Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

+95
Slapshot
KaptenBlodskelett
Swhy
Sundance Kid
Kapten Haddock
JuniorX
RogerC
Rikky
NilsOskar
amarule
Admin
makkanmakkan
UnSaccoDiSoldi
ski3r
LHF96
nummer 17
Donowitz
kokostrollet
Bjoern
Mickeee
Lajon
Davidoff
DonP
Ivanhoe
Qirren
Vexet
Fred Herbert
Sportchefen #2
mango
Puckad
Lasse Proppmätt
Luleåfan
tibet
Myrman
Grizzly
Sir Prozac
rumpztr
Micke80
Ingemar
NallePhu
Hedanders
MickkeJ
Pajala
icemask
kniba
farre
zamboni
Old Brooklyn
Zeth
apa19
Luddelajnen
Purre
rasbiologen
CKa
jimpa99
stormvägen
Kallepedal
Lars158
hokkzorz
Lulefan
Rönken
Loop
Rayko
Dave Rock
delphi
Urken
LubosC
LuleåWinston
Pentothal
knutten
Norlin
BodenSwe
PM
Bamsefar
JayDee
pingu
Tony Moore
Redbear
Kato
MrA
FruktHamster
Mange
Bilderberg
Dalle
Zeb Macahan
Jonken
Johan__
Högljudd
LulefanGBG
Tigerman
Chris Hendrix
Snikne Ville
Beast.
Salle
99 posters

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av knutten mån jun 03, 2013 8:29 pm

Luddelajnen skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/lulea/article16880168.ab

Det som står i artikeln visste vi redan men jag undrar över kommentarerna. Är det LHF som äger delfinen? Hade för mig att Kommunen ägde den och LHF stod för driften. När såldes den isf?
Ja, de i kommentarsfältet verkar säkra, men det enda jag kan hitta på nätet är att affären skulle bli av men att den stupade.

knutten

Antal inlägg : 327

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån jun 03, 2013 8:38 pm

knutten skrev:
Luddelajnen skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/lulea/article16880168.ab

Det som står i artikeln visste vi redan men jag undrar över kommentarerna. Är det LHF som äger delfinen? Hade för mig att Kommunen ägde den och LHF stod för driften. När såldes den isf?
Ja, de i kommentarsfältet verkar säkra, men det enda jag kan hitta på nätet är att affären skulle bli av men att den stupade.

Var det inte något om att Luleå Hockey var tvugna att betala moms efter någon lagändring, vilket man inte hade räknat med och fick dra sig ur?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Luddelajnen mån jun 03, 2013 8:54 pm

Då var det inget fel på minnet då. Tack för svaren
Luddelajnen
Luddelajnen

Antal inlägg : 27

Inlägg av Tony Moore tis jun 04, 2013 12:05 am

Stefan Enbom är en "drömrekrytering" för LHF, en näringslivs- och idrottsperson i samma knopp, kan inte bli bättre. Stefan Enbom var norrbottens bästa fotbollsspelare (jaja, bd-sparkboll säger väl inte så mycket men..) under ett antal år (mittfältsmotor i IFK Luleå) så han har elitidrotten i blodet. Ca 20 år inom LHF:s största sponsor tycker jag bådar gott, inga stängda dörrar där inte.
Van att driva stora organisationer som ju faktiskt LHF börjar bli, drygt 140 000 000 skr i årsomsättning är ingen liten skitbudget att hantera...
Citat från NK som säger det mesta om människan Stefan Enbom:
"Alternativ fanns för andra tjänster på SSAB, men Enbom säger att det aldrig var aktuellt.
– Jag har känt att jag varit där i 20 år och det är fantastiska människor som jag kommer sakna enormt mycket. Men nu är det dags att göra något annat i en annan bransch, en annan värld, andra människor och andra kontakter. Då dök det här upp och det känns superspännande.

Kommer du sätta något särskilt avtryck direkt på nya jobbet?
– Njaa, jag är en ledare som präglas av att bygga lag och laganda. Jag tycker det är minst lika viktigt att alla i föreningen som inte står på isen är ett starkt lag och jobbar tillsammans för Luleå Hockeys bästa. Det har jag lagt ner mycket energi på SSAB.

Vad lockar mest med det här jobbet?
– Jag har suttit i ledningen i SSAB i snart 20 år och jobbat med stål. Idrott är ju lite grand mammas gata, jag är uppväxt i omklädningsrum och tycker mycket om att vara i föreningslivet. Det är många aspekter som lockar."
Varmt välkommen till LHF Stefan Smile
(Måste tillägga att jag är liite jävig då jag känner Stefan lite grann genom uppväxten, IFK Luleå samt som fd. stuggranne. Samtidigt stärker det min kunskap om vem och hur han är som person och jag kan säga att han sitter inte på några höga hästar samtidigt som han är jäkligt skärpt och positiv människa).
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8038

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Tony Moore tis jun 04, 2013 3:31 pm

Tycker även Stefan Enboms uttalande i NSD låter oerhört spännande och klokt (äntligen i klartext från LHF ledare), citat:
"Stefan Enbom säger att han brinner väldigt mycket för samverkan i Norrbotten.
– Jag tror nånstans innerst inne att om vi ska vara framgångsrika i Norrbotten så kan vi inte ligga i krig med varandra. Vi måste hjälpa varandra.

Han fortsätter:
– Vi från Luleå Hockey måste jobba jättemycket för att ha en bra samverkan med de andra norrbottensklubbarna, både i Malmfälten, Torndelan och i fyrkanten. Jag tror att det är en viktig resa. För en bra talang som växer upp, ska det naturliga steget vara att gå till Luleå Hockey.

Inte Skellefteå?
– Nej.

Hur ska ni göra för att lyckas med det då?
– Vi måste visa stor ödmjukhet och supporta verksamheterna ute i länet, precis som Luleå Hockey börjat göra. Att fortsätta den resan är något jag brinner jättemycket för. Vi kan bjuda in föreningarna, med representanter, och visa hur en elitförening jobbar. Det är på många olika plan. Vi kan spela matcher där, till exempel. Det finns många aktiviteter för att förbättra verksamheten i Norrbotten."

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore tis jun 04, 2013 3:39 pm

Min önskan är att ALLA som representerar LHF ska resonera och agera som Stefan Enbom, inte minst skuggan och Ulf E som "framtidschefer" i LHF Unga..
Då kommer vi garanterat bli förstavalet för majoriteten av norrbottens framtida talanger (även andra län för den delen..).
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Zeb Macahan fre jun 07, 2013 4:15 pm

Riktigt bra intervju signerat Cervenka Johansson med nya VD:n Enbom.
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127235&entry=7697813
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287

Inlägg av Snikne Ville lör jun 08, 2013 1:45 pm

Zeb Macahan skrev:Riktigt bra intervju signerat Cervenka Johansson med nya VD:n Enbom.
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127235&entry=7697813
Känns klockrent rakt igenom, rensat för någon floskel. Avslutande frågan hade fan kunnat varit mitt eget svar, rakt av.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6526

Inlägg av JayDee tis jun 11, 2013 3:51 pm

För er som har missat det finns Luleås verksamhetsberättelse för 2012/2013 att läsa.

Någon som är mer haj än mig på bokföring (är själv marknadsförare och har halvt förträngt allt som har med bokföring att göra Wink) får gärna säga om ni hittar något intressant.

http://cdn.hockeyligan.se/files/LHF/EKONOMI/LHF_verksamhetsb_2013.pdf
JayDee
JayDee

Antal inlägg : 594

Inlägg av Kallepedal tis jun 11, 2013 4:39 pm

JayDee skrev:För er som har missat det finns Luleås verksamhetsberättelse för 2012/2013 att läsa.

Någon som är mer haj än mig på bokföring (är själv marknadsförare och har halvt förträngt allt som har med bokföring att göra Wink) får gärna säga om ni hittar något intressant.

En intressant iakttagelse är att sponsorintäkterna är på ca 60 miljoner och matchintäkterna på "bara" 33 mille. Nu hänger delvis dessa siffror ihop, mycket publik borde generera mer sponsorer.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427

Inlägg av Snikne Ville tis jun 11, 2013 5:06 pm

Kallepedal skrev:
JayDee skrev:För er som har missat det finns Luleås verksamhetsberättelse för 2012/2013 att läsa.

En intressant iakttagelse är att sponsorintäkterna är på ca 60 miljoner och matchintäkterna på "bara" 33 mille. Nu hänger delvis dessa siffror ihop, mycket publik borde generera mer sponsorer.
Drygt hälften av sponstorintäkterna är väl från Hockeyligan för TV-rättigheterna m m.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av apa19 tis jun 11, 2013 5:14 pm

Fråga: Någon som vet ifall "personalkostnader" är även spelarlöner? Borde vara det va? Har för mig jag läst nån stans att Luleå ökade sin spelarbudget med cirka 10 miljoner till i år och det verkar ju stämma (Personallkostnader moderförening 2012: 57 658 634 och 2013: 69 146 636

Borde ju gå räkna ut ungefärlig spelarbudget då va? 67 anställda - ca 26 spelare under kontrakt = 41 stycken övriga (- några till då personalen verkar vara räknad i hela koncernen) ca 35 stycken i moderföreningen ? .

Vad kan de ha för snittlön? cirka 50 tusen/mån?

35 * 50 000 * 12 månader = 21 000 000

69 000 000 - 21 000 000 = 48 miljoner

Kan vara helt ute o cykla, har faktiskt ingen aning om bokföring men kul att spekulera.

apa19

Antal inlägg : 17

Inlägg av Lars158 ons jun 12, 2013 2:00 am

Årsmötet var ikväll.
Styrelsen utökades från 6 till sju ledamöter.
Andreas Lind från norrbottens handelskammare den nya ledamoten.

http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127224&entry=7704635

Lars158

Antal inlägg : 9805

Inlägg av Zeb Macahan ons jun 12, 2013 7:42 pm

Var på årsmötet igår, framkom väl egentligen ingenting som man hajade till över.

En av oss i stolarna sa under frågestunden till Osten på podiet att "de nya spelarna som kommit in ser för en lekman ut som betydligt billigare än de som försvunnit". Naturligtvis kom inget ja eller nej från Cheesen utan han körde politikersvar att flera har omförhandlat sina kontrakt som då givetvis blir dyrare än innan iom lagets framgångar mm mm.
Håller för övrigt med frågeställaren, nog känns de nya som betydligt "billigare" totalt sett jämfört med de som dragit. Skulle tro att Osten har en hyfsad värvarbuffert att landa ett riktigt etablerat namn även om Frallan, Ola och Klasen inte går till KHL.

Personalkostnaderna ökade ju rejält ifjol, förhoppningen är att kunna hålla den på ungefär samma nivå kommande säsong.

En post som enligt mig måste kunna ökas rejält är försäljningen i arenan men då krävs det krafttag med personalstyrkan, både i antal och i hur effektivt dom jobbar i kiosker, barer och restauranger. Har själv flera skräckexempel där kunder gått därifrån just pga av köerna och den amatörmässiga servicen, då tänker jag på barerna.

Rönken sa kort från sin stol att han tycker att laget känns bättre nu än ifjol, men vad ska han säga annars.. Jag är tveksam, finns många osäkra kort i de som kommit in, kan bli jävligt bra dock, vi får se.

Vidare så har LHF tidigare bara gett nån form av utmärkelse till de som jobbar ideellt inom föreningen när dom varit 5, 7 och 10 år (tror jag det var), nu utökas den till ända upp till 40 års "tjänst" vilket jag tycker är bra, dessa människor är otroligt viktiga, utan dom så går det ju inte.

Kaffet och kanelbullen satt för övrigt som en smäck!

Satan vad detta inlägg blev långt..
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287

Inlägg av LulefanGBG ons jun 12, 2013 7:48 pm

Tack för upplysningarna Zeb!

Håller med dig f.ö. Tycker å ena sidan att vi gjort jättespännande värvningar, framförallt Wallmark, Hjelm och Sundh men tycker inte att årets värvningar hittills täcker upp för vad vi tappat i offensiv kraft.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12319

Inlägg av Zeth ons jun 12, 2013 9:07 pm

Tackar Zeb för infon, ville själv gå på årsmötet men hade förhinder. Håller med om att det måste göras något åt försäljningen, tyvärr är det ju det här med korten som tar sådan förbaskad tid, det är ju svårt att göra något åt och man har ju knappt på sig kontanter idag.

På spelar fronten tycker jag det saknas en riktigt bra pp back och en riktig sniper på forwards sidan, bara hoppas att ungdomarna kommer igång riktigt bra.
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 152

Inlägg av Salle mån jul 08, 2013 4:38 pm

http://www.dragskott.blogspot.se/2013/07/hv71-linkoping-lulea-och-modo-drar-in.html?m=1

Endast HV o LHC har högre sponsorintäkter än Luleå av elitserielagen!
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370

Inlägg av Lars158 mån jul 08, 2013 4:52 pm

Salle skrev:http://www.dragskott.blogspot.se/2013/07/hv71-linkoping-lulea-och-modo-drar-in.html?m=1

Är väl ett fobollslag som toppar gissar jag?

Lars158

Inlägg av Rönken mån jul 08, 2013 4:58 pm

Lars158 skrev:
Salle skrev:http://www.dragskott.blogspot.se/2013/07/hv71-linkoping-lulea-och-modo-drar-in.html?m=1

Är väl ett fobollslag som toppar gissar jag?

Iff-iff, Malmö FF.
Rönken
Rönken

Inlägg av knutten mån jul 08, 2013 5:09 pm

Intressant.

Skulle också vara intressant att veta vilka lag som lägger mest/minst på resekostnader. Förra säsongen reste Luleå mest av alla lag.
Luleå lär ju ligga i topp hursomhelst.
Lär ju skilja en hel del jämfört med söderlagen kan man anta.

Senast ändrad av knutten den mån jul 08, 2013 5:15 pm, ändrad totalt 1 gång

knutten

Antal inlägg : 327

Inlägg av Rönken mån jul 08, 2013 5:14 pm

knutten skrev:Intressant.
Skulle också vara intressant att veta vilka lag som lägger mest/minst på resekostnader. Förra säsongen reste Luleå mest av alla lag.
Att Luleå ligger överst på listan är väl självklart, men hur ser det ut sen?

Skellefteå? Sen är väl frågan hur man definera reser mest, i antal mil eller antal dagar. Ett lag som Rögle som ligger långt söderut och hade dålig ekonomi kan jag tänka mig valde buss framför flyg ofta pga ekononmi och borde fått pendla en del. Men kan även tänka mig att buss blir lite snabbare än flyg många gånger för sydligare lag som inte ska resa enorma sträckor med tanke på in- och utcheckning etc.
Rönken
Rönken

Inlägg av Snikne Ville ons aug 28, 2013 8:42 am

Nån som hört om det händer nåt runt rekryteringen av ny marknadschef?
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Tony Moore sön nov 10, 2013 12:42 am

Tony Moore skrev:Tycker även Stefan Enboms uttalande i NSD låter oerhört spännande och klokt (äntligen i klartext från LHF ledare), citat:
"Stefan Enbom säger att han brinner väldigt mycket för samverkan i Norrbotten.
– Jag tror nånstans innerst inne att om vi ska vara framgångsrika i Norrbotten så kan vi inte ligga i krig med varandra. Vi måste hjälpa varandra.

Han fortsätter:
– Vi från Luleå Hockey måste jobba jättemycket för att ha en bra samverkan med de andra norrbottensklubbarna, både i Malmfälten, Torndelan och i fyrkanten. Jag tror att det är en viktig resa. För en bra talang som växer upp, ska det naturliga steget vara att gå till Luleå Hockey.

Inte Skellefteå?
– Nej.

Hur ska ni göra för att lyckas med det då?
– Vi måste visa stor ödmjukhet och supporta verksamheterna ute i länet, precis som Luleå Hockey börjat göra. Att fortsätta den resan är något jag brinner jättemycket för. Vi kan bjuda in föreningarna, med representanter, och visa hur en elitförening jobbar. Det är på många olika plan. Vi kan spela matcher där, till exempel. Det finns många aktiviteter för att förbättra verksamheten i Norrbotten."

Som jag sa, det här är Stefan Enbom i ett nötskal, en stor människa i alla aspekter som  fortsätter på rätt väg: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/11/konstruktivt-mote-med-luleafans/553 och http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/11/summering-efter-100-dagar/548
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore sön nov 10, 2013 12:47 am

Snacka om att personifiera ordet "Teamwork"... Vi gör detta tillsammans med övriga Norrbotten! En härlig och ny mentalitet inom LHF som jag älskar att se och höra, så skare låta med andra ord! Mot yppersta toppen tillsammans, yeahh!
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av LulefanGBG sön nov 10, 2013 11:08 am

Låter ju onekligen lovande att döma av vad som skrivs i de länkar du postat Tony.
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av Lars158 ons nov 27, 2013 10:41 pm

Den får passa in i den här tråden:
http://www.nsd.se/sport/luleas-hemliga-framtidsplan-8057617.aspx

Lars158

Inlägg av Dalle ons nov 27, 2013 10:50 pm

Det är mycket som bubblar i en när man läser denna artikel:

http://www.nsd.se/sport/luleas-hemliga-framtidsplan-8057617.aspx

Jävlar, vad spännande! Äntligen någon form av långsiktig strategi som når offentlighetens ljus Very Happy 
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449

Inlägg av Old Brooklyn tor nov 28, 2013 12:33 pm

Ja, det ska bli riktigt intressant att få ta del av denna "plan". Vi har väl inte fått något reellt att sätta tänderna i sedan de lanserade den där 100-visionen. Kommer inte exakt ihåg allt med det handlade väl om 100 miljoner i omsättning, 100 damspelare i klubben och massa annat som skulle vara "100". Har för mig att det var under Chrunaks dagar och att inget mål uppfylldes.

Kan tilläggas att vi med nuvarande ledning har krupit upp i en omsättning på 141 miljoner kronor per år, att jämföra med exempelvis Skellefteå som har 114 miljoner per år. Kan vi fortsätta i denna takt samtidigt som vi börjar få fram egna juniorer ser det plötsligt väldigt bra ut, samtidigt som Skellefteå är betydligt känsligare för hur det går för juniorverksamheten.

Det är faktiskt bara HV, Färjestad och Linköping som slår oss i omsättning och då får man ju även väga in att exempelvis LHC har en massa andra bolag som de driver inom deras verksamhet.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633

Inlägg av Norlin tor nov 28, 2013 1:31 pm

Hur kan vi ligga så högt i omsättning i jämförelse med lag som på pappret har en dyrare trupp? Förstår såklart att det är bra mycket mer än själva truppen och personal så det är väl mest det jag funderar över vad vi har för extra som ökar omsättningen så pass?
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4518

Inlägg av zamboni tor nov 28, 2013 2:18 pm

Bärs ! Alltså intäkter från restaurangerna.
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 94

Inlägg av Snikne Ville tor nov 28, 2013 3:39 pm

Norlin skrev:Hur kan vi ligga så högt i omsättning i jämförelse med lag som på pappret har en dyrare trupp? Förstår såklart att det är bra mycket mer än själva truppen och personal så det är väl mest det jag funderar över vad vi har för extra som ökar omsättningen så pass?
LHF har t ex en hyreskostnad till skillnad från de som äger sina arenor.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Rönken tor nov 28, 2013 4:19 pm

Hyreskostnaden kan väl inte vara direkt stor, kommunen betlar ju ~27 miljoner årligen i driftbidrag vilket borde täcka sånt mer än väl kan man tycka?
Rönken
Rönken

Inlägg av Bamsefar tor nov 28, 2013 4:43 pm

Rönken skrev:Hyreskostnaden kan väl inte vara direkt stor, kommunen betlar ju ~27 miljoner årligen i driftbidrag vilket borde täcka sånt mer än väl kan man tycka?
Det var det som var lite av finessen med att låta bli att ta över arenan.Cool 
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Rönken tor nov 28, 2013 4:45 pm

Bamsefar skrev:
Rönken skrev:Hyreskostnaden kan väl inte vara direkt stor, kommunen betlar ju ~27 miljoner årligen i driftbidrag vilket borde täcka sånt mer än väl kan man tycka?
Var väl främst att moms-avdraget försvann i och med någon lagändring och drev upp priset 25% vilket blev för mycket?
Rönken
Rönken

Inlägg av Bamsefar tor nov 28, 2013 4:50 pm

Rönken skrev:
Bamsefar skrev:
Var väl främst att moms-avdraget försvann i och med någon lagändring och drev upp priset 25% vilket blev för mycket?
Så var det men konsekvensen av upplägget som blev var att Luleå i stort sett går +-0 på hyreskostnaden i och med driftbidraget
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Rönken tor nov 28, 2013 4:51 pm

Bamsefar skrev:
Rönken skrev:
Bamsefar skrev:
Så var det men konsekvensen av upplägget som blev var att  Luleå i stort sett går +-0 på hyreskostnaden i och med driftbidraget
Ja jo, blev rätt ok i slutändan trots allt. Luleå Hockey har väl fullständigt "ansvar" för arenan i och med det upplägget och får alla vinster (som förluster) för kringförsäljningen etc? Men ändå lite synd kanske att man inte kunde äga arenan helt själva, men men.
Rönken
Rönken

Inlägg av Old Brooklyn tor nov 28, 2013 5:15 pm

Norlin skrev:Hur kan vi ligga så högt i omsättning i jämförelse med lag som på pappret har en dyrare trupp? Förstår såklart att det är bra mycket mer än själva truppen och personal så det är väl mest det jag funderar över vad vi har för extra som ökar omsättningen så pass?
Lär ju vara kringförsäljning bland annat. Sen har vi driftsbidraget och skötseln av fyra hallar. Sen kommer alla konserter och liknande i arenan. Vi lägger väl även betydligt mer pengar på resor än exempelvis Linköping som ligger mitt i smeten. Luleå har ju börjat chartra väsentligt oftare till bortamatcher.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633

Inlägg av Snikne Ville tor nov 28, 2013 6:25 pm

Bamsefar skrev:
Konsekvensen blir högre omsättning, man sa väl att nettokosntande skulle bli +/- 0 med driftsbidraget och det innebär 27 miljoner (om det stämmer) högre omsttning än om man ägt arenan och därmed varit utan driftsbidrag. Inte kattskit.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Norlin tor dec 05, 2013 3:39 pm

http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Enbom på hemsidan uttalar sig om den "hemliga" planen.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4518

Inlägg av Beast. fre dec 06, 2013 12:38 pm

http://blogg.svt.se/hockey/jakten-pa-poangen-fortsatter/

Skriver att det ryktas om att Luleå har "stora ekonomiska problem". Har inte hört talas om detta tidigare. Låter mycket märkligt i mina öron...
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040

Inlägg av Mange fre dec 06, 2013 12:53 pm

Beast. skrev:http://blogg.svt.se/hockey/jakten-pa-poangen-fortsatter/

Skriver att det ryktas om att Luleå har "stora ekonomiska problem". Har inte hört talas om detta tidigare. Låter mycket märkligt i mina öron...
Bara vänta o se vad årets resultat blir, så får man se allt svart på vitt. "stora ekonomiska problem" låter dock som en "krydd"
Mange
Mange

Antal inlägg : 6617

Inlägg av Snikne Ville fre dec 06, 2013 1:06 pm

Som sagt, ett luddigt begrepp. Att Luleås publikintäkter skulle sjunkit ordentligt skulle inte förvåna mig ett dugg o det kanske innebär ett minusresultat (jag förutsätter slutspel..). Att ha lägre vinst, eller rent av en förlust, en enskild sässe är inte stora ekonomiska problem enligt mig iaf. Alla säsonger kommer inte att vara ekonomiska succeer om inte Luleå uppfunnit något helt nytt. Nåja, vi får väl se.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av BodenSwe fre dec 06, 2013 2:11 pm

Ekonomiskt kommer det inte bli något jättebra år. Men stora problem tror jag är att ta i.

Men nog känns det som man håller lite extra hårt i pengarna i år. Nog därför man inte varit så snabb på värvningsfronten.

Tror Luleå måste i alla fall ha minst semifinal för att hamna plusminus noll.
Man kanske ska ha det lite i åtanke innan man skriker efter 3-4 starka värvningar. Inte vill jag se klubben gå 5-7 miljoner back efter denna säsong.
Luleå har ju som mål att bygga upp kassakistan. Förr eller senare denna säsong kanske det blir att inse att det får bli ett "mellanår" helt enkelt. Det värvades fel i början av säsongen och nu finns inte resurserna att göra dem dyra ändringar som krävs.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504

Inlägg av LulefanGBG fre dec 06, 2013 3:06 pm

BodenSwe skrev:Ekonomiskt kommer det inte bli något jättebra år. Men stora problem tror jag är att ta i.

Men nog känns det som man håller lite extra hårt i pengarna i år. Nog därför man inte varit så snabb på värvningsfronten.

Tror Luleå måste i alla fall ha minst semifinal för att hamna plusminus noll.
Man kanske ska ha det lite i åtanke innan man skriker efter 3-4 starka värvningar. Inte vill jag se klubben gå 5-7 miljoner back efter denna säsong.
Luleå har ju som mål att bygga upp kassakistan. Förr eller senare denna säsong kanske det blir att inse att det får bli ett "mellanår" helt enkelt. Det värvades fel i början av säsongen och nu finns inte resurserna att göra dem dyra ändringar som krävs.
Nej vi vill inte uppleva något Modo eller Frölunda!
LulefanGBG
LulefanGBG

Inlägg av Lars158 fre dec 06, 2013 5:18 pm

Stora ekonomiska problem? Beror på vad som menas. Säsongens resultat kan nog bli flera miljoner back. Men finns ju eget kapital i kassan.

Jag blev ju väldigt förvånad i våras/somras när det bara blev 3,5mille med finalspel. Årets trupp skulle jag ändå gissa något billigare än fjolårets?

Men publiktappet är ju stort.

Utan slutspel eller ut redan i en kvartsfinal blir det nog 5-8 mille back. Men kalla det stora ekonomiska problem? Säsongen är ju inte över än, och om spelet reder upp sig så kan det ju bli final igen, och då borde ju resultatet kunna bli ungefär som ifjol.

Lars158

Inlägg av Purre fre dec 06, 2013 6:25 pm

Mycket hänger ju ihop med publikintresset, skulle flera vara intresserade så skulle resultatet bli bättre och vi skulle få bättre lag. Nu är det bedrövligt och det ska egentligen inte klagas så mycket att ekonomin sköts sådär för om intresset är så svalt är det svårt att gå igenom en säsong med fina siffror i bokslutet. Tyvärr.

Man kan ju tycka att med tanke på senaste säsongernas uppsving resultatmässigt att intresset borde ökat, spelar vi för tråkig hockey? Har vi för få stjärnor/kulturbärare? Har vi för höga biljettpriser?

Purre

Antal inlägg : 276

Inlägg av pingu fre dec 06, 2013 6:33 pm

Men är det så svårt för ledningen att fatta att Luleås spel utan fysiskt kontakt på isen gör att publiken sviker.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av Snikne Ville tis dec 10, 2013 10:26 am

Skiljer en del från Dusans världsuppfattning.
http://www.nsd.se/sport/lulea-hockey-tror-pa-flera-miljoner-8093379.aspx
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av FruktHamster tis dec 10, 2013 11:49 am

Från intervjun i NSD:
"Vad är det som har hänt som har ökat kostnaderna?

– Det har inte hänt något dramatiskt. Föreningen gjort en ordentlig satsning för att försöka behålla ett antal viktiga spelare och dessutom fyllt på så att vi har en bred trupp."

Vilka är de spelare man ökade lönen på till den här säsongen? Var inte alla våra viktiga spelare redan på kontrakt?
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av Lars158 tis dec 10, 2013 4:39 pm

Fogström och Cehlarik är ju spelare som skrev nya kontrakt i slutet av förra säsongen. Men det kan ju inte vara några hiskliga summor.
Jag anser ju spelarbudget för tillfället borde vara betydligt lägre än i fjol.
Dom Finnar som lämna borde väl haft högre lön i stort än vad många spelare som är med nu ha?

Lars158

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet