
Qirren
Urken
Calle
CKa
Micke80
Mickeee
MickkeJ
Micke L
icemask
Hedanders
Mange
Puckad
Jovi
pingu
stormvägen
Davidoff
KaptenBlodskelett
Dentos
Hellcop
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
Bamsefar
Tony Moore
miker
Luleåfan
Diktatorn
LulefanGBG
Tigerman
LuleåWinston
Fred Herbert
Norlin
Ivanhoe
Lulefan
MrA
Rönken
Snikne Ville
FruktHamster
hokkzorz
Ingemar
kokostrollet
Redbear
Old Brooklyn
Pajala
kjell
Slapshot
Donowitz
Mr Bister
NallePhu
Lars158
91 posters
Sida 10 av 21
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1
Ja, det är många parametrar som ska tas under övervägande. Men jag tycker nog att många missar att det är minst lika viktigt att ha spelare som kan spela mycket boxplay utan att släppa in mål och som man kan ge mycket istid i slutet av matcher när man leder med något mål och är satt under press, som det är att ha offensiv kraft.
I dessa pressade situationer och numerära underlägen kommer vi inte att nå plusresultat (jämfört med i år) ifall man byter ut Fogström, Foppa och Fabricius mot Omark, Rödin och Lagace. Vi behöver dessa spelartyper också - och av de spelare vi redan har på kontrakt så är det väl endast (och möjligtvis) Granström bland forwards som kan leverera liknande FFF-kedjan, och då Fogström samt Fabricius mer specifikt.
I dessa pressade situationer och numerära underlägen kommer vi inte att nå plusresultat (jämfört med i år) ifall man byter ut Fogström, Foppa och Fabricius mot Omark, Rödin och Lagace. Vi behöver dessa spelartyper också - och av de spelare vi redan har på kontrakt så är det väl endast (och möjligtvis) Granström bland forwards som kan leverera liknande FFF-kedjan, och då Fogström samt Fabricius mer specifikt.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Lars158 skrev:Rönken skrev:Lars158 skrev:Jag tycker det är viktigt med åldersstrukturen i truppen för att kunna vara långsiktigt framgångsrika. Om man tittar på forwardssidan just nu är det en grupp 19-22 år. Sen ett stort glapp och en grupp 28-uppåt år.
Allt annat än optimalt tycker jag och bland dom utgående kontrakten i den äldre gruppen tycker jag man måste sortera rejält för denna tråds säsong.
"Medelålders"? Lagace ramlar in där, även Rödin - om han nu ens blir av. Fast blir ändå rätt så mycket av ung eller "gammal". Svårt att värva endast 25-åringar också.
Jag anser LHF nu har ett extremt gynnsamt läge ordna till en "smart"(åldersstruktur som ger mer gynnsam generationsväxlingar framöver) och bra trupp. Ganska många utgående kontrakt, Fruktis intåg.
Vi har ju att ta direkt lärdom av HV71 och FBK dynastierna. Dom gick bra och gick bra i flera år. Helt plötsligt inte lika bra längre och då satt dom men många äldre på dyra och långa kontrakt. Generationsväxlingen blev
tuff, svår, hård och dyr.
LHF har ju superläge nu för ett avstamp mot en högre nivå och jag hoppas man tänker mer än 2 år framåt när man gör truppen nu till denna tråds säsong. Att man tänker så att man framöver får en "flytande" generationsväxling.
Ja jo, jag håller med om att det är lite för dålig ålderspyramid där det princip endast är yngre framtidsnamn eller äldre gnuggare. Samtidigt blir det svårt att ha en fjärdekedja med 25-26 åringar. Hade Fo-Fa-Fo varit 5-6 år yngre hade dessa garanterat haft andra erbjudande med chans till spel högre upp i hierarkin hos andra lag. Förhoppningsvis kan den "satsning" det pratas om från Luleå göra att man kan behålla spelare lite längre likt Skellefteå gjort.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Old Brooklyn skrev:Ja, det är många parametrar som ska tas under övervägande. Men jag tycker nog att många missar att det är minst lika viktigt att ha spelare som kan spela mycket boxplay utan att släppa in mål och som man kan ge mycket istid i slutet av matcher när man leder med något mål och är satt under press, som det är att ha offensiv kraft.
Chris är grym i boxplay, Petrell kan nog vara lagets bästa i boxen då han gör det grymt bra i Lejonen. Sen att man inte utnyttjar honom i boxen är en annan fråga. Personligen tror jag inte det är av största vikt att samtliga tre i Fo-Fa-Fo ska bli kvar samtidigt som Abbotts blir kvar och man behåller Granström och någon till. Då blir det samma lag som i år.
Chris spelar i snitt 15 sekunder i numerärt underläge per match. Sammantaget spelar han två minuter i box per insläppt mål. Fogström spelar närmare tre minuter box per match och snittar 17 minuter box per insläppt mål. Det är eoner av skillnad (åtminstone i statistiken).Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, det är många parametrar som ska tas under övervägande. Men jag tycker nog att många missar att det är minst lika viktigt att ha spelare som kan spela mycket boxplay utan att släppa in mål och som man kan ge mycket istid i slutet av matcher när man leder med något mål och är satt under press, som det är att ha offensiv kraft.
Chris är grym i boxplay, Petrell kan nog vara lagets bästa i boxen då han gör det grymt bra i Lejonen. Sen att man inte utnyttjar honom i boxen är en annan fråga. Personligen tror jag inte det är av största vikt att samtliga tre i Fo-Fa-Fo ska bli kvar samtidigt som Abbotts blir kvar och man behåller Granström och någon till. Då blir det samma lag som i år.
Old Brooklyn skrev:Chris spelar i snitt 15 sekunder i numerärt underläge per match. Sammantaget spelar han två minuter i box per insläppt mål. Fogström spelar närmare tre minuter box per match och snittar 17 minuter box per insläppt mål. Det är eoner av skillnad (åtminstone i statistiken).Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, det är många parametrar som ska tas under övervägande. Men jag tycker nog att många missar att det är minst lika viktigt att ha spelare som kan spela mycket boxplay utan att släppa in mål och som man kan ge mycket istid i slutet av matcher när man leder med något mål och är satt under press, som det är att ha offensiv kraft.
Jag menar att det finns andra spelare i laget som kan spela boxplay, det behövs inte en ålderstigen fjärdekedja som peakat för det som ändå inte har många år kvar på nacken och sedan är man där igen med att halva laget ska bytas ut. Chris har, återigen, fått axla stort ansvar när Dixon floppade och Wallmark inte riktigt orkar vara ledande spelare. Skulle man ha en bättre offensiv i laget skulle Chris kunna spela bp.
Ja, Chris skulle säkert kunna spela mer box - men jag tvivlar på att han skulle kunna göra detta i närheten så bra som Fogström eller Fabricius, vilket i sin tur gör att det kanske inte är önskvärt att han spelar särskilt mycket mer boxplay. Chris har -4 i boxplay i år, och detta på 15 sekunder per match. Fabricius har -5 men snittar nästan tre minuter per match. Jag ser inte att Chris kan fylla deras skridskor i den spelformen.
Givetvis är det inte särskilt rättvist räknat, men med dagens statistik så ser det ut som att Chris skulle ligga på -44 om han matchade Fogströms tid i boxplay per match.
Givetvis är det inte särskilt rättvist räknat, men med dagens statistik så ser det ut som att Chris skulle ligga på -44 om han matchade Fogströms tid i boxplay per match.
Han har ju dock spelat betydligt mer bp tidigare säsonger och gjort det med bravur. Saken med Abbotts är att man gör sina poäng i 5 mot 5, har gjort så alla säsonger inkl. Rögle-tiden. Så för min del får man gärna se till att ha det bättre ställt offensivt vad gäller powerplay och då kan t.ex. Chris gå in i boxplay igen. Men för att få plats med fler offensiva spelare måste någon få foten och det blir väl förmodligen någon pjäs i fjärde som inte blir kvar.
Ja, det har han onekligen gjort. Uppenbarligen verkar det som att Rönkens boxspel passade honom bättre.
Old Brooklyn skrev:Ja, Chris skulle säkert kunna spela mer box - men jag tvivlar på att han skulle kunna göra detta i närheten så bra som Fogström eller Fabricius, vilket i sin tur gör att det kanske inte är önskvärt att han spelar särskilt mycket mer boxplay. Chris har -4 i boxplay i år, och detta på 15 sekunder per match. Fabricius har -5 men snittar nästan tre minuter per match. Jag ser inte att Chris kan fylla deras skridskor i den spelformen.
Chris har ju spelat enorma mängder BP tidigare, om man tittar tillbaka 2-3 säsonger. Sylle gör bra BP jobb. Walle har ju fått lite tid i BP. Granis och Petrell finns. Bryggman kan säkert spela BP om man förlänger med han. Dom nya man ersätter dom äldre spelarna med behöver ju inte vara Omark karaktär alla.
För mig överväger inte förlängningar av 30+are för att dom har BP egenskaper, inte att jag tycker man istället skall göra det långsiktiga avstampet i just den situation vi har nu. Jag tycker trupp och kontraktssituationen nu är så optimal den kan bli för långsiktig satsning av nya truppbygget.
Nu är läget man skall ta för att undvika våldsamma framtida generationsväxlingar.
Lars158- Antal inlägg : 9806
Old Brooklyn skrev:Ja, det har han onekligen gjort. Uppenbarligen verkar det som att Rönkens boxspel passade honom bättre.
Jag tror det mer handlar om att avlasta honom då han tidigare sagt att han gillar att spela mycket men att 20-21 minuter kanske är lite i högsta laget vill jag minnas. Nu när Dixon försvunnit och Wallmark är tröttkörd finns det ingen kvar förutom Kaptenen som kan axla ansvar och driva laget.
Och visst - FFF-kedjan börjar bli till åren. Min poäng är bara att man måste se till att även denna aspekt av spelet (defensiva forwards, boxplay och liknande) tillgodoses när man spekulerar i framtida kedjor. Som jag skrev tidigare så verkar ju vissa här vilja att Wallmark och Cehlarik ska ta över den rollen eftersom de övriga kedjorna är fulla av Henrion, Omark, Rödin och andra offensiva forwards.
Och faktum är att även de säsonger när Chris hade sin bästa statistik i boxplay så är han inte i närheten av det Fabricius har i år. Jag vill bara inte att man underskattar detta.
Och faktum är att även de säsonger när Chris hade sin bästa statistik i boxplay så är han inte i närheten av det Fabricius har i år. Jag vill bara inte att man underskattar detta.
Ja, och han gör det suveränt. Låt honom spela i fem mot fem och spara sin energi till den spelformen. Där är han ju magnifik.Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, det har han onekligen gjort. Uppenbarligen verkar det som att Rönkens boxspel passade honom bättre.
Jag tror det mer handlar om att avlasta honom då han tidigare sagt att han gillar att spela mycket men att 20-21 minuter kanske är lite i högsta laget vill jag minnas. Nu när Dixon försvunnit och Wallmark är tröttkörd finns det ingen kvar förutom Kaptenen som kan axla ansvar och driva laget.
Old Brooklyn skrev:Ja, och han gör det suveränt. Låt honom spela i fem mot fem och spara sin energi till den spelformen. Där är han ju magnifik.Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, det har han onekligen gjort. Uppenbarligen verkar det som att Rönkens boxspel passade honom bättre.
Dock spelar bröderna en hel del pp just nu vilket jag inte tycker är optimalt sett till poängutdelningen. Men ja, för att ta en annan fråga, någon spelare som man bör satsa stenhårt på att få enligt herrn?
Personligen känner jag att Omark - mer än gärna, men troligt? Nja inte som det ser ut nu, om inte Rysslands ekonomi totalt havererar över sommaren så lägger jag inte någon större förhoppning till Omark redan 15/16.
Nej, lägg krutet på Salmela, om nu inte Billins gör ett strålande slutspel så anser jag inte det vara värt den förmodade lönen. Salmela däremot, oj oj, honom och Näkyvä i samma lag vore något. Har man en riktig förstaback - utöver Näkyvä.
Till detta, så vill jag ha en lina som kan få fast pucken i anfallszon och skapa en tekning där, så att 1.a linan alltid kan starta med tek i anfallszon.
FFF är bra på att bita sig fast och kunna få pucken på mål så att keepern åtminstone behöver låsa den.
Det är lättare att hamna högt upp i +/- statistiken om man får börja på rätt planhalva...
FFF är bra på att bita sig fast och kunna få pucken på mål så att keepern åtminstone behöver låsa den.
Det är lättare att hamna högt upp i +/- statistiken om man får börja på rätt planhalva...
Puckad- Antal inlägg : 11372
Jag går med på Salmela alla dagar i veckan. Kommer det till forwards så ser jag det inte heller som troligt att Omark kommer redan nästa säsong. På lite längre sikt är det dock just Omark och även Klasen som har potentialen att dra ca 300 pers extra varje match. De kostar mycket -men de levererar. Men som sagt, troligtvis inte redan till nästa säsong.Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, och han gör det suveränt. Låt honom spela i fem mot fem och spara sin energi till den spelformen. Där är han ju magnifik.Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja, det har han onekligen gjort. Uppenbarligen verkar det som att Rönkens boxspel passade honom bättre.
Dock spelar bröderna en hel del pp just nu vilket jag inte tycker är optimalt sett till poängutdelningen. Men ja, för att ta en annan fråga, någon spelare som man bör satsa stenhårt på att få enligt herrn?
Personligen känner jag att Omark - mer än gärna, men troligt? Nja inte som det ser ut nu, om inte Rysslands ekonomi totalt havererar över sommaren så lägger jag inte någon större förhoppning till Omark redan 15/16.
Nej, lägg krutet på Salmela, om nu inte Billins gör ett strålande slutspel så anser jag inte det vara värt den förmodade lönen. Salmela däremot, oj oj, honom och Näkyvä i samma lag vore något. Har man en riktig förstaback - utöver Näkyvä.
Tycker det är kul att bröderna ryckt upp sig. Vette fan om jag för den skull tror de är kvar nästa sässe. Skrivit det förr och ändraar mig inte för att det trillat in lite mål när de fick Sylle som bana väg.
Skulle dom ta en lönesänkning och degradering i hierarkin? Tycker inte att dom platsar i nån av de de två första linorna om man menar allvar med satsning. Inget ont om dom, men som hårt jobbande brunkare i en tredjelina med lite mer spets i de två första - ja.
Skulle dom ta en lönesänkning och degradering i hierarkin? Tycker inte att dom platsar i nån av de de två första linorna om man menar allvar med satsning. Inget ont om dom, men som hårt jobbande brunkare i en tredjelina med lite mer spets i de två första - ja.
Ingemar- Antal inlägg : 698
Det är alltid trist att ta farväl av gamla trotjänare och ikoner i klubben likt Fabricius. Jag ser dock honom som en väldigt begränsad hockeyspelare på väg utför. Vi har Strömwall samt ev. Brodin på väg in och tycker Johan Forsberg totalt sett är en bättre förlängning, om någon av FFF ska signas kvar.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Har svårt att se att man gör sig av med Fabricius. Han är en s k kulturbärare som man tillsammans med Harju och Ledin lär bygga laget runt. De är lagets själ och hjärta.
NilsOskar- Antal inlägg : 441
Visst kommer vi att få se nåt farväl som skär lite i hjärtat. Jag tror dock mer på bröderna då, som idag ska fylla spetskvoten, där annat kommer in. Fabbe och Foppa är rollspelare som är lättare att behålla i min bok, men ändå ha pengar kvar att satsa på spets.bearjew skrev:Det är alltid trist att ta farväl av gamla trotjänare och ikoner i klubben likt Fabricius. Jag ser dock honom som en väldigt begränsad hockeyspelare på väg utför. Vi har Strömwall samt ev. Brodin på väg in och tycker Johan Forsberg totalt sett är en bättre förlängning, om någon av FFF ska signas kvar.
Ingemar- Antal inlägg : 698
Bryt med Petrell. Hans plats behövs till nånting bättre. Sedan är han säkert dyr också och producerar ingenting i poängväg.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Ja, fy fan! Säsongerna som kommer lär innebära några hjärtskärande farväl. Men måste man tvinga sig till att tänka i dessa banor kan jag inte undgå att tycka att FFF-kedjan gör det de är anställda för att göra bättre än någon annan kedja, inklusive Abbotts.
Uppenbart att det är Fogström som är mest trolig att försvinna. Han är äldst och på centerpositionen börjar det bli lite väl trångt. Vi har Lagace och Ekarv som ska in i truppen, Harju och Granström kan spela där. Luleå vill behålla både C.Abbot och Wallmark (om man ska tro mediaskriverier). - Sen lär väl Luleå värva någon spelare som ska axla rollen som 1:e centern..
Summa summarum är att Fogström försvinner efter den här säsongen. En riktig trotjänare som nästan alltid gör ett bra jobb. Men som tiden tyvärr börja rinna ut för.
Summa summarum är att Fogström försvinner efter den här säsongen. En riktig trotjänare som nästan alltid gör ett bra jobb. Men som tiden tyvärr börja rinna ut för.
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Senast ändrad av Dentos den lör 07 feb 2015, 17:13, ändrad totalt 1 gång
Dentos- Antal inlägg : 894
Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Definition av hatkärleken?
Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Absolut, fast 2009.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Nej men jag har en liten känsla av att Jämtin hade kunnat ta samma steg i karriären som Ledin gjorde när han kom tillbaka. Han hade kunnat överraska. Sen ser jag inte att Jämtin kanske tar en plats i vårt lag nästa år oavsett om vi ska satsa högre. Men det är bara en liten tanke jag fick.bearjew skrev:Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Absolut, fast 2009.
Tror jag kräktes lite i min egen mun när jag läste detta.Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Hahaha ja men det gjorde man ju i princip till en början då Ledin vände hem. Även om Jämtin känns ännu jobbigare än vad Ledda kändes. Jämtin är en jubelidiot. Speciellt ur motståndarnas perspektiv. (Vilket är vårt perspektiv) Samtidigt så tror jag att han kan vara ganska rolig att ha i sitt egna lag. Men som sagt, jag förespråkar verkligen inte att vi bör värva Jämtin.Old Brooklyn skrev:Tror jag kräktes lite i min egen mun när jag läste detta.Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Dentos skrev:Hahaha ja men det gjorde man ju i princip till en början då Ledin vände hem. Även om Jämtin känns ännu jobbigare än vad Ledda kändes. Jämtin är en jubelidiot. Speciellt ur motståndarnas perspektiv. (Vilket är vårt perspektiv) Samtidigt så tror jag att han kan vara ganska rolig att ha i sitt egna lag. Men som sagt, jag förespråkar verkligen inte att vi bör värva Jämtin.Old Brooklyn skrev:Tror jag kräktes lite i min egen mun när jag läste detta.Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Nä Fyfan, Ledin hade folk innerst inne en stor kärlek till. Jämtin är bara en stor jävla idiot.
CKa- Antal inlägg : 1359
CKa skrev:Dentos skrev:Hahaha ja men det gjorde man ju i princip till en början då Ledin vände hem. Även om Jämtin känns ännu jobbigare än vad Ledda kändes. Jämtin är en jubelidiot. Speciellt ur motståndarnas perspektiv. (Vilket är vårt perspektiv) Samtidigt så tror jag att han kan vara ganska rolig att ha i sitt egna lag. Men som sagt, jag förespråkar verkligen inte att vi bör värva Jämtin.Old Brooklyn skrev:Tror jag kräktes lite i min egen mun när jag läste detta.Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Nä Fyfan, Ledin hade folk innerst inne en stor kärlek till. Jämtin är bara en stor jävla idiot.
Bra summerat.
Nej fy fan! Ledin är den där polaren som man inte alltid kommer överens med. Jämtin är ett kärleksbarn mellan mellan Hitler och Michael Bolton. Han är Leopold II av Belgien reinkarnerad.Dentos skrev:Hahaha ja men det gjorde man ju i princip till en början då Ledin vände hem. Även om Jämtin känns ännu jobbigare än vad Ledda kändes. Jämtin är en jubelidiot. Speciellt ur motståndarnas perspektiv. (Vilket är vårt perspektiv) Samtidigt så tror jag att han kan vara ganska rolig att ha i sitt egna lag. Men som sagt, jag förespråkar verkligen inte att vi bör värva Jämtin.Old Brooklyn skrev:Tror jag kräktes lite i min egen mun när jag läste detta.Dentos skrev:Hade en sjuk dröm inatt om att vi värvade Andreas Jämtin. Förskräckt och förbannad till en början. Sen började jag fundera. Ledin-Granström-Jämtin känns så jäkla tillfredsställande på något sätt ändå. Kanske skulle vara värdelöst, men som sagt, nånting i den kedja tilltalar mig.
Ingemar skrev:Visst kommer vi att få se nåt farväl som skär lite i hjärtat. Jag tror dock mer på bröderna då, som idag ska fylla spetskvoten, där annat kommer in. Fabbe och Foppa är rollspelare som är lättare att behålla i min bok, men ändå ha pengar kvar att satsa på spets.bearjew skrev:Det är alltid trist att ta farväl av gamla trotjänare och ikoner i klubben likt Fabricius. Jag ser dock honom som en väldigt begränsad hockeyspelare på väg utför. Vi har Strömwall samt ev. Brodin på väg in och tycker Johan Forsberg totalt sett är en bättre förlängning, om någon av FFF ska signas kvar.
Jag ser ingen risk alls att Abbotts inte spelar i LHF nästa säsong.
"Avgörandet ligger hos Luleå Hockey, som räknar med att göra klart allt under landslagsuppehållet som följer efter CHL-finalen.
- Vi har haft mycket att göra och inte hunnit helt enkelt. Det har varit så pass mycket nu. Jag räknar med att vi gör allt färdigt under landslagsuppehållet när vi får lite andrum. Det känns bra, men vi måste bli konkreta så klart, säger Thor Stöckel, sportdirektör i LHF."
"Från deras agent Harald Lone råder ett lugn att Luleå ska göra klart det hela.
- Bollen ligger hos Luleå. Vi väntar på att få kontraktet från Luleå. Bröderna trivs väldigt bra i Luleå och jag räknar med att det löser sig, säger Lone."
http://www.kuriren.nu/nknyheter/broderna-abbott-forlanger-kontrakten-8111341.aspx
Dom svaren där kan du jämnföra med dom artiklar som varit om Fogge och Foppa.
Jag skulle också hellre behålla Forsberg och Fabbe i 4:e med Granström som center och säga hejdå till Abbotts för att vi behöver något mycket bättre som 1:a line
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Mr Bister skrev:Jag skulle också hellre behålla Forsberg och Fabbe i 4:e med Granström som center och säga hejdå till Abbotts för att vi behöver något mycket bättre som 1:a line
Av allt att döma kommer ju LHF ha en riktig första line nästa år. Även om jag tror det blir svårt få in Omark så finns ju dom pengarna då använda till annan spelare.
Abbottarna ska vara andra eller tredje lina i rangordningen. Så jag hoppas dom är "prisvärda" när dom ska förlängas med.
Jag tycker det är en omöjlig situation ha en så ålders-stigen 4e formation som FFF.
Allt kommer ju ned till hur stor del av budgetten det handlar om.
Jag kan inte minnas att Abbotts gjort ett dåligt slutspel under sina 5 försök. De gånger vi inte räckt till och åkt ut, så har fan Chris och Cam varit de som gjort att vi ens varit nära. Det är inte att förkasta.
Samtidigt vet vi ju att de inte lyfter ett PP, så det är en av de saker so ligger på minuskontot.
I den bästa av världar så stannar Abbotts i klubben samtidigt som man kan få till en förstakedja som kan bära PP:et. Det skulle ge oss en jäkla spets. Många verkar vara av åsikten att "med Abbotts som tredjekedja, då jäklar", men jag tycker ärligt talat inte att man behöver gå så långt. Skulle man få till en riktigt vass förstafemma och ha bottarna som andralina, så är mycket vunnet. De kommer göra sina poäng i 5v5 som de gjort varje år de varit hos oss och de kommer öka ytterligare i slutspel - även det precis som de alltid gjort hittills.
Tycker det största problemet de senaste åren är att vi inte lyckats värva en kedja som knuffat ned Abbotts från förstaplatsen.
Med Abbotts vet vi vad vi får och det vi får är inte dåligt. Vad vi behöver är en lina som får dem att se sämre ut =)
Jag kan inte minnas att Abbotts gjort ett dåligt slutspel under sina 5 försök. De gånger vi inte räckt till och åkt ut, så har fan Chris och Cam varit de som gjort att vi ens varit nära. Det är inte att förkasta.
Samtidigt vet vi ju att de inte lyfter ett PP, så det är en av de saker so ligger på minuskontot.
I den bästa av världar så stannar Abbotts i klubben samtidigt som man kan få till en förstakedja som kan bära PP:et. Det skulle ge oss en jäkla spets. Många verkar vara av åsikten att "med Abbotts som tredjekedja, då jäklar", men jag tycker ärligt talat inte att man behöver gå så långt. Skulle man få till en riktigt vass förstafemma och ha bottarna som andralina, så är mycket vunnet. De kommer göra sina poäng i 5v5 som de gjort varje år de varit hos oss och de kommer öka ytterligare i slutspel - även det precis som de alltid gjort hittills.
Tycker det största problemet de senaste åren är att vi inte lyckats värva en kedja som knuffat ned Abbotts från förstaplatsen.
Med Abbotts vet vi vad vi får och det vi får är inte dåligt. Vad vi behöver är en lina som får dem att se sämre ut =)
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
FruktHamster skrev:Allt kommer ju ned till hur stor del av budgetten det handlar om.
Utöver Abbotts känns det rimligt med två tilltänkta offensiva kedjor som får ta powerplay-rollen. Dock behöver det inte vara sex stycken Omark-värvningar, vilket man knappast har råd med. Få kvar Wallmark som kan centra PP #2 och gärna Cehlarik på ena kanten. Ledin eller liknande på andra. Sedan en ordentlig förstalina, då finns det lite spelrum och andrum. Abbotts får gärna vara första/andra vad gäller speltid i 5 mot 5 men inte i pp för min del.
Ny Center, Omark, Harju - Hittar man rätt center, och lyckas få hem Omark.. då har vi den där riktigt vassa första femman.
Övriga laget skulle då se ut något liknande..
Abbot, Abbot, Cehlarik
Wallmark, Ledin, Saarinen
Legacé, Sylvegård, Granström
Extra Ekarv, Strömvall, och (Fabricius/eller Foppa)
Övriga laget skulle då se ut något liknande..
Abbot, Abbot, Cehlarik
Wallmark, Ledin, Saarinen
Legacé, Sylvegård, Granström
Extra Ekarv, Strömvall, och (Fabricius/eller Foppa)
Abbotts har 6 raka säsonger i LHF. Chris har varit assisterande i en och Kapten i 3 av dom. I samtliga dessa säsonger har dom ju varit LHF`s huvudsakliga centrala "motor". Ja förstås hade ju Cam sin skada men övrig tid då.
Skulle kännas fruktansvärt tomt utan Abbotts på isen för mig.
Det var så perfekt formulerat att jag tyckte det var värt att citera enskiltFruktHamster skrev:Med Abbotts vet vi vad vi får och det vi får är inte dåligt. Vad vi behöver är en lina som får dem att se sämre ut =)
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Man värvar väl inte Legace för att sätta honom i en 4:e lina, och man har inte 2 centrar i 3:e
Mr Bister skrev:Man värvar väl inte Legace för att sätta honom i en 4:e lina, och man har inte 2 centrar i 3:e
Om du frågar mig..? Så är Saarinen inte en center vad jag vet.
Legace får nog börja som 4:e center OM vi har kvar både Wallmark och Chris i laget.
Ivanhoe skrev:Legace får nog börja som 4:e center OM vi har kvar både Wallmark och Chris i laget.
Jag skulle inte vara helt förvånad om han eventuellt får börja i första för att då lägge krutet på t.ex. Rödin och en riktigt giftig back i nivå med Salmela. Lite beroende på vad som finns på marknaden.
Hoppsan, jag blandade ihop Sallinen med Saarinen, jag håller med de som tycker att vi skall värva starka komplement till Harju och vips har vi en stark 1:a line
Lars158 skrev:Abbotts har 6 raka säsonger i LHF. Chris har varit assisterande i en och Kapten i 3 av dom. I samtliga dessa säsonger har dom ju varit LHF`s huvudsakliga centrala "motor". Ja förstås hade ju Cam sin skada men övrig tid då.
Någon onödig avstängning har dom väl haft, men professionella. Och är det några som kommer redo till jobbet efter sommaren, är det bröderna. Chris visar att laget ska ledas
stormvägen- Antal inlägg : 3073
stormvägen skrev:Lars158 skrev:Abbotts har 6 raka säsonger i LHF. Chris har varit assisterande i en och Kapten i 3 av dom. I samtliga dessa säsonger har dom ju varit LHF`s huvudsakliga centrala "motor". Ja förstås hade ju Cam sin skada men övrig tid då.
Någon onödigt avstängning har dom väl haft, men professionella. Och är det några som kommer redo till jobbet efter sommaren, är det bröderna. Chris visar att laget ska ledas
De verkar ju ha en tävlingsinstinkt och vinnarskalle som få andra. Och utöver vad det gör för deras egna spel, så tror jag det också smittar av sig på medspelare och driver dem framåt.
Att ha ett sådant driv i omklädningsrummet måste vara guld värt. Kanske tom SM-guld värt, bara de får rätt medspelare.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Rönken skrev:FruktHamster skrev:Allt kommer ju ned till hur stor del av budgetten det handlar om.
Utöver Abbotts känns det rimligt med två tilltänkta offensiva kedjor som får ta powerplay-rollen. Dock behöver det inte vara sex stycken Omark-värvningar, vilket man knappast har råd med. Få kvar Wallmark som kan centra PP #2 och gärna Cehlarik på ena kanten. Ledin eller liknande på andra. Sedan en ordentlig förstalina, då finns det lite spelrum och andrum. Abbotts får gärna vara första/andra vad gäller speltid i 5 mot 5 men inte i pp för min del.
Håller med Rönken att vi behöver ha två offensivt producerande kedjor förutom Abbotts för att kunna utmana om guldet på allvar nästa år. Men, om det finns ekonomiskt utrymme, så räcker det med 2 spetsvärvningar på forwardssidan. Tror definitivt att Wallmark, Cehlarik och möjligtvis Zaar kommer att ta klivet nästa år och bli riktiga kvalitetsspelare offensivt i SHL. Det skulle vara viktigt att få behålla minst 2 av dessa 3 för nästa års lagbygge. Dessa bör ju vara mycket billigare än etablerade toppspelare också. Man vill ju gärna att dom talangfulla unga spelarna stannar nog länge så att dom hinner bli bra nog att göra en kanonsäsong innan dom sticker även om om man förstår att det inte alltid blir så.
Så skulle vi få in 2 nya offensiva kvalitetsspelare + Harju så har vi en stor del klar av ett ordentligt PP till nästa säsong. Sedan kan Abbotts, Cehlarik, Wallmark och Zaar slåss om platserna i ett 2a pp.
Tycker att det är självklart att behålla Abbotts till nästa år, speciellt eftersom spelarbudgeten verkar bli större. Hade den legat på samma nivå som inför denna säsong så hade det givetvis varit en svårare fråga i och med att den offensiva kompetensen inte riktigt räckt till i år. Angående Frukthamsterns kommentar om Abbotts och slutspel så håller jag med till stor del, undantaget är väl förra årets slutspel där jag tyckte att dom inte kom upp i normal nivå. Dock så var dom ju långt ifrån ensamma om det utan var väl större delen av laget som hade samma problem. Annars har dom ju visat att dom gillar och lyfter sig i matcher med mycket känslor i och där mycket står på spel. Året vi åkte ut mot AIK i kvarten så spelade ju Chris knappt 2 matcher (avstängd) och Cam saknades helt pga skada.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Det är svårt att hitta spelare i dagens lag som man tycker borde söka sig något annat till nästa säsong! Men ska vi ha ett bättre lag så måste ju nån bort! Sen hoppas man ju redan nu att man får till kedjeformationerna bättre till nästa säsong. Som det har varit denna säsong med nya kedjor hela tiden så känns det som att spelarna inte haft riktig koll på om spelaren bredvid sig varit rightare eller leftare. Kanske en förklaring till det dåliga passningsspelet i år.
Det är en tjusning att ta upp spännande spelare från allsvenskan och se vad dem kan göra i Shl men samtidigt så kan det sätta käppar i hjul1 om dem inte levererar. Jag sticker ut näbben och påstår att Lagace kommer topp 2 i Shl:s poängliga nästa säsong!! 17+39 nåtsånt.. Man kan inte misslyckas med ett sånt coolt namn!
Det är en tjusning att ta upp spännande spelare från allsvenskan och se vad dem kan göra i Shl men samtidigt så kan det sätta käppar i hjul1 om dem inte levererar. Jag sticker ut näbben och påstår att Lagace kommer topp 2 i Shl:s poängliga nästa säsong!! 17+39 nåtsånt.. Man kan inte misslyckas med ett sånt coolt namn!
tibet- Antal inlägg : 1298
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2