Chris DeSousa
Sida 1 av 2 • 1, 2
Chris DeSousa
https://www.luleahockey.se/article/vv3qakh61-30c4d/kanadensisk-forward-till-lulea-hockey?fbclid=IwAR2OcWR4Z5uQK6fuxaZKNYcw5GCgyaH7F5iyI3_8stcB1vtCQoODkX9X1dc
Välkommen till bästa laget!
Redbear- Antal inlägg : 6780
Urken, kokostrollet and Wolfhunter like this post
Sv: Chris DeSousa
-Let's do this! (Even if we have tear down every obstacle.)
Jonken- Antal inlägg : 7063
Pontaking- Antal inlägg : 1343
Saha skrev:Någon som har sett han mer än ett fåtal matcher? Är han verkligen ett uppsving från gunler?
Driver du?
CKa- Antal inlägg : 1359
Desousa ersätter Gunler.
— Better than a Monkey (@betterthanamnky) November 6, 2020
Luleå, här får ni er en "under medel"-forward med stark "framför målet"-närvaro. pic.twitter.com/eo5W3lQ49y
Blinders- Antal inlägg : 5254
Vexet- Antal inlägg : 459
CKa skrev:Saha skrev:Någon som har sett han mer än ett fåtal matcher? Är han verkligen ett uppsving från gunler?
Driver du?
Absolut inte. Tycker Noel är gravt underskattade och av erfarenhet brukar amerikaner vara precis tvärtom.
Pontaking- Antal inlägg : 1343
https://www.betterthanamonkey.com/apans-xg-modell/JoakimJ skrev:För oss oinvigda (jag), vad betyder statistiken ovan ens? Vad står det för?
https://www.betterthanamonkey.com/expected-goals/
Det är Erik Wilderoths (analytikern på hockeylabbet) egna modell, men alla SHL-klubbar har tillgång till Sportlogics expected goals och all annan statistik. Luleå och många andra klubbar tittar väldigt mycket på expected goals i sina analyser av matcher. Det är det Bulan refererar till i periodpauserna när han snackar om målchanser.
EQ/TP:
Poäng vid lika styrka.
CF% (Corsi):
Skottförsök fram och mot vid lika styrka.
Rel. Corsi:
Spelarens Corsi jämfört med lagets.
S%:
Skottprocent.
Presenteras i detta fall i ett spindelnät, där man längst ut är bäst i ligan och i mitten sämst.
Av grafen ser man att Chris DeSousa är bra på att skapa farliga målchanser.
Ingen swishkampanj, inga "externa finansiärer" och inga extra pengar från styrelsen.
— Ulf Engman (@UlfEngman) November 6, 2020
Chris vill spela och vinna i Vårat Gäng vilket vi är väldigt glada över!
Wolfhunter likes this post
Snyggt. Med stor sannolikhet sitter väl Abbotts "goda märke" stämplat på killen.Tony Moore skrev:Ingen swishkampanj, inga "externa finansiärer" och inga extra pengar från styrelsen.
— Ulf Engman (@UlfEngman) November 6, 2020
Chris vill spela och vinna i Vårat Gäng vilket vi är väldigt glada över!
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Saha skrev:CKa skrev:Saha skrev:Någon som har sett han mer än ett fåtal matcher? Är han verkligen ett uppsving från gunler?
Driver du?
Absolut inte. Tycker Noel är gravt underskattade och av erfarenhet brukar amerikaner vara precis tvärtom.
Bara att jämföra statistiken mellan dessa två så ser man fort skillnaden. Trots att DeSousa hade ën liten sämre säsong förra säsongen så hade han ändå ett poängsnitt betydligt bättre än Gunlers. Vad man får med DeSousa är rutin, spelskicklighet och framförallt hårt jobb. Något man inte fick av Gunler. När väl Gunler börjar utvecklats till att bli en bärande spelare så kommer han att dra över till NHL. Något som det inte finns en chans för med DeSousa. Så kort och gott. Idag får man betydligt mer utav DeSousa än vad man fått utav Gunler. Så jag. En kraftig uppsving på kort sikt.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Det har snart gått åtta månader sedan Luleå nyförvärv spelade sin senaste match. Nu kan Chris DeSousa knappt vänta på att få ansluta till laget. "Varit uruselt".
Luleå 6 november 2020 17:52
Det var meningen att den 30-åriga kanadensaren skulle sitta på flygplanet redan under torsdagen svensk tid, men han stötte på problem ute på flygplatsen i Toronto.
– Det blev något problem ute på flygplatsen med visumet. Jag tror att det är löst fast jag vet inte om jag kommer iväg i dag eller imorgon, säger Chris DeSousa.
Kan det bli några ytterligare problem resan?
– Nej det är bara arbetsvisumet jag behöver för att få flyga härifrån.
Chris DeSousa presenterade kort efter att det stod klart att Luleåtalangen Noel Gunler skulle lämna laget.
– Första kontakten togs för bara några dagar sedan så det gick snabbt.
Var det ett svårt beslut ändå?
– Nej, nej det här var exakt vad jag ville. Jag ville verkligen tillbaka till Sverige och nu är jag riktigt sugen på att komma dit för att spela ishockey. Jag har haft en alltför lång försäsong.
– Jag har aldrig haft så lång frånvaro från att spela matcher tidigare.
Hur har det varit?
– Det har varit uruselt. Så nu ser jag verkligen fram mot att få spela igen.
Enligt DeSousa så var det aldrig några tvivel från hans sida då Luleå Hockey hörde av sig. Han mötte laget en gång under förra säsongen och det räckte för att få reda på att han skulle passa in i Luleå.
– Jag spelade mot Luleå under förra säsongen och jag minns att de var så svåra att spela mot.
På vilket sätt då?
– De var så välstrukturerade och starka. Jag har sedan också bara hört bra saker om laget och organisationen. Det är ett topplag i en toppliga och det ser ut som om att man tävlar igen om att vinna mästerskapet.
Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
– Jag är som en schweizisk armekniv. Jag kan göra lite av varje och jag kan spela överallt i kedjan. Där var tränaren vill ha mig där kan jag spela. Jag är en tvåvägsforward som jobbar hårt i bägge riktningarna och jag gillar att ta mig in på mål.
Att han inte fått något kontrakt före nu förklarar han med att pandemin satt käppar i hjulen.
– Min agent hade kontakt med några lag i olika ligor. Fast under den här konstiga säsongen med coronavirus så finns det NHL-lån över hela Europa och det gjorde allt svårare, säger han och fortsätter:
– Det var inte det enklaste att hitta en klubb under pandemin, men Luleå är perfekt i mina ögon.
Hur har det varit i Kanada under pandemin?
– Vi har haft ganska hårda lockdowns speciellt i början av pandemin, men det är bättre nu.
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/nyforvarvet-om-resestrulet-jag-skulle-ha-akt-redan/1jdxoe8l
Jonken, Wolfhunter and Hankburger like this post
Varför släppte Rögle honom?
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Norrlandstoken skrev:En fråga.
Varför släppte Rögle honom?
Man äger inte spelare utanför NHL. Han var på väg till KHL när pandemin slog till.
CKa- Antal inlägg : 1359
En spelare som hade chans på KHL...Corona har definitivt satt nya spelrelger. Nämns även om Calofs övergång till Växjö som skall ha skett till den lägsta lön han skrivit kontrakt på.Redbear skrev:Chris har landat i Luleå. Artikel i Kuriren/NSD bekräftar att han har tagit över Gunlers rookielön men på artistkontrakt.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
bearjew skrev:Att till en början stava Chris namn rätt i rubriken vore ju ett trevligt välkomnande
Har sett hans namn stavas på två sätt och inte hela världen om det nu var felstavat
Redbear skrev:bearjew skrev:Att till en början stava Chris namn rätt i rubriken vore ju ett trevligt välkomnande
Har sett hans namn stavas på två sätt och inte hela världen om det nu var felstavat
LULEÅ 7 NOVEMBER 2020 16:09
30-årige kanadensaren har erfarenhet från italienska, österrikiska, finska och svenska högstaligan. Han har en drös matcher i OHL, CIS, EHCL och AHL. Men när Chris DeSousa kommer till Luleå tar han över en 19-årings lönepost.
Stefan "Skuggan" Nilsson tog emot Chris DeSousa på flygplatsen.
Sportchefen Stefan "Skuggan" Nilsson säger att DeSousa förvisso får ut högre lön än Noel Gunler. Men för Luleå Hockey blir inte kostnaden högre än för talangen eftersom Chris DeSousa har ett artistkontrakt som medför lägre sociala avgifter.
Chris DeSousa var villig att sänka sin ersättning för att få spela med Luleå Hockey.
– Definitivt, men det är normalt för spelare just nu. Jag hörde om en annan kanadensare (Andrew Calof) som gick till Växjö för den lägsta lönen han någonsin hade haft. Det är bara att se sig omkring, det är många som tar smällar nu – inte bara hockeyspelare, utan folk runtom i världen. Så det är vad det är, jag bryr mig inte om pengar just nu, säger nyförvärvet strax efter han landade på flygplatsen i Luleå.
Chris DeSousa har landat i Luleå. Luleå Hockeys nyförvärv ersätter Noel Gunler som har gått till Brynäs.
Chris DeSousa hade ju annars ett avtal på gång i KHL efter förra säsongen i Rögle.
– Det föll ihop – och med väldigt dålig tajming, säger han.
Och så har han varit klubblös sedan dess. Det var därför han var villig att gå ner i lön i Luleå.
– Jag älskar ju att spela hockey. Jag är här för att spela hockey och vinna matcher. Jag får tänka på min lön när jag skriver på nästa kontrakt.
Tackleberry- Antal inlägg : 61
Redbear skrev:bearjew skrev:Att till en början stava Chris namn rätt i rubriken vore ju ett trevligt välkomnande
Möjligt att andra också felstavat men han verkar själv önska stava det 'DeSousa' - vilket ju borde vara en trolig källa.
Edit: snyggt, ser att du verkar ha ändrat nu
Ska bli spännande att se vad han kan tillföra oc hur dom kommer använda han. Hörde på intervjun med Bulan inför frölundamatchen att vi får vänta nån eller några matcher på att få se han.Redbear skrev:https://www.youtube.com/watch?v=GTZ-1nilsmY&fbclid=IwAR3MWZKuY4btoUSkrYSPop14rCHxzGUSkkCja2pBiwHyaQ-Iet91rVHbl0M
Känns bra.
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
Wolfhunter skrev:Ska bli spännande att se vad han kan tillföra oc hur dom kommer använda han. Hörde på intervjun med Bulan inför frölundamatchen att vi får vänta nån eller några matcher på att få se han.Redbear skrev:https://www.youtube.com/watch?v=GTZ-1nilsmY&fbclid=IwAR3MWZKuY4btoUSkrYSPop14rCHxzGUSkkCja2pBiwHyaQ-Iet91rVHbl0M
Känns bra.
Ja, det tar sin tid med pappersarbetet. Om det nu blir spel mot HV på torsdag kanske vi får se Chris.
https://youtu.be/uuva124bfZw
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
Dustin- Antal inlägg : 7178
SpännandeMääk skrev:Debut imorgon mot Örebro. Någon som vet vilka han tränat med och var han går in.
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
kokostrollet skrev:Intressant höra Chris Abbott om Chris DeSousa:
https://youtu.be/uuva124bfZw
Ett riktigt uppköp om man jämför med Gunler, hoppas det slår väl ut.
19 mål och 17 assist på 43 matcher i Liiga är fan inte dåliga siffror.
Pajala- Antal inlägg : 18790
Chris har gjort att vi nu har fyra väl fungerande kedjor.
Senast ändrad av Puckad den mån 23 nov 2020, 13:37, ändrad totalt 1 gång
Puckad- Antal inlägg : 11373
Dilox- Antal inlägg : 742
Great goin' out there Chris!
Jonken- Antal inlägg : 7063
Jag tror när Ilomäki är tillbaka den 28 dec så kommer denna kedja med Klasen, Ilomäki och DeSousa ta ännu ett kliv och ösa in mål resten av säsongen.
Redbear, kokostrollet and Lehto like this post
Pajala- Antal inlägg : 18790
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
ski3r- Antal inlägg : 1992
Bådar gott det härNSD skrev:DeSousa blev klar för Luleå Hockey i början av november och efter att ha gjort mål för fjärde matchen i rad vill kanadensaren lyfta fram kedjekompisen Linus Klasen. Både på och utanför isen.
– Han är en bra kille och skicklig spelare. Vi hänger med varandra utanför isen nästan varje dag. Han lagar mat åt mig när jag kommer över och han gör middagar. Han börjar bli som en kock.
Lehto- Antal inlägg : 783
kokostrollet likes this post
Snälka Engman och Skuggan kör charmoffensiv deluxe och vaska i Luleälv eller vad som helst...
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Ingen aning att han var gammal AHL-fighter men nu ser jag ju att det finns mängder med klipp på tuben.
Dustin- Antal inlägg : 7178
Blinders88 skrev:Fyra matcher i rad utan poäng för DeSousa nu. Dessutom var han osynlig mot båda topplagen RBK och FHC. Dags att steppa upp igen.
Var detta samtidigt som Klasen flyttades från kedjan?
Matcherna mot RBK och FHC spelade dom tillsammans. Jag var dock lite sarkastisk angående poängskörden sånt kommer och går.bearjew skrev:Blinders88 skrev:Fyra matcher i rad utan poäng för DeSousa nu. Dessutom var han osynlig mot båda topplagen RBK och FHC. Dags att steppa upp igen.
Blinders88 skrev:Matcherna mot RBK och FHC spelade dom tillsammans. Jag var dock lite sarkastisk angående poängskörden sånt kommer och går.bearjew skrev:Blinders88 skrev:Fyra matcher i rad utan poäng för DeSousa nu. Dessutom var han osynlig mot båda topplagen RBK och FHC. Dags att steppa upp igen.
Helt klart, det kommer och går. Tycker dock det är synd att skilja på Klasen och honom då det bevisligen fanns kemi.
Nu har det gått 8 matcher. På dessa matcher har Chris ett assist i PP.Blinders88 skrev:Fyra matcher i rad utan poäng för DeSousa nu. Dessutom var han osynlig mot båda topplagen RBK och FHC. Dags att steppa upp igen.
Därmed inte sagt att han inte gjort ett OK jobb. Gillar inställningen, men begränsade verktyg.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Vexet- Antal inlägg : 459
I den linan fungerade både Chris o Linus bättre än i de konstellationer de spelat i efter det.
Puckad- Antal inlägg : 11373
Helt klart sämst av alla våra forwards.
farre- Antal inlägg : 2143
Sida 1 av 2 • 1, 2