2018-08-16, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
+15
Norrlandstoken
Mange
Tigerman
Bamsefar
Hankburger
PM
Myrman
Rikky
Lulefan
rasbiologen
Jonken
Micke80
lhffan
Puckad
Redbear
19 posters
Sida 1 av 1
2018-08-16, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
På torsdag är det dax för nedsläpp. Matchen sänds på Kuriren/NSD för den som vill se matchen
Redbear- Antal inlägg : 6781
Sv: 2018-08-16, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
Nu börjar jag bli lite förväntansfull.
Jag vet inget om hur länge Kärpät varit på is utan vi får väl ta det som det blir.
Helst vill man ju se alla på isen, men några lär väl stå över.
Jag vet inget om hur länge Kärpät varit på is utan vi får väl ta det som det blir.
Helst vill man ju se alla på isen, men några lär väl stå över.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Kedjeformationer inför matchen. Någon som hängt på isträning och kikat?
lhffan- Antal inlägg : 194
Finnarna har ju av tradition alltid varit på is lite längre än svenska lag. Jag vet inte om det fortfarande är så men förr var det en regel.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Kärpät har redan spelat en träningsmatch mot Liiga -konkurrenten KalPa hemma. Matchen slutade 4-1 till Kärpät. För Er som kan finska; hittar Ni ett sammandrag av den matchen här: Kärpät - KalPa
Jonken- Antal inlägg : 7091
lhffan skrev:Kedjeformationer inför matchen. Någon som hängt på isträning och kikat?
Ola, kovacs och cehlin är nog den enda jag la på minnet. Tyckte harju spelade mycket med sondell och någon annan back, men det var nog bara för att få det att stämma i övningarna om inte bulan verkligen rört om i kedjorna
rasbiologen- Antal inlägg : 1370
Hur gör man för att se matchen på Kuriren? Behöver man vara prenumerant?
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Lulefan skrev:Hur gör man för att se matchen på Kuriren? Behöver man vara prenumerant?
Ja, det behöver du vara. Kostar 29 kr för första månaden, därefter 99 kr. Värt att teckna abonnemang en månad då de sänder fyra träningsmatcher Tror inte det är någon uppsägningstid.
Fan. hade sett fram mot att åka på hockey ikväll. Men hörde på radio alldeles nyss att matchen spelas i kalix. Vafan.
Duger inte delfinen längre..?
Rikky- Antal inlägg : 1944
Rikky skrev:Fan. hade sett fram mot att åka på hockey ikväll. Men hörde på radio alldeles nyss att matchen spelas i kalix. Vafan.
Inte färdigt för matcher ännu i Coop Arena.
Laguppställning:
Målvakter
Joel Lassinantti (Niklas Rubin)
Backpar
Erik Gustafsson - Pontus Själin
Daniel Sondell – Fredrik Styrman
Oscar Engsund – Nils Lundkvist
Viktor Grahn
Kedjor
Patrick Cehlin – Niklas Olausson – Robin Kovács
Einar Emanuelsson – Nils Thomasson – Emil Larsson
Johan Forsberg – Johan Harju – Austin Farley
David Lindqvist – Jonas Berglund – Karl Fabricius
Victor Edström
Nä, borde kanske fattat det med tanke på jumbotronbyte och asfaltering utomhus men jag gjorde det inte. Får väl försöka få in matchen på datorn..
Rikky- Antal inlägg : 1944
Ingen vidare struktur i första perioden. Kärpät spelade väl lite bättre.
Ungefär som man kunde förutsätta.
Ungefär som man kunde förutsätta.
Myrman- Antal inlägg : 4663
Varför spelar inte Connolly?
(en som inte är påläst)
(en som inte är påläst)
PM- Antal inlägg : 1947
PM skrev:Varför spelar inte Connolly?
(en som inte är påläst)
Kvar i USA pga. skatteskäl. Ansluter till turneringen på kontinenten som Luleå spelar just innan seriestart.
http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/connolly-tvingas-stanna-i-usa-for-att-undvika-skattesmall-nm4891530.aspx
Senast ändrad av Hankburger den tor 16 aug 2018, 20:09, ändrad totalt 1 gång
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Ansluter senare pga skatteskälPM skrev:Varför spelar inte Connolly?
(en som inte är påläst)
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
0-2 hastigt och olustigt. Först ett baklängesmål i PP där Nisse agerade tafatt. Andra var jag inte riktigt med i matchen så jag såg inte vad som hände egentligen.
Man matchade inga PP-linor för övrigt, nästan surrealistiskt att se Berglund, Foppa och Styrman på isen då...
Man matchade inga PP-linor för övrigt, nästan surrealistiskt att se Berglund, Foppa och Styrman på isen då...
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Ingen vidare match från våran sida än så länge, är väl rätt så väntat iofs. Ingen speciell kedja som jag tycker har utmärkt sig.
Mange- Antal inlägg : 6625
Utan Connolly & Lundeström blir centersidan svag. Det går rätt sakta i uppspelsfasen med många missade pass, speciellt jämfört med Kärpät, och det beror nog till stor del på det. Samt förstås att det är väldigt tidigt på säsongen förstås, men har verkligen finnarna spelat ihop så mycket längre?
Larsson och Kovacs är väl de som visat framfötterna bland forwards, fast jag tittar bara med ena ögat så den analysen behöver ni inte fästa alltför mycket vikt vid.
Larsson och Kovacs är väl de som visat framfötterna bland forwards, fast jag tittar bara med ena ögat så den analysen behöver ni inte fästa alltför mycket vikt vid.
Andra perioden var en trist historia. 0-3 och knappt en enda målchans för Luleå. Även om även Kärpät hade en hel del passningar på skridskorna så var dom klart bättre på att fånga upp andrapuckar. Bättre fart helt enkelt.
Måste få bort torped duon FF. Så urled på att följa deras yxhuggsteknik år efter år.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Lugn nu detta för 1:a träningsmatchen för Luleå det är nu misstagen ska ske och inte under säsong, Många av spelarna måste få komma in i laget & tempot samt att man ska komma i håg Kärpät har vart lite längre på is för dem!
NallePhu- Antal inlägg : 18683
Det fattar jag också men de har ju fortfarande samma intentioner i sitt lir. Vill bara att de ska så långt bort från isen som möjligt så att deras årgångs hockey inte råkar smitta av sig av misstag på övriga lirare som kanske besitter en lite annorlunda hockeyinfluens än dessa två herrar råkar göra.
Knappast en medioker match av oss idag. Snarare bedrövlig. Alla vet vi ju vad det betyder inför framtiden.
Inte ett skit!
Inte ett skit!
Gick väl som väntat fast värre
Det kändes bättre när jag blandade ihop power breaks med periodpauser och trodde det slutade 0-0
Tigerman skrev:Utan Connolly & Lundeström blir centersidan svag. Det går rätt sakta i uppspelsfasen med många missade pass, speciellt jämfört med Kärpät, och det beror nog till stor del på det. Samt förstås att det är väldigt tidigt på säsongen förstås, men har verkligen finnarna spelat ihop så mycket längre?
SM-liiga lagen går på is en månad tidigare om jag inte missminner mig.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Utklassade, men det var väntat mot ett topplag.
Pajala- Antal inlägg : 18817
Jalvanti och Sellgren är ju skadade och Connolly i USA, men var var Petter och Lundeström?
Drar inga växlar av detta, men konstaterar att vi såg sjukligt trötta ut, som sig bör vid den här tiden och i första matchen.
edit: Eller jo jag drar lite växlar kring kedjekonstelationerna.
Mellan Einar och Larsson gick Edström vilket borde tyda på att Ludneström ska in där.
I tredje gick Harju som center mellan Forsberg och Farley. Det borde innebära att Connolly ska in som center där och Harju och Farley på kanterna.
Frågan är ju då om det blir Forsberg-Berglund-Petter i fjärde?
Drar inga växlar av detta, men konstaterar att vi såg sjukligt trötta ut, som sig bör vid den här tiden och i första matchen.
edit: Eller jo jag drar lite växlar kring kedjekonstelationerna.
Mellan Einar och Larsson gick Edström vilket borde tyda på att Ludneström ska in där.
I tredje gick Harju som center mellan Forsberg och Farley. Det borde innebära att Connolly ska in som center där och Harju och Farley på kanterna.
Frågan är ju då om det blir Forsberg-Berglund-Petter i fjärde?
Man såg knappt skymten av Farley igår.
Vi lär oss mer när vi förlorar, ingen stor sak.
"Det är bra fart på träningarna" får lite perspektiv när man blir utspelad.
Det jag tycker är intressant är ju om Bulan&Co fick svaren på de frågor de ställt sig själva innan matchen.
"Det är bra fart på träningarna" får lite perspektiv när man blir utspelad.
Det jag tycker är intressant är ju om Bulan&Co fick svaren på de frågor de ställt sig själva innan matchen.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Träningsmatcher är en sak, speciellt den första för säsongen mot ett starkt Kärpät kanske man inte kunde förvänta sig annat resultat även om det där med att göra mål kan anses vara prio. En annan sak är att se hur enskilda spelare fungerar och jag hoppas man fick en del svar.
Tyvärr såg jag inte matchen så , lite nyfiken på hur ni som såg den tyckte att Erik Gustafsson fungerade ?
Tyvärr såg jag inte matchen så , lite nyfiken på hur ni som såg den tyckte att Erik Gustafsson fungerade ?
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
Gustafsson tyckte jag stack ut mest av alla. Visade redan nu att han står i en klass för sig. Gäller dock att hans lagkamrater lyfter sig i vinter så att inte hans hockey kunnande riskerar att gå helt till spillo. Tror allt kan bli riktigt bra när vi står med fullt lag. Vi får dock inte dra på oss skador på de få nyckelspelare vi har, för då blir vi mkt sårbara. Tycker också att vi kunnat trycka in en eller två baljor i gårdagens match.
Inget att hetsa upp sig över en förlust. Första matchen, många ordinarie borta, vi mötte finska mästarna.
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Å tusan, ja då förstår man ju om det blir skillnad i tempo.Hankburger skrev:Tigerman skrev:Utan Connolly & Lundeström blir centersidan svag. Det går rätt sakta i uppspelsfasen med många missade pass, speciellt jämfört med Kärpät, och det beror nog till stor del på det. Samt förstås att det är väldigt tidigt på säsongen förstås, men har verkligen finnarna spelat ihop så mycket längre?
SM-liiga lagen går på is en månad tidigare om jag inte missminner mig.
Fast det är ju inte första gången vi möter Kärpet i tränings sammanhang heller, börjat nästan bli lite av en tradition och nog fasen har vi vid dessa möten lyckats "gritat" in åtminstone ett och annat mål vill jag tro.
Luleå Hockey var HELT under isen mot Kärpät. LHF's ÖVERLÄGSET sämsta instats mot Kärpät någonsin. Allt annat är rent svammel. När jag gick förbi "Skuggan" efter matchen; stirrade han i princip i tomma intet med en tom blick. Och tänkte nog samma som alla andra i hallen: -Hur fan står det till med LHF egentligen?
Och klart att man blir orolig; när man hör lagledningen säga att vi börjar på en högre nivå denna säsong osv. osv. Baserat på nivån Luleå Hockey bjöd på i torsdagsmatchen; funderar jag om jag under någon försäsong sett att det sett lika illa ut tidigare. Luleå Hockey var inte ens trea på pucken .trots att man försökte. Mot slutet kom man fasen inte in i anfallszonen. Under matchen; hade INGEN av spelare juice i benen att matcha Illrarna från Uleåborg. (Rätt patetiskt faktiskt.) Därför väljer jag och tro att Luleå Hockey MÅSTE VARA väldigt ned tränade just nu. Men då ställer man sig frågan: Hur tänker man från LHF's sida; om man styr ihop sin första träningsmatch mot ett så bra gäng som Kärpät kring hemma knutarna. Hade ju varit bättre att busssa hela vägen till Uleåborg; och sälja en förnedring där nere; som mer parten av fansen där säkert skulle uppskatta mer. Snacka om helkrash i LHF-charmkurs; att komma ut och bjuda sin tilltänkta publik på rövknull. Helt klart en missräkning.
Ett bra tips till LHF nästa försäsong:
Styr inte upp matcher på hemma plan mot Finska mästarna -som håller på att vässa formen inför CHL; när alla spelare i den egna truppen fortfarande jobbar på vilken fot som går i vilken strumpa. Vill man bli förnedrad; kan man göra detta på bortaplan istället.
-Misstänker att detta var en jäkligt stor överraskning för lagledningen i LHF också....
Och klart att man blir orolig; när man hör lagledningen säga att vi börjar på en högre nivå denna säsong osv. osv. Baserat på nivån Luleå Hockey bjöd på i torsdagsmatchen; funderar jag om jag under någon försäsong sett att det sett lika illa ut tidigare. Luleå Hockey var inte ens trea på pucken .trots att man försökte. Mot slutet kom man fasen inte in i anfallszonen. Under matchen; hade INGEN av spelare juice i benen att matcha Illrarna från Uleåborg. (Rätt patetiskt faktiskt.) Därför väljer jag och tro att Luleå Hockey MÅSTE VARA väldigt ned tränade just nu. Men då ställer man sig frågan: Hur tänker man från LHF's sida; om man styr ihop sin första träningsmatch mot ett så bra gäng som Kärpät kring hemma knutarna. Hade ju varit bättre att busssa hela vägen till Uleåborg; och sälja en förnedring där nere; som mer parten av fansen där säkert skulle uppskatta mer. Snacka om helkrash i LHF-charmkurs; att komma ut och bjuda sin tilltänkta publik på rövknull. Helt klart en missräkning.
Ett bra tips till LHF nästa försäsong:
Styr inte upp matcher på hemma plan mot Finska mästarna -som håller på att vässa formen inför CHL; när alla spelare i den egna truppen fortfarande jobbar på vilken fot som går i vilken strumpa. Vill man bli förnedrad; kan man göra detta på bortaplan istället.
-Misstänker att detta var en jäkligt stor överraskning för lagledningen i LHF också....
Jonken- Antal inlägg : 7091
Nå ja... nu får man kanske sansa sig lite.
Jag har sett lag som knappt vunnit en match på hela försäsongen och sedan ta hem guldet. Jag har sett lag gå obesegrade genom försäsongen och sedan slåss runt kvalstrecket.
Att vi alltid haft jobbit med Kärpät den här matchen på försäsongen är ju ingen nyhet, självklart hade man hoppats på mer, men jag är inte det minsta orolig NU, jag kan vara orolig senare, men just nu var det en första match, nedtränade och avsaknad av 5 spelare. Vi gick bara runt på femmorna i hela matchen utan att coach ens PP och BP utan lät rättvisan spela in där så alla skulle få känna på allt.
Ser spelet (oavsett segrar eller ej) lika dåligt ut om 3 veckor kommer jag vara orolig, men inte nu.
Jag har sett lag som knappt vunnit en match på hela försäsongen och sedan ta hem guldet. Jag har sett lag gå obesegrade genom försäsongen och sedan slåss runt kvalstrecket.
Att vi alltid haft jobbit med Kärpät den här matchen på försäsongen är ju ingen nyhet, självklart hade man hoppats på mer, men jag är inte det minsta orolig NU, jag kan vara orolig senare, men just nu var det en första match, nedtränade och avsaknad av 5 spelare. Vi gick bara runt på femmorna i hela matchen utan att coach ens PP och BP utan lät rättvisan spela in där så alla skulle få känna på allt.
Ser spelet (oavsett segrar eller ej) lika dåligt ut om 3 veckor kommer jag vara orolig, men inte nu.
Kan hålla med om att det är taskig planering att lägga första matchen mot Kärpät, speciellt om man nyss gått på is. Det hade varit mycket bättre att först få en eller ett par i benen mot ett jämnare motstånd, eller åtminstone en vecka ytterligare tid på sig. Meningen med träningsmatcher är ju att man ska spela ihop laget och systemet och testa det mot verkligheten men får man bara slå ifrån sig i 60 minuter blir det ju ganska värdelös kvalitet på allt.
Men man behöver inte dra några större växlar på resultatet, inte heller över att man blev mer eller mindre utspelade i andra och tredje. Eller ens att det är dålig marknadsföring, de flesta vet ju att träningsmatcher ändå inte betyder ett smack. Det är när serien börjar som resultaten måste komma.
Men man behöver inte dra några större växlar på resultatet, inte heller över att man blev mer eller mindre utspelade i andra och tredje. Eller ens att det är dålig marknadsföring, de flesta vet ju att träningsmatcher ändå inte betyder ett smack. Det är när serien börjar som resultaten måste komma.
Nu såg jag inte matchen, men vi får väl alltid styrk mot Kärpät i början på varje försäsong? Oavsett siffror så har vi spelmässigt varit helt underlägsna varje gång. Jag tycker inte att det är något att jaga upp sig för - så länge det inte ser ut på samma sätt som när Skuggan var tränare, för då kunde man direkt under försäsongen se på spelsystemet att det skulle bli en skitsäsong.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Någon som varit förbi träningen på sista tiden och kan berätta hur det ser ut?
PM- Antal inlägg : 1947
Liknande ämnen
» 2014-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2019-08-20, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2016-08-12, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
» 2015-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2017-08-29, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2019-08-20, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2016-08-12, Träningsmatch, Luleå - Kärpät
» 2015-08-14, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
» 2017-08-29, Träningsmatch, Kärpät - Luleå
Sida 1 av 1