Luleå Hockeys lag 2022/2023
+75
Sir Prozac
Witchfinder77
Sundance Kid
MrRumor10
Diktatorn
Lajon
Blitzwagen
Småland
Bengtfredlund78
Tjågen
weHoo
skuggansfru
Zeth
Polyfemos
Rayko
mikulix
Norlin
Jojjan
Kneten
Monco
Redbear
pingu
Titan 4020
Mantz
Panikvärvning
Björnkäften
GustenA
Xerzocx
Mr Bister
Lulejoe
SatanicPanic
Burskydd
Mange
Kanellängd
GrodanBoll
LinusFröbergsMustasch
tibet
Gäddan
Urken
Tony Moore
JuniorX
Pontaking
icemask
evanovich
Lulefan
Bamsefar
farre
Hedanders
Sportchefen #2
Danneja
JohanO
Lars158
kokostrollet
ski3r
LulefanGBG
Puckad
Kagen
NallePhu
Jonken
Jokerman ll
Hankburger
Pajala
Dundernisse
Lehto
trallgöken
Donowitz
Braun
Tobbebias88
Dustin
Serkan122
Micke80
Snikne Ville
Blinders
79 posters
Sida 7 av 19
Sida 7 av 19 • 1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 19
Sv: Luleå Hockeys lag 2022/2023
Tror ni man förblindas lite av att vara nära laget och en sådan som Rask? Bra kille, jobbar alltid stenhårt både på isen och i gymmet. Eller så är det vi som helt enkelt inte fattar (mer troligt kanske)
Oavsett känns det som att Rask övervärderats sedan dagen han kom till Luleå. Sprattlade till lite i början av säsongen men är allt som allt en oerhört begränsad spelare. Han krigar och kör, det ska han ha cred för, men håller inte på den här nivån.
Oavsett känns det som att Rask övervärderats sedan dagen han kom till Luleå. Sprattlade till lite i början av säsongen men är allt som allt en oerhört begränsad spelare. Han krigar och kör, det ska han ha cred för, men håller inte på den här nivån.
Dustin- Antal inlägg : 7176
Tony Moore likes this post
Troligtvis börjar man med honom i en lite mer 'undanskymd' miljö första matcherna och så varvar man upp istid och flyttar honom till en offensivare omgivning när han fått känna på det.Serkan122 skrev:Kempe tränade med Rask och Fröberg, hade velat se han i en offensivare kedja. (Komarov och Komarek tränade ej)
Kan nog vara klokt.
Tack för infon hur som helst.
Tränade Sallinen?
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
LulefanGBG skrev:Tränade Sallinen?
Han kommer tydligen i kväll men man räknar med honom till matchen imorgon. Så han hinner med ett ispass på morgonen.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
LulefanGBG likes this post
NejLulefanGBG skrev:Troligtvis börjar man med honom i en lite mer 'undanskymd' miljö första matcherna och så varvar man upp istid och flyttar honom till en offensivare omgivning när han fått känna på det.Serkan122 skrev:Kempe tränade med Rask och Fröberg, hade velat se han i en offensivare kedja. (Komarov och Komarek tränade ej)
Kan nog vara klokt.
Tack för infon hur som helst.
Tränade Sallinen?
Edit: står även här https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/lassinantti-stod-over-traning-precis-som-komarov-och-komarek-har-lulea-hockeys-besked-infor-derbyt/r169x56j
Sallinen och Kempe spelar imorgon. Berglund går på hjärntrappan.
Serkan122- Antal inlägg : 3210
LulefanGBG and Puckad like this post
”Hur känner du kring ditt fysiska spel? Jag tycker inte det går att känna igen dig jämfört med förra säsongen.
– Nä, jag försöker spela mer och spara min energi ibland. Om det kommer en chans att tackla så ska jag självklart göra det, men jag skulle säga att jag har bytt spelstil, säger han och fortsätter:
– När vi närmar oss slutspel kommer det självklart komma mer.
Det är alltså ingen skada som hindrar dig?
– Nej. Kroppen känns bra. Jag skulle säga att det är hundra procent. ”
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/jag-saknar-det-ocksa-men-det-ar-inte-billigt-att-vara-juhani-tyrvainen/j8w8e11j
Ingen skada alltså, han borde byta tillbaka till sin gamla spelstil iallafall.
– Nä, jag försöker spela mer och spara min energi ibland. Om det kommer en chans att tackla så ska jag självklart göra det, men jag skulle säga att jag har bytt spelstil, säger han och fortsätter:
– När vi närmar oss slutspel kommer det självklart komma mer.
Det är alltså ingen skada som hindrar dig?
– Nej. Kroppen känns bra. Jag skulle säga att det är hundra procent. ”
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/jag-saknar-det-ocksa-men-det-ar-inte-billigt-att-vara-juhani-tyrvainen/j8w8e11j
Ingen skada alltså, han borde byta tillbaka till sin gamla spelstil iallafall.
pingu likes this post
Dustin skrev:Tror ni man förblindas lite av att vara nära laget och en sådan som Rask? Bra kille, jobbar alltid stenhårt både på isen och i gymmet. Eller så är det vi som helt enkelt inte fattar (mer troligt kanske)
En annan aspekt, som jag tycker är viktig att ha med, är ju den att Rask kanske har den roll som LHF vill att han skall ha. Rask är allra högst troligt inte värvad för att producera poäng, utan för hårt jobb och köra varje dag och varje byte! Han skall vara jobbig att möta och göra det obekvämt för motståndaren.
Som lag kan vi inte enbart ha poängspelare eller snipers. Det har aldrig fungerat, oavsett sport att enbart ha en spelartyp. Hur bra vore ett fotbollslag med 11 forwards?
Dessa hårt arbetande spelare behövs i ett lag och dessa är lika viktiga för lagbygget och totala prestationen. Vi behöver spelare som är skapta för BP, som är bra på att stänga ner matcher och som är en "pain in the ass" på motståndaren.
Så jag tycker utifrån den roll som Rask troligtvis är tänkt att han skall ha, så gör han det bra.
Däremot är jag mer kritisk till Komarek. Komarek är mer tänkt som en poängspelare. Han är tänkt att han skall styra i PP och vara produktiv. Han gör betydligt fler misstag än Rask. Han har en tendens att förlora pucken oftare än Rask och han styr inte PP särskilt br där det går långsamt och avsluten kommer till 94% alltid från samma ställe.
Komarek har som tilltänkt poängspelare gjort 1 mål och 9 poäng. Rask har som "brunkare" och hårt arbetande spelade gjort 4 mål och 6 poäng.
Komarek har inte varit särskilt bra senaste åren, men han har ett Luleå-hjärta och många fans vill att han skall lyckas. men gör han det? Nej!
Utifrån dessa 2 så tycker jag att Rask gör hans roll med bravur medans Komarek gör det på tok för dåligt och ingen jag vill förlänga med, oavsett hur stort Luleå-hjärta han har.
Jag tror att även vi fans måste inse att alla spelare kan inte vara poängspelare och vi måste betygsätta spelare utifrån deras tilltänka roll och inget annat.
Sen håller jag fullständigt med om att vi borde ha fler poängspelare än vi har. Precis på samma sätt som kan inte ett fotbollslag bestå av 11 hårt jobbande mittfältare. Vi behöver fler poängspelare, för dessa saknas. Men Rask är inte tilltänkt att vara en poängspelare, utan en hårt jobbande spelare som är obekväm att möta, jobbar hårt och skapar ytor för medspelare som är mer tilltänkt som poängspelare än honom.
Så ja. Poängspelare saknas och där har vi en miss, men Rask är inte tilltänkt som sådan och skall inte sågas för det heller. För andra spelare som borde gjort fler poäng som bär mer "skuld" än Rask.
Einar har 7 poäng? Han är tänkt som poängspelare framför Rask!
Xerzocx- Antal inlägg : 243
LulefanGBG likes this post
Xerzocx skrev:Dustin skrev:Tror ni man förblindas lite av att vara nära laget och en sådan som Rask? Bra kille, jobbar alltid stenhårt både på isen och i gymmet. Eller så är det vi som helt enkelt inte fattar (mer troligt kanske)
En annan aspekt, som jag tycker är viktig att ha med, är ju den att Rask kanske har den roll som LHF vill att han skall ha. Rask är allra högst troligt inte värvad för att producera poäng, utan för hårt jobb och köra varje dag och varje byte! Han skall vara jobbig att möta och göra det obekvämt för motståndaren.
Som lag kan vi inte enbart ha poängspelare eller snipers. Det har aldrig fungerat, oavsett sport att enbart ha en spelartyp. Hur bra vore ett fotbollslag med 11 forwards?
Dessa hårt arbetande spelare behövs i ett lag och dessa är lika viktiga för lagbygget och totala prestationen. Vi behöver spelare som är skapta för BP, som är bra på att stänga ner matcher och som är en "pain in the ass" på motståndaren.
Så jag tycker utifrån den roll som Rask troligtvis är tänkt att han skall ha, så gör han det bra.
Däremot är jag mer kritisk till Komarek. Komarek är mer tänkt som en poängspelare. Han är tänkt att han skall styra i PP och vara produktiv. Han gör betydligt fler misstag än Rask. Han har en tendens att förlora pucken oftare än Rask och han styr inte PP särskilt br där det går långsamt och avsluten kommer till 94% alltid från samma ställe.
Komarek har som tilltänkt poängspelare gjort 1 mål och 9 poäng. Rask har som "brunkare" och hårt arbetande spelade gjort 4 mål och 6 poäng.
Komarek har inte varit särskilt bra senaste åren, men han har ett Luleå-hjärta och många fans vill att han skall lyckas. men gör han det? Nej!
Utifrån dessa 2 så tycker jag att Rask gör hans roll med bravur medans Komarek gör det på tok för dåligt och ingen jag vill förlänga med, oavsett hur stort Luleå-hjärta han har.
Jag tror att även vi fans måste inse att alla spelare kan inte vara poängspelare och vi måste betygsätta spelare utifrån deras tilltänka roll och inget annat.
Sen håller jag fullständigt med om att vi borde ha fler poängspelare än vi har. Precis på samma sätt som kan inte ett fotbollslag bestå av 11 hårt jobbande mittfältare. Vi behöver fler poängspelare, för dessa saknas. Men Rask är inte tilltänkt att vara en poängspelare, utan en hårt jobbande spelare som är obekväm att möta, jobbar hårt och skapar ytor för medspelare som är mer tilltänkt som poängspelare än honom.
Så ja. Poängspelare saknas och där har vi en miss, men Rask är inte tilltänkt som sådan och skall inte sågas för det heller. För andra spelare som borde gjort fler poäng som bär mer "skuld" än Rask.
Einar har 7 poäng? Han är tänkt som poängspelare framför Rask!
Håller med om Komarek? Trodde han skulle hitta kemi med Omark men inte ens då producerade han. Hoppas inte på en förlängning där, vi behöver en spelare som producerar mycket mer.
pingu- Antal inlägg : 2418
Tobbebias88 likes this post
Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
pingu likes this post
Dustin skrev:Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
Hur mycket tjänar Rask?
Förmodligen en snittlön i SHL, dvs 120 000 kr.Xerzocx skrev:Dustin skrev:Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
Hur mycket tjänar Rask?
Blinders- Antal inlägg : 5253
Blinders skrev:Förmodligen en snittlön i SHL, dvs 120 000 kr.Xerzocx skrev:Dustin skrev:Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
Hur mycket tjänar Rask?
Så ungefär, typ, mellan tumme och pekfinger, samma som Mannberg ungefär skulle tjänat??
Men vi vet inte??
Vad baserar vi på att Rask är värvad för att vara en poängspelare?
Något uttalande? Något man kan läsa? Eller en egen tro och magkänsla?
Mannberg hade förmodligen tjänat runt 70 000 om han fortfarande hade spelat i SHL.Xerzocx skrev:Blinders skrev:Förmodligen en snittlön i SHL, dvs 120 000 kr.Xerzocx skrev:Dustin skrev:Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
Hur mycket tjänar Rask?
Så ungefär, typ, mellan tumme och pekfinger, samma som Mannberg ungefär skulle tjänat??
Men vi vet inte??
Rask gjorde 25 poäng 20/21 så nog tror jag Luleå förväntade sig runt 20 pinnar i Luleå.
Xerzocx skrev:Blinders skrev:Förmodligen en snittlön i SHL, dvs 120 000 kr.Xerzocx skrev:Dustin skrev:Du har rätt i mycket, däremot är jag övertygad att Rask är värvad för att producera. Han bidrar varken offensivt eller defensivt. Jobbar visserligen hårt men varken han själv eller kedjekamraterna får särskilt mycket betalt av det spelet. I min värld hade typ Daniel Mannberg gjort ett likvärdigt jobb som Rask till en mycket billigare peng.
Hur mycket tjänar Rask?
Men vi vet inte??
Mannberg skulle nog ha tjänat hälften.
Mattsson har mellan 30-50k/månaden, Jonas Berglund mellan 50-80 och någonstans där hade väl exempelvis Mannberg landat. Expressens uppgifter.
Värvar man en import för de pengarna hoppas jag man har en intention att den spelaren ska bidra med mer än hårt jobb.
Fast jag hoppas och tror att när vår tränare och vår sportchef scoutar spelare så ser dom till spelaren, vilka egenskaper spelaren har och hur spelaren kan användas i vårt lag, inte en statistik över hur många poäng en spelare gjorde en viss säsong.
Det handlar om roll. Rask har säkerligen haft olika roller och olika omgivningar som gör att poängen varierat från säsong till säsong.
Jag tror inte Luleå värvade Rask som en poängspelare utan för hans egenskaper att jobba hårt och vara jobbig för motståndaren.
Det handlar om roll. Rask har säkerligen haft olika roller och olika omgivningar som gör att poängen varierat från säsong till säsong.
Jag tror inte Luleå värvade Rask som en poängspelare utan för hans egenskaper att jobba hårt och vara jobbig för motståndaren.
Xerzocx skrev:Fast jag hoppas och tror att när vår tränare och vår sportchef scoutar spelare så ser dom till spelaren, vilka egenskaper spelaren har och hur spelaren kan användas i vårt lag, inte en statistik över hur många poäng en spelare gjorde en viss säsong.
Medhåll. Rask värvades inte som en spets. Han har aldrig varit spets i sin karriär. Kommer heller aldrig vara. Han ska bara vara en Fab-iansk krigare. That's it. Sen om han stänker in nåt poäng här och där är bara bonus. Men nu gör han inte nåt rätt, för tillfället. Tappar mycket puck, gör det svårt i nästan alla situationer och ser TUNG ut på rören.
LinusFröbergsMustasch- Antal inlägg : 358
LinusFröbergsMustasch skrev:Xerzocx skrev:Fast jag hoppas och tror att när vår tränare och vår sportchef scoutar spelare så ser dom till spelaren, vilka egenskaper spelaren har och hur spelaren kan användas i vårt lag, inte en statistik över hur många poäng en spelare gjorde en viss säsong.
Medhåll. Rask värvades inte som en spets. Han har aldrig varit spets i sin karriär. Kommer heller aldrig vara. Han ska bara vara en Fab-iansk krigare. That's it. Sen om han stänker in nåt poäng här och där är bara bonus. Men nu gör han inte nåt rätt, för tillfället. Tappar mycket puck, gör det svårt i nästan alla situationer och ser TUNG ut på rören.
Fast gäller inte det typ 80-85% av alla spelare just nu?
Är det inte många som för tillfället underpresterar?
Einar? Tyrre? Komarek? Musik? Shinnimin? EG? Komarov?
Ändå är det mest gnäll mot Rask, som inte producerar poäng, fastän att det inte är hans roll.
Tycker det är tråkigt att han blivit ett svart får när han inte underpresterar mer än övriga halva laget gör och dessutom totalt sett höjt sig gentemot förra säsongen.
LulefanGBG, JohanO and Danneja like this post
Ska bli kul att se Kempe och Sallinen. Sallinen har ju ändå spelat så han borde orka mer än Super-Mario.
Däremot har jag ingen koll hur tjeckiska ligan håller i klass .
Däremot har jag ingen koll hur tjeckiska ligan håller i klass .
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Håller med 100%Xerzocx skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:Xerzocx skrev:Fast jag hoppas och tror att när vår tränare och vår sportchef scoutar spelare så ser dom till spelaren, vilka egenskaper spelaren har och hur spelaren kan användas i vårt lag, inte en statistik över hur många poäng en spelare gjorde en viss säsong.
Ändå är det mest gnäll mot Rask, som inte producerar poäng, fastän att det inte är hans roll.
Tycker det är tråkigt att han blivit ett svart får när han inte underpresterar mer än övriga halva laget gör och dessutom totalt sett höjt sig gentemot förra säsongen.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Hedanders, Xerzocx and Danneja like this post
Xerzocx skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:Xerzocx skrev:Fast jag hoppas och tror att när vår tränare och vår sportchef scoutar spelare så ser dom till spelaren, vilka egenskaper spelaren har och hur spelaren kan användas i vårt lag, inte en statistik över hur många poäng en spelare gjorde en viss säsong.
Och då är Einar bäst på plan match, efter match, efter match. Bara han som försöker skapa, är rivig, avig och orkar ta sig in på mål. Nära mål 2-3 ggr igår.
LinusFröbergsMustasch- Antal inlägg : 358
Angående tyrväinen och att spela energisnålt, så kan att faktiskt vara direktiv för att vi inte haft full trupp.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Puckad skrev:Angående tyrväinen och att spela energisnålt, så kan att faktiskt vara direktiv för att vi inte haft full trupp.
Har tänkt på samma, för att undvika skador eller avstängningar.
Redbear- Antal inlägg : 6780
Puckad likes this post
Redbear skrev:Puckad skrev:Angående tyrväinen och att spela energisnålt, så kan att faktiskt vara direktiv för att vi inte haft full trupp.
Har tänkt på samma, för att undvika skador eller avstängningar.
Eller så är han dålig helt enkelt
Pajala- Antal inlägg : 18788
Hur många hörde Bulans uttalande igår? Att vi efter någon corsistatistik skapar fler farliga målchanser än motståndarna i stort sett varje match och han var nöjd med det. Det skulle vara värre att förlora matcher om vi skapar färre än motståndarna och att det är motstuds och ineffektivitet som gör att vi inte gör fler mål. Jag tycker det endast bekräftar vad alla vet men dom verkar inte förstå att riktiga målskyttar sätter några av dessa farliga målchanser istället för att skjuta i magen på målvakten eller ett par decimeter utanför målet.
Monco- Antal inlägg : 336
pingu and Lehto like this post
Edit:Monco skrev:Hur många hörde Bulans uttalande igår? Att vi efter någon corsistatistik skapar fler farliga målchanser än motståndarna i stort sett varje match och han var nöjd med det. Det skulle vara värre att förlora matcher om vi skapar färre än motståndarna och att det är motstuds och ineffektivitet som gör att vi inte gör fler mål. Jag tycker det endast bekräftar vad alla vet men dom verkar inte förstå att riktiga målskyttar sätter några av dessa farliga målchanser istället för att skjuta i magen på målvakten eller ett par decimeter utanför målet.
Sant. Det tankesättet bygger på att alla är lika bra målskyttar, och lika bra på att omsätta målchans till mål.
... om de ändå vore så väl!
Puckad- Antal inlägg : 11372
Puckad skrev:Edit:Monco skrev:Hur många hörde Bulans uttalande igår? Att vi efter någon corsistatistik skapar fler farliga målchanser än motståndarna i stort sett varje match och han var nöjd med det. Det skulle vara värre att förlora matcher om vi skapar färre än motståndarna och att det är motstuds och ineffektivitet som gör att vi inte gör fler mål. Jag tycker det endast bekräftar vad alla vet men dom verkar inte förstå att riktiga målskyttar sätter några av dessa farliga målchanser istället för att skjuta i magen på målvakten eller ett par decimeter utanför målet.
Sant. Det tankesättet bygger på att alla är lika bra målskyttar, och lika bra på att omsätta målchans till mål.
... om de ändå vore så väl!
Exakt. Tolkar det som att spelsystemet inte är vårt största problem utan att det snarare fungerar ganska bra. Sen kan man kanske önska lite friare tyglar. Men jag tror snarare tyglarna dras åt för utsvävningar när läget är så prekärt som det är vilket också är förståeligt. Varje poäng blir så vansinnigt viktig.
Varken EG eller Brännström spelar imorgon.
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/darfor-missar-brannstrom-matchen-mot-vaxjo/r5o9063l
https://hockeynews.se/articles/26646/
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/darfor-missar-brannstrom-matchen-mot-vaxjo/r5o9063l
https://hockeynews.se/articles/26646/
Enligt Better than a monkeys (Erik Wilderoth, Föredetta Hockeylabbet nu Färjestads analytiker) xG-model, som är en basic version av den xG-modell som Sportlogic tillhandahåller alla SHL-lag så så ligger Luleå totalt sett bra till. Dock med en liten nedåtgående trend de senaste matcherna.
Siffrorna är vid lika styrka (skiljer knappt något om man räknar med PP).
Siffrorna är vid lika styrka (skiljer knappt något om man räknar med PP).
Av de lag som vi har bakom oss i tabellen kommer Rögle och HV med största säkerhet att lyfta rätt rejält i tabellen. Kvar är Brynäs, Oskarshamn och Malmö. Känns som att vi borde kunna ha två av dessa lag bakom oss, men fy fan vilka jobbiga lag ifall vi skulle hamna i helveteskvalet.
ski3r- Antal inlägg : 1992
Problemet med truppen är inte bara att man skjuter dåligt, man är också väldigt dåliga på att överhuvudtaget ta beslutet att skjuta. Många lägen resulterar i pucktapp, kladd, pass, o.s.v. i tillfällen som hade varit bättre förvaltade som avslut.
Hur som haver så är det lite upp till bevis nu, för till skillnad mot många andra lags mer komplexa problem så är LHFs kristallklart: vi måste göra mål på våra lägen, that's it.
Visst, vi kan titta på sekvenser där vi underpresterar och detaljer som kan bli bättre, men i det stora hela går det inte att vifta bort hur säkra och stabila LHF i alla lagdelar förutom målskyttet, när man, självförtroendet till trots, fortfarande spelar så pass bra defensivt som man gör, och ändå skapar målchanser nog för att rent statistiskt vinna matcher. Men teori måste bli praktik nu.
Hur som haver så är det lite upp till bevis nu, för till skillnad mot många andra lags mer komplexa problem så är LHFs kristallklart: vi måste göra mål på våra lägen, that's it.
Visst, vi kan titta på sekvenser där vi underpresterar och detaljer som kan bli bättre, men i det stora hela går det inte att vifta bort hur säkra och stabila LHF i alla lagdelar förutom målskyttet, när man, självförtroendet till trots, fortfarande spelar så pass bra defensivt som man gör, och ändå skapar målchanser nog för att rent statistiskt vinna matcher. Men teori måste bli praktik nu.
JohanO- Antal inlägg : 814
Bamsefar, Tony Moore, PM, LulefanGBG, Kanellängd and SatanicPanic like this post
Klockren analys av vårt dilemma. Svårare är det inte, även om det (uppenbarligen) är svårt att överföra i praktiken.JohanO skrev:Problemet med truppen är inte bara att man skjuter dåligt, man är också väldigt dåliga på att överhuvudtaget ta beslutet att skjuta. Många lägen resulterar i pucktapp, kladd, pass, o.s.v. i tillfällen som hade varit bättre förvaltade som avslut.
Nu vädrar jag bara hypoteser, men det känns lite som att vi blev hypnotiserade av puckinnehav och ”ett extra pass” förra säsongen när Omark drev vår offensiv, i synnerhet i PP. Den strategin är inte överförbar till årets upplaga av Luleå Hockey. Med det material vi har idag kan jag hobbytycka att vi helt enkelt ska lasta mer puckar på mål och försöka grisa in skiten. Fler enkla backskott med folk på mål och Komarov- eller Tyrväinen-förmågor som grisar in den på returer.
Kanellängd- Antal inlägg : 871
Lehto likes this post
Vi lastar redan mycket skott från blå, handlar mer om att kanske lägga pucken på mål i fler lägen istället för att vända ut i sarghörnen bara för att ha puckinnehav.Kanellängd skrev:Klockren analys av vårt dilemma. Svårare är det inte, även om det (uppenbarligen) är svårt att överföra i praktiken.JohanO skrev:Problemet med truppen är inte bara att man skjuter dåligt, man är också väldigt dåliga på att överhuvudtaget ta beslutet att skjuta. Många lägen resulterar i pucktapp, kladd, pass, o.s.v. i tillfällen som hade varit bättre förvaltade som avslut.
Nu vädrar jag bara hypoteser, men det känns lite som att vi blev hypnotiserade av puckinnehav och ”ett extra pass” förra säsongen när Omark drev vår offensiv, i synnerhet i PP. Den strategin är inte överförbar till årets upplaga av Luleå Hockey. Med det material vi har idag kan jag hobbytycka att vi helt enkelt ska lasta mer puckar på mål och försöka grisa in skiten. Fler enkla backskott med folk på mål och Komarov- eller Tyrväinen-förmågor som grisar in den på returer.
Tony Moore and Lehto like this post
Ja, det var det jag syftade på, och att i rätt lägen spela rakare på mål även från blå - i kombination med utökad belastning på kassen - istället för att använda kortpass för att bibehålla puckinnehav i och runt sarghörnen.Blinders skrev:Vi lastar redan mycket skott från blå, handlar mer om att kanske lägga pucken på mål i fler lägen istället för att vända ut i sarghörnen bara för att ha puckinnehav.Kanellängd skrev:Klockren analys av vårt dilemma. Svårare är det inte, även om det (uppenbarligen) är svårt att överföra i praktiken.JohanO skrev:Problemet med truppen är inte bara att man skjuter dåligt, man är också väldigt dåliga på att överhuvudtaget ta beslutet att skjuta. Många lägen resulterar i pucktapp, kladd, pass, o.s.v. i tillfällen som hade varit bättre förvaltade som avslut.
Edit: Läste ditt inlägg lite snabbt först.
En liten fundering bara .
Alla som tycker att bästa värvningen vore Per Känttä..
Vars är dom nu ?
GMs har gjort sitt drag så nu kan vi vänta å se .
Känttä å Björklöven ligger 4a i korpserien ( i mitt tycke )..
I mitt tycke var senaste matchen ett steg framåt så låt oss vänta å se .
Vars är dom nu ?
Titan 4020- Antal inlägg : 199
Tycker fortf Kenttä borde få chansen visa sig i SHL så nog finns det fog att tänka lite på den situationen, Sedan har Löven en material som är bättre än placeringen visar gissar Fagervall finns i bakgrunden om det krävs!Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
NallePhu- Antal inlägg : 18671
pingu likes this post
NallePhu skrev:Tycker fortf Kenttä borde få chansen visa sig i SHL så nog finns det fog att tänka lite på den situationen, Sedan har Löven en material som är bättre än placeringen visar gissar Fagervall finns i bakgrunden om det krävs!Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Du säger att Löven har ett bättre material än tabellen visar ..
Då borde väl Stråhle få sparken ?
Jag kan inte vara vän med Uffe .... men jag tycker det är konstigt att jag måste lita på alla andra som skriver på denna sida .
Nu tycker jag att vi litar på GMs några matcher till innan vi tar fram sågen .
Önskar alla en trevlig helg .
Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Löjligt att såga Kenttääs lagbygge. Två poäng från andraplatsen med suveräne Modo före sig och ett Djurgården med ett superlag. Björklöven var ett mitten/bottengäng i ”korpserien” innan Kenttä tog över och han har efter det tagit de till tre raka finaler (med tre olika tränare dessutom). Dessutom har han fyra raka finaler som Allsvensk sportchef då han byggde laget som tog Oskarshamn till SHL.
NallePhu, Dundernisse and SatanicPanic like this post
Dustin skrev:Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Löjligt att såga Kenttääs lagbygge. Två poäng från andraplatsen med suveräne Modo före sig och ett Djurgården med ett superlag. Björklöven var ett mitten/bottengäng i ”korpserien” innan Kenttä tog över och han har efter det tagit de till tre raka finaler (med tre olika tränare dessutom). Dessutom har han fyra raka finaler som Allsvensk sportchef då han byggde laget som tog Oskarshamn till SHL.
Löjligt att inte kolla tabellen att även SSK är före Löven med en match mindre .
Jag vill inte fundera vad Lövens lag kostar..men så har det varit varje säsong .
Lyckas inte Löven så ska Känttä få en större kassakista.
Spelar ingen roll vem som är sportchef....pengar kommer in oavsett .
Titan 4020 skrev:Dustin skrev:Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Löjligt att inte kolla tabellen att även SSK är före Löven med en match mindre .
Jag vill inte fundera vad Lövens lag kostar..men så har det varit varje säsong .
Jag fattar att tre lag är före ett lag som ligger fyra. Men att just Djurgården och Modo är före är inte direkt något fiasko. Du verkar ta det lite personligt att vissa vill se Kenttä i Luleå för att du känner Engman, gör inte det. Båda kan det där med ishockey.
Dustin skrev:Titan 4020 skrev:Dustin skrev:Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Jag fattar att tre lag är före ett lag som ligger fyra. Men att just Djurgården och Modo är före är inte direkt något fiasko. Du verkar ta det lite personligt att vissa vill se Kenttä i Luleå för att du känner Engman, gör inte det. Båda kan det där med ishockey.
Jag känner Engman å visst kanske jag har tagit det personligt när Engman fått skit .
Men alla här vill Luleås bästa å alla har olika lösningar.
Önskar en trevlig helg .
Titan 4020 skrev:Dustin skrev:Titan 4020 skrev:Dustin skrev:Titan 4020 skrev:En liten fundering bara .
Vars är dom nu ?
Jag känner Engman å visst kanske jag har tagit det personligt när Engman fått skit .
Men alla här vill Luleås bästa å alla har olika lösningar.
Önskar en trevlig helg .
Så då ska Kenttä få obefogad skit istället?
Håller med om att alla vill Luleås bästa. Det är en ständig kamp att vara Luleåsupporter men vi får hoppas vår vändning startar imorgon.
Trevlig kväll på dig med.
Några vill ha in Känttä.
Men jag är inte övertygad....
Skulle jag veta vad problemet var så skulle jag säga det direkt!
Hans efternamn stavas Kenttä precis som Dustin skrev. Per har lyckats jäkligt bra i Asplöven, Oskarshamn och Björklöven.Titan 4020 skrev:Några vill ha in Känttä.
Hur det skulle gå i Luleå är en annan femma men jag tror inte han skulle göra bort sig där heller.
Kneten- Antal inlägg : 248
Lyckas och lyckas. Drev Asplöven i KK på sikt.Kneten skrev:Hans efternamn stavas Kenttä precis som Dustin skrev. Per har lyckats jäkligt bra i Asplöven, Oskarshamn och Björklöven.Titan 4020 skrev:Några vill ha in Känttä.
Hur det skulle gå i Luleå är en annan femma men jag tror inte han skulle göra bort sig där heller.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Kan jag inte hålla med om. Han höll ihop föreningen, efter han lämnat gick det utför och det fort. 4 raka säsonger i HA går inte att snacka bort.Hankburger skrev:Lyckas och lyckas. Drev Asplöven i KK på sikt.Kneten skrev:Hans efternamn stavas Kenttä precis som Dustin skrev. Per har lyckats jäkligt bra i Asplöven, Oskarshamn och Björklöven.Titan 4020 skrev:Några vill ha in Känttä.
Kneten- Antal inlägg : 248
Hankburger skrev:Lyckas och lyckas. Drev Asplöven i KK på sikt.Kneten skrev:Hans efternamn stavas Kenttä precis som Dustin skrev. Per har lyckats jäkligt bra i Asplöven, Oskarshamn och Björklöven.Titan 4020 skrev:Några vill ha in Känttä.
Han drev de inte i konkurs, de åkte till slut ur Allsvenskan vilket bäddade för konkursen. En konkurs som skedde två år efter att Per lämnat klubben. Han gav däremot en klubb på ruinens brant HLR i flera års tid. Dessutom, sjukt fokusera på det trots all annan framgång han skapat såsom fyra raka finaler de senaste fyra åren. Det fokuset hade du ALDRIG haft med en aktiv i Luleå Hockey, ledare eller spelare.
Det går inte att blunda för Kenttäs framgångar om man är något så när objektiv. Sen om han skulle lyckas i Luleå är omöjligt att svara på, att förutsättningarna finns råder det däremot inga tvivel om.
Tony Moore, Kneten and Dundernisse like this post
Fanns ingen matchtråd, men Kempe spelar ej, skadan tillbaka? Vi har inte ens 4 fulla kedjor.
Sjuk enligt Ulf Engman.Serkan122 skrev:Fanns ingen matchtråd, men Kempe spelar ej, skadan tillbaka? Vi har inte ens 4 fulla kedjor.
https://twitter.com/UlfEngman/status/1599062472811745280?t=hm4CKc2ZoKDJgpPiXStaQA&s=19
Det är då fan i helvetet vad det ska pissa illa. Kan inte ens minnas senast vi var så fullständigt uträknade inför en match som idag.Blinders skrev:Sjuk enligt Ulf Engman.Serkan122 skrev:Fanns ingen matchtråd, men Kempe spelar ej, skadan tillbaka? Vi har inte ens 4 fulla kedjor.
https://twitter.com/UlfEngman/status/1599062472811745280?t=hm4CKc2ZoKDJgpPiXStaQA&s=19
Jag har lastat på Växjö idag, det är väl det enda som kan tala för Luleå,
De hade inte klarat licensen även om de klarat sig kvar. De hade problem att betala ut löner året de åkte ur etc.Dustin skrev:Hankburger skrev:Lyckas och lyckas. Drev Asplöven i KK på sikt.Kneten skrev:Hans efternamn stavas Kenttä precis som Dustin skrev. Per har lyckats jäkligt bra i Asplöven, Oskarshamn och Björklöven.Titan 4020 skrev:Några vill ha in Känttä.
Han drev de inte i konkurs, de åkte till slut ur Allsvenskan vilket bäddade för konkursen. En konkurs som skedde två år efter att Per lämnat klubben. Han gav däremot en klubb på ruinens brant HLR i flera års tid. Dessutom, sjukt fokusera på det trots all annan framgång han skapat såsom fyra raka finaler de senaste fyra åren. Det fokuset hade du ALDRIG haft med en aktiv i Luleå Hockey, ledare eller spelare.
Det går inte att blunda för Kenttäs framgångar om man är något så när objektiv. Sen om han skulle lyckas i Luleå är omöjligt att svara på, att förutsättningarna finns råder det däremot inga tvivel om.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Sida 7 av 19 • 1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 19
Liknande ämnen
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2022/2023 i SHL
» Luleå Hockeys lag 2023/2024
» Luleå Hockeys lag 2021/2022
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2023/2024 i SHL
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2021/2022 i SHL
» Luleå Hockeys lag 2023/2024
» Luleå Hockeys lag 2021/2022
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2023/2024 i SHL
» Tipstävling; Luleå hockeys grundserie 2021/2022 i SHL