2015-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
+18
HarryHaffa
Lars158
Kagen
pingu
Mr Bister
Pajala
Bamsefar
Slapshot
JahNT
JuniorX
Rikky
Norlin
Urken
Klabbe
Puckad
Jonken
Trötto
Rönken
22 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
2015-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
Kan väl tänkas att Jocke fortsätter med sin topp 6 intakt? Vill nog se mer av dessa, speciellt andra enheten med Harju och Rajala samt Hedman.
Sweatt-Lagace-Micflikier
Rajala-Harju-Hedman
Petrell-Mastomäki-Cehlarik
Sylvegård-Granström-Fabricius
Toolanen
Ovan är bara mina egna spekulationer, skulle vilja se lite mer kreativitet med Cehlarik. Masto kan väl gott få luftas? Annars skulle jag kunna tänka mig att "vila" Mickan och se vad Syllan går för med två speedkulor. Mickan har sett bra ut och tror han gett svaren Jocke vill ha. Men skulle tippa att Jocke vill hålla kedjorna intakta i största mån det går. Fjärde vet han redan exakt vad han får så blir nog att laborera med 3 och 4.
Sweatt-Lagace-Micflikier
Rajala-Harju-Hedman
Petrell-Mastomäki-Cehlarik
Sylvegård-Granström-Fabricius
Toolanen
Ovan är bara mina egna spekulationer, skulle vilja se lite mer kreativitet med Cehlarik. Masto kan väl gott få luftas? Annars skulle jag kunna tänka mig att "vila" Mickan och se vad Syllan går för med två speedkulor. Mickan har sett bra ut och tror han gett svaren Jocke vill ha. Men skulle tippa att Jocke vill hålla kedjorna intakta i största mån det går. Fjärde vet han redan exakt vad han får så blir nog att laborera med 3 och 4.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Sv: 2015-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
Mastomäki är väl i väg med småkronorna? Hellre sätta in Ekarv där.
Trötto- Antal inlägg : 47
Själv är jag väldigt tveksam till spelsystemet LHF försöker att spela. Jag tycker det helt enkelt är för riskabelt. Visst: LHF kommer att göra fler mål framåt: Men jag tror att samma spelsystem kommer innebära att Luleå Hockey kommer att släppa in ännu fler mål. Man vinner inte serier på att bjuda motståndarna billigare lägen. Detta oavsett om man samtidigt gör fler mål framåt. Det blir ungefär som att den dyrt värvade effektiviteten går åt att kompensera för allt onödigt som rasslar in i hemma buren.
Nu låter det på Jocke & Co; att den enda orsaken till att vi torskar igår är för att vi inte åker skridskor och horar oss i närkampsspelet. Men av det som jag iaf ser; är att spelsystemet i princip abonnerar på två-ettor, tre-tvåor -och värre emot oss. Och sånt håller aldrig i längden. Bra organiserat motstånd kommer bara att tacka & ta emot -när dom smiskar oss på stjärten.
Visst: Det är frejdigt, modigt & roligt att se på. Men det roliga tar ganska snabbt slut både för LHF och för publiken; ifall torskarna börjar rada upp sig. Vi såg det redan förra säsongen. Och tillskillnad från LHF's lagledning; är jag inte helt övertygad att vår högre spetskompetens är tillräcklig -för att vinna hockeymatcher i detta system i längden. -Tyvärr.
Jag tror stenhårt att trygghet i ett spelsystem är det absolut bästa. Spelarna får hela tiden kvitto på att det verkligen funkar även i verkligheten. Ju tryggare de blir i sina roller = Ju bättre kommer alla prestationer att bli. För mig är trygghet att skaffa den bästa möjliga marginalen för att inte bli allt för hårt straffade när det sker misstag där ute. Att ALLA spelare TÖRS spela sitt egna spel; baserad på deras egna färdighet & kreativitet. Då bidrar man mest till gruppen. Detta är väldigt svårt och göra om man vet att det ringer hemma direkt om det skiter sig det minsta.
Den logiska ordningen i prioritet skall ju då helst vara: Att det skall vara stängt hemma i första hand -och bygga upp resten ifrån detta. När Jocke tog över LHF inför den förra säsongen lät det ungefär så här: Vi skall förädla Rönken-Hockeyn. Dvs ta de bästa ifrån det -och bygga vidare ifrån det. Dock det vi såg i början av förra säsongen tillika det vi ser nu: Är så långt ifrån Rönken Hockeyn man kan komma. Ibland känns det att det skulle vara effektivare med att montera klassiska saloon dörrar som försvar vid röd -och vår blå.
Nu skall dock LHF gnida in detta fria, offensiva system i laget under försäsongen. Det är bestämt. Men kommer vi då att få höra den klassiska: "Vi måste hitta tillbaka till grunderna" efter omgång 10? Detta med en grå min av oro som genom syrar varje LHF ansikte -och ett helt hockeysverige som som njuter och flinar åt oss? Typ: -Hur fan är det möjligt för en förening att goofa så brutalt -med en så omfattande satsning och ett så starkt lag på pappret?!
Jag hoppas vid gud att jag har fel -och att man snart även börjar se en trygghet hemåt i spelsystemet.
Nu låter det på Jocke & Co; att den enda orsaken till att vi torskar igår är för att vi inte åker skridskor och horar oss i närkampsspelet. Men av det som jag iaf ser; är att spelsystemet i princip abonnerar på två-ettor, tre-tvåor -och värre emot oss. Och sånt håller aldrig i längden. Bra organiserat motstånd kommer bara att tacka & ta emot -när dom smiskar oss på stjärten.
Visst: Det är frejdigt, modigt & roligt att se på. Men det roliga tar ganska snabbt slut både för LHF och för publiken; ifall torskarna börjar rada upp sig. Vi såg det redan förra säsongen. Och tillskillnad från LHF's lagledning; är jag inte helt övertygad att vår högre spetskompetens är tillräcklig -för att vinna hockeymatcher i detta system i längden. -Tyvärr.
Jag tror stenhårt att trygghet i ett spelsystem är det absolut bästa. Spelarna får hela tiden kvitto på att det verkligen funkar även i verkligheten. Ju tryggare de blir i sina roller = Ju bättre kommer alla prestationer att bli. För mig är trygghet att skaffa den bästa möjliga marginalen för att inte bli allt för hårt straffade när det sker misstag där ute. Att ALLA spelare TÖRS spela sitt egna spel; baserad på deras egna färdighet & kreativitet. Då bidrar man mest till gruppen. Detta är väldigt svårt och göra om man vet att det ringer hemma direkt om det skiter sig det minsta.
Den logiska ordningen i prioritet skall ju då helst vara: Att det skall vara stängt hemma i första hand -och bygga upp resten ifrån detta. När Jocke tog över LHF inför den förra säsongen lät det ungefär så här: Vi skall förädla Rönken-Hockeyn. Dvs ta de bästa ifrån det -och bygga vidare ifrån det. Dock det vi såg i början av förra säsongen tillika det vi ser nu: Är så långt ifrån Rönken Hockeyn man kan komma. Ibland känns det att det skulle vara effektivare med att montera klassiska saloon dörrar som försvar vid röd -och vår blå.
Nu skall dock LHF gnida in detta fria, offensiva system i laget under försäsongen. Det är bestämt. Men kommer vi då att få höra den klassiska: "Vi måste hitta tillbaka till grunderna" efter omgång 10? Detta med en grå min av oro som genom syrar varje LHF ansikte -och ett helt hockeysverige som som njuter och flinar åt oss? Typ: -Hur fan är det möjligt för en förening att goofa så brutalt -med en så omfattande satsning och ett så starkt lag på pappret?!
Jag hoppas vid gud att jag har fel -och att man snart även börjar se en trygghet hemåt i spelsystemet.
Jonken- Antal inlägg : 7091
Under Rönkens tid så släppte vi in 115-104-102-115 mål per säsong.
Och gjorde 129-128-145-136 .
Förra året gjorde vi 127 och släppte in 131 .
För mig handlar försvaret om organisation till större del och anfallet är skills till större del.
Så, jonken, du har en poäng.
Förra året sa Jocke, om tiden i mörkret: "Vi var alldeles för naiva i egen zon."
Om vi får höra det igen så kanske naiviteten sitter i båset?
Kul att vi är tyngst, kul att vi kanske är speedigast dessutom. Nu är det upp till organisationen att att skapa värden av de egenskaperna.
Sedan skall vi inte dra för stora växlar av förra matchen, den spelades på liten rink och Harju påpekade i intervjun att det är ännu viktigare att spela längs sargerna då.
Och gjorde 129-128-145-136 .
Förra året gjorde vi 127 och släppte in 131 .
För mig handlar försvaret om organisation till större del och anfallet är skills till större del.
Så, jonken, du har en poäng.
Förra året sa Jocke, om tiden i mörkret: "Vi var alldeles för naiva i egen zon."
Om vi får höra det igen så kanske naiviteten sitter i båset?
Kul att vi är tyngst, kul att vi kanske är speedigast dessutom. Nu är det upp till organisationen att att skapa värden av de egenskaperna.
Sedan skall vi inte dra för stora växlar av förra matchen, den spelades på liten rink och Harju påpekade i intervjun att det är ännu viktigare att spela längs sargerna då.
Puckad- Antal inlägg : 11374
http://www.luleahockey.se/artikel/68060/
Målvakter
Daniel Larsson
(Joel Lassinantti)
Backar
Brendan Mikkelson - Craig Schira
Jan Sandström - Pontus Själin
Ilari Melart - Marcus Oskarsson
Markus Björk
Forwards
Bill Sweatt - Jacob Lagacé - Emil Sylvegård
Toni Rajala - Johan Harju - Anton Hedman
Lennart Petrell - Christopher Mastomäki - Peter Cehlarik
Victor Ekarv - Jonathan Granström - Karl Fabricius
Anton Toolanen
Micflikier och Foppa vilar.
Målvakter
Daniel Larsson
(Joel Lassinantti)
Backar
Brendan Mikkelson - Craig Schira
Jan Sandström - Pontus Själin
Ilari Melart - Marcus Oskarsson
Markus Björk
Forwards
Bill Sweatt - Jacob Lagacé - Emil Sylvegård
Toni Rajala - Johan Harju - Anton Hedman
Lennart Petrell - Christopher Mastomäki - Peter Cehlarik
Victor Ekarv - Jonathan Granström - Karl Fabricius
Anton Toolanen
Micflikier och Foppa vilar.
Ser nu att Mastomäki är tillbaka i truppen igen.
Trötto- Antal inlägg : 47
Åh, kul att dom testar Syllan med Sweatt och Lagace ändå.
Äh, dom kunde ha provkört Toni där ...Rönken skrev:Åh, kul att dom testar Syllan med Sweatt och Lagace ändå.
Och ...
Kom igen nu Daniel, Visa att du vill ta 1.a spaden av Lassi!
Puckad skrev:Äh, dom kunde ha provkört Toni där ...Rönken skrev:Åh, kul att dom testar Syllan med Sweatt och Lagace ändå.
Och ...
Kom igen nu Daniel, Visa att du vill ta 1.a spaden av Lassi!
Fast det var ju dock helt uteslutet att så skulle ske Danne såg stabil ut mot Modo, hoppas att han håller hög nivå säsongen igenom.
Attans att det var så tidig match idag, har ju inte sett varken Mastomäki eller nya uppgraderade målspruteversionen av Sylle ännu. Känner på mig att det blir 4-1, sylle, sweattx2 och celahrik målskyttar
Klabbe- Antal inlägg : 28
"Vi har testat med högre bildkvalitet under värmningen och kommer köra matchen med den. Så sändningen borde bli än bättre än igår. Gå in och köp för endast 49kr.
http://luleahockey.solidtango.com"
Från Luleå Hockeys facebooksida.
Urken skrev:"Vi har testat med högre bildkvalitet under värmningen och kommer köra matchen med den. Så sändningen borde bli än bättre än igår. Gå in och köp för endast 49kr.
Trevligt Ser att Kurtan lyckades vakna.
Rönken skrev:Urken skrev:"Vi har testat med högre bildkvalitet under värmningen och kommer köra matchen med den. Så sändningen borde bli än bättre än igår. Gå in och köp för endast 49kr.
Trevligt Ser att Kurtan lyckades vakna.
Var ett tämligen otrevligt nattskift, men nog ställer man klockan för att få se hockey
Tillbaka från Skagen och får äntligen se lite mer hockey!
Vad jag förstod från gårdagsmatchen var det virrigt spel. Nu har Rajala hunnit spela in sig och sätter 4 kassar!
Vad jag förstod från gårdagsmatchen var det virrigt spel. Nu har Rajala hunnit spela in sig och sätter 4 kassar!
Norlin- Antal inlägg : 4518
Norlin skrev:Tillbaka från Skagen och får äntligen se lite mer hockey!
Det kan man ju lugnt säga.. Virrigt var bara förnamnet.
Nå, Sylle kliver in och styr upp det här nu.
Ptjaa, det har ju inte inledd stensäkert. Tycker det ser virrigt ut även nu både offensivt och defensivt.
Urken skrev:Bättre bildkvalitet idag?
Såg ju inte matchen igår men det är bra kvalité på bilden nu.
"Det kan hetta till om vi har lite tur"
Rikky- Antal inlägg : 1944
Rikky skrev:"Det kan hetta till om vi har lite tur"
Det kommer nog att hetta till ordentligt om domarna tillåter sådant där.
Mikkelson gjorde en fin uppåkning nästan i Kukan-klass!
"Vi kan få en ännu bättre match än igår" - vad har Robban för gradering
Rönken skrev:"Vi kan få en ännu bättre match än igår" - vad har Robban för gradering
Om man bortser från antydan att matchen igår var bra, så har han ju inte fel. Chansen att den blir sämre, är ganska liten.
Oskarsson har gjort ganska många bra saker hittills. Var dessutom bra igår.
Urken skrev:Rönken skrev:"Vi kan få en ännu bättre match än igår" - vad har Robban för gradering
Om man bortser från antydan att matchen igår var bra, så har han ju inte fel. Chansen att den blir sämre, är ganska liten.
Oskarsson har gjort ganska många bra saker hittills. Var dessutom bra igår.
Inför säsongen kändes det som att Jaros hade bäst chans att hänga kvar. Som det sett ut hittils har Oskarsson det. Fast är mycket kvar att spela om
Lennu river lite sarg bakom målet, för att sedan få stå fri i slottet direkt efter
Tänkte inte på hur vi ställde upp i PP i gårdagens match, men nu står backarna återigen med klubborna utåt sargen större delen av tiden.
Fast det är ju inget pp nu?
Har du redan tagit till flaskan, Urken?
Harju har sett hopplöst dålig ut i tekningarna, hoppas att han vaknar till liv så småningom. Kan inte bli så mycket sämre.
Rönken skrev:Fast det är ju inget pp nu?
Nej nej! Det har du rätt i. Var kanske något otydlig med formuleringen. Vad jag menar är att vi hela tiden har klubborna utåt på backarna i 5 mot 5, men hur såg det ut igår när vi spelade PP? Samma lika?
Norlin skrev:Har du redan tagit till flaskan, Urken?
Problemet är att han aldrig lägger ifrån sig den
Urken skrev:Rönken skrev:Fast det är ju inget pp nu?
Nej nej! Det har du rätt i. Var kanske något otydlig med formuleringen. Vad jag menar är att vi hela tiden har klubborna utåt på backarna i 5 mot 5, men hur såg det ut igår när vi spelade PP? Samma lika?
Aha, minns inte specifikt för igår. Men tidigare matcher åtminstone Schira och Mikkelson skiftat platser efter tekningsvinst eller när man har pucken i anfallszon. Osäker på övriga backar.
Rönken skrev:Urken skrev:Rönken skrev:Fast det är ju inget pp nu?
Aha, minns inte specifikt för igår. Men tidigare matcher åtminstone Schira och Mikkelson skiftat platser efter tekningsvinst eller när man har pucken i anfallszon. Osäker på övriga backar.
Nu får vi chansen att se hur de ställer upp.
Edit: utåt.
Tycker det ser väldigt stressigt ut i offensiv zon.
Någon behöver kunna behålla pucken på ett lugnt sätt och ta ner tempot lite för Kärpät.
Någon behöver kunna behålla pucken på ett lugnt sätt och ta ner tempot lite för Kärpät.
Där klingade det till ordentligt. Var tog pucken vägen, men framför allt, vad hände med Lagacé?
Kör över finnarna nu!
Urken skrev:Rönken skrev:Urken skrev:Rönken skrev:Fast det är ju inget pp nu?
Nu får vi chansen att se hur de ställer upp.
Edit: utåt.
Fast att man startar pp så är väl inte så konstigt? Ganska säker på att man skiftat platser efter att man vunnit puck.
Edit: där bytte Schira och Mikkelson plats.
Nu tycker jag nästan att Fagervall får släppa på tyglarna. Vi har spelarna för att markera mot sådant där tjafs. Spelar de sådär fult i en träningsmatch, borde vi göra samma sak.
Urken skrev:Nu tycker jag nästan att Fagervall får släppa på tyglarna. Vi har spelarna för att markera mot sådant där tjafs. Spelar de sådär fult i en träningsmatch, borde vi göra samma sak.
-censur- .. Nä. Jag är redan nu för het för hockey, hur ska detta gå när den riktiga säsongen drar igång?
Grävligen trivs i sarghörnen.
Jag förstår inte riktigt varför man envisas med att lägga puck på Lagacé, som sedan skall ta in den i anfallszon. Varför inte låta elitseriens snabbaste spelare göra det?
Vilket skämt till powerplay..
Man blir illamående trots att det är en träningsmatch.
Man blir illamående trots att det är en träningsmatch.
Urken skrev:Jag förstår inte riktigt varför man envisas med att lägga puck på Lagacé, som sedan skall ta in den i anfallszon. Varför inte låta elitseriens snabbaste spelare göra det?
Sweatt har sett rätt fumlig ut med puck. Men tidigare matcher har det varit en del tillfällen då Sweatt bär in pucken. Fast grundtanken är nog helt klart att Lagace ska avgöra när det ska dumpas, bäras eller passas.
Edit: Tidigare matcher har Lagace, eller ibland backarna, dragit upp den till Sweatt som sticker som ett spjut från blålinjen. Men det ser rätt o-organiserat ut idag, lite tråkigt.
Harju förlorar tekningar till och med när de är oavgjorda, inte bra alls. Den kedjan kommer ju alltid att hamna i egen zon innan de kan anfalla. Träna, träna, trä-ä-ä-na.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Vi tappar också fortfarande puck tidigt i anfallszon och får på oss jobbiga omställningar.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Tänk er om Rönken - inte vår forumrönk - fick se sådana här matcher. Skulle det vända sig i magen på honom?
Vidare, så tycker jag att vi steppat upp oss lite i offensiva här. Några rätt bra chanser.
Vidare, så tycker jag att vi steppat upp oss lite i offensiva här. Några rätt bra chanser.
Ser mycket, mycket bättre ut nu än i första period. Anar att de fått sig en känga av Fagervall i pausen.
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» 2016-08-12, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
» 2019-08-20, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2017-08-29, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2014-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2018-08-16, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
» 2019-08-20, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2017-08-29, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2014-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2018-08-16, Träningsmatch, Luleå - Kärpät