Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

+89
Cambbott24
LHF96
Davidoff
Kraftkung
KaptenBlodskelett
Anthrax
wilmus2007
Gunnar Sträng
Hellcop
Mange
Number 69
Sir Prozac
farre
Sportchefen #2
GustenA
Norrlandstoken
Sportsman
Puckad
Snikne Ville
Urken
nummer 17
CKa
Sundance Kid
JohanO
Lasse Proppmätt
Lulefan
Kallepedal
Pontaking
tibet
NallePhu
Dilox
Pajala
Jonsey
PM
Groggen79
Mr Bister
MrScout
Polyfemos
lhffan
Simon90
Rikky
Hankburger
Freno
Dentos
kokostrollet
KebabLasse
Tony Moore
Old Brooklyn
Salle
27 Öqvist
Pingis 11
Bamsefar
ski3r
Qirren
Indoc
LuleåWinston
Erilk
Redbear
Myrman
hokkzorz
Daddeh4724
Neurofunk20
Mickeee
Jonken
LulefanGBG
Monco
Dustin
Lars158
icemask
Kagen
Wolfhunter
Patrik82
makkanmakkan
Knäcktomten
pingu
Micke80
JuniorX
Ferros
Donowitz
Tigerman
Hedanders
Rönken
Donten_
Norlin
amarule
Slapshot
Kapten Haddock
Admin
93 posters

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 11 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sportsman fre 30 sep 2016, 17:10

Det har jag inte riktigt koll på...

Och nej säger inte att det är lätt att få ihop det, men det är inte per automatik alltid bättre med värvade lirare som vissa vill tro, och släpper man upp fler egna får man mer pengar till spets. Det går att prestera med egenproducerat...

@Snikne Ville Din kravspec. ja, men jag jag håller inte med om den, finns visst duktiga killar, jag har ju tom. tidigare skickat stats här...

Man måste få chansen att bli bra, det är komplext. Återigen måste jag då nämna saik som exempel, massa killar där som inte hade fått speltid i Luleå. Öppna ögonen

Sportsman

Antal inlägg : 166

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 11 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Snikne Ville fre 30 sep 2016, 19:30

Tänker du på Anton o Einar? Anton kommer inte att fixa det i ett kliv men det gör troligtvis Einar. Och honom lyfte Luleå upp redan för 2 sässar sedan, tyvärr med skada under spel i CHL som följd. Gjorde er riktigt highlight reel nyss när han gjorde 4 gubbar innan han hängde 2-0.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av NallePhu fre 30 sep 2016, 20:20

Snikne Ville skrev:Tänker du på Anton o Einar? Anton kommer inte att fixa det i ett kliv men det gör troligtvis Einar. Och honom lyfte Luleå upp redan för 2 sässar sedan, tyvärr med skada under spel i CHL som följd. Gjorde er riktigt highlight reel nyss när han gjorde 4 gubbar innan han hängde 2-0.
Håller med dig där ang Einar mer oslipad diamant har inte funnits i Luleå och då räknar jag in Lundeström, Einar var en av orsakerna varför Petter valde Luleå då han vände hem från NHL/AHL spel väntar bara att han får chansen i SHL Einar!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18683

Inlägg av Sportsman fre 30 sep 2016, 20:48

NallePhu skrev:
Snikne Ville skrev:Tänker du på Anton o Einar? Anton kommer inte att fixa det i ett kliv men det gör troligtvis Einar. Och honom lyfte Luleå upp redan för 2 sässar sedan, tyvärr med skada under spel i CHL som följd. Gjorde er riktigt highlight reel nyss när han gjorde 4 gubbar innan han hängde 2-0.
Håller med dig där ang Einar mer oslipad diamant har inte funnits i Luleå och då räknar jag in Lundeström, Einar var en av orsakerna varför Petter valde Luleå då han vände hem från NHL/AHL spel väntar bara att han får chansen i SHL Einar!

@Snikne Ville Jo kanske främst dem, men tycker de fanns ett par till man kunde behållt från i fjol.

Ja Einar är grym! Men är det första juniormatchen du ser?
Einar & Toolanen har varit otroligt bra där flera säsonger, dessutom är han & Nässen redan kontrakterade och har sett bra ut av de jag sett på försäsongen, så tror de kan ta steget direkt om de får chansen, och de tror nog LHF oxå i och med kontrakteringen. Tur du inte är coach då...

Nu har vi avikigt väldigt från ämnet (kanske mitt fel), och ingen tar till sig argument som jag lägger fram, ni verkar vilja ha ett mer köpbetonat lag, jag önskar annat.
Nu lägger ja ner denna debatt för nu. Go helg!

Sportsman

Inlägg av Snikne Ville fre 30 sep 2016, 21:57

Sportsman skrev:
NallePhu skrev:

@Snikne Ville Jo kanske främst dem, men tycker de fanns ett par till man kunde behållt från i fjol.

Ja Einar är grym! Men är det första juniormatchen du ser?
Einar & Toolanen har varit otroligt bra där flera säsonger, dessutom är han & Nässen redan kontrakterade och har sett bra ut av de jag sett på försäsongen, så tror de kan ta steget direkt om de får chansen, och de tror nog LHF oxå i och med kontrakteringen. Tur du inte är coach då...

Nu har vi avikigt väldigt från ämnet (kanske mitt fel), och ingen tar till sig argument som jag lägger fram, ni verkar vilja ha ett mer köpbetonat lag, jag önskar annat.
Nu lägger ja ner denna debatt för nu. Go helg!
Fast nu uppfyller ju Nässen "mina" krav. Draftad. Angående om det var första juniormatchen kan du ju lite snabbt gå in o kika på juniordelen på det här forumet och du får gärna bläddra bakåt i säsongerna. Ett tips bara.

Senast ändrad av Snikne Ville den fre 30 sep 2016, 21:58, ändrad totalt 1 gång
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av nummer 17 fre 30 sep 2016, 21:58

Dom juniorer som inte får chansen hos oss far ofta till Allsvenskan och försöker slå sig in den vägen. Det lyckas dom sällan med, dom räcker oftast inte till i shl, nån enstaka spelar i bottenlag och platsar inte i lag på övre halvan och det borgar för att vi gjort rätt när vi släppt dom. Om dom däremot hade utvecklats till bra shl spelare så hade vi gjort fel. Vi har Lindgren i Rögle och Porsberger i Leksand som är hyfsat nära men dom räcker inte till i lag på övre halvan! Saik däremot gjorde ju fel gällande Wallmark, fick inte chansen hos dom men blev en kompetent spelare hos oss.

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av Puckad fre 30 sep 2016, 22:34

Men ändra några saker saker:
Bygg om kedjorna så alla har en power forward eller motsvarande.
Låt tredjekedjan vara platsen för tillväxt och utbildning, och låt Falk säkra hemåt och hoppas att linan spelar 0-0.

Men så länge fjärde får fortsätta som checking line, så blir vi för tunna framåt, med bara två kedjor som vassa vapen.
I o f s kan man skaffa tyngre artilleri än dagens, men hur då?
Skeppa Harju? Juntilla? Kael?

Troligare då att droppa checkingline, dvs FF, låta Masto driva en spelskickligare lina som tredje.
Då, och egentligen först då, kan Falk skola in juniorer, och då i en fjärdelina.

Men vi har haft många juniorer senaste åren, som t ex J Jakobs, L Bryggman , D Mannberg, D Gunnarsson, K Komarek, M Fagerudd, D Kukan, P Cehlarik, M Oskarsson, C Mastomäki, Porsberger, Wallmark och många fler.
Totalt har 9-10-8-7-12-11 juniorer som fått speltid senaste åren.

Mannberg o Gunnarsson och Masto har bitit sig fast i SHL.
Andra spelar i allsvenskan,
Ytterligare några är i staterna.

Men alla är ju inte LHF-produkter?
Sant. Men det betyder ju att någon annan klubb har släppt dom för att dom inte trodde på dom till 100%.

Summa summarum, skall vi systematiskt göra plats för fler juniorer så tror behöver laget byggas om.
Och kanske vara nöjda med att nå semifinal.
Men oavsett det så har vi producerat flera unga spelare som fått chansen i ordentligt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11374

Inlägg av Sportsman lör 01 okt 2016, 02:22

@Snikne Ville Kul att du följer juniorhockey, dock är det ju då ännu mer anmärkningsvärt att du har så låg tilltro till dem. Ger helt enkelt inte mycket för dina krav då du inte verkar förstå hur skickliga några ändå är/var...

Ett par killar har ju varit nere från A-laget & lirat utan större framgång, tex mastomäki ifjol, tämligen osynlig i de matcherna. Inget ont om honom men tycker den kvalitén finns i egna led. Jag tycker man ska primera eget så långt det går, dessutom en kostnadsfråga.

Man står inför en tid då man i 96-99 (kanske yngre?) har bättre material än på länge och då krävs det kanske att man tänker om i lagbygget såsom @puckad är inne på.

Säger inte att de är enkelt, men det går att systematiskt få in egna utan att nödvändigtvis tappa kvalité. Ett modernt framgångsrecept skulle jag vilja säga, även om vissa mera konservativa inte verkar tycka det. Man tycker olika...

Sportsman

Inlägg av Lasse Proppmätt lör 01 okt 2016, 09:18

Sportsman skrev:
nummer 17 skrev:
Tigerman skrev:
Sportsman skrev:Jo nog är det så, men även t.ex. Brynäs och LHC lyfter ju fram endel
Brynäs har hittills använt en enda junior bland utespelarna, så de är faktiskt inte alls bättre än Luleå på den punkten (vi har istid på två, Lundeström samt en gnutta på Nässén). Målvaktsmässigt har båda lagen använt sig av en junior, Sandström resp Gustavsson. Linköping har använt två juniorutespelare där Gabriel Carlsson får anses vara ordinarie medan Simon Hellholm bara fått enstaka inhopp. Men å andra sidan ingen målvakt.

Jag har läst samma argument flera gånger, att både Brynäs och LHC satsar på juniorer, men det är de facto en myt. LHF, LHC och Brynäs använde i fjol ungefär lika många juniorer vardera. Någon enstaka typ Gustav Forsling sticker ut i istid men av naturliga skäl då det handlar om exceptionella talanger. Vi kan nog vara rätt säkra på att Isac Lundeström kommer att tugga många minuter kommande år.

Som jag nämnde tidigare, det är Frölunda och Skellefteå som bryter mönstret med att ha många juniorer som får mycket speltid. Övriga lag hamnar i en enda stor klunga bakom med en handfull, förutom ett par-tre som är i stort sett helt utan juniorer (Karlskrona, Växjö och någon till). LHF hör om något till det övre mellanskiktet snarare än det undre.

Härligt när fakta tas med i beräkningen!
Intressant! Hade inte kollat speltiderna i detalj i år mer än att jag visste att Lucas Karlsson och Felix lirar väldigt mycket i Brynäs, mer en känsla sedan tidigare, men det stämmer det du säger ang. dem. 

Saik och Luleå har jag däremot insyn i och att börja klaga på juniorers speltider i saik, såsom någon tidigare i kommentarsfältet, är ju bara dumt.

Tycker ändå att man ska ha högre ambitioner än att ha en spelande junior, det är min åsikt. Det finns mycket fördelar med det på sikt, inte minst kostnadsbesparingar.

Här finns en fin lista där det lätt går söka statistik:

http://www.shl.se/statistik/spelare/summary?season=2016&gameType=regular&count=25&position=All&status=Junior&team=All&vsTeam=All&outcome=all&location=all&sortKey=TOI_GP&invert=false

Som sagt när dom skadade och avstängda spelarna kommer tillbaka i Skaik får nog endast Wingerli och kanske nån till speltid

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2144

Inlägg av CKa lör 01 okt 2016, 10:20

Sportsman skrev:@Snikne Ville Kul att du följer juniorhockey, dock är det ju då ännu mer anmärkningsvärt att du har så låg tilltro till dem. Ger helt enkelt inte mycket för dina krav då du inte verkar förstå hur skickliga några ändå är/var...

Ett par killar har ju varit nere från A-laget & lirat utan större framgång, tex mastomäki ifjol, tämligen osynlig i de matcherna. Inget ont om honom men tycker den kvalitén finns i egna led. Jag tycker man ska primera eget så långt det går, dessutom en kostnadsfråga.

Man står inför en tid då man i 96-99 (kanske yngre?) har bättre material än på länge och då krävs det kanske att man tänker om i lagbygget såsom @puckad är inne på.

Säger inte att de är enkelt, men det går att systematiskt få in egna utan att nödvändigtvis tappa kvalité. Ett modernt framgångsrecept skulle jag vilja säga, även om vissa mera konservativa inte verkar tycka det. Man tycker olika...

Eftersom det är rätt uppenbart att du är spelare/förälder till någon spelare så är du ju något partisk i frågan. Bra spelare kommer få chansen när dom är värd den.

CKa

Antal inlägg : 1359

Inlägg av Sportsman lör 01 okt 2016, 11:12

@CKa Nej, men jag har jobbat med ungdomsidrott och har väl en del insyn både här och i vissa andra län. 
Kanske har en väl vurmande tanke om "egen produktion", vad vet ja, men gillar den vägen. Det har trots allt att det blivit bättre även om jag låtit negativ...

Nu ny dag ny match!

Sportsman

Inlägg av JuniorX lör 01 okt 2016, 13:03

Utan att vara tillräckligt nära laget är det helt omöjlighet att hävda att det ska in fler juniorer eller färre. Det är ju en organisations- och ledarfråga och man får hoppas att den kompetens som finns klarar av att göra rätt bedömningar. Ser man det historiskt så har Luleå ett rätt bra facit med hur man skolat nya spelare. Det som är mest synd är väl att man inte får tillgång till dem så länge som man hoppas eller önskar.

JuniorX

Antal inlägg : 4191

Inlägg av Puckad lör 01 okt 2016, 13:55

Vi har testat 30-40 juniorer senaste sex åren.
(Jag orkar inte räkna hur många som finns summerade flera år bland de 57 jag summerade ovan.)
Utav dessa är det max 10 som tagit steget upp.
Frågan är vad om skulle ändras om vi testade 10 till?

Det stör mig mer att jag tycker mig se att hjärnskakningar är överrepresenterat bland unga som spelar i SHL. Att man är duktig med puck i ett J20 lag betyder inte att man hanterar miljön i ett SHL lag. Och jag tycker att man ska vara försiktig med den risken.
Jag tror t ex inte att Janne-dragskott skulle fått den smäll som Ekarv fick.

Tillåt mig gissa varför Masto inte stack ut:
Inga dribblingar, snabba pucksläpp - så förhållandevis lite tid med puck, alltid en tanke på att säkra hemåt och inte gå bort sig.
Kan något av det stämma?
Kvalitéer som kanske inte gör en spelare synlig i J20 men är obligatoriska i SHL.

Oskarsson gjorde väldigt mycket bra, men misstagen är för dyra i matcher som oftast slutar med uddamålsvinster.

Skador i truppen är en rimlig möjlighet för spelare att få känna på miljön i SHL, mer än att få visa upp sig.
Puckad
Puckad

Inlägg av Snikne Ville lör 01 okt 2016, 14:32

Puckad skrev:Vi har testat 30-40 juniorer senaste sex åren.
(Jag orkar inte räkna hur många som finns summerade flera år bland de 57 jag summerade ovan.)
Utav dessa är det max 10 som tagit steget upp.
Frågan är vad om skulle ändras om vi testade 10 till?

Det stör mig mer att jag tycker mig se att hjärnskakningar är överrepresenterat bland unga som spelar i SHL. Att man är duktig med puck i ett J20 lag betyder inte att man hanterar miljön i ett SHL lag. Och jag tycker att man ska vara försiktig med den risken.
Jag tror t ex inte att Janne-dragskott skulle fått den smäll som Ekarv fick.

Tillåt mig gissa varför Masto inte stack ut:
Inga dribblingar, snabba pucksläpp - så förhållandevis lite tid med puck, alltid en tanke på att säkra hemåt och inte gå bort sig.
Kan något av det stämma?
Kvalitéer som kanske inte gör en spelare synlig i J20 men är obligatoriska i SHL.

Oskarsson gjorde väldigt mycket bra, men misstagen är för dyra i matcher som oftast slutar med uddamålsvinster.

Skador i truppen är en rimlig möjlighet för spelare att få känna på miljön i SHL, mer än att få visa upp sig.
Väl talat.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Hankburger lör 01 okt 2016, 15:08

För någon anledning dyker SAIK alltid upp i diskussioner som dessa. Detta trots att antal egna produkter som får matchtid går ned varje säsong. Detta beror dels på att deras J20 lag har tappat en del unga lovande spelare som söker sig annorstädes och dels pga. att man helt enkelt valt att skifta fokus. Om man tittar snabbt på SAIKs trupp så ser man sex spelare som är 20 år eller yngre. Av dessa så har 3 st. fått mer än sporadiska matchminuter hittills (Holmström, Wingerli och Aho). Förra året så var det samma antal. Bara för att man finns med i truppen så betyder det inte att man får speltid.

En rolig sak är att folk sitter och kräver att juniorspelare ska få chansen.. vilket i sig inte är en dålig idé OM dessa presterar. För att föra upp spelare bara för att föra upp juniorer är bara kontraproduktivt. En annan sak som jag tycker är lite komiskt är att det oftast är samma personer som skriker att Luleå inte vinner något som skriker att Luleå inte ger juniorer chansen. Om man ska börja ge juniorer en bärande roll i lagen så kan man samtidigt inte ha samma förväntningar och krav på framgångar.

Se det så här.. Är det bättre att Luleå tar sig till säg Slutspel som bäst men ger Juniorer chansen? Eller ska Luleå gå för SM-guld? För om SM-guld är det som gäller.. Spelar det någon roll hur många juniorer man har i laget? Denna fixering vid att Luleå på något sätt ska vara ansvarig för den fortsatta utvecklingen för svensk ishockey är bara komisk och borde stanna i slaskblaskor som Aftonbladet där oftast Ros är den som driver fixeringen framåt. Visst hade det varit väldigt kul om Luleå fick fram ett par riktigt bra juniorer men samtidigt kan man inte kräva att juniorer som inte platsar ska få chansen bara därför att.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433

Inlägg av Sportsman lör 01 okt 2016, 15:52

@puckad @Hankburger Tänkvärda reflektioner=) 

Angående Mastos prestation i j20 så ligger det nog någonting i det du nämnde, dock tycker jag man kan begära att man åtminstone ska tillhöra de tongivande då man kliver ner.

Klart man jämör med saik då de ju faktiskt är de främsta inom det diskuterade ämnet. Stämmer ju inte att endast tre stycken spelar mer än sporadiskt. Tex. utöver de nämnda, Söderlund 9min/G, Ohlson 10.23, Philip B 7.36 osv...

Jag säger inte att det är "sämst" som det är nu, men jag är helt övertygad om att juniorverksamheten och inskolningen av dessa kan bli betydligt bättre. Att man kan göra om och modernisera. Och ja det är en organisations/ledarfråga. Detta behöver inte ske med bekostnad av resultat, tvärt om! Det frigör det pengar till värvningar till bättre spets än i dagsläget...

Men om alla är nöjda, tycker att Luleå och osten jobbar på ett optimalt sätt, då är det ju inget att argumentera, då är det ju bara att köra på i samma fotspår så länge de bara går.

Sportsman

Inlägg av Tigerman lör 01 okt 2016, 22:21

Det största problemet med att få kvalitetsspeltid för juniorer i år jämfört med tidigare är att Asplöven spelar i Div 1 och inte i Allsvenskan.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av makkanmakkan sön 02 okt 2016, 08:41

Man kan inte göra så mycket än att njuta efter 5 spelade matcher.

Lassinantti bevisade än en gång varför han är seriens bästa målvakt.

Trots förlusterna mot Skellefteå så har vi gjort 5 bra matcher

Christian Jaros kommer att rankas som seriens bästa back när säsongen avslutas.

Petter Emanuelsson är en super värvning

Tyck vad ni vill men jag tycker att Skuggan bevisar hittills att han är lite av ett geni.

Hade vart riktigt roligt att se Toni Rajala i detta Luleå, men men.
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746

Inlägg av Old Brooklyn sön 02 okt 2016, 09:30

Ja, vi bör väl alla kunna se att själva spelet ser både bättre och roligare ut än vid samma tid förra säsongen. Jag trodde det skulle ta mycket längre tid att få till detta spel efter att ha sett sista matchen i CHL. Stort beröm till tränarna för detta.

Kedjan med Sweatt-Mulle-Kennedy klickar inte (ännu?). De är inte klappkassa, och i viss mån riktigt bra individuellt (Sweatt senast exempelvis), men det känns inte som att de gör varandra bättre.

Både Hedman och Emanuelsson har växlat upp och är riktigt bra just nu. Falk är klok och nyttig, men inte någon playmaker.

Junttila är skitbra och Lagacé är bra, men Hajen kan bättre. Fjärdekedjan är magisk. Antitesen till förstalinan. Tre snubbar som hela tiden gör varandra bättre med samspel och hårt jobb.

Det finns möjligheter att börja prova mixtra med kedjorna lite.

Frågan är om Mulle passar bäst som center eller winger? Just nu känns han som bäst när han har en lite friare roll och stångas framför mål snarare än att vara speluppbyggare och leta medspelare. Kennedy är inte usel, men det känns som att det inte klickar riktigt med resten av kedjan samtidigt som jag tycker han är på tok för vek.

Sweatt - Mouilliearat - Lundeström
Junttila - Lagacé - Hedman
Harju - Kennedy - Emanuelsson
Fabbe - Masto - Foppa

Falk som extra.

Bara tankar om förändringar som kanske skulle funka bättre. Inte något jag förespråkar att vi bara ställer upp med nästa match. Små förändringar över tid kanske.

På backsidan måste Mikkelson skärpa sig. Han ska inte spela PP heller. Själlin är alltid bra när han är med och Amnér är bevisat bra i PP.

Sen har vi spelare utanför laget - bra. Titta på Skaik just nu. Bra spelare skadade/avstängda och de fyller på med juniorer. Håller inte i längden. Man måste ha en bred och stor trupp nu för tiden.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633

Inlägg av Wolfhunter sön 02 okt 2016, 10:16

Tycker att du har delvis rätt @Old Brooklyn.
Tror dock att man skall ge kedjorna lite tid innan man dömer ut förstalinan. Tycker de lyft sig för varje match i princip. Speeden på Kennedy oerhört mycket bättre idag än för ett par veckor sedan. man märker att det är spelare med skills som kan skapa sig tid.
Att sätta Falk som extra och Lundeström i första håller inte. Visst kan skador komma och då finns Isak som kan hoppa in och ge energi. Falk dock mycket underskattad om man ställer han utanför laget. Klockren tredjecenter i min bok.
Tycker att säsongsstarten visat att Tränarna är rätt ute och att Skuggan likaså han underskattats.
Junttila är den nye Rajala men verkar passa in bättre i Luleå @makkanmakkan.
Tidigare år tycker jag ibland att vi sett trögare ut än Skaik tex men i år verkar sommarträning och spelsystem få oss att se ut som vinthundar.
Tränarna släpper nog fram Amnér och Nässén när de är mogna. Vi har en oerhört stark defensiv. De har lite att kämpa emot för att platsa i den. Trodde på förhand inte att Janne skulle ha en susning i detta sällskap men han har hittills överbevisat mig.
Ser fram emot resterande säsong med glädje.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1288

Inlägg av Old Brooklyn sön 02 okt 2016, 11:30

Nä, Lundeström som fast i en förstalina är inte heller något jag tror på. Han kommer också behöva stå över lite matcher även om han är tokbra då han är så pass ung. Tänkte bara att han skulle få prova då han kanske skulle hitta något med framförallt Sweatt. Tycker inte att Kennedy och Sweatt tillsammans lyckas utnyttja den senares speed. Sweatt skapar lägen med sin fart, men sällan på grund av riktigt bra passningar från sin center. Jämför man så lyckas Lagacé (och Harju) mycket bättre med att hitta Junttila i fart.

Sen tycker jag nog Själlin är före Nässén i att få mycket speltid. Håller dock med om att Sandström är bättre än väntat.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Ferros sön 02 okt 2016, 11:41

Jag tycker att det är lite för tidigt att börja mixtra i kedjorna "bara för att man kan". Det är nu grunden för säsongen läggs, laget går bra, det ska man utnyttja för att sätta sig i en vinnande position där man senare, när säsongen hunnit mogna och tabellen börjat att sätta sig, kan börja att experimentera med kedjor och ge juniorer ännu mer speltid.

Det enda jag skulle vilja ändra på i nuvarande laguppställning är att jag vill att man ger Kennedy några matcher till och, om han fortsatt inte passar in i kedjan, hittar en annan lösning där, för just nu gör han den kedjan sämre, istället för bättre. Samt att man gärna får låta Mikkelson sitta på läktaren, eller åtminstone ges väldigt begränsat med speltid, i några matcher till förmån för framförallt Amnér men även Själlin, och till viss del även Nässén.

Men annars, som sagt, så ska man inte börja att pilla så här tidigt på säsongen, så länge det ser bra ut. Vi har fått en grymt fin öppning på serien, det ska man vårda och ta tillvara på, inte gambla bort för sakens skull.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av icemask sön 02 okt 2016, 11:59

Nu när flertalet kontrakt går ut så skulle jag vilja se längre kontrakt på vissa stomspelare som ger en signal om långsiktig satsning
Lassi (om han inte lämnar för KHL eller annat)
Masto
Lagace
Melart

Spets tror jag vi får betala rejält för att stanna flera år + att det är kemi och omgivning som ska stämma för att det ska levereras mål år efter år

Om inte KHL lyckas breda ut sig i Europa så tror jag att intresset för ligan kommer att svalna och därmed så kommer det frigöras fler spelare, vi börjar se det redan nu, tror inte trivsel eller kontraktssäkerhet är prio 1 i KHL därför kommer de till NLA och SHL istället !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Snikne Ville sön 02 okt 2016, 12:02

Är väl oxå emot att mixtra med laget i detta läge. Fokusera på de två viktigaste bitarna enligt mig, PP o att få igång Kennedy.

Det som oroar mig nästan mest med Kennedy är att han verkar svag på pucken o det har ju väldigt lite med roll o omgivning att göra..
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Donowitz sön 02 okt 2016, 14:17

Mixtra och mixtra. Vi har ju egentligen tre formationer som fungerar bra och en som skulle kunna ha potential. Det vill säga:

1)Sweatt - Mouillierat - Hedman
2)Junttila - Lagace - Harju
3) X - X - X
4)Fabricius - Mastomäki - Forsberg

X:
Emanuelsson
Falk
Kennedy
Lundenström

Rydahl: ser jag som inhoppare och för avlastning vid skador/tunga perioder med mycket matcher.
Fungerar nog bäst på Fabbes plats, som jag ser det.

Tror vi vinner fler matcher med Sweatt - Mouillierat - Hedman än Sweatt - Kennedy - Mouillierat.

Donowitz

Antal inlägg : 4312

Inlägg av hokkzorz sön 02 okt 2016, 16:43

Första kedjan kuggar inte riktigt i, dom har hyggligt spel i anfallzonen men det lossnar inte riktigt med poängproduktionen, än. Tycker man skall ge dom några matcher till innan man börjar laborera runt för mycket. Övriga 3 kedjor funkar hyggligt.

1)Sweatt - Mouillierat - Hedman (in med Hedman för att skapa mer ytor åt de andra).
2) Junttila - Legace - Emanuelsson (lite mer rivighet än Harju som har vart iskall hittils)
3) Kennedy - Falk - Harju (kanske kan det lossna för Kennedy om han slipper ansvaret som center)
4) Fabricius - Mastomäki - Forsberg
Extra Lundeström, Rydahl.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av NallePhu sön 02 okt 2016, 18:12

Jaha då börjas det rätt tidigt att man vill rotera och kasta om i femmorna PGA Kennedy....
Att vaska runt skapar mer irritation än ngt annat i femmorna total osäkerhet dvs hoppsan nu måste jag lira där och inte var jag varit tidigare, nej femmorna ska stå som dem är MINST 10-15omg till sedan då kan man se!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18683

Inlägg av hokkzorz sön 02 okt 2016, 18:28

NallePhu skrev:Jaha då börjas det rätt tidigt att man vill rotera och kasta om i femmorna PGA Kennedy....
Att vaska runt skapar mer irritation än ngt annat i femmorna total osäkerhet dvs hoppsan nu måste jag lira där och inte var jag varit tidigare, nej femmorna ska stå som dem är MINST 10-15omg till sedan då kan man se!

jo som jag skrev, så vill jag att man behåller nuvarande formationer ett tag framöver. Mitt förslag var för ett senare tillfälle ifall det fortfarande inte skulle ha lossnat för nordamerikanerna.

Ber om ursäkt ifall jag inte var tydlig nog med det.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Old Brooklyn sön 02 okt 2016, 18:33

Bara för att man funderar över alternativa uppställningar så betyder ju inte det att man förväntar sig att Skuggan ställer upp med dessa kedjor nästa match. Det handlar ofta om möjliga framtida formationer. Sen kan det hända saker. Spelare kan bli sjuka eller skadade, och då blir det förändringar vare sig man vill det eller inte.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Snikne Ville tor 06 okt 2016, 21:55

För tillfället känns det som att Masto o Kennedy skall röra sig åt skilda håll i centerhierakin.

Det mest tragiska är ju dock att vi inte haft någon riktig kanoncenter för vår förstaline sen...Jonas Nordquist? Olle var duglig, men inte kanonkaliber enl mig. Sen är vi alltså nere på Skuggan himself..
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av ski3r tor 06 okt 2016, 21:58

Snikne Ville skrev:För tillfället känns det som att Masto o Kennedy skall röra sig åt skilda håll i centerhierakin.

Det mest tragiska är ju dock att vi inte haft någon riktig kanoncenter för vår förstaline sen...Jonas Nordquist? Olle var duglig, men inte kanonkaliber enl mig. Sen är vi alltså nere på Skuggan himself..
Han skulle sänka fjärdelinan.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av makkanmakkan fre 07 okt 2016, 07:55

Visst är det enkelt att vara efterklok men Kennedy börjar kännas lite som en floppvärvning. Men det är lite väl tidigt att såga han totalt.

Men just nu är han inte en första center men jag är redo att ge han lite mer tid såklart.
Mouillierat imponerar på mig mycket mer och tror också han kommer att bli bättre och bättre. Mouillierat kommer att växa in som den första center vi alla suktar efter, vänta och se.

Kennedy får röra på sig om inget drastiskt händer med hans inställning och vilja och då vill jag ha in en ersättare och det ska vara en snipertyp och rightare.
Utan Kennedy så tycker jag fortfarande att center sidan ser bra ut så ser inget behov av att ta in en center.
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746

Inlägg av Lars158 fre 07 okt 2016, 13:15

- Vi har inte hittat kemin i vår kedja än, så är det, säger Sweatt.

http://www.kuriren.nu/sport/sweatt-om-stjarnkedjans-problem-9001923.aspx

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av Sportchefen #2 fre 07 okt 2016, 13:18

Tycker att tränarna borde försöka hitta kemi med de som visar något för att skapa en poänglina. Hur farligt är det att bryta isär fjärdekedjan och ge Mastomäki chansen högre upp?
Junttila är en total waste tillsammans med Legace och Harju, som båda ser hopplösa ut för dagen.
Testa sätt ihop Emanuelsson, Junttila och Mastomäki i en lina och flytta andra spelare nedåt i hierarkin. In med Hedman i förstakedjan och låt Mouillerat centra. In med Lundeström eller Rydahl med Falk och Harju i en tredjelina.
Kennedy får träna på igen och Legace får testa med Fabbe och Forsberg.
Det börjar faktiskt bli dags att skicka lite signaler.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 940

Inlägg av Qirren fre 07 okt 2016, 14:42

Sweatt - Kael - Hedman såg väl intressant ut när de spelade ihop?
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369

Inlägg av Snikne Ville fre 07 okt 2016, 15:37

Qirren skrev:Sweatt - Kael - Hedman såg väl intressant ut när de spelade ihop?
Splitta INTE Petter -Falken-Hedman.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Lars158 fre 07 okt 2016, 16:03

Enklast är väl att ta av Kennedy och se till att han tränar upp någon intensitet. Om Kennedy får upp lite det kan han säkert göra nåt vettigt.
In med Lundeström där så länge.

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av LulefanGBG lör 08 okt 2016, 13:25

Tänkte skriva en tanke som slog mig, men det är så långt mellan matcherna att man knappt orkar bry sig. KOmmer ändå hinna tänka hundra andra saker fram till dess.

SHL håller på att urvattnas helt. Spelschemat är ytterligare ett steg i den riktningen, även om det säkert inte är ligans eget fel, med CHL och TV-påtryckningar och annat.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12328

Inlägg av Dustin sön 09 okt 2016, 13:53

Det är dags att splittra lite på kedjorna. Harju-Lagace-Junttila har sett lovande ut på försäsongen och i inledningen av serien, men trots det har det inte hänt särskilt mycket runt dem i anfallszon. Transatlant kedjan har inte hittat någon kemi öht trots att både Mouillerat och Sweatt sett bra ut stundtals. Hedman-Falk-Emanuelsson har varit riktigt bra och känns tungt att splittra på den kedjan, men för att få någon sorts balans i övriga kedjor känns det tyvärr lite som ett måste.

Alternativ 1.
Sweatt-Mouillerat-Hedman
Emanuelsson-Kennedy-Junttila
Harju-Falk-Lagace
F-M-F

Alternativ 2.
Utan att behöva röra om allt för mycket helt enkelt prova byta plats på Mastomäki och Kennedy. Mastomäki har spelat riktigt bra och förtjänar en chans i en lite konstruktivare miljö än Forsberg och Fabbe. Samtidigt får Kennedy en chans att jobba sig in i laget från fjärdekedjan med två krigare som lär jaga på honom.

Dustin

Antal inlägg : 7191

Inlägg av Puckad sön 09 okt 2016, 15:03

Jag gillar tanken på att blanda speed, tyngd och grit.
Puckad
Puckad

Inlägg av Patrik82 sön 09 okt 2016, 16:24

Lugn nu! behöver inte riva hela laget för att Kennedy är en lök! och för att vi torska mot Brynäs. Låt bara Lundeström vikariera lite i första linan när Tim ser som mest hopplös ut. annars måste han ju få spela sig i form om man ska ha kvar han.
Patrik82
Patrik82

Antal inlägg : 311

Inlägg av Ferros sön 09 okt 2016, 16:50

Tycker inte heller man ska ändra om för mycket.

Sweatt-Mouillerat-Hedman
Harju-Lagacé-Junttila
Emanuelsson-Falk-Lundeström/Kennedy
Fabricius-Mastomäki-Forsberg

Kennedy gör inte jobbet, så han bör inte spela center. Låt honom vara extra eller spela ute på kanten fram tills han visar att han vill vara en del av laget. Vi får dessutom en tung förstakedjan där alla kommer ge järnet i varje byte. Andra och fjärde är som vanligt, och tredje kommer vara fortsatt jobbiga att ha att göra med och Kennedy kan försöka att hitta rätt mentalt utan att vara en lika stor belastning som han är just nu.

Ferros

Inlägg av Micke80 mån 10 okt 2016, 05:19

Tycker Mouillierat har sett bättre ut på kanten än som center. OM man ska ändra nått redan nu så byt plats på Kenedy och Lagace och se vad vi får ut på det sättet.

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av Pontaking mån 10 okt 2016, 08:47

Håller med Micke80. Vet inte om ni såg förra matchen när Kennedy var lite seg på att byta och fick spela med Junttila en stund, man såg att de hade kemi direkt.

Pontaking

Antal inlägg : 1346

Inlägg av Snikne Ville mån 10 okt 2016, 12:48

Laggen tränar visst på Kennedys plats enl NK. Känns helt OK.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av LulefanGBG mån 10 okt 2016, 15:30

Bra att man försöker göra något med förstakedjan. Tycker inte andrakedjan fungerar optimalt heller sista två tre matcherna så är inte motståndare till att man ändrar där. Om så nu blir faller alltså. Spännande att se hur man formerar laget nästa match.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12328

Inlägg av Redbear mån 10 okt 2016, 15:33

Snikne Ville skrev:Laggen tränar visst på Kennedys plats enl NK. Känns helt OK.

Verkar som att Lagace ska gå som ytter och inte center, enligt NSD.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6781

Inlägg av Pajala mån 10 okt 2016, 15:37

Ja det är ju värt att prova, hoppas det slår ut väl
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18817

Inlägg av Snikne Ville mån 10 okt 2016, 16:14

Redbear skrev:
Snikne Ville skrev:Laggen tränar visst på Kennedys plats enl NK. Känns helt OK.

Verkar som att Lagace ska gå som ytter och inte center, enligt NSD.
Känns väl inte riktigt lika OK för mig, tycker nog han går före Molle på centerpositionen iaf.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Ferros mån 10 okt 2016, 16:46

Lagacé spelade ju vinge ett tag förra säsongen, när Harju prompt skulle cenra, då såg det inte alls bra ut. Lagacé gjorde sig mycket bättre som center. Han hade stora problem i positionsspelet och låg nästan alltid fel i banan när han spelade vinge. Om man inte tränat honom som vinge sedan dess, så ser jag inte varför man sätter honom där igen, när resultatet förra gången inte var speciellt bra.

Mouillierat har ju, dessutom, funkat helt okej på kanten, så jag förstår inte riktigt varför man inte sätter honom där och Lagacé som center. Man borde ju kunna få ut mer av dem båda om på det sättet, känns det som, så här på förhand.

Förhoppningsvis så fungerar det ändå.

Ferros

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet