Luleå Hockeys Lag 2012/2013

+60
farre
Kallepedal
Luddelajnen
Pajala
PM
rockjohan
CKa
ollle
Högljudd
Donten_
hokkzorz
Lajon
kralle
Zeth
LubosC
JayDee
Pickadoll
Javelin
JahNT
Urken
Sundance Kid
Dustin
Slapshot
Ivanhoe
Bamsefar
Redbear
Tigerman
Lars158
Tony Moore
BodenSwe
LulefanGBG
Rikky
Dalle
Myrman
Rayko
NallePhu
Old Brooklyn
Larry David
Zeb Macahan
Hellcop
M32012
Beast.
Mange
tibet
FruktHamster
pingu
Wirbelwind
Dave Rock
Johan__
Snikne Ville
ezz
Mr Bister
amarule
Chris Hendrix
Polarbjörn
Rönken
Jonken
Salle
MickkeJ
64 posters

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2012/2013 Empty Luleå Hockeys Lag 2012/2013

Inlägg av MickkeJ tor 12 apr 2012, 21:57

Här diskuterar vi laget Luleå Hockey och dess spelare, notera att det inte är någon SS-tråd så bara bekräftade spelare.

Hur ska laguppställningarna se ut, hur ska försäsongsträningen ske, vem ska vara förstamålis, vilka ska spela PP, vilka backpar ska vi ha, vem bör sitta på bänken, spelarnas statistik, hur vi tycker spelarna presterar, hur ska kedjorna se ut, tankar i stort kring laget o.s.v.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2824

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2012/2013 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2012/2013

Inlägg av Salle fre 13 apr 2012, 16:35

Lite OT kanske.. Men det här med tröjnr är lite kul tkr jag.. och nu har vi ju ett gäng nyförvärv som så småningom skall välja vad de ska ha för nuffra på ryggen i Luleå Hockey.

Vi kan ju gissa lite Wink

Jacobsson: Hade senaste säsongen 5, upptaget av Kilstsröm, jag gissar på 8/2
Kukan: Hade senaste säsongen 39, upptaget av R.Jonsson, jag gissar på 2/14
Hedman: Hade senaste säsongen 25, upptaget av Mannberg, jag gissar på 15/32
Jakobs: Hade senaste säsongen 26, upptaget av Wallin, jag gissar på 14/36
Persson: Hade senaste säsongen 17, troligen ej upptaget av Komarek, blir nog #17
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370

Inlägg av Jonken sön 15 apr 2012, 13:00

Frågan är ju vem av backarna skall få fördelen att bilda backpar med KUNG Jaakola nästa säsong? Att få äran att spela med #3, brukar innebära en enorm boost för andra backar.

I min värld är det SJÄLVKLART att satsa på Marcus Fabgerudd tillsammans med Topi Jaakola. Fagerudd har definitivt betalat fullt pris för detta i J20 förra säsongen. Att få Marcus att ta ES-steget, skulle innebära i princip jackpot för LHF: Att få tillgång till en lönemässigt inte allt för dyr & producerande, offensiv right back som Fagerudd.

Även Daniel Gunnarsson är ju strakt på G. En right back utrustad med en riktigt bra högerslägga. Att Daniel är redo "för mer" redan nu -ser väl nog de flesta.

Nästa säsong kommer backarnas roll från blå åter igen att bli mer producerande. Detta tack vare värvningar som: Anton Hedman. Hedman är klippt & skuren för en "Homer" -roll framför motståndarkassen. Och LHF har redan aviserat att det också är så de kommer att använda Anton. När den här killen parkerar där; är han ENORMT jobbig & svår att flytta på för motståndarna. Det enda Rönken & Co behöver göra är att lära Anton att inte hugga tillbaka hårdare varje gång. Detta tror jag LHF kommer att lyckas med.

Vidare tror jag att Anton kommer att få en lite annorlunda roll i det offensiva check/presspelet utan puck. Han har inte riktigt rören för att täcka optimalt med is, MEN han är ENORMT TUNG & FYSISK. Han kommer säkerligen tillåtas att avsluta med TUNGA offensiva tacklingar i checkan. Detta innebär att centern i samma kadja bör ta en defensivare roll hemåt.

Skulle vara STÖRT-SKÖNT & UNDERBART om Luleå hockey skulle satsa på en "gong-gong" (som Martin Laumann-Ylven hade i LHC), -när Hedman manglar motståndare under matcherna.

Ingen större chansning att Anton Hedman kommer att bli en riktig publikfavorit i Coop framöver. Han kan nämligen göra motståndare totalt vansinniga därute + att han inte backar för fem öre när det börjar hetta till. Värvningen: Hedman är ett mycket smart sätt av LHF att göra hockeyn mer REJÄL för publiken 2012/2013. För det är ju heta, laddade matcher som planterar bakdelar i stolarna Coop Arena...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7057

Inlägg av Jonken sön 15 apr 2012, 13:43

Eventuella kedje formationer 2012/2013:

Cam Abbott - Chris Abbott (R) - Anton Hedman

Intressant kedje konstallation. Fart, rutin, scoring power & TYNGD. Nackdelen i så fall är att Chris åker på en större defensivroll. Men samtidigt en ENORM resurs att få till gång till Chris i en eventuell andra våg i mitten -i en offensiv check där LHF vinner puck. Tyvärr ingen högerspade i någon av kantrollerna, men när tvillingarna rullar puck har man hälp av en levande vägg i screen situationer + en REJÄL bit hårt parkerad framför motståndar målet!

Toni Koivisto - Niklas Olausson - Linus Persson (R)

Tre krativa spelare som ensamma kan skapa en hel med pucken. Både Toni & Linus älskar att utmana en-mot-en + kan avsluta på Olles mackor. Ingen katastrof kedja fysikt heller.

Sami Sandell - Ville Viitaluoma - Joonas Vihko (R)

Samis tyngd & Joonas fart på var sin sida om smarte Ville. Sami är nog exakt rätt spelare att få igång produktionen för #20 & #38.

Ny wing (?) - Ny center (?) - Jens Jakobs (R)

När väl Ostens bombvärvningar börjar trilla ner, kommer denna kedja bli riktigt läcker. Att LHF nu jagar spets i kombination med TYNGD -borde komplettera snabba, tekniskt duktige Jakobs mycket väl. Jens är DEFINITIVT inget AS-blåbär, utan en smart & ganska rutinerad 27-åring som säkerligen är redo för ES denna gång.

Kim Karlsson - Jonas Berglund - Daniel Mannberg (R)

Frågan är ju: Hur många av dessa tre herrar kommer att lånas ut av LHF? Fram till att detta blir klart: Lär dessa herrar få lira tillsammans. Definitivt ingen brukar kedja. Fart & finess x 2 -med en defensiv Jonas i mitten.
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle sön 15 apr 2012, 14:04

Jaha Jonken.. Det är det där som är den s.k. "ungdomssatsningen" som troligen kommer bli verklighet i höst, som du tidigare pratat om i annan tråd.

83a-83a-86a
82a-86a-85a
87a-81a-81a
85a-???-???

Jovars. Nog har dom varit ungdomar en gång i tiden. Men det börjar bli ett par år sedan.
Salle
Salle

Inlägg av Jonken sön 15 apr 2012, 16:27

Very Happy

Ja, vi får ju vänta & se när "de större namnen" i värvningsväg slutligen dyker upp i Luleå....

Hur länge dröjjer det? Fram tills dess att något konkret hamnar på papper måste väl "de yngre" lira...
Jonken
Jonken

Inlägg av Rönken sön 15 apr 2012, 18:46

Jonken skrev:Eventuella kedje formationer 2012/2013:

Cam Abbott - Chris Abbott (R) - Anton Hedman

Intressant kedje konstallation. Fart, rutin, scoring power & TYNGD. Nackdelen i så fall är att Chris åker på en större defensivroll. Men samtidigt en ENORM resurs att få till gång till Chris i en eventuell andra våg i mitten -i en offensiv check där LHF vinner puck. Tyvärr ingen högerspade i någon av kantrollerna, men när tvillingarna rullar puck har man hälp av en levande vägg i screen situationer + en REJÄL bit hårt parkerad framför motståndar målet!

Toni Koivisto - Niklas Olausson - Linus Persson (R)

Tre krativa spelare som ensamma kan skapa en hel med pucken. Både Toni & Linus älskar att utmana en-mot-en + kan avsluta på Olles mackor. Ingen katastrof kedja fysikt heller.

Sami Sandell - Ville Viitaluoma - Joonas Vihko (R)

Samis tyngd & Joonas fart på var sin sida om smarte Ville. Sami är nog exakt rätt spelare att få igång produktionen för #20 & #38.

Ny wing (?) - Ny center (?) - Jens Jakobs (R)

När väl Ostens bombvärvningar börjar trilla ner, kommer denna kedja bli riktigt läcker. Att LHF nu jagar spets i kombination med TYNGD -borde komplettera snabba, tekniskt duktige Jakobs mycket väl. Jens är DEFINITIVT inget AS-blåbär, utan en smart & ganska rutinerad 27-åring som säkerligen är redo för ES denna gång.

Kim Karlsson - Jonas Berglund - Daniel Mannberg (R)

Frågan är ju: Hur många av dessa tre herrar kommer att lånas ut av LHF? Fram till att detta blir klart: Lär dessa herrar få lira tillsammans. Definitivt ingen brukar kedja. Fart & finess x 2 -med en defensiv Jonas i mitten.

Tycker att man bör skeppa Viitalouma och ta in en ny center.

Abbott - Abbott - Ny powerforward
Koivisto - Ola - Jakobs
Persson - Ny center - Vihko
Hedman - Berglund - Mannberg/Junior

Fransson - Sandström
Jaakola - Gunnarsson
Kilström - Jonsson
Jacobsson - Kukan/Fagerudd

Lite osäkert på hur pass bra Jakobs är, aldrig sett karln spela. Kanske byta plats på honom och Persson, Vihko funkade inte så bra under gågna säsongen med Ola och Toni.

För PP bör det bli första två linorna, kan tänka mig Hedman med Olas kedja, Fransson som ensam back. Sedan Abbotts med Gunnarsson + Jaakola/Fagerudd eller liknande backpar, beroende på hur pass våghalsig man är Razz

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Polarbjörn sön 15 apr 2012, 22:44

Tror de tänker lira Hedman med Abbotts. Stor, tung och lite elak, en "kanadensisk" kedja

Polarbjörn

Antal inlägg : 22

Inlägg av Rönken sön 15 apr 2012, 22:48

Polarbjörn skrev:Tror de tänker lira Hedman med Abbotts. Stor, tung och lite elak, en "kanadensisk" kedja

Jag hoppas på en bättre spelare dit, känns som att det blir för mycket defensivt tänk för Chris om Hedman ska in där. En ~190cm 95kg powerforward med fart på rören, Hedman har ingen vidare fart vad jag kan minnas. En Jonas Andersson, om han nu fortfarande är bra, vore drömmen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Salle mån 16 apr 2012, 13:29

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6385510

Försäsongen redan igång, härligt!
Salle
Salle

Inlägg av Chris Hendrix fre 20 apr 2012, 23:44

Gustafsson / Rautio

Tror att de varierar dessa herrar precis som de gjorde förra året. Ingen skräll där.

Cam - Chris - Vihko
NY - Nordan - Persson
Koivisto - Olausson - Sandell
Fabbe - Fogström - Jakobs

Bort: Kim Karlsson och Ville Viitalouma

Extraspelare: Jonas Berglund, och Fabbe/Jakobs/Fogström beroende på om det kommer mer än ett pulver.

Ja, jag vet att det kanske inte finns plats för Fabbe, men jag saknar honom.

Wallin - Gunnarsson
Jaakola - Sandström
Jacobsson - Fransson
Kilström - Jonsson

Extra: Kukan

Det slog mig verkligen att vi saknar åtminstone EN till bra PP-back när jag kollade in backarna.

Ändå får man säga att det där skulle vara ett helt okej lag inför nästa år. Smile

Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248

Inlägg av Salle tor 26 apr 2012, 11:06

Salle skrev:Lite OT kanske.. Men det här med tröjnr är lite kul tkr jag.. och nu har vi ju ett gäng nyförvärv som så småningom skall välja vad de ska ha för nuffra på ryggen i Luleå Hockey.

Vi kan ju gissa lite Wink

Jacobsson: Hade senaste säsongen 5, upptaget av Kilstsröm, jag gissar på 8/2
Kukan: Hade senaste säsongen 39, upptaget av R.Jonsson, jag gissar på 2/14
Hedman: Hade senaste säsongen 25, upptaget av Mannberg, jag gissar på 15/32
Jakobs: Hade senaste säsongen 26, upptaget av Wallin, jag gissar på 14/36
Persson: Hade senaste säsongen 17, troligen ej upptaget av Komarek, blir nog #17

Jaha. Då har lite facit kommit i och med att ett par nyförvärv har valt nummer.

Persson väljer #17 och Hedman #15.. Tjoho! Två rätt, förstahandsgissningarna också.

Fogström kommer att åka omkring i tröja #36, där hade jag dock inte hunnit avlägga någon gissning. Valet minskade dock chanserna på att träffa rätt även på Jakobs val, då 36 var andrahandsgissningen där.. All in på 14 där alltså från min sida.. Om det i ett tidigt skede blir klart att Wallin lägger av(föga troligt, det lär dra ut på tiden) så kan det ju också hinna bli 26 i hans fall.
Salle
Salle

Inlägg av amarule ons 02 maj 2012, 08:24

Visserligen var inte Harju särskilt bra under året, men det berodde nog mest på spelsystemet. Han har ju varit bättre i landslaget än i lhf. Trist , sorgligt och tråkigt när "våra egna" spelare hamnar i andra elitserieklubbar Evil or Very Mad . Luleås själ försvinner.
Han kommer säkert att lyckas mycket bra i brynäs som spelar "kreativ" hockey ( citat av honom själv)
En tanke slår mig: Borde man inte gett Harju en friare rolll, borde man inte ha byggt laget runt honom? Jag bara undrar... confused
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184

Inlägg av Mr Bister ons 02 maj 2012, 18:33

Jag börjar undra , är spelsystemet så viktigt att vi har råd att tappa egna klasspelare som Harju ? NEJ !!!

Han kommer att göra 40 poäng i Brynäs i vinter och var hittar vi sådana poängmaskiner i AS där vi letar spelare ?

Jag är less på alla spelare som sticker från oss p.g.a vårt spelsystem, trots att jag gillar själva speliden, men man måste nog titta efter noga om det är några fler än tränaren som gillar att spela så.

Nu har jag grinat färdigt och hoppas att LHF får in några spetsspelare, för de vi fått in är 3:e och 4:e linesspelare

Mr Bister

Antal inlägg : 1505

Inlägg av ezz ons 02 maj 2012, 19:02

Mr Bister skrev:Jag börjar undra , är spelsystemet så viktigt att vi har råd att tappa egna klasspelare som Harju ? NEJ !!!

Han kommer att göra 40 poäng i Brynäs i vinter och var hittar vi sådana poängmaskiner i AS där vi letar spelare ?

Jag är less på alla spelare som sticker från oss p.g.a vårt spelsystem, trots att jag gillar själva speliden, men man måste nog titta efter noga om det är några fler än tränaren som gillar att spela så.

Nu har jag grinat färdigt och hoppas att LHF får in några spetsspelare, för de vi fått in är 3:e och 4:e linesspelare

Är du allvarlig!!??
Menar du att vi skulle ha nått framgång med det spelarmaterial vi haft de två senaste säsongerna om vi haft ett annat spelsystem?!? Inte troligt om du frågar mig.

Det är ju alltid så att ett spelsystem inte är optimalt för alla spelare, så fungerar det. Ska/bör man göra justeringar för att passa vissa lirare? Det kan jag tycka MEN då måste deras individuella kapacitet vara betydligt större än Harjus. Hade det varit Omark så visst...

Sedan undrar jag vilka det är som lämnat enbart pga spelsystemet och som skulle ha gjort det bättre med ett annat spelsystem, förutom Harju? Enterfeldt och Fälth har ju "slagit igenom" i detta spelsystem så där handlar det nog om andra saker. Hjalmarsson var nog mer ute efter pengar precis som Arlbrandt...

Nä, man skyller nog på spelsystemet för att skyla över sina egna tillkortakommanden...
ezz
ezz

Antal inlägg : 366

Inlägg av Mr Bister ons 02 maj 2012, 21:24

Ezz: jag tror många av spelarna skulle vara lika bra i ett annat spelsystem bl.a Vitaluoma,Olausson, Harju, Hjalmarsson, Feldt, Fransson o.s.v

Jag tror att man kan spela med Rönkens system och vara framgångsrik och ändå inte styra spelarna 100% som blev gjort förra säsongen. Man måste låta kreativa spelare vara kreativa även i ett system som Rönkens, fortsätter man att styra spelare så hårt som nu kommer vi aldrig att se Omark och Harju och andra kreativa spelare I LHF vilket vore synd.

Mr Bister

Antal inlägg : 1505

Inlägg av amarule tor 03 maj 2012, 09:17

Mr Bister, jag håller med dig. Spelsystemet är nog bra , men man kanske måste ha plats för individualister också? Blir jävligt tungt att se "våran" Harju o Lavander i annat lag. fy fan...
En sak till: Är verkligen de allsvenskar o finnar som värvades bättre än våra Fabbe, Lavander o Harju? verkligen??
Vidhåller fortfarande att ett lag behöver kulturbärare, inte till varje pris men om de ändå inte är nån större skillnad mellan de som finns ( egna) och de som värvas måste man väl ändå behålla de "egna"?Eller?
amarule
amarule

Inlägg av Snikne Ville tor 03 maj 2012, 10:37

Allsvenskar och finnar tog oss till seriesegern. Fan, vad du grinar om det..
Fabbe (med VF lön), Harju (200+k/mån) och Lavander (100+k/mån) mot Sebbe, Hjalmar o Sandell (tillsammans 200k/mån)? Snacka om no brainer.

Sen är det självklart viktigt med kulturbärare men över tid kommer vi, som alla andra klubbar, att ha brist på "egna" spelare som paasar in kompetens- o lönemässigt. FBK tappade JJ, HV ser slutet på Davidssoneran.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6525

Inlägg av Salle tor 03 maj 2012, 11:27

Wallin säger idag att han tänker avvakta med ett besked men att det känns lite bättre i skallen. Ingen träning alls efter säsongen dock, bara promenader.

Vem blir då kapten om Wallin lägger rören på hyllan? Eller om han planerar en lite kortare säsong och kommer in senare under hösten.. Det är ju inte optimalt att inte ha en kapten som närvarar match efter match.

Finns väl egentligen inte så många kandidater?

*Janne Sandström
*Chris Abbott

Möjligtvis även

*Niklas Olausson
*Robin Jonsson
*Topi Jaakola

Men dessa tre slåss nog snarare om ett "A" på bröstet.

Tror stenhårt på Janne om nu Wallin tvingas lägga av. Med Chris som outsider, men tror ändå man vill köra på svenskt och även om inte gamle janne verkar så verbal utåt så är han nog en viktig pådrivare i laget. Dessutom har han ju mest LHF-matcher av alla i truppen och lär väl kunna spela på elitnivå några år till utan skador. Hoppas det. Kapten är ju inget man vill byta ofta på något sätt.
Salle
Salle

Inlägg av amarule tor 03 maj 2012, 12:58

Men vem fan bryr sig om seriesegern? Vi åkte ju ut i kvarten, kanse till vis del beroende på saknad av äkta lulehjärta, vad vet jag?
Jag menar att fansen/publiken bryr sig mer om ett lag med "inhemska" spelare, som stomme än med legosoldater.
Sen har väl även jag rätt att ha min åsikt och jag saknar de "egna" spelarna. JAG gör det även om du inte gör det.
amarule
amarule

Inlägg av Snikne Ville tor 03 maj 2012, 14:20

Visst har du rätt att ha din åsikt, har inte påstått nåt annat. Men du behöver ju inte köra den gång på gång och lägga in den i olika trådar med några minuters mellanrum. Men för all del, fortsätt du om det gör din dag.
Snikne Ville
Snikne Ville

Luleå Hockeys Lag 2012/2013 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag och Laguppställningar 2012/2013

Inlägg av amarule tor 03 maj 2012, 14:44

Då så då vet jag . Jag tackar härmed för mig.
amarule
amarule

Inlägg av Johan__ tor 03 maj 2012, 17:24

Chris Abbott känns som en trolig kapten. Varit assisterande och visar mycket hjärta. Om nu Wallin skulle lägga av, vilket vi inte hoppas.
Viktigt att ha en sån spelare som Wallin i laget, både som kapten och spelare, vi får avvakta och hoppas på det bästa.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941

Inlägg av Dave Rock sön 06 maj 2012, 01:15

Johan__ skrev:Chris Abbott känns som en trolig kapten. Varit assisterande och visar mycket hjärta. Om nu Wallin skulle lägga av, vilket vi inte hoppas.
Viktigt att ha en sån spelare som Wallin i laget, både som kapten och spelare, vi får avvakta och hoppas på det bästa.
OM Wallin nu skulle lägga av, vilket jag ber en bön för att han inte gör (nej är inte religiös överhuvudtaget) så SKA Chris Abbott bli kapten.
Han är den enda och den givna kaptenen i dagens Luleå, han är nästan kapten även om Wallin spelar.
Finns inte ens ett alternativ, i mina ögon. OM Wallin slutar så är Chris Abbott kapten!!!!
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042

Inlägg av Salle ons 09 maj 2012, 11:47

Resterande nyförvärv har valt tröjnummer. Kukan #2, Jakobs #42 och Jacobsson #55. Facit klart, med andra ord.
Salle skrev:Jacobsson: Hade senaste säsongen 5, upptaget av Kilstsröm, jag gissar på 8/2, blev #55 FEL
Kukan: Hade senaste säsongen 39, upptaget av R.Jonsson, jag gissar på 2/14, blev #2 RÄTT
Hedman: Hade senaste säsongen 25, upptaget av Mannberg, jag gissar på 15/32, blev #15 RÄTT
Jakobs: Hade senaste säsongen 26, upptaget av Wallin, jag gissar på 14/36, blev #42 FEL
Persson: Hade senaste säsongen 17, troligen ej upptaget av Komarek, blir nog #17, blev #17 RÄTT
Salle
Salle

Inlägg av Salle lör 12 maj 2012, 16:46

Alla kontrakterade spelare förutom virvelvinden Mannberg och den med mest Luleåmatcher i truppen, självaste Janne S hade egna trådar. Så skapade en varsin, även fast inget speciellt hänt med kring dom på senaste tiden! I Brist på annat kul som händer i dessa sillytider! Trevlig helg på er!
Salle
Salle

Inlägg av Wirbelwind sön 13 maj 2012, 15:47

Val av kapten om nu Wallin inte kommer att kunna fortsätta spela hockey så borde den rollen tillträda Chris Abott. Han om någon skulle bli jävligt stolt över sitt uppdrag. Man kan bara fantisera om hur mycket han kommer att elda på alla spelare som inte gör sitt jobb under brinnande säsong.

Wirbelwind

Antal inlägg : 74

Luleå Hockeys Lag 2012/2013 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag och Laguppställningar 2012/2013

Inlägg av pingu sön 13 maj 2012, 15:57

Chris skulle bli en kanonkapten tror jag! Och han blir väl då lite som namnet en ledare...fast inte över munkar men iallafall Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av Jonken mån 14 maj 2012, 12:56

Jag tror att Topi Jaakola skulle vara ett utmärkt val för en bokstav på bröstet i LHF 2012/2013. En seriösare & professionellare spelare får man verkligen leta efter. I Topi's fall skulle nog tillvägagångssättet definitivt vara: "Lead by example". Han är enormt klubblojal & har ju kritat på ett nytt fler-års förlängningskontrakt med Luleå Hockey nyligen.

- Anser att KUNG Jaakola är hela elitseriens bästa defensiva back!
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle tis 22 maj 2012, 15:35

JG
Rautio

Jaakola-Gunnarsson
Fransson-Jacobsson
Sandström-Jonsson
Kilström-Wallin?/Kukan

Abbott-Abbott-Klasen
Koivisto-Olausson-Sandell/Persson
Sandell/Persson-Viitalouma-Vihko
Hedman-Fogström-Jakobs
Mannberg

Känns som jävligt välkomponerat lag på något sätt. Gediget och hårt men även med finess.

En ettrig jävel med lite power och en del målkänsla är väl det enda som fattas.. Om det nu ska in något mer. Komarov tex, vore ju en sådan värvning.

För Osten har ju snackat om TVÅ värvningar och inte EN, faktiskt utan att ha nämnt Wallins vara/icke vara i laget.

Berglund borde lånas ut? För att kunna tas in vid skador, då han är jävligt allround och kan gå in lite varstans.

Om Wallin lägger av och en forward till värvas så sitter man troligen nöjda, men det ultimata vore ju att fylla på med ett offensivt starkt jävla kort i backbesättningen ooockså, av Obsut/Niinimaa kaliber.. Men det är ju dyrt, guldkapacitet kostar.
Salle
Salle

Inlägg av Jonken tis 22 maj 2012, 16:38

Perssons högerspade kompletterar #16 & #21 bättre än #40 vänster spade.
Sandells tyngd & målfarlighet + kommunikation/språk kompletterar #38 & #20 bättre.

En sak är dock riktigt säker:
Med Cam tillbaka & Linus klar -kommer vi få en RIKTIGT INTRESSANT första kedja! En RIKTIG leading-line bestående av enbart topp spelare. Vänta bara tills vår nye #86 har synkat ihop sig med #29 & #24.... -Tror att det kommer att bli RIKTIGT TREVLIGT då...

Gällande Osten kommentar om Ev 2 st spelare: Han sa detta INNAN de skrev nytt med Cam. Men samtidigt: Man vet ju aldrig med Osten...

Däremot nämde ju Osten nu i samband med Klasen värvningen att man inte jobat med paralella linjer när det gäller detta. Däremot vet jag att LHF har varit kontakt med Leo Komarov. Detta borde väl då logiskt i så fall innebära att man hela tiden jobbat på en till spelare utöver Klasen. Sedan om detta har att göra med Wallins vara eller icke vara; har man ju ingen aning om...
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle tis 22 maj 2012, 17:05

Osten får frågan av AB, Kommer ni att leta fler nyförvärv eller är ni nöjda?

- Det kan finnas utrymme för någon till och då är det mest troliga att vi tittar på en forward.
Salle
Salle

Inlägg av Chris Hendrix tis 22 maj 2012, 19:34

Jag tycker inte heller att Klasen ska in med Abbotts... men frågan är vart han ska in. Smile
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Inlägg av FruktHamster tis 22 maj 2012, 23:43

För de som påstår att tredje länken i Abbott-kedjan - oavsett vem det är - försvinner, kan det vara på sin plats att påpeka att Mats Zuccarello hade bättre poängsnitt än både Cam och Chris under deras tid tillsammans i Frisk Anger, året innan de alla tre landade i Elitserien, om än dock i olika lag.

Jag tror det är mer relevant att vi tittar på vilka spelare som Abbotts spelat med under sin tid i Luleå. Fabbe och Vihko är de spelare det gått bäst med, och hur gick det för Fabbe och Vihko när de sedan fick byta till andra kedjor?

Jag tror det är skitsnack att Abbotts inte skulle lyfta med en bättre spelare och att det skulle vara bortkastat eftersom de enligt vissa bara passar varandra.
Med Chris som tvåvägscenter, Cam som avslutare och allmän bålgeting och slutligen Klasen som puckhållare och speluppsättare så kommer kedjan ha lekstuga med större delen av ES, det tror jag helt och fast.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av tibet ons 23 maj 2012, 01:15

Då börjar det vara färdigvärvat snart då!!? Saknar en till tung forward som är obekväm för motståndarna! Ska vi få in en sådan innan sista fönstret stängs är tänkt? Dem är ju lite smådyra om dem kan spela bra hokky med den typen av spelare!! Sen är det ju det där med en vass pp-back som vore kanon och ha. Fransson lär troligtvis rycka upp sig efter en medioker säsong med hans mått mätt. Sen finns potential bland dem andra backarna men knappast någon Niinii-klass. Fast jag har gärna fel där!! Bara att se på hur Erik Karlsson har utvecklats!!!! Hoppas kan man ju alltid. Tycker att årets silly har varit okay med tanke på vad vi har tappat. Kluven till Wallin och Cam med deras problem. Känns som att dem borde avsluta hokkyn båda två. För deras egen skull. Fast laget lär sakna dem såklart.. Riskerar dem att bli som Mohammed Ali är det inte värt det..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1298

Inlägg av Mange ons 23 maj 2012, 01:37

tibet skrev:Då börjar det vara färdigvärvat snart då!!? Saknar en till tung forward som är obekväm för motståndarna! Ska vi få in en sådan innan sista fönstret stängs är tänkt? Dem är ju lite smådyra om dem kan spela bra hokky med den typen av spelare!! Sen är det ju det där med en vass pp-back som vore kanon och ha. Fransson lär troligtvis rycka upp sig efter en medioker säsong med hans mått mätt. Sen finns potential bland dem andra backarna men knappast någon Niinii-klass. Fast jag har gärna fel där!! Bara att se på hur Erik Karlsson har utvecklats!!!! Hoppas kan man ju alltid. Tycker att årets silly har varit okay med tanke på vad vi har tappat. Kluven till Wallin och Cam med deras problem. Känns som att dem borde avsluta hokkyn båda två. För deras egen skull. Fast laget lär sakna dem såklart.. Riskerar dem att bli som Mohammed Ali är det inte värt det..

Borde ju finnas en anledning till att Luleå Hockey valt att förlänga kontraktet med Cam :p
Mange
Mange

Antal inlägg : 6611

Inlägg av Snikne Ville ons 23 maj 2012, 07:14

Eeeeh...trodde Anton Hedman var en tung forward som är obekväm.
Snikne Ville
Snikne Ville

Inlägg av Jonken ons 23 maj 2012, 11:34

Även jag tycker att Luleå Hockey's nuvarande 14 kontrakterade forwards duger gott & väl!
Men endast ifall man verkligen har friska papper på: Cam Abbott, Sami Sandell & Toni Koivisto.
Misstänker man det MINSTA att det råder osäkerhet när det gäller skadorna dessa spelare har dragits med: Ja, då bör man verkligen överväga att addera en tung, obekväm forward.

Och typ exempel på just en sådan är väl Leo Komarov.

Men backsidan är klar oavsett Wallins vara eller icke vara.
Skillnaden ligger väl i: Om Wallin väljer att inte fortsätta kommande säsong; har LHF budgetytrymme för en spelare av ex Komarovs -klass.
Annars har man bara utrymme för en billigare lösning i forwardsväg, -alternativt en en kvalla transfer-fönster -värvning senare.

I nuläget har LHF tappat 8 st spelare & även värvat 8 st spelare:

UT:
Elias Fälth, back
Sebastian Enterfeldt, center
Johan Harju, forward
Simon Hjalmarsson, forward
Sebastian Meijer, forward
Mattias Persson, forward
Kim Karlsson, forward
Konstatin Komarek, forward

IN:
Robin Jacobsson, back
Dean Kukan, back
Niklas Fogström, center
Linus Klasen, forward
Cam Abbott, forward
Linus Persson, forward
Anton Hedman, forward
Jens Jakobs, forward
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle ons 23 maj 2012, 11:48

Eeeeh. Kvoten av behovet av lite tyngd och power som saknades helt i slutspelet fylls ju inte VIPS bara pga Hedman. Om det ska värvas något mer så får det gärna bli en obekväm jävel till som även kanske sitter inne med ett ruggigt skott.
Salle
Salle

Inlägg av Chris Hendrix ons 23 maj 2012, 12:00

Robin Jacobsson kan nog smälla på bra han också.
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Inlägg av Jonken ons 23 maj 2012, 12:01

Kvoten av tyngd & obekvämhet fylls av:

- Chris Abbott.
- En frisk Cam Abbott.
- En frisk Sami Sandell.
- Anton Hedman.
- En mer fysiskt aktiv Ville Viitaluoma.

Även Toni Koivisto kan spela mer fysiskt om han kan få bättre ordning på sina knän.
Men för att få ut effekten måste man även ha tillgång till dessa spelare + ge dem rätt coachning till att spela fysikskt i spelsystemet.
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle ons 23 maj 2012, 12:11

En kvot av tyngd och obekvämhet kan aldrig anses "fylld" utav tre "tunga" wings, varav en har risk för men för livet med skallen (lär därav inte åka runt och söka monstersmällar) och en annan Sami Sandell (som mäktade med hela SEXTON tacklingar på sina 41 matcher, han proppade alltså så "ofta" som knappt varannan match). Viitalouma är i sin tur lite för seg för att bidra på den fronten även om han har några kilo att lägga bakom. Chris är den enda(utöver Hedman) som är en utpräglad fysisk spelare på forwardssidan och då är han ändå center och därmed ingen som ska trycka på fullt ut nere i sarghörnen i offensiv zon.

Robin Jacobsson nämnd ovan. Men för att få fart i spelet i ett slutspel är det även framåt det bör kunnas ge o ta lite.

Senast ändrad av Salle den ons 23 maj 2012, 12:21, ändrad totalt 1 gång
Salle
Salle

Inlägg av Jonken ons 23 maj 2012, 12:21

När det gäller fysikst spel utan puck: Hänger mycket på vilka direktiv centerns hemjobb har. En center kan ofta i sin defensiva styrspel vara offensivare & plocka bort en motståndare hårdare. Däremot innebär detta att det är större risk att centern hamnar bakom pucken; vilket lämnar över större jobb för backarna.

Detta är en situation llget har när mptståndarn anfaller & den offensivt aggresiva, jagande forwardschecken bli överspelad i Rönken Hockeyn.

Men om centern tar större man-mot-man initaiv & "går på" hårdare; innebär att backar som Kilström, Jacobsson, Sandström sällan får möjlighet köra in några "Kron-Walls".

Personligen anser jag att en optimal defensiv inte skall vara "statiskt" pga av att dess direktiv varje gång är likadant styrd/coachad. En optimal defensiv skall vara flexibel nog att kunna köra olika typer av försvarsalternativ. Detta gör den svårare att överlista; då den är kapabel att möta upp motståndare effektivt på flera olika sätt. Denna typ av spel ställer högre krav på "sync" i hela femman som skall försvara. Man måste kunna läsa av lagkamraterna på vilket alternativ man går på. Och som alltid när det gäller korrekta avvägningar i spelet: Vad är rätt & vad är fel? Vem styr det bäst på isen? Kommunikation spelare emellan eller strickt uppstyrt bakom bänken? Försvarsspel är tok-heligt i Rönken Hockeyn!
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle ons 23 maj 2012, 12:27

Jojooo. Klart som fan, därför inte Chris och Ville ska dras in alltför mkt i tyngdkvoten.

Salle
Salle

Inlägg av Jonken ons 23 maj 2012, 12:36

Question

Ber om ursäkt ifall jag sa något som var galet....?
...Kanske LHF behöver addera in tyngd trots allt då.... Smile
Jonken
Jonken

Inlägg av Salle ons 23 maj 2012, 13:41

Äschdå, det där om fysiska spelare är väl en smaksak! Smile
Salle
Salle

Inlägg av Beast. ons 23 maj 2012, 14:01

Sandell är ju en tung och stark spelare. Att vara fysisk handlar ju inte bara om att smälla på med feta tacklingar. Sandell är ingen tacklare nej men däremot är han en spelare som är svår att flytta på och kan ta stryk framför målet exempelvis.
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040

Inlägg av Salle ons 23 maj 2012, 14:13

Påstod inget annat. Sandell är en "producerande" spelare som är tung in mot mål och när han har pucken. Men han är ingen som bidrar med speciellt mycket power av den typ i spelet i övrigt som jag ser en utrpräglad powerforward som.

Angående "tyngden i truppen" så är ju allting relativt. Men Sandell, Cam/Chris och nu då Hedman gör inte Luleå till ett speciellt mer fysiskt lag i jmfl med förra slutspelet och var det inte det många efterfrågade då?
Salle
Salle

Inlägg av M32012 ons 23 maj 2012, 14:21

Det har varit stor fokus på den bristfälliga fysiken efter slutspelet, men själv kan jag tycka att kreativiteten har varit ett större problem. Vi hade egentligen bara en kreativ anfallare, Niklas Olausson. Det är också en av anledningarna till att vi gjorde så få mål, få som kan lägga öppnande passningar som bryter mönstret, eller göra bort motståndarna. Nu har vi fått in en trollgubbe i Linus Klasen, som är både kreativ och målfarlig. Sen har vi fått in fyra kreativa spelare till i form av Linus Persson, Cam Abbott, Jens Jakobs och Niklas Fogström, några av dem är inte utpräglade kreativa men de har skickligheten och speluppfattningen, som många andra saknade i förra säsongens trupp.

Vi är fortfarande mini på forwardssidan, men det har blivit bättre med Anton Hedman, Cam Abbott, Robin Jacobsson och en frisk Sami Sandell.

Det viktigaste tycker jag är att vi har fått in lite kreativa spelare som kan bryta mönstret, för det har varit sjukt frustrerande när vi har legat under och kört fast hela tiden. Powerplay bör bli bättre, men fortfarande ett frågetecken kring Frallans partner, hoppas Kukan kan överraska positivt för jag är inte övertygad om att Gunnarsson gör det, fick knappt spela på hela förra säsongen, vilket betyder att han inte var mogen.

Helst hade jag velat se Fagerudd, killen har öst in poäng och var riktigt bra i ET mot tufft motstånd, varför får han inte chansen?
M32012
M32012

Antal inlägg : 172

Inlägg av M32012 ons 23 maj 2012, 14:30

Salle skrev:Men Sandell, Cam/Chris och nu då Hedman gör inte Luleå till ett speciellt mer fysiskt lag i jmfl med förra slutspelet och var det inte det många efterfrågade då?
Det gör de nog ska du se. Cam Abbott smäller på likt brorsan och är ettrig som tusan, riktigt jobbig att möta och svår att ta pucken ifrån. Tror att han kommer fortsätta smälla på trots skadan, för det är ju hans mentalitet. Hedman behöver väl ingen presentation? Jacobsson kommer nog smälla på rätt bra till skillnad från Fälth och/eller Wallin. Sandell är även han mycket stark över hela isen och svår att flytta på. Sen tror jag att ledningen kräver att alla spelare från förra årets trupp blir mer fysiska, för det var en av svagheterna.

Vad gäller fysiken och kreativiteten så ser det mycket bättre ut idag jämfört med förra säsongen.
M32012
M32012

Antal inlägg : 172

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum: