Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 1
Sida 2 av 20 • 1, 2, 3 ... 11 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 1
Tony Moore skrev:Mer jobb för GM:arna
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="sv" dir="ltr" xml:lang="sv">Isac Brännström blir nog inte den enda som lämnar Luleå till nästa säsong.<br /> Vi får sena uppgifter som säger att Växjö Lakers är väldigt nära att locka till sig Oscar Engsund till nästa säsong. <a href="https://t.co/SpTdKo0WM5">https://t.co/SpTdKo0WM5</a></p>— Johan Svensson (@MrMadhawk) <a href="https://twitter.com/MrMadhawk/status/1580293925965008896?ref_src=twsrc%5Etfw">October 12, 2022</a></blockquote>
Nä, nu är råttet mågat… Jävla rövklubb i en rövsport. Oskarshamn hade jag nästan kunnat köpa även om det skulle göra ont.
Jag lägger ner skiten.
Dustin- Antal inlägg : 7176
Mange- Antal inlägg : 6617
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/engsund-dementerar-uppgifterna-om-att-han-forhandlar-med-vaxjo-jag-ar-chockad-det-ar-inte-sant/r44e3nor
"Jag är chockad – det är inte sant"
Oscar Engsund kopplades under onsdagen ihop med Växjö. Nu bemöter Luleåbacken uppgifterna. ”Det är någon idiot som vill sätta igång någon skit, nu när det gungar lite i Luleå Hockey, och försöka förstöra ännu mer”, säger han.
– Jag är chockad. Det är inte sant. De vet att jag har ett utgående kontrakt och har sagt att de är intresserade av mig. Men det är allt, säger Oscar Engsund bestämt.
Han tillägger sedan:
– Det är någon idiot som vill sätta igång någon skit, nu när det gungar lite i Luleå Hockey, och försöka förstöra ännu mer.
Det pågår alltså inga förhandlingar er emellan?
– Nej. Men om jag skulle bestämma mig för att spela någon annanstans så finns det intresse från många klubbar. Precis som det gjorde innan jag skrev på mitt treårskontrakt.
Hur ser du på framtiden?
– Jag vet inte riktigt vad jag vill. Jag har alltid velat testa på att utlandsspel. Men det blir nog svårt för mig att hitta något i Schweiz. Vilket känns som det enda alternativet för mig. Jag trivs samtidigt här. Jag vet också att de vill ha mig kvar. Fast vi har inte kommit så långt i våra samtal. Vi behöver fokusera på nuet. Vi har ju inte startat säsongen så bra och laget behöver förstärkas. Jag hoppades på Pontus (Andreasson). Men det verkar inte bli något. Skulle jag bestämma mig för att byta klubb efter den här säsongen kommer jag i alla fall att meddela sportcheferna det med en gång.
Kommentar av mig till ovanstående: Ursäkta till Norr Media AB om artikeln är låst, men detta är av allmänt intresse.
Nåå. Hur kan man misslyckas att värva en enda offensiv spelare i det världsläge som blev?
JohanO- Antal inlägg : 814
Dustin, LulefanGBG and Lehto like this post
Björnpappa- Antal inlägg : 283
Björnpappa skrev:Av vad jag förstår så bör inte Luleå förhandla med kontrakterade spelare. Så vi kan väl pausa den här tråden till dess att säsongen är över
Nejdå, det är ju okej! Men bara när vi gör det.
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Connolly, Tyrväinen, Abols, Berglund känns som 4 bra centrar för nästa säsong.
Björnkäften- Antal inlägg : 564
Björnkäften skrev:Nu har Fröberg börjat säsongen bra enligt mig men ska vi titta på produktionen vore det inte helt tokigt att släppa Fröberg och försöka locka in Rodrigo Abols.
Yes!
Jag tycker LHF borde leta efter fler möjligheter att utveckla spelare likt man gjorde med Klasen. Fantastiska talanger som saknar en del av arbets- och bedömningsdiciplinen, på och utanför isen, för att gå från fantastiska talanger till fantastiska spelare. Här känns Abols som en väldigt lovande kandidat.
Jag tycker det är dags att fasa ut Berglund som center. Ser hellre han som trettondeforward eller som typ sjundeback. Tycker han har gjort det bra som back de gånger han har spelat där.Björnkäften skrev:Nu har Fröberg börjat säsongen bra enligt mig men ska vi titta på produktionen vore det inte helt tokigt att släppa Fröberg och försöka locka in Rodrigo Abols.
Sen får han såklart köra boxplay.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Donowitz likes this post
Abols kan göra mål också. Det är en ganska sällsynt egenskap som center i SHL.JohanO skrev:Björnkäften skrev:Nu har Fröberg börjat säsongen bra enligt mig men ska vi titta på produktionen vore det inte helt tokigt att släppa Fröberg och försöka locka in Rodrigo Abols.
Yes!
Jag tycker LHF borde leta efter fler möjligheter att utveckla spelare likt man gjorde med Klasen. Fantastiska talanger som saknar en del av arbets- och bedömningsdiciplinen, på och utanför isen, för att gå från fantastiska talanger till fantastiska spelare. Här känns Abols som en väldigt lovande kandidat.
Blinders88 skrev:Jag tycker det är dags att fasa ut Berglund som center. Ser hellre han som trettondeforward eller som typ sjundeback. Tycker han har gjort det bra som back de gånger han har spelat där.Björnkäften skrev:Nu har Fröberg börjat säsongen bra enligt mig men ska vi titta på produktionen vore det inte helt tokigt att släppa Fröberg och försöka locka in Rodrigo Abols.
Håller helt med, ska 4 liner producera som Bulan snackar om borde vi kunna lägga lite mer ekonomi på en mer spelande 4 center eftersom en sådan garanterat kostar mer en vad Berglund gör.
Björnkäften- Antal inlägg : 564
Björnkäften skrev:Blinders88 skrev:Jag tycker det är dags att fasa ut Berglund som center. Ser hellre han som trettondeforward eller som typ sjundeback. Tycker han har gjort det bra som back de gånger han har spelat där.Björnkäften skrev:Nu har Fröberg börjat säsongen bra enligt mig men ska vi titta på produktionen vore det inte helt tokigt att släppa Fröberg och försöka locka in Rodrigo Abols.
Håller helt med, ska 4 liner producera som Bulan snackar om borde vi kunna lägga lite mer ekonomi på en mer spelande 4 center eftersom en sådan garanterat kostar mer en vad Berglund gör.
Jack skulle vara som klippt och skuren för det kommande säsong. Han behöver vidare knappast vara orolig för speltid, med tanke på boxplay och möjligen powerplay. Hans tekningar kommer att hålla honom på isen också i många andra viktiga moment.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
JohanO skrev:Helt orelaterat till Brännis och HV så hade jag gärna sett att man ger ett kontraktförslag till Fredrik Forsberg (som inte verkar signad till nästa säsong). Elektrisk spelare som ger Cehlin-vibbar när han är på humör. Rätt vinkel, rätt ålder, rätt spetskompetens.
Fredrik skulle vi ha knutit till oss redan när HV åkte ur, även om ett Allsvenskt år säkert gjort honom gott. Men tyvärr för endimensionell för att locka Skuggan och Bulans intresse. Finns dock ingen i ligan (kanske Europa?) som har bättre skott.
Min tolkning av intervjun med Engsund är att han inte blir kvar. Mycket hårdare slag än Brännström isf. Våra så kallade ”Ultras” gör knappast att han blir mer sugen på att stanna.
Lehto likes this post
Dustin skrev:Men tyvärr för endimensionell för att locka Skuggan och Bulans intresse. Finns dock ingen i ligan (kanske Europa?) som har bättre skott.
Ja, det är ju tyvärr känslan.
Jag kanske har ros-tonade glasögon på mig nu, men jag var ett stort fan av Rönkens och Ostens (trots deras många andra brister) förmåga att ta sig an spelare som var "ofärdiga" men inskolningsbara. Under en tid när vi inte hade någon nämnvärd Juniorutveckling så var de istället riktigt duktiga på att hitta guldkorn och utveckla spelare från Allsvenskan.
Lite orolig är man ju att dagens LHF hade hoppat över en spelare som Klasen.
Varje dag i veckan.JohanO skrev:Dustin skrev:Men tyvärr för endimensionell för att locka Skuggan och Bulans intresse. Finns dock ingen i ligan (kanske Europa?) som har bättre skott.
Jag kanske har ros-tonade glasögon på mig nu, men jag var ett stort fan av Rönkens och Ostens (trots deras många andra brister) förmåga att ta sig an spelare som var "ofärdiga" men inskolningsbara. Under en tid när vi inte hade någon nämnvärd Juniorutveckling så var de istället riktigt duktiga på att hitta guldkorn och utveckla spelare från Allsvenskan.
trallgöken- Antal inlägg : 1444
JohanO skrev:Dustin skrev:Men tyvärr för endimensionell för att locka Skuggan och Bulans intresse. Finns dock ingen i ligan (kanske Europa?) som har bättre skott.
Känner exakt samma. Behöver inte vara från Allsvenskan heller utan även Brännström har gjort den resan.
Inga lovande Olausson, Arlbrandt, Fälth, Enterfeldt, Hjalmarsson ser vi göra resan i Luleå idag, även om de flesta lämnar ganska snabbt har vi fått mycket Bang for the buck. Ett undantag är väl Andreasson ifjol. Istället gör Jonathan Johnsson, Fredrik Olofsson, Karlqvist, Linus Karlsson succé på andra håll.
Hade gärna sett att man hade stenhård scouting på Allsvenskan för att fynda till tredje/fjärdekedjan och la krutet på topp 6 forwards. Idag har vi en dyr men underpresterande tredjekedja. När vi inte utvecklar egna talanger måste vi hitta fynd i andra lag och Allsvenskan istället.
Jag tror dock konkurrensen är hårdare om diamanterna i Allsvenskan idag och att de kostar betydligt mer än för 10 år sedan.
trallgöken skrev:Kan på ett sätt vara bra att bygga nytt. På så sätt får vi kanske in juniorerna på isen på ett annat sätt. Behövs kanske en ny tränare med. Vi börjar vara sönderlästa av de flesta lagen.
Tror de flesta lagen är "sönderlästa" av varandra. Det handlar mer om att vissa tränare lägger olika mycket fokus på att matcha mot motståndarnas svagheter och andra på att match för sina egna styrkor. Tror du kan sätta dig med vilket lag som helst och fråga om alla andras styrkor och svagheter och alla kommer ha rätt bra koll på dom
Micke80- Antal inlägg : 3038
trallgöken skrev:Kan på ett sätt vara bra att bygga nytt. På så sätt får vi kanske in juniorerna på isen på ett annat sätt. Behövs kanske en ny tränare med. Vi börjar vara sönderlästa av de flesta lagen.
Alla lag vet hur Luleå spelar , det visste dom i fjol också å året innan, det handlar om att göra det bättre än motståndarna.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Problemet är bara det att Bulan inte klarar av coacha laget och det blev tydlig i 7e finalmatchen för man hade sista bytet då kan man manövrera ut Färjestad och få bort en specifik femma mot Omarks, Det är sådan saker som kanske han borde väl på något sätt lära sig betydligt bättre!Bamsefar skrev:trallgöken skrev:Kan på ett sätt vara bra att bygga nytt. På så sätt får vi kanske in juniorerna på isen på ett annat sätt. Behövs kanske en ny tränare med. Vi börjar vara sönderlästa av de flesta lagen.
Alla lag vet hur Luleå spelar , det visste dom i fjol också å året innan, det handlar om att göra det bättre än motståndarna.
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Pajala- Antal inlägg : 18788
Dustin, Puckad and SatanicPanic like this post
Pajala skrev:Luleå är inte sönderlästa, det är tack vare Bulans spelsystem som vi tog oss lång i slutspelet förra säsongen, annars är vi ett mediokert lag med avsaknad av stjärnor som inte hade kommit långt alls med en annan tränare.
Bulan är den allra största anledningen till att vi gått framåt de år han varit huvudtränare. Ifjol fick han draghjälp av Lepistö och Omark och tog oss till final. Han är anledningen till att man inte behöver känna oro för exempelvis kvalspel nästan oavsett hur truppen ser ut. Däremot har jag högre krav på sportcheferna efter det senaste halvåret.
Pajala likes this post
Pontaking- Antal inlägg : 1342
Bamsefar, Donten_, Pajala and Diktatorn like this post
https://www.eliteprospects.com/player/240064/linus-nassen
Snikne Ville- Antal inlägg : 6526
Snikne Ville skrev:Kan lulebekantingen Linus vara nåt? Självklart för en spot längre ner i hierarkin. Verkar ha fått fart på grejerna i Liiga iaf.
Vem ska han ersätta? vi måste lägga krutet på våra forwards istället, problemet sitter i vår offensiv, eller avsaknad av den
Du vet om vilken tråd du är i? Vi har 5 backar med utgående kontrakt. Det blir jävligt jobbigt att lösa det med att värva forwards.Pajala skrev:Snikne Ville skrev:Kan lulebekantingen Linus vara nåt? Självklart för en spot längre ner i hierarkin. Verkar ha fått fart på grejerna i Liiga iaf.
Vem ska han ersätta? vi måste lägga krutet på våra forwards istället, problemet sitter i vår offensiv, eller avsaknad av den
Pajala and Serkan122 like this post
Snikne Ville skrev:Du vet om vilken tråd du är i? Vi har 5 backar med utgående kontrakt. Det blir jävligt jobbigt att lösa det med att värva forwards.Pajala skrev:Snikne Ville skrev:Kan lulebekantingen Linus vara nåt? Självklart för en spot längre ner i hierarkin. Verkar ha fått fart på grejerna i Liiga iaf.
Yes, fel tråd :-D
Tony Moore skrev:Mer jobb för GM:arnaIsac Brännström blir nog inte den enda som lämnar Luleå till nästa säsong.
— Johan Svensson (@MrMadhawk) October 12, 2022
Vi får sena uppgifter som säger att Växjö Lakers är väldigt nära att locka till sig Oscar Engsund till nästa säsong. https://t.co/SpTdKo0WM5
Gamla nyheter. Engsund har gått ut och förnekat detta och Madhawk har varit väldigt hit n miss denna säsong. Lite skillnad från Isac där i stort sett varenda part gått ut och bekräftat att han drar efter säsongen.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
https://www.eliteprospects.com/player/5704/per-svensson
Verkar inte ha gått lika bra i år men förra säsongen tycker jag Per Svensson var ruggit jävla bra. Stor och fysisk back som kan fylla tomrummet efter Oscar.
Dustin skrev:Möjlig ersättare till Oscar Engsund för nästa säsong;
Verkar inte ha gått lika bra i år men förra säsongen tycker jag Per Svensson var ruggit jävla bra. Stor och fysisk back som kan fylla tomrummet efter Oscar.
Nej tack. För gammal och inte rätt spelartyp. Jaros är kontraktlös efter säsongen och där har man en bättre ersättare till Engsund. Om nu Engsund drar dvs.
Pontaking and Serkan122 like this post
Hankburger skrev:Dustin skrev:Möjlig ersättare till Oscar Engsund för nästa säsong;
Nej tack. För gammal och inte rätt spelartyp. Jaros är kontraktlös efter säsongen och där har man en bättre ersättare till Engsund. Om nu Engsund drar dvs.
Äh, fyller 35 nästa säsong. Nog håller han två säsonger till.
Jaros kommer aldrig mer spela i Luleå Hockey.
Bros! likes this post
Jag frågar av ren okunskap nu, försöker inte ifrågasätta någons åsikt eller så utan jag vet helt enkelt inte vad det är som jag uppenbarligen har missat?
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Hjalmar_Vuopio- Antal inlägg : 207
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Läs gärna igenom forum reglerna på hur vi beter oss mot varandra.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Sundance Kid, Xerzocx and Titan 4020 like this post
https://www.eliteprospects.com/player/415548/emil-martinsen-lilleberg
Oavsett om vi får behålla Engsund eller ej är det en spelare som skulle kunna passa bra i Luleå. Martinsen Lilleberg såg ut att ha stenhårda tacklingar när vi mötte Oskarshamn. Verkar ha börjat årets säsong rätt bra också. Men kan hända att han vill åka över till Nordamerika nästa säsong i och med att han är draftad i 4e rundan av Arizona.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Donowitz and keevvs like this post
Känner ni att något konstruktivt försvann i o m det så skriv nya inlägg med valda delar.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Bamsefar, Snikne Ville, Hedanders and Hankburger like this post
NilsOskar- Antal inlägg : 441
Snikne Ville, Redbear, Jonken and Donowitz like this post
NilsOskar skrev:https://www.eliteprospects.com/player/187875/david-bernhardt På glid till LHF enligt höken….
Hockeyallsvenskans kanske bästa back de senaste två åren. Helt klart ett hyperintressant namn och dessutom i relativt ung och antagligen ett väldigt smart val rent ekonomiskt.
Jonken- Antal inlägg : 7062
Vad är hans styrkor och svagheter?
Vad för roll kan vi förvänta oss att han ska ta hos Luleå?
Stark, stor, producerande västerfattad back i perfekt ålder. Vår miljö och SHL-utbildning/kostym på David = RIKTIGT; RIKTIGT lovande!Blinders88 skrev:Jag har dålig koll på honom.
Skridskoåkningen då? Man behöver vara bra på det i SHL om man ska lyckas.Jonken skrev:Stark, stor, producerande västerfattad back i perfekt ålder. Vår miljö och SHL-utbildning/kostym på David = RIKTIGT; RIKTIGT lovande!Blinders88 skrev:Jag har dålig koll på honom.
Blinders88 skrev:Jag har dålig koll på honom.
Stor och stark back som täcker pucken bra och som har sina styrkor i det offensiva spelet även om han inte är direkt dålig i det defensiva. Han är även säker med pucken och tvekar inte att föra den uppåt banan.
Blinders88 skrev:Skridskoåkningen då? Man behöver vara bra på det i SHL om man ska lyckas.Jonken skrev:Stark, stor, producerande västerfattad back i perfekt ålder. Vår miljö och SHL-utbildning/kostym på David = RIKTIGT; RIKTIGT lovande!Blinders88 skrev:Jag har dålig koll på honom.
Mobil för sin storlek. Bra balans även i toppfart och använder sin storlek bra. I alla fall på Allsvensk nivå.
Ser inte stora problem där. Kolla bara på hur Ex Oscar Engsund såg ut på bjuggarna -när han kom till LHF. Och idag; är han (enligt mig) SHL:s bästa defensiva back.Blinders88 skrev:Skridskoåkningen då? Man behöver vara bra på det i SHL om man ska lyckas.
Det intressanta med David Bernhardt; är att han har en kanon balans redan nu. Att addera på: -Bålen + annat 'LHF/Bulan/Stridh/Alamäki -solid-gott' -ovanpå detta: Skulle nog att ge oss en kanon back flera säsonger framöver.
Hellcop- Antal inlägg : 590
Puckad likes this post
Mycket intressant val om det stämmer!NilsOskar skrev:https://www.eliteprospects.com/player/187875/david-bernhardt På glid till LHF enligt höken….
Edit
Men för konsekvensens skull måste det väl komma nån reaktion på att Luleå ev för samtal med spelare för tidigt..
farre, Redbear and Puckad like this post
Fortfarande känns det förjävligt att tappa Engsund.
Sida 2 av 20 • 1, 2, 3 ... 11 ... 20
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 6
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 8