Joel Lassinantti
+95
Loop
Stålis16
Serkan122
DaVoc
Kanellängd
Sportchefen #2
skuggansfru
Jokerman ll
Lajon
NeedforX
Björnpappa
Vexet
Jojjan
tibet
GrodanBoll
Tackleberry
Norrlandstoken
RSD555
Pontaking
kamelbullen
LHF96
Dilox
Lehto
farre
Jonken
Wolfhunter
Blinders
Hankburger
rasbiologen
wilmus2007
MickkeJ
Myrman
ski3r
amarule
Davidoff
FrankieLampard
Dustin
Pingis 11
Patrik82
Monco
Jokerman
Frökenbling74
Nr10
CKa
Qirren
nummer 17
Old Brooklyn
johan74
Kapten Haddock
Scouten
Rikky
Diktatorn
Puckad
kralle
ezz
GustenA
Bamsefar
Jaguaren
Ulfstrk
LuleåWinston
Lulefan
Kagen
NallePhu
JuniorX
FruktHamster
Pajala
Dentos
Slapshot
icemask
KaptenBlodskelett
Hedanders
Rönken
stormvägen
Ivanhoe
Micke80
Swhy
makkanmakkan
pingu
Donowitz
LulefanGBG
Norlin
kokostrollet
Redbear
Johan__
hokkzorz
Mange
Dalle
Urken
Lars158
Beast.
Tony Moore
Snikne Ville
Tigerman
Salle
99 posters
Sida 3 av 11
Sida 3 av 11 • 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11
Sv: Joel Lassinantti
Inte ett inlägg på en månad trots att Lassinantti dominerar i mål och eventuellt är hela SHL:s bästa målvakt, och har räddat oss fler gånger än jag kan minnas. Börjar vi ta honom för givet?
Hur ser det ut med kontraktsförlängningen? Vet att det ryktades om det, men hittar inget officiellt?
Måste vara kvar nästa år! Men lär knappast vara dåligt intresse för honom nästa säsong, och hans marknadsvärde lär ju stiga för varje match han spelar. Vet att Osten sa att han skulle vänta med förlängning tills han spelade sämre så han blev billigare, men det har ju aldrig hänt
Hur ser det ut med kontraktsförlängningen? Vet att det ryktades om det, men hittar inget officiellt?
Måste vara kvar nästa år! Men lär knappast vara dåligt intresse för honom nästa säsong, och hans marknadsvärde lär ju stiga för varje match han spelar. Vet att Osten sa att han skulle vänta med förlängning tills han spelade sämre så han blev billigare, men det har ju aldrig hänt
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
Var väl en artikel för någon månad sedan som påstod att man skrivit på förlängning med Lassi. Verkar vara en ny strategi att hålla tyst om kontraktsförlängningar denna säsongen? Även Sandström ska väl vara klar.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Rönken skrev:Var väl en artikel för någon månad sedan som påstod att man skrivit på förlängning med Lassi. Verkar vara en ny strategi att hålla tyst om kontraktsförlängningar denna säsongen? Även Sandström ska väl vara klar.
Okej, hoppas verkligen det. Lassi känns som den absolut viktigaste förlängningen av alla.
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
Så sjukt imponerande att han bara har släppt ett fåtal över axlarna, trots att han är vad man kallar "liten". Måste vara så sjukt stark i bål som orkar hålla upp överkroppen där lite tyngre målvakter ofta sjunker ihop. Att han är liten gynnar väl även explosiviteten, sidledsförflyttningar osv. Galet imponerad!
Ulfstrk- Antal inlägg : 91
Ett fåtal, sa inte Unger att han släppt en (!) puck över axlarna under säsongen? Är galet bra, speciellt när många tänker sig att kort målvakt ska läcka över axlarna.
Lulefan skrev:Det har testats "vetenskapligt" https://www.youtube.com/watch?v=sP8ZVWiZUMA
Fantastiskt! Lassinattis karriär är inte i fara.
Ny stark match av honom igår, glad blir man när man blir glad.
Kagen- Antal inlägg : 1776
Rönken skrev:Ett fåtal, sa inte Unger att han släppt en (!) puck över axlarna under säsongen? Är galet bra, speciellt när många tänker sig att kort målvakt ska läcka över axlarna.
Jämför man med Rautio så är han galet bra runt axlarna. Rautio å andra sidan var ju extremt statisk och dålig på höga puckar.
Jaguaren- Antal inlägg : 39
Vilket lugn han visar upp, första slutspelet och kliver in så här bra. Hoppas att han orkar en lång och tät serie nu också utan dippar. Den lilla tsaren i det närmaste
Lassi vinner Honken Trophy, välförtjänt
http://www.luleahockey.se/artikel/65472/
Redbear- Antal inlägg : 6780
Det är bara att gratulera! Oerhört välförtjänt!Redbear skrev:Lassi vinner Honken Trophy, välförtjänt
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Redbear skrev:Lassi vinner Honken Trophy, välförtjänt
Självklart, vem skulle annars få det. Välförtjänt.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
En fantastisk säsong av en fantastiskt ödmjuk kille.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Grattis Joel!
Har på kort tid blivit en favoritspelare i Luleå för mig. Tycker hans vinnarpsyke påminner om en viss finsk målis som stod i Luleå en gång i tiden..
Hoppas vi får se dig i Luleå-tröja många år framöver!
Har på kort tid blivit en favoritspelare i Luleå för mig. Tycker hans vinnarpsyke påminner om en viss finsk målis som stod i Luleå en gång i tiden..
Hoppas vi får se dig i Luleå-tröja många år framöver!
Ivanhoe- Antal inlägg : 518
Grattis! Tycker han var helt fantastisk igår. Speciellt stöten på halvfriläget och sedan slagskottet 1 sekund efter. Det var fint att se.
GustenA- Antal inlägg : 3114
Bara inte det här påverkar Lassi mentalt nu och att han börjar "fuska" i en del av arbetet han gör. Jag tror det är högst osannolikt, men definitivt något som inte är omöjligt att det händer en vanlig målvakt. Nu är inte Lassi en vanlig målvakt, utan något över allt jag nånsin sett inom SHL. Lassi kommer bli stor. Riktigt stor!
Dentos- Antal inlägg : 894
Även om det är gamla meriter men nu har vi 2st Honken Trophy vinnare i laguppställningen.
makkanmakkan- Antal inlägg : 746
Lassi blir nog inte större än 175 cmDentos skrev:Bara inte det här påverkar Lassi mentalt nu och att han börjar "fuska" i en del av arbetet han gör. Jag tror det är högst osannolikt, men definitivt något som inte är omöjligt att det händer en vanlig målvakt. Nu är inte Lassi en vanlig målvakt, utan något över allt jag nånsin sett inom SHL. Lassi kommer bli stor. Riktigt stor!
Skämt åsido, han har en helt fantastisk teknik parat med en atletism av sällan skådat slag. Dessutom ett enormt fokus genom hela matcherna. Så gott som aldrig några dåliga returer, alltid beredd på nästa skott. Ska man göra mål på honom är det i princip bara styrningar som gäller, allt annat är att betrakta som rena turen.
Om han hade haft samma egenskaper men varit 10-15 cm längre så hade han kunnat sluta som en av världens bästa målisar genom tiderna, så pass bra är han.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Man får tacka Pelle mårts för hans kloka tänk.
När rautio kom upp och gjorde 15 matcher som var bra så började drevet över att han skulle in i tre kronor.
Den gode mårts har lärt sig läxan, låt unga målvakter vara unga och utvecklas i lagom takt.
Hade lassi spelat någon skit turnering så är risken att vi inte haft 3-1 i matcher.
När rautio kom upp och gjorde 15 matcher som var bra så började drevet över att han skulle in i tre kronor.
Den gode mårts har lärt sig läxan, låt unga målvakter vara unga och utvecklas i lagom takt.
Hade lassi spelat någon skit turnering så är risken att vi inte haft 3-1 i matcher.
Jaguaren- Antal inlägg : 39
Stort gratti till Lassi. Precis som alla andra sagt så är det oethört välförtjänt.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Härligt, trodde nästan att "Huda" skulle knipa men kul att Lassi får priset
Fantastiskt kul och välförtjänt! Grattis Lassi!!
ezz- Antal inlägg : 366
Grattis Joel! Välförtjänt.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Inget och ingen rubbar Det Lilla Berget.
Roligt! Och grattis!!
Roligt! Och grattis!!
JuniorX- Antal inlägg : 4185
Ja det är bara ta och gratulera. Trots att Hudacek hade bättre SVS över säsongen så är väl Joel säsongens målvakt utan tvekan.
Forza!
