MoDo

+54
Sportchefen #2
Lulefan
Kallepedal
Ferros
Myrman
Old Brooklyn
icemask
Lasse Proppmätt
LuleåWinston
JuniorX
PelleK
Davidoff
NilsOskar
stormvägen
Bamsefar
delphi
Kapten Haddock
Kagen
JohanO
Puckad
Qirren
Tigerman
Tony Moore
Urken
Micke L
KaptenBlodskelett
hokkzorz
Respected Gentleman
Mr Bister
Micke80
Slapshot
Dalle
amarule
Rönken
Norlin
CKa
Snikne Ville
Purre
Redbear
Pajala
#96
storraggarn
Johan__
MickkeJ
Zeb Macahan
FruktHamster
MrA
Lars158
Beast.
Dave Rock
NallePhu
LulefanGBG
Salle
Admin
58 posters

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

MoDo Empty MoDo

Inlägg av Admin mån sep 17, 2012 6:31 pm

Tråden om laget Modo.

Här diskuteras allt som rör Modo så som föreningen, det sportsliga och fansen.


Officiell hemsida: http://www.modohockey.se/
Eliteprospects: http://eliteprospects.com/team.php?team=9
Forum: http://lumberjacks.se/forum/
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: Modo

Inlägg av Salle fre sep 21, 2012 3:13 pm

Dagens beslut från konkurrensverket gör ju lockouten till julafton för Näslund & c/o

Alexander Steen spelar enligt uppgifter till SPORT-Expressen för Modo redan i morgon mot Rögle.

Nu kan SPORT–Expressen avslöja att nästa NHL-stjärna är klar för spel i klubben.

Enligt uppgifter återstår bara detaljer med försäkringen innan Winnipeg-backen Tobias Enström är spelklar.

- Det enda man vill göra är ju att komma hem och lira, säger Alexander Steen.



...och fler kan säkert vara på ingång.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Salle lör sep 22, 2012 3:55 pm

Pressmeddelande MODO Hockey

Publicerad: 2012-09-22 15:34

Under fredagen kom Konkurrensverket med sitt beslut i frågan kring lockoutade NHL-spelare och möjligheten att skriva korttidskontrakt med dessa.

Konkurrensverkets beslut är att det är upp till respektive klubb att bestämma i denna fråga.

Efter Konkurrensverkets beslut offentliggjorts så genomförde Hockeyligans styrelse ett möte kring ärendet.

Ett majoritetsbeslut togs att överklaga Konkurrensverkets beslut.

MODO Hockey hade avvikande åsikter i frågan.

– Konkurrensverkets beslut innebär att det är upp till varje förening att anställa vilken personal man önskar, säger MODO Hockeys ordförande Göran Ericson och fortsätter:

– Vi i MODO Hockey måste fokusera på hockeyn och vårda vår förening på bästa sätt – därigenom vårt ställningstagande i frågan.



Cirkusen igång nu?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG lör sep 22, 2012 5:31 pm

Räkna med det Salle.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av NallePhu lör sep 22, 2012 6:46 pm

-94 gjorde MoDo samma sak bröt en överenskommelse så jag är föga förvånad.
Men har man Kalle Bodén agenten som ränner den klubbens ärende via hans bror som är i MoDo:s styrelse så blir det bara mer löjligt!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18235
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Dave Rock lör sep 22, 2012 6:48 pm

Men är inte själva idén med en agent att han ska hitta jobb...
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av NallePhu lör sep 22, 2012 6:55 pm

Dave Rock skrev:Men är inte själva idén med en agent att han ska hitta jobb...
Nåja nu agerar han på inrådan av MoDo Hockey inofficiellt vill säga genom hans broder, Så fulspel är det så det sjunger om ett!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18235
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Beast. lör sep 22, 2012 10:05 pm

Kalle Bodén, advokat och spelaragent, är alltså bror med en snubbe i Modos styrelse. Kalle Bodén är agent för Alex Steen som vill spela för Modo. Kalle Bodén var den som kontaktade KKV i detta ärendet.

Det är ju som ett rent beställningsjobb från Modos högsta höns för att driva denna frågan till dess spets och göra precis allt som finns för att få in NHL spelare. Där kan vi snacka maffia och kartellverksamhet på allvar

Detta om något är ju nåt som bör granskas under lupp
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Salle sön sep 23, 2012 12:45 pm

Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 12:51 pm

Jag tycker LHF ska fortsätta vara kalla. Vi har ju mer än fullt lag och tror bara det ställer till det börja skicka in nya spelare. Jag förstår Modos desperation. Främlingslegionen går inget vidare.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Salle sön sep 23, 2012 12:55 pm

Skulle skämmas lite som MoDoit.

Fan - håll er till spelreglerna.

Att delta i hockeyligan har ju alltid gått ut på att hålla sig till dess beslut. Hur många lag är det inte som velat utöka ligan under åren? Men ALLA ska ju velat om något sådant skulle gå igenom vad det verkar..

Det här är ju som att Luleå plötsligt skulle krympa rinken till NHL-mått typ utan att fråga någon. Vi ska ändå sänka isen i Coop arena och vill vara föregångare i rinkfrågan då vi ändå bygger om, vi skiter i vad dom andra tycker.

Dåligt exempel men... Dåligt av MoDo. Hoppas det går skit för dom.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG sön sep 23, 2012 1:13 pm

Vi leder serien och har vunnit elva raka tävlingsmatchaer varav tio i ordinarie tid. Ingen fara på taket ännu. Tycker Luleå skall hålla sig kalla. Visst den första förlusten kommer säkert snart och med den en till, inget lag vinner ju allt men just nu är vi ett av de bästa och formstarkaste lagen så jag ser ingen anledning till att panikvärva dyra spelare nu.

Jag tycker också att vi skall krympa rinken Salle, och nästa säsong plocka in minst 5 kanadensare dessutom.

Mest spännande nu blir väl att se vad Frölunda gör. ES sämsta ekonomi de senaste åren, stödlån på månmiljonbelopp osv. men de ligger trots allt 3a i tabellen och har imponerat under säsongsinledningen. Kommer de få hybris och plocka in svindyra NHL-stjärnor direkt eller avvaktar de tills tabellen satt sig och man ser vart man befinner sig?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 1:40 pm

Jag tänker att i främlinglegionen Modo där sammanhållningen i truppen redan från början nog är kass. Så kommer två nya spelare inte göra saken nånting bättre. Åtminstone så länge osäkerhet finns kring hur länge dom nytillkomna ska stanna.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av MrA sön sep 23, 2012 2:18 pm

Jag tycker det är intressant att man kan läsa hur Enström och Steen brinner för klubben, vilken klubbkänsla de har osv. Steen är väl fostrad i frölunda och har spelat hela en (1) säsong i modo...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article15488792.ab

Att underdogs som Modo får utnyttja det arbete de la ner i sin juniorverksamhet en gång i tiden och får ta tillbaka de stjärnor det skapade.
Det har ju nästan bara handlat om pengar i debatten här hemma.
Att klubbarnas ekonomi skulle raseras om det blev fritt fram för NHL- spelarna att återvända.
Men det är ju precis tvärtom.
Det handlar inte om pengar.
Det handlar om hjärta, klubbkänsla och värderingar som knappt finns kvar i svensk hockey längre.
Visserligen kommer försäkringarna att kosta, men de är billigare än vad en snittspelare i elitserien kostar i månaden.
Varken Alexander Steen eller Tobias Enström vill spela i Modo för att tjäna pengar.
Det enda egoistiska motiv de kan anklagas för är att hålla matchtempot uppe.
Men i grunden är de där för att hjälpa en klubb de verkligen brinner för.
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 2:55 pm

MrA skrev:Jag tycker det är intressant att man kan läsa hur Enström och Steen brinner för klubben, vilken klubbkänsla de har osv. Steen är väl fostrad i frölunda och har spelat hela en (1) säsong i modo...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article15488792.ab

Att underdogs som Modo får utnyttja det arbete de la ner i sin juniorverksamhet en gång i tiden och får ta tillbaka de stjärnor det skapade.
Det har ju nästan bara handlat om pengar i debatten här hemma.
Att klubbarnas ekonomi skulle raseras om det blev fritt fram för NHL- spelarna att återvända.
Men det är ju precis tvärtom.
Det handlar inte om pengar.
Det handlar om hjärta, klubbkänsla och värderingar som knappt finns kvar i svensk hockey längre.
Visserligen kommer försäkringarna att kosta, men de är billigare än vad en snittspelare i elitserien kostar i månaden.
Varken Alexander Steen eller Tobias Enström vill spela i Modo för att tjäna pengar.
Det enda egoistiska motiv de kan anklagas för är att hålla matchtempot uppe.
Men i grunden är de där för att hjälpa en klubb de verkligen brinner för.

Det där är ju bara wennerholms agenda. Han som påstår det

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av FruktHamster sön sep 23, 2012 7:37 pm

Om jag minns rätt:

2004 var FBK favoriter inför serien och när beskedet om lock out kom, så deklarerade man också att man minsann inte skulle värva några NHL-spelare.
Medans de övriga ES-klubbarna roffade åt sig av smörgåsbordet satt FBK lugna... En tid. För efter denna tid insåg man plötsligt i Värmland att de inte alls gick mot den inplanerade promenadsegern man sett fram emot. Tvärt om så hade de andra lagens värvningar gjort dem till bättre lag än man själva förfogade över. Det var bara att krypa till korset och värva av det som fanns kvar.
Jag gillade resultatet av FBKs kaxiga inställning. Dels för att det var kul att se vilken klasskillnad det ändå är mellan toppspelare i ES och medel till top-spelare i NHL. Dels för att det var kul att se hur det gick åt hellvete för FBK.

Det finns dock saker vi kan lära oss av denna historia. LHF är nämligen - som jag ser på saken - den stora förloraren av en lockout i dagsläget. Dels för att vi inte har några gratisspelare värda namnet att hämta från NHL och dels för att vi sitter med smällfull trupp.

Om det nu blir så - som det nog ändå lutar åt - att ES-lagen tillåts värva NhL-spelare på korttidskontrakt, så sitter vi onekligen i en aningens knivig sits.
Ska vi sitta lugna i båten och hoppas att vår trupp är bra nog även om de andra lagen landar världsstjärnor, eller ska vi riskera ekonomi och lagkänsla i rädsla affär att helt missa säsongen?

Det hela förvärras ju dessutom av att vi inte vet hur länge den här lock out:en kan tänkas pågå och det är faktiskt det värsta av allt. Lite av pudelns kärna faktiskt om man får för sig att fråga mig.

Om den bara pågår i en månad, ja då tror jag helt och fullt på att köra på FbK:s kaxiga linje anno 2004. Bygger lagmoral och sparar pengar. Dubbel vinst.
Om man däremot får starka indikationer på att den kan vara hela säsongen, ja då kan det nog vara värt att stärka upp med ett par spelare. Tyvärr.

Jag hoppas faktiskt innerligt att vi slipper en värvningskarusell mitt o säsongen. Tror det gagnar få lag faktiskt... Om något öht.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG sön sep 23, 2012 8:00 pm

Håller med Hamstern. Anser att vi bör avvakta, så länge ett eller två lag fyller på men resten håller sig till överenskommelsen så är det ingen panik. Skillnaden mot FBK 04/05 är att vi har Rönken och ett helt nytt spelsystem som inte gör det lika lätt för "lirarna" att briljera. Det genomsyrar svensk hockey. Det är mer kamp, fight och jävlar anamma. Något som retar många men som passar den typ av hockey jag vill se.

Lite mera kanadensiskt utan att ta oss vatten över huvudet. Jag tror att vi har ett lag som står sig fullt gott, kanske inte för att utmana om SM-guld men för att ta sig till slutspel åtminstone. VIsar det sig om några veckor eller någon månad att samtliga lag börjar fylla på, ja då har väl inte Luleå mycket annat val än att själva göra samma sak. Förbehållet att man anser sig ha råd då dvs. Det borde vara A och O oavsett vilken spelare man tittar på. Extern finansiering eller någon som inte kostar mer än en toppspelare vanligtvis kostar i ES, men samtidigt skall spelaren vara tillräckligt bra för att verkligen göra någon skillnad i sådant fall, annars är det ingen större mening med att plocka in honom och däri ligger väl en del av dilemmat som jag ser det.

Samt då att man inte vet hur lång lockouten blir såklart. Det är väl som du säger kärnan för hela ligan.

Stämmer Aftonblaskans uppgifter om vad Enström och Steen tillsammans kostar, vilket det väl förvisso inte finns någon garanti för, så skulle jag anse att de spelarna kostar betydligt mer än vad de tillför. De är såklart inga dåliga spelare, men kanske inte just den typen Modo behöver säger min känsla utan att vara alltför insatt i saken. Hur har de egentligen råd kan man fråga sig, med tanke på att de redan värvat en del spelare som borde kosta en aning. Regher, Nagy m.fl. Extern finansiering? Foppa?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 8:09 pm

Som det låter verkar det ju vara Modo och Frölunda som tar Nhl spelare. Dom andra förstår vad det kommer göra med ekonomin

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 8:17 pm

Frölunda har bara en halvfylld arena och Modo måste göra nånting för att inte komma sist.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Beast. sön sep 23, 2012 8:19 pm

Frölunda som gått back 60 miljoner på 3-4 år... Och nu ska de ha in 3st storstjär or från NHL som kommer kosta kanske 3 mille i månaden med alla försäkrigarar och avgifter. Det skulle ju vara helt vansinnigt och oerhört dumdristigt. Fast jag skulle ej bli förvånad. Tyvärr...
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Zeb Macahan sön sep 23, 2012 8:21 pm

...och tar Modo samt Frölunda in så är Brynäs och Timrå nästa - garanterat. Eller rättare sagt, Modo har väl redan bestämt att ta in Steen och Enström. I Modos fall så finns ju pengar i kulisserna i form av Foppa och Näslund så ingen risk för obestånd där, värre med redan skuldtyngda Frölunda.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 8:26 pm

Ja men då är det bara köra säsongen som den blir. Behålla ekonomin för oss. Börja ta in några medel NHL are som bara tömmer våran kassa är ingen ide.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG sön sep 23, 2012 8:28 pm

Frölunda tvingades väl låna 20 eller 25 miljoner av GotEvent förra året för att itne riskera att gå i konkurs om jag nu inte minns helt fel. Har länkat till en artikel i ämnet från Göteborgs-Posten här innan har jag för mig.

Så hur de kan ha råd, även om jag tror att 3 milj/ månaden är en aning överdrivet, är för mig en gåta.

I Modos fall tror jag att det finns större utsikter till extern finansiering precis som du säger Zeb.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 8:36 pm

Frölunda får ju in lite pengar med sin stora arena. I Luleå har vi ju så hög beläggning att den lilla publik mer som kan komma ger ju inga pengar.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 8:39 pm

Säsongen blir ju som den blir om det kommer in massa spelare nu. Vi är ju tillräckligt bra för att nå slutspel som vi är. Och nån halv bra NHL are är ju ingen garant för nånting. Då tycker jag hellre vi satsar på ekonomin. Och nya tag nästa år.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av FruktHamster sön sep 23, 2012 9:02 pm

Till saken hör ju också att OM man värvar, men om 2 månader tvingas lämna tillbaka godiset, så skall man troligtvis spela in nya spelare i de flyktandes roller och där riskerar det skapa problem. Det tar ett tag unna allt
är på plats och risken finns att det sprider lite panik om man plötsligt börjar sjunka i tabellen direkt efter NHL-spelarna lämnar. Baksmällan kan alltså komma tidigare än bokslutet.
Å andra sidan, om man avvaktar och är siste man att värva, finna kanske inte mycket av värde kvar.

Summa summarum tycker jag absolut inte LHF skall ha bråttom att leta nyförvärv oavsett vad de andra lagen gör och oavsett risken att bli stående med övermogna tjecker som kvarvarande värvningsalternativ.

Lugn i båten.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:13 pm

Alltså jag är ju marknadsekonomiskt liberal i min ideologi. Låt Modo ta in NHL spelare om dom vill det. Men jag tycker inte LHF ska gå in och förstöra den lilla ekonomi vi byggt upp. Slutspel når vi garanterat vilket som. Inte värt ta in matchotränade spelare nu. Dödar bara ekonomin och några superspelare har vi inte råd med. Så skulle bli värvande för värvandets skull bara.
Sen tom skattkista och börja om med att hanka sig fram igen.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:16 pm

Vi måste vara långsiktiga. Även en bra NHL spelare kan ju göra en dålig säsong. Passa dåligt i gruppen osv. Blir det massa NHL spelare i vart och vartannat lag så är ju säsongen ren roulette om Guldet. I det läget kommer det vara lag och NHL spelare som lyfter, andra NHL spelare kommer vara pannkaka. Ren roulette.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Dave Rock sön sep 23, 2012 9:19 pm

Ja det är lite svårt det där med hur Luleå ska göra. Men som Hamstern är inne på så ska nog Luleå avvakta till en början iallafall. Framåt första landslagsuppehållet i november lär man ju se åt vilket håll det lutar i NHL. Jag personligen tror dock att hela säsongen blir inställd. Tror ingen part kommer vika sig nog mycket för att dom ska hinna nå fram till ett avtal denna säsong.

Sedan hur Luleå ska göra beror lite på hur övriga lag gör. Jag menar om MoDo nu tar in Steen och Enström så är det ju ingen större fara för oss. Visst handlar det om duktiga spelare men inte gör dom så stor skillnad i MoDos trupp att dom hotar oss i guld racet.

Skulle dock nu lag efter lag börja ta in NHL lirare och det sedan lutar åt att hela säsongen ställs in "over there" ja då kanske Luleå också måste börja agera.

Om vi nu ska ta in någon spelare så ska det vara en spelare med riktig spetskompetens och ingen som bara kommer bredda truppen. Hellre då EN riktigt vass spelare än tre halv bra spelare, och då helst en riktigt vass PP back.


Något som ju också skulle kunna påverka våran situation är ju om vi skulle åka på någon långtids skada på en eller flera spelare.


Luleå bör dock i nuläget iallafall hålla koll på marknaden och kanske lägga ut lite krokar. Så att om vi nu måste börja agera så behöver vi inte börja från "noll".
Luleå bör även ragga lite efter sponsorer. Drömmen vore ju om vi skulle hitta någon sponsor som skulle vara beredd att ta hela kostnaden, likt den uppgörelse Leksand hade med sponsor när dom värvade Ed Belfour.


Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:19 pm

Visst kan det finnas nån extern sponsor som trycker in pengar. Men då en annan gång får man inte dom pengarna istället.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:23 pm

Ja absolut kan man hålla dialog med spelare men berätta sanningen att i ett första skede kommer vi inte ta in dig. Men om situationen blir så och så är vi intresserade av dig. Men i första hand så tänker vi köra med vårat befintliga lag.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG sön sep 23, 2012 9:24 pm

Det bästa vore ju att vinna SM-guld när alla andra värvat NHL-stjärnor och vi låtit bli. Det är väl i.o.f. ett önsketänkande men i ett slutspel kan allt hända och dit tror jag definitivt att vi tar oss oavsett. Gustafsson och Rautio kommer inte att börja kasta in puckar bara för att det är Loui Ericsson som skjuter, inte heller kommer Hedman sluta att tacklas för att Enström finns på isen osv. Visst inser man att det finns spelare som kan göra en enorm skillnad, t.ex. Bäckström eller Henrik Lundqvist men det kanske är 2 - 3 lag som får tillgång till sådana på kort sikt. Det är min tro åtminstone.

Modo är väl de som skulle tjäna mest på kortsiktigt satsande i.o.m deras skadebekymmer på nyckelspelare.


Senast ändrad av LulefanGBG den sön sep 23, 2012 9:25 pm, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:24 pm

Nu släppte jag Modo i mina sista inlägg. Går över till NHL lock out tråden om jag fortsätter med allmänna NHL resonemang om det inte handlar om Modo längre

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Dave Rock sön sep 23, 2012 9:27 pm

En äldre rutinerad spelare med lite tid kvar på sitt nuvarande kontrakt vore väl det ekonomiskt bästa att värva. Iallafall ur försäkrings synpunkt.
För som jag förstått det (säger inte att jag har rätt men är 99% säker iallafall) så beräknas försäkringen utifrån, hur dyrt kontrakt spelaren sitter på, och hur mycket spelaren i fråga beräknas tjäna under hela sin karriär.

Alltså lär ju tex 22 årige Erik Karlsson som kanske har 18år kvar att spela och en karriär som pekar spikrakt upp vara betydligt dyrare att försäkra än tex 37 årige Kimmo Timonen som föreslagits tidigare.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Lars158 sön sep 23, 2012 9:29 pm

Dave Rock skrev:En äldre rutinerad spelare med lite tid kvar på sitt nuvarande kontrakt vore väl det ekonomiskt bästa att värva. Iallafall ur försäkrings synpunkt.
För som jag förstått det (säger inte att jag har rätt men är 99% säker iallafall) så beräknas försäkringen utifrån, hur dyrt kontrakt spelaren sitter på, och hur mycket spelaren i fråga beräknas tjäna under hela sin karriär.

Alltså lär ju tex 22 årige Erik Karlsson som kanske har 18år kvar att spela och en karriär som pekar spikrakt upp vara betydligt dyrare att försäkra än tex 37 årige Kimmo Timonen som föreslagits tidigare.

Om jag tjänade bra inom ett yrke som hockey spelare så skulle jag ju vilja ha försäkringen utformad så. Mycket konstigt om det inte är så den ser ut tycker jag.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Zeb Macahan sön nov 04, 2012 5:17 pm

Jaha, och hur gör Modo nu när Steen blir borta en månad, tar in en ny NHL-nisse? Dessutom så dyker laget i tabellen, gör inte nåt..
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Beast. fre nov 30, 2012 12:11 pm

Modo dumpar backen Richard Stehlik
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Salle sön dec 09, 2012 1:35 pm

MoDoiter alltså...

Per Lundgren ‏@Per_Lundgren

Sjukt nöjd över att bittra män fortsätter onda över Steen och Modo. Modo berör mer än någon annan klubb. Modo ÄR Sveriges viktigaste klubb.


Varpå alla enögda MoDoiter retweetar.

Bra självbild. Men låt dom tro det. Att de ÄR Sveriges viktigaste klubb. Sjukt skrattretande.

Visselorkesten på läktarna är också rätt tragisk. Kempehallen "tog väl" fram detta på ett vassare sätt.. Men igår visslade de fram ett gäng utvisningar i nya ladan också.

Gillar deras trummor också. Mal på, på ett ljuvligt sätt. Ironi.
Man är ju tvungen sänka basen i ljudsystemet för att inte bli vräkt.

Negativt inlägg, ja. Gillar inte MoDo, nej.

Blir skönt när Steen försvinner, de är sjukt beroende av honom.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Beast. sön dec 09, 2012 1:43 pm

Påhlsson sägs ju vara redo för spel nu efter upphållet. Så det finns ju ingen anledning för Steen att stanna kvar nu eftersom han var "ersättare" för skadade Påhlsson. Om de nu inte hittar på några fabelhistorier om varför han måste stanna.

Försvinner Steen så försvinner också kanske 50% av Modos offensiva kraft. Han ligger ju på egen hand bakom i stort sett allt de skapar framåt. Visst de har okej spelare annars, Nagy, Müller osv men de är dugliga ES-spelare. Steen är ju på en helt annan nivå.
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av MickkeJ sön dec 09, 2012 1:52 pm

Beast. skrev:Påhlsson sägs ju vara redo för spel nu efter upphållet. Så det finns ju ingen anledning för Steen att stanna kvar nu eftersom han var "ersättare" för skadade Påhlsson. Om de nu inte hittar på några fabelhistorier om varför han måste stanna.

Försvinner Steen så försvinner också kanske 50% av Modos offensiva kraft. Han ligger ju på egen hand bakom i stort sett allt de skapar framåt. Visst de har okej spelare annars, Nagy, Müller osv men de är dugliga ES-spelare. Steen är ju på en helt annan nivå.
Sa Modo att deras NHL-spelare var ersättare för skadade spelare. Jag hade för mig att det bara var Fuskelunda som körde med den bortförklaringen medans Modo bara helt sonika sa att de struntade i de andra klubbarna och körde sitt eget race?
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2806
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Johan__ mån dec 10, 2012 8:14 am

Jo, nog körde väl Modo med förklaringen att Steen var ersättare till skadade spelare. Något annat minns jag inte.
Dessutom har väl snart Steen varit här i sex månader? Han har väl ändå varit i Sverige sen juni eller nåt sånt.
Har ingen koll på tiden eller hur lång tid det är kvar, men kan inte vara sådär jättelänge till.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Zeb Macahan mån dec 10, 2012 4:33 pm

Steen är väl Påhlssons ersättare framförallt, men Ritola var väl också en skadad "nyckelspelare" tidigare, var väl så dom resonerade. Exakt likt Frölunda men där så blev Duchene och Stålberg kvar när skadade var tillbaka så där föll resonemanget platt till backen.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av MrA fre dec 21, 2012 10:38 pm

http://allehanda.se/sport/modo/1.5420357-boden-kraver-svar-fran-hockeyligan

"Noterbart är att Steens kontrakt med Modo är skrivet för hela säsongen, men innehåller en NHL-klausul."

Var inte han bara värvad som en erättare medans Påhlssons var skadad?
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG lör dec 22, 2012 10:58 am

Tydlig efterkonstruktion för att kunna fortsätta fuska efter att deras fusk blivit synat i domstol.

Eller kanske inte, men hur som så kan man snacka hur mycket man vill om diskriminering och annat, inget är så orättvist och fel som det oomkullrunkeliga faktum att de sportsliga förutsättningarna ändras och att vissa klubbar blir lidande av det. Sportsligt och ekonomiskt. Andra klubbar gynnas på gamla meriter. Otroligt fel. Lika fel som att Djurgården skulle få egna TV-avtal i Allsvenskan med gamla meriter som motivering.

Ett lika obestridligt faktum är att oavsett vad så är och förblir Modo och Fusklunda fuskare i mina ögon. De valde att ignorera den överenskommelse som fattats på demokratisk väg, dvs. att det fanns en tydlig majoritet för att förbjuda korttidskontrakterade lockoutspelare. Något som de båda struntade fullständigt i, oavsett vilka förevändningar man valt att försöka dölja sitt fusk i.


Senast ändrad av LulefanGBG den lör dec 22, 2012 11:15 am, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av LulefanGBG lör dec 22, 2012 11:11 am

Äsch jag skiter i vilket. Jag är så trött på det här nu. Släpp skiten lös och låt NHL-runkarna få som de vill. Vill Modo och Fusklunda glädjas åt ett SM-guld som inte är något värt, därför att det inte är vunnet på klubbens nuvarande status utan snarare på gamla meriter, fusk och tillfälligt flyt med vilka NHL-spelare man lyckas få hem, så låt dem göra det.

Vi får väl vänta med guldchansen till nästa år i Luleå, eller så överraskar vi helt enkelt och tar det där förbannade guldet ändå, trots att de andra fyller på med NHL-stjärnor. Det hade ju synnerligen varit något värt!

Hoppas inte vi tar in några NHL-spelare i Luleå, ser hellre en långsiktig satsning inför kommande säsonger där ekonomin går först. Slutspel når vi högst sannolikt ändå och skulle vi framåt slutet av Februari ligga i nedre regioner av tabellen får vi väl akutvärva några NHL-proffs för att undvika KS i såfall, men den risken tror jag är rätt liten även om våra konkurrenter fyllt på med en eller två NHL-spelare. Vi ligger ju t.ex. före Fusklunda och Modo trots att de haft NHL-spelare som det är nu.

Bäst av allt hade ju varit om Fusklunda och Modo värvade ihjäl sig och tog hem allt som finns för att sedan gå i konkurs och degraderas under sommaren.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av storraggarn lör dec 22, 2012 2:45 pm

Ett guld som man skaffar med hjälp av egna produkter som inte har någon stans att spela när det är lockout är väl mer värt en ett lag som vinner guld tack vare pengagiriga legosoldater (Klasen, Pyörälä med mera) ?
storraggarn
storraggarn

Antal inlägg : 730
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Johan__ lör dec 22, 2012 8:16 pm

storraggarn skrev:Ett guld som man skaffar med hjälp av egna produkter som inte har någon stans att spela när det är lockout är väl mer värt en ett lag som vinner guld tack vare pengagiriga legosoldater (Klasen, Pyörälä med mera) ?
Då skulle man kunna kalla många toppspelare i Elitserien för "pengagiriga legosoldater" (vilket har gjorts i många år), men det handlar inte direkt om det just nu.
Eller hur? Då skulle ett SM-guld med egna lockoutade NHL-spelare vara värt mer än i normala fall trots att konkurrenterna varit utan NHL-spelare?
Nej, ett SM-guld där man slåss på lika villkor är det som gäller.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av #96 lör dec 22, 2012 9:27 pm

storraggarn skrev:Ett guld som man skaffar med hjälp av egna produkter som inte har någon stans att spela när det är lockout är väl mer värt en ett lag som vinner guld tack vare pengagiriga legosoldater (Klasen, Pyörälä med mera) ?

Frölunda är väl det lag som har haft flest "legosoldater" !
#96
#96

Antal inlägg : 2178
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av storraggarn sön dec 23, 2012 12:39 am

#96 skrev:
storraggarn skrev:Ett guld som man skaffar med hjälp av egna produkter som inte har någon stans att spela när det är lockout är väl mer värt en ett lag som vinner guld tack vare pengagiriga legosoldater (Klasen, Pyörälä med mera) ?

Frölunda är väl det lag som har haft flest "legosoldater" !

Har inte sagt något annat men jag väljer hellre att vinna sm guld genom lockoutade Frölundaprodukter istället för "legosoldaterna". Sen kan ju alla lag hämta spelare från Nhl om dom vill men det är ju svårare för lag som Luleå som inte har några lirare i Nhl, visserligen hämtade Frölunda Duchene också men ändå.
storraggarn
storraggarn

Antal inlägg : 730
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Pajala sön dec 23, 2012 6:07 am

varför hämta hem nhl spelare överhuvudtaget ? .. finns ju bra juniorer i alla ES föreningarna, låt dom få chansen istället, eller är frölunda och modo så desperata nu ?
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

MoDo Empty Sv: MoDo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet