Silly Season och Namedropping 2025/2026

+24
Serkan122
rasbiologen
Dr.danne
Småland
Kneten
Jokerman ll
Tony Moore
Wolfhunter
MickkeJ
Snikne Ville
Bamsefar
Diktatorn
Panikvärvning
Dustin
NallePhu
Tobbebias88
LetsGoLuleå
SatanicPanic
storeken
Björnkäften
Puckad
Mr Bister
Lulefan
Pajala
28 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2025/2026 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2025/2026

Inlägg av Dr.danne lör 19 okt 2024, 09:41

Själin ska ju tydligen ha över 100 000 sek i månaden, och han är en 6e/7e back i SHL.... Han kanske ska ersättas av en junior istället? Allard har jag svårt för, ofta fel i defensiven. Jansson tror jag personligen drar eftersom han har fått så skralt med chanser. Snittar inte direkt mest istid.... Av de vi har kontrakt med ser jag gärna förlängning på Sellgren, Laaksonen och Hardegård:
- Sellgren blir nog svår då Modo kan jag tänka mig lockar för han.
- Laaksonen borde det finnas chans att han kan förlänga (såvida inte hans skada är något som stoppar han).
- Hardegård är prio ETT att få förlängt med! Från Norrbotten och riktigt bra, både offensivt och defensivt. Kanske inte snabbast på rören men stark och bra första pass.

Jag hade gärna sett att våra topp 4 backar är Gustafsson, Hardegård, Laaksonen och Sellgren (eller en annan rikitgt bra back). Sen att de två andra backarna är Viktor Grahn och Simon Åkerström. Grabbar som kommer "hem" och ska kunna snitta 12-15min per match, helst Grahn tror jag klarar det. Sen Oliwer Sjöström som extra back så tror jag att det är en bra (och rimlig) backsida nästa år.

Dr.danne

Antal inlägg : 19

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2025/2026 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2025/2026

Inlägg av rasbiologen lör 19 okt 2024, 16:52

Panikvärvning skrev:
Det var då ett jävla prat om hans språkkunskaper, klart fan han kan kommunicera med killarna i laget.

Låter som om han står i kassakön med en femtiolapp och en liter mjölk men hamnar i finkan för misshandel när folk pratar om hans språkkunskap.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1368

Puckad likes this post

Inlägg av Serkan122 lör 19 okt 2024, 17:27

Hoppas Fröverg är aktiv på marknaden.. skulle inte klaga på en back som inte är långsam samt väldigt stabil i egen zon och uppspelen.

Sen är våra centrar för svaga också men men.

Serkan122

Antal inlägg : 3208

Inlägg av Wolfhunter mån 21 okt 2024, 18:24

Med tanke på en del avtal som går ut på backsidan hittade jag en intressant vinkel i denna artikel i NSD:
https://www.nsd.se/sport/ishockey/artikel/akerstroms-langa-vag-till-toppen-han-peppade-mig-att-fortsatta/jp449dqj

En liten mening som i min tolkning betyder att Luleå talade om för Åkerström att han kan bli aktuell nästa säsong (om utvecklingen går som förväntat framåt).
Jag har ingen åsikt om ifall han håller på SHL-nivå och det har väl ingen egentligen utan facit i hand , även om jag vet att en del är tvärsökra på det ena eller andra. Dock det lilla jag minns så såg jag tex i derbyt senast emot skansen if det där backskottet i mål som många saknat denna säsong.
En back från Luleå skulle ju vara guld om han håller för nivån så hoppas att Fröberg kollar in han.
Edit: Ta en prenumeration du med. Basalternativet ger väl allt utom live-idrott i princip, för en ringa summa om man har ett intresse för klubben.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1285

Inlägg av LetsGoLuleå ons 23 okt 2024, 23:04

Det som oroar mig med Åkerström är att han verkar ha problem att hänga med i defensiven. Han är lång och tung men glider mest runt i egen zon och har problem med snabbare spelare även på hockeyallsvensk nivå. Något man såg till exempel i derbyt mot Djurgården där han i offensiv zon var väldigt produktiv men i defensiv zon direkt hamnade på efterkälken när mindre spelare började trampa. Och på SHL-nivå kommer detta bli ännu mer uppenbart där spelet är snabbare och spelare mer skickliga.

LetsGoLuleå

Antal inlägg : 450

pingu likes this post

Inlägg av Tony Moore lör 26 okt 2024, 12:16

HA är inte SHL men rätt ok initiativ..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8037

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Puckad lör 26 okt 2024, 12:32

Tony Moore skrev:HA är inte SHL men rätt ok initiativ..
Väldigt smart placerad passning i mål.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av Lehto sön 27 okt 2024, 19:59

Bra åkning men målvakten är ju helt felplacerad skulle jag säga.

Lehto

Antal inlägg : 783

Inlägg av storeken mån 28 okt 2024, 15:30

Ifall MoDo åker ut till våren kanske det är dags nu att Mattias Norlinder hamnar hos oss? Luleå har ju varit på honom förut och på backsidan lär det ju bli förändringar till 25/26. Av det lilla jag sett av honom i år så känns han helt klart som en av MoDos bästa spelare.

storeken

Antal inlägg : 185

Inlägg av Björnkäften fre 01 nov 2024, 09:29

Hade gärna sett Robert Leino som Koivistoinens ersättare nästa säsong.

Björnkäften

Antal inlägg : 564

Inlägg av OnkelKånkel fre 01 nov 2024, 12:24

Du ska jag försöka vara lite realistisk angående Koivistoinen.
Två års kontrakt bryter man förstås inte bara sådär så jag har faktiskt ingen aning om hur man gör det om nu inte något lag är villiga på att ta över kontraktet vilket jag har svårt att se.
Eventuellt få fram en trade med ett annat lag i SHL, någon som ett annat lag förväntar sig mer av men inte fått ut det man vill, ett kontrakt av liknande värde.

Smejkal eller/och Abols hade varit två fina namn till truppen nästa säsong.

OnkelKånkel

Antal inlägg : 19

Inlägg av Björnkäften fre 01 nov 2024, 13:00

OnkelKånkel skrev:Du ska jag försöka vara lite realistisk angående Koivistoinen.
Två års kontrakt bryter man förstås inte bara sådär så jag har faktiskt ingen aning om hur man gör det om nu inte något lag är villiga på att ta över kontraktet vilket jag har svårt att se.
Eventuellt få fram en trade med ett annat lag i SHL, någon som ett annat lag förväntar sig mer av men inte fått ut det man vill, ett kontrakt av liknande värde.

Smejkal eller/och Abols hade varit två fina namn till truppen nästa säsong.

Ganska säker på att vill Luleå bryta/hitta lösning så fixar man det, För det går inte i mitt tycke att ha en en spelare som Koivistionen med den lönen som andra center, perfekt som tredje men där kan Lundin göra samma jobb för halva lönen.

Björnkäften

Antal inlägg : 564

Inlägg av Serkan122 sön 03 nov 2024, 14:56

Dags för Fröberg att börja jobba in några förlängningar. Vi har sett flertal gånger hur det kan bli om man inte börjar med det snackat i tid.

Serkan122

Antal inlägg : 3208

Donowitz likes this post

Inlägg av Snikne Ville mån 04 nov 2024, 12:26

Enligt Höken provar Modo på Jesper inför kommande sässe.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6525

Inlägg av LetsGoLuleå mån 04 nov 2024, 13:55

Snikne Ville skrev:Enligt Höken provar Modo på Jesper inför kommande sässe.

Tycker Modo borde fokusera på att hålla sig kvar. För som det ser ut nu så kommer de spela i hockeyallsvenskan nästa säsong.

LetsGoLuleå

Inlägg av Snikne Ville mån 04 nov 2024, 14:10

Hoppla, ser att jag var tvåa på den. Körs i Sellgrentråden.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6525

Inlägg av storeken mån 04 nov 2024, 23:30

LetsGoLuleå skrev:

Tycker Modo borde fokusera på att hålla sig kvar. För som det ser ut nu så kommer de spela i hockeyallsvenskan nästa säsong.

Vore ju dumt om Jeppe skriver på för dem och sedan åker de ut. I ett sådant läge har jag ingen aning hur Luleå skulle/bör agera, skulle de försöka behålla honom då?

Sellgren har inte varit på samma nivå i år som förra, förmodligen mycket pga att Allard är knepigare att spela med. Anbud från Schweiz skulle ju kunna komma men frågan är hur het han är på marknaden för NL-klubbarna i dagsläget. Jag ser gärna att man gör ett rejält försök att förlänga med honom, men inte till vilket pris som helst. Ifall MoDo åker ut och Sellgren försvinner ändå hade jag inte tackat nej till Norlinder, som jag skrev tidigare i tråden.

storeken

Serkan122 likes this post

Inlägg av Tony Moore tis 05 nov 2024, 08:33

"..Marcus Hardegård och målvaktsduon Joel Lassinantti och Matteus Ward är enligt uppgifter (till NTM) de som är högst prioriterade i dagsläget."
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore tis 05 nov 2024, 08:38

"..TF/UE är öppna för att förlänga med alla spelare som har kontrakt som går ut i vår.
– Vi kommer inte byta spelare, bara för att, om laget fortsätter spela bra hockey."...
Tony Moore
Tony Moore

Wolfhunter likes this post

Inlägg av LetsGoLuleå tis 05 nov 2024, 15:02

Tony Moore skrev:"..Marcus Hardegård och målvaktsduon Joel Lassinantti och Matteus Ward är enligt uppgifter (till NTM) de som är högst prioriterade i dagsläget."

Varför Ward? Förstår de första två.. men Ward? Tycker han inte alls visat sig hålla SHL nivå och är allt för ojämn för att vara ett alternativ till Lassi. Bättre låta Sörqvist ta den platsen eftersom Lassi ändå kommer stå 2/3 av nästa säsong.

LetsGoLuleå

Inlägg av Dundernisse tis 05 nov 2024, 17:25

LetsGoLuleå skrev:
Tony Moore skrev:"..Marcus Hardegård och målvaktsduon Joel Lassinantti och Matteus Ward är enligt uppgifter (till NTM) de som är högst prioriterade i dagsläget."

Varför Ward? Förstår de första två.. men Ward? Tycker han inte alls visat sig hålla SHL nivå och är allt för ojämn för att vara ett alternativ till Lassi. Bättre låta Sörqvist ta den platsen eftersom Lassi ändå kommer stå 2/3 av nästa säsong.
En junior ska alltså komplettera en dalande Lassi? Osar inte framgång direkt. Tycker Ward redan i dagsläget är på Lassis nivå och han lär inte bli sämre kommande tre åren.

Dundernisse

Antal inlägg : 2890

Inlägg av Kneten tis 05 nov 2024, 19:38

LetsGoLuleå skrev:

Jaså du vill behålla den sämre målvakten och skicka den bättre? Wink

#NamnÅlderMSRp%MMSSTR
34Lassinantti Joel31990,102,221
31Ward Matteus23691,222,151

Kneten

Antal inlägg : 248

Inlägg av LetsGoLuleå tor 07 nov 2024, 01:28

Kneten skrev:
LetsGoLuleå skrev:

Jaså du vill behålla den sämre målvakten och skicka den bättre? Wink

#NamnÅlderMSRp%MMSSTR
34Lassinantti Joel31990,102,221
31Ward Matteus23691,222,151

Lassi har stått fler matcher. Och hans högstanivå är en bra bit över Wards.

Dundernisse skrev:
LetsGoLuleå skrev:

En junior ska alltså komplettera en dalande Lassi? Osar inte framgång direkt. Tycker Ward redan i dagsläget är på Lassis nivå och han lär inte bli sämre kommande tre åren.

Håller inte alls med att Ward håller Lassis nivå. Sedan anser jag att Ward inte håller SHL-nivå.. och då kan man lika gärna ge Sörqvist en chans.

LetsGoLuleå

Delfinenz likes this post

Inlägg av Wolfhunter tor 07 nov 2024, 01:56

Tycker inte att varken Ward eller Lassi är direkt på topp alltid men ändå god SHL-klass. Warden får ett extra hjärta just nu då han stod mellan stolparna när vi piskade warulfven härom sistens Very Happy
Sörqvist är 17 år. Aldrig prövad på seniornivå. Ska han slussas in lär han bevisa sin talang några SHL-matcher denna säsong innan det är aktuellt att vara en på två MV. Tror jag knappast kommer hända och kommentaren att just MV-paret är prio är ett tecken på att sportsliga ledningen inte ser Sörqvist vara mogen uppgiften redan nästa säsong. Ingen fara på taket om han får vänta ett par år innan man satsar fullt ut på honom. Kanske behöver tid i allsvenskan med innan dess?

Wolfhunter

Inlägg av Dundernisse tor 07 nov 2024, 11:40

LetsGoLuleå skrev:
Lassi har stått fler matcher. Och hans högstanivå är en bra bit över Wards.
En högstanivå vi ser alltmer sällan. Lassi ska vi absolut förlänga med så snart som möjligt men till en lön som motsvarar hans prestation i nutid. Tycker Ward ska få stå fler matcher så han kan bevisa att han håller som potentiell förstamålis innan en förlängning. Rimligtvis får Sörqvist stå några matcher kommande säsong för att sedan ta en större roll om 2 år. Skynda långsamt.

Dundernisse

Wolfhunter and Hjalmar_Vuopio like this post

Inlägg av storeken tor 07 nov 2024, 12:46

Wolfhunter skrev:Tycker inte att varken Ward eller Lassi är direkt på topp alltid men ändå god SHL-klass. Warden får ett extra hjärta just nu då han stod mellan stolparna när vi piskade warulfven härom sistens Very Happy
Sörqvist är 17 år. Aldrig prövad på seniornivå. Ska han slussas in lär han bevisa sin talang några SHL-matcher denna säsong innan det är aktuellt att vara en på två MV. Tror jag knappast kommer hända och kommentaren att just MV-paret är prio är ett tecken på att sportsliga ledningen inte ser Sörqvist vara mogen uppgiften redan nästa säsong. Ingen fara på taket om han får vänta ett par år innan man satsar fullt ut på honom. Kanske behöver tid i allsvenskan med innan dess?

Det är inte lätt att komma in som en ung målvakt i SHL och förväntas klara av den nivån direkt, se bara på Clara i FBK. Oavsett hur bra Sörqvist är för sin ålder så tycker jag man ska ha tålamod med honom. Ward är också ung och målvakter brukar generellt sett ha en lite långsammare utvecklingskurva än utespelare. Även om inte Ward är en av de riktiga toppmålvakterna i ligan i dagsläget så tror jag han har potential att bli det så jag tycker man ska förlänga med honom med 2 år. Ge Sörqvist ett år till i J20 och säsongen därefter låna ut honom hela säsongen till allsvenskan, ungefär som man gjorde med Lassi. Förhoppningsvis kan Sören då komma in till 27/28 och vara riktigt redo.

storeken

Wolfhunter and Schladden like this post

Inlägg av Diktatorn tor 07 nov 2024, 13:12

storeken skrev:
Wolfhunter skrev:Tycker inte att varken Ward eller Lassi är direkt på topp alltid men ändå god SHL-klass. Warden får ett extra hjärta just nu då han stod mellan stolparna när vi piskade warulfven härom sistens Very Happy

Det är inte lätt att komma in som en ung målvakt i SHL och förväntas klara av den nivån direkt, se bara på Clara i FBK. Oavsett hur bra Sörqvist är för sin ålder så tycker jag man ska ha tålamod med honom. Ward är också ung och målvakter brukar generellt sett ha en lite långsammare utvecklingskurva än utespelare. Även om inte Ward är en av de riktiga toppmålvakterna i ligan i dagsläget så tror jag han har potential att bli det så jag tycker man ska förlänga med honom med 2 år. Ge Sörqvist ett år till i J20 och säsongen därefter låna ut honom hela säsongen till allsvenskan, ungefär som man gjorde med Lassi. Förhoppningsvis kan Sören då komma in till 27/28 och vara riktigt redo.

Clara var precis den jag satt och tänkte på. Ser inga andra vägar vår målvaktssida blivit bättre på. (om inte FG eller Wallstedt av någon anledning fick för sig att komma hem) Lassi flyttar man inte på och Ward måste väl ändå ses som en av seriens bättre 2:a målisar just nu? Det skulle vara om Ward själv tror han har större chans på förstaspaden i nån annan klubb men tvek på den.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 717

Bamsefar, Wolfhunter, Kneten, Hjalmar_Vuopio, Serkan122 and Schladden like this post

Inlägg av Donowitz lör 09 nov 2024, 14:08

Vill se förlängning av Hardegård nu. Inget att vänta på, som att han ska bli mindre het och bättre förhandlingsläge. Han är såpass viktig och kommer helt säkert att bli ännu bättre och viktigare för oss. Ge honom det han vill ha och signa ett längre kontrakt.

Donowitz

Antal inlägg : 4312

pingu, LulefanGBG, Wolfhunter, Kneten, Serkan122, StålVrak1 and Schladden like this post

Inlägg av Dundernisse mån 11 nov 2024, 11:58

Lassi drar alltså in närmare 300 000 i månaden enligt Svensson. Sedan kontraktet skrevs har han presterat:

2020/2021: Grundserien: 91,5. Slutspelet: 93,6
2021/2022: Grundserien: 91,1. Slutspelet: 91,9
2022/2023: Grundserien: 89,6. Slutspelet: 91,2
2023/2024: Grundserien: 90,4. Slutspelet: 90,6
2024/2025: Grundserien 90,1

Den lönen bör sänkas rejält vid en förlängning. I övrigt låter det som att Andreasson inte är speciellt billig och Omark är också dyr. Koivistoinen 150 000/månad, Nurmi 200 000/månad, Levtchi 225 000/månad, O'Neil 250 000/månad.

Tycker Koivistoinen är vår sämsta center och hade inte haft något emot om vi bryter med honom och hittar något nytt.

Man blir något avundsjuk på SAIK där hemvändare verkar spela på rejält rabatterade löner. Pudas nämns till 200 000/månad.

Dundernisse

pingu, Donowitz and Serkan122 like this post

Inlägg av storeken tor 14 nov 2024, 15:12

I ”Inget halvvägs”-podden med Fröberg som släpptes idag nämnde han att man inte har signat någon än för nästa säsong men hintade något om att han ”hoppas att han skriver på”. Vem nu denna ”han” är blir man ju ytterst nyfiken på, om det nu finns någon sanning i den kommentaren. Olaussons drömvärvning var Lennström men den känns ju inte riktigt realistisk. Skulle dock inte förvåna mig om man redan nu börjar kika på eventuella backar till nästa säsong. Backsidan är ju där det är flest utgående kontrakt och alla lär ju inte få förlängt.

storeken

Inlägg av LetsGoLuleå tor 14 nov 2024, 15:22

storeken skrev:I ”Inget halvvägs”-podden med Fröberg som släpptes idag nämnde han att man inte har signat någon än för nästa säsong men hintade något om att han ”hoppas att han skriver på”. Vem nu denna ”han” är blir man ju ytterst nyfiken på, om det nu finns någon sanning i den kommentaren. Olaussons drömvärvning var Lennström men den känns ju inte riktigt realistisk. Skulle dock inte förvåna mig om man redan nu börjar kika på eventuella backar till nästa säsong. Backsidan är ju där det är flest utgående kontrakt och alla lär ju inte få förlängt.

Lennström hade varit riktigt big men det känns ju som att Luleå inte riktigt kan konkurrera med klubbar som FBK och Frölunda när det kommer till den typen av värvningar. Att man kikar på backar till nästa säsong ser jag som en självklarhet med tanke på att man enbart har en back under kontrakt efter denna säsong.

LetsGoLuleå

Inlägg av storeken tor 14 nov 2024, 15:42

LetsGoLuleå skrev:
storeken skrev:I ”Inget halvvägs”-podden med Fröberg som släpptes idag nämnde han att man inte har signat någon än för nästa säsong men hintade något om att han ”hoppas att han skriver på”. Vem nu denna ”han” är blir man ju ytterst nyfiken på, om det nu finns någon sanning i den kommentaren. Olaussons drömvärvning var Lennström men den känns ju inte riktigt realistisk. Skulle dock inte förvåna mig om man redan nu börjar kika på eventuella backar till nästa säsong. Backsidan är ju där det är flest utgående kontrakt och alla lär ju inte få förlängt.

Lennström hade varit riktigt big men det känns ju som att Luleå inte riktigt kan konkurrera med klubbar som FBK och Frölunda när det kommer till den typen av värvningar. Att man kikar på backar till nästa säsong ser jag som en självklarhet med tanke på att man enbart har en back under kontrakt efter denna säsong.

Ifall man får drömma om någon back i dagsläget hade det ju varit en sådan som Robert Hägg eller Patrik Nemeth. Inte helt otänkbart att de börjar bli sugna på att spela i Sverige igen och skulle någon av dem avisera att de vill det borde Luleå se till att lasta fram rejäla erbjudanden.

storeken

Inlägg av LetsGoLuleå tor 14 nov 2024, 16:36

storeken skrev:
LetsGoLuleå skrev:

Ifall man får drömma om någon back i dagsläget hade det ju varit en sådan som Robert Hägg eller Patrik Nemeth. Inte helt otänkbart att de börjar bli sugna på att spela i Sverige igen och skulle någon av dem avisera att de vill det borde Luleå se till att lasta fram rejäla erbjudanden.

Min drömback vore någon som Lennström eller Lundkvist kombinerat med någon defensivt duktig pjäs som Moverare. Nu tror jag ingen av de två förstnämnda skulle vara aktuella till nästa säsong däremot Moverare är ju ursprungligen från Östersund och skulle vara en riktigt bra pjäs i Luleå. Inte helt omöjlig att locka till sig heller.

LetsGoLuleå

Inlägg av Wolfhunter tor 14 nov 2024, 17:00

edit: fel tråd

Wolfhunter

Donowitz likes this post

Inlägg av storeken mån 18 nov 2024, 19:02

Kollade Björklöven-Södertälje igår och försökte studera Viktor Grahn litegrann. Tyckte han verkar vara riktigt stabil, skulle ju vara intressant att få ”hem” en norrbottning som honom. Tror han definitivt skulle kunna göra ett bra jobb som femte/sjätte back i SHL med säg 15 min istid.

storeken

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet