Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 8 av 21
Sida 8 av 21 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
tackar nallen, spontant känns det som modo borde ha några platser högre upp i listan och att djurgården borde ha droppat ned 2-3 platser.
Pajala- Antal inlägg : 18817
Någon som vill lägga upp artikeln om backbjässen som är lika stark som Petrell?
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
KaptenBlodskelett skrev:Någon som vill lägga upp artikeln om backbjässen som är lika stark som Petrell?
- Spoiler:
- Backbjässen: "Lika stark som Petrell"
19:46 | 15-07-27 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
ISHOCKEY/LULEÅ Säsongen kantades av en otäck skada. Sedan dess har backjätten legat i hårdträning med bland andra Lennart Petrell – nu är Ilari Melart på plats i Luleå för att vinna.
Förutom ett kort landslagsuppdrag blev fjolårssäsongen en väldigt kort sådan för Ilari Melart. Backjätten drogs med lite skadeproblem, men är nu helt återställd.
En av anledningarna till det är sommarens träning med Luleåforwarden Lennart Petrell.
– Vi har tränat en del på is och en del utanför isen. Sista veckan har vi varit en gång på is och även några gånger innan dess, säger Melart.
Finländaren var på semester när han kontaktades av sin agent som berättade att det var Lars "Osten" Bergström och Luleå Hockey som visade det största intresset.
– Han berättade vilka alternativ jag hade, men att Luleå ringde mest och då var valet ganska enkelt. Jag har bara hört bra grejer om klubben från "Lennu" (Lennart Petrell).
Melart har stora förväntningar på årets Luleå Hockey och efter att ha tittat på laguppställningen räknar han med att det kommer bli en hel del vinster på isen.
Vem som vinner internt i gymmet återstår däremot att se. Sommarens batalj med Lennart Petrell har enligt backen varit jämn.
– Det var nog 50/50. Han vann några av övningarna och jag vann några, så det var nog lika, säger Ilari Melart.
Adam Andersson
Lars158- Antal inlägg : 9806
Finns en artikel med Daniel Larsson på NSD. Någon vänlig själ som vill lägga upp den?
Redbear- Antal inlägg : 6781
Tack!Lars158 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Någon som vill lägga upp artikeln om backbjässen som är lika stark som Petrell?
- Spoiler:
Backbjässen: "Lika stark som Petrell"
19:46 | 15-07-27 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
ISHOCKEY/LULEÅ Säsongen kantades av en otäck skada. Sedan dess har backjätten legat i hårdträning med bland andra Lennart Petrell – nu är Ilari Melart på plats i Luleå för att vinna.
Förutom ett kort landslagsuppdrag blev fjolårssäsongen en väldigt kort sådan för Ilari Melart. Backjätten drogs med lite skadeproblem, men är nu helt återställd.
En av anledningarna till det är sommarens träning med Luleåforwarden Lennart Petrell.
– Vi har tränat en del på is och en del utanför isen. Sista veckan har vi varit en gång på is och även några gånger innan dess, säger Melart.
Finländaren var på semester när han kontaktades av sin agent som berättade att det var Lars "Osten" Bergström och Luleå Hockey som visade det största intresset.
– Han berättade vilka alternativ jag hade, men att Luleå ringde mest och då var valet ganska enkelt. Jag har bara hört bra grejer om klubben från "Lennu" (Lennart Petrell).
Melart har stora förväntningar på årets Luleå Hockey och efter att ha tittat på laguppställningen räknar han med att det kommer bli en hel del vinster på isen.
Vem som vinner internt i gymmet återstår däremot att se. Sommarens batalj med Lennart Petrell har enligt backen varit jämn.
– Det var nog 50/50. Han vann några av övningarna och jag vann några, så det var nog lika, säger Ilari Melart.
Adam Andersson
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Redbear skrev:Finns en artikel med Daniel Larsson på NSD. Någon vänlig själ som vill lägga upp den?
- Spoiler:
- Målvakten om tunga säsongen: "Jävligt missnöjd"
13:08 | 15-07-29 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
LULEÅ/ISHOCKEY Daniel Larsson gick från tänkt förstemålvakt – till skadeförföljd båsöppnare. Nu berättar Bodensonen om hans tunga säsong i Luleå Hockey.
Han är den Bodenfostrade målvakten som spelat i Djurgården, HV 71, AIK och NHL-laget Detroit Red Wings.
Men efter att ha varit borta från Norrbotten sedan 2005 valde Daniel Larsson att vända "hem" till Luleå Hockey inför den gångna säsongen.
Planen var så klart att han skulle matchas som förstekeeper. Och att Joel Lassinantti, som kom direkt från hockeyallsvenska Asplöven, skulle tillbringa stora delar av säsongen med att öppna båsdörren.
Så blev det inte.
Efterhängsna skador, i form av ett snett bäcken och en krånglande axel, totalförstörde Larssons säsong – och Joel Lassinantti gjorde supersuccé i hans ställe.
– När man var hel och spelade gick det bra. Men det var mycket skador och skit. Kroppen höll inte ihop. Jag är jävligt missnöjd med säsongen. Det är bara att försöka se framåt och se till att kroppen är hel och kry för att spela. Så att man har chans att kriga med Joel (Lassinantti) om speltid, säger Daniel Larsson.
Det måste ha varit väldigt tungt för dig.
– Ja, jag är van att spela mycket matcher och har gjort det i alla år. Jag har i stort sett aldrig haft problem med skador och skavanker. Det blev en helt annan grej. Samtidigt gick Joel in och gjorde det bra. Då blir det ännu tuffare att få speltid när man inte kan prestera på topp, säger Larsson.
Ja, det är precis som Daniel Larsson säger: Han kommer verkligen att få kriga om speltiden.
Lassinantti visade prov på ett oerhört lugn och fläckfri teknik under 2014/2015 när han slutade på stabila 92,8 i räddningsprocent. För det tilldelades han "Honken trophy" för att ha varit SHL:s bäste målvakt.
Med det sagt har förutsättningarna totalförändrats för 29-årige Daniel Larsson inför den kommande hockeysäsongen. Nu lär hans utgångsläge vara andrekeeper.
– Nu är det en helt annan säsong. Det blir ett riktigt krig för att få spela överhuvudtaget. Det är en del av den här sporten. Man är inställd på att det är så. Det är bara att träna på hårt så får vi se och hoppas att det räcker, säger han.
Sommaren har bestått av varierad fysträning för Larsson. Hans fokus har legat på att verkligen träna hela kroppen för att få en stabilitet.
– En lång sommarfys har det varit. Mycket träning och bra träning tycker jag. Kroppen har fått bygga upp sig rejält. Jag har velat bygga upp en jämn styrka så att det inte finns någon del som är starkare än någon annan.
Max Wiik
http://www.nsd.se/sport/lulea-traning-ska-ge-nhl-plats-9433171.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Så ska Lucas Wallmark ta en plats i NHL-laget Carolina Hurricanes: Genom försäsongsträning med Luleå Hockey.
2014 draftades supertalangen Lucas Wallmark av NHL-laget Carolina Hurricanes. Den då 18 år gamle centern draftades i den fjärde rundan och på totalt plats 97.
Efter det väntade en säsong i Luleå Hockey – men nu vill Carolina plocka över Umeåsonen för att se om han är redo.
– Jag åker över i september. Jag ska vara med på rookie- och maincamp. Vi får se hur det går. Jag kommer göra allt för att ta en plats. Det blir framför allt en härlig utmaning att mäta sig mot spelare i världens bästa liga, säger Lucas Wallmark.
NHL-klubben har haft frekvent mejlkontakt med Wallmark under sommaren. Där har det bland annat diskuterats vilka förbättringar de vill se hos honom. Och där har både partnerna varit ganska eniga.
– Det är ungefär samma som jag vill se förbättringar i. Utveckla det mesta egentligen. Jag är inte färdig som hockeyspelare förrän om sju-åtta år. Det är en process där man tar små steg i rätt riktning hela tiden. De har bra koll på mig som hockeyspelare, säger Wallmark.
Sommaren har handlat om att bygga muskler för supertalangen. Och det är precis vad han har gjort. Lucas Wallmark har ökat ungefär två-tre kilo – och siktar på att lägga på ytterligare två.
Nu förbereder sig 19-åringen inför NHL-äventyret genom att träna med Luleå Hockey.
– Jag har förbättrat det mesta egentligen. Det ska bli kul att på is också. Nu gäller det bara att behålla min vikt och kanske öka lite till, säger han.
Om Lucas Wallmark inte lyckas ta en plats i Carolina Hurricanes har han ändå framtiden tryggad. Då kommer han nämligen att spela i just Luleå Hockey.
Max Wiik
Inlägg flyttade från denna tråd till tråden SHL 2015/2016, på grund av överträdelse av regel 7.2.
Vad skriver NSD om nyförvärven? Var någon artikel om betyg på nyförvärven. Eller är det samma som Stålis dragit i sin blogg?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Vilken Luleå profil har tappat körkortet? Osten?
Slapshot- Antal inlägg : 3294
StöckelSlapshot skrev:Vilken Luleå profil har tappat körkortet? Osten?
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Old Brooklyn skrev:StöckelSlapshot skrev:Vilken Luleå profil har tappat körkortet? Osten?
Okej
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Vadan detta? Inte fyllekörning va?
Norlin- Antal inlägg : 4518
Norlin skrev:Vadan detta? Inte fyllekörning va?
Nää 26 eller 28 för fort på 80 väg.
Norlin skrev:Vadan detta? Inte fyllekörning va?
Fortkörning gånger tre under några års tid.
Vilka blir Raj-Rajs kedjekamrater enligt Kuriren? Hedman och Harju?
Rönken skrev:Vilka blir Raj-Rajs kedjekamrater enligt Kuriren? Hedman och Harju?
Harju. Tredjelänk är inte bestämt. Där har de tänkt prova sig fram...
Redbear skrev:Rönken skrev:Vilka blir Raj-Rajs kedjekamrater enligt Kuriren? Hedman och Harju?
Harju. Tredjelänk är inte bestämt. Där har de tänkt prova sig fram...
Känns väl rimligt, är väl ganska uteslutet att Harju inte skulle hamna i topp 6. Helst ser man ju Hajen på kanten, Harju-Wallmark-Rajala? Fast då är frågan vem som centrar tredje samt att det blir lite överskott på vingar. Nu börjar det gå off-topic här Röde, skärpning!
Någon som kan lägga upp artikeln? http://kuriren.nu/100-hockey/alltid-nya-killen-i-laget-8420428.aspx
rumpztr- Antal inlägg : 93
http://kuriren.nu/100-hockey/alltid-nya-killen-i-laget-8420428.aspx
- Spoiler:
- Ishockey/Luleå Sju klubbar på lika många säsonger. Trots sin ringa ålder är Luleås nye stjärnvärvning världsvan. Nu berättar han om tankarna kring ett långtidskontrakt, drömmen om NHL och varför han valde att spela med Luleå Hockey.
Toni Rajala har precis avslutat sin första isträning med laget.
En växande blåtira runt vänster öga finns kvar som ett minne från den första matchen i Luleåtröjan.
Efter ett dygn med de nya lagkamraterna har han fortfarande lite problem med några namn. Men att vara nya killen i laget är ingen nyhet för 24-åringen. De senaste sju åren har han avverkat lika många klubbjackor.
– Jag har tänkt på det faktiskt. Sedan jag lämnade Finland för att spela i WHL är det här åttonde laget. Det känns lite konstigt faktiskt, säger Toni Rajala.
Redan som 17-åring debuterade han för Ilves A-lag och gjorde så bra ifrån sig att Edmonton Oilers draftade honom i fjärde rundan.
Då tog han beslutet att resa över till Kanada och spela juniorhockey i för Brandon, nära Winnipeg.
– Hockeymässigt gick det helt okej. Men jag valde ändå att flytta hem till Finland igen och spela seniorishockey i två år. I efterhand tror jag att det var ett bra beslut.
Säsongen 2012/2013 ville däremot Edmonton Oilers ha över sin talang. Men då det var lock-out i NHL fick han börja året i framarligans farmarliga, ECHL (East coast hockey league). När strejken var över flyttades finländaren upp till AHL-laget Oklahoma City Barons.
– Jag tycker att det gick ganska bra där. Jag hade nästan en poäng per match, men Edmonton hade många talanger som var högre draftade än mig och som skulle in i deras laguppställning, så jag beslutade att åka tillbaka till Europa och då blev det HV71.
– Det var ett bra år för mig och jag har verkligen njutit av tiden i Sverige varje gång jag har spelat där.
Luleå Hockey är Toni Rajalas tredje svenska klubb.Förra säsongen tillhörde han Färjestad efter att ha lämnat KHL-laget Yugra Khanty mitt under säsongen.
– Att spela där var riktigt kul, men livet var riktigt tråkigt. Visst de större städerna som Sankt Petersburg och Moskva är trevliga, men jag var mitt i Sibirien och hade inte så kul utanför isen.
Vad var det som gjorde att du valde Luleå Hockey?
– När vi beslutade oss för att jag skulle spela i Sverige gick det ganska snabbt. Luleå visade ett tydligt intresse och erbjöd mig ett bra kontakt. När jag såg vilka fler spelare som gått dit kände jag också att de har en bra chans att vinna guldet den här säsongen. Det gjorde att jag beslutade mig snabbt, säger forwarden och fortsätter:
– Både HV och Färjestad hade det rätt tungt när jag kom in i laget. Det var roligt att spela där också, men man spelar ju den här sporten för att vinna och det känns riktigt kul att vara med i ett lag som verkligen är en utmanare om SM-guldet.
Den stora målsättningen den här säsongen är att vinna guld. Men Toni Rajala hoppas också på en tillräckligt framgångsrik säsong för att väcka intresse från Nordamerika.Skulle det utebli är det slut med hockeylivet i en kappsäck.
– Blir det ingenting av det efter den här säsongen så kommer jag skriva ett kontrakt som sträcker sig över några år. Jag kan ärligt säga att det är lite jobbigt att byta klubb och stad varje år. Jag har pratat mycket med Sami Sandell och andra som har spelat där (Luleå). De har berättat hur staden och laget är och det låter som en plats där jag kan tänka mig att stanna.
Vad har du hört?
– Att det är långt norrut och nära till Finland så jag kan åka hem och handla mat (skratt). Nej, men det verkar vara en liten stad med ett stort hockeyintresse och en riktig vinter. Det låter riktigt bra. Jag ser verkligen fram mot att komma upp dit.
Freno- Antal inlägg : 196
Det vette f-n hur det fungerar med dessa låsta länkar men jag läste artikeln för ett par timmar sedan. Jag tror att det var via http://www.dagens-hockey.se/lulea.html jag klickade på länken och då kam det upp en ruta som sa att typ att någon prenumerant har vidarebefordrat länken och den är går att läsa oinloggad i 24 timmar.rumpztr skrev:Någon som kan lägga upp artikeln? http://kuriren.nu/100-hockey/alltid-nya-killen-i-laget-8420428.aspx
Jag testar nu att läsa länken http://www.dagens-hockey.se/lulea.html via mobilen och då kommer det upp rutan som säger att en prenumerant har lagt upp länken och den är giltig i 24 timmar. Men detta funkar ej från min Pc. Så från mobilen kan jag läsa artikeln men ej från Pc.n
Kallepedal- Antal inlägg : 427
Mycket intressant intervju! Tycker det låter som en vettig inställning från Roni. Skönt också att höra att han är förberedd på att Luleå är en liten stad, men med stort hockeyintresse och riktig vinter. Det låter ju alldeles strålande.Freno skrev:http://kuriren.nu/100-hockey/alltid-nya-killen-i-laget-8420428.aspx
- Spoiler:
Ishockey/Luleå Sju klubbar på lika många säsonger. Trots sin ringa ålder är Luleås nye stjärnvärvning världsvan. Nu berättar han om tankarna kring ett långtidskontrakt, drömmen om NHL och varför han valde att spela med Luleå Hockey.
En växande blåtira runt vänster öga finns kvar som ett minne från den första matchen i Luleåtröjan.
Efter ett dygn med de nya lagkamraterna har han fortfarande lite problem med några namn. Men att vara nya killen i laget är ingen nyhet för 24-åringen. De senaste sju åren har han avverkat lika många klubbjackor.
– Jag har tänkt på det faktiskt. Sedan jag lämnade Finland för att spela i WHL är det här åttonde laget. Det känns lite konstigt faktiskt, säger Toni Rajala.
Redan som 17-åring debuterade han för Ilves A-lag och gjorde så bra ifrån sig att Edmonton Oilers draftade honom i fjärde rundan.
Då tog han beslutet att resa över till Kanada och spela juniorhockey i för Brandon, nära Winnipeg.
– Hockeymässigt gick det helt okej. Men jag valde ändå att flytta hem till Finland igen och spela seniorishockey i två år. I efterhand tror jag att det var ett bra beslut.
Säsongen 2012/2013 ville däremot Edmonton Oilers ha över sin talang. Men då det var lock-out i NHL fick han börja året i framarligans farmarliga, ECHL (East coast hockey league). När strejken var över flyttades finländaren upp till AHL-laget Oklahoma City Barons.
– Jag tycker att det gick ganska bra där. Jag hade nästan en poäng per match, men Edmonton hade många talanger som var högre draftade än mig och som skulle in i deras laguppställning, så jag beslutade att åka tillbaka till Europa och då blev det HV71.
– Det var ett bra år för mig och jag har verkligen njutit av tiden i Sverige varje gång jag har spelat där.
Luleå Hockey är Toni Rajalas tredje svenska klubb.Förra säsongen tillhörde han Färjestad efter att ha lämnat KHL-laget Yugra Khanty mitt under säsongen.
– Att spela där var riktigt kul, men livet var riktigt tråkigt. Visst de större städerna som Sankt Petersburg och Moskva är trevliga, men jag var mitt i Sibirien och hade inte så kul utanför isen.
– När vi beslutade oss för att jag skulle spela i Sverige gick det ganska snabbt. Luleå visade ett tydligt intresse och erbjöd mig ett bra kontakt. När jag såg vilka fler spelare som gått dit kände jag också att de har en bra chans att vinna guldet den här säsongen. Det gjorde att jag beslutade mig snabbt, säger forwarden och fortsätter:
– Både HV och Färjestad hade det rätt tungt när jag kom in i laget. Det var roligt att spela där också, men man spelar ju den här sporten för att vinna och det känns riktigt kul att vara med i ett lag som verkligen är en utmanare om SM-guldet.
Den stora målsättningen den här säsongen är att vinna guld. Men Toni Rajala hoppas också på en tillräckligt framgångsrik säsong för att väcka intresse från Nordamerika.Skulle det utebli är det slut med hockeylivet i en kappsäck.
– Blir det ingenting av det efter den här säsongen så kommer jag skriva ett kontrakt som sträcker sig över några år. Jag kan ärligt säga att det är lite jobbigt att byta klubb och stad varje år. Jag har pratat mycket med Sami Sandell och andra som har spelat där (Luleå). De har berättat hur staden och laget är och det låter som en plats där jag kan tänka mig att stanna.
Vad har du hört?
– Att det är långt norrut och nära till Finland så jag kan åka hem och handla mat (skratt). Nej, men det verkar vara en liten stad med ett stort hockeyintresse och en riktig vinter. Det låter riktigt bra. Jag ser verkligen fram mot att komma upp dit.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12328
LulefanGBG skrev:Mycket intressant intervju! Tycker det låter som en vettig inställning från Roni. Skönt också att höra att han är förberedd på att Luleå är en liten stad, men med stort hockeyintresse och riktig vinter. Det låter ju alldeles strålande.Freno skrev:http://kuriren.nu/100-hockey/alltid-nya-killen-i-laget-8420428.aspx
- Spoiler:
Ishockey/Luleå Sju klubbar på lika många säsonger. Trots sin ringa ålder är Luleås nye stjärnvärvning världsvan. Nu berättar han om tankarna kring ett långtidskontrakt, drömmen om NHL och varför han valde att spela med Luleå Hockey.
Vad har du hört?
Då hoppas vi på en urusel säsong för Rajala så att han sen skriver på för fyra år i Luleå och är med och hälsar Klasen och Omark välkomna hem!
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Någon som is langa upp artikeln om abbott från kurren?
Mickeee- Antal inlägg : 910
Abbott: "Beslutet är riktigt jobbigt"
13:33 | 15-08-16
ISHOCKEY/LULEÅ I början av juli tog han det definitiva beslutet. Nu vänder Cam Abbott, 31 år, blad och blickar framåt.
William 4,5 månader kan inte sitta still.
Cam och frun Malins nyfödda är full av energi och livet leker.
För hans pappa tog ishockeykarriären slut den 12 mars 2015 när han åkte på ännu en hjärnskakning efter tacklingen mot huvudet från Frölundabacken Erik Gustafsson.
Under helgen har familjen Abbott besökt Luleå för att hälsa på vänner.
– När vi traditionellt börjar träna hårt i början av juli gick det inte. Då blev det ganska tydligt att jag var tvungen att ta ett ansvarsfullt beslut med tanke på hjärnskakningarna jag har haft, säger Cam Abbott och fortsätter:
– Jag var tvungen att tänka på andra än mig själv, säger han och kikar på William.
Hur känns det när beslutet är taget?
– Beslutet i sig är riktigt jobbigt. Det kommer att bli ett tufft år och en process att gå igenom. Jag ska se spelarna gå på is, lagen börja spela igen och det är svårt att inte själv få vara med där. Speciellt när jag har en sådan passion för spelet ishockey och att jag njutit av att få vara en del av sporten.
– Efter senaste skadan hade jag väldiga problem med synen och huvudvärk. Om jag försökte träna lite hårdare kom de symptomen tillbaka. Men som sagt har jag andra att ta ansvar för nu. Jag tar med mig alla fantastiska minnen, fina människor jag träffat här uppe i Luleå och fortsätter framåt.
Cam och tvillingbrodern Chris Abbott värvades till Luleå Hockey 2009 från Rögle och har tillbringat sex år i Norrbotten.
Nu kommer Cam och familjen att bo hos frun Malins föräldrar i Växjö och sedan ordna en lägenhet i Ängelholm i närheten av förre Plannjapspelaren Johan Åkesson och hans fru Lisa (tidigare Ängefjord), som spelade med Luleå Basket.
– Jag har pratat med min fru och det skulle vara väldigt svårt för mig att bo här uppe och inte kunna spela för Luleå Hockey, säger Abbott och fortsätter:
– När jag tagit beslutet behöver jag inte stressa fram någonting och kan njuta av de fina dagarna. Jag ser fram emot vad livet har att erbjuda.
Och 31-åringen kommer inte att släppa kontakten med ishockeyn. Enligt vad Kuriren erfar kan det bli en framtid som hockeyscout med utgångspunkt i Sverige och med någon klubb i Nordamerika som uppdragsgivare.
– Hockeyfamiljen är ganska liten och sporten blir mer och mer internationell. De senaste 25 år har jag fått en fin utbildning inom ishockeyn och jag har dessutom min universitetsutbildning att luta mig emot. Jag hoppas det löser sig.
13:33 | 15-08-16
ISHOCKEY/LULEÅ I början av juli tog han det definitiva beslutet. Nu vänder Cam Abbott, 31 år, blad och blickar framåt.
William 4,5 månader kan inte sitta still.
Cam och frun Malins nyfödda är full av energi och livet leker.
För hans pappa tog ishockeykarriären slut den 12 mars 2015 när han åkte på ännu en hjärnskakning efter tacklingen mot huvudet från Frölundabacken Erik Gustafsson.
Under helgen har familjen Abbott besökt Luleå för att hälsa på vänner.
– När vi traditionellt börjar träna hårt i början av juli gick det inte. Då blev det ganska tydligt att jag var tvungen att ta ett ansvarsfullt beslut med tanke på hjärnskakningarna jag har haft, säger Cam Abbott och fortsätter:
– Jag var tvungen att tänka på andra än mig själv, säger han och kikar på William.
Hur känns det när beslutet är taget?
– Beslutet i sig är riktigt jobbigt. Det kommer att bli ett tufft år och en process att gå igenom. Jag ska se spelarna gå på is, lagen börja spela igen och det är svårt att inte själv få vara med där. Speciellt när jag har en sådan passion för spelet ishockey och att jag njutit av att få vara en del av sporten.
– Efter senaste skadan hade jag väldiga problem med synen och huvudvärk. Om jag försökte träna lite hårdare kom de symptomen tillbaka. Men som sagt har jag andra att ta ansvar för nu. Jag tar med mig alla fantastiska minnen, fina människor jag träffat här uppe i Luleå och fortsätter framåt.
Cam och tvillingbrodern Chris Abbott värvades till Luleå Hockey 2009 från Rögle och har tillbringat sex år i Norrbotten.
Nu kommer Cam och familjen att bo hos frun Malins föräldrar i Växjö och sedan ordna en lägenhet i Ängelholm i närheten av förre Plannjapspelaren Johan Åkesson och hans fru Lisa (tidigare Ängefjord), som spelade med Luleå Basket.
– Jag har pratat med min fru och det skulle vara väldigt svårt för mig att bo här uppe och inte kunna spela för Luleå Hockey, säger Abbott och fortsätter:
– När jag tagit beslutet behöver jag inte stressa fram någonting och kan njuta av de fina dagarna. Jag ser fram emot vad livet har att erbjuda.
Och 31-åringen kommer inte att släppa kontakten med ishockeyn. Enligt vad Kuriren erfar kan det bli en framtid som hockeyscout med utgångspunkt i Sverige och med någon klubb i Nordamerika som uppdragsgivare.
– Hockeyfamiljen är ganska liten och sporten blir mer och mer internationell. De senaste 25 år har jag fått en fin utbildning inom ishockeyn och jag har dessutom min universitetsutbildning att luta mig emot. Jag hoppas det löser sig.
Någon som har denna artikel från Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/golf/article21264868.ab
Chewchew- Antal inlägg : 3
Vad säger Skuggan i NSD om pp? "Tuffa PP-kravet: "Ut och leverera"" - nämns något om en tilltänkt spelide eller är det spelarna själva som ska ordna pp?
EDIT: Tror det är den här du menar va?Chewchew skrev:Någon som har denna artikel från Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/golf/article21264868.ab
Luleå ska ta dubbel: ”Som en graviditet”
Om nio månader planerar kaxiga Luleå ta dubbeln – vinna både Champions League och SM-guld: ”Ta oss upp på den högsta toppen”
LULEÅ. Målsättningen är redan fastställd:
Att vinna – rubbet.
Efter flera år av utebliven framgång har ”Real Luleå” nu spänt musklerna och gjort en jättesatsning mot SM-guldet.
– Från och med nu och nio månader framåt känns som en graviditet, säger sportchefen Lars ”Osten” Bergström.
Dela Tweeta
”Vill ni ha en bild framför den nya guldmålade väggen?”, föreslår Bergström när Sportbladets fotograf ska fota honom i Coop Arena.
Om det är en kaxig signal till övriga i hockey-Sverige låter vi vara osagt, men det är ingen hemlighet att Luleå satsar friskt och Lars ”Osten” Bergström är mannen bakom stjärnvärvningarna som har gjorts.
Sedan den förra säsongen tog slut i en dramatisk kvartsfinalserie mot Frölunda har Luleå nämligen lekt rövare och plundrat SHL-konkurrenterna på sina mest framstående spelare: Bill Sweatt från Brynäs, Linköpings stjärna Jacob Micflikier och Färjestads Toni Rajala har alla lockats upp till Norrbotten.
– Vi har haft fantastiskt många bra egenskaper i laget; arbetsmoral, fysisk kraft, släppt in få mål och varit försvarseffektiva. Men emellanåt har det gått lite stå i poängproduktionen, speed och powerplay-effektivitet. Vi ville addera de kvaliteterna i laget, men utan att tappa bort de tidigare bra egenskaperna, förklarar Bergström bakgrunden till stjärnvärvningarna.
”En press, en rolig press”
Han står och blickar ut över sitt bygge i Arcushallen utanför centrala Luleå. Spelarna har nyligen återsamlats efter semestern och genomför fystester för att säkerställa att de skött den individuella träningen under ledigheten.
Spelarna krämar ur all kraft sista halvtimmen av passet med att köra ”idioten”, dagen efter väntar en tredagars vistelse på fjället i Lappland, och när Sportbladet frågar om Bill Sweatt kan vika några minuter åt att prata gulddrömmar, kommer svaret:
– Jag kan knappt andas. Vänta i några minuter, flåsar amerikanen.
Efter tio minuter kommer Sweatt tillbaka. Han har hämtat andan och varvat ner.
– Jag kom hit till Luleå för att vinna. Det är väldigt spännande, jag gillar det. Det är en press, men en rolig press, säger han.
Målsättningen kan tyckas övergå till en liten besatthet för klubben som etablerat sig som ett topplag sedan flera år tillbaka, men inte vunnit SM-guld på 20 år. Lars
”Osten” Bergström har till och med redan datumen i bakhuvudet:
– Den 9/2 är CHL-finalen, den 8/3 slutar SHL. Och nio månader framåt från nu är som en graviditet. Om nio månader avgörs den sjunde och avgörande finalen.
Ska det behöva gå till sju matcher då?
– Ju tidigare man avgör desto mer tid att fira på, skämtar Bergström, men tillägger sedan mer allvarsamt:
– Men vi har bara vunnit guld en gång och det finns ingen anledning för oss att inte vara ödmjuka. Vi har stor respekt för de andra lagen, men vi känner samtidigt en enorm tillit till vår klubb och vad vi kan åstadkomma.
”Stort pussel ska läggas”
Hur ska ni handskas med att bära favoritskapet?
– Om nån eller några tror på oss så uppskattar vi det. Det är ett tecken på att vi gör något bra. Vi känner själva att vi är en av dem som kan göra någonting. Men det är en lång väg att gå och ett stort pussel ska läggas. Varje bit ska passa in.
I kvartsfinalserien mot Frölunda stämplades ni som ett smutsigt lag. Något att bygga vidare på den här säsongen?
– Vi vill hellre titta framåt än bakåt. Den allmänna bilden av norrbottningar är att vi är relativt försiktiga. Hellre visa än snacka. Vi är beredda att jobba hårt tillsammans. Men den moderna hockeyn bygger på ett fysiskt spel.
Guldmål på första mötet
Tränaren Joakim Fagervall:
– Vårt mål är inte att spela fult. Vårt mål är att spela den hockey vi känner oss trygga med. Förhoppningsvis blir det jobbigt för andra lag. Vi vill vara fysiska, men det ska leda någonstans också. Vi ska inte bara åka runt och tacklas, vi ska vinna hockeymatcher också.
Det är han som är den som ska svetsa ihop alla stjärnor så att de drar åt samma håll.
Trots att Fagervall både saknar taktikblocket och isen inne i Arcushallen är han fullt involverad i fysövningarna som spelarna genomför.
Han är väl medveten om satsningen.
– Det finns bara en sak att spela för i den här ligan och det måste få finnas i bakhuvudet någonstans. Oavsett om man är tippad i botten eller i toppen borde SM-guld vara målet med en säsong.
Hur viktigt är det att få ihop laget snabbt?
– Jättesvårt att svara på, det har jag själv också funderat över. Självklart vill man få ihop laget så snabbt som möjligt. Man vill vinna matcher, det är vad det handlar om. Det här med startsträckor... det går inte att gå och vänta. Vi vill börja vinna direkt och vara med från start.
Johan Harju har spelat fem slutspel med Luleå och återvände till klubben i slutskedet av förra säsongen. Övertorneå-sonen berättar att laget redan nu har pratat igenom säsongens målsättning.
– Redan när vi samlades handlade det första mötet om att vi ska vinna. Både CHL och SM-guld. Det är ingen målsättning om att vi ska ta oss till slutspel och, typ, ”vi får se vad som händer där”, utan nu får man ju en känsla att vi satsar och man vet vad som gäller, säger Johan Harju.
– Höga mål, visst, men störst krav ställer vi på varandra inom gruppen. Sedan får andra tro och tycka vad de vill, avslutar han innan det är dags att åka hem och packa tältpinnar och vandrarskor.
Det var 20 år sedan Luleå fjällvandrade senast.
Då slutade säsongen senare med SM-guld.
– Vi vill hitta symboliken med att vandra på toppar. Även sportsligt vill vi ta oss upp på den högsta toppen, säger Lars ”Osten” Bergström.
SHL Johan Harju
Linus Norberg
17 augusti 2015 07:11
KLUBBENS VISION
– Vi försöker att ha en långsiktig vision. Att fortsätta utvecklas som förening, både sportsligt och inom föreningen som helhet. I ett kortare perspektiv är vi med och tävlar i CHL, SHL och förhoppningsvis om Le Mat-pokalen. Vi siktar på att vinna. Luleå ska fortsättningsvis vara en väldigt bra och etablerad förening en lång tid framöver,
säger sportchefen Lars Bergström.
TALANGTÄNKET
– I år levererade vi fyra spelare till NHL. En fantastisk eloge till våra tränare och det vi gjort. Vi satsar jättehårt på den totala föreningsutvecklingen och är stolta över våra juniorlag. Dessutom har vi gjort en satsning på ett damlag den här säsongen också. Men juniorerna är absolut en hörnsten i vår förening, säger Bergström.
FÖRBEREDELSERNA
– Om du och jag ska nå Mount Everest är våra förberedelser otroligt viktiga. Och såna gör man inte dagen innan. Vill vi lyfta Le Mat så handlar det om att vara noga
i förberedelserna. Ödmjuka, men med stenhård tilltro till den verksamhet vi
bedriver, säger Lars Bergström.
3 FRÅGOR TILL SPORTCHEFEN
Lars ”Osten” Bergström
Ni har värvat många stjärnor – hur ska ni få alla att dra åt samma håll?
– Det mest intressanta för oss är att det slår gnistor och stjärnor över Luleå Hockey som lag. Det viktiga är inte namnen, utan att vi har en bra verksamhet. Proffsigheten är det bästa nyförvärvet. Vi har varit noga med rekryteringen, säger Lars ”Osten” Bergström.
Några av stjärnorna har ni snott från konkurrenterna. Vad har du mött för reaktioner av dina sportchefskollegor?
– Det har höjts några ögonbryn för att vi värvat spelare från exempelvis Brynäs eller Linköping. Det är inte normalt. Men vår själ är att utvecklas. Det är klart att det skapas uppmärksamhet när vi gör sådana värvningar, från media och lite från andra klubbar också.
Ni är ett etablerat topplag, men har inte vunnit guld på 20 år. Varför faller ni alltid på målsnöret?
– Om vi tittar på Luleås fina historia har vi varit duktiga på många områden med bra utveckling. Det enda jag tycker att vi kan förbättra är att Le Mat-pokalen oftare hamnar i Luleå. Vi har varit en otroligt bra förening under lång tid. Fantastiskt bra i CHL och tidigare i European Trophy. Det känns bra att ha med sig, men vi jobbar inte med backspeglar utan har strålkastare framåt.
3 FRÅGOR TILL FANFÖRENINGEN
STEFAN BAUDIN, ordförande i Luleå Fans.
Vad kräver du av laget?
– Det enda jag kräver är att laget gör sitt bästa och visar hjärta. Men visst har vi förhoppningar om att vinna
SM-guld. Jag tror absolut att vi kan gå hela vägen. Folk tror på guld i här i stan, det märks. Men det är ingenting vi tar för givet.
Vilka spelare ska bära ditt lag?
– Jag tror det blir Johan Harju. Det har varit mycket snack om nyförvärven, men Harju kommer nog vara den viktigaste
spelaren. Han kan göra mål och är en helt annan spelare nu än tidigare. Han vinner närkamper och tar ett defensivt ansvar. Visar vägen.
Har ni haft ett bättre lag på pappret än nu tidigare?
– Det skulle vara för 20 år sedan när vi vann guld, i så fall. Men på förhand har vi nog aldrig haft lika många potentiella poängkungar som nu. Det gäller bara att få ihop laget också.
Dentos- Antal inlägg : 894
http://www.kuriren.nu/100-hockey/tillbaka-i-lulea-klev-av-skadad-8423994.aspx
LULEÅ/ISHOCKEY Första passet på is med Luleå efter en längre ledighet i USA på grund av en tuff förlossning – men backbjässen fick kliva av skadad.
Efter säsongen vände Jonathan Sigalet hem till USA, Vancouver, med hans fru som väntade parets första barn. I slutet av juli var det dags för parets son att se världen för första gången. Men under förlossningen uppstod det komplikationer.
– Det var en tuff förlossning för min fru och för barnet. Så vi blev kvar på sjukhuset längre än vad vi trodde. Men allting är bra nu och vi båda är väldigt lyckliga, säger Jonathan Sigalet, och berättar att han längtar väldigt mycket till hans fru och nyfödda son kommer upp till Luleå om ett par veckor.
Första ispasset slutade dock inte som backen hoppades på. Bara efter några övningar klev han av med ryggsmärtor.
– Jag gjorde illa mig under sommaren när jag tränade. Jag hoppades det skulle kännas bra. Men efter några övningar gjorde det väldigt ont, så jag valde att gå av och få behandling istället, säger han.
Skadan påminner om den som höll honom borta från en match i slutspelet förra säsongen.
– Det är ungefär samma skada som fick mig att missa en match i slutspelet. Men det har känts bra under större delen av sommaren, så jag tror att det är något vi kommer få ordning på.
Trots skadan, och den avbrutna träningen var det en till synes glad Jonathan Sigalet som var tillbaka i kylan i Coop Norrbotten Arena.
– Det är bra. Jag sa till Robert (Hedlund, Kommunikationschef) att det var kul att se gräset för första gången. Förra gången jag kom hit så var det innan jul. Så jag har bara sett snö här. Men det är kul att träffa några goda vänner och de nya killarna i laget. Det känns bra, säger Jonathan Sigalet.
Hur länge tror du ryggskadan håller dig borta från isen?
– Jag vet verkligen inte. Efter säsongen när jag hade samma skada i slutspelet så var jag borta några veckor och körde rehabträning. Efter dem kändes det bra. Så förhoppningsvis inte för länge. Men det viktiga är att jag är redo när säsongen startar. Klart jag vill spela CHL-matcherna, men jag måste göra vad jag kan göra för att bli bra, säger Jonathan Sigalet.
LULEÅ/ISHOCKEY Första passet på is med Luleå efter en längre ledighet i USA på grund av en tuff förlossning – men backbjässen fick kliva av skadad.
Efter säsongen vände Jonathan Sigalet hem till USA, Vancouver, med hans fru som väntade parets första barn. I slutet av juli var det dags för parets son att se världen för första gången. Men under förlossningen uppstod det komplikationer.
– Det var en tuff förlossning för min fru och för barnet. Så vi blev kvar på sjukhuset längre än vad vi trodde. Men allting är bra nu och vi båda är väldigt lyckliga, säger Jonathan Sigalet, och berättar att han längtar väldigt mycket till hans fru och nyfödda son kommer upp till Luleå om ett par veckor.
Första ispasset slutade dock inte som backen hoppades på. Bara efter några övningar klev han av med ryggsmärtor.
– Jag gjorde illa mig under sommaren när jag tränade. Jag hoppades det skulle kännas bra. Men efter några övningar gjorde det väldigt ont, så jag valde att gå av och få behandling istället, säger han.
Skadan påminner om den som höll honom borta från en match i slutspelet förra säsongen.
– Det är ungefär samma skada som fick mig att missa en match i slutspelet. Men det har känts bra under större delen av sommaren, så jag tror att det är något vi kommer få ordning på.
Trots skadan, och den avbrutna träningen var det en till synes glad Jonathan Sigalet som var tillbaka i kylan i Coop Norrbotten Arena.
– Det är bra. Jag sa till Robert (Hedlund, Kommunikationschef) att det var kul att se gräset för första gången. Förra gången jag kom hit så var det innan jul. Så jag har bara sett snö här. Men det är kul att träffa några goda vänner och de nya killarna i laget. Det känns bra, säger Jonathan Sigalet.
– Jag vet verkligen inte. Efter säsongen när jag hade samma skada i slutspelet så var jag borta några veckor och körde rehabträning. Efter dem kändes det bra. Så förhoppningsvis inte för länge. Men det viktiga är att jag är redo när säsongen startar. Klart jag vill spela CHL-matcherna, men jag måste göra vad jag kan göra för att bli bra, säger Jonathan Sigalet.
Dentos skrev:EDIT: Tror det är den här du menar va?Chewchew skrev:Någon som har denna artikel från Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/golf/article21264868.ab
Exakt! Tack för det!
Chewchew- Antal inlägg : 3
Urken skrev:http://www.kuriren.nu/100-hockey/tillbaka-i-lulea-klev-av-skadad-8423994.aspx
Man gillar INTE när skador kommer tillbaks och man gillar det ännu MINDRE när det är ryggen som krånglar. Inte bra. Men vi får hoppas på det bästa och att hans känsla är riktig.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Vad skriver Kuriren om Lagaces skada?
http://www.kuriren.nu/100-hockey/stjarnan-skadad-kan-missa-chl-matchen-8440080.aspx
ISHOCKEY/LULEÅ I tisdags var oturen framme. Men Luleå Hockeys nye stjärnspelare är inte orolig inför CHL-matchen på lördag.
Champions League-mästaren Luleå Hockey inledde årets upplaga med en seger mot Lukko Rauma (4–3 efter straffar) i den första omgången förra helgen.
Nye centern Jacob Lagacé låg bakom de två första Luleåmålen efter snygga framspelningar.
Båda gångerna hittade kedjekamraten Jacob Micflikier nätet.
Luleås nya transatlantkedja med tredjelänken Bill Sweatt, som avgjorde efter straffar, har verkligen hittat varandra i inledningen.
På lördag väntar schweiziska Fribourg-Gotteron i CHL i Coop Norrbotten Arena.
Men 25-årige Lagacé är ett frågetecken.
I tisdags skadade han ljumsken, stod över onsdagens ispass och fick känningar igen med kvarten kvar av torsdagsträningen.
– Isen är inte riktigt bra än här inne. Jag drog till ljumsken och det är inte helt bra än, säger han till Norrbottens-Kuriren.
– Jag fick problem sista 15 minuterna i dag (läs torsdag), säger Lagacé och kikar ned på ispåsen.
Spelar du på lördag?
– Det räknar jag med.
ISHOCKEY/LULEÅ I tisdags var oturen framme. Men Luleå Hockeys nye stjärnspelare är inte orolig inför CHL-matchen på lördag.
Champions League-mästaren Luleå Hockey inledde årets upplaga med en seger mot Lukko Rauma (4–3 efter straffar) i den första omgången förra helgen.
Nye centern Jacob Lagacé låg bakom de två första Luleåmålen efter snygga framspelningar.
Båda gångerna hittade kedjekamraten Jacob Micflikier nätet.
Luleås nya transatlantkedja med tredjelänken Bill Sweatt, som avgjorde efter straffar, har verkligen hittat varandra i inledningen.
På lördag väntar schweiziska Fribourg-Gotteron i CHL i Coop Norrbotten Arena.
Men 25-årige Lagacé är ett frågetecken.
I tisdags skadade han ljumsken, stod över onsdagens ispass och fick känningar igen med kvarten kvar av torsdagsträningen.
– Isen är inte riktigt bra än här inne. Jag drog till ljumsken och det är inte helt bra än, säger han till Norrbottens-Kuriren.
– Jag fick problem sista 15 minuterna i dag (läs torsdag), säger Lagacé och kikar ned på ispåsen.
Spelar du på lördag?
– Det räknar jag med.
Inlägg flyttade till relevant tråd, efter tillämpning av regel 7.2. Diskussionen fortsätter i följande tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t852p900-lulea-hockeys-lag-2015-2016#130630
https://www.luleahockeyforum.com/t852p900-lulea-hockeys-lag-2015-2016#130630
http://www.nsd.se/sport/da-ar-det-upp-till-mig-att-visa-9494748.aspx
Vidare diskussion kring artikeln tas antingen i Per Ledins tråd eller Luleå Hockeys Lag, beroende på vad som passar ditt inlägg bäst.
- Artikel:
- HAPARANDA/ISHOCKEY Tolv ispass – på tre dagar. Per Ledin skruvade i helgen upp förberedelserna ytterligare.
Nu återstår bara en sak: Ett kontrakt.
– Jag känner mig som en häst som bara står och frustar och vill ut och köra igång, säger 36-åringen.
Han hoppar – igen, och igen, och igen. Övningarna varierar men syftet är detsamma: Utveckla skridskoåkningen.
När NSD besökte JRM Skates & Skills första lägerdag i Haparanda så sattes deltagarna på prov.
En av spelarna som fanns med: SHL-veteranen Per Ledin, 36, som i väntan på ett nytt kontrakt har varvat träning med Luleå Hockeys J20-lag med att först vara med på företagets sommarcamp i Karlskoga och nu på tredagarslägret i gränsstaden.
– Det har varit riktigt, riktigt roligt. De har ett djävulskt sinne för detaljer och sen ger de aldrig en tillåtelse att falla in i komfortzonen, utan det är hela tiden att pusha sig själv att bli lite bättre hela tiden, sammanfattar Per Ledin när NSD pratar med honom när han är på väg hem till Luleå igen.
"Jag har jobbat stenhårt"
Att 36-åringen har varit med på de här två camperna handlar egentligen om två saker: Dels vill han bli en bättre skridskoåkare – men han vill också vara i så bra form möjligt och ta chansen när ett kontrakt dyker upp.
– Det här är optimala förberedelser. Dels har man fått träna mycket med J20 och nu har man fått träna ytterligare tolv pass med de här på kort tid. Nu kan man mer och mer fokusera på att bara jobba med farten på J20:s träningar, säger Ledin, som sedan i våras har arbetat med att bli en bättre skridskoåkare:
– Jag har jobbat stenhårt med snabbhet, styrka och explosivitet, sen har jag i sin tur nu jobbat specifikt med att få ut det på isen för att bli mer rörlig och explosiv.
Nu är det bara att nån klubb ringer dig.
– Ja, precis. Eller så får man ringa själv.
Sen utvecklar forwarden:
– Med den sommaren jag har haft och med de läger jag har varit på, med det här att utveckla skridskoåkningen ytterligare ett snäpp. Då tror jag... Visst, alla lag har ju fullt. Men du tackar aldrig nej till en bra spelare – och då är det upp till mig att visa att jag är den där bra spelaren. I värsta fall får man väl bara åka och köra en vecka och så får de bjuda på en lunch helt enkelt. Då har de inget att förlora.
Antagit utmaningen
Att vara klubblös i början av september är inget som Per Ledin är van vid. Men istället för att gräva ner sig har 36-åringen valt att gilla läget och träna hårt.
Riktigt hårt.
– När det kommer en ny situation i livet, kanske som den här då, så resonerar jag som så att du alltid har två val. Antingen så tycker du synd om dig själv eller så får du ta den utmaningen och vända det till nåt positivt och gå all in – och det är det jag har gjort. Jag känner mig som en häst som bara står och frustar och vill ut och köra igång. Vi får se nu om nån jävel vågar släppa mig in mig på tävlingsbanan igen. Det är lite grann där man är. Man känner sig jävligt förväntansfull, man vill in och gnugga nu och trycka på och visa upp vad man går för.
Han tillägger:
– Man är ruggigt sugen. Framförallt så känner man också att man har investerat så hårt just för att nå den där personliga målsättningen, att försöka snäppa upp sig själv på alla olika sätt. Då vill man som ändå testa av det. Det är som att du trimmar vilken bil som helst, du vill ju in och köra. Jag ser fram emot att hitta en klubb, det gör jag verkligen.
Tränarkarriären får vänta
I slutet av samtalet slår det mig: Att övningarna som kördes under dagarna i Haparanda borde vara bra att ha med sig i bakfickan om Per Ledin en dag väljer att bli ledare.
Jag ställde frågan – men insåg snabbt att det är ingenting han har planerat att bli inom den närmaste tiden.
– Jag har inte funderat så mycket så. Men det är klart, har man hållit på med det här i 20, 25 kanske 30 år så är det ju en bra utbildning. Och man själv brinner så mycket för det, för utveckling, hitta nya vägar och inte minst hjälpa andra. Det är ju samma sak i ett lag lite grann, om man spelar ihop. Det går ju också ut på att hjälpa varandra.
Men det är några år bort...
– Jajamen.
Vidare diskussion kring artikeln tas antingen i Per Ledins tråd eller Luleå Hockeys Lag, beroende på vad som passar ditt inlägg bäst.
Om Harjus sega start...
LULEÅ/ISHOCKEY Segt, vilset och otajmat. Det har varit stjärnan Johan Harjus verklighet under försäsongen. Nu berättar han varför.
– Det tar alltid längre tid för mig, säger Luleå Hockeys forward.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys försäsong har i mångt och mycket handlat om lagets importkedja med Jacob Micflikier, Jacob Lagacé och Bill Sweatt som i match efter match klivit fram och gjort poäng.
Inget konstigt i det.
De tre nordamerikanerna är värvade för att ta stjärnrollerna, spela alla tunga power play och göra massor av poäng.
Men bakom supertrion har det var lite tunnare. Inte minst för en av förra säsongens nyckelspelare Johan Harju, 29, som då svarade för 16 poäng (10 mål, 6 assist) på 23 SHL-matcher och ledde laget.
– Det har alltid varit så för mig. Jag har alltid haft det tungt de första veckorna på säsongen, säger han.
Någon aning om varför?
– Nej, kroppen känns okej men jag har liksom inte haft koll på läget på isen, inte varit vän med pucken och tvingats titta ned i isen. Sådana grejer bara.
Grubblat över det?
– Nej. Av någon anledning tar det lite längre tid för mig på att komma igång på försäsongen, så har det alltid varit. Det brukar ta en månad ungefär för mig och jag blir alltid lika förvånad över hur bra vissa spelare kan se ut redan första veckan när vi kör igång, säger Harju.
Johan Harjus tidtabell verkar också hålla ganska perfekt. Efter en handfull tunga försäsongsmatcher var han en av lagets bästa när schweiziska Fribourg slogs tillbaka med 4–2 i söndags i Coop arena.
Han svarade för ett av målen men framför allt var benen piggare och tanken snabbare.
– Allt var egentligen bättre för laget: Försvaret, styrspelet och forecheckingen. Men vi glömmer fortfarande bort saker och det finns smågrejer att rätta till fortfarande.
En annan sak som måste skruvas till är poängproduktionen från övriga femmor. Hittills har det mesta handlar om Micflikier, Lagacé och Sweatt – något som inte håller i långa loppet över en hel säsong.
– Så är det. Vi måste sprida produktionen och alla fyra femmor måste vara ett hot. Ibland kommer inte förstakedjan ha sin dag och då ska andra kliva fram.
Ungefär som mot Fribourg då Johan Harju-kedjan med Anton Hedman och Peter Cehlarik visade vägen med två mål.
Redan i kväll finns chansen att kopiera succén mot samma lag på bortaplan. På söndag väntar finska Lukko Rauma.
– Det är bara två matcher kvar innan SHL börjar och nu har vi chansen att sätta vårt grundspel och få alla bitar på plats. Jag tycker det har sett mycket bättre ut på träningarna den senaste veckan, säger Luleåstjärnan.
LULEÅ/ISHOCKEY Segt, vilset och otajmat. Det har varit stjärnan Johan Harjus verklighet under försäsongen. Nu berättar han varför.
– Det tar alltid längre tid för mig, säger Luleå Hockeys forward.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys försäsong har i mångt och mycket handlat om lagets importkedja med Jacob Micflikier, Jacob Lagacé och Bill Sweatt som i match efter match klivit fram och gjort poäng.
Inget konstigt i det.
De tre nordamerikanerna är värvade för att ta stjärnrollerna, spela alla tunga power play och göra massor av poäng.
Men bakom supertrion har det var lite tunnare. Inte minst för en av förra säsongens nyckelspelare Johan Harju, 29, som då svarade för 16 poäng (10 mål, 6 assist) på 23 SHL-matcher och ledde laget.
– Det har alltid varit så för mig. Jag har alltid haft det tungt de första veckorna på säsongen, säger han.
Någon aning om varför?
– Nej, kroppen känns okej men jag har liksom inte haft koll på läget på isen, inte varit vän med pucken och tvingats titta ned i isen. Sådana grejer bara.
Grubblat över det?
– Nej. Av någon anledning tar det lite längre tid för mig på att komma igång på försäsongen, så har det alltid varit. Det brukar ta en månad ungefär för mig och jag blir alltid lika förvånad över hur bra vissa spelare kan se ut redan första veckan när vi kör igång, säger Harju.
Johan Harjus tidtabell verkar också hålla ganska perfekt. Efter en handfull tunga försäsongsmatcher var han en av lagets bästa när schweiziska Fribourg slogs tillbaka med 4–2 i söndags i Coop arena.
Han svarade för ett av målen men framför allt var benen piggare och tanken snabbare.
– Allt var egentligen bättre för laget: Försvaret, styrspelet och forecheckingen. Men vi glömmer fortfarande bort saker och det finns smågrejer att rätta till fortfarande.
En annan sak som måste skruvas till är poängproduktionen från övriga femmor. Hittills har det mesta handlar om Micflikier, Lagacé och Sweatt – något som inte håller i långa loppet över en hel säsong.
– Så är det. Vi måste sprida produktionen och alla fyra femmor måste vara ett hot. Ibland kommer inte förstakedjan ha sin dag och då ska andra kliva fram.
Ungefär som mot Fribourg då Johan Harju-kedjan med Anton Hedman och Peter Cehlarik visade vägen med två mål.
Redan i kväll finns chansen att kopiera succén mot samma lag på bortaplan. På söndag väntar finska Lukko Rauma.
– Det är bara två matcher kvar innan SHL börjar och nu har vi chansen att sätta vårt grundspel och få alla bitar på plats. Jag tycker det har sett mycket bättre ut på träningarna den senaste veckan, säger Luleåstjärnan.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/sa-ska-lulea-hockey-radda-budgeten-8462597.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey drar ned på bemanningen i föreningen – utan att det rör guldsatsningen.
Toni Rajala, Jacob Micflikier och Bill Sweatt.
Enligt uppgifter till Norrbottens-Kuriren ligger trion på löner mellan 300 000–400 000 kronor i månaden.
Och guldsatsande Luleå Hockey har ännu inte budgeten, men hoppas att stjärnorna ska tillföra mer till klubbkassan.
– Vi har ännu inte riktigt finansierat säsongen och behöver dra in sex–åtta miljoner kronor till, säger VD:n Stefan Enbom till Norrbottens-Kuriren.
– Vi kommer att fortsätta satsa hårt på sälj under hela säsongen, men jag kommer inte ligga sömnlös över det här. Vi jobbar för att få in nya miljoner och ska sänka kostnader, men det kommer inte att påverka sporten, fortsätter han.
Luleås stjärnvärvningar har redan resulterat jämfört med förra året.
Säsongskorten bland privatpersoner har ökat markant.
– Vi har sålt privata årskort för 1,2 miljoner kronor mer än hela förra året. Vi ligger bra till när det gäller säsongskort till företag också. Vi förväntar oss, om det går bra, att biljettförsäljningen till matcherna kommer att överträffa föregående år också, säger Stefan Enbom.
Luleå Hockey hade näst sämst hemmasnitt i SHL i fjol med 5 021 åskådare per match.
Bland företagen har dock inte guldsatsningen blomstrat.
– Vi känner att det tar emot. Vi kommer att öka försäljningen, men vi är lite oroliga att inte nå upp till budget på företagssidan.
Tycker inte företagen att er satsning är attraktiv?
– Vi gör en väldigt offensiv satsning på herrarna, har ett helt nytt elitlag i riksserien som får bra uppmärksamhet och är Europamästare. Vi går in i den här säsongen helt annorlunda än föregående år. Då var det en stor besvikelse över att vi tappade exempelvis Omark (Linus), Klasen (Linus) och Olausson (Niklas). Samtidigt som det var lite struligt runt i kring. Vi hade en förhoppning att fler företag skulle öka sina insatser i och med att vi även satsar på riksserien, men det har vi inte fullt ut lyckats med.
Ingår den delen i de här sex–åtta miljoner?
– Ja, det gör den, säger Enbom och fortsätter:
– Vi ska också sänka våra kostnader genom att dra ned bemanningen en del och hålla igen på kostnaderna runt i kring sporten så att våra unga spelare och elitlagen får resurser.
Omsättningen låg i fjol på 135 miljoner.
Den har Luleå Hockey som mål att öka till 150.
– Vill det sig illa kan det diffa en–två miljoner negativt på intäktssidan, men då får vi hålla igen på kostnaderna ännu hårdare.
Kan det handla om att chartra mindre till bortamatcher för A-laget?
– Nej, ingenting får påverka sporten. Deras budget rör vi inte, säger Enbom.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/kronikan-shl-blir-en-profil-fattigare-8464607.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Per Ledin lämnar SHL. Enligt Kurirens uppgifter har den förre Luleåforwarden fått en kontrakt i utlandet.
På måndag fyller han 37 år – och känslan är att det var det sista vi såg av honom i SHL. Och givetvis blev ligan omgående en profil fattigare. Både för oss reportrar, men framför allt för barnen och ungdomarna. En del grodor har fallit ur hans mun genom åren och en del passar sig inte för en repris i tryck. Några motståndare tycker säkert att det är skönt. Jag kan tycka att det hade varit kul att se honom i en återförening i HV71 – och riktig grinig i matcherna mot Luleå, som valde bort veteranen. Tänk er en revanschlusten hos Ledin och Chris Abbott i fajterna mellan Luleå och HV? Hockeygodis.
Vid sidan av isen är det framför allt barnen och ungdomarna som går miste om en profil. Större kulturbärare av varumärket ishockey har vi inte här uppe. Han tar sig alltid tid, skriver autografer eller förklarar en fråga. Eller så tar han på sig skridskorna och spelar med dem.
När forwarden väl bestämmer sig för att nu är det över tror jag att det finns en plats i SHL-båsen åt honom. Jag hade verkligen velat sitta på den presskonferensen, efter ett hett derby mellan Luleå och Skellefteå, höra och se minspelet och ordväxlingen mellan honom och Bert Robertsson i Skellefteå.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/avslojar-ledin-lamnar-sverige-8464417.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Per Ledin kan bli klar för en klubb utomlands – redan under fredagskvällen.
Sedan tidigare är det klart att den 37-årige veteranforwarden Per Ledin inte blir kvar i Luleå Hockey.
För en månad sedan bytte han agent till Rysslandsexperten Joakim Persson.
Det bytet har gett frukt. Redan i kväll (fredag) kan nämligen Ledin skriva kontrakt med en ny klubb. Ett bud ligger på bordet.
– Jag ska tala med Per om en liten stund och min bedömning är att det kommer ett beslut under kvällen, senast i morgon, säger agenten Joakim Persson till Kuriren.
Sverige eller utlandet?
– Jag kan bekräfta att det blir utlandsspel för honom med största sannolikhet. Det har också funnits svenska klubbar, men där har det känts som att SHL måste komma igång och det ska bli skador innan det vore aktuellt. Per vill inte vänta, han vill komma igång.
Är det en tryout eller längre kontrakt?
– Det är ett kontrakt för resten av säsongen som vi har letat efter hela tiden.
Du är känd för att ta svenskar till KHL, är det där Ledin hamnar?
– Ingen kommentar till det. Jag kan bara tala om att jag aktivt har letat utomlands.
Ledin är sugen på att komma igång med ett lag förstår jag?
– Han är jättesugen och jätteladdad att komma igång och spela.
bra för ledin, skönt att man slipper se han spela MOT Luleå
Roligt och Lycka till!!
Puckad- Antal inlägg : 11374
Pajala skrev:bra för ledin, skönt att man slipper se han spela MOT Luleå
Hoppas han hamnar i Schweiz och får det gott ett par år och sen återvänder hem med nya erfarenheter.
Kagen- Antal inlägg : 1776
Pajala skrev:bra för ledin, skönt att man slipper se han spela MOT Luleå
Fast det har han ju gjort många ggr efter 2004 minns en urtråkig match mot HV 2007 då han avgjorde med matchens enda mål.
Pappa Gunnar jublade "nästan"
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Kuriren 2015-09-15
- Spoiler:
- Kvintetten som färgar Luleå
07:00 | 15-09-15 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
ISHOCKEY/LULEÅ Fem kanadensare med olika bakgrunder – men med samma mål. Göra Luleå Hockey till ett guldlag.
Han har gjort mycket poäng vart han än har spelat. Ändå har 31-årige Jacob Micflikier aldrig nått hela vägen fram till sin dröm – NHL.
– Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är besviken över att jag aldrig har fått chansen. Det är varje kanadensisk hockeyspelares dröm, säger han.
– Men jag ångrar mig inte att jag har satsat på hockey.
Jacob Micflikier har spelat 276 matcher i AHL, men trots att han i lag efter lag varit en pålitlig poänggörarna stannade det där.
– Under mina sista år i Nordamerika tyckte jag att jag var minst lika bra som vissa spelare som fick chansen och det kändes lite som om jag var bortglömd, säger Micflikier besviket.
Därför valde han inför säsongen 2012 att söka sig till Europa 2012.
– Jag tror inte att mitt spel passar bättre i Europa än i Nordamerika. Jag har gjort ganska mycket poäng var jag än har spelat. Jag har kunnat anpassa mig överallt och med alla typer av spelare.
Craig Schira var i tidig ålder en av Kanadas stora påläggskalvar när det kom till backar och han blev tidigt uttagen till landslaget.
– Den bästa spelaren jag har spelat med är nog John Tavares. Vi spelade tillsammans i U18-landslaget och då lärde jag mig hur viktigt det var att varje dag göra sitt yttersta.
Hur nära var du att ta en plats i NHL-laget Ottawa Senators?
– Jag vill tro att jag var ganska nära under mina tre första år i Binghampton. Sedan draftade Senators några unga backar och då hamnade jag längre bak. Det var då jag beslutade att åka till Europa.
När han väl valde att ta steget att åka till Europa för att spela hockey så gjorde han det under lockout-säsongen 2012/2013 vilket innebar att han kom till en marknad som var ganska mättad.
Craig Schira valde att spela i norska Frisk Asker och gjorde där 35 poäng på 45 matcher.
Jag spelade 25-30 minuter varje match och det gav mig mycket då jag lärde mig europeisk ishockey, säger han och fortsätter.
– Det var det bästa jag kunde ha gjort för att hjälpa min karriär framåt.
Trots att Jacob Lagacé är uppväxt i provinsen Québec, där ishockey är religion snarare än sport – var det långt ifrån självklart att han skulle livnära sig på ishockeyn. Trots att han var en stor talang.
– Jag tror att jag dominerade på fotbollsplan. Jag var snabb och ganska atletisk redan då och jag tror verkligen att jag hade kunnat bli bra, men det var aldrig ett alternativ efter att jag hade testat på hockey.
Du kan väl inte som kanadensare säga att du hellre hade spelat fotboll?
– Det är sant för hockey är en passion för hela landet. Det fanns rinkar överallt och mina bästa stunder som liten var när jag timme efter timme fick spela med mina kompisar på någon is där hemma. Jag hade en bra uppväxt med min mamma och hon offrade allt för att jag skulle få spela hockey.
Men det dröjde innan han förstod att det skulle vara något som han skulle livnära sig på.
– För att vara helt ärlig så var det först när jag var 15 eller 16 år som mina tankar på att spela hockey på heltid började dyka upp. Före det trodde jag inte att det ens var möjligt att bli en spelare i NHL. När jag var 17 år draftade Buffalo Sabres mig före det spelade jag med hjärtat och hade roligt. Jag tror att det var mycket varför det gick så bra för mig.
Det gick inte som han hade tänkt sig efter att han blev draftad.
– Jag tror att det som hände mig jag var inte helt redo för att ta steget. Eller jag hade inte riktigt förstått vad som väntade mig. När jag åkte till Europa så var det som om jag var en liten kille som spelade hockey igen. Det blev roligt på ett helt annat sätt.
Jonathan Sigalet anslöt till laget mitt under förra säsongen.
– Jag trivdes bra ända från det att jag kom till Luleå vid jultid. Visst jag hade velat att vi gick längre i slutspelet, men på det hela så är jag väldigt nöjd.
2005 slog drömmen om NHL in för honom och det blev en annorlunda upplevelse.
– När matchen startade hamnade jag i slagsmål redan i mitt första byte. Det var väl inte planen, men det blev så i alla fall och så sköt jag pucken över plexiglaset och blev utvisad, skrattar Sigalet.
Hur var det att möta upp laget (Boston Bruins) inför matchen?
– Jag minns att jag körde bil ut till flygplatsen för att sluta upp. Det var ett stort ögonblick, säger Sigalet och tystnar.
– Jag var nervös, men det fanns inte tid för att tänka speciellt mycket. Jag var tvungen att gå igenom taktiken inför matchen och bli redo för match.
Har du kvar drömmen om att spela där igen?
– Drömmen om NHL finns kvar och den kommer att finnas kvar så länge som jag spelar.
Den händelse som har påverkat Jonathan Sigalets karriär mest skedde däremot inte på planen.
– När min bror (Jordan) fick diagnosen MS (Multipel Scleros) och ändå tog sig till NHL två år senare förstod jag vikten av att kämpa. Han blev en stor motivator för mig.
Jordan Sigalet är i dag målvaktstränare i NHL-laget Calgary Flames.
– Jag bär fortfarande med mig känslan av hur hans kamp har varit. Jag är också väldigt glad för hans skull att han fortfarande kan vara aktiv som tränare
Nye backen Brendan Mikkelson är från en riktig hockeyfamilj. Pappa Bill har 147 NHL-matcher på meritlistan. Han var en framgångsrik försvarare under 70–talet då han spelade för New York Islanders, Los Angeles Kings och Washington Capitals. Hans två år äldre syster Meaghan har desto större meriter.
Hon har vunnit två OS-guld med det kanadensiska landslaget. Först i Vancouver 2010 och sedan i Sotji 2014.
Och vi ska inte glömma hans pappas farbror, stjärncentern Jim McFadden som spelade 412 NHL-matcher med Detroit och Chicago mellan 1946-1954.
– Jag har en del hockey i släkten och växte upp med sporten. När jag var fem år gammal fick jag lära mig att åka skridskor. Varje ledig stund vi hade lirade vi ute på rinkarna, säger han och forstätter:
– Jag började spela med ett lag i min hemstad och tog mig uppåt. När jag var 16 år flyttade jag hemifrån för att spela i WHL (kanadensisk juniorishockeyliga). Det gjorde jag i fyra år och sedan blev jag draftad av Anaheim Ducks 2005, säger han.
Mikkelson gjorde NHL-debut med Ducks 2008. Han spelade 67 matcher med klubben innan karriären fortsatte i Calgary Flames i mitten av säsongen 2010-2011. Men han lyckades aldrig fullt ut och fick spela med AHL-laget Abbotsford Heat.
– Jag har många fina minnen från NHL. Att spela där är alla hockeyspelares dröm och jag är tacksam för att jag har fått göra det.
Vill du tillbaka till NHL?
– Man tränar hela tiden för att bli bättre och vinna, men nu fokuserar jag på att lyckas i Luleå Hockey. Vi ska vinna CHL, grundserien och SM-guld. Det är vårt och mitt mål.
Just vinnarmentaliteten är någonting som kanadensare är kända för. Det är guld eller inget vid mästerskap. Jacob Micflikier tror också att det kommer märkas på isen.
– Jag tror inte att föreningens identitet kommer att förändras och vi kommer vara ett tufft lag att möta, säger Micflikier och fortsätter.
– Visst kommer det faktum att laget innehåller flera nordamerikaner spela in på hur vi kommer att spela på isen. Flera av oss har spelat i Europa och anpassat oss till spelet där, men visst kommer det att märkas att vi är några från Kanada.
Craig Schira fyller i:
– Jag tror att det kommer att påverka hur vi spelar kommande säsong.
Vilket är?
– ”Gritty” och hårt arbetande. Det är smutsigare i Kanada och USA. Visst europeisk hockey är också ”gritty” men inte på samma sätt
Håkan Stridblom Mimmi Åkerlund
FAKTA
Namn: Jacob Micflickier
Ålder: 31 år.
Familj: Fru (Alysha) och hund (Nancy).
Position: Forward.
Nationalitet: Kanadensare.
Största merit: ”När jag blev uttagen i Team Kanada 2012 när jag fick spela med NHL-spelare”.
Bästa spelare han har mött: ”Jag kan inte välja någon enskild”.
Bästa spelare han har spelat med: ”Kanske Tyler Seguin i Biel”.
Namn: Craig Shira
Ålder: 27 år.
Familj: Fru och son.
Position: Back.
Största merit: ”När jag vann Calder Cup med Binghamton 2011”.
Bästa spelare han har mött: ”Andrew Gordon som spelade i Anaheim var ganska bra”
Bästa spelare han har spelat med: ”Ryan Keller som var min kapten i AHL”.
Namn: Jonathan Sigalet
Ålder: 29 år
Familj: Fru och väntar första barnet under juli.
Största meriten: ”Min enda NHL-match”
Bästa spelare han har spelat med: Pavel Datsyuk under lockout-säsongen.
Bästa spelare han har mött: Zdeno Chara i Boston Bruins.
Namn: Jacob Lagacé
Ålder: 25 år.
Position: Forward (center eller ytterforward)
Meriter: U18-VM med Kanada (2008). Vann poängligan i allsvenskan 2014. ”Men det var inte nära känslan då vi vann VM”, säger Lagacé.
Familj: Mamma i Montreal.
Bästa spelare han har mött: Claude Giroux (Philadelphia Flyers) ”Det var som junior, men han var riktigt bra redan då”.
Bästa spelare han har spelat med: Matt Duchene (Colorado Avalanche) ”Vi spelade tillsammans i U18-VM. Det var han och Taylor Hall som stack ut lite extra”.
Namn: Brendan Mikkelson
Ålder: 28 år.
Familj: Frun Katie och hund.
Största merit: "När jag vann Memorial Cup" (Stort kanadensiskt juniormästerskap)
Bästa spelare han har mött: "Chris Pronger, Scott Niedermayer, Teemu Selänne, Pavel Datsiuk, Mike Modano och Nicklas Lidström och Henrik Zetterberg för att nämna några svenskar. Ja, listan är lång."
Bästa spelare han har spelat med: "Jag kan omöjlgit välja en".
NSD 2015
- Spoiler:
Så byggdes det nya laget
13:30 | 15-09-09 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Den ena vill bara värva spelare som gör snygga dribblingar. Den andre kan inte ta ett snabbt beslut om så hans liv beror på det. Här är Luleå Hockeys dynamiska duo – och berättelsen om hur de byggde ett lag som de tycker ska kunna ta guld.
Att Luleå Hockey värvat spelare från KHL och konkurrenter har inte undgått någon. Mycket har förändrats sedan Thor Stöckel – tillsammans med dåvarande klubbdirektörspartnern Peter Jidström – tog över och värvade Lars "Osten" Bergström till tjänsten som sportchef. På den tiden hade lagbyggarna en trång ekonomisk kostym att anpassa sig till.
– Vi skulle få de där 55 miljonerna för arenan, det var ju som att man inte fattade vilka summor det handlade om. Men just när vi började det arbetet kom riksdagsbeslutet om att det inte längre var tillåtet. Pang – där försvann 55 miljoner. Men någonstans tror jag det varit nyttigt för oss, säger Stöckel.
Varför?
– Vi hade förmodligen dammat iväg istället för att, som nu, etablera en – egentligen tråkig – kultur.
”Tråkig”?
– Jag vet inte om du minns, det var bland annat ett mittuppslag i Aftonbladet där spelaragenterna sa att vi var så jobbiga att de bara ville kräkas. Vi gick för hårt åt dem, så här i efterhand, och körde nästan över agenterna. Vi sa att vi inte skulle rulla ut någon röd matta, de var välkomna men ingen skulle komma hit och tro att vi skulle köpa oss till framgång.
Hur påverkade det?
– Det fick vi nog äta upp. Vi gick mycket i clinch med agenterna, vi var väldigt tuffa. Ett resultat dels av överambition, dels av stressen över att ha dåligt med pengar. Kanske gav det oss något i långa loppet, men då var de inte glada på oss.
Hade de rätt?
– Vi var för tuffa, men det ville vi inte erkänna då. Men vi är ju de vi är, vi är känslomänniskor. Allt gör vi inte rätt – men vi kan inte ändra på oss.
Är det annorlunda nu?
– Nu tycker jag vi har en helt annan dialog. Vi har reflekterat, kommit fram till att vi måste ha en annan attityd – utan att lägga oss platt. I dag hör de av sig, och det är klart att uppmärksamheten efter Porsers intåg har gjort att de fått upp ögonen för att det finns en annan börs hos Luleå Hockey. Vi ses på ett annat sätt. Vi är mer rumsrena nu.
Porsers intåg, ja. Under några gyllene säsonger gick Luleå Hockey från 1.5 miljoner i eget kapital till nästan 20. Även om klubben backat en del de senaste åren råder optimism, mycket tack vare att dataspelsmiljardären Jakob Porser bestämde sig för att satsa en del av sitt kapital på laget i sitt hjärta.
– Jag hade aldrig hört talas om honom. Visst hade jag sett att mina barn hållit på med Minecraft, men att det skulle påverka oss kunde jag ju inte tänka mig. När jag och Peter tog över var de ekonomiska ramarna begränsade, minst sagt, och då satt vi faktiskt och pratade om just det här, säger Stöckel.
Hur då?
– Vi undrade om det inte fanns svenskar som lyckats, norrbottningar som har väldigt mycket pengar. Vi gjorde till och med lite efterforskningar, men nästan alla vi stötte på undrade ju varför de skulle hjälpa Luleå Hockey.
Naturligtvis.
– Ja, de var ju affärsmän. ”Vad får jag för det här?” Vi kunde ju inte presentera de värdena, det handlar ju mer om hjärta. Och då är det svårt.
För några år sedan spelade Luleå Hockey en match i dåvarande European Trophy i Berlin. Någon timme innan match gick sportchefen Lars ”Osten” Bergström ut och vandrade runt ishallen. Ett gäng Luleåsupportrar ropade fast honom, de behövde hjälp att ta sig in i hallen och ”Osten” kunde väl tyska? Sportchefen hjälpte supportrarna, agerade tolk mellan dem och vakterna, och fixade in gruppen.
– Det är så jäkla lätt att vara cynisk, att bara rycka på axlarna och inte hjälpa folk. ”Osten” ledde in dem, hjälpte dem att hitta sina platser – därför att han i grunden tycker om att hjälpa folk. Vad glad jag är över att ”Osten” är sån, säger Thor Stöckel.
Ett par år senare gick Stöckel in på sportchef Bergströms kontor. Det var en helt vanlig höstdag i början av säsongen, men han märkte direkt att samtalet inte tillhörde det normala. VD:n Stefan Enbom kom in så småningom, ”Osten” la på och berättade vem han pratat med. Det var någon som hette Jakob Porser, han var en av de där supportrarna som ”Osten” hjälpt i Berlin, nu ville han tydligen sponsra Luleå Hockey.
– Vi var ju som bara ”va?”, säger Stöckel.
Var det oväntat?
– Det finns inte. Visst hade vi drömt om det, vi hade hoppats, men vår bild av verkligheten är att människor som Jakob inte existerar. Att någon kommer hit och vill hjälpa Luleå Hockey utan krav på motprestation – jag blir nästan tårögd.
Tack vare de extra pengarna och uppmärksamheten som de skapat har Luleå Hockey kunnat rikta in sig på en annan, högre, klass av spelare än tidigare. Hur allting börjar? Oftast med att någon ser något som hen gillar – och den personen arbetar inte alltid åt Luleå Hockey.
– Vi är många som jobbar med lagbygget. Dels har vi framtidsgruppen, dels tränarna – och dessutom får jag många mejl från allmänheten. ”Kolla upp den här killen”, ungefär, många tips och mycket hjälp. Gamla spelare kan höra av sig och tipsa. Vi ser ju många matcher, vi kollar och letar. Vi får mycket information och den vi inte får försöker vi skaffa oss, säger Lars "Osten" Bergström.
Berätta om framtidsgruppen.
– Där sitter Freddy Lindfors, Lasse Lindgren, Jonas Andersson-Junkka och Thomas Bäckström. Sen har vi ju ett stort inofficiellt nätverk, allihop. Gamla spelare, folk man jobbat med förr, det är inga nybörjare i gruppen. Junkka känner mycket folk i Nordamerika och Finland, Lasse är ute och reser mycket – vi får fram mycket information.
Hur använder ni den informationen?
– Vi har försökt jobba med att vi ska se spelarna flera gånger, vi ska diskutera sinsemellan, vi ska skaffa referenser och helst av allt ska vi ha ett personligt möte. Ibland går inte det – då får man ta det via telefon.
Ibland blir beslutet fel ändå.
– Ja, och om det blir fel kostar det pengar, oftast i alla fall. Dessutom blir det jobbigt. Det blir problem socialt, det ska flyttas, stökas, man ska ändra gruppdynamiken… Det blir mycket merjobb. Kan man vara noggrann är det bra.
Ni har lyckats bra med talangvärvningarna, spelarna som ska utvecklas, men lite sämre med spetsen.
– Nåja. Linus Klasen, Janne Niinimaa – jag förstår hur du menar men tycker inte att du har helt rätt. Dixon, Viitaluoma, Tommi Miettinen… Vi har ändå värvat prisvärt för kategorin. Hade de nått nivån ”Carl Söderberg som bäst” tror jag vi fått se ett annat Luleå nu, kanske med något guld till. Kolla Kim Hirschovits, han vinner finska poängligan, men blev någon form av tredjecenter hos oss. Det har varit bra killar, bra spelare – men de har inte lyckats ta klivet till stjärnstatus hos oss. Bra spelare betyder så mycket under så lång tid.
Hur är det att värva från konkurrent i samma serie?
– Det är väldigt mycket fair play. Vi sportchefer känner varandra så bra, vi är ju på resor ihop, det är inte så mycket tjuv- och rackarspel. Sen får man visa respekt för att spelare står under kontrakt och är inne i sin viktigaste period på säsongen. Där kan man komma längre i SHL – i Nordamerika är det jättestrikt. Vi måste ta det vidare, jag skulle gärna vara utan all silly season innan säsongen är över, det oroar både fans, sponsorer och spelare. Men nu är det som det är.
Nästa säsongs lagbygge påbörjas generellt samtidigt som nuvarande säsong drar igång.
– Det har förändrats markant sedan vi började. Nu är det betydligt tidigare än förr, i och med att du är tvungen att ha ett eget kapital tillåts du också vara mer långsiktig. Vi började egentligen när förra säsongen startade, säger Thor Stöckel.
Ibland kan dock även de bäst förberedda planer behöva läggas på is.
– I fjol hade vi en plan som vi började förverkliga – men den planen hamnade i vänteläge i och med att vi fick sportsliga problem. Då fick vi lägga fokus på att lösa den situationen, det var lite irriterande. Ska man hitta de riktigt eftertraktade spelarna måste man vara tidigt ute, särskilt om man inte har de riktigt stora pengarna, säger Stöckel.
Men ni hade klart för er vad ni var ute efter?
– Det fanns en tanke redan då. Vi behövde en toppcenter, vi behövde mer offensiv, vi behövde spela lite attraktivare ishockey.
Så, hur går klubben tillväga när man hittat en spelare som man tycker om?
– Jag kommer ju från företagsvärlden, jag är van att lämna offerter, att träffa människor, lyssna på dem. Vi har gjort en slags pyramid när vi presenterar våra erbjudanden. Vi börjar med staden och Norrbotten, allt som finns, det attraktiva. Sedan kommer föreningen, som hockeyväxthus. Till sist kommer pengarna, det rent finansiella, berättar Thor Stöckel.
Finns det annat som spelar in?
– Att ta hand om familjerna är en helt annan sak nu än när vi började. Lägenheter, möbler, dagis, skola – jag kunde inte ens inbilla mig vilken apparat det är att administrera ett a-lag. Nu har vi dessutom damlag, juniorlag, pojklag – det är en enorm maskin som ska snurra.
Ge ett exempel.
– Bara en sån här sak: Säg att vi värvar en amerikan med fru och ett barn – de är ju utanför vårt sjukförsäkringssystem. Vad händer om hon blir gravid och ska föda? Kolla på den där stackars rumänskan som tvingades föda i bilen – det kostar skjortan ändå. Såna där saker måste vi hålla koll på, när man egentligen bara vill utveckla sporten. Och det måste göras rätt – annars kommer styrelsen, sponsorer och ni i media att såga oss fullständigt.
Nu är lagbygget klart och den dynamiska duon med det sportsliga ansvaret är i stort sett nöjd.
– Jag tror vi har tio spelare som är 22 eller yngre. Kan Wallmark prestera som han gjorde i början av fjolåret – under en hel säsong? Kan Cehlarik ta nästa kliv och bli en konsekvent producerande forward? Klarar de det – då blir vi att räkna med,säger Bergström (även om rätt siffra, med tredjemålvakten Samuel Ward inräknad, är nio).
"Osten" håller med om att han nog inte ställt ett bättre lag på benen innan säsong under sin tid som sportchef, även om han helst skulle vilja sätta sig ner med papper och penna och göra en sammanställning för att vara helt säker.
– ”Osten” är mer kalkylerande, jag är mer ”nu kör vi”. Han vill helst eliminera alla risker, jag tycker det är bra – men någon gång får man gå till beslut, säger Stöckel och skrattar.
– Stöckel? Han vill bara värva spelare som gör hårnålsdribblingar. Jag vill ha mer rejäla killar, fnyser "Osten" och ler.
Pelle Johansson
FAKTA
Miss
Sportdirektör Thor Stöckel berättar om de som slank undan.
LINUS OMARK
– Vi har alltid haft en bra dialog med Linus, han har alltid varit välkommen att träna med oss, vi vill att han ska komma ihåg att vi finns. Det är fantastiskt kul att det går så bra för honom och det är viktigt att ha en relation. Det hade ju sett för illa ut om man bara kommit springande så fort han haft utgående kontrakt. Vi pratade med honom men i slutänden stod det klart att vi inte kunde matcha de erbjudanden han fick från KHL.
ANDERS NILSSON
– En annan spelare som är härifrån, som förknippas med oss. Det här är underhållning, ett slags gladiatorspel, men det är ändå charmigt och personligt med egna kulturbärare. Han hade ett fantastiskt fjolår och det gav honom naturligtvis chansen att få riktigt bra betalt i KHL – och dessutom ett NHL-kontrakt. Det kommer vi aldrig att kunna tävla med.
LINUS KLASEN
– Ungefär som med Omark, vi försöker ha en bra dialog. Han lyfter ju Luleå så fort han får chansen, man blir nästan rörd. Han fick någon form av trygghet här, egentligen blev han ganska trist utåt, men han blev en fantastisk hockeyspelare. Han har ju sagt att han skulle tänka sig att flytta hit, men han är ju attraktiv för många klubbar. Vi hade en lång dialog där vi försökte höja, höja och höja innan vi insåg att vi inte hade de pengarna. Inte just i år, sen kanske situationen blir annorlunda så småningom.
JUSTIN AZEVEDO, DAN SEXTON
– Vi har tittat på dem under många år, drömt om dem och tänkt att ”jaja, vi kan inte få mer än ett nej”. Azevedo har lyckats väldigt bra i KHL och vi har varit på honom och Sexton. Vi gick in med mod i barm, vi är ju inte barskrapade, och tänkte att vi i alla fall kunde vara med och diskutera. Men vi insåg rätt snabbt att nej, det kunde vi inte. Det blev en bister krock med verkligheten – men det fanns ändå ett intresse från Azevedos sida, om jag tolkade situationen rätt. Kanske handlade det lite om nyfikenhet.
Träff
Stöckel och sportchef Lars "Osten" Bergström om värvningarna.
JACOB MICFLIKIER
– De hade en kedja med Micflikier, Taffe och Little som bar dem. Vi var mycket bättre än Linköping i flera matcher – som vi ändå förlorade, på grund av dem. Då börjar man ju fundera. Taffe fanns med i resonemanget, men han vek kanske ner sig lite i slutspelet och Little satt ju på kontrakt. Då utvecklade vi diskussionen med Micflikier. Han hade de poängegenskaper vi var ute efter, han var bäst i anfallszon, han var bra i powerplay. Dessutom fick vi rapporter om att han var en bra karaktär, bra kille, kunde spela center och teka… Då började vi fundera lite närmare. Sen är det en förhandlingsprocess, den blev ganska lång och vi gjorde klart bara en dag innan vi gick ut med det, säger Bergström.
– Han hade nog tänkt stanna i Linköping, han ville inte till KHL och de ville ha honom. Men jag tror inte att de riktigt orkade med kostnaden, det är inte så att han har ett monsterkontrakt men det känns som att de tittar lite på oss och försöker hitta lite mer karaktär för lite mindre peng. Han var nyfiken, vi tyckte att han begärde lite för mycket och försökte vänta ut honom. Såna här spelare hade vi aldrig kunnat gå efter tidigare, men vi behöver ju inte kasta pengar efter dem bara för det. Kanske har vi igen lite grann att vi var lite snikna förr i tiden. Det är oftast inte så att spelarna hoppar högt när vi kommer med vårt första bud, vi försöker vara lite försiktiga och ibland leder det ju till att man skrämmer bort spelarna. Det är jättesvårt att veta vad som är rätt nivå, men i det här fallet lyckades vi, säger Stöckel.
BILL SWEATT
– En spelare som vi gillat. Han har alltid varit bra mot oss, då får man ett extra gott öga för honom. Han har fart, gör poäng och är i en bra ålder – det kändes bra. Han hade en uttalad ambition att spela med ett lag som satsade på att vinna. Den här verksamheten är ju sån att vinner man sina matcher så är det betydligt trevligare, det blir roligare att ligga tvåa än tolva. Även om pengarna tickar in på kontot vill alla vara i en vinnande miljö. Jag tror att många ser att Luleå vinner i CHL, vi är ofta med därframme – och nu ska vi satsa. Det har nog tilltalat, säger Bergström.
ANTON HEDMAN
– Suck… Ja… För det första tycker jag det är kul att Anton fick sån utveckling och fart på sin karriär förra gången han var här – men snålheten bedrog visheten lite grann när vi släppte honom. Vi tänkte att om han får den här ökningen så kanske han är nöjd, men då blev han intressant för andra klubbar och… Tja. Nu är han tillbaka, i alla fall, och det är glädjande att han vill komma hit på fyra år och bli norrbottning på riktigt. Helst hade jag ju inte velat ta den där svängen till Färjestad – men ibland är det vägarbeten så att man får åka runt. Man lär sig, säger Bergström.
TONI RAJALA
– Han är född 1991, ändå har han skaffat den erfarenhet som han har. Jag tror att hans rådgivare sett att Luleå skulle passa honom där han befinner sig. Han har varit på en hög nivå – men ändå inte nått dit han hör hemma. Han är en Olausson, Arblrandt, Enterfeldt – fast uppgraderad. Han hade allt vi letade efter, vi visste vad han var för person – och det är viktigt att få hit spelare som brinner för att ta nästa steg. De vill lyckas själva och brinner för det, det är optimalt, säger Bergström.
– Egentligen en ersättare till Klasen, när vi gick bet på honom blev det aktuellt. Jag har alltid gillat honom, han brinner för att komma till NHL och ser Luleå som en språngbräda dit. Det handlar inte bara om pengar, han kommer hit för att utvecklas. Vi var inte ensamma om att vilja ha honom, men jag tror att finnarna pratar med varandra och det är ingen hemlighet att de flesta trivts rätt bra i Luleå. Här hänger spelarna ihop mer, i storstäderna sticker de åt varsitt håll efter träningarna, säger Stöckel.
CHRISTOPHER MASTOMÄKI
– Det har snackats mycket om att vi behöver centrar, jag tycker det ser bra ut ändå. Dessutom är centerrollen lite övervärderad nu för tiden. I dag handlar det om totalhockey, alla ska kunna göra det defensiva jobbet. Centerrollen i dag handlar mer om att teka och kanske hjälpa backarna i egen zon, själva spelet är hela femman involverad i. Med det sagt har Mastomäki chans att bli en ny sån klassisk tvåvägscenter. Thomas Rundqvist, Jörgen Jönsson, Johan Davidsson – en kille som tävlar över hela banan och höjer sina lagkamrater. Det är mycket framtid i honom, såna centrar vill alla ha och när vi nu hade en möjlighet – och en koppling, via Fagervall – så tog vi chansen rätt tidigt, säger Bergström.
JACOB LAGACÈ
– Han hade vi inte hittat utan Asplövens hjälp – det får vi tacka dem för. Nu ska han ta nästa lkiv, men han visar hela tiden att han vill göra det. Grundtalangen finns där. Olausson, Fogström och Enterfeldt gjorde samma resa som han – men det finns ju också exempel på spelare som misslyckats. Han är bra på mycket, han har fart och offensiv touch, säger Bergström.
ILARI MELART
– Vår säkerhetschef har slutat, Melart kommer att få en dubbelroll här, hahaha. Vi har tittat på honom länge, redan där när IFK Helsingfors vann i Finland, han var en publikfavorit där redan då. Stor, hård, fysisk – men ändå bra skridskoåkare och skott för sin storlek. Det är en sån där spelare som vi har tittat på, frågat om, undrat vad som händer – och trägen vinner. Han har varit både i NHL och i KHL – men nu har han kommit hem, hahaha. Fagervall pratar finska, vi har fler i organisationen som gör det, de vet att det alltid funnits finska spelare i Luleå och de har oftast trivts – det är bra, säger Bergström.
– Vi tittade på honom i HIFK, vi behövde en försvarschef, en Tollefsen eller Welch som gärna får vara lite otäck. Vi kommer inte att vinna matcher på att spela fult, men det är ändå ett intressant verktyg att ha. Det är skillnad på honom och till exempel Sebastian Meijer. Han var nopg lite less på KHL, han var långt borta och lite nyfiken på Sverige, säger Stöckel.
BRENDAN MIKKELSON
– Vi började titta på honom redan innan Fagervall kom hit, när de båda var i Västerås. Vi har sett honom rätt mycket och varit intresserade – men sen ska det passa. Nu när Näkyvä försvann hade vi en plats ledig. Han kan alla spelets moment, det finns de som tycker han är AHL:s bäste back och Fagervall känner honom. Det kändes som ett ganska säkert kort. Vi visste att intresset för Europa fanns där, via agenter, och sen handlar det bara om att följa spelaren. Han var ganska kall, frågade mycket och till slut gick det att genomföra. Det är ju en särskild typ av spelare som passar här. Vill man bo i en storstad och ha plusgrader på vintern ska man ju inte söka sig till Luleå, det är inget att hymla om. Vi försöker skicka information och vara ärliga, så att det inte blir några missförstånd. Oftast är det en längre process när spelare drar till NHL. Vi vet ju redan nu att Wallmark, om allt går rätt, lär vara förlorad till nästa säsong. Näkyvä gick lite snabbare, men vi var ändå lite förberedda, säger Bergström.
– Jag pratade med Västerås klubbchef, som hyllade honom och sa att det var en fantastisk kille. Man är ju lite orolig i och med att… Ja, allsvenskan, vad betyder det? Men han har ändå 136 NHL-matcher. När vi ville värva honom fick han tvåvägs i NHL men spelade bara i farmarligan. När han visade att han var redo att komma hit gick det snabbt. Vi skrev ett tvåårskontrakt med honom, både Micflikier och Melart ville ha det också men av olika anledningar blev det bara ettårskontrakt med dem. Vi ville vara lite försiktiga, säger Stöckel.
CRAIG SCHIRA
– Vi var på honom redan i höstas, när vi ville förstärka laget, men HPK ville inte släppa honom då. Vi har varit flera stycken från föreningen och sett honom, han var assisterande kapten och hade mest speltid av alla. Sportchef i HPK är Janne Laukkanen, jag litar mycket på hans omdöme och han sa att det var en fin kille. Man märker vilka man kan lita på, vilka som ser likadant som en själv på hockey, och Janne är en sån. Stöckel gillar bara såna som gör hårnålsdragningar, hahaha. Jag ska inte säga att jag sitter med facit, jag vill ju alltid förankra med framtidsgrupp, tränare, Stöckel och så många som möjligt. Det är ingen auktion: ”Pang, nu slår vi till” – det är en process. Det känns också som ett säkert kort – men man vet ju aldrig, säger Bergström.
– Honom har ”Osten” tittat på, varit och sett när han spelat, under et, ett och ett halvt års tid. Det är en back han gillat. Agenten sa att det var ett NHL-kontrakt på gång, eller om det var KHL, men han blev väldigt intresserad. Vi hade ett antal andra namn vi tittade på men det gick rätt snabbt när han bestämde sig. Gör han ett riktigt bra år här kan hans chanser att gå vidare i karriären bli bättre, säger Stöckel.
PONTUS SJÄLIN
– Han är draftad av Minnesota i NHL, de ville att han skulle komma hit för att de tyckte det var en bra organisation att utvecklas i. Det är lite samma situation som med Mastomäki, ett framtidsnamn som kan bli riktigt bra. Där har vi en fördel tack vare Asplöven, vi har en helhet som är rätt tilltalande. Vi har vår ungdoms- och juniorverksamhet, vi har tränare som är duktiga på utveckling, vi har Asplöven – det är ganska enkelt att komma hit och spela hockey. Dessutom är hans farbror Jens tränare i föreningen, det låg oss säkert inte i fatet, säger Bergström.
Intressant artikel, en av de bättre på ett bra tag enligt mig.Old Brooklyn skrev:NSD 2015
- Spoiler:
Så byggdes det nya laget
LULEÅ/ISHOCKEY Den ena vill bara värva spelare som gör snygga dribblingar. Den andre kan inte ta ett snabbt beslut om så hans liv beror på det. Här är Luleå Hockeys dynamiska duo – och berättelsen om hur de byggde ett lag som de tycker ska kunna ta guld.
Att Luleå Hockey värvat spelare från KHL och konkurrenter har inte undgått någon. Mycket har förändrats sedan Thor Stöckel – tillsammans med dåvarande klubbdirektörspartnern Peter Jidström – tog över och värvade Lars "Osten" Bergström till tjänsten som sportchef. På den tiden hade lagbyggarna en trång ekonomisk kostym att anpassa sig till.
– Vi skulle få de där 55 miljonerna för arenan, det var ju som att man inte fattade vilka summor det handlade om. Men just när vi började det arbetet kom riksdagsbeslutet om att det inte längre var tillåtet. Pang – där försvann 55 miljoner. Men någonstans tror jag det varit nyttigt för oss, säger Stöckel.
Varför?
– Vi hade förmodligen dammat iväg istället för att, som nu, etablera en – egentligen tråkig – kultur.
”Tråkig”?
– Jag vet inte om du minns, det var bland annat ett mittuppslag i Aftonbladet där spelaragenterna sa att vi var så jobbiga att de bara ville kräkas. Vi gick för hårt åt dem, så här i efterhand, och körde nästan över agenterna. Vi sa att vi inte skulle rulla ut någon röd matta, de var välkomna men ingen skulle komma hit och tro att vi skulle köpa oss till framgång.
Hur påverkade det?
– Det fick vi nog äta upp. Vi gick mycket i clinch med agenterna, vi var väldigt tuffa. Ett resultat dels av överambition, dels av stressen över att ha dåligt med pengar. Kanske gav det oss något i långa loppet, men då var de inte glada på oss.
Hade de rätt?
– Vi var för tuffa, men det ville vi inte erkänna då. Men vi är ju de vi är, vi är känslomänniskor. Allt gör vi inte rätt – men vi kan inte ändra på oss.
Är det annorlunda nu?
– Nu tycker jag vi har en helt annan dialog. Vi har reflekterat, kommit fram till att vi måste ha en annan attityd – utan att lägga oss platt. I dag hör de av sig, och det är klart att uppmärksamheten efter Porsers intåg har gjort att de fått upp ögonen för att det finns en annan börs hos Luleå Hockey. Vi ses på ett annat sätt. Vi är mer rumsrena nu.
Porsers intåg, ja. Under några gyllene säsonger gick Luleå Hockey från 1.5 miljoner i eget kapital till nästan 20. Även om klubben backat en del de senaste åren råder optimism, mycket tack vare att dataspelsmiljardären Jakob Porser bestämde sig för att satsa en del av sitt kapital på laget i sitt hjärta.
– Jag hade aldrig hört talas om honom. Visst hade jag sett att mina barn hållit på med Minecraft, men att det skulle påverka oss kunde jag ju inte tänka mig. När jag och Peter tog över var de ekonomiska ramarna begränsade, minst sagt, och då satt vi faktiskt och pratade om just det här, säger Stöckel.
Hur då?
– Vi undrade om det inte fanns svenskar som lyckats, norrbottningar som har väldigt mycket pengar. Vi gjorde till och med lite efterforskningar, men nästan alla vi stötte på undrade ju varför de skulle hjälpa Luleå Hockey.
Naturligtvis.
– Ja, de var ju affärsmän. ”Vad får jag för det här?” Vi kunde ju inte presentera de värdena, det handlar ju mer om hjärta. Och då är det svårt.
För några år sedan spelade Luleå Hockey en match i dåvarande European Trophy i Berlin. Någon timme innan match gick sportchefen Lars ”Osten” Bergström ut och vandrade runt ishallen. Ett gäng Luleåsupportrar ropade fast honom, de behövde hjälp att ta sig in i hallen och ”Osten” kunde väl tyska? Sportchefen hjälpte supportrarna, agerade tolk mellan dem och vakterna, och fixade in gruppen.
– Det är så jäkla lätt att vara cynisk, att bara rycka på axlarna och inte hjälpa folk. ”Osten” ledde in dem, hjälpte dem att hitta sina platser – därför att han i grunden tycker om att hjälpa folk. Vad glad jag är över att ”Osten” är sån, säger Thor Stöckel.
Ett par år senare gick Stöckel in på sportchef Bergströms kontor. Det var en helt vanlig höstdag i början av säsongen, men han märkte direkt att samtalet inte tillhörde det normala. VD:n Stefan Enbom kom in så småningom, ”Osten” la på och berättade vem han pratat med. Det var någon som hette Jakob Porser, han var en av de där supportrarna som ”Osten” hjälpt i Berlin, nu ville han tydligen sponsra Luleå Hockey.
Var det oväntat?
– Det finns inte. Visst hade vi drömt om det, vi hade hoppats, men vår bild av verkligheten är att människor som Jakob inte existerar. Att någon kommer hit och vill hjälpa Luleå Hockey utan krav på motprestation – jag blir nästan tårögd.
Tack vare de extra pengarna och uppmärksamheten som de skapat har Luleå Hockey kunnat rikta in sig på en annan, högre, klass av spelare än tidigare. Hur allting börjar? Oftast med att någon ser något som hen gillar – och den personen arbetar inte alltid åt Luleå Hockey.
– Vi är många som jobbar med lagbygget. Dels har vi framtidsgruppen, dels tränarna – och dessutom får jag många mejl från allmänheten. ”Kolla upp den här killen”, ungefär, många tips och mycket hjälp. Gamla spelare kan höra av sig och tipsa. Vi ser ju många matcher, vi kollar och letar. Vi får mycket information och den vi inte får försöker vi skaffa oss, säger Lars "Osten" Bergström.
– Där sitter Freddy Lindfors, Lasse Lindgren, Jonas Andersson-Junkka och Thomas Bäckström. Sen har vi ju ett stort inofficiellt nätverk, allihop. Gamla spelare, folk man jobbat med förr, det är inga nybörjare i gruppen. Junkka känner mycket folk i Nordamerika och Finland, Lasse är ute och reser mycket – vi får fram mycket information.
– Vi har försökt jobba med att vi ska se spelarna flera gånger, vi ska diskutera sinsemellan, vi ska skaffa referenser och helst av allt ska vi ha ett personligt möte. Ibland går inte det – då får man ta det via telefon.
– Ja, och om det blir fel kostar det pengar, oftast i alla fall. Dessutom blir det jobbigt. Det blir problem socialt, det ska flyttas, stökas, man ska ändra gruppdynamiken… Det blir mycket merjobb. Kan man vara noggrann är det bra.
Ni har lyckats bra med talangvärvningarna, spelarna som ska utvecklas, men lite sämre med spetsen.
– Nåja. Linus Klasen, Janne Niinimaa – jag förstår hur du menar men tycker inte att du har helt rätt. Dixon, Viitaluoma, Tommi Miettinen… Vi har ändå värvat prisvärt för kategorin. Hade de nått nivån ”Carl Söderberg som bäst” tror jag vi fått se ett annat Luleå nu, kanske med något guld till. Kolla Kim Hirschovits, han vinner finska poängligan, men blev någon form av tredjecenter hos oss. Det har varit bra killar, bra spelare – men de har inte lyckats ta klivet till stjärnstatus hos oss. Bra spelare betyder så mycket under så lång tid.
– Det är väldigt mycket fair play. Vi sportchefer känner varandra så bra, vi är ju på resor ihop, det är inte så mycket tjuv- och rackarspel. Sen får man visa respekt för att spelare står under kontrakt och är inne i sin viktigaste period på säsongen. Där kan man komma längre i SHL – i Nordamerika är det jättestrikt. Vi måste ta det vidare, jag skulle gärna vara utan all silly season innan säsongen är över, det oroar både fans, sponsorer och spelare. Men nu är det som det är.
Nästa säsongs lagbygge påbörjas generellt samtidigt som nuvarande säsong drar igång.
– Det har förändrats markant sedan vi började. Nu är det betydligt tidigare än förr, i och med att du är tvungen att ha ett eget kapital tillåts du också vara mer långsiktig. Vi började egentligen när förra säsongen startade, säger Thor Stöckel.
– I fjol hade vi en plan som vi började förverkliga – men den planen hamnade i vänteläge i och med att vi fick sportsliga problem. Då fick vi lägga fokus på att lösa den situationen, det var lite irriterande. Ska man hitta de riktigt eftertraktade spelarna måste man vara tidigt ute, särskilt om man inte har de riktigt stora pengarna, säger Stöckel.
– Det fanns en tanke redan då. Vi behövde en toppcenter, vi behövde mer offensiv, vi behövde spela lite attraktivare ishockey.
– Jag kommer ju från företagsvärlden, jag är van att lämna offerter, att träffa människor, lyssna på dem. Vi har gjort en slags pyramid när vi presenterar våra erbjudanden. Vi börjar med staden och Norrbotten, allt som finns, det attraktiva. Sedan kommer föreningen, som hockeyväxthus. Till sist kommer pengarna, det rent finansiella, berättar Thor Stöckel.
– Att ta hand om familjerna är en helt annan sak nu än när vi började. Lägenheter, möbler, dagis, skola – jag kunde inte ens inbilla mig vilken apparat det är att administrera ett a-lag. Nu har vi dessutom damlag, juniorlag, pojklag – det är en enorm maskin som ska snurra.
Ge ett exempel.
– Bara en sån här sak: Säg att vi värvar en amerikan med fru och ett barn – de är ju utanför vårt sjukförsäkringssystem. Vad händer om hon blir gravid och ska föda? Kolla på den där stackars rumänskan som tvingades föda i bilen – det kostar skjortan ändå. Såna där saker måste vi hålla koll på, när man egentligen bara vill utveckla sporten. Och det måste göras rätt – annars kommer styrelsen, sponsorer och ni i media att såga oss fullständigt.
Nu är lagbygget klart och den dynamiska duon med det sportsliga ansvaret är i stort sett nöjd.
– Jag tror vi har tio spelare som är 22 eller yngre. Kan Wallmark prestera som han gjorde i början av fjolåret – under en hel säsong? Kan Cehlarik ta nästa kliv och bli en konsekvent producerande forward? Klarar de det – då blir vi att räkna med,säger Bergström (även om rätt siffra, med tredjemålvakten Samuel Ward inräknad, är nio).
"Osten" håller med om att han nog inte ställt ett bättre lag på benen innan säsong under sin tid som sportchef, även om han helst skulle vilja sätta sig ner med papper och penna och göra en sammanställning för att vara helt säker.
– ”Osten” är mer kalkylerande, jag är mer ”nu kör vi”. Han vill helst eliminera alla risker, jag tycker det är bra – men någon gång får man gå till beslut, säger Stöckel och skrattar.
– Stöckel? Han vill bara värva spelare som gör hårnålsdribblingar. Jag vill ha mer rejäla killar, fnyser "Osten" och ler.
Pelle Johansson
FAKTA
Miss
LINUS OMARK
– Vi har alltid haft en bra dialog med Linus, han har alltid varit välkommen att träna med oss, vi vill att han ska komma ihåg att vi finns. Det är fantastiskt kul att det går så bra för honom och det är viktigt att ha en relation. Det hade ju sett för illa ut om man bara kommit springande så fort han haft utgående kontrakt. Vi pratade med honom men i slutänden stod det klart att vi inte kunde matcha de erbjudanden han fick från KHL.
ANDERS NILSSON
– En annan spelare som är härifrån, som förknippas med oss. Det här är underhållning, ett slags gladiatorspel, men det är ändå charmigt och personligt med egna kulturbärare. Han hade ett fantastiskt fjolår och det gav honom naturligtvis chansen att få riktigt bra betalt i KHL – och dessutom ett NHL-kontrakt. Det kommer vi aldrig att kunna tävla med.
LINUS KLASEN
– Ungefär som med Omark, vi försöker ha en bra dialog. Han lyfter ju Luleå så fort han får chansen, man blir nästan rörd. Han fick någon form av trygghet här, egentligen blev han ganska trist utåt, men han blev en fantastisk hockeyspelare. Han har ju sagt att han skulle tänka sig att flytta hit, men han är ju attraktiv för många klubbar. Vi hade en lång dialog där vi försökte höja, höja och höja innan vi insåg att vi inte hade de pengarna. Inte just i år, sen kanske situationen blir annorlunda så småningom.
– Vi har tittat på dem under många år, drömt om dem och tänkt att ”jaja, vi kan inte få mer än ett nej”. Azevedo har lyckats väldigt bra i KHL och vi har varit på honom och Sexton. Vi gick in med mod i barm, vi är ju inte barskrapade, och tänkte att vi i alla fall kunde vara med och diskutera. Men vi insåg rätt snabbt att nej, det kunde vi inte. Det blev en bister krock med verkligheten – men det fanns ändå ett intresse från Azevedos sida, om jag tolkade situationen rätt. Kanske handlade det lite om nyfikenhet.
Träff
JACOB MICFLIKIER
– De hade en kedja med Micflikier, Taffe och Little som bar dem. Vi var mycket bättre än Linköping i flera matcher – som vi ändå förlorade, på grund av dem. Då börjar man ju fundera. Taffe fanns med i resonemanget, men han vek kanske ner sig lite i slutspelet och Little satt ju på kontrakt. Då utvecklade vi diskussionen med Micflikier. Han hade de poängegenskaper vi var ute efter, han var bäst i anfallszon, han var bra i powerplay. Dessutom fick vi rapporter om att han var en bra karaktär, bra kille, kunde spela center och teka… Då började vi fundera lite närmare. Sen är det en förhandlingsprocess, den blev ganska lång och vi gjorde klart bara en dag innan vi gick ut med det, säger Bergström.
– Han hade nog tänkt stanna i Linköping, han ville inte till KHL och de ville ha honom. Men jag tror inte att de riktigt orkade med kostnaden, det är inte så att han har ett monsterkontrakt men det känns som att de tittar lite på oss och försöker hitta lite mer karaktär för lite mindre peng. Han var nyfiken, vi tyckte att han begärde lite för mycket och försökte vänta ut honom. Såna här spelare hade vi aldrig kunnat gå efter tidigare, men vi behöver ju inte kasta pengar efter dem bara för det. Kanske har vi igen lite grann att vi var lite snikna förr i tiden. Det är oftast inte så att spelarna hoppar högt när vi kommer med vårt första bud, vi försöker vara lite försiktiga och ibland leder det ju till att man skrämmer bort spelarna. Det är jättesvårt att veta vad som är rätt nivå, men i det här fallet lyckades vi, säger Stöckel.
BILL SWEATT
– En spelare som vi gillat. Han har alltid varit bra mot oss, då får man ett extra gott öga för honom. Han har fart, gör poäng och är i en bra ålder – det kändes bra. Han hade en uttalad ambition att spela med ett lag som satsade på att vinna. Den här verksamheten är ju sån att vinner man sina matcher så är det betydligt trevligare, det blir roligare att ligga tvåa än tolva. Även om pengarna tickar in på kontot vill alla vara i en vinnande miljö. Jag tror att många ser att Luleå vinner i CHL, vi är ofta med därframme – och nu ska vi satsa. Det har nog tilltalat, säger Bergström.
ANTON HEDMAN
– Suck… Ja… För det första tycker jag det är kul att Anton fick sån utveckling och fart på sin karriär förra gången han var här – men snålheten bedrog visheten lite grann när vi släppte honom. Vi tänkte att om han får den här ökningen så kanske han är nöjd, men då blev han intressant för andra klubbar och… Tja. Nu är han tillbaka, i alla fall, och det är glädjande att han vill komma hit på fyra år och bli norrbottning på riktigt. Helst hade jag ju inte velat ta den där svängen till Färjestad – men ibland är det vägarbeten så att man får åka runt. Man lär sig, säger Bergström.
TONI RAJALA
– Han är född 1991, ändå har han skaffat den erfarenhet som han har. Jag tror att hans rådgivare sett att Luleå skulle passa honom där han befinner sig. Han har varit på en hög nivå – men ändå inte nått dit han hör hemma. Han är en Olausson, Arblrandt, Enterfeldt – fast uppgraderad. Han hade allt vi letade efter, vi visste vad han var för person – och det är viktigt att få hit spelare som brinner för att ta nästa steg. De vill lyckas själva och brinner för det, det är optimalt, säger Bergström.
– Egentligen en ersättare till Klasen, när vi gick bet på honom blev det aktuellt. Jag har alltid gillat honom, han brinner för att komma till NHL och ser Luleå som en språngbräda dit. Det handlar inte bara om pengar, han kommer hit för att utvecklas. Vi var inte ensamma om att vilja ha honom, men jag tror att finnarna pratar med varandra och det är ingen hemlighet att de flesta trivts rätt bra i Luleå. Här hänger spelarna ihop mer, i storstäderna sticker de åt varsitt håll efter träningarna, säger Stöckel.
CHRISTOPHER MASTOMÄKI
– Det har snackats mycket om att vi behöver centrar, jag tycker det ser bra ut ändå. Dessutom är centerrollen lite övervärderad nu för tiden. I dag handlar det om totalhockey, alla ska kunna göra det defensiva jobbet. Centerrollen i dag handlar mer om att teka och kanske hjälpa backarna i egen zon, själva spelet är hela femman involverad i. Med det sagt har Mastomäki chans att bli en ny sån klassisk tvåvägscenter. Thomas Rundqvist, Jörgen Jönsson, Johan Davidsson – en kille som tävlar över hela banan och höjer sina lagkamrater. Det är mycket framtid i honom, såna centrar vill alla ha och när vi nu hade en möjlighet – och en koppling, via Fagervall – så tog vi chansen rätt tidigt, säger Bergström.
JACOB LAGACÈ
– Han hade vi inte hittat utan Asplövens hjälp – det får vi tacka dem för. Nu ska han ta nästa lkiv, men han visar hela tiden att han vill göra det. Grundtalangen finns där. Olausson, Fogström och Enterfeldt gjorde samma resa som han – men det finns ju också exempel på spelare som misslyckats. Han är bra på mycket, han har fart och offensiv touch, säger Bergström.
ILARI MELART
– Vår säkerhetschef har slutat, Melart kommer att få en dubbelroll här, hahaha. Vi har tittat på honom länge, redan där när IFK Helsingfors vann i Finland, han var en publikfavorit där redan då. Stor, hård, fysisk – men ändå bra skridskoåkare och skott för sin storlek. Det är en sån där spelare som vi har tittat på, frågat om, undrat vad som händer – och trägen vinner. Han har varit både i NHL och i KHL – men nu har han kommit hem, hahaha. Fagervall pratar finska, vi har fler i organisationen som gör det, de vet att det alltid funnits finska spelare i Luleå och de har oftast trivts – det är bra, säger Bergström.
– Vi tittade på honom i HIFK, vi behövde en försvarschef, en Tollefsen eller Welch som gärna får vara lite otäck. Vi kommer inte att vinna matcher på att spela fult, men det är ändå ett intressant verktyg att ha. Det är skillnad på honom och till exempel Sebastian Meijer. Han var nopg lite less på KHL, han var långt borta och lite nyfiken på Sverige, säger Stöckel.
BRENDAN MIKKELSON
– Vi började titta på honom redan innan Fagervall kom hit, när de båda var i Västerås. Vi har sett honom rätt mycket och varit intresserade – men sen ska det passa. Nu när Näkyvä försvann hade vi en plats ledig. Han kan alla spelets moment, det finns de som tycker han är AHL:s bäste back och Fagervall känner honom. Det kändes som ett ganska säkert kort. Vi visste att intresset för Europa fanns där, via agenter, och sen handlar det bara om att följa spelaren. Han var ganska kall, frågade mycket och till slut gick det att genomföra. Det är ju en särskild typ av spelare som passar här. Vill man bo i en storstad och ha plusgrader på vintern ska man ju inte söka sig till Luleå, det är inget att hymla om. Vi försöker skicka information och vara ärliga, så att det inte blir några missförstånd. Oftast är det en längre process när spelare drar till NHL. Vi vet ju redan nu att Wallmark, om allt går rätt, lär vara förlorad till nästa säsong. Näkyvä gick lite snabbare, men vi var ändå lite förberedda, säger Bergström.
– Jag pratade med Västerås klubbchef, som hyllade honom och sa att det var en fantastisk kille. Man är ju lite orolig i och med att… Ja, allsvenskan, vad betyder det? Men han har ändå 136 NHL-matcher. När vi ville värva honom fick han tvåvägs i NHL men spelade bara i farmarligan. När han visade att han var redo att komma hit gick det snabbt. Vi skrev ett tvåårskontrakt med honom, både Micflikier och Melart ville ha det också men av olika anledningar blev det bara ettårskontrakt med dem. Vi ville vara lite försiktiga, säger Stöckel.
CRAIG SCHIRA
– Vi var på honom redan i höstas, när vi ville förstärka laget, men HPK ville inte släppa honom då. Vi har varit flera stycken från föreningen och sett honom, han var assisterande kapten och hade mest speltid av alla. Sportchef i HPK är Janne Laukkanen, jag litar mycket på hans omdöme och han sa att det var en fin kille. Man märker vilka man kan lita på, vilka som ser likadant som en själv på hockey, och Janne är en sån. Stöckel gillar bara såna som gör hårnålsdragningar, hahaha. Jag ska inte säga att jag sitter med facit, jag vill ju alltid förankra med framtidsgrupp, tränare, Stöckel och så många som möjligt. Det är ingen auktion: ”Pang, nu slår vi till” – det är en process. Det känns också som ett säkert kort – men man vet ju aldrig, säger Bergström.
– Honom har ”Osten” tittat på, varit och sett när han spelat, under et, ett och ett halvt års tid. Det är en back han gillat. Agenten sa att det var ett NHL-kontrakt på gång, eller om det var KHL, men han blev väldigt intresserad. Vi hade ett antal andra namn vi tittade på men det gick rätt snabbt när han bestämde sig. Gör han ett riktigt bra år här kan hans chanser att gå vidare i karriären bli bättre, säger Stöckel.
PONTUS SJÄLIN
– Han är draftad av Minnesota i NHL, de ville att han skulle komma hit för att de tyckte det var en bra organisation att utvecklas i. Det är lite samma situation som med Mastomäki, ett framtidsnamn som kan bli riktigt bra. Där har vi en fördel tack vare Asplöven, vi har en helhet som är rätt tilltalande. Vi har vår ungdoms- och juniorverksamhet, vi har tränare som är duktiga på utveckling, vi har Asplöven – det är ganska enkelt att komma hit och spela hockey. Dessutom är hans farbror Jens tränare i föreningen, det låg oss säkert inte i fatet, säger Bergström.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Kuriren-artikeln känns konstig i o m att det står att Sigalet väntar barn i juli...
NSD artikeln var grymt öppen och ärlig. Det står väl i princip i klartext att Wallmark spelar med oss i år, det är redan klart.
NSD artikeln var grymt öppen och ärlig. Det står väl i princip i klartext att Wallmark spelar med oss i år, det är redan klart.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Ja, Pelle är fortfarande bäst när det gäller. Inte bara ärlig utan väldigt mycket att sätta tänderna i.Snikne Ville skrev:Intressant artikel, en av de bättre på ett bra tag enligt mig.Old Brooklyn skrev:NSD 2015
- Spoiler:
Så byggdes det nya laget
Varför?
”Tråkig”?
Hur påverkade det?
Hade de rätt?
Är det annorlunda nu?
Hur då?
Naturligtvis.
Var det oväntat?
Ge ett exempel.
Pelle Johansson
FAKTA
Miss
LINUS OMARK
ANDERS NILSSON
LINUS KLASEN
Träff
JACOB MICFLIKIER
BILL SWEATT
ANTON HEDMAN
TONI RAJALA
CHRISTOPHER MASTOMÄKI
JACOB LAGACÈ
ILARI MELART
BRENDAN MIKKELSON
CRAIG SCHIRA
PONTUS SJÄLIN
Old Brooklyn skrev:NSD 2015
- Spoiler:
Så byggdes det nya laget
Varför?
”Tråkig”?
Hur påverkade det?
Hade de rätt?
Är det annorlunda nu?
Hur då?
Naturligtvis.
Var det oväntat?
Ge ett exempel.
Pelle Johansson
FAKTA
Miss
LINUS OMARK
ANDERS NILSSON
LINUS KLASEN
Träff
JACOB MICFLIKIER
BILL SWEATT
ANTON HEDMAN
TONI RAJALA
CHRISTOPHER MASTOMÄKI
JACOB LAGACÈ
ILARI MELART
BRENDAN MIKKELSON
CRAIG SCHIRA
PONTUS SJÄLIN
Oj vilken fantastisk artikel, väldigt utlämnande. Mer sånt!
Norlin- Antal inlägg : 4518
Sida 8 av 21 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14 ... 21
Sida 8 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet