2018-02-03, SHL-match 43, Luleå - Djurgården

+20
Bamsefar
Lulefan
Lillajag
Hedanders
PM
Blinders
Hankburger
Myrman
Donowitz
MickkeJ
Trocadero
GustenA
NallePhu
kokostrollet
Puckad
Pajala
Ferros
Urken
Redbear
Admin
24 posters

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Gå ner

2018-02-03, SHL-match 43, Luleå - Djurgården - Sida 4 Empty Sv: 2018-02-03, SHL-match 43, Luleå - Djurgården

Inlägg av Bamsefar sön feb 04, 2018 10:19 am

Ordentligt underbyggt inlägg av Ferros +
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12230

Till överst på sidan Gå ner

2018-02-03, SHL-match 43, Luleå - Djurgården - Sida 4 Empty Sv: 2018-02-03, SHL-match 43, Luleå - Djurgården

Inlägg av Lillajag sön feb 04, 2018 10:53 am

Ferros skrev:
Lillajag skrev:
Ferros skrev:
Hankburger skrev:Börjar ana att det finns en agg mot Sondell hos vissa och därför är deras uttalande färgat av detta. Det är ett misstag av forwards vid målet. Inte backarna.

Nej, det är inte så Luleå försvarar i ett sådant läge. När ena backen är ute och sätter press så ska den andra hålla slottet. Sondell hade slottet men valde att åka efter en icke-puckförande spelare istället för att stanna där han ska vara.

Luleå spelar aldrig med bägge backarna bakom förlängd mållinje och forwards ensamma i slottet.

Om du studerar hur Luleå försvarar så kommer du att se att du har fel.
Men sluta nu!! Luleå går ofta ut med båda backarna, vårat spel handlar om hård press och understöd. Första gubben ut och sätter press andrsgubben följer med och ger understöd. Oavsett om man är forward eller back ska man spela på det sättet, Bulan blir galen om nån stannar passivt i eget slott många gånger!!

Sluta med vad? Varför så otrevlig attityd?

För att hålla mig till ämnet:

Ibland går bägge backarna ut och sätter press (även bakom mållinjen t ex ibland vid dumpas och vi försvarar kontrollerat med fem man), dock inte i situationer som på målet där vi redan har en back ensam i slottet, när detta görs så är det antingen centern eller bortre forward som täcker upp. Men det är ofta när det är spel i ett hörn eller längsmed en långsarg, inte vid spel bakom målet där den ena backen redan står i slottet. Backen som håller slottet lämnar aldrig slottet tomt för att ta en gubbe som står fri på ”fel” sida bakom målet. En sak en back kan göra är att ställa sig ”halvt” bakom mål, på bortre sidan, för att göra sig spelbar, om en forward håller slottet och den andra backen+centern överbelastar, men det går inte att applicera på situationen då Sondell är själv i slottet och således inte ska göra sig spelbar (vilket han inte heller gör, eftersom han tar markering på en spelare)

På målet släpper Falk sin gubbe ute vid sargen för att gå ner och överbelasta på spelaren med pucken, dvs den som Jalvanti redan har. Precis så om man gör i alla andra situationer där den andra backen, dvs Sondell, redan har slottet. Går allt som det ska så ska Falk kunna gå och överbelasta utan att det blir mål i baken.

Det viktigaste av allt: Sondell gav inte i det här läget understöd, han pressade inte en puckförande spelare utan gick ut på en icke-puckförande spelare, vilket i princip ska vara den enda anledningen till varför våra backar lämnar slottet. Den spelare Sondell ”markerade” är en spelare som man ofta annars släpper och låter stå själv bakom målet, eftersom denne inte utgör något hot.

En av de viktigaste sakerna när man spelar försvarsspel är att aldrig lämna slottet, det är i princip så basic det kan bli och är även något som Luleå (såklart) spelar efter. För att statuera att Luleå inte alltid spelar man-man, att vi släpper ”ofarliga” spelare för att markera slottet och för att visa hur vårt försvarsspel fungerar så har jag tagit några bilder från dagens match:

BILD 1
https://imgur.com/a/65fqU
En situation ganska lik målet, rent taktiskt. Själlin har sin gubbe, Berglund som center släpper också sin gubbe för att hjälpa till att överbelasta, Engsund tar slottet (och stannar där) istället för att ta man-man.

BILD 2
https://imgur.com/a/xD2yR
Spel bakom vårt mål, Jalvanti släpper sin gubbe för att kunna skära av eventuella passningsvägar genom slottet istället för att överbelasta.
BILD 3
https://imgur.com/a/2qKXU
Istället för att överbelasta bakom målet så tar Jalvanti slottet. Hade vi haft en forward eller center framför målet i det här läget så hade Jalvanti överbelastat, men måste nu försvara den farligaste delen av banan eftersom det inte finns någon annan där.

BILD 4
https://imgur.com/a/EZM0N
Det här blev en ganska dålig bild men Själlin kommer i det här läget att stanna framför mål och går inte ens ut och checkar mot backen. En avvägning som måste göras för att inte lämna slottet helt tomt.

BILD 5
https://imgur.com/a/IT7yW
Mikkelson stannar och tar slottet, istället för att gå ner bakom målet och överbelasta. När Bergfors (nr 10 i vitt) sedan går ner bakom målet, alltså Mikkelsons gubbe, så kommer Mikkelson att stanna framför mål och lämna Bergfors ensam bakom mål (08:40 första perioden). Han tar alltså slottet före att ta man-man, då hans spelare är helt ofarlig bakom målet.

BILD 6
https://imgur.com/a/B1C0h
Sondell tar slottet och har lämnat sin gubbe helt fri på andra änden av zonen. Han överbelastar inte heller, eftersom det är han som har slottet.

BILD 7
https://imgur.com/a/eA79o
Sandström släpper sin gubbe fri bakom mål och tar slottet istället. Eftersom Lundkvist och en forward överbelastar så släpper man Sandströms gubbe fri för att undvika att lämna slottet tomt.  Tar Sandström sin gubbe i det här läget så kan forwarden, som hjälper Lundkvist att överbelasta, egentliga markering vandra helt fri in i slottet. Därför väljer man att släppa markering på den ”minst” farliga spelaren, dvs den bakom målet.

BILD 8
https://imgur.com/a/JlL4S
Ännu en gång så tar Sandström slottet och lämnar sin gubbe fri bakom målet, eftersom anfallande spelare i princip är helt ofarlig från den positionen.

BILD 9
https://imgur.com/a/TaG5c
Sondell har förlorat en närkamp och istället för att ta jaga sin gubbe bakom mål så åker han in i slottet för att förhindra Djurgårdaren till vänster i bild (ej Sondells gubbe) att bli helt ren.

MÅLET
https://imgur.com/a/wgot4
Sondell har slottet men väljer att ta markering på den ofarliga spelaren på ”fel” sida bakom målet och lämnar slottet helt rent. Notera att målet även görs av en forward, det är alltså inte en back som strular till det för oss utan det är en spelare som vi ska ha koll på i det här läget.

För att klargöra:
Tanken är att Falk ska släppa sin gubbe, går ner bakom förlängda mållinje för att hjälpa Jalvanti vinna pucken 2mot1, samtidigt som Sondell lämnar sin gubbe på den bortre sidan bakom målet och håller slottet, vilket gör att man skapar en 2mot1 vid pucken, har en motståndare som är helt ofarlig bakom målet och säkrar den farligaste delen av zonen – slottet. Det är så det fungerar när man överbelastar i försvarsspelet, man lämnar inte slottet rent för att spela man-man när man ska överbelasta. Det går inte att överbelasta om man ska spela man-man. Därför släpper man den ofarligaste spelaren när man överbelastar, för att kunna vinna pucken 2mot1 eller 3mot2 – utan behöva ”offra” något. Vi har flera situationer i varje match som är exakt den som målet görs på, centern eller en forward släpper sin gubbe och överbelastar, skillnaden i de situationerna är att den andra backen stannar i slottet och ser till så att det inte blir något mål.

"Luleå går aldrig ut med bägge backarna", var det jag protesterade mot. Och nu ändrar du dig till att man faktiskt "går ut med bägge backarna ibland", då är vi överens.

Lillajag

Antal inlägg : 737

Inlägg av Ferros sön feb 04, 2018 11:09 am

Det var kanske dåligt formulerat av mig från första början, Luleå går aldrig ut med bägge backarna bakom förlängda mållinjen i en sådan situation som på målet var det jag menade (jag tyckte det var uppenbart att det var det jag menade men om det missförståtts så har jag väl uttryckt mig oklart). Vilket Luleå heller aldrig gör, därav att jag gav exempel på när man faktiskt gör det.

Min poäng kvarstår däremot fortfarande, det var Sondell som felade på målet - ingen annan. Det förstår man även om man går igenom mitt senaste inlägg och har koll på hur Luleå spelar försvarsspel. Vilket varken du eller Hankburger höll med om, du själv skrev: "Skämmigt låg nivå på kunskapen härinne ibland. Gnälls på spelare som gör rätt för att vissa inte fattar vilken spelidé vi har....".

Du får gärna statuera med exempel situationer som är som målet, där backen som håller slottet lämnar sin position för att jaga en icke-puckförandespelare på "fel" sida av zonen, bakom målet, innan någon annan spelare är i närheten av att kunna ta över slottet samtidigt som centern är på väg att överbelasta mot puckförande offensiv spelare. Det borde finns gott om dem om det är en del av spelsystemet som vi har.

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av Lillajag sön feb 04, 2018 11:28 am

Ferros skrev:Det var kanske dåligt formulerat av mig från första början, Luleå går aldrig ut med bägge backarna bakom förlängda mållinjen i en sådan situation som på målet var det jag menade (jag tyckte det var uppenbart att det var det jag menade men om det missförståtts så har jag väl uttryckt mig oklart). Vilket Luleå heller aldrig gör, därav att jag gav exempel på när man faktiskt gör det.

Min poäng kvarstår däremot fortfarande, det var Sondell som felade på målet - ingen annan. Det förstår man även om man går igenom mitt senaste inlägg och har koll på hur Luleå spelar försvarsspel. Vilket varken du eller Hankburger höll med om, du själv skrev: "Skämmigt låg nivå på kunskapen härinne ibland. Gnälls på spelare som gör rätt för att vissa inte fattar vilken spelidé vi har....".

Du får gärna statuera med exempel situationer som är som målet, där backen som håller slottet lämnar sin position för att jaga en icke-puckförandespelare på "fel" sida av zonen, bakom målet, innan någon annan spelare är i närheten av att kunna ta över slottet samtidigt som centern är på väg att överbelasta mot puckförande offensiv spelare. Det borde finns gott om dem om det är en del av spelsystemet som vi har.

Observera att min kommentar som du citerat var helt fristående och inte svar på nån annans kommentar, så varför ta den personligt. Var mera allmänt riktad mot olika okunniga kommenterar som att centern aldrig lämnar slottet, backarna lämnar aldrig slottet, Harju är värdelös, Hedman är så bra, Fabbe tillför ingenting o.s.v. Och att mera aktuellt att Sondell blivit en hackkyckling som många tycker är värdelös samtidigt som den oerhört begränsade Engsund hyllas och ingen verkar se dom missarna han gör. Alltså jag protesterade mera allmänt om den låga nivån från vissa.
Sen kommer diffaren helt ren i slottet för att nån av våra forwards, Falk? hamnat på fel sida och jag anser det felet vara det största felet i situationen som ledde till målet.

Lillajag

Inlägg av Lillajag sön feb 04, 2018 12:43 pm

Problemet enligt mig är att vi hamnar i numerärt underläge runt egen kasse och vi är en man kort där oavsett vad Sondell gör. Är forward som hamnar på fel sida deras junnis som ställer till det numerära underläget och där har vi det stora felet.

Lillajag

Inlägg av Pajala sön feb 04, 2018 2:55 pm

Hankburger skrev:
Pajala skrev:
Hedanders skrev:Kan man inte skriva 6-årskontrakt med Emil Larsson?

vi har inte dom pengarna, nog fan kritar han på för Brynäs efter nästa säsong om inte någon toppklubb öppnar börsen på vid gavel.

Du vet väl att han har kontrakt nästa säsong också va?

visst vet jag det, det borde väl framgå av mitt inlägg också, där jag skrev "efter nästa säsong" Smile
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18747

Inlägg av Jonken sön feb 04, 2018 5:38 pm

Måste faktiskt skriva detta:
Våran sträckiga skräck: Wolmer E -var fasen inte helkass igår. Jag säger inte att han var klockren heller; men definitivt inte tok "båg" -och helt under isen som han vanligtvis brukar vara när han dömer oss.

Yes: -Nyp Er i armen; för Ni drömmer inte här...
Wolmer for the people!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7057

Inlägg av Kapten Haddock sön feb 04, 2018 7:14 pm

Bra jobb Ferros! Mycket bra och utförligt presentation av spelsekvenserna!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet