2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

+32
ollle
Snikne Ville
Bjoern
Tigerman
Kallepedal
FruktHamster
LubosC
pingu
Mr Bister
Luddelajnen
Pajala
Urken
akeela64
Bamsefar
JayDee
chiII
Sir Prozac
Rönken
Kato
Beast.
Myrman
Dave Rock
NallePhu
#96
CKa
LulefanGBG
Salle
Redbear
Rayko
BodenSwe
MickkeJ
Admin
36 posters

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Dave Rock lör 19 jan 2013, 23:30

Kallepedal skrev:Dra en linje mellan bägge målens kryss. https://2img.net/h/oi49.tinypic.com/dw2j2o.jpg
Okej om man gör så så verkar det ha varit ett korrekt mål. Om linjen och puck träffen stämmer så är det ju exakt på millimetern och därmed ett korrekt mål.
Tyckte först att jag nog kunde skriva under på högklubba men då hade jag inga stegomatiskabesvär....
Då har vi alltså två helt korrekta mål bortdömda på tre matcher...Det är för dåligt domarkåren!!!!
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Bjoern lör 19 jan 2013, 23:55

För att trigonometriskt räkna ut det behöver man förvisso bedöma ett antal grejer, exempelvis hur långt ifrån mållinjen pucken var då den styrdes. Jag bedömde också var på plan exempelvis vilken linje pucken skär eller "skymmer" ur den aktuella kameravinkeln som var bakom mål. Dessutom bedömde jag hur långt ifrån sargen den aktuella kameran var placerad vilket man lätt kunde se från andra vinklar. Då får man tillslut nog med data för att ställa upp trianglar med mått som man sedan faktiskt kan räkna på. Alla dessa bedömningar påverkar resultatet betydligt mindre än att bara visuellt bedöma hur högt upp pucken är från en viss kameravinkel som jag antar att videodomaren gör.

De 119 cm jag räknade på skarvade jag ganska rejält i mina bedömningar i fördel till att det inte var mål. 107 cm var baserad på mer realistiska bedömningar.

Bjoern

Antal inlägg : 64
Join date : 13-01-19

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Salle lör 19 jan 2013, 23:59

Kallepedal skrev:Dra en linje mellan bägge målens kryss. https://2img.net/h/oi49.tinypic.com/dw2j2o.jpg

Verkar ju sjukt att det inte blev mål. Speciellt efter allt tjat genom åren "hellre fria än fälla" vid liknande situationer med hög klubba...
Ska det dömas bort GJORDA MÅL. Ska det väl för fan vara SOLKLART.

Nu har måldomarejäveln rånat oss på för många poäng senaste veckan. Sjukt less.

Ett centralt "War room" som dom har i NHL vore det ultimata!

Kan ju inte vara så kostsamt? Skicka alla videos med alla kameravinklar till ett rum där 2-3 vettiga människor sitter varje elitserieomgång. Ring dit istället för upp till arenataket. Konsekventare än att nån dum jävel ska plockas från närområdet och raffar åt sig massa gratis fika och säkert ersättning på det. Problem solved.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Snikne Ville sön 20 jan 2013, 11:52

Rasmussen är en riktigt bra spelare, imponerades av honom redan i AS.

Vettetusan vad problemet är med Olle som inte kommit till sin rätt på ett bra tag. Tycker att han och Pyörälä är de som är längst ifrån sin högsta nivå.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av ollle sön 20 jan 2013, 11:54

Något som jag reagerar på när jag ser repriserna är att domaren som begär videogranskning gör det på modigs reaktion då styrningen är skymd av 2 spelare och omöjlig för honom att se.Däremot domare nr2 står precis i skottlinjen och ser hela puckbanan och målet men han lyfter ingen hand och han borde helt klart förklarat åt domare nr 1 att det var ett korrekt mål.Svagt agerat då man tydligen inte vågar ifrågasätta kollegors ställningstagande.

ollle

Antal inlägg : 68
Join date : 12-02-19

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Beast. sön 20 jan 2013, 11:56

Detta och målet mot Timrå som blev bortdömt är INTE de domslut ES behöver ifall vi vill ha "fler mål" som alla gnäller över
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Huselius1 sön 20 jan 2013, 13:34

Kallepedal skrev:
NallePhu skrev:I den form Luleå är nu i så ska vi vara lyckliga om det rasar totalt i väg mot HV71!
Trots allt ligger Luleå trea i tabellen sett till dom fem senaste omgångarna. Inte illa pinkat av ett lag som ingenting fungerar för.
De fem senaste omgångarna har man mött de fem sämsta lagen. För att rycka ifrån skulle vi behövt vara etta i den tabellen. Nu väntar svårare motstånd och jag har svårt att se hur det skulle gå bättre mot dom

Huselius1

Antal inlägg : 108
Join date : 13-01-16

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Jonken sön 20 jan 2013, 15:30

När det gäller Luleå hoppas man ju innerligt att laget växer med uppgiften. Tycker nästan att det känns lite tvärtom: När allt talar för Luleå, så viker man ner sig. Dvs lite av det vanliga Luleå-syndromet: Laget har taskigare stats på att leverera med favorit tryck på axlarna. Däremot verkar ju motivationen i kombination med prestationen hos spelarna funka bättre när man får slå lite ur underläge. Typ: "Allt att vinna" verkar gå in bättre spelarnas skallar då.

Intressant och se hur denna tes nu fungerar kommande två omgångarna mot HV71 & SAIK på borta is. Tuffa uppgifter! Det gäller att individuellt bidra fullt ut om man vill något annat än en hemresa med tummen i munnen.

Jag hoppas innerligen att varje spelare, tränare & materialare verkligen vaknar på morgonen, med bättre metalitet för att gå ut och vinna dessa matcher. Typ; mindre skoj & sprall- och mer fokuserade och taggade för uppgiften man bara SKA knäcka!

Att LHF numera börjar matcherna på typ 90 % istället för 110%- är ju idag mer en regel än ett undantag. Alla spelarna spelarna kämpar, det är inte där som det felar; däremot verkar det som att huvena inte riktigt synkar med bena i början. Och då blir det mer att bränna av energi för kråkorna. Det enda som funkar hyggligt då är deffen. Och när laget hamnar i underläge; blir det som att huvena inte alls fixar att boota upp det mentala till optimal nivå- utan att man får in en halv-röt-puck på Ex en individuell prestation.

Jag har ofta refererat till detta som att spelarna skiter ner sig. Det mentala blocklåset som uppstår i spelarnas hjälmar; ser det ut som att det spelarna ska tro mest på: Bara faller ihop. Och när detta händer blir ju hela helheten rejält oeffektiv. Att sedan mitt under en match se ett helt lag individullet försöka samla ihop sig själva- medan flosklerna om bristande prestationer haglar ut bakom bänken; resulterar nog mer ofta att det sladdar ännu värre i nöten hos spelarna. Alla vill givetvis; men den trofasta vetskapen i att fixa det tillsammans strular.

Jag vet att lagledningen inte lägger mycket vikt vid utomstående mental coachning. Men frågan är ju ändå ifall man inte bör försöka tillfälligt ta in en ny röst på en Ex match-genomgång; där denne klargör till spelarna att många ofta inte riktigt "är där" från start. För bevisligen är det ju så att Jonas, Thomas, Rogers, Chris, Jannes & Niklas lösning på detta problem inte riktigt funkar fullt ut i nuläget iaf.

Jag tror att detta start-problem- även är en del i att spelarnas sikten är aningen feljusterade i avgörande lägen. Kommer man ut med rätt inställning direkt från början: är det ju mycket enkalre att bygga vidare ifrån detta- än att köra en dialog om att vissa inte gör rätt för sig under matcherna.

Om inget annat hjälper; tänd upp jumbotronen på träningarna och skriv: "Hemma 0" och "Borta 2" tills detta slutar att inverka på spelarnas individuella prestationer... Idea
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Johan__ sön 20 jan 2013, 17:48

Kanske man mött de fem sämsta lagen, men vi har vunnit fyra, trots allt. Och ligger vi trea i tabellen de senaste fem matcherna är det godkänt på den vägen, även om det är några sura poängtapp, matcher mot bottenlag och taskigt spel.
Men visst, vi borde haft några poäng till för att kunna ha lite marginal inom topp fyra, nu finns ingen marginal.

Tidigare har vi höjt oss mot lag på övre halvan, vi har t.ex. fem raka segrar mot självaste Hv71. Och mot några andra lag borde bortasegern också komma.

Jag ser fram emot de kommande matcherna och tror vi kan bjuda upp bra. Nu lär man väl ändå få slå lite ur underläge i en del matcher till skillnad från de senaste.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av LulefanGBG sön 20 jan 2013, 19:03

Jag vart grymt besviken över både spelet och resultatet igår men med facit i hand så gick vi ju ändå om Linköping. Bra lag hittar sätt att vinna även när de spelar dåligt. Visst Timrå ochVäxjö skulle bara ha varit 6 poäng, de är sämre än oss och hade dessutom dålig form inför mötena med oss. Lagen kringbottenstrecken har dock betydligt mer att spela för, för dem är det på liv och död varje omgång. De spelar dessutom snålt och mot sådana lag brukar vi vara sämre. De drar ner på tempot och det passar inre oss. Vi passar bättre mot lag som drar upp tempot och öser på framåt. Som topplagen. Då körning för allt vad tygen håller. Dessutom passar det oss betydligt bättre rent mentalt att vara underdogs. Helst uträknade, då brukar vi kunna tända till ordentligt och överträffa oss själva. Det bådar gott inför slutspelet.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Zeb Macahan mån 21 jan 2013, 17:23

Den alltid lika utsökte LhfAntz på Twitter har klippt ihop lite slow-motion kring det senaste bortdömda målet. Tyvärr så är kameran bakom målet lite för hög, skulle den varit exakt i höjd med ribban så hade målet sannolikt godkänts, nu fick dom typ gissa och gissade nog fel.

https://www.youtube.com/watch?v=htLEjcNEFPI&feature=youtu.be
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö - Sida 4 Empty Sv: 2013-01-19, Elitserieomgång 41, Luleå - Växjö

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet