Slasktopic

+79
JohanO
Dustin
Jokerman ll
Jokerman
Lajon3
RSD555
Puckad
MrA
Old Brooklyn
Kagen
Norrlandstoken
Anthrax
hokkzorz
Ferros
vanten
JuniorX
Number 69
Xinpei
Hellcop
nummer 17
makkanmakkan
Kapten Haddock
Freno
Redbear
PM
NilsOskar
Kallepedal
KaptenBlodskelett
Dentos
stormvägen
FruktHamster
Micke80
Sundance Kid
Diktatorn
icemask
Mange
Lulefan
pingu
Rönken
UnSaccoDiSoldi
Lajon
Huselius1
knutten
Pajala
Norlin
Högljudd
302
tibet
Babblo
Lars158
Johan__
Jonken
MamboKing
Javelin
Ivanhoe
Tony Moore
LulefanGBG
NallePhu
SSLazio1900
Myrman
Snikne Ville
belliz
tvåplustvå
Trötto
Pickadoll
Chris Hendrix
storraggarn
Tigerman
JayDee
"CJ"
Sven Savage
Salle
MickkeJ
Bamsefar
Beast.
Urken
Dave Rock
Zeb Macahan
83 posters

Sida 14 av 19 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 19  Nästa

Gå ner

Slasktopic - Sida 14 Empty Sv: Slasktopic

Inlägg av pingu ons 15 jun 2016, 20:16

Pajala skrev:
JuniorX skrev:Rör inte vår Pajala!

Inte håller jag alltid med honom och nog kan han bli lite väl eländig emellanåt men utan vetskapen om att allt kommer att gå åt helvete till slut så är ju förnimmelsen av himmel aldrig så ljuvlig.

Precis, fan det finns så många sportchefer här som tar allt på blodigt allvar och försöker läxa upp andra hela tiden, fattar ni inte att det bara är en sport och inte på blodigt allvar ? gillra ni inte andras inlägg ? skit i det och försök inte läxa upp andra efter era egna "normer", det slutar med att alla lämnar forumet till slut, det måste finnas alla typer här oavsett vad ni personligen tycker och vill.

Visst är jag en obotlig pessimist men som verkligen önskar att Luleå verkligen lyckas ta det där för*annade guldet ... men efter 20 års tid så början man bli lite uppgiven, nästa steg för mig är graven ... undrar just om man får uppleva ett guld igen ?
Håller med dig Pajala om att vänta så länge på nästa guld är skitjobbigt! Och inte blir det bättre av att hålla på Bajen i fotboll Smile

pingu
pingu

Antal inlägg : 2418

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Snikne Ville lör 16 jul 2016, 16:20

Vettefan om detta är rätt tråd, hursomhelst så var "mannen bakom SkAIK" f d sportchefen Lasse Johansson o fuktade strupen i Luleås norra hamn igår kväll.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av Norlin sön 11 sep 2016, 00:16

Träffade precis janne Niinima i gbg. Vi tjatade lite hockey, både LHF och Sverige. Han är ydligen visats expertkommentator för Finland nu. "Seems like luleå needed me now". Ja tack!
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4518

Inlägg av Tigerman sön 11 sep 2016, 00:23

Norlin skrev:Träffade precis janne Niinima i gbg. Vi tjatade lite hockey, både LHF och Sverige. Han är ydligen visats expertkommentator för Finland nu. "Seems like luleå needed me now". Ja tack!
Om han kan på något vis sätta sig i en tidsmaskin och komma tillbaka som Janne anno 2010 så vore han välkommen precis när som helst Very Happy

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av vanten ons 14 sep 2016, 14:14

Hej! Någon som vet när man kan börja spela NHL 17 på PS 4? Det släpps imorgon i Sverige, innebär det att man kan börja spela redan vid midnatt?

vanten

Antal inlägg : 9

Inlägg av Lulefan ons 14 sep 2016, 17:53

vanten skrev:Hej! Någon som vet när man kan börja spela NHL 17 på PS 4? Det släpps imorgon i Sverige, innebär det att man kan börja spela redan vid midnatt?

Troligtvis, om du kan köpa det så du har det till midnatt.
Själv hämtar jag ut mitt NHL 17 efter jobbet imorgon!

Lulefan

Antal inlägg : 2285

Inlägg av Urken sön 25 sep 2016, 13:49

Någon som skulle kunna vara snäll och göra en sammanställning av Anton Hedmans samt Jimmie Ericssons avstängningar/anmälningar genom åren? Ni kan få ett plus i kanten som belöning.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av nummer 17 fre 07 okt 2016, 13:17

Befinner mig på tatueringsstudio. Blir Luleålogga på. Underarmen! Isbjörnen ;-)

nummer 17

Antal inlägg : 1214

Inlägg av Urken ons 23 nov 2016, 09:01

För alla de som någon gång skapat ett konto på hockeyligan.se (shl.se) så byt ert lösenord. Era lösenord har tillsammans med era mailadresser läckt ut. Notera att det är lösenordet till hemsidan och inte er mail som läckt. Däremot använder sig många av samma lösenord på flera ställen.

Vidare, så kan ni se ifall något av era konton läckt genom att kika på denna länk:

https://dold.svt.se/

Noterbart, för den paranoide, är att inte söka efter alla sina mailadresser efter varandra, ifall någon av dem är anonyma.
Urken
Urken

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 24 dec 2016, 00:00

God jul på er allesammans! WineLuleå HFStålmannenRockSkål!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av Myrman lör 24 dec 2016, 06:09

God Jul!!! santa
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4663

Inlägg av NallePhu lör 24 dec 2016, 10:13

Stålmannen
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18683

Inlägg av Bamsefar lör 24 dec 2016, 12:10

God JulEÅ Stålmannen
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12243

Inlägg av Redbear lör 24 dec 2016, 13:00

God jul santa
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6781

Inlägg av Ferros lör 24 dec 2016, 23:26

God Jul till er alla! Hoppas Luleå Hockey kommer med en fin klapp till oss, den 26e. santa

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 31 dec 2016, 23:23

Hejdå förbannade jävla skitår. Det är nu det vänder. Skål! Stålmannen
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Inlägg av Urken mån 02 jan 2017, 09:57

Satan så jag skulle vilja ha denna.

http://www.tradera.com/item/343025/272580496/patrik-laine-signerad-matchtroja

Har en tröja signerad av Puljujärvi, men inte Laine. Lär bli svårt att få tag i.
Urken
Urken

Inlägg av Bamsefar mån 02 jan 2017, 15:29

Urken skrev:Satan så jag skulle vilja ha denna.

http://www.tradera.com/item/343025/272580496/patrik-laine-signerad-matchtroja

Har en tröja signerad av Puljujärvi, men inte Laine. Lär bli svårt att få tag i.
'

Jo, den hade platsat utmärkt på väggen hemma. lite väl mycket bara pale

Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av Bamsefar mån 02 jan 2017, 15:30

Nog för att vi behöver all hjälp vi kan få.

https://www.youtube.com/watch?v=PhpuqHs0zFI

Bamsefar
Bamsefar

Inlägg av hokkzorz sön 22 jan 2017, 17:35

Jo jävlar, precis så lät det efter vi hade torskat mot AIK i kvarten efter att vi vann serien. Tjena.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Urken sön 22 jan 2017, 17:53

hokkzorz skrev:Jo jävlar, precis så lät det efter vi hade torskat mot AIK i kvarten efter att vi vann serien. Tjena.

Du förstår verkligen inte?

Det går att jämföra med ett pokerproffs som väldigt ofta spelar efter statistiken. Denne kommer i de allra flesta fall att spöa skiten ur en amatörspelare som går med på lite vilka händer som helst.

Någon gång, då och då, kommer även amatörspelaren att vinna en hand. Att han vinner hela turneringen är föga troligt, men visst kan han ha otrolig tur med både kort, samtidigt som han lyckas spela några bra händer. Säg att han vinner en mindre turnering.
Att han vinner även nästa turnering är det oerhört få som tror, eller hur? Det handlar om att hela tiden göra mer rätt än fel och på så sätt skapa sig en fördel, som i slutändan ger en större chans att vinna.

För att omvandla detta till hockey igen: jag ser hellre ett lag som spelar bra över en hel säsong än ett som råkar peaka ett par matcher i play-in. Visst är det alltid slutresultatet som räknas, men att vara nöjd eller ens resonera som vissa gör är skrämmande.

Du har enligt mig större chans att vinna på drömvinsten än att Luleå tar sig igenom play-in, kvartfinalen, semifinalen och vinner finalen. Hade du istället frågat mig vad jag trott om till exempel Frölunda/Växjö, så bör du rimligtvis kunna lista ut svaret själv. Allt enligt detta resonemang.
Urken
Urken

Inlägg av Anthrax sön 22 jan 2017, 18:13

Det finns väl ingen poäng ens följa ett lag om man bara bryr sig om slutresultatet för säsongen? Bara att kika på ev. play in och/eller kvarten där det ju givetvis blir torsk om vi får Frölunda men är kanske mer öppet mot andra lag ändå.

Det synsätt hokkorz redogör för gäller väl främst folk som inte är anhängare av Luleå som mest ser var de ligger i tabellen och noterar hur det går till sist, om vi åker ur och isf i vilket skede. Ett resultatbaserat utifrånperspektiv?
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984

Inlägg av hokkzorz sön 22 jan 2017, 18:13

Urken skrev:
Visst är det alltid slutresultatet som räknas, men att vara nöjd eller ens resonera som vissa gör är skrämmande.

Bara för att jag inte sällar mig till "sparka skuggan"-kören så på nått vis så tolkas det som att jag är nöjd med hur spelet och säsongen har sett ut hittills. Jag hävdar i sten att det fortfarande är slutresultatet som är det viktigaste. Visst, ja, jag skulle oxo vilja att vi hade spelarmaterial som gjorde att vi kunde leka hem varje match, nu har vi inte det. Och oavsett hur mycket jag klagar här, hur många negativa poster om lagets prestation, om tränarna, och PP om spelsystem (eller avsaknaden av dessa) så kommer det inte påverka laget på något som helst sätt. Det enda det åstadkommer är att skapa en skittrist och tråkig stämning här på forumet. Folk kastar hur mycket skit omkring sig som helst (ogrundad eller inte) och gömmer sig bakom argumentet "Jamen jag är bara engagerad, jag bryr mig".

Urken skrev:
Du har enligt mig större chans att vinna på drömvinsten än att Luleå tar sig igenom play-in, kvartfinalen, semifinalen och vinner finalen. Hade du istället frågat mig vad jag trott om till exempel Frölunda/Växjö, så bör du rimligtvis kunna lista ut svaret själv. Allt enligt detta resonemang.

Absolut, sett till hur årets trupp har fallit ut så ser jag ett avancemang till semi som en otrolig bedrift och då skulle jag vara nöjd, oavsett hur spelet har sett ut fram tills dess. Vi har utvecklat 2 st riktiga talanger i år som kommer ge oss mersmak under nästa år helt säkert. Vi har tränar- och generalmanager byten på gång vad det verkar. Kan inte folk bara acceptera att vi gör en mellansäsong i år? Ja vi siktade högt men det floppade. Otroligt trist, ett bakslag? absolut! Men nu är läget som det är och det är ingen ide att gråta över spilld mjölk. Osten och antagligen Skuggan kommer få gå till nästa säsong, räcker inte det? måste nån offras på stört för att ni besvikna skall bli nöjda?

hokkzorz

Inlägg av Anthrax sön 22 jan 2017, 18:15

Varför ska man bara acceptera misslyckanden. Det går väl på lägre nivåer eller på amatörnivå men inte i dagens stentuffa professionella idrottsvärld.
Anthrax
Anthrax

Inlägg av Urken sön 22 jan 2017, 18:22

@hokkzorz, sättet du framför dina budskap gör att åtminstone jag tolkar det som att du är mer eller mindre nöjd. Jag tänker aldrig låta mig dras med i någon "ja, men de försöker så gott de kan"-kultur. Det daltas alldeles för mycket i Sverige. Ja. Jag vill ha en syndabock (då det faktiskt finns personer som är ansvariga, och har lön därefter). Nej, jag är inte nöjd trots att det blir förändringar efter säsongen. Sen att jag illa tvunget måste acceptera läget är en annan sak.

Jag är med andra ord riktigt jävla missnöjd. Så till den grad att jag är beredd att kalla detta för ett av de största fiaskona _jag_ upplevt i svensk hockey. Hur i helvete kan man inte förvalta den utökade budgeten på ett bättre sätt? Nej. Det är katastrof. Riktigt jävla amatörsmässigt.

Senast ändrad av Urken den sön 22 jan 2017, 18:24, ändrad totalt 1 gång
Urken
Urken

Inlägg av hokkzorz sön 22 jan 2017, 18:23

Anthrax skrev:Det finns väl ingen poäng ens följa ett lag om man bara bryr sig om slutresultatet för säsongen? Bara att kika på ev. play in och/eller kvarten där det ju givetvis blir torsk om vi får Frölunda men är kanske mer öppet mot andra lag ändå.

Skillnaden är att jag har accepterat att våra värvningar inte slog väl ut. Jag har accepterat att vi missar våran målsättning om top 6. Förutsättningarna för den här säsongen har ändrats, vare sig vi vill det eller inte så är det bara acceptera. Jag väljer att se med tillförsikt på nästa säsong redan nu. Vi har två juniorer som har fått massor med värdefull rutin och som kan komma att leda en av våra bättre kedjor nästa år.

Jag följer varje match, jag bryr mig om varje miss som enskilda spelare gör, om varje dåligt uppspel eller dålig utvisning vi tar, skillnaden är att jag inte spyr galla på personen eller laget under och efter matchen. Framförallt bryr jag mig om resultatet.

Anthrax skrev:
Det synsätt hokkorz redogör för gäller väl främst folk som inte är som mest ser var de ligger i tabellen och noterar hur det går till sist, om vi åker ur och isf i vilket skede. Ett resultatbaserat utifrånperspektiv?

Måste man bete sig på det sätt som en del här inne gör för att bli accepterad som "anhängare av luleå" så tror jag att jag tar en paus härifrån forumet på heltid som så många andra redan gjort.

hokkzorz

Inlägg av hokkzorz sön 22 jan 2017, 18:24

Urken skrev:@hokkzorz, sättet du framför dina budskap så låter det som att du är mer eller mindre nöjd. Jag tänker aldrig låta mig dras med i någon "ja, men de försöker så gott de kan"-kultur. Det daltas alldeles för mycket i Sverige. Ja. Jag vill ha en syndabock (då det faktiskt finns personer som är ansvariga, och har lön därefter). Nej, jag är inte nöjd trots att det blir förändringar efter säsongen. Sen att jag illa tvunget måste acceptera läget är en annan sak.

Jag är med andra ord riktigt jävla missnöjd. Så till den grad att jag är beredd att kalla detta för ett av de största fiaskona _jag_ upplevt i svensk hockey. Hur i helvete kan man inte förvalta den utökade budgeten på ett bättre sätt? Nej. Det är katastrof. Riktigt jävla amatörsmässigt.

Tur du inte håller på MoDo Smile

hokkzorz

Inlägg av stormvägen sön 22 jan 2017, 18:24

Känns som ni diskuterar i helt fel tråd. En annan missräkning för säsongens lag/ledning är ju CHL. Något som klubben/styrelsen alltid satsat på.

stormvägen

Antal inlägg : 3073

Inlägg av Anthrax sön 22 jan 2017, 18:24

hokkzorz skrev:
Anthrax skrev:Det finns väl ingen poäng ens följa ett lag om man bara bryr sig om slutresultatet för säsongen? Bara att kika på ev. play in och/eller kvarten där det ju givetvis blir torsk om vi får Frölunda men är kanske mer öppet mot andra lag ändå.

Skillnaden är att jag har accepterat att våra värvningar inte slog väl ut. Jag har accepterat att vi missar våran målsättning om top 6. Förutsättningarna för den här säsongen har ändrats, vare sig vi vill det eller inte så är det bara acceptera. Jag väljer att se med tillförsikt på nästa säsong redan nu. Vi har två juniorer som har fått massor med värdefull rutin och som kan komma att leda en av våra bättre kedjor nästa år.

Jag följer varje match, jag bryr mig om varje miss som enskilda spelare gör, om varje dåligt uppspel eller dålig utvisning vi tar, skillnaden är att jag inte spyr galla på personen eller laget under och efter matchen. Framförallt bryr jag mig om resultatet.

Anthrax skrev:
Det synsätt hokkorz redogör för gäller väl främst folk som inte är  som mest ser var de ligger i tabellen och noterar hur det går till sist, om vi åker ur och isf i vilket skede. Ett resultatbaserat utifrånperspektiv?

Måste man bete sig på det sätt som en del här inne gör för att bli accepterad som "anhängare av luleå" så tror jag att jag tar en paus härifrån forumet på heltid som så många andra redan gjort.

Nej det är klart att du har rätt till dina åsikter och uppfattningar precis som alla andra!

Jag är inte för en kvävande konsensuskultur på något vis, men jag tycker bara att laget ser för jävligt ut helt enkelt, oavsett om jag skulle stå ensam i det eller inte är det ju min uppfattning.
Anthrax
Anthrax

Inlägg av Urken sön 22 jan 2017, 18:26

hokkzorz skrev:
Anthrax skrev:Det synsätt hokkorz redogör för gäller väl främst folk som inte är  som mest ser var de ligger i tabellen och noterar hur det går till sist, om vi åker ur och isf i vilket skede. Ett resultatbaserat utifrånperspektiv?

Nej. Det måste man inte. Vem som "klassas som supporter" finns inte på dagordningen. Vi alla bryr oss om klubben, men reagerar och uttrycker oss på olika sätt. Min utgångspunkt är att alla ska vädra sina åsikter. Finns det personer som inte tål detta, så är det upp till dem.
Urken
Urken

Slasktopic - Sida 14 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017

Inlägg av Urken sön 22 jan 2017, 18:33

stormvägen skrev:Känns som ni diskuterar i helt fel tråd. En annan missräkning för säsongens lag/ledning är ju CHL. Något som klubben/styrelsen alltid satsat på.

Det är OT, ja. Inläggen flyttas när diskussionen är klar. Kuriosa: det dyker upp så många inlägg som behandlar just detta ämne, från båda sidor, i fel trådar, så jag inte längre orkar sortera dem. Dessa tas helt enkelt bort. Endast vid längre diskussioner förflyttas inläggen till hemmahörande tråd.

Vidare: folk klagar på stämningen, att moderatorer inte stävjar vissa beteenden osv. Vad är det exakt folk vill att vi ska göra? Nyttja censur efter eget tycke? Mitt tips, såsom jag förmedlat ett tiotal gånger, är att ta de diskussioner man känner är värda att ta och låt resten vara. Man behöver inte läsa allt som skrivs. Det finns dessutom möjligheter att ignorera andra användare, ifall det gått så långt.
Att de "propra" personer som skriver här, dyker in och hotar med att sluta besöka forumet gör inget för att lätta upp stämningen, snarare tvärt om. Vill man inte läsa, så gör man inte det. Det tolkas snarare som ett försök till att ställa ultimatum: bort med alla som inte tycker som mig, eller så slutar jag skriva. Reglerna gäller alla, även en sådan som Sven Savage. Men när det gällde honom, så var allt tillåtet. Enligt flera användare skulle han få husera och härja bäst han ville.

Summa summarum: reglerna gäller alla. Vill man skriva, så får man göra det, inom vissa gränser. Uppskattas det inte, så sluta läs.

Senast ändrad av Urken den sön 22 jan 2017, 18:37, ändrad totalt 1 gång
Urken
Urken

Slasktopic - Sida 14 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017

Inlägg av hokkzorz sön 22 jan 2017, 18:33

Urken skrev:
hokkzorz skrev:
Anthrax skrev:Det synsätt hokkorz redogör för gäller väl främst folk som inte är  som mest ser var de ligger i tabellen och noterar hur det går till sist, om vi åker ur och isf i vilket skede. Ett resultatbaserat utifrånperspektiv?

Nej. Det måste man inte. Vem som "klassas som supporter" finns inte på dagordningen. Vi alla bryr oss om klubben, men reagerar och uttrycker oss på olika sätt. Min utgångspunkt är att alla ska vädra sina åsikter. Finns det personer som inte tål detta, så är det upp till dem.

Håller absolut med om att alla åsikter kan och skall vädras, men jag tycker inte det är speciellt kul att läsa Matchrapporter eller generella poster som egentligen inte har nått annat innehåll än "sparka skuggan", "bänka harju". Visst det är åsikter som alla andra, men jag tycker inte dom tillför något snarare så sänker dom bara nivån på forumet till DIF nivå.

hokkzorz

Slasktopic - Sida 14 Empty sdfsdf

Inlägg av Urken sön 22 jan 2017, 18:39

hokkzorz skrev:
Urken skrev:
hokkzorz skrev:

Håller absolut med om att alla åsikter kan och skall vädras, men jag tycker inte det är speciellt kul att läsa Matchrapporter eller generella poster som egentligen inte har nått annat innehåll än "sparka skuggan", "bänka harju". Visst det är åsikter som alla andra, men jag tycker inte dom tillför något snarare så sänker dom bara nivån på forumet till DIF nivå.

Jag förstår vad du syftar till, och håller delvis med. Det är en balansgång. Har du förslag på lösningar, så är du välkommen att höra av dig. Det skulle uppskattas.
Urken
Urken

Inlägg av Norrlandstoken sön 22 jan 2017, 20:08

Kan Juntilla och Petter komma tillbaka snart. Pleace.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500

Inlägg av Urken ons 25 jan 2017, 20:21

Såhär borde intervjuerna se ut. Då skulle till och med Urken vara nöjd! pig

@Rönken
Urken
Urken

Inlägg av Urken mån 27 feb 2017, 15:36

En fråga.. vem är mest arrogant? Linus Omark eller Zlatan Ibrahimovic?
Urken
Urken

Inlägg av Lulefan tis 28 feb 2017, 13:26

Urken skrev:En fråga.. vem är mest arrogant? Linus Omark eller Zlatan Ibrahimovic?

Behöver man ens fråga? Zlatan utan tvekan. Noll ödmjukhet och tar arrogans till en helt ny nivå.

Lulefan

Inlägg av Lulefan mån 13 mar 2017, 06:39

Ingen aning om var jag skulle lägga detta, fanns ingen tråd för Norsk ishockey och kändes onödigt starta en.

Nytt världsrekord i tidernas längsta hockeymatch tydligen.
Storhamar mot Sparta Sarpsborg. 217 minuter, eller nästan 11 perioder. Sjukt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Qv38P/norska-rysaren--langsta-nagonsin

Lulefan

Inlägg av Kagen tis 25 apr 2017, 22:29

Sonen vägrar ta av sig luleåhockeytröjan när han ska sova. Det finns hopp för framtiden.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1776

Inlägg av Rönken tis 25 apr 2017, 22:31

Kagen skrev:Sonen vägrar ta av sig luleåhockeytröjan när han ska sova. Det finns hopp för framtiden.

@Urken du menar?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17811

Inlägg av Tony Moore fre 28 apr 2017, 21:32

Kagen skrev:Sonen vägrar ta av sig luleåhockeytröjan när han ska sova. Det finns hopp för framtiden.
Bra jobbat, men glöm inte att det HÅRDA jobbet börjar i senare tonåren, ge för faan inte upp utan håll grytan kokande! (Egen erfarenhet..) Stålmannen
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8056

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 07 jun 2017, 12:49

Lulefan skrev:Lär er ta ett skämt...
Klart man kan skämta om allt, inklusive folkgrupper. Men det där var rätt så hugget ur luften, inte särskilt relevant i ämnet, och inte särskilt kul. Det vore förstås inte klokt att förbjuda skämt på forumet, men ska man ha rätt att skämta om allt ska övriga ha rätt att tycka illa om skämtet. Yttrandefrihet går åt båda håll. Så. Det var allt.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Slasktopic - Sida 14 Empty Jrjje

Inlägg av Old Brooklyn ons 07 jun 2017, 15:59

Urken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Urken skrev:
Notera dock: inga fler "skämt" om Skellefteå, aka sixfingers, inavel eller dylikt, kommer heller att tillåtas i framtiden.
Varför inte?

Är det inte OK att skämta om en grupp människor är det inte heller tillåtet att skämta om en annan. Finns inga men. Antingen eller. Allt annat blir subjektiva bedömningar.
Kan du inte se att det är mer eller mindre känsligt att "skämta" om olika grupperingar i samhället utifrån hur historien ser ut och utifrån på vilka premisser man gör indelningen är jag genuint förbluffad. Det finns en jävla massa men. Subjektiva bedömningar klarar de flesta av att göra på ett sätt som är acceptabelt för andra, och här ser vi ju ett praktexempel på när några inte klarar av den bedömningen. Subjektiva bedömningar som känns tveksamma av andra ifrågasätts. Det får man leva med.

Sen är ju varianter av "är det fel att säga negerboll så är det också fel att säga finska pinnar" bara så galet knäpp.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633

Inlägg av Urken ons 07 jun 2017, 18:33

För det är så otroligt synd om den folkgruppen idag.

Med det resonemanget antar jag att du har en hel del att säga till om rörande Frölundas logotyp?

Med tanke på att JAG fått höra "din jävla finska pinne" några fler gånger, i syfte att nedvärdera och håna en individ, än jag hört någon fått "neger" slängt efter sig, så anser jag att det är vanligare och- för min del - mer provocerande att uttrycka sig så.

Sitter jag och gråter om det? Nej.

Ni får säga precis vad ni vill: i slutändan handlar allt om subjektiva åsikter, som helst ska följa den indoktrinering som de flesta utsätts för.

De allra flesta folkslag har någon gång under historien blivit utsatt för hemskheter, men ändå är det vara vissa som är fredade och det är synd om.
Det mest intressanta, är huruvida ättlingar är skyddade, trots att de fått växa upp och haft ett helt normalt liv? Hur länge klassas man som en utsatt grupp?
För jag mår nog lite dåligt över hur elak ryssen var under finska vinterkriget. Finska pinnar tog hårt på mig.
Urken
Urken

Inlägg av Old Brooklyn ons 07 jun 2017, 19:23

Urken skrev:För det är så otroligt synd om den folkgruppen idag.

Med det resonemanget antar jag att du har en hel del att säga till om rörande Frölundas logotyp?

Med tanke på att JAG fått höra "din jävla finska pinne" några fler gånger, i syfte att nedvärdera och håna en individ, än jag hört någon fått "neger" slängt efter sig, så anser jag att det är vanligare och- för min del - mer provocerande att uttrycka sig så.

Sitter jag och gråter om det? Nej.

Ni får säga precis vad ni vill: i slutändan handlar allt om subjektiva åsikter, som helst ska följa den indoktrinering som de flesta utsätts för.

De allra flesta folkslag har någon gång under historien blivit utsatt för hemskheter, men ändå är det vara vissa som är fredade och det är synd om.
Det mest intressanta, är huruvida ättlingar är skyddade, trots att de fått växa upp och haft ett helt normalt liv? Hur länge klassas man som en utsatt grupp?
För jag mår nog lite dåligt över hur elak ryssen var under finska vinterkriget. Finska pinnar tog hårt på mig.
Synd om folkgruppen? Nja, kanske inte generellt enligt ditt sätt att se det. Förföljs judar systematiskt i Sverige med mordhot och nedklottrade hem? Ja. Finns det människor som på allvar vill att Sverige rensas från judar? Ja. Sker detta endast för att de är just judar? Ja. Drabbar detta alla judar? Nej.

Sen är inte judar mer skyddade än någon annan. Misstänker att det förekommer oändligt mycket mer hat mot judar varje dag än vad som ryms i Skekraft Arena. Finns nog ingen folkgrupp i Sverige som det är mer ok att hetsa mot om man tar i åtanke med hur mycket hot representanter för judiska grupper får. Helene Lööw som forskar om svenska extremister konstaterade att just judar extremt sällan skyddas av lagstiftningen.

Att du inte ser skillnaden mellan negerboll och finsk pinne är förvånande, precis lika förvånande att du inte kan se skillnad på en etnisk och religiös grupp som judar och en stad som Skellefteå.

Att skämta om allt är däremot ok. Men misslyckas man med skämtet, eller inte ens skämtar (?), så är det förhoppningsvis många som ifrågasätter. Det är bra. Att skämta om judar kan gå alldeles utmärkt. Finns flera bra komiker som inte har några som helst problem med det. Det görs i en tydlig kontext. Det framgår att det är ett skämt.

Jag är ärligt förbluffad över din iver att försvara inlägg som doftar antisemitism på ett hockeyforum.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Urken ons 07 jun 2017, 19:47

Jag tänkte svara. Men jag orkar inte. Ja. Vi är båda antisemitiska. Eller Hur, @Anthrax? Precis som vi är rasister. Precis som vi är homofober. Precis..

Insinuera vad du vill. Jag vet precis vad jag själv tycker och var jag står.

Vad jag är förbluffad över är hur stor grej folk gör av ett uppenbart SKÄMT, om än ett misslyckat sådant. Att folk står upp - fine. Synd att det inte gäller för alla bara.
Urken
Urken

Inlägg av Old Brooklyn ons 07 jun 2017, 19:56

Urken skrev:Jag tänkte svara. Men jag orkar inte. Ja. Vi är båda antisemitiska. Eller Hur, @Anthrax? Precis som vi är rasister. Precis som vi är homofober. Precis..

Insinuera vad du vill. Jag vet precis vad jag själv tycker och var jag står.

Vad jag är förbluffad över är hur stor grej folk gör av ett uppenbart SKÄMT, om än ett misslyckat sådant. Att folk står upp - fine. Synd att det inte gäller för alla bara.
Har varken kallat eller medvetet insinuerat att varken du eller någon annan skulle vara antisemit eller något annat, möjligen korttänkt i just det här fallet. Du verkar se dig själv som ett offer nu. Brynäsaktigt!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Inlägg av Lulefan ons 07 jun 2017, 22:44

Att det finns ett fåtal i Sverige som inte gillar judar innebär inte att det är en förttryckt grupp, de är dessutom självklart lika skyddade av svensk lagstiftning som alla andra i Sverige. Det finns otroligt få riktiga nazister nu för tiden och de allra flesta som ogillar judar är MENA-invandrare som tar med sin konflikt hit.

Det finns gott om hat mot andra grupper man gärna skämtar om, men just judar, muslimer och mörkhyade är av någon anledning något man inte ska skämta om? Det "förtryck" som dessa grupper utsätts för är dessutom otroligt överdrivet idag.

Håller för övrigt med Urken, förbluffande att någon gör så stor grej av ett skämt. Det är nästan som att vissa bara letar efter något att leka vit riddare för.

Lulefan

Inlägg av MrA tor 08 jun 2017, 00:32

Lulefan skrev:Att det finns ett fåtal i Sverige som inte gillar judar innebär inte att det är en förttryckt grupp, de är dessutom självklart lika skyddade av svensk lagstiftning som alla andra i Sverige. Det finns otroligt få riktiga nazister nu för tiden och de allra flesta som ogillar judar är MENA-invandrare som tar med sin konflikt hit.

Det finns gott om hat mot andra grupper man gärna skämtar om, men just judar, muslimer och mörkhyade är av någon anledning något man inte ska skämta om? Det "förtryck" som dessa grupper utsätts för är dessutom otroligt överdrivet idag.

Håller för övrigt med Urken, förbluffande att någon gör så stor grej av ett skämt. Det är nästan som att vissa bara letar efter något att leka vit riddare för.

Exempel på hur Judarnas situation i Sverige 2015: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20218928.ab
Du tycker fortfarande deras "förtryck" är otroligt överdrivet?
MrA
MrA

Antal inlägg : 401

Inlägg av Lulefan tor 08 jun 2017, 03:29

MrA skrev:
Lulefan skrev:Att det finns ett fåtal i Sverige som inte gillar judar innebär inte att det är en förttryckt grupp, de är dessutom självklart lika skyddade av svensk lagstiftning som alla andra i Sverige. Det finns otroligt få riktiga nazister nu för tiden och de allra flesta som ogillar judar är MENA-invandrare som tar med sin konflikt hit.

Exempel på hur Judarnas situation i Sverige 2015: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20218928.ab
Du tycker fortfarande deras "förtryck" är otroligt överdrivet?

Ja. Klart det förekommer hat mot judar, det gör det mot många folkgrupper. Men att det skulle vara ett utbrett problem i västvärlden är skitsnack. För övrigt är Aftonbladet en urusel källa.

Lulefan

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 14 av 19 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 19  Nästa

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet