Luleå Hockeys lag 2023/2024

+94
Lillwitte
Lajon
MickkeJ
Kelkan
Xinpei
Loop
Lasse Proppmätt
Delfinenz
mikulix
Stålis16
Snikne Ville
Mange
RSD555
Sundance Kid
Hjalmar_Vuopio
Facklan13
perfredrik
Haparanda
Zeth
Jouthi
Luleå4EverNorrbotten
Lulejoe
Sir Prozac
Burskydd
CKa
Dr.danne
icemask
LHF96
Kneten
Metheuz
Monco
Dundernisse
SatanicPanic
JuniorX
rasbiologen
Hedanders
JohanO
Dentos
Kanellängd
GustenA
Mr Bister
farre
Bellissimo
Hostak straffar
Urken
Sportchefen #2
Jojjan
Mantz
Danneja
Jonsey78
Lehto
Björnkäften
Donowitz
Kagen
lhffan
kokostrollet
LulefanGBG
pingu
LinusFröbergsMustasch
Blitzwagen
skuggansfru
BulanFanClub
Micke80
Lasse_m
Braun
Bamsefar
Xerzocx
Tobbebias88
SkuggansSkugga
GrodanBoll
Ekan
Flippass
Pajala
Panikvärvning
Polyfemos
Serkan122
Dustin
Diktatorn
NallePhu
Pontaking
Småland
Lulefan
Bros!
Redbear
trallgöken
Blinders
Hankburger
Hejsan
Jonken
Puckad
DaVoc
Lars158
Tony Moore
Jokerman ll
98 posters

Sida 9 av 21 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 15 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger ons 08 nov 2023, 17:41

Pontaking skrev:
Donowitz skrev:
Hankburger skrev:
Donowitz skrev:Facit i hand, hade ni tagit denna uppställning/trupp före vår nuvarande?

Omark - Kempe - Eklind
Komarek - Fröberg - Shinnimin
Lilja - Tyrväinen - Pasic
Berglund/Einar - Connolly - Petter

Har svårt att se den som mycket dyrare.

Och den hade inte varit mycket bättre heller.

Det skulle jag nog verkligen påstå att den varit och då har jag inte tagit ut på svängarna direkt.

Tror ärligt talat den hade varit sämre än nuvarande. Komarek visade ingenting under tre säsonger, fröberg gjorde en bra av två möjliga, Petter skadebenägen och långt ifrån sitt forna jag.

Tåls att nämnas att Petter varit skadad även denna säsong där han missat över 10 matcher. Så det är inte direkt något man skall ha i en redan tunn trupp. Sett över de senaste fem säsongerna så har Petter Emanuelsson inte spelat en enda full säsong och de senaste två säsongerna så har han missat över 40 matcher pga. skada.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Blinders ons 08 nov 2023, 17:51

Hankburger skrev:
Pontaking skrev:
Donowitz skrev:
Hankburger skrev:
Donowitz skrev:Facit i hand, hade ni tagit denna uppställning/trupp före vår nuvarande?

Omark - Kempe - Eklind
Komarek - Fröberg - Shinnimin
Lilja - Tyrväinen - Pasic
Berglund/Einar - Connolly - Petter

Har svårt att se den som mycket dyrare.

Och den hade inte varit mycket bättre heller.

Det skulle jag nog verkligen påstå att den varit och då har jag inte tagit ut på svängarna direkt.

Tror ärligt talat den hade varit sämre än nuvarande. Komarek visade ingenting under tre säsonger, fröberg gjorde en bra av två möjliga, Petter skadebenägen och långt ifrån sitt forna jag.

Tåls att nämnas att Petter varit skadad även denna säsong där han missat över 10 matcher. Så det är inte direkt något man skall ha i en redan tunn trupp.
skrev ju på kontrakt i oktober.

Blinders

Antal inlägg : 5209
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger ons 08 nov 2023, 17:54

Blinders skrev:
Hankburger skrev:
Pontaking skrev:
Donowitz skrev:
Hankburger skrev:
Donowitz skrev:Facit i hand, hade ni tagit denna uppställning/trupp före vår nuvarande?

Omark - Kempe - Eklind
Komarek - Fröberg - Shinnimin
Lilja - Tyrväinen - Pasic
Berglund/Einar - Connolly - Petter

Har svårt att se den som mycket dyrare.

Och den hade inte varit mycket bättre heller.

Det skulle jag nog verkligen påstå att den varit och då har jag inte tagit ut på svängarna direkt.

Tror ärligt talat den hade varit sämre än nuvarande. Komarek visade ingenting under tre säsonger, fröberg gjorde en bra av två möjliga, Petter skadebenägen och långt ifrån sitt forna jag.

Tåls att nämnas att Petter varit skadad även denna säsong där han missat över 10 matcher. Så det är inte direkt något man skall ha i en redan tunn trupp.
skrev ju på kontrakt i oktober.

Kan så vara men förra säsongen så missade han nästan 30 matcher pga. skada och var en av orsakerna varför han inte fick förlängt i Kärpät.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Donowitz ons 08 nov 2023, 17:54

Hankburger skrev:
Donowitz skrev:
Hankburger skrev:
Donowitz skrev:Facit i hand, hade ni tagit denna uppställning/trupp före vår nuvarande?

Omark - Kempe - Eklind
Komarek - Fröberg - Shinnimin
Lilja - Tyrväinen - Pasic
Berglund/Einar - Connolly - Petter

Har svårt att se den som mycket dyrare.

Och den hade inte varit mycket bättre heller.

Det skulle jag nog verkligen påstå att den varit och då har jag inte tagit ut på svängarna direkt.

Olausson visade förra säsongen att han inte håller en hel säsong plus slutspel. Och då spelade han ändå 1/5 av säsongen.

Svarade på fel inlägg? scratch

Donowitz

Antal inlägg : 4265
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av LulefanGBG ons 08 nov 2023, 18:22

Vidhåller. Utan att dra för stora växlar på de senaste två debaclen när försvaret släppt ovanligt många mål bakåt, (skitmatcher kommer alltid några), så vidhåller rjag stt vi behöver EN DEFENSIV back, EN FÖRSTACENTER och EN SNIPER, (gärna rightare).

Backen har saknats sedan Engsund lämnade och de andra två sedan redan förra säsongen.

Laget har absolut mer potential än förra säsongen men många utropstecken så kvarstår också några frågetecken. Vi ligger på samma placering nu, som i fjol vid smama uppehåll. Vi har samma målskillnad, (+Cool, då som nu men t.o.m en poäng färre nu än vid samma tid i fjol.

Jag tycker att vi ligger ungefär där jag förväntade mig inför säsongen. Kanske t.om. någon placering högre.

Låt mig motivera varför jag anser att vi behöver vad jag nämnde ovan

EN DEFENSIV BACK: Vi har många bra tvåvägsbackar som alla löser defensiven bra eller t.om. väl godkänt, men för att få hela vägen så krävs en back som är helt jävla dominant i defensiven. Den som styr och ställer framför målvakterna, den som tuffar till sig när det blir gruff, den som backar upp och den som leder genom föredöme. Sedan är det ingen hemlighet att baksidan är alldeles på tok för tunn..Först en skada på Allard och vi fick inled inledningsvis matcha befintliga backar alldeles för hårt. Detta håller i Oktober men tar ut sin rätt i längden. Sedan nu en skada på Sellgren som varit fenomenal och försvaret blir betydligt sämre. Här behövs mer tyngd och större bredd.

EN FÖRSTACENTER:
No -brsiner. Behövs en center som kan bära Omarks kedja. Helt osannolikt att Tyrre Kall förväntas överpriser likt för 2 år sedan en gång till. Behövs en center som är bättre på att bära puck, ta sig in på mål, avsluta etc. Vi har en av seriens svagaste center -uppställningar. Utan att klanka ner på någon av våra för jag gillar dem alla men bara Kempe kan bryta mönstret tillräckligt ofta me. Han känns inte som att han passar riktigt med Omark?

EN SNIPER: Vi behöver den där spelaren som bara smackar upp pucken i krysset i tid och otid. Helst skall han vara rightare också, så att vi får en dimension till i offensiven och i PP.

Visst Eklind har varit grym och Shinnimin gör sina mål men Andreasson hsr inte hittat rätt ännu och Zdrahal blev en flopp, eller vad man nu skall kalla det när en spelare knappt ens får chansen oavsett vad det beror på.

Utan dessa är laget inte dåligt. Vi har ett bra spelsystem och må ga utropstecken också, av vilka man kan förvänta ta sig mer av några dessutom, men om vi inte skall nöja oss med att vara bra utan satsa på att vi bäst så behöver minst två av ovan adderas, och en av de två bör vara en defensiv backklippa.



LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12272
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

farre, Dustin, kokostrollet, Donowitz, Puckad, Sportchefen #2, Monco and like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av trallgöken ons 08 nov 2023, 20:29

LulefanGBG skrev:Vidhåller. Utan att dra för stora växlar på de senaste två debaclen när försvaret släppt ovanligt många mål bakåt, (skitmatcher kommer alltid några), så vidhåller rjag stt vi behöver EN DEFENSIV back, EN FÖRSTACENTER och EN SNIPER, (gärna rightare).

Backen har saknats sedan Engsund lämnade och de andra två sedan redan förra säsongen.

Laget har absolut mer potential än förra säsongen men många utropstecken så kvarstår också några frågetecken. Vi ligger på samma placering nu, som i fjol vid smama uppehåll. Vi har samma målskillnad, (+Cool, då som nu men t.o.m en poäng färre nu än vid samma tid i fjol.

Jag tycker att vi ligger ungefär där jag förväntade mig inför säsongen. Kanske t.om. någon placering högre.

Låt mig motivera varför jag anser att vi behöver vad jag nämnde ovan

EN DEFENSIV BACK: Vi har många bra tvåvägsbackar som alla löser defensiven bra eller t.om. väl godkänt, men för att få hela vägen så krävs en back som är helt jävla dominant i defensiven. Den som styr och ställer framför målvakterna, den som tuffar till sig när det blir gruff, den som backar upp och den som leder genom föredöme. Sedan är det ingen hemlighet att baksidan är alldeles på tok för tunn..Först en skada på Allard och vi fick inled inledningsvis matcha befintliga backar alldeles för hårt. Detta håller i Oktober men tar ut sin rätt i längden. Sedan nu en skada på Sellgren som varit fenomenal och försvaret blir betydligt sämre. Här behövs mer tyngd och större bredd.

EN FÖRSTACENTER:
No -brsiner. Behövs en center som kan bära Omarks kedja. Helt osannolikt att Tyrre Kall förväntas överpriser likt för 2 år sedan en gång till. Behövs en center som är bättre på att bära puck, ta sig in på mål, avsluta etc. Vi har en av seriens svagaste center -uppställningar. Utan att klanka ner på någon av våra för jag gillar dem alla men bara Kempe kan bryta mönstret tillräckligt ofta me. Han känns inte som att han passar riktigt med Omark?

EN SNIPER: Vi behöver den där spelaren som bara smackar upp pucken i krysset i tid och otid. Helst skall han vara rightare också, så att vi får en dimension till i offensiven och i PP.

Visst Eklind har varit grym och Shinnimin gör sina mål men Andreasson hsr inte hittat rätt ännu och Zdrahal blev en flopp, eller vad man nu skall kalla det när en spelare knappt ens får chansen oavsett vad det beror på.

Utan dessa är laget inte dåligt. Vi har ett bra spelsystem och må ga utropstecken också, av vilka man kan förvänta ta sig mer av några dessutom, men om vi inte skall nöja oss med att vara bra utan satsa på att vi bäst så behöver minst två av ovan adderas, och en av de två bör vara en defensiv backklippa.



Håller med men låter alldeles på tok för dyyyyyrt för Luleå. Man vill åt det där guldet från LHF's sida men visar att det är till fyndpris det ska ske i så fall. I min värld har man åter igen misslyckats med årets bygge och jag tror inte riktigt man har haft helikopter vyn som krävs här. Om Luleå nu har satsat 49 msek i löner och topplagen mellan 52 - 59 msek så är det ju ett önsketänkande deluxe att vi ska lyckas ta det där guldet. Årets bygge har helt klart potential men man har valt att chansa på vissa lagdelar.

trallgöken

Antal inlägg : 1417
Join date : 21-10-14

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jonsey78 sön 12 nov 2023, 11:33

Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Jonsey78

Antal inlägg : 102
Join date : 19-01-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av SatanicPanic sön 12 nov 2023, 11:42

Jonsey78 skrev:Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Jag skulle vilja att man testar då att ha Eklind som center
SatanicPanic
SatanicPanic

Antal inlägg : 720
Join date : 22-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jonsey78 sön 12 nov 2023, 12:31

SatanicPanic skrev:
Jonsey78 skrev:Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Jag skulle vilja att man testar då att ha Eklind som center

Fast då förlorar kedjan sitt momentum med Tyrväinens fantastiska tekningar. Har inte koll på Eklinds tekningsstatisktik men antar att den inte är i klass men T siffror

Jonsey78

Antal inlägg : 102
Join date : 19-01-10

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin sön 12 nov 2023, 14:36

Jonsey78 skrev:
SatanicPanic skrev:
Jonsey78 skrev:Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Jag skulle vilja att man testar då att ha Eklind som center

Fast då förlorar kedjan sitt momentum med Tyrväinens fantastiska tekningar. Har inte koll på Eklinds tekningsstatisktik men antar att den inte är i klass men T siffror


Eklind ska vara ytter, men spännande testa Eklind med Omark. Kanske med Ponta eller Kempe som center. Med tanke på flytet Eklind har just nu kanske Limpan kan få några enkla poäng.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Donowitz sön 12 nov 2023, 15:21

Jonsey78 skrev:Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Skillnaden blir nog att Omark får mer tid och yta - till skillnad från att skapa tid och yta för andra. Kan vara ett vinnande koncept men skulle isf se en offensiv back som också kan fylla på / göra sig spelbar i farliga lägen.

Donowitz

Antal inlägg : 4265
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger sön 12 nov 2023, 15:21

trallgöken skrev:
Dustin skrev:
trallgöken skrev:Size matters när det kommer till skador.
Känns som vi är ett lag inför säsongem med större risk för skador med tanke på att vi snittar nästan 5 kg mindre per gubbe kontra övriga lag i ligan.
Tänker främst på våra nya obeprövade kort. Gäller även att få ihop lagbygget och att samtliga köper systemet så det sitter inför säsongspremiären. Nu har vi ingen CHL att pröva vingarna i heller. Jack är en liten kille likt Emanuelsson som klarat sig undan det här med skador. Peppar peppar. Hoppas det blir bra men det känns som att vi saknar en habil center med offensiv uppsida. Hur många högerfattningar har vi i laget idag?

Vad har du för belägg på detta påstående? Kan också sakna lite fler kilon men inte av den anledningen, min spontana känsla är att det snarare är tvärtom.
Zdrahl med skadekänningar, Mario sedan tidigare, mycket unga obeprövade lirare som får kämpa mot 100 kg bjässar i sarghörnen. Ja vi får se. Hoppas man blir positivt överraskad. Saknas något i laget. Antingen en Tömmernäs typ eller en Rodrigo Abols.


Man kan ju argumentera för raka motsatsen också. Alltså att större kropp = sliter mer på kroppen eftersom man har betydligt mer kroppsmassa att flytta på och detta tär på knäna och rygg. Att Kempe och Zdrahal hade problem med skador är ett allt för litet urval för att kunna dra slutsatser på.. framförallt när de varit hyfsat skadefria under nästan hela sin karriär.

Jonsey78 skrev:Vad tror ni om att testa O Eklind med Omark. Stora starka bulldozer har funkat förut med Omark. Hartikainen senaste exemplet

Väldigt stor skillnad mellan Hartikainen och Eklind dock. Hartikainen är en ren målskytt medan Eklind snarare är en grovjobbare som varit extremt effektiv. Detta speglas framförallt i var de brukar husera och var deras mål kommer ifrån. Många av Eklinds mål kommer inifrån slottet medan Hartikainens mål oftast kommer antingen från en kant eller just utanför slottet. Att kalla Hartikainen en bulldozer är ju dessutom inte direkt korrekt. Han är mer en finlirare med en stor kropp och ibland lider av samma brister som liknande finlirare ibland gör.. alltså kan ses som loj emellanåt.

För att summera så tror jag Eklind inte skulle göra det alls lika bra med Omark som Hartikainen.. eftersom dessa är två skiljt olika spelartyper men det finns även ett problem med att man då splittrar upp den enda femma som producerar någorlunda.. ännu en gång.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Blinders sön 12 nov 2023, 17:27

Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Blinders

Antal inlägg : 5209
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

farre, Dustin, Pontaking, Lehto, Lulejoe, Kanellängd, Dundernisse and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin sön 12 nov 2023, 17:35

Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Blinders sön 12 nov 2023, 17:38

Dustin skrev:
Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.
Dom har lägst PDO men högst corsi...
Inte direkt så att linan kommer avsluta säsongen med 3% skotteffektivitet vid lika styrka direkt.

Blinders

Antal inlägg : 5209
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Lulejoe likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Pontaking tis 14 nov 2023, 13:13

Blinders skrev:
Dustin skrev:
Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.
Dom har lägst PDO men högst corsi...
Inte direkt så att linan kommer avsluta säsongen med 3% skotteffektivitet vid lika styrka direkt.

Såg ut exakt så i dagens träning förutom att Tyrre och Kempe bytte plats.

Pontaking

Antal inlägg : 1327
Join date : 14-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Kanellängd tis 14 nov 2023, 13:20

Pontaking skrev:
Blinders skrev:
Dustin skrev:
Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.
Dom har lägst PDO men högst corsi...
Inte direkt så att linan kommer avsluta säsongen med 3% skotteffektivitet vid lika styrka direkt.

Såg ut exakt så i dagens träning förutom att Tyrre och Kempe bytte plats.
Tycker det är synd om de fortsätter så. Kempe var grym mellan Pasic och Shinnimin, det har däremot inte gått att skönja någon direkt kemi mellan honom och Omark.
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 869
Join date : 20-02-22

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin tis 14 nov 2023, 13:46

Kanellängd skrev:
Pontaking skrev:
Blinders skrev:
Dustin skrev:
Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.
Dom har lägst PDO men högst corsi...
Inte direkt så att linan kommer avsluta säsongen med 3% skotteffektivitet vid lika styrka direkt.

Såg ut exakt så i dagens träning förutom att Tyrre och Kempe bytte plats.
Tycker det är synd om de fortsätter så. Kempe var grym mellan Pasic och Shinnimin, det har däremot inte gått att skönja någon direkt kemi mellan honom och Omark.


Håller med. Tycker både Kempe och Pasic tappat lite gunst sen de splittrades. Men en enkel justering så är det @blinders kedjor om det inte faller väl ut.

Kempe kommer förhoppningsvis in med ett ruggit självförtroende samtidigt som Ponta och Limpan samlat ny kraft. Hoppas på succé för den kedjan har potential att vara ligans absolut bästa kedja.

Eftersom det såg exakt ut så antar jag att Sellgren är med och kör för fullt? Viktigt isf.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Pontaking and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger tis 14 nov 2023, 14:33

Dustin skrev:
Kanellängd skrev:
Pontaking skrev:
Blinders skrev:
Dustin skrev:
Blinders skrev:Punkt jävla slut:

Pasic - Kempe - Shinnimin
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Eklind - Connolly - Lilja
Nikupeteri - Berglund - Emanuelsson

Gustafsson - Hardegård
Sellgren - Laaksonen
Själin - Allard
Jansson

Lassinantti
Ward

Köper det ändå. Vi har varit som bäst med dessa konstellationer, det gäller även Omark även om produktionen uteblivit.
Dom har lägst PDO men högst corsi...
Inte direkt så att linan kommer avsluta säsongen med 3% skotteffektivitet vid lika styrka direkt.

Såg ut exakt så i dagens träning förutom att Tyrre och Kempe bytte plats.
Tycker det är synd om de fortsätter så. Kempe var grym mellan Pasic och Shinnimin, det har däremot inte gått att skönja någon direkt kemi mellan honom och Omark.


Håller med. Tycker både Kempe och Pasic tappat lite gunst sen de splittrades. Men en enkel justering så är det @blinders kedjor om det inte faller väl ut.

Kempe kommer förhoppningsvis in med ett ruggit självförtroende samtidigt som Ponta och Limpan samlat ny kraft. Hoppas på succé för den kedjan har potential att vara ligans absolut bästa kedja.

Eftersom det såg exakt ut så antar jag att Sellgren är med och kör för fullt? Viktigt isf.

