Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 10 av 21
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
Även en artikel om Lagace:
Under försäsongen bildade Jacob Lagacé en giftig kedja med Bill Sweatt och Jacob Micflikier.
Men den senaste tiden har det gått sämre 25-åringen som gjorde succé i Asplöven i fjol.
I lördagens match mot Skellefteå blev han bänkad efter första perioden och under måndagsmorgonen hade han ett möte med tränarna.
– Vi har haft ett möte med honom i morse och tanken är att han ska starta om och hitta energin. Han har en hård press på sig och det är inte så lätt att flytta upp från allsvenskan och tro att ska fungera. Han jobbar på jättebra och vi jobbar med allting just nu, säger tränaren Joakim Fagervall.
Under måndagens isträning fick Lagacé nöta bänken under större delen av spelövningarna. Centerplatsen i förstakedjan axlade istället Lucas Wallmark som är tillbaka i laget efter att ha testat slå sig in Carolina Hurricanes.
Men Luleåtränaren menar inte att Lagacé är utanför laget.
– Nej, absolut inte. Det är mer en plan vi har för att han ska få tillbaka självförtroendet, säger han och fortsätter:
– Han är inte heller nöjd men han är beredd att jobba. Det är en bra kille som kommer jobba kopiöst för att ta sig tillbaka.
Lagacé var en av spelarna som var kvar sist på isen och den ödmjuke kanadensaren är inte nöjd med vad han har presterat den senaste tiden. Han har känt en stor press vilket har gjort att det har låst sig.
Han försöker ändå vara positiv.
– Det är en ny vecka och förhoppningsvis kan vi börja få saker och ting att fungera. Vi måste höja energin. Det var en bra träning och vi fortsätter i morgon.
Du blev bänkad i lördags, hur ser du på det?
– Det var en tuff start för laget och mig. Tränarna gjorde det som är bäst för laget och det är bäst för mig. Jag ska jobba hårdare och försöka hjälpa laget så mycket jag kan när jag är ute på isen.
Hur var mötet med tränarna som du blev inkallad till?
– Det var ett bra möte. Det är bra att jag kan prata med "Jocke" om det. Jag har satt stor press på mig själv för att bli en bra förstacenter, men jag har bara spelat fyra SHL-matcher såhär långt och jag har en del att lära. Ibland blir man frustrerad för att saker inte går ens väg, säger han och fortsätter:
– Var de än kommer att använda mig nu ska jag vara redo och göra mitt bästa. Det kommer definitivt göra att satt pressen försvinner från mina axlar. Jag ska börja från början och inte tänka så mycket.
Hur ser du på att du inte tog plats i någon kedja under träningen?
– Nu är Wallmark tillbaka och jag tycker det är bra att de ger honom chansen med Sweatt och Micflikier. Vi spelade bra under försäsongen men nu måste vi testa något annat och jag är säker på att "Wallie" kan hjälpa laget. Jag får vänta på min chans och vara redo när den kommer.
Under försäsongen bildade Jacob Lagacé en giftig kedja med Bill Sweatt och Jacob Micflikier.
Men den senaste tiden har det gått sämre 25-åringen som gjorde succé i Asplöven i fjol.
I lördagens match mot Skellefteå blev han bänkad efter första perioden och under måndagsmorgonen hade han ett möte med tränarna.
– Vi har haft ett möte med honom i morse och tanken är att han ska starta om och hitta energin. Han har en hård press på sig och det är inte så lätt att flytta upp från allsvenskan och tro att ska fungera. Han jobbar på jättebra och vi jobbar med allting just nu, säger tränaren Joakim Fagervall.
Under måndagens isträning fick Lagacé nöta bänken under större delen av spelövningarna. Centerplatsen i förstakedjan axlade istället Lucas Wallmark som är tillbaka i laget efter att ha testat slå sig in Carolina Hurricanes.
Men Luleåtränaren menar inte att Lagacé är utanför laget.
– Nej, absolut inte. Det är mer en plan vi har för att han ska få tillbaka självförtroendet, säger han och fortsätter:
– Han är inte heller nöjd men han är beredd att jobba. Det är en bra kille som kommer jobba kopiöst för att ta sig tillbaka.
Lagacé var en av spelarna som var kvar sist på isen och den ödmjuke kanadensaren är inte nöjd med vad han har presterat den senaste tiden. Han har känt en stor press vilket har gjort att det har låst sig.
Han försöker ändå vara positiv.
– Det är en ny vecka och förhoppningsvis kan vi börja få saker och ting att fungera. Vi måste höja energin. Det var en bra träning och vi fortsätter i morgon.
Du blev bänkad i lördags, hur ser du på det?
– Det var en tuff start för laget och mig. Tränarna gjorde det som är bäst för laget och det är bäst för mig. Jag ska jobba hårdare och försöka hjälpa laget så mycket jag kan när jag är ute på isen.
Hur var mötet med tränarna som du blev inkallad till?
– Det var ett bra möte. Det är bra att jag kan prata med "Jocke" om det. Jag har satt stor press på mig själv för att bli en bra förstacenter, men jag har bara spelat fyra SHL-matcher såhär långt och jag har en del att lära. Ibland blir man frustrerad för att saker inte går ens väg, säger han och fortsätter:
– Var de än kommer att använda mig nu ska jag vara redo och göra mitt bästa. Det kommer definitivt göra att satt pressen försvinner från mina axlar. Jag ska börja från början och inte tänka så mycket.
Hur ser du på att du inte tog plats i någon kedja under träningen?
– Nu är Wallmark tillbaka och jag tycker det är bra att de ger honom chansen med Sweatt och Micflikier. Vi spelade bra under försäsongen men nu måste vi testa något annat och jag är säker på att "Wallie" kan hjälpa laget. Jag får vänta på min chans och vara redo när den kommer.
Redbear- Antal inlägg : 6780
Jag vet inte huruvida denna artikeln är låst för icke-prenumeranter eller ej, så delar denna här.
Vidare diskussion kring innehållet tas i Luleå Hockeys Lag.
http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskostarten-sportchefen-med-pa-spelarmotet-9553791.aspx
Vidare diskussion kring innehållet tas i Luleå Hockeys Lag.
http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskostarten-sportchefen-med-pa-spelarmotet-9553791.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Luleå Hockey ligger sist i SHL. Tränare, spelare och sportchef hade ett långt möte under måndagen. "Det kommer att synas jättetydligt i matcherna", säger tränaren Joakim Fagervall.
Spelare och tränare var kraftigt försenade ut till måndagens isträning. Anledningen: Ett möte där de diskuterade igenom starten på SHL – som gett tre förluster på fyra matcher.
Efter träningen berättar tränaren Joakim Fagervall om mötet.
– Vi haft ett bra möte om båda matcherna (mot Skellefteå), om starten, om allting egentligen. Det var ett väldigt kreativt möte med bra känsla och bra energi, säger Fagervall.
Var det du och ledarstaben som surrade eller var det spelarna?
– Det var en ganska öppen diskussion, ett väldigt bra möte.
Jag antar att det var ganska prioriterat att ha ett möte efter den dåliga starten?
– Det tycker jag. Hade vi haft ett möte senast, efter matchen, hade det varit ett krismöte. Det var ett väldigt kreativt och bra möte. Vi ska komma ihåg att det kunde ha varit hur bra som helst och vi ändå förlorat. Men nu har det inte varit bra och vi har förlorat tre raka matcher för att Frölunda och Skellefteå varit bättre.
Fagervall fortsätter:
– Vi gjort en analys som är djupare än så. Vi har tittat på hela vår försäsong och haft ett möte utifrån det, för att hitta nya avsatser och ta det därifrån. Vi känner oss väl förberedda.
Vad kommer ni fram till då?
– Att vi har saker vi kan rätta till. Och vi rättade till mycket redan på den här träningen.
Vilka grejer kan ni rätta till, som du ser det?
– Det håller vi för oss själva. Men det kommer att synas jättetydligt i matcherna.
Vad tycker du som tränare att det betyder att Wallmark kommit hem?
– Lucas har varit med oss hela försäsongen. Det kändes direkt när han kom in att han hör hemma här. Han är en skön kille och en bra center.
Vad betyder det sportsligt?
– Att vi får in en skicklig center. Det betyder jättemycket, både för vårt powerplay och vårt vanliga spel.
Han tränade med Sweatt och Mickflikier?
– Det såg bra ut, bra energi och laddning. Kul.
Kommer han spela där?
– Ja. Han kvalificerad för att spela där och för att bära en förstalina. Han gör det på ett bra sätt redan första träningen. Han tränade lite med dem på försäsongen och där kände vi *oj, det såg bra ut och var intressant".
Även sportchefen Lars "Osten" Bergström var med på mötet. Han säger:
– Jag är ofta med laget och på de möten vi har. Det var mycket analys och genomgång och en möjlighet att bringa klarhet. Det var bra frågeställningar, ett bra möte. Vi ser framåt.
Är ni aktiva på marknaden?
– Det tycker jag att vi varit. Lucas Wallmark var med och tränade i dag. Det är ett tillskott, men en logisk utveckling. Vi visste om att om han inte tog en plats så skulle han komma hem. Men vår uppgift just nu är att få vårt befintliga lag, som vi vet kan prestera, att hitta vägen. Vi ska få det att fungera för oss och bli effektiva igen.
Dean Kukan?
– Han är i samma läge som Lucas. Han är med på ett stort urval av backar. Han ska inom 7-10 dagar bevisa att han är topp sju. Då blir han kvar. Är han inte det ska han komma tillbaka till Luleå.
Har de frågat något om de kan få ha honom i AHL?
– Nej, det har de inte och jag tror att de vet vad som gäller. De har ett regelverk att förhålla sig till. Har man överenskomna avtal ska alla parter följa det,
har man överenskomna avtal ska man följa dem från alla parter. ganska tydligt och klart
Vidare diskussion kring innehållet tas i tråden Luleå Hockeys Lag.
http://www.kuriren.nu/sport/forwarden-krockade-med-hedman-misstankt-hjarnskakning-8493405.aspx
http://www.kuriren.nu/sport/forwarden-krockade-med-hedman-misstankt-hjarnskakning-8493405.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Peter Cehlarik har landat hemma i lägenheten efter stjärnsmällen på lagets träning. Nu misstänks en hjärnskakning.
Bara fyra omgångar har spelats av SHL.
Luleå Hockeys forward Peter Cehlarik har redan missat två matcher på grund av en ljumskskada.
Nu kan det bli fler.
Under tisdagens lagträning krockade han med Anton Hedman och landade med huvudet före i isen.
Efteråt pratade han med lagets massör Anders "Bagarn" Wiklund och begav sig sedan hem för att vila.
– Det var inte en tackling direkt. Jag kom i hög fart, fastnade i hans klubba och föll i isen med huvudet före, säger Peter Cehlarik till Norrbottens-Kuriren.
– Jag har lite huvudvärk nu, men vi har inte fått någon diagnos än. Jag är lite trött och ska vila nu och så får vi se i morgon hur det känns och göra en ny utvärdering hur kvällen var.
Vidare diskussion kring innehållet tas i tråden Luleå Hockeys Lag.
http://www.kuriren.nu/sport/har-ar-luleas-nya-powerplay-8493316.aspx
http://www.kuriren.nu/sport/har-ar-luleas-nya-powerplay-8493316.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Inför onsdagens möte med Karlskrona tränade en ny powerplay-formation.
Förstakedjan, som numera består av Bill Sweatt, Jacob Micflikier och Lucas Wallmark, bildade en powerplay-formation på tisdagens träning tillsammans med Jonathan Granström (framför mål) och backen Marcus Oskarsson.
– Det känns intressant. Jag tycker att de såg väldigt heta ut. Granström framför mål gör ett väldigt bra jobb. Det finns mycket kreativt i den femman och Lucas står för stor del av spelskickligheten. De behöver lite träning men det såg bra ut, säger Fagervall.
Pluslåst artikel på Kuriren: NHL-lagets modell ska lyfta Luleå Hockey.
Någon som kan lägga in den i tråden?
Någon som kan lägga in den i tråden?
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Det har sett segt ut på isen. Men när det gäller den fysiska statusen är Luleåspelarna på topp.
Den 24 mars förlorade Luleå Hockey mot Frölunda och kvartsfinalserien var avgjord. Göteborgarna gick vidare till semifinal och Luleå Hockey fick påbörja nästa säsong i gymmet.
Sedan dess har större delen av laget fystränat tillsammans i elva veckor vilket har resulterat i toppresultat.
– Fysträningen har känts extremt bra i sommar. Vi har aldrig tränat så mycket tidigare. Det har varit dubbla pass varje dag förutom onsdagar, säger Luleå Hockeys fystränare Petter Petterson.
Tre gånger under sommaren har spelarna fått bevisa sin fysiska utveckling då Pettersson anordnat tester i form av styrka, spänst och kondition.
– Vi är ett av lagen som testar mest kan jag tänka mig. Det såg framför allt väldigt bra ut på de grenspecifika konditionstesterna. På beeptestet har vi haft de bästa resultaten under min tid här, säger Pettersson och fortsätter:
– Vi försöker höja fitnessnivån hela tiden. Vi fokuserar inte på något specifikt inom gruppen utan man ska vara bra på allt. Du ska inte bara vara bra på att lyfta vikter. Du ska kunna hoppa, springa och förflytta dig snabbt samtidigt som det är bollar runtomkring.
– Därför har vi spelat hel del innebandy i sommar. Samtidigt som vi har stort fokus på att hålla spelarna skadefria. Tror vi de senaste åren är det laget som har flest spelare tillgängliga till matcher. Men sånt kan såklart snabbt ändrats i en kontaktsport.
Pettersson berättar att Luleå Hockey har tagit efter NHL-laget Minnesota Wild och fystränaren Kirk Olson.
– Vi har jobbat med en fysprofil vi tror jättemycket på som är inspirerad av dels Minnesota Wild där en av mina mentorer är. Han delar med sig av sina erfarenheter. Jag har även besökt Jokerit i fjol för att titta på hur de tränar för KHL.
Berätta mer om Minnesota.
– Vi har deras sommarupplägg och har tittat på hur de kör med deras tolvveckorspärmar som handlar om hur du ska träna i under de olika delarna av försäsongen.
Men trots att fysstatusen är på topp har Luleå fått en tung start på SHL. På fyra matcher har det tagit tre poäng och haft svårt att hänga med när motståndarna höjt tempot.
– Jag tycker att vi har jättebra fart på isträningarna och det ser jättebra ut i gymmet. Det känns som att vi måste få det att lossna för då kommer anspänningsnivån gå ner. Det kommer att synas att vi är väl förberedda och vältränade. Dessutom har vi av tradition varit starka i tredje perioden, alla minns vändningarna i CHL-slutspelet i fjol. Men helt klart måste vi kunna starta i ett högre tempo än vad vi har gjort senaste tre matcherna.
Pettersson tror inte att den ökade träningen har påverkat spelarna negativt. Tvärtom.
– Vi har kört lite tuffare några veckor, både fys och på is, men det har varit en medveten strategi. Vi ska inte vara toppade nu utan i mars-april. Samtidigt, alla lag tränar hårt nu och så ska det vara. Att vi är nertränade och de andra lagen pigga kan jag inte tänka mig.
Mimmi Åkerlund
Mimmi Åkerlund
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Tack som fan för alla delade artiklar här
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
NSD
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Publikstödet har varit enormt. Men Luleå Hockey har inte bjudit tillbaks. Nu växer frustrationen bland fansen – och i kväll är det bara seger som gäller. "Folk undrar vad fan vi sysslar med", säger veteranen Karl Fabricius.
Fyra omgångar in i SHL ligger Luleå Hockey sist i tabellen. En stor besvikelse, både för klubben och fansen.
– Det är klart man är förbannad, så är det ju, säger lagets veteran Karl Fabricius inför kvällens match mot Karlskrona.
På?
– Men på oss själva såklart. Det är ju bara oss vi kan skylla på, ingenting annat. Det vore fegt. De senaste tre matcherna är vi långt ifrån nöjda med, men vi vet vad vi måste göra för att komma upp i rätt standard.
Vad?
– Det handlar om de här små situationerna på banan. Vinna kampen, sätta press, vinna puck. Vi måste göra det svårare för motståndaren att möta oss. Det har vi inte gjort de här senaste matcherna. Det var väldigt tydligt mot Skellefteå.
Trots det svaga spelet har Luleå Hockey haft stort stöd på läktarna – framför allt på hemmaplan.
– Publiken har varit helt fantastisk. Det går att jämföra med SM-finaler, CHL-finaler och kvartsfinalen mot Djurgården. Det är på den nivån, det är rysningar, säger Fabricius.
Är det frustrerande att ni inte lyckas leverera för fansen?
– Jag tror ju att det kan höra ihop lite. Folk vill så otroligt mycket i det här laget och kanske börjar litegrann i fel ände. Men det är ingen ursäkt att man dras med, vi måste kunna vara så pass proffsiga att vi kan sortera bort allt det där.
Karl Fabricius börjar uppleva en viss frustration bland supportarna.
– Jo, lite så är det. Visst, det finns många hockeykunniga människor här uppe som vet att det inte alltid är så enkelt. Men det är klart, folk vill ju att det ska gå väl. Att de är frustrerade är inget konstigt. På något sätt är det ofta en hjärtlig ton, det är en spark i ändan man får, säger han.
Av folk på stan?
– Ja, precis.
Vad säger de?
– Det är väl oftast den klassiska: De undrar vad fan vi sysslar med.
Vad svarar du?
– Man försöker svara på ett så analyserande sätt som möjligt, kanske lite kort förklara att inte vi heller är nöjda. Men det tror jag alla vet.
Men det är en hjärtlig ton?
– Ja, än så länge i alla fall. Man märker ju att folk bryr sig. Fasen, man vill ju bjuda tillbaks, det det jobbar vi för varje dag. Det gäller att få ett stopp på det här, att börja vinna hockeymatcher. Det finns inget annat, säger Fabricius.
Moa Höjer
Kuriren - Krönika, dock väldigt tunn. Landström förstås.
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Endast fyra matcher. Och vi är fortfarande i september.
Säsongen är fortfarande färsk och 48 matcher återstår av SHL för Luleås del när nykomligen Karlskrona kommer på besök i kväll. I tre av fyra matcher hittills har Luleå Hockey blivit nedtrycka i skridskoskaften av sina motståndare Frölunda och Skellefteå. Endast i bortapremiären mot Växjö lyckades laget ta tag i taktpinnen.
Enligt Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson har Luleå Hockey aldrig haft så bra resultat på lagets beep-test sedan han kom in i laget 2012. Luleå har ett träningsupplägg som liknar NHL-laget Minnesota och KHL-laget Jokerit. Fysen baseras på att spelarna ska vara som fitnessgurus. Bra på allt med lättare kroppar. Emil Sylvegård har gått ner cirka åtta kilo, som exempel.
Nu vill jag sa detta på isen också. Känslan är inte att Luleå varit snabbare än motståndarna. Snarare tvärtom och därmed fått värja sig och starta uppspelen under hög press från attackerande forwards. Karlskrona kommer att åka skridskor så att det glöder. Försäsongen är över och nu handlar det för samtliga spelare om att börja ta grisjobbet. Om två femmor fuskar sprider det sig snabbt i leden. Upp till bevis – i alla fall för hemmapubliken.
Kuriren och Landström igen.
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Peter Cehlarik har landat hemma i lägenheten efter stjärnsmällen på lagets träning. Nu misstänks en hjärnskakning.
Bara fyra omgångar har spelats av SHL.
Luleå Hockeys forward Peter Cehlarik har redan missat två matcher på grund av en ljumskskada.
Nu kan det bli fler.
Under tisdagens lagträning krockade han med Anton Hedman och landade med huvudet före i isen.
Efteråt pratade han med lagets massör Anders "Bagarn" Wiklund och begav sig sedan hem för att vila.
– Det var inte en tackling direkt. Jag kom i hög fart, fastnade i hans klubba och föll i isen med huvudet före, säger Peter Cehlarik till Norrbottens-Kuriren.
– Jag har lite huvudvärk nu, men vi har inte fått någon diagnos än. Jag är lite trött och ska vila nu och så får vi se i morgon hur det känns och göra en ny utvärdering hur kvällen var.
Låna in Saiks fystränare i stället för våran verkar då helt bedrövlig. Laget ser ju alltid trött ut efter två perioder förutom 3 senaste matcherna då laget var trött redan vid nedsläpp.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Uppgifter: Kukan vill stanna
21:52 | 15-10-04 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey räknar med att han återvänder – men backen vill inte tillbaka till Sverige.
Dela Tweeta
I den allra sista gallringen innan NHL-premiären blev Dean Kukan nedskickad till AHL-laget Lake Erie Monsters.
Men om han kommer spela där återstår att se.
Luleå Hockey räknar nämligen med att Columbus Blue Jackets ska låna ut honom till SHL-klubben och hänvisar till avtalet som finns mellan NHL och svenska ishockeyförbundet, där LHF:s tolkning är att då backen var 21 när NHL-kontraktet undertecknades, måste han spela i Sverige om han inte tar plats i NHL.
– Vi utgår ifrån att vi inte behöver strida och att alla är medvetna om vad som gäller, säger Luleå Hockeys sportdirektör Thor Stöckel.
Sent på söndagen kunde Luleå Hockey inte lämna något besked om hur Columbus Blue Jackets ställer sig i frågan.
– Återkom i morgon, skrev Stöckel i ett textmeddelande.
Enligt uppgifter till Kuriren vill Dean Kukan själv stanna i Nordamerika och hoppas via AHL få spela i NHL redan den här säsongen. Hans agent Louis Liesch vill inte kommentera påståendet utan säger att de avvaktar ett definitivt besked från Columbus.
– Dean kommer spela där de säger att han ska spela, säger Louis Liesch.
Kuriren har sökt Columbus general manager Jarmo Kekäläinen, men utan framgång.
21:52 | 15-10-04 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey räknar med att han återvänder – men backen vill inte tillbaka till Sverige.
Dela Tweeta
I den allra sista gallringen innan NHL-premiären blev Dean Kukan nedskickad till AHL-laget Lake Erie Monsters.
Men om han kommer spela där återstår att se.
Luleå Hockey räknar nämligen med att Columbus Blue Jackets ska låna ut honom till SHL-klubben och hänvisar till avtalet som finns mellan NHL och svenska ishockeyförbundet, där LHF:s tolkning är att då backen var 21 när NHL-kontraktet undertecknades, måste han spela i Sverige om han inte tar plats i NHL.
– Vi utgår ifrån att vi inte behöver strida och att alla är medvetna om vad som gäller, säger Luleå Hockeys sportdirektör Thor Stöckel.
Sent på söndagen kunde Luleå Hockey inte lämna något besked om hur Columbus Blue Jackets ställer sig i frågan.
– Återkom i morgon, skrev Stöckel i ett textmeddelande.
Enligt uppgifter till Kuriren vill Dean Kukan själv stanna i Nordamerika och hoppas via AHL få spela i NHL redan den här säsongen. Hans agent Louis Liesch vill inte kommentera påståendet utan säger att de avvaktar ett definitivt besked från Columbus.
– Dean kommer spela där de säger att han ska spela, säger Louis Liesch.
Kuriren har sökt Columbus general manager Jarmo Kekäläinen, men utan framgång.
"Osten" om "Krisen"
LULEÅ/ISHOCKEY Här är sportchefens Lars "Osten" Bergströms förtäckta hot till krisande Luleå Hockeys spelare och ledare:
"Uppdraget är att vinna matcher och när vi inte gör det är ingenting säkert", säger han.
Storsatsande Luleå Hockey, med mängder av stjärnvärvningar och ett uttalat guldmål den här säsongen, är utan tvekan svensk hockeys stora snackis just nu.
Förlusterna har staplats på hög, prestationer har varit svaga och i dag ligger laget på en tolfte plats i SHL-tabellen.
Efter 0–4-förlusten mot Örebro i lördags fick tränaren Joakim Fagervall nog och valde att såga spelarnas inställning offentligt.
"Det är jättesvårt att säga exakt i detalj vad vi behöver göra men vi måste inse vad som krävs för att vinna på den här nivån, i SHL – i dag och i år. När var och en gör det har vi kommit långt", sa en uppretad Luleåtränare.
I dag plockar sportchefen Lars "Osten" Bergström också upp den tråden.
– Det handlar ofta om flera samverkande orsaker men jag kan tycka att vi i förlustmatcherna inte spelat med rätt intensitet och energinivå för att ge oss själva chansen att vinna.
Och det är väl 1A för en elitidrottare..?
– Ja, det är lite grand första sidan i manualen. Det är konstigt med tanke på att vi hittills har haft ett bra program med mycket luft mellan matcherna. Vi borde ha kunnat lägga rätt energinivå på bordet i alla matcher, säger han.
Hur agerar du som sportchef i det här läget?
– Vi utvärderar hela tiden för att sätta en nya bra verksamhet. Det handlar om att göra en bra träning i dag, en bra match i morgon – det är så ett lag kommer på rätt köl igen. Jag personligen har inte gått in och gjort något runt laget – vi har våra formella roller men jag träffar så klart våra tränare dagligen, säger Bergström.
LÄS MER: "Vi måste inse vad som krävs för att vinna"
Med tanke på det sportsliga läget – kommer det bli några förändringar i spelartruppen eller ledarstaben den närmaste tiden?
– Det är viktigt att leva här och nu men samtidigt ha tålamod och jobba med kontinuitet. Inte drabbas av stress och agera därefter. Men vi lever självfallet i en elitverksamhet med en stor kravbild och då ska man vara förberedd på att hantera det. Uppdraget är att vinna matcher och när vi inte gör det är ingenting säkert.
Finns det någon spelare i laget du är extra besviken på?
– Nä, jag tror alla inblandade är besvikna på sig själva och vad de levererat. Spelarna vill visa en annan bild och vi har en bra trupp. Det har vi visat i CHL där vi slagit ut Lukko Rauma, Friborg och hanterat Färjestad bra i den första matchen.
När det gäller backen Dean Kukans framtid har när detta skrivs inget nytt hänt. Men Lars "Osten" Bergström räknar helt kallt med honom i laget.
– Det är så vi tänker. Jag pratade med hans agent nyligen och han vet vad som gäller.
Men det kan väl vara så att Kukan inte vill spela i Luleå?
– Det finns förstås regler och avtal som alla måste förhålla sig till på ett proffsigt sätt. Janne Sandström kan inte i morgon komma in till mig och säga att han vill spela i Modo. Det fungerar inte så, säger Luleås sportchef.
Peter Lindvall
Peter Lindvall
LULEÅ/ISHOCKEY Här är sportchefens Lars "Osten" Bergströms förtäckta hot till krisande Luleå Hockeys spelare och ledare:
"Uppdraget är att vinna matcher och när vi inte gör det är ingenting säkert", säger han.
Storsatsande Luleå Hockey, med mängder av stjärnvärvningar och ett uttalat guldmål den här säsongen, är utan tvekan svensk hockeys stora snackis just nu.
Förlusterna har staplats på hög, prestationer har varit svaga och i dag ligger laget på en tolfte plats i SHL-tabellen.
Efter 0–4-förlusten mot Örebro i lördags fick tränaren Joakim Fagervall nog och valde att såga spelarnas inställning offentligt.
"Det är jättesvårt att säga exakt i detalj vad vi behöver göra men vi måste inse vad som krävs för att vinna på den här nivån, i SHL – i dag och i år. När var och en gör det har vi kommit långt", sa en uppretad Luleåtränare.
I dag plockar sportchefen Lars "Osten" Bergström också upp den tråden.
– Det handlar ofta om flera samverkande orsaker men jag kan tycka att vi i förlustmatcherna inte spelat med rätt intensitet och energinivå för att ge oss själva chansen att vinna.
Och det är väl 1A för en elitidrottare..?
– Ja, det är lite grand första sidan i manualen. Det är konstigt med tanke på att vi hittills har haft ett bra program med mycket luft mellan matcherna. Vi borde ha kunnat lägga rätt energinivå på bordet i alla matcher, säger han.
Hur agerar du som sportchef i det här läget?
– Vi utvärderar hela tiden för att sätta en nya bra verksamhet. Det handlar om att göra en bra träning i dag, en bra match i morgon – det är så ett lag kommer på rätt köl igen. Jag personligen har inte gått in och gjort något runt laget – vi har våra formella roller men jag träffar så klart våra tränare dagligen, säger Bergström.
LÄS MER: "Vi måste inse vad som krävs för att vinna"
Med tanke på det sportsliga läget – kommer det bli några förändringar i spelartruppen eller ledarstaben den närmaste tiden?
– Det är viktigt att leva här och nu men samtidigt ha tålamod och jobba med kontinuitet. Inte drabbas av stress och agera därefter. Men vi lever självfallet i en elitverksamhet med en stor kravbild och då ska man vara förberedd på att hantera det. Uppdraget är att vinna matcher och när vi inte gör det är ingenting säkert.
Finns det någon spelare i laget du är extra besviken på?
– Nä, jag tror alla inblandade är besvikna på sig själva och vad de levererat. Spelarna vill visa en annan bild och vi har en bra trupp. Det har vi visat i CHL där vi slagit ut Lukko Rauma, Friborg och hanterat Färjestad bra i den första matchen.
När det gäller backen Dean Kukans framtid har när detta skrivs inget nytt hänt. Men Lars "Osten" Bergström räknar helt kallt med honom i laget.
– Det är så vi tänker. Jag pratade med hans agent nyligen och han vet vad som gäller.
Men det kan väl vara så att Kukan inte vill spela i Luleå?
– Det finns förstås regler och avtal som alla måste förhålla sig till på ett proffsigt sätt. Janne Sandström kan inte i morgon komma in till mig och säga att han vill spela i Modo. Det fungerar inte så, säger Luleås sportchef.
Peter Lindvall
Peter Lindvall
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Hahah älskar osten - janne kan inte imorgon komma å säga att han vill spela i modo de funkar inte så
Mickeee- Antal inlägg : 910
Vad skrivs det om 'stjärnorna' som är på väg tillbaka? Antar att det är Cehlarik och Lassi som avses. Inkluderar man Masto och Ekarv?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Därför tänker LHF inte värva
10:41 | 15-10-07 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Stjärnor som underpresterar och ett spel som hackar. Men Luleå Hockey tänker inte värva sig ur krisen.
Dela Tweeta
Luleå Hockey spände bågen och siktade högt inför årets säsong.Tre guld skulle det bli. Serieseger, SM och CHL.
Men inledningen har inte blivit som de önskat och laget ligger i nedre delen av SHL-tabellen, samtidigt som de med nöd och näppe tog sig vidare i CHL-slutspelet med totalt 4–3, trots att de förlorade tisdagens match mot Färjestad med 1–3.
– Det har inte varit någon bra start för oss. Men vi är ändå med bland de lag som har tagit sig vidare i CHL, vår dröm lever där och även i SHL. Nu handlar det om att bli bättre, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström om inledningen.
Ni hade höga ambitioner inför säsongen och har spelare som inte har presterat som förväntat, hur tänker ni kring att förändra spelartruppen?
– Alla organisationer har tyngre tider under ett långt år. Det finns inga bortförklaringar, men man måste komma ihåg att vi har många nya spelare och alla har ledande roller. Allt sådant där måste gnuggas till och ofta görs inte det förrän det blir skarpt läge.
– Svaret på din fråga är att det är där som vårat fokus är. Det är klart, ishockey är en mobil marknad där det både är upp till vad spelaren och föreningen tycker. Men i nuläget planerar vi inte att göra några förändringar, utan fokuset ligger på att få full effektivitet i den nuvarande truppen.
NHL:s träningsläger har avslutats, finns det några intressanta namn på marknaden som ni följer?
– Det finns alltid en del rykten igång, men det är inte så stor rörelse ännu. I grund och botten tror inte vi på att en, eller någon spelare är vår lösning. Det är vårt gemensamma kollektiv som måste få det att fungera. Det finns ingen katalysator som kan komma utifrån och möjliggöra någonting.
Per Ledin har ett korttidskontrakt i Salzburg, har ni någon dialog med honom?
– Inte annat än att vi har koll på att han har ett provkontrakt där borta.
Kan det bli aktuellt med en återkomst när kontraktet går ut den 15 oktober?
– Vi har ju inte kunnat hitta en lösning tidigare utifrån hans syn på sig själv, längd på kontraktet, roll och även nivå. Det var så det var. Vi har gått vidare och han har gått vidare och där är vi i dag. Men som jag sa. Vi ser inte att en lösning ska komma utifrån, vi måste få de spelare vi har att prestera på sin maximala nivå och göra det bra tillsammans.
– Skulle vi plocka in fler spelare finns det en stor risk att det skapas ytterligare oro, det uppstår nya grupperingar och roller som ska identifieras. Något som skulle innebära att vår förbättring tar ännu längre tid.
Under tisdagens match mot Färjestad var Craig Schira placerad på läktaren.Kuriren var i kontakt med hans agent, Peter Wallén, under kvällen och han gav följande svar på att backen stod utanför laget.
– Säsongen har precis börjat och vi har inga funderingar kring hans situation. Självklart vill Craig spela och spela upp till sin standard, skriver Peter Wallén i ett textmeddelande.
10:41 | 15-10-07 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Stjärnor som underpresterar och ett spel som hackar. Men Luleå Hockey tänker inte värva sig ur krisen.
Dela Tweeta
Luleå Hockey spände bågen och siktade högt inför årets säsong.Tre guld skulle det bli. Serieseger, SM och CHL.
Men inledningen har inte blivit som de önskat och laget ligger i nedre delen av SHL-tabellen, samtidigt som de med nöd och näppe tog sig vidare i CHL-slutspelet med totalt 4–3, trots att de förlorade tisdagens match mot Färjestad med 1–3.
– Det har inte varit någon bra start för oss. Men vi är ändå med bland de lag som har tagit sig vidare i CHL, vår dröm lever där och även i SHL. Nu handlar det om att bli bättre, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström om inledningen.
Ni hade höga ambitioner inför säsongen och har spelare som inte har presterat som förväntat, hur tänker ni kring att förändra spelartruppen?
– Alla organisationer har tyngre tider under ett långt år. Det finns inga bortförklaringar, men man måste komma ihåg att vi har många nya spelare och alla har ledande roller. Allt sådant där måste gnuggas till och ofta görs inte det förrän det blir skarpt läge.
– Svaret på din fråga är att det är där som vårat fokus är. Det är klart, ishockey är en mobil marknad där det både är upp till vad spelaren och föreningen tycker. Men i nuläget planerar vi inte att göra några förändringar, utan fokuset ligger på att få full effektivitet i den nuvarande truppen.
NHL:s träningsläger har avslutats, finns det några intressanta namn på marknaden som ni följer?
– Det finns alltid en del rykten igång, men det är inte så stor rörelse ännu. I grund och botten tror inte vi på att en, eller någon spelare är vår lösning. Det är vårt gemensamma kollektiv som måste få det att fungera. Det finns ingen katalysator som kan komma utifrån och möjliggöra någonting.
Per Ledin har ett korttidskontrakt i Salzburg, har ni någon dialog med honom?
– Inte annat än att vi har koll på att han har ett provkontrakt där borta.
Kan det bli aktuellt med en återkomst när kontraktet går ut den 15 oktober?
– Vi har ju inte kunnat hitta en lösning tidigare utifrån hans syn på sig själv, längd på kontraktet, roll och även nivå. Det var så det var. Vi har gått vidare och han har gått vidare och där är vi i dag. Men som jag sa. Vi ser inte att en lösning ska komma utifrån, vi måste få de spelare vi har att prestera på sin maximala nivå och göra det bra tillsammans.
– Skulle vi plocka in fler spelare finns det en stor risk att det skapas ytterligare oro, det uppstår nya grupperingar och roller som ska identifieras. Något som skulle innebära att vår förbättring tar ännu längre tid.
Under tisdagens match mot Färjestad var Craig Schira placerad på läktaren.Kuriren var i kontakt med hans agent, Peter Wallén, under kvällen och han gav följande svar på att backen stod utanför laget.
– Säsongen har precis börjat och vi har inga funderingar kring hans situation. Självklart vill Craig spela och spela upp till sin standard, skriver Peter Wallén i ett textmeddelande.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lulea-hockey-spelaren-reser-hem-utblottad-8514866.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Hon lovades jobb för att kunna betala bostad och köpa mat. Nu reser Luleå/MSSK-målvakten Sara Sundqvist hem – utblottad.
En hyra på 4.500 kronor per månad.
Lägg där till mat som ska till en elitsatsning.
Målvakten Sara Sundqvist, 24, hoppade på Luleå Hockey/Munksunds satsning i riksserien.
Men nu tvingades hon resa hem – utblottad.
– Pengarna jag har kvar räcker bara till bussbiljetten, säger Sara Sundqvist när Kuriren når henne innan laget flyger hem från sin bortaturné.
Sundqvist har fem säsonger i Munksund/Skuthamn i bagaget. Hon kommer från Örnsköldsvik och dit går resan vidare. Hem till mor och far.
– Det har varit jobbigt. Bara att gå på affären och känna att man inte har någon inkomst och försöka handla mat. Det har varit svårt, säger hon och fortsätter:
– Jag har tagit beslutet att åka hem under måndagen. Jag har inte råd att bo kvar. Jag blev lovad lägenhet och jobb för ett halvår sedan. Innan jag flyttade upp sa de att det ordnas när jag kommer upp, då var ingenting klart.
Patrik Ridderström hade ansvaret inom Luleå Hockey dam, men Sundqvist har inte hört mycket från honom.
– Patrik har inte haft någon kontakt med mig och jag har pratat med honom flera gånger och han har sagt att han ska höra av sig. Men som jag känner har han inte brytt sig, säger LHF/MSSK-målvakten.
– Jag har gått runt med en klump i magen och känt mig stressad över pengar för jag vill inte hamna på gatan.
Sara Sundqvist har studier i bagaget och skulle använda dem till ett jobb utanför rinken i Luleå.
Som inte ordnats.
– Ju längre tiden gick insåg jag att det här kommer inte att ordna sig. Inte innan jag är helt bankrutt. Jag har studerat i tre år och har inte så mycket pengar över att leva på. Jag har haft det tufft ekonomiskt förut och nu har jag ingen inkomst och bara utgifter.
Du får ingen ersättning i riksserien?
– Jag kan bara prata för mig själv och jag får inte det. Jag får sponsring med utrustning, men inga pengar. Jag vet inte om de andra har andra avtal.
– Jag har varit i Munksund i fem säsonger. Förra säsongen gick jag till Luleås division 1-lag för att trappa ned. Sedan kom jag tillbaka till Munksund efter jul och sedan hakade jag på det här. Allt lät så positivt och vi skulle få bra namn till laget. Men jag sa att jag behövde jobb och boende för annars går det inte.
– Jag sa att jag måste få jobb snart för det dröjer ändå innan första lönen kommer. Jag tränar måndag–fredag och så spelar vi matcher på helgerna.
Nu ger Sara Sundqvist upp. Situationen har inte löst sig och under måndagen sätter hon sig på bussen hem till Ö-vik.
– Klart jag är besviken. Det har vair en jättestressande situation och har varit svårt att prestera på isen. Det borde ha varit klart när jag kom upp.
Norrbottens-Kuriren pratade med Patrik Ridderström i Luleå Hockey dam under söndagskvällen.
– Jag har stor skuld i det här. Jag har inte lyckats nå dit jag önskat. Vi har haft en dialog hela tiden om att försöka lösa det. Ambitionen är att hon ska komma tillbaka, säger Patrik Riderström.
Freno- Antal inlägg : 196
http://www.kuriren.nu/100-hockey/kronikan-for-de-flesta-damerna-handlar-det-om-att-overleva-8514945.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Damerna tränar lika mycket som herrarna. De lägger ned sin själ i elitidrotten, men spelar på helt andra villkor.
Sara Sundqvists situation är absurd. Blivit lovad jobb, inte få det, och inte känna att pengarna räcker till när du går på mataffären. En ständig klump i magen. Kombinationen med att träna varje dag, vara på topp under varje pass, blir givetvis outhärdlig.
Många av idrottsherrarna skryter över deras prestationer i senaste versionen av Fifa (fotboll) eller NHL (ishockey) till deras tv-spel. Jag träffar flera av dem dagligen som slösar bort sin övriga tid på struntsaker. När väl idrotten är klar finns det oftast ingen utbildning att falla tillbaka på. Har du inte spelat i NHL eller på SHL-nivå finns det sällan några pengar över. Några kan använda sig av sitt kontaktnät. Skolbetygen har blivit lidande av satsningen på sin passion. En del ramlar i depression när rampljuset slocknar.
För de flesta damerna handlar det om att överleva, förbereda sig för att deras namn inte ropas ut i högtalarna när de ställt in utrustningen för sista gången. Sara Sundqvist har en utbildning, men inget jobb. Klubben betalar inte lön i pengar. I dag reser hon hem för sista sparpengarna. De räcker till bussbiljetten hem till mor och far i Örnsköldsvik. Drömmen om att vinna SM-guld med LHF/MSSK får stanna vid just en dröm.
Ingen bra reklam för LHF:s satsning !Freno skrev:http://www.kuriren.nu/100-hockey/lulea-hockey-spelaren-reser-hem-utblottad-8514866.aspx
- Spoiler:
ISHOCKEY/LULEÅ Hon lovades jobb för att kunna betala bostad och köpa mat. Nu reser Luleå/MSSK-målvakten Sara Sundqvist hem – utblottad.
En hyra på 4.500 kronor per månad.
Lägg där till mat som ska till en elitsatsning.
Målvakten Sara Sundqvist, 24, hoppade på Luleå Hockey/Munksunds satsning i riksserien.
Men nu tvingades hon resa hem – utblottad.
– Pengarna jag har kvar räcker bara till bussbiljetten, säger Sara Sundqvist när Kuriren når henne innan laget flyger hem från sin bortaturné.
Sundqvist har fem säsonger i Munksund/Skuthamn i bagaget. Hon kommer från Örnsköldsvik och dit går resan vidare. Hem till mor och far.
– Det har varit jobbigt. Bara att gå på affären och känna att man inte har någon inkomst och försöka handla mat. Det har varit svårt, säger hon och fortsätter:
– Jag har tagit beslutet att åka hem under måndagen. Jag har inte råd att bo kvar. Jag blev lovad lägenhet och jobb för ett halvår sedan. Innan jag flyttade upp sa de att det ordnas när jag kommer upp, då var ingenting klart.
Patrik Ridderström hade ansvaret inom Luleå Hockey dam, men Sundqvist har inte hört mycket från honom.
– Patrik har inte haft någon kontakt med mig och jag har pratat med honom flera gånger och han har sagt att han ska höra av sig. Men som jag känner har han inte brytt sig, säger LHF/MSSK-målvakten.
– Jag har gått runt med en klump i magen och känt mig stressad över pengar för jag vill inte hamna på gatan.
Sara Sundqvist har studier i bagaget och skulle använda dem till ett jobb utanför rinken i Luleå.
Som inte ordnats.
– Ju längre tiden gick insåg jag att det här kommer inte att ordna sig. Inte innan jag är helt bankrutt. Jag har studerat i tre år och har inte så mycket pengar över att leva på. Jag har haft det tufft ekonomiskt förut och nu har jag ingen inkomst och bara utgifter.
Du får ingen ersättning i riksserien?
– Jag kan bara prata för mig själv och jag får inte det. Jag får sponsring med utrustning, men inga pengar. Jag vet inte om de andra har andra avtal.
– Jag har varit i Munksund i fem säsonger. Förra säsongen gick jag till Luleås division 1-lag för att trappa ned. Sedan kom jag tillbaka till Munksund efter jul och sedan hakade jag på det här. Allt lät så positivt och vi skulle få bra namn till laget. Men jag sa att jag behövde jobb och boende för annars går det inte.
– Jag sa att jag måste få jobb snart för det dröjer ändå innan första lönen kommer. Jag tränar måndag–fredag och så spelar vi matcher på helgerna.
Nu ger Sara Sundqvist upp. Situationen har inte löst sig och under måndagen sätter hon sig på bussen hem till Ö-vik.
– Klart jag är besviken. Det har vair en jättestressande situation och har varit svårt att prestera på isen. Det borde ha varit klart när jag kom upp.
Norrbottens-Kuriren pratade med Patrik Ridderström i Luleå Hockey dam under söndagskvällen.
– Jag har stor skuld i det här. Jag har inte lyckats nå dit jag önskat. Vi har haft en dialog hela tiden om att försöka lösa det. Ambitionen är att hon ska komma tillbaka, säger Patrik Riderström.
icemask- Antal inlägg : 4174
Enligt Expressen stannar hon efter en vändning.. Vilken soppa
Davidoff- Antal inlägg : 175
Ingen skräll att det är Jimmy Landström som skriver artikeln, han har under sista året varit otroligt negativ mot Luleå!
Inte alltid objektiv journalistik där!
Inte alltid objektiv journalistik där!
Loop- Antal inlägg : 50
Får väl gå på arbetsförmedlingen som alla andra. Ok att klubben fixar boende men att man också ska fixa jobb vid sidan av hockeyn.....?
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Om det var en del av dealen med att man skulle spela för klubben så är svaret på din fråga ett rungande Ja. Och även om det inte var en del av dealen så ska man ju som arbetsgivare ha koll på att ens spelare trivs och mår bra även utanför planen.Slapshot skrev:Får väl gå på arbetsförmedlingen som alla andra. Ok att klubben fixar boende men att man också ska fixa jobb vid sidan av hockeyn.....?
Det är många som blir rejält curlade i hockeyvärlden men damerna hör definitivt inte till den gruppen.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Jagar poängmaskinerna
20:44 | 15-10-13 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Ett fruktat radarpar som öst in poäng. Nu jagas de av SHL-klubbar.
Dela Tweeta
Duon gjorde 70 poäng i grundserien förra säsongen.
Den här säsongen har poängen fortsatt att trilla in. Niklas Olausson har svarat för åtta poäng (ett mål och sju assist) på elva matcher. Pär Arlbrandt har gjort sex poäng (fyra mål och två assist).
Båda har utgående kontrakt med schweiziska Biel och deras framfart har inte gått obemärkt förbi.
– Det finns SHL-klubbar som har visat intresse för både Niklas och Pär, men vi har inte fått något konkret att ta ställning till ännu, säger agenten Pontus Norén.
Har Luleå Hockey visat intresse för någon av spelarna?
– Vilka klubbar det handlar om kan jag inte svara på, den frågan får du ta med "Osten" (Lars Bergström, sportchef i Luleå Hockey).
Hur tänker spelarna kring nästa säsong?
– Det är ju två individer det handlar om. Jag ska resa till Schweiz om någon vecka och träffa både dem och klubben. Då ska vi prata mer om framtiden.
20:44 | 15-10-13 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Ett fruktat radarpar som öst in poäng. Nu jagas de av SHL-klubbar.
Dela Tweeta
Duon gjorde 70 poäng i grundserien förra säsongen.
Den här säsongen har poängen fortsatt att trilla in. Niklas Olausson har svarat för åtta poäng (ett mål och sju assist) på elva matcher. Pär Arlbrandt har gjort sex poäng (fyra mål och två assist).
Båda har utgående kontrakt med schweiziska Biel och deras framfart har inte gått obemärkt förbi.
– Det finns SHL-klubbar som har visat intresse för både Niklas och Pär, men vi har inte fått något konkret att ta ställning till ännu, säger agenten Pontus Norén.
Har Luleå Hockey visat intresse för någon av spelarna?
– Vilka klubbar det handlar om kan jag inte svara på, den frågan får du ta med "Osten" (Lars Bergström, sportchef i Luleå Hockey).
Hur tänker spelarna kring nästa säsong?
– Det är ju två individer det handlar om. Jag ska resa till Schweiz om någon vecka och träffa både dem och klubben. Då ska vi prata mer om framtiden.
http://nsd.se/sport/lulea-hockeys-jattetalang-blir-borta-i-nastan-ett-ar-9595437.aspx
Diskussion kring artikeln tas i Einar Emanuelssons tråd.
Diskussion kring artikeln tas i Einar Emanuelssons tråd.
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Luleå Hockeys Einar Emanuelsson missar resten av säsongen.
Talangen har tvingats operera axeln.
– Det är bättre att jag får komma in ordentligt nästa år, säger forwarden.
De senaste åren har Einar Emanuelsson varit bofast i ungdomslandslagen. Förra säsongen fick han också debutera i SHL med Luleå Hockey.
Och i år har 18-åringen gjort nio poäng på nio matcher i J20-laget.
Fler än så blir det dock inte den här säsongen.
Anledningen: En skadad axel.
– Han blir borta resten av säsongen eftersom han har opererat axeln. Han kommer att vara tillbaka i augusti, säger Ulf Engman, utvecklingschef.
När opererades han?
– I förrgår. Allting har gått bra. Han har haft problem i ett och ett halvt år, axeln hoppar ur led. Hans storebror (Petter Emanuelsson, som vunnit SM-guld med Skellefteå och nu spelar i AHL) har opererats för samma sak.
Ulf Engman fortsätter:
– Det är grymt tråkigt. Han har utvecklats mycket trots att han varit skadad. Han har blivit mycket bättre i spelet. Det är synd. Men han är fortfarande ung. Kan han bara bli bra nu så har han fina möjligheter att lyckas.
När NSD träffar talangen i Coop Norrbotten arena i samband med A-lagets träning så går han runt i katakomberna med höger arm i mitella.
– Det är lite jobbigt. Jag får åka hem till Kiruna så får de hjälpa mig, säger Kirunasonen, som är rajtskytt trots att han är högerhänt.
Sen kommer han in på själva skadan.
– Jag har haft problem med axeln ganska länge och den gick ur led här första matcherna. När jag sen testade spela blev det som mentalt, man vågade inte gå in i dueller och så och då kändes det bättre att få göra bort det, säger Emanuelsson, som valde att göra den här operation nu för att kunna vara helt återställd till hösten:
– Det känns inte riktigt värt att spela på halvnivå utan det är bättre att jag får komma in ordentligt nästa år. Hade jag väntat till efter den här säsongen hade jag haft mindre chans att förbereda mig för nästa. Så det känns värt det, nu slipper man bekymra sig.
Vad sägs under rubriken "Just nu - Ledin har bestämt sig", NSD?
Vexet- Antal inlägg : 459
http://kuriren.nu/100-hockey/beskedet-har-ar-ledins-klubbval-8523284.aspx
- Beskedet:
- Ishockey/Luleå Nu är det klart var Per Ledin kommer spela den här säsongen.
Under torsdagen skrev Per Ledin på ett kontrakt med Salzburg som gäller säsongen ut.
– Han har gjort en analys på läget och trivs bra med både laget och tränarna. Därför väljer han att stanna, säger agenten Joakim Persson till Kuriren.
Fanns det intresse från SHL?
– Ja, fanns intresse SHL.
Har Luleå visat något intresse?
– Den frågan tycker jag att Lars "Osten" Bergström ska svara på, säger Joakim Persson.
Senast ändrad av Freno den tor 15 okt 2015, 16:33, ändrad totalt 1 gång
JoakimJ skrev:Vad sägs under rubriken "Just nu - Ledin har bestämt sig", NSD?
http://nsd.se/sport/just-nu-ledin-har-bestamt-sig-9595654.aspx
- Just nu:
- Luleå/ishockey Här är beskedet om Per Ledins framtid.
Veteranforwarden stannar i Red Bull Salzburg säsongen ut.
– Han är nöjd och glad, säger hans agent Joakim Persson.
Vid midnatt skulle Per Ledins korttidsavtal med Red Bull Salzburg ha löpt ut.
Men redan nu är hans framtid bestämd.
37-åringen har förlängt sitt kontrakt och blir kvar i den österrikiska storklubben säsongen ut.
– Han stortrivs med coacherna och laget och tycker det är jättekul, så han väljer att stanna utomlands, säger hans agent Joakim Persson till NSD om kontraktsförlängningen.
Sen fortsätter Persson:
– Han är nöjd och glad och han hoppas kunna vinna mästerskapet är nere. Det är hans mål och ambition.
Bra artikel måste jag säga, det förklarar en del saker...
Fick islossning – efter mötet: "Hjälpte mig"
12:55 | 15-10-17 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Först möte med tränaren – sen petad från förstakedjan.
Då lossnade det för centervärvningen Jacob Lagacé.
– Jag tvivlade på mig själv och tänkte för mycket, säger kanadensaren om inledningen på SHL-säsongen.
Dela Tweeta
Under försäsongen var det raka spåret för Asplövenförvärvet Jacob Lagacé och övriga i transatlantkedjan. Trion öste in poäng, oavsett om det var träningsmatcher eller CHL-spel.
Sen kom SHL-säsongen och den där blytunga Luleå Hockey-starten med tre förluster i de fyra första matcherna och där spelet lämnade en hel del att önska.
För Lagacé och förstaenheten blev det heller ingen SHL-succé direkt från start och sen Lucas Wallmark kom hem har centern spelat ytter i både andra- och tredjekedjan innan han i de senaste matcherna har tagit plats på hans naturliga position mellan Karl Fabricius och Johan Forsberg i den fjärde enheten.
Då har det också blivit islossning.
– Jag känner mig bättre och bättre och laget spelar också bättre och det tror jag gör att pressen släpper lite grann för alla. Nu kan vi fokusera mer på att spela än att tänka på hundramiljoner saker. Vi börjar hitta oss själva som lag och personligen börjar jag anpassa mig till SHL-nivån lite mer för varje match. Det enda jag kan göra där ute är att göra mitt bästa och jag försöker att inte lägga allt för stor press på mig själv, säger Jacob Lagacé innan han kommer in på att han har gjort mål i två raka matcher och att den brutna nollan i målkolumnen också har bidragit:
– Det har hjälpt mig. Efter det första kände jag att jag kan göra mål igen och nu efter det andra behöver jag inte fundera så mycket på att göra mål.
Han passar också på att hylla sina nya kedjekamrater, Johan Forsberg och Karl Fabricius.
– Det är två bra spelare så jag kommer få fler möjligheter att göra mål. De har varit med länge så det är skönt att spela med dem, säger Lagacé, som i sin tur hyllas av Fabricius:
– "Jake" har haft en otroligt fin utvecklingskurva de senaste matcherna och det är otroligt viktigt för oss att ha honom i superform. Han är het, säger assisterande kaptenen.
Men de viktigaste förändringarna för att få det att lossna är två andra saker: Mötet med tränaren och att han fick ta ett steg tillbaka och börja om på ny kula, vilket gjorde att kunde släppa pressen som han har haft som förstacenter i ett guldjagande lag.
– Det var svårt för mig att anpassa mig till SHL-nivån och jag klandrade mig själv och kände mig skyldig till att laget inte nådde framgång, men jag tror inte att någon presterade bra just då, säger Jacob Lagacé om inledningen av seriespelet.
Han tillägger:
– Det var en del omständigheter som gjorde att jag tvivlade på mig själv och jag tänkte för mycket i stället för att gå ut och spela och ha roligt och jobba hårt.
Innan han flyttades ner i kedjehierarkin kallades han in i tränarkabyssen.
Där hade han ett möte med Joakim Fagervall – ett snack som Jacob Lagacé mådde bra av.
– Det kändes skönt att få höra vad han hade att säga och för mig var det skönt att få berätta hur jag kände kring allting, att jag kände mig ansvarig för att vi inte presterade. Han hjälpte mig att inse att allt börjar med mig själv, att jobba hårt. Det startade där, sen har jag gjort resten själv.
Joakim Fagervall om centerns spel den senaste tiden:
– Jag tycker han har gjort det jättebra. Han gjorde det bra även som ytterforward och nu med "Foppa" och "Fabbe" känns det väldigt bra, säger tränaren om Lagacé.
Så med facit i hand var det ett klokt beslut att lyfta bort honom.
– Absolut. Så var det. Just där blir det en orimlig press på honom också när det inte funkar. Hade det funkat hade vi varit genier hela gänget. Men så blir det ibland.
Sen kommer Fagervall in på mötet.
– Det snacket vi hade när vi valde att inte spela honom var ett utvecklingssnack, att han skulle komma bort en sväng, släppa anspänningen och sen gå in igen – precis som vi har haft med Craig (Schira). Det är inga konstigheter alls.
Jacob Lagacé trivs med hockeylivet just nu – men bara för att han är i fjärdekedjan nu behöver det ju inte bli en permanent lösning.
– Jag är glad att vara här och just nu går det bra och jag kan inte klaga på något – men det behöver inte betyda att jag aldrig mer kommer att vara i toppkedjan igen. Fast just nu gör vi det bra och vi ska fortsätta på den inslagna vägen, säger kanadensaren, som har dagens mål klart för sig:
– Vi åker till Linköping för att försöka ta tre poäng.
Jimmy Stålnacke
Fick islossning – efter mötet: "Hjälpte mig"
12:55 | 15-10-17 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Först möte med tränaren – sen petad från förstakedjan.
Då lossnade det för centervärvningen Jacob Lagacé.
– Jag tvivlade på mig själv och tänkte för mycket, säger kanadensaren om inledningen på SHL-säsongen.
Dela Tweeta
Under försäsongen var det raka spåret för Asplövenförvärvet Jacob Lagacé och övriga i transatlantkedjan. Trion öste in poäng, oavsett om det var träningsmatcher eller CHL-spel.
Sen kom SHL-säsongen och den där blytunga Luleå Hockey-starten med tre förluster i de fyra första matcherna och där spelet lämnade en hel del att önska.
För Lagacé och förstaenheten blev det heller ingen SHL-succé direkt från start och sen Lucas Wallmark kom hem har centern spelat ytter i både andra- och tredjekedjan innan han i de senaste matcherna har tagit plats på hans naturliga position mellan Karl Fabricius och Johan Forsberg i den fjärde enheten.
Då har det också blivit islossning.
– Jag känner mig bättre och bättre och laget spelar också bättre och det tror jag gör att pressen släpper lite grann för alla. Nu kan vi fokusera mer på att spela än att tänka på hundramiljoner saker. Vi börjar hitta oss själva som lag och personligen börjar jag anpassa mig till SHL-nivån lite mer för varje match. Det enda jag kan göra där ute är att göra mitt bästa och jag försöker att inte lägga allt för stor press på mig själv, säger Jacob Lagacé innan han kommer in på att han har gjort mål i två raka matcher och att den brutna nollan i målkolumnen också har bidragit:
– Det har hjälpt mig. Efter det första kände jag att jag kan göra mål igen och nu efter det andra behöver jag inte fundera så mycket på att göra mål.
Han passar också på att hylla sina nya kedjekamrater, Johan Forsberg och Karl Fabricius.
– Det är två bra spelare så jag kommer få fler möjligheter att göra mål. De har varit med länge så det är skönt att spela med dem, säger Lagacé, som i sin tur hyllas av Fabricius:
– "Jake" har haft en otroligt fin utvecklingskurva de senaste matcherna och det är otroligt viktigt för oss att ha honom i superform. Han är het, säger assisterande kaptenen.
Men de viktigaste förändringarna för att få det att lossna är två andra saker: Mötet med tränaren och att han fick ta ett steg tillbaka och börja om på ny kula, vilket gjorde att kunde släppa pressen som han har haft som förstacenter i ett guldjagande lag.
– Det var svårt för mig att anpassa mig till SHL-nivån och jag klandrade mig själv och kände mig skyldig till att laget inte nådde framgång, men jag tror inte att någon presterade bra just då, säger Jacob Lagacé om inledningen av seriespelet.
Han tillägger:
– Det var en del omständigheter som gjorde att jag tvivlade på mig själv och jag tänkte för mycket i stället för att gå ut och spela och ha roligt och jobba hårt.
Innan han flyttades ner i kedjehierarkin kallades han in i tränarkabyssen.
Där hade han ett möte med Joakim Fagervall – ett snack som Jacob Lagacé mådde bra av.
– Det kändes skönt att få höra vad han hade att säga och för mig var det skönt att få berätta hur jag kände kring allting, att jag kände mig ansvarig för att vi inte presterade. Han hjälpte mig att inse att allt börjar med mig själv, att jobba hårt. Det startade där, sen har jag gjort resten själv.
Joakim Fagervall om centerns spel den senaste tiden:
– Jag tycker han har gjort det jättebra. Han gjorde det bra även som ytterforward och nu med "Foppa" och "Fabbe" känns det väldigt bra, säger tränaren om Lagacé.
Så med facit i hand var det ett klokt beslut att lyfta bort honom.
– Absolut. Så var det. Just där blir det en orimlig press på honom också när det inte funkar. Hade det funkat hade vi varit genier hela gänget. Men så blir det ibland.
Sen kommer Fagervall in på mötet.
– Det snacket vi hade när vi valde att inte spela honom var ett utvecklingssnack, att han skulle komma bort en sväng, släppa anspänningen och sen gå in igen – precis som vi har haft med Craig (Schira). Det är inga konstigheter alls.
Jacob Lagacé trivs med hockeylivet just nu – men bara för att han är i fjärdekedjan nu behöver det ju inte bli en permanent lösning.
– Jag är glad att vara här och just nu går det bra och jag kan inte klaga på något – men det behöver inte betyda att jag aldrig mer kommer att vara i toppkedjan igen. Fast just nu gör vi det bra och vi ska fortsätta på den inslagna vägen, säger kanadensaren, som har dagens mål klart för sig:
– Vi åker till Linköping för att försöka ta tre poäng.
Jimmy Stålnacke
Kuriren avslöjar: Han kan bli "Ostens" nästa värvning
17:23 | 15-10-17 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ "En spelskicklig powerplay back". Så beskrivs den 25-årige österrikaren som placeras i Luleå Hockey.
Dela Tweeta
Spelaren det handlar om är Red Bull Salzburgs Dominique Heinrich.
Enligt uppgifter ska österriska landslagsspelaren ha varit under Luleås radar under en lång tid. Så sent som i somras var det tal om att försvaren skulle erbjudas ett try out-kontrakt med klubben. Men det ska inte 25-åringen ha varit intresserad av.
Men Luleås intresse står kvar. Heinrich, som har 59 A-landskamper på sitt CV, har imponerat under inledningen av säsongen 2015/2016. I den inhemska ligan Erste Bank Eishockeyliga (EBEL) har han noterats för sju poäng på tolv matcher – tre mål och fyra assist. Han har även en stor roll i Red Bulls powerplay där han styr spelet från sin backplats.
Och i Champions Hockey League (CHL) har han producerat två assist på sex matcher.
Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström har varit på plats i Österrike och kartlagt backen när Red Bull Salzburg besegrade Vienna Capitals med 3–0 i tisdags. Då var Heinrich inne på samtliga mål och gick +3 i plus/minus-statistiken.
Kuriren har sökt Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström för en kommentar.
Simon Jakobsson
0920-26 29 40
FAKTA
Landslagsspelaren
Namn: Dominique Heinrich
Ålder: 25 år.
Längd: 175 centimeter.
Vikt: 76 kilo.
Nationalitet: Österrikare.
Position: Back.
Klubbfattning: Vänsterskytt.
Moderklubb: Wiener EV (Österrike).
Klubb: Red Bull Salzburg (Österrike).
Landskamper: 59 A.
17:23 | 15-10-17 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ "En spelskicklig powerplay back". Så beskrivs den 25-årige österrikaren som placeras i Luleå Hockey.
Dela Tweeta
Spelaren det handlar om är Red Bull Salzburgs Dominique Heinrich.
Enligt uppgifter ska österriska landslagsspelaren ha varit under Luleås radar under en lång tid. Så sent som i somras var det tal om att försvaren skulle erbjudas ett try out-kontrakt med klubben. Men det ska inte 25-åringen ha varit intresserad av.
Men Luleås intresse står kvar. Heinrich, som har 59 A-landskamper på sitt CV, har imponerat under inledningen av säsongen 2015/2016. I den inhemska ligan Erste Bank Eishockeyliga (EBEL) har han noterats för sju poäng på tolv matcher – tre mål och fyra assist. Han har även en stor roll i Red Bulls powerplay där han styr spelet från sin backplats.
Och i Champions Hockey League (CHL) har han producerat två assist på sex matcher.
Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström har varit på plats i Österrike och kartlagt backen när Red Bull Salzburg besegrade Vienna Capitals med 3–0 i tisdags. Då var Heinrich inne på samtliga mål och gick +3 i plus/minus-statistiken.
Kuriren har sökt Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström för en kommentar.
Simon Jakobsson
0920-26 29 40
FAKTA
Landslagsspelaren
Namn: Dominique Heinrich
Ålder: 25 år.
Längd: 175 centimeter.
Vikt: 76 kilo.
Nationalitet: Österrikare.
Position: Back.
Klubbfattning: Vänsterskytt.
Moderklubb: Wiener EV (Österrike).
Klubb: Red Bull Salzburg (Österrike).
Landskamper: 59 A.
http://www.nsd.se/sport/lulea-foll-efter-fiaskostart-vi-blir-totalt-overkorda-9600757.aspx
- Spoiler:
- LINKÖPING/ISHOCKEY Dålig start och för många utvisningar.
Då förlorade Luleå Hockey mot Linköping.
– Vi kommer ut bedrövligt, säger Lucas Wallmark.
Luleå Hockey har bara vunnit fyra matcher i årets seriespel – samtliga mot bottenplacerat motstånd. Så fort guldjagande Luleå mött lag från tabellens övre halva har man förlorat.
Mot Linköping hoppades man på trendbrott – men av det blev inget.
– Vi kommer ut bedrövligt. Vi snackar innan om att sätta dem under press, istället blir vi totalt överkörda. Det är en taskig inledning på matchen, säger Lucas Wallmark.
Vad beror det på?
– Jag vet inte. Det är alldeles för dåligt, vi är för långsamma till pucken, vi är för kladdiga med den, men exakt vad det är som gör det vet jag inte. Vi blir i alla fall uppätna första tio minuterna.
Linköping tryckte ner Luleå i egen zon och tog ledningen efter åtta minuter. Luleå lyfte sig en smula, men släppte in 0–2 efter bara fyra minuter av andra perioden. Då vaknade gästerna. Toni Rajala och Lucas Wallmark reducerade och kvitterade – inom loppet av drygt en minut.
– Jag missade ju ett friläge i första, det är bara att hylla Rautio för räddningen. Jag fick ju ta lite revansch på honom och där har vi ju bra energi. Men sen drar vi på oss en till utvisning.., suckar Wallmark.
I det efterföljande numerära överläget avgjorde Linköping matchen. Den skyldige, veteranen Jan Sandström, var dock inte ensam. Luleå Hockey drog på sig sex tvåminutare under matchen.
– Det håller inte att ta så många utvisningar, inte mot ett så pass skickligt lag. För oss handlar det om att glömma det här och komma ut betydligt bättre mot Färjestad på måndag, säger Wallmark.
Jan Sandström håller med Wallmark, även om han inte tyckte det såg
– Vi har ändå chanser att vinna matchen, vi skapar frilägen och vinner skotten. Vi möter ett grymt svårspelat lag, vi kan bara dra lärdom av vår matchinledning.
Hur lätt är det att göra det i er situation?
– Det är bara att göra det. Linköping, Skellefteå, Frölunda – de sätter press över hela banan. Det är bara att ta in det, inse att vi måste flytta pucken lite snabbare och visa oss bättre när vi kan.
Det är inte första gången ni möter sånt motstånd – och än så länge visar ni få tecken på att dra några lärdomar.
– Nej, jag förstår vad du menar. Men vi tittar framåt. Vad ska vi annars göra, det är ju ny match på måndag.
Luleå Hockeys trupp spenderar natten på hotell i Linköping, innan man åker buss till Karlstad och tränar där inför måndagens bortamatch mot Färjestad – ännu ett topplag.
– Vi får fundera på det här, träna bra i morgon och förhoppningsvis komma ut som ett bättre lag då, säger Sandström.
Pelle Johansson
Någon vänlig själ som kan lägga upp kurirens "sparka Fagervall" artikel?
Helge- Antal inlägg : 72
Vad skriver Stålnacke på NSD? "Något måste hända" är rubriken.
Helge skrev:Någon vänlig själ som kan lägga upp kurirens "sparka Fagervall" artikel?
http://kuriren.nu/100-hockey/kronika-ser-ingen-annan-losning-an-nya-roster-8528875.aspx
- Krönika: "Ser ingen annan lösning än nya röster":
- Ishockey/Karlstad Efter ännu en förlust ser Kurirens krönikör Jimmy Landström ingen annan lösning än ett tränarbyte.
Jag gillar inte klyschor. Men den här måste jag bara veva av; "Tabellen ljuger inte".
Luleå Hockey slog ut Färjestad ur CHL med nöd och näppe (4–3) totalt.
Men nu har Karlstadlaget växlat upp till förväntningarna och satsningen klubben gjort mot sitt tionde SM-guld.
Samtidigt har Luleå Hockey gjort en ännu större satsning mot sitt andra.
Resultatet såg vi på isen i Karlstad under måndagskvällen.
Ett lag med självförtroende som klättrar i tabellen.
Ett med stukade vingar som kippar efter luft och självförtroende.
Luleå Hockey försöker verkligen att vända på skutan. Men med en femtedel spelat av grundserien (41 matcher återstår) måste vi givetvis ställa oss frågan. Kommer Luleåtränarna med Joakim Fagervall att få det på rätt köl? Nu känns det som att halva laget öser ur vatten medans hälften av spelarna tittar på.
0–1 och 0–2 kom genom snabba omställningar och då hänger inte Luleå med i försvarsspelet. Backarna hamnar bakom sina forwards och orienteringen saknar kompass. Framåt skapade gästerna väldigt mycket, nog många chanser för att leda efter den första perioden. Men jag ser i dagsläget ingen annan lösning än att Luleå tar in nya röster i omklädningsrummet. Alternativet att borra ned huvudet och hoppas har inte klubben råd med.
Rönken skrev:Vad skriver Stålnacke på NSD? "Något måste hända" är rubriken.
http://nsd.se/sport/stalnacke-nu-maste-nagot-handa-9605509.aspx
- Stålnacke: Nu måste något hända:
- Luleå/ishockey Luleå Hockey har målat väggarna i guld och bestigit bergstoppar.
I dagsläget har man en lång, lång väg att vandra för att nå sitt mål.
Just nu är man inte ens nära att vara ett topplag.
Det här är facit: Ett guldjagande Luleå Hockey har spelat sju matcher mot topp sex-lagen. Hittills har man tagit en, alltså 1 – jag repeterar: EN, enda poäng. Målskillnad i dessa: 11–27.
Det är det här som är fakta, det är det här som är nuet – och det är framförallt alldeles, alldeles för dåligt.
Sen vet väl jag också att det kan det hända mycket fram till april, men just i dagsläget är det här verkligheten – och det är inte bra nog.
Inte ens nästan.
Kort och gott: De är för stunden inte ett lag för nåt guldrejs, de är för stunden inte ens ett lag för en direktplats till slutspelet.
Det är där vi står i dag och nu måste något börja hända.
Visst, det har ändå blivit lite, lite bättre för varje match och mot Färjestad höll man i den spelmässiga taktpinnen i de två första perioderna.
Men det spelar ingen roll. I hockey handlar det om att hitta vägar att vinna – och det har inte Luleå Hockey gjort mot topplagen än så länge.
Varför?
Det finns många svar på den frågan men här är ett talande exempel: För Färjestad tog det 14 sekunder att skapa kaos framför Joel Lassinantti, för Luleå Hockey dröjde det 54 minuter innan man för första gången fick till kalabalik nere vid Lars Haugen.
Det och två stora misstag på 21 sekunder förstörde den här kvällen.
"Ostens" funderingar, vad tror vi?
ISHOCKEY/LULEÅ Kurirens krönikör Jimmy Landström tycker Luleå Hockey ska bryta med tränaren Joakim Fagervall. Nu talar sportchefen ut om den tunga tiden.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström har befunnit sig på resande fot under förra veckan.
Bland annat har han besökt Salzburg för att studera deras träningsakademi, men som Kuriren också kunde berätta har han också studerat backen Dominique Heinrich.
– Jag kommenterar inte om det var någon speciell spelare som jag tittade på. Jag såg tre matcher och i de lagen fanns en massa spelare som jag tittade på då, säger Osten till Kuriren.
Hur var Dominique Heinrich då?
– Han var okej. Det är en före detta forward som har blivit back. Bra skridskoåkare, spelskicklig, ganska liten och rapp.
Stämmer det att ni var intresserad av honom inför den här säsongen och erbjöd honom ett provkontrakt?
– Nja, det var mer Asplöven som var intresserad av honom till sitt lagbygge. Men det gick inte att lösa.
Under hans resa har Luleå Hockey förlorat två matcher och efter måndagens 1–5-förlust mot Färjestad skrev Kurirens krönikör Jimmy Landström att det var dags att byta ut tränaren Joakim Fagervall.
Men den uppfattningen delar inte Luleå Hockeys sportchef.
– Jag har såklart fullt förtroende för tränarna, säger han.
Vad är din kommentar till det sportsliga läget med tanke på hur spelet har sett ut och poängutdelningen därefter?
– Vi är ju vidare i CHL. Det tycker jag är bra. I SHL har vi inte fått den start som vi hade velat. Vi är missnöjda med den poängutdelning som vi har fått och vi har inte hittat vår effektiva och optimala form som behövs för att vinna matcher. Det letar vi efter, säger "Osten" och tillägger:
– Vi var i ett liknande läge i november i fjol och lyckades att vända runt den dåliga trenden. Det ämnar vi att försöka göra nu också.
Vad beror det på som du ser det?
– Ja, om man visste det bara rakt av så tror jag man skulle bli geniförklarad. Det är ofta inte bara en enkel sak, utan många små detaljerande och samverkande faktorer som spelar in, antingen för eller emot. Just nu spelar de oss emot. Då gäller det att vara kylig, analytisk och prioritera rätt saker.
Vad är det för saker som går emot er anser du?
– I en match har vi förlorat för att vi har dragit på oss för många utvisningar och någon annan match har det varit något annat. Vi har inte hittat den vinnande, stabila effektiviteten och det är den vi letar.
Hur jobbar ni för att vända runt på ett sådant läge då?
– Alla måste bidra och alla måste försöka lägga upp det man har på bordet och göra det gemensamt.
Upplever du att laget har påverkats av det som skett inom klubbledningen den senaste veckan, där Thor Stöckel har blivit arbetsbefriad?
– Blir det oro så är det aldrig bra. Men det händer och det handlar om att kunna hantera det. Nu är det ändå någonting som sker inne på kontoret. Laget tränar ju och spelar matcher och vi förlorade matcher innan det hände också.
I din roll som sportchef, känner du dig pressad med tanke på laget inledning?
– Jag tror att oavsett om du jobbar på Kuriren eller på Luleå Hockey så ska du känna press. Det tror jag hjälper en att nå ett bra resultat.
Men känner du ett större tryck med tanke på klubbens höga målsättning och inledning?
– Jag har alltid, oavsett vad jag har jobbat som, om det har varit lärare, tränare eller sportchef, alltid haft en egen press på mig. Det har varit en drivkraft och någonting som jag ser som positivt.
André Samuelsson
ISHOCKEY/LULEÅ Kurirens krönikör Jimmy Landström tycker Luleå Hockey ska bryta med tränaren Joakim Fagervall. Nu talar sportchefen ut om den tunga tiden.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström har befunnit sig på resande fot under förra veckan.
Bland annat har han besökt Salzburg för att studera deras träningsakademi, men som Kuriren också kunde berätta har han också studerat backen Dominique Heinrich.
– Jag kommenterar inte om det var någon speciell spelare som jag tittade på. Jag såg tre matcher och i de lagen fanns en massa spelare som jag tittade på då, säger Osten till Kuriren.
Hur var Dominique Heinrich då?
– Han var okej. Det är en före detta forward som har blivit back. Bra skridskoåkare, spelskicklig, ganska liten och rapp.
Stämmer det att ni var intresserad av honom inför den här säsongen och erbjöd honom ett provkontrakt?
– Nja, det var mer Asplöven som var intresserad av honom till sitt lagbygge. Men det gick inte att lösa.
Under hans resa har Luleå Hockey förlorat två matcher och efter måndagens 1–5-förlust mot Färjestad skrev Kurirens krönikör Jimmy Landström att det var dags att byta ut tränaren Joakim Fagervall.
Men den uppfattningen delar inte Luleå Hockeys sportchef.
– Jag har såklart fullt förtroende för tränarna, säger han.
Vad är din kommentar till det sportsliga läget med tanke på hur spelet har sett ut och poängutdelningen därefter?
– Vi är ju vidare i CHL. Det tycker jag är bra. I SHL har vi inte fått den start som vi hade velat. Vi är missnöjda med den poängutdelning som vi har fått och vi har inte hittat vår effektiva och optimala form som behövs för att vinna matcher. Det letar vi efter, säger "Osten" och tillägger:
– Vi var i ett liknande läge i november i fjol och lyckades att vända runt den dåliga trenden. Det ämnar vi att försöka göra nu också.
Vad beror det på som du ser det?
– Ja, om man visste det bara rakt av så tror jag man skulle bli geniförklarad. Det är ofta inte bara en enkel sak, utan många små detaljerande och samverkande faktorer som spelar in, antingen för eller emot. Just nu spelar de oss emot. Då gäller det att vara kylig, analytisk och prioritera rätt saker.
Vad är det för saker som går emot er anser du?
– I en match har vi förlorat för att vi har dragit på oss för många utvisningar och någon annan match har det varit något annat. Vi har inte hittat den vinnande, stabila effektiviteten och det är den vi letar.
Hur jobbar ni för att vända runt på ett sådant läge då?
– Alla måste bidra och alla måste försöka lägga upp det man har på bordet och göra det gemensamt.
Upplever du att laget har påverkats av det som skett inom klubbledningen den senaste veckan, där Thor Stöckel har blivit arbetsbefriad?
– Blir det oro så är det aldrig bra. Men det händer och det handlar om att kunna hantera det. Nu är det ändå någonting som sker inne på kontoret. Laget tränar ju och spelar matcher och vi förlorade matcher innan det hände också.
I din roll som sportchef, känner du dig pressad med tanke på laget inledning?
– Jag tror att oavsett om du jobbar på Kuriren eller på Luleå Hockey så ska du känna press. Det tror jag hjälper en att nå ett bra resultat.
Men känner du ett större tryck med tanke på klubbens höga målsättning och inledning?
– Jag har alltid, oavsett vad jag har jobbat som, om det har varit lärare, tränare eller sportchef, alltid haft en egen press på mig. Det har varit en drivkraft och någonting som jag ser som positivt.
André Samuelsson
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Listan i Kuriren på Ostens 125 värvningar hade varit kul att läsa!
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Lars "Ostens" Bergströms värvningar
Från egna leden markeras med junior inom parentes.
2008/2009: Anders Nilsson (junior), Kristofer Berglund, Pierre Johnsson, Radek Philipp, Fredrik Styrman (junior), Jonas Almtorp, Jonas Berglund (junior), Mats Fröshaug, Dieter Kalt (bilden i botten), Daniel Olofsson, Johannes Tornberg (junior). Totalt: 11 stycken.
2009/2010: Jesper Dahlroth (junior), Johan Fransson, Alexander Hellström, Robin Jonsson, Cam Abbott, Chris Abbott, Robin Andersson, Pär Arlbrandt, Paul-Allan Bamberg (junior), Karl Fabricius, Jonathan Hedström, Marcus Hurtig (junior), Daniel Mannberg (junior), Niklas Olausson, Thomas Raffl. Totalt: 15 stycken.
2010/2011: Joel Lassinantti (junior), David Rautio, Elias Fälth, Topi Jaakola, Philip Kemi (junior), Lars Lökken Östli, Janne Niinimaa (mittenbilden), Oskar Nilsson (junior), Viktor Rönnbäck (junior), Sebastian Enterfeldt, Simon Hjalmarsson, Ted Johansson (junior), Kim Karlsson, Konstantin Komarek (junior), Sebastian Meijer, Vili Sopanen (bilden högst upp), Joonas Vihko. Totalt: 13 stycken.
2011/2012: Alexander Berg, Johan Gustafsson, Gusten Törnqvist, Marcus Fagerudd (junior), Daniel Gunnarsson, Lukas Kilström, Dean Kukan (junior), Niclas Wallin, Damien Fleury, Michael Haga (junior), Toni Koivisto, Mattias Persson, Sami Sandell, Marcus Sandström (junior), Henri Snäll (junior), Kim Sunna, Ville Viitaluoma, Johan Harju. Totalt: 18 stycken.
2012/2013: Samuel Ward (junior), Gustaf Burström (junior), Robin Jacobsson, Markus Magnusson (junior), Marcus Oskarsson (junior), Pavel Skrbek, Fredrik Svensson, Raymond Bamberg (junior), Peter Cehlarik (junior), Niklas Fogström, Karl Fabricius, Anton Hedman, Kim Hirschovits, Jens Jakobs, Linus Klasen, Linus Persson, Johan Porsberger, Mika Pyörälä. Totalt: 18 stycken.
2013/2014: Daniel Bellissimo, Mark Owuya, Marcus Fagerudd, Andreas Hjelm, Jens Högbom (junior), Olov Lundqvist, Oskar Nilsson, David Selberg (junior), Emil Bejmo, Lars Bryggman, Einar Emanuelsson (junior), Anthon Eriksson (junior), Johan Forsberg, Per Ledin, Kim Lilja (junior), Patrik Näslund, Linus Omark, Vyacheslav Trukhno. Totalt: 18 stycken.
2014/2015: Filip Gustavsson (junior), Niko Hovinen, Daniel Larsson, Christoffer Rifalk (junior), Chad Billins, Christian Jaros (junior), Kristian Näkyvä, Per Savilahti-Nagander, Jonathan Sigalet, Stephen Dixon, Victor Ekarv, Jonathan Granström, Johan Harju, Kristian Jensen (junior), Oscar Nord (junior), Lennart Petrell, Malte Strömwall, Emil Sylvegård, Anton Toolanen (junior), Lucas Wallmark, Jesper Ylivainio (junior), Daniel Zaar. Totalt: 22 stycken.
2005/2016 (hittills): Ilari Melart, Brendan Mikkelson, Craig Schira, Pontus Själin (junior), Anton Hedman, Jacob Lagacé, Christopher Mastomäki, Jacob Micflikier, Toni Rajala, Bill Sweatt. Totalt: 10 stycken.
Summa: 125 nya namn, i snitt 15,6 spelare per säsong, på åtta upplagor av Luleå Hockey. Nuvarande säsong är som sagt i sin linda.
Från egna leden markeras med junior inom parentes.
2008/2009: Anders Nilsson (junior), Kristofer Berglund, Pierre Johnsson, Radek Philipp, Fredrik Styrman (junior), Jonas Almtorp, Jonas Berglund (junior), Mats Fröshaug, Dieter Kalt (bilden i botten), Daniel Olofsson, Johannes Tornberg (junior). Totalt: 11 stycken.
2009/2010: Jesper Dahlroth (junior), Johan Fransson, Alexander Hellström, Robin Jonsson, Cam Abbott, Chris Abbott, Robin Andersson, Pär Arlbrandt, Paul-Allan Bamberg (junior), Karl Fabricius, Jonathan Hedström, Marcus Hurtig (junior), Daniel Mannberg (junior), Niklas Olausson, Thomas Raffl. Totalt: 15 stycken.
2010/2011: Joel Lassinantti (junior), David Rautio, Elias Fälth, Topi Jaakola, Philip Kemi (junior), Lars Lökken Östli, Janne Niinimaa (mittenbilden), Oskar Nilsson (junior), Viktor Rönnbäck (junior), Sebastian Enterfeldt, Simon Hjalmarsson, Ted Johansson (junior), Kim Karlsson, Konstantin Komarek (junior), Sebastian Meijer, Vili Sopanen (bilden högst upp), Joonas Vihko. Totalt: 13 stycken.
2011/2012: Alexander Berg, Johan Gustafsson, Gusten Törnqvist, Marcus Fagerudd (junior), Daniel Gunnarsson, Lukas Kilström, Dean Kukan (junior), Niclas Wallin, Damien Fleury, Michael Haga (junior), Toni Koivisto, Mattias Persson, Sami Sandell, Marcus Sandström (junior), Henri Snäll (junior), Kim Sunna, Ville Viitaluoma, Johan Harju. Totalt: 18 stycken.
2012/2013: Samuel Ward (junior), Gustaf Burström (junior), Robin Jacobsson, Markus Magnusson (junior), Marcus Oskarsson (junior), Pavel Skrbek, Fredrik Svensson, Raymond Bamberg (junior), Peter Cehlarik (junior), Niklas Fogström, Karl Fabricius, Anton Hedman, Kim Hirschovits, Jens Jakobs, Linus Klasen, Linus Persson, Johan Porsberger, Mika Pyörälä. Totalt: 18 stycken.
2013/2014: Daniel Bellissimo, Mark Owuya, Marcus Fagerudd, Andreas Hjelm, Jens Högbom (junior), Olov Lundqvist, Oskar Nilsson, David Selberg (junior), Emil Bejmo, Lars Bryggman, Einar Emanuelsson (junior), Anthon Eriksson (junior), Johan Forsberg, Per Ledin, Kim Lilja (junior), Patrik Näslund, Linus Omark, Vyacheslav Trukhno. Totalt: 18 stycken.
2014/2015: Filip Gustavsson (junior), Niko Hovinen, Daniel Larsson, Christoffer Rifalk (junior), Chad Billins, Christian Jaros (junior), Kristian Näkyvä, Per Savilahti-Nagander, Jonathan Sigalet, Stephen Dixon, Victor Ekarv, Jonathan Granström, Johan Harju, Kristian Jensen (junior), Oscar Nord (junior), Lennart Petrell, Malte Strömwall, Emil Sylvegård, Anton Toolanen (junior), Lucas Wallmark, Jesper Ylivainio (junior), Daniel Zaar. Totalt: 22 stycken.
2005/2016 (hittills): Ilari Melart, Brendan Mikkelson, Craig Schira, Pontus Själin (junior), Anton Hedman, Jacob Lagacé, Christopher Mastomäki, Jacob Micflikier, Toni Rajala, Bill Sweatt. Totalt: 10 stycken.
Summa: 125 nya namn, i snitt 15,6 spelare per säsong, på åtta upplagor av Luleå Hockey. Nuvarande säsong är som sagt i sin linda.
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
Petade stjärnan: "Tvivlade på mig själv"
17:29 | 15-10-21 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Petad och ifrågasatt. Nu talar Craig Schira ut om den tuffa inledningen i Luleå Hockey och hur han jobbar för att hitta sig själv igen.
Dela Tweeta
Craig Schira värvades till Luleå med idel lovord i bagaget.I finska ligan tillhörde han seriens bästa backar och förväntningarna var att han skulle vara en stöttespelare i Luleå Hockeys guldsatsning.Men kanadensaren har fått en mardrömsstart. Sämst plus/minus-statistik i laget (-6) och har varit inne på 12 av lagets 37 insläppta mål.
– Första matchen kändes riktigt bra, men efter det gick det bara utför. Jag förväntas vara en back som sätter fart på pucken, men fick inte alls spelet att stämma. Jag höll i pucken för mycket och ställde till det för laget, säger han.
Redan i den tredje SHL-matchen, mot Skellefteå, bänkades nyförvärvet av tränaren Joakim Fagervall och i majoriteten av matcherna har backen fått agera extraspelare.
– Det var tufft. Som spelare vill du vara med där ute på isen och att vara utanför laget är det värsta du kan vara med om som spelare. Framförallt när laget förlorar, då känner man sig väldigt maktlös och frustrerad.
Hur har du tänkt under den här tiden?
– Enda möjligheten att få tillbaka självförtroendet är att gå till sig själv. Tränaren kommer inte lösa det åt dig. Spelar jag inte bra, eller inte som tränaren vill att jag ska spela, då är det upp till mig att ta tillbaka platsen.
– Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlade på mig själv ett tag. Men jag har varit med ett tag nu och vet att jag måste försöka lägga det åt sidan och lita på min förmåga och det som har tagit mig hit.
Hur jobbar du för att få tillbaka självförtroendet?
– För mig handlar det om att försöka spela enkelt. Jag gillar att åka skridskor och jag gillar att passa pucken. Det är också några av mina styrkor, men ibland tenderar jag att göra det för komplicerat. Just nu handlar det om att försöka ta snabba beslut, slå en enkel passning och se att det fungerar. Det gör att jag känner mig bra. Gör jag det kommer mitt spel att växa allt eftersom.
Nu är backen tillbaka i laguppställningen och under onsdagens träning var han också med i en av powerplay-formationerna.
– De senaste matcherna har känts lite bättre. Jag känner mig mer bekväm ute på isen och tycker att jag tar bättre beslut, men jag är långt ifrån nöjd med mitt spel.
Vid sidan av Craig Schira har laget också haft en tung inledning och har två förluster i bagaget.
– Som lag måste vi verkligen jobba efter vårt spelsystem. Tränarna drar det för oss varje dag och vi vet alla vad vi ska göra, men de gånger som vi går bort oss där ute beror det på att vi inte gör som vi ska.
– Kärnan i vårt problem är i egen zon. Släpper vi in fem mål, måste vi göra sex för att vinna. Det fungerar inte. Vi måste hålla oss till vårt spelsystem hela tiden, hålla ihop som lag och ha kul tillsammans för när vi kommer ur den här tuffa perioden kommer det kännas bra och vi kommer vara ett starkt lag.
17:29 | 15-10-21 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Petad och ifrågasatt. Nu talar Craig Schira ut om den tuffa inledningen i Luleå Hockey och hur han jobbar för att hitta sig själv igen.
Dela Tweeta
Craig Schira värvades till Luleå med idel lovord i bagaget.I finska ligan tillhörde han seriens bästa backar och förväntningarna var att han skulle vara en stöttespelare i Luleå Hockeys guldsatsning.Men kanadensaren har fått en mardrömsstart. Sämst plus/minus-statistik i laget (-6) och har varit inne på 12 av lagets 37 insläppta mål.
– Första matchen kändes riktigt bra, men efter det gick det bara utför. Jag förväntas vara en back som sätter fart på pucken, men fick inte alls spelet att stämma. Jag höll i pucken för mycket och ställde till det för laget, säger han.
Redan i den tredje SHL-matchen, mot Skellefteå, bänkades nyförvärvet av tränaren Joakim Fagervall och i majoriteten av matcherna har backen fått agera extraspelare.
– Det var tufft. Som spelare vill du vara med där ute på isen och att vara utanför laget är det värsta du kan vara med om som spelare. Framförallt när laget förlorar, då känner man sig väldigt maktlös och frustrerad.
Hur har du tänkt under den här tiden?
– Enda möjligheten att få tillbaka självförtroendet är att gå till sig själv. Tränaren kommer inte lösa det åt dig. Spelar jag inte bra, eller inte som tränaren vill att jag ska spela, då är det upp till mig att ta tillbaka platsen.
– Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlade på mig själv ett tag. Men jag har varit med ett tag nu och vet att jag måste försöka lägga det åt sidan och lita på min förmåga och det som har tagit mig hit.
Hur jobbar du för att få tillbaka självförtroendet?
– För mig handlar det om att försöka spela enkelt. Jag gillar att åka skridskor och jag gillar att passa pucken. Det är också några av mina styrkor, men ibland tenderar jag att göra det för komplicerat. Just nu handlar det om att försöka ta snabba beslut, slå en enkel passning och se att det fungerar. Det gör att jag känner mig bra. Gör jag det kommer mitt spel att växa allt eftersom.
Nu är backen tillbaka i laguppställningen och under onsdagens träning var han också med i en av powerplay-formationerna.
– De senaste matcherna har känts lite bättre. Jag känner mig mer bekväm ute på isen och tycker att jag tar bättre beslut, men jag är långt ifrån nöjd med mitt spel.
Vid sidan av Craig Schira har laget också haft en tung inledning och har två förluster i bagaget.
– Som lag måste vi verkligen jobba efter vårt spelsystem. Tränarna drar det för oss varje dag och vi vet alla vad vi ska göra, men de gånger som vi går bort oss där ute beror det på att vi inte gör som vi ska.
– Kärnan i vårt problem är i egen zon. Släpper vi in fem mål, måste vi göra sex för att vinna. Det fungerar inte. Vi måste hålla oss till vårt spelsystem hela tiden, hålla ihop som lag och ha kul tillsammans för när vi kommer ur den här tuffa perioden kommer det kännas bra och vi kommer vara ett starkt lag.
Försök gärna att hålla denna tråden fri från annat än artiklar - inlägg med förfrågningar av artiklar går bra.
Ett antal inlägg som avhandlar ovan länkade artikel som rör "Ostens" värvningar under sin tid som sportchef för Luleå hockey är flyttade till en egen, nyskapad, tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t1024-historiska-lag-spelare-varvningar-och-lagledare
Har ni frågor, synpunkter eller klagomål som ni inte vill vädra "offentligt" kan ni skicka PM till "Admin". Annars finns vår dedikerade tråd som ni finner nedan:
https://www.luleahockeyforum.com/t4-om-forumet-forbattringar-och-forslag
Ett antal inlägg som avhandlar ovan länkade artikel som rör "Ostens" värvningar under sin tid som sportchef för Luleå hockey är flyttade till en egen, nyskapad, tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t1024-historiska-lag-spelare-varvningar-och-lagledare
Har ni frågor, synpunkter eller klagomål som ni inte vill vädra "offentligt" kan ni skicka PM till "Admin". Annars finns vår dedikerade tråd som ni finner nedan:
https://www.luleahockeyforum.com/t4-om-forumet-forbattringar-och-forslag
Artikel om Strömvall, kuriren?
Vexet- Antal inlägg : 459
JoakimJ skrev:Artikel om Strömvall, kuriren?
http://kuriren.nu/nyheter/stromwall-om-tuffa-tiden-i-lulea-hockey-8544809.aspx
- Strömwall om tuffa tiden i Luleå Hockey:
- Ishockey/Luleå Han kom till Luleå Hockey för att få speltid. Men det blev aldrig som Malte Strömwall hade tänkt sig.
Det började i Växjö, fortsatte i Luleå och Asplöven och sedan vidare till HV71.
Malte Strömwall spelade för fyra klubbar i fjol och säsongen blev aldrig som han hade hoppats.
Men nu har 21-åringen hittat harmonin i AIK där han stått för 21 poäng (15+6) på 15 matcher.
I studioprogrammet PowerPlay berättar forwarden om den snurriga tiden och misslyckandet i Luleå.
– Jag kände att jag hade kört fast i Växjö och behövde gå vidare och få spela mycket och det var vad Luleå erbjöd mig. Det kanske inte blev riktigt som man hade tänkt sig men så var det. Luleå har ett övergångsfönster med Asplöven i Haparanda och de ville att jag skulle åka upp och spela några matcher för att komma igång, säger han i tv-inslaget.
I Asplöven blev det fyra matcher och en poäng (1+0). Sedan fortsatte karusellen för Strömwall.
– Jag kom tillbaka till Luleå och i slutet på januari ringde "Osten" och frågade om jag ville bli utlånad till HV. Jag hade inte haft någon bra säsong överlag och SHL är där jag vill spela. De sa att jag skulle få spela och visste att jag kom från en trubbig säsong. Jag kände att jag hade chansen att visa upp mig på riktigt och då tog jag den. Det är jag bara nöjd över att jag gjorde.
I HV71 trivdes han bättre och på tolv matcher noterades han för tre poäng (3+0).
– Det var såklart inte som jag ville att det skulle vara förra året. Det enda jag ville vara att få spela men jag fick varken göra det i Växjö eller Luleå. Tillslut kom jag rätt i HV och fick spela mycket under Andreas Johansson. När jag gick från Växjö till Luleå var tanken att det skulle lossna men nej, det gjorde det inte .Tanken var inte att jag skulle spela i fyra klubbar men det blev så.
I dag är Strömwall hockeyallsvenskans hetaste spelare. Han placerar sig först i både poäng- och skytteligan.
Att spela för fyra olika klubbar under en säsong kan ta hårt på självförtroendet, men 21-åringen hanterade det på ett bra sätt.
– Jag tog det på rätt sätt och försökte inte gräva ner mig för att jag blev runtskickad utan göra det så bra som möjligt där jag fick vara och njuta av stunden.
"Miljonerna är inhämtade..." Kurirens artikel. Urken och Röde - sluta lata er nu
http://www.kuriren.nu/100-hockey/miljonerna-ar-inhamtade-lulea-hockeys-ekonomi-i-hamn-8547707.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
På pressträffen inför säsongen meddelade Luleå Hockeys VD Stefan Enbom att klubben har som ambition att höja omsättningen från cirka 135 till 150 miljoner kronor den här säsongen.
Men då saknades sex–åtta miljoner kronor för att nå budget.
– Vi har ännu inte riktigt finansierat säsongen och behöver dra in sex–åtta miljoner kronor till, sa VD:n Stefan Enbom till Norrbottens-Kuriren i början av september.
Det skulle i alla fall inte påverka det sportsliga i unga, riksserien eller SHL.
– Ingenting får påverka sporten. Deras budget rör vi inte, sa Enbom.
Två månader senare har Luleå Hockey läget under kontroll – och behöver inte oroa sig för om herrlaget går till SHL-slutspel eller inte. Vanligtvis en kassako där varje hemmamatch inbringar cirka en miljoner kronor till klubbkassan.
– Vi budgeterar för ett resultat innan slutspelet. Ekonomin är fullständigt under kontroll. Allting vi hade bestämt oss för att göra har vi gjort. Vi vet att vi kommer att ha en intäktsökning på fem miljoner kronor på företagssidan och samtidigt sänker kostnaderna i klubben med tre miljoner kronor nästa år. Vi har säkrat upp vår sportsliga satsning och det känns väldigt bra, säger Enbom.
Då gör ni ett plus/minusresultat utan slutspel?
– Ja.
Så de här sex–åtta miljonerna är fixade?
– Ja, det är klart. Både unga, riksserien och vårt herrlag kan vi fortsätta vår satsning med. Vi behöver inte dra ned vår ambition.
Luleå Hockey gick inför säsongen ut med att klubben satsar på seger i CHL, SHL och riksserien.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom.
Hittade artikeln på FB
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
Dela Tweeta
På pressträffen inför säsongen meddelade Luleå Hockeys VD Stefan Enbom att klubben har som ambition att höja omsättningen från cirka 135 till 150 miljoner kronor den här säsongen.
– Vi har ännu inte riktigt finansierat säsongen och behöver dra in sex–åtta miljoner kronor till, sa VD:n Stefan Enbom till Norrbottens-Kuriren i början av september.
Det skulle i alla fall inte påverka det sportsliga i unga, riksserien eller SHL.
Två månader senare har Luleå Hockey läget under kontroll – och behöver inte oroa sig för om herrlaget går till SHL-slutspel eller inte. Vanligtvis en kassako där varje hemmamatch inbringar cirka en miljoner kronor till klubbkassan.
– Vi budgeterar för ett resultat innan slutspelet. Ekonomin är fullständigt under kontroll. Allting vi hade bestämt oss för att göra har vi gjort. Vi vet att vi kommer att ha en intäktsökning på fem miljoner kronor på företagssidan och samtidigt sänker kostnaderna i klubben med tre miljoner kronor nästa år. Vi har säkrat upp vår sportsliga satsning och det känns väldigt bra, säger Enbom.
– Ja.
– Ja, det är klart. Både unga, riksserien och vårt herrlag kan vi fortsätta vår satsning med. Vi behöver inte dra ned vår ambition.
Luleå Hockey gick inför säsongen ut med att klubben satsar på seger i CHL, SHL och riksserien.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
Dela Tweeta
– Ja.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom
Flyttat ett antal inlägg som rör Luleå hockeys ekonomi och det som nämns i artikeln länkad av Urken och Redbear ovan till https://www.luleahockeyforum.com/t1020-lulea-hockeys-ledning-ekonomi-del-2
Tänk på att hålla denna tråd fri från annat än artikel-förfrågningar eller artiklar.
Tänk på att hålla denna tråd fri från annat än artikel-förfrågningar eller artiklar.
Någon som kan dela Chris Abbotts monsterlön artikel från kuriren?
Dentos- Antal inlägg : 894
http://www.kuriren.nu/100-hockey/abbotts-monsterlon-avstangd-nar-brodern-hyllas-8553450.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/JÖNKÖPING Nu har domen fallit mot den förre Luleåkaptenen Chris Abbott. Och det blev dubbla smällar för kanadensaren.
HV71:s center Chris Abbott döms för fem matchers avstängning varav en omvandlas till böter a 25 000 kronor.
Enligt SHL:s bötestabell tjänar den förre Luleåkaptenen alltså 200 000–250 000 kronor per månad vilket innebär cirka tre miljoner kronor i årslön.
Händelsen inträffade mellan framför Frölundakassen när Abbott hackade Oliver Lauridsen mellan benen med klubban.
Här är disciplinnämndens yttrande:
"Chris Abbott har medvetet slagit upp klubban i skrevet på motståndaren. Förseelsen är respektlös och motiverar i sig själv en kortare avstängning. Liknande förseelser har tidigare under säsongen lett till avstängningar motsvarande 3 matcher. Vid bedömningen av avstängningens längd måste Disciplinnämnden dock ta hänsyn till att Chris Abbott under mars 2015 stängdes av vid två tillfällen (ärende 136-14/15, checking to the head, och 161-14/15, knätackling). Att det nu alltså är fråga om återfall i vårdslöst spel innebär att avstängningen blir längre än vad den annars skulle ha blivit. Avstängningens bestäms därför till en tid som motsvarar 5 matcher, inklusive den automatiska avstängning som gäller vid ett match penalty. 1 match omvandlas till böter i enlighet med det kombinationsstraffsystem som tillämpas bl.a. i SHL."
Det innebär också bland annat att Chris Abbott missar matchen mot Luleå Hockey i Coop Norrbotten Arena den 14 november när hans bror Cam hyllas för sina sex säsonger i klubben som avslutades i våras efter en ytterligare hjärnskakning.
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sida 10 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet