2017-01-07, SHL-omgång 33, Linköping - Luleå
+36
Mr Bister
Blinders
Kagen
LubosC
Lajon
Hedanders
farre
Norrlandstoken
kokostrollet
JuniorX
Myrman
JohanO
Cambbott24
Urken
Qirren
Kato
Redbear
CKa
GustenA
stormvägen
icemask
Dustin
amarule
Donten_
Lasse Proppmätt
Tigerman
Donowitz
LulefanGBG
Jonken
Johan123
Bamsefar
Ferros
Anthrax
Kapten Haddock
MickkeJ
Admin
40 posters
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: 2017-01-07, SHL-omgång 33, Linköping - Luleå
Så där! Då går vi vidare..... -Till vad?
Jonken- Antal inlägg : 7062
Föreningen måste ju ställa sig frågan: -Tycker den tilltänkta hockey publiken att Luleå Hockey är värd entrépengen?
Dags för skuggan att gå, han hade behövt 4-5 år till som assisterande innan han tog över som HC.
Cambbott24- Antal inlägg : 119
Vi behöver onekligen BETYDLIGT BÄTTRE kvalité bakom bänken. Så är det bara!
Cambbott24 skrev:Dags för skuggan att gå, han hade behövt 4-5 år till som assisterande innan han tog över som HC.
Gärna HC i en lägre division. Fagervall skapade ett hyggligt Cv innan han tog över i SHL
stormvägen- Antal inlägg : 3073
Einar förgyller min vardag. Petter likaså. Tack för att vi är välsignade med er.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Vi går mot den sämsta säsongen sedan 2009/2010...längtar till nästa säsong då våra talanger blivit ett år äldre och förhoppningsvis en ny välmeriteradtränare i båset.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Cambbott24 skrev:Dags för skuggan att gå, han hade behövt 4-5 år till som assisterande innan han tog över som HC.
Tror det här är det sista i skuggans tränarkarriär på seniornivå. Han är säkert bra på mycket annat men någon SHL-coach är han definitivt inte.
Dustin- Antal inlägg : 7176
Dåligt scoutat av Luleå, man åker och spelar passiv ishockey utan puck mot ett av de lag i serien som är bäst mot passiva motståndare. Hur tänkte man där?
Sen bjöd Linköping på massor av chanser, vilket var rätt väntat, men vi tog tyvärr inte tillvara på dem, vilket var ungefär lika väntat.
Skuggans dagar borde, onekligen, vara räknade. Jag har följt det här laget runt 25 år och det har aldrig varit så här dåligt, så här länge, om man bortser från katastrofsäsongen, men då fanns det ändå fler ljusglimtar än vad det gör nu. Nu är hela laget kaos, det finns ingen struktur och inga linjer för spelarna att följa.
Det är fel när man sitter med gråten i halsen och en klump i magen under varenda match som Luleå spelar, jag har aldrig känt mig så förtvivlad över laget i mitt hjärta, som jag har gjort den här säsongen. Det måste verkligen ske vissa förändringar snart, annars kan det faktiskt vara försent.
Sen bjöd Linköping på massor av chanser, vilket var rätt väntat, men vi tog tyvärr inte tillvara på dem, vilket var ungefär lika väntat.
Skuggans dagar borde, onekligen, vara räknade. Jag har följt det här laget runt 25 år och det har aldrig varit så här dåligt, så här länge, om man bortser från katastrofsäsongen, men då fanns det ändå fler ljusglimtar än vad det gör nu. Nu är hela laget kaos, det finns ingen struktur och inga linjer för spelarna att följa.
Det är fel när man sitter med gråten i halsen och en klump i magen under varenda match som Luleå spelar, jag har aldrig känt mig så förtvivlad över laget i mitt hjärta, som jag har gjort den här säsongen. Det måste verkligen ske vissa förändringar snart, annars kan det faktiskt vara försent.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Jag lider med dig och med Luleå Hockey.... Och vi är garanterat inte de enda som gör det heller....Ferros skrev:Dåligt scoutat av Luleå, man åker och spelar passiv ishockey utan puck mot ett av de lag i serien som är bäst mot passiva motståndare. Hur tänkte man där?
Att det är något fel i LHF behöver man inte vara någon Einstein för att se, jag blev lite rädd redan i CHL där man spelade 1 bra match och sedan 3-4 dåliga, men man trodde att det skulle bli bättre med mera matcher men det har fortsatt hela säsongen likadant.
Nu är det nog bara "Skuggan" som tycker det ser bra ut, jag tycker spelarna ser lite uppgivna ut och verkar inte lyssna på tränarnas order.
Luleå Hockeys lag i år är inte så här dåliga utan man måste starta om med mer glöd och ett bra grundspel, med eller utan "Skuggan" det är frågan.
Nu är det nog bara "Skuggan" som tycker det ser bra ut, jag tycker spelarna ser lite uppgivna ut och verkar inte lyssna på tränarnas order.
Luleå Hockeys lag i år är inte så här dåliga utan man måste starta om med mer glöd och ett bra grundspel, med eller utan "Skuggan" det är frågan.
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Mr Bister skrev:Att det är något fel i LHF behöver man inte vara någon Einstein för att se, jag blev lite rädd redan i CHL där man spelade 1 bra match och sedan 3-4 dåliga, men man trodde att det skulle bli bättre med mera matcher men det har fortsatt hela säsongen likadant.
Med Skuggan tror jag ärligt talat det kan just se ännu sämre ut, mest som ett resultat av nämnd uppgivenhet och resignation.
Anthrax- Antal inlägg : 984
Är ganska övertygad om att för många spelare i truppen har tröttnat på "Skuggans" ledarskap nu. Man får helt inte längre lika entusiastisk gehör hos spelarna. (Även om ingen offentligt säger -eller erkänner det förstås.) Detta också medfört att flera spelare som inte ännu skrivit på nytt; redan bestämt sig att lämna klubben till nästa säsong. Förståerligt: De värvades hit för att ges bra chanser till att vinna. Det enda de sett är en kavalkad i torsk från Luleå Hockeys sida.
Jag hoppas bara att spelare som Bill Sweatt & Craig Schira inte väljer att gå till en SHL-konkurrent -utan utomlands.
Skulle LHF dock agera direkt -och lyckas hitta en kanon ersättare för "Skuggan": Och att denne skulle lyckas få in en fungerande spelidé i A-laget under det som finns kvar av säsongen; finns det bättre chanser att både behålla spelare föreningen vill behålla -samt lyckas få in spelare man vill ha till kluben till kommande säsong.
Dock som läget är nu; är tyvärr inte ens botten nådd på långa vägar. Det kan gå betydligt värre än vi ens törs ana det här....
Jag hoppas bara att spelare som Bill Sweatt & Craig Schira inte väljer att gå till en SHL-konkurrent -utan utomlands.
Skulle LHF dock agera direkt -och lyckas hitta en kanon ersättare för "Skuggan": Och att denne skulle lyckas få in en fungerande spelidé i A-laget under det som finns kvar av säsongen; finns det bättre chanser att både behålla spelare föreningen vill behålla -samt lyckas få in spelare man vill ha till kluben till kommande säsong.
Dock som läget är nu; är tyvärr inte ens botten nådd på långa vägar. Det kan gå betydligt värre än vi ens törs ana det här....
Jonken skrev:
Helt rätt det kan gå fort nedåt
Jag är egentligen inte heller mycket för att sparka folk mitt under brinnande säsong. Men föreningen MÅSTE ta sitt ansvar för sina kassa beslut att överhuvudtaget anställa Stefan Nilsson som huvudcoach i Luleå Hockey. Osten har redan tagit sitt ansvar. Bara rätt att Skuggan visar samma karisma.
Men det hjälper ingenting att byta ut Skuggan -om man inte har något jävligt kvalitativt att byta till.
Men det hjälper ingenting att byta ut Skuggan -om man inte har något jävligt kvalitativt att byta till.
Jag håller med Jonken , oftast är det en panikåtgärd att sparka tränare och inte särskilt meningsfullt om man inte har ett tillräckligt bra lag.
Men LHF har ett bättre lag på papperet än man har visat på hela denna säsong och då blir man fundersam, men jag har ingen lösning på vem som skulle reda ut detta.
Det är inte så enkelt som att ropa på "Rönken", jag hade själv lite svårt med hans åka fram och tillbakahockey där offensiven blev lidande.
Men LHF har ett bättre lag på papperet än man har visat på hela denna säsong och då blir man fundersam, men jag har ingen lösning på vem som skulle reda ut detta.
Det är inte så enkelt som att ropa på "Rönken", jag hade själv lite svårt med hans åka fram och tillbakahockey där offensiven blev lidande.
Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Vi får räkna med att det bästa vi kommer att kunna åstadkomma nu är bästa fall en direktplats till slutspel och i sämsta fall inget slutspel alls.
Det är helt enkelt så att det är 8-10 lag som är bättre än oss i år.
Sedan kan man ju alltid drömma om "jätte vändningen" och den glädje det skulle föra med sig, men man kan ju INTE bli ftörbannad och kasta skit omkring sig för att det inte blir så.
Vi får räkna med att det bästa vi kommer att kunna åstadkomma nu är bästa fall en direktplats till slutspel och i sämsta fall inget slutspel alls.
Sedan kan man ju alltid drömma om "jätte vändningen" och den glädje det skulle föra med sig, men man kan ju INTE bli ftörbannad och kasta skit omkring sig för att det inte blir så.
Senast ändrad av Lajon den lör 07 jan 2017, 19:41, ändrad totalt 1 gång
Lajon- Antal inlägg : 4397
Helt rätt Lajon, nu måste vi spela in dom unga spelarna som vi ska ha kvar i laget nästa säsong för denna säsong är över.
Nu ska Nässen, Lundeström, Emanuelsson m.fl. vara ordinarie även när alla som är skadade kommer tillbaka, Då kan vi vila Sandström Lagace, Mastomäki m.fl. spelare som inte tillför LHF någonting.
Nu ska Nässen, Lundeström, Emanuelsson m.fl. vara ordinarie även när alla som är skadade kommer tillbaka, Då kan vi vila Sandström Lagace, Mastomäki m.fl. spelare som inte tillför LHF någonting.
Det är inte totalt mörker.
Vissa saker gör vi bra. Vissa saker är okej och kan utvecklas. Vissa saker är dåliga och vissa är katastrof.
Kan hålla med om att Skuggan inte känns som rätt man för att leda det här laget. Men vårt defensiva spel, som just nu förmodligen är absolut värst - är det väl Lasu som basar över. Uppspel och defensiva lösningar som ständigt sker felaktigt kan inte enbart vara på individnivå.
Vissa saker gör vi bra. Vissa saker är okej och kan utvecklas. Vissa saker är dåliga och vissa är katastrof.
Kan hålla med om att Skuggan inte känns som rätt man för att leda det här laget. Men vårt defensiva spel, som just nu förmodligen är absolut värst - är det väl Lasu som basar över. Uppspel och defensiva lösningar som ständigt sker felaktigt kan inte enbart vara på individnivå.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Inte fan är Karlskrona t ex ett bättre lag än oss, och det finns flera gränsfall på papperet som t ex dagens LHC.
Vi har sämst tränare. Inte ett dåligt lag.
Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Tror inte att det här laget är ett "rönken" lag heller. Många tröga tunga forwards som jag inte tror passar särskilt bra in på Rönkens spelsystem, typ Mastomäki, Falk, Hedman, Harju och Mouillerat. Däremot tror jag definitivt att Rönken hade gjort ett bättre jobb med Luleå än vad Skuggan gör. Tighta till försvarsspelet måste ju vara prio ett just nu även om det offensiva anfallsspelet är katastrofalt dåligt. Men just nu handlar det om att stoppa blödningen och då får det vara hur tråkig hockey som helst, samla ihop poäng och få upp lite självförtroende.
Är inte heller särskilt mycket för att sparka tränare som vissa klubbar gör till höger och vänster. Men i vårt fall är det faktiskt där det största problemet ligger. Även om vi saknar spetskvaliteer så spelar vi inte som ett lag och det kan en ny tränare bidra med, bara en ny röst och lite nya vinklar och detaljer kan få spelarna att vakna och klaffa ihop lite bättre. Hoppas att Skuggan avgår men jag tvivlar. Undrar om spelarna öht tror på hans "system" annars är ju loppet kört redan där.
EDIT: Citera fel inlägg. Var ett svar på mr bisters inlägg.
Senast ändrad av Määk den lör 07 jan 2017, 20:13, ändrad totalt 1 gång
Dustin- Antal inlägg : 7176
Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Inte fan är Karlskrona t ex ett bättre lag än oss, och det finns flera gränsfall på papperet som t ex dagens LHC.
Vad vi är på papperet spelar ingen roll, det är tabellen som räknas.
Ja, tränaren är en del av laget men att byta ut den är sällan något som hjälper då här sent på säsongen.
Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Jämförelsen haltar. Karlskrona har gått in för att spela snålt och disciplinerat. Vi har gått in med föresatsen att ta våran hockey vidare och utveckla den. Det är lite olika svårighetsgrad på de uppgifterna.
JuniorX- Antal inlägg : 4191
Jo hade vi haft de som kan göra något vettigt av de lag vi har hade vi garanterat varit topp 6.
Jag såg faktiskt väldigt mycket upp till de 3 tränare vi har när dom var aktiva spelare då dom var väldigt bra på helt olika saker, men som tränare i SHL har dom ingenting att göra.
Nu vill jag ha hem Bulan så de blir något gjort. Får vi inte hem honom så vill jag se en huvudtränare som faktiskt kan göra nått bra, har rutin och kyla samt kan leda spelarna på isen. Jag skiter fullständigt i om tränaren har någon koppling till Norrbotten, han ska bara vara bra!
Jag förstår tänket med att ha spelare och ledare som helst är från klubben eller närområdet, men när de inte finns någon från norr som vill eller inte har kvaliteten för de, så är de bara att leta utanför boxen! De viktigaste är väl resultaten på isen!
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Lajon skrev:Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Ja, tränaren är en del av laget men att byta ut den är sällan något som hjälper då här sent på säsongen.
Alltså, ibland går det bra att generalisera, men inte hela tiden.
Luleå skulle må prima av ett byte på tränarsidan.
JuniorX skrev:Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Jämförelsen haltar. Karlskrona har gått in för att spela snålt och disciplinerat. Vi har gått in med föresatsen att ta våran hockey vidare och utveckla den. Det är lite olika svårighetsgrad på de uppgifterna.
Har du rätt i Junior. KHK spelar den hockey dom klarar bäst med de material dom har, de gör inte vi.
Kan inte Skuggan utveckla vår hockey så att vi vinner matcher, så bör han inse att de är bättre att vi spelar en hockey som vi klarar av eller att han hoppar av och lämnar rodret till någon som klarar det.
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Anthrax skrev:Lajon skrev:Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Alltså, ibland går det bra att generalisera, men inte hela tiden.
Luleå skulle må prima av ett byte på tränarsidan.
Ja, nästa säsong. Risken att det blir sämre denna säsong är större än den vinst vi skulle kunna få ut av ett tränarbyte nu.
Jag har följt Luleå sedan dag1 i Elitserien stod bakom kortsargen då Blomman vaktade kassen, Har stått på H då Lindholm gjorde den sk Gretzky tekningen framåt och gjorde mål!
Sett då Järvinen gjorde poängrekord - Sett då Hurtig smällt in mål - Renberg då han var in prime -LGP då han smackade in mål!
Men nu har jag fått nog som LHF supporter följt laget i vått och torrt samt jobbat med ena följespotten i Delfinen!
Kommer inte se en match mer under Skuggan mannen som förstör det han tar hand om!
Dags för att sk forumtroll att inse de faktum detta KOMMER aldrig att vända så länge Skuggan är tränare!
Tack för min del alla mina forumvänner vi har stött i vått & tort men nog är nog och nu har bägaren runnit över!
Sett då Järvinen gjorde poängrekord - Sett då Hurtig smällt in mål - Renberg då han var in prime -LGP då han smackade in mål!
Men nu har jag fått nog som LHF supporter följt laget i vått och torrt samt jobbat med ena följespotten i Delfinen!
Kommer inte se en match mer under Skuggan mannen som förstör det han tar hand om!
Dags för att sk forumtroll att inse de faktum detta KOMMER aldrig att vända så länge Skuggan är tränare!
Tack för min del alla mina forumvänner vi har stött i vått & tort men nog är nog och nu har bägaren runnit över!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
Kapten Haddock skrev:Anthrax skrev:Lajon skrev:Det har gått 32 omgångar nu och det är dags att inse att vi kommer inte genom någon slags magi plötsligt bli ett lag som kommer att vinna SM guld. Vi får leva med det lag vi har denna säsong och vi går ACCEPTERA detta faktum utan att för den skull fortsätta att rikta verbala pungsparkar mot varandra på detta forum.
Jo hade vi haft de som kan göra något vettigt av de lag vi har hade vi garanterat varit topp 6.
Jag såg faktiskt väldigt mycket upp till de 3 tränare vi har när dom var aktiva spelare då dom var väldigt bra på helt olika saker, men som tränare i SHL har dom ingenting att göra.
Nu vill jag ha hem Bulan så de blir något gjort. Får vi inte hem honom så vill jag se en huvudtränare som faktiskt kan göra nått bra, har rutin och kyla samt kan leda spelarna på isen. Jag skiter fullständigt i om tränaren har någon koppling till Norrbotten, han ska bara vara bra!
Jag förstår tänket med att ha spelare och ledare som helst är från klubben eller närområdet, men när de inte finns någon från norr som vill eller inte har kvaliteten för de, så är de bara att leta utanför boxen! De viktigaste är väl resultaten på isen!
Som det ser ut idag med truppen så är det inte en trupp för topp-6 i mitt tycke. Centersidan är helt katastrofal och vi saknar både en första- och en andre-center. Falk, Masto, Mouillerat och Hillding är fyra stycken tredje-centrar med som bäst bristfällig passningskompetens. Men det är jävligt svårt att hitta bra spetscentrar som passar för ett lag utan spelidé. Prio borde vara att lägga en långsiktig strategi för hur man vill att laget ska spela och sedan utveckla och scouta spelare som passar för det.
GustenA- Antal inlägg : 3114
Fram tills novemberuppehållet hade vi en offensiv som funkade ganska bra, vi snittade då nära 3 mål/match om jag minns rätt. Sedan har den dippat en del, mycket troligen beroende på skador på inte minst Todd och förstås Petter. Men fortfarande skapar vi tillräckligt för att kunna vinna hockeymatcher av egen kraft.
Men defensiven har hela säsongen stått för massvis med individuella misstag i egen zon och dåliga beslut på offensiv blå som resulterat i enkla baklängesmål. Idag var förstås inget undantag, även Karlskrona fick rena bjudningar serverade. Dessutom är BP sämre än på många år känns det som. Som jag ser det är det här insatsen måste göras. Kommer man tillrätta med de värsta avarterna bakåt så kommer även resultatet poängmässigt att bli ett helt annat.
Hur det ska gå till är jag inte man att svara på, möjligen att det kräver ett tränarbyte (frågan är då, vem ska ta över som man kan garantera ett bättre resultat av för vi vill absolut inte att det ska bli ändå sämre och vi rasar ner under kvalstrecket), men att värva sig till bättre resultat kommer knappast att fungera såvida man nu inte får in Crosby...
Men defensiven har hela säsongen stått för massvis med individuella misstag i egen zon och dåliga beslut på offensiv blå som resulterat i enkla baklängesmål. Idag var förstås inget undantag, även Karlskrona fick rena bjudningar serverade. Dessutom är BP sämre än på många år känns det som. Som jag ser det är det här insatsen måste göras. Kommer man tillrätta med de värsta avarterna bakåt så kommer även resultatet poängmässigt att bli ett helt annat.
Hur det ska gå till är jag inte man att svara på, möjligen att det kräver ett tränarbyte (frågan är då, vem ska ta över som man kan garantera ett bättre resultat av för vi vill absolut inte att det ska bli ändå sämre och vi rasar ner under kvalstrecket), men att värva sig till bättre resultat kommer knappast att fungera såvida man nu inte får in Crosby...
Tigerman- Antal inlägg : 3431
NallePhu skrev:Jag har följt Luleå sedan dag1 i Elitserien stod bakom kortsargen då Blomman vaktade kassen, Har stått på H då Lindholm gjorde den sk Gretzky tekningen framåt och gjorde mål!
Oerhört tråkigt!
Känner egentligen samma sak men om vi som kritiserar tystnar kommer föreningen bara bestå av rövslickare och ja-sägare och då är vi mer illa ute än någonsin.
Hoppas du omvärderar ditt beslut att inte skriva här
farre- Antal inlägg : 2143
Tigerman skrev:Fram tills novemberuppehållet hade vi en offensiv som funkade ganska bra, vi snittade då nära 3 mål/match om jag minns rätt. Sedan har den dippat en del, mycket troligen beroende på skador på inte minst Todd och förstås Petter. Men fortfarande skapar vi tillräckligt för att kunna vinna hockeymatcher av egen kraft.
Har inte orkat kolla upp hur många mål laget gjorde innan novemberuppehållet, men offensiven är väl ungefär ett lika stort problem som den stundtals katastrofala defensiven. Här är siffror på hur många mål Luleå Hockey gjort per match hittills, straffmål och mål i öppen kasse är borträknade:
0 gjorda mål: 5 matcher (16,1%)
1 gjorda mål: 7 matcher (22,5%)
2 gjorda mål: 9 matcher (29,0%)
3 gjorda mål: 6 matcher (19,3%)
4+gjorda mål: 4 matcher (12,9%)
På 31 matcher har man alltså gjort under 2 mål 21 gånger (67,7%), det är lite mer än 2/3 av alla matcher man spelat, där man gjort mindre 2 mål eller färre. Målsnittet i SHL är runt 2,8 mål/match, om jag har räknat rätt, dock med mål i öppen målbur och straffslag inräknat, så siffran kommer bli lite lägre i verkligheten, men jag är för trött för att gå igenom all matcher, och poängen kvarstår (målsnittet brukar ofta ligga mellan 2,5 och 3).
Luleå ligger alltså under målsnittet i nästan 70% av alla matcher man spelat, självklart kommer man då inte att vinna speciellt många matcher heller. Dock så gör inte lag 2,8mål per match, men i 8 av 10 matcher kommer motståndarna statistiskt sett att göra 3 mål, det betyder att Luleå, enligt statistiken, har förlorat 70% av dessa matcher, det är såklart inte hållbart i längden.
Att man dessutom blivit nollade i 5 matcher och gjort max 1 mål i 12 matcher (38,7%) på lite över en halv säsong, säger väl en hel del om hur vass offensiv laget har. Det låter faktiskt skrämmande dåligt, skulle inte bli förvånad om det skulle bli något slags klubbrekord om vi fortsätter på samma sätt säsongen ut.
Sen är det ju som du "säger", defensiven måste funka, det är ett måste för att laget ska ta poäng. Men som det är just nu så är problem, tyvärr, mycket större än en skakig defensiv.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Som Jonken skriver. Säsongen är inte över ännu. Ett faktum som gör att man bli mer oroad än entusiastisk. Tänk om Luleå faktiskt hamnar på plats 13 - 14 och gör en Modo? Fatta vilken kritik som skulle hagla över ledningen som inte agerat i tid när alla andra runt omkring ser var problemet legat under hela säsongen. Huu. Hemska tanke.
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Som sagt: Jag tror inte att Skuggan & Co längre har flera av spelarnas öron. Om detta stämmer; ligger vi jäkligt risigt till. Inte nog med att vi har en lagledning som inte fungerar; vi har även ett gäng spelare som verkligen är tok-less att lyssna på dem.
Vissa spelare -precis som flera av oss har nu TOTALT gett upp på Luleå Hockeys nuvarande lagledning. Vilket givetvis sätter ännu större prägel över föreningens nuvarande katastrof.
Nu gäller det att haltandes försöka ta sig över mållinjen i serien. Och försöka göra detta som sämst tredje sämst. För jag tror att PRECIS ALLA skulle sitta heltid på muggen -OM Luleå Hockey skulle hamna att kvala. (Tänk att göra detta utan ett fungerande grundspel -och med ett gäng spelare som egentligen bara rycker på axlarna åt tränarna!) Bara att skriva om det så där -gör i princip att det vrider om i magen.
Jag tycker så här:
Vi är där vi är nu. Och vi har det vi har att jobba med. Låt oss då vara ärliga: Tills någonting händer i Luleå Hockey: Låt oss göra en "Pajala": -Måla fan på väggen -och ta det succesivt därifrån. Ur totalmörker är det lättare att hitta ljusglimtar.
Om föreningen Luleå Hockey är för blind för att se -eller erkänna det: Då behöver dom JÄVLIGT MYCKET HJÄLP på traven! För DEN HÄR GÅNGEN ska föreningen INTE tillåtas krypa understolen -om det går åt H-vete. Om så: Skall stället där styrelsemötet; där ansvarsfrihet skall beviljas åt styrelsen, -bokstavligen INVADERAS med LHF-fans: För att markera att iaf de som står där kan se de ansvariga i ögonen: Att fansen INTE beviljat någon ansvarsfrihet åt styrelsen!
-Att våldta någonting kärt utan konsekvens är inte acceptabelt.
Vissa spelare -precis som flera av oss har nu TOTALT gett upp på Luleå Hockeys nuvarande lagledning. Vilket givetvis sätter ännu större prägel över föreningens nuvarande katastrof.
Nu gäller det att haltandes försöka ta sig över mållinjen i serien. Och försöka göra detta som sämst tredje sämst. För jag tror att PRECIS ALLA skulle sitta heltid på muggen -OM Luleå Hockey skulle hamna att kvala. (Tänk att göra detta utan ett fungerande grundspel -och med ett gäng spelare som egentligen bara rycker på axlarna åt tränarna!) Bara att skriva om det så där -gör i princip att det vrider om i magen.
Jag tycker så här:
Vi är där vi är nu. Och vi har det vi har att jobba med. Låt oss då vara ärliga: Tills någonting händer i Luleå Hockey: Låt oss göra en "Pajala": -Måla fan på väggen -och ta det succesivt därifrån. Ur totalmörker är det lättare att hitta ljusglimtar.
Om föreningen Luleå Hockey är för blind för att se -eller erkänna det: Då behöver dom JÄVLIGT MYCKET HJÄLP på traven! För DEN HÄR GÅNGEN ska föreningen INTE tillåtas krypa understolen -om det går åt H-vete. Om så: Skall stället där styrelsemötet; där ansvarsfrihet skall beviljas åt styrelsen, -bokstavligen INVADERAS med LHF-fans: För att markera att iaf de som står där kan se de ansvariga i ögonen: Att fansen INTE beviljat någon ansvarsfrihet åt styrelsen!
-Att våldta någonting kärt utan konsekvens är inte acceptabelt.
Som sagt, jag skrev att offensiven var OK fram till novemberuppehållet. Jag räknade på det tidigare och det blev någonstans runt 2,8 mål/match i snitt vill jag minnas. Det är därefter som det rasat, med över ett mål/match har jag för mig. Men oavsett, det är bakifrån man måste bygga för ett av de stora problemen vi haft på sistone är att vi släpper till första målet och med skadat självförtroende så blir ryggsäcken alldeles för tung. Om vi gjort 2 mål eller mer i 19 matcher utan att räkna in straffar och ENG dessutom så är det 19 matcher som vi har en riktigt bra chans att vinna. Men då kan man ju inte släppa till kontringsmål, indianare eller gå-bort-sig-framför-egen-kasse-mål i tid och otid.Ferros skrev:Tigerman skrev:Fram tills novemberuppehållet hade vi en offensiv som funkade ganska bra, vi snittade då nära 3 mål/match om jag minns rätt. Sedan har den dippat en del, mycket troligen beroende på skador på inte minst Todd och förstås Petter. Men fortfarande skapar vi tillräckligt för att kunna vinna hockeymatcher av egen kraft.
Har inte orkat kolla upp hur många mål laget gjorde innan novemberuppehållet, men offensiven är väl ungefär ett lika stort problem som den stundtals katastrofala defensiven. Här är siffror på hur många mål Luleå Hockey gjort per match hittills, straffmål och mål i öppen kasse är borträknade:
0 gjorda mål: 5 matcher (16,1%)
1 gjorda mål: 7 matcher (22,5%)
2 gjorda mål: 9 matcher (29,0%)
3 gjorda mål: 6 matcher (19,3%)
4+gjorda mål: 4 matcher (12,9%)
På 31 matcher har man alltså gjort under 2 mål 21 gånger (67,7%), det är lite mer än 2/3 av alla matcher man spelat, där man gjort mindre 2 mål eller färre. Målsnittet i SHL är runt 2,8 mål/match, om jag har räknat rätt, dock med mål i öppen målbur och straffslag inräknat, så siffran kommer bli lite lägre i verkligheten, men jag är för trött för att gå igenom all matcher, och poängen kvarstår (målsnittet brukar ofta ligga mellan 2,5 och 3).
Luleå ligger alltså under målsnittet i nästan 70% av alla matcher man spelat, självklart kommer man då inte att vinna speciellt många matcher heller. Dock så gör inte lag 2,8mål per match, men i 8 av 10 matcher kommer motståndarna statistiskt sett att göra 3 mål, det betyder att Luleå, enligt statistiken, har förlorat 70% av dessa matcher, det är såklart inte hållbart i längden.
Att man dessutom blivit nollade i 5 matcher och gjort max 1 mål i 12 matcher (38,7%) på lite över en halv säsong, säger väl en hel del om hur vass offensiv laget har. Det låter faktiskt skrämmande dåligt, skulle inte bli förvånad om det skulle bli något slags klubbrekord om vi fortsätter på samma sätt säsongen ut.
Sen är det ju som du "säger", defensiven måste funka, det är ett måste för att laget ska ta poäng. Men som det är just nu så är problem, tyvärr, mycket större än en skakig defensiv.
Täpp till bakåt så kommer resultatet att bli bättre, och det var även så man vände på trenden i fjol. Kom ihåg Rönken-eran, det var sällan vi släppte in fler än 2 mål/match då.
Ser att det gnälls en hel del på ert lag här. Som Linköpingssupporter känner jag igen mycket av det. Bägge lagen har vissa likheter. LHC startade inte särskilt bra. Ett "framtungt" lag med förväntad spets i form av jänkarna samt Olimbarna och Bergfors. Media var lyriska. Vem skulle stå emot LHC:s offensiv?
Det man glömde var att vi tappade enormt mycket rutin i backlinjen när Junland & Rahimi försvann, samt att Forsling (lite oväntat) fick NHL-kontrakt direkt.
LHF å sin sida, med ett välkommet tillskott från Minecraft, skulle ju bygga ett lag för SM-guld och värvade spelare från både här och där.
Samtidigt, Tangnes förespråkade allt annat än dump & chase. Istället var det "vårda puck" och komma kontrollerat genom mittzon och in i anfalls-dito. Resultat? Vi gav bort matcher i parti och minut genom att fippla i egen zon och ge bort puckar (likt 1-0 målet ni bjöd på senast). "Frälsaren" Näkyvä var en av de största syndarna. Dessutom var det många (Olimb, Bergfors och i viss mån jänkarna) som inte levde upp till förväntningarna, förmodligen för att att defensiven inte klarade av att leverera puckar som tidigare. Så långt är likheterna ganska stora.
Men efter att saker och ting satt sig, att man justerat lite, att skadade spelare kom in igen så har det blivit betydligt bättre. Fortfarande tycker jag att man har svårigheter att anpassa spelet till motståndarna. Möter vi KHK, Växjö m.fl. som vet att stänga av mittzon och få ner farten är vi äckligt tama.
LHF skrevs upp ganska rejält också. Minecraft-miljonerna gav utrymme för ett antal spännande värvningar, liksom förra året. Men resultatet? Inte direkt i paritet med investerat kapital...
Så vad beror detta på? Dålig coachning? Eller dålig självbild? Går man in i matcherna med bilden att man är ett "kanonlag" som bara har otur när man torskar, och att det kommer att fixa sig med automatik när "det drar ihop sig"?
LHC har, efter vad jag ser, korrigerat en hel del. Borta är Näkyväs idiotpass i egen zon, man vågar chippa ut (även om man återfaller till gamla synder lite för ofta enl. mitt tycke). Samt att anfallsspelet blivit lite mer strukturerat och inte bara på "gehör".
Frågan är: Kan Skuggan anpassa sin taktik till den trupp han har så han får ut det som finns i den (förmodligen) ganska dyra besättningen? För nog finns väl potentialen?
Det man glömde var att vi tappade enormt mycket rutin i backlinjen när Junland & Rahimi försvann, samt att Forsling (lite oväntat) fick NHL-kontrakt direkt.
LHF å sin sida, med ett välkommet tillskott från Minecraft, skulle ju bygga ett lag för SM-guld och värvade spelare från både här och där.
Samtidigt, Tangnes förespråkade allt annat än dump & chase. Istället var det "vårda puck" och komma kontrollerat genom mittzon och in i anfalls-dito. Resultat? Vi gav bort matcher i parti och minut genom att fippla i egen zon och ge bort puckar (likt 1-0 målet ni bjöd på senast). "Frälsaren" Näkyvä var en av de största syndarna. Dessutom var det många (Olimb, Bergfors och i viss mån jänkarna) som inte levde upp till förväntningarna, förmodligen för att att defensiven inte klarade av att leverera puckar som tidigare. Så långt är likheterna ganska stora.
Men efter att saker och ting satt sig, att man justerat lite, att skadade spelare kom in igen så har det blivit betydligt bättre. Fortfarande tycker jag att man har svårigheter att anpassa spelet till motståndarna. Möter vi KHK, Växjö m.fl. som vet att stänga av mittzon och få ner farten är vi äckligt tama.
LHF skrevs upp ganska rejält också. Minecraft-miljonerna gav utrymme för ett antal spännande värvningar, liksom förra året. Men resultatet? Inte direkt i paritet med investerat kapital...
Så vad beror detta på? Dålig coachning? Eller dålig självbild? Går man in i matcherna med bilden att man är ett "kanonlag" som bara har otur när man torskar, och att det kommer att fixa sig med automatik när "det drar ihop sig"?
LHC har, efter vad jag ser, korrigerat en hel del. Borta är Näkyväs idiotpass i egen zon, man vågar chippa ut (även om man återfaller till gamla synder lite för ofta enl. mitt tycke). Samt att anfallsspelet blivit lite mer strukturerat och inte bara på "gehör".
Frågan är: Kan Skuggan anpassa sin taktik till den trupp han har så han får ut det som finns i den (förmodligen) ganska dyra besättningen? För nog finns väl potentialen?
Caligula- Antal inlägg : 1
Det är väl det som stör mig.
LHC var haussade, men visade inte mycket av det under hösten.
Som du säger så känns det som om Tagnes justerat, accepterat läget och förändrat och gjort om LHC till något som liknar det alla trodde i höstas.
Förra året gjorde vi samma resa. Drog i nödbromsen och aktiverade plan B.
- Och efter det så tror jag vi vann ligan.
Idag ser jag inga tendenser till att vi accepterat vår tabellplacering och gjort anpassningar för att börja vinna.
Vi bara hoppas att det går bättre nästa match.
Sedan hjälper det inte att vår tilltänkta spets 'inte trivdes', och därför inte levererade något alls.
LHC var haussade, men visade inte mycket av det under hösten.
Som du säger så känns det som om Tagnes justerat, accepterat läget och förändrat och gjort om LHC till något som liknar det alla trodde i höstas.
Förra året gjorde vi samma resa. Drog i nödbromsen och aktiverade plan B.
- Och efter det så tror jag vi vann ligan.
Idag ser jag inga tendenser till att vi accepterat vår tabellplacering och gjort anpassningar för att börja vinna.
Vi bara hoppas att det går bättre nästa match.
Sedan hjälper det inte att vår tilltänkta spets 'inte trivdes', och därför inte levererade något alls.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Intressant inlägg från Caligula.
Det märktes även i senaste matchen att LHC har problem i egen zon, men vi var inte tillräckligt på för att kunna utnyttja det till fullo. Å andra sidan lyckades Roe & Little med att göra precis det i vår zon. Båda lagen har således liknande problem men den betydligt skarpare offensiven hos LHC fällde avgörandet.
Vad gäller Minecraftpengarna så kan man ju bara konstatera att man inte spenderat pengarna särskilt effektivt. Kennedy floppade och åkte hem och Mouillerat & Junttila har visat sig vara medelmåttor som bäst. De spetsnyförvärv som presterat bra är de två svenska, alltså Falk & Emanuelsson. På backsidan är ju Todd riktigt bra, inte minst är han viktig i uppspelsfasen, men har varit skadad alldeles för mycket för att det ska vara hälsosamt för laget.
Det märktes även i senaste matchen att LHC har problem i egen zon, men vi var inte tillräckligt på för att kunna utnyttja det till fullo. Å andra sidan lyckades Roe & Little med att göra precis det i vår zon. Båda lagen har således liknande problem men den betydligt skarpare offensiven hos LHC fällde avgörandet.
Vad gäller Minecraftpengarna så kan man ju bara konstatera att man inte spenderat pengarna särskilt effektivt. Kennedy floppade och åkte hem och Mouillerat & Junttila har visat sig vara medelmåttor som bäst. De spetsnyförvärv som presterat bra är de två svenska, alltså Falk & Emanuelsson. På backsidan är ju Todd riktigt bra, inte minst är han viktig i uppspelsfasen, men har varit skadad alldeles för mycket för att det ska vara hälsosamt för laget.
Tigerman skrev:Intressant inlägg från Caligula.
Vet att det är lite fel tråd det här men har svårt att säga att Juntilla enbart är en medelmåtta. Tycker han visat upp rätt mycke bra intentioner i år men han har haft två tunga skador som gjort att han inte riktigt kommit i gång. Jag tycker helt enkelt att det är hårt att sätta titeln medelmåtta på honom då han bara just i början hade något som kan liknas kontinuitet i spelandet.
I övrigt håller jag med föregående talare som anser att man borde inse att varje poäng är livsviktig och att det är dags att börja gnugga sig till segrar hellre än att spela snyggt till en förlust.
Micke80- Antal inlägg : 3038
OK, jag ändrar mig: "presterat som medelmåttor som bäst"Micke80 skrev:Tigerman skrev:Intressant inlägg från Caligula.
Vet att det är lite fel tråd det här men har svårt att säga att Juntilla enbart är en medelmåtta. Tycker han visat upp rätt mycke bra intentioner i år men han har haft två tunga skador som gjort att han inte riktigt kommit i gång. Jag tycker helt enkelt att det är hårt att sätta titeln medelmåtta på honom då han bara just i början hade något som kan liknas kontinuitet i spelandet.
I övrigt håller jag med föregående talare som anser att man borde inse att varje poäng är livsviktig och att det är dags att börja gnugga sig till segrar hellre än att spela snyggt till en förlust.
Tigerman skrev:OK, jag ändrar mig: "presterat som medelmåttor som bäst"Micke80 skrev:Tigerman skrev:Intressant inlägg från Caligula.
instämmer
Micke80- Antal inlägg : 3038
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» 2017-02-14, SHL-omgång 43, Linköping - Luleå
» 2017-09-26, SHL-match 4, Linköping - Luleå
» 2017-09-30, SHL-match 6, Luleå - Linköping
» 2017-12-02, SHL-match 24, Luleå - Linköping
» 2013-09-14, SHL-omgång 01, Luleå - Linköping
» 2017-09-26, SHL-match 4, Linköping - Luleå
» 2017-09-30, SHL-match 6, Luleå - Linköping
» 2017-12-02, SHL-match 24, Luleå - Linköping