KHL

+39
ski3r
Dustin
Hankburger
RSD555
Lehto
Tony Moore
Jokerman
Puckad
icemask
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Qirren
KaptenBlodskelett
LubosC
Fred Herbert
Ivanhoe
Lasse Proppmätt
hokkzorz
Slapshot
BodenSwe
Högljudd
Sundance Kid
Snikne Ville
Tigerman
kralle
Micke80
Bamsefar
Rönken
Old Brooklyn
Zeb Macahan
Norlin
Urken
LulefanGBG
Redbear
Salle
MickkeJ
Dave Rock
Lars158
MamboKing
43 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

KHL Empty KHL

Inlägg av MamboKing 14th september 2012, 14:33

Någon som känner till KHL närmare, om standarden på ligan & om KHL på sikt kan bli ett hot mot NHL, för efter vad det verkar så drar ligan till sig allt större namn även från andra sidan Atlanten..
MamboKing
MamboKing

Antal inlägg : 40
Join date : 12-09-12
Ort : Nangijala

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 14th september 2012, 16:32

På sikt kommer KHL nog gå om NHL om det fortsätter som nu. Lönetaket i NHL har ju gjort att inga Ryssar nästan längre går över dit. Och med dom bråk som är vid varje ny förhandling nuförtiden i NHL så tappar dom mer och mer hela tiden. Ekonomin försvagas ju konstant i Nordamerika och det kommer nog fortsätta i många år. Super kapitalistiska Ryssland håller inte på att fjanta med lönetak och annat. Inom 5 år kommer nog det vara fler superstjärnor i KHL än i NHL.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 14th september 2012, 16:40

Lars158 skrev:På sikt kommer KHL nog gå om NHL om det fortsätter som nu. Lönetaket i NHL har ju gjort att inga Ryssar nästan längre går över dit. Och med dom bråk som är vid varje ny förhandling nuförtiden i NHL så tappar dom mer och mer hela tiden. Ekonomin försvagas ju konstant i Nordamerika och det kommer nog fortsätta i många år. Super kapitalistiska Ryssland håller inte på att fjanta med lönetak och annat. Inom 5 år kommer nog det vara fler superstjärnor i KHL än i NHL.

Fel av mig KHL har tydligen visst lönetak!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/article15434190.ab

Men jag vill komma ihåg att jag läst en artikel om att världens högst betalda hockeyspelare finns i ett KHL lag nu?
Lönetaket kanske styr vad hela laget får kosta och det finns ingen individuellt lönetak för enskild spelare?

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MamboKing 14th september 2012, 18:17

Lars158 skrev:
Lars158 skrev:På sikt kommer KHL nog gå om NHL om det fortsätter som nu. Lönetaket i NHL har ju gjort att inga Ryssar nästan längre går över dit. Och med dom bråk som är vid varje ny förhandling nuförtiden i NHL så tappar dom mer och mer hela tiden. Ekonomin försvagas ju konstant i Nordamerika och det kommer nog fortsätta i många år. Super kapitalistiska Ryssland håller inte på att fjanta med lönetak och annat. Inom 5 år kommer nog det vara fler superstjärnor i KHL än i NHL.

Fel av mig KHL har tydligen visst lönetak!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/article15434190.ab

Men jag vill komma ihåg att jag läst en artikel om att världens högst betalda hockeyspelare finns i ett KHL lag nu?
Lönetaket kanske styr vad hela laget får kosta och det finns ingen individuellt lönetak för enskild spelare?

Var inte helt lätt att hitta löneuppgifter från KHL, slutresultatet av mitt googlande slutade på 0..

Men om KHL istället för att bränna krutet på jättelöner, la dom på mer PR för ligan (som har klubbar från flera länder) för att synas mer kanske ligan skulle expandera in i folks medvetande för potential & stålar verkar ligan ha.

För att komma ikapp en liga (NHL) som har drygt 100 år på nacken krävs mer jobb. Men går man djupare in i dom olika trupperna lagen besitter så hajar man till, många kända namn dyker upp även om merparten av spelarna var som bäst för sådär 5-7 år sedan.



MamboKing
MamboKing

Antal inlägg : 40
Join date : 12-09-12
Ort : Nangijala

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 14th september 2012, 22:34

Ja det har du rätt i att KHL inte varit bra ännu att sälja sin liga till Tv-tittare utanför länderna som har nåt lag som är med i ligan. Språket och bokstäverna dom använder till spelarnamn förstår ju ingen. Men om dom förbättrade sig i sådana avseenden så på sikt har dom potentiell att bli bästa ligan i världen.
Eftersom ekonomiskt med skatteregler och annat så kommer dom kunna ha dom bästa spelarna

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MamboKing 14th september 2012, 22:56

Håller med om att namnen på tröjorna och allt annat skrivet i form av texter nog inte tilltalar den övriga världen då det mesta är skrivet på kyrilliska likadant med hockeykorten från Ryssland.

Vet inte hur dom ryska skattelagarna ser ut men liknar dom dom i Schweiz så kanske man får mer stålar kvar i plånboken netto än om man lirar i NHL. // Mamboкороля
MamboKing
MamboKing

Antal inlägg : 40
Join date : 12-09-12
Ort : Nangijala

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Dave Rock 14th september 2012, 23:12

Lars158 skrev:På sikt kommer KHL nog gå om NHL om det fortsätter som nu. Lönetaket i NHL har ju gjort att inga Ryssar nästan längre går över dit. Och med dom bråk som är vid varje ny förhandling nuförtiden i NHL så tappar dom mer och mer hela tiden. Ekonomin försvagas ju konstant i Nordamerika och det kommer nog fortsätta i många år. Super kapitalistiska Ryssland håller inte på att fjanta med lönetak och annat. Inom 5 år kommer nog det vara fler superstjärnor i KHL än i NHL.

Tänk dock på att Rysslands bästa spelare fortfarande väljer NHL före KHL. Datsyuk, Kovalchuk, Malkin, Ovechkin väljer alla NHL före.
Visst har dock KHL potential eftersom dom har ekonomiska muskler. Men det finns nog väldigt mycket som dom behöver förbättra avsevärt innan dom kan på allvar konkurrera med NHL. Flygresorna är nog ett exempel som avskräcker många, speciellt med tanke på den tragiska händelsen i fjol.
Omark sa väl i samband med att han blev klar för Zug att KHL var ett alternativ men att han blivit lite flygrädd på äldre dar.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Dave Rock 14th september 2012, 23:20

Angående löner i KHL så läste jag för ett par år sen att Jagr var bäst betald i ligan. Sista året tjänade han 28 miljoner och han ska då tydligen inte ha betalat någon skatt på det. Utländska stjärnor betalar tydligen ingen skatt när dom lirar i KHL. Det skulle motsvara en lön i NHL på runt 60 miljoner eftersom över 50% dras i skatt i nordamerika.

Vet dock inte om det stämmer, läste det iallafall någonstans kommer dock inte ihåg var.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MamboKing 14th september 2012, 23:36

För mig känns KHL fortfarande lite som en liga för hockeyspelare som kanske inte är lika rappa på rören längre så dom tar en plats i NHL.

I flygkraschen förra året som utplånade hela "Lokomotiv Jaroslavl" hockeylag återfanns namn som: Stefan Liv, (Sverige), Karel Rachůnek (Tjeckien), Ruslan Salej (Vitryssland), Pavol Demitra (Slovakien), Jan Marek (Tjeckien) mfl.

Många av dom spelarna är forna NHL-stjärnor och en del forna världsmästare med sina respektive länder som valde en sista chans att tjäna sina sista pengar i KHL.

Men håller helt med föregående talare dom bästa ryssarna spelar fortfarande i NHL.
MamboKing
MamboKing

Antal inlägg : 40
Join date : 12-09-12
Ort : Nangijala

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Lars158 14th september 2012, 23:37

Utlänningar som spelar KHL betalar typ ingen skatt, det har jag läst artiklar om. 1-2% tror jag det var.
Det är ju ekonomi som talar för KHL. Inget annat.
Fortsätter ekonomin i nordamerika försvagas och NHL käbbel som nu ska vara jämt och ständigt ska fortsätta så kommer KHL tillslut gå om.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MamboKing 14th september 2012, 23:46

Lars158 skrev:Utlänningar som spelar KHL betalar typ ingen skatt, det har jag läst artiklar om. 1-2% tror jag det var.
Det är ju ekonomi som talar för KHL. Inget annat.
Fortsätter ekonomin i nordamerika försvagas och NHL käbbel som nu ska vara jämt och ständigt ska fortsätta så kommer KHL tillslut gå om.

Ska bli intressant att se hur NHL ska parera den utmaningen för att få behålla sina spelare i framtiden.
MamboKing
MamboKing

Antal inlägg : 40
Join date : 12-09-12
Ort : Nangijala

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MickkeJ 29th september 2012, 18:59

Men Janne då, varför har du för svar på detta??? Very Happy

http://www.expressen.se/sport/hockey/khl/forkrossad-over-hur-min-son-behandlas/

Ge grabben lite speltid så blir allt bra Laughing
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Salle 28th oktober 2012, 12:23

Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Redbear 28th oktober 2012, 15:57

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 26th november 2012, 18:31

Kul att se att Mazyakin och Radulov ligger före Kovalchuk och Malkin i poängligan. Även för Datsyuk och sist men inte minst Ovechkin som dock spelat någa matcher färre.

Martin Thörnberg ligger förövrigt 2a i skytteligan före samtliga lockoutade NHL-stjärnor.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Salle 28th november 2012, 12:50

VIASAT sänder alltså INTE KHL längre?

Läge för C-More att pynta upp? Småpotatis i tv4's värld.

Fortfarande pinsamt att ha en renodlad hockeykanal med rättigheter för EN liga.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Urken 16th januari 2013, 19:10

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XPQZPwHq5Bs

Rätt frän straff av Jori.. Lite ovanligare =)
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 17th januari 2013, 11:05

Haha så barnsligt enkelt! Att ingen slagits av tanken förut? Eller det kanske någon har men jag har inte sett den innan i vart fall. Grymt frän straff!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 16th juli 2013, 12:23

I Expressen finns en artikel om att representanter för finska SM-liga gjort vaga uttalanden om att Jokerit kanske inte får vara med i ligan kommande säsong i.o.m att de valt att spela i KHL fr.o.m. säsongen 14/15.

Nu vet man ju inte hur mycket sanning det ligger i det här och det är väl på sätt och vis en icke-nyhet för oss här men frågan är intressant för det skulle kunna bli en vägledning för svenska ligor att fatta beslut i framtiden om svenska klubbar beslutar sig för att hoppa på KHL-tåget.

HUr skulle vi från SHL reagera på ett sådant beslut från en av våra klubbar? Jag har förståelse för dem som vill utesluta Jokerit i vart fall. KHL's expansions -ambitioner är sannerligen ett hot mot Väst-Europeisk hockey. Inte så mycket för att de snor våra bästa spelare, de hade ju NHL gjort annars äjndå, men om de börjar att sno hela lag så är det ju ett utomordentligt problem vi står inför.

Skulle Luleå någon gång besluta sig för att spela i KHL skulle jag sluta följa laget helt och hållet. Skulle hellre följa Björklöven eller Leksand eller något annat lag i Sverige istället och det handlar inte om att mina sympatier för Luleå inte är starka nog utan snarare just tvärtom. Jag vill inte se Luleå i en helt ointressant rubel-liga. Då följer jag t.o.m. hellre något annat lag.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Norlin 20th juli 2013, 18:35

LulefanGBG skrev:I Expressen finns en artikel om att representanter för finska SM-liga gjort vaga uttalanden om att Jokerit kanske inte får vara med i ligan kommande säsong i.o.m att de valt att spela i KHL fr.o.m. säsongen 14/15.

Nu vet man ju inte hur mycket sanning det ligger i det här och det är väl på sätt och vis en icke-nyhet för oss här men frågan är intressant för det skulle kunna bli en vägledning för svenska ligor att fatta beslut i framtiden om svenska klubbar beslutar sig för att hoppa på KHL-tåget.

HUr skulle vi från SHL reagera på ett sådant beslut från en av våra klubbar? Jag har förståelse för dem som vill utesluta Jokerit i vart fall. KHL's expansions -ambitioner är sannerligen ett hot mot Väst-Europeisk hockey. Inte så mycket för att de snor våra bästa spelare, de hade ju NHL gjort annars äjndå, men om de börjar att sno hela lag så är det ju ett utomordentligt problem vi står inför.

Skulle Luleå någon gång besluta sig för att spela i KHL skulle jag sluta följa laget helt och hållet. Skulle hellre följa Björklöven eller Leksand eller något annat lag i Sverige istället och det handlar inte om att mina sympatier för Luleå inte är starka nog utan snarare just tvärtom. Jag vill inte se Luleå i en helt ointressant rubel-liga. Då följer jag t.o.m. hellre något annat lag.

 De svenska lagen skulle ändå inte ha råd att ta in bra spelare med tanke på att skatten på spelare är så pass mycket högra i Sverige än i moderlandet. Skulle alla svenska lagen ansluta sig till KHL skulle det sluta med en ointressant liga där vi ser ryska lagen i topp och svenska lagen i botten. Om man nu inte vill flytta hela verksamheten till Ryssland officiellt men ha kvar hemmarink och allt sådant i Sverige. 
Nej, skulle LHF ansluta sig till KHL är det tack och hej för min del. Men ser inte det som någon risk under de närmast kommande åren. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig i europa under en 5-10-årsperiod.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Zeb Macahan 5th september 2013, 18:40

KHL-lagens lönebudgetar finns här, hyfsat höga..
http://www.hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn 5th september 2013, 21:30

Zeb Macahan skrev:KHL-lagens lönebudgetar finns här, hyfsat höga..
http://www.hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson
Toppen är ju sjuk, men botten fem ser inte imponerande ut. Vad har lagen i SHL med högst budget? 40-50 miljoner?

Sen har väl ryssarna plattskatt på ca 15% eller något sådant, så för att konkurrera måste man även fylla den skillnaden, och det är väl just skillnaden in skatteläge som gör det i princip omöjligt för ett svenskt lag att gå med i KHL. Undrar hur Jokerit ska lösa den biten?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 26th september 2013, 13:28

http://www.hockeysverige.se/article/14747968/norge-diskuterar-med-khl

Rätt kul att KHL är motpol mot NHL och även till viss del kanske breddar hockeyn lite runt om (åtminstone i Europa) fast Luleå och SHL får förvisso lida. Vad tror ni? Inte så dålig 'deal' KHL/Gazprom ger ändå;

"Man vill se en budget runt 15-20 miljoner dollar och där kommer KHL:s huvudsponsor Gazprom gå in och täcka upp 60 procent av summan."


Såg en kommentar på hockeysverige ang. avståndet Oslo/Norge - Vladivostok, rätt bra resa det Very Happy
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 26th september 2013, 14:17

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/khl/article17547562.ab

Läste inte så noga, men enligt "någon" så skall ett svenskt lag vara aktuellt också. MÖjligtvis inget nu existerande lag utan eventuellt ett "nyskapat". Dementeras dock från bl.a. Peter Forsberg. Tycker hockeyligan, hockeyallsvenskan och samtliga svenska elitklubbar (ES och AS) borde göra gemensam sak och stoppa detta. NEJ NEJ NEJ!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 26th september 2013, 14:33

Fast det är väl mer eller mindre omöjligt att stoppa ett nybildat hockeylag, förutsatt att det finns någon som helst sanning i det.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 26th september 2013, 14:49

Förhoppningsvis är det inte sant alls. Verkar orimligt. Nej stoppa ett nybildat hockeylag blir väl svårt men detta nybildade hockeylag kommer ju handplocka allt de bästa från ES-lagen och sätta ihop ett slags All Star-lag.

Man borde därför se över kontraktsituationen med diverse KHL-klausuler och dyl. Säger alla nej till KHL-klausuler i kontrakten så innebär det att vi förlorar några som då vägrar skriva på men i längden innebär det också att dessa spelare som inte platsar i KHL får gå klubblösa eller söka sig till en sämre liga om de inte skriver på ett SHL-kontrakt utan KHL-klausul. Det vore t.ex. en sak man skulle kunna göra, så att denna imaginära svenska KHL-klubb inte kan plocka våra kontrakterade spelare i framtiden. Det skulle ju dock krävas att samtliga svenska klubbar gjorde gemensam sak och inte såg till sitt eget bästa i första hand. Föga troligt alltså.

En sådan svensk KHL klubb vore hur som helst, (oavsett vad vi kan och inte kan göra samt vad som är bra och mindre bra att göra),ett enormt hot mot kvalitén på SHL. Det skulle innebära att pengarna som lockar i KHL inte behöver stå i kontrast med omaket att behöva bo i Ryssland långt från familj och vänner och dyl som jag tror är en bidragande orsak till att vi trots allt lyckas behålla en del stjärnor här.

Bara göra någonting, vad som helst. En sådan här klubb kan snabbt bli två och sedan är den svenska hockeykulturen hotad på allvar. Vi vet ju inte om det ligger någon sanning i det här men jag ser all anledning till oro då jag tar det som ett potentiellt och riktigt allvarligt hot.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 26th september 2013, 14:53

LulefanGBG skrev:Förhoppningsvis är det inte sant alls. Verkar orimligt. Nej stoppa ett nybildat hockeylag blir väl svårt men detta nybildade hockeylag kommer ju handplocka allt de bästa från ES-lagen och sätta ihop ett slags All Star-lag.

Man borde därför se över kontraktsituationen med diverse KHL-klausuler och dyl. Säger alla nej till KHL-klausuler i kontrakten så innebär det att vi förlorar några som då vägrar skriva på men i längden innebär det också att dessa spelare som inte platsar i KHL får gå klubblösa eller söka sig till en sämre liga om de inte skriver på ett SHL-kontrakt utan KHL-klausul. Det vore t.ex. en sak man skulle kunna göra, så att denna imaginära svenska KHL-klubb inte kan plocka våra kontrakterade spelare i framtiden. Det skulle ju dock krävas att samtliga svenska klubbar gjorde gemensam sak och inte såg till sitt eget bästa i första hand. Föga troligt alltså.

En sådan svensk KHL klubb vore hur som helst, (oavsett vad vi kan och inte kan göra samt vad som är bra och mindre bra att göra),ett enormt hot mot kvalitén på SHL. Det skulle innebära att pengarna som lockar i KHL inte behöver stå i kontrast med omaket att behöva bo i Ryssland långt från familj och vänner och dyl som jag tror är en bidragande orsak till att vi trots allt lyckas behålla en del stjärnor här.

Bara göra någonting, vad som helst. En sådan här klubb kan snabbt bli två och sedan är den svenska hockeykulturen hotad på allvar. Vi vet ju inte om det ligger någon sanning i det här men jag ser all anledning till oro då jag tar det som ett potentiellt och riktigt allvarligt hot.
Nej precis, t.ex. Olausson hade nog mer än gärna spelat i ett sånt lag. Pengarna och ligan men bo i Sverige, svårt att matcha för inhemska ligan. Tror och hoppas att det inte är sant, även ett norskt lag skulle kunna vara lite av ett hot, sedan kommer Jokerit spela där nästa säsong är det väl? Får se var det bär.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 26th september 2013, 15:02

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Förhoppningsvis är det inte sant alls. Verkar orimligt. Nej stoppa ett nybildat hockeylag blir väl svårt men detta nybildade hockeylag kommer ju handplocka allt de bästa från ES-lagen och sätta ihop ett slags All Star-lag.

Man borde därför se över kontraktsituationen med diverse KHL-klausuler och dyl. Säger alla nej till KHL-klausuler i kontrakten så innebär det att vi förlorar några som då vägrar skriva på men i längden innebär det också att dessa spelare som inte platsar i KHL får gå klubblösa eller söka sig till en sämre liga om de inte skriver på ett SHL-kontrakt utan KHL-klausul. Det vore t.ex. en sak man skulle kunna göra, så att denna imaginära svenska KHL-klubb inte kan plocka våra kontrakterade spelare i framtiden. Det skulle ju dock krävas att samtliga svenska klubbar gjorde gemensam sak och inte såg till sitt eget bästa i första hand. Föga troligt alltså.

En sådan svensk KHL klubb vore hur som helst, (oavsett vad vi kan och inte kan göra samt vad som är bra och mindre bra att göra),ett enormt hot mot kvalitén på SHL. Det skulle innebära att pengarna som lockar i KHL inte behöver stå i kontrast med omaket att behöva bo i Ryssland långt från familj och vänner och dyl som jag tror är en bidragande orsak till att vi trots allt lyckas behålla en del stjärnor här.

Bara göra någonting, vad som helst. En sådan här klubb kan snabbt bli två och sedan är den svenska hockeykulturen hotad på allvar. Vi vet ju inte om det ligger någon sanning i det här men jag ser all anledning till oro då jag tar det som ett potentiellt och riktigt allvarligt hot.
Nej precis, t.ex. Olausson hade nog mer än gärna spelat i ett sånt lag. Pengarna och ligan men bo i Sverige, svårt att matcha för inhemska ligan. Tror och hoppas att det inte är sant, även ett norskt lag skulle kunna vara lite av ett hot, sedan kommer Jokerit spela där nästa säsong är det väl? Får se var det bär.
Aboslut! Och även om inte ett svenskt KHL-lag skulle kunna matcha de ryska lagens lönebudgetar, bl.a. med tanke på svenska skatteregler och annat, skulle de ändå förmodligen kunna satsa mer än en SHL-toppklubb. Alltså ge betydligt fler toppseplare i Sverige betydligt bättre betalt. Vi skulle t.ex. kunna tappa Olausson och Fransson, Skellefteå Lindström och Holloway osv... (tog bara exempel nu utan hänsyn till nuvarande kontraktsituationer osv). Ett svenskt KHL-lag med ett ihopplock av de bästa från SHL skulle stå sig mycket bra i konkurrensen borta i KHL. Så dåliga är vi inte som många tycks tro och så fantastiskt bra är inte heller KHL-lagen de fantastiska lönebudgetarna till trots.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Bamsefar 27th september 2013, 01:07

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 27th september 2013, 14:50

Haha underbart!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 27th september 2013, 15:21

Hah, vad fasiken vill personen/bedragaren få ut av detta egentligen? Är väl inte som att norska förbundet gav honom en väska fylld med pengar, eller? Very Happy
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 1st april 2014, 09:55

Är det någon som vet vad som gäller rent ekonomiskt i KHL?
De lagen från andra länder som inte har samma fördelaktiga skatteregler (mellan10-20%) som Ryssland och dessutom diverse sociala avgifter och arbetsgivaravgifter och liknande. Blir dom kompenserade av ligan för att ha råd att ha ett konkurrenskraftigt lag eller blir finska och svenska lag som eventuellt går med rena slagpåsar?
Måste finnarna göra rinken större så den håller samma mått eller är det ok att köra på relativt små rinkar?

Många tankar kring regelverket då man kopplar ihop ligor men kanske nått svår här inne.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 1st april 2014, 10:01

En annan tanke är om ryssarnas framfart i världspolitiken samt deras anti gaylagar gör att fler spelare funderar en extra gång om det är värt att åka dit och lyfta stora pengar. Dom tjänar ju inte under existensminimum i Sverige, Tyskland och Schweiz heller.
Nu är det ju så vitt jag vet ingen hockeyspelare på toppnivå i världen som är öppen bi eller gay men jag förutsätter ju att det finns lika många som på andra håll i samhället samt de som har syskon som är det.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av MickkeJ 1st april 2014, 22:31

Micke80 skrev:Är det någon som vet vad som gäller rent ekonomiskt i KHL?
De lagen från andra länder som inte har samma fördelaktiga skatteregler (mellan10-20%) som Ryssland och dessutom diverse sociala avgifter och arbetsgivaravgifter och liknande. Blir dom kompenserade av ligan för att ha råd att ha ett konkurrenskraftigt lag eller blir finska och svenska lag som eventuellt går med rena slagpåsar?
Måste finnarna göra rinken större så den håller samma mått eller är det ok att köra på relativt små rinkar?

Många tankar kring regelverket då man kopplar ihop ligor men kanske nått svår här inne.
Tvivlar på att jokerit får ha ryska skattesatser. Finska skatteverket har nog sina synpunkter på detta iom att de definitivt "bedriver sin verksamhet" i Finland och spelar sina hemmamatcher där. Skatterna är ju inte något som en liga bestämmer utan lagstiftningen i varje land. Finland har väl typ samma lagar och procentsatser som Sverige?
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 1st april 2014, 22:45

MickkeJ skrev:
Micke80 skrev:Är det någon som vet vad som gäller rent ekonomiskt i KHL?
De lagen från andra länder som inte har samma fördelaktiga skatteregler (mellan10-20%) som Ryssland och dessutom diverse sociala avgifter och arbetsgivaravgifter och liknande. Blir dom kompenserade av ligan för att ha råd att ha ett konkurrenskraftigt lag eller blir finska och svenska lag som eventuellt går med rena slagpåsar?
Måste finnarna göra rinken större så den håller samma mått eller är det ok att köra på relativt små rinkar?

Många tankar kring regelverket då man kopplar ihop ligor men kanske nått svår här inne.
Tvivlar på att jokerit får ha ryska skattesatser. Finska skatteverket har nog sina synpunkter på detta iom att de definitivt "bedriver sin verksamhet" i Finland och spelar sina hemmamatcher där. Skatterna är ju inte något som en liga bestämmer utan lagstiftningen i varje land. Finland har väl typ samma lagar och procentsatser som Sverige?

Mer eller mindre samma skatter ja. Så Jokerit måste upp i lönebudget över ryska lagen för att matcha, vilket inte kommer att ske så klart. Men det är nog mer långsiktigt KHL ser på Jokerits intåg. Fast det blir ju fortfarande tungt för SHL, Jokerit bör väl ha löner som är lite över SHL och kommer behöva plocka över habila SHL-spelare likt Harju nu. Så det känns som ytterligare konkurrens om spelare som är snäppet under KHL-nivå nu.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av kralle 4th april 2014, 16:46

Blir intressant att se hur eu och usas blockader av penningstarka personer i ryssland påverkar khl.
vet inte annat än rykten jag hört men 5-6 khl lags ägare skall vara folk som är satt i blockad och jag tror nog att nöjet ishockey inte ligger så högt i prioriteringen för dessa personer om dom måste börja hålla i pengarna som utbetalas till utländska konton.

kan bli någon form av khl krash där en del lag helt plötsligt har spelare som inte får lön och sticker.

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Rönken 4th april 2014, 16:47

kralle skrev:Blir intressant att se hur eu och usas blockader av penningstarka personer i ryssland påverkar khl.
vet inte annat än rykten jag hört men 5-6 khl lags ägare skall vara folk som är satt i blockad och jag tror nog att nöjet ishockey inte ligger så högt i prioriteringen för dessa personer om dom måste börja hålla i pengarna som utbetalas till utländska konton.

kan bli någon form av khl krash där en del lag helt plötsligt har spelare som inte får lön och sticker.

Är det inte en ryss som äger Jokerit också?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av kralle 4th april 2014, 18:29

ja:)

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Tigerman 4th april 2014, 18:31

kralle skrev:Blir intressant att se hur eu och usas blockader av penningstarka personer i ryssland påverkar khl.
vet inte annat än rykten jag hört men 5-6 khl lags ägare skall vara folk som är satt i blockad och jag tror nog att nöjet ishockey inte ligger så högt i prioriteringen för dessa personer om dom måste börja hålla i pengarna som utbetalas till utländska konton.

kan bli någon form av khl krash där en del lag helt plötsligt har spelare som inte får lön och sticker.
Det som förvånar mig är att inte detta diskuteras i media överhuvudtaget. Man var väldigt pigga på att kritisera OS nyligen men att svenska spelare går i en strid ström till KHL tas bara upp på ett rent sportsligt plan. Beror det på att de journalister som bevakar ishockey är helt ointresserade av politik?

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 4th april 2014, 19:02

MickkeJ skrev:
Micke80 skrev:Är det någon som vet vad som gäller rent ekonomiskt i KHL?
De lagen från andra länder som inte har samma fördelaktiga skatteregler (mellan10-20%) som Ryssland och dessutom diverse sociala avgifter och arbetsgivaravgifter och liknande. Blir dom kompenserade av ligan för att ha råd att ha ett konkurrenskraftigt lag eller blir finska och svenska lag som eventuellt går med rena slagpåsar?
Måste finnarna göra rinken större så den håller samma mått eller är det ok att köra på relativt små rinkar?

Många tankar kring regelverket då man kopplar ihop ligor men kanske nått svår här inne.
Tvivlar på att jokerit får ha ryska skattesatser. Finska skatteverket har nog sina synpunkter på detta iom att de definitivt "bedriver sin verksamhet" i Finland och spelar sina hemmamatcher där. Skatterna är ju inte något som en liga bestämmer utan lagstiftningen i varje land. Finland har väl typ samma lagar och procentsatser som Sverige?

Ja att Jokerit kör med finska lagar och regler det är jag på det klara med, därav min fundering som kanske var klantigt ställd. KHL vill väll antagligen inte ha med "skitlag" men skitlag lär dom få om dom inte ger ett större bidrag till dessa klubbar än till de ryska klubbarna.
Om en spelare i Sverige kostar klubben 4 miljoner/år och i KHL kostar samma spelare 2 miljoner (Har inte koll på siffror men som exempel) så måste ju den svenska klubben ha en större ekonomi för att bli konkurrenskraftiga. Det samma gäller ju då i FInland och Norge eller vilka länder vi nu pratar om. Detta gör att jag inte tror att utvidgningen blir så långsiktig utan det kommer landa i ryska lag igen. OM inte ligan kompenserar vill säga.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av kralle 4th april 2014, 19:03

Det beror väl på att svenska journalister ingått i någon sorts packt mot allt som är genom tänkt överhuvudtaget igentligen men vi skall väl hålla detta till idrott så det är nog bara att vänta och se och hoppas på att lhf är berädd när bubblan spricker för jag tror den kan göra det rejält rätt snart.

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Bamsefar 25th juni 2014, 16:33

Spännande , säsongens finallag tvingas dra sig ur p g a ekonomin, allt är inte guld o gröna skogar tydligen i KHL.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/khl/article19117518.ab
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 25th juni 2014, 20:01

Man önskar väl inga fans i världen det där ödet egentligen men det är ändå med lite skadeglädje man tar emot sådana där nyheter. Man hade ju inte gråtit tårar om Jokerit fick strul med ekonomin heller vad det lider.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville 1st juli 2014, 21:25

Ser att ÖT connections f d lagkamrat Leo Komarov lämnar KHL och får sin chans i NHL, Toronto.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn 2nd juli 2014, 18:11

KHL som helhet måste ju blöda pengar. Väldigt höga löner, knappt folk på läktarna och ingen internationell exponering att tala om. Kan det verkligen hålla i längden?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 2nd juli 2014, 18:31

Old Brooklyn skrev:KHL som helhet måste ju blöda pengar. Väldigt höga löner, knappt folk på läktarna och ingen internationell exponering att tala om. Kan det verkligen hålla i längden?

Den känslan hade jag när de drog igång för några år sedan också. Men så länge det finns någon knösus som pumpar in pengarna så kommer det ju att funka, men det är klart att till slut blir ju även dom less. I regel är det ju mer affärsmän än supportrar som skapar dessa förmögenheter och vill minst gå jämt upp.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av LulefanGBG 2nd juli 2014, 18:47

Den politiska utvecklingen i Ryssland talar ju inte precis till ligans fördel heller.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Old Brooklyn 2nd juli 2014, 22:39

Men hur länge kommer rika ryssar att pumpa in pengar i en liga som få ser och som har väldigt begränsad exponering mot resten av Europa och den internationella arenan? Till slut vill nog även Knösus ha någon slags avkastning.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Snikne Ville 2nd juli 2014, 23:13

Old Brooklyn skrev:Men hur länge kommer rika ryssar att pumpa in pengar i en liga som få ser och som har väldigt begränsad exponering mot resten av Europa och den internationella arenan? Till slut vill nog även Knösus ha någon slags avkastning.
Får känslan att de (oligarkerna) ser det det mer som hobbys o fritidsintressen mer än investeringar. Och fritidsintressen får ju kosta pengar.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Micke80 3rd juli 2014, 08:51

Snikne Ville skrev:
Old Brooklyn skrev:Men hur länge kommer rika ryssar att pumpa in pengar i en liga som få ser och som har väldigt begränsad exponering mot resten av Europa och den internationella arenan? Till slut vill nog även Knösus ha någon slags avkastning.
Får känslan att de (oligarkerna) ser det det mer som hobbys o fritidsintressen mer än investeringar. Och fritidsintressen får ju kosta pengar.

Jo jag var ju också inne på det, att till slut är man less på att gå back.
Sen håller jag med om att det mest verkar vara ett fritidsintresse och som du skriver så får ju såna kosta. Men de får inte kosta så mycket att de börjar bli ett problem för vardagen. Min motorcykel kostar så klart mer än jag tjänar på den eftersom det inte genererar nån inkomst alls. Men även om jag vill ha en dyrare och finare får jag nöja mig med den jag har eftersom det annars skulle påverka vardagen.
Kanske är en dålig jämförelse då det är olika världar vi pratar om, men principen är ju den samma och jag tror inte dessa oligarker på det totala vill gå back heller utan vill ha gröna siffror då de slår ihop plus och minus i slutet av året.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

KHL Empty Sv: KHL

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet