Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1
+77
Dilox
Hentos_Bror
Calle
PM
Ivanhoe
LubosC
kralle
kokostrollet
Wirbelwind
greger
KUCERA
Jompen
Hedanders
Lajon
Helge
JayDee
nummer 17
NilsOskar
kamelbullen
mango
hokkzorz
Kraftkung
MickkeJ
farre
stormvägen
BodenSwe
Micke80
knutten
Dentos
Kallepedal
LuleåWinston
Kagen
Tigerman
Loop
JohanO
JahNT
rumpztr
makkanmakkan
kniba
Sir Prozac
LHF96
amarule
Norlin
Högljudd
MrA
dubstep
Mr Bister
Ingemar
Chris Hendrix
Sundance Kid
Donowitz
Tony Moore
Myrman
Dalle
Bamsefar
Old Brooklyn
Slapshot
NallePhu
Redbear
Lulefan
UnSaccoDiSoldi
Urken
Salle
Zeb Macahan
Purre
pingu
FruktHamster
Hellcop
Pajala
Lars158
Rönken
Zeth
LulefanGBG
icemask
Mange
Snikne Ville
81 posters
Sida 3 av 20
Sida 3 av 20 • 1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1
Läste i Anton Hedman-tråden att Klasens och Hedmans agent Thomas Sjögren är i stan. Någon som har koll på vilka andra spelare Sjögren representerar, finns det några intressanta namn? Kan ju hända att det diskuteras nyförvärv mellan Osten och Sjögren samtidigt som det diskuteras kontraktsförlängningar.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Brynäs är väl och rycker i Rautio kan jag tänka mig...
Chris Hendrix- Antal inlägg : 1248
Chris Hendrix skrev:Brynäs är väl och rycker i Rautio kan jag tänka mig...
Brynäs ska fylla hela laget med ex-Luleå spelare
Pajala- Antal inlägg : 18747
Ständigt denna Pölsa, vad är det med Pölsan och ex-Luleå-spelare?
Rönken- Antal inlägg : 17811
Fixa ett bra kontrakt till Hedman nu Ost!!!!!
Eller ska vi som så många tidigare årgångar blivit överkörda när slutspelet börjar!
Eller ska vi som så många tidigare årgångar blivit överkörda när slutspelet börjar!
pingu- Antal inlägg : 2418
...och nu är han klar för Jokerit! Märklig twist, intressant att se hur det går.Snikne Ville skrev:Broc blir skickad till Iowa för try-out...
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Rapar upp några namn som bör finnas i Ostens universum, utan bäring på hur aktuella de är eller om det är spelare jag själv ens tycker är bra:
Daniel Sondell - norrlänning som varit på tal tidigare, säga vad man vill men han har levererat respektingivande siffror offensivt. Förutsätter att Örebro åker ut.
Jared Aulin - varit på tal tidigare, förutsätter att Örebro åker ut.
Tvillingarna Vesterholm - ryktas till SHL, kommer från MIF:s organisation där Osten har bra koll.
Calle Ridderwall - Osten har varit ute efter honom tidigare, efter en drömsässe i Tyskland går det tyngre i KHL nu.
Elias Fälth - utgående kontrakt med HV.
Nagander - kommentarer överflödiga.
Fagerudd lämnar jag utanför, jag räknar honom som klar.
Daniel Sondell - norrlänning som varit på tal tidigare, säga vad man vill men han har levererat respektingivande siffror offensivt. Förutsätter att Örebro åker ut.
Tvillingarna Vesterholm - ryktas till SHL, kommer från MIF:s organisation där Osten har bra koll.
Calle Ridderwall - Osten har varit ute efter honom tidigare, efter en drömsässe i Tyskland går det tyngre i KHL nu.
Bra skrivet av Johansson på NSD om Abbotts mm:
http://nsd.se/bloggar/k-markt/the-true-north-strong-and-free/?blog=7127235&entry=8206474
Svårt att välja tråd men tycker att det passar här. Lite dilemmat i år att de får bära en större roll än de egentligen ska behöva eller är spelare för. Wikegård tog upp det för nån månad sen och tycker det ligger en del i det. Ska laget gå långt i vår och även nästa sässe behöver andra ta klivet eller Osten lätta på plånkan.
http://nsd.se/bloggar/k-markt/the-true-north-strong-and-free/?blog=7127235&entry=8206474
Svårt att välja tråd men tycker att det passar här. Lite dilemmat i år att de får bära en större roll än de egentligen ska behöva eller är spelare för. Wikegård tog upp det för nån månad sen och tycker det ligger en del i det. Ska laget gå långt i vår och även nästa sässe behöver andra ta klivet eller Osten lätta på plånkan.
Ingemar- Antal inlägg : 698
Mycket bra skrivet av Johansson, ni som tycker att det räcker med spelare som bröd. Vesterholm och sådana spelare tycker jag skall tänka till.
Vi har fortfarande kvar sådana som Truchno, Mannberg, Bryggman, Fogström, Cehlarik o.s.v om vi förlorar Olausson och Klasen kan vi inte värva spelare typ Vesterholms det borde varje människa begripa.
Vi behöver en ny 1:a line och ändå har vi fortfarande Abbotts kvar som second line
Vi har fortfarande kvar sådana som Truchno, Mannberg, Bryggman, Fogström, Cehlarik o.s.v om vi förlorar Olausson och Klasen kan vi inte värva spelare typ Vesterholms det borde varje människa begripa.
Vi behöver en ny 1:a line och ändå har vi fortfarande Abbotts kvar som second line
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Nagander har ögonen på sig av en av Finska Ligans toppklubbar så jag tvivlar Luleå är så hett som alla vill nu tro!Snikne Ville skrev:Rapar upp några namn som bör finnas i Ostens universum, utan bäring på hur aktuella de är eller om det är spelare jag själv ens tycker är bra:
NallePhu- Antal inlägg : 18665
Får hoppas det så inte Luleå värvar han....Vill man vinna guld så behövs bättre backar
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Idealet vore att ha Abbotts som en tredjekedja vilket definitivt skulle vara den bästa tredjekedjan i serien. Men Abbotts som tredjekedja i Luleå, det låter väldans dyrt och optimistisk. Åtminstone om man skulle ha Klasen-klass på topp6-spelarna. Känns inte som alltför vågad gissning av HV71, Linköping, Färjestad, Växjö och Skellefteå trumfar Luleås spelarbudget. Sen bör ju lag som Brynäs, Frölunda och kanske Modo ligga på ungefär samma nivå som Luleå.
Spannet 6-7-8:a vad gäller budgeten spelartrupp är väl ungefär vad man kan tänka sig, mycket av den ökade omsättningen är väl främst driftsbidraget på 27-30 miljoner från kommunen, tveksamt om man får så pass många miljoner över att spelartruppen är uppe och nosor på HV71 ändå? Trupp som trumfar HV71 kommer vi nog inte att se närmaste tiden, bara se vad man plockade in när det kärvade, Salmela med flera. Hade Luleå ens haft råd med Anssi om det var Luleå som låg i botten av tabellen under första halvan av säsongen är frågan.
Spannet 6-7-8:a vad gäller budgeten spelartrupp är väl ungefär vad man kan tänka sig, mycket av den ökade omsättningen är väl främst driftsbidraget på 27-30 miljoner från kommunen, tveksamt om man får så pass många miljoner över att spelartruppen är uppe och nosor på HV71 ändå? Trupp som trumfar HV71 kommer vi nog inte att se närmaste tiden, bara se vad man plockade in när det kärvade, Salmela med flera. Hade Luleå ens haft råd med Anssi om det var Luleå som låg i botten av tabellen under första halvan av säsongen är frågan.
Det är väl knappast någon som skrivit att vi ska ersätta Klasen och Ola med Vesterholmarna? Om LHF dumpar Trucken och Persson är de väl dock ett möjligt alternativ?Mr Bister skrev:Mycket bra skrivet av Johansson, ni som tycker att det räcker med spelare som bröd. Vesterholm och sådana spelare tycker jag skall tänka till.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Omark Nordkvist Ledin
Abbott Abbott Mannberg
Janmark Walle Cehlarik
Foppa Fogen Fabbe
Bryggman
Pikkarainen Kukan
Fagerudd Sandström
Skrbek Hjelm
Oskarsson
Tror det skulle bli en slagkraftig laguppställning med bara 2 vurshtingvärvningar (Omark o Pikkan).
Abbott Abbott Mannberg
Janmark Walle Cehlarik
Foppa Fogen Fabbe
Bryggman
Pikkarainen Kukan
Fagerudd Sandström
Skrbek Hjelm
Oskarsson
Tror det skulle bli en slagkraftig laguppställning med bara 2 vurshtingvärvningar (Omark o Pikkan).
Känns som Fagerudd - Oskarsson, borde vara sjunde resp. åttonde backpar för nästa säsong. Med option för spel i allsvenskan (Asplöven) om det inte håller/lite speltid.
Båda har dock potential att hamna bland top 6 plus att skador alltid kommer och går.
Båda har dock potential att hamna bland top 6 plus att skador alltid kommer och går.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Skrbek börjar kännas rätt trasig och lite för seg. En riktig klassback i sina bästa stunder men man måste se till helheten i detta fallet. Sjunger på sista refrängen i mina ögon. Går sönder titt som tätt vilket dessutom blir dyrt i längden. Blir 36 i år.
Jag var skeptisk när Skrbek värvades men får böja mig för att han gör solida dagsverken i den 55 omg långa transportsträckan. Men max 1 år o rimlig kostnad.
Problemet är att det förmodligen går tre Markus Oskarsson på en Pavel Skrbek, kostnadsmässigt.
För dom pengarna tycker jag man borde hitta bättre alternativ. Skrbek känns också som en tickande klocka med alla skador. Tror faktiskt att han inte håller en säsong till tyvärr.
För dom pengarna tycker jag man borde hitta bättre alternativ. Skrbek känns också som en tickande klocka med alla skador. Tror faktiskt att han inte håller en säsong till tyvärr.
bearjew skrev:Problemet är att det förmodligen går tre Markus Oskarsson på en Pavel Skrbek, kostnadsmässigt.
Tyvärr gör han nog inte det. En av våra absolut bästa backar i vinter.
Stor o sliten kropp, visst. Men skademässigt är han ändå betydligt bättre till än Robin. Håller med dig Urken, tillsammans med Janne ruskigt pålitlig denna sässe. Skrbek lever mycket på sin rutin, det räcker en bra bit som back.Urken skrev:bearjew skrev:Problemet är att det förmodligen går tre Markus Oskarsson på en Pavel Skrbek, kostnadsmässigt.
Tyvärr gör han nog inte det. En av våra absolut bästa backar i vinter.
Skrbek har varit över förväntan denna säsong, dessutom rätt lite skador för att vara pappa Pavel. Men en säsong till känns som rätt dyr chansning, heller en back på 27-28-29 år som har några år kvar i sig då. Frågan är om även Jonsson måste ersättas p.g.a. skadebekymmer.
Med Fagerudd klar, enligt förväntan, är det fyra backar helt klara, sedan förutsätter jag att Fransson försvinner samt att Oskarsson blir kvar. Så totalt fem stycken, förmodar jag. Då ska Franssons ersättare in, en förstaback, sen en-två lite mer defensivt lagda backar. Vad kan man tänkas hitta? Jag ser gärna Jonas Ahnelöv och Stefan Johansson.
Med Fagerudd klar, enligt förväntan, är det fyra backar helt klara, sedan förutsätter jag att Fransson försvinner samt att Oskarsson blir kvar. Så totalt fem stycken, förmodar jag. Då ska Franssons ersättare in, en förstaback, sen en-två lite mer defensivt lagda backar. Vad kan man tänkas hitta? Jag ser gärna Jonas Ahnelöv och Stefan Johansson.
Varför detta tjat om Stefan Johansson till nästa säsong. Han har ju kontrakt till 14/15.
Dessutom tror jag inte han vill spela i en klubb som Rönken tränar.bearjew skrev:Varför detta tjat om Stefan Johansson till nästa säsong. Han har ju kontrakt till 14/15.
Jag tänker väl främst på att Johansson inför säsongen hade lön i trakterna av topp-4. Men har under säsongen haft speltid och förtroende som en sjundeback mer och även bänkad, är nog inte så HV eller han själv förväntade sig. Nu med tränarbytet har det visserligen blivit mer än bänken men fortfarande relativt lite.
Mario Kempe vore kul att se i Luleå, http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4407 - i en tredjekedja med Hedman och en center.
Mario Kempe vore kul att se i Luleå, http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4407 - i en tredjekedja med Hedman och en center.
Tänker mig liknande forwarduppställning för 14/15 med 15 forwards exkl. j20-spelare
1. C. Abbott
2. C. Abbott
3. D. Mannberg
4. L. Omark (ny)
5. L. Wallmark
6. Powerforward&sniper (ny)
7. J. Forsberg
8. N. Fogström/V. Trukhno
9. A. Hedman (nytt kontrakt)
10/11. K. Fabricius/P. Cehlarik
12. N. Fogström/V. Trukhno
13/14. P. Ledin/L. Bryggman
15. Ung center (ny)
1. C. Abbott
2. C. Abbott
3. D. Mannberg
4. L. Omark (ny)
5. L. Wallmark
6. Powerforward&sniper (ny)
7. J. Forsberg
8. N. Fogström/V. Trukhno
9. A. Hedman (nytt kontrakt)
10/11. K. Fabricius/P. Cehlarik
12. N. Fogström/V. Trukhno
13/14. P. Ledin/L. Bryggman
15. Ung center (ny)
Hittade Ostens anteckningsblock
Salle- Antal inlägg : 3370
Enterfeldt och Harju spelar väldigt bra tillsammans enligt min mening. Båda har utgående kontrakt.
Tycker Harju till en mer rimlig peng vore en väldigt bra värvning.
Enterfeldt är på gränsen till landslagsmässig och tycker Osten borde kunna locka med ett bra erbjudande och att man vill satsa på honom, då han trivts bra i laget tidigare. Problemet är väl om han fortfarande är tillsammans med tjejen som skulle studera söderut.
Om Omark sedan skulle vända åter har vi ju en färdigt första uppställning av riktigt hög klass.
Enterfeldt är på gränsen till landslagsmässig och tycker Osten borde kunna locka med ett bra erbjudande och att man vill satsa på honom, då han trivts bra i laget tidigare. Problemet är väl om han fortfarande är tillsammans med tjejen som skulle studera söderut.
Om Omark sedan skulle vända åter har vi ju en färdigt första uppställning av riktigt hög klass.
Frågan är om det går att få Harju till en billig peng. Enligt listan som Aftonbladet publicerade tidigare under säsonger så tjänar Harju näst mest i SHL, endast slagen av Klasen. Listan går givetvis att ifrågasätta på ett antal punkter, men din indikerar trotts allt att Harju lyften en riktigt hög lön i Brynäs.bearjew skrev:Enterfeldt och Harju spelar väldigt bra tillsammans enligt min mening. Båda har utgående kontrakt.
Ja den listan är väldigt skev då den inte återspeglar den totala lönen.
Om Harju ska spela i LHF måste det givetvis handla om en rimlig kostnad, inte som förra vändan.
Om Harju ska spela i LHF måste det givetvis handla om en rimlig kostnad, inte som förra vändan.
Harju är för låångsam! Möjligen endast till ett riktigt bra pris OCH om Omark kräver det för att signa!
pingu- Antal inlägg : 2418
Harju har ju redan visat att han inte klarar av Rönkens hockey. För långsam och trög och tacklas ju inte ens trots sin storlek. Med en annan tränare ja. Men med Rönken vid rodret, nej tack. Enterfeldt hade varit grymt men varför skulle han vilja tillbaka hit? Han har ju redan varit här en gång och frivilligt lämnat, dessutom är han ju inte här uppifrån så kopplingarna till Norrbotten saknas ju hur som helst.
Som jag ser det kan man tänka som följer för att kombinera ekonomi och spets. För att utmana om SM-guldet behöver man 5 kedjor och 4 backpar.
Kedjorna kan ha följande kategorier.
1. En kedja med spelare som tjänar i SHL-toppklass (bland de 20 bäst betalda).
2. En kedja med spelare som tjänar övre skiktet i SHL.
3. En kedja med juniorer/tidiga seniorer från de egna leden. Väldigt billiga i lön.
4. En kedja med kompetent material från Allsvenskan/SHL. Ganska billiga.
5. En "left-over"keja med folk som man vill pröva lite och gamla slitvargar som vill spela. Billig. Den här kedjan kan få stryka på foten ifall man har lyckosamma juniortider och då bli en 2:a kedja med junisar.
Dessa kedjor behöver inte spela tillsammans som ovan, utan kan givetvis blandas. Däremot är de en lathund vid värvningar. Försvinner en spelare som tillhör kategori 1 så ska en ny spelare av kategori 1 värvas.
I Luleås fall motsvaras dessa kedjekategorier av.
1. Klasen - Olausson - Ledin
Luleås dyraste kedja. Den som möjligtvis inte passar in lika mycket som de övriga ur ett rent ekonomiskt perspektiv är Olausson.
2. Abbott - Abbott - ? (Hedman)
Här skulle Sundh ha varit och jag skrev Hedman inom parantes eftersom jag tycker att han borde kunna få vara här efter nytt kontrakt. Känns dock uppenbart att Sundh lämnat en ekonomisk ej ersatt plats efter sig.
3. Cehlarik - Wallmark - Bryggman
Billiga spelare som kan husera i en 4:e-lina, vara extraspelare eller i Wallmarks fall hamna högre upp i kedjehierarkin.
4. Persson - Fogström - Forsberg
Misstänker att Forsberg nog är alldeles för dyr för att hamna här egentligen, vilket är konstigt enligt mig.
5. Mannberg - Trukhno - Fabricius
Inte de mest lovande men definitivt inte de dyraste heller. Funkar dock i viss mån som komplement till andra spelare.
Nu återstår bara att vara stenhård och försöka identifiera vilka spelare som inte håller måttet inom respektive kategori. Kanske ska någon också flyttas upp (exempelvis Hedman som vid värvning enligt mig var en kategori 4 men nu förtjänat att vara en kategori 2).
1. Försvinner Olausson eller Klasen (eller båda två) så är det riktiga toppspelare som ska in som ersättning.
2. Ta de pengar som måste blivit över och lägg en del av dessa på att uppgradera Hedman.
3. Funkar bra som den är.
4. Enligt mig så övertygar varken Persson eller Forsberg denna säsong. De måste antingen lyfta sig rejält, släppas helt, eller flyttas till kategori 5.
5. Trukhno, tyvärr, håller inte. Detta är en kedjekategori som bör ha en hög omsättning och relativt lite speltid. Ingen idé att behålla äldre spelare som inte är bra här. Mannberg och Fabricius har närmat sig en uppflyttning till kategori 4 sista tiden men är inte där ännu.
Kedjorna kan ha följande kategorier.
1. En kedja med spelare som tjänar i SHL-toppklass (bland de 20 bäst betalda).
2. En kedja med spelare som tjänar övre skiktet i SHL.
3. En kedja med juniorer/tidiga seniorer från de egna leden. Väldigt billiga i lön.
4. En kedja med kompetent material från Allsvenskan/SHL. Ganska billiga.
5. En "left-over"keja med folk som man vill pröva lite och gamla slitvargar som vill spela. Billig. Den här kedjan kan få stryka på foten ifall man har lyckosamma juniortider och då bli en 2:a kedja med junisar.
Dessa kedjor behöver inte spela tillsammans som ovan, utan kan givetvis blandas. Däremot är de en lathund vid värvningar. Försvinner en spelare som tillhör kategori 1 så ska en ny spelare av kategori 1 värvas.
I Luleås fall motsvaras dessa kedjekategorier av.
1. Klasen - Olausson - Ledin
Luleås dyraste kedja. Den som möjligtvis inte passar in lika mycket som de övriga ur ett rent ekonomiskt perspektiv är Olausson.
2. Abbott - Abbott - ? (Hedman)
Här skulle Sundh ha varit och jag skrev Hedman inom parantes eftersom jag tycker att han borde kunna få vara här efter nytt kontrakt. Känns dock uppenbart att Sundh lämnat en ekonomisk ej ersatt plats efter sig.
3. Cehlarik - Wallmark - Bryggman
Billiga spelare som kan husera i en 4:e-lina, vara extraspelare eller i Wallmarks fall hamna högre upp i kedjehierarkin.
4. Persson - Fogström - Forsberg
Misstänker att Forsberg nog är alldeles för dyr för att hamna här egentligen, vilket är konstigt enligt mig.
5. Mannberg - Trukhno - Fabricius
Inte de mest lovande men definitivt inte de dyraste heller. Funkar dock i viss mån som komplement till andra spelare.
Nu återstår bara att vara stenhård och försöka identifiera vilka spelare som inte håller måttet inom respektive kategori. Kanske ska någon också flyttas upp (exempelvis Hedman som vid värvning enligt mig var en kategori 4 men nu förtjänat att vara en kategori 2).
1. Försvinner Olausson eller Klasen (eller båda två) så är det riktiga toppspelare som ska in som ersättning.
2. Ta de pengar som måste blivit över och lägg en del av dessa på att uppgradera Hedman.
3. Funkar bra som den är.
4. Enligt mig så övertygar varken Persson eller Forsberg denna säsong. De måste antingen lyfta sig rejält, släppas helt, eller flyttas till kategori 5.
5. Trukhno, tyvärr, håller inte. Detta är en kedjekategori som bör ha en hög omsättning och relativt lite speltid. Ingen idé att behålla äldre spelare som inte är bra här. Mannberg och Fabricius har närmat sig en uppflyttning till kategori 4 sista tiden men är inte där ännu.
Kloka tankar. Kan bara hålla med...
Foppa blir nog kvar, såg ok ut innan skadan åtminstone, dessutom sitter han på kontrakt för nästa säsong. Däremot är det ju j*vligt märkligt om Linus Persson får kontraktsförlängning. Även Pite-Foppa "öste" in mål i ett slutspel för att sedan inte göra om det, känns lite samma med Persson. Stora fasan är ju att Persson gör en 6-7-8 mål i kommande slutspel och blir kvar två år för att vara loj och icke-produktiv i seriespelet.
Jag tror också att Foppa blir kvar, men det skulle onekligen vara intressant att få veta vilka löner de har för att kunna jämföra. Tar man taxerad inkomst så har Pite-foppa mer än 50% högre lön än Fogström, vilket känns så där.
Har inget emot Forsberg men jag misstänker att han kostar mer än han smakar.
Trukhno har även han kontrakt över nästa säsong och det kanske funkar nu eftersom vi inte (mig veterligen) har allt för många juniorer som är redo för SHL-spel.
Har inget emot Forsberg men jag misstänker att han kostar mer än han smakar.
Trukhno har även han kontrakt över nästa säsong och det kanske funkar nu eftersom vi inte (mig veterligen) har allt för många juniorer som är redo för SHL-spel.
Jag skulle också hellre se att exempelvis Hedman blir kvar istället för Foppa, tror som du att det kostar mer än det smakar. Inte jättekonstigt att Skellefteå släppte honom. Nu har han visserligen varit skadad och såg väl ok ut i början av säsongen vad jag minns, men kan tänka mig att löneposten inte motiverar spel i fjärdekedjan riktigt.
Dessutom ser ju Bryggman bra ut i Asplöven och skulle kunna ta en plats i fjärdekedjan i min mening nästa säsong egentligen. Bryggman-Fogström-Fabbe/Cehlarik som exempel.
Om man ser på laget är det fyra spelare som ska ersättas eventuellt, Olausson, Klasen, Persson och Hedman. Tre förstnämnda bör ju ersättas med klass-spelare, Persson som målskytt med sex (!) mål. Vad hade Harju, 15 mål, och var "utskälld". Hedman har ju spets i och med tacklingarna och spelstilen. Lite synd om nu Hedman får gå till förmån för andra brunkare som inte är i samma klass enligt mig.
Dessutom ser ju Bryggman bra ut i Asplöven och skulle kunna ta en plats i fjärdekedjan i min mening nästa säsong egentligen. Bryggman-Fogström-Fabbe/Cehlarik som exempel.
Om man ser på laget är det fyra spelare som ska ersättas eventuellt, Olausson, Klasen, Persson och Hedman. Tre förstnämnda bör ju ersättas med klass-spelare, Persson som målskytt med sex (!) mål. Vad hade Harju, 15 mål, och var "utskälld". Hedman har ju spets i och med tacklingarna och spelstilen. Lite synd om nu Hedman får gå till förmån för andra brunkare som inte är i samma klass enligt mig.
Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
Skillnaden mellan Persson och Harju är ju då att Harju med all sannolikhet tjänade fem gånger mer i lön än vad Persson gör.
Det är lite det vi behöver bli bättre på generellt här på forumet kan jag tänka. Att samma spelartyper ska jämföras med varandra och sen ska man ta hänsyn till vad de kostar. Många klankar ju gärna ner på exempelvis Mannbergs poängproduktion, speciellt i förhållande till Abbotts - men sett till vad de kostar i lön så får vi ut mer poäng per spenderad krona i Mannberg.
Skillnaden mellan Persson och Harju är ju då att Harju med all sannolikhet tjänade fem gånger mer i lön än vad Persson gör.
Det är lite det vi behöver bli bättre på generellt här på forumet kan jag tänka. Att samma spelartyper ska jämföras med varandra och sen ska man ta hänsyn till vad de kostar. Många klankar ju gärna ner på exempelvis Mannbergs poängproduktion, speciellt i förhållande till Abbotts - men sett till vad de kostar i lön så får vi ut mer poäng per spenderad krona i Mannberg.
Old Brooklyn skrev:Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
Ja jo, lönemässigt är det skillnad, men Harju pytsade ju in 15 mål också trots allt. Nu tror jag inte Persson riktigt är så värst het på marknaden och inte skulle kosta så mycket, fast vem vet, blir det 14 lag i SHL nästa säsong så vet man inte vad som händer. Men rent generellt tycker jag personligen att förstärkningar som ska in, sett till vad som finns på kontrakt över nästa säsong. Ska vara spets rakt igenom.
Det finns inte så mycket utrymme för ytterligare "kan bli" eller "potential att bli". Alltså såna som kan slå ut, utan vill se lite mer säkra kort. Wallmark, Cehlarik, Bryggman, Trucken och Mannberg finns redan i laget som är den typen av spelare. Utöver det finns det en del brunkare och andra "nyttiga".
Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
Ja jo, lönemässigt är det skillnad, men Harju pytsade ju in 15 mål också trots allt. Nu tror jag inte Persson riktigt är så värst het på marknaden och inte skulle kosta så mycket, fast vem vet, blir det 14 lag i SHL nästa säsong så vet man inte vad som händer. Men rent generellt tycker jag personligen att förstärkningar som ska in, sett till vad som finns på kontrakt över nästa säsong. Ska vara spets rakt igenom.
Det finns inte så mycket utrymme för ytterligare "kan bli" eller "potential att bli". Alltså såna som kan slå ut, utan vill se lite mer säkra kort. Wallmark, Cehlarik, Bryggman, Trucken och Mannberg finns redan i laget som är den typen av spelare. Utöver det finns det en del brunkare och andra "nyttiga".
Nä den "spelarkvoten" börjar vara fylld. Ser ingen användning av twins Westerholm eller Pär Lindholm.
Lars158- Antal inlägg : 9805
Lars158 skrev:Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
Nä den "spelarkvoten" börjar vara fylld. Ser ingen användning av twins Westerholm eller Pär Lindholm.
Jo, gäller ju även delvis på backsidan tycker jag. Fagerudd, Hjelm och Oskarsson finns, samt att Kukan blir en topp5. Sedan är det fyra platser att fylla med kvalite där Sandström tar en plats. Jonsson en annan eventuellt.
Jo, Harju gjorde lite mål men hans ersättare utifrån ett ekonomiskt (och poängmässigt) tänk är väl vår andra Linus? Därmed inte sagt att jag vill se en förlängning med Persson. Jag tycker det verkar vara dags att gå skilda vägar där.
En annan av mina poänger är också att ifall det skiter sig med Hedman så är det inte hans lönepost som ska ersättas utan Sundhs. Och hans taxerade inkomst i Linköping är högre än exempelvis Olaussons i Luleå, så han var säkerligen dyr.
Jag håller med om mycket men förstår inte resonemanget kring Johan Forsberg. Tycker han överträffat förväntningarna och jag VET att han inte är någon högavlönad spelare i truppen. Tro det eller ej.
Det man får av honom för den betalningen är inte mycket att snacka om. Ser lovande ut för framtiden bara han får hålla sig skadefri. Passar bra in i LHF:s spelsystem.
Det man får av honom för den betalningen är inte mycket att snacka om. Ser lovande ut för framtiden bara han får hålla sig skadefri. Passar bra in i LHF:s spelsystem.
Om däremot Ledin är en av lagets dyraste spelare, så är något väldigt galet.
Ser honom som en fjärdeline-spelare i dagsläget.
bearjew skrev:Om däremot Ledin är en av lagets dyraste spelare, så är något väldigt galet.
Ledin som en spelare för fjärdelinan? Utveckla tack!
Urken skrev:bearjew skrev:Om däremot Ledin är en av lagets dyraste spelare, så är något väldigt galet.
Ledin som en spelare för fjärdelinan? Utveckla tack!
Favoritspelare, eller? Jag tycker inte Ledin håller för någon av de två första formationerna. Han hade en fin start på säsongen men har dippat rejält. Man vill se en Ledin som är inne och retar gallfeber på andra/får motståndarnas stjärnor ur balans (se exempel Carl Söderberg). Idag har han en helt annan roll där jag inte tycker hockeykunnandet räcker ända fram, för att spela med spelare som Linus Klasen.
Taxerad inkomst är ju väldigt vanskligt att gå efter då man inte har någon aning om hur mycket pengar som sätts in i pensioner och dylikt. Struntar man i detta och ändå kollar på listan så har Luleå egentligen bara sju som kan klassas som högavlönade (över en miljon per år) och det är Klasen, Sandström, Fransson, Chris Abbott, Ledin, Jonsson och Olausson. Sen är det ett ganska stort hopp ner till Cam och Bellissimo (tro det eller ej) och sen ett litet hopp till till de flesta övriga.bearjew skrev:Jag håller med om mycket men förstår inte resonemanget kring Johan Forsberg. Tycker han överträffat förväntningarna och jag VET att han inte är någon högavlönad spelare i truppen. Tro det eller ej.
Dock tror jag nog att Forsberg som är värvad från svenska mästarna lyfter högre lön än exempelvis Fogström och Persson som värvades från Mora respektive Karlskoga, och just nu tycker jag han är sämst av de tre. Sen hemmas han väl av att ha missat en stor del av säsongen, men i mina ögon måste han rycka upp sig nu på slutet. Han var bra mot Skellefteå men de sista två matcherna tycker jag han har varit helt osynlig.
Lugn! Han avgör derbyt i morgon kväll!Old Brooklyn skrev:Taxerad inkomst är ju väldigt vanskligt att gå efter då man inte har någon aning om hur mycket pengar som sätts in i pensioner och dylikt. Struntar man i detta och ändå kollar på listan så har Luleå egentligen bara sju som kan klassas som högavlönade (över en miljon per år) och det är Klasen, Sandström, Fransson, Chris Abbott, Ledin, Jonsson och Olausson. Sen är det ett ganska stort hopp ner till Cam och Bellissimo (tro det eller ej) och sen ett litet hopp till till de flesta övriga.bearjew skrev:Jag håller med om mycket men förstår inte resonemanget kring Johan Forsberg. Tycker han överträffat förväntningarna och jag VET att han inte är någon högavlönad spelare i truppen. Tro det eller ej.
Dock tror jag nog att Forsberg som är värvad från svenska mästarna lyfter högre lön än exempelvis Fogström och Persson som värvades från Mora respektive Karlskoga, och just nu tycker jag han är sämst av de tre. Sen hemmas han väl av att ha missat en stor del av säsongen, men i mina ögon måste han rycka upp sig nu på slutet. Han var bra mot Skellefteå men de sista två matcherna tycker jag han har varit helt osynlig.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Du kan inte stirra dig blind på poäng när Abbotts kommer på tal. Det kan du göra med exempelvis Harju och Linus Persson men knappast med bröderna. De gör så mycket mer nytta än bara poäng. De är våra viktigaste forwards och leder laget med sin frenesi och hjärta på isen. Man skulle kunna säga att de snittar 1p/match med tanke på hur mycket nytta de gör i övrigt. Naivt att jämföra Mannberg med dem.Old Brooklyn skrev:Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
dubstep- Antal inlägg : 251
Robin Jonsson bör inte få förlängt. Han har varit helt under isen och lär inte höja sig. 2 poäng och -6 för en defensiv back i ett topplag som Luleå är på tok för dåligt.Rönken skrev:Lars158 skrev:Rönken skrev:Old Brooklyn skrev:Ja Hedman förtjänar både mer i lön och i speltid enligt mig.
Jo, gäller ju även delvis på backsidan tycker jag. Fagerudd, Hjelm och Oskarsson finns, samt att Kukan blir en topp5. Sedan är det fyra platser att fylla med kvalite där Sandström tar en plats. Jonsson en annan eventuellt.
dubstep- Antal inlägg : 251
Sida 3 av 20 • 1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 5
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2013/2014, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 5
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2013/2014, Del 1