KHL

+39
ski3r
Dustin
Hankburger
RSD555
Lehto
Tony Moore
Jokerman
Puckad
icemask
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Qirren
KaptenBlodskelett
LubosC
Fred Herbert
Ivanhoe
Lasse Proppmätt
hokkzorz
Slapshot
BodenSwe
Högljudd
Sundance Kid
Snikne Ville
Tigerman
kralle
Micke80
Bamsefar
Rönken
Old Brooklyn
Zeb Macahan
Norlin
Urken
LulefanGBG
Redbear
Salle
MickkeJ
Dave Rock
Lars158
MamboKing
43 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville tor 03 jul 2014, 09:47

Micke80 skrev:
Snikne Ville skrev:
Old Brooklyn skrev:Men hur länge kommer rika ryssar att pumpa in pengar i en liga som få ser och som har väldigt begränsad exponering mot resten av Europa och den internationella arenan? Till slut vill nog även Knösus ha någon slags avkastning.
Får känslan att de (oligarkerna) ser det det mer som hobbys o fritidsintressen mer än investeringar. Och fritidsintressen får ju kosta pengar.

Jo jag var ju också inne på det, att till slut är man less på att gå back.
Sen håller jag med om att det mest verkar vara ett fritidsintresse och som du skriver så får ju såna kosta. Men de får inte kosta så mycket att de börjar bli ett problem för vardagen. Min motorcykel kostar så klart mer än jag tjänar på den eftersom det inte genererar nån inkomst alls. Men även om jag vill ha en dyrare och finare får jag nöja mig med den jag har eftersom det annars skulle påverka vardagen.
Kanske är en dålig jämförelse då det är olika världar vi pratar om, men principen är ju den samma och jag tror inte dessa oligarker på det totala vill gå back heller utan vill ha gröna siffror då de slår ihop plus och minus  i slutet av året.
Exakt. Men skulle du få upp lönen 30% så skulle du kanske unna dig en fetare hoj, trots att den kostar dig mer Smile Sa inte Percy någon gång att han humpade in 150 millle av egen (nåja...) deg i MIF? Men tillslut lessnade ju han också på att vara "kvällens matchsponsor"...
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn tor 03 jul 2014, 14:52

Ligan blir ju också osäker ifall det är så att enskilda personer driver lagen som hobbyprojekt. Även oligarker kan hamna i sämre tider. Att ha en liga där lag plötsligt kan "försvinna" för att ägaren kanske gick igenom en dyr skilsmässa och blev tvungen att fokusera på kärnverksamheten känns inte som något långsiktigt.

Visst är det även Gazprom som betalar för alla lagens resekostnader eller något sådant? Det måste ju röra sig om rätt ordentliga pengar - det är ju inget litet område som ligan täcker direkt.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 tor 03 jul 2014, 16:46

"SKA St Petersburg och Avangard Omsk håller sig flytande ekonomiskt ett tag till. Enligt nyhetsbyrån RIA Novosti har de två KHL-klubbarna skrivit nya feta sponsorsavtal med Gazprom Neft (Rysslands fjärde största oljeproducent).

SKA kommer att få motsvarande 225 miljoner kronor. Avangard Omsk får nöja sig med lite drygt 150 miljoner kronor. Men det ska ändå kunna räcka året ut."


Gammalt inlägg (5 juni) men tror aldrig det länkats i denna tråd.

http://bloggar.expressen.se/ek/2014/06/khl-jattarnas-sponsormiljoner/

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Sundance Kid tor 03 jul 2014, 17:18

Nu har jag ingen direkt källa på detta så om någon vet mer får dom gärna bidra. Men jag har för mig att det var ganska många ryssar som blev miljardärer genom att olagligt roffa åt sig statliga egendomar när Sovjet föll. Några av dessa miljardärer har fått behålla sina pengar och samtidigt slippa fängelse om dom "valt" att investera en del av sina tillgångar i saker som gynnar Ryssland, exempelvis sport som fotboll och hockey. Så det kan hända att det i KHL finns en del sponsorer som inte frivilligt kan hoppa av utan att det får konsekvenser för dom själva.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Högljudd tor 03 jul 2014, 17:39

LulefanGBG skrev:Den politiska utvecklingen i Ryssland talar ju inte precis till ligans fördel heller.

KHL är politik!
KHL är Putins skötebarn och skyltfönster till "att vi i Ryssland minsan är lika bra som väst med USA i spetsen"
Så länge Putin styr kommer pengar att pumpas in i ligan.
Prestige kallas det och det finns det massor i behov av att visa i Ryssland.
Kom ihåg att Putin själv är god för hundratals miljarder dollar han roffat åt sig så KHL kommer hållas under armarna kosta vad det kosta vill.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG tor 03 jul 2014, 20:10

Högljudd skrev:
LulefanGBG skrev:Den politiska utvecklingen i Ryssland talar ju inte precis till ligans fördel heller.

KHL är politik!
KHL är Putins skötebarn och skyltfönster till "att vi i Ryssland minsan är lika bra som väst med USA i spetsen"
Så länge Putin styr kommer pengar att pumpas in i ligan.
Prestige kallas det och det finns det massor i behov av att visa i Ryssland.
Kom ihåg att Putin själv är god för hundratals miljarder dollar han roffat åt sig så KHL kommer hållas under armarna kosta vad det kosta vill.
Jag tänkte nu främst på Rysslands expansiva utrikespolitik. För de ryska lagen i KHL är det säkert inga problem, men vad händer om det blir fullskaligt krig mellan Ryssland och Ukraina, eller politiska och ekonomiska sanktioner och annat hit eller dit? KHL utgörs numera av långt mer än ryska lag, och historien där ett flertal numera suveräna länder ingick i Sovjetunionen är inte så gammal.

Visst KHL är prestige för Putin, men det är väl i stort sett bara Putin som bryr sig om KHL? Hur pigga är man t.ex. i Riga eller Helsingfors på att ha ett lag med i en rysk hockeyliga om historien börjar upprepa sig? Jag säger inte att den gör det, men utvecklingen är oroväckande så det finns en betydande risk att den gör det. Kanske inte i samma skal men ändock.

KHL är suverän PR för Putin i Ryssland, men Rysslands offensiva politik är sannerligen inte särskilt god PR för KHL i Väst, eller i f.d. Sovjetiska stater.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn fre 04 jul 2014, 10:28

Men ta Gazprom som exempel. Det är väl ett börsnoterat företag, även om nu ryska staten äger en majoritet av aktierna? Dess aktieägare kommer i slutändan att kräva avkastning och positiv utveckling på börsen. Vad tycker Carl Bildt om att man plöjer ner hundratals miljoner i en "inhemsk" liga på grund av nationell stolthet?

Samtidigt kan ju KHL:s beroende Gazprom, och den ryska maktelitens intresse av densamma, vara en positiv kraft i regionen. Gasjättens börsframgångar blir ju drabbade vid konflikter likt den i Ukraina för tillfället. Kanske skapas en drivkraft för stabilitet och ekonomisk säkerhet som värderas högre än expansiv utrikespolitik.

Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG fre 04 jul 2014, 10:55

Old Brooklyn skrev:Men ta Gazprom som exempel. Det är väl ett börsnoterat företag, även om nu ryska staten äger en majoritet av aktierna? Dess aktieägare kommer i slutändan att kräva avkastning och positiv utveckling på börsen. Vad tycker Carl Bildt om att man plöjer ner hundratals miljoner i en "inhemsk" liga på grund av nationell stolthet?

Samtidigt kan ju KHL:s beroende Gazprom, och den ryska maktelitens intresse av densamma, vara en positiv kraft i regionen. Gasjättens börsframgångar blir ju drabbade vid konflikter likt den i Ukraina för tillfället. Kanske skapas en drivkraft för stabilitet och ekonomisk säkerhet som värderas högre än expansiv utrikespolitik.

Jag är tämligen övertygad om att Rysslands s.k. expansiva utrikespolitik i allra högsta grad handlar om naturgas och ekonomisk vinst, inte om nationell stolthet, eller något annat. Exakt hur det förhåller sig har jag ingen inblick i, men inget krig någonsin har handlat om något annat än att direkt, eller indirekt, kontrollera naturresurser, eller att producera finansiell profit, så jag har svårt att se att det skulle vara på något annat sätt nu? Där är företagen, vars ledning inte är folkvald och inte ansvarar inför någon, annan än bolagsstyrelsen och aktieägarna, i allra högsta grad intresserade av vinst framför allt annat. Inklusive fred. Inte för att det är ondskefulla människor, utanför att det är så det korrupta systemet fungerar.

Putins politik är Gazproms politik. Det finns såklart andra aktörer, jag hittar inte på någon konspirationsteori om ett enskilt företag, men ingen president i världen har den egentliga makten i något samhälle, det är dem med pengarna som har. Bankirerna och företagsledarna, det är de som skapar tavelramarna, och sedan får politikerna kladda lite däri, så länge de inte målar utanför ramen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Tigerman fre 04 jul 2014, 11:44

LulefanGBG skrev:
Old Brooklyn skrev:Men ta Gazprom som exempel. Det är väl ett börsnoterat företag, även om nu ryska staten äger en majoritet av aktierna? Dess aktieägare kommer i slutändan att kräva avkastning och positiv utveckling på börsen. Vad tycker Carl Bildt om att man plöjer ner hundratals miljoner i en "inhemsk" liga på grund av nationell stolthet?

Samtidigt kan ju KHL:s beroende Gazprom, och den ryska maktelitens intresse av densamma, vara en positiv kraft i regionen. Gasjättens börsframgångar blir ju drabbade vid konflikter likt den i Ukraina för tillfället. Kanske skapas en drivkraft för stabilitet och ekonomisk säkerhet som värderas högre än expansiv utrikespolitik.

Jag är tämligen övertygad om att Rysslands s.k. expansiva utrikespolitik i allra högsta grad handlar om naturgas och ekonomisk vinst, inte om nationell stolthet, eller något annat. Exakt hur det förhåller sig har jag ingen inblick i, men inget krig någonsin har handlat om något annat än att direkt, eller indirekt, kontrollera naturresurser, eller att producera finansiell profit, så jag har svårt att se att det skulle vara på något annat sätt nu? Där är företagen, vars ledning inte är folkvald och inte ansvarar inför någon, annan än bolagsstyrelsen och aktieägarna, i allra högsta grad intresserade av vinst framför allt annat. Inklusive fred. Inte för att det är ondskefulla människor, utanför att det är så det korrupta systemet fungerar.

Putins politik är Gazproms politik. Det finns såklart andra aktörer, jag hittar inte på någon konspirationsteori om ett enskilt företag, men ingen president i världen har den egentliga makten i något samhälle, det är dem med pengarna som har. Bankirerna och företagsledarna, det är de som skapar tavelramarna, och sedan får politikerna kladda lite däri, så länge de inte målar utanför ramen.
Nationell stolthet och rikedom går hand i hand.

Vad gäller Putin så är det faktiskt han som skapar tavelramarna i Ryssland, bankirer och företagsledare får sköta kladdet. Exempelvis är de tre största bankerna i Ryssland statligt majoritetsägda (varav den största, SBERBANK, är större än de nio övriga tillsammans på tio-i-topp), resten lever under hotet att få licensen indragen av centralbanken om de inte dansar till Putins pipa. Se bara vad som hände Michail Chodorkovskij, Rysslands rikaste person tills Putin kastade honom i fängelse och tog hand om tillgångarna, främst genom att hans oljebolag Yukos övertogs av Gazprom.

Ryssland är en skurkstat i gigantformat, och översteskurken är Putin. Egentligen förstår jag inte varför svenska hockeyspelare så gärna medverkar i hans show. Eller jo förstås, de får ju väldigt bra betalt för besväret.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn fre 04 jul 2014, 13:52

LulefanGBG skrev:
Old Brooklyn skrev:Men ta Gazprom som exempel. Det är väl ett börsnoterat företag, även om nu ryska staten äger en majoritet av aktierna? Dess aktieägare kommer i slutändan att kräva avkastning och positiv utveckling på börsen. Vad tycker Carl Bildt om att man plöjer ner hundratals miljoner i en "inhemsk" liga på grund av nationell stolthet?

Samtidigt kan ju KHL:s beroende Gazprom, och den ryska maktelitens intresse av densamma, vara en positiv kraft i regionen. Gasjättens börsframgångar blir ju drabbade vid konflikter likt den i Ukraina för tillfället. Kanske skapas en drivkraft för stabilitet och ekonomisk säkerhet som värderas högre än expansiv utrikespolitik.

Jag är tämligen övertygad om att Rysslands s.k. expansiva utrikespolitik i allra högsta grad handlar om naturgas och ekonomisk vinst, inte om nationell stolthet, eller något annat. Exakt hur det förhåller sig har jag ingen inblick i, men inget krig någonsin har handlat om något annat än att direkt, eller indirekt, kontrollera naturresurser, eller att producera finansiell profit, så jag har svårt att se att det skulle vara på något annat sätt nu? Där är företagen, vars ledning inte är folkvald och inte ansvarar inför någon, annan än bolagsstyrelsen och aktieägarna, i allra högsta grad intresserade av vinst framför allt annat. Inklusive fred. Inte för att det är ondskefulla människor, utanför att det är så det korrupta systemet fungerar.

Putins politik är Gazproms politik. Det finns såklart andra aktörer, jag hittar inte på någon konspirationsteori om ett enskilt företag, men ingen president i världen har den egentliga makten i något samhälle, det är dem med pengarna som har. Bankirerna och företagsledarna, det är de som skapar tavelramarna, och sedan får politikerna kladda lite däri, så länge de inte målar utanför ramen.
Nu var det ju KHL som jag nämnde i samband med nationell stoltet och inte deras utrikespolitik.

Hela ryska makteliten är ägare av gigantiska aktieposter i exempelvis Gazprom och har därför även givetvis intresse av att det är business as usual och uppåt i aktieportföljen. Detta skulle kunna verka som motkraft till en kaosartad expansiv utrikespolitik - det var min poäng. I Ryssland är det ofta samma människor som är folkvalda i diverse parlament och som sitter på de stora aktieposterna.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG lör 05 jul 2014, 10:11

Jag vidhåller att de som har pengarna är de som har den riktiga makten. Sedan om Putin är en av dem, eller inte, låter jag vara osagt. Men, i slutändan sitter han nog där han sitter för att de ekonomiska krafterna i Ryssland vill ha honom sittandes där. Jag menar nu inte att han ingen makt har, han har förmodligen mer makt än de flesta presidenter i världen, men jag menar bara att han inte har oinskränkt makt, eller att det endast är hans egna personliga intressen som ligger till grund för hans politik. Han är högst sannolikt beroende av andra finansiella intressen, precis som många andra ledare. Saken är förmodligen mer komplex än man tror vid en första anblick.

Frågan är ju vem som äger den ryska staten? Det gör de banker och företag som finansierar hela spektaklet.

Hur det nu än förhåller sig så är vi ju överens om att situationen i Ryssland inte är så bra åtminstone, och att läget i regionen är oroväckande.

Håller helt med om svenska spelare som väljer att spela där. Inte egentligen av några moraliska skäl, då kan man lika gärna ifrågasätta spelare som väljer att spela i NHL, men utan av mer säkerhetsmässiga skäl. Hur kan de lita på att få sin lön? Att familjen är trygg? Vad gör det om krig bryter ut? Osv...

Intressant diskussion, om än ot. Kul med någon som har bättre insikt i det politiska och ekonomiska systemet än vad jag själv har.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Bamsefar lör 05 jul 2014, 12:58

LulefanGBG skrev:Jag vidhåller att de som har pengarna är de som har den riktiga makten. Sedan om Putin är en av dem, eller inte, låter jag vara osagt. Men, i slutändan sitter han nog där han sitter för att de ekonomiska krafterna i Ryssland vill ha honom sittandes där. Jag menar nu inte att han ingen makt har, han har förmodligen mer makt än de flesta presidenter i världen, men jag menar bara att han inte har oinskränkt makt, eller att det endast är hans egna personliga intressen som ligger till grund för hans politik. Han är högst sannolikt beroende av andra finansiella intressen, precis som många andra ledare. Saken är förmodligen mer komplex än man tror vid en första anblick.

Frågan är ju vem som äger den ryska staten? Det gör de banker och företag som finansierar hela spektaklet.

Hur det nu än förhåller sig så är vi ju överens om att situationen i Ryssland inte är så bra åtminstone, och att läget i regionen är oroväckande.

Håller helt med om svenska spelare som väljer att spela där. Inte egentligen av några moraliska skäl, då kan man lika gärna ifrågasätta spelare som väljer att spela i NHL, men utan av mer säkerhetsmässiga skäl. Hur kan de lita på att få sin lön? Att familjen är trygg? Vad gör det om krig bryter ut? Osv...

Intressant diskussion, om än ot. Kul med någon som har bättre insikt i det politiska och ekonomiska systemet än vad jag själv har.

Tveksamt, i samband med Chodorkovksij-affären klargjorde Putin vem som har den politiska makten i Ryssland. Att de kvarvarande oligarkerna gärna får göra sina förmögenheter men politiken sköter Putin punkt slut.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 lör 05 jul 2014, 23:34

Jag tror inte Ryssarnas mål med KHL är att det ska vara lönsamt.
Utan jag tror det är att visa sig mäktiga det handlar om. Dom är ute efter en ego boost.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 sön 06 jul 2014, 08:07

Politiskt verkar det ju vara så men jag tror inte klubbarnas ägare känner på samma sätt. Det är få affärsmän, eller i vart fall lyckade affärsmän, som inte har som mål att vara lönsam. Eftersom ingen klubb är ideel nu för tiden och än mindre i Ryssland, utan drivs av företag och förmögna herrar så har jag svårt att se att målet inte är att vara lönsam.
Sen tror jag man accepterar en viss förlust, annars hade ju ligan gått omkull för länge sedan, men målet är nog ändå att gå med vinst.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 mån 07 jul 2014, 00:34

Micke80 skrev:Politiskt verkar det ju vara så men jag tror inte klubbarnas ägare känner på samma sätt. Det är få affärsmän, eller i vart fall lyckade affärsmän, som inte har som mål att vara lönsam. Eftersom ingen klubb är ideel nu för tiden och än mindre i Ryssland, utan drivs av företag och förmögna herrar så har jag svårt att se att målet inte är att vara lönsam.
Sen tror jag man accepterar en viss förlust, annars hade ju ligan gått omkull för länge sedan, men målet är nog ändå att gå med vinst.

Finns inga som helst förutsättningar att KHL skulle kunnat vara lönsamt fram till nu. Tror heller aldrig KHL kommer kunna bli det. Synnerhet inte när dom nu låter lag i KHL utanför Ryssland falla ekonomiskt. Obegripligt att dom gör det. Man kan ju tänka att personer i sverige som varit sugen på köra ett KHL lag i sverige blir väldigt bekymmrade när KHL låtit så ske. Hade KHL hållit uppe dom utländska lagen i ligan och fått in lag från alla större Europeiska länder med rejäl ekonomisk doping, så KHL lagen i varje land definitivt haft alla dom bästa spelarna för respektive land, minus spelarna som valt NHL förstås. Det hade möjligen kunnat göra att då tv-avtalen med vartenda land kanske hade stigit i värde så KHL hade kunnat närma sig lönsamhet.

Nä inte tror ägarna av KHL klubbarna att dom ska gå med vinst åtminstone inte i närtid.
Ryssen som äger Chelsea inte tjänar han pengar på det. Araberna som äger Manchester city eller PSG inte tjänar dom pengar på det. Är helt andra drivkrafter bakom dom engagemangen.
Sport/idrott var extremt viktigt för sovjet. Är det nu också fortfarande för Ryssarna.
KHL är ett gäng stenrika människor som gör av med lite växelpengar. För att dom tycker det är roligt, och idrott är dessutom extremt viktigt för sovjet/Ryssar så det sitter i själen också att dom vill ha en mäktig liga.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn mån 07 jul 2014, 09:20

Fast skillnaden är ju att med klubbar som Chelsea, Man City och PSG får du en enorm exponering internationellt och en helt ny arena att nätverka på. Det finns således ekonomisk vinning att göra trotts att själva klubbarna kanske inte står för den. KHL har minimalt med exponering utåt.

KHL:s vilja att expandera i Europa är väl ett sätt att påverka detta, och visst vill säkerligen ryssarna ha en stark och mäktig liga - men bilden av ligan, och säkerligen den totala slagkraften, sänks ju betydligt när vissa lag bara drar sig ur inför säsonger på grund av ekonomiska problem (som inför denna säsong).

Jag tror att KHL omöjligt kan blomstra långsiktigt ifall det handlar om rika snubbar som vill ha roligt.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av BodenSwe lör 13 sep 2014, 22:26

Verkar inte gå något vidare för Harju i Jokerit. Bänkad 3 av 4 matcher än så länge. Undrar hur länge han blir kvar.

http://bloggar.expressen.se/ek/2014/09/lanar-jokerit-ut-harju/

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken lör 13 sep 2014, 22:30

BodenSwe skrev:Verkar inte gå något vidare för Harju i Jokerit. Bänkad 3 av 4 matcher än så länge. Undrar hur länge han blir kvar.

http://bloggar.expressen.se/ek/2014/09/lanar-jokerit-ut-harju/

Lite intressant, undrar hur Luleå skulle ställa sig till det? Hade gärna sett en sniper i Luleå, är Harju rätt person för det jobbet är väl frågan. Han gör ju onekligen mål och nu med ny tränare så kanske det kan vara annat ljud i skällan. Fast det är en bit dit.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 sön 14 sep 2014, 04:41

Rönken skrev:
BodenSwe skrev:Verkar inte gå något vidare för Harju i Jokerit. Bänkad 3 av 4 matcher än så länge. Undrar hur länge han blir kvar.

http://bloggar.expressen.se/ek/2014/09/lanar-jokerit-ut-harju/

Lite intressant, undrar hur Luleå skulle ställa sig till det? Hade gärna sett en sniper i Luleå, är Harju rätt person för det jobbet är väl frågan. Han gör ju onekligen mål och nu med ny tränare så kanske det kan vara annat ljud i skällan. Fast det är en bit dit.

Jag tror inte man är beredd att ta in en till redan nu utan vill låta laget få lite harmoni och hitta sig själv först. Men med det spelet man sett av Luleå i år så tror jag han skulle funka bättre än då han återvände sist.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Slapshot sön 14 sep 2014, 07:45

Och vem ska han då peta? Stort NEJ

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av hokkzorz sön 14 sep 2014, 10:50

Nej, inga fler spelare just nu, låt laget spela på. Vi har 3 extra att plocka in från Asplöven dessutom.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG tor 04 dec 2014, 06:44

Alexander Radulov är hyfsat bra i CSKA. Det är väl knappast någon nyhet för någon av oss men ändå intressant att se.

*Leder poängligan med 50 poäng på 31 matcher, fördelat på 16 mål och 34 assists. 4 poäng före tvåan Kovalchuk som dessutom har 3 matcher mer spelade.

*Leder +/- statistiken med +23

*Delad etta i game winning-goals-statistiken.

*Leder utvisningsligan överlägset. 129 minuter på 31 matcher. Drygt 4 minuter/match.

Det sistnämnda är väl inte så bra kanske, (det beror väl på hur man ser det), men det visar ändå på en spelare som är med och syns i alla situationer på isen. Kan tänka mig att en del av de där minuterna är tjafs och gruff och missnöje med domarna och dyl. Sådant är såklart nevativt ur de mindre perspektivet, men kan också vara positivt ur det större perspektivet. Alltid bra med spelare som tar för sig och vågar stå upp för jaget och laget.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville tor 04 dec 2014, 09:01

LulefanGBG skrev:Alexander Radulov är hyfsat bra i CSKA. Det är väl knappast någon nyhet för någon av oss men ändå intressant att se.

*Leder poängligan med 50 poäng på 31 matcher, fördelat på 16 mål och 34 assists. 4 poäng före tvåan Kovalchuk som dessutom har 3 matcher mer spelade.

*Leder +/- statistiken med +23

*Delad etta i game winning-goals-statistiken.

*Leder utvisningsligan överlägset. 129 minuter på 31 matcher. Drygt 4 minuter/match.

Det sistnämnda är väl inte så bra kanske, (det beror väl på hur man ser det), men det visar ändå på en spelare som är med och syns i alla situationer på isen. Kan tänka mig att en del av de där minuterna är tjafs och gruff och missnöje med domarna och dyl. Sådant är såklart nevativt ur de mindre perspektivet, men kan också vara positivt ur det större perspektivet. Alltid bra med spelare som tar för sig och vågar stå upp för jaget och laget.
Morozov var rätt hyfsad han med, framförallt 2006-11. Dessutom hade han ju psyket med sig..
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11044
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville ons 10 dec 2014, 17:47

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av FruktHamster ons 10 dec 2014, 21:35

Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Och så länge sanktionerna är på plats, så finns fortfarande chansen att det blir värre. Dags att göra en önskelista över svenska och finska spelare i KHL vars kontrakt går ut i år och skicka den till Osten?
För en gångs skull finns kanske chansen att SHL ökar kvaliteten från en säsong till nästa..
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville ons 10 dec 2014, 22:42

FruktHamster skrev:
Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Och så länge sanktionerna är på plats, så finns fortfarande chansen att det blir värre. Dags att göra en önskelista över svenska och finska spelare i KHL vars kontrakt går ut i år och skicka den till Osten?
För en gångs skull finns kanske chansen att SHL ökar kvaliteten från en säsong till nästa..
Brentolja under 70$/fat tar ut sin rätt, förr eller senare.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lasse Proppmätt tor 11 dec 2014, 09:16

Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Jo det är synd om dom där stackarna Mårtenssons förlust i artikeln var ju oerhörd kanske dags att boka in ett möte på socialkontoret när han kommer tillbaka Smile

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av FruktHamster tor 11 dec 2014, 13:51

Lasse Proppmätt skrev:
Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Jo det är synd om dom där stackarna Mårtenssons förlust i artikeln var ju oerhörd kanske dags att boka in ett möte på socialkontoret när han kommer tillbaka Smile

Jante much?

Nu drabbar det naturligtvis ingen fattig, men tror nog de flesta som beger sig till KHL gör det specifikt för lönen. Så jäkla kul är det nog inte att lämna familjen och flytta till Sibirien. Om pengainsitamentet försvinner och man sitter kvar på kontrakt över ytterligare säsonger är det nog sådär lagom roligt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville mån 15 dec 2014, 14:03

Idag faller ryska börsen med drygt 5 procent i skrivande stund och har tappat ca 40% från årsskiftet bara. Inte mycket hopp för högre oljepris i närtid heller, känns som Greklandsvarning. Med skillnaden att troligtvis ingen vill rädda björnen..

edit
Och rubeln kan man använda som toapapper snart Smile
http://www.di.se/artiklar/2014/12/15/rubeln-pa-nya-bottennivaer/
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av FruktHamster mån 15 dec 2014, 18:25

Guldfallet är att Osten lyckas hitta en förstärkning för denna, samt nästa säsong. Då känns heller inte kostnaden lika bortkastad eftersom vi i år knappast lär slåss om guldet oavsett vem vi värvar.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville mån 15 dec 2014, 19:21

FruktHamster skrev:Guldfallet är att Osten lyckas hitta en förstärkning för denna, samt nästa säsong. Då känns heller inte kostnaden lika bortkastad eftersom vi i år knappast lär slåss om guldet oavsett vem vi värvar.
Osten har ju betonat just kontraktslängden.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av FruktHamster mån 15 dec 2014, 19:28

Snikne Ville skrev:
FruktHamster skrev:Guldfallet är att Osten lyckas hitta en förstärkning för denna, samt nästa säsong. Då känns heller inte kostnaden lika bortkastad eftersom vi i år knappast lär slåss om guldet oavsett vem vi värvar.
Osten har ju betonat just kontraktslängden.

Och har även viss historik med den taktiken. Lex Toni Koivisto.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville tis 16 dec 2014, 11:22

Vargen har lämnat Northland och härjar nu Ryssland.
http://www.di.se/artiklar/2014/12/16/effekten-utraderad/
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 16 dec 2014, 11:50

FruktHamster skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Jo det är synd om dom där stackarna Mårtenssons förlust i artikeln var ju oerhörd kanske dags att boka in ett möte på socialkontoret när han kommer tillbaka Smile

Jante much?

Nu drabbar det naturligtvis ingen fattig, men tror nog de flesta som beger sig till KHL gör det specifikt för lönen. Så jäkla kul är det nog inte att lämna familjen och flytta till Sibirien. Om pengainsitamentet försvinner och man sitter kvar på kontrakt över ytterligare säsonger är det nog sådär lagom roligt.

Tja dom har ju SJÄLVA valt att lira i Ryssland istället för t.e.x Schweiz eller stanna hemma här och spela för jävligt bra lön jämfört med en vanlig svenne nu får du Janta bäst du vill men jag saknar tiden när lirarna var amatörer hade ett halvtidsjobb vid sidan om hockeyn och då gav dom också nästan ALLTID järnet för SIN klubb
Och då var det sällan någon gick till en annan klubb i samma liga som det är idag det fanns inga fönster hit eller dit utan man spelade med vad man hade i truppen innan serien startade och fick man någon skadad så var det bara plocka in en junior eller låna från en lägre division.

Nåja det fanns ju dom som bara ville göra mål då också och lät andra göra skitjobbet även då men på det stora hela så var det mycket mera hjärta och mycket mindre pengar då.
Nu är ju alla spelare hockeyhoror.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Sundance Kid ons 17 dec 2014, 18:58

Finns det risk att den här ligan "går omkull" redan under denna säsong? Skulle ju minst sagt ändra förutsättningarna i SHL om det blir spelarflykt från KHL innan vårat transferfönster stänger.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Ivanhoe ons 17 dec 2014, 19:06

http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/beskedet-kan-leda-till-massflykt-fran-khl/

Prat om generell lönesänkning av allas lön..  KHL har problem nu.

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Fred Herbert ons 17 dec 2014, 19:46

Sundance Kid skrev:Finns det risk att den här ligan "går omkull" redan under denna säsong? Skulle ju minst sagt ändra förutsättningarna i SHL om det blir spelarflykt från KHL innan vårat transferfönster stänger.

Lite synd varken Klasen eller Olausson valde KHL, om man får vara lite egoistisk i sammanhanget....

Om nu det scenariot blir faktum tror jag ej det kommer gynna oss iaf. Är Omark intresserad återvända så kort efter sin korta sejour i våras? Annat läge nu då han skulle kunna vara ensam "herre på täppan" skulle kanske passa honom bättre.

Fred Herbert

Antal inlägg : 204
Join date : 14-12-02

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av FruktHamster ons 17 dec 2014, 21:20

Fred Herbert skrev:
Sundance Kid skrev:Finns det risk att den här ligan "går omkull" redan under denna säsong? Skulle ju minst sagt ändra förutsättningarna i SHL om det blir spelarflykt från KHL innan vårat transferfönster stänger.

Lite synd varken Klasen eller Olausson valde KHL, om man får vara lite egoistisk i sammanhanget....

Om nu det scenariot blir faktum tror jag ej det kommer gynna oss iaf. Är Omark intresserad återvända så kort efter sin korta sejour i våras? Annat läge nu då han skulle kunna vara ensam "herre på täppan" skulle kanske passa honom bättre.

Omark spelar i Jokerit och lär nog få betalt i euro, så det kan glömmas. Även OM khl skulle göra en generell lönedump (vilket jag tvivlar blir verklighet inom kort)
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville ons 14 jan 2015, 10:46

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG tor 29 jan 2015, 14:53

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/garpenlov/article20235251.ab

Garpenlöv har svaren på hur man skall lösa krisen för Stockholmshockeyn.

Ett Stockholm Capitals i KHL. Razz

Blir väl lika plastigt som 9000 plastklappor i Skandalianalium...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 29 jan 2015, 15:04

LulefanGBG skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/garpenlov/article20235251.ab

Garpenlöv har svaren på hur man skall lösa krisen för Stockholmshockeyn.

Ett Stockholm Capitals i KHL. Razz

Blir väl lika plastigt som 9000 plastklappor i Skandalianalium...
Han tror nog själv på det han skriver. Tragiskt.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville tis 03 feb 2015, 14:31

Snikne Ville skrev:
FruktHamster skrev:
Snikne Ville skrev:Atlant på dekis, åsså var det där med rubeln...
Intressant artikel.
http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/12/10/det-ryska-rubelkaoset-spelarna-riskerar-forlora-miljonbelopp/

Och så länge sanktionerna är på plats, så finns fortfarande chansen att det blir värre. Dags att göra en önskelista över svenska och finska spelare i KHL vars kontrakt går ut i år och skicka den till Osten?
För en gångs skull finns kanske chansen att SHL ökar kvaliteten från en säsong till nästa..
Brentolja under 70$/fat tar ut sin rätt, förr eller senare.
Brent under 60$ tar ännu mer ut sin rätt, har ju t o m med varit under 50$ och vänt. Aj. Det blir ytterst intressant att se hur detta spiller över på ligan.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken tor 05 mar 2015, 19:14

http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/khl-sanker-lonerna--kan-leda-till-spelarflykt/

"Den ekonomiska krisen i Ryssland drabbar även hockeyn och KHL. Inför nästa säsong börjar en gradvis sänkning av spelarnas inkomster genom att klubbarnas lönetak sänks med 50 miljoner rubel, vilket motsvarar 6,7 miljoner kronor."

Knappt 7 miljoner låter inte jättemycket för ryska lag men med rubelns mindre bra utveckling så.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 tor 05 mar 2015, 21:55

Rönken skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/khl-sanker-lonerna--kan-leda-till-spelarflykt/

"Den ekonomiska krisen i Ryssland drabbar även hockeyn och KHL. Inför nästa säsong börjar en gradvis sänkning av spelarnas inkomster genom att klubbarnas lönetak sänks med 50 miljoner rubel, vilket motsvarar 6,7 miljoner kronor."

Knappt 7 miljoner låter inte jättemycket för ryska lag men med rubelns mindre bra utveckling så.

Faktiskt kul att se. Jag trodde när KHL drog igång att det var ett jippo som skulle hålla på nått år men sen fallera. Tyvärr har det ju funkat bättre än förväntan vilket gjort att SHL blivit lite mindre attraktivt. Jag hoppas att trenden fortsätter neråt så vi (SHL) får behålla fler svenska spelare och har lättare att konkurera om de stora namnen från andra länder.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av LubosC ons 09 sep 2015, 15:13

Ikväll kl 18:30 lirar CSKA Moskva mot Linus Omarks Salavat yulaev på Viasat hockey alternativt viaplay för den som är nyfiken!

Känns i superspännande att kika på den matchen men bettar man en slant så Cool
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Urken ons 09 sep 2015, 15:35

LubosC skrev:Ikväll kl 18:30 lirar CSKA Moskva mot Linus Omarks Salavat yulaev på Viasat hockey alternativt viaplay för den som är nyfiken!

Känns i superspännande att kika på den matchen men bettar man en slant så Cool

Spelade 1-x. Borde vara en given etta, men man vet aldrig. Är Omark på spelhumör så kanske det räcker till ett kryss.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Urken ons 09 sep 2015, 19:52

Omark 1+1 redan nu. Först en tjusig assist, och nu sätter han den mellan benen på Fasth efter ett eget initiativ. Tur att man garderade. Ingen lätt match för CSKA trots allt..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Redbear tis 22 sep 2015, 23:48

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Urken tis 22 sep 2015, 23:53


Modo eller något sådant. De känns fruktansvärt plastiga och nedgångna. Desperat försök att vända skutan uppåt?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 tis 22 sep 2015, 23:54

MIF?

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL - Sida 2 Empty Sv: KHL

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet