Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4
+74
Rikky
Tony Moore
Admin
Pingis 11
LubosC
Mr Bister
Diktatorn
GustenA
rasbiologen
PM
Snattran
GLHF
Dentos
makkanmakkan
wilmus2007
Polyfemos
NeedforX
icemask
Wolfhunter
CKa
Pontaking
Qirren
MrRumor10
lhffan
Myrman
Antwon
Nr10
kokostrollet
Groggen79
Bamsefar
Vexet
Dilox
Blinders
Donowitz
Sundance Kid
Ivanhoe
Redbear
Monco
Jonken
Norrlandstoken
Kapten Haddock
kamelbullen
NilsOskar
Ferros
Rakapuckar
Old Brooklyn
Puckad
Lulefan
Hedanders
Ströwarn
LulefanGBG
Dustin
Kagen
Anthrax
Lillajag
hokkzorz
pelle
Pajala
Hellcop
Sportchefen #2
Micke80
Urken
JuniorX
Niinimaa
farre
Hankburger
tibet
Tigerman
ski3r
Lars158
pingu
NallePhu
KaptenBlodskelett
78 posters
Sida 11 av 20
Sida 11 av 20 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4
Intressant med Jaros. Tror att det, oavsett vad avtalet säger, hänger på Jaros var han spelar i år. Om han vill stanna så kommer inte Luleå tvinga hit honom, vill han inte stanna finns det ett avtal som styr att han har rätt att komma hit.
Däremot blir det ju ännu mer aktuellt att prata nyförvärv nu. Hur länge vill och kan Luleå vänta med att ta in en back, vilka backar finns det kvar på marknaden när beslut är taget och om det beslutet betyder att han stannar i Ottawa.
Däremot blir det ju ännu mer aktuellt att prata nyförvärv nu. Hur länge vill och kan Luleå vänta med att ta in en back, vilka backar finns det kvar på marknaden när beslut är taget och om det beslutet betyder att han stannar i Ottawa.
Micke80- Antal inlägg : 3038
En annan tanke/känsla jag haft, men inte orkat leta fakta på, är att Luleå i princip alltid haft minst en finne i truppen. Så vitt jag minns så var vi klappkass sist vi inte hade en finne i truppen men att vi klättrade efter att vi fått in en under säsongen.
Om den känslan stämmer hoppas jag vi tittar på ersättare till Jaros (om han stannar) bland de finska spelarna
Om den känslan stämmer hoppas jag vi tittar på ersättare till Jaros (om han stannar) bland de finska spelarna
SalmelaMicke80 skrev:En annan tanke/känsla jag haft, men inte orkat leta fakta på, är att Luleå i princip alltid haft minst en finne i truppen. Så vitt jag minns så var vi klappkass sist vi inte hade en finne i truppen men att vi klättrade efter att vi fått in en under säsongen.
Hur som helst tror jag att man avvaktar Jaros slutliga besked, och sedan agerar därefter. Helt rätt i sådant fall.
Jaros är en klassback i SHL som hade lyft vårt försvar avsevärt med sitt lugn. Han känner redan laget och staden och vore förmodligen en hyfsat billig lösning.
Men bestämmer han sig för att stanna i staterna så är det min bestämda åsikt att vi måste titta på en ersättare. Man ser i spelet att verktygen finns att spela bättre offensivt i år, (sedan om det blir fler mål hänger ju på våra avslutares avslut), men mest akut är att rätta till försvaret.
Tyckte som många andra att Johnston höjde sig i period 2 och 3 senast. Men då låg som sagt inte Örebro på lika hårt heller. Så småningom kommer han nog in i det och lär sig att använda de större ytorna för att undvika och spela sig ur pressen från motståndarnas forwards. Hade satt honom ihop med en annan back än Mikkelson om jag vore coach. OT, kanske men tänkt t.ex. Jaros med Johnston. Det hade sannolikt sett lite stabilare ut.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Som Määk säger Ottawa vill att Jaros lirar i AHL då kan nog skuggan sittat och ha kontakt med Jaros hur mycket han vill för till Luleå kommer han inte komma, Jaros siktar på NHL och då är vägen betydligt enklare via AHL med anpassningar etc etc samt att Sens har lättare plocka upp han till NHL då dem ser dags för dig att lira i NHL!
NallePhu- Antal inlägg : 18665
Jag ser något väldigt spännande i Johnston och att det kommer att ta några matcher är en självklarhet.
Jaros vara eller inte vara, kommer han inte tillbaka så anser jag att vi behöver få in en right skjutande back.
Jag brukar inte vara den som sågar men jag ser mer än gärna att man hittar en ersättare till Andreas Falk redan nu. Visst, han fick ett bra läge senast men det var också allt. Annars ser han väldigt ointresserad ut på matcherna.
Annars tror jag att vi kan få en rolig säsong, vi är tidigt in på säsongen och man ser en ide både i spelsystemet och i PP vilket glädjer en.
Jaros vara eller inte vara, kommer han inte tillbaka så anser jag att vi behöver få in en right skjutande back.
Jag brukar inte vara den som sågar men jag ser mer än gärna att man hittar en ersättare till Andreas Falk redan nu. Visst, han fick ett bra läge senast men det var också allt. Annars ser han väldigt ointresserad ut på matcherna.
Annars tror jag att vi kan få en rolig säsong, vi är tidigt in på säsongen och man ser en ide både i spelsystemet och i PP vilket glädjer en.
makkanmakkan- Antal inlägg : 746
makkanmakkan skrev:Jag ser något väldigt spännande i Johnston och att det kommer att ta några matcher är en självklarhet.
Ja, Falk är klart på dekis och känns rätt auto-pilot därute...
Vill se en etablerad SHL spelare faktiskt före Jaros. Han är alldeles för ojämn och kan dippa rejält i defensiven emellanåt.
Anthrax- Antal inlägg : 984
Anthrax skrev:makkanmakkan skrev:Jag ser något väldigt spännande i Johnston och att det kommer att ta några matcher är en självklarhet.
Vill se en etablerad SHL spelare faktiskt före Jaros. Han är alldeles för ojämn och kan dippa rejält i defensiven emellanåt.
När Jaros är som bäst är han en av seriens bästa backar, tyvärr lite ojämn ifjol men han bör ha utvecklats och blivit jämnare. För mig är han drömmen att få in, han har verkligen alla ingredienser i sitt spel och är dessutom right-skytt. Farten, tyngden, skottet och spelsinnet. Men vill Ottawa ha honom i Nordamerika så kommer han spela i Nordamerika, då spelar kontaktet med Luleå ingen roll.
Dustin- Antal inlägg : 7169
Määk skrev:Anthrax skrev:makkanmakkan skrev:Jag ser något väldigt spännande i Johnston och att det kommer att ta några matcher är en självklarhet.
När Jaros är som bäst är han en av seriens bästa backar, tyvärr lite ojämn ifjol men han bör ha utvecklats och blivit jämnare. För mig är han drömmen att få in, han har verkligen alla ingredienser i sitt spel och är dessutom right-skytt. Farten, tyngden, skottet och spelsinnet. Men vill Ottawa ha honom i Nordamerika så kommer han spela i Nordamerika, då spelar kontaktet med Luleå ingen roll.
Det är tyvärr precis så det är.
Han är i mitt tycke precis vad vi skulle behöva, så givetvis drömmer jag om en utlåning, men som det lät på Ottawa i våras så har jag svårt att se det hända. Är jag lite nojig och inbillar mig att vi missar alla bra ersättare medan vi väntar på, vad jag tror, är det oundvikliga beskedet, men det är nog bara hjärnspöken.
Visst behöver våra unga backar speltid, och det vill jag verkligen ser också, är dock rädd att en utebliven förstärkning kan kosta mer än den smakar.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Skulle inte byta Jaros mot någon annan back som vi har en rimlig chans att få.
Angående Falk tycker jag han tillsammans med hela fjärdekedjan gjorde en bättre match än på länge i torsdags. Kul notering är även att Falk tekade som om han vore rightare, sin leftvinkel till trots. Är det en vanlig sak att göra? Har ingen statistik men kändes som att han tekade riktigt bra också.
Angående Falk tycker jag han tillsammans med hela fjärdekedjan gjorde en bättre match än på länge i torsdags. Kul notering är även att Falk tekade som om han vore rightare, sin leftvinkel till trots. Är det en vanlig sak att göra? Har ingen statistik men kändes som att han tekade riktigt bra också.
Dentos- Antal inlägg : 894
Anthrax skrev:makkanmakkan skrev:Jag ser något väldigt spännande i Johnston och att det kommer att ta några matcher är en självklarhet.
Jaros vore helt klart en injektion! Om än han inte är den trygga klippan där bak som läser spelet som en bok och dominerar defensivt. Jaros har höga toppar och lite djupare dalar i sitt spel - om än han visat mer av det förstnämnda föregående säsong. Man ska samtidigt komma ihåg att Jaros utvecklingskurva i princip aldrig stått still.
Tror och hoppas att Falk sakta fasas ut under säsongen medan Levander får börja ta mer istid. Även Fabricius ser ut att ha kommit till breaking point och tappat sedan förra säsongen. Hade varit uppfriskande att se någon yngre med bättre speed i den formationen alternativt att Rydahl får en ärlig chans.
Samtidigt vet man vad man får av både Falk och Fabbe och dem knappast gör bort sig i större utsträckning. Tar dock emot en aning att ha två 34-åringar i vår fjärde formation.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Falk är ändå stabil. Finns ingen anledning att byta ut honom just nu. Känns mer som att det är fabbe som är sänket i den femman. Han slår knappt ett pass på tejpen under en hel match, men har ju andra kvaliteter som gör att han bidrar.
Levander känns som en solklar ersättare för typ Falk nästa säsong. Tycker att han likt många av de andra unga i laget imponerar.
Levander känns som en solklar ersättare för typ Falk nästa säsong. Tycker att han likt många av de andra unga i laget imponerar.
GLHF- Antal inlägg : 217
Självklart blir det så. Frågan som återstår är ju den om ersättning.NallePhu skrev:Spelar föga roll vill Jaros stanna i AHL så spelar det inte så stor roll vad Luleå vill eg!Puckad skrev:Det hindrar inte Luleå från att påpeka att det finns ett avtal och fråga om man vill omförhandla avtalet.NallePhu skrev:AHL har han sagt själv Jaros!Lillajag skrev:Jaros petad från NHL-truppen. Nu skall han enligt avtal lånas ut till Luleå men om Ottawa vill ha honom i AHL så lär det bli så oavsett avtal. Spännande se vart han hamnar...
Puckad- Antal inlägg : 11372
Puckad skrev:Självklart blir det så. Frågan som återstår är ju den om ersättning.NallePhu skrev:Spelar föga roll vill Jaros stanna i AHL så spelar det inte så stor roll vad Luleå vill eg!Puckad skrev:Det hindrar inte Luleå från att påpeka att det finns ett avtal och fråga om man vill omförhandla avtalet.NallePhu skrev:AHL har han sagt själv Jaros!Lillajag skrev:Jaros petad från NHL-truppen. Nu skall han enligt avtal lånas ut till Luleå men om Ottawa vill ha honom i AHL så lär det bli så oavsett avtal. Spännande se vart han hamnar...
Det löstes redan i maj när han signade entry-kontraktet.
Skulle vara trevligt om vi under säsongen lyckades byta ut spelare som inte passar Bulans hockey. Tror inte Bulans spelsätt kräver dyra stjärnspelare på alla platser utan mer snabba spelare med riktigt bra attityd och inställning som kan hålla tempot uppe.
Sedan är det inte så värst troligt att det händer men man kan alltid hoppas
Sedan är det inte så värst troligt att det händer men man kan alltid hoppas
pingu- Antal inlägg : 2418
Enl MrMadhawk så högg vi på Noah Welch men han valde Växjö tydligen, Så nog scannar Duon Nilsson/Engman aktivt marknaden
NallePhu skrev:Enl MrMadhawk så högg vi på Noah Welch men han valde Växjö tydligen, Så nog scannar Duon Nilsson/Engman aktivt marknaden
Ja, men jag tror vi kan hitta nåt bättre för mindre pengar än vad Welch kostar. Sen har jag inte varit så jätteimponerad av hans insatser i Malmö och MoDo.
Hedanders- Antal inlägg : 2092
Precis. Varför hugger man på medelmåttor för? Sjukt förutsägbart, tråkigt och osportsligt.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Hade nog inte heller jublat över Welch, men nu blir det ju inte så tack och lov. Tror dock inte att det finns så många bättre alternativ på marknaden just nu så man kan ju se det positivt att Skuggan/Engman hört sig för av två anledningar:Norrlandstoken skrev:Precis. Varför hugger man på medelmåttor för? Sjukt förutsägbart, tråkigt och osportsligt.
1. De har insett att lagdelen behöver förstärkas
2. De försöker göra någonting åt det.
Hade kanske känts ännu värre om de inte hört sig för alls?
Man kan väl dock hoppas att de har lite mer is i magen och hellre väntar till senare under säsongen, om inte något riktigt bra dyker upp redan nu förstås.
Inga fler chansningar nu utan någon som vi vet levererar och kan SHL.
Även om dom flesta av oss redan tror att Jaros hamnar i AHL så kan man ju hoppas att avtalet följs och att han lånas ut till Luleå men eftersom Luleå var med och högg på Welch är det nog klart att det blir AHL för Jaros.
Lillajag- Antal inlägg : 737
Verkar som att Salmela är klar för Riga i KHL. Då slapp vi den myntsamlaren också.
Jag gissar att Luleå är kloka och letar en mer långsiktig lösning än dessa legoknektar som hyrs in år efter år för svindyra penga efter att ha kört försäsong på familjens lantställe i fem månader.
Dock behöver man verkligen få in en stabil pjäs. Och så tydlig som Jaros varit behöver vi inte ens fundera på om det ens finns en promilles möjlighet att han kommer hem.
Jag gissar att Luleå är kloka och letar en mer långsiktig lösning än dessa legoknektar som hyrs in år efter år för svindyra penga efter att ha kört försäsong på familjens lantställe i fem månader.
Dock behöver man verkligen få in en stabil pjäs. Och så tydlig som Jaros varit behöver vi inte ens fundera på om det ens finns en promilles möjlighet att han kommer hem.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Sant som du säger, och på sätt och vis håller jag med dig. Känns bättre att avvakta lite och se om man kan hitta en mer långsiktig lösning.Sportchefen #2 skrev:Verkar som att Salmela är klar för Riga i KHL. Då slapp vi den myntsamlaren också.
Salmela är inte en sådan, och som du säger svindyr, men till hans försvar skall sägas att även om han är en legoknelt så är han en jävligt professionell sådan. Har levererat i alla SHL-klubbar han spelar.
Vill man satsa svenskt och lite hemvävt så borde Själlin, Grahn och Engsund erbjudas längre kontrakt redan nu !
icemask- Antal inlägg : 4174
LulefanGBG skrev:Sant som du säger, och på sätt och vis håller jag med dig. Känns bättre att avvakta lite och se om man kan hitta en mer långsiktig lösning.Sportchefen #2 skrev:Verkar som att Salmela är klar för Riga i KHL. Då slapp vi den myntsamlaren också.
Salmela är inte en sådan, och som du säger svindyr, men till hans försvar skall sägas att även om han är en legoknelt så är han en jävligt professionell sådan. Har levererat i alla SHL-klubbar han spelar.
Det håller jag verkligen med om.
Och att skriva fast Engsund, Grahn och Själin är musik i mina öron.
Sportchefen #2 skrev:LulefanGBG skrev:Sant som du säger, och på sätt och vis håller jag med dig. Känns bättre att avvakta lite och se om man kan hitta en mer långsiktig lösning.Sportchefen #2 skrev:Verkar som att Salmela är klar för Riga i KHL. Då slapp vi den myntsamlaren också.
Det håller jag verkligen med om.
Och att skriva fast Engsund, Grahn och Själin är musik i mina öron.
Extremt viktig trio och "core" som måste behållas. Sedan får man gärna krydda med en specialist och import som Salmela, som med i princip garanti levererar.
Enligt SportExpressen valde Welch Växjö framför Luleå trots att LHF la fram ett bättre kontrakt.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/welch-nobbade-dromlon-for-att-vinna-sm-guld/
Först blev jag sur. Men sen tänkte jag att då måste det fan finnas pengar att värva för!
http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/welch-nobbade-dromlon-for-att-vinna-sm-guld/
Först blev jag sur. Men sen tänkte jag att då måste det fan finnas pengar att värva för!
Tim Erixon vart frisläppt från NJ Devils
Ja tack!NallePhu skrev:Tim Erixon vart frisläppt från NJ Devils
ski3r- Antal inlägg : 1992
NallePhu skrev:Tim Erixon vart frisläppt från NJ Devils
Kanske mest för glädjen att räcka lång näsa åt inavlet i byske.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Det här bådar ju gott tycker jag.
Det finns kulor om det stämmer att vi hade ett bättre bud än växjö på Welch. Då får vi hoppas vi kan hitta en bra back bara på marknaden för pengarna verkar ju finnas. Possitiva nyheter i mina ögon.
Det finns kulor om det stämmer att vi hade ett bättre bud än växjö på Welch. Då får vi hoppas vi kan hitta en bra back bara på marknaden för pengarna verkar ju finnas. Possitiva nyheter i mina ögon.
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Håller helt med.
Om vi varit och huggit på Salmela och Welch så finns det absolut pengar till en toppback. Problemet är bara att vi med säkerhet vet att Salmela och Welch hade levererat i SHL med tanke på deras historia och nu gäller det att hitta en till spelare som man vet levererar på den här nivån och inte chansa med pengarna.
Om vi varit och huggit på Salmela och Welch så finns det absolut pengar till en toppback. Problemet är bara att vi med säkerhet vet att Salmela och Welch hade levererat i SHL med tanke på deras historia och nu gäller det att hitta en till spelare som man vet levererar på den här nivån och inte chansa med pengarna.
farre- Antal inlägg : 2143
farre skrev:Håller helt med.
Och framförallt vet man att Welch hade gjort en sämre säsong än förra. Även om han är en duktig back så börjar det gå utför för honom. Hans säsong i Modo och Malmö var inte direkt några supersuccér direkt. Salmela hade kostat skjortan.. och frågan är om man inte kan hitta en lika bra back för mindre pengar..
NallePhu skrev:Tim Erixon vart frisläppt från NJ Devils
Hade inte sagt nej men det känns lite väl som att han inte skulle tänka sig en annan klubb i Sverige förutom SAIK. Tror det blir KHL eller NLA för honom om man han inte tas upp av en NHL klubb.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13901
Petter Grandberg ryktas inte få förlängt. Om man söker en defensivt stark back så kanske han vore något? Från länet dessutom.
GLHF skrev:Tror ändå vi duckade en kula med Welch.
Känner det också faktiskt.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Svårt med dessa upggifter om drömlöner och liknande. Klubben har tidigare gått ut och sagt att man inte har så mycke över förutom Jaros lön, och trots att han skerv nytt kontrakt innan han for till NHL så har jag svårt att se att det kontraktet skulle klassas som drömlön, även om pengarna så klart blir större när det handlar om ett artistkontrakt.
Men men, har man lyckats skramla ihop så pass mycket att det handlar om en drömlön så blir jag glad.
Hade gladeligen tagit emot både Granberg och Erixson, bra backar från norr hade uppskattats, men då hade jag velat ha mer än bara den här säsongen så man säkrar dom från Skellefteå inför nästa.
Men men, har man lyckats skramla ihop så pass mycket att det handlar om en drömlön så blir jag glad.
Hade gladeligen tagit emot både Granberg och Erixson, bra backar från norr hade uppskattats, men då hade jag velat ha mer än bara den här säsongen så man säkrar dom från Skellefteå inför nästa.
Nu påstås det att vi har långt gångna förhandlingar med en bra back som om det går i lås kommer på artistkontrakt en bit in i oktober. En i mina ögon bättre back än Welch och en back som sannolikt kommer ta mest istid av samtliga backar i Luleå.
Lillajag- Antal inlägg : 737
Hörde just om att Salmela är klar och ansluter på artistkontrakt i oktober.Lillajag skrev:Nu påstås det att vi har långt gångna förhandlingar med en bra back som om det går i lås kommer på artistkontrakt en bit in i oktober. En i mina ögon bättre back än Welch och en back som sannolikt kommer ta mest istid av samtliga backar i Luleå.
Låter ju konstigt om han är klar för Riga men han har ju ännu inte spelat för dem så man vet ju aldrig...
Lillajag skrev:Nu påstås det att vi har långt gångna förhandlingar med en bra back som om det går i lås kommer på artistkontrakt en bit in i oktober. En i mina ögon bättre back än Welch och en back som sannolikt kommer ta mest istid av samtliga backar i Luleå.
Låter väldigt intressant
Redbear- Antal inlägg : 6780
Håller med Micke80 och några fler, då jag har svårt att se vart pengarna kommer ifrån. Vill inte att detta ska bli någon lyxfälla och att vi backar några miljoner ytterligare efter kommande säsong. Med någon trött motivering om publiktapp. Det borde man känna av redan nu. Vår ekonomi och existens är viktigare än så.
Samtidigt, vem av följande 6 backar som spelar ska bli 7 back? Om någon skriver Grahn eller Själlin blir jag bedrövad. Sondell och Engsund är ju givna. Johnston och Mikkelson har inte presterat fullt ut ännu men kan bara bli bättre. Brendan har högra kapacitet och har svårt att se honom som 7 back.
Behöver Sandström kasta in handduken kan jag förstå motiveringen till ny back lite bättre. Men samtidigt betyder det att någon ovan inte kommer få spela som ordinarie.
Samtidigt, vem av följande 6 backar som spelar ska bli 7 back? Om någon skriver Grahn eller Själlin blir jag bedrövad. Sondell och Engsund är ju givna. Johnston och Mikkelson har inte presterat fullt ut ännu men kan bara bli bättre. Brendan har högra kapacitet och har svårt att se honom som 7 back.
Behöver Sandström kasta in handduken kan jag förstå motiveringen till ny back lite bättre. Men samtidigt betyder det att någon ovan inte kommer få spela som ordinarie.
Pengarna kan väl komma av en billigare trupp? Det är väl sagt att budgeten skulle sänkas med 5%, men truppen ser billigare ut än så tycker jag. Speciellt ifall Jaros nu lämnar oss.
Både Todd och Melart är väl artistare den här säsongen? De var nog inte gratis för oss. Inte Sweatt, Kennedy (trots hans korta rid), Hilding och Mouillieratt, Junttila och Lagacé heller.
Både Todd och Melart är väl artistare den här säsongen? De var nog inte gratis för oss. Inte Sweatt, Kennedy (trots hans korta rid), Hilding och Mouillieratt, Junttila och Lagacé heller.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Jo. Ska en toppback in så känns situationen jätteknepig. De som verkligen inte levererat är mikkelson och Johnston.
Mikkel sitter med ett A på bröstet och han är ju lite knepig. Brukar ju spela bättre ju mer istid han får, men hittills har han mest spridit puckar. Sen att johnston har skillsen för att bli extremt nyttig ser man ju men han vägrar släppa pucken i tid. Han kan ju vända bort två forwards med sin fina skridskoåkning och puckkontroll men sen ska han börja driva upp pucken själv och släpper pucken på en medspelare som direkt hamnar i tidsnöd eller inte har möjlighet att göra något vettigt med pucken. Här kan man jämföra med Olle som i princip jämnt passar en medspelare som är ren och får tid på sig att göra något vettigt med pucken. Båda dessa herrar bör/ska kunna lyfta sitt spel.
Och som de flesta andra är inne på så känns det som ett tjänstefel att nagga Grahns och Själins istid. De gör helt enkelt för bra ifrån sig för att sitta på bänken. Engsund och Sondell går inte heller plocka bort.
Sen om Janne är så pass skadad att det är färdigspelat så ser jag heller att man lyfter in en defensivt duktig sjundeback som kan avlasta backbesättningen i egen zon och i bp.
Mikkel sitter med ett A på bröstet och han är ju lite knepig. Brukar ju spela bättre ju mer istid han får, men hittills har han mest spridit puckar. Sen att johnston har skillsen för att bli extremt nyttig ser man ju men han vägrar släppa pucken i tid. Han kan ju vända bort två forwards med sin fina skridskoåkning och puckkontroll men sen ska han börja driva upp pucken själv och släpper pucken på en medspelare som direkt hamnar i tidsnöd eller inte har möjlighet att göra något vettigt med pucken. Här kan man jämföra med Olle som i princip jämnt passar en medspelare som är ren och får tid på sig att göra något vettigt med pucken. Båda dessa herrar bör/ska kunna lyfta sitt spel.
Och som de flesta andra är inne på så känns det som ett tjänstefel att nagga Grahns och Själins istid. De gör helt enkelt för bra ifrån sig för att sitta på bänken. Engsund och Sondell går inte heller plocka bort.
Sen om Janne är så pass skadad att det är färdigspelat så ser jag heller att man lyfter in en defensivt duktig sjundeback som kan avlasta backbesättningen i egen zon och i bp.
Plats för en back finns det definitivt. En skada eller avstägning så har vi Johansson på 6 backar och han är verkligen inte redo. Bra att konkurrensen på backsidan ökar, positivt att kunna spela på 7 backar vid behov också. Både Grahn och Själin kommer få sina minuter ändå, var så säkra.
Määk skrev:Plats för en back finns det definitivt. En skada eller avstägning så har vi Johansson på 6 backar och han är verkligen inte redo. Bra att konkurrensen på backsidan ökar, positivt att kunna spela på 7 backar vid behov också. Både Grahn och Själin kommer få sina minuter ändå, var så säkra.
Exakt. Och även om Själin och Grahn tagit kliv i år så kommer det att komma svackor för unga spelare i den åldern. Bra att ha tryggheten då att kunna spela dem mindre vissa perioder för att sedan låta dem steppa upp igen när de signalerna kommer.
Går det rykten om att Jannes karriär kan vara över, by the way?
Frågan är. Vem är just den backen i så fall. Marknaden känns ganska bar vilket gör att priserna skjuter i höjden på de backar som ev. passar och finns på marknaden. Måste man kanske vänta tills det galuras i andra ligor?
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Jag tror marknaden kan öppnas upp rejält när NHL-lagen börjar sätta sina trupper med tanke på att det är OS.
hokkzorz skrev:Det här bådar ju gott tycker jag.
Absolut är de positivt att vi fortfarande kan vara med och hugga på bra spelare och konkurrera med de förmodade topplagen. Då har vi ju chansen att värva om de skulle behövas.
Nu har jag inte en susning om ur höga anbud som las på Welch, men enligt media var vårt bud högst (drömlön).
Problemet och de som oroar, är att jag tror vi är en av dom föreningar som får jobba hårdast för att ro hem kontrakt på de bättre spelarna och tyvärr att kostnaden likt "Welchaffären" ofta kan bli högre än topplagen. Detta så länge vi inte sportsligt dominerar SHL.
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Norrlandstoken skrev:Frågan är. Vem är just den backen i så fall. Marknaden känns ganska bar vilket gör att priserna skjuter i höjden på de backar som ev. passar och finns på marknaden. Måste man kanske vänta tills det galuras i andra ligor?
Salmela enlig galna höken
Pajala- Antal inlägg : 18747
Har också hört att Salmela är klar, och normalt säker källa, men jag har svårt att tro det stämmer med tanke på kontraktet i KHL. Om jag får gissa är han överens men med en massa klausuler. Tiden får utvisa om han kommer eller ej. Spännande dock!
ski3r- Antal inlägg : 1992
Huvudsaken att det finns en långsiktig plan. Grahn har varit över förväntan. Själin känns redo för SHL. I år klarar de nog att slåss om speltid inom top sju (framförallt Grahn som fortfarande är junior) men nästa år bör de ha hyfsat fasta platser i top sex, framförallt ifall de fortsätter att ta kliv i utvecklingen. Sen bultar väl Andersson snart på dörren från J-20. Det gäller att det finns en långsiktig plan som gör det bästa av situationen och som ser till att vi får behålla de som vi vill behålla.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
ski3r skrev:Har också hört att Salmela är klar, och normalt säker källa, men jag har svårt att tro det stämmer med tanke på kontraktet i KHL. Om jag får gissa är han överens men med en massa klausuler. Tiden får utvisa om han kommer eller ej. Spännande dock!
De kan mycket väl stämma. Anssi gjorde väl samma sak ifjol, då han spelade 10-12 matcher i KHL och sen gick på artistkontrakt hos Linköping.
Han har ju spelat sina 5 sista år i Sverige (med några inhopp i KHL) och verkar väl trivas här. Trivas och trivas är väl att ta i när han bytt klubb varje år och flera år har han bytt flera gånger. Han verkar spela där checkblocket är som fetast för tillfället.
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Salmela är utan tvekan en tvättäkta legoknekt. Men han ger alltid allt och gör sitt jobb. Säkrare kort är svårt att hitta.
Qirren- Antal inlägg : 1369
Qirren skrev:Salmela är utan tvekan en tvättäkta legoknekt. Men han ger alltid allt och gör sitt jobb. Säkrare kort är svårt att hitta.
Det är även Welch och står det mellan Salmela och Welch så väljer jag Salmela alla dagar i veckan faktiskt.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Sida 11 av 20 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20
Liknande ämnen
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 5
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2