2019-04-15, SM-semifinal 5, Luleå - Frölunda
+38
farre
makkanmakkan
Qirren
Mr Bister
Popup
BodenSwe
Sportchefen #2
Jonken
kokostrollet
Högljudd
Mange
Hedanders
Donten_
Donowitz
PM
Sir Prozac
rasbiologen
Kagen
Pajala
Puckad
LubosC
Vexet
Rikky
Thomzja
Lehto
ski3r
NallePhu
Lasse Proppmätt
Lajon
Dilox
Tigerman
Norrlandstoken
Dustin
Bamsefar
GustenA
Urken
Redbear
Admin
42 posters
Sida 5 av 5
Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: 2019-04-15, SM-semifinal 5, Luleå - Frölunda
Det här känns precis som en film av Roy Andersson känns.
Samma vemod och ångestdrypande tomhet.
Kan inte sluta titta dock
Samma vemod och ångestdrypande tomhet.
Kan inte sluta titta dock
Popup- Antal inlägg : 49
Idiotbeslut av Bulan att ta ut målisen. Kastade bort den lilla chans vi hade att komma tillbaka.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Ha ett bra sommarlov
Pajala- Antal inlägg : 18788
Jo, det var ju där vi förlorade matchen...Tigerman skrev:Idiotbeslut av Bulan att ta ut målisen. Kastade bort den lilla chans vi hade att komma tillbaka.
ski3r- Antal inlägg : 1992
Precis. Varför göra mål överhuvudtaget. Det blir ju mer spännande för åskådarna när man rycker målvakten på slutet istället.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Tack för den här säsongen. Tack alla med-forumiter. Tack Luleå hockey och naturligtvis tack till damlaget som återigen visat vägen.
Kagen- Antal inlägg : 1776
Lassi såg oväntat ledsen ut. Vet att han ska vidare månne?
Dilox- Antal inlägg : 742
Må bästa lag vinna LeMat, själv skiter jag i vilket då säsongen är slut.
Luleå Hockey har tagit ett stort steg framåt och har en gediget fundament att bygga vidare på , det är det man får ta med sig samt att Luleå har tagit en av de tre titlar som representationslagen tävlar om varje säsong.
FORZA
HUGG O SLÅ, LULEÅ
Luleå Hockey har tagit ett stort steg framåt och har en gediget fundament att bygga vidare på , det är det man får ta med sig samt att Luleå har tagit en av de tre titlar som representationslagen tävlar om varje säsong.
FORZA
HUGG O SLÅ, LULEÅ
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Bra jobbat denna säsong, ni har varit grymma hela säsongen, synd bara att dom egentliga finallagen möttes redan i semi
Tack Luleå hockey, vi tar dom nästa säsong.
Tack Luleå hockey, vi tar dom nästa säsong.
Lajon- Antal inlägg : 4397
Plus
2:a i serien
Semifinal
Ola
Lassi
Minus
Marginalerna:
Målskillnad från serieseger
HV förlust mot FBK( DIF hade vi mosat i en semi)
Puckjävel ville inte in i semin
Jinxen, varenda expertjävel sa att vi skulle ta guld, droppen var när tom Håkan Södergren säger det utan att skämmas!
2:a i serien
Semifinal
Ola
Lassi
Minus
Marginalerna:
Målskillnad från serieseger
HV förlust mot FBK( DIF hade vi mosat i en semi)
Puckjävel ville inte in i semin
Jinxen, varenda expertjävel sa att vi skulle ta guld, droppen var när tom Håkan Södergren säger det utan att skämmas!
Senast ändrad av Lajon den mån 15 apr 2019, 22:09, ändrad totalt 1 gång
Ha en bra sommar, nu är det Giffarna som gäller för min del till höstlöven börja falla igen.
Tack för iår!
farre- Antal inlägg : 2143
Lajon skrev:
Wennerholm. Där var det ju helt kört. Hade jag spelat hade jag belånat huset, sålt bilen, hyrt ut frugan, tryckt in all deg och sen tävlat med Fruktis om vem som kan bygga störst pyramid i Ankeborg.
Kagen- Antal inlägg : 1776
Inte så jäkla förvånad det vart toksoppa torsk samt mentalt då man INTE fick utdelning på Frölunda målvakten i den utsträckning man borde haft, Sett till säsongen så har vi gjort den mer än MVG sett till matcherna!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Nåja. Man får väl helt enkelt bara ta och bryta ihop. Adios.
Trocadero- Antal inlägg : 426
Det är så här det ser ut när det tar slut.
Det är inte vackert, men det är inget nytt.
Sällan har det känts mer rätt att hylla dem i en jävlig stund. Det här laget har nästan gjort en bragd i år och det har varit den säsongen när jag kände att hockey är kul att titta på igen.
Dessutom är det ett plus-resultat ekonomiskt på gång. Nej, jag ska somna med ett leende på läpparna.
Sällan har det känts mer rätt att hylla dem i en jävlig stund. Det här laget har nästan gjort en bragd i år och det har varit den säsongen när jag kände att hockey är kul att titta på igen.
Dessutom är det ett plus-resultat ekonomiskt på gång. Nej, jag ska somna med ett leende på läpparna.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Sluta nu svamla hur än man vrider och vänder så VAR Frölunda bättre över 5 matcher då ska man bara gå vidare, Luleå hamnade i en from av mental härdsmälta där man kände sig nöjda över man slagit ut Växjö och när målsättningen var säkrad föll man tebax och inte kunde ladda om och fokusera på nästa uppgift!Kagen skrev:Lajon skrev:
Wennerholm. Där var det ju helt kört. Hade jag spelat hade jag belånat huset, sålt bilen, hyrt ut frugan, tryckt in all deg och sen tävlat med Fruktis om vem som kan bygga störst pyramid i Ankeborg.
Vad experter och annat gissar brukar aldrig stämma och att det ska bero på en enskild skribent att inte Luleå gick vidare ja ni hör hur löjligt det låter, klarar man inte erkänna att Frölunda var det bättre laget utan ska leta att det var en jinx och annat för skylla en förlust på kom igen nu!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Tack för den här säsongen. Lite deppigt nu, men vi biter ihop och kommer igen.
Redbear- Antal inlägg : 6780
Sportchefen #2 skrev:Det är så här det ser ut när det tar slut.
Helt rätt. Det har varit en bra säsong även med detta bittra slut. Och jag älskar det här i laget, - i med och motgång
amarule- Antal inlägg : 1184
Lassi kommer mest troligen att lämna, ja. Och klart man är ledsen när man gjort en så bra säsong och blir helt utlämnad av övriga spelare i laget. Ruskigt dålig stil.Dilox skrev:Lassi såg oväntat ledsen ut. Vet att han ska vidare månne?
Nej, det var det naturligtvis inte. Men det dök upp ett litet halmstrå. Och i det läget med nästan 4 minuter kvar att spela hade man gott kunnat ge PP't en halvminut i 5 mot 4 innan man börjar tokchansa. Eller åtminstone, se till att först vinna teken och etablera spel i anfallszon så man har kontroll på pucken innan man drar Lassi. Annars är risken överhängande att man åker på 6-2 tidigt i PP:t och då är halmstrået helt borta, och det var precis vad som skedde.ski3r skrev:Jo, det var ju där vi förlorade matchen...Tigerman skrev:Idiotbeslut av Bulan att ta ut målisen. Kastade bort den lilla chans vi hade att komma tillbaka.
Jag tycker helt enkelt det är dålig matchcoachning, inget annat.
De dassiga avsluten gjorde att vi åkte i denna matchserien. Frölunda var bra, bättre än oss över 5 matcher, men först och främst var de mer effektiva.
Och så Wennerholm förstås. Man kan aldrig vinna mot Wennerholm.
Och så Wennerholm förstås. Man kan aldrig vinna mot Wennerholm.
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till Bulans plan denna säsong. På ett sätt är jag lyrisk över defensiven och hur vi lyckades ta så himla mycket poäng i grundserien med ett ganska begränsat material. Men samtidigt så visar ju denna semi hur enkelt det är för ett bättre lag att kopiera spelidén och genom sitt bättre spelarmaterial vara det bättre laget.
Samtidigt så tror jag inte att det hade kunnat göras bättre när vi bara hade två enheter som kan spela intensivt och tekniskt på hög SHL nivå. Förhoppningsvis får vi in mer pjäser som passar Bulans hockey till nästa säsong, men det är inte bara vi som blir bättre och nästa säsong. Frölunda blir nog laget att slå nästa säsong också.
Vi kan inte konkurrera med Frölunda/Färjestad som det ser ut nu. För att vi ska kunna göra det måste vi få in högre kvalitet på juniorerna och spelare som Gunler måste få chansen även om vi bara får behålla dom i något år. Sen undrar jag hur Frölunda gick under radarn för många? Experterna verkar ju inte haft någon koll alls. Dom spelade ut LHF i grundserien i Luleå men LHF tog vinsten.
Samtidigt så tror jag inte att det hade kunnat göras bättre när vi bara hade två enheter som kan spela intensivt och tekniskt på hög SHL nivå. Förhoppningsvis får vi in mer pjäser som passar Bulans hockey till nästa säsong, men det är inte bara vi som blir bättre och nästa säsong. Frölunda blir nog laget att slå nästa säsong också.
Vi kan inte konkurrera med Frölunda/Färjestad som det ser ut nu. För att vi ska kunna göra det måste vi få in högre kvalitet på juniorerna och spelare som Gunler måste få chansen även om vi bara får behålla dom i något år. Sen undrar jag hur Frölunda gick under radarn för många? Experterna verkar ju inte haft någon koll alls. Dom spelade ut LHF i grundserien i Luleå men LHF tog vinsten.
GustenA- Antal inlägg : 3114
Lassi kan nog försvinna till KHL, och ryktena säger ju både Rautio + JG till nästa säsong, men jag vet inte om man kan dra de slutsatserna enbart från hans uppenbara ledsamhet.Urken skrev:Lassi kommer mest troligen att lämna, ja. Och klart man är ledsen när man gjort en så bra säsong och blir helt utlämnad av övriga spelare i laget. Ruskigt dålig stil.Dilox skrev:Lassi såg oväntat ledsen ut. Vet att han ska vidare månne?
Foppa kramade om Greppa och var sist av från isen, där var det väldigt tydligt att det här var sista matchen med gänget.
Foppa och Harju lär väl inte förnyas?
Sitter och kollar reprisen just nu. Irriterar mig att Petter sitter och blåljuger om att massor med folk lämnat arenan vid början av tredje. Faktum är att det var förvånansvärt få som gjorde det då, och att det dessutom var rejält med folk kvar som tackade laget efter matchen.
Jag var på plats och upplevde det på nära håll.
0-1 målet var en rejäl spik i kistan.
Med dem press som vi fick emot oss så avslöjades vi rejält.
Taktiskt väl utfört av FHC som manövrerade ur oss totalt.
En bra säsong är till ända och nu tar silly season över.
Edit:
Man måste göra mål! Ruggigt svårt i den här serien.
Och tekningar. Vi måste haft erbarmliga stats i den matchen.
Edit:
Puckad- Antal inlägg : 11372
Jo enligt ganska säkra källor till KHL det är han ju värdDilox skrev:Lassi såg oväntat ledsen ut. Vet att han ska vidare månne?
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Så är det hade vi fått första kassen hade vi kanske kunnat vinna igår men jag tror inte vi hade rått på dom i GBG vi såg trötta ut gick på lite folk dom körde på med 4 kedjor.Puckad skrev:Jag var på plats och upplevde det på nära håll.
Edit:
Och hade bättre försvar än oss samt bättre forecheck
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Thomzja skrev:Våra elimineringsmatcher (när vi varit tvungna att vinna) i slutspel på hemmais sedan vinsten mot Brynäs i semifinalmatch 4, 1999:
2002, Kvartsfinal 6, Modo 4-9. (0-1 efter 20 sek)
2006, Kvartsfinal 6, Linköping 2-7. (0-1 efter 4.37)
2011, Kvartsfinal 7, Djurgården 4-3 förl.(0-1 efter 8.14)
2011, Semifinal 6, Skellefteå 3-4 (0-1 efter 6.26)
2012, Kvartsfinal 5, AIK 0-3 (0-1 efter 32.49)
2013, Final 4, Skellefteå 0-4 (0-1 efter 3.33)
2014, Kvartsfinal 6, Växjö 0-1 (0-1 efter 18.10)
2016, Semifinal 6, Frölunda 2-8 (0-1 efter 18.39)
2017, Åttondelsfinal 2, Malmö 4-5 (0-1 efter 7.53)
2018, Åttondelsfinal 3, Brynäs 2-3 (0-1 efter 3.48)
Totalt: 1 seger 9 förluster. Inte gjort första målet en enda gång.
Anmärkningsvärt faktiskt. Enda segern mot DIF i den fabulösa sjunde avgörande matchen 2011, då vi tappat 3-0 i matcher 3-3. Denna typ av matcher har vi inte kunnat hantera genom åren. Allt som oftast vikit ned oss.
2019, Semifinal 5, Frölunda 2-6 (0-1 efter 13.09)
Totalt: 1 seger 10 förluster. Inte gjort första målet en enda gång.
En del tycker inte sådan här statistik säger något, en del tycker det. Någon gång ska den brytas och vi får gå hem glada från Delfinen.
Och det här med vikten av att göra första målet. Inklusive bortamatcher, har vi nu släppt in första målet i 15 raka elimineringsmatcher. 15 stycken....
Thomzja- Antal inlägg : 4
Det är något LHF måste lära sig, att slutspelshockey skiljer sig radikalt från grundserien, då gäller det att säkra hemåt INTE att jaga motståndaren i deras zon, vi vann mot Växjö för att de var lika naiva som oss, sen fortsatte det av bara farten, trodde man var världsmästare, men sen mot Frölunda när målskyttet fallerar så måste man kunna spela mer defensivt och avvaktande och inte gå i den offensiva fällan gång, på gång, på gång.Thomzja skrev:Thomzja skrev:Våra elimineringsmatcher (när vi varit tvungna att vinna) i slutspel på hemmais sedan vinsten mot Brynäs i semifinalmatch 4, 1999:
2002, Kvartsfinal 6, Modo 4-9. (0-1 efter 20 sek)
2006, Kvartsfinal 6, Linköping 2-7. (0-1 efter 4.37)
2011, Kvartsfinal 7, Djurgården 4-3 förl.(0-1 efter 8.14)
2011, Semifinal 6, Skellefteå 3-4 (0-1 efter 6.26)
2012, Kvartsfinal 5, AIK 0-3 (0-1 efter 32.49)
2013, Final 4, Skellefteå 0-4 (0-1 efter 3.33)
2014, Kvartsfinal 6, Växjö 0-1 (0-1 efter 18.10)
2016, Semifinal 6, Frölunda 2-8 (0-1 efter 18.39)
2017, Åttondelsfinal 2, Malmö 4-5 (0-1 efter 7.53)
2018, Åttondelsfinal 3, Brynäs 2-3 (0-1 efter 3.48)
Totalt: 1 seger 9 förluster. Inte gjort första målet en enda gång.
Anmärkningsvärt faktiskt. Enda segern mot DIF i den fabulösa sjunde avgörande matchen 2011, då vi tappat 3-0 i matcher 3-3. Denna typ av matcher har vi inte kunnat hantera genom åren. Allt som oftast vikit ned oss.
2019, Semifinal 5, Frölunda 2-6 (0-1 efter 13.09)
Totalt: 1 seger 10 förluster. Inte gjort första målet en enda gång.
En del tycker inte sådan här statistik säger något, en del tycker det. Någon gång ska den brytas och vi får gå hem glada från Delfinen.
Och det här med vikten av att göra första målet. Inklusive bortamatcher, har vi nu släppt in första målet i 15 raka elimineringsmatcher. 15 stycken....
Skulle kalla det coachmiss att inte få laget spela på ett mer defensivt sätt i slutspelet, det klarade man ju av under grundserien !
icemask- Antal inlägg : 4174
+1 på den. Jag tyckte vi visade tålamod och solitt försvar i grundserien. Nu försökte vi göra mål 1.a tio för att vi visste att vi skulle läcka senare.
Vi satsade allt på ett kort i alla matcher.
Vi satsade allt på ett kort i alla matcher.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Tre saker jag funderat på och anser måste bli bättre till kommande säsong.
1. Tajming att entra offensiv zon när pucken dumpas/läggs ned i rundeln. Vi är för många gånger för långt ifrån blålinje och i för låg fart vilket innebär att det blir betydligt svårare att hinna till och vinna kampen om puck mot deras back/spelare. Det finns några SHL-lag som är oerhört duktiga på detta, där dem i hög fart precis tajmar ingång samtidigt som pucken läggs ned.
2. Att pricka pucken innanför målramen, från i synnerhet backposition. Vi har haft stora problem med detta under egentligen hela säsongen. Under både kvarts- samt semifinalspel var det stundtals parodiskt. Vad det beror på har jag dock svårare att svara på. Visst, alla SHL-lag har blivit bättre på att blockera skottlinjer men det ska inte påverka träffsäkerheten så pass. Sondell anser jag vara värst i klassen.
3. Inte nödvändigtvis skymningar men trafik och rörelse i slottet. Jag förstår om flertalet spelare inte klarar av att hålla position eller ta kampen framför mål - men passera framför målburen samtidigt som skott läggs iväg mot mål. Jädrar vad effektivt detta är och har man någorlunda klubbteknik kommer man många gånger lyckas knacka till pucken i sin bana mot mål. Tycker vi är alldeles för dåliga på detta medan flertalet SHL-lag är oerhört skickliga med detta. Det ställer till stora problem för målvakterna, speciellt om man ligger någon meter ut från målgården. En enorm del av sikten försvinner. Många gånger upplever jag istället att våra forwards står stilla vid sidan om målet, i hopp om att pucken ska landa framför deras fötter för en retur eller att vi ofta relativt enkelt blir bortplockade vid skymningsförsök.
Någon annan som registrerat detta eller har mer att tillägga?
1. Tajming att entra offensiv zon när pucken dumpas/läggs ned i rundeln. Vi är för många gånger för långt ifrån blålinje och i för låg fart vilket innebär att det blir betydligt svårare att hinna till och vinna kampen om puck mot deras back/spelare. Det finns några SHL-lag som är oerhört duktiga på detta, där dem i hög fart precis tajmar ingång samtidigt som pucken läggs ned.
2. Att pricka pucken innanför målramen, från i synnerhet backposition. Vi har haft stora problem med detta under egentligen hela säsongen. Under både kvarts- samt semifinalspel var det stundtals parodiskt. Vad det beror på har jag dock svårare att svara på. Visst, alla SHL-lag har blivit bättre på att blockera skottlinjer men det ska inte påverka träffsäkerheten så pass. Sondell anser jag vara värst i klassen.
3. Inte nödvändigtvis skymningar men trafik och rörelse i slottet. Jag förstår om flertalet spelare inte klarar av att hålla position eller ta kampen framför mål - men passera framför målburen samtidigt som skott läggs iväg mot mål. Jädrar vad effektivt detta är och har man någorlunda klubbteknik kommer man många gånger lyckas knacka till pucken i sin bana mot mål. Tycker vi är alldeles för dåliga på detta medan flertalet SHL-lag är oerhört skickliga med detta. Det ställer till stora problem för målvakterna, speciellt om man ligger någon meter ut från målgården. En enorm del av sikten försvinner. Många gånger upplever jag istället att våra forwards står stilla vid sidan om målet, i hopp om att pucken ska landa framför deras fötter för en retur eller att vi ofta relativt enkelt blir bortplockade vid skymningsförsök.
Någon annan som registrerat detta eller har mer att tillägga?
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Angående punkt 2: Sondell var faktiskt allra bäst på att pricka mål bland backarna under slutspelet. Sellgren tvåa, de var de enda som kom över 50%. Englund & Själin däremot träffade inte ens med vart 3:e skott.
Fast pratar man då sargsmällar eller välplanerade puckar som fastnar i täcket?
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Ett stort jäkla antiklimax hela karln som expert..Tigerman skrev:Sitter och kollar reprisen just nu. Irriterar mig att Petter sitter och blåljuger om att massor med folk lämnat arenan vid början av tredje. Faktum är att det var förvånansvärt få som gjorde det då, och att det dessutom var rejält med folk kvar som tackade laget efter matchen.
Tomt vet jag väl kanske inte riktigt om det var.. pic.twitter.com/4DZWfmocBj
— Petter Nilsson (@bodennilsson) 16 april 2019
Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» 2019-04-07, SM-semifinal 1, Luleå - Frölunda
» 2019-04-09, SM-semifinal 2, Frölunda - Luleå
» 2019-04-11, SM-semifinal 3, Luleå - Frölunda
» 2019-04-13, SM-semifinal 4, Frölunda - Luleå
» 2016-04-04, SM-semifinal 2, Luleå - Frölunda
» 2019-04-09, SM-semifinal 2, Frölunda - Luleå
» 2019-04-11, SM-semifinal 3, Luleå - Frölunda
» 2019-04-13, SM-semifinal 4, Frölunda - Luleå