Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4

+83
Jaguaren
Monco
jejoe
PingPongPro
farre
delphi
GustenA
kniba
Sir Prozac
Lajon
Totte
NilsOskar
Scouten
Lasse Proppmätt
Jonken
kamelbullen
Donowitz
Davidoff
Fred Herbert
Vexet
Tigerman
Pickadoll
ski3r
Högljudd
Tony Moore
Snattran
Mange
icemask
Hellcop
Dilox
Luleå84
JuniorX
FruktHamster
Qirren
Puckad
Dentos
Calle
CKa
Jovi
Kagen
Groggen79
Trashtalk
LHF96
Old Brooklyn
Sundance Kid
Pajala
Micke80
hokkzorz
wilmus2007
Luleåfan
johan74
KaptenBlodskelett
Ivanhoe
LuleåWinston
Norlin
Diktatorn
tibet
Ingemar
Kapten Haddock
Kallepedal
pingu
Slapshot
Rönken
Mr Bister
Murveln
Urken
Snikne Ville
nummer 17
Redbear
chiII
Rocksolid
Bamsefar
Mickeee
makkanmakkan
amarule
Myrman
kokostrollet
NallePhu
LulefanGBG
Lars158
MickkeJ
Admin
87 posters

Sida 10 av 21 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4 - Sida 10 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4

Inlägg av Rönken mån 20 apr 2015, 21:41

makkanmakkan skrev:
Urken skrev:http://dragskott.blogspot.se/2015/04/en-valdigt-bra-hv71-varvning-nu-maste.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Dragskott+(Dragskott)

"Nu räcker det inte med två klassvärvningar till på forwardsfronten, utan Luleå måste göra MINST tre - varav minst en center - om SM-guldsatsningen ska kunna tas på allvar."

Även min känsla. Har svårt att få kalkylen att gå ihop efter Abbott-gate.

Ska bli oerhört intressant att se kommande LHFlives. "Känn ingen press, allt hänger på dig Osten"

Lite överdrivet tycker jag.
Tre klassvärvningar, är det den vägen vi ska gå undrar jag.
Malte verkar räkna med spel i Luleå helt plötsligt, det var en spelare jag räknade som förlorad.
Om HV71 värvar Chris Abbott så tror jag av någon anledning att man inte vill låna ut Malte till HV71.
Han har ett år kvar på sitt kontrakt, för när ska vi kunna ge han en ärlig chans annars?
Spelar han som han stundtals spelade i HV så kan det bli riktigt spännande med Malte i truppen.

Och nu vill flera ta in två klass centrar?
Av vilken nytta? vad ska vi med så många super centrar?
En första center räcker. Sen börjar vi med NY - Wallmark - Lagace - Granström - Ekarv.
Är Oscar Nord center? kasta in han också då och då.

två in, det är vad som behövs just nu.

Ingen ska ersätta Chris Abbott, vi bygger bara om med fem andra centrar.
Och hade Chris skrivit på ett nytt så hade man haft mer pengar till annat + innan fönstret stänger.
Nu ska vi ta in en poängstark center som kanske kostar lite mer och en som vi måste tro på.

Om man gett ett tecken på att man kan tänka sig Sverige igen så tycker jag att man iallafall borde göra en slags förfrågan, och där ser man vart man landar.
Om han vill vara med på den här resan? Kanske få ett A i bröstet direkt? Ett längre kontrakt som visar att vi tror på dom.
Fyller 25 till sommaren, fick ett A på bröstet som 20 åring i Västerås och fick också ett A i Växjö som 23 åring.
Ser ut som en blivande Kapten, och en svensk storstjärna i SHL
Linköping har visat intresse, men om vi kan spänna musklerna lite mot dom?

https://www.youtube.com/watch?v=8gVqxR7ODlg

Fast man är en center kort nu när Chris lämnar, dessutom har man pratat om en poängstark anfallare "inte nödvändigtvis en center". Så två klass-spelare kort är man, vore ju lagom dumt att skeppa Chris och ta in någon habil spelare. 4-5 klass-spelare är så klart inte möjligt, men tar Skellefteå tillbaka Lindström och kanske Ericsson så är det hårda bud för övriga SHL.

Senast ändrad av Rönken den mån 20 apr 2015, 21:42, ändrad totalt 1 gång
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4 - Sida 10 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2015/2016, Del 4

Inlägg av Urken mån 20 apr 2015, 21:41

makkanmakkan skrev:
Urken skrev:http://dragskott.blogspot.se/2015/04/en-valdigt-bra-hv71-varvning-nu-maste.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Dragskott+(Dragskott)

"Nu räcker det inte med två klassvärvningar till på forwardsfronten, utan Luleå måste göra MINST tre - varav minst en center - om SM-guldsatsningen ska kunna tas på allvar."

Även min känsla. Har svårt att få kalkylen att gå ihop efter Abbott-gate.

Ska bli oerhört intressant att se kommande LHFlives. "Känn ingen press, allt hänger på dig Osten"

Lite överdrivet tycker jag.
Tre klassvärvningar, är det den vägen vi ska gå undrar jag.
Malte verkar räkna med spel i Luleå helt plötsligt, det var en spelare jag räknade som förlorad.
Om HV71 värvar Chris Abbott så tror jag av någon anledning att man inte vill låna ut Malte till HV71.
Han har ett år kvar på sitt kontrakt, för när ska vi kunna ge han en ärlig chans annars?
Spelar han som han stundtals spelade i HV så kan det bli riktigt spännande med Malte i truppen.

Och nu vill flera ta in två klass centrar?
Av vilken nytta? vad ska vi med så många super centrar?
En första center räcker. Sen börjar vi med NY - Wallmark - Lagace - Granström - Ekarv.
Är Oscar Nord center? kasta in han också då och då.

två in, det är vad som behövs just nu.

Ingen ska ersätta Chris Abbott, vi bygger bara om med fem andra centrar.
Och hade Chris skrivit på ett nytt så hade man haft mer pengar till annat + innan fönstret stänger.
Nu ska vi ta in en poängstark center som kanske kostar lite mer och en som vi måste tro på.

Om man gett ett tecken på att man kan tänka sig Sverige igen så tycker jag att man iallafall borde göra en slags förfrågan, och där ser man vart man landar.
Om han vill vara med på den här resan? Kanske få ett A i bröstet direkt? Ett längre kontrakt som visar att vi tror på dom.
Fyller 25 till sommaren, fick ett A på bröstet som 20 åring i Västerås och fick också ett A i Växjö som 23 åring.
Ser ut som en blivande Kapten, och en svensk storstjärna i SHL
Linköping har visat intresse, men om vi kan spänna musklerna lite mot dom?

https://www.youtube.com/watch?v=8gVqxR7ODlg

Jag är med på hur du tänker, men att skeppa de spelare som nu försvunnit utan att ersätta ordentligt - är det en guldsatsning? Ska vi ställa befintligt lag på isen + en vass center? Då har vi ett sämre lag än förra säsongen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Puckad mån 20 apr 2015, 21:45

Fyll på med C Söderberg så blir sommaren bättre...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av Rönken mån 20 apr 2015, 21:49

Puckad skrev:Fyll på med C Söderberg så blir sommaren bättre...

Har man runt 16-17 minuter speltid i Boston så gör man det rätt bra. Sedan är Percy i SHL återigen, två ganska stora hinder.
Rönken
Rönken

Inlägg av Puckad mån 20 apr 2015, 21:50

Rönken skrev:
Puckad skrev:Fyll på med C Söderberg så blir sommaren bättre...

Har man runt 16-17 minuter speltid i Boston så gör man det rätt bra. Sedan är Percy i SHL återigen, två ganska stora hinder.
100% sant. Men om han skall till Lugano kan han väl ta vägarna förbi ...
Puckad
Puckad

Inlägg av Kapten Haddock mån 20 apr 2015, 21:53

Harju och Sigalett borde jvä tillhöra förra årets budget? För dom blev väl inte värvade med "lånade" pengar eller finansiella punktinsatser från sponsorer?
Sedan måste väl Jonssons pengar finnas kvar om dom nu inte användes till Billins och Sigalet förstås?

Ut:
Chris. 200?
Cam. 200?
Ledin. 150?
Jonsson. 150?
Zaar. 90?
Billins. 150?
Högbom. 40?
Bryggman. 25?
Hjelm. 70?
Fagerud. 25
---------------------------------
1050

In:
Sweat. 300?
Hedman. 150
Chira 130?
-------------------------
580

Som sagt så är de rena spekulationer.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527

Inlägg av Rönken mån 20 apr 2015, 22:02

Kapten Haddock skrev:Harju och Sigalett borde jvä tillhöra förra årets budget? För dom blev väl inte värvade med "lånade" pengar eller finansiella punktinsatser från sponsorer?
Sedan måste väl Jonssons pengar finnas kvar om dom nu inte användes till Billins och Sigalet förstås?

Ut:
Chris.      200?
Cam.       200?
Ledin.      150?
Jonsson.  150?
Zaar.          90?
Billins.      150?
Högbom.     40?  
Bryggman.  25?
Hjelm.         70?
Fagerud.      25
                1050

In:
Sweat.        300?
Hedman.     150
Chira           130?
                   580

Harju och Sigalet kanske hade lägre lön för att få mer denan säsong, omöjligt att säga. Lagace har ungefär 80 pannor enligt Mrmadhawk (€100k jämfört med €25k i Asplöven som årslön).
Rönken
Rönken

Inlägg av makkanmakkan mån 20 apr 2015, 22:56

Rönken
Det känner jag till, att det kan vara aktuellt att Lindström och Ericsson återvänder till Skellefteå.
Varför skriver man nytt med Wallmark om man inte ska tro på honom eller värvar Jacob Lagace.
Vi måste tro på vad vi värvat och förnyat.
Värva sönder laget innan säsongen har börjat är för mig galenskap

Vi är behov av en center och en ny forward som hittar målet.
Om ekonomin tillåter så gärna två bomber till! t.ex Dennis Rasmussen och Toni Rajala.

Urken
Två bör räcka.
Samt att någon av dessa kommer säkert vara ännu bättre nästa säsong: Wallmark, Cehlarik, Sylvegård, Strömwall, Ekarv, Oskarsson, Kukan eller Jaros.
Så kommer bara det kunna göra stor skillnader.

Tycker vi har en bra mix i laget just nu och 2 till så tror jag vi har ett lag kan utmana om guldet.

Vi har SHLs bästa målvakt Joel Lassinantti
( behöver man ens spekulera om vem som vinner årets rookie? Smile )

Tycker vår backuppsättning är SHLs bästa, bredden i försvaret är extrem och helt klart värt att prova.
Ska Kukan och Jaros bli bättre så måste dom få spela, annars blir dom inte så bra som många tror och tar vi in en back så minskar speltiden på dessa vilken kan vara förödande för unga talangfulla killar som dom.

makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746

Inlägg av Groggen79 mån 20 apr 2015, 23:09

Kapten Haddock skrev:Harju och Sigalett borde jvä tillhöra förra årets budget? För dom blev väl inte värvade med "lånade" pengar eller finansiella punktinsatser från sponsorer?

Ut:
Chris.      200?
Cam.       200?
Ledin.      150?
Jonsson.  150?
Zaar.          90?
Billins.      150?
Högbom.     40?  
Bryggman.  25?
Hjelm.         70?
Fagerud.      25
                1050

In:
Sweat.        300?
Hedman.     150
Chira           130?
                   580

Är ganska säker på förra säsongens löner för Harju, Sigalet och Billings betalades (med hjälp) av Fruktis. Vilket då gör att Harju och Sigalet nu iår skall rymmas i Ostens normala pengapåse...

Men vi tappar ju en hel del högavlönade spelare; Ledin 137tkr, Robin J 150tkr?, Fogström 100tkr?, Cam 175tkr? och Chris 225tkr?
Så förhoppningsvis gör det att Osten har möjlighet att värva in rena kvalitespelare till laget.

Groggen79

Antal inlägg : 181

Inlägg av Kapten Haddock mån 20 apr 2015, 23:11

Glömde Lagace, så då är ja uppe i 660 på inspelare, men ja glömde även att lägga till de ca 20%, som lönebudgeten skulle ökas med.

Räknat med de, så har ja:

Ca 1.260tkr på ut-spelare
Ca 660tkr på in-spelare.

Om de nu blir en 20% ökning, så skulle den ju beräknas på hela spelarbudgeten. Här har jag ju då bara lagt den på ut-spelare, så den blir ju högre i så fall.

De blir ju lite gissningar, men de bjuder jag på och de är de ju annars gott om på forumena, när de är väldigt få som vet något på riktigt!

Så någon nämna de troliga Vxö-lönerna var 43mkr. Jag har för mig att ja hörde 36mkr för LHFs trupp. Kan de stämma?

Lägger vi 20% på de, så är vi uppe i samma som Vxö.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Tigerman mån 20 apr 2015, 23:12

Håller inte med Dragskott-bloggen om att det krävs så många som tre nya forwards. Möjligen om man ska konkurrera med SAIK om de får påfyllning av Lindström & Ericsson, men annars räcker det med två, en center och en forward.

Problemet med ovanstående när man nu släppt Abbott är att det inte finns minsta utrymme för floppar, särskilt inte på centersidan. Alla måste leverera i nivå med förväntningarna, och de får inte dra på sig alltför många skador heller.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Kapten Haddock mån 20 apr 2015, 23:32

Groggen.

Om nu Billins, Sigalet och Harju värvade med punktinsatser, så bör ju Jonssons lön smita förbi som oanvänd.

Men som du säger, så bör de ju finnas slantar, så de räcker till rätt hyfsade spelare?!

Om nu spelarbudgeten ökas frå ca 36 mkr netto till 43 mkr netto, så bör ju de ju finnas plats för 3 rätt hyggliga lirare som tjänar (3*200tkr), (300 + 2*150tkr) eller (300+200+100tkr), bara med att använda budgetökningen!!! Sen har de ju försvunnit lite folk.

Sedan är de säkert som du säger, att bl.a Harju och Siggen har större slant till kommande säs. + att vi har andra som ökar från år till år enl. trappmodellen?!
Även Lassi och Walle har nog dubblat sin lön med nytt kontrakt.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Rönken mån 20 apr 2015, 23:37

Kapten Haddock skrev:Groggen.

Om nu Billins, Sigalet och Harju värvade med punktinsatser, så bör ju Jonssons lön smita förbi som oanvänd.

Men som du säger, så bör de ju finnas slantar, så de räcker till rätt hyfsade spelare?!

Om nu spelarbudgeten ökas frå ca 36 mkr netto till 43 mkr netto, så bör ju de ju finnas plats för 3 rätt hyggliga lirare som tjänar (3*200tkr), (300 + 2*150tkr) eller (300+200+100tkr), bara med att använda budgetökningen!!! Sen har de ju försvunnit lite folk.

Sedan är de säkert som du säger, att bl.a Harju och Siggen har större slant till kommande säs. + att vi har andra som ökar från år till år enl. trappmodellen?!
Även Lassi och Walle har nog dubblat sin lön med nytt kontrakt.

Fast för exemplet sju miljoner får man två spelare som kostar 2-250 tkr i månaden. Rymma in tre funkar inte. 250k blir 4miljoner minst, 250x12x1.3.
Rönken
Rönken

Inlägg av Kapten Haddock mån 20 apr 2015, 23:39

Tigerman

Jo, de är till att hålla sig skadefri! Men de gäller ju för jämnan ifs.

Man ser ju hur laget drabbas och påverkas när vi har haft skador och avstängningar!!! Dom spelarna som är borta är inte värda ett skit för laget under dom perioderna. De spelar ingen roll hur bra man är då tyvärr!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Kapten Haddock mån 20 apr 2015, 23:49

Rönken

Och då bör nog inte bara de 31,42% räknas, för försäkringarna bör väl också räknas, så är vi uppe i ca 1,415.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Urken mån 20 apr 2015, 23:57

makkanmakkan skrev:Rönken
Det känner jag till, att det kan vara aktuellt att Lindström och Ericsson återvänder till Skellefteå.
Varför skriver man nytt med Wallmark om man inte ska tro på honom eller värvar Jacob Lagace.
Vi måste tro på vad vi värvat och förnyat.
Värva sönder laget innan säsongen har börjat är för mig galenskap

Vi är behov av en center och en ny forward som hittar målet.
Om ekonomin tillåter så gärna två bomber till! t.ex Dennis Rasmussen och Toni Rajala.

Urken
Två bör räcka.
Samt att någon av dessa kommer säkert vara ännu bättre nästa säsong: Wallmark, Cehlarik, Sylvegård, Strömwall, Ekarv, Oskarsson, Kukan eller Jaros.
Så kommer bara det kunna göra stor skillnader.

Tycker vi har en bra mix i laget just nu och 2 till så tror jag vi har ett lag kan utmana om guldet.

Vi har SHLs bästa målvakt Joel Lassinantti
( behöver man ens spekulera om vem som vinner årets rookie? Smile )

Tycker vår backuppsättning är SHLs bästa, bredden i försvaret är extrem och helt klart värt att prova.
Ska Kukan och Jaros bli bättre så måste dom få spela, annars blir dom inte så bra som många tror och tar vi in en back så minskar speltiden på dessa vilken kan vara förödande för unga talangfulla killar som dom.

Två vassa spelare till, ja. Det jag menar, är att om vi också behållit Chris, hade vi haft ytterligare en grymt bra center till det priset. Tre må vara något överdrivet, men det är på gränsen.

Edit: När jag skriver att det är på gränsen, så menar jag självfallet att nyförvärven då också skall fungera som tänkt. Om någon floppar/får svårt att acklimatisera sig, så uppstår genast ett problem.
Nu är vi inte där än, men faktum kvarstår: Osten har satt en jäkla press på sig själv nu.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Kapten Haddock tis 21 apr 2015, 00:16

Växjös lönekostnad sägs ligga på 43mkr enl. Växjö själva (bara lön exkl. Soc,Avg & försäkringar), men årsredovisningen visar att lönekostnaden är 51 mille exkl. allt.

Inte så konstigt, när de mesta spelarna är frå utlandet!!!!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Jonken tis 21 apr 2015, 07:19

På tal om en kanon back: Mattias Karlsson väljer att använda sin rätt att säga upp sitt optionsår med HV. (Rykten gör gällande att han inte drar jämnt med huvudtränaren Andreas Johansson.)

- Någonting för LHF?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7062

Inlägg av johan74 tis 21 apr 2015, 07:40

Nej ingen mer back våra unga jaros och kukan och i viss del oskarsson måste få chansen nu.. Vi verkar vara livrädda släppa fram spelare under 21 år, här måste vi bli bättre vi är dåliga på just detta. Om vi på allvar vågar spela de som faktiskt är bra nog, och matcha in unga med etablerade spelare inte som nu en ren femma med junisar knappt nån speltid. Vi är långt efter de flesta på detta område saik fröl dif mfl långt före oss.

johan74

Antal inlägg : 367

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 21 apr 2015, 08:08

Så här är min tanke
Jag gillar Chris för att han jobbar hårt vinner många tek mm

Om han nu inte är villig att bli tredje center och gå ner lite i lön och bara skriva på för ett år i taget (var det inte så han och hans bror alltid sa inför varje förhandling förr om åren?)
så gräver jag inte ner mig för det och tror att världen går under för LHF.

Faktum kvarstår Chris har inte bevisat något ännu i ämnet "vara bäst när det gäller som mest" snarare tvärtom.

Och samtidigt verkar det som att han & brorsans sätt att spela hockey i anfallszonen smittar av sig på resten av gänget d.v.s nästan alla kör med "sarggnuggar hockeyn" t.o.m dom som har bra händer och spelförståelse.

Visst vi försökte köra passet längs rundeln till andra sidan för att flytta "boxen med överbelastning" ibland men allt för sällan enligt mig vi fastnade i den där "vända bort motståndaren" saken som Abbotts var så bra på förr om åren och som funkar  "så där idag" mycket sällan har det gett resultat.

Och som alla flockdjur verkar även spelarna i LHF göra exakt likadant som ledaren d.v.s kaptenen i LHF

Om vi nu har förlorat Chris så vill jag tacka för alla år och hans hårda arbete samt önska brodern lycka till i sitt nya liv (jag hoppas han har förstånd att inse att det inte är hälsosamt att fortsätta spela på elitnivå med den spelstil han har)

Jag hoppas "om det stämmer att Chris är ute ur bilden" att vi då ska förnya vårt anfallsspel.

Bli mycket mera kreativa än tidigare och att vi försöker spela med mera fart än vad vi gjort i år.

Samtidigt som vi även kan vara fysiska när det behövs framför allt framför båda målen.

Om vi går den vägen så har tränartrion ett jättearbete att utföra då man måste "skola" om dom som vart i LHF länge att skippa sarggnuggar taktiken och dump and chase modellen.

I vilket fall som helst så tror jag inte LHF står och faller med Chris Abbott.

Utan då får någon annan ta över rodret när det gäller driva laget utanför och på planen.
Skulle gärna sett någon som är med HELA säsongen Janne S/Fabbe inte någon som kommer in på höstkanten efter försäsongens slut och t.o.m missar en del isträning.

Senast ändrad av Lasse Proppmätt den tis 21 apr 2015, 08:10, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2144

Inlägg av Jonken tis 21 apr 2015, 08:09

johan74 skrev:Nej ingen mer back våra unga jaros och kukan och i viss del oskarsson måste få chansen nu.. Vi verkar vara livrädda släppa fram spelare under 21 år, här måste vi bli bättre vi är dåliga på just detta. Om vi på allvar vågar spela de som faktiskt är bra nog, och matcha in unga med etablerade spelare inte som nu en ren femma med junisar knappt nån speltid. Vi är långt efter de flesta på detta område saik fröl dif mfl långt före oss.
Självklart skall Jaros ges chansen i år. Kukan ser jag som en fullt fjädrad ordinarie SHL back redan. Oskarsson kan nog få det väldigt tufft att peta någon av de nuvarande topp 7 backarna redan på kontrakt. Han håller tyvärr inte riktigt jämn SHL-klass ännu. Sedan är jag otroligt tveksam till Savilahti-Nagander. Skall LHF verkligen gå för bucklan i år: Håller tyvärr inte "Savva" tillräckligt godkänd SHL-nivå i sitt backspel.
Jonken
Jonken

Inlägg av Pajala tis 21 apr 2015, 08:52

Jonken skrev:
johan74 skrev:Nej ingen mer back våra unga jaros och kukan och i viss del oskarsson måste få chansen nu.. Vi verkar vara livrädda släppa fram spelare under 21 år, här måste vi bli bättre vi är dåliga på just detta. Om vi på allvar vågar spela de som faktiskt är bra nog, och matcha in unga med etablerade spelare inte som nu en ren femma med junisar knappt nån speltid. Vi är långt efter de flesta på detta område saik fröl dif mfl långt före oss.
Självklart skall Jaros ges chansen i år. Kukan ser jag som en fullt fjädrad ordinarie SHL back redan. Oskarsson kan nog få det väldigt tufft att peta någon av de nuvarande topp 7 backarna redan på kontrakt. Han håller tyvärr inte riktigt jämn SHL-klass ännu. Sedan är jag otroligt tveksam till Savilahti-Nagander. Skall LHF verkligen gå för bucklan i år: Håller tyvärr inte "Savva" tillräckligt godkänd SHL-nivå i sitt backspel.

håller med, savilahti är en ren besvikelse, måste även säga att sandström också ser trött ut, och han är en av dom bäst betalda i Luleå men den lönen speglar inte hans prestation. .... ett farväl även där skulle nog inte skada Luleå  ... visst finns det en ljus framtid för jaros och kukan men dom är inte riktigt där ännu, jag ser inte alls att backsidan är speciellt stabil för att vi ska gå för ett guld.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av Luleå84 tis 21 apr 2015, 08:59

Idag blir det lhflive:)

Luleå84

Antal inlägg : 25

Inlägg av Rönken tis 21 apr 2015, 09:08

Pajala skrev:
Jonken skrev:

håller med, savilahti är en ren besvikelse, måste även säga att sandström också ser trött ut, och han är en av dom bäst betalda i Luleå men den lönen speglar inte hans prestation. .... ett farväl även där skulle nog inte skada Luleå  ... visst finns det en ljus framtid för jaros och kukan men dom är inte riktigt där ännu, jag ser inte alls att backsidan är speciellt stabil för att vi ska gå för ett guld.

Dean var Luleås bäste back i kvartsfinalen, ser du verkligen matcherna måste jag fråga? Sedan är det lite intressant att se vad för övriga lag som har så pass mycket bättre backbesättning. Färjestad skrämmer inte så mycket, Växjö tappar Welch, Skellefteå får säkert en stabil uppsättning backar. Frölunda har tappat sin mest spelskickliga back, osv. Kan inte gärna jämföra med CSKA Moskva eller Nashville.
Rönken
Rönken

Inlägg av amarule tis 21 apr 2015, 09:09

Jaha OCH!?? Vi vet ju alla vad som hänt. Ska Osten stå där och försöka förklara och skämmas över sitt och organisationens stora miss. Om han nu gör det ens...confused
Nej nu måste jag sluta vara så bitter, frustrerad och irriterad Wink
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184

Inlägg av makkanmakkan tis 21 apr 2015, 09:09

Mattias Karlsson är självklart en tillgång för dom flesta lag i SHL.

Men jag kan inte se behovet i dagens trupp om inte Savilahti-Nagander lämnar och man bryter kontraktet, vilket också kan vara meningslöst om Savva själv accepterar rollen som en extra back och lite speltid. Onödigt att kasta pengar hej vilt fram och tillbaks.
Jag tycker vi avvaktar med backarna.

Just nu har vi 8 backar. Man ställer som oftast upp med tre backpar.
Vid skador så har vi trots allt Oskarsson och Savva som vi kan använda vilket är fantastiskt.
Men vi kan inte planera längre skador, för det handlar bara om otur.
Så om man värvar in ett etablerat namn som bara ska vänta på att någon annan blir skadad är varken logiskt eller aktuellt.

Som Jaros spelade med sitt landslag och som Kukan spelade under slutspelet så kommer dom att få bra säsonger bakom sig som jag ser det.
Lite som johan74 säger.
Både Skellefteå och Frölunda är goda exempel, och vi borde börja snegla lite på serie 1an och 2an.

Angående Jan Sandström så låter det väldigt smart att skriva nytt kontrakt och sedan ta farväl av han?
Då har vi problem i vår organisation.
Janne spelar 1-2 säsonger till, även om han är trött.
En bra, stabil back samt en ikon som duger som handen i handsken i ett 3:e backpar.
Savva var dock en besvikelse för mig med, men accepterar han som sagt roll som 7:e eller 8:e back så håller det.
makkanmakkan
makkanmakkan

Inlägg av amarule tis 21 apr 2015, 09:10

Svaret var alltså på uppgiften om lhflive..
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184

Inlägg av Luleå84 tis 21 apr 2015, 09:11

Jag tror dom har klart med någon ny spelare också. Annars känns det ju rövigt:)

Luleå84

Antal inlägg : 25

Inlägg av makkanmakkan tis 21 apr 2015, 09:12

Rönken skrev:
Pajala skrev:
Jonken skrev:

Dean var Luleås bäste back i kvartsfinalen, ser du verkligen matcherna måste jag fråga? Sedan är det lite intressant att se vad för övriga lag som har så pass mycket bättre backbesättning. Färjestad skrämmer inte så mycket, Växjö tappar Welch, Skellefteå får säkert en stabil uppsättning backar. Frölunda har tappat sin mest spelskickliga back, osv. Kan inte gärna jämföra med CSKA Moskva eller Nashville.

Håller med dig Rönken angående Kukan.
Det blir mycket "kanske" och "tro" men jag är inte förvånad om Kukan tar klivet upp som en ledande back
makkanmakkan
makkanmakkan

Inlägg av Puckad tis 21 apr 2015, 09:17

Angående Savva:
Hans ryggproblem gjorde att han var glad när det kom backförstärkningar så han kunde få vila. Det säger en hel ddeel.
Därför är det viktigt med en bred trupp, vi skall kunna vila de som inte är 100% hela!

Bedöm Savva när han är hel.

Både han och Janne S har dessutom strulat in baklängesmål när de fastnat i egen zon i andra.
Ingen spelare mår bra av att spelar 2-3 minuter i sträck. Efter det så ser benen stela ut.

Sedan önskar jag också att Savva visade vem som är tyngst!
Puckad
Puckad

Inlägg av Rönken tis 21 apr 2015, 09:22

makkanmakkan skrev:Mattias Karlsson är självklart en tillgång för dom flesta lag i SHL.

Men jag kan inte se behovet i dagens trupp om inte Savilahti-Nagander lämnar och man bryter kontraktet, vilket också kan vara meningslöst om Savva själv accepterar rollen som en extra back och lite speltid. Onödigt att kasta pengar hej vilt fram och tillbaks.
Jag tycker vi avvaktar med backarna.

Just nu har vi 8 backar. Man ställer som oftast upp med tre backpar.
Vid skador så har vi trots allt Oskarsson och Savva som vi kan använda vilket är fantastiskt.
Men vi kan inte planera längre skador, för det handlar bara om otur.
Så om man värvar in ett etablerat namn som bara ska vänta på att någon annan blir skadad är varken logiskt eller aktuellt.

Som Jaros spelade med sitt landslag och som Kukan spelade under slutspelet så kommer dom att få bra säsonger bakom sig som jag ser det.
Lite som johan74 säger.
Både Skellefteå och Frölunda är goda exempel, och vi borde börja snegla lite på serie 1an och 2an.

Angående Jan Sandström så låter det väldigt smart att skriva nytt kontrakt och sedan ta farväl av han?
Då har vi problem i vår organisation.
Janne spelar 1-2 säsonger till, även om han är trött.
En bra, stabil back samt en ikon som duger som handen i handsken i ett 3:e backpar.
Savva var dock en besvikelse för mig med, men accepterar han som sagt roll som 7:e eller 8:e back så håller det.

Luleå sitter på en av seriens bästa backsidor om Näkyvä blir kvar. Janne kommer så klart inte att sparkas, det är bara rent nonsens. Jag har också lyft frågan om ytterligare en back verkligen är vad som behövs just nu? Visst skulle en tuff defensiv back krydda till det, men sett till lagbygget så saknas det offensiv lusta bland anfallarna som ska ha första, andra, tredje, fjärde,.. prioritet.

Ser hellre att man har lite marginal inför säsongen och framåt december kanske kryddar med en till spelare till den lagdel som behöver det. Här och nu behövs ju dock en center och en vinge från den högre skolan.
Rönken
Rönken

Inlägg av Rönken tis 21 apr 2015, 09:25

Luleå84 skrev:Jag tror dom har klart med någon ny spelare också. Annars känns det ju rövigt:)

Drar man ihop en LHF Live för att rädda sitt skinn med Chabbott-gate är det ett riktigt lågvattenmärke. Fast det tror jag inte, kanske att man förklarar situationen objektivt? Men bör väl vara någon som presenteras, bara inte denna person är Per Ledin...
Rönken
Rönken

Inlägg av Scouten tis 21 apr 2015, 09:28

LHF live är det bara om Chris eller kommer en C presenteras?

Har varit mye snack om forwards som kan vara aktuella men väldigt få renodlade C.
Jag slänger fram en vild gissning på Janmark som Osten högg på redan förra året. Suspect
Scouten
Scouten

Antal inlägg : 176

Inlägg av pingu tis 21 apr 2015, 09:32

Pajala skrev:
Jonken skrev:

Håller med, Nagander var inte den defensiva klippa som man kanske hoppats på, han har inte förmågan att använda sin fysik och i slutspelet var han riktigt usel. Vad som fortfarande saknas på backsidan är en ny Jonsson. Nagander tror jag får svårt att ta en plats nästa säsong med en ny backklippa i försvaret.
Sandström tycker jag också gick ner sig ju längre säsongen gick och hoppas vi vågar bänka även han om han fortsätter sjunka.
Schira-Sigalet
(Melart)-Näkyvä
Kukan-(Sandström-Kukan)

Asplöven: Oskarsson
Utl/Bryter kontrakt: Nagander

Extra backar från junisarna: Markus Björk och kanske någon match till talangen Anton Andersson Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av Qirren tis 21 apr 2015, 10:07

Jonken skrev:På tal om en kanon back: Mattias Karlsson väljer att använda sin rätt att säga upp sitt optionsår  med HV. (Rykten gör gällande att han inte drar jämnt med huvudtränaren Andreas Johansson.)

- Någonting för LHF?
Mrmadhawk sa att Karlsson skulle till mellaneuropa.

Edit* länk om du vill ha det Tweet from @MrMadhawk: https://twitter.com/MrMadhawk/status/590120820938248193

Senast ändrad av Qirren den tis 21 apr 2015, 10:11, ändrad totalt 1 gång
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369

Inlägg av Vexet tis 21 apr 2015, 10:09

NSD skriver: PLUS 09:39 LULEÅ/ISHOCKEY
Luleå Hockey kallar till pressträff - vad står? NI som har plus.

Vexet

Antal inlägg : 459

Inlägg av johan74 tis 21 apr 2015, 10:14

Håller med om nagander inte alls tuff!! Dålig på rören och svag i spelet runt mål blicken oftast åt fel håll, hellre en plats för en junior back att utveckla då. Är även tveksam till förlängningen med Forsberg, tyckte juniorerna nord ylivainen eller vad han hette var bra då de spelade! Man måste våga för att vinna likt saik fröl. Med 2-3 juniorer som spelar med etablerat folk lösgörs garanterat 150k i månaden på spets!
Nå något konkret om lhf live?? Är det svammel eller blir det en idag!

johan74

Inlägg av tibet tis 21 apr 2015, 10:20

Rönken skrev:
Luleå84 skrev:Jag tror dom har klart med någon ny spelare också. Annars känns det ju rövigt:)

Drar man ihop en LHF Live för att rädda sitt skinn med Chabbott-gate är det ett riktigt lågvattenmärke. Fast det tror jag inte, kanske att man förklarar situationen objektivt? Men bör väl vara någon som presenteras, bara inte denna person är Per Ledin...

Fick nog eld i röven när Chris dök upp med avskedsbrevet i media. Hoppas att det släpps en riktigt jävla vätebomb så här på en tisdagmorgon! Gör oss lyckliga för helvete!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1298

Inlägg av ski3r tis 21 apr 2015, 10:21

JoakimJ skrev:NSD skriver: PLUS 09:39 LULEÅ/ISHOCKEY
Luleå Hockey kallar till pressträff - vad står? NI som har plus.

Luleå/Ishockey Chris Abbott tackar Luleåfansen för sin tid i Luleå Hockey i öppet brev.

Nu kallar Luleå Hockey till en presskonferens klockan 13.

Nu är det klart att Chris Abbott – och mest troligt även Cam Abbott – lämnar Luleå Hockey efter sex år.

Chris Abbott tackar fansen i ett öppet brev som NSD har publicerat under morgonen.

Klubben har ännu inte kommenterat det hela – men kallar till en presskonferens klockan 13.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av Groggen79 tis 21 apr 2015, 10:35

Puckad skrev:Angående Savva:
Hans ryggproblem gjorde att han var glad när det kom backförstärkningar så han kunde få vila. Det säger en hel ddeel.
Därför är det viktigt med en bred trupp, vi skall kunna vila de som inte är 100% hela!

Både han och Janne S har dessutom strulat in baklängesmål när de fastnat i egen zon i andra.
Ingen spelare mår bra av att spelar 2-3 minuter i sträck. Efter det så ser benen stela ut.

Tycker nog att Savva gjorde en bra grundserie, men där han tyvärr i slutspelet var lite blekare. Om han haft ryggproblem under en tid kan det ju gjort att han inte kunnat köra på som vanligt och med den stora hyddan så syns det snabbt om man tappar några % i fart etc. Han lär nog vara en relativ billig spelare, egen produkt som käkar puck om det behövs. Han får gärna vara kvar för mig iallafall.

Kukan har alla vertygen för att bli en dominerande SHL back till vintern. Om han bara kan var lite vassare med pucken med passningar eller avsluten där han kommer runt på vänsterkanten så kan han bli lite som Petter Nilsson var den där grymma säsongen på 90-talet.

Egentligen vill jag ha in en Welch-typ, men samtidigt finns det yngre backar som enligt mig förtjänar och behöver speltid så kanske att det är bättre att lägga krutet på en riktigt vass center och helst två kvalite´ yttrar.

Groggen79

Inlägg av Jonken tis 21 apr 2015, 10:37

pingu skrev:Håller med, Nagander var inte den defensiva klippa som man kanske hoppats på, han har inte förmågan att använda sin fysik och i slutspelet var han riktigt usel. Vad som fortfarande saknas på backsidan är en ny Jonsson. Nagander tror jag får svårt att ta en plats nästa säsong med en ny backklippa i försvaret.  
Sandström tycker jag också gick ner sig ju längre säsongen gick och hoppas vi vågar bänka även han om han fortsätter sjunka.
Schira-Sigalet
(Melart)-Näkyvä
Kukan-(Sandström-Kukan)

Asplöven: Oskarsson
Utl/Bryter kontrakt: Nagander

Extra backar från junisarna: Markus Björk och kanske någon match till talangen Anton Andersson Smile
Lite reflektioner till ditt resonemang:

Matiias Karlsson är i princip en Robin Jonsson typ. Har bra med landslags/internationell rutin -och klarar av att leverera i mer istid om nödvändigt. Han är hård i kroppen och tuff. En jävla stenhård slägga från blå också.
Däremot köper jag inte resonemanget med Sandström  -samt att du inte ens har med Jaros bland backarna du listar upp.

Savilahti-N + Oskarsson har ännu INTE visat att de håller SHL-klass: Tvärtom. Jaros har inte gjort detta heller; men ligger riktigt, riktigt nära gränsen. (Personligen både tror -och räknar jag med att han kommer att detta steg under kommande säsong.)

Skall LHF gå hela vägen; kommer man spela jävligt många ishockeymatcher. Fler matcher kommer att innebära fler förslitningar och skador på de som lirar mest. För detta måste det finnas ett back-up -tänk. Denna grej är alltid mycket enklare att lappa ihop på forward sidan -men mycket svårare på försvarssidan. Blir man då tvungen att slänga in Savva eller Oskarsson -mitt i ett slutspel med tillhörande as-så-mycket-högre-tempo: Lär det inte sluta vackert -sett emot vad föreningen har satt som mål nästa säsong. Det är mycket bättre att skapa en konkurrens situation som är hög som F -samt att slitna spelare inte skall behöva spela skadade -och då gå på säkerhet & halvfart när det gäller som mest.
En annan grej att ta i beaktning: LHF har aviserat att man kommer att träna ännu hårdare inför kommande säsong. Nu har man som tur är sänkt medelåldern på spelarna en hel del; vilket borde minska slitaget. Men man har ändå många äldre spelare kvar som skall klara den hårdare belastningen + de fler matcherna LHF planerar att lira under kommande säsong.

Luleås topp 6 backar är i nuläget enligt mig:

- Näkyvä
- Sigalet
- Kukan
- Schira
- Sandström
- Jaros

Och back up är:

- Savilahti.Nagander
- Oskarsson

- Vad står LHF när (precis; inte "om") -någon av topp 6 backarna tvingas vila?
Jonken
Jonken

Inlägg av johan74 tis 21 apr 2015, 10:40

Groggen79 skrev:
Puckad skrev:Angående Savva:

Tycker nog att Savva gjorde en bra grundserie, men där han tyvärr i slutspelet var lite blekare. Om han haft ryggproblem under en tid kan det ju gjort att han inte kunnat köra på som vanligt och med den stora hyddan så syns det snabbt om man tappar några % i fart etc. Han lär nog vara en relativ billig spelare, egen produkt som käkar puck om det behövs. Han får gärna vara kvar för mig iallafall.

Kukan har alla vertygen för att bli en dominerande SHL back till vintern. Om han bara kan var lite vassare med pucken med passningar eller avsluten där han kommer runt på vänsterkanten så kan han bli lite som Petter Nilsson var den där grymma säsongen på 90-talet.

Egentligen vill jag ha in en Welch-typ, men samtidigt finns det yngre backar som enligt mig förtjänar och behöver speltid så kanske att det är bättre att lägga krutet på en riktigt vass center och helst två kvalite´ yttrar.

Håller med om centern och yttrarna! Men savva tycker jag är en begränsad spelare, Vi har jaros som med lite förtroende gör samma jobb.... Men den jag sörjer mest är Fagerudd, den killen hade alla verktyg för att bli jävulst bra. Hade han varit i saik hade han varit en ledande back nu!!

johan74

Inlägg av Jonken tis 21 apr 2015, 10:48

Skall man verkligen ge Ekarv, Strömwall, Cehlarik en ÄRLIG chans i år: Måste man också ge killarna istid + förtroende. För att ha marginal till detta KRÄVS att det verkligen är stängt hemåt! Ringer det för mycket i hemmaburen; kommer ledningen och föreningen ganska fort få kaninen i brallan; och killarnas istid kommer att minska.

- Dvs: Stäng butiken hemåt och VÅGA SATSA på de unga talangerna LHF !!!!
Jonken
Jonken

Inlägg av johan74 tis 21 apr 2015, 11:09

Jonken skrev:Skall man verkligen ge Ekarv, Strömwall, Cehlarik en ÄRLIG chans i år: Måste man också ge killarna istid + förtroende. För att ha marginal till detta KRÄVS att det verkligen är stängt hemåt! Ringer det för mycket i hemmaburen; kommer ledningen och föreningen ganska fort få kaninen i brallan; och killarnas istid kommer att minska.

- Dvs: Stäng butiken hemåt och VÅGA SATSA på de unga talangerna LHF !!!!

Helt rätt så måste det bli!!!

johan74

Inlägg av johan74 tis 21 apr 2015, 11:10

Blir jäkligt kul med pkn idag och se om osten haft nått i bakfickan eller om det är för att släcka brasan!!!

johan74

Inlägg av Groggen79 tis 21 apr 2015, 11:17

Angående LHF LIVE

Anders Nilssons säsong tog slut i veckan.....

Groggen79

Inlägg av Jonken tis 21 apr 2015, 11:24

Förövrigt (om man får önska):
Låt talangerna bilda en egen kedja. De borde komplettera varandra jäkligt bra!

Viktor Ekarv - En tänkande center med bra blick över isen -som även kan producera.
Malte Strömwall - En rivig & fysisk högerskytt.
Peter Cehlarik - En naturlig målskytt.

Dessa herrar skall alltså INTE bara lira BP -utan oavbrutet tok-köra framåt ända in i kaklet!
Jonken
Jonken

Inlägg av Rönken tis 21 apr 2015, 11:53

Jonken skrev:Förövrigt (om man får önska):
Låt talangerna bilda en egen kedja. De borde komplettera varandra jäkligt bra!

Viktor Ekarv - En tänkande center med bra blick över isen -som även kan producera.
Malte Strömwall - En rivig & fysisk högerskytt.
Peter Cehlarik - En naturlig målskytt.

Dessa herrar skall alltså INTE bara lira BP -utan oavbrutet tok-köra framåt ända in i kaklet!

Finns ingen plats för en sådan kedja, ser hellre Walle och Cehlarik med t.ex. Petrell.
Rönken
Rönken

Inlägg av Kapten Haddock tis 21 apr 2015, 12:00

Scouten:

Du tog orden ur minnen på mig. Janmark passerade mitt huvud på förmiddagen och de är väl inte helt otroligt att han har varit ett mål för Osten igen!

Han är väl inte kioskvältaren, men en bra center, som har gjort ett bra år i Köplunda!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Inlägg av Hellcop tis 21 apr 2015, 12:06

Min "källa" som har haft rätt ett par gånger men långt ifrån alla skickade ett SMS precis.

2 duktigt producerande och välmeriterade svenskar, 1 nordamerikan och kanske eventuellt en rejäl finländare är på gång.

Och som vanligt, ta det för vad det är.
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 590

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 10 av 21 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet