Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 1
Sida 18 av 20 • 1 ... 10 ... 17, 18, 19, 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 1
Anledningen till att Oscar Engsunds framtidsbesked dröjer är att han och agenten Johan Altberg väntar på besked från klubbar i den schweiziska ligan.
– Det verkar som att det kommer ta tid, säger Oscar Engsund.
Han tillägger sedan:
– Men ett utlandsäventyr är något jag har drömt om.
Har du bestämt dig för vad du ska göra om det inte är någon schweizisk klubb som vill ha dig?
– Nej, jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, säger Oscar Engsund – som medger att intresset klubbar som Växjö, Oskarshamn och HV71 har visat är smickrande – men inte utesluter en fortsättning i Luleå Hockey.
Han är tacksam för det tålamod Luleå Hockey har visat.
– Det känns som att de unnar mig en utlandschans, säger Oscar Engsund.
Sedan tillägger han:
– Men vi får se om det blir något.
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Det är något som LHF gör bra generellt sett.
( Och att göra något annat vore idiotiskt på alla sätt)
Puckad- Antal inlägg : 11373
LulefanGBG likes this post
Jag trodde att han var förlorad å att allt var Skuggan å Engmans fel .
Titan 4020- Antal inlägg : 199
Småland likes this post
Snikne Ville skrev:Om Luleå inte ändrar sitt spelsätt är det bortkastade pengar att värva FF.
Precis, han kan ju göra mål. Så jobbar inte vi.
Dustin- Antal inlägg : 7178
Småland likes this post
Tony Moore skrev:Undrar om våra nykontrakterade spelare har en out-klausul ifall vi åker ur SHL?
Alla kontrakt hävs vid degradering.
Serkan122 likes this post
Ja.Tony Moore skrev:Undrar om våra nykontrakterade spelare har en out-klausul ifall vi åker ur SHL?
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Puckad skrev:"– Det känns som att de unnar mig en utlandschans, säger Oscar Engsund."
Det är något som LHF gör bra generellt sett.
( Och att göra något annat vore idiotiskt på alla sätt)
Och har någon gjort sig förtjänt av det så är det Engsund. Han har ju ändå spelat 6,5 säsong i Luleå (räknar med denna) och gjort det med bravur. Självfallet unnar man honom ett utlandsäventyr och dessutom hoppas man ju att detta innebär att Växjö inte finns med i planen.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Tony Moore, Meyhem, Puckad and Serkan122 like this post
Jesper- Antal inlägg : 6
Kim Johansson lär knappast återvända till Luleå.Jesper skrev:Markus Hardegård ryktas ju redan vara klar, suverän ersättare till Engsund på sikt. Jag hoppas även skuggan och Engman lägger krut på att plocka hem Kim Johansson från löven till nästa säsong!
#96- Antal inlägg : 2192
#96 skrev:Kim Johansson lär knappast återvända till Luleå.Jesper skrev:Markus Hardegård ryktas ju redan vara klar, suverän ersättare till Engsund på sikt. Jag hoppas även skuggan och Engman lägger krut på att plocka hem Kim Johansson från löven till nästa säsong!
Tråkigt om så är fallet, vore suveränt för framtiden att bygga backsidan runt två killar från länet som dessutom är i rätt ålder.
Hans nivå är hockeyallsvenskan vissa klarar inte ta det där klivet upp till SHL tyvärr Kim J är en av dem på gott och ont!Jesper skrev:#96 skrev:Kim Johansson lär knappast återvända till Luleå.Jesper skrev:Markus Hardegård ryktas ju redan vara klar, suverän ersättare till Engsund på sikt. Jag hoppas även skuggan och Engman lägger krut på att plocka hem Kim Johansson från löven till nästa säsong!
Tråkigt om så är fallet, vore suveränt för framtiden att bygga backsidan runt två killar från länet som dessutom är i rätt ålder.
lhffan likes this post
NallePhu skrev:Hans nivå är hockeyallsvenskan vissa klarar inte ta det där klivet upp till SHL tyvärr Kim J är en av dem på gott och ont!Jesper skrev:#96 skrev:Kim Johansson lär knappast återvända till Luleå.Jesper skrev:Markus Hardegård ryktas ju redan vara klar, suverän ersättare till Engsund på sikt. Jag hoppas även skuggan och Engman lägger krut på att plocka hem Kim Johansson från löven till nästa säsong!
Ge Kim tid i HA. Grabben har inställningen och hjärtat. Han måste bara få till jämnheten.
Än så länge är han rätt ung (bara 24) och kommer ta många bra steg i Löven. Vissa är late bloomers.
LinusFröbergsMustasch- Antal inlägg : 358
Tony Moore likes this post
Han har ju varit här förut oxå så det kan bli ett kärt återseende.
farre- Antal inlägg : 2143
Tony Moore, Dustin and Lehto like this post
https://hockeynews.se/articles/27294/
Dessutom passar han big time i bulans hockeyfilosofiSnikne Ville skrev:Gillar Timashov som fan, gick ju lösa Luleårykten för ngn säsong sedan.
Gör han verkligen det?Tony Moore skrev:Dessutom passar han big time i bulans hockeyfilosofiSnikne Ville skrev:Gillar Timashov som fan, gick ju lösa Luleårykten för ngn säsong sedan.
Mitt intryck av Timashov är att han är glider hem i backchecken.
Men Bulan kanske kan fixa till det.
Blinders- Antal inlägg : 5254
Bulan och hans system…
Serkan122- Antal inlägg : 3210
... har gett oss stora framgångar genom åren.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Sen kan Kuriren mkt väl skriva detta utan att ha någon som helst källa.
Puckad- Antal inlägg : 11373
Det finns bara en handfull spelare i historien som platsar i Bulans lag och hans system. Det är Coffey, Bourque, Lidström, Datsyuk och Bergeron. Det krävs multipla Selke Trophy för att en spelare ska vara av intresse.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Dundernisse- Antal inlägg : 2897
pingu, Kneten and Burskydd like this post
Tror du han avslöjar sina källor då lär han vara tok rökt och inte få ut ngt någonstans för få rykten!Puckad skrev:... har gett oss stora framgångar genom åren.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Leksand känns väl som det naturliga alternativet för FF. Bernhardt blir nog kvar i Modo om de tar klivet, vilket jag tror de gör. Annars var väl Höken inne på Timrå för hans del. Men av de två tycker jag Bernhardt känns mest intressant, kanske mest för att jag sett så lite av honom, hans stats skojar man inte bara bort.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
pingu likes this post
Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Så vem har rätt här? Kuriren eller MrMadhawk? För enligt Höken var Bernhardt klar för Luleå.
NallePhu skrev:Tror du han avslöjar sina källor då lär han vara tok rökt och inte få ut ngt någonstans för få rykten!Puckad skrev:... har gett oss stora framgångar genom åren.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Absolut. Så fort man börjar rucka på källanonymiteten som journalist så bränner man direkt sina broar. Däremot så menade nog Puckad att Kuriren inte haft någon pålitlig källa alls. Vilket inte vore första gången. Någon som kommer ihåg Pesonen? Anders Nilsson? Otso Rantakari? Tre personer kuriren påstod var klara för Luleå men gick till andra lag. Vi får helt enkelt vänta och se.
Bara ett par exempel. Spelare som inte "Passar in" i Bulans system men ändå hamnat i Luleå. Lepistö, Klasen, Omark, Kovacs, Larsson är ett par exempel. Honka kan diskuteras vara ett annat etc. Så att det skulle enbart vara Bulans system som skulle skava här ser jag som ganska otroligt. Om detta nu visar sig stämma så är det antagligen mer än så som är orsaken.
Bamsefar likes this post
Senaste 2-3 åren har Kuriren dock haft rätt om allt som kommit ut i förtid.Hankburger skrev:NallePhu skrev:Tror du han avslöjar sina källor då lär han vara tok rökt och inte få ut ngt någonstans för få rykten!Puckad skrev:... har gett oss stora framgångar genom åren.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Absolut. Så fort man börjar rucka på källanonymiteten som journalist så bränner man direkt sina broar. Däremot så menade nog Puckad att Kuriren inte haft någon pålitlig källa alls. Vilket inte vore första gången. Någon som kommer ihåg Pesonen? Anders Nilsson? Otso Rantakari? Tre personer kuriren påstod var klara för Luleå men gick till andra lag. Vi får helt enkelt vänta och se.
Bara ett par exempel. Spelare som inte "Passar in" i Bulans system men ändå hamnat i Luleå. Lepistö, Klasen, Omark, Kovacs, Larsson är ett par exempel. Honka kan diskuteras vara ett annat etc. Så att det skulle enbart vara Bulans system som skulle skava här ser jag som ganska otroligt. Om detta nu visar sig stämma så är det antagligen mer än så som är orsaken.
Serkan122 skrev:Senaste 2-3 åren har Kuriren dock haft rätt om allt som kommit ut i förtid.Hankburger skrev:NallePhu skrev:Tror du han avslöjar sina källor då lär han vara tok rökt och inte få ut ngt någonstans för få rykten!Puckad skrev:... har gett oss stora framgångar genom åren.Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Vet att Kuriren tenderar vara de som inte är först på bollen. Som sagt.. MrMadHawk hade samma trackrecord fram till i somras. Så där står det ju ord mot ord så att säga.
NEJ.Hankburger skrev:Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Så vem har rätt här? Kuriren eller MrMadhawk? För enligt Höken var Bernhardt klar för Luleå.
Blinders- Antal inlägg : 5254
”Luleå har nämnts som en kandidat för allsvenske succébacken David Bernhardt.Blinders skrev:NEJ.Hankburger skrev:Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Men det finns fler intresserade klubbar.
Nu har även Timrå blandat sig i leken och enligt uppgifter till Expressen är de en av huvudkandidaterna för Bernhardt om Modo inte tar klivet upp till SHL.”
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/timra-heta-i-jakten-pa-david-bernhardt/
Blinders skrev:NEJ.Hankburger skrev:Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Så båda har fel? Eller båda har rätt? Eller de kanske har rätt och fel samtidigt? Har vi ett klassiskt fall av Schrödingers-rykte?
Serkan122 skrev:”Luleå har nämnts som en kandidat för allsvenske succébacken David Bernhardt.Blinders skrev:NEJ.Hankburger skrev:Serkan122 skrev:Från Kuriren: ”Både David Bernhardt och Fredrik Forsberg har kopplats samman med Luleå Hockey. Men ingen av dem kommer att spela för dem nästa säsong. Det stämmer, enligt mina källor, att de har erbjudits dem. Klubben tackade dock nej i ett tidigt skede. Anledningen ska ha varit att de inte bedöms vara tillräckligt bra defensivt för att fungera i Thomas Berglunds strikta spelsystem.”
Bulan och hans system…
Men det finns fler intresserade klubbar.
Nu har även Timrå blandat sig i leken och enligt uppgifter till Expressen är de en av huvudkandidaterna för Bernhardt om Modo inte tar klivet upp till SHL.”
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/timra-heta-i-jakten-pa-david-bernhardt/
Där ser man. Hade helt missat den artikeln. Synd faktiskt eftersom jag hade gärna sett Bernhardt i Luleå. Men samtidigt är det viktigt att man värvar en spelare som passar in i tränares spelidé och inte chansar.
pingu likes this post
Niinimaa- Antal inlägg : 233
Puckad likes this post
Flippass- Antal inlägg : 481
Alla kontrakt bryts om man går ner.Flippass skrev:Man undrar om spelare som förhandlar skriver in en SHL-klausul där kontraktet kan brytas om laget degraderas? Kan bli en tunn trupp ganska snabbt...
Vet att han var misslyckad i LHC men var ju allmänt kaos i cluben då oxå.
Hoppas vi hänger kvar i SHL och tänker då på Ojamäki.
Ojamäki-Tyrre-Kempe låter trevligt tycker jag som en andra lina
Aftonbladet hade ju uppgifter om att Tyrre ska utnyttja sin out, så blir nog inte Tyrre där.farre skrev:Är lite förtjust i Niko Ojamäki
Serkan122 skrev:Aftonbladet hade ju uppgifter om att Tyrre ska utnyttja sin out, så blir nog inte Tyrre där.farre skrev:Är lite förtjust i Niko Ojamäki
Nja, man ska inte tro på allt man läser men tittar man bara på kroppsspråket så ser det onekligen ut som han inte trivs alls.
Men som han spelat ska det mycket till att han kommer få bättre bud än vad han redan har.
Jag tror helt enkelt att många av våra spelare saknar den nödvändiga motivationen då de vet att laget inte räcker till i år. Det är rätt naturligt att gå ner sig med tanke på hur laget är uppbyggt. Och då kan det se ut som det gör i kroppsspråket.
Om vi klarar oss så ser det onekligen redan bättre ut då vi blir av med massor av dökött och dyra spelaravtal och redan har ett par spännande grabbar från allsvenskan klar.
Jag tror ändå att han stannar men skulle inte bli alldeles för besviken om han inte gjorde det.
Men om han stannar så är det som andra center. Vi är i desperat behov av en en ny förstalina där jag hoppas Andreasson utgör en tredjedel av den.
Småland likes this post
Dustin skrev:Jarno Kärki gillade jag mycket från tiden i Linköping. Hade gärna sett han i Luleå nästa säsong i en andra/tredjekedja.
Vet fan om han är snabb nog för den hockeyn som spelas i SHL
Det är ju en av de negativa faktorerna med vårat lag i år. Vi är för gamla och långsamma. Vi hade behövt ha lite snabbare yngre spelare som hanterar pucken bättre i hög fart.
Vi är helt enkelt inte snabba nog i någon del av banan och hamnar väldigt ofta på mellis.
Titta på nästa match ska du se hur många gånger våra tre forwards enkelt blir bortspelade högt upp på banan och våra backar måste hantera tre forwards med fart. Vi får helt enkelt inte vår forcheck att fungera och får inte stopp på motståndarna för att vi saknar fart helt enkelt. Samma sak i offensiven. Vi är för dåliga på att hantera puck i hög hastighet och väljer 9 av 10 fall att dumpa puck istället och jaga till ingen nytta.
Nä, snabbare och yngre spelare önskas enligt mig.
Glömde nämna meningslösa tacklingar oxå som gör att vi blir en gubbe för kort i backchecken( Host Host #47)
Skulle gärna se
Andreasson - ny - ny
Schilkey (Björklöven) Kempe - Ny
Björnkäften- Antal inlägg : 564
Blitzwagen likes this post
Björnkäften skrev:första och andra formationen är jävligt intressant till nästa säsong om nu Tyrre sticker.
Skulle gärna se
Andreasson - ny - ny
Då ser jag både Pasic och Lilja i 3 formationen
Björnkäften skrev:första och andra formationen är jävligt intressant till nästa säsong om nu Tyrre sticker.
Skulle gärna se
Andreasson - ny - ny
Schilkey (Björklöven) Kempe - Pasic
Eller Lilja-Connolly-Pasic i tredje om vi löser en bra tredjelänk till Ovan
Blitzwagen- Antal inlägg : 138
pingu, Dustin and Bros! like this post
Skulle gärna se
Andreasson - ny - ny
Ser nog hellre Pontus som center och Kempe på kanten. Andreasson har potential att bli en riktigt vass förstacenter i SHL.
Ny-Andreasson-ny
Lilja-Tyrväinen-Kempe
Sylvegård-ny-Pasic
Berglund-Connolly-Einar
Hade verkligen velat ha in en högerfattad ytterforward med spetskvaliteter. Väldigt kluven gällande Shinnimin. Varit väldigt bra på sistone men har samtidigt sina problem. Utöver det vill jag att det LASTAS pengar på en förstakedja med 99% garanti på produktion, en leading line som vi hade under fjolåret där vi vet att vi har ett mål att hämta varenda match. Nej, någon Omark kommer vi inte få in men tre spelare av (typ) Andreassons kaliber som i slutändan kan producera likvärdigt tillsammans. Nu tror jag inte man avser att bygga laget så utifrån vad man läst av Skuggan. Man drömmer fortfarande om 2019.
maffe87- Antal inlägg : 4
Marcus, ja.maffe87 skrev:Sylvegård är väl klar för Växjö?
Blitzwagen- Antal inlägg : 138
pingu and Kneten like this post
NallePhu, pingu, farre, LHF96, Kneten, Blitzwagen and Burskydd like this post
Ojamäki-Tyrre-Kempe
Shilkey-Connolly-Pasic
E.Sylvegård-Lilja-Berglund
Extra