Forza!
Norlin- Antal inlägg : 4515
http://blogg.gp.se/rylanderjohan/2015/03/24/en-vacker-broderskarlek/
Lassi, Wallmark och Zaar uttagna till landslagsmatcher. Kul
Ser talangen i det hela och börjar tycka jag är mkt mkt gammal..
Lassi ok.,.Men dom övriga?
Lassi ok.,.Men dom övriga?
kralle- Antal inlägg : 164
Lassi står idag mot Slovakien, kul!
edit
TV10, 16.30
edit
TV10, 16.30
http://www.nsd.se/sport/luleas-succspelare-kan-bli-arets-rookie-9212564.aspx - chans att bli årets nykomling i C Mores gala. Får se om Petter Rönnquist har något att säga till om
Kul att se att Lassi inte tillhör de som fick respass idag inför VM.
Kämpa!!
Kämpa!!
Puckad- Antal inlägg : 11372
Någon som sett honom med Tre Kronor? Bör väl ha en rätt bra chans att bli tredjemålvakt.
http://www.hockeysfuture.com/articles/122959/the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet
Rolig läsning!
Rolig läsning!
Diktatorn- Antal inlägg : 717
Mycket rolig - och mycket välförtjänt hyllning.Diktatorn skrev:http://www.hockeysfuture.com/articles/122959/the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet
Rolig läsning!
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Old Brooklyn skrev:Mycket rolig - och mycket välförtjänt hyllning.Diktatorn skrev:http://www.hockeysfuture.com/articles/122959/the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet
Rolig läsning!
Verkligen. Det Lilla Berget håller på att bli stort ute i världen. Kul!
JuniorX- Antal inlägg : 4185
Jag kan inte annat än hålla med.JuniorX skrev:Old Brooklyn skrev:Mycket rolig - och mycket välförtjänt hyllning.Diktatorn skrev:http://www.hockeysfuture.com/articles/122959/the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet
Rolig läsning!
Och som jag nämnde i en annan tråd, nu när man fått se Lassi hela säsongen och sedan kunde jämföra med Anders Nilsson och även Jhonas Enroth i VM, så inser man tydligt hans exceptionella placeringsförmåga. Nilsson, som ändå är väldigt rörlig för sin storlek, rör sig lika smidigt som en flodhäst i jämförelse. Analysen i artikeln är klockren.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Riktigt kul läsning!
LulefanGBG- Antal inlägg : 12313
Helt rätt. Jag hade en förhoppning om att Nilsson skulle spela i Luleå men inser att lassi är lika bra om inte bättre. Dock lär han ju inte stanna i Luleå för evigt, försvinner efter nästa är väl troligt tyvärr.Tigerman skrev:Jag kan inte annat än hålla med.JuniorX skrev:Old Brooklyn skrev:Mycket rolig - och mycket välförtjänt hyllning.Diktatorn skrev:http://www.hockeysfuture.com/articles/122959/the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-top-five-goalies-not-affiliated-with-nhl-teams-yet
Rolig läsning!
Och som jag nämnde i en annan tråd, nu när man fått se Lassi hela säsongen och sedan kunde jämföra med Anders Nilsson och även Jhonas Enroth i VM, så inser man tydligt hans exceptionella placeringsförmåga. Nilsson, som ändå är väldigt rörlig för sin storlek, rör sig lika smidigt som en flodhäst i jämförelse. Analysen i artikeln är klockren.
Rikky- Antal inlägg : 1944
Enligt Mrmadhawks ***anNHLintressetråd från VM var/är Salavat sugna på Lassi.
Scouten- Antal inlägg : 176
Scouten skrev:Enligt Mrmadhawks ***anNHLintressetråd från VM var/är Salavat sugna på Lassi.
Får väl tro och hoppas att Lassi vill stanna hela kontraktet ut hemma, för att utvecklas än mer innan han bränner iväg och känar storkovan!
Han är ju ung och kommer ju få chansen fram över. Var så säker!
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Det är lungt de har värvat svedberg!!!
johan74- Antal inlägg : 367
Japp, och de har därmed tre målvakter på kontrakt över nästa säsong. Bör vara helt lugnt.johan74 skrev:Det är lungt de har värvat svedberg!!!
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Säsongens mask.
https://instagram.com/p/5MZjjOLWUR/
https://instagram.com/p/5MZjjOLWUR/
En del träning, och en del Gusten. Hur mycket av ett finger har han haft med i Lassis utveckling?
- Spoiler:
- Så ska succémålvakten ta nästa steg
08:00 | 15-09-15 Kommentera Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
LULEÅ/ISHOCKEY Förra säsongen slog Joel Lassinantti igenom på allvar. Nu vill den landslagsmeriterade målvakten fortsätta imponera. Bland annat genom gymnastikträning – och övningar som ska hålla honom hel.
Efter den förra succésäsongen fick Joel Lassinantti debutera i landslaget. Även den här säsongen är han en av Luleå Hockeys nyckelspelare.
I sommar har han därför lagt in en speciell övning i gymmet. En övning som ska göra att han kommer tåla en hög belastning den kommande säsongen.
– Han hade lite problem med ljumskarna ibland ifjol. Nu har han återkommande gjort en övning som Lasse (Lundgren, sjukgymnast) lagt in. Han står och jobbar i en cabel. Höfterna blir väldigt belastade på målvakter i dag, det är svårt att komma ifrån. Men hittills har det funkat jättebra, säger fystränaren Petter Pettersson.
Joel Lassinantti själv:
– Det finns några stycken övningar som jag kör, det är mer för att stärka höftböjare och ljumskar och hålla de fräscha. Jag skulle inte säga att jag hade ljumskproblem förra säsongen, men efter jul fick jag spela ganska mycket. Då hinner kroppen inte återhämta sig som den behöver. Det blev lite småslitage, men det påverkade inte spelet.
Men det här gör att du ska orka en hög belastning?
– Exakt. Det är förebyggande, prehab istället för rehab.
Hur har din försäsong varit annars?
– Den har varit väldigt bra. I sommar har vi kört gymnastikträning varje måndag. Då har alla målvakter i föreningen varit med, från oss i A-laget ner till 11-12-åringar. Det har varit kul, jag tror också att det är kul för dem att vara med och se att vi kör samma träning. Det tycker jag har varit väldigt bra. Man får smidighet, man får kroppskontroll, man blir stark i ytterläge och det tror jag är bra för hockeyspelare, inte bara målvakter.
Enligt målvaktstränaren Gusten Törnqvist har Lassinantti lagt stort fokus på att "få igång fötterna och att vara i bra position".
– Att få igång fötterna, vara i rätt position och hitta rätt djupledsspel har varit lite av en nyckel i hans fall. Det har vi jobbat mer på. Och de tekniska bitarna med. Han är bra tekniskt, men det gäller att hålla igång den biten med, säger Gusten Törnqvist och fortsätter:
– Han har sett jättebra ut på försäsongen, tycker jag. Han är längre fram nu än vid samma tidpunkt förra året, men då var han ju ny på den här nivån. Men det har sett jättebra ut. Jag tycker att han börjat på samma sätt om han avslutade förra säsongen.
Lassinantti igen:
– När utespelarna kört innebandy så har vi fått bättre träning genom att köra mer specifikt för målvakter. Målvaktsträning handlar mycket om att ha snabba fötter, komma upp på fötter från knästående. Sen har jag fått ta in lite bollar i det med för att få öga-hand-koordination.
Hur kan snabbhetsträningen se ut mer specifikt?
– Det kan vara stegar, eller att man ställer ut koner några meter ifrån varandra och så säger någon vilken kon jag ska springa till och toucha den. Då använder man både hjärnan och fötterna.
Om vi pratar hockey också; hur ser du på den kommande SHL-säsongen?
– Det ska bli väldigt, väldigt spännande. Jag ser fram emot det. Vi har en bra grupp, en bra mix av tyngd och spets. Det ska bli riktigt roligt nu när det drar igång.
På tal om spets, känner du som målvakt av på träningarna att det är mer spets nu?
– Det kan jag absolut känna. Det finns många med väldigt bra skott som kommit in. Men allmänt hade vi både i fjol och i år en bra killerinstinkt på träningarna och vi har tävlat mycket.
Henrik Danielsson
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Känner mig hur lugn och säker som helst inför denna säsongen med Lassi i målet. Svåra andraåret och allt det där kan ta sig i häcken!
LET'S GO LASSI!
LET'S GO LASSI!
LulefanGBG- Antal inlägg : 12313
Hörde att Lassi siktar på spel denna vecka antingen torsdag eller lördag.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
Sida 3 av 11 • 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11
Sida 3 av 11
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet