Låst material från diverse medier i sin helhet

+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
#96
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
JoakimJ
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters

Sida 17 av 21 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ferros sön 16 jul 2017, 17:24

I princip hela Hockeysverige var överens om att Sundh och Luleå skulle bli en perfekt kombination. Den värvningen hade noll att göra med den otäcka situation som Sundh var inblandad i tidigare.

Att det sen inte gick vägen är en annan sak. Någon måtta på stolligheterna får det väl vara? clown

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Norrlandstoken mån 17 jul 2017, 00:35

Ren spekulation bara.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lulefan mån 17 jul 2017, 13:45

Värvningen av Sundh hade nog lite att göra med situationen han hamnade i eftersom Sundh fick en väldigt bra bild av Luleå när de hjälpte honom i samband med det. Men det är befängt att tro att ett SHL-lag värvar spelare pga skuldkänslor över att de skadats i en match mot dem.

Lulefan

Antal inlägg : 2246
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear sön 30 jul 2017, 23:17

ISHOCKEY Under lördagen tog Ryan Johnston sina första steg på norrbottnisk mark. Den nya kanadensiska Luleå Hockey-backen med NHL-meriter ser fram emot säsongen i SHL.

Han har aldrig varit i Skandinavien. Men efter en resa på dryga 18 timmar, från Ontario i Kanada till Luleå Airport, har Ryan Johnston nu landat i sin nya hemstad.

– Jag känner mig lite trött, det är en lång resa. Men det känns bra, jag har hört mycket gott om området här uppe så jag är förväntansfull, säger Johnston, när sporten möter upp ute på Luleå Airport.

25-årige Johnston har aldrig varit i Sverige förut och ser fram emot att bekanta sig med sin nya hemstad. Men första kvällen blir det nog inte så mycket av den varan.
– Jag har hållit mig vaken under hela resan för att vänja mig med tidsskillnaden. Jag kommer somna gott i kväll, säger han.

Luleå Hockeys nyförvärv, som har skrivit på ett kontrakt på två år med föreningen, har under de två senaste säsongerna tillhört Montreal Canadiens organisation i NHL. Men kanadensaren har haft svårt att etablera sig i NHL-laget och det har sammanlagt blivit 10 matcher i Canadiens-tröjan.
– Det är en otrolig organisation och jag har lärt mig massor. Det har gett mig mycket erfarenhet och förhoppningsvis kan jag överföra mina senaste två säsonger till Luleå, berättar Ryan Johnston.

När Johnston inte fick förtroende i Montreal spelade han för farmarlaget, St. John´s IceCaps i AHL. Där blev det 30 poäng på totalt 87 matcher över två säsonger.
Men nu har kanadensaren, som mäter 177 centimeter lång och 80 kilo tung, alltså startat ett nytt hockeyäventyr i karriären.

Vad har du för förväntningar?

– Jag vill åstadkomma något. Först och främst vill jag kunna bidra direkt och hjälpa laget så mycket som möjligt, både offensivt och defensivt, säger han, och fortsätter:

– Lagets framgångar kommer i första hand. Min plan är att hjälpa laget vinna matcher och jag vill vara framstående.

Vad kommer publiken få se när du är på isen?

– Jag ser mig själv som en snabbskrinnande back med bra passningsspel. Men jag gillar också att hänga med i offensiva omställningar. Förhoppningsvis får de se mig spela ansvarsfullt försvarsspel också, säger Ryan Johnston.

Luleå Hockeys General Manager, Stefan "Skuggan" Nilsson, var den som tog emot från föreningen sida. Han har sina tankar om hur den nya kanadensaren kan komma att användas.

– Han är väldigt spelskicklig och bra på skridskorna. Jag förväntar mig att han ska bidra i vårt offensiva spel, då också i powerplay, säger Stefan Nilsson.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6752
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad tis 01 aug 2017, 10:41

Från NK:  ( Jag räknar med att den snart är låst) Skrivet av: Emil Larsson15:46 | 2017-07-31
http://kuriren.nu/sport/100-hockey/fystranaren-sag-riktigt-bra-ut-nm4608255.aspx

Fystränaren: "Såg riktigt bra ut"
ISHOCKEY Luleå Hockey har återsamlats igen. På morgonen var det styrketester – för att följas upp med ett beep-test. "De springer i snitt tre vändor längre, säger fystränare Petter Pettersson".


Sommarledigheten är över – under måndagen återsamlades Luleå Hockey igen.

Och dagen inleddes med styrketester.

– Det var riktigt kul att se. De som hade fått en liten extra hemläxa hade kommit upp i värderna som vi vill se. Så det såg riktigt bra ut, säger Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson.

Kan du nämna någon som stack ut?

– Johan Forsberg är ju alltid en förebild på så sätt, sen så är Einar och Petter Emanuelsson extremt starka. Brendan Mikkelson gör ju 30 chins och väger ju 95 kilo, så det är också extremt imponerande.

Styrketesterna följdes upp av ett beep-test där Karl Fabricius vann på 15.01 före Joel Lassinantti 14.12 och Petter Emanuelsson 14.03

– I de sex åren som jag varit med har målvakterna ofta varit med i topp tre, sen har "Fabbe" alltid legat högt upp. Sen så springer spelarna i snitt tre vändor längre nu. Under sommaren blir det lite mindre tung styrketräning, och lite mer snabbhet och löpning. Så ökningen är precis vad vi vill se.

Under tisdagen väntar olika snabbhets- och hopptester.

Sista testet är något som kalles shuttle run.

– Vi springer 25 meter 12 gånger, så det blir 300 meter. Och det tar ungefär en minut att göra. Övningen ska likna ett lite för långt byte. Efter det vilar man tre minuter, för att sedan göra övningen igen och se hur snabbt man återhämtar sig.

Vad väntar övriga tre dagar?

– Dels har vi tre ispass som ska göras gemensamt. Sen har vi två konditionspass och ett styrkepass, och där blir fokus att få igång lite snabba fötter.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11167
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken tis 01 aug 2017, 14:40

http://www.nsd.se/sport/100-hockey/uppgifter-se-lulea-hockey-gratis-nm4608724.aspx


Uppgifter: Se Luleå Hockey – gratis:
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 33
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av tibet tis 12 sep 2017, 14:09

Surfa inkognito så kommer ni åt låst material!

Ex Google Chrome: Tryck kortkommando [Ctrl + Shift +N], då öppnas ett nytt fönster som är i inkognitoläge. ...
tibet
tibet

Antal inlägg : 1285
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av tibet tis 12 sep 2017, 14:17

tibet skrev:Surfa inkognito så kommer ni åt låst material!

Ex Google Chrome: Tryck kortkommando [Ctrl + Shift +N], då öppnas ett nytt fönster som är i inkognitoläge. ...

Å på mobilen kör på hemligt läge (android)...
tibet
tibet

Antal inlägg : 1285
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Simon90 fre 15 sep 2017, 16:15

Någon vänlig själ som vill dela med sig av artiklarna från nsd/kuriren? Smile

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear fre 15 sep 2017, 22:28

ISHOCKEY Han har precis skrivit på ett nytt kontrakt med Luleå Hockey. Nu hoppas forwarden Petter Emanuelsson att det blir fullsatt i premiärmatchen.

15 mål på 41 seriematcher gjorde att Petter Emanuelsson vann interna skytteligan förra säsongen. Nu är han redo för en ny säsong.

– Det ska bli kul att det drar igång. Extra kul att få spela på hemmaplan, inför vår publik. Jag hoppas att det blir bra tryck. Det ska bli svinkul, säger Petter Emanuelsson, som tidigare i veckan skrev på ett nytt treårskontrakt.

Nu hoppas han att det ska bli fullsatt i SHL-premiären mot Örebro.

– Det är riktigt mäktigt när det är fullsatt. När det är fullsatt på Coopen är det riktigt bra tryck. Det ska bli jäkligt kul.

Vad blir viktigt i premiären?

 Att vi fortsätter som i de senaste träningsmatcherna. Vi har en bra känsla när vi går in i det här nu. Men det blir viktigt att vi sätter en hård press och åker mycket skridskor. Då är vi effektiva.

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6752
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear fre 15 sep 2017, 22:31

ISHOCKEY Stekhet premiär i SHL. Då gäller det att Luleå Hockey slappnar av, menar lagkaptenen Niklas Olausson. "Det blir lätt så att man målar upp premiären som något jättestort", säger Olausson.

Försäsongen är över. Nu drar allvaret igång för Luleå Hockeys SHL-lag.

De möter Örebro på hemmaplan under lördagen.

Luleås lagkapten Niklas Olausson? Han är avslappnad.

Blir det lätt stela handleder när det är premiär?

– Det blir lätt så att man målar upp premiären som något jättestort. Då blir det liksom... Man går runt en hel dag och spänner sig, då går det åt energi till det. Det gäller någonstans att komma hit förberedd. Göra hit som vi gjort hela försäsongen, gå ut och spelet. Misstag kommer att ske åt båda håll, men det är ändå 52 matcher som ska spelas, säger Olausson och tillägger sedan:

– Vår inställning ska vara att det här vilken match som helst. Vi ska göra det som vi ska göra i 52 omgångar.

...eftersom det står lika många poäng på spel nu som i omgång 27...?
– Exakt. Det gäller från mediahåll med. Man får stänga ut det. Många bygger upp premiären, många tippar hit och dit. Säger att de ser bra ut och de ser dåliga ut. Någon gör försäsongstabeller. Men det är glömt nu och det är definitivt glömt när pucken släpps.

Är ni mer rutinerade spelare viktiga när det gäller att slappna av och våga spela ert spel? Ni har en del unga spelare i laget.
– Ja, att vi som varit med visar. Men samtidigt menar jag inte att man ska vara lugn med pucken och vara passiv. Vi ska spela det spel som vi är här för att göra. Alla har kontrakt av en anledning. Vi har haft en försäsong och folk har spelat till sig platser hit och dit. Det gäller att göra saker bra, precis som vi gjort de tre senaste matcherna. Det gäller att hjälpa varandra och vilja ha puck, inte åka och gömma sig. Där får vi gå i bräschen.

Efter fredagsträningen hade Luleå Hockey lite smått börjat scouta motståndaren Örebro. Men även här vill Olausson slappna av och att Luleå ska hålla sig till sitt:

– Jag har varit i klubbar där man fokuserat så fruktansvärt mycket på motståndarna att man bara åker och tänker på det. Det blir lätt att man tänker: "Han är så bra, och han är så bra". Vi ska fokusera på vårt och lita till att när vi spelar på topp så vinner vi matcher. Ska vi förlora så måste de vara fruktansvärt bra.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6752
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Simon90 fre 15 sep 2017, 22:39

Tackar tackar! Smile

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LulefanGBG lör 16 sep 2017, 11:24

Vettig hållning från Ola.

Tror att han som kapten kan bli ett riktigt lyft för Luleå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jonken fre 29 sep 2017, 20:59

Någon som kan förmedla artiklarna från tidningarna -när Joonas Jalvanti landade på Kallax?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear fre 29 sep 2017, 21:33

ISHOCKEY Det blev en snabb affär. Under fredagskvällen landade finländaren Joonas Jalvanti på Kallax och om allt går som det ska gör han debut mot Linköping.

Vid 19:30-tiden på fredagskvällen äntrade Joonas Jalvanti ankomsthallen på Luleå airport. Där möttes han upp av Luleå Hockeys general manager Stefan "Skuggan" Nilsson.

– Det är kul att vara här. Det var tajt mellan flygtiderna och min första flygning blev försenad så det var inte säkert att jag skulle hinna med den andra hit. Det blev lite körigt men jag lyckades, säger Jalvanti som tog sin trunk, sina klubbor och hoppade in i Nilssons bil för att direkt åka till Coop Norrbotten Arena och träffa huvudtränaren Thomas "Bulan" Berglund för att gå igenom de taktiska bitarna.

– Det är full fart, säger Jalvanti.

Under lördagsmorgonen ska finländaren läkarundersökas och om allt går vägen gör han debut på eftermiddagen då Linköping kommer på besök.

Luleå Hockey valde att förstärka backsidan då Christian Jaros kommer stanna kvar i Nordamerika för spel i AHL och Jan Sandströms skada håller honom borta från spel.

Jalvanti kommer närmast från spel med Jokerit i KHL. 29-åringen spelade 38 matcher med klubben i fjol, men det blev bara två matcher den här säsongen innan kontraktet bröts.

– Det har inte varit lätt då jag inte fått så mycket speltid. Jag vill spela mer och kände mig inte nöjd med min situation. Jag vet inte om jag hade kunnat göra något annorlunda. Jag gjorde mitt bästa men det räckte inte i det laget. Jag är glad att Luleå gav mig den här chansen och nu ska jag visa vad jag går för.

Stefan "Skuggan" Nilsson:

– Det känns väldigt bra. Vi har sökt en tvävägsback som är mer inriktad på försvarsspel som vi alltid vet vad vi får av byte efter byte. Det känns extremt roligt att det kunde lösa sig med Joonas, säger Nilsson.

Jalvanti har spelat i SHL tidigare. Under två säsonger (2014–2016) tillhörde backen Örebro och han gillar spelsättet i den svenska högstaligan.

– Jag gillar ligan och vet hur lagen spelar. Luleås spelstil passar mig och jag hoppas att jag får förtroende. Jag vill visa alla att jag kan lira och bidra till att vi vinner – det är det viktigaste. Det här känns intressant och som en nystart för mig.
Vad vet du om laget?

– Inte så mycket. Övergången gick jättefort. Jag har tittat på matchen mot HV71 och försökt lära mig hur laget spelar. Jag känner Joey Hishon då vi spelade tillsammans i Jokerit så vi har skickat sms till varandra. Jag vet inte så många andra spelare i laget.

Hishon säger att du är en skojig kille.

– Jasså? Haha, ja lite kanske. Jag ser fram emot att spela med honom igen. Han är en bra kille och vi kom bra överens i Jokerit.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6752
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Norrlandstoken lör 30 sep 2017, 08:11

Luleå måste ju få fart på Petter också. Funkade inte kemin mellan Petter & Hedman rätt fint förra året. Var det tillsammans med Falk eller Laggen de hade en bra streak?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Snattran lör 30 sep 2017, 10:25

Norrlandstoken skrev:Luleå måste ju få fart på Petter också. Funkade inte kemin mellan Petter & Hedman rätt fint förra året. Var det tillsammans med Falk eller Laggen de hade en bra streak?

Petter-Falk-Hedman var det

Snattran

Antal inlägg : 6
Join date : 15-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jonken sön 08 okt 2017, 12:07

Uppskattar alla låsta articklar ni hittar om Kovacs ankomst till Luleå Hockey.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken mån 16 okt 2017, 15:14

http://kuriren.nu/sport/luleas-gladjebesked-backen-redo-for-spel-nm4668821.aspx

Luleås glädjebesked: Backen redo för spel:

Skrivet av Mimmi Åkerlund.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 33
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av hokkzorz mån 16 okt 2017, 19:33

Trist för Grahn, men förra matchen gjorde han en hel del riktigt dåliga grejjor. Hans tid kommer.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman mån 23 okt 2017, 12:57

Dagens tyck till om vad du vill samt fakta om juniorer i SHL.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Skyrma16

Pelle Johansson: "Luleå Hockey har inte hållit sitt löfte, verkligheten blev en annan än den som klubbledningen lovade inför säsongen".

"Luleå Hockey hade en bedrövlig säsong i fjol och efter den lovade vd och tillträdande sportchefer att nu skulle föreningen tillbaka till grunderna. Stefan Enboms första ord i varje konversation har varit ”utvecklingskraft” och med nästan två femmor juniorer i truppen såg det ut som att klubben faktiskt skulle satsa på egenutvecklad talang.

Men verkligheten blev en annan.

Det var full omgång i torsdags, så jag roade mig med att gå igenom de spelare som fick förtroendet i SHL. Ha dock i åtanke att siffrorna kan ljuga en del, det här är blott en stickprovskontroll tidigt under säsongen.

Luleå Hockey hade två juniorer, Isac Lundeström och Filip Gustavsson, med till match. Det är inte en dålig notering, inte alls, det var sex lag – Karlskrona, Linköping, Örebro, Rögle, Malmö och Mora – som hade färre juniorer ombytta.

Men: I en verklighet där klubben varit extremt tydlig med – och till och med, kan man argumentera, slagit sig för bröstet en smula – att man ska satsa på egna juniorer står siffran ändå ut som en rejäl elefant i ett mycket litet rum.
Låt oss prata om den.

Inför säsongen skrev Luleå Hockey a-lagskontrakt med nio stycken talangfulla ungdomar, men Einar Emanuelsson och Oscar Masiello – som lånats ut till Björklöven – är inte juniorer längre. Av de sju är det nu bara Isac Lundeström som spelar regelbundet. Kim Johansson har lånats ut till Västervik, Oscar Masiello till Björklöven, Anton Toolanen till Boden, Linus Nässén spelar juniorhockey i Kanada och Axel Levander sprutar in poäng för Piteå. Filip Gustavsson får sina matcher i Joel Lassinanttis skugga och Viktor Grahn finns förvisso fortfarande kvar i klubben – men har inte varit ombytt sedan Janne Sandström, 40, kom tillbaka från sin skada. Ett tydligare exempel än så på vad som är viktigast just nu får ni knappast.

Sedan Sandström kom tillbaka har Luleå vunnit två av tre matcher och sett betydligt lugnare i egen zon. Den ärrade veteranen spelar inte många minuter varje match men han gör det med ett lugn och en intelligens som ingen av Luleås juniorbackar hittills klarat av. Det är inte fel att låta Sandström göra sitt jobb – det finns 15 miljoner skäl till att det är rätt.

Kommande säsong träder det nya tv-avtalet i kraft och oavsett vad man tycker om det så är det av yttersta vikt att inte åka ur SHL just i år. Det finns inget utrymme för chansningar, halvmesyrer eller ens spelarutbildning. Detta var naturligtvis Luleå Hockey-ledarna högst medvetna om redan innan säsongen – men såg en chans att skapa lite positivt drag kring föreningen. Inget fel med det, men låt oss åtminstone vara ärliga med varandra kalla saker vid dess rätta namn.

Juniorerna har testats. De har visat sig inte hålla måttet. Nu är det viktiga vad som händer framöver.

Sanningen är att exceptionella talanger – som Lundeström, Emanuelsson och Gustavsson, eller Kukan, Jaros eller Nilsson före dem – alltid kommer att få chansen. Det som avgör en klubbs framgångar inom juniorutveckling är något helt annat: Vad som händer med de andra. Jag hoppas verkligen att klubben har regelbunden kontakt, både med spelarna som lånats ut och med deras respektive tränare, och inte lämnar dem vind för våg i allsvenskan eller division I.

Det går utmärkt att ta en lite längre väg till SHL, när jag såg Christian Jaros skämma ut sig i sin första match i Asplöven för ett par år sedan kunde jag inte tro att han skulle bli Luleås bästa back några månader senare.

Det gäller dock att Luleå Hockey hjälper till med den utvecklingen – då blir den både snabbare och mer sannolik".

FAKTA

Juniorer

Luleå HF

Luleå

Juniorer: Isac Lundeström, Filip Gustavsson.

Stålmän från närområdet: Karl Fabricius, Johan Forsberg, Jan Sandström, Johan Harju, Petter Emanuelsson, Joel Lassinantti.

Stålmannen





Karlskrona

Juniorer: -.

Spelare från närområdet: Bobo Peterson, Joel Kellman, Johannes Jönsson, Marcus Paulsson, Carl Persson.

Djurgården

Juniorer: David Bernhard, Marcus Davidsson, Axel Jonsson-Fjällby.

Spelare från närområdet: Adam Reideborn, Alexander Falk, Tom Nilsson, Jesper Pettersson, Niclas bergfors, Jonathan Davidsson, Andreas Engqvist, Henrik Eriksson, Patrik Lundh, Gustav Possler, Calle Ridderwall, Lukas Vejdemo.

Skellefteå

Juniorer: Simon Krekula, Linus Lindström, Tim Söderlund.

Spelare från närområdet: Gustaf Lindvall, Joakim Lindström, Adam Pettersson, Filip Berglund, Per Lindholm, Andreas Wingerli.

Linköping

Juniorer: Fredrik Karlström.

Spelare från närområdet: -.

HV71

Juniorer: Erik Brännström, Isac Brännström, David Gustafsson, Filip Svenningsson.

Spelare från närområdet: David Ullström, Jonas Gunnarsson, Lawrence Pilut, Alexander Ytterell, Anton Bengtsson, Mattias Tedenby.

Örebro

Juniorer: Glenn Gustafsson.

Spelare från närområdet: Gustav Backström.

Brynäs

Juniorer: Marcus Westfält, Alexander Bjurström.

Spelare från närområdet: Felix Sandström, Johan Alcén, Jacob Blomqvist, Linus Ölund, Marcus Ersson.

Rögle

Juniorer: Mathias From.

Spelare från närområdet: Ted Brithén, Daniel Sylwander.

Färjestad

Juniorer: Rasmus Asplund, Oskar Steen, Fabian Zetterlund.

Spelare från närområdet: Anton Grundel, Stefan Steen, Joakim Nygård, Linus Persson, Per Åslund.

Växjö

Juniorer: Elias Pettersson, Jonas Röndbjer.

Spelare från närområdet: -.

Malmö

Juniorer: Oscar Eklind.

Spelare från närområdet: Christopher Nihlstorp, Oscar Ahlsenfelt, Jens Olsson, Robin Alvarez, Kim Rosdahl.

Mora

Juniorer: -.

Spelare från närområdet: Robin Johansson, Thomas Skogs, John Persson, Alexander Hilmerson.

Frölunda

Juniorer: Rasmus Dahlin, Filip Westerlund, Lias Andersson, Carl Grundström.

Spelare från närområdet: Kristoffer Gunnarsson, John Nyberg, Sebastian Stålberg, Pontus Widerström.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lulefan tis 14 nov 2017, 18:41

https://login.ntm.eu/pren/default.aspx?sn=NK&meter=true&action=completerequest&redirect=http%3a%2f%2fwww.kuriren.nu%2fsport%2f100-hockey%2flulea-hockey-tranaren-attackerad-klubben-har-anmalt-pahoppet-nm4692881.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.kuriren.nu%2finc%2feprencallback.aspx

Någon med plus?

Lulefan

Antal inlägg : 2246
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av rasbiologen tis 14 nov 2017, 19:44

Luleå Hockey-tränaren attackerad – påhoppet anmält
ISHOCKEY En ledare anser att tränaren bara fått medial uppmärksamhet på grund av att hon är kvinna – och vill stoppa hennes medverkan på träningar.

Luleå Hockey har skickat in en anmälan till Arbetsmiljöverket.

En kvinnlig ledare i klubben ska ha blivit påhoppad av en ledare anställd av annan arbetsgivare.

Händelsen ska ha skett i Coop Norrbotten Arenas B-hall den 19 oktober.

Den kvinnliga ledaren ska enligt anmälan ha inlett ett samtal med ledaren om hur man ska lägga upp framtida ispass.

Då ska ledaren ha varit upprörd och pratat med arg och nedsättande ton.

"Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X (kvinnliga ledaren) ... och att X upplever samtalet som hotfullt och kränkande", skriver man i anmälan.

Ledaren ska ha sagt saker som "enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna" och att så länge L får bestämma kommer den kvinnliga ledaren inte att få vara med på träningarna.

Urban Wikberg, junioransvarig i Luleå Hockey, står som anmälare.

– Det är ett personalärende så jag kan inte uttala mig speciellt mycket eftersom det är under utredning. Jag som chef är ansvarig för att det ska bli anmält.

Var ligger det i utredningen?

– Vi försöker utreda vad som har hänt och ha en handlingsplan på vad vi ska göra.

Wikberg vill inte säga var ledaren är anställd.

– Jag kan inte uttala mig. Personen är inte anställd av oss.

Var det i samband med en träning?

– Det var i samband med att hon var i B-hallen, sen om det var under träning eller inte kan jag inte säga.

Finns det något du kan säga?

– Det är olyckligt det som har inträffat, det måste jag säga. Jag står ju på min anställdes sida i det här fallet.

Sport
TIPSA LOKALT SPORT SENASTE
EXTRA!
Olycka vid Lulsundet – bil voltade
Bild: Håkan Stridblom | B-hallen.
Bild: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Bild: Håkan Stridblom | B-hallen.
Bild: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Bild: Håkan Stridblom | B-hallen.
Bild: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Bild: Håkan Stridblom | B-hallen.
Luleå Hockey-tränaren attackerad – påhoppet anmält
ISHOCKEY En ledare anser att tränaren bara fått medial uppmärksamhet på grund av att hon är kvinna – och vill stoppa hennes medverkan på träningar.

Sofie Lundström13:36 | 2017-11-14
Luleå Hockey har skickat in en anmälan till Arbetsmiljöverket.

En kvinnlig ledare i klubben ska ha blivit påhoppad av en ledare anställd av annan arbetsgivare.

Händelsen ska ha skett i Coop Norrbotten Arenas B-hall den 19 oktober.

Artikelbild
BILD: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Den kvinnliga ledaren ska enligt anmälan ha inlett ett samtal med ledaren om hur man ska lägga upp framtida ispass.

Då ska ledaren ha varit upprörd och pratat med arg och nedsättande ton.


"Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X (kvinnliga ledaren) ... och att X upplever samtalet som hotfullt och kränkande", skriver man i anmälan.

Ledaren ska ha sagt saker som "enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna" och att så länge L får bestämma kommer den kvinnliga ledaren inte att få vara med på träningarna.

Urban Wikberg, junioransvarig i Luleå Hockey, står som anmälare.

– Det är ett personalärende så jag kan inte uttala mig speciellt mycket eftersom det är under utredning. Jag som chef är ansvarig för att det ska bli anmält.

Var ligger det i utredningen?

– Vi försöker utreda vad som har hänt och ha en handlingsplan på vad vi ska göra.

Wikberg vill inte säga var ledaren är anställd.

– Jag kan inte uttala mig. Personen är inte anställd av oss.

Var det i samband med en träning?

– Det var i samband med att hon var i B-hallen, sen om det var under träning eller inte kan jag inte säga.

Finns det något du kan säga?

– Det är olyckligt det som har inträffat, det måste jag säga. Jag står ju på min anställdes sida i det här fallet.

FAKTA
Anmälan

Den kvinnliga ledaren (X), anställd av Luleå Hockey, försöker starta ett samtal med ledaren (L), anställd av annan arbetsgivare, om hur man ska lägga upp framtida ispass.

L är upprörd och pratar med arg och nedsättande ton.

Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X baserat på kompetens, roll i föreningen, roll på skolan, maktposition, framgångar och kön och X upplever samtalet som hotfullt och kränkande.

L säger bland annat:

– Att de klarade sig bättre utan X förra veckan när hon var sjukskriven

– Att de har lika mycket om inte mer kunskap än X och att hennes närvaro är överflödig

– Att föreningens framgångar de senaste 7 åren inte är tack vare X och att de hade gjort det bättre själva

– Att enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna

– Att X bara är deltidsanställd och därför inte har rätt att vara på isen

– Att X från och med nu inte kommer få tid på träningarna så länge L får bestämma.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1355
Join date : 12-09-13
Age : 36
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad tis 14 nov 2017, 19:47

Men vilka ärkenötter det finns!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11167
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Högljudd tis 14 nov 2017, 20:31

Osten vs Blomqvist?
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman mån 20 nov 2017, 19:15

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Sugen-10
Bild och text: Håkan Stridblom | Sugen. Daniel Sondell ser fram mot derbyt där en av hans före detta klubbar står som motståndare.

Sondell: "Ett jättetufft beslut att ta"
Våren 2006 var han med och spelade upp Skellefteå i SHL – nu står han på andra sidan för första gången i ett derby mellan Luleå och Skellefteå.

Året innan avancemanget hade Daniel Sondell gjort den känsliga flytten från Björklöven till Skellefteå. Vilket inte sågs med blida ögon i Umeå.

– Det var såklart ett jättetufft beslut att ta. Det är klart att det var reaktioner som var lite både och, men givetvis var det speciellt att en lövenspelare gick till Skellefteå. Det handlar om känslor precis som det ska göra, säger Sondell.

När övergången blev ett faktum spelade Björklöven och Skellefteå i allsvenskan, men det blev bara en säsong där då Saik tog steget upp i SHL redan under Sondells första säsong i norra Västerbotten.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Kanslo10BILD: Håkan Stridblom | Känslor. När Daniel Sondell beskriver övergången från Björklöven till Skellefteå så är känslor ett ord som dyker upp. Nu ställs han tillsammans med sin nuvarande klubb, Luleå, i ett derby mot just Skellefteå.
– Helt klart bland det roligaste jag har upplevt på en is. Det är ett riktigt fint minne och jag kommer ihåg att vi mötte Bofors på bortaplan i sista omgången.

Nu har det gått drygt tio år sedan han lämnade Skellefteå och Sondell tror inte att tiden där kommer att vara en faktor i tisdagens derby.

– Det är så många år sedan jag var där, sedan är det klart att det ändå blir lite speciellt. Derby är alltid derby.

Har din tid i Skellefteå ingen betydelse inför derbyt?

– Nej absolut inte, det är väl bara en (Pontus Petterström reds. anm.) kvar i laget från då. Därför blir det väl som vilket derby som helst.

Vad ser du mest fram mot i matchen?

– Det ska bli kul med ett derby där det är mycket folk på läktarna och gott om känslor på isen, förklarar Sondell.

Just nu skiljer det bara två poäng mellan lagen, till Skellefteås fördel, formässigt så ser väl Luleå Hockey aningen vassare. Skellefteå har på de senaste matcherna tre segrar och två förluster medan Luleå har fyra segrar och bara en enda förlust.

– Jag tycker att det har känts bra under en längre tid. Visst senast nere i Mora (2–3-förlust) var väl inget vidare, men här på hemmaplan har vi varit riktigt bra.

Vad kommer vi få se för matchbild?

– Skellefteå är ett bra lag och det kommer att krävas att vi har fullt påslag i såväl fötter som huvud. Det kommer antagligen att gå undan ute på isen, säger Sondell.

Vad talar för Luleå?

– Att vi är svårslagna här hemma.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Tillba10
Tillbaka. Einar Emanuelsson kommer enligt tränare Thomas Berglund att spela derbyt mot Skellefteå. Förlusten senast innebär att Thomas Berglund vill se ett betydligt bättre Luleå i derbyt.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Tillba11

Lagkapten Niklas Olausson är också spelklar för derbyt.
Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Glodhe10

Anton Hedman har under säsongen gjort tre mål totalt. de två senaste har kommit i de två senaste matcherna.

Är det du som blir det hemliga vapnet mot Skellefteå?

– Nä det tror jag inte. Att jag har gjort mål i två matcher i rad handlar väl mer om att jag har fått mer speltid, förklarar Hedman.

När Luleå Hockey förlorade mot Mora senast var det ett kraftigt decimerat lag som man ställde på isen. Nu är några av de som saknades då tillbaka.

Forwardskvartetten Niklas Olausson, Einar Emanuelsson, Petter Emanuelsson och Joey Hishon saknades alla när Luleå förlorade med 2–3 borta mot Mora. Nu är hälften av dem tillbaka i spel.

– Det stämmer att Einar (Emanuelsson) och (Niklas) Olausson är spelklara till matchen, konstaterar tränaren Thomas "Bulan" Berglund.

Manfallet inför matchen i Dalarna innebar också att Luleå Hockey valde att sätta upp backen Ryan Johnston som forward vilket antagligen inte blir fallet i derbyt.

– Det är din gissning, men givetvis finns det saker som pekar på att han återgår till sin ordinarie backplats, skrattar Berglund.

Mot Mora saknades också backen Pontus Själin och även om Själin var med på träningen så verkar det inte som om att backen är tillbaka till derbyt.

Nu väntar säsongens första derby mot Skellefteå och det är med delade känslor som Berglund ser fram mot matchen.

– Det ska bli kul att det är derby nu. Det är en speciell match – men ändå bara en match av 52. Det handlar om att ta tre poäng och inget annat samtidigt som inramningen gör att du jäkligt gärna vill vinna just den matchen, säger Berglund och fortsätter:

– Vi vill ju studsa tillbaka för senast mot Mora så fanns det mycket i övrigt att önska.

Som vad då?

– Vi gjorde inte jobbet fullt ut i grunderna och jag vet att vi kan så mycket bättre. Nu vill jag att vi håller oss till våran matchplan.

Einar Emanuelsson har dragits med en krånglande muskel och den skadan är inte helt läkt ännu. Emanuelsson tränade under måndagen och han konstaterade kort efter träningen att:

– Det känns bra eller bättre i alla fall.

Är det en ny skada, eller?

– Nej det är samma muskel som spökar, säger Emanuelsson.

Hur visar sig problemet med muskeln?

– När jag blir trött så blir jag kraftlös. Det är ganska viktigt att du känner att du kan gå för 100 procent när du spelar.

Emanuelsson har ett förflutet i Skellefteå och han erkänner att suget att spela mot sitt gamla lag är ganska stort.

– Det är alltid roliga matcher mot Skellefteå och även om jag försöker tänka långsiktigt när det handlar om skadan så spelar det givetvis roll att det är ett derby  bounce

Luleå HF
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman ons 22 nov 2017, 14:45

Henrik Danielsson norrbotten media rapporterar senaste nytt

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Jan-sa10
Beskedet: Luleå Hockeys veteran missar derbyt

Luleå Hockeys veteranback Jan Sandström missar torsdagens bortamatch mot Skellefteå AIK. "Är det några matcher man vill spela så är det just de mot Skellefteå", säger han.

Jan Sandström tvingades kliva av när Luleå Hockey förlorade med 1–3 i tisdagens derby mot Skellefteå.

Skadan gjorde sig påmind även under onsdagen.

Därför var 39-åringen inte med på lagets isträning.
– Nej, det var jag inte. Jag klev ju av i går också. Det finns inte så mycket mer att säga, säger Sandström.

Hur ser du på torsdagens bortamatch mot Skellefteå?
– Det blir inget spel för mig.

Tråkigt.
– Ja, är det några matcher man vill spela så är det just de mot Skellefteå. Det är speciella matcher som är extra roliga. Det är klart att det är surt.

Jan Sandström har bara spelat nio SHL-matcher den här säsongen. En skada har förstört delar av säsongsinledningen.

Är det samma skada som förut eller är det något helt nytt?
– Det är inte något helt nytt, det kan jag inte påstå. Det är lite struligt, men det ska väl gå över det också.

Även Joey Hishon och Petter Emanuelsson ser ut att missa höstens andra match mot Skellefteå.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Joey-h10

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 F4d67010
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman tor 23 nov 2017, 14:25

Håkan Stridblom Norrbotten media rapporterar inför derbyt

Snöstormen påverkar derbyt: "Vi vill vara på den säkra sidan"

Vädret utmed kusten har väl knappast undgått någon. Skolor stänger och lokaltrafiken funderar i banor på att ställa bussarna – nu visar det sig att även Luleå Hockeys uppladdning inför SHL-derbyt mot Skellefteå i Skellefteå kommer att påverkas.

– Det stämmer. Vi kommer att åka en timme tidigare från Luleå för att vi vill vara på den säkra sidan. Vi vet att det kommer ta tid att köra ned till Skellefteå, men nu åker vi halv tre och då räcker det, säger Luleås tränare Thomas "Bulan" Berglund.

Det står också klart att Viktor Grahn ersätter Jan Sandström i kvällens drabbning i övrigt kommer truppen vid 17:00.

Läser nu att supporterbussarna inte kommer köra!  Crying or Very sad Efter samråd med bussbolaget så har det tyvärr tagits beslut att ställa in resan till Skellefteå. Även om man skulle åka tidigare från Delfinen så är det överhängande risk att inte komma i tid till matchen om man överhuvudtaget tar sig dit.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LubosC ons 27 dec 2017, 10:16

Någon som har plus på Aftonbladet och vill dela med sig av artikeln med Jonte Hedström?
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 470
Join date : 12-01-22
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Hankburger ons 27 dec 2017, 22:02

LubosC skrev:Någon som har plus på Aftonbladet och vill dela med sig av artikeln med Jonte Hedström?

Mestadels Jonte som sitter och spyr ur sig hur Osten behandlat honom med illa... samma visa man hört femton gånger tidigare. Nu ska tydligen Osten ha mordhotat honom.. Vet inte var man ska ställa sig i denna fråga. På ena sidan står Osten som är känd för sitt hetsiga humör men på andra sidan står en bitter spelare som dels inte riktigt kan hålla sig till samma historia och som gör allt för att beskylla Osten för sin karriärs nedgång. I en bok skriven av Fahlman.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Taabe tor 04 jan 2018, 07:42

LubosC skrev:Någon som har plus på Aftonbladet och vill dela med sig av artikeln med Jonte Hedström?

Jonathan Hedström:
Taabe
Taabe

Antal inlägg : 283
Join date : 15-09-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Taabe tor 04 jan 2018, 07:44

http://mobil.kuriren.nu/sport/100-hockey/luleastjarnan-om-framtiden-vi-pratar-nm4732407.aspx

Någon som kan dela?
Taabe
Taabe

Antal inlägg : 283
Join date : 15-09-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders tor 04 jan 2018, 09:59

Taabe skrev:http://mobil.kuriren.nu/sport/100-hockey/luleastjarnan-om-framtiden-vi-pratar-nm4732407.aspx

Någon som kan dela?
Spoiler:

Blinders

Antal inlägg : 5192
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders sön 07 jan 2018, 16:34

Luleå Hockeys sportchef: "Vi har inget utrymme"
ISHOCKEY Luleå Hockey har en lång frånvarolista. Nu berättar klubbens general manager om läget. "Vi är i en ekonomisk situation också", säger Stefan "Skuggan" Nilsson.


Jimmy Stålnacke16:05 | 2018-01-07
Målmaskinen Patrick Cehlin, den tilltänkte topp två-centern Joey Hishon och backveteranen Janne Sandström har stått på Luleå Hockeys skadelista under en längre tid.

I de två senaste matcherna har även passningsgeniet Niklas Olausson och viktige defensive backen Joonas Jalvanti saknats, samtidigt som Isac Lundeström och Filip Gustavsson varit på JVM.

Ett tufft läge för Luleå Hockey, som dessutom förlorat de tre senaste matcherna.

Nu ger general managern Stefan "Skuggan" Nilsson sin syn på truppläget och eventuella värvningar.

– Man följer hela tiden laget och situationen vi är. Så det är klart att det har varit – och fortfarande är – en lite bekymmersam situation just med skadesituationen, men vi är ändå positiva till att några av killarna är på väg tillbaka, säger "Skuggan" och tillägger:


– Så just nu är det inte så att vi är nära att ta in folk. Det är det inte.

Niklas Olausson aviserade efter lördagens match att han hoppas göra comeback redan i nästa omgång mot Malmö på bortais.

Den sportsliga ledningen har också fått positiva signaler kring skadeläget.

– Vi är ändå positiva till att nån av killarna ska kunna vara tillbaka redan på torsdag. Sen finns det inga garantier, det är ju skador och man vet aldrig hur de svarar på det på träning och så. Men det är ändå goda rapporter på några av dem.

Sen är ju transferfönstret öppet ända till 15 februari.

– Så är det ju. Men vi är i en ekonomisk situation också. Vi har inget utrymme att ta in någon utan att det frigörs utrymme. Då ska det vara att det är nån spelare som faller på nån försäkring så att säga och inte kan spela resten av säsongen. Annars har vi inte något ytterligare utrymme från budgeten, utan då är det laget vi har nu som ska slutföra säsongen. Så är vår situation.

Är det efter tre månader som Försäkringskassan kickar in?

– Efter 90 dagars sjukfrånvaro får vi täckning på lönedelen som vi ska stå för, men vi har förhoppningar om att det inte ska bli några 90 dagar på nån av killarna och att de ska komma tillbaka till spel innan dess.

Blinders

Antal inlägg : 5192
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad sön 07 jan 2018, 17:24

Ingen sugar coating direkt.
Jag gillar inte det jag läser, men jag gillar att han säger det.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11167
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman mån 08 jan 2018, 08:37

Bosse Lundkvist i dagens Piteå-tidning


"Luleå och Skellefteå fortsätter att sjunka i SHL-tabellen. Båda lagen vann skottstatistiken klart mot helgens motståndare i hemmahallarna. Luleå nollades av Örebro och ett par timmar senare föll Skellefteå tungt mot Linköping. 


Att Luleå utan Niklas Olausson, Isak Lundeström och Patrick Cehlin förlorar mot Örebro är inte så mycket att tjoa om. Inte heller att Skellefteå utan ett halvdussin av sina avstängda, skadade och JVM-upptagna forwardar förlorar mot Linköping. 


Futtiga tre SAIK-poäng av femton möjliga mot Rögle, Luleå, Malmö, Mora och Linköping är dock tolv förlorade mot lag som parkerade på tabellens undre halva inför matcherna. 


Tvivelsutan måste båda SHL-lagen i norr få tillbaka några av sina frånvarande lirare så snabbt som möjligt. Skellefteå och Luleå lär hur som helst spela play in om ett par månader".


http://www.pt.se/sport/fallhojden-blir-storre-for-stjarnorna-10741315.aspx
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Hankburger ons 10 jan 2018, 03:39

Jokerman skrev:Bosse Lundkvist i dagens Piteå-tidning


"Luleå och Skellefteå fortsätter att sjunka i SHL-tabellen. Båda lagen vann skottstatistiken klart mot helgens motståndare i hemmahallarna. Luleå nollades av Örebro och ett par timmar senare föll Skellefteå tungt mot Linköping. 


Att Luleå utan Niklas Olausson, Isak Lundeström och Patrick Cehlin förlorar mot Örebro är inte så mycket att tjoa om. Inte heller att Skellefteå utan ett halvdussin av sina avstängda, skadade och JVM-upptagna forwardar förlorar mot Linköping. 


Futtiga tre SAIK-poäng av femton möjliga mot Rögle, Luleå, Malmö, Mora och Linköping är dock tolv förlorade mot lag som parkerade på tabellens undre halva inför matcherna. 


Tvivelsutan måste båda SHL-lagen i norr få tillbaka några av sina frånvarande lirare så snabbt som möjligt. Skellefteå och Luleå lär hur som helst spela play in om ett par månader".


http://www.pt.se/sport/fallhojden-blir-storre-for-stjarnorna-10741315.aspx

Haha. När Luleå mötte SAIK var man inte på "Tabellens nedre halva" utan man var på sjunde plats av fjorton lag. Man låg alltså per definition i mitten. Däremot är jag inte förvånad att PTs lallare till journalister skrev något liknande. Wink

Puckad skrev:Ingen sugar coating direkt.
Jag gillar inte det jag läser, men jag gillar att han säger det.

Samma här. Däremot är det något väntat. I år har det från dag varit klart att denna säsong är till för att få ihop ekonomin.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Blinders tis 23 jan 2018, 14:18

Hishon: "Varje dag har känts som ett lotteri"
ISHOCKEY Han är på is igen och hoppas kunna vara tillbaka i spel om några veckor. Nu berättar Luleå Hockey-centern om skadediagnosen som gett rehabiliteringen ett lyft. "Det har blivit mycket bättre sen vi upptäckte det här", säger Joey Hishon.


Jimmy Stålnacke14:08 | 2018-01-23
Bortamötet med Karlskrona i slutet av oktober blev den nionde raka matchen som Joey Hishon, 26, kom till spel i.

Sen började problemen för Luleå Hockeys kanadensiske centern.

Han missade tre matcher, spelade två, missade tre, spelade en, missade fyra och spelade en igen.

Den där sista var mot HV71 på bortaplan fem dagar innan jul.

Sen dess har 26-åringen stått på skadelistan.


Nu är Joey Hishon tillbaka i isträning.

Under tisdagen gjorde han sitt tredje pass iförd vit tröja, vilket innebär att han inte är tacklingsbar.

– Jag känner mig definitivt mycket bättre nu. Det går framåt och förhoppningsvis är jag tillbaka i spel om några veckor, säger Joey Hishon innan han fortsätter:

– Vi har en plan nu där vi jobbar hårt med att bygga upp min kondition och få mig i matchform så att jag kan tillföra något till laget när jag kommer tillbaka.

Hishon tillägger:

– Vi får också se hur min kropp reagerar, om några problem dyker upp eller så. Men hittills känns det riktigt, riktigt bra. Nu blir det några dagar till utan kroppskontakt – sen, om allt fortsätter att gå bra, får vi ta ett beslut om hur vi går vidare.

Joey Hishon berättar att rehabiliteringen har börjat ge effekt sen de hittade det som mest troligt har varit problemet hela tiden.

Men vägen dit har varit svår.

– Det har varit riktigt komplicerat. Först trodde vi att det var min nacke, sen kände vi lite grann "kanske det är en hjärnskakning, kanske det är min nacke". Vi kunde inte riktigt komma fram till vad det var – men efter lite tester kom de fram till att jag har ett diskproblem i övre delen av ryggen. Det kan vara orsaken till smärtan i nacke och huvud, säger Hishon och utvecklar:

– Det var riktigt bra att de hittade det. Inte bara för behandlings skull utan också mentalt för mig – att jag vet att det kanske inte är mitt huvud utan något från ryggraden. Det är definitivt mer positivt och det är utifrån det vi arbetar nu i rehabiliteringen. Det är också det enda jag har sett positiva resultat av.

Kanadensaren har haft hjärnskakningar tidigare i karriären, bland annat missade han hela säsongen 2013/14 på grund av sviterna från en sådan.

Den här gången har inte symptomen varit som då – och det var också det som fick honom att misstänka att det kan röra sig om en annan skada.

– Senast jag hade en hjärnskakning försvann aldrig symptomen, utan de var alltid där. Nu har det inte varit så. Jag har försökt förklara för folk att varje dag har känts som ett lotteri, att jag inte vet hur det kommer att kännas när jag vaknar, säger Hishon.

Sen tillägger Hishon snabbt:

– De har sagt att det låter mer som en nack- eller ryggskada och det har blivit mycket bättre sen vi upptäckte det. Jag har gjort övningar för att få disken att gå tillbaka och förhoppningsvis kan vi arbeta bort det här nu.

Hur har det varit för dig att inte kunna spela på ett tag?
– Jag älskar hockey och jag älskar att se på hockey – men det blir frusterande att sitta vid sidan om och se mina lagkamrater kämpa så hårt de kan varje dag. Det är så klart inte kul, utan jag vill vara på isen och försöka vinna hockeymatcher tillsammans med dem, säger Hishon.

Blinders

Antal inlägg : 5192
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad tis 23 jan 2018, 14:24

Bra med den öppenheten!
Hoppas ordnar sig snart.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11167
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Jokerman ons 31 jan 2018, 21:25

Jimmy Stålnacke: "Det avgör Luleå Hockeys slagstyrka"

Luleå Hockeys kommande lagbygge börjar klarna en aning. Min första analys: TV-pengarna kommer att ge en bredare trupp – och som vanligt landar bredd och framtid innan spets. Det sistnämnda lär vi få vänta på.

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 A13a1a10

Så här års är det ingenting som blir bekräftat inför kommande säsong – åtminstone inte om du följer SHL istället för schweiziska NLA, där värvningskorten är betydligt mer öppna än i Sverige.

Men som pusslet ser ut nu så ersätter Niklas Rubin NHL-flyktade Filip Gustavsson, Fredrik Styrman och David Lindquist är på väg in från allsvenskan och Expressens Johan "MrMadhawk" Svensson har avslöjat att Modotalangen Jesper Sellgren är klar för Luleå Hockey.

Dessutom har ju klubben många spelare på kontrakt.

Vad kan vi då utläsa av det här? Att Luleå Hockey inte kommer att tumma på inriktningen på den nya resan som klubben har inlett.

Styrman är från Kalix, han är rörlig på rören, otroligt seriös och rätt skicklig på att sätta igång spelet från bakplan. Lindquist är från Piteå, är en speldosa som kan spela både center och ytter och som är svår att få grepp om för motståndarlagen.

Jesper Sellgren gjorde ett starkt JVM och går en fin framtid till mötes.

Örnsköldsvik ligger dessutom rätt högt upp i landet.

Niklas Rubin då? Förvisso söderifrån men han är en talang och passar således in via det.

Den här kvartetten har sina uppsidor, den här kvartetten lär inte äta en hel budget till frukost och den här kvartetten kommer utgöra mer bredd än spets, även om säkert några av dessa kan överraska likt Emil Larsson.

Sju utespelare ur årets trupp har utgående kontrakt och i min ekvation räknar jag med att Niklas Olausson och Isac Lundeström kommer att vara kvar.

Då återstår fem platser – men jag tror att det kommer vara fler luckor än så.

Räkna med nåt eller några utköp. Så blir det nästan alltid nuförtiden, dessutom känns det rätt logiskt när man tittar på Luleå Hockeys avtalssituation över kommande vinter.

Dessutom tror jag att SHL-trupperna kommer att växa när nu ytterligare TV-miljoner kommer att rulla in.

Så summa summarum: Det här ger en viss hint om hur Luleå Hockeys trupp kommer att se ut – men det säger inte allt.

Etablerad spets ska till exempel in. Som vanligt är det också det som i mångt och mycket kommer avgöra slagstyrkan, men kvaliteten på bredden kan också vinna mästerskap.

Men då krävs det ändå att man har spetsig spets.

Det är också det jag tror att Luleå Hockey letar på stjärnmarknaden.

OS-backen Erik Gustafsson har till exempel bekräftat för Norrbottens Media att norrbottningarna visat intresse och dörren för Linus Omark står alltid öppen.

De här två namnen visar vad sportchefsduon är på jakt efter i kvalitetsväg – och för att kunna värva spets som är spets krävs det att det frigörs pengar.

Det gör det via smarta allsvenska drag.

Sen ska man också lyckas locka till sig stjärnspetsen.

Men det lär dröja. Spelarna i den kategorin kan ha is i magen och vänta in det optimala förslaget.

Hittills tycker jag dock att Luleå Hockey har lagt en bra grund, men på nåt sätt är det ändå nu lagbygget börjar.

Spetsiga spetsen är som alltid allra tuffast att håva in.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Taabe ons 07 feb 2018, 08:24

http://mobil.kuriren.nu/sport/lulea-hockeys-ledarduo-avslojar-dromvarvningarna-nm4758588.aspx

Någon som kan dela?
Taabe
Taabe

Antal inlägg : 283
Join date : 15-09-07

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear ons 07 feb 2018, 08:56

Taabe skrev:http://mobil.kuriren.nu/sport/lulea-hockeys-ledarduo-avslojar-dromvarvningarna-nm4758588.aspx

Någon som kan dela?





Luleå Hockeys ledarduo avslöjar drömvärvningarna


Ishockey De har styrt Luleå Hockey som en duo i ett års tid. I en lång intervju berättar nu sportcheferna om arbetsfördelningen, uppbrottet med finska OS-spelaren, bygget av nästa års trupp och superprogrammet som gör det enklare att scouta spelare. De plockar också ut varsin drömvärvning.


Tisdag förmiddag. Klockan har precis passerat tio när Stefan ”Skuggan” Nilsson och Ulf Engman möter upp Sporten utanför herrlagets omklädningsrum.

I korridoren byter de några ord med Daniel Sondell innan hissen åker upp till våning fem i Coop Norrbotten Arena.

Där har sportcheferna sitt rum som de följer hemmamatcherna ifrån.

Det har precis gått ett år sen Stefan ”Skuggan” Nilsson lämnade rollen som huvudtränare och istället blev general manager tillsammans med Ulf Engman.

– De har varit mycket att sätta sig in i, mycket nytt så där. Men det är ett grymt spännande jobb och jäkligt kul. Det har känts bra så här långt men sen tar det tid innan man verkligen får se det vi har byggt. Man får med sig rätt mycket, det var många kontrakt färdiga och så här, säger Ulf Engman och Stefan Nilsson fyller i:


– Jag har i stort samma känsla. Vi hade inte så många avtal eller spelare att jobba in och det flöt på ganska bra inledningsvis. Sen har vi ganska tidigt den här säsongen börjat jobba med nästa års trupp och det har också flutit på på ett bra sätt. Sen är det som Ulf säger, det ärt mycket att sätta sig in i.

”Skuggan” fortsätter:

– Det är inte bara i detaljer att bygga herrlaget utan det är också mycket att organisera kring ungdoms- och juniorsida. Sånt kan jag känna att jag inte riktigt har hunnit med fullt ut – men vi kan inte göra allt, utan vi måste bygga på sikt och i rätt ordning.

Sportchefsduon har också under det här året arbetet med att modernisera Luleå Hockey och köpt in en hel del nya teknik.

– Vi jobbar kanske lite annorlunda än tidigare med kameror i taket som vi har på alla träningar, vi har ett scoutingprogram, ett annat program där vi scoutar spelare men där vi också får analyser på våra egna matcher med all den här moderna statistiken med corsi (skottförsök framåt och bakåt när en spelare är på isen) och alla de här bitarna, säger Engman.
Just sån här avancerad statistik, vad kan man använda det till?

– Det är ibland att kanske förstärka en bild som vi och tränarna redan har på en spelare eller ibland kanske se på ett annat sätt. När man ser en match får man ibland en känsla och bara av att se om den matchen kan ge en annan känsla och sen kan statistiken visa något helt annat, säger Ulf Engman och fortsätter:

– Då får man verkligen börja titta på vad den spelaren gör egentligen och vad han bidrar med. Man kan hitta både positivt och negativt, sen tar inte statistiken hänsyn till om man gör vissa extremt bra offensiva grejer eller när man gör grova misstag.

Stefan ”Skuggan” Nilsson:

– Vi tycker det är ett bra komplement. Det är inte så att vi tar statistiken som den korrekta sanningen, men den är bra att ha med sig. Det där programmet får vi också videoanalyser ifrån, så det är inte rent en pappersprodukt på det sättet utan vi får även videodelar som varit väldigt positivt för oss.

En fördel till som sportcheferna har i dag via de tekniska bitarna: De kan scouta spelare på ett helt annat sätt än tidigare.

– Man behöver inte sitta som förr och lägga 30 timmar på klippa ihop det, utan det är ihopklippt och man får bättre koll på dem. Det finns taggade byten på alla spelare i nästan hela Europa, så när vi får namn tar det en timme att se tre matcher med en spelare, säger Engman.

Det är ett lite modernare Luleå Hockey-tänk nu?
– De här programmen fanns inte tidigare och de hjälper väldigt mycket i vårt arbete. Både vi och tränarna har nytt av det. Det har varit ett bra inköp för oss, säger ”Skuggan”.
Hur ser er arbetsfördelning ut nu?
– Grovt är kanske jag mer sportsligt ansvarig. Ansvar kring junior- och A-lagsledare, utveckling och utbildning. Ulf har mer administrativt och har kontakten med agenterna.

Engman tillägger:

– Agenter, förhandlingar och sen ekonomin.

”Skuggan”

– Ja, det är väl den stora skillnaden. Sen är vi egentligen väldigt platta.

Engman:

– Vi sitter varje dag och nästan hela tiden i samma rum och diskuterar både laget som är nu och träningsformer och nästa års lag och så.
Är ni alltid överens?
– Nja, säger båda samtidigt.

Engman:

– Inte alltid, men rätt så överens. Vi har ganska samma syn.

”Skuggan”:

– Vi har aldrig blivit osams.

Engman:

– Nä, det har vi hållit oss ganska bra ifrån. Men det kommer säkert det också.

Sportcheferna har också ett nära samarbete med juniortränarna – för med den nya strategin är det viktigt att Luleå Hockey får upp spelare till A-laget från juniorleden.

Något som de har lyckats bra med den här vintern.

– Sen kommer vi kanske inte fortsätta precis som nu. Just nu är det väldigt många. Jag tycker att vi har fått för lite kredd för alla unga som har kommit upp jämfört med när Skellefteå hade sina unga och så där. Det är många nu som kommit från juniorledet och spelar rätt viktiga roller i A-laget. När Filip (Gustavsson) spelar har det varit fyra juniorer som verkligen spelat ordentligt och inte bara sitter och tuggar knopp. Det är något vi själva bör marknadsföra också, för det är rätt bra om man får det snacket i hockey-Sverige. Att Luleå släpper fram spelare, säger Engman och tillägger:

– Nu hör vi att det snacket börjat, framförallt nu när Nils (Lundkvist) kommit upp.

Förutom att Nils Lundkvist slagit igenom med dunder och brak så har Emil Larsson, som värvades från allsvenska Almtuna, fått sitt stora genombrott på SHL-scenen.

– Det kommer vara en otroligt viktig del för oss i kommande lagbyggen, att vi har en bra juniorverksamhet som utbildar de här unga killarna och att vi sen givetvis hittar talangfulla allsvenska spelare. Emil och Nils är ju extremfall i hur snabbt det kan gå och det är inte så att vi tror att det kommer vara så med alla spelare som kommer hit. Men när det väl sker är det otroligt roligt, säger Stefan Nilsson.
Är Emil Larsson den värvning som ni är mest nöjd med?
– Det måste man väl nästan vara. Samtidigt är (Niklas) Olausson lagkapten och leder laget och gör otroligt mycket också. Det är ändå några stycken som känns. Jag tycker Robin Kovacs också. Han kommer in sent och presterar jäkligt bra efter allt strul. Han kommer säkert bli ännu bättre till nästa år, säger Engman.
Ni köpte ut Daine Todd och Julius Junttila inför säsongen. Just utköpet av Junttila (leder poängligan i Finland och ska spela OS) fastnar jag för.
– Vi kände att Junttila inte riktigt presterade på den nivå vi hade hoppats och jag tror han själv också kände att det inte var en lyckad säsong. Nu hade han ju en skada som bidrog till det, men vi tyckte i slutändan att det inte riktigt var det vi önskade, säger "Skuggan" och utvecklar:

– Sen att han åker tillbaka till Kärpät och presterar nu tycker jag bara är roligt. Jag ser inte det som självklart att han hade presterat de siffrorna om han hade varit kvar här. Jag är glad att det blivit ett lyft för honom att komma hem igen och jag ser det inte som något misslyckande i det avseendet, att vi skickade iväg honom. Utan jag tycker då som nu att vi gjorde rätt som skiljdes åt.

Engman:

– Det är lätt att se nu när han har gjort så här, men det visste vi inte då så att säga. Nu har han gjort en kanonsäsong.

"Skuggan":

– Det är det jag menar, att det inte är en självklarhet att han hade presterat en kanonsäsong om han hade varit kvar.

Engman:

– Jag tror inte det, för det hade gått så pass tungt och han hade inget självförtroende. Det blev jäkligt bra för alla – och det är samma nu när Anton (Hedman) åkte. Jag hoppas verkligen att det går bra för honom. Jag kommer inte känna att det är fel att han fick åka om han gör succé i Örebro, utan han behövde en nystart och man hoppas att det ska gå bra för grabbarna. Ibland funkar det inte.

"Skuggan":

– Det där visar ju... Vi pratar om Andy Miele, som har det svårt nere i Malmö nu. Han kom superhajpad till den här säsongen och alla tog för givet att det här skulle var han som vann poängligan i ligan här. Det visar hur svårt och komplext det är att scouta. Att vi lyckades hitta Emil och att det skulle gå så här bra hade inte nån av oss kunnat tro – så varken jag eller Ulf ska på nåt sätt tycka att vi är några genier för att Emil är här och presterar bra, utan det är många pusselbitar som ska hamna på rätt plats för att det ska bli bra för spelarna.
Om vi blickar framåt till nästa säsong. Ni har inte jättemycket förändringsbenägenhet, i alla fall inte om man ser till kontraktsläget i dag.
– Så är det. Det är nån spelare som ska in som vi jobbar med. Det känns jättebra. Det har varit några säsonger där det varit stor omsättning på spelare, så att få lite kontinuitet känns jättebra. Då har tränarteamet också haft en säsong och att många spelare får kliva in med den här säsongen i ryggen känns jättebra, säger "Skuggan".
Vad vill ni skruva på till nästa säsong?
– Vi har pratat om det redan inför det här året, att på nåt sätt höja skicklighetsnivån med folk som har mycket spel i sig. Att man får killar som kan hålla i pucken lite grann inom laget. Sen måste man alltid vara en bra skridskoåkare i den moderna hockeyn, men framförallt få in mer spel än att bara tuta och köra. Det vill vi fortsätta att bygga på, säger Engman.
Det är inte så mycket av er trupp man ser i dag och nästa år är det många kontrakt som är skrivna innan ni tog över. Sen kommer år tre där Thomas "Bulan" Berglund är inne på sitt sista år på treårskontraktet, blir det som en slutdestination?
– Nä, det tycker jag inte. Föreningen ska förhoppningsvis fortsätta i all framtid så jag tror det vore livsfarligt att säga att det är nån slutdestination och så börjar man bygga om. Det vi nu jobbar med i huvudsak är nästa år – sen börjar man naturligtvis titta hur det ser ut året efter för det påverkar beroende på vad du skriver för kontraktslängder nu. Så man har lite koll på år tre redan nu, men det är inte så att det blir något examensår. Så ser inte jag det, utan det ska vara ett bygge som fortsätter att bli starkare och starkare, säger Engman.

En bit in i samtalet måste frågan ställas: Vad har sportcheferna för drömspelare som de vill ha in i Luleå Hockey?

De väljer varsitt namn.

– Jag tycker Lucas Wallmark. Det vore fantastiskt kul om han kunde komma hem. Samtidigt hoppas jag att han får en ordentlig chans i NHL, men för oss skulle han vara fantastiskt nyttig, säger Engman och "Skuggan" tar vid:

– Sen (Linus) Omark. Det hade varit kul att få hem honom, men vi vet hans läge. Så vi får se när det blir, men det är också en spelare som klarar att spela på en väldigt, väldigt hög nivå och är en potentiell poängligavinnare. Det hade varit kul att få honom.
Är det så att den spetsen ni vill plocka in ska vara riktigt, riktig, riktig spets?
– Du frågade om drömspelare så du bollade ju upp det ganska bra innan du ställde nästa fråga, haha, säger Engman.

Han fortsätter:

– Nä, men. Naturligtvis är det så. Men tittar man i SHL åker det inte omkring så många såna spelare. Det är egentligen "Jocke" Lindström som är den mest lysande. De flesta är i Nordamerika och nån i KHL, men det är den typen av spelare som Omark, Wallmark och (Linus) Klasen som egentligen kan sälja biljetter själv.

"Skuggan":

– Men vi har ekonomiska ramar, så det är inte så bara.

Engman:

– Man tar inte in de tre som förstakedja hur som helst.

"Skuggan":

– Om man inte bara ska ha en kedja, haha. Nä, men. Det är ett pussel att lägga. Sen om det är de här spelarna vi nämner eller om det är några andra, men nånstans vill man få en helhet som känns bra. Vi kan inte bara ha en eller två spelare utan vi måste bygga ett lag utifrån de ramar vi har ekonomiskt. Det gäller att få ihop det.
Hur mycket är "Bulan" delaktig i det här arbetet?
– Med lagbygget tänker du?
Ja.
– Han och alla tränare är ju hela tiden informerade och de får säga sitt om spelare som dyker upp i lådan. Konstigt vore annars för det är de som ska jobba med spelarna och laget. Så de ska få säga sitt om spelarna som vi kanske värvar i slutändan.

Engman:

– Vi kommer ju aldrig sajna en spelare utan att ha pratat med tränarna. Ibland dyker det faktiskt upp namn som de av olika anledningar inte vill ha men som vi kanske är sugna på. Det får man ju ta för det känns otroligt viktigt att vi har spelare som tränarna känner att de verkligen vill jobba med.
Om en säger nej?
– Säger de verkligen nej har jag svårt att se att den spelaren kommer att komma hit. Sen har vi inte uttalat åt dem att de har något sorts veto så att de ska sitta och fundera så, men är det nån som är helt klar över att spelaren inte ska hit på grund av det där och det där har jag väldigt svårt att se att vi tar honom.

"Skuggan"

– Vi har jättebra samtal i de här frågorna. Det är inga problem.
Ulf, vad har varit roligast under det här året?
– Det är svårt att peka på nån enskild grej, utan det blir ändå de här hemmamatcherna. Alla är egentligen höjdpunkterna på nåt sätt. Men det roligaste för mig är ändå ögonblicket när Nils fick göra mål borta mot Skellefteå. När man kommer från juniorsidan och har varit med och tagit hit honom så tycker jag det var fantastiskt.
Stefan, du då?
– Säsongen är inte klar så jag hoppas att det där riktiga ögonblicket kommer. Men vi var ganska tidigt ute och jobbade med Patrick Cehlin och gjorde en bra presentation. Vi bjöd hit honom en fantastisk vårdag och när vi till slut lyckades sajna honom så tycker jag det kändes som en bra dag på jobbet. En klasspelare som vi lyckades sajna ganska tidigt ändå.
Han avslöjades ju lite på Tinder.
– Jo, men det var ändå ingen som riktig trodde på det.

Engman:

– Ni hade ändå lite otur där. Vi var på Hemmagastronomi och käkade och så där.

"Skuggan":

– ...och vi körde lite skoter ute på isen. Vi klev till och med av med skotrarna där utanför, så vi var inte helt osynliga och så där.
Är det där en viktig del, att kunna sälja in Luleå?
– Det är viktigt, det är det. Att man presenterar det bra om det är på besök och så. Men det stora för killarna är att de ska få en roll som de verkligen vill ha och att det känns rätt. Det känns som den största grejen när man pratar med dem, säger Engman och fortsätter:

– Med killarna pratar vi aldrig kontrakt och nåt sånt, utan det är agenterna. Sen brukar "Skuggan" och "Bulan" prata med killarna närmare om rollen.

Engman tillägger:

– Så jag tror rollen är grymt viktig. Det är det som de fokuserar på – och det tycker jag är kul. Att det inte bara är pengarna som är nummer ett, utan att man hellre tar en tilltänkt större roll än att man tar mest pengar.

"Skuggan":

– De flesta pratar om utveckling, just i rollen och hur vi ska kunna utveckla dem. Det pratar nästan alla om.

Luleå Hockey, som dragits med stora skadeproblem under säsongen, ligger för tillfället nia i tabellen – men frånvarolistan har blivit kortare.

Nu ser sportcheferna fram emot avslutningen på säsongen.

– Som laget är nu och i det läget vi är känns det som att vi går in i en intressant fas. Nu har vi alla någorlunda friska och förhoppningsvis kan vi ha det säsongen ut. Då blir det kul att se vad vi kan göra de här sista matcherna och in i ett slutspel när vi har alla friska, säger Stefan "Skuggan" Nilsson och Ulf Engman tar vid:

– Sen tycker väl alla lag att de har haft otur med skador och så, men om vi istället hade haft en säsong där vi hade haft riktigt tur med skador så vete tusan om vi inte hade kunnat vara med rätt högt uppe. Sen finns det naturligtvis andra lag som säger samma, till exempel HV och Malmö har haft enorma skadelistor. Så det är inte bara vi men det var en jobbig period när vi förlorade ett gäng matcher och där det kändes som att vi hade för många borta samtidigt. Vi orkade inte riktigt då och det var rätt viktiga poäng som försvann där.

"Skuggan":

– I inledningen av säsongen gjorde vi flera spelmässigt riktigt bra matcher och ledde med 3–0 och så, men vi kunde inte knyta ihop säcken. Vi hade flera såna matcher som vi tappade och jag tror att det satte sig för mycket i huvudet på killarna. Det tog ett tag innan vi verkligen satte spelet och det kuggade inte riktigt i på grund av det mentala.

Engman:

– Jag tror att vårt offensiva spel blivit lite lidande av det. Det har gjort att tränarna fokuserat ganska mycket på att sätta försvarsspelet. "Bulan "och tränarna vill verkligen att killarna ska vara kreativa med puck och skapa mer men tränar man mycket försvarsspel blir det lätt att som spelare lägga fokus på att göra det jobbet ordentligt, säger Engman och fortsätter:

– Hade vi vunnit lite mer där i början så har jag en känsla av att vi hade varit lite frejdigare i spelet över hela säsongen. Det kan vara ganska små grejer som påverkar sånt.
Det låter som att det är ett spännande slutspel som väntar.
– Absolut, det tycker jag. Jag tror det finns ett gäng lag högre upp som inte vill möta oss. Jag hör från Djurgården till exempel, jag känner "Robban" (Ohlsson, tränare) ganska bra. Han gillar absolut inte att spela mot oss, han tycker att de bara får utsida hela tiden, att de inte får till några heta chanser och att det är otäckt att möta Luleå, säger Engman.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6752
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LulefanGBG ons 07 feb 2018, 10:33

Riktigt intressant intervju.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Bamsefar ons 07 feb 2018, 12:14

Intressant, men när det gällde Emil har jag fått intrycket att Bulan var drivande där angående värvningen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12075
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Ferros lör 17 mar 2018, 00:28

Vore kul om någon skulle vilja ladda upp några av artiklarna som skrivits efter uttåget! study

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask lör 17 mar 2018, 08:43

Stjärnans framtid i Luleå osäker – trots kontrakt
ISHOCKEY Enligt Sportens källor ville Luleå Hockey bryta med Brendan Mikkelson under säsongen. Frågan är hur det blir nästa säsong. "Jag vill inte lämna. Jag har kontrakt ett år till, men vem vet?", säger Mikeklson.

Henrik Danielsson23:14 | 2018-03-16
Brendan Mikkelson spelade knappt 20 minuter i det som blev Luleå Hockeys sista match för säsongen.

– Det här bortom besvikelse. Vi var det bättre laget de sista 50 minuterna. Jag önskar att jag hade ett bättre svar, men de första tio var inte bra. Det andra målet förstörde matchen, säger Mikkelson.

Den nordamerikanske backen har kontrakt med Luleå Hockey nästa säsong.

Trots det är han inte säker på om han blir kvar.

–Jag började inte den här säsongen på det sätt som jag ville. Det är svårt att säga. Jag älskar att spela. Jag älskar att var ahär. Jag älskar Luleå och fansen. Men det är en del av sporten, vad som än händer. Jag vill inte lämna, jag har kontrakt ett år till, men vem vet?

Jag har fått höra att det var väldigt nära att du lämnade under säsongen.
– Jag vill inte säga för mycket om det. Första delen av säsongen var jag inte så aggressiv som jag behövde vara, jag åkte inte så mycket skridskor som jag borde. Man måste prestera. Jag tjänar bra pengar. Då måste jag prestera. Om jag inte spelar på rätt nivå och laget misslyckas så kan saker förändras. Jag förstår att det är en del av sporten. Men jag älskar att spela för den här klubben. Jag vill inte lämna, men vi får se...

Har du och klubben pratat om att bryta ditt kontrakt?
– (Lång tystad) Min agent och jag har pratat med klubben om nästa säsong. Men inte i detalj och inte på länge. Jag har ingen information att ge dig där. Men vi har inte pratat med klubben om nästa säsong på länge.

Är det vanligt eller ovanligt att man inte pratar med klubben om nästa säsong, när man har kontrakt?
– Vet inte. Det är inte ofta jag har haft kontrakt över nästa säsong. Det är en annorlunda sits för mig att vara i. Det är nog bäst att du frågar klubben.

Jag kommer göra det.
– Jag vet. Men jag älskar Luleå, folket här och allt. Jag har gillat de tre åren jag varit här, jag har varit lyckligt lottad som fått vfara här tre år. Det som händer händer
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask lör 17 mar 2018, 08:44

Kovacs om hoten: "Sagt allt möjligt"
ISHOCKEY Robin Kovacs har varit en av Luleås bästa forwards under slutspelet. Nu berättar stjärnan om tuffa inledningen – och succésäsongen i Luleå.

Emil Larsson23:23 | 2018-03-16
Robin Kovacs sköt hopp till Luleå Hockey när han reducerade till 3–2 i mitten av den tredje perioden.

Men trots anstormningen så lyckades aldrig Luleå kvittera och Brynäs kunde istället göra 4–2 i öppen kassen och är nu klart för kvartsfinal.

– Var ska jag börja? Vi får en riktigt dålig start i matchen och de äger hela första tio, helt enkelt. Det får inte hända, men nu blev det som de blev. Vi gav det en ärlig chans och krigade till 3–2. Vi hade chanser på fler, så just nu känns det bara tomt, säger Robin Kovacs.

I somras var Robin Kovacs iblandad i en tragisk bilolycka på riksväg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn.

En av bilarna voltade och Kovacs bästa vän omkom i olyckan.

Robin Kovacs, som själv inte körde någon av bilarna som var inblandad i olyckan, dömdes för vårdslöshet i trafik och fick 30 dagsböter.

Efter den tragiska olyckan har Robin Kovacs gjort succé på ishockey sedan han kom från New York Rangers till Luleå Hockey.

På 44 grundseriematcher gjorde han 27 poäng och under slutspelet gjorde han två mål på tre matcher.

– Jag tycker att jag gjort en riktigt bra säsong, faktiskt. Jag hade väl inte de bästa förutsättningarna med en tuff sommar. Så jag är jättenöjd. Jag har överbevisat de som var hatiska mot mig innan säsongen, att jag kan jobba i motvind och bli ännu bättre.

När du säger hatiska. Kan du utveckla det?
– Jag hade ju en tuff sommar, och de flesta vet ju om det. De har väl sagt allt möjligt att jag är på väg neråt, och att jag har förstört min karriär och massa saker. Jag tycker bara att det är skönt att bevisa att de hade fel.

Har det varit på isen. Eller rena hot direkt till dig?
– Det har varit både och. Det är personer som jag skiter fullständigt i. De får tala för sig och de har ingen aning vad som hände. Som sagt, det är bara att skita i de personerna.

Robin Kovacs har kontrakt över nästa säsong med Luleå Hockey – men forwarden hymlar inte med att han vill tillbaka till NHL.

– Mitt mål är självklart att komma tillbaka till USA. Men jag har kontrakt nästa säsong, och jag ser fram emot nästa säsong. Det ska bli otroligt roligt.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask lör 17 mar 2018, 08:46

Luleåstjärnan har spelat på sprutor – i tre månader
ISHOCKEY Han har spelat på kortisonsprutor sedan december. Nu berättar Niklas Olausson om kampen mot skadan.

Mimmi Åkerlund22:48 | 2018-03-16
Det är nästintill tyst i Luleås omklädningsrum. Niklas Olausson sitter på sin plats med nacken hängandes.

– Det är fruktansvärt tråkigt. Det är alltid samma känsla när en säsong tar slut, men den här känns jobbigare. Det kändes som att vi hade något. Det kunde ha gått bra, men så åker vi ut i en åttondel. Det är tråkigt, säger han.

Hur mår du?

– Jag hade feber senast och i dag har jag spytt. Det är väl inte jättebra, men jag ville inte missa matchen.

Men det är inte bara en förkylning som stört Olausson. Luleåkaptenen har dragits med en skada i flera månader.

Först nu berättar han om den.

– Jag har en spricka i axeln som jag ska operera. Jag går på smärtstillande, det har jag gjort i 15-20 matcher, säger han. I många matcher har jag ändå klarat av att prestera, men vissa dagar har varit värre än andra, säger han.

Har du spelat med smärta sedan dess?

– Ja, givetvis, det har jag absolut. Jag har gått på smärtstillande sedan dess och fått vila några matcher här och där. Jag har fått tejpa den, men så är det, jag sitter inte gnäller över det. Det är inte första och säkert inte sista skadan man åker på. Man biter ihop, säger han och tar en paus och fortsätter:

– Det gör ont, men så är det. När det är match så tänker man inte på det lika mycket, men dagarna mellan känns det.

Handlar det om flera sprutor per dag?

– Jag har sprutat den till matcherna, ibland en och ibland två, beroende om jag får en smäll, då kan det komma tillbaka.

När kom skadan?

– Jag har haft det sedan Djurgården borta. Jag gjorde en magnetkameraundersökning ganska sent och då visade det sig att det var en spricka. Först vilade jag ett tag, men det blev inte bättre. Vi trodde det var en muskelskada men så visade det sig vara en spricka.

– När det är så kort kvar av säsongen vill man inte börja och operera, då hade jag missat allt. Då får man spruta och köra.

Under säsongens gång har Olausson och Luleå Hockey diskuterat ett nytt kontrakt och det verkar som att kaptenen tänker stanna.

– Luleå är alltid ett alternativ och nu känns det som att jag bara vill krita på. Jag vill ha revansch.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask lör 17 mar 2018, 08:48

Superfakta: De jagas – och de kan lämna Luleå Hockey
ISHOCKEY Luleå Hockeys säsong är över. Frågan är – vad händer nu? Sporten har gått igenom kontraktsläget inför nästa säsong.

Henrik Danielsson21:30 | 2018-03-16
Målvakter

Joel Lassinantti

Kommentar: Har kontrakt även över säsongen 2019/20.

Filip Gustavsson

Kommentar: Har varit utlånad från Pittsburgh Penguins den här säsongen. Blev nyligen trejdad till Ottawa. Nu kommer han åka över till Nordamerika och spela AHL-hockey, redan den här säsongen. Det klargjorde Ottawas målvaktstränare efter andra åttondelsfinalen, som spelades i Gävle.

LÄS MER: Då drar stjärnan till Nordamerika

Kommentar hela målvaktssidan: Gustavssons ersättare är redan klar. Enligt Sportens uppgifter har Luleå gjort klart med målvakten Niklas Rubin, som de senaste säsongerna gjort stor succé i Tingsryd.

LÄS MER: Här är Luleås nya värvning

Backar

Oscar Engsund

Kommentar: Har kontrakt över säsongen 2019/20.

Viktor Grahn

Kommentar: Har kontrakt över säsongen 2018/19.

Joonas Jalvanti

Kommentar: Har ett utgående kontrakt. Sporten avslöjade den 19 februari att Jalvanti hade fått ett nytt kontraktsförslag av Luleå. Inget är klart än. Förhandlingar pågår.

LÄS MER: Luleå ger Jalvanti ett nytt kontraktsförslag

Nils Lundkvist

Kommentar: Har kontrakt över säsongen 2019/20. Är stekhet inför NHL-draften. Efter Luleås derbymatch mot Skellefteå berättade Sporten att den unga backen suttit i ett privat möte med en NHL-klubbs assisterande general manager.

LÄS MER: Avslöjar: Jättetalang i möte med NHL-klubben

Brendan Mikkelson

Kommentar: Har kontrakt över säsongen 2018/19.

Jan Sandström

Kommentar: Har ett utgående kontrakt. Har haft stora skadeproblem den här säsongen. Har 40-åringen nu gjort sin sista SHL-match?

Pontus Själin

Kommentar: Förlängde, under den här säsongen, sitt kontrakt över 2018/19.

Daniel Sondell

Kommentar: Har kontrakt även nästa säsong.

Ryan Johnston

Kommentar: Är utlånad från Luleå till Lugano i Schweiz. Tillhör Luleå även nästa säsong, men var stundtals petad i år. Efter säsongen ska det diskuteras om han återvänder till Norrbotten eller ej.

Kommentar hela backsidan:

Sporten har tidigare avslöjat att Luleå Hockey jagar Fredrik Styrman.

LÄS MER: Avslöjar: Luleå jagar Fredrik Styrman

Sporten har också, som första tidning, berättat att Luleå erbjudit OS-backen Erik Gustafsson ett flerårigt kontraktsförslag. Den NHL-meriterade stjärnan har själv sagt att Luleå ligger bäst till av samtliga klubbar.

LÄS MER: Nu är OS-backen nära spel i Luleå Hockey

Dessutom är Jesper Sellgren klar för Luleå, vilket MrMadhawk var först med att avslöja. Sporten har källor som säger exakt samma sak.

Forwards

Jonas Berglund

Kommentar: Värvades under den här säsongen. Skrev på ett flerårskontrakt. Tillhör Luleå till och med säsongen 2019/20. Fjärdecenter nästa säsong...?

Patrick Cehlin

Kommentar: Har varit en av Luleås bättre forwards den här säsongen. Skrev på ett tvåårskontrakt när han blev en Luleå Hockey-spelare. Har därför kontrakt även över 2018/19.

Petter Emanuelsson

Kommentar: Förlängde sitt kontrakt under den här säsongen. Tillhör Luleå till och med 2020/21.

Einar Emanuelsson

Kommentar: Förlängde sitt kontrakt under den här säsongen. Tillhör Luleå till och med 2020/21.

Karl Fabricius

Kommentar: Given i fjärdekedjan även nästa säsong, då han har kontrakt över 2018/19.

Andreas Falk

Kommentar: Veterancentern har ett utgående kontrakt. Enligt Sportens uppgifter finns det intresse i tysktalande länder.

Johan Forsberg

Kommentar: Stannar även nästa säsong, då han har kontrakt över 2018/19.

Johan Harju

Kommentar: Gjorde Luleås båda mål i den första åttondelen. Har kontrakt även över 2018/19.

Joey Hishon

Kommentar: Avslöjade själv efter den första åttondelsfinalen att han förmodligen slutar med ishockeyn – trots att han bara är 26 år ung.

LÄS MER: Luleå Hockey-centern kan avsluta karriären

Robin Kovacs

Kommentar: Den unga stockholmaren fick ett lyft av att komma till Luleå Hockey. Tillhör klubben även under 2018/19.

Emil Larsson

Kommentar: Succéforwarden har imponerat stort under första säsongen i SHL. Kom fyra i hela seriens skytteliga. Har kontrakt även nästa säsong. Får han ett NHL-kontrakt? Inte omöjligt. "Jag är säker på att många NHL-klubbar kan ha nytta av en sån typ av spelare", har Dale Tallon, general manager i Florida Panthers, sagt i en exklusiv intervju med Sporten.

LÄS MER: NHL-bossens hyllning till Luleås succéforward

Per Ledin

Kommentar: Luleå valde att plocka in Ledin när Gustav Rydahl ville lämna klubben. Har utgående kontrakt.

Isac Lundeström

Kommentar: Är glödhet inför NHL-draften. Ett stort antal NHL-klubbar följt honom hela säsongen och han lär gå i första rundan. Han avslöjade nyligen för Sporten om vad han helst vill göra nästa säsong: Spela i Luleå. Men NHL-klubben måste få säga sitt.

LÄS MER: Jättetalangen vill stanna i Luleå Hockey

Niklas Olausson

Kommentar: Förstacentern och lagkaptenen har ett utgående kontrakt. Har varit tydlig med att han vill stanna – och Luleå har avslöjat att de vill att Olausson ska avsluta sin karriär i Norrbotten.

LÄS MER: Luleå Hockey: "Vi vill att Olausson är kvar"

Kommentar hela forwardssidan: Bara en center – Jonas Berglund – har kontrakt över nästa säsong. Joey Hishon kan lägga av med hockeyn, blott 26 år ung. Andreas Falk lär lämna.  Då återstår Niklas Olausson och Isac Lundeström. Den sistnämnda vill spela i Luleå, men säger samtidigt att NHL-klubben måste få säga sitt. Lär nog ta en säsong till i SHL. Varför drar förhandlingarna med Olausson ut på tiden? Oavsett måste Luleå få in en riktigt bra center. Enligt Sportens källor var de länge med och hög på Djurgårdens Marcus Ljungh, som dock valde att rata klubben.

Sporten har tidigare avslöjat att Luleå Hockey jagar David Lindquist, som kan spela både center och forward. Björklöven-spelaren stod för 28 poäng på 51 allsvenska matcher den här säsongen.

LÄS MER: Luleå jagar Björklöven-spelaren

Övrigt

Den här säsongen har målvakten Oscar Masiello, backarna Kim Johansson och Linus Nässén och forwardsduon Axel Levander och Anton Toolanen varit utlånade till olika klubbar.

Masiello har den här säsongen varit utlånad till Björklöven. Hans kontrakt med Luleå går ut. Det troliga är att han letar ny klubbadress efter den här säsongen.

Nässén har spelat juniorhockey i Kanada den här säsongen. Har ett utgående kontrakt med Luleå. Lär inte återvända till Norrbotten.

Johansson har varit utlånad till både Västervik och Boden. U20-landslagsspelaren har kontrakt med Luleå nästa säsong.

Levander har spelat matcher för Piteå och Tingsryd. Hans kontrakt med Luleå går ut. Lär leta efter en ny klubb.

Toolanen förstärkte Boden under säsongen. Hans kontrakt med Luleå går ut efter den här säsongen
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av icemask lör 17 mar 2018, 08:51

"Bara upp med Janne Sandströms tröja i taket"
ISHOCKEY Fansens hyllningar tog aldrig slut. Inte hyllningarna i omklädningsrummet heller. Janne Sandström var i fokus efter Luleå Hockeys uttåg ur SM-slutspelet. "Om jag fick bestämma skulle jag säga nej till att någon fick ha nummer sju igen", säger Niklas Olausson.

Henrik Danielsson Emil Larsson22:49 | 2018-03-16
Luleå Hockeys säsong är över.

Kanske också backveteranen Janne Sandströms karriär.

Det berörde många Luleå-spelare efter 2–4-förlusten.

Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans

– Janne är Janne och han kommer alltid vara kung i Luleå och kung i föreningen. Han har 1000-nånting matcher och han är värd alla hyllningar. Han är gud, chef. Han är allt. Man har alltid sett upp till honom. Han har alltid kommit till jobbet, jag vet inte hur många olika skador han spelat med. Han är en skön lirare, säger Pontus Själin.

Lagkaptenen Niklas Olausson fyller i:

– För de som inte känner Janne så är han verkligen en fantastisk människa. Jag har spelat med honom i sex säsonger. Han var gammal redan när jag kom hit, kändes det som. En fruktansvärt bra människoa. En bra person på alla sätt och vis. Han har betytt fruktansvärt mycket för oss, alla åren jag varit här, säger Niklas Olausson och fortsätter sedan:

– Jag kan sitta en hel dag här och prata om hur bra han är. Han har haft en fantastisk karriär. Det är inte lika vanligt längre att man är så länge i samma klubb. Vi har haft några. "Fabbe" och Janne och innan det så var det "Burra" och "Bulan".

Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans

Han är unik på det sättet.

– Han har säkert haft hur många erbjudanden som helst. Nu är det kanske det sista han gjort. Det är fruktansvärt tråkigt, man kommer sakna honom varje dag. Framför allt hans lössnus.

Ska någon få spela med nummer 7 i Luleå Hockey igen?

– Om jag fick bestämma skulle jag säga nej.

Du vill ha upp hans tröja i taket?

– Ja, vad har han gjort? Tusen nånting. Upp med den bara. Jag vet inte om det är i kriterierna att du måste ha vunnit ett guld. Men nånstans måste man kunna se genom fingrarna med det, om det nu är ett kriterium. Har du gjort så mycket för en klubb under 20 säsonger måste du förevigas.

Brendan Mikkelson:

– Det är fantastiskt att Janne får de här hyllningarna. Hela hans karriär är fantastisk. Som person är han också helt fantastisk.

Även andra Luleå Hockey-spelare hyllade Janne Sandström efter den tredje åttondelsfinalen.

– En legend. En otroligt skön kille i omklädningsrummet. Det är en ära att ha få spela tillsammans med Janne, en av alla hans säsonger. Det har varit otroligt lärorikt, och jag tycker att han är en fantastisk person. En riktig förebild för svensk hockey, säger Emil Larsson och fortsätter:

– Han har en underbar humor, och är en riktig lagpappa. En härlig kille att ha i laget. Jag har bara positivt att säga om honom.

Per Ledin och Janne Sandström känner varandra utan och innan. Även "Ledda" hyllar nummer 7.

– Jag och ”Janne” träffades för första gången när vi var 13 år. En helt fantastisk kille som har ett grymt stort hockeyhjärta. Han är en stålman med mest matcher i serien. Det är en legendar, helt enkelt, säger Ledin.

Hur skulle du beskriva Janne Sandström som person?

– En fantastisk kille som alltid har lätt att skratta och sätter alltid laget i första hand. Janne offrar sig själv hänsynslös för alla andra.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 17 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 17 av 21 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet