Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

+77
Dilox
Hentos_Bror
Calle
PM
Ivanhoe
LubosC
kralle
kokostrollet
Wirbelwind
greger
KUCERA
Jompen
Hedanders
Lajon
Helge
JayDee
nummer 17
NilsOskar
kamelbullen
mango
hokkzorz
Kraftkung
MickkeJ
farre
stormvägen
BodenSwe
Micke80
knutten
Dentos
Kallepedal
LuleåWinston
Kagen
Tigerman
Loop
JohanO
JahNT
rumpztr
makkanmakkan
kniba
Sir Prozac
LHF96
amarule
Norlin
Högljudd
MrA
dubstep
Mr Bister
Ingemar
Chris Hendrix
Sundance Kid
Donowitz
Tony Moore
Myrman
Dalle
Bamsefar
Old Brooklyn
Slapshot
NallePhu
Redbear
Lulefan
UnSaccoDiSoldi
Urken
Salle
Zeb Macahan
Purre
#96
pingu
FruktHamster
Hellcop
Pajala
Lars158
Rönken
Zeth
LulefanGBG
icemask
Mange
Snikne Ville
81 posters

Sida 16 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Urken fre 28 mar 2014, 23:51

Snikne Ville skrev:I dagens hockey går fart före tyngd. Långt före. Däremot håller jag med dig om breddning av spelet, Luleå spelar ju nästan aldrig pucken sidledes eller på släpande spelare. Fan, Luleå måste vara det lag i SHL som slår minst passninngar mellan varandra över huvudtaget.
Mjaa, spontant så håller jag med dig angående passningsspelet - det känns som att vi är det lag som slår mint passningar, men samtidigt så är (var) vi jävligt bra på det där nätta passningsspelet. Små, nätta passningar, nästintill så de bara petar fram pucken spelare emellan.
Detta syns ju inte lika väl som en lång öppnande passning, rakt över planen, som friställer spelare, men de räknas som passningar hur som.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 33
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Tigerman lör 29 mar 2014, 00:18

Unga backar offensivt och rutinerade defensivt är nog ett rätt bra grundrecept. Sedan är det förstås inget fel i att värva gamlingar som kan spela offensivt heller, om de är i klass med Niinimaa Wink

Ett problem vi stötte på under kvarten var att våra unga och orutinerade offensivt inriktade backar fick dra ett på tok för stort lass i defensiven. Jonssons skada syns med besvärande tydlighet i statistiken: Kukan var inne på 10 av 17 mål bakåt, varav 8 i 5 mot 5. Hjelm hade 6 minusmål i 5 mot 5 (spelade inget i BP). Under seriespelet var Kukan 6:e och Hjelm 7:e back vad gäller istid/match. I slutspelet vad de 4:a och 5:a efter att Frallan gick sönder.

Men inte alla orutinerade blödde bakåt: Oskarsson inte var inne på ett enda baklängesmål under hela matchserien mot Växjö, detta trots fullt respektabla 17 minuter per match. Han och Skrbek är de enda backar som har plusstatistik. Oskarsson +3. Skrbek var +2 men å andra sidan -2 i Special Teams så totalt sett +-0.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 29 mar 2014, 00:36

Urken skrev:
Snikne Ville skrev:I dagens hockey går fart före tyngd. Långt före. Däremot håller jag med dig om breddning av spelet, Luleå spelar ju nästan aldrig pucken sidledes eller på släpande spelare. Fan, Luleå måste vara det lag i SHL som slår minst passninngar mellan varandra över huvudtaget.
Mjaa, spontant så håller jag med dig angående passningsspelet - det känns som att vi är det lag som slår mint passningar, men samtidigt så är (var) vi jävligt bra på det där nätta passningsspelet. Små, nätta passningar, nästintill så de bara petar fram pucken spelare emellan.
Detta syns ju inte lika väl som en lång öppnande passning, rakt över planen, som friställer spelare, men de räknas som passningar hur som.
Kankske skall förtydliga mig. Det är som du säger att Luleå spelar med en hel del korta pass och överlämningar. Vad jag syftar på är pass i främst sidled som är längre än 3 meter, ibland när Luleå försökt detta har det set ut som att de inte gjort en enda träning tillsamans...man får därmed inte heller isär motståndarna och ingen förflytning på målvakterna. En passning på en släpnade speare i anfall vet jag inte heller när jag såg senast. Det har blivit jävligt statiskt antingen dump ner i hörn eller inspel på kant där puckhållande spelare (t ex Klasen) gör Bossyvändning mot sargen och blir satt under press. Klasen är ju en spelare som klara den pressen med lik förbannat blir det oftast att han får slå pucken ner i hörnet. Nu är jag ju medveten om att sidledspel ökar risken vid puckförlust och att Rönkens filosofi är riskminimering. Men om andra lag klara det borde det inte vara en omöjlighet för oss heller.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Urken lör 29 mar 2014, 00:42

Den ger jag dig Snikne.

Pass till spelare som kommer efter kan öppna upp rejäla lägen i slottet, något jag såg flertalet gånger i någon saik-match för ett tag sedan.

Nackdelen är väl att spelet kan vända om fel lag får puckkontroll, men görs detta aldrig så blir man istället väldigt förutsägbara.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 33
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av rumpztr lör 29 mar 2014, 10:59

Då är ju problemet egentligen uppspelet, spelförståelse och passningskvalite? Passar man pucken till spelare med fart, och inte 1,5m bakom eller framför, så får man inte problemet att man fastnar på offensiv blå, måste vända någon meter innanför blå eller nere i sarghörnet. Just uppspelet är något jag tycker att rönken har haft problem med under sin tid som tränare. Det har sett bra ut i egen zon då dem har haft tid på sig och sätta upp spelet men efter egen blå har forwards åkt och gömt sig bakom motspelare istället för att söka den öppna isen. Detta är inget som röknen skall behöva säga till spelarna utan detta skall dem hitta själv (likt chelarik/bryggman). Det har hänt alltför ofta att att vi fastnar på offensiv blå utan fart och bara ger bort pucken genom att dumpa ned i zon utan fart och blir 3;e gubbe på pucken. Saknar även spelvändningar i mittzon i rönkens spelsystem då vi hellre har tagit hem och gömt oss bakom bur för att sätta upp ytterligare ett dåligt uppspel.

rumpztr

Antal inlägg : 93
Join date : 13-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av icemask lör 29 mar 2014, 11:13

rumpztr skrev:Då är ju problemet egentligen uppspelet, spelförståelse och passningskvalite? Passar man pucken till spelare med fart, och inte 1,5m bakom eller framför, så får man inte problemet att man fastnar på offensiv blå, måste vända någon meter innanför blå eller nere i sarghörnet. Just uppspelet är något jag tycker att rönken har haft problem med under sin tid som tränare. Det har sett bra ut i egen zon då dem har haft tid på sig och sätta upp spelet men efter egen blå har forwards åkt och gömt sig bakom motspelare istället för att söka den öppna isen. Detta är inget som röknen skall behöva säga till spelarna utan detta skall dem hitta själv (likt chelarik/bryggman).  Det har hänt alltför ofta att att vi fastnar på offensiv blå utan fart och bara ger bort pucken genom att dumpa ned i zon utan fart och blir 3;e gubbe på pucken. Saknar även spelvändningar i mittzon i rönkens spelsystem då vi hellre har tagit hem och gömt oss bakom bur för att sätta upp ytterligare ett dåligt uppspel.
Huvet på spiken, klockren analys !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 29 mar 2014, 11:24

icemask skrev:
rumpztr skrev:Då är ju problemet egentligen uppspelet, spelförståelse och passningskvalite? Passar man pucken till spelare med fart, och inte 1,5m bakom eller framför, så får man inte problemet att man fastnar på offensiv blå, måste vända någon meter innanför blå eller nere i sarghörnet. Just uppspelet är något jag tycker att rönken har haft problem med under sin tid som tränare. Det har sett bra ut i egen zon då dem har haft tid på sig och sätta upp spelet men efter egen blå har forwards åkt och gömt sig bakom motspelare istället för att söka den öppna isen. Detta är inget som röknen skall behöva säga till spelarna utan detta skall dem hitta själv (likt chelarik/bryggman).  Det har hänt alltför ofta att att vi fastnar på offensiv blå utan fart och bara ger bort pucken genom att dumpa ned i zon utan fart och blir 3;e gubbe på pucken. Saknar även spelvändningar i mittzon i rönkens spelsystem då vi hellre har tagit hem och gömt oss bakom bur för att sätta upp ytterligare ett dåligt uppspel.
Huvet på spiken, klockren analys !
Jag håller inte rikitgt med, upplever inte alls att vårt största problem är att vi fastnar på offensiv blå. Jag tycker det största problemet överlägset i det offensiva spelt är att vi hamnar i hörnen eller bakom mål. Tidigare har vi väl varit hyfasde på att "rulla" oss in men det är ju sönderläst vid det här laget och botas med vår egen Rönkenflosofi som de andra lagen hakat på.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LubosC lör 29 mar 2014, 11:46

Fantenberg närmast Frölunda enligt mrmadhawk på twitter. Synd, hade gärna sett honom i Luleå. Men Frölunda snor ju förbanne mig alla talanger efter Rönnbergs inträde. Det är ju dock förståeligt för dom får ju verkligen chansen där.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 470
Join date : 12-01-22
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av rumpztr lör 29 mar 2014, 11:50

Menar inte att det är största problemet, menar bara att på grund av dålig spelförståelse, passningstempo och dåliga uppspel så hamnar vi i sarghörnen. Då vi inte kommer med fart genom mittzon så kan vi inte göra så mycket mer än att dumpa och starta anfallsspelet i sarghörnet. Ser man på bryggman, som fick puck när han hade fart kunde han bryta in mot mål och skapa en målchans, hade han inte haft farten så hade alternativen varit, skarva ned i zon och jaga, ta emot puck och spela på alternativ i fart (vilket aldrig kom) eller vända hem. Allt detta skapar det stora problemet. Alltså är både min och din tes en del av problemet. Finns nog inget rätt eller fel i analysen, vi måste bara hitta snabbare vägar mot mål. Om det då är att ha högre fart i mittzon eller snabbare spelvändningar vet jag inte, men något måst göras inför nästa säsong

rumpztr

Antal inlägg : 93
Join date : 13-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 29 mar 2014, 12:03

rumpztr skrev:Menar inte att det är största problemet, menar bara att på grund av dålig spelförståelse, passningstempo och dåliga uppspel så hamnar vi i sarghörnen. Då vi inte kommer med fart genom mittzon så kan vi inte göra så mycket mer än att dumpa och starta anfallsspelet i sarghörnet. Ser man på bryggman, som fick puck när han hade fart kunde han bryta in mot mål och skapa en målchans, hade han inte haft farten så hade alternativen varit, skarva ned i zon och jaga, ta emot puck och spela på alternativ i fart (vilket aldrig kom) eller vända hem. Allt detta skapar det stora problemet. Alltså är både min och din tes en del av problemet. Finns nog inget rätt eller fel i analysen, vi måste bara hitta snabbare vägar mot mål. Om det då är att ha högre fart i mittzon eller snabbare spelvändningar vet jag inte, men något måst göras inför nästa säsong
Vi verkar iaf ha samma uppfattning om att det är spelet med puck som behöver förändras, sen kan vi ha skilda uppfattningar om hur. I spelet utan puck tycker jag vi är riktigt starka däremot o det skal vi behålla.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ivanhoe lör 29 mar 2014, 12:31

Marcus Högström i Djurgården har imponerat på mig. Stor back men ändå rörlig. Han öser in poäng just nu i kvalserien.. (spelar mycket pp).

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken lör 29 mar 2014, 18:00

Snikne Ville skrev:
rumpztr skrev:Menar inte att det är största problemet, menar bara att på grund av dålig spelförståelse, passningstempo och dåliga uppspel så hamnar vi i sarghörnen. Då vi inte kommer med fart genom mittzon så kan vi inte göra så mycket mer än att dumpa och starta anfallsspelet i sarghörnet. Ser man på bryggman, som fick puck när han hade fart kunde han bryta in mot mål och skapa en målchans, hade han inte haft farten så hade alternativen varit, skarva ned i zon och jaga, ta emot puck och spela på alternativ i fart (vilket aldrig kom) eller vända hem. Allt detta skapar det stora problemet. Alltså är både min och din tes en del av problemet. Finns nog inget rätt eller fel i analysen, vi måste bara hitta snabbare vägar mot mål. Om det då är att ha högre fart i mittzon eller snabbare spelvändningar vet jag inte, men något måst göras inför nästa säsong
Vi verkar iaf ha samma uppfattning om att det är spelet med puck som behöver förändras, sen kan vi ha skilda uppfattningar om hur. I spelet utan puck tycker jag vi är riktigt starka däremot o det skal vi behålla.

Tycker att man för ofta fastnade längs med sargerna eller sarghörnet som ni är inne på. Det var alltför ofta kladd med pucken i egen zon och för dålig fart när man dumpade puck på offensiv blå sedan. När man väl gick in samlade över blålinjen tycker åtminstone jag att det ofta var att anfallare samlades längs med sargen, både puckförare och medspelare. Det var väldigt sällan som någon gick in på mål med eller utan puck för att bryta upp motståndarnas box, Bryggman var ju ett undantag och det blev rätt ordentliga sår när han väl gjorde så. Sedan var även backarna dåliga på att få pucken på mål från blå, utan drog istället ner den i sarghörnet så att man även då hamnade ute i hörnen. 

Det är väl mer komplext än så kanske, men snabbare och bättre pass i uppspelsfasen och lite fler gubbar som kliver in på mål tror åtminstone jag att ganska mycket är vunnet.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 29 mar 2014, 20:04

Jag vill ju ha en huvudtränare utifrån. En tränare som vågar spela dom många unga talanger som LHF för ovanlighetens skull sitter på, Cehlarik, Wallmark och Bryggman dom främsta exemplen. Till läktaren med dom äldre medelmåttorna istället.

Men jag tror ju att Strömwall blir den enda nya i båset, som huvudtränare eller andra tränare. Vet inte vad jag tycker om det.

Lars158

Antal inlägg : 9730
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu lör 29 mar 2014, 20:08

Strömwall & Osten går inte ihop enl det jag har hört iaf....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18349
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 29 mar 2014, 20:32

NallePhu skrev:Strömwall & Osten går inte ihop enl det jag har hört iaf....
Då är du helt fel ute igen. Strömwall jobbade ju på att få tillbaka Osten under sin period som klubbdirektör vilket troligtvis var en av anledningarna till att han senare blev tvungen at lämna skutan. Osten i sin tur tog ju över Johan som spelare till Klagenfurt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken lör 29 mar 2014, 20:33

Vad förespråkar Strömwall för typ av hockey? Borde man inte  gå mer efter spelide än tränarnamn när man plockar in tränare.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu lör 29 mar 2014, 21:00

Snikne Ville skrev:
NallePhu skrev:Strömwall & Osten går inte ihop enl det jag har hört iaf....
Då är du helt fel ute igen. Strömwall jobbade ju på att få tillbaka Osten under sin period som klubbdirektör vilket troligtvis var en av anledningarna till att han senare blev tvungen at lämna skutan. Osten i sin tur tog ju över Johan som spelare till Klagenfurt.
Sorry kanske jag blandar ihop det hela en smula....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18349
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu lör 29 mar 2014, 21:01

Rönken skrev:Vad förespråkar Strömwall för typ av hockey? Borde man inte  gå mer efter spelide än tränarnamn när man plockar in tränare.
Håller med om det där med spelidé men det brukar gå hand i hand med tränarnamnet också!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18349
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu lör 29 mar 2014, 21:45

NallePhu skrev:
Rönken skrev:Vad förespråkar Strömwall för typ av hockey? Borde man inte  gå mer efter spelide än tränarnamn när man plockar in tränare.
Håller med om det där med spelidé men det brukar gå hand i hand med tränarnamnet också!
Ja alltså blir det Bulan med Holma och Bautin!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 29 mar 2014, 23:30

Lite EP scouting på centerposition, Justin Hodgman har visat sig duglig på stor rink o verkar haft en stökig säsong i KHL. Bra ålder.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=14428
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken lör 29 mar 2014, 23:39

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568 - många här på forumet har ju önskat Smotherman, jag trodde att han redan var klar för Frölunda. Men han har inte presenterats så kanske är ledig fortfarande, eller vad säger ryktena?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av makkanmakkan sön 30 mar 2014, 09:20

Rönken skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11568 - många här på forumet har ju önskat Smotherman, jag trodde att han redan var klar för Frölunda. Men han har inte presenterats så kanske är ledig fortfarande, eller vad säger ryktena?

Lite orolig är man väl med tanke på att han fick prova på lite ET med Frölunda.
Men jag vill tjata lite själv att det vore fel om man inte visade intresse för han.
Billig och komplett, man hade inte behövt ställa så höga krav på han heller.

Finns en del klipp på Youtube, både som Smotherman och LaVallee.
Men dom flesta innehåller bara slagsmål Smile

Vi kan väl inte säga nej till en ny Toporowski?  Very Happy
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 41

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu sön 30 mar 2014, 10:44

Hugg Smotherman nu Osten!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu sön 30 mar 2014, 11:21

Det som jag tycker är lite märkligt INGEN av tidningarna har haft något rykte av spelare till Luleå efter kvartsfinal urtåget!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18349
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 30 mar 2014, 12:15

Kan ju bero på att spelarna i fråga ej spelat klart ännu i kvalserie och SM slutspel.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister sön 30 mar 2014, 13:38

Hoppas inte man värvar Smotherman, titta hur det gick för McGrath i Frölunda med ungefär samma spelstil.
Sedan beror det också på vilken tränare LHF får nästa säsong.

Mr Bister

Antal inlägg : 1441
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 30 mar 2014, 13:48

Utan att ha sett nämnde spelare så håller jag med om att spelare med den spelstilen som ni beskriver skulle vara fin att ha i laget. Ser gärna att det är 2-3 spelare som tacklar och är lite jobbiga för motståndarna. Men jag vill inte se 3 Hedman i laget som slösar kraft på att leta tacklingar utan jag vill se spelare som tacklar när dom får chansen.
Har inte koll på statistiken men jag får känslan av att Hedmans tacklingar sker de 10 första minuterna i perioderna för sen tycker ajg han mattas av en hel del. Slutar han jaga tacklingar och istället tar chanserna som bjuds skulle han kunna vara obehaglig helat iden istället.

Men men, även om denna Smotherman skulle bli värvad av andra så lär det ju finnas fler såna om man bara vill ha dem. Tror det är svårare att hitta tekniker om man ska väga dom mot varandra

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av makkanmakkan sön 30 mar 2014, 14:04

Klockren jämförelse Mr Bister


Evan McGrath är för det första center, Smotherman är Wing.
Evan Mcgrath var en Defensiv kugge som också producerade poäng i Västerås/Oskarshamn, Smotherman är en Powerforward/Sniper/Retsticka i KHK.
Evan Mcgrath är 183cm lång, Smotherman är 191cm.

Det dom påminner varandra om är att båda är riktigt duktiga skridskoåkare, bra fart!

McGrath höll inte måttet i Frölunda för att han inte hade fysiken, Smotherman har fysiken.
Jag har sett Smotherman spelar 2 matcher, 1 match som Tingsryd spelare och 1 match som Karlskrona spelare.

Han fick mig och övrig publik att koka/bli förbannad. Men ändå vill jag se han i mitt lag, hade älskat att ha en sån lirare i egna laget. Och en uppfattning om att han är en ledare samt sportslig kille som går ut varje match och ger allt och älskar sporten.

makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 41

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av makkanmakkan sön 30 mar 2014, 14:17

Ska jag jämföra Smotherman med någon så anser jag att han är en Light version av Milan Lucic/Scott Hartnell

makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 41

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister sön 30 mar 2014, 14:55

Vad jag menar är att ska vi lägga pengar på en kanadick bör han vara bättre än både Smotherman och McGrath, då satsar jag hellre på Bryggman och Wallmark.
Annars är jag också lite orolig för Abbotts de såg inte så vassa ut i slutspelet.

Mr Bister

Antal inlägg : 1441
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av makkanmakkan sön 30 mar 2014, 15:19

Jo men det vill jag också, att vi satsar på Bryggman och Wallmark.
Nu pratas det inte om Smotherman till Luleå för den delen heller, och tror inte heller att han finns i någon lista av önskespelare hos Osten.
Det här är min egna önskan att få en spelare av hans kaliber, vi behöver fysik och storlek i truppen. Bryggman, Everberg och skulle man även få in Smotherman så hade det sett trevligt ut.

Dessutom saknar jag tuffhet i Luleå, en som kan sätta lite skräck hos motståndarna. Speciellt nu när Anton Hedman sticker.

Och tror även man skulle få han till en bra slant, under Linus Persson eller Anton Hedmans löner.
Sen hade McGrath stora krav på sig, man förväntade att han skulle komma och producera i Frölunda. Smotherman skulle få ta över Hedmans roll, så hade inte förväntningarna vart lika höga. En vild gissning så hade han hamnat mellan 12-15 mål första säsong vilket är en bra siffra. Ändå en spelare för 2:a eller 3:e linan.

Spelaren som Snikne Ville länkade ser helt klart intressant ut, där har vi däremot en spelare som skulle ta en plats i första linan, även en högre lön. En spetsspelare!
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 41

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 30 mar 2014, 15:24

makkanmakkan skrev:Jo men det vill jag också, att vi satsar på Bryggman och Wallmark.
Nu pratas det inte om Smotherman till Luleå för den delen heller, och tror inte heller att han finns i någon lista av önskespelare hos Osten.
Det här är min egna önskan att få en spelare av hans kaliber, vi behöver fysik och storlek i truppen. Bryggman, Everberg och skulle man även få in Smotherman så hade det sett trevligt ut.

Dessutom saknar jag tuffhet i Luleå, en som kan sätta lite skräck hos motståndarna. Speciellt nu när Anton Hedman sticker.

Och tror även man skulle få han till en bra slant, under Linus Persson eller Anton Hedmans löner.
Sen hade McGrath stora krav på sig, man förväntade att han skulle komma och producera i Frölunda. Smotherman skulle få ta över Hedmans roll, så hade inte förväntningarna vart lika höga. En vild gissning så hade han hamnat mellan 12-15 mål första säsong vilket är en bra siffra. Ändå en spelare för 2:a eller 3:e linan.

Spelaren som Snikne Ville länkade ser helt klart intressant ut, där har vi däremot en spelare som skulle ta en plats i första linan, även en högre lön. En spetsspelare!

Saknar också tuffhet, kanske inte Anton Hedman-stuket men mer att kliva in på kassen med och utan puck. Sedan så är jag av åsikten att man tacklar lite för lite i Luleå, man behöver inte vinna tacklingsligan direkt. Men nu när Hedman drar så försvinner 25% av tacklingarna under grundserien som var och det går från att tacklas lite till extremt lite, om det inte ändras. Tror att ny tränare så blir det förmodligen mer mot det "normala", speciellt om det blir Bulan, och man hamnar ungefär som andra lag. Så jag tror inte att man behöver söka med ljus och lykta efter tacklingsmaskiner, sett till hur reglerna är så är det inte heller kanske så lyckat. Men fler spelare som Bryggman och Everberg helt klart, sedan en allmän uppryckning i hela laget så hamnar nog Luleå som "alla andra" vad gäller tacklingar. Summa summarum, vill se mer attityd och attackpsyke som Roger Kyrö var inne på, inte vårdslösa spelare eller såna som bara söker tacklingar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville sön 30 mar 2014, 15:32

makkanmakkan skrev:Spelaren som Snikne Ville länkade ser helt klart intressant ut, där har vi däremot en spelare som skulle ta en plats i första linan, även en högre lön. En spetsspelare!

Joru, Snikarn har många på sitt EP-lager...en annan spelare som också verkar intressant om man läser lite om honom är Ben Street. Både han o Hodgman tänker jag på Olles position.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12378
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister sön 30 mar 2014, 15:37

Everberg hoppas jag också till Luleå det är en kanonspelare både med händer och kraft. Det viktigaste anser jag ändå att vi får en tränarkonstellation som satsar på lite yngre spelare.

Mr Bister

Antal inlägg : 1441
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 30 mar 2014, 17:40

Ryktas om Christian Engstrand från LHC........Och så sägs Janmark vara klar.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister sön 30 mar 2014, 18:39

Skulle vi ställa upp med laget som "kurrarna" vill skulle vi åka ur SHL omedelbart, förstår inte hur de får skriva hockey.

Mr Bister

Antal inlägg : 1441
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Myrman sön 30 mar 2014, 20:15

Slapshot skrev:Ryktas om Christian Engstrand från LHC........Och så sägs Janmark vara klar.
Jag gillar Engstrand. Han är en riktigt spektakulär målvakt. Problemet med honom är ju att man aldrig vet vilken sida han vaknat på. Han är en rak motsats till David Rautio.
Janmark vore en bra värvning, skulle jag tro.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4638
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi sön 30 mar 2014, 20:37

Här har vi en "kultlirare" att värva efter en halvseg säsong bakom sig.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31218
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 30 mar 2014, 21:49

UnSaccoDiSoldi skrev:Här har vi en "kultlirare" att värva efter en halvseg säsong bakom sig.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31218

Vore grymt ju Smile

Lars158

Antal inlägg : 9730
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av MickkeJ sön 30 mar 2014, 21:58

Slapshot skrev:Ryktas om Christian Engstrand från LHC........Och så sägs Janmark vara klar.
Kul om vi skulle byta målvakt med LHC. Rautio mot Engstrand.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Tigerman sön 30 mar 2014, 22:10

MickkeJ skrev:
Slapshot skrev:Ryktas om Christian Engstrand från LHC........Och så sägs Janmark vara klar.
Kul om vi skulle byta målvakt med LHC. Rautio mot Engstrand.
Engstrand har ju inte direkt varit någon som lyft LHC till högre höjder. Slår man upp "Ojämn" i en ordbok så är det nog fullt möjligt man hittar en bild på honom där.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av NallePhu sön 30 mar 2014, 22:14

Tigerman skrev:
MickkeJ skrev:
Slapshot skrev:Ryktas om Christian Engstrand från LHC........Och så sägs Janmark vara klar.
Kul om vi skulle byta målvakt med LHC. Rautio mot Engstrand.
Engstrand har ju inte direkt varit någon som lyft LHC till högre höjder. Slår man upp "Ojämn" i en ordbok så är det nog fullt möjligt man hittar en bild på honom där.
Ge Hento tid med han så ska ni nog se lite annat på han!
Engstrand har potential bli en GK för tre Kronor vad det lider!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18349
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lajon sön 30 mar 2014, 23:18

Har svårt att tänka mig att Janmark skulle vara klar, han har ju matcher kvar i kvalserien?


Engstrand... jag kanske,,, känns lite för ojämn.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4360
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lajon sön 30 mar 2014, 23:19

Efter Belissimo och Mark in the Park vill man hellre ha en målvakt med lite lägre nivå men med en jämnare sådan än.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4360
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi mån 31 mar 2014, 01:26

Lars158 skrev:
UnSaccoDiSoldi skrev:Här har vi en "kultlirare" att värva efter en halvseg säsong bakom sig.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31218

Vore grymt ju Smile
Eller hur! Håller du med oss Slapshot? Very Happy
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot mån 31 mar 2014, 05:56

Absolut. Grym film Smile

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 31 mar 2014, 08:58

Lajon skrev:Har svårt att tänka mig att Janmark skulle vara klar, han har ju matcher kvar i kvalserien?

Ja, för något sådant har ju aldrig hänt förr. Bröderna Abbotts var ju tex inte klara gör Luleå medan de spelade kvalserie med Rögle ;p

Vet inte hur trovärdigt ryktet om Janmark är, men att AIK spelar i kvalserien ser jag inte som något hinder för att han skulle kunna vara klar.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av knutten mån 31 mar 2014, 09:48

Rautio mot Engstrand? Tja, vad tycker man om det? Han har gjort en halvdan säsong, men det är klart. Försvaret har varit rent bedrövligt och då har Engstrand sett osäker ut han också. Nu har Linköping börjat spela grishockey och har försvaret i första hand och Engstrand visar upp en annan trygghet i målet. Går säkert lite hand i hand det där. Förra säsongen hade han trots allt 93,6 i räddningsprocent.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av knutten mån 31 mar 2014, 10:03

Lajon skrev:Har svårt att tänka mig att Janmark skulle vara klar, han har ju matcher kvar i kvalserien?
Det är säkert många spelare i kvalserien som vet precis vad de kommer göra kommande säsong trots utgående kontrakt.

Simon Karlsson har spelat i Karlskrona och enligt mrmadhawk skulle folk få en chock om de fick reda på hur tidigt han var klar för Hv71.

Det här har pågått länge och jag gillar inte att lag kan kontakta spelare i andra klubbar mitt under säsongen.
Detta kan vara skillnad på en jobbig säsongsavslutning och framgång.
Om det ska förändras en del kommande åren i svensk hockey borde man ta tag i det här också.
Ibland gynnar det och ibland missgynnas detta. Men det snackas alltid om Luleåspelare i andra klubbar innan säsongen är slut.
Och varför lokaltidningarna ska gräva i det har jag svårt att förstå. Läsare är viktigare än lagets bästa för dom, antar jag.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av PM mån 31 mar 2014, 12:29

Tycker det är dax för Osten att höra av sig till Branko Radivojevic nu.
Karriären har inte varit lysande det senaste året och att spela i ett stryklag som Bratislava kanske gör att han är sugen på något annat?
(Önsketänkande, jag vet!)

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 16 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 16 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet