Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1
+87
Meyhem
LHF96
snugge
Rocksolid
ski3r
Donten_
ezz
27 Öqvist
Hostak straffar
JuniorX
Lajon
Högljudd
Rikky
Jonken
Kraftkung
johan74
Jimmy_Vegas
JohanO
Pickadoll
Ulfstrk
farre
tibet
Sportchefen #2
LubosC
nummer 17
knutten
amarule
NilsOskar
Simon90
KL1996
Kagen
Neurofunk20
Homer96
Sir Prozac
Vexet
Sundance Kid
Pontaking
Qirren
Urken
Calle
CKa
Micke80
Mickeee
MickkeJ
Micke L
icemask
Hedanders
Mange
Puckad
Jovi
pingu
stormvägen
Davidoff
KaptenBlodskelett
Dentos
Hellcop
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
Bamsefar
Tony Moore
miker
Luleåfan
Diktatorn
LulefanGBG
Tigerman
LuleåWinston
Fred Herbert
Norlin
Ivanhoe
Lulefan
MrA
Rönken
Snikne Ville
FruktHamster
hokkzorz
Ingemar
kokostrollet
Redbear
Old Brooklyn
Pajala
kjell
Slapshot
Donowitz
Mr Bister
NallePhu
Lars158
91 posters
Sida 11 av 21
Sida 11 av 21 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 16 ... 21
Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 1
Om valet står mellan FFF och Abbotts så är valet lätt, sorry FFF ni ryker !Mr Bister skrev:Jag skulle också hellre behålla Forsberg och Fabbe i 4:e med Granström som center och säga hejdå till Abbotts för att vi behöver något mycket bättre som 1:a line
icemask- Antal inlägg : 4174
Ab-Ab-Sly.
Abbotts och Sly måste få fortsätta nästa säsong som första kedja i fem mot fem.
Rödin-Omark-Ledin.
Harju behöver en spelfördelare och Omark tror jag blir före dyr att lösa men Rödin känns mer trolig. Sedan tror jag Ledin skulle vara en bra tredjelänk. En bra PP kedja som vi saknat i år.
Brodin-Lagace-Petrell.
Lagace som center med två spelare som kan skapa yta och har vana av elitserietempot tror jag är en bra start för honom i SHL därför sätter jag Petrell och Brodin som yttrar.
Fabbe-Granström-Henrion.
Granström får bilda en jobbig tredje/fjärde kedja med Fabbe (Den jag helst vill behålla av FFF) och som sista länk kanske Henrion kan ta plats tills han kommit in i SHL tempot och det defensiva spelet.
Wallmark tycker jag likt Olausson drar ner på tempot för mycket och behöver mer tid innan han kan leda kedja i SHL och får börja med mycket istid i Asplöven. Ekarv behöver lägga på sig några kilo muskler för SHL och får även han börja i Asplöven. Strömvall, Bryggman och någon till talang som värvas får slås om 13 platsen. Själv hoppas jag vi tar in en ny Sly
Abbotts och Sly måste få fortsätta nästa säsong som första kedja i fem mot fem.
Rödin-Omark-Ledin.
Harju behöver en spelfördelare och Omark tror jag blir före dyr att lösa men Rödin känns mer trolig. Sedan tror jag Ledin skulle vara en bra tredjelänk. En bra PP kedja som vi saknat i år.
Brodin-Lagace-Petrell.
Lagace som center med två spelare som kan skapa yta och har vana av elitserietempot tror jag är en bra start för honom i SHL därför sätter jag Petrell och Brodin som yttrar.
Fabbe-Granström-Henrion.
Granström får bilda en jobbig tredje/fjärde kedja med Fabbe (Den jag helst vill behålla av FFF) och som sista länk kanske Henrion kan ta plats tills han kommit in i SHL tempot och det defensiva spelet.
Wallmark tycker jag likt Olausson drar ner på tempot för mycket och behöver mer tid innan han kan leda kedja i SHL och får börja med mycket istid i Asplöven. Ekarv behöver lägga på sig några kilo muskler för SHL och får även han börja i Asplöven. Strömvall, Bryggman och någon till talang som värvas får slås om 13 platsen. Själv hoppas jag vi tar in en ny Sly
pingu- Antal inlägg : 2418
Vi kan inte ha Abbotts som 1:a lina och det finns ingen center i 2:a linan, vi kan inte heller värva Henrion till 4:e, då är det bättre att prova Anthon Eriksson där.
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Håller med i allt du säger. För mig är det givet att ha kvar bröderna. De är en del av den kärntrupp vi vill behålla över en tid, såvida de inte sänker sig rejält de kommande åren, vilket jag inte tror att de gör. De är så pass seriösa i sin träning att de (såvida inte skador osv sätter stopp för det) kommer hålla på flera år till och de kommer hålla samma höga nivå. För mig är det obefintligt att inte ge dem ett kontrakt för nästa säsong minst om dem faktiskt vill stanna.FruktHamster skrev:Allt kommer ju ned till hur stor del av budgetten det handlar om.
Jag kan inte minnas att Abbotts gjort ett dåligt slutspel under sina 5 försök. De gånger vi inte räckt till och åkt ut, så har fan Chris och Cam varit de som gjort att vi ens varit nära. Det är inte att förkasta.
Samtidigt vet vi ju att de inte lyfter ett PP, så det är en av de saker so ligger på minuskontot.
I den bästa av världar så stannar Abbotts i klubben samtidigt som man kan få till en förstakedja som kan bära PP:et. Det skulle ge oss en jäkla spets. Många verkar vara av åsikten att "med Abbotts som tredjekedja, då jäklar", men jag tycker ärligt talat inte att man behöver gå så långt. Skulle man få till en riktigt vass förstafemma och ha bottarna som andralina, så är mycket vunnet. De kommer göra sina poäng i 5v5 som de gjort varje år de varit hos oss och de kommer öka ytterligare i slutspel - även det precis som de alltid gjort hittills.
Tycker det största problemet de senaste åren är att vi inte lyckats värva en kedja som knuffat ned Abbotts från förstaplatsen.
Med Abbotts vet vi vad vi får och det vi får är inte dåligt. Vad vi behöver är en lina som får dem att se sämre ut =)
Dentos- Antal inlägg : 894
Henrion måste vara en "jobbig" situation för Osten. Svårt att veta om han klarar av samma sak i SHL. Samtidigt inte göra värvningen och sen gör Henrion +15 kassar i en annan SHL klubb.. Då skulle det kännas jävligt dumt inte gjort värvningen.
Lars158- Antal inlägg : 9806
Lars158 skrev:Henrion måste vara en "jobbig" situation för Osten. Svårt att veta om han klarar av samma sak i SHL. Samtidigt inte göra värvningen och sen gör Henrion +15 kassar i en annan SHL klubb.. Då skulle det kännas jävligt dumt inte gjort värvningen.
Jobbig sits helt klart. Han har inte samma skridskoåkning som Lagace och känns inte lika användbar ifall det inte klickar med målandet. Men om nu måleriet går igång så är han en tillgång. Men en chansning, har Luleå plats för honom? Drar två eller fler av Wallmark-Zaar-Cehlarik så finns det, annars vet jag inte var man ska peta in honom riktigt?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Rönken skrev:Lars158 skrev:Henrion måste vara en "jobbig" situation för Osten. Svårt att veta om han klarar av samma sak i SHL. Samtidigt inte göra värvningen och sen gör Henrion +15 kassar i en annan SHL klubb.. Då skulle det kännas jävligt dumt inte gjort värvningen.
Jobbig sits helt klart. Han har inte samma skridskoåkning som Lagace och känns inte lika användbar ifall det inte klickar med målandet. Men om nu måleriet går igång så är han en tillgång. Men en chansning, har Luleå plats för honom? Drar två eller fler av Wallmark-Zaar-Cehlarik så finns det, annars vet jag inte var man ska peta in honom riktigt?
Lagace besitter ju en väldigt fin balans som han använder sig av medans han vänder och vrider längs sarg hårt attackerad. Henrion är mer kraftfull i sin åkning och är väldigt snabb. Inte lika bra på att vända och vrida som Lagace dock. Kommer ihåg att jag redan i matchen mot CSKA uppmärksamma Henrion för att han stack ut med rejält tryck i grillorna:
"GMG skrev:
Ett nummer som jag nu fick reda på är att John Henrion har nummer 16, han har visst fått kontrakt nu. Så sex nummer till som behöver kompletteras enligt EP-listan!
Jag*
16 minns jag att jag tidigt i matchen reflektera där nån gång att jag tyckte han åkte ganska snabbt. Sen vet jag inte hur mycket han spelat?"
Går inte quota från låsta tråden AHC del 1 så jag klippte och klistra det hit.
Lars158 skrev:Rönken skrev:Lars158 skrev:Henrion måste vara en "jobbig" situation för Osten. Svårt att veta om han klarar av samma sak i SHL. Samtidigt inte göra värvningen och sen gör Henrion +15 kassar i en annan SHL klubb.. Då skulle det kännas jävligt dumt inte gjort värvningen.
Lagace besitter ju en väldigt fin balans som han använder sig av medans han vänder och vrider längs sarg hårt attackerad. Henrion är mer kraftfull i sin åkning och är väldigt snabb. Inte lika bra på att vända och vrida som Lagace dock. Kommer ihåg att jag redan i matchen mot CSKA uppmärksamma Henrion för att han stack ut med rejält tryck i grillorna:
"GMG skrev:
Ett nummer som jag nu fick reda på är att John Henrion har nummer 16, han har visst fått kontrakt nu. Så sex nummer till som behöver kompletteras enligt EP-listan!
Jag*
16 minns jag att jag tidigt i matchen reflektera där nån gång att jag tyckte han åkte ganska snabbt. Sen vet jag inte hur mycket han spelat?"
Går inte quota från låsta tråden AHC del 1 så jag klippte och klistra det hit.
Ja det kan nog stämma, många i Asplöven som är bra skridskoåkare. Men problemet är väl var han ska placeras? Även om Zaar är på glid blir det inte mycket till utrymme efter honom om man samtidigt ska storsatsa. Försvinner även Cehlarik och kanske även Wallmark finns det å andra sidan plats då det inte finns någon junior att lyfta upp. Bra ålder på Henrion också. Försökte man bida sin tid genom att bjuda in honom på träning? Fast problemet med NHL-lagen är att det oftast kan komma besked rätt sent..
Svårt att få ihop pusslet med så många spelare, men så här kanske.
Sylvergård känns gjuten i en checking line även om han gjort det bra med bröderna.
1. Omark - Harju - Ledin
2. Abbott - Abbott - Petrell
3. Cehlarik - Lagace / Wallmark
4. Fabricius - Granström - Sylvegård
Plus 3 st av : Henrion - Ekarv - Strömwall - Fogström - Forsberg
Lämnar: Zaar - Bryggman
Sylvergård känns gjuten i en checking line även om han gjort det bra med bröderna.
1. Omark - Harju - Ledin
2. Abbott - Abbott - Petrell
3. Cehlarik - Lagace / Wallmark
4. Fabricius - Granström - Sylvegård
Plus 3 st av : Henrion - Ekarv - Strömwall - Fogström - Forsberg
Lämnar: Zaar - Bryggman
NilsOskar- Antal inlägg : 441
Någon som vet hurvida Lagacé kan gå som högervinge? Enligt hans EP kan han det, men vet inte hur bra det stämmer.
Qirren- Antal inlägg : 1369
Qirren skrev:Någon som vet hurvida Lagacé kan gå som högervinge? Enligt hans EP kan han det, men vet inte hur bra det stämmer.
Det borde han kunna, fast har centrat hela säsongen vad jag kan minnas i Asplöven. Gör det bra och känns som en tvåvägscenter som tar defensivt ansvar utöver att vara farlig framåt. Så vore nog rimligt att han får centra i Luleå, brukar väl inte drälla av offensivt duktiga tvåvägare. Sen ska han förvisso klara av att ta steget till SHL.
Här kommer Facit till framgångar:
Petrell, Wallmark, Forsberg, Fogström och Zaar bör vara nedprioriterade till nästa säsong.
Sen tycker jag absolut inte att man behöver ha så många spelare på kontrakt. Strömwall och Bryggman kan hoppa in vid skador.
Summa summararum
Omark-Legace-Henrion
Abbott-Abbot-Harju
Ledin-Ekarv-Rödin
Fabbe-Granström-Sylvegård
13e Cehlarik
Extra Bryggman-Strömvall
Tycker man kan börja med den här truppen och utvärdera efter någon månad. möjligvis behöver man komplettera med en 3-4e center om inte Ekarv håller och då kan man laborera med Granis.
Petrell, Wallmark, Forsberg, Fogström och Zaar bör vara nedprioriterade till nästa säsong.
Sen tycker jag absolut inte att man behöver ha så många spelare på kontrakt. Strömwall och Bryggman kan hoppa in vid skador.
Summa summararum
Omark-Legace-Henrion
Abbott-Abbot-Harju
Ledin-Ekarv-Rödin
13e Cehlarik
Extra Bryggman-Strömvall
Tycker man kan börja med den här truppen och utvärdera efter någon månad. möjligvis behöver man komplettera med en 3-4e center om inte Ekarv håller och då kan man laborera med Granis.
farre- Antal inlägg : 2143
Börjar Cehlarik som 13e forward så hoppas jag (för hans skull) att han sticker. Har förtjänat en större roll än så och besitter potential att vidareutvecklas ännu mer.farre skrev:Här kommer Facit till framgångar:
Summa summararum
Omark-Legace-Henrion
Abbott-Abbot-Harju
Ledin-Ekarv-Rödin
13e Cehlarik
Extra Bryggman-Strömvall
Qirren- Antal inlägg : 1369
Min förhoppning är att Zaar och Walle provar lyckan i AHL men att de fått ett sånt bra intryck av föreningen att de väljer Luleå om de vänder hemåt. Även Petrell flyttar, hem till Finland.
Ser ingen storheten i Foppa? Har ni bara förra säsongen på näthinnan? Kan Foppa centra? Han tar ju tek ibland
Omark - Granström - Harju
Ledin - Legace - Henrion
Abbott - Abbott- Cehlarik
Fab - Foppa - Sylve
Sen antar jag att det inte blir Omark men liknande.
Ser ingen storheten i Foppa? Har ni bara förra säsongen på näthinnan? Kan Foppa centra? Han tar ju tek ibland
Omark - Granström - Harju
Ledin - Legace - Henrion
Abbott - Abbott- Cehlarik
Fab - Foppa - Sylve
Sen antar jag att det inte blir Omark men liknande.
Ulfstrk- Antal inlägg : 91
Zaar + Chelarik kommer dra till AHL det kan vi nog slå fast båda spelarna vill nog respektive NHL klubb ha nära tillhands att studera dem, Sedan Walle är ett annat frågetecken misstänker hans NHL klubb vill också ha över han av samma anledning som Zaar + Chelarik så jag tror det är 3st tapp mot AHL där!
Sedan Foggy tror jag gjort sitt i Luleå kan vara så att Vasa Sport lockar han i SM-Liiga och spel där, Fabbe well kulturbärare etc etc etc men jag tror han kommer hamna i en annan klubb känns lite halv skumt men Brynäs kan vara destination för han likt Mannberg!
Bland backar tror jag att Billins stannar känns som där finns mer att skaka ur den killen!
Målvakter well Larsson kommer nog få lämna in om inte han är 3:e MV och roterar mot Asplöven, Misstänker att Anders Nilsson kommer komma hem och plocka 1:a spaden vilket han är given till!
Sedan Foggy tror jag gjort sitt i Luleå kan vara så att Vasa Sport lockar han i SM-Liiga och spel där, Fabbe well kulturbärare etc etc etc men jag tror han kommer hamna i en annan klubb känns lite halv skumt men Brynäs kan vara destination för han likt Mannberg!
Bland backar tror jag att Billins stannar känns som där finns mer att skaka ur den killen!
Målvakter well Larsson kommer nog få lämna in om inte han är 3:e MV och roterar mot Asplöven, Misstänker att Anders Nilsson kommer komma hem och plocka 1:a spaden vilket han är given till!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
NallePhu skrev:Zaar + Chelarik kommer dra till AHL det kan vi nog slå fast båda spelarna vill nog respektive NHL klubb ha nära tillhands att studera dem, Sedan Walle är ett annat frågetecken misstänker hans NHL klubb vill också ha över han av samma anledning som Zaar + Chelarik så jag tror det är 3st tapp mot AHL där!
Billins blir kvar på samma kontraktstid som Abbotts.
CKa- Antal inlägg : 1359
Ska man släppa Lennart så bör han ju ersättas med någon som kan tackla. I dagens Luleå är det ju i princip bara han och Sylvegård som har tacklingar som en återkommande del av sitt spel. Brodin, som har nämnts, är ju ett alternativ som ersättare - och på längre sikt så önskar jag att Hedman kan återvända.
Hur Lagace och Henrion är när det kommer till fysiskt spel och tacklingar vet jag inte.
Det handlar väl i slutändan om vilket spel Luleå vill spela. Vill man nu vara ett tungt lag så bör tacklingar ingå i spelet. Annars faller liksom poängen med att vara tunga. Visst kan det bli så att Lennart får gå, men då bör hans tacklingar ersättas.
Hur Lagace och Henrion är när det kommer till fysiskt spel och tacklingar vet jag inte.
Det handlar väl i slutändan om vilket spel Luleå vill spela. Vill man nu vara ett tungt lag så bör tacklingar ingå i spelet. Annars faller liksom poängen med att vara tunga. Visst kan det bli så att Lennart får gå, men då bör hans tacklingar ersättas.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Jag hoppas man gör allt i sin makt för att behålla Cehlarik nästa säsong. Jag ser en större potential i honom än Zaar och Wallmark.
Jag vill se han explodera i Luleå tröjan.
Zaar som jag nämnt förr ser jag redan som förlorad och man kommer inte lägga stor kraft för att behålla han nästa säsong på lån.
Väljer man att skriva nytt med Bryggman så blir det mycket speltid i Asplöven, samma gäller Ekarv och Strömvall.
Från F-F-F kedjan tycker jag man ska behålla Forsberg då han spelat upp sig rejält denna säsong och Fogström får vi dessvärre vinka adjö till och det kan kännas tufft men sån är Hockeyn idag.
Wallmark, så jäkla svårt! Tycker han har fått så många chanser att bevisa och jag vill på många sätt se en fortsättning i Luleå dressen men det måste börja hända något snart, på riktigt!
Av många anledningar vill jag att man behåller Fabbe men jag är lite rädd att det blir minimalt med speltid, men annars en spelare som jag skulle tänka mig se i Luleå tröja tills den dagen han väljer att sluta.
På isen tillför han mycket i BP, utanför isen tillför han mycket mer i truppen.
Petrell blir nog kvar och Lagace och Henrion är båda två fysiska spelare. Henrion var den enda i Asplöven så vågade smälla på Andre Deveaux i Rögle, 2st ganska fina proppar dessutom.
Man blir lite gråhårig av alla spekulationer, känns som att det blir en väldigt spännande Silly på många år.
Att Haparanda är en liten stad och alla känner alla vet nog dom flesta, så här kvittras det och sjungs det från olika håll.
Breaking news: Både Jacob och John spelar i Luleå nästa säsong.
Men jag väljer dock att forska i det hela innan jag kan tro att det stämmer.
Källan är totalt ointresserad av allt som heter ishockey
Jag vill se han explodera i Luleå tröjan.
Zaar som jag nämnt förr ser jag redan som förlorad och man kommer inte lägga stor kraft för att behålla han nästa säsong på lån.
Väljer man att skriva nytt med Bryggman så blir det mycket speltid i Asplöven, samma gäller Ekarv och Strömvall.
Från F-F-F kedjan tycker jag man ska behålla Forsberg då han spelat upp sig rejält denna säsong och Fogström får vi dessvärre vinka adjö till och det kan kännas tufft men sån är Hockeyn idag.
Wallmark, så jäkla svårt! Tycker han har fått så många chanser att bevisa och jag vill på många sätt se en fortsättning i Luleå dressen men det måste börja hända något snart, på riktigt!
Av många anledningar vill jag att man behåller Fabbe men jag är lite rädd att det blir minimalt med speltid, men annars en spelare som jag skulle tänka mig se i Luleå tröja tills den dagen han väljer att sluta.
På isen tillför han mycket i BP, utanför isen tillför han mycket mer i truppen.
Petrell blir nog kvar och Lagace och Henrion är båda två fysiska spelare. Henrion var den enda i Asplöven så vågade smälla på Andre Deveaux i Rögle, 2st ganska fina proppar dessutom.
Man blir lite gråhårig av alla spekulationer, känns som att det blir en väldigt spännande Silly på många år.
Att Haparanda är en liten stad och alla känner alla vet nog dom flesta, så här kvittras det och sjungs det från olika håll.
Breaking news: Både Jacob och John spelar i Luleå nästa säsong.
Men jag väljer dock att forska i det hela innan jag kan tro att det stämmer.
Källan är totalt ointresserad av allt som heter ishockey
makkanmakkan- Antal inlägg : 746
Om jag var sportchef skulle jag hellre chansa på att värva Henrion, än att inte värva också skulle han kanske göra succe i en annan klubb.
Lars158 skrev:Om jag var sportchef skulle jag hellre chansa på att värva Henrion, än att inte värva också skulle han kanske göra succe i en annan klubb.
Förmodligen hamnar han i Luleå, då Osten bör ha rätt bra koll på vilka som kan tänkas vara på drift. Zaar med sitt prat om NHL redan nu fastän han inte bemästrar SHL känns förlorad. Cehlarik får inte riktigt spela så mycket som han kan behöva för att utvecklas och kan nog vara på väg till andra sidan. Gick ändå hyggligt högt som nummer 90. Wallmark ser jag gärna att man behåller, tror han kan få utväxling som heter duga. Men sen kanske NHL-klubben har andra tankar.
Om båda är klara så lär de vara tänkta som producerande offensiva spelare. De kommer inte att ersätta någon ur FFF-kedjan. Jag börjar mer och mer tro att Osten anser att både Zaar och Wallmark åker över Atlanten inför nästa säsong. Och Ekarv? Ja, det vete tusan?
Ledin - Harju - Cehlarik
Abbott - Abbott - Sylvegård
Henrion - Lagace - Petrell
Fabricius - Granström - Forsberg
Det är inte lätt det här. Vi byter ut Fogström mot Granström. Vi vinner knappast något i defensiv kvalité och det lär vara en dyrare uppställning. Granström är du dock yngre. Inte heller tillkommer något offensivt namn som säljer tröjor och skapar rubriker. Kanske även Cehlarik försvinner över pölen?
Ledin - Harju - Cehlarik
Det är inte lätt det här. Vi byter ut Fogström mot Granström. Vi vinner knappast något i defensiv kvalité och det lär vara en dyrare uppställning. Granström är du dock yngre. Inte heller tillkommer något offensivt namn som säljer tröjor och skapar rubriker. Kanske även Cehlarik försvinner över pölen?
Ni som inte har sett John Henrion så har ni ett litet klipp här från hans tid i finska Mestis.
Nu är ju skillnaden på SHL och Mestis ganska stor, men detta speglar iallafall lite hurdan han är som spelare och spelstil
https://www.youtube.com/watch?v=cb89Fy7fHBA
Nu är ju skillnaden på SHL och Mestis ganska stor, men detta speglar iallafall lite hurdan han är som spelare och spelstil
Hedman hade jag nästan förträngt, men när du säger det så gärna för mig om Sylle tänker sig hemåt när kontraktet går ut och om Malmö går upp så är han tänkbar, tror han trivdes i Luleå !Old Brooklyn skrev:Ska man släppa Lennart så bör han ju ersättas med någon som kan tackla. I dagens Luleå är det ju i princip bara han och Sylvegård som har tacklingar som en återkommande del av sitt spel. Brodin, som har nämnts, är ju ett alternativ som ersättare - och på längre sikt så önskar jag att Hedman kan återvända.
icemask- Antal inlägg : 4174
Old Brooklyn skrev:Om båda är klara så lär de vara tänkta som producerande offensiva spelare. De kommer inte att ersätta någon ur FFF-kedjan. Jag börjar mer och mer tro att Osten anser att både Zaar och Wallmark åker över Atlanten inför nästa säsong. Och Ekarv? Ja, det vete tusan?
Ledin - Harju - Cehlarik
Verkligen inte.
4e kedjan vill jag ha ner ålder på. Bryggman/Ekarv-Granström-Malte ser jag mer som en naturlig 4e kedja.
Henrion - Lagace - Petrell Där hitta du en vettig plats för Petrell. Det blir en fysisk kedja, kan nog göra poäng med.
Abbotts med Sylle känns ju bra. Cehlarik annars som alternativ.
Ledin är det så säkert man förlänger med han som alla tror?
icemask skrev:Hedman hade jag nästan förträngt, men när du säger det så gärna för mig om Sylle tänker sig hemåt när kontraktet går ut och om Malmö går upp så är han tänkbar, tror han trivdes i Luleå !Old Brooklyn skrev:Ska man släppa Lennart så bör han ju ersättas med någon som kan tackla. I dagens Luleå är det ju i princip bara han och Sylvegård som har tacklingar som en återkommande del av sitt spel. Brodin, som har nämnts, är ju ett alternativ som ersättare - och på längre sikt så önskar jag att Hedman kan återvända.
Troligen kommer väl Senior Sylvegård vara sportchef i MIF flera år framåt. Så länge senior är sportchef kommer nog inte junior spela i MIF.
Varför? Har jag missat nåt uti Sylle och hans pappa.
Pickadoll- Antal inlägg : 194
Pickadoll skrev:Varför? Har jag missat nåt uti Sylle och hans pappa.
Dom verkar vara goda vänner. Dock när Madhawk intervjuar senior så brukar det låta att det är bäst dom hockeymässigt håller sig på olika håll. Blir ju som en jäv situation om sonen är i sportchefens lag och det känns som att dom vill undvika det.
Nu när vi har Harju så lär det dyka upp en spelfördelare av klass och det kan bli en center eller wing. Rödin som nämnts skulle kunna ta en wing OM Harju får lira center och kompletteras med Ledin. När det gäller Petrell så är han jätteviktig med sina tacklingar och speciellt inför ett slutspel. Att låta han skapa ytor till Henrion och Lagace vore klart intressant på förhand. Abbotts och Sly är ett måste. Fabbe och Granström tror jag skulle passa bra och kanske kompletteras av en utvecklingsbar Brodin som skapar oreda! Klart mer fysisk fjärde kedja iallafall dock inte lika stark i defensiven.
Fast egentligen borde vi fixa tillbaka Hedman!!!! Och behålla Petrell och Sly
I år känns det som att det blivit stora avbräck vid sjukdom, skador och avstängningar.
Dessutom är det många matcher per säsong med CHL och formkurvor rör sig upp o ner.
Skall man vara en seriös utmanare så behöver man tåla att 3 man är borta.
I höstas gjorde vi inte det.
Men jag kan inte se att t ex Strömvall och Ekarv är annat än backupmaterial.
Om en som blir ratad av ett SHL lag blir spets i hos oss så har vi fel ambitionsnivå.
Men hur många av de äldre är så lojala att de kan spela i Asplöven ibland?
Dessutom tror jag att det är olika spelare som behövs för grundserien och för slutspelet.
Laget måste kunna spela PP och PK, avgöra matcher och spela hem dom.
Inget lätt pussel...
Dessutom är det många matcher per säsong med CHL och formkurvor rör sig upp o ner.
Skall man vara en seriös utmanare så behöver man tåla att 3 man är borta.
I höstas gjorde vi inte det.
Men jag kan inte se att t ex Strömvall och Ekarv är annat än backupmaterial.
Om en som blir ratad av ett SHL lag blir spets i hos oss så har vi fel ambitionsnivå.
Men hur många av de äldre är så lojala att de kan spela i Asplöven ibland?
Dessutom tror jag att det är olika spelare som behövs för grundserien och för slutspelet.
Laget måste kunna spela PP och PK, avgöra matcher och spela hem dom.
Inget lätt pussel...
Puckad- Antal inlägg : 11372
makkanmakkan skrev:Ni som inte har sett John Henrion så har ni ett litet klipp här från hans tid i finska Mestis.
Han verkar ju ha en spelstil som jag saknat i år. Han letar sig mot slottet och avslutar. Att han dessutom ser ut att leta ett hål att avsluta i och inte bara skicka pucken mot mål är ju ett stort plus.
Nu när vi fått in Harju så har vi ju en spelare som också letar sig mot slottet för att avsluta, men jag säger absolut inte nej till två med denna egenskap.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Dennis Everberg kanske vill hemåt trots några matcher NHL!
Osten kommer nog se till att Sly Jr blir kvar i Luleå ska ni se!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
På något vis gillar jag att vi haft en intakt fjärde formation. Det har gjort att yngre spelare fått chansen högre upp i systemet och samtidigt överlag fått spela i mer offensiva formationer.
Till kommande säsong skulle jag vilja se: Ledin - Granström - Forsberg i vår fjärde formation.
Ledin: Blir 37 år gammal men skulle vara riktigt obehaglig för motståndarna tillsammans med Granström. Kommer vara ständigt tjafs och psykningar vid avblåsningar.
Granström: Har svårt att placera honom högre upp med tanke på resterande namn kontrakterade samt de på väg in. Fyller en viktig funktion och har fortfarande kontraktstid kvar.
Forsberg: Yngst i FFF och den som individuellt har bäst potential att göra en bra säsong 15/16 av de tre enligt mig. Vidare viktig för sammanhållningen i gruppen och att inte få för stor omsättning i truppen. Kommer bidra med speed och sitt riv som ett komplement till Ledin och Granström.
Känns som en ganska logisk och trolig formation eller vad säger ni.
Till kommande säsong skulle jag vilja se: Ledin - Granström - Forsberg i vår fjärde formation.
Ledin: Blir 37 år gammal men skulle vara riktigt obehaglig för motståndarna tillsammans med Granström. Kommer vara ständigt tjafs och psykningar vid avblåsningar.
Granström: Har svårt att placera honom högre upp med tanke på resterande namn kontrakterade samt de på väg in. Fyller en viktig funktion och har fortfarande kontraktstid kvar.
Forsberg: Yngst i FFF och den som individuellt har bäst potential att göra en bra säsong 15/16 av de tre enligt mig. Vidare viktig för sammanhållningen i gruppen och att inte få för stor omsättning i truppen. Kommer bidra med speed och sitt riv som ett komplement till Ledin och Granström.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Skulle vara kul med någon spelare som är bra skridskoåkare och kan tempoväxla bra och göra en gubbe/back med hjälp av det. Finns ingen sådan i Luleå för tillfället, Zaar är bra skridskoåkare men tycker inte att han utnyttjar det fullt ut och mest söker enkla vägen.
Näkyvä har riktigt bra klipp men är back, vill se en anfallare.
Edit: Lagace har bra klipp också och drar en del backar i Allsvenskan, sen om han kan göra det i SHL återstår att se. Skulle gärna se en etablerad spelare som man vet är bra skridskoåkare.
Rajala? Han är väl legoknekt likt Salmela? Skulle vara kul om man kunde plocka dessa två från Färjestad.
Näkyvä har riktigt bra klipp men är back, vill se en anfallare.
Edit: Lagace har bra klipp också och drar en del backar i Allsvenskan, sen om han kan göra det i SHL återstår att se. Skulle gärna se en etablerad spelare som man vet är bra skridskoåkare.
Rajala? Han är väl legoknekt likt Salmela? Skulle vara kul om man kunde plocka dessa två från Färjestad.
Usch för Rajala och Salmela.. Legoknektar som åker runt och samlar in pengar från klubbar i kris.
Man hoppas ju att Osten och CO hittar något fynd som har gått lite under radarn för de flesta.
Här har ni ex på spelare som (jag medger) "scoutats fram" via eliteprospects.. Men ser lite intressant ut.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16456
Eller
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=18093
Man hoppas ju att Osten och CO hittar något fynd som har gått lite under radarn för de flesta.
Här har ni ex på spelare som (jag medger) "scoutats fram" via eliteprospects.. Men ser lite intressant ut.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16456
Eller
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=18093
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
bearjew: Det låter som en elak fjärde formation, och det gillas.
En bra poäng angående Ledin att han börjar bli till åren samt att han skulle säkert också acceptera 1-2 säsonger i en 4:e line.
+ på den
Rönken: Spelaren du tänker på, kan det vara den här liraren?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7084
Nu ser det ut som att både Rajala och Salmela blir kvar i FBK nästa säsong
pingu: Önsketänkande eller är det ett rykte? Big Yes till Everberg
Micke80: Många gånger eller säsonger har man saknat en viss Mikael Renberg, och jag tycker John Henrion kan ses som en light version av honom sett till spelstil och hållning ute på isen
Ivanhoe: Keränen såg ju riktigt intressant ut. Det kommer upp en massa häftiga alternativ som första center nu, tänker på Sallinen, Everberg och nu Keränen
En bra poäng angående Ledin att han börjar bli till åren samt att han skulle säkert också acceptera 1-2 säsonger i en 4:e line.
+ på den
Micke80: Många gånger eller säsonger har man saknat en viss Mikael Renberg, och jag tycker John Henrion kan ses som en light version av honom sett till spelstil och hållning ute på isen
Ivanhoe: Keränen såg ju riktigt intressant ut. Det kommer upp en massa häftiga alternativ som första center nu, tänker på Sallinen, Everberg och nu Keränen
Jag är brutalt sugen på Henrion. Verkar vilja upp i karriären. Hans extremt snabba handledsskott kan nog bli en succé i SHL.
Skulle kännas väldigt surt om han signar för en annan klubb och så stänker han in 15-20 kassar nästa säsong i SHL.
Vi har ju de senaste säsongerna skrikigt efter en målskytt, nu har vi en framför näsan.
Skulle kännas väldigt surt om han signar för en annan klubb och så stänker han in 15-20 kassar nästa säsong i SHL.
Vi har ju de senaste säsongerna skrikigt efter en målskytt, nu har vi en framför näsan.
Senast ändrad av LuleåWinston den sön 08 feb 2015, 21:33, ändrad totalt 1 gång
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
makkanmakkan skrev:bearjew: Det låter som en elak fjärde formation, och det gillas.
+ på den
Jag har dålig koll på vad för spelare Rödin är - mer än att han ser ut att göra många mål och assist samt i bra ålder. Men är han snabbskrinare alltså? Den man lägger märke till i Pölsan är han Sweatt eller om det är Scott som måste vara seriens snabbaste.
Rönken skrev:makkanmakkan skrev:bearjew: Det låter som en elak fjärde formation, och det gillas.
+ på den
Jag har dålig koll på vad för spelare Rödin är - mer än att han ser ut att göra många mål och assist samt i bra ålder. Men är han snabbskrinare alltså? Den man lägger märke till i Pölsan är han Sweatt eller om det är Scott som måste vara seriens snabbaste.
Helt ärligt har jag ingen större koll på Rödin. Och det var väl någon som just rankade Sweatt? som seriens snabbaste skrinnare
Men beskrivningen lät ju lite som något du sökte?
Rödin is a superb skater with the ability to handle the puck at high speeds. Although he is a skilled passer and scorer, he does not shy away from physical play, despite not being very big
Tja, det är ju även med all sannolikhet en väldigt mycket dyrare fjärdekedja. Ledin kostar nog en hel del mer än Fabbe, Granström en hel del mer än Fogen och Foppa förhandlar upp sin nuvarande lön. Men visst - elak ser den ut att vara, och lite pengar borde vi kunna skyffla dit då varken Lagace eller Henrion lär kosta så himla mycket (om de nu är klara).bearjew skrev:På något vis gillar jag att vi haft en intakt fjärde formation. Det har gjort att yngre spelare fått chansen högre upp i systemet och samtidigt överlag fått spela i mer offensiva formationer.
Old Brooklyn skrev:Tja, det är ju även med all sannolikhet en väldigt mycket dyrare fjärdekedja. Ledin kostar nog en hel del mer än Fabbe, Granström en hel del mer än Fogen och Foppa förhandlar upp sin nuvarande lön. Men visst - elak ser den ut att vara, och lite pengar borde vi kunna skyffla dit då varken Lagace eller Henrion lär kosta så himla mycket (om de nu är klara).bearjew skrev:På något vis gillar jag att vi haft en intakt fjärde formation. Det har gjort att yngre spelare fått chansen högre upp i systemet och samtidigt överlag fått spela i mer offensiva formationer.
Ledin kan nog vara dyrare än Fabricius men han är totalt sett en bättre hockeyspelare. Eftersom vi siktar på ett bättre lag till nästa säsong så behöver vi även bättre spelare. Granström har jag efter omständigheterna svårt att se i en första till tredje center-formation. Vi har väldigt mycket centrar i truppen om man ser till de namn som är inräknade. Granström har även kontrakt över nästa säsong och bidrar tillräckligt för att inte bryta kontraktet. Jag har för övrigt svårt att se honom speciellt mycket högre rankad i de flesta övriga SHL-lag. I vart fall de som siktar mot SHL-guld. Forsberg borde ligga ungefär där han vart tidigare. Jag vet vad han har i lön och har svårt att se den skulle ligga över marknadsvärde. Han är sedan viktig för gruppdynamiken och att vi får behålla en viss stomme.
Sen vet jag vad du anser om vikten av goda BP-spelare Jag tror vi har nog med kompetens i den formen till 15/16. I värsta fall får vi skicka gänget på en snabbkurs hos Patrik Tano.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Jo, jag antar att det framgått att jag gillar bra boxspelare.
Men det handlar inte så mycket, enligt mig, om att förbättra fjärdekedjan. Jag hävdar att den är bäst i SHL. Det handlar ju om att stuva om inför nya spelare (troligtvis mer offensivt produktiva) och att vi har vissa spelare under kontrakt. Det lär sluta med att vi måste anamma kulturens devis "kill your darlings".
Centerfrågan är delikat. Tycker dock att en lösning är att Granström får spela på kanten. Han är skitbra, men knappast på grund av sina centerkvalitéer.
Tror också att vi kan få till ett hyfsat boxplay även utan Fabbe och Fogström. Dock inte lika bra. Vi får väl helt enkelt väga upp detta med att bli bättre i PP samt att hitta en väg att få utvisningar med oss.
Men det handlar inte så mycket, enligt mig, om att förbättra fjärdekedjan. Jag hävdar att den är bäst i SHL. Det handlar ju om att stuva om inför nya spelare (troligtvis mer offensivt produktiva) och att vi har vissa spelare under kontrakt. Det lär sluta med att vi måste anamma kulturens devis "kill your darlings".
Centerfrågan är delikat. Tycker dock att en lösning är att Granström får spela på kanten. Han är skitbra, men knappast på grund av sina centerkvalitéer.
Tror också att vi kan få till ett hyfsat boxplay även utan Fabbe och Fogström. Dock inte lika bra. Vi får väl helt enkelt väga upp detta med att bli bättre i PP samt att hitta en väg att få utvisningar med oss.
En intressant fråga i sammanhanget, är Granström en bättre hockeyspelare än Fogström?
Tittar man statistikmässigt på denna säsong så är de väldigt jämbördiga, de får ungefär lika mycket istid och det är fördelat på samma typ av spel. Egentligen finns det ett par saker som skiljer dem åt i siffror räknat: Granström är en bättre tekare, medan Fogström har bättre +/-. Granström drar också på sig betydligt fler tvåor, kanske en följd av hans tuffare spelstil, eller så är han bara lite mer ovårdad.
Helt apropå fjärdelinespelare och utvisningar, Fabbe har en (1) utvisning på 44 matcher!!! Han är dessutom vår klart bäste BP-forward (undantaget Sylvegård som dock gjort avsevärt färre minuter i den spelformen). Fabbe har 19:16 minuter BP per insläppt mål, näst bäst är Fogström med 16:58 minuter. Trean Granström har 9:01...
Man kan väl konstatera att byta ut någon av våra nuvarande fjärdelinespelare riskerar göra den totala anrättningen svagare, och just nu är den kedjan så viktig för matchresultatet att jag helst inte skulle vilja göra några förändringar. Men om jag nu nödvändigtvis måste det av kontraktsskäl och ordna utrymme för nya talanger så skulle jag behålla Fabbe och Foppa och ersätta Fogström med Granström. Och sedan lasta in lite nya spelare i de övriga formationerna. Men om det kan funka även i praktiken med de tre ihop är en annan sak, jag tror inte det är testat åtminstone.
Tittar man statistikmässigt på denna säsong så är de väldigt jämbördiga, de får ungefär lika mycket istid och det är fördelat på samma typ av spel. Egentligen finns det ett par saker som skiljer dem åt i siffror räknat: Granström är en bättre tekare, medan Fogström har bättre +/-. Granström drar också på sig betydligt fler tvåor, kanske en följd av hans tuffare spelstil, eller så är han bara lite mer ovårdad.
Helt apropå fjärdelinespelare och utvisningar, Fabbe har en (1) utvisning på 44 matcher!!! Han är dessutom vår klart bäste BP-forward (undantaget Sylvegård som dock gjort avsevärt färre minuter i den spelformen). Fabbe har 19:16 minuter BP per insläppt mål, näst bäst är Fogström med 16:58 minuter. Trean Granström har 9:01...
Man kan väl konstatera att byta ut någon av våra nuvarande fjärdelinespelare riskerar göra den totala anrättningen svagare, och just nu är den kedjan så viktig för matchresultatet att jag helst inte skulle vilja göra några förändringar. Men om jag nu nödvändigtvis måste det av kontraktsskäl och ordna utrymme för nya talanger så skulle jag behålla Fabbe och Foppa och ersätta Fogström med Granström. Och sedan lasta in lite nya spelare i de övriga formationerna. Men om det kan funka även i praktiken med de tre ihop är en annan sak, jag tror inte det är testat åtminstone.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Jag håller med om att man inte ska försöka värva legoknektar bara för att man har råd. Däremot är det ju bra hockeyspelare och skulle dom vilja komma över några år och inte bara ett år så är dom välkomna.
Keränen har jag helt missat då man kikat på landslag och finska ligan. Men att döma av stats och omdöme så verkar han ju vara en trevlig spelare att titta på. Dessutom är jag lite svag för dessa latebloomers eftersom dom ofta lärt sig jobba hårt för att ta sig dit dom är och inte bara glida på en skridsko och räkna med talangen.
Rödin skulle jag inte säga nej till.
Sen har vi ju vårt dilemma med att det är vattenbärarna som har kontrakt som går ut och inget lag blir bra om man inte har någon vattenbärare.
Samtidigt har vi gått om den typen av spelare men alla är kanske inte beredd att kliva ner i hierarkin till en fjärdelina.
Keränen har jag helt missat då man kikat på landslag och finska ligan. Men att döma av stats och omdöme så verkar han ju vara en trevlig spelare att titta på. Dessutom är jag lite svag för dessa latebloomers eftersom dom ofta lärt sig jobba hårt för att ta sig dit dom är och inte bara glida på en skridsko och räkna med talangen.
Rödin skulle jag inte säga nej till.
Sen har vi ju vårt dilemma med att det är vattenbärarna som har kontrakt som går ut och inget lag blir bra om man inte har någon vattenbärare.
Samtidigt har vi gått om den typen av spelare men alla är kanske inte beredd att kliva ner i hierarkin till en fjärdelina.
Tror ni man är ute efter Linus Omark OCH Anton Rödin? Eller får man ett nej från Omark så går man All-In på Rödin?
Hur troligt är det att man får hem Omark redan till nästa säsong?
Om Chad Billins lämnar efter säsongen och det ser ut att Anssi Salmela blir kvar i FBK, vem vill ni se? eller är vi nöjda där?
Ska vi visa allvar nästa säsong så anser jag att vi behöver få in en back av högre klass.
Målvaktsfrågan kan ge en bitter eftersmak. Man förlänger med Lassi och tar in Anders Nilsson. Då är det ganska givet vem som också tar första spaden.
Efter Lassis kanon säsong så kan man tycka att detta är ett trist tack.
Hur troligt är det att man får hem Omark redan till nästa säsong?
Om Chad Billins lämnar efter säsongen och det ser ut att Anssi Salmela blir kvar i FBK, vem vill ni se? eller är vi nöjda där?
Ska vi visa allvar nästa säsong så anser jag att vi behöver få in en back av högre klass.
Målvaktsfrågan kan ge en bitter eftersmak. Man förlänger med Lassi och tar in Anders Nilsson. Då är det ganska givet vem som också tar första spaden.
makkanmakkan skrev:
Vad gäller backarna är det ju lite svårt då man inte sitter på alla korten som förhoppningsvis klubben gör. Billings har inte övertygat på mig i så stor utsträckning även om han visar fina kvalitéer ibland och mindre fina andra gånger.
Men det stora "problemet" är ju om Fransson är vår spelare nästa år eller inte. Om Rappersville löser ut honom har vi ju teoretiskt en lucka för Billings eller liknande. Om dom inte väljer att lösa ut honom så har vi inte plats för Billings.
En liknande backuppsättning skulle jag känna mig komfortabel med. Tyvärr litar jag inte på att Robins rygg pallar så han får nöja sig med att vara bubblare.
Kukan-Janne
Näkyvä-Savva
Sigge-Ritchie Regehr
Jaros-Oskarsson
Kukan-Janne
Näkyvä-Savva
Sigge-Ritchie Regehr
Jaros-Oskarsson
Snikne Ville- Antal inlägg : 6526
makkanmakkan skrev:
Ett alternativ kan ju annars vara att köra Rönkens melodi, och låta målvakterna stå varannan match. Hurvida det är optimalt för utveckling eller ej låter jag vara osagt.
JohanO- Antal inlägg : 814
Snikne Ville skrev:En liknande backuppsättning skulle jag känna mig komfortabel med. Tyvärr litar jag inte på att Robins rygg pallar så han får nöja sig med att vara bubblare.
Kukan-Janne
Näkyvä-Savva
Sigge-Ritchie Regehr
Jaros-Oskarsson
Varför spelar Regehr i tyska ligan av alla ligor egentligen? Borde finnas slagläge på honom. Fast sedan är väl frågan angående Billins och Fransson. Billins kanske gör kanonslutspel, tveksamt men vem vet. Fransson borde väl inbringa en liten slant i och med att han har kontrakt med Luleå som måste lösas ut?
Sida 11 av 21 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 16 ... 21
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 6
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 2