2022-05-12, SM-final 7, Luleå - Färjestad
Sida 1 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Datum: | Torsdag 12:e Maj |
Tid: | 19.30 |
Var: | Coop Arena |
Inbördes möten:
20220509: 20220507: 20220505: 20220503: 20220402: 20220430: 20220310: 20211228: 20211121: 20211028: | Färjestad - Luleå Luleå - Färjestad Färjestad - Luleå Luleå - Färjestad Färjestad - Luleå Luleå - Färjestad Luleå - Färjestad Färjestad - Luleå Färjestad - Luleå Luleå - Färjestad | 3-1 4-0 3-2 OT 5-4 OT 4-0 4-1 4-1 0-8 3-2 OT 2-1 | (Final) (Final) (Final) (Final) (Final) (Final) (SHL) (SHL) (SHL) (SHL) |
Inför matchen:
- Spoiler:
- SM-Final 7 av 7
Vinster för Luleå: 3
Vinster för Färjestad: 3
Läs mer:
https://www.shl.se/gamecenter/qbK-6KP9xJ4xe/articles/pre
https://www.luleahockey.se/artikel/az4xal2z7-30c4d/infor-sjunde-och-avgorande
https://www.luleahockey.se/artikel/wz8eal302-30c4d/det-ar-maxat
https://www.luleahockey.se/artikel/xo0aal31c-30c4d/information-om-biljetter
https://www.farjestadbk.se/artikel/weural305-23h01/ingen-finalvisning-i-lofbergs-arena
Under matchen:
- Spoiler:
Efter matchen:
- Spoiler:
- Resultat:
Luleå - Färjestad: 0-3 (0-0, 0-0, 0-3)
Läs mer:
https://www.shl.se/gamecenter/qbK-6KP9xJ4xe/articles/post
https://www.shl.se/play/video/Lulea_Hockey_Farjestad_BK-169361?provider=staylive&autoplay=1
https://www.shl.se/play/video/Luleatranaren_Thomas_Berglund_stor_i_ned-169370?provider=staylive&autoplay=1
https://www.shl.se/play/video/Intervju_med_Erik_Gustafsson-169368?provider=staylive&autoplay=1
https://www.shl.se/play/video/Intervju_med_Per_Aslund_slutspelets_MVP-169362?provider=staylive&autoplay=1
https://www.shl.se/play/video/Intervju_med_Victor_Ejdsell_-169363?provider=staylive&autoplay=1
https://www.shl.se/play/video/Intervju_med_malvaktshjalten_Dominik_Fur-169369?provider=staylive&autoplay=1
https://www.luleahockey.se/artikel/nv84al33f-30c4d/lulea-hockey-foll-i-finalavgorandet
Senast ändrad av Admin den tis 18 okt 2022, 23:45, ändrad totalt 1 gång
Jag hoppas verkligen på att vi tar guld på Torsdag, men om inte, så är det bara rygga upp igen för nästa säsong & ladda upp för nya chanser.
Iallafall, tack alla kära luleå hockey älskare i detta forum, ni bjuder på skratt, vi firar tillsammans, vi lider tillsammans. Vi är enade för Luleå.
Jag skrev att jag hoppades att bucklan kommer till Luleå. DEN SKA! JAG VILL. DEN ÄR VÅR. Färjestad kan sätta sig i båten och hålla käften. Det är vårat år, ingen annans. B.S.T.L. FORZA LULEÅ.
BulanFanClub- Antal inlägg : 646
Urken, Jonken, LulefanGBG, LHF96, Wolfhunter, Metheuz, Kanellängd and like this post
Sv: 2022-05-12, SM-final 7, Luleå - Färjestad
Luleå är ju av tradition sällan bra på att hantera press och favoritskap så det kan ligga oss i fatet. Tydligen är det en extra dags vila också vilket nog gynnar FBK mer iom att de matchats hårdare i slutspelet och vi brukar ju inte kunna hantera ens 'miniuppheåll'.
Men men allt det här är bara spekulationer. Kokar man ner det så är det 60 minuter ishockey kvar och det lag som gör flest mål under de 60 minuterna får lyfta bucklan. Ur det perspektivet har vi lika god chans att vinna och med samma stämning som senast kan publiken bära fram de våra!
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
BulanFanClub likes this post
Bespara oss den ångest och panik fram till torsdag.. Och bespara oss den fasa, förtvivlan och rädsla att förlora medan matchen pågår, låt det vara över och låt oss bara se det slutgiltiga resultatet och skippa allt där emellan snälla
Danneja- Antal inlägg : 745
BulanFanClub likes this post
Detta kan ju sluta hur som helst, men börjar tagga på ritigt nu. Sjukt jobbigt att vänta en extra dag för nån TV-princip/speldagsdito.
Jag hoppas att spelarna är såpass opåverkade av pressen och kaxiga som de låter i intervjuerna.
Dags att sätta dansbandsgänget på plats.
Detta är vårt år!
Forzza
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
Wolfhunter skrev:Är det nån mer journalist eller "expert" än Sanny som tror på oss fortfarande? Inte Andersson på svt i alla fall. Inför match sex hade dde ett inslag med han och Renberg. Renberg trodde på Luleseger. Efter matchen väljer svt att ta bort Renberg ur artikeln men publicera enbart Anderssons jävla "analys". Spyr.
Detta kan ju sluta hur som helst, men börjar tagga på ritigt nu. Sjukt jobbigt att vänta en extra dag för nån TV-princip/speldagsdito.
Jag hoppas att spelarna är såpass opåverkade av pressen och kaxiga som de låter i intervjuerna.
Detta är vårt år!
Forzza
Hur fan klarar du av att vara så positiv och se fram emot detta?
I mitt huvud spelas bara massa scenarier där vi viker ner oss och förlorar guldet på hemmaplan när vi kan avgöra efter 26 år.. Vi får se färjestad och Co jubla och åka ut på våran is med guldhjälmar, lyssna på kommentatorerna om hur bra färjestad har gjort det och hur Luleå inte kommer upp i nivå?
Neee fy fan längtar inte alls tills torsdag längtar bara till säsongen är slut med eller utan guld är så less på ångesten nu vill lägga allt bakom mig och fortsätta med sommaren
Omark måste steppa upp nu, bara tre poäng på sex finalmatcher. Varav två av assisten har varit andraassist.
Har han en växel till som han sa inför finalserien? Bäst att visa det nu.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Kanellängd likes this post
Då kommer publiken bära Luleå fram till en seger och SM-guld.
Då måste han få spela när inte DLR och Widerström spelar hoppas Bulan släpper envishten och börjar matcha annorlunda mot FBK.Blinders88 skrev:Nu måste de bästa spelarna vara bäst.
Omark måste steppa upp nu, bara tre poäng på sex finalmatcher. Varav två av assisten har varit andraassist.
Å andra sidan har vi vart oceaner bättre hemma mot FBK än borta så än finns det hopp
Största besvikelsen för mig är fjärde linan som inte alls gjort skillnad som dom brukar göra med att flytta upp pucken i anfallszonen och skapa tryck så dom andra formationerna kan ta vid och behålla trycket å därmed trötta ut FBK,s backar.
Samt special teams såklart som havererat totalt under finalspelet.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Håller med om matchningen. Bulan har inte gett Omark de bästa förutsättningarna för att lyckas. Hoppas han gör det på torsdag, genom att låta han starta om möjligt vid alla offensiva tekningar och situationer.Lasse Proppmätt skrev:Då måste han få spela när inte DLR och Widerström spelar hoppas Bulan släpper envishten och börjar matcha annorlunda mot FBK.Blinders88 skrev:Nu måste de bästa spelarna vara bäst.
Å andra sidan har vi vart oceaner bättre hemma mot FBK än borta så än finns det hopp
Största besvikelsen för mig är fjärde linan som inte alls gjort skillnad som dom brukar göra med att flytta upp pucken i anfallszonen och skapa tryck så dom andra formationerna kan ta vid och behålla trycket å därmed trötta ut FBK,s backar.
Samt special teams såklart som havererat totalt under finalspelet.
Urken likes this post
Nu över till det viktiga:
VINN GULDET NU FÖR HELVETE!
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Urken, Jonken, Kanellängd and Danneja like this post
Det gick hem i match 5 kanske det går hem i match 7 också..
200 kr på Färjestad vinst oavsett om det blir under ordinarie tid eller övertid!!
Ursäkta. Men man behöver inte tolka mig som positiv. Lider enorma kval, vilket jag gjort i alla år sedan 81-82 förutom guldåret 96.Danneja skrev:Wolfhunter skrev:Är det nån mer journalist eller "expert" än Sanny som tror på oss fortfarande? Inte Andersson på svt i alla fall. Inför match sex hade dde ett inslag med han och Renberg. Renberg trodde på Luleseger. Efter matchen väljer svt att ta bort Renberg ur artikeln men publicera enbart Anderssons jävla "analys". Spyr.
Detta är vårt år!
Forzza
I mitt huvud spelas bara massa scenarier där vi viker ner oss och förlorar guldet på hemmaplan när vi kan avgöra efter 26 år.. Vi får se färjestad och Co jubla och åka ut på våran is med guldhjälmar, lyssna på kommentatorerna om hur bra färjestad har gjort det och hur Luleå inte kommer upp i nivå?
Neee fy fan längtar inte alls tills torsdag längtar bara till säsongen är slut med eller utan guld är så less på ångesten nu vill lägga allt bakom mig och fortsätta med sommaren
Försökte möjligen peppa mig själv och andra istälet för att som en del andra ropa guld efter en vinst och ta ut silvret så fort det går lite emot.
Ser inte fram emot matchen av annan anledniing än att jag vill att pinan/väntan ska ta slut. Vet mycket väl som jag skrev att det kan gå hur som helst.
INGEN vet hur matchen slutar.
Förhoppningsvis har spelarna lite mer att ge än du tror
Danneja likes this post
Jojjan- Antal inlägg : 404
Danneja likes this post
Jojjan skrev:Lika att ta ett lån på 500.000:- och gå all in på Färjestad! 🥵
Lätt värt. Amorteringstid 26 år, tills det är dags för nästa guld
PM, Jonken, Jojjan and Danneja like this post
Wolfhunter skrev:Ursäkta. Men man behöver inte tolka mig som positiv. Lider enorma kval, vilket jag gjort i alla år sedan 81-82 förutom guldåret 96.Danneja skrev:Wolfhunter skrev:Är det nån mer journalist eller "expert" än Sanny som tror på oss fortfarande? Inte Andersson på svt i alla fall. Inför match sex hade dde ett inslag med han och Renberg. Renberg trodde på Luleseger. Efter matchen väljer svt att ta bort Renberg ur artikeln men publicera enbart Anderssons jävla "analys". Spyr.
Detta är vårt år!
Forzza
Försökte möjligen peppa mig själv och andra istälet för att som en del andra ropa guld efter en vinst och ta ut silvret så fort det går lite emot.
Ser inte fram emot matchen av annan anledniing än att jag vill att pinan/väntan ska ta slut. Vet mycket väl som jag skrev att det kan gå hur som helst.
INGEN vet hur matchen slutar.
Förhoppningsvis har spelarna lite mer att ge än du tror
Jag hoppas verkligen det att våra grabbar verkligen kommer ut och spelar säsongens match, totalt dominerar allt som. sker på isen och får målen med sig också! Lever just nu i hopp och förtvivlan det är nästan så man får lov att sjukskriva sig från jobbet tankarna är inte där dom ska vara!!
Hur länge dröjer det innan nästa gång vi har denna chans???
Ska vi behöva fortsätta vara laget med endast ett guld nee fy fan är så less på det!
Sen ska det så klart omsättas i verkligheten också, men gillar det jag hör! Vilket fan är nog så viktigt i det här läget.
Braun- Antal inlägg : 1095
LulefanGBG, Hedanders and Wolfhunter like this post
LulefanGBG skrev:Ja en game seven är verkligen 50/50. Vi har hemmaplan och de tär en fördel, men samtidigt kommer fBK från sin kanske stabilaste insats igår och har dessutom känslan av att man har inget att förlora. Åtminstone försöker man nog skapa den känslan och lägga över pressen på Luleå.
Luleå är ju av tradition sällan bra på att hantera press och favoritskap så det kan ligga oss i fatet. Tydligen är det en extra dags vila också vilket nog gynnar FBK mer iom att de matchats hårdare i slutspelet och vi brukar ju inte kunna hantera ens 'miniuppheåll'.
Men men allt det här är bara spekulationer. Kokar man ner det så är det 60 minuter ishockey kvar och det lag som gör flest mål under de 60 minuterna får lyfta bucklan. Ur det perspektivet har vi lika god chans att vinna och med samma stämning som senast kan publiken bära fram de våra!
Flest mål vinner ja, normalt sett, men med Färjestad vid rodret kan nog även dom mest fundamentala naturlagarna ruckas på och manipuleras för att passa agendan.
5-1 på torsdag, 3-0 efter första perioden.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Urken skrev:Nämen, har pappa @Rönken hittat tillbaka? Din lilla medgångssupporter!
Du hittar inte Rönken, han hittar dig
Norlin- Antal inlägg : 4518
Zorken1- Antal inlägg : 8
De sover nog hemma för att undvika sådana som dig !Zorken1 skrev:Någon som vet om Färjestad övernattar i Luleå inför matchen? Hade varit jobbigt att spela match utan sömn så att säga
icemask- Antal inlägg : 4174
Flippass- Antal inlägg : 481
Dustin- Antal inlägg : 7176
Urken, PM, Redbear, Jonken, Hedanders, Puckad, Wolfhunter and like this post
Dustin skrev:Kan bli tidernas match imorgon, kan bli världshistoriens jobbigaste förlust. Gränsen mellan himmel och helvete är hårfin. Usch fy fan.
Ska inte se matchen förrän tidigast period 3 om vi ser ut att ev vinna den.
Tittar jag så brukar i regel gå dåligt så ingen jinx från min sida. Ska även betta på Färjestad vinst
Det är sådan panik i kroppen just nu, om vi inte bergar det här guldet river det upp så stora djupa sår i alla, så jävla synd det hade varit om Omark, Lassi och EG som förtjänar det här guldet så sjukt mycket.
Hela Luleå förtjänar det här guldet så sjukt mycket efter säsongen 2020, 26 års väntan osv osv..
Nej fy fan att folk kan njuta och se fram emot det här är utom min vetskap
Tänk om vi måste beskåda Färjestad åka in på våran is och jubla med guldhjälmar och skumpa? 🥵 Hemska tankar och scenarion spelas upp i huvudet.
Redbear and Kanellängd like this post
icemask skrev:De sover nog hemma för att undvika sådana som dig !Zorken1 skrev:Någon som vet om Färjestad övernattar i Luleå inför matchen? Hade varit jobbigt att spela match utan sömn så att säga
Flyger upp idag enligt Flightradar
Redbear- Antal inlägg : 6780
Zorken1 likes this post
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Danneja likes this post
Mr Game 7; Justin Williams, är gammal Luleåspelare.
Från EP:
"One of the most clutch players in Game 7 history; Williams has 7 goals, 15 points, and 8 wins in 9 of these games."
Tror ni Luleå har hört av sig till honom för lite goda råd? Eller om han möjligen skulle kunna skicka en videohälsning med ett pep-talk till laget?
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
I förebyggande syfte:
AVGÅ ALLA!
Rönken likes this post
Försöker intala mig att vi har gjort det jävligt bra ändå oavsett utgång.
Redbear skrev:icemask skrev:De sover nog hemma för att undvika sådana som dig !Zorken1 skrev:Någon som vet om Färjestad övernattar i Luleå inför matchen? Hade varit jobbigt att spela match utan sömn så att säga
Bara för er där uppe att leta upp hotellet och utanför träna några Luleåramsor så högt det bara går ett par gånger under småtimmarna.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
SHL tror jag i sin helhet tidigare hade avtal med Scandic. Vet inte hur det är nuförtidenkokostrollet skrev:Redbear skrev:icemask skrev:De sover nog hemma för att undvika sådana som dig !Zorken1 skrev:Någon som vet om Färjestad övernattar i Luleå inför matchen? Hade varit jobbigt att spela match utan sömn så att säga
Bara för er där uppe att leta upp hotellet och utanför träna några Luleåramsor så högt det bara går ett par gånger under småtimmarna.
Lars158- Antal inlägg : 9805
Norlin skrev:Ja, nu sitter man på jobbet efter att ha gått igenom forum och lite sportsidor och är alldeles uppjagad av nervositet och får ändå inte någon match förrän imorgon. Vill inte ens veta hur jag kommer att må imorgon.
I förebyggande syfte:
AVGÅ ALLA!
Att det ska krävas så många inlägg innan denna video dyker upp
Urken skrev:Nämen, har pappa @Rönken hittat tillbaka? Din lilla medgångssupporter!
Som gubben i lådan
Redbear- Antal inlägg : 6780
Oavsett vad så har vi gjort en fantastisk säsong. I morgon finns bara möjligheter.Dustin skrev:Kan bli tidernas match imorgon, kan bli världshistoriens jobbigaste förlust. Gränsen mellan himmel och helvete är hårfin. Usch fy fan.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Redbear, Wolfhunter and Braun like this post
Puckad skrev:Oavsett vad så har vi gjort en fantastisk säsong. I morgon finns bara möjligheter.Dustin skrev:Kan bli tidernas match imorgon, kan bli världshistoriens jobbigaste förlust. Gränsen mellan himmel och helvete är hårfin. Usch fy fan.
En väldigt klen tröst och det kommer gräma mig resten av livet.
Dustin- Antal inlägg : 7176
Puckad, Kanellängd and Danneja like this post
https://www.svt.se/sport/ishockey/expertens-dom-infor-avgorandet-han-avgor-finalen
Braun likes this post
Dustin skrev:Puckad skrev:Oavsett vad så har vi gjort en fantastisk säsong. I morgon finns bara möjligheter.Dustin skrev:Kan bli tidernas match imorgon, kan bli världshistoriens jobbigaste förlust. Gränsen mellan himmel och helvete är hårfin. Usch fy fan.
EXAKT så.. Solen går fan inte upp någonsin igen om vi torskar guldet imorn det får inte ske så enkelt är det. Punkt finito end of discussion typ fy fan hemska tankar igen 🤯
Kanske inte riktad åt alla här men kanske några?
Dom som har ett bra medel för att distansera sig från det här och inte ta det så förbannat seriöst.
Hur gör ni för att inte bli så uppslukade i allt det här med känslor förhoppningar och önskningar? Hur gör ni för att inte låta ett ev missat guld och den besvikelsen förstöra eran vardag?
Hur går man vidare från det? Efter alla missade slutspel, torskar i kvarten och semin står vi nu här med den bästa chansen på 26 år att spela hem ett guld på hemmaplan när hela kommunen och länet andas hockey och har enorma förväntningar på matchen.
Det har blivit så jävla stort men hur gör man?
Jag vill göra allt jag kan för att förbereda mig på det värsta och blir det guld så är det en stor stor bonus även om det är det enda man förväntar sig av vårat lag med den säsong vi har i ryggen.
Typ hela Luleå och jag kommer gå in i en långvarig depression om vi förlorar imorgon.Danneja skrev:Dustin skrev:Puckad skrev:Oavsett vad så har vi gjort en fantastisk säsong. I morgon finns bara möjligheter.Dustin skrev:Kan bli tidernas match imorgon, kan bli världshistoriens jobbigaste förlust. Gränsen mellan himmel och helvete är hårfin. Usch fy fan.
EXAKT så.. Solen går fan inte upp någonsin igen om vi torskar guldet imorn det får inte ske så enkelt är det. Punkt finito end of discussion typ fy fan hemska tankar igen 🤯
Enligt mig så är den som vinner 7:de en värdig vinnare, inget lag har vikt ner sig. (likt Frölunda - så ni inte behöver säga det )
Lycka till imorgon!
FHC- Antal inlägg : 193
Jonken, LulefanGBG and Braun like this post
FHC skrev:Nu är det dagen före dopparedagen (så att säga). Precis som någon har varit inne på 6 tuffa matcher - 1 kvar.
Enligt mig så är den som vinner 7:de en värdig vinnare, inget lag har vikt ner sig. (likt Frölunda - så ni inte behöver säga det )
Lycka till imorgon!
Som Frölunda, menar du?
Urken skrev:FHC skrev:Nu är det dagen före dopparedagen (så att säga). Precis som någon har varit inne på 6 tuffa matcher - 1 kvar.
Lycka till imorgon!
Som Frölunda, menar du?
Skrev ju det!
FHC- Antal inlägg : 193
Braun likes this post
Danneja skrev:En fråga
Dom som har ett bra medel för att distansera sig från det här och inte ta det så förbannat seriöst.
Hur gör ni för att inte bli så uppslukade i allt det här med känslor förhoppningar och önskningar? Hur gör ni för att inte låta ett ev missat guld och den besvikelsen förstöra eran vardag?
Hur går man vidare från det? Efter alla missade slutspel, torskar i kvarten och semin står vi nu här med den bästa chansen på 26 år att spela hem ett guld på hemmaplan när hela kommunen och länet andas hockey och har enorma förväntningar på matchen.
Jag vill göra allt jag kan för att förbereda mig på det värsta och blir det guld så är det en stor stor bonus även om det är det enda man förväntar sig av vårat lag med den säsong vi har i ryggen.
Så här:
Hur länge har du följt Luleå Hockey? För min del så började jag följa dem säsongen 1994/1995, för 28 år sedan. Det var säsongspremiär, vill minnas att det var Leksand hemma (minnet kan svikta). Tror vi vann 4-1, Johan Strömwall mfl gjorde mål. Mika Nieminen kanske nätade. Oklart. Men jag satt hemma i Göteborg framför tv:n med gapande mun och kände att någonting hände i mig. Mamma och pappa fattade ingenting, men det här var MITT lag. Alla kompisarna höll på Frölunda, men det struntade jag i. Jag var kär.
Så har jag känt sedan dess och jag känner precis likadant fortfarande, inför varenda match. Om Luleå vinner i morgon kommer jag jubla, korka upp champagne och gå runt och må jävligt bra i flera dagar. Förlorar de kommer jag må skit, och deppa i lika många dagar.
Sen går livet vidare. Oavsett SM-guld eller inte, så kommer jag snart kasta mig över alla rykten inför nästa säsong. Silly season! Hur ska vi förstärka laget? Vilka möter vi i träningsmatcherna? När släpps spelschemat - vilka får vi i premiären? Damlaget och J20! Ska damerna gå för sjätte guldet?
Och när pucken väl släpps i höst kommer jag sitta här igen, följa laget slaviskt, och hoppas på guld. Oavsett om de vinner SM-guld i morgon eller inte. För det är vad supporterskapet innebär.
Jag kommer förmodligen slita mitt hår även i höst när Minime tar en korkad utvisning, när Einar återigen prickar stolpen i stället för det öppna målet och skrika mig hes på domarna som alltid tycks hata Luleå. Och jag kommer jubla när Bulanhockeyn firar nya triumfer, efter varje mål, varje seger och stolt se på när spelarna åker in genom björngapet och fråga mig: "Hur kan folk hålla på något annat lag än Luleå?".
Solen går upp på fredag också. Oavsett om Luleå vinner SM-guld eller inte på torsdag, så kommer jag ändå sitta här nästa säsong. Jag kan inte veta hur matchen i morgon slutar. Men jag VET att jag kommer fortsätta att följa den här klubben på precis samma sätt i minst 28 år till.
Braun- Antal inlägg : 1095
Bamsefar, Redbear, Jonken, Norlin, JohanO, Wolfhunter, Kanellängd and like this post
Danneja skrev:En fråga
Jag tror inget blir bättre av att man går runt hela tiden och tror det värsta om allt endast för att kunna bli positivt överraskad om det visar sig bli bra. Då blir du till slut en sån där vad-var-det-jag-sa:are som ska komma och dra ner stämningen överallt. Jag är också nervös som fan men det är en spännande blandning av både ångest och förhoppning. Det är njutning och misär på samma gång, en jävligt oviss känsla.
Skaffa barn annars. Då får du annat att tänka på vare sig du vill eller inte.
PM, Redbear, Puckad, Wolfhunter and Braun like this post
Braun skrev:Danneja skrev:En fråga
Så här:
Hur länge har du följt Luleå Hockey? För min del så började jag följa dem säsongen 1994/1995, för 28 år sedan. Det var säsongspremiär, vill minnas att det var Leksand hemma (minnet kan svikta). Tror vi vann 4-1, Johan Strömwall mfl gjorde mål. Mika Nieminen kanske nätade. Oklart. Men jag satt hemma i Göteborg framför tv:n med gapande mun och kände att någonting hände i mig. Mamma och pappa fattade ingenting, men det här var MITT lag. Alla kompisarna höll på Frölunda, men det struntade jag i. Jag var kär.
Så har jag känt sedan dess och jag känner precis likadant fortfarande, inför varenda match. Om Luleå vinner i morgon kommer jag jubla, korka upp champagne och gå runt och må jävligt bra i flera dagar. Förlorar de kommer jag må skit, och deppa i lika många dagar.
Sen går livet vidare. Oavsett SM-guld eller inte, så kommer jag snart kasta mig över alla rykten inför nästa säsong. Silly season! Hur ska vi förstärka laget? Vilka möter vi i träningsmatcherna? När släpps spelschemat - vilka får vi i premiären? Damlaget och J20! Ska damerna gå för sjätte guldet?
Och när pucken väl släpps i höst kommer jag sitta här igen, följa laget slaviskt, och hoppas på guld. Oavsett om de vinner SM-guld i morgon eller inte. För det är vad supporterskapet innebär.
Jag kommer förmodligen slita mitt hår även i höst när Minime tar en korkad utvisning, när Einar återigen prickar stolpen i stället för det öppna målet och skrika mig hes på domarna som alltid tycks hata Luleå. Och jag kommer jubla när Bulanhockeyn firar nya triumfer, efter varje mål, varje seger och stolt se på när spelarna åker in genom björngapet och fråga mig: "Hur kan folk hålla på något annat lag än Luleå?".
Solen går upp på fredag också. Oavsett om Luleå vinner SM-guld eller inte på torsdag, så kommer jag ändå sitta här nästa säsong. Jag kan inte veta hur matchen i morgon slutar. Men jag VET att jag kommer fortsätta att följa den här klubben på precis samma sätt i minst 28 år till.
Jag har inte följt laget lika länge som dig betydligt färre år jag var bara några år när du började följa laget
Men att vi inte vunnit något guld under den tiden jag följt laget gnager så förbannat inom mig. Jag har sett skellefteå och växjö komma från ingenstans och skörda triumfer i SHL och jag har varit så jävla avundsjuk och tänkt att varför lyckas dom? Varför lyckas inte vi? Var är rättvisan?
Jag kommer också följa laget med lika stort engagemang nästa säsong. Men rädslan och känslan att förlora imorgon när chansen äntligen är här PÅ RIKTIGT äter upp mig inifrån
Vi vann med 4-0 och mycket riktigt var det mot LeksandBraun skrev:Danneja skrev:En fråga
Så här:
Det var också f.ö första gången som Björngapet användes.
Det var mycket hysch hysch före matchen om detta enligt ryktet skulle Luleå komma ut ur ett björngap ingen förstod vad som menades
Sen kopiera ju alla lag vårat intro men ingen har vart i närheten att matcha det trots att det gått 28 år vilket är ganska fantastiskt egentligen.
Och matchen sändes som du skriv i TV på SVT vilket också var mycket ovanligt då man oftast bara sände slutspelet på TV.
Det var också enda matchen den kvällen i omgång 1 och det var en tisdag om jag minns rätt?
Dom andra lagen skulle spela färdigt omgång 1 på Torsdagen två dagar senare
Och då spelade man på Torsdagar & Söndagar och ibland på en Tisdag och nästan alltid var det fulla omgångar så tabellen haltade ju inte gör idag under grundserien.
Visst ibland hände det att två lag låg en match efter dom andra men det var sällsynt.
PM, Redbear, Puckad, Wolfhunter, Braun and Danneja like this post
Lars158- Antal inlägg : 9805
Redbear, Puckad, Wolfhunter and Braun like this post
Sida 1 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
» 2022-05-03, SM-final 3, Luleå - Färjestad
» 2022-05-05, SM-final 4, Färjestad - Luleå
» 2022-05-07, SM-final 5, Luleå - Färjestad
» 2022-05-09, SM-final 6, Färjestad - Luleå