Mario Kempe
Sida 2 av 18 • 1, 2, 3 ... 10 ... 18
Sv: Mario Kempe
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
NallePhu- Antal inlägg : 18671
pingu likes this post
Bänkad låter väldigt osannolikt då han knappt spelst innan han tvingats avstå från spel igen. Finns liksom ingen som kan ställa krav på att han skall leverera om knäet inte håller heller. Inte ens Luleå kan göra det då man helt uppenbart kände till hur riskabelt det är redan från början.
Inget ont om Mario som sagt, men en monumental felvärvning som helt uppenbart är gjord i panik pga det dåliga tabelläget, den dåliga formen, den dåliga målproduktionen, (ironiskt nog med tanke på att Kempe står på 0 fullträffar ännu), och bristen på spets på marknaden.
Nu vet vi ju inte ännu, men OM det landar i att Kempe inte kan spela mer så hade det ju onekligen varit bättre att inte värva honom alls och kasta pengar i sjön för den tid han är här. Ur Luleås perspektiv.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
pingu and Redbear like this post
” Han tvingades att stå över en match eftersom han var sjuk, och missade en på grund av barnafödsel
Att han inte har kunnat spela i de andra matcherna beror på en överansträngning i det knä han opererade i början av fjolåret.
– Jag är ingen läkare, men det är inget allvarligt, säger Mario Kempe och fortsätter:
– Jag har pratat med andra spelare som har haft samma skada och det har varit likadant för alla.”
Serkan122- Antal inlägg : 3210
Namklaw- Antal inlägg : 6
Har man inte en överenskommelse utan Luleå förväntar sig att Kempe ska spela medan han själv inte tycker att det håller så borde man ju ha en professionell bedömning med i kalkylen. Då är ju frågan om det finns en sådan bedömning och hur Luleå värderar den i förhållande till Kempes uppfattning. Om det börjar spricka där då är det ju meningslöst att fortsätta.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Senast ändrad av Polyfemos den fre 27 jan 2023, 20:53, ändrad totalt 1 gång
Polyfemos- Antal inlägg : 1756
Polyfemos skrev:Verkar helt orimligt om Kempe kan få lön för att sitta på läktarn. Här måste ju försäkring ticka in eller bryt kontraktet. Finns ingen arbetsgivare som tolererar att en nyanställd långtidssjukskriver sig direkt och inte passar sitt arbete. Klart att Kempe skyller på annat, vore märkligt annars så länge lönen tickar in.
Jag utgår ifrån att det finns ett försäkringsinslag som täcker kostnader vid frånvaro, allt annat vore konstigt.
Från artikel i dagens Norr Media: https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/kempe-tror-inte-pa-spel-mot-hv71-det-suger-verkligen-jag-vill-inget-hellre-an-att-bidra/ly30e1zr
"– Det suger verkligen. Varenda match är viktig för oss och jag vill inget hellre än att bidra. Jag är på is varenda dag och känner mig för. Jag har gjort mitt bästa när jag spelat. Men jag är en spelare som behöver fart för att vara effektiv och det tror jag syntes när vi mötte Linköping. För då spelade jag inte på min normala nivå. Så jag måste ha tålamod och lyssna på kroppen. Det var en omfattande operation jag genomgick och vi visste att det fanns en risk för att det skulle bli så här. Men jag hoppas det inte ska ta alltför lång tid, säger Mario Kempe.
Han har var på is under fredagen.
Då hade ett beslut om lördagens match ännu inte fattats, men forwarden bedömer sin medverkan i den som osannolik.
– Jag gör allt jag kan för att bli helt återställd, och kunna bidra, säger Mario Kempe och fortsätter:
– Jag har till och med lagt om kosten.
Hur kommer det sig?
– Jag skippar allt som är inflammatoriskt, som socker.
Han tillägger sedan:
– För mig, som har varit borta från hockey så länge, går det inte att slarva med någonting, utan jag måste göra allt jag kan."
Puckad and Serkan122 like this post
Efter 3 månader slutar klubben betala.JuniorX skrev:Polyfemos skrev:Verkar helt orimligt om Kempe kan få lön för att sitta på läktarn. Här måste ju försäkring ticka in eller bryt kontraktet. Finns ingen arbetsgivare som tolererar att en nyanställd långtidssjukskriver sig direkt och inte passar sitt arbete. Klart att Kempe skyller på annat, vore märkligt annars så länge lönen tickar in.
Jag utgår ifrån att det finns ett försäkringsinslag som täcker kostnader vid frånvaro, allt annat vore konstigt.
Dundernisse- Antal inlägg : 2897
Tony Moore skrev:Grabben kämpar verkligen för allt han är värd.
Från artikel i dagens Norr Media: https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/kempe-tror-inte-pa-spel-mot-hv71-det-suger-verkligen-jag-vill-inget-hellre-an-att-bidra/ly30e1zr
"– Det suger verkligen. Varenda match är viktig för oss och jag vill inget hellre än att bidra. Jag är på is varenda dag och känner mig för. Jag har gjort mitt bästa när jag spelat. Men jag är en spelare som behöver fart för att vara effektiv och det tror jag syntes när vi mötte Linköping. För då spelade jag inte på min normala nivå. Så jag måste ha tålamod och lyssna på kroppen. Det var en omfattande operation jag genomgick och vi visste att det fanns en risk för att det skulle bli så här. Men jag hoppas det inte ska ta alltför lång tid, säger Mario Kempe.
Då hade ett beslut om lördagens match ännu inte fattats, men forwarden bedömer sin medverkan i den som osannolik.
– Jag gör allt jag kan för att bli helt återställd, och kunna bidra, säger Mario Kempe och fortsätter:
Hur kommer det sig?
Han tillägger sedan:
– För mig, som har varit borta från hockey så länge, går det inte att slarva med någonting, utan jag måste göra allt jag kan."
Oj. Han tror att han behöver äta "antiinflammatorisk" kost för att bli hel. Då är det bara att konstatera. Kempe är körd.
pingu likes this post
Tjågen- Antal inlägg : 142
pingu likes this post
farre- Antal inlägg : 2143
Urken, pingu, Tony Moore, LulefanGBG, Hedanders, Puckad, Blinders and Serkan122 like this post
pingu likes this post
farre skrev:Kempe tillför ingenting när han bara kan gå på 70 procent eller där omkring. Så låt han vila ett par matcher till i lugn och ro och ta in honom när han känner att han är nära hundra. Även om vi ska känner en lättnadens suck efter senaste omgången så är det ingen garanti att kvalspelet är borta och då är det livsviktigt att alla som jkan bidra bidrar och jag går hellre in med en frisk Kempe i kval eller play in än utan Kempe.
Jo, nästan lika bra att säga öppet att han vilar i tre matcher som exempel. Tror det skulle lugna fansens frustration också...
Hedanders- Antal inlägg : 2093
farre likes this post
Hoppas den där idén kommer från honom själv och inte från någon inom klubben. Finns exakt noll evidens bakom tanken att viss kost orsakar inflammationer.JuniorX skrev:Tony Moore skrev:Grabben kämpar verkligen för allt han är värd.
Hur kommer det sig?
Han tillägger sedan:
Oj. Han tror att han behöver äta "antiinflammatorisk" kost för att bli hel. Då är det bara att konstatera. Kempe är körd.
chiII- Antal inlägg : 1038
Braun likes this post
tibet- Antal inlägg : 1298
Serkan122 likes this post
Rent generellt finns det såklart bättre och sämre kost för att kunna fungera som elitidrottare. Däremot är just begreppet "antiinflammatorisk kost" taget från diverse kvacksalvare så jag hoppas att Kempe får mer kompetent hjälp än så med sin rehab.tibet skrev:Definitivt inget fel att lägga om till smartare kost! Tyvärr så tror jag att det kan bli svårt för Kempe att hinna bli helt 100 denna säsong. Sån här skit brukar ge med sig med tiden men fort går det sällan. En hel Kempe skulle vara en faktor, det syns. Måste vara frustrerande för han att ha det på detta sättet!
chiII- Antal inlägg : 1038
Snikne Ville, Donowitz, JohanO, Puckad and Lehto like this post
Tony Moore skrev:Han säger inget om att äta "antiinflammatorisk kost", läs igen så säger han att han "skippar allt som är inflammatoriskt, som socker", det är stor skillnad.
Man vet inte om det finns kost som är inflammatorisk. Man kan säga att somliga livsmedel är bra för somligt och att andra livsmedel är sämre för somligt. Men det finns ingen som kan säga att just det här livsmedlet är inflammatoriskt.
JuniorX skrev:Tony Moore skrev:Han säger inget om att äta "antiinflammatorisk kost", läs igen så säger han att han "skippar allt som är inflammatoriskt, som socker", det är stor skillnad.
Man vet inte om det finns kost som är inflammatorisk. Man kan säga att somliga livsmedel är bra för somligt och att andra livsmedel är sämre för somligt. Men det finns ingen som kan säga att just det här livsmedlet är inflammatoriskt.
Man kanske inte vet exakt, men det finns säkerligen någon kost som passar honom bättre. Hoppas han finner den.
Lax fungerar bra för inflammatoriska tarmsjukdomar, exempelvis (baserat på tre observationer, varvid jag själv är en av testpersonerna).
Dock är det mindre kul om konventionella medikament eller behandlingar inte biter som tänkt.
JohanO- Antal inlägg : 814
Dustin likes this post
JohanO skrev:Jo, det finns mat som är mer eller mindre ”inflammatoriskt”. Det är inte kontroversiellt alls. Sen huruvida ett lägre intag av just rafinerat socker gör skillnad för Kempes redan inflammerade korsband kan man ju ifrågasätta.
Har du några såna referenser?
JohanO skrev:Jo, det finns mat som är mer eller mindre ”inflammatoriskt”. Det är inte kontroversiellt alls. Sen huruvida ett lägre intag av just rafinerat socker gör skillnad för Kempes redan inflammerade korsband kan man ju ifrågasätta.
Enligt Sahlgrenska finns det inga belägg för att viss mat skall öka eller minska chansen för inflammation alt. dämpa redan existerande inflammation..
"Forskningen av kost mot låggradig inflammation har hitintills inte kunnat visa att specifika livsmedel kan orsaka inflammation eller om enskilda livsmedel kan förvärra eller dämpa en redan etablerad inflammation.."
https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/effekten-av-antiinflammatorisk-kost-ar-inte-vetenskapligt-belagd/
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Jag tänker inte säga att det finns massa data på relationen mellan korsbandsinflammation och mat, men det finns en uppsjö av undersökningar som gjorts på sambandet mellan C-reaktivt protein och matvanor.
Association between dietary flavonoid intakes and C-reactive protein levels...
Food and Food Groups in Inflammatory Bowel Disease (IBD)...
Index of Nutritional Quality and Its Association With Serum High Sensitive C-reactive Protein...
Ang. Sahlgrenska så säger de helt enkelt att de vid publikationen av artikeln inte kan säkerställa något specifik livsmedel som orsakar inflammation, och inte heller enskilda livsmedel som kan förvärra eller förbättra inflammation. Så vitt jag vet så måste man inkludera hela matvanor och livsstil över längre tid för att se förändringar i hs-CRP. Vilket är anledningen till att man inte kan sluta med Majonnäs men fortfarande käka pizza två gånger om dagen och hoppas på en förbättring.
Ska man vara krass så kommer dessutom Sahlgrenska, 1177, o.s.v. alltid vara ambivalenta till "inflammatorisk" föda då de inte vill att människor ska börja självdiagnostisera en ömmande tennisarmbåge med att sluta äta saker som kroppen behöver till andra funktioner.
Det är också skillnad på att säga att viss mat kan ge mer eller mindre upphov till inflammation, med att säga att viss mat de facto "tar bort" befintlig inflammation, vilket man ibland snubblar över i Facebook-trådar och suspekta diet-bloggar.
I Kempes försvar, han säger "Jag har till och med lagt om kosten", och för mig signalerar det att han är så djupt nere i rehab-hålet just nu att han "till och med" testar att lägga om kosten till att äta mindre inflammatoriskt, då han redan testar allt annat.
JohanO- Antal inlägg : 814
Bamsefar, Diktatorn and Burskydd like this post
Missförstå mig rätt. Han kanske inte kommer spela hockey på sin högsta nivå igen, det vet ingen, men det har inte med hans kost att göra! Snälla nån. Kan vi försöka sluta övertolka ALLT som läses i media?
Tony Moore, Diktatorn, Puckad and Serkan122 like this post
Hedanders skrev:Kempe är INTE körd för att han slutar äta socker. Han är desperat för att komma tillbaka och spela.
Missförstå mig rätt. Han kanske inte kommer spela hockey på sin högsta nivå igen, det vet ingen, men det har inte med hans kost att göra! Snälla nån. Kan vi försöka sluta övertolka ALLT som läses i media?
Jag ska inte tala för samtliga men min tes är inte att han är körd för att han undviker socker i sin kost. Det är väl alldeles lämpligt att han gör det. Han är körd därför att han är så pass desperat. Det var åtminstone min poäng.
Lehto likes this post
Så sant så desperationen gör att ta till desperata åtgärder för att rädda sin karriär frågan är väl mer kommer det hjälpa???JuniorX skrev:Hedanders skrev:Kempe är INTE körd för att han slutar äta socker. Han är desperat för att komma tillbaka och spela.
Jag ska inte tala för samtliga men min tes är inte att han är körd för att han undviker socker i sin kost. Det är väl alldeles lämpligt att han gör det. Han är körd därför att han är så pass desperat. Det var åtminstone min poäng.
JuniorX skrev:Hedanders skrev:Kempe är INTE körd för att han slutar äta socker. Han är desperat för att komma tillbaka och spela.
Så kan det ju absolut vara. Eller så är han så stressad över att börja spela eftersom han vet att han har ett dyrt kontrakt och Luleås supportrar börjar undra om han är värd pengarna...
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Burskydd skrev:Avgå Kempe
Vänta lite nu.
Kempe har väl inte gjort något fel över huvud taget.
Föreningen har undersökt honom och varit medvetna om riskerna. Det är väl inte Kempe som ska avgå om någon. Är väl läkaren som gett godkännande samt de värvningsansvariga som har ansvar i den här soppan.
Det enda Kempe vill är ju att spela så var i ligger ansvaret på Kempe?
farre- Antal inlägg : 2143
Mr Bister, Dustin, kokostrollet, LulefanGBG, Puckad, Kanellängd and SatanicPanic like this post
Hur avbryter du det?Tjågen skrev:Klart dom är ansvariga, men detta är ju inte Röda Korset, bara avbryta om det inte funkar och hitta nån ny, kan inte ha en spelare som kostar så mycket och inte bidrar, har man ju inte hela bilden förstås, kanske dom satsar på nästa säsong, vem vet!
Lars158- Antal inlägg : 9806
Puckad likes this post
Exakt.farre skrev:Burskydd skrev:Avgå Kempe
Vänta lite nu.
Kempe har väl inte gjort något fel över huvud taget.
Föreningen har undersökt honom och varit medvetna om riskerna. Det är väl inte Kempe som ska avgå om någon. Är väl läkaren som gett godkännande samt de värvningsansvariga som har ansvar i den här soppan.
Det enda Kempe vill är ju att spela så var i ligger ansvaret på Kempe?
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Lars158 and Serkan122 like this post
Måste bara tillägga att jag hoppas till 100% att Mario kan spela utan smärta och känning inom en/två veckor, OCH hela nästa säsong hos oss som en viktig kugge och poänggörare.
Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Måste bara tillägga att jag hoppas till 100% att Mario kan spela utan smärta och känning inom en/två veckor, OCH hela nästa säsong hos oss som en viktig kugge och poänggörare.
Betvivlar starkt att någon sådan klausul skulle finnas. Mario hade drömläge i förhandlingarna med tanke på luleås desperation och det minimala utbudet av spelare.
Pontaking- Antal inlägg : 1343
Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Lite lustigt han ska vara vår spetsvärvning när han aldrig varit någon stor poänggörare. Kempe är en 0,5poängspelare/match, typ som Connolly. Ett glasknä och bulans spelsystem lär inte bidra till ökat poängsnitt. Nej utifrån förväntningarna så är detta en ytterst märklig värvning.
LHF96- Antal inlägg : 3532
EN av fler spetsvärvningar, det räcker inte bara med en 100%-ig Mario, enl många silly-rykten är det fler spets som ska in, både back och potentiella fw-målskyttar. Gäller bara hitta rätt, och det verkar inte vara det enklaste för Vårat gäng.LHF96 skrev:Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Lite lustigt han ska vara vår spetsvärvning när han aldrig varit någon stor poänggörare. Kempe är en 0,5poängspelare/match, typ som Connolly. Ett glasknä och bulans spelsystem lär inte bidra till ökat poängsnitt. Nej utifrån förväntningarna så är detta en ytterst märklig värvning.
Saha skrev:Om han inte kan spela alls så finns det väl någon försäkring som startar efter ett visst antal dagar. Däremot så faller den såklart inte ut om han fortsätter med att spela någon match här och där som han har gjort än så länge. Exempelvis vid hjärnskakningar a på Sondell och Styrman ifjol så behövde Luleå inte betala lön efter x antal dagar, kan vara 90 men jag vet inte säkert.Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Betvivlar starkt att någon sådan klausul skulle finnas. Mario hade drömläge i förhandlingarna med tanke på luleås desperation och det minimala utbudet av spelare.
Monco- Antal inlägg : 336
Jag antar att man försöker göra allt i sin makt i att övertyga Andreasson att komma "hem" redan nuTony Moore skrev:EN av fler spetsvärvningar, det räcker inte bara med en 100%-ig Mario, enl många silly-rykten är det fler spets som ska in, både back och potentiella fw-målskyttar. Gäller bara hitta rätt, och det verkar inte vara det enklaste för Vårat gäng.LHF96 skrev:Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Blinders- Antal inlägg : 5254
Ponta har väl sagt han kommer köra på i AHL denna säsong innan han återvänder hem/Luleå, Han lär nog vara svår att få lös men man vet inte hur dem resonerar med han over there och Detroit!Blinders skrev:Jag antar att man försöker göra allt i sin makt i att övertyga Andreasson att komma "hem" redan nuTony Moore skrev:EN av fler spetsvärvningar, det räcker inte bara med en 100%-ig Mario, enl många silly-rykten är det fler spets som ska in, både back och potentiella fw-målskyttar. Gäller bara hitta rätt, och det verkar inte vara det enklaste för Vårat gäng.LHF96 skrev:Tony Moore skrev:Måste finnas någon out-klausul om han inte kan fullfölja sin arbetsuppgift, annars vore det jävligt konstigt (jag har ingen aning, bara personlig tanke). Sedan hur fördelningen spelare--arbetsköpare fördelas vid ett sådant uppbrott är?
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
kokostrollet, Puckad, Kanellängd, SatanicPanic and Bros! like this post
Han spelar imorgon.Snikne Ville skrev:Verkar gå hyfsat fullt på dagens träning iaf.
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/mario-kempe-tillbaka-brannstrom-missar-mastematchen/jp3d266l
Serkan122- Antal inlägg : 3210
Puckad likes this post
Ryktas om att han brände sig på sin oboy. Tveksamt att han kommer till spel.Serkan122 skrev:Han spelar imorgon.Snikne Ville skrev:Verkar gå hyfsat fullt på dagens träning iaf.
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/mario-kempe-tillbaka-brannstrom-missar-mastematchen/jp3d266l
Dundernisse- Antal inlägg : 2897
Kneten likes this post
Pajala- Antal inlägg : 18790
Sida 2 av 18 • 1, 2, 3 ... 10 ... 18