Luleå Hockeys lag 2022/2023
Sida 15 av 19 • 1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19
Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023
Bengtfredlund78 skrev:https://www.eliteprospects.com/player/101252/patrik-zdrahal Är det här "tjecken" som det talas om? Passar era beskrivningar, Leftare och 27 år gammal. Har dessutom spelat i landslaget
Det kan det mycket väl vara men vi får vänta ett tag till å se om du har rätt .
Titan 4020- Antal inlägg : 199
Bengtfredlund78 skrev:https://www.eliteprospects.com/player/101252/patrik-zdrahal Är det här "tjecken" som det talas om? Passar era beskrivningar, Leftare och 27 år gammal. Har dessutom spelat i landslaget
Lite ojämn poängproduktion och dessutom left:are. Däremot verkar han göra en hel del mål.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Timrå (borta)
Leksand (hemma)
Frölunda (hemma)
Rögle (borta)
Växjö (borta)
Här känns 4 - 6 poäng som realistiskt. Inte mer. Kanske en etta eller tvåa i någon av bortamatcherna och kanske en trea i någon av hemmamatcherna?
Så vad göra nu? En veckas uppehåll och en vecka kvar till transferfönstret stänger. Skall vi spara pengar och bygga inför nästa säsong, med risk för att det fortfarande kan bli kvalserie, eller göra ändringar i truppen och hoppas på ett Play In?
Hade jag fått bestämma så hade man gjort någon medelväg. Försökt att under veckan som kommer se om man i samförstånd med spelarna i fråga kunnat bryta kontrakten med Komarov och Kempe. Gärna Sallinen också, men här förstår jag att vi kanske inte kan räkna med att värva 2 eller 3 spelare under en vecka så man får väl vara lite realist.
Men Komarov och Kempe är dyrast i truppen och tillför absolut minst i förhållande till vad de kostar. I Kempes fall är det helt uppenbart att hans knä inte håller och i Komarovs fall så ser han helt slut ut. Ser verkligen inte ut som om att han tycker att hockey är kul. Han försöker säkert men det syns inte och det ger inget.
Lyckas man bryta med dessa på ett bra sätt, (vilket inte är helt omöjligt), så sparar man pengar. Även om det såklart finns en risk att båda vill casha in sista delen av säsongen -men det kan också var så att båda skulle välja ett annat alternativ om frågan uppstår.
Kempe t.ex. kanske skulle må bättre av att vara hemma med familjen och fundera över framtiden. Komarov kanske skulle må bättre av att avsluta säsongen/karriären i Finland, eller varför inte i någon serie -konkurrent som har chans på SM-guldet och saknar den typen av spelare som han är? Med en nytändning och chansen att vinna kanske han tänder till?
Sedan om RÄTT spetsspelare dyker upp så har man råd inom budget för en värvning för resten av säsongen. Dyker inte rätt spelare upp så kan Mattson och Nikupetteri, eller en junior göra samma jobb som Kempe och Komarov gör nu.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Dustin and Kneten like this post
Dustin- Antal inlägg : 7176
Vore intressant att få en inblick i hur han är i omklädningsrummet, vet att flera i och med värvningen lyfte att han var en jävla humörhöjare och pådrivare där.
Kanellängd- Antal inlägg : 871
Kneten likes this post
Se på Wikegård vs med Leo Komarov.Kanellängd skrev:Jag är helt för att bryta med Komarov, om vi lyckas skeppa honom till någon annan klubb. Av ansiktsuttryck och kroppsspråk att döma verkar Leo vara av åsikten att hockey och Luleå är de två tråkigaste sakerna i världen. Ser fullständigt ointresserad och oengagerad ut.
Vore intressant att få en inblick i hur han är i omklädningsrummet, vet att flera i och med värvningen lyfte att han var en jävla humörhöjare och pådrivare där.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Det gäller att LHF ser ut att ha realistiska chanser att ta sig till slutspel för att locka hit någon spets, ingen vill vara med att spela ned ett lag. Jo kanske någon fd spets på dekis som vill tjäna en grov hacka det sista han gör, DET hoppas och tror jag GM+b ser igenom.
Säger absolut inte att du har fel om att de kan påverka möjligheterns att få hit spets Tony, men just den beskrivningen ovsn känns som om att den passar rätt bra på Komarov och Kempe.Tony Moore skrev:....Jo kanske någon fd spets på dekis som vill tjäna en grov hacka det sista han gör, DET hoppas och tror jag GM+b ser igenom.
Kanske inte Kempe som är lite yngre och säkert gärna vill fortfarande men som pga skadan sannolikt har sina bästa år bakom sig.
Edit: uteslutande baserat på vad de båda presterat hos oss i år då givetvis.
Bamsefar likes this post
Hur många gånger har vi inte sett en motståndare som knäpper iväg en snärt med fart från häger tekningscirkel; som smiter in i arslet på oss. Detta ofta efter att vi parkerat i offensivzon ett bra tag -i spelsekvensen just före...? Därifrån SKA DET INTE GÅ In på oss; men det gör det uppenbarligen. ÄNDÅ har vi oftast en av de våra som är i position mellan motståndaren och vår keeper?! Jag undrar: Är detta tillfälligheter -eller 'vart är vårt system' mot detta? Skulle vår 3:a vara I POSITION och i rörelse; finns det ingen anledning för vår back att inte stå upp -istället för att screena vår keeper i skottögonblicket.
Våra forwards utan puck BEHÖVER TACKLAS i offensiv zon! MEN: Vi behöver ju fan inte satsa för kung/president och fosterland i kortplanket. Däremot lägga ner den energin på att plocka motståndarna mot långsargerna istället. Mycket effektivare -då det gärna spelas back-back när vi checkar. Detta innebär samtidigt att våra 'stabilare' killar inte nödvändigtvis behöver befinna sig bakom förlängd blå i offensiv zon -när uppspelet går för motståndarna. HÄR ger våra forwards sig själva en möjlighet -att antingen tacka eller välja att behålla farten till hemjobbet. OM motståndarna tar burskydd: LÅT DEM GÖRA DET OCH ATT ETT BYTE ISTÄLLET! Lägg ner energi på att plocka dem vid cirklarna -mot långsargerna istället. Typ: Det fysiska tänket bör ändras till mer öst-väst -istället för nord-syd; i första checken. Och en motståndare behöver inte stå vi planken -för en propp. Detta tänk borde samtidigt innebära; att motståndare blir tvungna att välja sida tidigare -i deras uppspel. Vilket i sin tur borde göra vårat defensiva jobb över 60 meter betydligt enklare för oss.
-Endast en amatör observation från läktaren...
Senast ändrad av Jonken den tor 09 feb 2023, 13:35, ändrad totalt 1 gång
Jonken- Antal inlägg : 7062
Bamsefar likes this post
Behöver värdera situationerna bättre.Jonken skrev:Om man skall hitta en enskild detalj som är skillnaden nu -jämfört med när vi var SOLIDA förut: Är att backarna inte längre törs möta upp motståndarforwards -som kommer med fart över vår blå linje. Tidigare sa det bara 'poff' när de satt som ett frimärke i sargen efter att de tagit blå. Detta givetvis när det fanns en harmoni mellan vår backscheckande/upptäckande tredjegubbe och KUNG 32. Nu verkar vår backcheck inte längre ha trumpinnarna hemåt -för att göra detta möjligt. Dvs: valmöjligheterna för våra backar finns inte längre där -för att stå upp högre upp vår försvarszon. Istället blir det bara 'safe' och GAP -med utsträckt blad. Ger oss inte energin att bygga ifrån i matcher som väger. De resoluta/viljestarka inslagen i vårat sätt att spela finns inte längre där. Vi ställer helt enkelt bara upp i våra in drillade positioner; och försöker vinna någon form av defensiv solidhet ur detta. Då är det mer att stå som koner -utan att kunna bidra 'det där lilla extra' som ger energi till gruppen. Detta samtidigt som detta vänder spelbilden i matchen närmare det som vi i nu läget har gruppen för.
Hur många gånger har vi inte sett en motståndare som knäpper iväg en snärt med fart från häger tekningscirkel; som smiter in i arslet på oss. Detta ofta efter att vi parkerat i offensivzon ett bra tag -i spelsekvensen just före...? Därifrån SKA DET INTE GÅ In på oss; men det gör det uppenbarligen. ÄNDÅ har vi oftast en av de våra som är i position mellan motståndaren och vår keeper?! Jag undrar: Är detta tillfälligheter -eller 'vart är vårt system' mot detta? Skulle vår 3:a vara I POSITION och i rörelse; finns det ingen anledning för vår back att inte stå upp -istället för att screena vår keeper i skottögonblicket.
Våra forwards utan puck BEHÖVER TACKLAS i offensiv zon! MEN: Vi behöver ju fan inte satsa för kung/president och fosterland i kortplanket. Däremot lägga ner den energin på att plocka motståndarna mot långsargerna istället. Mycket effektivare -då det gärna spelas back-back när vi checkar. Detta innebär samtidigt att våra 'stabilare' killar inte nödvändigtvis behöver befinna sig bakom förlängd blå i offensiv zon -när uppspelet går för motståndarna. HÄR ger våra forwards sig själva en möjlighet -att antingen tacka eller välja att behålla farten till hemjobbet. OM motståndarna tar burskydd: LÅT DEM GÖRA DET OCH ATT ETT BYTE ISTÄLLET! Lägg ner energi på att plocka dem vid cirklarna -mot långsargerna istället. Typ: Det fysiska tänket bör ändras till mer öst-väst -istället för nord-syd; i första checken. Och en motståndare behöver inte stå vi planken -för en propp. Detta tänk borde samtidigt innebära; att motståndare blir tvungna att välja sida tidigare -i deras uppspel. Vilket i sin tur borde göra vårat defensiva jobb över 60 meter betydligt enklare för oss.
-Endast en amatör observation från läktaren...
Sanny hade ju pratat med några tränare i SHL som menade på att Luleå jagar mer tacklingar i år än tidigare och därmed släpper till fler omställningar.
Håller med om att situationerna behöver värderas bättre. Däremot vad Sanny och hans tränarintervjuer bekräftar; är nog mer enögt struntprat. Vi SKA inte jaga tacklingar: Men MÅSTE vara fysiska. Och att vara detta på rätt sätt; handlar helt korrekt om att värdera situationerna. Men skall man spela fysiskt måste man även ha en gemensam plan/spelidé -när man skall göra detta. Och som jag var inne på i mitt förra inlägg: Att mangla/möra upp i motståndarnas kort sarg -innebär ofta endast en lååång väg tillbaka i egen zon. Här tröttar man alltså ut sig själv betydligt mer än motståndarna. Som jag var inne på i mitt förra inlägg: Spela hellre fysiskt högre upp i banan -i spelet utan puck.Blinders skrev:
Behöver värdera situationerna bättre.
Sanny hade ju pratat med några tränare i SHL som menade på att Luleå jagar mer tacklingar i år än tidigare och därmed släpper till fler omställningar.
Jonken skrev:Håller med om att situationerna behöver värderas bättre. Däremot vad Sanny och hans tränarintervjuer bekräftar; är nog mer enögt struntprat. Vi SKA inte jaga tacklingar: Men MÅSTE vara fysiska. Och att vara detta på rätt sätt; handlar helt korrekt om att värdera situationerna. Men skall man spela fysiskt måste man även ha en gemensam plan/spelidé -när man skall göra detta. Och som jag var inne på i mitt förra inlägg: Att mangla/möra upp i motståndarnas kort sarg -innebär ofta endast en lååång väg tillbaka i egen zon. Här tröttar man alltså ut sig själv betydligt mer än motståndarna. Som jag var inne på i mitt förra inlägg: Spela hellre fysiskt högre upp i banan -i spelet utan puck.Blinders skrev:
Behöver värdera situationerna bättre.
Jag tycker att vi åker på omställningar vid 3 specifika situationer:
1. Vi har 3 man för djupt i offensiv zon, på liten yta och fastmanglade mot sargen. Motståndarna fipplar lös pucken och ställer om.
2. Vi passar fel eller tappar puck vid offensiv blå.
3. Vi passar fel eller tappar puck vid defensiv blå.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Dustin, LulefanGBG, Puckad, Kneten and Kanellängd like this post
Mycket bra noteratJuniorX skrev:
1. Vi har 3 man för djupt i offensiv zon, på liten yta och fastmanglade mot sargen. Motståndarna fipplar lös pucken och ställer om.
1. Här har vi en stor anledning, vi kommer in i a-zon med full sula efter sargen, hamnar ofta i hörnet med 2 fw som bökar. Samtidigt har vi ofta då en 3e gubbe i andra hörnan, då vi tappar puck åker vi på en rejäl kontring som oftast kommer via en lång passning till andra sidan som är ganska tom hos oss. Det här fenomenet vill jag påstå beror på saknad av skicklighet hos våra fw-spelare som inte kan göra sin gubbe/ skära in framför mål och skjuta eller spela en kompis.
2. Kan bara hålla med, vi är på väg framåt, tappar puck och får 2-3 motståndare full fart mot vårt mål. Vi MÅSTE få pucken djupt i anfall. Hellre dumpa och jaga än tappa pucken på fel ställe! Här skyller jag också på att vi saknar skickligheten hos fw.
3. Ojojjj! Hur jäkla många gånger sliter vi som galärslavar och tar tillbaka pucken i egen zon, bara för att tappa den omgående och få ett giftig läge emot oss med rena hönsgården hos oss, förödande. Är vi pressade, spela enkelt, sarg ut, sluta med glashänderna nu grabbar! Undrar hur mycket bulan bestämt att vi alltid ska spela kreativt ur egen zon, ibland känns det som att vi inte törs spela enkel sarg ut direkt?
pingu and Lehto like this post
Tony Moore skrev:Mycket bra noteratJuniorX skrev:
1. Här har vi en stor anledning, vi kommer in i a-zon med full sula efter sargen, hamnar ofta i hörnet med 2 fw som bökar. Samtidigt har vi ofta då en 3e gubbe i andra hörnan, då vi tappar puck åker vi på en rejäl kontring som oftast kommer via en lång passning till andra sidan som är ganska tom hos oss. Det här fenomenet vill jag påstå beror på saknad av skicklighet hos våra fw-spelare som inte kan göra sin gubbe/ skära in framför mål och skjuta eller spela en kompis.
2. Kan bara hålla med, vi är på väg framåt, tappar puck och får 2-3 motståndare full fart mot vårt mål. Vi MÅSTE få pucken djupt i anfall. Hellre dumpa och jaga än tappa pucken på fel ställe! Här skyller jag också på att vi saknar skickligheten hos fw.
3. Ojojjj! Hur jäkla många gånger sliter vi som galärslavar och tar tillbaka pucken i egen zon, bara för att tappa den omgående och få ett giftig läge emot oss med rena hönsgården hos oss, förödande. Är vi pressade, spela enkelt, sarg ut, sluta med glashänderna nu grabbar! Undrar hur mycket bulan bestämt att vi alltid ska spela kreativt ur egen zon, ibland känns det som att vi inte törs spela enkel sarg ut direkt?
När det gäller den första situationen så tycker jag att det skiljer sig ganska mycket mellan lagen. Det finns lag som närmast är experter på att får ner farten på forwards i anfallszon genom att mangla upp dem mot sargen. Medans som senast mot HV så tappar de den förmågan successivt och då kan vi börja köra bågar och platsbyten med backarna. Mot Linköping däremot tyckte jag att vi var i anfallszon lång tid men vi kom inte lös på samma sätt som mot HV.
Sen är det såklart också vår egen förmåga som är avgörande och förutom klassen på forwards kanske det är att vi är mer utpräglade i vårt presspel där vi vill ha 2 forwards ganska nära varandra som gör att det blir enklare att komma åt oss.
Jag tycker också att vi själva är ganska dåliga på det spelet i egen zon. Det känns som om anfallande lag ofta har alldeles för bra speed på sina forwards och vi hinner inte med. Men det kanske bara är för att man är partisk som man ser det.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
När man värvar in spelare just vid stängningen av transferfönstret; innebär ju inte per automatik någon positiv sportslig effekt. Dock ger spelar adderingar bättre förutsättningar för detta. (En potentiell, positiv effekt; som lagen som väljer att ej agera får tillgång till.) Dock med detta sagt: Om en värvning av detta slag är lyckad; eller misslyckad: Går ej att svara på förrän lagen som gjort dessa har spelat sin sista match för säsongen.
Den viktigaste frågan för oss är: 'Om' och 'hur' dessa adderingar hos våra konkurrenter påverkar påverkar våra egna förutsättningar -för att vi skall lyckas hålla oss kvar på rätt sida om tabellstrecken?
Personligen har jag varit väldigt oroad över vår A-lags sportsliga kapacitet/prestation en längre tid. Att nu streck konkurrenterna förstärker sina trupper; gör ju bara att denna oro ökar astronomiskt mycket. Och jag tror att LHF-spelarna nog känner samma sak -även om de utåt sett aldrig skulle erkänna något sådant. Typ: Faller vi igenom defensivt en enda gång till i SHL-matcherna vi har kvar och spela: Finns det en stor chans att detta kommer dra ur oss det allra sista självförtroendet vi har kvar i oss. Och detta i sin tur skulle sätta oss i princip -i fritt fall nedåt i tabellen. Tabellen är helt enkelt för tight nu -för plumparna vi tidigare lyckts att mäkta med. Vi ligger på säker mark just nu. Detta dock med en hårsmån + på dassig målskillnad. Flera av våra spelare har ju sett ut att åka åka omkring; och tänka på sina nästa säsongs utmaningar. Och detta är ju inget annat än KATASTROF i läget vi befinner oss i nu! Om våra spelare inte har i sig, att 'gå' som att de verkligen menar det: MÅSTE vi få in nytt; som kan ta vid där våra nuvarande spelare får hjärnlagg och soppa torsk! Törs vi verkligen chansa en betydande del av vår förenings framtid på: Att samtliga spelare nu på slutet kommer höja sina prestationer; och samtidigt vara tillräckligt friska -för att Luleå Hockey skall klara sig ur det här...?
Jag vill inget hellre än att spara så mycket pengar och resurser vi kan -för att satsa rätt nästa säsong istället. Dvs: Att bara hålla oss kvar i SHL nu. Jag kan till och med offra den extra ekonomiska kudden i CHL-finalen; bara vi håller oss kvar i SHL.
Min personliga slutsats i nuläget är att: VI BEHÖVER HJÄLP. Utan detta pekar FÖR MYCKET på att detta kan bli en största katastrofen i Luleå Hockeys historia.
-Idag är min födelsedag. Det som jag önskar är bättre garantier att Luleå Hockey spelar i SHL även nästa säsong...
pingu, Mr Bister, Puckad and SatanicPanic like this post
Burskydd- Antal inlägg : 590
NallePhu, pingu and grottmannen like this post
Jonken skrev:Under senaste tiden har vi sett lagen placerade bakom Luleå Hockey i tabellen göra adderingar till sina trupper under uppehållet. Syftar givetvis på: HV71, Brynäs och Rögle. Samtliga dessa föreningar; har valt linjen; att för dyra pengar addera spelartyper som gör dem tätare hemåt.
När man värvar in spelare just vid stängningen av transferfönstret; innebär ju inte per automatik någon positiv sportslig effekt. Dock ger spelar adderingar bättre förutsättningar för detta. (En potentiell, positiv effekt; som lagen som väljer att ej agera får tillgång till.) Dock med detta sagt: Om en värvning av detta slag är lyckad; eller misslyckad: Går ej att svara på förrän lagen som gjort dessa har spelat sin sista match för säsongen.
Den viktigaste frågan för oss är: 'Om' och 'hur' dessa adderingar hos våra konkurrenter påverkar påverkar våra egna förutsättningar -för att vi skall lyckas hålla oss kvar på rätt sida om tabellstrecken?
Personligen har jag varit väldigt oroad över vår A-lags sportsliga kapacitet/prestation en längre tid. Att nu streck konkurrenterna förstärker sina trupper; gör ju bara att denna oro ökar astronomiskt mycket. Och jag tror att LHF-spelarna nog känner samma sak -även om de utåt sett aldrig skulle erkänna något sådant. Typ: Faller vi igenom defensivt en enda gång till i SHL-matcherna vi har kvar och spela: Finns det en stor chans att detta kommer dra ur oss det allra sista självförtroendet vi har kvar i oss. Och detta i sin tur skulle sätta oss i princip -i fritt fall nedåt i tabellen. Tabellen är helt enkelt för tight nu -för plumparna vi tidigare lyckts att mäkta med. Vi ligger på säker mark just nu. Detta dock med en hårsmån + på dassig målskillnad. Flera av våra spelare har ju sett ut att åka åka omkring; och tänka på sina nästa säsongs utmaningar. Och detta är ju inget annat än KATASTROF i läget vi befinner oss i nu! Om våra spelare inte har i sig, att 'gå' som att de verkligen menar det: MÅSTE vi få in nytt; som kan ta vid där våra nuvarande spelare får hjärnlagg och soppa torsk! Törs vi verkligen chansa en betydande del av vår förenings framtid på: Att samtliga spelare nu på slutet kommer höja sina prestationer; och samtidigt vara tillräckligt friska -för att Luleå Hockey skall klara sig ur det här...?
Jag vill inget hellre än att spara så mycket pengar och resurser vi kan -för att satsa rätt nästa säsong istället. Dvs: Att bara hålla oss kvar i SHL nu. Jag kan till och med offra den extra ekonomiska kudden i CHL-finalen; bara vi håller oss kvar i SHL.
Min personliga slutsats i nuläget är att: VI BEHÖVER HJÄLP. Utan detta pekar FÖR MYCKET på att detta kan bli en största katastrofen i Luleå Hockeys historia.
-Idag är min födelsedag. Det som jag önskar är bättre garantier att Luleå Hockey spelar i SHL även nästa säsong...
Sedan 14 lag infördes i SHL har det aldrig krävts mer än 61 poäng för att undvika kval. Luleå ligger just nu på 58 poäng. Vi har alltså tio matcher på oss att ta de tre poäng som behövs för att hamna på de 61 poäng som historiskt alltid har räckt för att undvika kval.
Om vi på något otroligt sätt skulle ta noll poäng på resten av matcherna, så har 58 poäng räckt för att undvika kval alla säsonger utom två.
Vi kommer inte kvala i vår.
Edit: Grattis på födelsedagen!
Småland- Antal inlägg : 1013
NallePhu, Dustin, Hankburger and Braun like this post
Småland skrev:Jonken skrev:Under senaste tiden har vi sett lagen placerade bakom Luleå Hockey i tabellen göra adderingar till sina trupper under uppehållet. Syftar givetvis på: HV71, Brynäs och Rögle. Samtliga dessa föreningar; har valt linjen; att för dyra pengar addera spelartyper som gör dem tätare hemåt.
Sedan 14 lag infördes i SHL har det aldrig krävts mer än 61 poäng för att undvika kval. Luleå ligger just nu på 58 poäng. Vi har alltså tio matcher på oss att ta de tre poäng som behövs för att hamna på de 61 poäng som historiskt alltid har räckt för att undvika kval.
Om vi på något otroligt sätt skulle ta noll poäng på resten av matcherna, så har 58 poäng räckt för att undvika kval alla säsonger utom två.
Vi kommer inte kvala i vår.
Edit: Grattis på födelsedagen!
Tror detsamma. Dessutom: Hur länge blir André Petersson borta?
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
Snikne Ville- Antal inlägg : 6526
Jag hoppas verkligen vi klarar denna säsong så vi kan börja om from nästa säsong.
Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.Titan 4020 skrev:Jag är lika bedrövad som många andra men där sprack affären pga NHL klubben vägrade släppa spelaren .
Jag hoppas verkligen vi klarar denna säsong så vi kan börja om from nästa säsong.
pingu and Dustin like this post
Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
'Vi skall göra mer av mindre resurser'. Då gäller det nog att sluta slänga pengar i muggen på detta sätt.
Jag undrar: Hur clearades egentligen Mario Kempe i vår egna medicinska undersökning? -En kopp kaffe -följt av en klapp på axeln?
I min bok: Går liksom inte att förklara bort: Tjänstefel DELUXE + Trolöshet mot huvudman (medlemmarna/fansen i föreningen).
Sedan man tog över har man RADIKALT MISSLYCKATS med ålderstukturen i A-laget. Man har systematiskt höjt medelålder på truppen -genom att förlänga med äldre spelare > i kombination med att värva in äldre spelare. Även detta är oprofessionellt av våra sportchefer.
Misstänker att BETYDLIGT FLER än jag personligen känner så här: Vi har då inte vår 'spets' i den sportsligt ansvariga organisationen inom Luleå Hockey.
Senast ändrad av Jonken den tis 14 feb 2023, 11:12, ändrad totalt 1 gång
pingu, farre, Dustin, kokostrollet, LulefanGBG, Puckad and Kneten like this post
Blitzwagen- Antal inlägg : 138
Låst artikel!Snikne Ville skrev:https://nsd.se/sport/kronika/artikel/om-draken-ar-illa-byggd-stortar-den-rakt-ned-i-godselstacken/rx3y2qvr
Monco- Antal inlägg : 336
Visst – det är inte våra sportchefers fel att Omark valde att flytta tillbaka till Schweiz. Men här, i mitten av februari 2023, kan vi ändå kallt konstatera att det är oerhört nedslående att de, tillsammans med övriga sportsligt ansvariga, har misslyckats med att ta vara på allt det som gjorde att vi såg positivt på framtiden efter den förra säsongen. Från att det har varit ett närmast unikt tryck runt hockeyn i Luleå så är det fullständig punktering nu. Dystra framtidsutsikter, en känsla av att något gnager inom föreningen, hela fadäsen med Brännström och vissa supportrars reaktion i höstas…
Nä, det känns bara skit. Hoppas verkligen att vi lirkar oss ur den prekära situation vi befinner oss i och säkrar kontraktet, och att vi på nytt kan börja bygga upp den känsla som omgav föreningen förra våren. Men på något sätt känns det som att vi får börja från noll igen.
Kanellängd- Antal inlägg : 871
farre, Dustin, LulefanGBG, Puckad and Kneten like this post
Titan 4020 skrev:Jag är lika bedrövad som många andra men där sprack affären pga NHL klubben vägrade släppa spelaren .
Tråkigt och inget annat på G förmodar jag?
Redbear- Antal inlägg : 6780
Monco skrev:Låst artikel!Snikne Ville skrev:https://nsd.se/sport/kronika/artikel/om-draken-ar-illa-byggd-stortar-den-rakt-ned-i-godselstacken/rx3y2qvr
Ja vad sägs i artikeln? Verkar inte vara nåt positivt utifrån rubriken
Lajon- Antal inlägg : 4397
Redbear skrev:Titan 4020 skrev:Jag är lika bedrövad som många andra men där sprack affären pga NHL klubben vägrade släppa spelaren .
Tråkigt och inget annat på G förmodar jag?
Inget jag har hört .
Å är väl så att satsar man allt på ett kort å det spricker då blir det bara pannkaka .
Jag liksom många övriga hoppas å tror att vi klarar denna säsong så vi kan spänna bågen på nytt nästa säsong.
Lajon skrev:Monco skrev:Låst artikel!Snikne Ville skrev:https://nsd.se/sport/kronika/artikel/om-draken-ar-illa-byggd-stortar-den-rakt-ned-i-godselstacken/rx3y2qvr
Ja vad sägs i artikeln? Verkar inte vara nåt positivt utifrån rubriken
"Det borde inte vara några problem. Men framstår det här som säsongen då allt går som planerat? Luleå Hockey ska vara hemskt tacksam över de strukturer som innebär att man faktiskt inte måste klättra upp ur skiten för att klara sig.
Krönika 14 februari 2023 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Två snubbar vandrar i bengaliska djungeln. Plötsligt hör de hur det knakar till i skogen en bit bort och en tiger smyger ut ur snåren. Den ena snubben börjar knyta på sig sina riktigt snabba löparskor och den andra undrar vad fan han pysslar med.
”Jag tar på mina nya skor ser du väl.”
”Men skit i det, du kan väl inte springa ifrån en tiger!”
”Jag behöver inte springa ifrån tigern. Jag behöver bara springa ifrån dig.”
Så. En guldpretendent blev en toppkandidat blev ett mittenlag blev ett bottengäng och här är vi nu. Tusen saker har gått fel för Luleå Hockey den här säsongen. Nu räcker det. Här och nu måste det räcka. En enda sak spelar roll. Det är tio matcher kvar. Luleå Hockey behöver ta tillräckligt många poäng för att undvika kvalet neråt.
För några dagar sedan berättade vi att Luleå hade fina resultat mot kollegerna i botten, om det nu är en berömvärd bedrift att vinna mer än man förlorar mot bottenlagen. Ändå: Med matcher kvar mot Rögle, Brynäs och Malmö samt 58 inspelade poäng borde det innebära att chansen att undvika kval är god.
Men den som skärskådar spelschemat behöver inte vara Enok Sarri för att se orosmolnen torna upp sig borta vid norska gränsen. Så här är det: Luleå inleder den sista femtedelen av seriespelet med matcher mot Timrå, Leksand och Frölunda. Sen kommer Rögle, som Luleå haft svårt för, och så Växjö. Det är inte helt omöjligt att föreställa sig en verklighet där Luleå står med fem raka förluster efter återstarten – samtidigt som övriga bottenlag kniper poäng efter poäng. Jag vet, det ska oerhört mycket till för att alla lag där nere ska klättra förbi Luleå Hockey.
Men tycker ni att det här verkar vara säsongen då allt är som vanligt?
Jag tror det började redan i fjol. Luleå värvade Joonas Rask, Jonathan Andersson, Brendan Shinniminn, Konstantin Komarek, Julius Honka, Linus Fröberg och Filip Pyrochta. I år har Mario Kempe, Tomi Sallinen, Jesper Sellgren och Leo Komarov tillkommit. Det är elva spelare som i varierande grad ska vara ledande, på isen och i omklädningsrummet.
En, möjligen två, har lyckats med någon slags kontinuitet.
Samtidigt har lagbygget fullständigt krackelerat.
Jag tror väldigt många av orsakerna till det står att finna i fjolåret. För hur hårt drillades egentligen spelarna i det system som gjort Luleå Hockey så framgångsrikt? Hur väl implementerat är det i deras autonoma hockeynervsystem?
Traditionellt sett går Luleå Hockey, under Thomas ”Bulan” Berglund, som bäst i säsongens mittendel, serielunken om ni så vill. I inledningen brukar det vara tjorvigt – det är en massa åkvägar och elände att hålla reda på – och på slutet brukar laget vara ganska nedtränat för att bygga fysik som håller i slutspelet. Men i fjol hände två saker ungefär samtidigt: Sami Lepistö anlände och skapade både trygghet i egen zon och ett offensivt alternativ, strax innan Linus Omark hittade sin lekkamrat i Pontus Andreasson. Det, tror jag, innebar att det inte trycktes lika hårt som vanligt på de detaljer som är viktiga i Luleås grundspel. Det gavs inte heller lika stora möjligheter att jobba på det. De högkvalitativa motståndare och de minuter som vanligtvis fördelas på hela laget togs av samt gavs åt Omarks kedja och rutinerade backparet Lepistö-Gustafsson. Det fungerade. Det gick att fuska litegrann. Det gick att vila lite i hemjobbet – det löste sig ändå. Omarktåget tuffade på och så här i efterhand kan vi slå fast att om bara laget innehållit en enda målskytt till som kunnat avlösa Andreasson när han började bomma så hade det sannolikt blivit guld.
I år står Luleås herrar med en trupp som till stora delar inte behövt inordna sig i spelsystemet för att bli framgångsrik. Med Omark gick det bra – men utan honom blir det kaos. I fjol kvävdes alla bekymmer av hans briljans, utan honom slår de ut i full blom. Det här är nämligen ett lagbygge som är minst lika svagt som de tunnaste upplagor vi sett exempel på det senaste decenniet. Då duger det inte att fuska.
Samtidigt är det också ett lag som inte fått de utlovade förutsättningarna. Spelarna har garanterat lockats till Luleå för att vara en del av ett topplag, en potentiell guldkandidat. Jag är helt säker på att de är precis lika besvikna som fansen på de uteblivna värvningarna. För värvningar är också interna besked; Vi tror på er, vi ser hur ni sliter, här får ni den sista pusselbiten för att vinna.
Men några såna besked kommer inte.
Allt sammantaget sprids osäkerhet, tveksamhet och irritation genom hela organisationen. Det sägs ju att draken lyfter i motvind, men om draken är illa byggd störtar den rakt ner i gödselstacken istället. Där släpper Joel Lassinantti in billiga mål. Där slarvar Erik Gustafsson med pucken. Där åker Juhani Tyrväinen omkring som att han inte bryr sig och där klarar Mario Kempe inte av att få pucken över blå från en meters håll.
Och där, nånstans, befinner vi oss.
Jag är inte säker. Är ni?
Luleå Hockey ska vara hemskt tacksamt för att svensk ishockey har skapat mekanismer som gör att man inte behöver klättra upp ur skiten för att klara sig. Man behöver bara klättra upp på axlarna på de lag som sitter ännu djupare fast i den. Luleå Hockey är inte bra, inte attraktivt och inte pålitligt – men det finns klubbar som är ännu sämre.
Att påstå att det är bra vore en lögn, men det är vad det är. Nu är det upp till spelarna stänga den här skitsäsongen på ett fackmannamässigt sätt.
De behöver i alla fall inte springa ifrån tigern."
Kneten- Antal inlägg : 248
LulefanGBG likes this post
Precis som ni säger så är det givetvis positivt så fort säsongen är över och vi får börja om på ett helt nytt, (förhoppningsvis yngre), lagbygge men då måste man vara ödmjuka inför verkligheten. Vi börjar om från noll. Vi är inte en toppklubb som nästan vann SM-guld.
Nej, Luleå har aldrig någonsin haft bättre förutsättningar än vad man haft inför den här säsongen och ändå så har man misslyckats med allt.
Nu är fönstret inte stängt än så det kan komma någon värvaning till, ä en om jag betvivlar det, men hur bra den spelaren än är så räcker det inte längre än till en kvartsfinal.i bästa fall.
Kneten likes this post
LulefanGBG skrev:Att den här säsongen är körd är nog de flesta överrens om, men frågan är hur det hör fullkomliga haverist påverkar framtiden. Det kommer ju inte precis bli lättare att locka bra spelare till truppen när de enda få man vill ha kvar sannolikt lämnar och när vi är ett bottenlag på riktigt.
Precis som ni säger så är det givetvis positivt så fort säsongen är över och vi får börja om på ett helt nytt, (förhoppningsvis yngre), lagbygge men då måste man vara ödmjuka inför verkligheten. Vi börjar om från noll. Vi är inte en toppklubb som nästan vann SM-guld.
Nej, Luleå har aldrig någonsin haft bättre förutsättningar än vad man haft inför den här säsongen och ändå så har man misslyckats med allt.
Nu är fönstret inte stängt än så det kan komma någon värvaning till, ä en om jag betvivlar det, men hur bra den spelaren än är så räcker det inte längre än till en kvartsfinal.i bästa fall.
Vi behöver en ny sportchef. Inte två halvmesyrer med dubbel kostnad för en persons jobb, en enda vass sportchef som kan leverera. Ingen helig föreningsko heller.
Tycker artikeln rätt väl pekar ut problemet i form av misslyckade värvningar utan att för den skull artikulera vad som faktiskt behöver göras.
Det hänger mer på dom spelarna vi faktiskt har i truppen nu... hur mycket tror dom på det eller har dom också (av olika anledningar) mer eller mindre "gett upp" och bara vill spela av säsongen?
Om tron på det finns kvar i laget, så finns fortfarande en chans till ett snyggt avslut.
Närmaste veckorna kommer att ge oss svaret på det.
Bamsefar, Kneten and Titan 4020 like this post
Angående ålderstrukturen, det är väl så och det har vi ju sett att yngre spelare som kommer in lämnar också fortare för andra äventyr eller pga klarar inte systemet , Muzik , Lysell, Lundqvist o s v , medans de ngt äldre som blir kvar kan spelsystemet vilket ger mer trygghet, nackdelen och paradoxen är ju att ju mer kontinuitet desto äldre struktur. Där är en knut som behöver lösas, antingen med väldigt skickliga äldre spelare som vill stanna i Luleå, ( typ Omark, om han stannat) eller att man kontinuerligt plockar in yngre med hög skicklighetsgrad men som då måste utbildas in i systemet. Där är vi inte.Jonken skrev:Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
'Vi skall göra mer av mindre resurser'. Då gäller det nog att sluta slänga pengar i muggen på detta sätt.
Jag undrar: Hur clearades egentligen Mario Kempe i vår egna medicinska undersökning? -En kopp kaffe -följt av en klapp på axeln?
I min bok: Går liksom inte att förklara bort: Tjänstefel DELUXE + Trolöshet mot huvudman (medlemmarna/fansen i föreningen).
Sedan man tog över har man RADIKALT MISSLYCKATS med ålderstukturen i A-laget. Man har systematiskt höjt medelålder på truppen -genom att förlänga med äldre spelare > i kombination med att värva in äldre spelare. Även detta är oprofessionellt av våra sportchefer.
Misstänker att BETYDLIGT FLER än jag personligen känner så här: Vi har då inte vår 'spets' i den sportsligt ansvariga organisationen inom Luleå Hockey.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
.. hur påverkas dom kommande två matcherna innan?
...vad händer vid seger? Är man nöjd eller vill man mer?
.. vad händer vid förlust? Går luften ur?
Jag skulle vilja se att fler yngre spelare får chansen under hösten och inte bara i fjärdekrdjan. En spelare i vårt j20-lag som spelar i förstakedjan och får förtroende i pp kanske inte passar att spela i en brunkarkedja i A-laget. Om någon hade fått lite istid under hösten så kanske den spelaren hade kunnat ersätta Kempe idag och spelat med Isac och Tyrre. Tyvärr så slussar vi in våra juniorer på ett okonstruktivt sätt med tre minuter i fjärdekedjan där, om dom har otur är inne på ett baklängesmål eller gör ett litet misstag och sedan får dom inte chansen igen. Jag läste ett gammalt inlägg från Enbom(tror jag det var) där han pratade om att slussa in juniorer och att bygga truppen med spelare från länet. I år har vi inte slussat in någon förutom någon CHL-match i början på säsongen och spelare från länet blir färre för varje säsong som går. Vad hände med den visionen? Våra juniorlag går ju bättre än någonsin så det borde finnas spelare som skulle kunna göra samma eller bättre jobb än Rask eller Sallinen i förstakedjan.Bamsefar skrev:Angående ålderstrukturen, det är väl så och det har vi ju sett att yngre spelare som kommer in lämnar också fortare för andra äventyr eller pga klarar inte systemet , Muzik , Lysell, Lundqvist o s v , medans de ngt äldre som blir kvar kan spelsystemet vilket ger mer trygghet, nackdelen och paradoxen är ju att ju mer kontinuitet desto äldre struktur. Där är en knut som behöver lösas, antingen med väldigt skickliga äldre spelare som vill stanna i Luleå, ( typ Omark, om han stannat) eller att man kontinuerligt plockar in yngre med hög skicklighetsgrad men som då måste utbildas in i systemet. Där är vi inte.Jonken skrev:Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
Monco- Antal inlägg : 336
pingu and Kneten like this post
Vi ska inte övervärdera j-20 spelare, det är ett enormt kliv till seniornivå och ingen som spelar där idag skulle kunna ersätta vare sig Rask eller Sallinen kapacitetsmässigt eftersom de är idag i första hand shutdownspelare.Monco skrev:Jag skulle vilja se att fler yngre spelare får chansen under hösten och inte bara i fjärdekrdjan. En spelare i vårt j20-lag som spelar i förstakedjan och får förtroende i pp kanske inte passar att spela i en brunkarkedja i A-laget. Om någon hade fått lite istid under hösten så kanske den spelaren hade kunnat ersätta Kempe idag och spelat med Isac och Tyrre. Tyvärr så slussar vi in våra juniorer på ett okonstruktivt sätt med tre minuter i fjärdekedjan där, om dom har otur är inne på ett baklängesmål eller gör ett litet misstag och sedan får dom inte chansen igen. Jag läste ett gammalt inlägg från Enbom(tror jag det var) där han pratade om att slussa in juniorer och att bygga truppen med spelare från länet. I år har vi inte slussat in någon förutom någon CHL-match i början på säsongen och spelare från länet blir färre för varje säsong som går. Vad hände med den visionen? Våra juniorlag går ju bättre än någonsin så det borde finnas spelare som skulle kunna göra samma eller bättre jobb än Rask eller Sallinen i förstakedjan.Bamsefar skrev:Angående ålderstrukturen, det är väl så och det har vi ju sett att yngre spelare som kommer in lämnar också fortare för andra äventyr eller pga klarar inte systemet , Muzik , Lysell, Lundqvist o s v , medans de ngt äldre som blir kvar kan spelsystemet vilket ger mer trygghet, nackdelen och paradoxen är ju att ju mer kontinuitet desto äldre struktur. Där är en knut som behöver lösas, antingen med väldigt skickliga äldre spelare som vill stanna i Luleå, ( typ Omark, om han stannat) eller att man kontinuerligt plockar in yngre med hög skicklighetsgrad men som då måste utbildas in i systemet. Där är vi inte.Jonken skrev:Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
Joel Kant fick chansen och hade förmodligen haft fler shl-matcher om han inte skadat sig, Locmelis hade haft ett a-lagskontrakt om han velat, men sen då? , Man måste ha en skicklighet o talang utöver det ordinära för att göra en impact. Nikupeteri har fått några chanser i första linan, det kanske kan illustrera svårigheterna.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
jag håller fullständigt med, det måste finnas även hos oss juniorer som får spela i 1: a, 2:a eller 3:e kedjan.Monco skrev:Jag skulle vilja se att fler yngre spelare får chansen under hösten och inte bara i fjärdekrdjan. En spelare i vårt j20-lag som spelar i förstakedjan och får förtroende i pp kanske inte passar att spela i en brunkarkedja i A-laget. Om någon hade fått lite istid under hösten så kanske den spelaren hade kunnat ersätta Kempe idag och spelat med Isac och Tyrre. Tyvärr så slussar vi in våra juniorer på ett okonstruktivt sätt med tre minuter i fjärdekedjan där, om dom har otur är inne på ett baklängesmål eller gör ett litet misstag och sedan får dom inte chansen igen. Jag läste ett gammalt inlägg från Enbom(tror jag det var) där han pratade om att slussa in juniorer och att bygga truppen med spelare från länet. I år har vi inte slussat in någon förutom någon CHL-match i början på säsongen och spelare från länet blir färre för varje säsong som går. Vad hände med den visionen? Våra juniorlag går ju bättre än någonsin så det borde finnas spelare som skulle kunna göra samma eller bättre jobb än Rask eller Sallinen i förstakedjan.Bamsefar skrev:Angående ålderstrukturen, det är väl så och det har vi ju sett att yngre spelare som kommer in lämnar också fortare för andra äventyr eller pga klarar inte systemet , Muzik , Lysell, Lundqvist o s v , medans de ngt äldre som blir kvar kan spelsystemet vilket ger mer trygghet, nackdelen och paradoxen är ju att ju mer kontinuitet desto äldre struktur. Där är en knut som behöver lösas, antingen med väldigt skickliga äldre spelare som vill stanna i Luleå, ( typ Omark, om han stannat) eller att man kontinuerligt plockar in yngre med hög skicklighetsgrad men som då måste utbildas in i systemet. Där är vi inte.Jonken skrev:Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Kneten likes this post
Tyvärr lider Luleå Hockey fortfarande av intern inavel-politik. Detta ger givetvis dubbla effekter: En positiv och en negativ.kokostrollet skrev:Vi behöver en ny sportchef. Inte två halvmesyrer med dubbel kostnad för en persons jobb, en enda vass sportchef som kan leverera. Ingen helig föreningsko heller.
Tycker artikeln rätt väl pekar ut problemet i form av misslyckade värvningar utan att för den skull artikulera vad som faktiskt behöver göras.
- En ökat intern hjärta inom föreningen/organisationen.
- En o kompetens och sämre kunnande -utåt sett.
Men man kommer bara 'så långt' -på att ha ett större hjärta; ifall man inte har kompetensen för uppgiften. För att göra en (extrem) liknelse: Så mycket som jag älskar Luleå Hockey; borde jag kunna knyta på ett par rör; ta på mig stålmannen tröjan: Och köra Connor McDavid där ute varje match. Men det funkar ju inte så. Hjärtat har jag; men det nödvändiga kunnandet för uppgiften finns helt enkelt inte där. Det är lite av 'det här' -som jag tycker speglar Nilsson och Engmans arbete inom Luleå Hockey. De är till och med två; på posten + har hyggliga ekonomiska förutsättningar för detta uppdrag: Ändå är resultatet av deras arbete ej tillräckligt effektivt -sett till behoven/kraven som är helt nödvändiga i en SÅ resultat inriktad bransch.
Ju längre ner i näringskedjan/bransch hirarkin en förening befinner sig på marknaden = Ju mer ökar detta kraven på kompetensen i arbetet. Enkel matematik: Flera andra sportchefer lyckas leverera; våra sportchefer lyckas inte. Om Luleå Hockey har ambitionen att motsvara sina egna ställda mål; har föreningen inte råd att vara så o effektiva -på marknaden. Man har inte heller råd med dyra felkrekryteringar. Något som nu egentligen symboliserar hela denna katastrof säsong hittills.
Med facit i hand; skulle man nog kunna påstå följande:
Luleå Hockey har fiskat efter kompetens -i konkurrens med de större aktörerna; utan att besitta den nödvändiga kompetensen för uppgiften. Jag tvivlar inte för en sekund; att Nilsson/Engman inte gjort PRECIS ALLT vad de kunnat för att lyckas i sitt uppdrag. Tyvärr räcker inte detta. Detta ÄR DESSVÄRRE den bistra sanningen; som vi MÅSTE acceptera -OAVSETT vad vi tycker och anser om det här.
Det här leder oss till nästa fråga: Luleå Hockeys framtid. Ska vi även i fortsättningen vara med och leka ikapp med sportchefs eliten i världen? Eller ska vi ta ett steg tillbaka; och åter koncentrera oss på att fiska i de vatten vi har bättre statistik ifrån? Dessa två alternativ kräver olika typer av kompetens. Bevisligen besitter vi idag -tyvärr endast kompetensen till det ena av dessa två alternativ.
Jag tror att ALLA nog förstår att Luleå Hockey inte har något annat alternativ nu -än att göra en TOTAL RE-build av A-laget + ungdomsverksamheten inom föreningen. Och frågan vi bör ställa oss: Är Nilsson och Engman de bästa kandidaterna inför uppgiften; till att kunna leverera spelarna till trupperna som överensstämmer med föreningens målbild och vision -idag och imorgon?
pingu, farre, kokostrollet, Kneten and SatanicPanic like this post
Diktatorn- Antal inlägg : 721
Bamsefar likes this post
Bamsefar skrev:Vi ska inte övervärdera j-20 spelare, det är ett enormt kliv till seniornivå och ingen som spelar där idag skulle kunna ersätta vare sig Rask eller Sallinen kapacitetsmässigt eftersom de är idag i första hand shutdownspelare.Monco skrev:Jag skulle vilja se att fler yngre spelare får chansen under hösten och inte bara i fjärdekrdjan. En spelare i vårt j20-lag som spelar i förstakedjan och får förtroende i pp kanske inte passar att spela i en brunkarkedja i A-laget. Om någon hade fått lite istid under hösten så kanske den spelaren hade kunnat ersätta Kempe idag och spelat med Isac och Tyrre. Tyvärr så slussar vi in våra juniorer på ett okonstruktivt sätt med tre minuter i fjärdekedjan där, om dom har otur är inne på ett baklängesmål eller gör ett litet misstag och sedan får dom inte chansen igen. Jag läste ett gammalt inlägg från Enbom(tror jag det var) där han pratade om att slussa in juniorer och att bygga truppen med spelare från länet. I år har vi inte slussat in någon förutom någon CHL-match i början på säsongen och spelare från länet blir färre för varje säsong som går. Vad hände med den visionen? Våra juniorlag går ju bättre än någonsin så det borde finnas spelare som skulle kunna göra samma eller bättre jobb än Rask eller Sallinen i förstakedjan.Bamsefar skrev:Angående ålderstrukturen, det är väl så och det har vi ju sett att yngre spelare som kommer in lämnar också fortare för andra äventyr eller pga klarar inte systemet , Muzik , Lysell, Lundqvist o s v , medans de ngt äldre som blir kvar kan spelsystemet vilket ger mer trygghet, nackdelen och paradoxen är ju att ju mer kontinuitet desto äldre struktur. Där är en knut som behöver lösas, antingen med väldigt skickliga äldre spelare som vill stanna i Luleå, ( typ Omark, om han stannat) eller att man kontinuerligt plockar in yngre med hög skicklighetsgrad men som då måste utbildas in i systemet. Där är vi inte.Jonken skrev:Är faktiskt motvilligt benägen att hålla med om detta. Jag tycker att denna säsong tyvärr inte kan läggas på något annat ställe; än på Nilssons och Engmans bord. Det här går inte att förklara bort med att det har varit en tuff marknad där ute. Marknaden har INGENTING med Mario Kempes fysiska status att göra!!! Trots detta skrev Luleå Hockey fast Mario på ett dyrt, längre papper. Jag tror faktiskt inte folk riktigt förstår vad detta egentligen kostat > och kommer att fortsätta att kosta Luleå hockey...Blinders skrev:Synd, men säsongen är körd sen länge pga. sportcheferna så bara bra och spela av den.
Joel Kant fick chansen och hade förmodligen haft fler shl-matcher om han inte skadat sig, Locmelis hade haft ett a-lagskontrakt om han velat, men sen då? , Man måste ha en skicklighet o talang utöver det ordinära för att göra en impact. Nikupeteri har fått några chanser i första linan, det kanske kan illustrera svårigheterna.
Ingen övervärderar j20-spelare, snarare tvärtom då dom ju inte ens får chansen att visa vad dom går för. Muzik är en av få men han var aldrig tillräckligt bra för att lyckas. Du verkar tycka att det inte finns juniorer som ska spela ens om det inte finns något krav på att prestera offensivt vilket känns oroväckande. Nog borde det finnas juniorer i LHF som kan åka skridskor dugligt och sköta defensiven utan att helt göra bort sig för att sedan utvecklas allt eftersom. Rask har +3 vilket är ok på den här bedrövliga säsongen men Sallinen står på -6 vilket inte är lika smickrande. Nikupetteri har inte fått det att lossna, tyvärr.
Vad som är tråkigt är att det bara finns 2(!) rightare i j20, helt otroligt. En liten 16-åring från Täby och Kruuka. Hur gick det till?
Efter Locmelis är utan tvekan Hedqvist mest intressant då han bara är 17 år. Om man vill ha storlek är Kant, Callgren och Kruuka bland de främsta skulle jag tro.
Kneten- Antal inlägg : 248
Räkna bort denna säsong som vi nog alla kan vara överens om är skit. Slå ihop våra övriga säsonger med Skuggan vid rodret så är vår genomsnittliga grundserieplacering plats 3,4 (alltså tre komma fyra). Lite perspektiv kan vara på sin plats. Avseende titlar är allt som det brukar.Jonken skrev:Tyvärr lider Luleå Hockey fortfarande av intern inavel-politik. Detta ger givetvis dubbla effekter: En positiv och en negativ.kokostrollet skrev:Vi behöver en ny sportchef. Inte två halvmesyrer med dubbel kostnad för en persons jobb, en enda vass sportchef som kan leverera. Ingen helig föreningsko heller.
Men man kommer bara 'så långt' -på att ha ett större hjärta; ifall man inte har kompetensen för uppgiften. För att göra en (extrem) liknelse: Så mycket som jag älskar Luleå Hockey; borde jag kunna knyta på ett par rör; ta på mig stålmannen tröjan: Och köra Connor McDavid där ute varje match. Men det funkar ju inte så. Hjärtat har jag; men det nödvändiga kunnandet för uppgiften finns helt enkelt inte där. Det är lite av 'det här' -som jag tycker speglar Nilsson och Engmans arbete inom Luleå Hockey. De är till och med två; på posten + har hyggliga ekonomiska förutsättningar för detta uppdrag: Ändå är resultatet av deras arbete ej tillräckligt effektivt -sett till behoven/kraven som är helt nödvändiga i en SÅ resultat inriktad bransch.
Ju längre ner i näringskedjan/bransch hirarkin en förening befinner sig på marknaden = Ju mer ökar detta kraven på kompetensen i arbetet. Enkel matematik: Flera andra sportchefer lyckas leverera; våra sportchefer lyckas inte. Om Luleå Hockey har ambitionen att motsvara sina egna ställda mål; har föreningen inte råd att vara så o effektiva -på marknaden. Man har inte heller råd med dyra felkrekryteringar. Något som nu egentligen symboliserar hela denna katastrof säsong hittills.
Luleå Hockey har fiskat efter kompetens -i konkurrens med de större aktörerna; utan att besitta den nödvändiga kompetensen för uppgiften. Jag tvivlar inte för en sekund; att Nilsson/Engman inte gjort PRECIS ALLT vad de kunnat för att lyckas i sitt uppdrag. Tyvärr räcker inte detta. Detta ÄR DESSVÄRRE den bistra sanningen; som vi MÅSTE acceptera -OAVSETT vad vi tycker och anser om det här.
Det här leder oss till nästa fråga: Luleå Hockeys framtid. Ska vi även i fortsättningen vara med och leka ikapp med sportchefs eliten i världen? Eller ska vi ta ett steg tillbaka; och åter koncentrera oss på att fiska i de vatten vi har bättre statistik ifrån? Dessa två alternativ kräver olika typer av kompetens. Bevisligen besitter vi idag -tyvärr endast kompetensen till det ena av dessa två alternativ.
Jag tror att ALLA nog förstår att Luleå Hockey inte har något annat alternativ nu -än att göra en TOTAL RE-build av A-laget + ungdomsverksamheten inom föreningen. Och frågan vi bör ställa oss: Är Nilsson och Engman de bästa kandidaterna inför uppgiften; till att kunna leverera spelarna till trupperna som överensstämmer med föreningens målbild och vision -idag och imorgon?
Snikne Ville- Antal inlägg : 6526
Bamsefar and Diktatorn like this post
Sportchefen ska i huvudsak sköta kontakten med tränarna, agenter, kontraktsförhandlingar och besitta ekonomiska kunskaper.
Analytikern/scouten ska i huvudsak plocka fram statistik och scouta spelare runtom i världen. Gärna från grunden sitta på ett brett kontaktnät inom hockeyvärlden för att underlätta vid spelarrekryteringar. Har är ett öga för sporten oerhört viktigt.
Sen ska dessa roller så klart samspela men det måste finnas en hierarki där sportchefen fattar de avgörande besluten och därmed också ska vara den som hålls ansvarig. Dessutom ska arbetsbeskrivningen vara glasklar (både internt och utåt) om vem som gör vad och vems ansvar vissa saker faller på.
Min amatörmässiga take på hur Luleå bör bygga upp sin sportsliga ledning.
Dustin- Antal inlägg : 7176
pingu and LulefanGBG like this post
Dustin skrev:Vi behöver en sportchef och en analytiker/scout (kalla det vice sportchef om ni så vill).
Sportchefen ska i huvudsak sköta kontakten med tränarna, agenter, kontraktsförhandlingar och besitta ekonomiska kunskaper.
Analytikern/scouten ska i huvudsak plocka fram statistik och scouta spelare runtom i världen. Gärna från grunden sitta på ett brett kontaktnät inom hockeyvärlden för att underlätta vid spelarrekryteringar. Har är ett öga för sporten oerhört viktigt.
Sen ska dessa roller så klart samspela men det måste finnas en hierarki där sportchefen fattar de avgörande besluten och därmed också ska vara den som hålls ansvarig. Dessutom ska arbetsbeskrivningen vara glasklar (både internt och utåt) om vem som gör vad och vems ansvar vissa saker faller på.
Håller med. Lyssnade på Sportbladets podd häromveckan där de gick igenom Mora som nu är Allsvenskans kanske bästa lag. De har en sportchef och tre (!) scouter, verkar ju gå rätt bra för dom.
Edit: Noterade att en av scouterna är från Luleå på deras EP
MrRumor10- Antal inlägg : 11
pingu and Serkan122 like this post
Snikne Ville skrev:Räkna bort denna säsong som vi nog alla kan vara överens om är skit. Slå ihop våra övriga säsonger med Skuggan vid rodret så är vår genomsnittliga grundserieplacering plats 3,4 (alltså tre komma fyra). Lite perspektiv kan vara på sin plats. Avseende titlar är allt som det brukar.Jonken skrev:Tyvärr lider Luleå Hockey fortfarande av intern inavel-politik. Detta ger givetvis dubbla effekter: En positiv och en negativ.kokostrollet skrev:Vi behöver en ny sportchef. Inte två halvmesyrer med dubbel kostnad för en persons jobb, en enda vass sportchef som kan leverera. Ingen helig föreningsko heller.
Hade nog haft mer överseende om det inte vore för att vi redan nu kan börja se in i nästa säsong och notera att vi trots redig börs riskerar att tappa rätt många nyckelspelare.
Blir intressant att se efter nästa säsong vad vår genomsnittliga grundserieplacering egentligen landar på. Bara att hoppas att Mario läker ihop under våren och kommer igång till nästa säsong, för just nu ser inte trenden på det nyckeltalet att gå i rätt riktning.
Polyfemos, Puckad and grottmannen like this post
App app app,inte förens Enbom har tillsatt en utredning där de ekonomiska förutsättningarna måste finnas för ett hållbart och sunt…blablablaDustin skrev:Vi behöver en sportchef och en analytiker/scout (kalla det vice sportchef om ni så vill).
Burskydd- Antal inlägg : 590
Fortsätter de spela så här bra resten av säsongen och i slutspelet så ser jag gärna att alla tre blir kvar.Blinders skrev:Komarek, Fröberg och Shinnimin spelar just nu som en förstalina.
Då har vi en stabil andralina/tredjelina som kan systemet.
Lulejoe likes this post
Redbear- Antal inlägg : 6780
Redbear skrev:Komarek har fått besked att det troligtvis inte blir någon förlängning.
Mycket tråkigt att höra, det känns som att Komarek blir bättre och bättre. Vill verkligen ha kvar honom.
Lulejoe- Antal inlägg : 169
Sida 15 av 19 • 1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19
» Luleå Hockeys lag 2023/2024
» Luleå Hockeys lag 2021/2022
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2023/2024 i SHL
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2021/2022 i SHL