Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4

+78
GLHF
Trashtalk
Admin
Myrman
Kapten Haddock
Sir Prozac
Neurofunk20
Patrik82
tibet
KUCERA
keevvs
makkanmakkan
Simon90
Kallepedal
Donten_
UnSaccoDiSoldi
Norlin
Mickeee
Monco
Hedanders
Dustin
hokkzorz
Jonken
Kraftkung
johan74
Groggen79
Dilox
Knäcktomten
nummer 17
Nr10
Lulefan
JuniorX
kokostrollet
pingu
Sportchefen #2
Mr Bister
Dentos
JayDee
icemask
Luleåfan
Daddeh4724
Puckad
Number 69
Kneten
Snikne Ville
Kagen
Slapshot
Mange
Tigerman
Tony Moore
Micke80
Davidoff
GustenA
Björnkäften
Ferros
Hellcop
Redbear
ski3r
Sundance Kid
Freno
Lars158
Bamsefar
Urken
Foxfun
Niinimaa
LuleåWinston
Rönken
NallePhu
NilsOskar
Qirren
Donowitz
KaptenBlodskelett
Xinpei
LulefanGBG
Ivanhoe
Wolfhunter
MickkeJ
82 posters

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4

Inlägg av nummer 17 2nd maj 2016, 07:52

På väg till Europa enligt Kuriren. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12169
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=33230
Är det nåt sånt här Osten krokat så förstår jag hans leende och då ändras alla förutsättningar helt plötsligt.

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2016/2017, Del 4

Inlägg av #96 2nd maj 2016, 07:55

nummer 17 skrev:På väg till Europa enligt Kuriren. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12169
Är det nåt sånt här Osten krokat så förstår jag hans leende och då ändras alla förutsättningar helt plötsligt.

Osten värvar inte från AHL...så dom spelarna kan vi glömma.

Antal inlägg : 2192

Inlägg av Knäcktomten 2nd maj 2016, 08:11

Larsson = Gustavsson
Ward = Masiello
Ser ok ut, men låt Gustavsson spela mycket, annars blir vi för skadekänsliga inför framförallt slutspelet.

Sigalet = Amnér
Oskarsson = Nässén
Sandström = ?
Ska det finnas någon mening med värvningen av Amnér så måste han få en hel del istid. Då behövs en stabil defensiv och allroundkunnig back till truppen. Tyvärr tror jag inte Sandström är denna person. Kanske blir han 7:e för att få bredd på truppen.

Sylvegård = Rydahl
Granström = Falk
Rajala = Junttila
Petrell = Toolanen
Ekarv = Lundeström
Cehlarik = (Sweatt)
Wallmark = ?
Micflikier = ?

Falk och Mastomäki är 3:e- och 4:e-center, Lagacé och Harju får dela på ansvaret i andra. En toppcenter måste in. Att byta Rajala mot Junttila känns som positivt, typ samma effekt till lägre kostnad. Sweatt är opererad och skall tillbaka till storform, ersätter Cehlarik. Toolanen och Lundeström tar Petrell och Ekarvs platser. Synd att inte Micflikier blev kvar, måste ersättas med toppklass. Kanske kan Petrell bli kvar om priset är det rätta, detta för att få bredd i truppen och kunna rulla lite mer stabilt på tretton FW:s.

Inte ett helt lätt jobb för "Osten". Spelarna som lämnar stod för 80 mål av 140 i grundserien och för 20 av 25 mål i slutspelet. Med rätt spelare in på de sista platserna så kan detta faktiskt bli rätt bra, frågan är vad kassan räcker till och hur alla legoknektar som inte stoppar puckar med tänderna i slutspel skall undvikas?

Knäcktomten

Antal inlägg : 96

Inlägg av Snikne Ville 2nd maj 2016, 08:19

Slapshot skrev:Kuriren bloggen har då samma tankar som mig. Kul att nån annan verkar realistisk i alla fall. Här inne är ju alla sjukt positiva till laget kommande säsong. Jag är då riktigt orolig.
Vilka är alla sjukt positiva? Som jag tolkar det finns det några relativt neutrala, "vänta o se tills bygget är klart", och sen ett gäng negativa.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 09:00

nummer 17 skrev:På väg till Europa enligt Kuriren. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12169

Arcobello uppges vara klar för Bern. T.J Brennan är väl en sådan spelare som dras till KHL.

icemask skrev:De värvningar som gjorts hittills och en orutinerad tränar trojka ger en oroskänsla inför kommande säsong !

Har vi en tränartrojka som kan få ett mediokert lag att spela över sin förmåga ?
Har vi matchvinnare i truppen som får jämna matcher att tippa över till vår fördel ?
Har vi individuell skickliga spelare som kan få spelet att fungera även om grundspelet är dåligt ?

Som det ser ut idag är väl inte svaret direkt ja på någon av frågorna, inte med samma självklarhet som fjolårets trupp !

Som det ser ut just nu så går vi in i årets säsong med fler osäkra faktorer än vi gjorde ifjol och det är ganska stora faktorer det handlar om, Snipers, Centrar, Tränarna !

De frågorna hade varit betydligt mer relevanta om det var Augusti idag men nu är det Maj. Så för tillfället behöver inte Luleå några matchvinnare i truppen (för att det är maj) utan det är i Augusti som dessa ska vara klara. Att kalla Luleås trupp idag för medioker är bara fel. Visst den är inte den bästa i ligan men samtidigt är den inte heller medioker. Allt är inte svart och vitt.

Dentos skrev:Okej, låt oss resonera lite nyktert. Jag ska lista de som lämnat/kanske lämnar och försöka se en ersättare till dem en efter en (Ska försöka vara hyfsat rimlig).

Micflikier--> Kolarik
Sylvegård--> Rydahl (Klar)
Petrell--> Antti Pihlström
Sigalet-->Cumiskey
Oskarsson--> Amnér (Klar)
Wallmark--> Olausson
Cehlarik--> Toolanen (Klar)
Rajala--> Junttila (Klar)
Ekarv--> Lundeström (Klar)
Sandström--> Sandström förlänger
Granström--> Falk (Klar)
Nagander--> Nässén (Klar)
Larsson--> Gustavsson (Klar)

Detta skulle ge oss följande:

Kolarik-Olausson-Sweatt
Pihlström-Lagacé-Harju
Junttila-Mastomäki-Hedman
Rydahl-Falk-Foppa
Fabbe

(Lundeström och Toolanen lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår.)

Cumiskey-Schira
Melart-Jaros
Mikkelson-Amnér
Sandström-Själin

(Nässén lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår)

Lassi
Gustavsson

(Masiello lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår)

Ser i mina ögon inte alls för dåligt ut. Det är inte orimligt att det är en trupp som ser ungefär på det här sättet ut som det kommer bli till slut. Möjligtvis att Pihlström bör bytas ut mot någon mer poängstark pjäs i det bygge jag lagt upp. Kanske att Rajala får förlängt till en billigare peng. (Jag drömmer självklart om att Klasen ska ta den platsen men jag tror inte det är aktuellt redan i år)

Man kan inte ersätta alla spelare som lämnat eftersom man hade en överfull trupp förra säsongen. Antti Pihlström vill jag inte ha i närheten av Luleå. Är dyr och presterar knappt någonstans. Kolarik skulle jag gärna se i Luleå. Målskytt snabb och teknisk. Står dessutom utan kontrakt. Frågan är om han inte snappas upp av ett annat NLA lag med tanke på att han ändå gjorde en bra säsong senast. Skulle Cuminskey värvas in så är det absolut inte som en ersättare för Sigalet utan för att vässa på poängskörden hos backarna. Annars ser jag egentligen inget mer fel med din kommentar... Att den sedan inte är trolig behöver jag inte egentligen skriva eftersom jag tvivlar att du menar det mer än som rent önsketänkande. Wink

Snikne Ville skrev:
Number 69 skrev:Jag skulle gissa det blir max två till (+ eventuellt Sandström).
Min teori är man att storsatsade ifjol (20års jubileum och allt) och att man har skalat ner den ekonomiska kostymen till i år.
Man kan fortfarande påstå att det går lika mycket till spelarlöner denna som nästa säsong då de extra minecraft-pengarna gick till sign-on...
Därför är det bättre jämföra med fjolårets spelartrupp.
Alltså:
Wallmark -> Falk (defensiv prio, Masto flyttas upp ett hack)
Sigalet -> Amner
Granström->Junis
Sylvegård->Rydahl
Flicks->Juntila
Rajala->?
Petrell->?
Tror det ligger mycket i det du är inne på. Jag skrev det inför säsongen att känslan var att man drog ut choken fullt inför 20-årsjubileet och att jag egentligen var mot den typen av "all in för en sässe" satsningar. Sen har ju Enbom mer eller mindre bekräftat det med sina uttalanden om att man fått jobba med ekonomin denna säsong med att det ser bättre ut för den kommande. Kanske låg mer i Helbers lönelista än vad man ville tro..

Med tanke på att Helber fick kritik från i stort sett varenda håll för den "ekonomiska analysen" så tvivlar jag att han hade många rätt. Att Luleå var i toppen av löneligan betvivlar jag inte men att de skulle vara överlägset högst är ju inte troligt.

Rönken skrev:Hur är det egentligen med sign-on? Till exempel i Micflikiers fall, inte omöjligt att han fick sign-on. Men hur blir det nu när han bröt kontraktet? Betalar man sign-on inför varje säsong eller en stor klumpsumma första året?

Sign-on är precis som det låter på namnet. Du får en klumpsumma vid påskrift.

Pajala skrev:läst på brynäs forumet, kan bara hålla med dom ... ha ha ha  

Ni som säger att vi har börjat silly season dåligt, titta bara på Luleå och Djurgården.
Luleå presenterade nyligen, Gustav Rydahl, Andreas Falk och Viktor Amnér. Skulle vi värvat så dåliga spelare så skulle jag gråta. Då tar jag hellre Thorell, Granström och Jensen!

Djurgården värvar bara skit de med. Ser hemskt ut där

1. Det är Brynäsfans du talar om. 2. Att kalla Djurgårdens värvningar för "hemska" bevisar bara att du valt att citera någon som inte riktigt vet vad han yttrar sig om och 3. Det är ganska ironiskt att man faktiskt jublar över att Thorell är klar. En spelare som knappt platsat tidigare och är en enorm chansning. Dessutom så har Luleå betydligt mer ekonomiska muskler än BIF. Så i slutändan kan de skratta hur mycket de vill. De kommer inte att få i närheten av lika slagkraftigt lag som Luleå. Så ignorera vad de skriver.

Snikne Ville skrev:Jämfört med Brynäs är jag inte det minsta oroad. De skall alltså ersätta bl a Rödin. Lycka till.

De ska även ersätta Scott och Samela. Vi snackar alltså 91p som ska ersättas med en mindre lönebudget än tidigare år och då spelade antagligen Rödin inte för den högsta lönen direkt (37,39 och 15p).

Puckad skrev:
Rönken skrev:Blir Sweatt helt återställd är det ett "nyförvärv" bara där. Om man sedan tar in en stadig förstacenter och ersätter Micflikier samt en till vid av god klass är det ändå rätt skapligt.
Japp, vore man inte norrbottning så vore det alldeles för tidigt för att ge upp.
Ville mest belysa att det finns ett antal frågetecken att räta ut. Fast andas kan man ju göra.

lite OT, är det någon som har koll på när Sweatt skadade sig? Hände något under hösten eller hade han känningar när han kom? (Inte frågat utifrån någon ilska om mörkning och annat tjafs.)

Med tanke på att han spelade 8 matcher innan han "skadade" sig så hände antagligen något efter ett tag i Luleå.
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 09:21

kokostrollet skrev:Hunnit fundera över nyheterna idag och känner väl egentligen att såväl Amnér som Rydahl känns som intressanta värvningar som kan vara riktigt bra. Två svenska spelare i utvecklingsbar ålder som kommer till oss.

Det som sticker ut är Falk... Vi skeppar Ekarv och plockar in en center som jag undrar om han ens är bättre? Han lär definitivt vara dyrare... Ekarv har inte gjort bort sig i de matcher jag sett honom spela. Dessutom tappar vi ännu mer kontinuitet nu helt i onödan.

En bättre jämförelse vore det om du faktiskt jämförde spelstil mot spelstil. Osten jagar en ersättare till Granström och Ekarv är inte i närheten. Ekarv en spelare som lever på sin snabbhet men jobbar mindre hemåt och har en betydligt sämre fysik. Förstår inte riktigt vad det är med folk som tror att man måste ersätta grovjobbare med spets. Sådana lag tenderar att misslyckas kapitalt. Titta bara på SAIK och Frölunda. Deras två sista femmor består mest av grovjobbare.

Pajala skrev:Luleå håller på att göra en modo, sänka laget totalt, spelare, tränare och även ledningen verkar ha tappat greppet, vi som har den största kassa kistan också, visst kan det komma bättre värvningar men just nu ser det verkligen inte bra ut.

Du verkar dock ha en ganska enorm brist på förståelse av vad som gjorde att Modo åkte ur. Det finns nästan inga likheter alls mellan Modo och Luleå. Där Luleå värvar baserad på spelidé och roller så värvade Modo bara baserad på namnen och var de spelat. Där Osten har åratal av kompetens och kapacitet som sportchef så gjorde Forsberg ett halvtaskigt jobb. Där Luleå jobbar med kontinuitet på tränarsida etc. så jobbade Modo efter diskontinuitet. De sparkade tränare till höger och vänster och ersatte dem med sämre tränare som misslyckades fatalt. Det går inte att jämföra Modo med Luleå i dagsläget.

#96 skrev:

Var kom Wallmark ifrån? Mikkelson? Harju? Omark?
Xinpei
Xinpei

Inlägg av #96 2nd maj 2016, 10:27

Xinpei skrev:
kokostrollet skrev:Hunnit fundera över nyheterna idag och känner väl egentligen att såväl Amnér som Rydahl känns som intressanta värvningar som kan vara riktigt bra. Två svenska spelare i utvecklingsbar ålder som kommer till oss.

Det som sticker ut är Falk... Vi skeppar Ekarv och plockar in en center som jag undrar om han ens är bättre? Han lär definitivt vara dyrare... Ekarv har inte gjort bort sig i de matcher jag sett honom spela. Dessutom tappar vi ännu mer kontinuitet nu helt i onödan.

En bättre jämförelse vore det om du faktiskt jämförde spelstil mot spelstil. Osten jagar en ersättare till Granström och Ekarv är inte i närheten. Ekarv en spelare som lever på sin snabbhet men jobbar mindre hemåt och har en betydligt sämre fysik. Förstår inte riktigt vad det är med folk som tror att man måste ersätta grovjobbare med spets. Sådana lag tenderar att misslyckas kapitalt. Titta bara på SAIK och Frölunda. Deras två sista femmor består mest av grovjobbare.

Pajala skrev:Luleå håller på att göra en modo, sänka laget totalt, spelare, tränare och även ledningen verkar ha tappat greppet, vi som har den största kassa kistan också, visst kan det komma bättre värvningar men just nu ser det verkligen inte bra ut.

Du verkar dock ha en ganska enorm brist på förståelse av vad som gjorde att Modo åkte ur. Det finns nästan inga likheter alls mellan Modo och Luleå. Där Luleå värvar baserad på spelidé och roller så värvade Modo bara baserad på namnen och var de spelat. Där Osten har åratal av kompetens och kapacitet som sportchef så gjorde Forsberg ett halvtaskigt jobb. Där Luleå jobbar med kontinuitet på tränarsida etc. så jobbade Modo efter diskontinuitet. De sparkade tränare till höger och vänster och ersatte dem med sämre tränare som misslyckades fatalt. Det går inte att jämföra Modo med Luleå i dagsläget.

#96 skrev:

Mikkelson missad jag..men du kan fan inte ta Wallmark,Harju,Omark som ex! Man kan undra om du är nån som är involverad i Luleå hockey Rolling Eyes

Antal inlägg : 2192

Inlägg av kokostrollet 2nd maj 2016, 10:36

#96 skrev:
Xinpei skrev:

#96 skrev:

Mikkelson missad jag..men du kan fan inte ta Wallmark,Harju,Omark som ex! Man kan undra om du är nån som är involverad i Luleå hockey Rolling Eyes

Mikkelson var det väl Fagervall som plockade efter att han varit tränare då han var i Västerås. Knappast något som direkt kan tillskrivas Osten heller...

http://www.nsd.se/sport/stjarnan-om-relationen-till-fagervall-9430171.aspx
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2684

Inlägg av Dilox 2nd maj 2016, 11:17

Angående Näkyvä. Vad jag hört från en kille i Linköping så stod det mellan LHF och LHC men att det blev LHC av privata skäl. Betydligt bättre och lättare att ta sig dit till och från andra delar av världen på ett smidigt sätt för bruden hans som är modell.

Ta det för vad det är. Inget är ju presenterat än.

Dilox

Antal inlägg : 742

Inlägg av Lars158 2nd maj 2016, 11:32

Jag tycker inte det känns logiskt riktigt. Knutpunkten är ju Stockholm och till dit har ju Luleå utmärkta kommunikationer via vår flygplats

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av Groggen79 2nd maj 2016, 12:18

Dilox skrev:Angående Näkyvä. Vad jag hört från en kille i Linköping så stod det mellan LHF och LHC men att det blev LHC av privata skäl. Betydligt bättre och lättare att ta sig dit till och från andra delar av världen på ett smidigt sätt för bruden hans som är modell.

Ta det för vad det är. Inget är ju presenterat än.

Tyvärr är det säkert exakt så det blev till slut, även om jag verkligen hoppas han kommer tillbaka till oss.
Men det är bara att inse att Luleå inte är så het ort att bo på för Wags...

Groggen79

Antal inlägg : 181

Inlägg av nummer 17 2nd maj 2016, 13:11

Nu måste resterande platser fyllas med spets om vi ska ha nåt med top 4 att göra. T.ex Gunderson, Klasen Olausson, Kolarik. Eller Brennan, Ryan, Everberg Och Klasen.

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 14:55

nummer 17 skrev:Nu måste resterande platser fyllas med spets om vi ska ha nåt med top 4 att göra. T.ex Gunderson, Klasen Olausson, Kolarik. Eller Brennan, Ryan, Everberg Och Klasen.

Av dessa så är nog Everberg och Olausson mest troliga. Kolarik rör sig antagligen mot ett NLA kontrakt. Brennan drar med största sannolikt till KHL. Gunderson kanske.. Beror väl helt på vem som jagar hans signatur. Klasen blir nog kvar borta i NLA ytterligare en säsong. Ryan skulle vara en dröm men han tar nog ett annat lag upp.. Om nu Ryan inte är less på AHL dvs. Sedan finns det ju en drös med spelare i NLA/KHL/AHL förutom dessa som skulle tillföra en hel del spets.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 15:23

Ni som säger att vi har börjat silly season dåligt, titta bara på Luleå och Djurgården.
Luleå presenterade nyligen, Gustav Rydahl, Andreas Falk och Viktor Amnér. Skulle vi värvat så dåliga spelare så skulle jag gråta. Då tar jag hellre Thorell, Granström och Jensen!

Nu har de gjort klart med backstjärnan Elias Fälth också. Verkligen något att vara avundsjuk på. Cool
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Tigerman 2nd maj 2016, 15:32

Lars158 skrev:Jag tycker inte det känns logiskt riktigt. Knutpunkten är ju Stockholm och till dit har ju Luleå utmärkta kommunikationer via vår flygplats
Nu tänker ju dock inte alla logiskt... Wink

2-2,5 h mellan Arlanda och Linköping, slipper man alltför mycket transfertider så går det på ett ut.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Ferros 2nd maj 2016, 15:58

Lars158 skrev:Jag tycker inte det känns logiskt riktigt. Knutpunkten är ju Stockholm och till dit har ju Luleå utmärkta kommunikationer via vår flygplats

Fast från Linköpings flygplats så kan du åka till flera stora orter och du behöver inte åka till Stockholm för att mellanlanda. Går bland annat direktflyg till Schipol och sen kan du ta dig vidare till USA med samma bolag (KLM), vilket kanske är det som är lockande? Oavsett så spar du ju väldigt många timmar på att slippa flyga från Luleå söderut samt att du slipper flygbyte i Stockholm också.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 16:28

Ferros skrev:

Fast från Linköpings flygplats så kan du åka till flera stora orter och du behöver inte åka till Stockholm för att mellanlanda. Går bland annat direktflyg till Schipol och sen kan du ta dig vidare till USA med samma bolag (KLM), vilket kanske är det som är lockande? Oavsett så spar du ju väldigt många timmar på att slippa flyga från Luleå söderut samt att du slipper flygbyte i Stockholm också.

Eller så åker man direkt från Kallax till USA utan mellanlandning?
Xinpei
Xinpei

Inlägg av johan74 2nd maj 2016, 16:42

Sista platserna i lagbygget känns jäkligt viktigt nu...hittills har inte värvningarna imponerat snällt sagt, och han har ju lyckats pricka fel med fler än ett stjärnförvärv genom åren osten. Men bara upp till bevis nu och övertyga oss om din förträfflighet som sportchef.

johan74

Antal inlägg : 367

Inlägg av Dilox 2nd maj 2016, 16:48

johan74 skrev:Sista platserna i lagbygget känns jäkligt viktigt nu...hittills har inte värvningarna imponerat snällt sagt, och han har ju lyckats pricka fel med fler än ett stjärnförvärv genom åren osten. Men bara upp till bevis nu och övertyga oss om din förträfflighet som sportchef.

Det som är bra och som vi ska komma ihåg är ju att Osten varit bättre på att pricka rätt på spelare som inte ska vara stjärnor. Alltså doldisar, eller sådana som varit i bakgrunden. Han brukar hitta dom små guldkornen där. Kanske blir så även i år (Jag tänker på Falk, Rydahl och Amnér bland annat.)

Dilox

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 16:55

johan74 skrev:Sista platserna i lagbygget känns jäkligt viktigt nu...hittills har inte värvningarna imponerat snällt sagt, och han har ju lyckats pricka fel med fler än ett stjärnförvärv genom åren osten. Men bara upp till bevis nu och övertyga oss om din förträfflighet som sportchef.

Men samtidigt har Luleås ekonomi satt käppar i hjulet. Någon kontinuitet kunde man inte skaffa på grund av det ekonomiska läget och oftast blev det en stjärnvärvning som inte kunde få ut sin fulla rätt pga. att denne inte fick några lekkamrater av klass. Samtidigt fick även de guldkorn som Osten fått fram via Allsvenskan inte fått stanna länge eftersom Luleå inte kunde konkurrera med lag som Linköping som där ett tag dammsög sönder Luleå när det kom till att erbjuda löner och andra förmåner. Det är en helt annat ekonomisk situation i dagens Luleå så med tur kan Luleå (för första gången sedan Surovy, Renberg och Bartecko?) få en förstalina som faktiskt producera enorma mängder poäng? Drömmer fortfarande om den femman som skrapade ihop nästan 150p tillsammans.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Ferros 2nd maj 2016, 17:07

Xinpei skrev:
Ferros skrev:

Inte vet jag? Bor inte i Luleå. Onödigt att vara dryg utan anledning.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av Slapshot 2nd maj 2016, 17:19

Ferros skrev:
Xinpei skrev:
Ferros skrev:

Tror inte att det överhuvudtaget går direktflyg från Luleå till USA. Det har jag då missat i så fall.

Slapshot

Antal inlägg : 3294

Inlägg av NallePhu 2nd maj 2016, 17:25

Slapshot skrev:
Ferros skrev:
Xinpei skrev:
Ferros skrev:

Tror inte att det överhuvudtaget går direktflyg från Luleå till USA. Det har jag då missat i så fall.
Måste vara en sådandäringa nyhet åka till Americat........
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18671

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 17:31

Ferros skrev:
Xinpei skrev:
Ferros skrev:

Ursäkta om jag lät dryg. Var inte med meningen.

http://www.travellink.se/flyg/usa/new-york/new-york/flyg-lulea-new-york

Vet dock inte vilket flygföretag de behandlar. Flög med SAS direkt från Kallax till New york för tre år sedan men nu verkar de bara mellanlanda i Stockholm och sedan flyga direkt över därifrån.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Daddeh4724 2nd maj 2016, 17:47

Intressant med Zackrisson till Lugano... de har nu 6 st utlänningar varav Klasen är en av dem.
De har inte ändrat begränsningen om 4 utlänningar per lag vad jag vet, så man kan ju hoppas det innebär att Zacke ersätter Klasen som vill "hem" Smile

Daddeh4724

Antal inlägg : 28

Inlägg av johan74 2nd maj 2016, 17:54

Tänkte precis samma sak:-) hoppet ökar ju iaf.

johan74

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 17:57

Daddeh4724 skrev:Intressant med Zackrisson till Lugano... de har nu 6 st utlänningar varav Klasen är en av dem.
De har inte ändrat begränsningen om 4 utlänningar per lag vad jag vet, så man kan ju hoppas det innebär att Zacke ersätter Klasen som vill "hem" Smile

Kanske så att Mårtensson vill lämna? Zackrisson är en center och det är ju knappast Klasen. Dessutom lämnar ju Pettersson och Klasen är deras poängstarkaste spelare. För många frågetecken helt enkelt för att det ska kännas troligt att Klasen är påväg "hem".
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Daddeh4724 2nd maj 2016, 18:03

Xinpei skrev:
Daddeh4724 skrev:Intressant med Zackrisson till Lugano... de har nu 6 st utlänningar varav Klasen är en av dem.

Kanske så att Mårtensson vill lämna? Zackrisson är en center och det är ju knappast Klasen. Dessutom lämnar ju Pettersson och Klasen är deras poängstarkaste spelare. För många frågetecken helt enkelt för att det ska kännas troligt att Klasen är påväg "hem".

Haha du var tvungen att lägga till det jag undvek att delge Razz
Mest troligt 35-åriga Mårtensson som utöver FP lämnar ja, men tyckte forumet behövde lite optimism Smile

Daddeh4724

Antal inlägg : 28

Inlägg av johan74 2nd maj 2016, 18:04

Man behöver ju inte tänka sådär alls..

johan74

Inlägg av Xinpei 2nd maj 2016, 18:05

Daddeh4724 skrev:
Xinpei skrev:

Haha du var tvungen att lägga till det jag undvek att delge Razz
Mest troligt 35-åriga Mårtensson som utöver FP lämnar ja, men tyckte forumet behövde lite optimism Smile
'

Optimism visst men då ska det ju vara trovärdigt också. Wink

johan74 skrev:Man behöver ju inte tänka sådär alls..

Nej självfallet inte. Lag köper ju in centrar för att ersätta forwards varje dag... Wink
Xinpei
Xinpei

Inlägg av icemask 2nd maj 2016, 18:11

Xinpei skrev:

Arcobello uppges vara klar för Bern. T.J Brennan är väl en sådan spelare som dras till KHL.

icemask skrev:De värvningar som gjorts hittills och en orutinerad tränar trojka ger en oroskänsla inför kommande säsong !

Har vi en tränartrojka som kan få ett mediokert lag att spela över sin förmåga ?
Har vi matchvinnare i truppen som får jämna matcher att tippa över till vår fördel ?
Har vi individuell skickliga spelare som kan få spelet att fungera även om grundspelet är dåligt ?

Som det ser ut idag är väl inte svaret direkt ja på någon av frågorna, inte med samma självklarhet som fjolårets trupp !

Som det ser ut just nu så går vi in i årets säsong med fler osäkra faktorer än vi gjorde ifjol och det är ganska stora faktorer det handlar om, Snipers, Centrar, Tränarna !

De frågorna hade varit betydligt mer relevanta om det var Augusti idag men nu är det Maj. Så för tillfället behöver inte Luleå några matchvinnare i truppen (för att det är maj) utan det är i Augusti som dessa ska vara klara. Att kalla Luleås trupp idag för medioker är bara fel. Visst den är inte den bästa i ligan men samtidigt är den inte heller medioker. Allt är inte svart och vitt.

Dentos skrev:Okej, låt oss resonera lite nyktert. Jag ska lista de som lämnat/kanske lämnar och försöka se en ersättare till dem en efter en (Ska försöka vara hyfsat rimlig).

Micflikier--> Kolarik
Sylvegård--> Rydahl (Klar)
Petrell--> Antti Pihlström
Sigalet-->Cumiskey
Oskarsson--> Amnér (Klar)
Wallmark--> Olausson
Cehlarik--> Toolanen (Klar)
Rajala--> Junttila (Klar)
Ekarv--> Lundeström (Klar)
Sandström--> Sandström förlänger
Granström--> Falk (Klar)
Nagander--> Nässén (Klar)
Larsson--> Gustavsson (Klar)

Detta skulle ge oss följande:

Kolarik-Olausson-Sweatt
Pihlström-Lagacé-Harju
Junttila-Mastomäki-Hedman
Rydahl-Falk-Foppa
Fabbe

(Lundeström och Toolanen lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår.)

Cumiskey-Schira
Melart-Jaros
Mikkelson-Amnér
Sandström-Själin

(Nässén lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår)

Lassi
Gustavsson

(Masiello lånas ut till allsvensk klubb tills eventuella skador uppstår)

Ser i mina ögon inte alls för dåligt ut. Det är inte orimligt att det är en trupp som ser ungefär på det här sättet ut som det kommer bli till slut. Möjligtvis att Pihlström bör bytas ut mot någon mer poängstark pjäs i det bygge jag lagt upp. Kanske att Rajala får förlängt till en billigare peng. (Jag drömmer självklart om att Klasen ska ta den platsen men jag tror inte det är aktuellt redan i år)

Man kan inte ersätta alla spelare som lämnat eftersom man hade en överfull trupp förra säsongen. Antti Pihlström vill jag inte ha i närheten av Luleå. Är dyr och presterar knappt någonstans. Kolarik skulle jag gärna se i Luleå. Målskytt snabb och teknisk. Står dessutom utan kontrakt. Frågan är om han inte snappas upp av ett annat NLA lag med tanke på att han ändå gjorde en bra säsong senast. Skulle Cuminskey värvas in så är det absolut inte som en ersättare för Sigalet utan för att vässa på poängskörden hos backarna. Annars ser jag egentligen inget mer fel med din kommentar... Att den sedan inte är trolig behöver jag inte egentligen skriva eftersom jag tvivlar att du menar det mer än som rent önsketänkande. Wink

Snikne Ville skrev:
Number 69 skrev:Jag skulle gissa det blir max två till (+ eventuellt Sandström).
Min teori är man att storsatsade ifjol (20års jubileum och allt) och att man har skalat ner den ekonomiska kostymen till i år.
Man kan fortfarande påstå att det går lika mycket till spelarlöner denna som nästa säsong då de extra minecraft-pengarna gick till sign-on...
Därför är det bättre jämföra med fjolårets spelartrupp.
Alltså:
Wallmark -> Falk (defensiv prio, Masto flyttas upp ett hack)
Sigalet -> Amner
Granström->Junis
Sylvegård->Rydahl
Flicks->Juntila
Rajala->?
Petrell->?
Tror det ligger mycket i det du är inne på. Jag skrev det inför säsongen att känslan var att man drog ut choken fullt inför 20-årsjubileet och att jag egentligen var mot den typen av "all in för en sässe" satsningar. Sen har ju Enbom mer eller mindre bekräftat det med sina uttalanden om att man fått jobba med ekonomin denna säsong med att det ser bättre ut för den kommande. Kanske låg mer i Helbers lönelista än vad man ville tro..

Med tanke på att Helber fick kritik från i stort sett varenda håll för den "ekonomiska analysen" så tvivlar jag att han hade många rätt. Att Luleå var i toppen av löneligan betvivlar jag inte men att de skulle vara överlägset högst är ju inte troligt.

Rönken skrev:Hur är det egentligen med sign-on? Till exempel i Micflikiers fall, inte omöjligt att han fick sign-on. Men hur blir det nu när han bröt kontraktet? Betalar man sign-on inför varje säsong eller en stor klumpsumma första året?

Sign-on är precis som det låter på namnet. Du får en klumpsumma vid påskrift.

1. Det är Brynäsfans du talar om. 2. Att kalla Djurgårdens värvningar för "hemska" bevisar bara att du valt att citera någon som inte riktigt vet vad han yttrar sig om och 3. Det är ganska ironiskt att man faktiskt jublar över att Thorell är klar. En spelare som knappt platsat tidigare och är en enorm chansning. Dessutom så har Luleå betydligt mer ekonomiska muskler än BIF. Så i slutändan kan de skratta hur mycket de vill. De kommer inte att få i närheten av lika slagkraftigt lag som Luleå. Så ignorera vad de skriver.

Snikne Ville skrev:Jämfört med Brynäs är jag inte det minsta oroad. De skall alltså ersätta bl a Rödin. Lycka till.

De ska även ersätta Scott och Samela. Vi snackar alltså 91p som ska ersättas med en mindre lönebudget än tidigare år och då spelade antagligen Rödin inte för den högsta lönen direkt (37,39 och 15p).

Puckad skrev:
Rönken skrev:Blir Sweatt helt återställd är det ett "nyförvärv" bara där. Om man sedan tar in en stadig förstacenter och ersätter Micflikier samt en till vid av god klass är det ändå rätt skapligt.
Japp, vore man inte norrbottning så vore det alldeles för tidigt för att ge upp.
Ville mest belysa att det finns ett antal frågetecken att räta ut. Fast andas kan man ju göra.

lite OT, är det någon som har koll på när Sweatt skadade sig? Hände något under hösten eller hade han känningar när han kom? (Inte frågat utifrån någon ilska om mörkning och annat tjafs.)

Med tanke på att han spelade 8 matcher innan han "skadade" sig så hände antagligen något efter ett tag i Luleå.
Läs gärna ordentligt vad jag har skrivit så slipper du upprepa det jag skriver, sluta lägga saker i ditt svar som inte finns i det jag skriver, Jag vet att det är Maj och inte Augusti nu och därför har jag formulerat min text därefter och ställer mina frågor när jag vill och inte när du tycker de ska ställas !
Läs om Läs rätt !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Kraftkung 2nd maj 2016, 19:11

Alltså man skäms fanimej för vissa utav er "Lulefans" som spyr galla och slänger skit på varandra.. Det passar inte med sånt snack här inne! Evil or Very Mad
Kraftkung
Kraftkung

Antal inlägg : 169

Inlägg av Rönken 2nd maj 2016, 22:59

Niclas Andersen - något för Luleå? Visserligen ser jag helst en riktigt duktig pp-back men skulle inte förvåna om Osten hugger lite på Andersen. Utgående kontrakt i AHL läste jag precis på Norran. Brynäs lär väl ha svårt att slanta? Frågan är om det är väl spenderade pengar för Luleå bara.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Jonken 2nd maj 2016, 23:17

Rönken skrev:skulle inte förvåna om Osten hugger lite på Andersen.
Ligger tyvärr inte i nuvarande Ost-linje: Det är grått med ett ton rutin som gäller! Mertzig borde ju vara ledig. GRYM PP-back när det senast begav sig för Luleå Hockey!

-Hugg Lasse! -Hugg! Sleep
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7062

Inlägg av Wolfhunter 2nd maj 2016, 23:22

Ja tänk. Vi gör toppresultat på toppresultat med Osten vid rodret och ändå blir en del aldrig nöjd...

Wolfhunter

Antal inlägg : 1285

Inlägg av johan74 2nd maj 2016, 23:26

Toppresultat!! Allt är ju relativt:-)

johan74

Inlägg av Nr10 2nd maj 2016, 23:30

Nja känns väl inte som en kille som Luleå behöver just nu. Ganska dyr förmodligen och tröttnar väl på att bo här efter 1-2 år som majoriteten av alla spelare som kommer utanför Norrbotten. Det finns dock inte så många offensiva backar med koppling till Norrbotten (är såklart inget måste, men alltid bättre)
Den som jag kommer på just nu är Fransson, Kukan och Näkyvä som håller klass.
Faggerudd tror jag kommer ta stora steg nästa säsong i Finland och har en känsla av att vi kommer få se han i en Luleå tröja igen.

Tuukka Mäntlya? Är han för gammal? Han spelar ju vm och landskamper med Finland år efter år så han håller ju klass åtminstone, men frågan är hur länge till och är det värt att satsa på?

Nr10

Antal inlägg : 110

Inlägg av Nr10 2nd maj 2016, 23:46

Kraftkung skrev:Alltså man skäms fanimej för vissa utav er "Lulefans" som spyr galla och slänger skit på varandra.. Det passar inte med sånt snack här inne! Evil or Very Mad
Känner samma

Nr10

Antal inlägg : 110

Inlägg av Xinpei 3rd maj 2016, 05:00

johan74 skrev:Toppresultat!! Allt är ju relativt:-)

Sett till ekonomisk förutsättning är det väl inte så långt ifrån sanningen? DÅ räknar jag inte med förra året utan åren före.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Niinimaa 3rd maj 2016, 07:01

En sån back som Mikko Mäenpää då? Men han kanske har kontakt nästa säsong

Niinimaa

Antal inlägg : 233

Inlägg av Xinpei 3rd maj 2016, 09:17

Niinimaa skrev:En sån back som Mikko Mäenpää då? Men han kanske har kontakt nästa säsong

Kräver dock en defensivt stark och snabb back bredvid sig. Han har dessutom kontrakt nästa säsong.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av Redbear 3rd maj 2016, 12:42

Vagt rykte på Twitter:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11057

Wink
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6780

Inlägg av Urken 3rd maj 2016, 12:45

Bra stats i AHL, även om de dalat en del på slutet. Hans +/- verkar dock inte vara något att hänga i taket. Synd att den inte går att få med i denna embed.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Urken 3rd maj 2016, 12:48

Fast om man kikar på övriga i laget så har inte de heller någon speciellt vacker +/-.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av hokkzorz 3rd maj 2016, 12:50

Ser hyggligt ut, att statsen dalat lite kan bero på flera saker, att han har blivit sämre (tror jag inte), att hålla på och hatta mellan AHL/NHL ger ju knappast en ideal situation, om man flyttas upp och ner, olika kedjekompisar, annan roll i NHL kontra AHL. Plus ett lagbyte oxo under säsong. Ser bra ut tycker jag, skulle vart kul å se tekningsstatistik oxo.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Xinpei 3rd maj 2016, 12:57

Redbear skrev:Vagt rykte på Twitter:

Wink
Verkar passa in i Ostens filosofi. Minns när denna kille var extremt eftertraktad i draften förett antal år sedan.
Xinpei
Xinpei

Inlägg av KaptenBlodskelett 3rd maj 2016, 13:08

Redbear skrev:Vagt rykte på Twitter:

Wink
Han följer en massa Luleå-fans, men det sägs att han bara jagar fler följare.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av Dustin 3rd maj 2016, 14:10

Det gnälls på Andreas Falks dalande poängkurva men vad har inte Boychuk? Nu är han öht inte ens aktuell men ändå.

Dustin

Antal inlägg : 7178

Inlägg av Bamsefar 3rd maj 2016, 14:16

Määk skrev:Det gnälls på Andreas Falks dalande poängkurva men vad har inte Boychuk? Nu är han öht inte ens aktuell men ändå.
Jo men visst kan vi väl det , gnäll , gnäll o s v. Den stora skillnaden är väl att Falk ska spela i Luleå medans Boychuk är väl extremt mera tveksamt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Dilox 3rd maj 2016, 14:19

Boychuck följer typ alla lag och alla spelare, samt fans i alla jävla världens ligor så det är nog bara att glömma. I alla fall efter rykten baserat på Twitter.

Dilox

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet