Whisky och öltråden

+6
Norlin
FruktHamster
Mickeee
Bamsefar
Urken
Kallepedal
10 posters

Gå ner

Whisky och öltråden   Empty Whisky och öltråden

Inlägg av Kallepedal fre 08 maj 2015, 20:34

Lite ohockey. Jag har precis avnjutit en bastu med några kalla öl och sitter nu med en whisky och njuter av livet. Jag har hällt upp en The Ileach och skulle vilja veta vad ni forumister inmundigar när livet känns underbart. Som sagt så njuter jag just nu av en Ileach som jag tycker är en mycket prisvärd whisky. En annan whisky som jag uppskattar och är billig är Drumguish. Det kanske säger lite om min whiskykunskap, Jag tror att denna whisky inte uppskattas av experterna. Men jag tycker att den är lättdrucken men kanske är lite för mesig.

Min ölsmak varierar beroende på tillfälle och humör. En varm sommardag passar en Pilsner Urquell perfekt. Men jag uppskattar även en god Ale också.

Vad säger ni? Kom med tips om vad ni rekommenderar i dryckesväg.

OBS! Ni som är under 18 måste omedelbart lämna denna tråd.

Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427

Till överst på sidan Gå ner

Whisky och öltråden   Empty Sv: Whisky och öltråden

Inlägg av Urken fre 08 maj 2015, 21:00

Trevlig trådstart! +1

Själv föredrar jag något rökigare whiskeysorter. The Ileach beskrivs just som en sådan: "tydlig rökighet", enligt systembolagets hemsida. Kanske något för mig? Bör absolut testas. Tack för tipset!

En annan, enligt mig, prisvärd whiskey är den tolvåriga Bowmoren som säljs på systemet för 417:- flaskan. Även den är rökig, med den typiska fatkaraktären. Absolut prisvärd!

En whiskey som jag nyligen börjat konsumera är Caol Ila - 12 år. Rökig även den, men något fruktigare undertoner än Bowmoren. 439:- på systembolaget.

Whiskey är en trevlig sällskapsdryck, som krävde mig några försök att uppskatta. Att nu kunna sitta och dricka några öl och toppa detta med en whiskey med goda vänner, gärna efter en bastu, är grymt avslappnande. I och med att whiskeyn har så otroligt många undertoner av smaker, upplevs den olika av person till person. Vissa har lättare att urskilja den konventionella vaniljsmaken från Amerikansk whiskey, vissa har lättare att känna de fruktiga smaker av lakrits eller honung.

För er som aldrig varit på en whiskeyprovning, råder jag er att göra det till ett evenemang i er kalender i sommar. Det är både lärorikt för gemene man, samtidigt som man får ytterligare ett tillfälle att inmundiga "livets vatten"!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Bamsefar fre 08 maj 2015, 22:52

Är mera en konjagsman än whiskey och då föredrar jag hyfsat "lättdruckna" sorter som Renault carte noir extra eller en Delamain Pale & dry. Gärna med ngt mörkrostat till eller varför inte hederligt kokkaffe.

Vad gäller öl så måste jag rekommendera "Sotarn" oatmeal stout, en stout med både kropp o smak utöver de vanliga.
Bryggeri: Hantverksbryggeriet.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12230

Inlägg av Mickeee fre 08 maj 2015, 23:26

nån som beställt sprit mm från vinsajten.com från tyskland? klarar det tullen?
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910

Inlägg av FruktHamster lör 09 maj 2015, 17:28

Kul tråd!
Mina favoriter:

Öl - Sierra Nevada. En amerikansk Pale Ale som legat etta på min lista i flera år nu. Väldigt välbalanserade Pale Ale som inte har för mycket citrussmak. Stabila 5.6% gör också att man kan ta sig någon extra jämfört med om man hår på ett IPA-alternativ.

Whisky: Caol Ila har länge legat i topp här och gör så fortfarande, men vill kasta in en bubblare för de gånger man önskar en icke rökig wirre och det är Glenmorrangie. Precis tvärt emot Caol Ilan så är den oerhört mild, fruktig och fin.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av Norlin lör 09 maj 2015, 18:11

Jag är ingen konnässör varken på öl eller whisky även om båda är ett vanligt inslag i vardagen. Dricker det mesta. Brukar ofta testa lite olika öler när jag går på bolaget. En kall hooegarden en varm dag slår sällan fel. Min go to-öl är nog ändå Mariestads.

Eftersom jag växt upp 100m från mackmyras destilleri har jag såklart en förkärlek till den. Annars brukar jag alltid ha en flaska glenfiddich hemma. Åldern varierar.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4515

Inlägg av Micke80 lör 09 maj 2015, 18:34

Glenfidisch har en riktigt bra som är 21 år tror jag. Den är lagrad på romfat de sista åren vilket gör att det finns en bismak av rom i den. Den är fantastiskt god men farligt dyr att njuta av för ofta. Jag har för mig att den gick på strax över 1000 för en flaska.

Sen har vi min "vardagsfavvo" i form av lafroigh quorter cask.

Micke80

Antal inlägg : 3038

Inlägg av Tony Moore lör 09 maj 2015, 19:41

Skittråkig, men i stort sett all Tjeckisk lager och Mariestad...
Har i stort sett lämnat spriten bakom mej sedan ett 10-tal år, vilda ungdomens dryga 25 år räckte mer än väl..
Off topic, har lärt mej uppskatta RIKTIGT gott framförallt rödvin på senare år, kvalité kostar i den branschen men det är det väl värt.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8037

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av FruktHamster lör 09 maj 2015, 21:28

Tony Moore skrev:Skittråkig, men i stort sett all Tjeckisk lager och Mariestad...
Har i stort sett lämnat spriten bakom mej sedan ett 10-tal år, vilda ungdomens dryga 25 år räckte mer än väl..
Off topic, har lärt mej uppskatta RIKTIGT gott framförallt rödvin på senare år, kvalité kostar i den branschen men det är det väl värt.

Ett bra rött är oslagbar måltidsdryck, helt klart.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355

Inlägg av Urken lör 09 maj 2015, 21:54

FruktHamster skrev:
Tony Moore skrev:Skittråkig, men i stort sett all Tjeckisk lager och Mariestad...

Tror jag är för ung för att uppskatta vin än så länge. Amaronevin är något jag däremot tycker är okej. Ni som är bättre vetande, har ni några tips?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Tigerman lör 09 maj 2015, 22:54

Urken skrev:
FruktHamster skrev:

Tror jag är för ung för att uppskatta vin än så länge. Amaronevin är något jag däremot tycker är okej. Ni som är bättre vetande, har ni några tips?
Egentligen räcker det bra så, jag skulle kunna överleva på att bara få välja mellan Amarone och Amarone resten av livet. Men en bra Bourgogne är inte kattskit, speciellt inte om man har lite lättare maträtter.

Men när det gäller viner så är skumpa kungen. Pol Roger standardskumpa brukar jag vanligen köpa, men det kan vara värt pengen att satsa på ett riktigt bra årgångsvin. Bland det bästa jag någonsin stoppat i mig var en hummersoppa med en Krug 1988 till. Dyrt, men jag kommer att minnas den förrätten resten av livet... Champagne är förresten ett vin som blir bättre ju större flaska den lagras i, så köp hellre en Magnum än två vanliga (eller en 3-liters istället för två magnum osv.).

Bland öler är jag nog alldrickare, vanlig svensk standardbärs duger gott att släcka törsten med men Napa Smith Organic IPA är en favorit just nu. Oppigård har flera bra sorter. Men mest blir det nog tjeckisk pilsner. T.ex. Primator Unfiltered i kväll.

Whisky, allt från Islay går ner. Lagavulin & Ardbeg 17 blir det nog mest, fast det bästa jag någonsin provat är Port Ellen. Vill man inte ha så rökiga saker så kan jag tipsa om Aberlour Abunadh, cask strength så man kan spä ut den en del, gott som räcker länge. Senaste åren har jag dock börjat växla med rom, men sortimentet är lite snabbare att komma till slutsats med: Ron Zacapa 23 är egentligen den enda man behöver!

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av icemask lör 01 aug 2015, 22:27

WooHoo träning på måndag !
Firas med sista slurken ur min kära Jura boutiques barrel Heavy peat (farväl min vän) och Sierra Nevada Torpedo (Mycket angenäm första bekantskap) !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Tony Moore tis 01 okt 2019, 19:42

Nu 2 dagar, 29-30 maj 2020 Skål!  
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8037

http://www.luleahockey.se/