Luleå Hockey i media 2021/2022
Sida 1 av 2 • 1, 2
Luleå Hockey i media 2021/2022
Välkommen tillbaka !
Atlet- Antal inlägg : 149
Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022
Rikky- Antal inlägg : 1944
Det var ju verkligen trist, man har ju alltid kunnat luta sig tillbaka på radiosändningarna tidigare när man inte haft en TV tillgänglig.Rikky skrev:Ser att radiosporten kommer att sluta (eller iaf kraftigt minska) på sändningar från SHL matcherna. Det kommer bara att vara enstaka matcher (knappast Luleå) som sänds. Tråkigt, beror tydligen på att det är för få lyssnare.
Lehto- Antal inlägg : 783
Ja.. jag tycker mest att det känns riktigt tattigt att låta någon ta bilder för 10 kronor styck. Varför inte hyra in någon lokal förmåga? Sen skicka tillbaka bilderna? Man får vad man betalar för...
Vad är snacket i lokaltidningarna? Flera låsta artiklar om någon begäran från dem.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/luleafans-om-begarda-kaptensmotet-ser-inte-negativt-pa-det/r91y4nvl
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/ovardigt--supportrarna-gick-over-gransen/l6vw7xzj
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Detta låter ju som en dum grejj, låt dom fokusera på sitt jobb själva. Tvivlar på att det kommer något gott ur något sådant.
Jojjan- Antal inlägg : 404
Wolfhunter likes this post
Pajala- Antal inlägg : 18747
Norlin and Wolfhunter like this post
Det blir inte mäktigare än så här!#TNT pic.twitter.com/refSFiS1Da
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) October 5, 2021
LulefanGBG, Norlin, Donowitz and Wolfhunter like this post
Pajala skrev:Fans som tror dom ska något som helst inflytande över den sportsliga biten, patetiskt.
Skrämmer snarare iväg/svårare att rekrytera spelare med såna idiotiska tilltag. Hade jag varit Erik eller Tyrre i en sån situation hade jag lämnat min plats till förfogande och brutit mitt kontrakt omgående.
Jojjan- Antal inlägg : 404
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Tony Moore, Norlin and Wolfhunter like this post
Det är alltid samma resonemang när företag och annat väljer att slopa något som anses vara "Kultur och tradition".. oberoende hur undermåligt eller dyrt det är. Har inte lyssnat på radiosporten på över 10 år så för mig gör det ingen skillnad. För de som fortfarande lyssnar på sändningen så kanske det känns mer men jag har svårt att tro att det gör en sådan skillnad att det förtjänar det ramaskri som dessa "stofiler" i media försöker få det till.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Själlin, Andreasson och Bulan alla uttagna i Sannys 'Veckans Lag'
Kul med Själin framförallt som gårmunder radarn och som verkligen varit bra sista tiden.
Ang tråkiga Luleå så tycker Sanny att det är dags att lägga ner det snacket nu....
LulefanGBG- Antal inlägg : 12313
Det att det är orättvist att kalla Lule för tråkiga har väl Sanny lagt åt sidan sedan några år. Tycker att han har en rätt genomgående positiv attityd utan "DIF-skygglappar" som en del andra.LulefanGBG skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/blogg/sannylindstrom/2022/01/03/lagg-ner-det-snacket/
Själlin, Andreasson och Bulan alla uttagna i Sannys 'Veckans Lag'
Kul med Själin framförallt som gårmunder radarn och som verkligen varit bra sista tiden.
Ang tråkiga Luleå så tycker Sanny att det är dags att lägga ner det snacket nu....
När Sanny taar ut Själin i veckans femma inser man viljen jävulsk backsida vi har
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
LulefanGBG likes this post
Även söndagens hemmamatch mot Skellefteå skjuts upp till ett senare tillfälle. Detta då SAIK har covid-smitta i truppen. pic.twitter.com/dqAMFgJlhK
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) January 5, 2022
Hockeysverige o SM-serien -96
"Jag får nästan rysningar när jag tänker på det"
Idag 10:00
Ronnie Rönnkvist
Reporter
FÖLJ HOCKEYSVERIGE:
Facebook Instagram Twitter
Sjätte april 1996 är ett historiskt datum i Luleå, egentligen i hela Norrbotten. Inför 9 212 åskådare i Frölundaborg vann Luleå HF sitt första och hittills enda SM-guld på herrsidan. Det efter att ha besegrat Västra Frölunda med 3–1 i matcher.
– Det var nog den tuffaste eller fulaste, hur man nu vill se det, finalserie som har spelats, säger Lars “Osten” Bergström.
Luleå vann i kvartsfinal mot Malmö och i semifinal mot Färjestad. Västra Frölunda hade i sin tur slagit ut MoDo i semifinal med 3–1. Inför finalen talades det om kampen mellan Luleås målvakt Jarmo Myllys och hans landsman i Göteborgslaget, Christian Ruuttu.
Första finalen vann Luleå hemma med hela 7–1. Luleås Fredrik Johansson svarade för två av målen. Final två vann Västra Frölunda enkelt med 6–2. Luleå hade 2–2 en bit in i tredje perioden innan Västra Frölunda sprang ifrån.
Tredje mötet lagen emellan blev betydligt tuffare. Inför tredje perioden stod det 2–2, men efter drygt tre minuter gjorde tidigare NHL-spelaren, Mikael Lindholm, 3–2 vilket också blev slutresultatet. För övrigt Lindholms andra för kvällen.
Sedan är vi framme vid 6 april 1996 och den fjärde finalen. Efter åtta minuter satte Janne Mertzig 1–0 för Luleå. Bara 21 sekunder senare ringde det igen bakom Västra Frölundas målvakt, Mikael Sandberg, 2–0 till Luleå. 3–0 satte Roger Åkerström i andra perioden och det såg ut att bli en enkel seger för norrbottningarna, men bara minuten senare satte Ronnie Sundin 1–3. Det var match igen.
“VÄLDIGT MÅNGA BRA SPELARE”
Kort efter att Luleå blivit fulltaliga i tredje perioden efter det att Stefan Jonsson varit utvisad kom 2–3. Målskytt: Per-Johan “Pebben” Axelsson. Trots ett powerplay några minuter efter målet lyckades, mycket genom Jarmo Myllys storspel, Luleå vinna och skriva in sig i historien som första lag från Norrbotten att vinna SM-guld.
Jarmo Myllys, varför lyckades Luleå vinna guld 1996?
– Jag vet egentligen inte vad jag ska svara på den frågan. Vi hade väldigt många bra spelare i det laget och coachen, ”Osten” (Lars Bergström), gjorde ett väldigt bra jobb med laget.
– Luleå hade siktat på att vinna guld under flera säsonger och man hade byggt upp det här laget under flera år och behållit ungefär samma spelare under flera säsonger.
Jarmo Myllys. Foto: Stig Kenne
Hur viktig var Tomas Holmström för guldet?
– Tomas var otroligt viktig för det här laget och han har visat under sina många år i NHL vilken viktig spelare han är oavsett vilket lag eller liga han tillhör.
Stefan “Skuggan” Nilsson är ett annat namn som många får ett leende på läpparna av att nämna.
– Alla vet vad Stefan har betytt för Luleå under så många år. En fantastiskt bra hockeyspelare och en väldigt fin kille. Men det handlade inte bara om Tomas och Stefan. Det var väldigt många spelare som var väldigt viktiga för laget guldsäsongen.
Stefan Nilsson:
– Vi hade redan tidigt bestämt oss för att Luleå skulle bli etta och vinna SM-guld genom att vara bäst förberedda av alla lag i elitserien och genom att helt enkelt träna bäst. Lars ”Osten” Bergström, vår tränare, tillät inte att det skulle finnas några träningar där spelarna kunde vara loja, utan det var fullt fokus jämt.
– Det kunde vara riktigt hetsigt och tufft ibland på träningarna, men bara på isen. Efter träningarna tycke alla att det var roliga träningar och uppskattade att det var ganska tufft därute.
SMÅ MARGINALER
Vilken betydelse hade er tränare Lars ”Osten” Bergström för den här framgången?
– Vi hade varit i SM-final redan 1993 med Lasse Lindgren och Freddy Lindfors som tränare, men ”Osten” tog upp laget till en helt annan nivå. Han fick klubben att jobba seriösare både på och vid sidan av isen. Till exempel blev bortamatcherna mer seriösa vid sidan av isen då det infördes sovtider och andra regler.
– Självklart hade vi väldigt bra spelare i laget, men just den här lite nya inställningen tror jag var avgörande.
Tomas Holmström:
– Man vet aldrig hur det ska gå. Får du en skada på en nyckelspelare så kan det vara kört. Så små marginaler är det. Känner man att laget har drivet, flytet och lagkänslan samtidigt som du känner stan och klacken så märker man snabbt att det är någonting på ”g”.
– Året innan hade vi ledningen med 2–0 i matcher i semifinalen mot Brynäs, men förlorade med 3–2. Man spelade bäst av fem vid den här tiden. När man fått den där motgången fick man ett helt annat driv under sommarträningen. Vi alla var grymt besvikna över hur vi kunde förlora, vilket gjorde att alla var sugna och hungriga. Vi hade vunnit någon procent redan där.
Coach för Luleå när man vann guld var Lars "Osten" Bergström.
– ”Osten” är utbildad och grymt noga med alla detaljer, men han var även krävande. Man fick veta att gjorde man inte sitt jobb blev man bänkad. Då kunde han säga rakt ut inför hela laget: ”Vad håller ni på med? Ni borde skämmas att bära den här tröjan med tanke på hur ni spelar.”
– Det var rätt hårda ord, men vi alla förstod vad han menade. Han drog oss ändå åt samma håll och fick oss att svetsas samman. Jag tyckte att han var en bra coach.
“VAR VI PÅ GYMMET SÅ VAR DET KAMP”
Johan Rosén:
– Vi tävlade i allt vi gjorde. Var vi på gymmet så var det kamp. All träning gick ut på att vara det bästa laget och så vidare. ”Osten” (Lars Bergström, tränare) skapade ett bra klimat i gruppen och fick alla att hela tiden verkligen vilja vinna.
Johan Strömwall:
– Jag tycker att vi var lite bättre än Frölunda på dom mesta punkterna. Det fällde avgörandet. Samtidigt var det lite taktisk kamp mellan Lasse Falk och ”Osten”. Det vart en intressant finalserie, men jag tycker att vi hade bättre powerplay och lite bättre ledande spelare.
Hur var relationen mellan Lases Falk och Lars ”Osten” Bergström under finalserien?
– Givetvis var dom på varandra i media, men det var ändå en respekt mellan dom.
Kan du klä ord på känslan när slutsignalen går i Frölundaborg och Luleå är svenska mästare för första och hittills enda gången?
– Det var en häftig match, mycket folk och tufft, men ändå lyckades vi vinna där. Känslan efteråt var lite konstig. Resan hela den säsongen hade varit häftig och nu var den plötsligt slut. Det var en tomhet och jag hade lite svårt att smälta det där.
– När vi sedan kom hem till Luleå förstod vi hur mycket det här betydde för många människor, vilket man tidigare inte reflekterat över.
Lars Hurtig:
– Vi hade förlorat semifinalen mot Brynäs 1995. Vi ledde med 2–0 i matcher och förlorade sedan tre raka i sudden. Det var jobbigt för då tycker jag att vi egentligen hade ett bättre lag än då vi vann 1996. Bland annat hade vi (Mika) Nieminen. HV71 vann sedan det året, men 1996 då vann vi äntligen.
– Vi var väldigt revanschsugna. Luleå måste ha varit det lag som tagit sig flest gånger till slutspel utan att vinna guldet, även då det var fyra lag. Jag tror vi missade slutspel tre gånger under mina elva säsonger i Luleå. Någon gång måste det ändå vara vår tur.
– Säsongen 1995/96 hade vi ett otroligt fysiskt lag. Vi hade ”Osten” och ”Brocke” (Thomas Bäckström) som tränare och som drev på oss hela den. ”Osten” var aldrig nöjd. Det spelade ingen roll vad vi hittade på. Han var alltid tokig på oss, haha…
– Han var krävande vilket vi också behövde plus då att han var en otroligt duktig istränare.
Lars ”Osten” Bergström var även noga med att svetsa ihop gruppen innan säsongen.
– Vi gjorde våra vandringar. Ett år var vi upp till Kebnekaise bara för att svetsa ihop laget ännu mer.
– Det var en ganska tuff vandring men vi hade med oss en kille som klättrat upp till näst sista avsatsen på Mount Everest innan han fick vända. Vi hade honom som guide och han var som en bergsget. I alla fall var det en upplevelse.
Hur viktig var Jarmo Myllys för det här gänget?
– Utan en bra målvakt vinner du aldrig ett slutspel så han var otroligt viktig. Ofta är det så att den som har bästa målvakt vinner ofta eftersom lagen är så pass jämna. Han var även en jättebra kille vid sidan av isen.
“HAN VAR HELT GALEN”
Den fjärde finalen, som kom att bli avgörande, spelades i Frölundaborg inför drygt 9 000 åskådare.
– Matchen blev försenad en halvtimme eftersom det var otroligt mycket folk där. Man försökte verkligen pressa in alla som gick och ljudnivån där inne var otrolig. Det gick inte att prata med varandra. Plus att vi hade väldigt mycket skador. Det var nog den tuffaste eller fulaste, hur man nu vill se det, finalserie som har spelats.
– Jag och ytterligare fem, sex spelare spelade på sprutor plus då (Johan) Rosén som hade brutit armen. (Jiri) Kucera var också borta. Han hade problem med ryggen. Frölunda hade också borta ett helt gäng med spelare.
– Det var Roger Öberg som dömde och under finalserien hade det varit skriverier om alla utvisningar och grejer. Nu plockade han många utvisningar och jag minns att vi fick två mål i spel fem mot tre. Vi hade 3–0 (Jan Mertzig, Lars Hurtig och Roger Åkerström) innan Frölunda reducerade upp till 3-2 (Ronnie Sundin och Per-Johan ”Pebben” Axelsson). Sedan var det riktigt krig resten av tiden som var kvar.
– Frölunda hade Christian Ruuttu. Han var helt galen och det var mycket tack vare honom vi lyckades vinna för han drog på sig så jäkla dumma utvisningar. Bland annat en tia. Han flippade ut totalt eller rättare sagt så fick vi honom ur balans riktigt ordentligt
Luleå firades ordentligt, som brukligt är, efter att man spelat hem guldet nere i Göteborg.
– Det jag minns starkast är efter slutsignalen hur glad vår lagledare, Åke Wikman, var som varit med sedan 1960-talet. Han for runt där som en tonåring. Det var buss utefter Avenyn och då kom folk ut och applåderade. Vi stannade även till för att köpa lite cigarrer i någon kiosk.
– Det hade varit jätteroligt att vinna på hemmaplan, men timmarna vi fick tillsammans innan vi kom hem var otroligt roliga. Vi var försenade hem med någon timme eller två. Det här var under påskhelgen. Då vi kom mot Kallax flygplats hade folk varit ute och tänt ljus. Kapten flög över stan och vi såg att det var kö från Bergnäsbron till Kalax med folk som skulle ut och ta emot oss. Jag får nästan rysningar när jag tänker på det.
– När vi hade landat skulle vi gå ut i gaten och ta emot folkets jubel, men det gick inte. När vi kom ut var det bara för oss att sträcka upp armarna så drog dom oss tillbaka. Det var fullt överallt, men i alla fall vi fick vi träffa våra familjer. Sedan tog vi bussen över Måttsund tillbaka för det gick inte att åka E4:an tillbaka. När vi sedan kom till Stadshotellet var det 5 000–6 000 som stod där ute och väntade på oss mitt i natten.
Bamsefar, Tony Moore, Rikky, LulefanGBG and GustenA like this post
Reglerna verkar inte börja gälla än på några dagar.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Puckad skrev:https://www.luleahockey.se/article/xm2cakya7-30c4d/information-infor-hemmamatcherna-15-1-18-1
Reglerna verkar inte börja gälla än på några dagar.
Jaa.. helt underbart
Redbear- Antal inlägg : 6780
NallePhu- Antal inlägg : 18664
NallePhu skrev:Från 13:e ska reglerna börja gälla el var det 14:e!
Måste gå genom riksdagen, vilket inte klargjordes under PK. Om riksdagen godkänner så gäller 19:e.
Redbear- Antal inlägg : 6780
” Här analyserar Tomas Ros och Hans Abrahamsson Luleå – vice sportchefen Ulf Engman gästar och grillas med spetsiga frågor.
Sätter -betyg på lagdelarna och tippar var klubben slutar i tabellen
Hyllningen: ”Det är lite Peter Forsberg-stuk”
Här får Luleå : ”Skulle inte byta det här mot någon annan SHL-klubbs motsvarighet”
Vill locka hem profilen: ”Försökt sedan augusti 2020”
Engman slår tillbaka mot kritiken – kommer med vass replik mot Ros och Abrahamsson
”Aldrig varit med om att en spelare varit så taggad på att komma till Luleå”
Bekräftar: ”Han vet om det, att vi är sugna...”
Oklarheterna i Linus Omarks avtal – här är Engmans svar
Så kan Luleå bli ÄNNU bättre 2023: ”Det set otroligt positivt ut inför nästa säsong!”
Kanellängd and Blitzwagen like this post
MV 5+
Backar 4 starka +
Forvards 3+ men deff 5+
Omarks förmåga att hålla puck/offensiva tacklingar
Här får Luleå : ”Skulle inte byta det här mot någon annan SHL-klubbs motsvarighet”
Målvaktssidan/Abris
Petter
Engman slår tillbaka mot kritiken – kommer med vass replik mot Ros och Abrahamsson
Buleå är Kuleå - statistik på hur offensiva vi är, förutom viss underpresation av Omarks kedjepolare som förvaltat lägena sämre än de borde
Shinni som härjade och ringde materialare och låg på för en flytt. Mer positiv än de trevsande värvningsförsöken. Har dessutom sjukt bbra vitsord frn tidigare lagkamrater.
Lepistö, som tar beslut i maj-juni
Limpan har kontrakt med Luleå i tre år. Ett kontrakt som kan brytas efter ett år. Allt annat är mellan Limpan och Schweiziska klubben. LHF har aldrig pratat meed dem bara med Limpan.
Så kan Luleå bli ÄNNU bättre 2023: ”Det set otroligt positivt ut inför nästa säsong!”
Få utgående kontrakt, men en SM-final eller guld kan ju göra att det rycks i spelare. Ser mkt bra ut för nästa år summa summarum.
Puckad and Kanellängd like this post
Wolfhunter skrev:Den timmen var värd 29 spänn.
MV 5+
Backar 4 starka +
Forvards 3+ men deff 5+
Målvaktssidan/Abris
Petter
Buleå är Kuleå - statistik på hur offensiva vi är, förutom viss underpresation av Omarks kedjepolare som förvaltat lägena sämre än de borde
Shinni som härjade och ringde materialare och låg på för en flytt. Mer positiv än de trevsande värvningsförsöken. Har dessutom sjukt bbra vitsord frn tidigare lagkamrater.
Limpan har kontrakt med Luleå i tre år. Ett kontrakt som kan brytas efter ett år. Allt annat är mellan Limpan och Schweiziska klubben. LHF har aldrig pratat meed dem bara med Limpan.
Få utgående kontrakt, men en SM-final eller guld kan ju göra att det rycks i spelare. Ser mkt bra ut för nästa år summa summarum.
Tack så jättemycket Wolfhunter !
Seg lördag så det var lagom ansträngande i soffhörnet. Rätt trevlig timme TV. Jag summerade kanske hyfsat men värt betala en månad förAtlet skrev:Wolfhunter skrev:Den timmen var värd 29 spänn.
MV 5+
Backar 4 starka +
Forvards 3+ men deff 5+
Målvaktssidan/Abris
Petter
Tack så jättemycket Wolfhunter !
Atlet likes this post
Blitzwagen- Antal inlägg : 138
https://nsd.se/nyheter/artikel/statistikgurun-som-kartlagt-alla-tiders-luleamatcher/rxew4ekj
Micke80- Antal inlägg : 3038
Burskydd- Antal inlägg : 590
Jepp den har somnat in för gott!Marlene Dietrich skrev:Har den eminenta podden Ett stenkast från Delfinen somnat in för gott ??
NallePhu- Antal inlägg : 18664
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/x8jzER/inside-lulea-mot-lillpucken-marcus-persson-ar-klubbens-storsta-supporter
- Spoiler:
- INSIDE LULEÅ: Lagets största supporter – det här är ”Lillpucken”
Av:
Jonathan Nilsson
PUBLICERAD: I DAG 06.49
UPPDATERAD: MINDRE ÄN 30 MIN SEDAN
HOCKEY
LULEÅ. Marcus Persson, 24, brukar säga att han har tre hem.
Sjukhuset, villan i Sunderbyn och Delfinen.
Det råder ingen tvekan om var han trivs bäst.
– Hockeyn är inte allt. Det är det enda, säger ”Lillpucken”.
Eller?
– Du tittar ju på fotboll ibland. Och tycker om sushi. Det finns andra saker än hockey, säger pappa Lasse Persson i ett halvdant försök att bredda bilden av sin sons intressen.
Båda skrattar.
För sanningen är att det mesta kretsar kring ishockeyn i Marcus liv.
I vanliga fall följer Sportbladet någon spelare eller ledare i reportageserien ”Inside SHL”. Inte den här gången. Vi tog istället rygg på Marcus, som kallas för ”Lillpucken” i hockeysammanhang, och hans pappa Lasse under en matchdag. Och inte vilken matchdag som helst.
I den näst sista grundserieomgången kommer ärkerivalen Skellefteå AIK på besök, i vad som ska bli det första mötet mellan lagen inför fullsatta läktare sedan pandemins utbrott.
Men vi återkommer till det.
– Det finns så mycket att berätta om Marcus. Jag hade kunnat skriva en hockeybok och en sjukhusbok om honom, säger Lasse Persson när vi slår oss ned vid köksbordet i familjens villa i Sunderbyn, strax utanför Luleå.
– ”Macke” föddes med sin CP-skada, och man visste först inte varför han var som han var. När han var tre veckor gammal insåg vi att det var någonting som inte stämde. Min lycka var att jag har min fru Berith som har två barn sedan tidigare, för jag fattade inte mycket. Fem veckor gammal fick han sin första sondslang i näsan vilket så småningom ledde till att han blev opererad i Uppsala när han var sex månader gammal.
Pappa Lasse håller up en av Marcus många Luleåtröjor. Den här fick han av herrlaget när han skulle fylla 20.
Pappa Lasse håller up en av Marcus många Luleåtröjor. Den här fick han av herrlaget när han skulle fylla 20.
Foto: SIMON ELIASSON
Det är det tyngsta jag har gjort
Operationen skedde i månadsskiftet augusti/september 1998.
– Den resan jag gjorde då, att åka upp från Uppsala och lämna Marcus och frun där nere för att åka hem och hämta storasyskonen för att kanske ta adjö av Marcus... det är det tyngsta jag har gjort. Ja, du hör, säger Lasse när rösten stockar sig i halsen.
Det första året i Marcus liv övernattade familjen 125 nätter i en vårdsal.
– Då ska vi lägga till sex veckor i Uppsala och två och en halv vecka i Umeå. Ja, det var i princip hela första året. Det var en lite halvtaskig start på livet, säger Lasse som återkommer till det både han och Marcus poängterar gång på gång under dagen.
– Hon blir lite irriterad på mig när jag säger det, min fru. Men utan henne hade inte Marcus funnits. Hon är fantastisk. Det bara är så.
En yngre Marcus tillsammans med mamma Berith, pappa Lasse och lillebror Jocke.
En yngre Marcus tillsammans med mamma Berith, pappa Lasse och lillebror Jocke.
Foto: PRIVAT
”Jag vill ha en bit av din optimism!”
Marcus tar medicin fyra gånger per dag för att lindra smärtan och minska minska rörelsen. Han är klädd i en svart t-shirt med rödgula inslag – Luleå Hockeys färger – och visar oss runt i huset med en permobil som han styr med hjälp av huvudet.
– Du kan inte ens peta dig i näsan eller peta bort en mygga. Ändå vaknar du varje morgon och säger: ”Nu kör vi! Vad ska vi göra i dag?”. Det finns inga negativa grejer. Vi undrar var du får all optimism ifrån. Jag vill ha lite av den, säger Lasse.
I dag driver han det företag som anställer Marcus assistenter.
– Men de senaste två åren har vi inte haft så många assistenter. Pandemin har gjort sitt naturligtvis, säger han och berättar att det är familjemedlemmarna som är mest med honom för tillfället.
Marcus behöver tillgång till vård dygnet runt. Schemat anpassas till stor del efter hockeymatcherna.
– Jag brukar säga till Tarja, säljare på Luleå Hockey, att de får höra av sig i god tid om det blir några ändringar i schemat.
Att vi skojar och skämtar ganska friskt gör att vi orkar
Marcus hockeyintresse tog fart när han fick ett hockeykort av storebror Robin och själv var i femårsåldern. På den tiden hade han en gul permobil, samtidigt som HV71 spelade i gula dräkter. Kopplingen var självklar.
– Så du höll ju på HV71 till en början. Men du är frisk nu.
– Ja, det är jag, fyller Marcus snabbt i.
Det behövs inte många minuter i familjen Perssons sällskap för att inse att humorn är ständigt närvarande.
– Vi brukar säga så här: hade vi inte vågat skämta och skoja så mycket som vi gör hade vi nog inte varit tillsammans ännu, jag och frun. Det har varit rätt många tunga perioder för Marcus. Men vi har kämpat tillsammans allihopa och att vi skojar och skämtar ganska friskt gör att vi orkar, säger Lasse.
Sett 350 matcher på plats
Två dagar i veckan, eller det han orkar med, jobbar Marcus på Örnäsets dagverksamhet. Där skriver han bland annat på sin blogg ”Lillpucken” där han främst fokuserar på ishockey.
De har haft årskort i Coop Norrbotten arena, eller ”Delfinen” som alla inbitna supportrar fortfarande kallar Luleås hemmaborg för, sedan 2008.
– Om Marcus går på alla matcher under en säsong är det skitkul för honom. Men som föräldrar tänker vi framförallt: fan vad bra, han har varit frisk en hel säsong. Och det har inte hört till vanligheterna, säger Lasse.
Marcus är snart uppe i 350 matcher på plats.
– Och då ska man tänka på att vi börjar med 26 matcher per säsong hemma. Och nu räknar vi ju damernas matcher också, säger Lasse.
– Luleå har djävulskt bra publikstöd vad gäller herrarna. Tyvärr inte lika bra vad gäller damerna. De är värda betydligt mer. Ändå har vi väldigt mycket publik i förhållanden till många andra.
Marcus berättar att han var på alla SHL-matcher säsongen 2019/2020, utom en. Den sista grundseriematchen mot Skellefteå som spelades utan publik och blev startskottet för pandemins påverkan på idrotten i Sverige.
De efterföljande månaderna gick det inte ens att följa världsidrotten från tv-soffan.
– Allt försvann. Vad ska man göra då? Inte får man fara någonstans heller. Marcus har varit i riskgrupp från dag ett så vi har hållit oss hemma här och försökt hitta på massa saker. Det har inte gått så jävla bra alla gånger. Vi har haft skittråkigt, suckar Lasse innan han höjer tonläget.
– Men så kom tyskarna igång! De spelade fotboll inför tomma läktare. Fan vad kul det var med tysk fotboll helt plötsligt.
– Även fast det var som att se en träning i Arcushallen, säger Marcus.
– Men det var tuffa år, fortsätter han.
Så hanterar de matchkrockarna
Så småningom kunde de följa en del av matcherna på plats igen när de få biljetterna som fanns tillgängliga började lottas ut.
– Där vi sitter är det alltid ganska isolerat. Så just ensamheten är vi vana vid. Men tystnaden. Det blev extra märkbart när matcherna krockade. Ska vi se matchen med damerna på plats eller ska vi sitta hemma och kolla herrarna istället? Vi hade en lördagsmatch. Mot vilka var det? frågar sig Lasse och vänder sig mot sin son, familjens egna hockeylexikon.
– Mot Leksand.
– Ja, vi tog med datorn och tittade på herrarnas match via den. När herrarna gjorde mål skrek vi rätt ut: ”JAAA” i ett öde Delfinen. Haha. Vi fick några blickar.
Annat blir det i kväll.
– På Skellefteåmatcherna brukar det vara ett ordentligt tryck. Vi skriker, vi låter och viftar. Och Marcus, du tjuter som en stucken gris när det är boxplay.
Rivaliteten med Skellefteå är något extra, och den gör sig inte bara påmind under matchdagarna för Marcus.
– Vi har inte allt som han behöver inom sjukvården här i Sunderbyn som annars är väldigt bra. Då är det Umeå som gäller och tyvärr blir det ofta så att vi måste stanna och äta i Skellefteå. Men det har vi löst genom att käka på McDonald's, det ligger längst ut på södra sidan. Då behöver vi inte vara så länge i stan. Sen har du en dröm om att stanna och pinka på Skellefteå Kraft arena, men din kära mor är klok nog att säga: ”Stopp, det gör vi inte”, skrattar Lasse.
Marcus med Johanna Fällman, efter ett av Luleås många SM-guld på damsidan.
Marcus med Johanna Fällman, efter ett av Luleås många SM-guld på damsidan.
Vänskapen med Glader och Fällman
Det är ingen överdrift att påstå att Marcus ses som damlagets största supporter. Storstjärnan Michelle Karvinen, som lämnade klubben för två år sedan, saknar han varje dag.
– Även utanför isen, poängterar han.
En annan person som betytt mycket för honom är backstjärnan Johanna Fällman, som har varit med och vunnit alla Luleås fem SM-guld.
– ”Fällis” har du träffat mycket. Hon har till och med varit här och jobbat som assistent till dig, säger Lasse.
Marcus har även blivit väldigt bra kompis med lagets tidigare tränare Fredrik Glader. När han slutade i laget gav Marcus en liten klubba till honom.
– ”Till chefen från chefen” skrev han. Och så limmade vi fast en liten puck på bladet, eftersom den är från ”Lillpucken”.
Var kommer smeknamnet ifrån?
– Många har undrat varför du kallas ”Lillpucken” och inte ”Storpucken”. Det finns ingen särskild koppling. Vissa saker faller sig bara så och det var inte någon särskild tanke bakom det. Sen har det fortsatt. Många tycker att nu när du är stor och vuxen så ska du vara ”Storpucken”. Men nej, Lill-Strimma hette alltid Lill-Strimma till exempel.
– Och William Nylander är Lill-Nyllet, poängterar Marcus.
Tidigare under dagen har Marcus tittat på gårdagens SDHL-match i efterhand. Det är mer regel än undantag att han går igenom och analyserar matcherna dagen därpå. Han brukar även sätta ihop sina egna kedjor.
– Glader har suttit här hemma och sagt: ”Fan, det där har jag inte tänkt på. Det är en bättre lösning än vad jag har”. Så det finns en del hockeykunnande i skallen, säger Lasse.
Det snackades om att Glader var aktuell för Skellefteå AIK nyligen. Hur reagerade du då, Marcus?
– Nej, det gillade jag inte.
– Vänskapen sattes nästan på prov där, konstaterar Lasse.
Marcus och Luleås före detta SDHL-tränare Fredrik Glader, som ska träna Tingsryd i hockeyallsvenskan nästa säsong.
Marcus och Luleås före detta SDHL-tränare Fredrik Glader, som ska träna Tingsryd i hockeyallsvenskan nästa säsong.
Det finns gott om bilder där firma ”chefen och chefen”, Marcus och Fredrik Glader, huserar ihop.
Det finns gott om bilder där firma ”chefen och chefen”, Marcus och Fredrik Glader, huserar ihop.
Har en ”guldsticka”
– Nu ska jag visa er mitt rum, säger Marcus och leder oss in till en guldgruva av sportmemorabilia.
Här finns matchanvända klubbor av Luleåikoner som Michelle Karvinen, Karl Fabricius, Janne Sandström och Mikael Renberg. Med flera.
Klubban från Elias Fälth sparar han till sist.
Stockholmaren, som fick ett jättegenombrott i Luleå säsongen 2010/2011, spenderade bara två år i Norrbotten men hann bli kompis med Marcus. När Fälth var skadad bevittnade de matcherna tillsammans från läktaren.
Backen fortsatte karriären i HV71 innan han skrev på för Frölunda. Då lovade han Marcus att skicka upp en ”guldsticka” om göteborgarna skulle gå hela vägen.
– Och det här är alltså klubban han gör 1–0 med i första kvarten eller semin när de vinner 2016, berättar Lasse.
– Det var en fladderpuck, poängterar Marcus som givetvis har kvar målet på näthinnan.
De konstaterar att det ”känns som att posera med fienden” men värderar ändå gåvan väldigt högt.
Åkte in med matchpucken
Marcus har fler anekdoter att dela med sig av.
Han har levererat matchpucken till domaren inför ett möte med Färjestad och visar ett klipp på Youtube där han gör samma sak när välgörenhetslaget Icebreakers, med Peter Forsberg och Marcus Näslund i spetsen, var på besök.
Farsan på läktaren var skitnervös, men för en 10-årig Marcus var det inga problem.
Och visst kan han stoltsera med en klubba från Marcus Näslund också. ”Till min kompis Marcus från din kompis Marcus” har den tidigare NHL-stjärnan skrivit.
Klubban som Marcus fick av sin namne, tidigare NHL-stjärnan Marcus Näslund.
Klubban som Marcus fick av sin namne, tidigare NHL-stjärnan Marcus Näslund.
– Jag sa det till ”Jonte” Hedström en gång, att de inte fattar vad de egentligen gör på lekterapier och sjukhusbesök. ”Ja, det är jättekul och ungarna bli glada”. Men vi föräldrar får också en stunds vila, och det här har jag försökt tala om för så många jag bara kan, säger Lasse och fortsätter:
– För just där och då spelar det inte någon roll om Lisa, fyra år, går med sin cancerstolpe eller vad det kan vara. Det händer någonting annat. Mitt barn har inte ont där och då. Och det är värt så otroligt mycket.
Överraskades av spelarna
Vid sidan av Marcus säng hänger en stor samling av matchtröjor med signerade baksidor.
– Men det finns ett problem med de här tröjorna. Det är ingen som någonsin ser din rygg, säger Lasse och plockar fram en särskild tröja med nummer 20 på ryggen och autograferna på framsidan.
Kvällen innan Marcus skulle lämna livet som tonåring bakom sig kom Tarja från Luleå Hockey upp på läktaren och kidnappade Marcus.
”Fan, det är ju tre minuter kvar och vi leder med 3–1 mot Brynäs”, invände han.
– Men du tog dig ner till omklädningsrummet och det var det värt. För när du väl kom ner dit så så ställde sig alla spelarna upp och sjöng ”Ja, må han leva” och så fick du den här tröjan.
Då räckte jag ut tungan åt Renberg
Marcus vill även ta upp sitt första möte med Luleåikonen Mikael Renberg efter hans uppmärksammade och ”förbjudna” övergång till Skellefteå 2007.
– Första gången han kom tillbaka och spelade med Skellefteå gjorde han precis som han brukade. Han åkte fram till dig där du satt bakom plexit och vinkade till dig, säger Lasse.
– Då räckte jag ut tungan så här, säger Marcus och visar precis hur han gjorde.
En tid senare fick Marcus chansen att mejla in en fråga till Renberg i samband med en videointervju.
– Då skrev vi: ”Kommer du ihåg när jag räckte ut tungan åt dig?”. Man ser att Micke börjar garva och bryter ihop. Han har ju fattat grejen totalt, skrattar Lasse.
Mikael Renberg i Skellefteå-dressen, en syn Marcus inte uppskattar.
Mikael Renberg i Skellefteå-dressen, en syn Marcus inte uppskattar.
Foto: ROBIN NORDLUND
Ur ett ishockeymässigt perspektiv gjorde Renberg ett felval, anser Lasse. Han hade varit ”kung i Luleå och tröjan hade kunnat hänga i taket om han hade stannat” även om det också fanns bakomliggande orsaker till flytten.
– Men Micke är fortfarande en bra människa. Vi träffade honom i Piteå på en match för Tobias Forsberg för några somrar sedan. Det var samma gamla goa Micke. ”Oj, jävlar vad du har vuxit, du har inte missat någon mat” sa han till Marcus. Det är som jag brukar säga: om vi sätter oss ner tillsammans Jimmie Ericsson eller någon annan från Skellefteå och drar en pilsner ihop kan vi nog ha trevligt ändå. Bara vi inte pratar hockey.
Marcus håller med.
– Där tror jag att vi är på samma lina. Bara för att en person drar på sig en tröja blir han inte ett as. Det är en människa där bakom. Som när Oscar Möllers fru hade cancer, då kände du ”gud vad skönt” när Oscar var tillbaka. För det betydde att hans fru var frisk. Det är sådant som gläder en förälder. Då har man lyckats lära dem någonting bra förutom hockeyreglerna. Du har ett stort hjärta med empati, ”Macke”. På alla sätt och vis.
Tatuerade in ”Lillpucken”
Det finns fler saker än släktskapet och ishockeyn som förenar far och son Persson.
– Vi måste visa din tatuering också! Storasystern gifte sig 2019 nere i Kumla och på festen hade de en kille som tatuerade. Han tatuerade flamingos och sådana symboler. Och då frågade vi om han kunde göra en liten puck. Du kallas ju ändå ”Lillpucken”.
– Så vi ordnade att vi fick varsin sådan här, säger han och placerar sin arm bredvid Marcus ben.
– Det gjorde jävligt ont men jag var onykter, säger Marcus.
Lasse bryter ihop av skratt.
– Schh! Du får inte outa vad som helst. Men visst, du är 24 år och får stå för det själv. Du var ju vuxen då också. Det blev en rolig grej mellan far och son.
Marcus och pappa Lasse har båda tatuerat in en liten puck på kroppen.
Marcus och pappa Lasse har båda tatuerat in en liten puck på kroppen.
Kaffet har kallnat och det börjar dra ihop sig till match.
Marcus ska vila och det är många procedurer som ska gås igenom innan nedsläpp. Till punkt och pricka.
– Det ska göras samma saker om och om igen. Vi har sagt att jinxen inte finns, men den lever emellanåt. En matchdag startar på riktigt på eftermiddagen. Det ska vilas, du ska på toa, det ska käkas och sedan på med Luleå Hockey-kläderna. Vi ska in i bussen och åka en speciell väg. Efter vi har passerat ”Rostbollen” en bit in mot stan säger du?
– Rondellen.
– Och då svänger jag vänster i Mjölkuddsrondellen och åker samma väg in. Efter korvgubben, före Delfinen, svänger vi vänster in på platsen och parkerar. Om platsen är ledig är det samma plats som gäller.
Marcus på plats i sitt andra hem, ”Delfinen”.
Marcus på plats i sitt andra hem, ”Delfinen”.
De rivaliserande klackarna sjunger sina läktarsånger långt innan nedsläpp. Marcus sitter på sin plats mitt emellan klackarna och tar in stämningen.
– Nu är jag hemma igen. Det är som ett andra hem, säger han.
Matchen blir dramatisk.
Luleå inleder i ett furiöst tempo och rycker åt sig en 2–0-ledning, men Skellefteå kommer tillbaka.
Då kommer nästa vändning.
Marcus skriker sig hes när Linus Omark läckert skickar in 3–2 på straff och sedan firar vilt framför Skellefteås bås.
Nästan lika vilt som Marcus uppe på läktaren, men bara nästan.
Men bortalaget replikerar snabbt. Linus Karlsson kvitterar och kopierar demonstrativt Omarks firande genom att kyssa klubbmärket framför Luleås bås samtidigt som buropen ekar i hemmaborgen.
När krutröken lagt sig står Skellefteå som vinnare efter straffläggning.
”Ska du bli kändis nu?”
Efter matchen tar sig Marcus ned till katakomberna utanför spelarnas omklädningsrum, där han hänger då och då.
Efter ett tag kommer Luleå-forwarden Jonas Berglund ut. Båda skiner upp.
– Hur är läget!? Ska du bli kändis nu?, säger Berglund när han får syn på Sportbladets fotograf.
– Äh. Du är redan kändis här. Alla vet vem du är, ler han.
Jonas Berglund och Marcus i samspråk.
Jonas Berglund och Marcus i samspråk.
Men hur kunde det bli förlust mot Skellefteå?
Marcus har inte hunnit gå igenom matchen lika minituiöst som han brukar ännu, den spelmässiga analysen får vi vänta på. Men han har en annan teori.
– Den där jävla McDonald's.
Lasse fyller i:
– Vi blev lite sena och var tvungna att fixa käk på vägen hit. Så vi åkte förbi ”Donken” och det är inte samma väg som vi brukar åka.
Det glimtar till i Marcus öga på nytt och han replikerar snabbt mot Sportbladets utsända som har förskjutit dagens förberedelser i och med besöket.
– Ja, det är ert fel.
Han får återigen omgivningen att skratta och Berglund kan återvända till omklädningsrummet med ett leende på läpparna trots förlusten.
När vi ber Marcus tippa utgången av hockeysäsongen är han säker. Det blir dubbla SM-guld till Luleå, både på dam- och herrsidan. På frågan om vilka som skjuter hem gulden svarar han Petra Nieminen och Linus Omark.
I torsdags kunde Marcus, och Luleå Hockey, bocka av det första guldet.
Petra Nieminen? Hon gjorde två mål i den femte och avgörande finalmatchen mot Brynäs.
Om några veckor vet vi om hockeyoraklet från Sunderbyn prickar in alla rätt.
Blinders- Antal inlägg : 5245
Urken and Pajala like this post
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/MLrjaM/dick-axelssons-sagar-rogle-hela-laget-overskattat
Luleå
Vem är bäst i laget?– Trollkarlen från Övertorneå: Linus Omark, SHL:s bästa spelare.
Vem är mest överskattad?
– Konstatin Komarek.
Vem är grisigast/snackar mest skit?
– Juhani Tyrväinen spelar hårt men när det väl kommer till kritan är han en fegis.
Vem är lättast att psyka ner och få ur balans?
– Brendan Shinnimin, enkel att få ur balans och bägaren rinner ofta över.
Hur är fansen när det är slutspel och hur ska man uppvigla dem?
– Sveriges gnälligaste sekt... förlåt, fans. Gnällfaktorn är extrem och 95% av klacken kan inte reglerna. Skriker på allt som rör sig och allmänt dåliga.
Man kan ju tycka att en av de gnälligaste spelarna i SHLs historia skulle vara tyst när det kommer till att gnälla men killen verkar ha en agg mot att han inte fick stå på hemmastå när han försökte senast.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Kanellängd- Antal inlägg : 871
Vilket lag håller du på?
– Jag har ingen favorit, följer båda. Jag bor här uppe, men trivdes väldigt bra i Göteborg. Jag hade en fantastisk tid i båda klubbarna, säger Lasse Edström.
NilsOskar- Antal inlägg : 441
NilsOskar skrev:
– Jag har ingen favorit, följer båda
Jisses...11 säsonger i Luleå och 4 i Götelaborg....och ingen favorit?
Ursäkta, men det var ryggradslöst.
Geequed- Antal inlägg : 14
Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Mer ryggradslöst att säga Luleå bara för att göra sådana som dig nöjda, vad fan spelar det för roll vilka Lasse Edström håller på?
Geequed likes this post
Lulefan skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Mer ryggradslöst att säga Luleå bara för att göra sådana som dig nöjda, vad fan spelar det för roll vilka Lasse Edström håller på?
Såna som mig?
Hahahahha, gräv ner dig.
Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Såna som mig?
Hahahahha, gräv ner dig.
Ja, fjantar som gnäller för att fd spelare inte har exakt de sympatier ni tycker att de ska ha.
Geequed likes this post
Lulefan skrev:Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Såna som mig?
Hahahahha, gräv ner dig.
Ja, fjantar som gnäller för att fd spelare inte har exakt de sympatier ni tycker att de ska ha.
Awwww... Jobbigt att vara du.
Kommer online och är upprörd. Livet ordnar snart upp sig för dig. Jag håller tummarna hörru.
Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Du får väl acceptera att han inte har någon favorit, inte svårare än så.
Pajala- Antal inlägg : 18747
Geequed likes this post
Pajala skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Du får väl acceptera att han inte har någon favorit, inte svårare än så.
Ja, har jag sagt något om acceptans? Skiter i vilket. Men jag anser fortfarande att det är ett skitsvar.
Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Såna som mig?
Hahahahha, gräv ner dig.
Kommer online och är upprörd. Livet ordnar snart upp sig för dig. Jag håller tummarna hörru.
Kommer från killen som blir kränkt över vilket lag Lasse Edström håller på.
Geequed likes this post
Du är så mysig, tack för att du ställer upp med så fina svar. FnissLulefan skrev:Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:Lulefan skrev:Geequed skrev:NilsOskar skrev:
Såna som mig?
Hahahahha, gräv ner dig.
Kommer från killen som blir kränkt över vilket lag Lasse Edström håller på.
Kraaaam, hoppas du har en underbar dag. För min är helt fantastisk.
Skriv gärna svar och inlägg som gör dig långlivad här.
Ta dig tiden att läsa forumreglerna om du är det minsta osäker på dom.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Puckad skrev: @Geequed , Välkommen till forumet!
tack, jag är inte osäker på reglerna. Men i de svar jag har fått har man kallat mig "fjant", "sådana som du" och "kränkt".
Jag har, om du tittar igenom mina svar, enbart varit vänlig tillbaka. Med en viss sarkastisk underton.
Jag kan hålla mig i skinnet, men jag anser att andra bör "varnas" i lika stor utsträckning.
Tack för ordet.
Puckad likes this post
Puckad skrev: @Geequed , Välkommen till forumet!
Vill passa på att tacka för ett bra forum, innan jag blir kickad.
Snyggt skött och välfungerande.
Puckad likes this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
» Luleå hockey i Media 2022/2023
» Luleå Hockey i Media 2012/2013
» Luleå Hockey i Media 2013/2014
» Luleå Hockey i Media 2016/2017