Joel Lassinantti
Sida 10 av 11 • 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11
Sv: Joel Lassinantti
Otroligt ödmjuk i intervjun:
"Det är en ära att bara nämnas i samma mening som Myllys".
"– Jag började som utespelare, men i samma veva som Myllys slutade testade jag att stå i mål. Han är en barndomsidol för mig och egentligen den första målvakten jag fick upp ögonen för."
Han minns hur allt började i Antnäs BK:
"– Vi pendlade mellan att vara utespelare och målvakt. Ville man stå i mål fick man skriva upp sig på en lista. Till en början var den listan ganska lång, men till slut var det bara jag kvar som ville stå i mål. På den vägen är det".
Frölunda-Luleå 0-1
Det blev 38 räddningar totalt, varav några med hjälmen. Men plockhandsräddningen på Joel Lundqvists avslut i den första perioden var nog den svettigaste och kommer säkert att vevas.
"– Den bara kom i plocken. De har ju spelat så i flera år att (Ryan) Lasch passar in till Joel (Lundqvist), så som målvakt är man med på det. Jag tycker jag ligger bra i position. Idag var det en sådan match där jag hade marginalerna på min sida", säger Joel Lassinantti som så klart även sparade pucken från den historiska eftermiddagen.
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Puckad likes this post
Jonken- Antal inlägg : 7057
Jonken skrev:GRYM prestation av 'Lassi'. Bara att lyfta på hatten -och gratulera Luleå Hockeys genomtiderna bästa målvakt.
På att hålla nollan. Ingen målvakt kommer någonsin vara bättre i Luleå Hockey än Jarmo Myllys.
CKa- Antal inlägg : 1359
Så här har Joels 36 nollor slutat:
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) January 6, 2022
1-0 : 7st
2-0 : 5st
3-0 : 14st
4-0 : 6st
5-0 : 0st
6-0 : 1st
7-0 : 1st
8-0 : 2st pic.twitter.com/ZdLU9kXems
Vila lag han har nollat.
— TråkHockey.. (@TrakHockey) January 6, 2022
Leksand: 5st
Rögle: 4st
Färjestad: 3st
Karlskrona: 3st
Linköping: 3st
Malmö: 3st
Skellefteå: 3st
Djurgården: 2st
Frölunda: 2st
Växjö: 2st
Örebro: 2st
Brynäs: 1st
HV71: 1st
MoDo: 1st
Mora: 1st https://t.co/eCUpjykTzi
Joel Lassinantti nådde ytterligare en milstolpe idag
— Marcus Mattsson (@mattssomarcus) January 6, 2022
I och med hans 38 räddningar i dagens match så passerar han 6000 räddningar i Luleåtröjan.
6036 räddningar totalt.
Pajala- Antal inlägg : 18747
"Är känslan.." Från 95/96 så spelade man 50 matcher. Från 05/06 så blev det 56 matcher som nu är 52 matcher. Det är inte "Orimligt många fler" som Leifby försöker påstå. Sedan kan man även hänvisa till att Lassi varvat på positionen med andra målvakter under stora delar av sin Luleåkarriär medan Myllys stod 90% av alla matcher under sin tid i Luleå.. så i slutändan kan det vara så att Myllys stod fler matcher än Lassi gjorde. Oberoende är det två målvaktslegendarer. Resten av artikeln är bara en massa flum som är irrelevant till diskussionen.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Pajala skrev:Lassi är Luleås viktigaste spelare.
Skulle säga att målvakter är lags viktigaste position oberoende vilket lag det handlar om. Ett lag kan vara hur bra som helst men läcker deras målvakter som såll så gör det ingen skillnad. Exempel är ju t.ex. FBK och Oskarshamn. Två målfarliga lag men släpper in enorma mängder mål.
Enda skillnaden jag kan tänka mig mellan 10-talet och 90-talet är att det gjordes fler mål på 90-talet, vilket gör Myllys prestation häftigare.Hankburger skrev:
"Är känslan.." Från 95/96 så spelade man 50 matcher. Från 05/06 så blev det 56 matcher som nu är 52 matcher. Det är inte "Orimligt många fler" som Leifby försöker påstå. Sedan kan man även hänvisa till att Lassi varvat på positionen med andra målvakter under stora delar av sin Luleåkarriär medan Myllys stod 90% av alla matcher under sin tid i Luleå.. så i slutändan kan det vara så att Myllys stod fler matcher än Lassi gjorde. Oberoende är det två målvaktslegendarer. Resten av artikeln är bara en massa flum som är irrelevant till diskussionen.
Blinders- Antal inlägg : 5245
Myllys var ju mer rockstjärna vilket gör hans legendar-status lite annorlunda. Kanske den största profilen vi någonsin kommer ha i föreningen.
Dustin- Antal inlägg : 7168
Dustin skrev:Vinner Lassi ett SM-guld kommer han bli större än Myllys. Det är sjukt att han är 28 år gammal och redan har så där tunga SHL-meriter. Kan säkert spela 10 år till på SHL-nivå.
Myllys var ju mer rockstjärna vilket gör hans legendar-status lite annorlunda. Kanske den största profilen vi någonsin kommer ha i föreningen.
Fun fact. Lassi är lika gammal idag som Myllys var när han först skrev på för Luleå.
Känner ju själv en större trygghet med Lassi kontra Walle, hoppas verkligen det inte hattas runt i ett slutspel
Jojjan- Antal inlägg : 404
Många matcher nu på slutet, ska Lassi stå alla så finns det stor risk att han också blir skadad och helt plötsligt står vi med noll målvakter till slutspelet. Så bara hoppas Wallstedt kommer tillbaka snabbt.Jojjan skrev:Detta kmr ju kanske låta lite hemskt, men iom Walles skada blir ju Lassi uttalad förstemålvakt.
Känner ju själv en större trygghet med Lassi kontra Walle, hoppas verkligen det inte hattas runt i ett slutspel
Wolfhunter and Hankburger like this post
Urken likes this post
Joel Lassinantti räddar med klubban. #SHL #slutspel #LHF
— SwehockeyGIFs (@swehockeygifs) May 7, 2022
C More pic.twitter.com/vsdJLe98ne
Vilket rån!!!
FORZA LASSINANTTI!!!!
-Mer än värd nollan han körde idag.
Jonken- Antal inlägg : 7057
ski3r- Antal inlägg : 1992
Wolfhunter likes this post
Om det blir Lassi eller Marcus Högberg som får vakta målet i avslutningsmatchen mot finnarna är ännu inte klart.
Något som står fullständigt klart redan nu är att Sam Hallam som ny landslagscoach var ett klockrent val.
PM, Lehto and Blitzwagen like this post
SHL:s Julkalender lucka 11
— SHL.se (@SHLse) December 11, 2022
I lucka 11 delar Luleås målvakt Joel Lassinantti med sig av hur han känner när han åker in genom björngapet och får spela inför hemmapubliken#SHL #twittpuck #ishockey pic.twitter.com/6dNnkt22kf
Bamsefar, Pajala and Bros! like this post
Ny nolla av Lassinantti – som tangerade Stefan Livs rekord
— SHL.se (@SHLse) December 17, 2022
För andra matchen den här säsongen nollade @LuleaHockey @farjestad_bk.https://t.co/hXNjKDYRAM#FBKLHF #SHL #twittpuck #ishockey #svsshl
Fredrik Karlsson @bildbyran pic.twitter.com/68TOBYStma
Joel Lassinantti nollade Färjestad ikväll och är nu ikapp både Stefan Liv och Fredrik Norrena i antal nollor.https://t.co/7rxamQr8sb pic.twitter.com/KAkgiszTMg
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) December 17, 2022
Ännu större är ju att det även är tangerat klubbrekord i nollor under en säsong för Lassi. Nästa nolla förpassar klubblegendaren Jarmo Myllys till historien gällande just det rekordet. pic.twitter.com/cmj76rqdV4
— Anders Rydehäll (@ARydehall) December 17, 2022
45 nollor 🤩 Joel Lassinantti tangerar Stefan Livs rekord i antalet hållna nollor pic.twitter.com/c23UAtixFz
— C More Hockey (@cmorehockey) December 17, 2022
Flest hållna nollor på en säsong
Rank Spelare Säsong Lag Antal
1 Oscar Alsenfelt 2016/2017 MIF 9
2 Frederik Andersen 2011/2012 FHC 8
2 Bernhard Starkbaum 2012/2013 MODO 8
4 Karol Krizan 2007/2008 MODO 7
4 Alexander Salak 2010/2011 FBK 7
4 Fredrik Norrena 2010/2011 LHC 7
4 Viktor Fasth 2011/2012 AIK 7
4 Alexander Salak 2012/2013 FBK 7
4 Gustaf Wesslau 2012/2013 HV71 7
4 David Rautio 2014/2015 LHC 7
4 Markus Svensson 2015/2016 SKE 7
4 Lars Johansson 2015/2016 FHC 7
https://www.shl.se/artikel/5og1akhn2-403dd/shl-rekordet-minnesvarda-malvaktsinsatser
MickkeJ- Antal inlägg : 2824
Puckad likes this post
Har "Bara" 91,58%
ski3r- Antal inlägg : 1992
Kneten and Lehto like this post
Hedanders- Antal inlägg : 2092
Monco likes this post
Lugn och trygg och ödmjuk i alla intervjuer. Varit klubben trogen i stort sett hela sin karriär, och aldrig något snack om någon annan klubb när han skulle hem från Ryssland, aldrig omgiven av något buzz över huvud taget.
Underbart att han hittat tillbaka till sin höga nivå. När han är i zonen uppträder laget på ett helt annat sätt. Det känns som att han har ett psyke av stål. Svackor kan alla hamna i.
Lassi är näst efter Linus Omark den spelaren som betyder mest nästa säsong, och båda är 100 procent Luleåhjärta.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Urken, Bamsefar, Redbear, Mr Bister, kokostrollet, LulefanGBG, Hedanders and like this post
Låt oss hoppas att Kempe har 100% Luleåknä nästa säsong så kan det bli nåtSportchefen #2 skrev:Inget ont om Olles Luleåhjärta, men pratar man klubbikoner kan jag känna att Lassi får för lite cred rent generellt.
Lugn och trygg och ödmjuk i alla intervjuer. Varit klubben trogen i stort sett hela sin karriär, och aldrig något snack om någon annan klubb när han skulle hem från Ryssland, aldrig omgiven av något buzz över huvud taget.
Underbart att han hittat tillbaka till sin höga nivå. När han är i zonen uppträder laget på ett helt annat sätt. Det känns som att han har ett psyke av stål. Svackor kan alla hamna i.
Lassi är näst efter Linus Omark den spelaren som betyder mest nästa säsong, och båda är 100 procent Luleåhjärta.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Tony Moore likes this post
Sportchefen #2 skrev:Inget ont om Olles Luleåhjärta, men pratar man klubbikoner kan jag känna att Lassi får för lite cred rent generellt.
Håller med om Lassi. Hans tröja ska ju upp i taket en vacker dag.
ezz, Hankburger and Serkan122 like this post
Urken, Hankburger and Kanellängd like this post
kokostrollet likes this post
Tröja i taket är egentligen inte nog när han väl väljer att lägga handskarna på hyllan. En takmålning vore mer värdigt.Hedanders skrev:Grattis, Lassi! Du är fan bäst!
Kanellängd- Antal inlägg : 871
Lars158, Hedanders and Burskydd like this post
Forza Joel, Forza Luleå.
Norlin- Antal inlägg : 4515
DaVoc- Antal inlägg : 262
Urken likes this post
DaVoc skrev:Vilken hjälte! Har minst 6 år kvar av karriären om han får vara hel. Många fler "nollor" kommer komma in på kontot.
Lassi kommer sätta ett oslagbart rekord. Man kan säga mycket om hans säsong men hans tre senaste fighter visar vilken vinnare han är. Kung.
46 nollor Joel Lassinantti slår Stefan Livs rekord i antalet hållna nollor SHL-historien pic.twitter.com/X5r4tRBPpm
— C More Hockey (@cmorehockey) March 18, 2023
I samband med lördagens slutspelsmatch mellan Luleå och Växjö, noterades Joel Lassinantti för sin 46:e nolla i grundserie och slutspel. Med det blev han ensam innehavare av rekordet för antalet nollor i Sveriges högsta serie.
— Swehockey (@swehockeyse) March 20, 2023
️ Läs mer om rekordet på https://t.co/HGsP84Kf9R pic.twitter.com/3EgQAfK93Q
Urken likes this post
Sporten träffar en svettig Joel Lassinantti precis efter Luleå Hockeys ispass på onsdagsförmiddagen.
Hur går det, börjar man komma in i träningen?
– Det är exakt som det brukar vara. Det är mycket som återstår innan det är toppform, men det tar sig. Efter vår kick-off ute till fjälls känns det som att alla nya kommit in i gruppen väldigt bra, så när vi väl började på is känns det som att vi varit med varandra i längre perioder än vad vi egentligen varit, säger målvakten.
Lassinantti kommer från en svajig säsong, fylld av både toppar och dalar. Sett till statistiken under grundserien var detta hans sämsta SHL-säsong någonsin gällande både räddningsprocent (89,6) och resultatrad (16 vinster, 23 förluster), samt den näst sämsta när det kom till insläppta mål per match (2,19). Något som resulterade i att han mitt under säsongen tappade platsen mellan stolparna till Matteus Ward.
Hur skulle du summera din förra säsong?
– På det stora hela var det en säsong med två ansikten. Fram till jul tycker jag att jag kunde hålla en jämn och hög nivå, men sen kring januari fick jag en rejäl dipp som även fortsatte under februari. Det var mycket frågetecken och frustration kring det, men efter säsongen fick jag en bra förklaring kring vad det berodde på.
För det visade sig finnas en rimlig anledning till att den 30-årige målvakten föll i en svacka.
– Det visade sig att jag hade körtelfeber. Jag insjuknade ganska rejält efter säsongen och var sängliggandes några dagar. Då tog jag prover som visade att jag hade körtelfeber som de kunde spåra ända bak till januari. Då var det som att polletten trillade ner och jag insåg att jag inte riktigt hade varit mig själv. Jag var tom på energi och tom på kraft, vilket gjorde att jag inte kunde spela på topp.
Men den som såg Lassinantti spela under slutspelet, kunde knappast ana att han led av något så allvarligt som körtelfeber. När det gällde som mest, hittade den rutinerade målvakten tillbaka till storformen och var en stor anledning till att hoppet levde så länge för Luleå i kvartsfinalserien mot Växjö.
– Trots att sjukdomen låg kvar kunde jag faktiskt spela ganska bra under slutspelet. Jag frågade läkarna om just det, och de sa att det är möjligt för adrenalinet att trycka bort symptomen litegrann. Det kan dock ha bidragit till att jag blev så sjuk efteråt, och även under slutspelet hade jag svårt att orka med livet mellan matcherna. När adrenalinet väl lagt sig kände man sig helt orkeslös.
Körtelfeber är en ganska allvarlig sjukdom, som man absolut inte ska spela elithockey med. Anledningen till att det inte upptäcktes tidigare var att symptomen inte var tillräckligt allvarliga.
– Jag försökte hitta orsaker hela tiden till varför det gick så dåligt, men att man ska gå så långt som att ta blodprover på sig själv under säsongen, är lite som det sista alternativet. Eftersom jag varken hade ont i halsen eller någon riktig feber kändes det inte nödvändigt, men nu i efterhand skulle man ju såklart gjort det där och då för att få ett besked.
Vad skulle beskedet då kunnat vara?
– Det vette tusan, men ifall man har körtelfeber så ska man ju absolut inte anstränga sig mer än nödvändigt.
Kan det få några långsiktiga konsekvenser?
– Det kan ju sitta kvar i kroppen ett tag, och jag kände av det en del när vi drog igång med sommarträningen. Men jag har ändå kunnat träna på under sommaren, och nu när vi kör känns det väldigt bra.
Så du tror inte att sjukdomen kommer påverka kommande säsong?
– Nej det tror jag inte.”
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/avslojar-orsaken-bakom-lassinanttis-svacka-led-av-sjukdom/jvqmvvor
Serkan122- Antal inlägg : 3208
Serkan122 likes this post
Sida 10 av 11 • 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11