Senaste rapporten menade att Sellgren gick för fullt med klubba och puck men hade lite ont efteråt. Detta var dock typ en vecka sedan så förhoppningsvis är han fullt återställd i tid för matchen mot Timrå på torsdag alternativt hemma mot Frölunda på lördag.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av kokostrollet tis 14 nov 2023, 14:36

Tycker faktiskt man hellre än att flytta på Kempe borde prova byta plats på Tyrre och Connolly. Tror Jack kan steppa upp mycket mer än hittills den här säsongen och tror det hade kunnat bli intressant att se honom ihop med Omark/Andreasson.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2678
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin tis 14 nov 2023, 14:41

kokostrollet skrev:Tycker faktiskt man hellre än att flytta på Kempe borde prova byta plats på Tyrre och Connolly. Tror Jack kan steppa upp mycket mer än hittills den här säsongen och tror det hade kunnat bli intressant att se honom ihop med Omark/Andreasson.

Tror tredjekedjan isf blir lite väl brunkig. I dagsläget har vi tre spelfördelare i de tre första kedjorna vilket jag anser vara bra. Men hade iofs kunnat bli väldigt jobbigt att möta Eklind-Tyrre-Lilja.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av JuniorX tis 14 nov 2023, 17:33

Ganska uppenbart att man får ut mer av Kempe när han är offensivt balanserad. Spelar han med Omark kan han inte spela så. Det är därför slöseri att spela Omark och Kempe i samma lina. Men men. Jag bara tycker saker. Kanske kan de blomma ut som tulpaner i januari.

JuniorX

Antal inlägg : 4154
Join date : 14-10-24

Tony Moore, Dustin, Puckad and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Puckad tis 14 nov 2023, 19:13

JuniorX skrev:... Men men. Jag bara tycker saker. ...
Till skillnad från oss andra som vet saker!? clown
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11272
Join date : 14-07-10

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av JuniorX tis 14 nov 2023, 21:22

Puckad skrev:
JuniorX skrev:... Men men. Jag bara tycker saker. ...
Till skillnad från oss andra som vet saker!? clown

Nah, jag utgår ifrån att det finns anledning till att vi hänger på ett forum och inte vankar omkring längs katakomberna i Delfinen med pannan i djupa veck.

JuniorX

Antal inlägg : 4154
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jokerman ll fre 17 nov 2023, 19:16

Vi behöver typ minst en Janne, eller en Åkerström, eller en Lepistö, för att det här ska sluta lyckligt
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1423
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Kneten tis 21 nov 2023, 16:11

Det låter inte jättelovande att få in en back till. Vi får mao hoppas på få skador på backsidan.

"Joel Lassinantti, Einar Emanuelsson, Carl Mattsson, Christian Jaros, Filip Gustavsson, Isac Lundeström, Nils Lundkvist, Noel Gunler, Radek Muzik, Jesper Wallstedt och Olli Nikupeteri. Det är en och annan junior som – under det senaste decenniet – har lyckats ta en plats i deras seniorlag. Fast på sikt kommer Luleå Hockey att behöva få fram ännu fler. "Inte minst för ekonomins skull", säger sportchefen Stefan "Skuggan" Nilsson.

Han och vice sportchefen Ulf Engman ser inte det som ett problem att åtta av spelarna i dagens lag är 30 år eller äldre och är öppna för att förlänga med de som har utgående kontrakt.

– Rutin är något som behövs och jag tycker laget har en bra åldersstruktur efter de förändringar vi gjorde inför den här säsongen, säger "Skuggan".

– Det där med ålder är individuellt. En del börjar dippa ordentligt när de passerar 30, och en del håller länge, konstaterar Ulf Engman.

Stefan Nilsson:

– Risken för att fysiken eller motivationen ska försämras är också något vi diskuterar innan vi förlänger med äldre spelare. Vi har ingen spåkula, men en sådan som Erik Gustafsson, som vi nyligen skrev ett nytt kontrakt med, tror vi kommer göra ett bra jobb även om tre år.

I kullarna som kommer underifrån finns det samtidigt ett flertal spännande löften.

– Fem av killarna som vann Tv-pucken förra året har varit iväg på landslagsuppdrag, så många landslagsspelare i den åldern har vi aldrig haft förut, och det var inte vilken turnering som helst, utan det inofficiella världsmästerskapet med alla de just nu bästa spelarna. Sedan har vi ju Love Härenstam som också lär ha blivit uttagen om det inte vore för den där skadan, säger Ulf Engman.

Att de lyckas få fram fler spelare till seniorlaget är viktigt, av flera skäl.

– Det är det, men vi kan inte bara ge juniorer platser, utan de måste ta dem. Vi är ju med för att vinna, säger Ulf Engman.

– Vi har fått fram några duktiga spelare. Men vi är inte nöjda, utan vi behöver få upp fler, inte minst för ekonomins skull, och hoppas att de som kommer underifrån ska fortsätta utvecklas och på sikt kunna konkurrera om platser i laget. De som är födda 2007 behöver nog ytterligare ett år, men det kan gå fort i den där åldern, och vi ser varenda match de spelar, säger Stefan Nilsson.

Han är en av de mest framgångsrika spelarna som har kommit från Luleå Hockeys egna led och fick efter karriären se sin tröja hissas i Coop Norrbotten Arena.

– Jag var bara 16 eller 17 år när jag gjorde min första match, men det var andra tider, det är betydligt svårare i dag. Det är bara toppen inom svensk juniorhockey som klarar av att ta det där klivet direkt och det är inte lätt att hitta allsvenska klubbar åt de som behöver spela seniorhockey, säger Stefan Nilsson.

Två år efter han tvingades avsluta sin egen karriär på grund av en knäskada bestämde sig Luleå Hockeys dåvarande ledning för att, av ekonomiska skäl, ge ett större antal juniorer chansen.

Flera av dem tog den, och kan i dag se tillbaka på långa och framgångsrika karriärer, men 2008 var det nära att det blev kval.

– Nog kan man få fram spelare på det där sättet, men jag tror inte att supportrarna skulle uppskatta om vi hamnade i ett sådant läge igen, säger Ulf Engman.

Han fortsätter:

– Klimatet vi har nu, i sociala medier, är inte sunt och stressar alla. Inte bara oss inom idrotten. Det kan inte vara roligt att vara politiker i dag. Jag går aldrig in och kollar vad folk har skrivit efter vi har förlorat.

– Det är djävulskt tufft att vara en offentlig person i dag, säger Stefan Nilsson.

Du fick mycket kritik från supporterhåll i sociala medier förra säsongen. Hur var det?

– Jag undvek att läsa vad som skrevs, men en del nådde ändå fram till mig. Jag är ytterst ansvarig och får vara beredd på att ta sådant där. Fast det var inte kul att bli utpekad som orsaken till att det gick åt helvete för oss. Jag hade ljugit om jag påstått att det inte påverkade mig. Jag har verkat inom den här föreningen i många år, och mådde precis som alla andra jävligt dåligt över det läge vi befann oss i.

– Jag tycker ändå att vi som föreningen hanterade det på ett bra sätt, säger Ulf Engman.

Att de hade svårt att hitta ersättare till spelarna som lämnade föreningen efter 2022 års finalserie berodde framför allt på att gränsen för antalet tillåtna utländska spelare i NL, där pengarna är betydligt större, höjdes till sex per lag.

Att de, dessutom, fick vänta tills efter säsongen på ett besked från Linus Omark gjorde inte deras jobb lättare.

– Vi har historiskt sett varit klara med våra lagbyggen rätt tidigt, och borde inte ha väntat som så länge som vi gjorde med att fylla de sista forwardsplatserna, säger Stefan Nilsson.

Han fortsätter:

– Vi borde ha tagit någon av de som fanns tillgängliga för oss, i det skedet, i stället för att leta efter något bättre. Men nu har vi ju facit. Då är det lätt att säga hur man borde ha gjort. Det hade vi inte då.

De flesta av de tio värvningar han och Ulf Engman gjorde inför den här säsongen får efter 18 spelade matcher bedömas som lyckade.

– Det blev inte som vi hade hoppats med Patrik Zdrahal, men de andra har gjort bra ifrån sig, och har en del i att vi är med där uppe. Fast det är inget vi går runt och är malliga över, säger Stefan Nilsson.

Budgeten de fick till sitt förfogande inför den här säsongen är den högsta i föreningens historia, men det är flera av de andra klubbarna som lägger betydligt större pengar på sina lag.

– Det är ganska många av klubbarna runt oss, i mitten av löneligan, som ligger på ungefär samma nivå, men vår budget är nog närmare tio miljoner kronor lägre än de med den högsta. Så vi måste försöka göra mer av mindre, säger Ulf Engman.

– Vi kommer nog aldrig att kunna lägga lika mycket pengar på vårt lag som klubbarna med högst spelarbudget gör. Målet är att vi, även på sikt, ska vara med i toppen och fajtas om guldet, och det är många i föreningen som sliter hårt för att skapa de förutsättningarna som krävs. Men för att det ska gå behöver vi ha näringslivet i Norrbotten bakom oss, och mycket publik på våra matcher, även fortsättningsvis, säger Stefan Nilsson.

De är medvetna om att det finns risk för att deras budget kan komma att behöva sänkas till nästa säsong.

– Styrelsen och Stefan Enbom har inte satt den än, men vi inser att det inte går att över tid budgetera med ett minus, som vi har gjort den här säsongen, och spelarnas löner utgör en stor del av de totala utgifterna. Så jag och Uffe utgår från att den kommer påverkas, säger Stefan Nilsson.

Att de har 13 kontrakt som går ut om ett och ett halvt år är inget som oroar dem.

– När vi är där kommer några av kontrakten förmodligen redan att ha förlängts, säger "Skuggan".

– Sedan beror det ju på spelarna. I fjol försökte vi tidigt att få till förlängningar med Oscar Engsund och Isac Brännström, men de ville inte stanna, konstaterar Ulf Engman.

Stefan Nilsson:

– De flesta av spelarna i det lag vi har nu kommer att spela här även nästa säsong. Sedan får tiden utvisa hur många av kontrakten som går ut efter den, 2025 alltså, det kan bli tal om förlängningar av, för det beror ju delvis på hur våra juniorer utvecklas.

Hur går sökandet efter den där forwarden ni vill bredda årets lag med?

– Meningen är att det ska in en någon gång innan fönstret stänger, och vi jobbar aktivt med den frågan. Nog finns det spelare. Men vi har inte hittat någon bra match bland de som är ute på marknaden, och är inte nära någon just nu.

Kan det bli en back också?

– Vi får se, det beror hur mycket pengar vi har över efter forwardsvärvningen."

Kneten

Antal inlägg : 234
Join date : 16-05-01

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Sportchefen #2 tis 21 nov 2023, 17:20

Kneten skrev:Det låter inte jättelovande att få in en back till. Vi får mao hoppas på få skador på backsidan.

"Joel Lassinantti, Einar Emanuelsson, Carl Mattsson, Christian Jaros, Filip Gustavsson, Isac Lundeström, Nils Lundkvist, Noel Gunler, Radek Muzik, Jesper Wallstedt och Olli Nikupeteri. Det är en och annan junior som – under det senaste decenniet – har lyckats ta en plats i deras seniorlag. Fast på sikt kommer Luleå Hockey att behöva få fram ännu fler. "Inte minst för ekonomins skull", säger sportchefen Stefan "Skuggan" Nilsson.

Han och vice sportchefen Ulf Engman ser inte det som ett problem att åtta av spelarna i dagens lag är 30 år eller äldre och är öppna för att förlänga med de som har utgående kontrakt.

– Rutin är något som behövs och jag tycker laget har en bra åldersstruktur efter de förändringar vi gjorde inför den här säsongen, säger "Skuggan".

– Det där med ålder är individuellt. En del börjar dippa ordentligt när de passerar 30, och en del håller länge, konstaterar Ulf Engman.

Stefan Nilsson:

– Risken för att fysiken eller motivationen ska försämras är också något vi diskuterar innan vi förlänger med äldre spelare. Vi har ingen spåkula, men en sådan som Erik Gustafsson, som vi nyligen skrev ett nytt kontrakt med, tror vi kommer göra ett bra jobb även om tre år.

I kullarna som kommer underifrån finns det samtidigt ett flertal spännande löften.

– Fem av killarna som vann Tv-pucken förra året har varit iväg på landslagsuppdrag, så många landslagsspelare i den åldern har vi aldrig haft förut, och det var inte vilken turnering som helst, utan det inofficiella världsmästerskapet med alla de just nu bästa spelarna. Sedan har vi ju Love Härenstam som också lär ha blivit uttagen om det inte vore för den där skadan, säger Ulf Engman.

Att de lyckas få fram fler spelare till seniorlaget är viktigt, av flera skäl.

– Det är det, men vi kan inte bara ge juniorer platser, utan de måste ta dem. Vi är ju med för att vinna, säger Ulf Engman.

– Vi har fått fram några duktiga spelare. Men vi är inte nöjda, utan vi behöver få upp fler, inte minst för ekonomins skull, och hoppas att de som kommer underifrån ska fortsätta utvecklas och på sikt kunna konkurrera om platser i laget. De som är födda 2007 behöver nog ytterligare ett år, men det kan gå fort i den där åldern, och vi ser varenda match de spelar, säger Stefan Nilsson.

Han är en av de mest framgångsrika spelarna som har kommit från Luleå Hockeys egna led och fick efter karriären se sin tröja hissas i Coop Norrbotten Arena.

– Jag var bara 16 eller 17 år när jag gjorde min första match, men det var andra tider, det är betydligt svårare i dag. Det är bara toppen inom svensk juniorhockey som klarar av att ta det där klivet direkt och det är inte lätt att hitta allsvenska klubbar åt de som behöver spela seniorhockey, säger Stefan Nilsson.

Två år efter han tvingades avsluta sin egen karriär på grund av en knäskada bestämde sig Luleå Hockeys dåvarande ledning för att, av ekonomiska skäl, ge ett större antal juniorer chansen.

Flera av dem tog den, och kan i dag se tillbaka på långa och framgångsrika karriärer, men 2008 var det nära att det blev kval.

– Nog kan man få fram spelare på det där sättet, men jag tror inte att supportrarna skulle uppskatta om vi hamnade i ett sådant läge igen, säger Ulf Engman.

Han fortsätter:

– Klimatet vi har nu, i sociala medier, är inte sunt och stressar alla. Inte bara oss inom idrotten. Det kan inte vara roligt att vara politiker i dag. Jag går aldrig in och kollar vad folk har skrivit efter vi har förlorat.

– Det är djävulskt tufft att vara en offentlig person i dag, säger Stefan Nilsson.

Du fick mycket kritik från supporterhåll i sociala medier förra säsongen. Hur var det?

– Jag undvek att läsa vad som skrevs, men en del nådde ändå fram till mig. Jag är ytterst ansvarig och får vara beredd på att ta sådant där. Fast det var inte kul att bli utpekad som orsaken till att det gick åt helvete för oss. Jag hade ljugit om jag påstått att det inte påverkade mig. Jag har verkat inom den här föreningen i många år, och mådde precis som alla andra jävligt dåligt över det läge vi befann oss i.

– Jag tycker ändå att vi som föreningen hanterade det på ett bra sätt, säger Ulf Engman.

Att de hade svårt att hitta ersättare till spelarna som lämnade föreningen efter 2022 års finalserie berodde framför allt på att gränsen för antalet tillåtna utländska spelare i NL, där pengarna är betydligt större, höjdes till sex per lag.

Att de, dessutom, fick vänta tills efter säsongen på ett besked från Linus Omark gjorde inte deras jobb lättare.

– Vi har historiskt sett varit klara med våra lagbyggen rätt tidigt, och borde inte ha väntat som så länge som vi gjorde med att fylla de sista forwardsplatserna, säger Stefan Nilsson.

Han fortsätter:

– Vi borde ha tagit någon av de som fanns tillgängliga för oss, i det skedet, i stället för att leta efter något bättre. Men nu har vi ju facit. Då är det lätt att säga hur man borde ha gjort. Det hade vi inte då.

De flesta av de tio värvningar han och Ulf Engman gjorde inför den här säsongen får efter 18 spelade matcher bedömas som lyckade.

– Det blev inte som vi hade hoppats med Patrik Zdrahal, men de andra har gjort bra ifrån sig, och har en del i att vi är med där uppe. Fast det är inget vi går runt och är malliga över, säger Stefan Nilsson.

Budgeten de fick till sitt förfogande inför den här säsongen är den högsta i föreningens historia, men det är flera av de andra klubbarna som lägger betydligt större pengar på sina lag.

– Det är ganska många av klubbarna runt oss, i mitten av löneligan, som ligger på ungefär samma nivå, men vår budget är nog närmare tio miljoner kronor lägre än de med den högsta. Så vi måste försöka göra mer av mindre, säger Ulf Engman.

– Vi kommer nog aldrig att kunna lägga lika mycket pengar på vårt lag som klubbarna med högst spelarbudget gör. Målet är att vi, även på sikt, ska vara med i toppen och fajtas om guldet, och det är många i föreningen som sliter hårt för att skapa de förutsättningarna som krävs. Men för att det ska gå behöver vi ha näringslivet i Norrbotten bakom oss, och mycket publik på våra matcher, även fortsättningsvis, säger Stefan Nilsson.

De är medvetna om att det finns risk för att deras budget kan komma att behöva sänkas till nästa säsong.

– Styrelsen och Stefan Enbom har inte satt den än, men vi inser att det inte går att över tid budgetera med ett minus, som vi har gjort den här säsongen, och spelarnas löner utgör en stor del av de totala utgifterna. Så jag och Uffe utgår från att den kommer påverkas, säger Stefan Nilsson.

Att de har 13 kontrakt som går ut om ett och ett halvt år är inget som oroar dem.

– När vi är där kommer några av kontrakten förmodligen redan att ha förlängts, säger "Skuggan".

– Sedan beror det ju på spelarna. I fjol försökte vi tidigt att få till förlängningar med Oscar Engsund och Isac Brännström, men de ville inte stanna, konstaterar Ulf Engman.

Stefan Nilsson:

– De flesta av spelarna i det lag vi har nu kommer att spela här även nästa säsong. Sedan får tiden utvisa hur många av kontrakten som går ut efter den, 2025 alltså, det kan bli tal om förlängningar av, för det beror ju delvis på hur våra juniorer utvecklas.

Hur går sökandet efter den där forwarden ni vill bredda årets lag med?

– Meningen är att det ska in en någon gång innan fönstret stänger, och vi jobbar aktivt med den frågan. Nog finns det spelare. Men vi har inte hittat någon bra match bland de som är ute på marknaden, och är inte nära någon just nu.

Kan det bli en back också?

– Vi får se, det beror hur mycket pengar vi har över efter forwardsvärvningen."

Totalt laglöst. Inte ens på Flashback dumpar man texter på det här viset, som vi gör på det här forumet.
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-dela-en-urklippt-tidningsartikel-i-en-sluten-grupp

Läs på och skärp er.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 938
Join date : 14-10-24

Donowitz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av JuniorX tis 21 nov 2023, 21:17

Sportchefen #2 skrev:

Totalt laglöst. Inte ens på Flashback dumpar man texter på det här viset, som vi gör på det här forumet.
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-dela-en-urklippt-tidningsartikel-i-en-sluten-grupp

Läs på och skärp er.

Nu gjorde du ju dig själv till en laglös människa i så måtto att du kopierade artikeln...

Men det där är ju inte glasklart. Till att börja med så är ju frågan om originalartikeln var offentligt publicerad eller inte. Om den var det så finns en ganska generös citaträtt och det handlar väldigt mycket om man verkligen citerar artikeln eller ändrar i originalet. Det är är också ett försvårande faktum att man citerar en hel originaltext. Det bör även följa med en hänvisning till varifrån verket är hämtat. Vilket kanske gör det lite halvolagligt eftersom det saknas.
Och nu har ju inte jag kopierat vidare texten vilket gör att jag går helt fri! Du däremot....

JuniorX

Antal inlägg : 4154
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jonken ons 22 nov 2023, 11:55

Kneten skrev:Det låter inte jättelovande att få in en back till. Vi får mao hoppas på få skador på backsidan.

Kan det bli en back också?

– Vi får se, det beror hur mycket pengar vi har över efter forwardsvärvningen."
-Suck....  pale
Verkligen inte lätt -att förstå föreningens egna, interna behovsanalys...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6973
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av LHF96 ons 22 nov 2023, 15:45

Laglöst att dela en tidningsartikel? Very Happy

Säger som mina barn säger ibland, take a chill pill
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3529
Join date : 12-09-20

Kneten and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Urken ons 22 nov 2023, 17:22

Nå. Tugg om upphovsrättslagen med mera kan tas i OT. Känns som ett ickeproblem.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 33
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Sportchefen #2 ons 22 nov 2023, 17:31

LHF96 skrev:Laglöst att dela en tidningsartikel? Very Happy

Säger som mina barn säger ibland, take a chill pill

Jag gissar att du inte orkade klicka på länken som jag delade.
Då hade du förstått vad upphovsrätten är för något. Det gäller bland annat kulturarbetare, konstnärer, författare, journalister o s v.
Om du exempelvis lägger ut en hel bok som Håkan Nesser skrivit på en internetsida så är det möjligt att han via ett ombud stämmer röven av dig. Och du är helt rökt.
Om du säljer en kopia av ett verk av en konstnär så kommer du också bli stämd.
Ett tredje exempel, om till exempel Luleå Hockey skulle få för sig att ladda ner en bild som en av Aftonblades fotografer tagit och sedan trycka en tröja med det motivet på och sälja, ja då måste dem först köpa loss bilden eftersom fotografen och uppdragsgivaren äger rättigheterna.
Ett fjärde exempel, en artikel som skrivs av en journalist vid en tidning har en annan tidning ingen rätt att använda sig av.

Samma sak med den där texten som jag reagerade på. Vet ej var den kommer ifrån dock, men tidningarna här uppe eller någon av Aftonbladet eller Expressen gissar jag. Samtliga av dem säljer sina produkter.
Teoretiskt skulle artikelskribenten och dennes företag kunna driva en process mot ansvarig utgivare för den här sajten på grund av det där eftersom den publiceras här.

En skamgräns brukar vara att man alltid anger källan och att man inte citerar hela artikeln utan bara en liten del. Så verkar det funka på Flashback, som jag drog parallell till.
Därför skrev jag helt laglöst, vilket är fakta.

(aha, ja jag ber om ursäkt för att detta är fel tråd, flytta om ni vill)

Sportchefen #2

Antal inlägg : 938
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jokerman ll ons 22 nov 2023, 21:24

Du Hej ISportchefen #2 skrev:
LHF96 skrev:Laglöst att dela en tidningsartikel? Very Happy

Säger som mina barn säger ibland, take a chill pill

Jag gissar att du inte orkade klicka på länken som jag delade.
Då hade du förstått vad upphovsrätten är för något. Det gäller bland annat kulturarbetare, konstnärer, författare, journalister o s v.
Om du exempelvis lägger ut en hel bok som Håkan Nesser skrivit på en internetsida så är det möjligt att han via ett ombud stämmer röven av dig. Och du är helt rökt.
Om du säljer en kopia av ett verk av en konstnär så kommer du också bli stämd.
Ett tredje exempel, om till exempel Luleå Hockey skulle få för sig att ladda ner en bild som en av Aftonblades fotografer tagit och sedan trycka en tröja med det motivet på och sälja, ja då måste dem först köpa loss bilden eftersom fotografen och uppdragsgivaren äger rättigheterna.
Ett fjärde exempel, en artikel som skrivs av en journalist vid en tidning har en annan tidning ingen rätt att använda sig av.

Samma sak med den där texten som jag reagerade på. Vet ej var den kommer ifrån dock, men tidningarna här uppe eller någon av Aftonbladet eller Expressen gissar jag. Samtliga av dem säljer sina produkter.
Teoretiskt skulle artikelskribenten och dennes företag kunna driva en process mot ansvarig utgivare för den här sajten på grund av det där eftersom den publiceras här.

En skamgräns brukar vara att man alltid anger källan och att man inte citerar hela artikeln utan bara en liten del. Så verkar det funka på Flashback, som jag drog parallell till.
Därför skrev jag helt laglöst, vilket är fakta.

(aha, ja jag ber om ursäkt för att detta är fel tråd, flytta om ni vill)
I sak har du rätt men artikeln som du ondgjorde dig över tycker jag var helt rätt att dela. Skuggan berättar där om dagens sociala medier och man förstår att det gör att folk mår dåligt. Drevet mot Skuggan förra säsongen var enligt min mening för jävligt och genom att dela artikeln kanske nån i framtiden tänker till en extra gång innan dem vräker ur dig över en människa och ibland även familjemedlemmar. Delar ofta artiklar om damlaget för att de förtjänar mycket mer uppmärksamhet än de får och för att det förhoppningsvis ökar intresset. Jag är prenumerant på två lokala tidningar häruppe och tycker fler borde prenumerera.men jag förstår att många inte har råd, det ekonomiska läget är som det är…..och cmore tar i så de kräks, eller TV4 kanske det är. På tal om TV4 och deras bondfångeri med postkodlotteri…..

Det är mer upprörande i min värld än det du skriver om….
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1423
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin ons 22 nov 2023, 22:00

Jonken skrev:
Kneten skrev:Det låter inte jättelovande att få in en back till. Vi får mao hoppas på få skador på backsidan.

Kan det bli en back också?

– Vi får se, det beror hur mycket pengar vi har över efter forwardsvärvningen."
-Suck....  pale
Verkligen inte lätt -att förstå föreningens egna, interna behovsanalys...

Hoppas verkligen att Skuggan kör med mörka kort gällande backvärvning. Vet inte hur många slutspel vi gått på knäna pga för tunn backsida, nu senast i våras. Detta får absolut inte ske i år. Hade prioriterat en breddback före en forward om fönstret stängde idag.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av trallgöken ons 22 nov 2023, 22:22

Riktigt fattigt och typiskt Skuggan. Kul kille. Ingenting spännande. Hela laget ska helst vara helt färdigbyggt innan man ens spelat klart föregående säsong. Detta skulle kunna vara en Smokescreen men med tanke på vem som gör uttalandet så tror jag faktiskt inte det. Det här är nog ren och skär fakta. Skulle också kunna vara ett sätt att försöka tigga till sig medel utifrån för en spelare man egentligen även har behov av.

trallgöken

Antal inlägg : 1417
Join date : 21-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Puckad ons 22 nov 2023, 22:34

Men vänta nu, han sa att de siktar på en toppforward som kostar mucho dinares.
Se glaset lite halvfullt nu!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11272
Join date : 14-07-10

Donowitz, Hankburger and Stålis16 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger tor 23 nov 2023, 14:55

trallgöken skrev:Riktigt fattigt och typiskt Skuggan. Kul kille. Ingenting spännande. Hela laget ska helst vara helt färdigbyggt innan man ens spelat klart föregående säsong. Detta skulle kunna vara en Smokescreen men med tanke på vem som gör uttalandet så tror jag faktiskt inte det. Det här är nog ren och skär fakta. Skulle också kunna vara ett sätt att försöka tigga till sig medel utifrån för en spelare man egentligen även har behov av.
Vad skall han säga egentligen? Ibland undrar man om folk bara söker en orsak att kritisera folk.. Jag menar.. han bokstavligen säger att man söker efter en spetsforward och sedan.. om det finns pengar.. även back. Hur kan det tolkas negativt..?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Bamsefar, Björnpappa, Danneja, Bellissimo and StålVrak1 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Sportchefen #2 fre 24 nov 2023, 18:15

Trots två raka började det tidigt se frustrerat och och grinigt ut mot Leksand. Omark åker omkring och dumhakar, Andreasson bränner 4-5 öppna lägen och skakar mer på skallen än någonsin, Shinnimin brinner det till rejält för igen (länge sen sist) med uppenbar överreaktion och idiotisk utvisning.
Intressant hur laget reagerar nu när det börjar bli uppenbart att självbilden av att man är ett topplag inte stämmer med verkligheten.
Som sagt tidigare, vi blir 5-10 med det här laget. Det känns märkligt att man bjöd på Fröberg och har skickat Zdrahal men inte lyckats lösa något än. Behövs en center med offensiva kvaliteter, helst en målskytt som kan lösa upp lite knutar. Tyvärr är Kempe för dålig sett till vad han är värvad för, det är där det klickar.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 938
Join date : 14-10-24

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin fre 24 nov 2023, 18:32

Avundsjuk på HV som fick in Nick Shore. Stämmer det att vi var ute efter Haapala är det nog ingen prio på center, feltänk anser jag.

Viktor Rask har halvtaskig inledning i Schweiz. Ruotsalainen och Mäenalanen också knackig produktion. Kanske går att få lös någon av dom.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Björnkäften fre 24 nov 2023, 20:21

Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?

Björnkäften

Antal inlägg : 547
Join date : 15-05-29

Blitzwagen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin fre 24 nov 2023, 21:21

Björnkäften skrev:Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?

Tror han går till Växjö isf.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av NallePhu fre 24 nov 2023, 22:26

Dustin skrev:
Björnkäften skrev:Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?

Tror han går till Växjö isf.
Nej han går inte till Växjö om IKO åker ut då är det nog NL och Schweiz för han för håva hem pengar, Skulle han gå från IKO till Växjö är det som att Skellefteå värvar från Löven förbjudna övergångar som inte ses som något bra av IKO fansen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18586
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin fre 24 nov 2023, 22:44

NallePhu skrev:
Dustin skrev:
Björnkäften skrev:Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?

Tror han går till Växjö isf.
Nej han går inte till Växjö om IKO åker ut då är det nog NL och Schweiz för han för håva hem pengar, Skulle han gå från IKO till Växjö är det som att Skellefteå värvar från Löven förbjudna övergångar som inte ses som något bra av IKO fansen!

Du får väl se ifall Oskarshamn åker ut. Tror knappast Oscar stärkt sina aktier för ett kontrakt i Schweiz efter den här säsongen.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Pontaking fre 24 nov 2023, 23:44

Björnkäften skrev:Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?

Oscar är på tok för lojal för att lämna om de åker ur. Han kommer stanna och försöka ta upp dem igen.

Pontaking

Antal inlägg : 1327
Join date : 14-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hankburger lör 25 nov 2023, 00:36

Björnkäften skrev:Vad gör Engsund OM Oskarshamn åker ur? Stannar han tror ni? Eller kan man börja drömma lite. Provar han utomlands kanske om Oskarshamn åker ur?
Stannar antagligen.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Sportchefen #2 mån 27 nov 2023, 09:33

Nu när Olle skrivit på så kommer dimmorna skingras under dagen. Gissar att kontraktet gäller resten av säsongen, och att de använder den marginal som brytningen med Zdrahal gett. Eventuellt om det är något allvarligt med Lilja också.
Det måste innebära att ambitionen att hitta en stark förstärkning kvarstår. Sannolikt vill ledningen överleva med det här laget så länge som möjligt för att kunna få större möjligheter att hitta spets till rimligt pris i februari.
Undrar vilken tabellplacering vi har då? Tycker dock att Andreasson snäppat upp betydligt och får han bara skyttet att lossna också så kanske vi kan hålla oss inom topp sex.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 938
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Kagen mån 27 nov 2023, 10:09

Sportchefen #2 skrev:Nu när Olle skrivit på så kommer dimmorna skingras under dagen. Gissar att kontraktet gäller resten av säsongen, och att de använder den marginal som brytningen med Zdrahal gett. Eventuellt om det är något allvarligt med Lilja också.
Det måste innebära att ambitionen att hitta en stark förstärkning kvarstår. Sannolikt vill ledningen överleva med det här laget så länge som möjligt för att kunna få större möjligheter att hitta spets till rimligt pris i februari.
Undrar vilken tabellplacering vi har då? Tycker dock att Andreasson snäppat upp betydligt och får han bara skyttet att lossna också så kanske vi kan hålla oss inom topp sex.

Vi är topp 4 efter 20 omgångar utan att det riktigt lossnat. Jag tror vi är topp 4 i Februari utan nyförvärv. Sen spelar såklart skador och sjukdomar in med, sådana kan ju som bekant drabba alla trupper.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1766
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Hejsan mån 27 nov 2023, 10:16

Kagen skrev:
Sportchefen #2 skrev:Nu när Olle skrivit på så kommer dimmorna skingras under dagen. Gissar att kontraktet gäller resten av säsongen, och att de använder den marginal som brytningen med Zdrahal gett. Eventuellt om det är något allvarligt med Lilja också.
Det måste innebära att ambitionen att hitta en stark förstärkning kvarstår. Sannolikt vill ledningen överleva med det här laget så länge som möjligt för att kunna få större möjligheter att hitta spets till rimligt pris i februari.
Undrar vilken tabellplacering vi har då? Tycker dock att Andreasson snäppat upp betydligt och får han bara skyttet att lossna också så kanske vi kan hålla oss inom topp sex.

Vi är topp 4 efter 20 omgångar utan att det riktigt lossnat. Jag tror vi är topp 4 i Februari utan nyförvärv. Sen spelar såklart skador och sjukdomar in med, sådana kan ju som bekant drabba alla trupper.

Värvades enbart för att dom inte fick tag i någon annan, annars hade han fått kontrakt redan i höstas.
Nånå man får hoppas han får nöta bänk mestadels annars är det illa ställt med spelarna som finns i laget.

Hejsan

Antal inlägg : 301
Join date : 22-11-29

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Dustin mån 27 nov 2023, 19:28

Vid full trupp i dagsläget;

Omark-Tyrväinen-Andreasson
Pasic-Kempe-Eklind
Shinnimin-Connolly-Lilja
Olausson-Berglund-Einar
Nikupeteri


Berglund kanske kan få några smörpass och behålla sitt målsnitt säsongen ut.

Dustin

Antal inlägg : 7085
Join date : 12-02-28

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Jokerman ll mån 27 nov 2023, 19:31

Olle är helt rätt gubbe om vi tänker ”ju fler som har spelförståelse desto bättre”…
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1423
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2023/2024 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2023/2024

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 21 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 15 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet