Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

+88
Qirren
Blinders
Lehto
wilmus2007
lhffan
RSD555
oggskar
Lillajag
Jygge80
Jokerman
Forslund
NeedforX
rasbiologen
GustenA
Nr10
LubosC
Admin
GLHF
Groggen79
farre
Hankburger
Grimster
CKa
pelle
NallePhu
Kraftkung
tibet
Rönken
Puckad
Ferros
Anthrax
Norrlandstoken
Jonken
JayDee
Monco
Dustin
Pajala
Mr Bister
NilsOskar
Kallepedal
Norlin
Dalle
Hedanders
MrA
nummer 17
ski3r
Murveln
Donowitz
Björnkäften
hokkzorz
pingu
Ivanhoe
ezz
KaptenBlodskelett
Zeth
Lulefan
Tigerman
Sundance Kid
Kocur
Micke80
Wolfhunter
icemask
FruktHamster
Slapshot
HarryHaffa
Bamsefar
BodenSwe
Lasse Proppmätt
Tony Moore
Lajon
Urken
kokostrollet
LulefanGBG
Davidoff
Vexet
amarule
Redbear
Rakapuckar
Kapten Haddock
Sir Prozac
stormvägen
Snikne Ville
Lars158
Old Brooklyn
LuleåWinston
Kagen
JuniorX
92 posters

Sida 16 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 16 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av RSD555 tis 01 maj 2018, 16:12

Määk skrev:
Lillajag skrev:
RSD555 skrev:
Lillajag skrev:
Hankburger skrev:
NallePhu skrev:
Hedanders skrev:Dennis Everberg ryktas bort från Neftekhimik Nizhnekamsk i KHL. Kan det vara vår ytter?

Har väl sagt att utomlands är huvudspåret tidigare men vi har ju hakat in honom tidigare...

Hade ju verkligen varit spets!!!
För vilka pengar då??

Pengar som eventuellt frigörs om man blir av med Mikkelson och Johnston? Ser det som ganska icke troligt men drömma får man väl? Smile

EG är fan inte gratis, nästan så att han själv tar upp Johnstons och Mikkelsons sammanlagda lön och lönebudgeten för 18/19 är redan beräknad utifrån att Mikkelson å Johnston försvinner utan att vi ska behöva betala allt för stora summor för detta.

Hishon, Falk, Hedman och Rydahls löner räcker till EGs lön och Lundis höjning

Nja deras löner går väl mer till Connolly, Lindkvist, ny winge och att Berglund och Kovacs ska ha betalt hela säsongen istället för typ halva.

Emanuelsson bröderna och framför allt Einar spelar på dyrare kontrakt nästa säsong. Engsund lär också kosta betydligt mer och är rätt säker på att Jalvanti fått ett bättre kontrakt efter en fin säsong.

Dom kostnaderna täcks av en liten ökning i spelarbudget. Engsund får nog inte "betydligt" mer när det gäller totala budgeten. Det är i så fall kaffepengar i sammanhanget.

RSD555

Antal inlägg : 721

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 16 Empty asd

Inlägg av Dustin tis 01 maj 2018, 17:55

RSD555 skrev:
Määk skrev:
Lillajag skrev:
RSD555 skrev:
Lillajag skrev:
Hankburger skrev:
NallePhu skrev:
För vilka pengar då??

Pengar som eventuellt frigörs om man blir av med Mikkelson och Johnston? Ser det som ganska icke troligt men drömma får man väl? Smile

EG är fan inte gratis, nästan så att han själv tar upp Johnstons och Mikkelsons sammanlagda lön och lönebudgeten för 18/19 är redan beräknad utifrån att Mikkelson å Johnston försvinner utan att vi ska behöva betala allt för stora summor för detta.

Nja deras löner går väl mer till Connolly, Lindkvist, ny winge och att Berglund och Kovacs ska ha betalt hela säsongen istället för typ halva.

Emanuelsson bröderna och framför allt Einar spelar på dyrare kontrakt nästa säsong. Engsund lär också kosta betydligt mer och är rätt säker på att Jalvanti fått ett bättre kontrakt efter en fin säsong.

Dom kostnaderna täcks av en liten ökning i spelarbudget. Engsund får nog inte "betydligt" mer när det gäller totala budgeten. Det är i så fall kaffepengar i sammanhanget.

Källa till ökningen av spelarbudgeten? Eller är det en spekulation?

Dustin

Antal inlägg : 7176

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 16 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av RSD555 ons 02 maj 2018, 10:39

Määk skrev:
RSD555 skrev:
Määk skrev:
Lillajag skrev:
RSD555 skrev:
Lillajag skrev:
Hankburger skrev:

Källa till ökningen av spelarbudgeten? Eller är det en spekulation?

Varken eller. Ett mellanting. Men en viss flexibilitet i budgeten finns alltid. Speciellt nu med nya tv-avtalet. Blir dock ingen markant höjning. Skulle i så fall vara för spelare som Klasen.

RSD555

Inlägg av Lillajag ons 02 maj 2018, 13:21

Hankburger skrev:
Lillajag skrev:
Hankburger skrev:
NallePhu skrev:
Hedanders skrev:Dennis Everberg ryktas bort från Neftekhimik Nizhnekamsk i KHL. Kan det vara vår ytter?

Har väl sagt att utomlands är huvudspåret tidigare men vi har ju hakat in honom tidigare...

Hade ju verkligen varit spets!!!
För vilka pengar då??

Det där är väldigt likt ett påstående. Har du belägg för det? Att EG inte är gratis är nog de flesta medvetna om men Johnston och Mikkelson är i sig inte billiga spelare och att det skulle krävas att båda lämnar för att EG ska in ser jag inte som direkt troligt. En absolut men inte båda två.

Lite koll på lönenivån hos vissa spelare har jag. Mikkelson å Johnston ligger båda i trakterna kring 150, sammanlagt 300 i månaden medans EG själv ligger närmare 250. Styrman är delvis resultatet av EG, blir alltså EG och Styrman för samma pengar som Mikkel, Johnston!

Lillajag

Antal inlägg : 737

Inlägg av RSD555 fre 04 maj 2018, 01:32

Tror Johnston hade en ganska bra sign-on utöver det.

Har inga källor alls på det men vore tjänstefel att inte ge sån då det är så skattemässigt fördelaktigt.

Samma sak när Falk värvades. Sign-on är en skattemässig förmån för att svenska lag ska kunna konkurera med alpländernas löner. Om inte Luleå använde sig av den möjligheten när Falk värvades är det nästan brottsligt tjänstefel.

RSD555

Inlägg av RSD555 fre 04 maj 2018, 01:55

Har försökt sätta mig in i det med sign-on bonus men inte fått grepp om reglerna. Verkar som om man kan sätta halva lönen där och Johnston skulle i så fall vara nära EG i lön.

Johnston värvades som försteback med nhl-meriter och tror inte 150k räcker då. Tror även att Mikkel snarare låg runt 175 k totalt.

Men det är bara spekulationer.

RSD555

Inlägg av Lillajag fre 04 maj 2018, 08:52

RSD555 skrev:Har försökt sätta mig in i det med sign-on bonus men inte fått grepp om reglerna. Verkar som om man kan sätta halva lönen där och Johnston skulle i så fall vara nära EG i lön.

Johnston värvades som försteback med nhl-meriter och tror inte 150k räcker då. Tror även att Mikkel snarare låg runt 175 k totalt.

Men det är bara spekulationer.

Sign-on handlar bara om att man betalar ut delar av lönen i förskott och detta gör man bara med spelare från annat land vilket då gör att inkomsten räknas i det land dom kommer ifrån och man slipper därmed sociala och arbetsgivaravgifter. Detta innebär en lägre kostnad för klubben, det innebär att spelaren får en klumpsumma på t.ex halva lönen men i slutändan kostar inte spelaren klubben nåt mer. Så en spelare från t.ex nordamerika kan ha fått 900 tusen (12x75.000) i en klumpsumman innan han kom hit och resterande 900 tusen uppdelat på 75.000 i månaden under 12 månader, detta ger en månadslön på 150 och en årslön på 1.8 där Luleå bara betalar avgifter på hälften och därmed sparar typ 150 tusen.

Lillajag

Antal inlägg : 737

Inlägg av Old Brooklyn fre 04 maj 2018, 09:04

Vad gäller Gustafsson så är de sumor jag hört strax under 300 k i månaden och en stor del av dessa pengar i sign on.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633

Inlägg av icemask fre 04 maj 2018, 14:54

Mikkel värvades trots allt från allsvenskan, jag tror inte han tjänar så bra, möjligt att han haft nån typ av prestationsbaserat kontrakt som ev ökat i värde !?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Dustin fre 04 maj 2018, 15:02

icemask skrev:Mikkel värvades trots allt från allsvenskan, jag tror inte han tjänar så bra, möjligt att han haft nån typ av prestationsbaserat kontrakt som ev ökat i värde !?

Mikkelsson värvades från NHL/AHL, spelade dock bara AHL-matcher säsongen innan han kom till Luleå. Däremot spelade han i Västerås under lockouten. Hade fina meriter och antagligen ett bra kontrakt. Som Osten sedan förlängde.

Dustin

Antal inlägg : 7176

Inlägg av icemask fre 04 maj 2018, 15:24

Määk skrev:
icemask skrev:Mikkel värvades trots allt från allsvenskan, jag tror inte han tjänar så bra, möjligt att han haft nån typ av prestationsbaserat kontrakt som ev ökat i värde !?

Mikkelsson värvades från NHL/AHL, spelade dock bara AHL-matcher säsongen innan han kom till Luleå. Däremot spelade han i Västerås under lockouten. Hade fina meriter och antagligen ett bra kontrakt. Som Osten sedan förlängde.
Jag tackar för rättelsen, så då kunde jag kolla vad han tjänade i AHL ca 100000/månad på ett utgående kontrakt, så jag tror inte han tjänade så mycket mer men LHF erbjöd en stabil tillvaro istället för att kuska runt i AHL !
icemask
icemask

Inlägg av Hankburger tor 17 maj 2018, 18:28

Luleå går mot ett plusresultat i år.

http://www.nsd.se/sport/100-hockey/sa-gjorde-lulea-hockey-for-att-radda-arets-budget-nm4834913.aspx
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433

Inlägg av Tony Moore tor 17 maj 2018, 19:07

av Tony Moore i 26th mars 2018, 20:14
Fruktpengarna är 10 mkr x 10 år, summa 100 mille. Enda kravet är att det går till spelartruppen.
Tony Moore skrev: av Tony Moore i 26th mars 2018, 21:07
Jag har naturligtvis ingen offentlig källa på detta (kommer aldrig finnas heller..), får väl säga "massor av hentos släktingar" i och kring Delfinen och LHF.
Det var fel av mej att skriva "spelartruppen" då det är uppgifter jag hört, citat från NSD är väl relevantare här:

"Kommer du att villkora de pengar du skänker?
– Jag är inte ute efter att få något att säga till om. Jag kommer inte att gå till "Osten" och säga vad som ska värvas eller vad pengarna ska användas till. De pengar som föreningen har ska rimligtvis föreningen själv förvalta på bästa möjliga sätt. Det är helt och hållet deras bord – jag vill inte ha mer att säga till om än mitt medlemsskap i Luleå Hockey redan ger mig.!"

"Inga villkor alls?
– Nej. Absolut inte. Det får ledningen göra som den finner bäst, den har bättre koll på det än vad jag har. Det här blir ett tillskott i kassan, min förhoppning är att det ska bli bättre hockey, inte mer än så. Det känns viktigt för mig att påpeka."

"Vad skulle det ge?
– Jag vill att Luleå Hockey ska kunna närma sig de riktiga drakarna i svensk hockey. Att föreningen ska kunna vara med på värvningar som tidigare glidit oss ur händerna, att vi ska kunna behålla de talanger som kommer från länet lite längre. Det skulle vara skitkul."

http://www.nsd.se/sport/luleas-nya-storsponsor-jag-ar-inte-abramovitj-9054693.aspx

Offentlig och offentlig källa, men nu har AB skrivit samma summa som jag hostade upp i inläggen ovanför.
https://www.aftonbladet.se/a/vmPwQL
Miljardären: ”Jag är bara en parentes”:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8041

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Pajala tor 17 maj 2018, 19:41

Härligt Fruktis, en sann supporter med ett riktigt Lulehjärta cheers
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av Old Brooklyn tor 17 maj 2018, 21:46

Och mitt i all teknik - Jidström tilbaka i LHF. Kanske i slutändan det viktigaste som presenterades idag.
Från Kuriren:
"Är du klar med det här nu? Eller vad blir din roll nu?

– Jag och Stefan har kommit överens om att jag kommer tillbaka till Luleå Hockey. Jag ska satsa på marknadssidan. Jag kommer jobba som konsult för Luleå Hockey."

Jävligt kul och väkommen tillbaka Peter! Vi har dig att tacka för mycket.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Ferros tor 17 maj 2018, 21:57

Old Brooklyn skrev:Och mitt i all teknik - Jidström tilbaka i LHF. Kanske i slutändan det viktigaste som presenterades idag.
Från Kuriren:
"Är du klar med det här nu? Eller vad blir din roll nu?

– Jag och Stefan har kommit överens om att jag kommer tillbaka till Luleå Hockey. Jag ska satsa på marknadssidan. Jag kommer jobba som konsult för Luleå Hockey."

Jävligt kul och väkommen tillbaka Peter! Vi har dig att tacka för mycket.

Ja, det var dagens bästa nyhet. Grymt roligt, och antagligen nödvändigt.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av LulefanGBG fre 18 maj 2018, 09:59

Enligt dragskott, (inlägg från idag), så kommer Luleå att visa positiva siffror efter den gångna säsongen trots kvattsfinalmiss.

Hänvisning och länk till en NSD- artikel finns i inlägget, men så mycket mer info finns egentligen inte där.

Känns dock jävligt positivt kring föreningen nu.

Hittar inget på hemsidan om det så inväntar fler detaljer.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12319

Inlägg av Tony Moore fre 18 maj 2018, 10:57

LulefanGBG skrev:Enligt dragskott, (inlägg från idag), så kommer Luleå att visa positiva siffror efter den gångna säsongen trots kvattsfinalmiss.

Hänvisning och länk till en NSD- artikel finns i inlägget, men så mycket mer info finns egentligen inte där.

Känns dock jävligt positivt kring föreningen nu.

Hittar inget på hemsidan om det så inväntar fler detaljer.
Stefan Enbom skrev i sitt senaste medlemsutskick 16/5 "..Ambitionen har hela tiden varit att undvika negativa resultat även om vi inte når en kvartsfinal. Mycket tyder just nu på att vi har lyckats".
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Puckad fre 18 maj 2018, 13:07

LulefanGBG skrev:... Känns dock jävligt positivt kring föreningen nu. ...
Kan bara hålla med. Många långsiktiga saker som sker och som pekar åt rätt håll.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av Donowitz lör 19 maj 2018, 19:24

Någon som har koll på föreningens spelarbudget?

Lakers verkar gå från 42 till 45 miljoner kommande säsong.
http://www.vxonews.se/article/sa-stor-blir-lakers-spelarbudget/

Donowitz

Antal inlägg : 4312

Inlägg av Hankburger lör 19 maj 2018, 20:36

bearjew skrev:Någon som har koll på föreningens spelarbudget?

Tror vad jag vill på att deras budget ligger på 45 miljoner. Den truppen de hade förra säsongen hade inte kunnat värvats in för de pengarna.

Angående Luleås vill jag minnas att den är riktigt knepig att få ut eftersom den är inbakad i kostnaden för moderföreningens alla anställda.
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Tony Moore lör 19 maj 2018, 20:59

Hankburger skrev:

Tror vad jag vill på att deras budget ligger på 45 miljoner. Den truppen de hade förra säsongen hade inte kunnat värvats in för de pengarna.

Angående Luleås vill jag minnas att den är riktigt knepig att få ut eftersom den är inbakad i kostnaden för moderföreningens alla anställda.
Perfekt, såna saker är en strikt affärshemlighet..
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Hankburger sön 20 maj 2018, 10:16

Tony Moore skrev:
Hankburger skrev:

Perfekt, såna saker är en strikt affärshemlighet..
Kanske är enklare att räkna ihop det då.. vad vet jag?
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Tigerman fre 01 jun 2018, 10:48

+1,3 MSEK i resultat för 2017/2018. Bra jobbat trots tuffa utmaningar!

Från Kuriren:

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Pajala fre 01 jun 2018, 12:19

Tigerman skrev:+1,3 MSEK i resultat för 2017/2018. Bra jobbat trots tuffa utmaningar!

Från Kuriren:

mycket bra, jag trodde personligen på en mångmiljonförlust, typ 4 mille eller mer, bra jobbat.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av Jonken fre 01 jun 2018, 18:18

Så DÄR ska se ut Luleå Hockey!
En ärlig budget -utan sportsliga överambitioner och fantasier.
GRYMT BRA jobbat LHF!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7062

Inlägg av Hankburger fre 01 jun 2018, 21:27

Det finns folk på Facebook som seriöst hellre ser Luleå vinna SM-guld än att se klubben överleva. Fanns en diskussion i en facebookgrupp där en person satt och menade att årets säsong var ett enda stort fiasko och att det är för jävligt att Luleå gick plus i budgeten... för de gick bara till åttondelsfinal (eller vad nu ni unga och coola typer kallar det idag). När folk frågade honom om han ville att klubben gick i KK så sa han bara att det är okej.. så länge som klubben vann SM-guld. Man kunde inget annat än ta sig för pannan.
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Jonken fre 01 jun 2018, 22:16

Hankburger skrev:Det finns folk på Facebook som seriöst hellre ser Luleå vinna SM-guld än att se klubben överleva. Fanns en diskussion i en facebookgrupp där en person satt och menade att årets säsong var ett enda stort fiasko och att det är för jävligt att Luleå gick plus i budgeten... för de gick bara till åttondelsfinal (eller vad nu ni unga och coola typer kallar det idag). När folk frågade honom om han ville att klubben gick i KK så sa han bara att det är okej.. så länge som klubben vann SM-guld. Man kunde inget annat än ta sig för pannan.
Jaa du...
Va ska man säga på det där....scratch
Vanvett och hybris kommer i alla former och nivåer...? lol!
Jonken
Jonken

Inlägg av Urken lör 02 jun 2018, 02:16

Ska vi börja bråka om kvalspelet till slutspelet igen? Va va va?!

Nä.. men det kan inte finnas många som tycker som personen du berättar om. Däremot finns det många som har starka synpunkter på fjolåret.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Hankburger lör 02 jun 2018, 08:18

Urken skrev:Ska vi börja bråka om kvalspelet till slutspelet igen? Va va va?!

Nä.. men det kan inte finnas många som tycker som personen du berättar om. Däremot finns det många som har starka synpunkter på fjolåret.

Vad jag har sett så är de flesta positiva till resultatet medan ett fåtal verkar ha seriöst trott på att Luleås mål var SM-guld förra säsongen..
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Old Brooklyn lör 02 jun 2018, 09:01

Kan man vara både ock? Jag är missnöjd med det sportsliga slutresultatet, och det tror jag LHF också är eftersom deras uttalade sportsliga mål var kvartsfinal - och vi tog oss inte dit.

Däremot är jag nöjd, och lite imponerad, över det ekonomiska resultatet. Inte minst med tanke på att det sportsliga inte räkte riktigt ända fram.

Långsiktigt anser jag att det är bättre att göra en Luleå (plusresultat ekonomisk och liten besvikelse sportsligt) än att göra en Malmö (sportsliga framgångar över förväntan men flera miljoner minus ekonomiskt).
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Hankburger lör 02 jun 2018, 20:52

Old Brooklyn skrev:Kan man vara både ock? Jag är missnöjd med det sportsliga slutresultatet, och det tror jag LHF också är eftersom deras uttalade sportsliga mål var kvartsfinal - och vi tog oss inte dit.

Däremot är jag nöjd, och lite imponerad, över det ekonomiska resultatet. Inte minst med tanke på att det sportsliga inte räkte riktigt ända fram.

Långsiktigt anser jag att det är bättre att göra en Luleå (plusresultat ekonomisk och liten besvikelse sportsligt) än att göra en Malmö (sportsliga framgångar över förväntan men flera miljoner minus ekonomiskt).

11,9 miljoner back för att vara exakt. Det är ytterst imponerande att övertrassera sin budget så mycket. Nästan i klass med SAIK. Och då gick man ändå till semifinal.
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Ferros lör 02 jun 2018, 21:10

Hankburger skrev:
Old Brooklyn skrev:Kan man vara både ock? Jag är missnöjd med det sportsliga slutresultatet, och det tror jag LHF också är eftersom deras uttalade sportsliga mål var kvartsfinal - och vi tog oss inte dit.

11,9 miljoner back för att vara exakt. Det är ytterst imponerande att övertrassera sin budget så mycket. Nästan i klass med SAIK. Och då gick man ändå till semifinal.

Malmö är back ungefär 20 miljoner de senaste tre säsongerna, och då har de ändå gått till semifinal två gånger under den perioden. Man undrar lite vad de håller på med där nere. Jag är väldigt glad att Luleås ekonomi inte sköts på samma sätt.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av icemask tor 21 jun 2018, 09:59

Var det någon som var på årsmötet och kort kan redogöra för vad som sades ?
Vad var det för stadgeändring som avslogs ?

Skulle gå men fick förhinder !
icemask
icemask

Inlägg av Lars158 tor 21 jun 2018, 10:56

icemask skrev:Var det någon som var på årsmötet och kort kan redogöra för vad som sades ?
Vad var det för stadgeändring som avslogs ?

Skulle gå men fick förhinder !

http://www.kuriren.nu/sport/har-ar-forslaget-som-kan-forandra-lulea-hockey-i-grunden-nm4859581.aspx

Spoiler:

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av lhffan tor 21 jun 2018, 12:26

Låter som om Abrahamsson vill ha tillbaka sportrådet. Folk utan ekonomisk eller företags ledning skall inte sitta i en styrelse. Att tillsätta någon för att han kan hockey är skit i mina ögon.

lhffan

Antal inlägg : 194

Inlägg av Tigerman tor 21 jun 2018, 19:31

Så som klubben utvecklats senaste två-tre åren, efter Guldsäsongen, tycker jag inte det finns minsta anledning alls att ändra ett endaste dugg i vare sig stadgar eller styrelse just nu. Äntligen verkar det som att vi har en långsiktig strategi som bygger på stabilitet, sunda värderingar och utan nyckfulla idéer, att då kasta in något helt okänt i leken riskerar ställa allt på ända.

Dessutom har "Föreningsfolk" i allmänhet ofta alldeles för mycket klubbhjärta och för lite klubbhjärna. Det är ett mångmiljonföretag med nära 100 anställda som ska skötas, ingen liten hobbyförening i Div 3.

Tigerman

Inlägg av Hankburger fre 22 jun 2018, 02:16

Håller inte med Abrahamsson alls. Det finns redan två ishockeykunniga personer i närheten av styrelsen och det är sportchefen och vice-sportchef. Dessa två sköter ju det han efterfrågar.. Dessutom har väl ledningen väldigt lite i det sportsliga att göra utan är mer ekonomisk och administrativ.. Varför ska "två ishockeykunniga" in där och leva rövare? Det skulle liksom inte bli produktivt. Så jag förstår inte alls vad han vill få fram med detta "förslag". Sedan är inte ledningen skyldiga alls att gå in i bokstav för bokstav runt det ekonomiska läget. Det finns en årsredovisning som de kan ladda ned och läsa om de vill få saker i siffror. Sedan att onsdagens möte inte skulle få hållas är ju bara komedi. Folk HAR informerats om det. Det har stått på hemsidan och det hålls ungefär samma tid varje år.

Nej.. Mycket konstigheter i dennes motion.
Hankburger
Hankburger

Inlägg av Jonken fre 22 jun 2018, 10:56

Luleå Hockey är en "sund" förening igen. Finns absolut inte någon anledning alls -att ifrågasätta hur föreningen arbetar internt i nuläget.
Jonken
Jonken

Inlägg av Urken fre 22 jun 2018, 11:07

Känns som att ni fokuserar på fel saker. Det jag reagerar över är följande uttalanden:

"– Vi är många som är oroliga över ekonomin och har haft frågor vi velat få svar på från styrelsen. Men de har vägrat, trots att de är skyldiga att ge oss medlemmar information."

Stämmer ovanstående så är DET skit, om något. Precis som följande, då jag helt håller med honom.

"Han menar att beslutet att uppta Munksund-Skuthamn SK:s damlag i verksamheten också är något som borde ha tagits upp vid ett årsmöte."
"Enligt honom borde onsdagens årsmöte inte heller få hållas eftersom att alla medlemmar inte har informerats om det."

Det ska hela tiden låta så bra, "vi är en medlemsstyrd förening! Det är ni medlemmar som har makten. Vill Du ändra något, gå på mötena och föreslå det då!". Vad fyller årsmötena för funktion, ifall föreningens medlemmar varken har möjlighet att påverka framtiden eller ens få information om densamma?

Kuriosa: notera hur han använder "de" i sitt uttalande. "men de har vägrat". Det är så jag känner numera. Det är vi (fåren som bara ska pumpa in pengar, utan att ha något att säga till om), som styrs av "dem". Noll respekt gentemot sina medlemmar. Noll transparens, vilket jag efterfrågat många år.

Slutligen: trots många synpunkter på förbättringar, så finns mycket positivt kring klubben. Antar att jag måste skriva ut det, för att slippa en sidodebatt kring domedagsprofetior med mera.
Urken
Urken

Inlägg av icemask fre 22 jun 2018, 11:37

Man har utlyst medlemsmöte på hemsidan och i lokal pressen drygt 2 veckor innan årsmötet det räcker så enl stadgarna, dessutom har kallelse kommit via mail, så den biten verkar funka (för mig i alla fall, har kryssat i att jag vill ha mail) !
Att man vill ha svar på frågor i tid och otid, och kräver svar är INTE hur det fungerar, har man valt en styrelse så ger man den sitt fulla förtroende och de ska ha arbetsro och fullfölja sitt uppdrag till nästa årsmöte sen kan man förändra !
Många gastar om hur det ska vara men verkar inte en aning om hur det fungerar i en förening med årsmöten, styrelse, informationsplikt mm mm
Vore bra om folk läste på först om stadgar mm
icemask
icemask

Inlägg av Tony Moore fre 22 jun 2018, 13:27

Icemask har helt rätt, årsmötet (=högsta beslutande organ i en förening) är alla "fårs" chans att få sin sak prövad, gäller att skicka in motioner i tid så tas dessa upp vid - just det årsmötet. Jag var där men hade själv missat att hämta ut Arnes motion på kansliet innan mötet så det var inte så mycket mer än att godkänna avslag. Kort så hade han föreslagit en stageändring enl. Riksidrotts förbundets mall (som inte är tvingande på något sätt), enl. mötesordf. Ulf Nordeqvist passar den inte till en elitförening då den likställer verksamhet i en tex en liten div.4 förening i fotboll. Dessutom godkänner inte SHL en sådan stadga, fråga inte mej varför men så sas det på mötet om jag förstod resonemanget rätt.
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Urken fre 22 jun 2018, 13:33

Tack för den ytterligare informationen, Tony.

Någon som närvarat på årsmötena och kan bekräfta/dementera huruvida frågan kring Munksund tagits upp?
Urken
Urken

Inlägg av Tony Moore fre 22 jun 2018, 13:40

Det är synd att dom flesta "fåren"/medlemmarna i en förening (som bor i närområdet) är så jäkla "rädda" för att komma på årsmötet, verkar tro att man kan bli invald i något, vilket är så gott som omöjligt, speciellt i en stor förening. Alla positioner är nominerade av en valberedning, så vill man inte kuppa kan man masa sej dit utan "risk att bli invald"..
Vi blev dessutom bjudna på färska kanelbullar och dryck Smile

Besvikelse, vi var ett 80-tal medlemmar på mötet, ok att det är dagar innan midsommarhelgen men enl. årsredovisningen hade LHF 1835 st medlemmar säsongen 17/18, kring 4% var på mötet.. SÅ brydda är vi tydligen i vårt kära LHF!
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore fre 22 jun 2018, 13:51

Urken skrev:Tack för den ytterligare informationen, Tony.

Någon som närvarat på årsmötena och kan bekräfta/dementera huruvida frågan kring Munksund tagits upp?

Ingenting om Munksund/Skuthamns SK kom upp..
Förutom en medlem som tycker LHFs ledning och personal ofta "glömmer bort" att ha med just MSSK i snacket runt dam/tjej hockeyn. Var likadant under årsmötet då framförallt Vd bara pratade om LHF i damhockeyn. Får inte bli bara ett nyhetens behag och sedan glömmas bort av LHF. Vi har mycket tvivel fortfarande ute i länet på om vi (LHF) verkligen bryr oss om övriga länet.
Efter en kort diskussion så höll Vd med om att det var jätteviktigt att profilera LHF/MSSK varumärket. Kritik även att man INTE var i Piteå efter SM Guldet, även det lovade man titta över, medlemsförslag på att det kan göras under sommaren när Piteå har något arrangemang, behöver inte vara något storslaget, BARA initiativet kommer från LHF.
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Lars158 sön 24 jun 2018, 08:24

Jonken skrev:Luleå Hockey är en "sund" förening igen. Finns absolut inte någon anledning alls -att ifrågasätta hur föreningen arbetar internt i nuläget.
Hmmm
lever inte LHF idag väldigt mycket på att ha en mycket stark sponsor i Porser? Föreningen har blött ekonmiskt som tusan trotts det ett antal år i rad fram till nu senaste säsong?

Lars158

Inlägg av Tigerman sön 24 jun 2018, 10:03

Lars158 skrev:
Jonken skrev:Luleå Hockey är en "sund" förening igen. Finns absolut inte någon anledning alls -att ifrågasätta hur föreningen arbetar internt i nuläget.
Hmmm
lever inte LHF idag väldigt mycket på att ha en mycket stark sponsor i Porser? Föreningen har blött ekonmiskt som tusan trotts det ett antal år i rad fram till nu senaste säsong?
Både ja och nej. Det blir ju betydligt enklare att leverera ekonomiskt positivt resultat om man har säkra pengar in, men det är inte Porser som styr föreningen och där är det en stor skillnad på hur man agerar nu och förut. Jämför med Guldsäsongen när Porser kom in, hade vi fortsatt i samma spår hade vi antagligen varit i MoDo's och Leksands kläder nu. Örebro har också en stark sponsor men jag tror ingen här hade velat byta ut vår ledning mot deras.

Vi gör helt enkelt väldigt mycket rätt saker just nu.

Tigerman

Inlägg av Lars158 sön 24 jun 2018, 10:24

Tigerman skrev:
Lars158 skrev:
Hmmm
Både ja och nej. Det blir ju betydligt enklare att leverera ekonomiskt positivt resultat om man har säkra pengar in, men det är inte Porser som styr föreningen och där är det en stor skillnad på hur man agerar nu och förut. Jämför med Guldsäsongen när Porser kom in, hade vi fortsatt i samma spår hade vi antagligen varit i MoDo's och Leksands kläder nu. Örebro har också en stark sponsor men jag tror ingen här hade velat byta ut vår ledning mot deras.

Vi gör helt enkelt väldigt mycket rätt saker just nu.
Jamen det här är väl första säsongen LHF gjorde ekonomiskt + sen Stöckel/Jidström trojkan lämnade? Vad är det före den här, 4-5 raka förlustsäsonger? TROTS att Porser pengarna funnits 3 senaste säsongerna?

Jag skulle hävda att föreningen går dåligt efter givna förutsättningar

Lars158

Inlägg av Jonken sön 24 jun 2018, 10:36

Lars158 skrev:
Hmmm
Det kostar att vara med och leka i på högsta hockeynivå i Sverige. Alla SHL lag har sponsorer. Dock är det färre föreningar förunnat att ha riktiga hjärtan som JP; som verkligen brinner för Luleå Hockey. Orden "beundransvärt" och "respekt" är i princip i underkant för att beskriva en person som Jakob Porser.

De flesta föreningar i SHL blöder ekonomiskt idag. SHL idag är mer än någonsin en "cut-throat-business". Det intressantaste idag i Luleå Hockey är inte hur mycket pengar föreningen har -utan hur man väljer att använda pengarna man har. Vad Luleå Hockey representerar och värderingarna föreningen står för i Sverige; ÄR unika. Man förädlar och bygger med trygg grund inför framtiden -samtidigt som man har båda fötterna stadigt på jorden -och lever i "nuet". Idag analyserar/värderar Luleå Hockey väldigt rätt. Föreningens satsningar/investeringar blir därav även mer rätt -på betydligt fler plan än tidigare.

I Luleå Hockey är det inte bara SHL som gäller som gäller; utan även SDHL, J18 och J 20. För att få allt detta i fas sportsligt samt ekonomiskt: KRÄVER mer/fler sponsorer. Och här har Luleå Hockey gjort ett kanonjobb. Bara Ex att med enorm ödmjukhet och stor respekt välkomna den senaste huvudsponsorn för damhockeyn: Luleå Energi till LHF-familjen! Skall bli GRYMT att få se våra tjejer mäta sig mot super motstånd Champions Cup!

- Luleå Hockey är sunt och solitt nu.
- Och så skall det även förbli i framtiden -på alla plan.
Jonken
Jonken

Inlägg av Lars158 sön 24 jun 2018, 11:34

Jonken skrev:
Lars158 skrev:
Hmmm
Det kostar att vara med och leka i på högsta hockeynivå i Sverige. Alla SHL lag har sponsorer. Dock är det färre föreningar förunnat att ha riktiga hjärtan som JP; som verkligen brinner för Luleå Hockey. Orden "beundransvärt" och "respekt" är i princip i underkant för att beskriva en person som Jakob Porser.

De flesta föreningar i SHL blöder ekonomiskt idag. SHL idag är mer än någonsin en "cut-throat-business". Det intressantaste idag i Luleå Hockey är inte hur mycket pengar föreningen har -utan hur man väljer att använda pengarna man har. Vad Luleå Hockey representerar och värderingarna föreningen står för i Sverige; ÄR unika. Man förädlar och bygger med trygg grund inför framtiden -samtidigt som man har båda fötterna stadigt på jorden -och lever i "nuet". Idag analyserar/värderar Luleå Hockey väldigt rätt. Föreningens satsningar/investeringar blir därav även mer rätt -på betydligt fler plan än tidigare.

I Luleå Hockey är det inte bara SHL som gäller som gäller; utan även SDHL, J18 och J 20. För att få allt detta i fas sportsligt samt ekonomiskt: KRÄVER mer/fler sponsorer. Och här har Luleå Hockey gjort ett kanonjobb. Bara Ex att med enorm ödmjukhet och stor respekt välkomna den senaste huvudsponsorn för damhockeyn: Luleå Energi till LHF-familjen! Skall bli GRYMT att få se våra tjejer mäta sig mot super motstånd Champions Cup!

- Luleå Hockey är sunt och solitt nu.
- Och så skall det även förbli i framtiden -på alla plan.
För mig som ett fan är ju LHF speciellt men på vilket sätt rent krasst är LHF på nåt sätt speciellt med värderingar eller annat?

Lars158

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 16 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet