2016-02-27, SHL-omgång 48, Djurgården - Luleå

+36
NilsOskar
Lajon
kokostrollet
Kallepedal
Mr Bister
icemask
HarryHaffa
Tigerman
Homer96
Qirren
Pajala
PM
stormvägen
Myrman
Kato
Redbear
Bamsefar
delphi
NallePhu
Lars158
Mange
GLHF
Jonken
amarule
pingu
Slapshot
Lasse Proppmätt
hokkzorz
FruktHamster
Puckad
Diktatorn
Dentos
Kapten Haddock
Urken
Rönken
Admin
40 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2016-02-27, SHL-omgång 48, Djurgården - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-02-27, SHL-omgång 48, Djurgården - Luleå

Inlägg av icemask sön 28 feb 2016, 09:47

Det är i Delfinens väggar det sitter !
När en lirare kliver in i Luleås oklädningsrum så kommer brunkaren, sarggrävaren, snedskjutaren fram i dem !
Det är själen i luleå, vi knyter näven i fickan och går vidare !

P.S Pajala är ju avkomma i rakt nedstigande led från den förste hockeyspelaren i Norrbotten, visste ni inte det ?

Deras motto är : gör int nå om man missar mål, hoppas bara det finns en sarg som stoppar puckjäveln !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Till överst på sidan Gå ner

2016-02-27, SHL-omgång 48, Djurgården - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-02-27, SHL-omgång 48, Djurgården - Luleå

Inlägg av Rönken sön 28 feb 2016, 09:50

icemask skrev:Det är i Delfinens väggar det sitter !
När en lirare kliver in i Luleås oklädningsrum så kommer brunkaren, sarggrävaren, snedskjutaren fram i dem !

P.S Pajala är ju avkomma i rakt nedstigande led från den förste hockeyspelaren i Norrbotten, visste ni inte det ?

Deras motto är : gör int nå om man missar mål, hoppas bara det finns en sarg som stoppar puckjäveln !

Hehe bounce

Synd att det blir så svårt att vinna något bara.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av icemask sön 28 feb 2016, 10:00

Rönken skrev:
icemask skrev:Det är i Delfinens väggar det sitter !

Hehe bounce

Synd att det blir så svårt att vinna något bara.
Det är ju grejen med det hela, vi går inte hela vägen, knyter näven i fickan och skyller på tränare, sportchef, sommarträning, spelare mm, men nästa höst så lever vi upp på forumet, på läktare och arbetsplatser
NU JÄVLAR I ÅR SÅ VINNER VI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

IT´S HOCKEY AT IT´S BEST
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Bamsefar sön 28 feb 2016, 10:23

Sportchefen #2 skrev:Det är sorgligt att se ett lag som värvar in offensiv spets men som inte har kunnande/ambition att utnyttja den.
Så sjukt less på att se systematiska dumpningar för att minimera alla risker, så sjukt less att se backar lägga ned pucken i rundeln till motståndaren i stället för att vårda och behålla inom laget.  
Luleå lever på ett starkt försvar och en fantastisk målvakt. Men var det verkligen det som var tanken när vi satsade? Ett lag som med få undantag gör 2 eller högst 3 mål...
Då fanns det mycket pengar att spara. Med Rönken/Bulan-hockey hade man kunnat uppnå nästan samma resultat med ett gäng allsvenska spelare med rätt skallar.
En hårt jobbande men spelmässigt begränsad forward som Granström är förstecenter (!). Det säger mycket.
Jag lider med Rajala och Sweatt och undrar hur de trivs i den här klubben?
Nu hittar dock Luleå sätt att vinna och min tanke runt det är att tränarna trots allt fått ihop gruppen. Det kan räcka till 6-7 matcher i semi men om Lassi går sönder eller sviktar kan det lika gärna ta slut i kvarten.
Lite större marginal än så hade man nog kunnat kräva med alla Minecraftmiljoner som plöjts ned.
Nästa säsong kommer Bulan tillbaka. Då kan alla brunkarromantiker här på forum glömma Petrell. Förhoppningsvis får vi in en förstecenter (gärna bättre än Scott), en spelande back och behålla både Wallmark och Rajala.
Det "finliret"  startade vi säsongen med,  gick ju sådär,  tills vi blev tvungna att återvända till hederlig gammaldags Luleå hockey försvarsspel. Av en enkel anledning,  vi har värvat in offensiv forwardsspets men backar för ordinarie försvarsspel. Den kombinationen resulterade i att haj o raj-raj kunde göra sina poäng men förlora matcherna,  när vi återgick till försvarsgrunderna försvann dessa herrar in i dimman men vi vann matcher. Så,  den stora frågan är,  hur skall vi ha det?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Lasse Proppmätt sön 28 feb 2016, 10:53

Sportchefen #2 skrev:Det är sorgligt att se ett lag som värvar in offensiv spets men som inte har kunnande/ambition att utnyttja den.
Så sjukt less på att se systematiska dumpningar för att minimera alla risker, så sjukt less att se backar lägga ned pucken i rundeln till motståndaren i stället för att vårda och behålla inom laget.  
Luleå lever på ett starkt försvar och en fantastisk målvakt. Men var det verkligen det som var tanken när vi satsade? Ett lag som med få undantag gör 2 eller högst 3 mål...
Då fanns det mycket pengar att spara. Med Rönken/Bulan-hockey hade man kunnat uppnå nästan samma resultat med ett gäng allsvenska spelare med rätt skallar.
En hårt jobbande men spelmässigt begränsad forward som Granström är förstecenter (!). Det säger mycket.
Nu hittar dock Luleå sätt att vinna och min tanke runt det är att tränarna trots allt fått ihop gruppen. Det kan räcka till 6-7 matcher i semi men om Lassi går sönder eller sviktar kan det lika gärna ta slut i kvarten.
Lite större marginal än så hade man nog kunnat kräva med alla Minecraftmiljoner som plöjts ned.
Nästa säsong kommer Bulan tillbaka. Då kan alla brunkarromantiker här på forum glömma Petrell. Förhoppningsvis får vi in en förstecenter (gärna bättre än Scott), en spelande back och behålla både Wallmark och Rajala.

Har nog mer med att Harju ska MÅSTE vara i första linan tror jag
Och vem ska han då ha som C bredvid sig Walle det är slöseri samma med Lagace..

Jag tycker f.ö förste centerfrågan är väldigt gammaldags vi spelar inte styrspel så mycket numera eller har burskydd inför varje uppspel.

Annars hade ju Walle el Lagace varit det givna valet som förste C..

Jag tycker inte alls att kedjan med Lagace Rajala Sweatt har nån kemi nu har dom fått prova på några matcher utan att det klickat.
Flytta på någon av kantspelarna och sätt in en som kan bereda väg och stå¨framför mål och skymma varför inte Petrell el Sylle..

Eller testa Walle som C eller Masto nåt måste göras för att få igång dom men jag tror helt enkelt inte att dom ska vara i samma lina så det bästa vore att sära på Rajala/Sweatt..

Problemet är ju att vi dumpar alldeles för mycket när vi går in i anfallszonen men jag är tämligen övertygad om att forwards får göra vad dom vill så då är det ju inte själva spelsystemet som är problemet utan spelarna själva..

Hur många ggr har vi inte sett Rajala gå ifrån en målchans för att han inte vill in i gröten framför mål?
Nu uppträder dessutom Sweatt likadant Harju med ja hela jädra laget vill inte in och kriga dom vill inte heller åka skridskor så dom är helt slut efter varje byte..

Vad gäller gruppen så har dom haft bra stämning från dag 1 och även under den tunga höstren..

Tror mer det handlar om vad man har för KRAV på varandra
I Skaik t.e.x kommer du inte undan med att glida omkring Harju Rajala Sweatt m.fl hade bänkats eller t.o.m sålts efter ett par matcher i den föreningen..
Kolla ryssen Kabanov som dom värva förra året som var ett "problembarn" dom fick verkligen kämpa med han för att få in han i deras "tänk"
Och för att få speltid var han tvungen att underkasta sig spelfilosofin vilket han gjorde hyfsat bra men han trivdes nog aldrig riktigt i den miljön där det ställs oerhörda krav på att man utför sitt jobb och mer därtill varje träning varje match varje byte mm,
Han gjorde trots allt Abbott nivå i poäng skörd men är han kvar i föreningen?

Nej han stack till KHL där har han spelat 8 matcher och står på 0 poäng kanske är han skadad?
Han skulle vi ha värvat så vi hade fått en till att skälla på Smile
Det hade vart klockrent med våran filosofi numera..
Manana hockey i slow motion fart

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2144

Inlägg av Pajala sön 28 feb 2016, 20:10

Kallepedal skrev:Fan Pajala, kan du aldrig komma med något bra om Luleå. Ibland blir det rent komiskt att läsa dina kommentarer. Att Djurgården har varit bättre idag håller jag med om men har du någonsin under match skrivit att Luleå är bättre? För visst har vi dominerat vissa matcher utan att du ens har kommit med en positiv kommentar. Du måste vara urtypen av en bitter norrbottning.
Jag hör av mig när jag ser något bra från Luleås sida, du får nog vänta några år på mitt svar  Surprised ok
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18787

Inlägg av Kallepedal sön 28 feb 2016, 20:22

Pajala skrev:
Kallepedal skrev:Fan Pajala, kan du aldrig komma med något bra om Luleå. Ibland blir det rent komiskt att läsa dina kommentarer. Att Djurgården har varit bättre idag håller jag med om men har du någonsin under match skrivit att Luleå är bättre? För visst har vi dominerat vissa matcher utan att du ens har kommit med en positiv kommentar. Du måste vara urtypen av en bitter norrbottning.
Jag hör av mig när jag ser något bra från Luleås sida, du får nog vänta några år på mitt svar  Surprised ok
Nog förstår jag att du anser att Luleå inte är bra. Men det som förbryllar mig är att du ofta ser när motståndarna är bra men aldrig när Luleå spelar bra.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427

Inlägg av Sportchefen #2 sön 28 feb 2016, 22:08

Bamsefar skrev:
Det "finliret"  startade vi säsongen med,  gick ju sådär,  tills vi blev tvungna att återvända till hederlig gammaldags Luleå hockey försvarsspel. Av en enkel anledning,  vi har värvat in offensiv forwardsspets men backar för ordinarie försvarsspel. Den kombinationen resulterade i att haj o raj-raj kunde göra sina poäng men förlora matcherna,  när vi återgick till försvarsgrunderna försvann dessa herrar in i dimman men vi vann matcher. Så,  den stora frågan är,  hur skall vi ha det?

Vadå hur ska vi ha det? Jag är mycket medveten om allt detta och förstår varför spelet ser ut som det gör eftersom det handlar om att ta poäng. Vinna matcher. Men sorgligt är det, att man inte lyckats bättre än så med en sån påse pengar.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 940

Inlägg av pingu sön 28 feb 2016, 23:20

Rajala och Harju kunde byts mot producerande spelare som även jobbar klart situationer men nu är det som det är så vill dom inte göra jobbet så upp på läktaren med dom.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av nummer 17 mån 29 feb 2016, 09:30

pingu skrev:Rajala och Harju  kunde byts mot producerande spelare som även jobbar klart situationer men nu är det som det är så vill dom inte göra jobbet så upp på läktaren med dom.

Harju jobbar absolut klart dom defensiva situationerna numera, delvis därför offensiven är trubbig då han fokar stenhårt på defensiven. Rajala däremot fuskar och det gör även Sylle, Cehlarik och Lagace. Jag tycker att det ofta utses en eller ett par syndabockar ut deras brister pekas ut och uppförstoras gång på gång även när dom jobbat bort bristerna. Denna säsong är det t.ex Harju som bespottas på ett sätt som han verkligen inte gör sig förtjänt av.

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av Bamsefar mån 29 feb 2016, 23:34

Så skuggan lade upp det instrumentella taktiska spelet mot diffona . Hmmmm.

LULEÅ/ISHOCKEY Mot Djurgården gjorde Luleå Hockey en taktisk förändring.
Nu berättar Joakim Fagervall om draget.
– Vi ville testa det inför det som komma skall, säger han.
Dela Tweeta
Inför Luleå Hockeys bortaturné mot Karlskrona och Djurgården kom beskedet att Karl Fabricius är redo för spel igen – och med assisterande kaptenen tillbaka har Luleå 14 etablerade forwards att tillgå.

Då öppnade också assisterande tränaren Stefan "Skuggan" Nilsson för att man kan matcha laget med 14 forwards och sex backar istället för med 13 forwards och sju backar.

LÄS MER: Luleå öppnar – för ett taktiskt forwardsdrag

Mot Djurgården ställde man också upp på det sättet som "Skuggan" flaggade för innan avresan söderut.

Nu berättar huvudtränaren Joakim Fagervall om testet.

– Det är svårt att analysera så där. Vi fick användning av alla ganska mycket men tyvärr blev det mer istid på boxplay-spelarna än vad det blev på övriga, så det var några som hade lite knackigt med istid, säger Fagervall innan han berättar varför de ställde upp med 14 forwards på Hovet:

– Det var mer för att det var ett sånt före i den matchen, vi skulle forechecka och åka jäkligt mycket skridskor. Vi ville testa det inför det som komma skall.

Kommer ni att använda det fler gånger?

– Svårt att säga, svårt att säga. Det blir från match till match.

Det beror på vad det blir för före...

– Exakt. Så är det, absolut.
Jimmy Stålnacke
Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av Bamsefar mån 29 feb 2016, 23:36

nummer 17 skrev:
pingu skrev:Rajala och Harju  kunde byts mot producerande spelare som även jobbar klart situationer men nu är det som det är så vill dom inte göra jobbet så upp på läktaren med dom.

Harju jobbar absolut klart dom defensiva situationerna numera, delvis därför offensiven är trubbig då han fokar stenhårt på defensiven. Rajala däremot fuskar och det gör även Sylle, Cehlarik och Lagace. Jag tycker att det ofta utses en eller ett par syndabockar ut deras brister pekas ut och uppförstoras gång på gång även när dom jobbat bort bristerna. Denna säsong är det t.ex Harju som bespottas på ett sätt som han verkligen inte gör sig förtjänt av.

Då ser du nog på Harjus spel i def zon med inte riktigt samma ögon som en annan.
Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av nummer 17 tis 01 mar 2016, 08:35

Bamsefar skrev:
nummer 17 skrev:

Då ser du nog på Harjus spel i def zon med inte riktigt samma ögon som en annan.

Då backar jag upp min åsikt med fakta. Harju har gått från -9 till +/- 0. Detta under tiden som han enligt mig snäppat upp defensiven ordentligt, endast Schira och Mikkelsson som haft liknande utveckling gällande +/-. T.ex Grana som spelar med Harju har gått från -6 till -2 under samma tid. Åsikt+fakta=trovärdigt.

nummer 17

Inlägg av nummer 17 tis 01 mar 2016, 09:25

nummer 17 skrev:

Harju jobbar absolut klart dom defensiva situationerna numera, delvis därför offensiven är trubbig då han fokar stenhårt på defensiven. Rajala däremot fuskar och det gör även Sylle, Cehlarik och Lagace. Jag tycker att det ofta utses en eller ett par syndabockar och deras brister pekas ut och uppförstoras gång på gång även när dom jobbat bort bristerna. Denna säsong är det t.ex Harju som bespottas på ett sätt som han verkligen inte gör sig förtjänt av.

nummer 17

Inlägg av Tigerman tis 01 mar 2016, 14:38

Jag håller helt med nummer17. Harju är klart godkänd i defensiven numera, jag skulle nästan våga påstå att han är en av de i laget som jobbar hårdast på den punkten. Folk har en förmåga att se enskilda händelser som bekräftar deras åsikt men blundar för allt som händer däremellan, och det har drabbat Harju här. Misstag som han gör uppmärksammas medan andras glöms bort.

Hans produktion framåt är däremot något haltande, där kan man möjligen ha synpunkter.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Bamsefar tis 01 mar 2016, 14:56

Huruvida han skulle vara den hårdast jobbande defensiva forwarden i Luleå kan man fundera över, Tyvärr har jag en annan åsikt, ja hans + har ökat , vilket de flestas har gjort under vår fantastiska vinststreak, och ja, jag ser de enstaka händelser då han varit en direkt orsak till mål i baken, för övrigt anser jag att han inte skall ha beröm för att han gör sitt jobb, det jobb som alla som spelar i Luleå skall göra.

Men som Tigerman så förtjänstfullt visat , så är han inne på lika många baklängesmål som mål framåt vilket idag , efter den vinsttreaken vi haft får anses anmärkningsvärt med tanke på hans kompetens.

Nu är det inte så att jag anser att Harju skall sparkas eller bänkas , ingen hade varit gladare om han kombinerat sitt nyfunna intresse för defensivt arbete med en ngt hyfsad produktion vilket är hans huvudsakliga anställningsformula, men så är inte fallet.

Så, jag tror fortfarande att han skulle kunna dra nytta av Fabbes o Foppas hårda arbete i off zon, de skapar ytor nära mål genom att dra med sig oppositionen, där skulle en presumtiv måltjuv som Harju kunna kapitalisera ordentligt, varför inte pröva han där o få det att lossna.
Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet