Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

+86
LulefanGBG
NallePhu
Pajala
Redbear
Sir Prozac
Jonken
Suorra
27 Öqvist
stormvägen
Chris Hendrix
Respected Gentleman
Lars158
Dentos
Lasse Proppmätt
kniba
Lulefan
MrScout
Grizzly
Beast.
Kagen
Diktatorn
GABA
Myrman
vanten
JahNT
tibet
Swhy
BodenSwe
kezman85
mango
Tigerman
Sundance Kid
Trötto
Vexet
Högljudd
Purre
Ivanhoe
kamelbullen
LuleåWinston
Scouten
Dalle
Ulfstrk
PM
makkanmakkan
amarule
Pontaking
rumpztr
Wirbelwind
Hellcop
LHF96
kjell
Zeth
Mange
Rakapuckar
NilsOskar
Hentos_Bror
LubosC
knutten
dubstep
Lajon
Dilox
Tony Moore
pingu
kralle
MickkeJ
Old Brooklyn
CKa
farre
Micke80
Slapshot
Mr Bister
MrA
Bamsefar
Snikne Ville
Donowitz
Norlin
hokkzorz
nummer 17
FruktHamster
kokostrollet
Kallepedal
icemask
Ingemar
MRGHOST
Admin
90 posters

Sida 4 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 4 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Mr Bister lör 03 maj 2014, 22:39

Så sant farre, därför måste vi värva lite klass och inte lita på Wallmark, Cehlarik och de yngre spelarna, de ska få utvecklas i lugn och ro och bli de klasspelare de har talang för.
Det är klart att vi skall ha kvar Fabbe och sådana spelare dock skall de husera i 4:e linan.
Rätt man på rätt plats är viktigt

Mr Bister

Antal inlägg : 1505

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 4 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 05:39

farre skrev:
Bamsefar skrev:
Mr Bister skrev:Jag tar Nieminen alla dagar i veckan, och han får i kontraktet att han får lyfta fötterna Smile , skämt åsido är det en sådan typ av spelare vi behöver som nyförvärv t.ex Kontiola, då kan Bryggman, Wallmark, Chelarik m.fl. utvecklas i lugn och ro utan att känna att man måste producera som en 1:a line

Där skiljer vi oss lite, personligen skulle jag aldrig vilja se en Nieminenish spelare i Luleå ngn mer. En spelare som inte visade hjärta, en spelare som INTE ville ge allt för laget. ngn sådan ska inte spela för oss.

DU MÅSTE SKOJA!!!
http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=2901
En av de absolut största artisterna i vår historia
Notorisk poänggörare och spelgeni
Och du tar hellre Fabbe eller Pitefoppa eller någon likande bara för att de "visar hjärta"
Vad är hjärta?
Spelintelligens, det är det som räknas.
Bara extremt begränsade spelare brukar lindas in i det där med stort hjärta.
Har alla blivit galna?????????

Att jämföra spelarna på det sättet är inte riktigt seriöst. Nu vet jag ju så klart inte hur föregående talar tänkte men i sak håller jag med honom. Jag vill inte heller se den typen av spelare men det innebär ju inte att hela laget måste bestå av "fabbar". Om vi tar dagens lönesystem och tänker oss att nieminens stjärnstatus hade gett honom 300.000 så tar man ju inte de pengarna och ger 300.000 till fabbe eller köper en till fabbe och lämnar resten på banken. Däremot kan man hitta spelare med puckkänsla, fart på skridskorna och med lite jävlar anamma ändå. Man kanske får sänka kraven på Nieminens spetsegenskaper och kompensera det med att han visar mer glöd. Men ska du jämföra i lönekattegorier så kanske det snarare rör sig om att ta in en något bättre Chris Abbott eller en Nieminen.

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 05:44

Lars158 skrev:2 MV. 7 backar. 14 forwards. Det finns på kontrakt för närvarande.

Kan man tänka sig att antalet borde bli 9 backar. 16 forwards?
Eller är det optimistiskt?

Dom har tidigare år legat på 3 mv, 8-9 backar och 15-16 forwards. Så jag blir inte förvånad om det dyker upp 1 back och om rätt dyker upp så ytterligare en sent värvad back. På Forwardssidan blir jag inte förvånad om det dyker upp 2 forwards. Målvaktssidan tror jag, oavsett vad som sägs, att den är öppen fortfarande. Jag tror dom kör på Owoya och Lassinanti om inget annat dyker upp. Då blir det säkert Ward som tredjemålvakt. Men jag tror dom är öppen för att ta in en bättre om rätt kille dyker upp till rätt pris. Skulle t ex Anders Nilsson ringa till klubben och fråga om det finns plats för honom så lär dom ta in honom,

Micke80

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 07:29

Jag tycker att man inte skulle förlängt med Abbotts och inte värvat Granström och Sylvegård, istället gett Olausson en större pengapåse och värvat en ny 1:a line.
NY-NY-NY
Zaar-Olausson-Ledin
Cehlarik-Wallmark-Bryggman
Fabricius-Fogström-Forsberg
Resten som 4:e line, då hade vi 2 producerande lines och ungdomarna i 3:e fick utvecklas i lugn och ro.

Mr Bister

Inlägg av knutten sön 04 maj 2014, 09:14

Där vet jag inte om jag håller med dig Mr Bister. Chris Abbott är kärnan i laget. Hur många mål har han inte fixat framåt bara att vinna tekningar? Hur många mål har laget undvikit att släppa in genom att han vunnit tekningar i egen zon? Han är superviktig för laget.

Granström är en fröjd att följa i sina bästa stunder. Kämpar och sliter och är extremt jobbig att möta som motståndare.

Jag är även tveksam till att behålla Olausson till en större pengapåse. Han sa ju upp sitt kontrakt tidigare och ville ha ett bättre kontrakt vilket han fick. Det gör troligen att han är mycket välbetald idag. Olausson lever på sitt spelsinne, men har en oerhört trög skridskoåkning och ser väldigt oengagerad och loj ut till och från. Och sett till hans senaste uttalande verkar han inte riktigt haft den harmoni som krävs att vara på topp (om man läser mellan raderna). Jag tror han skulle göra sin sämsta säsong nästa säsong i Luleå Hockey om han skulle stanna. Det är dags att skiljas åt. Allt gott har sitt slut.

Sylvegård är en tveksam värvning, men det var Hedman också när han värvades. Där får vi avvakta och se vad han kan bidra med.

Nej, vi ska inte lita på Wallmark, Cehlarik och co. fullt ut, men det är dags att ge dem förtroende och speltid. Deras prestationer förtjänade ett bättre förtroende. Man måste våga, det har saknats under Rönkens ledning. Givetvis måste det in en eller två spetsvärvningar, men det är nog värvningar som kan dröja ett tag. De spelarna kanske fortfarande spelar eller väntar in NHL och KHL. Där får vi ha tålamod.

Forsberg har jag svårt att tro att "Osten" skulle göra sig av med. Hjelm och Trukhno ligger nog i så fall mer pyrt till.

knutten

Antal inlägg : 327

Inlägg av Bamsefar sön 04 maj 2014, 09:19

farre skrev:
Bamsefar skrev:
Mr Bister skrev:Jag tar Nieminen alla dagar i veckan, och han får i kontraktet att han får lyfta fötterna Smile , skämt åsido är det en sådan typ av spelare vi behöver som nyförvärv t.ex Kontiola, då kan Bryggman, Wallmark, Chelarik m.fl. utvecklas i lugn och ro utan att känna att man måste producera som en 1:a line

Där skiljer vi oss lite, personligen skulle jag aldrig vilja se en Nieminenish spelare i Luleå ngn mer. En spelare som inte visade hjärta, en spelare som INTE ville ge allt för laget. ngn sådan ska inte spela för oss.

DU MÅSTE SKOJA!!!
Och du tar hellre Fabbe eller Pitefoppa eller någon likande bara för att de "visar hjärta"
Vad är hjärta?
Och var skriver jag att alternativet till en nieminen är Fabbe?, man ska inte tillskriva andra personer åsikter för att man själv ska kunna argumentera, det är dålig stil helt enkelt. ´Samtidigt kan man undra om du hävdar att "Stefan Nilsson, eller "Bulan" , exempelvis var "extremt begränsade spelare".
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12233

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 09:29

Vad jag menar med spelare som Granström och Sylvegård är att dagens hockey är speedigare än förr då är jobbarspelare inte så viktiga att värva vi har de ju redan i laget med Fabbe, Foppa o.s.v och i stället satsa pengarna på spelare med fart.
Jag kan hålla med om Olausson men tycker att kontinuitet är ganska viktigt något som LHF inte haft så mycket av.
Men finns det pengar att värva 2 centrar och 2 forwards så okej för mig.
Abbotts är för dyra att ha i en 3:e kedja och för dåliga i en 1:a eller 2:a lina

Mr Bister

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 10:15

Mr Bister skrev:Vad jag menar med spelare som Granström och Sylvegård är att dagens hockey är speedigare än förr då är jobbarspelare inte så viktiga att värva vi har de ju redan i laget med Fabbe, Foppa o.s.v och i stället satsa pengarna på spelare med fart.
Jag kan hålla med om Olausson men tycker att kontinuitet är ganska viktigt något som LHF inte haft så mycket av.
Men finns det pengar att värva 2 centrar och 2 forwards så okej för mig.
Abbotts är för dyra att ha i en 3:e kedja och för dåliga i en 1:a eller 2:a lina

Jag är rätt kluven där med Abbotts. Chris är helt klart en spelare för topp 2 medan Cam är en tredjekedjaspelare. Tyvärr spelar ju Cam 3 ggr så bra då han spelar med Chris så man får ut mer av helheten att ha dem ihop. Men tillsammans så hamnar dom i en tredjekedja men den kedjan kommer ha en bättre center än vi är vana att se i en tredjelina.
Som någon nämnde så är Chris grymt viktig för laget med sina teknikar, inställningen att alltid försöka och han var helt klart den bäste spelaren framför motståndarmålet i PP i fjol. Cris kan användas och funkar br aatt användas i 5-5, PP och BP. Cam är mer begränsad och funkar bäst 5-5 och vid frånfall i PP. Hade det funkat hade jag inte blivit ledsen om man bara förlängt med Chris och inte Cam men nu får man ju ta dom som paket och då var det helt rätt att förlänga.
Ser mer brister i att förlänga med Mannberg som inte lyckas skapa så mycket oavsett om han är i en producerande kedja och det han skapar lyckas han inte hänga dit. Han spelar inte fysiskt, han täcker inte skott utan är lagom medioker på allt.

Skillnaden där är att han lär vara bra mycke billigare men också bra mycke sämre. Han kan man ha kvar i laget 10 år till medan Abbott har max 1-2 till i gänget.

Micke80

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 10:23

Skall man ha Abbotts i en 2:a kedja då bör de producera minst 30 poäng var och det tror jag är tveksamt, sedan är problemet vem som ska komplettera bröderna det är också en fråga.
Jag håller med att man skulle kunna bara behålla Chris men nu är de ett "par" och det försvårar saken.

Mr Bister

Inlägg av Donowitz sön 04 maj 2014, 10:43

Problemet är att laget blir baktungt genom att två spelare med lön för en första formation, ska spela i en tredje formation. Det är inget vi varken har råd med eller kan göra något åt just nu.

Personligen ser jag Abbotts som andra-line-forwards. De hade en mindre bra säsong överlag och kanske skulle behöva ett bättre komplement bredvid sig, för att få ut det där sista. 30 poäng ska de ligga på minst, i normalfall. Det är ett krav. Sedan får man komma ihåg att dessa spelare alltid kommer till jobbet. Abbotts syns som tydligast under serielunken, omgång 32, då andra har större problem med motivationen. De har båda en hög lägsta nivå och jag tror mycket utav detta motiverade kontraktförnyelsen. Osten känner en trygghet med Chris och Cam samtidigt som de trivs med både laget och staden.

Donowitz

Antal inlägg : 4312

Inlägg av Bamsefar sön 04 maj 2014, 11:42

Man kan argumentera kring Abbotts hur mycket man vill men det går inte att komma ifrån att de är våra franchisespelare idag, de är kärnan i Luleå hockey, de som ska driva laget och visa med exempel hur Luleå spelar och ska spela. Det är inte så enkelt som att bara räkna poäng.
Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 12:25

Jo man måste räkna poäng, för det är det som ger segrar, folk som bara åker omkring och tacklar eller åker runt runt utan att göra poäng är inget att ha

Mr Bister

Inlägg av Slapshot sön 04 maj 2014, 12:42

Mr Bister skrev:Skall man ha Abbotts i en 2:a kedja då bör de producera minst 30 poäng var och det tror jag är tveksamt, sedan är problemet vem som ska komplettera bröderna det är också en fråga.
Jag håller med att man skulle kunna bara behålla Chris men nu är de ett "par" och det försvårar saken.

Luleås problem är att alla spelare i laget just nu är tredje eller fjärdelines material. Det håller givetvis inte. Ett par spelare hade behövt lämna redan inför förra säsongen. Men Osten har ju fortsatt och värva ännu mer breddspelare. Kan ju inte bara värva det som är billigt trots att det inte är nåt att ha....

Slapshot

Antal inlägg : 3294

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 14:02

Mr Bister skrev:Skall man ha Abbotts i en 2:a kedja då bör de producera minst 30 poäng var och det tror jag är tveksamt, sedan är problemet vem som ska komplettera bröderna det är också en fråga.

Foppa gjorde väll en dryg match med dem i fjol och gjorde det rätt bra, Mannberg gjorde inte bort sig men han gjorde inte bröderna bättre heller. Så som laget ser ut just nu skulle jag kunna tänka mig att placera Bryggman, Foppa eller Granström med dem. De är alla riviga spelare som inte behöver en massa puck för att göra bra ifrån sig. Mannberg har ju bevsligen fungerat men han gjorde som sagt inte paret bättre utan var mer ett komplement som inte gjorde dem sämre.
Med den spelstilen de har med flygande anfall och snabba avslut och instick i slottet så gäller det att den tredje är en spelare som åker mycke skridskor, vågar och klarar av att ta sig in i slottet samt har en förmåga att tänka hemmåt oclså.

Micke80

Inlägg av pingu sön 04 maj 2014, 14:21

Tror också att det vore av största vikt att hitta en tredjelänk till bröderna, har hela tiden helst velat se en Kanadensisk spelare där som spelar enkelt och fysiskt, har ett bra skott och går rakt på mål!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av pingu sön 04 maj 2014, 14:24

Kanske han Patrik Davis från finska ligan skulle passa med bröderna? Har inte sett han spela men verkar kunna göra mål och gå rakt på mål!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Inlägg av dubstep sön 04 maj 2014, 15:27

Att vilja önska bort Abbotts och ha kvar Olausson till en större poäng kan vara något av det dummaste jag har läst här. Abbotts är kärnan i det här laget och är de mest givna att ha kvar av alla spelare. Och de är definitivt inget tredjeline-material, de ska/bör spela i andrafemman. Hade de fått spela lite mer fritt och offensivt som i Rögle och med en bra tredjelänk så hade det mycket väl kunnat vara en grym förstafemma i SHL. Abbotts hade garanterat spelat i de 2 första femmorna i alla SHL-lag.

dubstep

Antal inlägg : 251

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 16:10

Tjaa dubstep, att ha Abbotts som 1:a femma innebär att de ska över 40 poäng nästa säsong vilket är närmast en omöjlighet.
Som jag tidigare skrev skall Abbottarna vara 2:a line ska de vara över 30 poäng vilket de också får svårt med
Jag gillar också Abbotts jobb och hängivenhet i LHF men ibland måste man lämna hjärtat och använda en kroppsdel ovanför.

Mr Bister

Inlägg av Kallepedal sön 04 maj 2014, 16:21

farre skrev:Utan Nieminen 93/94 hade vi ramlat ur eitserien
Men det är kart att hade vi sparkat honom för att han var i anfallszon för ofta och ersatt med Patrik Tano och Fabbe kopia eller liknande som ofta visade hjärta så hade vi nog tagit guld!

Men utan Nieminen så tog vi historiens hittills enda SM-guld. Osten ville ha spelare som kämpade för laget och inga spelare som gjorde Tuppen istället för att skottäcka. När Nineminen lämnade Luleå sa Osten ungefär att man vinner inga guld med spelare som gör Tuppen.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427

Inlägg av farre sön 04 maj 2014, 18:25

Micke80 skrev:
farre skrev:
Bamsefar skrev:

DU MÅSTE SKOJA!!!
Vad är hjärta?

Att jämföra spelarna på det sättet är inte riktigt seriöst. Nu vet jag ju så klart inte hur föregående talar tänkte men i sak håller jag med honom. Jag vill inte heller se den typen av spelare men det innebär ju inte att hela laget måste bestå av "fabbar". Om vi tar dagens lönesystem och tänker oss att nieminens stjärnstatus hade gett honom  300.000 så tar man ju inte de pengarna och ger 300.000 till fabbe eller köper en till fabbe och lämnar resten på banken. Däremot kan man hitta spelare med puckkänsla, fart på skridskorna och med lite jävlar anamma ändå. Man kanske får sänka kraven på Nieminens spetsegenskaper och kompensera det med att han visar mer glöd. Men ska du jämföra i lönekattegorier så kanske det snarare rör sig om att ta in en något bättre Chris Abbott eller en Nieminen.

Om det är så lätt att hitta en sån spelare så varför har vi inte hittat det då?
Köper man spets så ska de producera. Inte sänka kravet där.
Tycker att han visst visade hjärta genom att göra så många poäng som han gjorde.
Han var inte inköpt för att täcka skott
farre
farre

Antal inlägg : 2143

Inlägg av icemask sön 04 maj 2014, 18:27

Efter att ha sett Anders Nilsson i matchen mot ryssarna, så undrar jag vad kan man vara villig att betala för en sådan målvakt i SHL, om Saik betalar 400 till sina toppspelare, vad kan det vara värt att betala för att få grizzly som 1a målis, var går gränsen för vad man väljer, ett halvdant kontrakt i NHL/KHL eller 400, 500, 600, 700 i LHF ?
Vad är en stabil 1a målis värd ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Rönken sön 04 maj 2014, 18:29

icemask skrev:Efter att ha sett Anders Nilsson i matchen mot ryssarna, så undrar jag vad kan man vara villig att betala för en sådan målvakt i SHL, om Saik betalar 400 till sina toppspelare, vad kan det vara värt att betala för att få grizzly som 1a målis,  var går gränsen för vad man väljer, ett halvdant kontrakt i NHL/KHL eller 400, 500, 600, 700 i LHF ?
Vad är en stabil 1a målis värd ?

En av dom bättre betalda i Luleå hade han varit värd, vad kan det vara, 300k någonstans? Ett rätt säkert kort, Luleå-kille och laget ser inte så giftigt ut. Han skulle nog vinna en och annan match på egen hand princip.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av farre sön 04 maj 2014, 18:32

Bamsefar skrev:
farre skrev:
Bamsefar skrev:

DU MÅSTE SKOJA!!!
Vad är hjärta?
Och var skriver jag att alternativet till en nieminen är Fabbe?, man ska inte tillskriva andra personer åsikter för att man själv ska kunna argumentera, det är dålig stil helt enkelt. ´Samtidigt kan man undra om du hävdar att "Stefan Nilsson, eller "Bulan" , exempelvis var "extremt begränsade spelare".

Bulan var absolut en begränsad spelare och du kan inte mena att skuggan visade mer hjärta än Nieminen.
Hur menar du att skuggan visade mer hjärta?
Vi hade elitseriens bästa tekniker och största spelgeni i laget och du är inte nöjd???
Alla är inte på rinken för att täcka skott. Någon måste göra mål oxå
Fast med tanke på hur vi spelat sista åren så har väl de flesta här oxå blivit hjärntvättade med rönken hockeyn.
En grå massa som i alla lägen ska backchecka. Kul!
farre
farre

Inlägg av farre sön 04 maj 2014, 18:36

Mr Bister skrev:Jo man måste räkna poäng, för det är det som ger segrar, folk som bara åker omkring och tacklar eller åker runt runt utan att göra poäng är inget att ha

Exakt
Somliga har missat vad hockey går ut på.
Sen att man kan ha en fjärdekedja som kan eliminerar motståndarnas bästa lina är helt OK
Anfall kommer alltid att vara bästa försvar
farre
farre

Inlägg av farre sön 04 maj 2014, 18:37

Slapshot skrev:

Luleås problem är att alla spelare i laget just nu är tredje eller fjärdelines material. Det håller givetvis inte. Ett par spelare hade behövt lämna redan inför förra säsongen. Men Osten har ju fortsatt och värva ännu mer breddspelare. Kan ju inte bara värva det som är billigt trots att det inte är nåt att ha....

Håller med till hundra procent
farre
farre

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 18:41

farre skrev:
Micke80 skrev:
farre skrev:
Bamsefar skrev:

DU MÅSTE SKOJA!!!
Vad är hjärta?

Att jämföra spelarna på det sättet är inte riktigt seriöst. Nu vet jag ju så klart inte hur föregående talar tänkte men i sak håller jag med honom. Jag vill inte heller se den typen av spelare men det innebär ju inte att hela laget måste bestå av "fabbar". Om vi tar dagens lönesystem och tänker oss att nieminens stjärnstatus hade gett honom  300.000 så tar man ju inte de pengarna och ger 300.000 till fabbe eller köper en till fabbe och lämnar resten på banken. Däremot kan man hitta spelare med puckkänsla, fart på skridskorna och med lite jävlar anamma ändå. Man kanske får sänka kraven på Nieminens spetsegenskaper och kompensera det med att han visar mer glöd. Men ska du jämföra i lönekattegorier så kanske det snarare rör sig om att ta in en något bättre Chris Abbott eller en Nieminen.

Om det är så lätt att hitta en sån spelare så varför har vi inte hittat det då?
Köper man spets så ska de producera. Inte sänka kravet där.
Tycker att han visst visade hjärta genom att göra så många poäng som han gjorde.
Han var inte inköpt för att täcka skott

Spets i ett vinnande lag ska både producera och kämpa. Titta på Saik, ingen av deras producerande spelare glider utan alla jobbar. Titta på LHC som hade toppen både i poängligan och skytteligan men var laget bra? Inte enligt mig.
Det är inte lätt att hitta allt i en spelare, speciellt inte då man har 2-3 ligor ovanför sig i hierarkin, men det jag försökte beskriva men kanske misslyckades med var att det kanske är bättre för laget att sänka kraven på att producera om man i andra änden får bättre lag.
Du har helt rätt i att du skriver att det går ut på att producera, men det går inte ut på att producera individuellt utan som ett lag. Det spelar ingen roll om du gör 50 pinnar men ligger på minus i statestiken. Det spelar ingen roll om du har en kedja som tillsammans gör 130 pinnar om laget släpper in fler mål än dom gör. Det gäller att hitta spelarna som gör en bra helhet. Det är i det pusslet jag säger att det kanske är bättre att ha 6 30 poängspelare än 3 spelare som gör 45.

Vad gäller Abbotts så har dom väll legat just under och nån säsong just över 30 varje år här i elitserien, så när som förra året då cam gjorde comeback så klart. Så någon omöjlighet att då upp dem i det igen ser jag inte, där är snarare utmaningen att hitta en trdjelänk som också kan hamna +/- 30.

Micke80

Inlägg av Micke80 sön 04 maj 2014, 18:44

farre skrev:
Bamsefar skrev:
farre skrev:
Bamsefar skrev:

DU MÅSTE SKOJA!!!
Vad är hjärta?

Bulan var absolut en begränsad spelare och du kan inte mena att skuggan visade mer hjärta än Nieminen.
Hur menar du att skuggan visade mer hjärta?
Vi hade elitseriens bästa tekniker och största spelgeni i laget och du är inte nöjd???
Alla är inte på rinken för att täcka skott. Någon måste göra mål oxå
Fast med tanke på hur vi spelat sista åren så har väl de flesta här oxå blivit hjärntvättade med rönken hockeyn.
En grå massa som i alla lägen ska backchecka. Kul!

Tyvärr är ju de flesta spelarna i SHL begränsade i sitt kunnande. Skulle vi inte vara det lag som har flest spelare i NHL plus ett antal i KHL och NLA hade kanske vår egen liga varit lite bättre. Men det är inte många spelare i varje lag som är riktigt bra defensivt och riktigt bra offensivt. Oftast är det en begränsad spelare för att den antingen är inkompetent i anfallszon eller i defensiva zon och ibland är det en begränsad spelare för att han inte lärt sig jobba hårt.

Micke80

Inlägg av farre sön 04 maj 2014, 18:48

Kallepedal skrev:
farre skrev:Utan Nieminen 93/94 hade vi ramlat ur eitserien
Men det är kart att hade vi sparkat honom för att han var i anfallszon för ofta och ersatt med Patrik Tano och Fabbe kopia eller liknande som ofta visade hjärta så hade vi nog tagit guld!

Men utan Nieminen så tog vi historiens hittills enda SM-guld. Osten ville ha spelare som kämpade för laget och inga spelare som gjorde Tuppen istället för att skottäcka. När Nineminen lämnade Luleå sa Osten ungefär att man vinner inga guld med spelare som gör Tuppen.

Haha råkade trycka på plusset när jag skulle citera Wink
Nog om det
För det första. Vet inte om du kan din historia men LULEÅ HOCKEY hade ramlat ur elitserien om inte vi hade haft turen att ha Nieminen i laget 93/94.
Han var den enda lysande stjärnan som var orsaken till att vi lyckades hålla oss kvar den säsongen.
Vad Osten säger i frustration över att ha tappat den bästa spelaren i laget för att hålla fansen lugna är en sak, men det betyder inte att han menade det.
Alla lag dreglar över såna spelare som Klasen, Nieminen på sin tid, D. Axelsson, Altonen osv, och det är inte för att de täcker skott bäst eller jobbar hem snabbast.
farre
farre

Inlägg av NilsOskar sön 04 maj 2014, 20:28

Ryan Vesce

NilsOskar

Antal inlägg : 441

Inlägg av Rönken sön 04 maj 2014, 20:44

Vesce tokfloppade väl i Skellefteå, var inte han rätt långsam som jag minns det?
Rönken
Rönken

Inlägg av Bamsefar sön 04 maj 2014, 21:35

Mr Bister skrev:Jo man måste räkna poäng, för det är det som ger segrar, folk som bara åker omkring och tacklar eller åker runt runt utan att göra poäng är inget att ha

Så, du drar ingen slutsats av det faktum att var vi hade en spelare med i topp i poängligan så placerade sig laget sämre än på flera år. Utan att dra några jämförelser i övrigt så kan man titta på Boston, inte en spelare på topp 20 i NHL:s poängliga, men det LAG som drog in mest poäng. Man gjorde sig av med Seguin ,en toppklasspelare, för att han inte var den lagspelaren man kräver .Det finns en några slutsatser att dra där. Så får man väl då klargöra, ja, Boston består av riktigt bra spelare, nej, NHL kan inte jämföras med SHL utan vad jag vill få fram är att det är hur man definierar rollspelaren i laget som ger framgång för laget så att laget vinner. Gör ngn en massa poäng så är det en bonus men inte toppkriteriet.
Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av Mr Bister sön 04 maj 2014, 21:54

Enligt "kurren är Olausson nära LHF, det tycker jag är bra, det är bra för kontinuiteten och för att han är en toppspelare i SHL

Mr Bister

Inlägg av FruktHamster sön 04 maj 2014, 22:17

dubstep skrev:Att vilja önska bort Abbotts och ha kvar Olausson till en större poäng kan vara något av det dummaste jag har läst här. Abbotts är kärnan i det här laget och är de mest givna att ha kvar av alla spelare. Och de är definitivt inget tredjeline-material, de ska/bör spela i andrafemman. Hade de fått spela lite mer fritt och offensivt som i Rögle och med en bra tredjelänk så hade det mycket väl kunnat vara en grym förstafemma i SHL. Abbotts hade garanterat spelat i de 2 första femmorna i alla SHL-lag.

Undebart med lite vettiga åsikter. Har varit skralt med det gällande abbotts på sistone.

+1
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av Lars158 sön 04 maj 2014, 22:43

Abbotts tror jag lite så här om.
Samtidigt som Rönken tvätta ur dem dom lite onödiga roughing utvisningarna så förlora dom med tiden också en hel del av sin intensitet och aggressivitet, positiv aggressivitet.

Om den nya tränartrojkan tillåter mer känslosamhet bland spelarna så tror jag Abbotts kan komma i en nytändning.
Behöver inte handla om råa slagsmål när jag använder "känslosamhet".
Utan bara att man får vara glad när man vunnit. Tycka jävla skitmatch när man förlorat.

Jag tror inte på Rönkens arbetssätt med att sätta spelarna i ett känslo vaccum, som det som ger guld.

Jag hoppas nya tränartrojkan istället pushar för känslor hos spelarna.

Lars158

Antal inlägg : 9806

Inlägg av hokkzorz mån 05 maj 2014, 00:09

Lars:

jag kan tycka att det var en av rönkens svagheter som coach. Alla skulle passa in till 100% i ramen för hur spelare skulle vara. Inte tacklas, inget gruff, pressspel så, backchecka så, pincha inte (blev bättre med åren).

Jag ser ovanstående som små detaljer som inte nödvändigtvis förbättrar speliden man har/hade. Det blev lite för uppstyrt, lite för stelt i mina ögon. Det anser jag vara största problemet vi hade när matchbilden inte gick dit vi ville, då fanns ingen plan B. Samma sak första säsongerna så matchcoachades det väldigt sparsamt. Det possitiva var att man lärde sig ngt, sista säsongen så matchades det betydligt mer. Har man en sån grym tekare som Chris abbott i laget så skall han vara på isen på varje offensiv/defensiv tekning vi har. Synd bara att det tog 3 säsonger innan man kom på det.

Jag ser fram emot nästa säsong med längtan, mest för att se vad det blir för typ av hockey. Kan bli så att flera "äldre" spelare (läs: abbotts mfl) kan få en nytändning med ett nytt spelsystem, nya röster i båset.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Rönken mån 05 maj 2014, 00:19

Lars158 skrev:Abbotts tror jag lite så här om.
Samtidigt som Rönken tvätta ur dem dom lite onödiga roughing utvisningarna så förlora dom med tiden också en hel del av sin intensitet och aggressivitet, positiv aggressivitet.

Om den nya tränartrojkan tillåter mer känslosamhet bland spelarna så tror jag Abbotts kan komma i en nytändning.
Behöver inte handla om råa slagsmål när jag använder "känslosamhet".
Utan bara att man får vara glad när man vunnit. Tycka jävla skitmatch när man förlorat.

Jag tror inte på Rönkens arbetssätt med att sätta spelarna i ett känslo vaccum, som det som ger guld.

Jag hoppas nya tränartrojkan istället pushar för känslor hos spelarna.

Har också funderat i dom banorna, samtidigt som Abbotts blivit kastrerade och tar färre idiot-utvisningar har man tappat lite av sista lilla kan jag tycka ibland. Chris är en förjävla bra center tycker jag, och han är en topp2-center i mina ögon utan problem. Men "blocket" Abbott-Abbott tillsammans har kommit lite i stå, blir intressant att se hur det blir nästa säsong. Stora frågan är vem som ska vara tredjelänk i deras kedja? Finns en del sparkapital där förhoppningsvis, 31 år är ingen jätteålder, speciellt inte för så vältränade personer som Abbotts.

Fast tycker att bröderna periodvis hade bra spel säsongen som var, men likt hela laget slaknade man mot slutet. Hoppas på en allmän uppryckning nästa säsong, speciellt bröderna.
Rönken
Rönken

Inlägg av Redbear mån 05 maj 2014, 16:57

Nästa ‪#‎lhflive‬ sänds direkt från http://www.luleahockey.se kl 12.00 imorgon tisdag 6/5.

Spännande Wink
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6780

Inlägg av Rönken mån 05 maj 2014, 16:58

Redbear skrev:Nästa ‪#‎lhflive‬ sänds direkt från http://www.luleahockey.se kl 12.00 imorgon tisdag 6/5.

Spännande Wink

bounce
Rönken
Rönken

Inlägg av Redbear mån 05 maj 2014, 17:40

På Twitter spekuleras det om att det är Daniel Larsson som presenteras imorgon...
Redbear
Redbear

Inlägg av hokkzorz mån 05 maj 2014, 17:50

Redbear skrev:På Twitter spekuleras det om att det är Daniel Larsson som presenteras imorgon...

hade hellre sett grin-wallin presenteras än D. Larsson

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Rönken mån 05 maj 2014, 17:51

Redbear skrev:På Twitter spekuleras det om att det är Daniel Larsson som presenteras imorgon...

Vet inte vad jag tycker om det, känns väl habil, inte så mycket mer. Tror inte att Nilsson hamnar i Europa men vad gör man om det skulle bli så, och vem av Lassinantti och Owuya får röra på sig om Larsson kommer in?

Samuel Ward nära två-årskontrakt med Luleå, första året i Asplöven känns nära som Stålnacke skriver. Var ska Lassi då ta vägen? Förmodar att han skulle få röra på sig om Larsson kommer in.
Rönken
Rönken

Inlägg av Lars158 mån 05 maj 2014, 18:21

http://www.kuriren.nu/100/avslojar-malvakten-ar-klar-for-lulea-hockey-7608131.aspx

"Men det är en målvakt ni kommer att presentera, kan du säga så mycket?

– Det kommer nog bli en presentering av blandad karaktär.

Det kan komma mer än Daniel Larsson?

– Det blir lite blandat."

Lars158

Inlägg av Rönken mån 05 maj 2014, 18:35

Lars158 skrev:http://www.kuriren.nu/100/avslojar-malvakten-ar-klar-for-lulea-hockey-7608131.aspx

"Men det är en målvakt ni kommer att presentera, kan du säga så mycket?

– Det kommer nog bli en presentering av blandad karaktär.

Det kan komma mer än Daniel Larsson?

– Det blir lite blandat."

Olov Lundqvist känns väl inte helt orealistiskt då? Vad tror du om målvakterna Lasse; Lassi+Ward i Asplöven och Larsson+Owuya i Luleå. Eller hur tänker man?

Presenterar man Samuel Ward och Jens Högbom i morgon också måntro.
Rönken
Rönken

Inlägg av Mr Bister mån 05 maj 2014, 18:47

Fast man inte tycker om Daniel Larsson som person, tycker jag nog att det är ett snäpp bättre än David Rautio.

Jag tycker att Daniel har en högre högsta nivå än David.

Mr Bister

Inlägg av Lars158 mån 05 maj 2014, 18:51

Ja undras och flundras vad upplägget blir kring MV.

Lars158

Inlägg av Redbear mån 05 maj 2014, 18:56

Anton Olofsson ‏@antonolofsson89 60

Daniel Larsson är klar för Luleå enligt mycket bra uppgifter till Kuriren.
Redbear
Redbear

Inlägg av NallePhu mån 05 maj 2014, 19:01

Bra drag av Osten om denna värvning, En MV som kan vinna matcher åt laget och sätta dessa sk big saves!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18671

Inlägg av Mr Bister mån 05 maj 2014, 19:10

Däremot Lundqvistvärvning förstår jag inte, vi behöver bättre backar än så

Mr Bister

Inlägg av Rönken mån 05 maj 2014, 19:14

Lundqvist blir ju 8:e back och Asplöven stora delar, är väl inte direkt ryggraden vi talar om.
Rönken
Rönken

Inlägg av Micke80 mån 05 maj 2014, 19:21

Ja vad ska man säga. Larsson är en bra målvakt men personligheten känns si så där. Men om Laget går bra kanske personligehten hålls i shack. Det brukar ju skina igenom mer då laget är sopigt än om det är bra.
Nilsson hade ju så klart kännts bra mycket bättre men det är ju bara en våt dröm att han skulle komma hem, finns ju inte på kartan att han flyttar hem redan nu.
Lundqvist känns som ett ok framtidsnamn att säkra upp men jag hoppas så klart på mer.
Lassi i Asplöven känns ju rätt ok likaså om Ward skulle hamna där. Det optimala är väll Owoya till DIF, Ward i asplöven och Lassi backup bakom en bevisat bra målvakt.

Men men, vi ska inte måla upp för mycket. Det kan lika gärna vara så att det är en förlängning med Olausso och kontrakt med Ward och Lundqvist.

Micke80

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet