Låst material från diverse medier i sin helhet
+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
Vexet
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters
Sida 10 av 21
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet
Bra artikel måste jag säga, det förklarar en del saker...
Fick islossning – efter mötet: "Hjälpte mig"
12:55 | 15-10-17 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Först möte med tränaren – sen petad från förstakedjan.
Då lossnade det för centervärvningen Jacob Lagacé.
– Jag tvivlade på mig själv och tänkte för mycket, säger kanadensaren om inledningen på SHL-säsongen.
Dela Tweeta
Under försäsongen var det raka spåret för Asplövenförvärvet Jacob Lagacé och övriga i transatlantkedjan. Trion öste in poäng, oavsett om det var träningsmatcher eller CHL-spel.
Sen kom SHL-säsongen och den där blytunga Luleå Hockey-starten med tre förluster i de fyra första matcherna och där spelet lämnade en hel del att önska.
För Lagacé och förstaenheten blev det heller ingen SHL-succé direkt från start och sen Lucas Wallmark kom hem har centern spelat ytter i både andra- och tredjekedjan innan han i de senaste matcherna har tagit plats på hans naturliga position mellan Karl Fabricius och Johan Forsberg i den fjärde enheten.
Då har det också blivit islossning.
– Jag känner mig bättre och bättre och laget spelar också bättre och det tror jag gör att pressen släpper lite grann för alla. Nu kan vi fokusera mer på att spela än att tänka på hundramiljoner saker. Vi börjar hitta oss själva som lag och personligen börjar jag anpassa mig till SHL-nivån lite mer för varje match. Det enda jag kan göra där ute är att göra mitt bästa och jag försöker att inte lägga allt för stor press på mig själv, säger Jacob Lagacé innan han kommer in på att han har gjort mål i två raka matcher och att den brutna nollan i målkolumnen också har bidragit:
– Det har hjälpt mig. Efter det första kände jag att jag kan göra mål igen och nu efter det andra behöver jag inte fundera så mycket på att göra mål.
Han passar också på att hylla sina nya kedjekamrater, Johan Forsberg och Karl Fabricius.
– Det är två bra spelare så jag kommer få fler möjligheter att göra mål. De har varit med länge så det är skönt att spela med dem, säger Lagacé, som i sin tur hyllas av Fabricius:
– "Jake" har haft en otroligt fin utvecklingskurva de senaste matcherna och det är otroligt viktigt för oss att ha honom i superform. Han är het, säger assisterande kaptenen.
Men de viktigaste förändringarna för att få det att lossna är två andra saker: Mötet med tränaren och att han fick ta ett steg tillbaka och börja om på ny kula, vilket gjorde att kunde släppa pressen som han har haft som förstacenter i ett guldjagande lag.
– Det var svårt för mig att anpassa mig till SHL-nivån och jag klandrade mig själv och kände mig skyldig till att laget inte nådde framgång, men jag tror inte att någon presterade bra just då, säger Jacob Lagacé om inledningen av seriespelet.
Han tillägger:
– Det var en del omständigheter som gjorde att jag tvivlade på mig själv och jag tänkte för mycket i stället för att gå ut och spela och ha roligt och jobba hårt.
Innan han flyttades ner i kedjehierarkin kallades han in i tränarkabyssen.
Där hade han ett möte med Joakim Fagervall – ett snack som Jacob Lagacé mådde bra av.
– Det kändes skönt att få höra vad han hade att säga och för mig var det skönt att få berätta hur jag kände kring allting, att jag kände mig ansvarig för att vi inte presterade. Han hjälpte mig att inse att allt börjar med mig själv, att jobba hårt. Det startade där, sen har jag gjort resten själv.
Joakim Fagervall om centerns spel den senaste tiden:
– Jag tycker han har gjort det jättebra. Han gjorde det bra även som ytterforward och nu med "Foppa" och "Fabbe" känns det väldigt bra, säger tränaren om Lagacé.
Så med facit i hand var det ett klokt beslut att lyfta bort honom.
– Absolut. Så var det. Just där blir det en orimlig press på honom också när det inte funkar. Hade det funkat hade vi varit genier hela gänget. Men så blir det ibland.
Sen kommer Fagervall in på mötet.
– Det snacket vi hade när vi valde att inte spela honom var ett utvecklingssnack, att han skulle komma bort en sväng, släppa anspänningen och sen gå in igen – precis som vi har haft med Craig (Schira). Det är inga konstigheter alls.
Jacob Lagacé trivs med hockeylivet just nu – men bara för att han är i fjärdekedjan nu behöver det ju inte bli en permanent lösning.
– Jag är glad att vara här och just nu går det bra och jag kan inte klaga på något – men det behöver inte betyda att jag aldrig mer kommer att vara i toppkedjan igen. Fast just nu gör vi det bra och vi ska fortsätta på den inslagna vägen, säger kanadensaren, som har dagens mål klart för sig:
– Vi åker till Linköping för att försöka ta tre poäng.
Jimmy Stålnacke
Fick islossning – efter mötet: "Hjälpte mig"
12:55 | 15-10-17 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Först möte med tränaren – sen petad från förstakedjan.
Då lossnade det för centervärvningen Jacob Lagacé.
– Jag tvivlade på mig själv och tänkte för mycket, säger kanadensaren om inledningen på SHL-säsongen.
Dela Tweeta
Under försäsongen var det raka spåret för Asplövenförvärvet Jacob Lagacé och övriga i transatlantkedjan. Trion öste in poäng, oavsett om det var träningsmatcher eller CHL-spel.
Sen kom SHL-säsongen och den där blytunga Luleå Hockey-starten med tre förluster i de fyra första matcherna och där spelet lämnade en hel del att önska.
För Lagacé och förstaenheten blev det heller ingen SHL-succé direkt från start och sen Lucas Wallmark kom hem har centern spelat ytter i både andra- och tredjekedjan innan han i de senaste matcherna har tagit plats på hans naturliga position mellan Karl Fabricius och Johan Forsberg i den fjärde enheten.
Då har det också blivit islossning.
– Jag känner mig bättre och bättre och laget spelar också bättre och det tror jag gör att pressen släpper lite grann för alla. Nu kan vi fokusera mer på att spela än att tänka på hundramiljoner saker. Vi börjar hitta oss själva som lag och personligen börjar jag anpassa mig till SHL-nivån lite mer för varje match. Det enda jag kan göra där ute är att göra mitt bästa och jag försöker att inte lägga allt för stor press på mig själv, säger Jacob Lagacé innan han kommer in på att han har gjort mål i två raka matcher och att den brutna nollan i målkolumnen också har bidragit:
– Det har hjälpt mig. Efter det första kände jag att jag kan göra mål igen och nu efter det andra behöver jag inte fundera så mycket på att göra mål.
Han passar också på att hylla sina nya kedjekamrater, Johan Forsberg och Karl Fabricius.
– Det är två bra spelare så jag kommer få fler möjligheter att göra mål. De har varit med länge så det är skönt att spela med dem, säger Lagacé, som i sin tur hyllas av Fabricius:
– "Jake" har haft en otroligt fin utvecklingskurva de senaste matcherna och det är otroligt viktigt för oss att ha honom i superform. Han är het, säger assisterande kaptenen.
Men de viktigaste förändringarna för att få det att lossna är två andra saker: Mötet med tränaren och att han fick ta ett steg tillbaka och börja om på ny kula, vilket gjorde att kunde släppa pressen som han har haft som förstacenter i ett guldjagande lag.
– Det var svårt för mig att anpassa mig till SHL-nivån och jag klandrade mig själv och kände mig skyldig till att laget inte nådde framgång, men jag tror inte att någon presterade bra just då, säger Jacob Lagacé om inledningen av seriespelet.
Han tillägger:
– Det var en del omständigheter som gjorde att jag tvivlade på mig själv och jag tänkte för mycket i stället för att gå ut och spela och ha roligt och jobba hårt.
Innan han flyttades ner i kedjehierarkin kallades han in i tränarkabyssen.
Där hade han ett möte med Joakim Fagervall – ett snack som Jacob Lagacé mådde bra av.
– Det kändes skönt att få höra vad han hade att säga och för mig var det skönt att få berätta hur jag kände kring allting, att jag kände mig ansvarig för att vi inte presterade. Han hjälpte mig att inse att allt börjar med mig själv, att jobba hårt. Det startade där, sen har jag gjort resten själv.
Joakim Fagervall om centerns spel den senaste tiden:
– Jag tycker han har gjort det jättebra. Han gjorde det bra även som ytterforward och nu med "Foppa" och "Fabbe" känns det väldigt bra, säger tränaren om Lagacé.
Så med facit i hand var det ett klokt beslut att lyfta bort honom.
– Absolut. Så var det. Just där blir det en orimlig press på honom också när det inte funkar. Hade det funkat hade vi varit genier hela gänget. Men så blir det ibland.
Sen kommer Fagervall in på mötet.
– Det snacket vi hade när vi valde att inte spela honom var ett utvecklingssnack, att han skulle komma bort en sväng, släppa anspänningen och sen gå in igen – precis som vi har haft med Craig (Schira). Det är inga konstigheter alls.
Jacob Lagacé trivs med hockeylivet just nu – men bara för att han är i fjärdekedjan nu behöver det ju inte bli en permanent lösning.
– Jag är glad att vara här och just nu går det bra och jag kan inte klaga på något – men det behöver inte betyda att jag aldrig mer kommer att vara i toppkedjan igen. Fast just nu gör vi det bra och vi ska fortsätta på den inslagna vägen, säger kanadensaren, som har dagens mål klart för sig:
– Vi åker till Linköping för att försöka ta tre poäng.
Jimmy Stålnacke
Redbear- Antal inlägg : 6780
Kuriren avslöjar: Han kan bli "Ostens" nästa värvning
17:23 | 15-10-17 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ "En spelskicklig powerplay back". Så beskrivs den 25-årige österrikaren som placeras i Luleå Hockey.
Dela Tweeta
Spelaren det handlar om är Red Bull Salzburgs Dominique Heinrich.
Enligt uppgifter ska österriska landslagsspelaren ha varit under Luleås radar under en lång tid. Så sent som i somras var det tal om att försvaren skulle erbjudas ett try out-kontrakt med klubben. Men det ska inte 25-åringen ha varit intresserad av.
Men Luleås intresse står kvar. Heinrich, som har 59 A-landskamper på sitt CV, har imponerat under inledningen av säsongen 2015/2016. I den inhemska ligan Erste Bank Eishockeyliga (EBEL) har han noterats för sju poäng på tolv matcher – tre mål och fyra assist. Han har även en stor roll i Red Bulls powerplay där han styr spelet från sin backplats.
Och i Champions Hockey League (CHL) har han producerat två assist på sex matcher.
Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström har varit på plats i Österrike och kartlagt backen när Red Bull Salzburg besegrade Vienna Capitals med 3–0 i tisdags. Då var Heinrich inne på samtliga mål och gick +3 i plus/minus-statistiken.
Kuriren har sökt Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström för en kommentar.
Simon Jakobsson
0920-26 29 40
FAKTA
Landslagsspelaren
Namn: Dominique Heinrich
Ålder: 25 år.
Längd: 175 centimeter.
Vikt: 76 kilo.
Nationalitet: Österrikare.
Position: Back.
Klubbfattning: Vänsterskytt.
Moderklubb: Wiener EV (Österrike).
Klubb: Red Bull Salzburg (Österrike).
Landskamper: 59 A.
17:23 | 15-10-17 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ "En spelskicklig powerplay back". Så beskrivs den 25-årige österrikaren som placeras i Luleå Hockey.
Dela Tweeta
Spelaren det handlar om är Red Bull Salzburgs Dominique Heinrich.
Enligt uppgifter ska österriska landslagsspelaren ha varit under Luleås radar under en lång tid. Så sent som i somras var det tal om att försvaren skulle erbjudas ett try out-kontrakt med klubben. Men det ska inte 25-åringen ha varit intresserad av.
Men Luleås intresse står kvar. Heinrich, som har 59 A-landskamper på sitt CV, har imponerat under inledningen av säsongen 2015/2016. I den inhemska ligan Erste Bank Eishockeyliga (EBEL) har han noterats för sju poäng på tolv matcher – tre mål och fyra assist. Han har även en stor roll i Red Bulls powerplay där han styr spelet från sin backplats.
Och i Champions Hockey League (CHL) har han producerat två assist på sex matcher.
Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström har varit på plats i Österrike och kartlagt backen när Red Bull Salzburg besegrade Vienna Capitals med 3–0 i tisdags. Då var Heinrich inne på samtliga mål och gick +3 i plus/minus-statistiken.
Kuriren har sökt Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström för en kommentar.
Simon Jakobsson
0920-26 29 40
FAKTA
Landslagsspelaren
Namn: Dominique Heinrich
Ålder: 25 år.
Längd: 175 centimeter.
Vikt: 76 kilo.
Nationalitet: Österrikare.
Position: Back.
Klubbfattning: Vänsterskytt.
Moderklubb: Wiener EV (Österrike).
Klubb: Red Bull Salzburg (Österrike).
Landskamper: 59 A.
http://www.nsd.se/sport/lulea-foll-efter-fiaskostart-vi-blir-totalt-overkorda-9600757.aspx
- Spoiler:
- LINKÖPING/ISHOCKEY Dålig start och för många utvisningar.
Då förlorade Luleå Hockey mot Linköping.
– Vi kommer ut bedrövligt, säger Lucas Wallmark.
Luleå Hockey har bara vunnit fyra matcher i årets seriespel – samtliga mot bottenplacerat motstånd. Så fort guldjagande Luleå mött lag från tabellens övre halva har man förlorat.
Mot Linköping hoppades man på trendbrott – men av det blev inget.
– Vi kommer ut bedrövligt. Vi snackar innan om att sätta dem under press, istället blir vi totalt överkörda. Det är en taskig inledning på matchen, säger Lucas Wallmark.
Vad beror det på?
– Jag vet inte. Det är alldeles för dåligt, vi är för långsamma till pucken, vi är för kladdiga med den, men exakt vad det är som gör det vet jag inte. Vi blir i alla fall uppätna första tio minuterna.
Linköping tryckte ner Luleå i egen zon och tog ledningen efter åtta minuter. Luleå lyfte sig en smula, men släppte in 0–2 efter bara fyra minuter av andra perioden. Då vaknade gästerna. Toni Rajala och Lucas Wallmark reducerade och kvitterade – inom loppet av drygt en minut.
– Jag missade ju ett friläge i första, det är bara att hylla Rautio för räddningen. Jag fick ju ta lite revansch på honom och där har vi ju bra energi. Men sen drar vi på oss en till utvisning.., suckar Wallmark.
I det efterföljande numerära överläget avgjorde Linköping matchen. Den skyldige, veteranen Jan Sandström, var dock inte ensam. Luleå Hockey drog på sig sex tvåminutare under matchen.
– Det håller inte att ta så många utvisningar, inte mot ett så pass skickligt lag. För oss handlar det om att glömma det här och komma ut betydligt bättre mot Färjestad på måndag, säger Wallmark.
Jan Sandström håller med Wallmark, även om han inte tyckte det såg
– Vi har ändå chanser att vinna matchen, vi skapar frilägen och vinner skotten. Vi möter ett grymt svårspelat lag, vi kan bara dra lärdom av vår matchinledning.
Hur lätt är det att göra det i er situation?
– Det är bara att göra det. Linköping, Skellefteå, Frölunda – de sätter press över hela banan. Det är bara att ta in det, inse att vi måste flytta pucken lite snabbare och visa oss bättre när vi kan.
Det är inte första gången ni möter sånt motstånd – och än så länge visar ni få tecken på att dra några lärdomar.
– Nej, jag förstår vad du menar. Men vi tittar framåt. Vad ska vi annars göra, det är ju ny match på måndag.
Luleå Hockeys trupp spenderar natten på hotell i Linköping, innan man åker buss till Karlstad och tränar där inför måndagens bortamatch mot Färjestad – ännu ett topplag.
– Vi får fundera på det här, träna bra i morgon och förhoppningsvis komma ut som ett bättre lag då, säger Sandström.
Pelle Johansson
Någon vänlig själ som kan lägga upp kurirens "sparka Fagervall" artikel?
Helge- Antal inlägg : 72
Vad skriver Stålnacke på NSD? "Något måste hända" är rubriken.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Helge skrev:Någon vänlig själ som kan lägga upp kurirens "sparka Fagervall" artikel?
http://kuriren.nu/100-hockey/kronika-ser-ingen-annan-losning-an-nya-roster-8528875.aspx
- Krönika: "Ser ingen annan lösning än nya röster":
- Ishockey/Karlstad Efter ännu en förlust ser Kurirens krönikör Jimmy Landström ingen annan lösning än ett tränarbyte.
Jag gillar inte klyschor. Men den här måste jag bara veva av; "Tabellen ljuger inte".
Luleå Hockey slog ut Färjestad ur CHL med nöd och näppe (4–3) totalt.
Men nu har Karlstadlaget växlat upp till förväntningarna och satsningen klubben gjort mot sitt tionde SM-guld.
Samtidigt har Luleå Hockey gjort en ännu större satsning mot sitt andra.
Resultatet såg vi på isen i Karlstad under måndagskvällen.
Ett lag med självförtroende som klättrar i tabellen.
Ett med stukade vingar som kippar efter luft och självförtroende.
Luleå Hockey försöker verkligen att vända på skutan. Men med en femtedel spelat av grundserien (41 matcher återstår) måste vi givetvis ställa oss frågan. Kommer Luleåtränarna med Joakim Fagervall att få det på rätt köl? Nu känns det som att halva laget öser ur vatten medans hälften av spelarna tittar på.
0–1 och 0–2 kom genom snabba omställningar och då hänger inte Luleå med i försvarsspelet. Backarna hamnar bakom sina forwards och orienteringen saknar kompass. Framåt skapade gästerna väldigt mycket, nog många chanser för att leda efter den första perioden. Men jag ser i dagsläget ingen annan lösning än att Luleå tar in nya röster i omklädningsrummet. Alternativet att borra ned huvudet och hoppas har inte klubben råd med.
Freno- Antal inlägg : 196
Rönken skrev:Vad skriver Stålnacke på NSD? "Något måste hända" är rubriken.
http://nsd.se/sport/stalnacke-nu-maste-nagot-handa-9605509.aspx
- Stålnacke: Nu måste något hända:
- Luleå/ishockey Luleå Hockey har målat väggarna i guld och bestigit bergstoppar.
I dagsläget har man en lång, lång väg att vandra för att nå sitt mål.
Just nu är man inte ens nära att vara ett topplag.
Det här är facit: Ett guldjagande Luleå Hockey har spelat sju matcher mot topp sex-lagen. Hittills har man tagit en, alltså 1 – jag repeterar: EN, enda poäng. Målskillnad i dessa: 11–27.
Det är det här som är fakta, det är det här som är nuet – och det är framförallt alldeles, alldeles för dåligt.
Sen vet väl jag också att det kan det hända mycket fram till april, men just i dagsläget är det här verkligheten – och det är inte bra nog.
Inte ens nästan.
Kort och gott: De är för stunden inte ett lag för nåt guldrejs, de är för stunden inte ens ett lag för en direktplats till slutspelet.
Det är där vi står i dag och nu måste något börja hända.
Visst, det har ändå blivit lite, lite bättre för varje match och mot Färjestad höll man i den spelmässiga taktpinnen i de två första perioderna.
Men det spelar ingen roll. I hockey handlar det om att hitta vägar att vinna – och det har inte Luleå Hockey gjort mot topplagen än så länge.
Varför?
Det finns många svar på den frågan men här är ett talande exempel: För Färjestad tog det 14 sekunder att skapa kaos framför Joel Lassinantti, för Luleå Hockey dröjde det 54 minuter innan man för första gången fick till kalabalik nere vid Lars Haugen.
Det och två stora misstag på 21 sekunder förstörde den här kvällen.
"Ostens" funderingar, vad tror vi?
ISHOCKEY/LULEÅ Kurirens krönikör Jimmy Landström tycker Luleå Hockey ska bryta med tränaren Joakim Fagervall. Nu talar sportchefen ut om den tunga tiden.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström har befunnit sig på resande fot under förra veckan.
Bland annat har han besökt Salzburg för att studera deras träningsakademi, men som Kuriren också kunde berätta har han också studerat backen Dominique Heinrich.
– Jag kommenterar inte om det var någon speciell spelare som jag tittade på. Jag såg tre matcher och i de lagen fanns en massa spelare som jag tittade på då, säger Osten till Kuriren.
Hur var Dominique Heinrich då?
– Han var okej. Det är en före detta forward som har blivit back. Bra skridskoåkare, spelskicklig, ganska liten och rapp.
Stämmer det att ni var intresserad av honom inför den här säsongen och erbjöd honom ett provkontrakt?
– Nja, det var mer Asplöven som var intresserad av honom till sitt lagbygge. Men det gick inte att lösa.
Under hans resa har Luleå Hockey förlorat två matcher och efter måndagens 1–5-förlust mot Färjestad skrev Kurirens krönikör Jimmy Landström att det var dags att byta ut tränaren Joakim Fagervall.
Men den uppfattningen delar inte Luleå Hockeys sportchef.
– Jag har såklart fullt förtroende för tränarna, säger han.
Vad är din kommentar till det sportsliga läget med tanke på hur spelet har sett ut och poängutdelningen därefter?
– Vi är ju vidare i CHL. Det tycker jag är bra. I SHL har vi inte fått den start som vi hade velat. Vi är missnöjda med den poängutdelning som vi har fått och vi har inte hittat vår effektiva och optimala form som behövs för att vinna matcher. Det letar vi efter, säger "Osten" och tillägger:
– Vi var i ett liknande läge i november i fjol och lyckades att vända runt den dåliga trenden. Det ämnar vi att försöka göra nu också.
Vad beror det på som du ser det?
– Ja, om man visste det bara rakt av så tror jag man skulle bli geniförklarad. Det är ofta inte bara en enkel sak, utan många små detaljerande och samverkande faktorer som spelar in, antingen för eller emot. Just nu spelar de oss emot. Då gäller det att vara kylig, analytisk och prioritera rätt saker.
Vad är det för saker som går emot er anser du?
– I en match har vi förlorat för att vi har dragit på oss för många utvisningar och någon annan match har det varit något annat. Vi har inte hittat den vinnande, stabila effektiviteten och det är den vi letar.
Hur jobbar ni för att vända runt på ett sådant läge då?
– Alla måste bidra och alla måste försöka lägga upp det man har på bordet och göra det gemensamt.
Upplever du att laget har påverkats av det som skett inom klubbledningen den senaste veckan, där Thor Stöckel har blivit arbetsbefriad?
– Blir det oro så är det aldrig bra. Men det händer och det handlar om att kunna hantera det. Nu är det ändå någonting som sker inne på kontoret. Laget tränar ju och spelar matcher och vi förlorade matcher innan det hände också.
I din roll som sportchef, känner du dig pressad med tanke på laget inledning?
– Jag tror att oavsett om du jobbar på Kuriren eller på Luleå Hockey så ska du känna press. Det tror jag hjälper en att nå ett bra resultat.
Men känner du ett större tryck med tanke på klubbens höga målsättning och inledning?
– Jag har alltid, oavsett vad jag har jobbat som, om det har varit lärare, tränare eller sportchef, alltid haft en egen press på mig. Det har varit en drivkraft och någonting som jag ser som positivt.
André Samuelsson
ISHOCKEY/LULEÅ Kurirens krönikör Jimmy Landström tycker Luleå Hockey ska bryta med tränaren Joakim Fagervall. Nu talar sportchefen ut om den tunga tiden.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström har befunnit sig på resande fot under förra veckan.
Bland annat har han besökt Salzburg för att studera deras träningsakademi, men som Kuriren också kunde berätta har han också studerat backen Dominique Heinrich.
– Jag kommenterar inte om det var någon speciell spelare som jag tittade på. Jag såg tre matcher och i de lagen fanns en massa spelare som jag tittade på då, säger Osten till Kuriren.
Hur var Dominique Heinrich då?
– Han var okej. Det är en före detta forward som har blivit back. Bra skridskoåkare, spelskicklig, ganska liten och rapp.
Stämmer det att ni var intresserad av honom inför den här säsongen och erbjöd honom ett provkontrakt?
– Nja, det var mer Asplöven som var intresserad av honom till sitt lagbygge. Men det gick inte att lösa.
Under hans resa har Luleå Hockey förlorat två matcher och efter måndagens 1–5-förlust mot Färjestad skrev Kurirens krönikör Jimmy Landström att det var dags att byta ut tränaren Joakim Fagervall.
Men den uppfattningen delar inte Luleå Hockeys sportchef.
– Jag har såklart fullt förtroende för tränarna, säger han.
Vad är din kommentar till det sportsliga läget med tanke på hur spelet har sett ut och poängutdelningen därefter?
– Vi är ju vidare i CHL. Det tycker jag är bra. I SHL har vi inte fått den start som vi hade velat. Vi är missnöjda med den poängutdelning som vi har fått och vi har inte hittat vår effektiva och optimala form som behövs för att vinna matcher. Det letar vi efter, säger "Osten" och tillägger:
– Vi var i ett liknande läge i november i fjol och lyckades att vända runt den dåliga trenden. Det ämnar vi att försöka göra nu också.
Vad beror det på som du ser det?
– Ja, om man visste det bara rakt av så tror jag man skulle bli geniförklarad. Det är ofta inte bara en enkel sak, utan många små detaljerande och samverkande faktorer som spelar in, antingen för eller emot. Just nu spelar de oss emot. Då gäller det att vara kylig, analytisk och prioritera rätt saker.
Vad är det för saker som går emot er anser du?
– I en match har vi förlorat för att vi har dragit på oss för många utvisningar och någon annan match har det varit något annat. Vi har inte hittat den vinnande, stabila effektiviteten och det är den vi letar.
Hur jobbar ni för att vända runt på ett sådant läge då?
– Alla måste bidra och alla måste försöka lägga upp det man har på bordet och göra det gemensamt.
Upplever du att laget har påverkats av det som skett inom klubbledningen den senaste veckan, där Thor Stöckel har blivit arbetsbefriad?
– Blir det oro så är det aldrig bra. Men det händer och det handlar om att kunna hantera det. Nu är det ändå någonting som sker inne på kontoret. Laget tränar ju och spelar matcher och vi förlorade matcher innan det hände också.
I din roll som sportchef, känner du dig pressad med tanke på laget inledning?
– Jag tror att oavsett om du jobbar på Kuriren eller på Luleå Hockey så ska du känna press. Det tror jag hjälper en att nå ett bra resultat.
Men känner du ett större tryck med tanke på klubbens höga målsättning och inledning?
– Jag har alltid, oavsett vad jag har jobbat som, om det har varit lärare, tränare eller sportchef, alltid haft en egen press på mig. Det har varit en drivkraft och någonting som jag ser som positivt.
André Samuelsson
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Listan i Kuriren på Ostens 125 värvningar hade varit kul att läsa!
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Lars "Ostens" Bergströms värvningar
Från egna leden markeras med junior inom parentes.
2008/2009: Anders Nilsson (junior), Kristofer Berglund, Pierre Johnsson, Radek Philipp, Fredrik Styrman (junior), Jonas Almtorp, Jonas Berglund (junior), Mats Fröshaug, Dieter Kalt (bilden i botten), Daniel Olofsson, Johannes Tornberg (junior). Totalt: 11 stycken.
2009/2010: Jesper Dahlroth (junior), Johan Fransson, Alexander Hellström, Robin Jonsson, Cam Abbott, Chris Abbott, Robin Andersson, Pär Arlbrandt, Paul-Allan Bamberg (junior), Karl Fabricius, Jonathan Hedström, Marcus Hurtig (junior), Daniel Mannberg (junior), Niklas Olausson, Thomas Raffl. Totalt: 15 stycken.
2010/2011: Joel Lassinantti (junior), David Rautio, Elias Fälth, Topi Jaakola, Philip Kemi (junior), Lars Lökken Östli, Janne Niinimaa (mittenbilden), Oskar Nilsson (junior), Viktor Rönnbäck (junior), Sebastian Enterfeldt, Simon Hjalmarsson, Ted Johansson (junior), Kim Karlsson, Konstantin Komarek (junior), Sebastian Meijer, Vili Sopanen (bilden högst upp), Joonas Vihko. Totalt: 13 stycken.
2011/2012: Alexander Berg, Johan Gustafsson, Gusten Törnqvist, Marcus Fagerudd (junior), Daniel Gunnarsson, Lukas Kilström, Dean Kukan (junior), Niclas Wallin, Damien Fleury, Michael Haga (junior), Toni Koivisto, Mattias Persson, Sami Sandell, Marcus Sandström (junior), Henri Snäll (junior), Kim Sunna, Ville Viitaluoma, Johan Harju. Totalt: 18 stycken.
2012/2013: Samuel Ward (junior), Gustaf Burström (junior), Robin Jacobsson, Markus Magnusson (junior), Marcus Oskarsson (junior), Pavel Skrbek, Fredrik Svensson, Raymond Bamberg (junior), Peter Cehlarik (junior), Niklas Fogström, Karl Fabricius, Anton Hedman, Kim Hirschovits, Jens Jakobs, Linus Klasen, Linus Persson, Johan Porsberger, Mika Pyörälä. Totalt: 18 stycken.
2013/2014: Daniel Bellissimo, Mark Owuya, Marcus Fagerudd, Andreas Hjelm, Jens Högbom (junior), Olov Lundqvist, Oskar Nilsson, David Selberg (junior), Emil Bejmo, Lars Bryggman, Einar Emanuelsson (junior), Anthon Eriksson (junior), Johan Forsberg, Per Ledin, Kim Lilja (junior), Patrik Näslund, Linus Omark, Vyacheslav Trukhno. Totalt: 18 stycken.
2014/2015: Filip Gustavsson (junior), Niko Hovinen, Daniel Larsson, Christoffer Rifalk (junior), Chad Billins, Christian Jaros (junior), Kristian Näkyvä, Per Savilahti-Nagander, Jonathan Sigalet, Stephen Dixon, Victor Ekarv, Jonathan Granström, Johan Harju, Kristian Jensen (junior), Oscar Nord (junior), Lennart Petrell, Malte Strömwall, Emil Sylvegård, Anton Toolanen (junior), Lucas Wallmark, Jesper Ylivainio (junior), Daniel Zaar. Totalt: 22 stycken.
2005/2016 (hittills): Ilari Melart, Brendan Mikkelson, Craig Schira, Pontus Själin (junior), Anton Hedman, Jacob Lagacé, Christopher Mastomäki, Jacob Micflikier, Toni Rajala, Bill Sweatt. Totalt: 10 stycken.
Summa: 125 nya namn, i snitt 15,6 spelare per säsong, på åtta upplagor av Luleå Hockey. Nuvarande säsong är som sagt i sin linda.
Från egna leden markeras med junior inom parentes.
2008/2009: Anders Nilsson (junior), Kristofer Berglund, Pierre Johnsson, Radek Philipp, Fredrik Styrman (junior), Jonas Almtorp, Jonas Berglund (junior), Mats Fröshaug, Dieter Kalt (bilden i botten), Daniel Olofsson, Johannes Tornberg (junior). Totalt: 11 stycken.
2009/2010: Jesper Dahlroth (junior), Johan Fransson, Alexander Hellström, Robin Jonsson, Cam Abbott, Chris Abbott, Robin Andersson, Pär Arlbrandt, Paul-Allan Bamberg (junior), Karl Fabricius, Jonathan Hedström, Marcus Hurtig (junior), Daniel Mannberg (junior), Niklas Olausson, Thomas Raffl. Totalt: 15 stycken.
2010/2011: Joel Lassinantti (junior), David Rautio, Elias Fälth, Topi Jaakola, Philip Kemi (junior), Lars Lökken Östli, Janne Niinimaa (mittenbilden), Oskar Nilsson (junior), Viktor Rönnbäck (junior), Sebastian Enterfeldt, Simon Hjalmarsson, Ted Johansson (junior), Kim Karlsson, Konstantin Komarek (junior), Sebastian Meijer, Vili Sopanen (bilden högst upp), Joonas Vihko. Totalt: 13 stycken.
2011/2012: Alexander Berg, Johan Gustafsson, Gusten Törnqvist, Marcus Fagerudd (junior), Daniel Gunnarsson, Lukas Kilström, Dean Kukan (junior), Niclas Wallin, Damien Fleury, Michael Haga (junior), Toni Koivisto, Mattias Persson, Sami Sandell, Marcus Sandström (junior), Henri Snäll (junior), Kim Sunna, Ville Viitaluoma, Johan Harju. Totalt: 18 stycken.
2012/2013: Samuel Ward (junior), Gustaf Burström (junior), Robin Jacobsson, Markus Magnusson (junior), Marcus Oskarsson (junior), Pavel Skrbek, Fredrik Svensson, Raymond Bamberg (junior), Peter Cehlarik (junior), Niklas Fogström, Karl Fabricius, Anton Hedman, Kim Hirschovits, Jens Jakobs, Linus Klasen, Linus Persson, Johan Porsberger, Mika Pyörälä. Totalt: 18 stycken.
2013/2014: Daniel Bellissimo, Mark Owuya, Marcus Fagerudd, Andreas Hjelm, Jens Högbom (junior), Olov Lundqvist, Oskar Nilsson, David Selberg (junior), Emil Bejmo, Lars Bryggman, Einar Emanuelsson (junior), Anthon Eriksson (junior), Johan Forsberg, Per Ledin, Kim Lilja (junior), Patrik Näslund, Linus Omark, Vyacheslav Trukhno. Totalt: 18 stycken.
2014/2015: Filip Gustavsson (junior), Niko Hovinen, Daniel Larsson, Christoffer Rifalk (junior), Chad Billins, Christian Jaros (junior), Kristian Näkyvä, Per Savilahti-Nagander, Jonathan Sigalet, Stephen Dixon, Victor Ekarv, Jonathan Granström, Johan Harju, Kristian Jensen (junior), Oscar Nord (junior), Lennart Petrell, Malte Strömwall, Emil Sylvegård, Anton Toolanen (junior), Lucas Wallmark, Jesper Ylivainio (junior), Daniel Zaar. Totalt: 22 stycken.
2005/2016 (hittills): Ilari Melart, Brendan Mikkelson, Craig Schira, Pontus Själin (junior), Anton Hedman, Jacob Lagacé, Christopher Mastomäki, Jacob Micflikier, Toni Rajala, Bill Sweatt. Totalt: 10 stycken.
Summa: 125 nya namn, i snitt 15,6 spelare per säsong, på åtta upplagor av Luleå Hockey. Nuvarande säsong är som sagt i sin linda.
LuleåWinston- Antal inlägg : 623
Petade stjärnan: "Tvivlade på mig själv"
17:29 | 15-10-21 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Petad och ifrågasatt. Nu talar Craig Schira ut om den tuffa inledningen i Luleå Hockey och hur han jobbar för att hitta sig själv igen.
Dela Tweeta
Craig Schira värvades till Luleå med idel lovord i bagaget.I finska ligan tillhörde han seriens bästa backar och förväntningarna var att han skulle vara en stöttespelare i Luleå Hockeys guldsatsning.Men kanadensaren har fått en mardrömsstart. Sämst plus/minus-statistik i laget (-6) och har varit inne på 12 av lagets 37 insläppta mål.
– Första matchen kändes riktigt bra, men efter det gick det bara utför. Jag förväntas vara en back som sätter fart på pucken, men fick inte alls spelet att stämma. Jag höll i pucken för mycket och ställde till det för laget, säger han.
Redan i den tredje SHL-matchen, mot Skellefteå, bänkades nyförvärvet av tränaren Joakim Fagervall och i majoriteten av matcherna har backen fått agera extraspelare.
– Det var tufft. Som spelare vill du vara med där ute på isen och att vara utanför laget är det värsta du kan vara med om som spelare. Framförallt när laget förlorar, då känner man sig väldigt maktlös och frustrerad.
Hur har du tänkt under den här tiden?
– Enda möjligheten att få tillbaka självförtroendet är att gå till sig själv. Tränaren kommer inte lösa det åt dig. Spelar jag inte bra, eller inte som tränaren vill att jag ska spela, då är det upp till mig att ta tillbaka platsen.
– Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlade på mig själv ett tag. Men jag har varit med ett tag nu och vet att jag måste försöka lägga det åt sidan och lita på min förmåga och det som har tagit mig hit.
Hur jobbar du för att få tillbaka självförtroendet?
– För mig handlar det om att försöka spela enkelt. Jag gillar att åka skridskor och jag gillar att passa pucken. Det är också några av mina styrkor, men ibland tenderar jag att göra det för komplicerat. Just nu handlar det om att försöka ta snabba beslut, slå en enkel passning och se att det fungerar. Det gör att jag känner mig bra. Gör jag det kommer mitt spel att växa allt eftersom.
Nu är backen tillbaka i laguppställningen och under onsdagens träning var han också med i en av powerplay-formationerna.
– De senaste matcherna har känts lite bättre. Jag känner mig mer bekväm ute på isen och tycker att jag tar bättre beslut, men jag är långt ifrån nöjd med mitt spel.
Vid sidan av Craig Schira har laget också haft en tung inledning och har två förluster i bagaget.
– Som lag måste vi verkligen jobba efter vårt spelsystem. Tränarna drar det för oss varje dag och vi vet alla vad vi ska göra, men de gånger som vi går bort oss där ute beror det på att vi inte gör som vi ska.
– Kärnan i vårt problem är i egen zon. Släpper vi in fem mål, måste vi göra sex för att vinna. Det fungerar inte. Vi måste hålla oss till vårt spelsystem hela tiden, hålla ihop som lag och ha kul tillsammans för när vi kommer ur den här tuffa perioden kommer det kännas bra och vi kommer vara ett starkt lag.
17:29 | 15-10-21 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Petad och ifrågasatt. Nu talar Craig Schira ut om den tuffa inledningen i Luleå Hockey och hur han jobbar för att hitta sig själv igen.
Dela Tweeta
Craig Schira värvades till Luleå med idel lovord i bagaget.I finska ligan tillhörde han seriens bästa backar och förväntningarna var att han skulle vara en stöttespelare i Luleå Hockeys guldsatsning.Men kanadensaren har fått en mardrömsstart. Sämst plus/minus-statistik i laget (-6) och har varit inne på 12 av lagets 37 insläppta mål.
– Första matchen kändes riktigt bra, men efter det gick det bara utför. Jag förväntas vara en back som sätter fart på pucken, men fick inte alls spelet att stämma. Jag höll i pucken för mycket och ställde till det för laget, säger han.
Redan i den tredje SHL-matchen, mot Skellefteå, bänkades nyförvärvet av tränaren Joakim Fagervall och i majoriteten av matcherna har backen fått agera extraspelare.
– Det var tufft. Som spelare vill du vara med där ute på isen och att vara utanför laget är det värsta du kan vara med om som spelare. Framförallt när laget förlorar, då känner man sig väldigt maktlös och frustrerad.
Hur har du tänkt under den här tiden?
– Enda möjligheten att få tillbaka självförtroendet är att gå till sig själv. Tränaren kommer inte lösa det åt dig. Spelar jag inte bra, eller inte som tränaren vill att jag ska spela, då är det upp till mig att ta tillbaka platsen.
– Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlade på mig själv ett tag. Men jag har varit med ett tag nu och vet att jag måste försöka lägga det åt sidan och lita på min förmåga och det som har tagit mig hit.
Hur jobbar du för att få tillbaka självförtroendet?
– För mig handlar det om att försöka spela enkelt. Jag gillar att åka skridskor och jag gillar att passa pucken. Det är också några av mina styrkor, men ibland tenderar jag att göra det för komplicerat. Just nu handlar det om att försöka ta snabba beslut, slå en enkel passning och se att det fungerar. Det gör att jag känner mig bra. Gör jag det kommer mitt spel att växa allt eftersom.
Nu är backen tillbaka i laguppställningen och under onsdagens träning var han också med i en av powerplay-formationerna.
– De senaste matcherna har känts lite bättre. Jag känner mig mer bekväm ute på isen och tycker att jag tar bättre beslut, men jag är långt ifrån nöjd med mitt spel.
Vid sidan av Craig Schira har laget också haft en tung inledning och har två förluster i bagaget.
– Som lag måste vi verkligen jobba efter vårt spelsystem. Tränarna drar det för oss varje dag och vi vet alla vad vi ska göra, men de gånger som vi går bort oss där ute beror det på att vi inte gör som vi ska.
– Kärnan i vårt problem är i egen zon. Släpper vi in fem mål, måste vi göra sex för att vinna. Det fungerar inte. Vi måste hålla oss till vårt spelsystem hela tiden, hålla ihop som lag och ha kul tillsammans för när vi kommer ur den här tuffa perioden kommer det kännas bra och vi kommer vara ett starkt lag.
Försök gärna att hålla denna tråden fri från annat än artiklar - inlägg med förfrågningar av artiklar går bra.
Ett antal inlägg som avhandlar ovan länkade artikel som rör "Ostens" värvningar under sin tid som sportchef för Luleå hockey är flyttade till en egen, nyskapad, tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t1024-historiska-lag-spelare-varvningar-och-lagledare
Har ni frågor, synpunkter eller klagomål som ni inte vill vädra "offentligt" kan ni skicka PM till "Admin". Annars finns vår dedikerade tråd som ni finner nedan:
https://www.luleahockeyforum.com/t4-om-forumet-forbattringar-och-forslag
Ett antal inlägg som avhandlar ovan länkade artikel som rör "Ostens" värvningar under sin tid som sportchef för Luleå hockey är flyttade till en egen, nyskapad, tråd:
https://www.luleahockeyforum.com/t1024-historiska-lag-spelare-varvningar-och-lagledare
Har ni frågor, synpunkter eller klagomål som ni inte vill vädra "offentligt" kan ni skicka PM till "Admin". Annars finns vår dedikerade tråd som ni finner nedan:
https://www.luleahockeyforum.com/t4-om-forumet-forbattringar-och-forslag
Artikel om Strömvall, kuriren?
Vexet- Antal inlägg : 459
JoakimJ skrev:Artikel om Strömvall, kuriren?
http://kuriren.nu/nyheter/stromwall-om-tuffa-tiden-i-lulea-hockey-8544809.aspx
- Strömwall om tuffa tiden i Luleå Hockey:
- Ishockey/Luleå Han kom till Luleå Hockey för att få speltid. Men det blev aldrig som Malte Strömwall hade tänkt sig.
Det började i Växjö, fortsatte i Luleå och Asplöven och sedan vidare till HV71.
Malte Strömwall spelade för fyra klubbar i fjol och säsongen blev aldrig som han hade hoppats.
Men nu har 21-åringen hittat harmonin i AIK där han stått för 21 poäng (15+6) på 15 matcher.
I studioprogrammet PowerPlay berättar forwarden om den snurriga tiden och misslyckandet i Luleå.
– Jag kände att jag hade kört fast i Växjö och behövde gå vidare och få spela mycket och det var vad Luleå erbjöd mig. Det kanske inte blev riktigt som man hade tänkt sig men så var det. Luleå har ett övergångsfönster med Asplöven i Haparanda och de ville att jag skulle åka upp och spela några matcher för att komma igång, säger han i tv-inslaget.
I Asplöven blev det fyra matcher och en poäng (1+0). Sedan fortsatte karusellen för Strömwall.
– Jag kom tillbaka till Luleå och i slutet på januari ringde "Osten" och frågade om jag ville bli utlånad till HV. Jag hade inte haft någon bra säsong överlag och SHL är där jag vill spela. De sa att jag skulle få spela och visste att jag kom från en trubbig säsong. Jag kände att jag hade chansen att visa upp mig på riktigt och då tog jag den. Det är jag bara nöjd över att jag gjorde.
I HV71 trivdes han bättre och på tolv matcher noterades han för tre poäng (3+0).
– Det var såklart inte som jag ville att det skulle vara förra året. Det enda jag ville vara att få spela men jag fick varken göra det i Växjö eller Luleå. Tillslut kom jag rätt i HV och fick spela mycket under Andreas Johansson. När jag gick från Växjö till Luleå var tanken att det skulle lossna men nej, det gjorde det inte .Tanken var inte att jag skulle spela i fyra klubbar men det blev så.
I dag är Strömwall hockeyallsvenskans hetaste spelare. Han placerar sig först i både poäng- och skytteligan.
Att spela för fyra olika klubbar under en säsong kan ta hårt på självförtroendet, men 21-åringen hanterade det på ett bra sätt.
– Jag tog det på rätt sätt och försökte inte gräva ner mig för att jag blev runtskickad utan göra det så bra som möjligt där jag fick vara och njuta av stunden.
"Miljonerna är inhämtade..." Kurirens artikel. Urken och Röde - sluta lata er nu
http://www.kuriren.nu/100-hockey/miljonerna-ar-inhamtade-lulea-hockeys-ekonomi-i-hamn-8547707.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
På pressträffen inför säsongen meddelade Luleå Hockeys VD Stefan Enbom att klubben har som ambition att höja omsättningen från cirka 135 till 150 miljoner kronor den här säsongen.
Men då saknades sex–åtta miljoner kronor för att nå budget.
– Vi har ännu inte riktigt finansierat säsongen och behöver dra in sex–åtta miljoner kronor till, sa VD:n Stefan Enbom till Norrbottens-Kuriren i början av september.
Det skulle i alla fall inte påverka det sportsliga i unga, riksserien eller SHL.
– Ingenting får påverka sporten. Deras budget rör vi inte, sa Enbom.
Två månader senare har Luleå Hockey läget under kontroll – och behöver inte oroa sig för om herrlaget går till SHL-slutspel eller inte. Vanligtvis en kassako där varje hemmamatch inbringar cirka en miljoner kronor till klubbkassan.
– Vi budgeterar för ett resultat innan slutspelet. Ekonomin är fullständigt under kontroll. Allting vi hade bestämt oss för att göra har vi gjort. Vi vet att vi kommer att ha en intäktsökning på fem miljoner kronor på företagssidan och samtidigt sänker kostnaderna i klubben med tre miljoner kronor nästa år. Vi har säkrat upp vår sportsliga satsning och det känns väldigt bra, säger Enbom.
Då gör ni ett plus/minusresultat utan slutspel?
– Ja.
Så de här sex–åtta miljonerna är fixade?
– Ja, det är klart. Både unga, riksserien och vårt herrlag kan vi fortsätta vår satsning med. Vi behöver inte dra ned vår ambition.
Luleå Hockey gick inför säsongen ut med att klubben satsar på seger i CHL, SHL och riksserien.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom.
Hittade artikeln på FB
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
Dela Tweeta
På pressträffen inför säsongen meddelade Luleå Hockeys VD Stefan Enbom att klubben har som ambition att höja omsättningen från cirka 135 till 150 miljoner kronor den här säsongen.
– Vi har ännu inte riktigt finansierat säsongen och behöver dra in sex–åtta miljoner kronor till, sa VD:n Stefan Enbom till Norrbottens-Kuriren i början av september.
Det skulle i alla fall inte påverka det sportsliga i unga, riksserien eller SHL.
Två månader senare har Luleå Hockey läget under kontroll – och behöver inte oroa sig för om herrlaget går till SHL-slutspel eller inte. Vanligtvis en kassako där varje hemmamatch inbringar cirka en miljoner kronor till klubbkassan.
– Vi budgeterar för ett resultat innan slutspelet. Ekonomin är fullständigt under kontroll. Allting vi hade bestämt oss för att göra har vi gjort. Vi vet att vi kommer att ha en intäktsökning på fem miljoner kronor på företagssidan och samtidigt sänker kostnaderna i klubben med tre miljoner kronor nästa år. Vi har säkrat upp vår sportsliga satsning och det känns väldigt bra, säger Enbom.
– Ja.
– Ja, det är klart. Både unga, riksserien och vårt herrlag kan vi fortsätta vår satsning med. Vi behöver inte dra ned vår ambition.
Luleå Hockey gick inför säsongen ut med att klubben satsar på seger i CHL, SHL och riksserien.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom
ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey saknade sex–åtta miljoner inför säsongen. Nu är de inkasserade – och klubben blickar framåt.
Dela Tweeta
– Ja.
– Skulle vi bara få lite flyt med herrlaget skulle det vara fantastiskt bra, säger Enbom
Flyttat ett antal inlägg som rör Luleå hockeys ekonomi och det som nämns i artikeln länkad av Urken och Redbear ovan till https://www.luleahockeyforum.com/t1020-lulea-hockeys-ledning-ekonomi-del-2
Tänk på att hålla denna tråd fri från annat än artikel-förfrågningar eller artiklar.
Tänk på att hålla denna tråd fri från annat än artikel-förfrågningar eller artiklar.
Någon som kan dela Chris Abbotts monsterlön artikel från kuriren?
Dentos- Antal inlägg : 894
http://www.kuriren.nu/100-hockey/abbotts-monsterlon-avstangd-nar-brodern-hyllas-8553450.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/JÖNKÖPING Nu har domen fallit mot den förre Luleåkaptenen Chris Abbott. Och det blev dubbla smällar för kanadensaren.
HV71:s center Chris Abbott döms för fem matchers avstängning varav en omvandlas till böter a 25 000 kronor.
Enligt SHL:s bötestabell tjänar den förre Luleåkaptenen alltså 200 000–250 000 kronor per månad vilket innebär cirka tre miljoner kronor i årslön.
Händelsen inträffade mellan framför Frölundakassen när Abbott hackade Oliver Lauridsen mellan benen med klubban.
Här är disciplinnämndens yttrande:
"Chris Abbott har medvetet slagit upp klubban i skrevet på motståndaren. Förseelsen är respektlös och motiverar i sig själv en kortare avstängning. Liknande förseelser har tidigare under säsongen lett till avstängningar motsvarande 3 matcher. Vid bedömningen av avstängningens längd måste Disciplinnämnden dock ta hänsyn till att Chris Abbott under mars 2015 stängdes av vid två tillfällen (ärende 136-14/15, checking to the head, och 161-14/15, knätackling). Att det nu alltså är fråga om återfall i vårdslöst spel innebär att avstängningen blir längre än vad den annars skulle ha blivit. Avstängningens bestäms därför till en tid som motsvarar 5 matcher, inklusive den automatiska avstängning som gäller vid ett match penalty. 1 match omvandlas till böter i enlighet med det kombinationsstraffsystem som tillämpas bl.a. i SHL."
Det innebär också bland annat att Chris Abbott missar matchen mot Luleå Hockey i Coop Norrbotten Arena den 14 november när hans bror Cam hyllas för sina sex säsonger i klubben som avslutades i våras efter en ytterligare hjärnskakning.
Flyttat ett antal inlägg som rör Chris Abbott och hans lön, bland annat, till Chris Abbotts egna deltråd.
Tänk på att hålla denna tråden fri från diskussioner så att användare enklare ska kunna hitta länkade/inklistrade artiklar.
Tänk på att hålla denna tråden fri från diskussioner så att användare enklare ska kunna hitta länkade/inklistrade artiklar.
Hmmmmm
http://www.nsd.se/sport/det-ar-hela-truppens-absoluta-uppdrag-9644464.aspx
http://www.nsd.se/sport/det-ar-hela-truppens-absoluta-uppdrag-9644464.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Väggarna har målats i guld, tre bergstoppar som symboliserar tre titlar har bestigits och stjärna efter stjärna värvades in i somras.
Facit hittills: Luleå Hockey ligger tia i SHL och har ett uddamålsunderläge att hämta in i CHL-returen mot Tappara nästa vecka.
NSD slog sportchefen Lars "Osten" Bergström en signal för att prata om den första fjärdedelen av säsongen, Albert Svanberg och eventuella nyförvärv.
Att dagsljuset tappar greppet om Norrbotten under hösten och vintern är ingen hemlighet, inte heller att "svarta november" brukar kunna vara en problematisk period för ishockeylag.
Luleå Hockey då? Tja, där har mörkret haft ett rejält övertag egentligen ända sen september.
När det guldsatsande laget är mitt uppe i säsongens första landslagsbrejk så säger statistiken att klubben ligger tia i SHL och att man inför tisdagens CHL-retur mot Tappara har ett uddamålsunderläge att hämta in.
Ett resultat som inte ens nästan går hand i hand med målsättningen.
Åtminstone inte så här långt.
Därför ringde NSD upp sportchefen Lars "Osten" Bergström för att få hans syn på säsongsstarten.
– Man gör ju bokslut efter säsongen, man gör egentligen inte det under, mitt i eller efter en fjärdedel egentligen. Men såklart är vi inte nöjda med vad vi hittills har presterat, så är det, säger Lars "Osten" Bergström.
Sen fortsätter han:
– Men alla ska veta att vi jobbar stenhårt för att hitta en vinnande känsla, en vinnande trend. När det inte så funkar så är det klart att det blir frustrerande men det jobbas stenhårt för att vi ska hitta en vinnande väg, säger "Osten" och tillägger:
– Det är ingen som sitter bakåtlutad med armarna eller benen i kors, så är det inte. Utan det är skärpt blick framåt som gäller.
Vad är det som har saknats tycker du? Vad finns det för förbättringsområden?
– Vi letar ju saker som vi kan bli bättre på. Vi har inte hittat vår bästa form och framförallt inte över tid. Vi har varit alldeles för ojämna och vi har släppt in för mycket mål.
Hur ska man få bot på det problemet?
– Jag vet att tränarna och spelarna tittar på matcherna, de analyserar och försöker åtgärda och skruva, meka och putsa. Det ska förfinas.
Hur känner man som sportchef, känner man... Jag vet inte vad jag ska använda för ord. Oro?
– Tokpanik, säger Bergström och skrattar.
Han fortsätter:
– Nä, det gäller ändå att vara lugn och cool men ändå ha väldigt mycket fokus på att det blir bättre.
Man får leva ännu mer i nuet nu kanske, än om det går bra.
– Visst är det så. Då blir det ju lite grann att man kanske släpper nuläget och tittar på horisonten framåt. Nu handlar det om att optimera, det handlar om att göra bra saker varje dag och sätta det som en god känsla i hela gruppen – och vinna den match som står för dörren. Så är det bara.
Hur påverkar det ditt arbete?
– Jag är såklart mer närvarande runt omkring laget och jag försöker hjälpa till att bidra på bästa sätt.
Spelarmarknaden, är det nåt du håller koll på?
– Vi håller koll på den som en börsmäklare håller koll på börsen. Vi vet varje dag hela året hur det ser ut och vad som rör på sig. Så absolut är vi uppdaterad där – men som vi har sagt tdigare och det gäller nu också, det är inte nån yttre Messias som kommer lösa vårt problem utan det handlar om att vi optimerar det vi har och hittar en form för det. Det är där vårt förbättringsområde ska rikta fokus på.
Finns det några planer på att värva i närtid?
– Vill Sidney Crosby helt plötsligt flytta till Luleå och han vill göra det till en beskedlig penning så duckar vi såklart inte för det. Men som jag sa, det är inte nån yttre Messias eller så. Det är inte det som kommer göra att vi börjar vinna matcher utan det är att få de vi har att prestera på sin nivå – men framförallt att prestera tillsammans. Vi måste kapa utvisningar, vi måste kapa där vi ger motståndarna för enkla målchanser, vi måste hitta en jämnare nivå över 60 minuter. Det är små, små detaljer som måste putsas till, med mera med mera, säger "Osten" och fortsätter:
– Vi är för ojämna i matcher och vi är för ojämna från match till match. Det är hela truppens absoluta uppdrag, att hitta en jämn konstant bra nivå med en väldigt, väldigt disciplinerad och stabil defensiv i botten. Det är inte att vi ska spela mer defensivt utan vi ska spela bättre defensivt.
"Ingen mirakelmedicin"
Inför den här säsongen har Lars "Osten" Bergström blickat tillbaka på guldsäsongen 1995/96 och det var bland annat därför som Luleå Hockey gav sig ut på en fjällvandring i början av augusti. Nuvarande trupp skulle helt enkelt få gå i samma fotspår som guldhjältarna.
NSD vill såklart inte vara sämre och det vi fastnar för är året efter. Som regerande mästare hade "Osten", som då var tränare, och laget höga förväntningar på sig – men starten blev allt annat än bra.
Efter 16 omgångar hade norrbottningarna skramlat ihop fem segrar och två kryss, nu har man på samma antal matcher vunnit fem och spelat oavgjort i tre under ordinarie tid.
Den säsongen, faktiskt i samband med att SVT:s Albert Svanberg gjorde en klassisk dokumentär med Luleå Hockey, kom vändningen och till slut blev det finalförlust mot Färjestad.
Nuvarande sportchefen minns tillbaka.
– Det är inte lätt att vända runt en trend, men det går. 07/08 tror jag vi låg sist nån gång in i oktober och i januari låg vi etta. Så det går, likväl som man tappar snabbt när man inte vinner matcher så kan man avancera snabbt om man vinner sina matcher. Man får inte tänka så mycket, nu handlar det om att vinna här. Det gäller att hitta de här vinstgivande agerandena och ge feedback för det och hämta energi från det. Då brukar det på nåt sätt rulla på.
Vad blev vändningen då?
– Det är lite grann det jag har pratat om. Vi hade kanske ganska mycket förväntningar på oss och kanske nånstans trodde vi att vissa saker skulle gå lättare eller bättre än vad det gjorde. Du är inte bättre än ditt senaste jobb. Det är som för en journalist, man är inte bättre än sin senaste artikel.
Då får jag aldrig vara bra...
– (Skratt) Nä, men. Så är det. Det finns ingen mirakelmedicin eller nån trollform utan i det läget det är handlar det om att må bra, ha energi och se till att man fast man har förlorat är en vinnare och rikta fokus på vinnande faktorer, säger "Osten", som inte vill lyfta fram några specifika spelare som då klev fram och såg till att vända trenden:
– Det är där som jag tycker en bra organisation har sin styrka, att när det går bra så delar man med sig av det och när det går dåligt bär man gemensamt ansvar – och det är så det ska vara. Så tänkte vi då, så tänker vi nu.
Däremot finns det hittills många likheter mellan säsongen 1996/97 och den nuvarande. Ett bra lag på pappret, höga förväntningar och många nya spelare.
– Absolut, men vi kommer ju inte vinna några fler matcher med att minnas eller veta att det har hänt förr.
Det kanske inte hjälper att damma av Albert Svanberg och ta med honom på fem matcher igen.
– (Skratt) Vem vet. Men i dag är det ändå mer lajv än då. Det är en väldig fokus och det gäller också att inte bli stressad i en sån här situation utan det gäller att ha en förmåga att ändå försöka må bra, vara avslappnad men ha en väldig hunger och fokus på att bidra med det som det ska bidras med för att det ska bli bättre.
Du får väl ringa oss om du behöver ett reportageteam med dig.
– Exakt. Ni får följa oss några dagar.
"Är en bra spelare"
En annan hjälp finns redan i laget. Amerikanske forwarden Bill Sweatt har stått på skadelistan den senaste månaden med smärtor i ljumsktrakten. Man vet inte riktigt vad för typ av skada det handlar om och ända sedan början av oktober har hans status varit "dag till dag".
– Han är ju checkad från medical team och han har gjort röntgenundersökning och så. De hittar ingenting men han har ändå känningar. De ska ändå försöka ge lite kortison och se om han kan hantera det. Där lever man dag för dag och vad utfallet blir. Han är frustrerad, han vill igång och hjälpa laget, säger "Osten" och tillägger:
– Prognosen har varit att han har kunnat vara på väg tillbaka och så har det blivit lite bakslag. Det är nog ingen som kan säga om det är två dagar eller två månader bort. Men vi får se, jag tror att den här veckan kommer ge ett tydligt svar. Det är en bra spelare och vi behöver alla nu.
Skulle någon kunna klippa in kurirenartikeln om Porsberger? Låter som orsaken till varför han fick gå står där (Inte så att jag mördat någon)..
MrA- Antal inlägg : 401
http://www.kuriren.nu/sport/jag-har-inte-mordat-nagon-8563207.aspx
Pling @MrA
Pling @MrA
- Spoiler:
- ISHOCKEY/HAPARANDA Nu berättar Johan Porsberger varför han får lämna Asplöven.
Under torsdagseftermiddagen avslöjade Johan Svensson, mer känd under bloggnamnet MrMadhawk, att Asplöven bryter kontraktet med Johan Porsberger.
Senare under kvällen bekräftade Asplövens sportchef Per Kenttä uppgiften och förklarade att anledningen var disciplinära skäl.
Nu berättar Johan Porsberger vad som har hänt.
– Jag har inte mördat någon. Jag försov mig och missade en träning. Grymt slarvigt av mig. Det har hänt en gång tidigare också, säger forwarden.
Under förmiddagen kallade Per Kenttä in 22-åringen på kontoret och det mötet resulterade i att kontraktet sägs upp.
Johan Porsberger gjorde 25 poäng förra säsongen och förväntades ta ytterligare ett kliv det här året. Men inledningen har varit tuff och trots massor med chanser har han inte fått målskyttet att lossna.
– Det känns som att jag har kört fast lite. Jag tycker inte att jag har varit dålig, men har inte fått den utdelning som jag har velat ha. På så sätt känns det ganska skönt faktiskt, säger han.
Vad händer nu för dig?
– Vi får se, inget är klart ännu.
Tackar å bockar :-)
MrA- Antal inlägg : 401
ISHOCKEY/LULEÅ Här är backen som Luleå Hockey försökt värva – men fått nej tack.
Dela Tweeta
Förra året var Kristian Näkyvä en stor positiv överraskning i Luleåtröjan och svarade för 29 poäng på 55 matcher.
Spelet gav honom ett NHL-kontrakt med Nashville Predators, men innan säsongen startade blev 23-åringen nedskickad till Milwaukee Admirals i AHL och där har han fått en tung inledning.
Han och förre Skellefteåbacken Johan Alm har bildat ett backpar, men har fått sparsamt med istid och efter sju matcher är Kristian Näkyvä fortfarande poänglös.
Samtidigt har hans förra klubb Luleå Hockey haft en ännu tyngre start på säsongen och nu kan Kuriren avslöja att sportchefen Lars "Osten" Bergström har försökt att locka tillbaka finländaren.
– Det är korrekt. Vi har fått en intresseförfrågan från Luleå Hockey, men jag har meddelat Luleå att han kommer stanna kvar i AHL och kämpa om en plats i NHL, säger Kristian Näkyväs agent Thomas Sjögren.
André Samuelsson
Dela Tweeta
Förra året var Kristian Näkyvä en stor positiv överraskning i Luleåtröjan och svarade för 29 poäng på 55 matcher.
Spelet gav honom ett NHL-kontrakt med Nashville Predators, men innan säsongen startade blev 23-åringen nedskickad till Milwaukee Admirals i AHL och där har han fått en tung inledning.
Han och förre Skellefteåbacken Johan Alm har bildat ett backpar, men har fått sparsamt med istid och efter sju matcher är Kristian Näkyvä fortfarande poänglös.
Samtidigt har hans förra klubb Luleå Hockey haft en ännu tyngre start på säsongen och nu kan Kuriren avslöja att sportchefen Lars "Osten" Bergström har försökt att locka tillbaka finländaren.
– Det är korrekt. Vi har fått en intresseförfrågan från Luleå Hockey, men jag har meddelat Luleå att han kommer stanna kvar i AHL och kämpa om en plats i NHL, säger Kristian Näkyväs agent Thomas Sjögren.
André Samuelsson
Stöckel i Kuriren, någon?
Typisk click-baitrubrik. Nu kommer inga svar alls, däremot nästa vecka:JoakimJ skrev:Stöckel i Kuriren, någon?
ISHOCKEY/LULEÅ I över en månad har det varit tyst från Luleå Hockey – men nu kommer beskedet.
Den 6 oktober – för exakt en månad sedan – kunde Kuriren avslöja att Thor Stöckel får lämna Luleå Hockey.
Samma dag hade personalen informerats om att sportdirektören var arbetsbefriad och att Stefan Enbom, vd, och sportchefen, Lars "Osten" Bergström, skulle ta över hans arbetsuppgifter.
Klubbens ordförande, Anders Olofsson, bekräftade uppgiften och betonade samtidigt att det inte fanns några oegentligheter bakom beslutet.
– Det finns absolut inga oegentligheter. Absolut inte. Det dementerar jag till 110 procent. Utan det är en dialog vi har fört med Thor och vi ska fortsätta med den, sade Anders Olofsson då.Dagen därpå skickade Luleå Hockey ut ett pressmeddelande där de förklarade att beslutet grundade sig i att styrelsen vill förändra föreningens ledningsfunktion. Men några ytterligare kommentarer ville de inte lämna innan dialogen med Thor Stöckel var avslutad.
Sedan dess har det varit locket på.
Fram till nu.
När Kuriren ringer upp ordföranden för att få en kommentar kring händelseutvecklingen planerar redan klubben ett uttalande.
– På måndag kommer vi berätta vad som händer, säger Anders Olofsson.
Vad kommer ni berätta då?
– Det får du se då. Vi ska göra färdigt allt i helgen, sedan kommer beskedet på måndag. Du får återkomma då.
Varför har ni inte kunnat kommentera någonting kring det här på över en månad?
– Jo, det har tagit lite tid. Men det är så ibland. Vi har velat avsluta dialogen med Thor innan vi lämnade några fler kommentarer. Det har varit en del möten och tider som ska passa alla. Men nu är vi nästan klara.
André Samuelsson
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Vad säger man nu då om Stöckel-härvan?
http://www.nsd.se/sport/beskedet-darfor-fick-stockel-lamna-9653741.aspx
Ping @Rönken
Ping @Rönken
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Thor Stöckel har lämnat sin post som sportdirektör i Luleå Hockey – det vet ni redan. Men här är klubbens officiella förklaring till chockbeskedet.
För några veckor sedan kom det fram att sportdirektör Thor Stöckel skulle tvingas lämna Luleå Hockey.
Sagt och gjort.
Men efter det har det varit relativt tyst från klubbens sida.
Tills i dag. Nu har klubben kommit med sin officiella förklaring till "Stöckel-gate". Och så här säger Luleå Hockeys ordförande Anders Olofsson om den plötsliga avvecklingen av Stöckels tjänst.
– Föreningen är den förste att beklaga den turbulens som uppstod i samband med att denna process initierades. Avsikten var att hitta en bra lösning tillsammans med Thor innan denna förändring skulle offentliggöras. Vissa juridiska komplikationer innebar dock att detta inte var möjligt. De spekulationer, med anledning av Thors arbetsbefrielse, som förekommit i media och andra sammanhang som tänkbara skäl till att Thor slutar, är både grundlösa och saknar all tänkbar relevans, säger Anders Olofsson i ett pressmeddelande.
Thor Stöckel själv, som funnits med i klubben i nästan åtta säsonger, säger så här om att han tvingats lämna Luleå Hockey.
– Min upplevelse av nästan åtta säsonger, som Vice Klubbdirektör och sedermera Sportdirektör i Luleå Hockey, är fantastisk på många sätt. Att få möjligheten att verka i en sådan utmanande roll, i den mest populära idrotten i Sverige och runt ett så starkt varumärke som Luleå Hockeys, är få förunnat. Självklart har de här åtta åren med Luleå Hockey gjort ett djupt avtryck hos mig och jag kommer att minnas den här tiden med glädje, värme och stor tacksamhet, säger Stöckel.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lhfs-ordforande-talar-ut-om-stockel-gate-8567535.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey arbetsbefriade Thor Stöckel – nu berättar ordförande Anders Olofsson för Kuriren om anledningarna och följderna av Stöckel-affären.
Det var Kuriren som kunde avslöja att Luleå Hockey valt att gå skilda vägar med sin klubbdirektör. Den 15 oktober, dagen efter att personalen informerats, blev Thor Stöckel arbetsbefriad från Luleås organisation. Nu berättar ändå Luleås ordförande Anders Olofsson att han meddelat Stöckel om situationen exakt en vecka innan han fick lämna.
– Jag hade meddelat Thor (Stöckel) en vecka innan, så han fick absolut inte gå på dagen, säger Anders Olofsson.
Efter avslöjandet om Stöckels arbetsbefriande har det sedan varit tyst för Luleå Hockey. Klubben har avböjt att kommentera situationen bortsett från att Stöckel arbetsbefriades av ekonomiska anledningar, fram till nu. Anders Olofsson berättar varför man valt att vänta:
– Det är en hel del juridiska avtal och regler och vi ville göra allting rätt från vår sida när vi gjorde det här. Då valde vi att arbetsbefria honom under den tid vi undersökte det här.
Vilka juridiska komplikationer handlar det om?
– Alla har ju arbetsrätt när man är anställd. Då måste man se till att man gör rätt kring de regler och avtal som finns i arbetsrätten och det tar en stund att reda ut det. Det är därför vi ville göra så här, säger Olofsson.
Varför valde ni att arbetsbefria Thor Stöckel under pågående säsong och inte innan, när spelartruppen var satt?
– Varför och varför, det kan man fråga sig. Vi har satt oss och sett över våra kostnader här under hösten när säsongen drog i gång. Vi har haft några möten och kommit fram till att vi gör det här. Nu är ju lugnaste perioden för "Osten" (Lars Bergström, sportchef) och sportdirektören (Stefan Enbom). De har ju mycket jobb efter säsongen och innan säsong, säger LHF:s ordförande.
Är du nöjd med hur ärendet har hanterats?
– Nöjd och nöjd. Kan man någonsin vara nöjd när man avvecklar personal? Det är det bästa vi kunde göra när vi ska ändra i vår organisation. På så bra sätt det går att göra, jag kan inte säga något annat, säger Anders Olofsson.
Luleå Hockey kommer inte att ersätta Thor Stöckel med en ny klubbdirektör. Stöckels arbetsuppgifter kommer i stället att fördelas ut på övriga i organisationen. Ansiktet utåt i SHL är ordförande Anders Olofsson och de tidigare SHL-möten som Stöckel tagit hand om kommer Stefan Enbom att medverka på i stället.
Klubben har dessutom inte ersatt sin ekonomichef Stefan Erkki sedan han valde att lämna sin post, och inte heller där kommer Luleå att komma med någon ersättare. Klubben anser att det räcker med de ekonomiansvariga som finns tillsammans med en ekonomikunnig Stefan Enbom. Däremot öppnar klubben för att ta in hjälp från annat håll i vissa frågor.
– I bland kan vi få ta in experthjälp kring frågor gällande skatter och avtal för spelare, säger Olofsson.
Har Thor Stöckels post varit överflödig?
– Vi ska inte ha för många chefer i vår organisation, likväl som alla andra företag.
Sedan Thor Stöckel arbetsbefriades har spekulationer flödat kring en spricka mellan Stöckel och Stefan Enbom, men där vill Anders Olofsson klart dementera att några samarbetssvårigheter ska ha funnits.
– De har fungerat bra tillsammans. I bland har man olika uppfattningar om saker, men inte mer än så. Båda har haft ambitionen att föra föreningen framåt och det har de lyckats med. Det finns inget att anmärka på deras samarbete, absolut inte, säger Olofsson.
Thor Stöckel har arbetsbefriats av ekonomiska anledningar, men Olofsson berättar ändå att klubbens ekonomi är god i dagsläget.
– Ekonomin är bra. Vi har stora ambitioner när det gäller vårt a-lag, riksserien och ungdomslag. Därför måste vi se till att kostnaderna för ledning och chefer måste hållas på en rimlig nivå.
Hur är styrelsens förtroende för den sportsliga ledningen?
– Där har vi fullt förtroende från styrelsen.
Ni har lagt ned mycket pengar på värvningar, har lagbygget hållit för den uttalade satsningen?
– Nja, tabelläget är vi ju inte nöjda med. Den saken är klar. Vi har förhoppningar att det nu efter SHL-uppehållet ska lossna litegrann. Att laget har spelat i hop sig bra så att de får börja vinna lite matcher. Vi hoppas och tror att det här ska vända, säger Anders Olofsson.
Vad står om Sweatt i låst artikel på Kuriren?
Ljumskskadan skall vara en muskelbristning i magtrakten.JoakimJ skrev:Vad står om Sweatt i låst artikel på Kuriren?
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Intervju med Stocken i p4 efter kl 16. 00 idag
amarule- Antal inlägg : 1184
Pelle Johansson: "Någon borde avgå – jag vet bara inte vem som ska börja"
22:13 | 15-11-12 Kommentera
Dela Tweeta
MALMÖ/ISHOCKEY Pinsam förlust efter plågsamt spel med patetiskt resultat. Luleå Hockey skulle ta tre guld. Just nu är Sveriges kaxigaste förening inte ens på slutspelsplats.
Finns det några ursäkter? Inte en enda. Det här var Luleås sämsta match hittills. Det här var precis som vanligt.
Vad som var värst? Jag vet inte. Ni får välja själva, utbudet är det inget fel på.
Daniel Larssons lilla styrning bakom eget mål som ställde Janne Sandström och gav 1–0?
Den clownkonferens som sammanträdde i egen zon strax innan 2–0?
Det misslyckade bytet innan 3–0?
Det faktum att en motståndare fick stå skinande ren en meter framför eget mål i numerärt underläge tre mot fem?
Det här var, rätt och slätt, genomuselt.
Luleå Hockey har byggt ett lag för ett spel som man inte klarar av. Nu, när spelet är så enkelt att en genomsnittlig cockerspaniel hade förstått det, har man inte spelare som klarar av att göra de små detaljerna rätt – eftersom det aldrig varit deras uppgift. I stort sett vartenda beslut som tagits den här säsongen har varit felaktigt och nu ser det vämjeliga resultatet av en organisation som bara knappt verkar klara av att sätta på sig långkalsongerna ett ben i taget.
I fjol fanns fortfarande Per Ledin och Chris Abbott i laget när det blåste snålt. När tränarna ändrade sin spelidé till enklare lösningar hade de tongivande spelare som visste vad som ger utdelning: Hårt jobb, noggrannhet med detaljerna, driven disciplin. Nu har tränarna Toni Rajala och Jacob Micflikier att tillgå och om jag ska vara vänlig – vilket jag egentligen inte alls har lust med – så står de inte riktigt för samma värden.
Än så länge har jag undvikit att kräva rullande huvuden i Luleå Hockeys organisation. Jag vet av egen erfarenhet att lugn, ro och långsiktighet ger bäst resultat – men jag börjar vackla. Luleå Hockey ståtar med
1) En sportchef som verkat smått granatchockad ända sedan hans kollega Thor Stöckel fick sparken.
2) En tränartrio som i stort sett misslyckats med allt sedan de kom till klubben för ett och ett halvt år sedan.
3) Ett halvt lag – minst – med spelare som verkar lika bekväma i de tuffa matcherna som en leprapatient i ett radiobilsrally.
4) En verkställande direktör som... tja, jag har ingen aning om vad Stefan Enbom pysslar med.
Än så länge har ingen av dem gjort någonting som berättigar att de ska behålla sina jobb.
Jag såg matchen på tv, Johan Harju verkade nästan gråtfärdig i intervjun och jag förstår honom. Det var ju inte så här den här säsongen skulle bli, han skulle ju vinna guld, precis som alla andra som kommit hit, de skulle bli hyllade och det skulle vara roligt.
De blev lurade av Luleå Hockeys guldlögn.
Varje gång Luleå Hockey mött en motståndare som inte spelat med huvudet under armen har man hamnat i stora bekymmer och oftast förlorat. Det finns varken riktning, mening, mod eller mål i den här spelartruppen. Med nuvarande lag- och klubbledning finns det inte ens någon räddning i sikte.
Ska någon avgå?
Kanske det – jag vet bara inte vem fan som ska börja.
Dela Tweeta
MALMÖ/ISHOCKEY Pinsam förlust efter plågsamt spel med patetiskt resultat. Luleå Hockey skulle ta tre guld. Just nu är Sveriges kaxigaste förening inte ens på slutspelsplats.
Finns det några ursäkter? Inte en enda. Det här var Luleås sämsta match hittills. Det här var precis som vanligt.
Vad som var värst? Jag vet inte. Ni får välja själva, utbudet är det inget fel på.
Daniel Larssons lilla styrning bakom eget mål som ställde Janne Sandström och gav 1–0?
Det faktum att en motståndare fick stå skinande ren en meter framför eget mål i numerärt underläge tre mot fem?
Luleå Hockey har byggt ett lag för ett spel som man inte klarar av. Nu, när spelet är så enkelt att en genomsnittlig cockerspaniel hade förstått det, har man inte spelare som klarar av att göra de små detaljerna rätt – eftersom det aldrig varit deras uppgift. I stort sett vartenda beslut som tagits den här säsongen har varit felaktigt och nu ser det vämjeliga resultatet av en organisation som bara knappt verkar klara av att sätta på sig långkalsongerna ett ben i taget.
I fjol fanns fortfarande Per Ledin och Chris Abbott i laget när det blåste snålt. När tränarna ändrade sin spelidé till enklare lösningar hade de tongivande spelare som visste vad som ger utdelning: Hårt jobb, noggrannhet med detaljerna, driven disciplin. Nu har tränarna Toni Rajala och Jacob Micflikier att tillgå och om jag ska vara vänlig – vilket jag egentligen inte alls har lust med – så står de inte riktigt för samma värden.
Än så länge har jag undvikit att kräva rullande huvuden i Luleå Hockeys organisation. Jag vet av egen erfarenhet att lugn, ro och långsiktighet ger bäst resultat – men jag börjar vackla. Luleå Hockey ståtar med
1) En sportchef som verkat smått granatchockad ända sedan hans kollega Thor Stöckel fick sparken.
2) En tränartrio som i stort sett misslyckats med allt sedan de kom till klubben för ett och ett halvt år sedan.
3) Ett halvt lag – minst – med spelare som verkar lika bekväma i de tuffa matcherna som en leprapatient i ett radiobilsrally.
4) En verkställande direktör som... tja, jag har ingen aning om vad Stefan Enbom pysslar med.
Än så länge har ingen av dem gjort någonting som berättigar att de ska behålla sina jobb.
Jag såg matchen på tv, Johan Harju verkade nästan gråtfärdig i intervjun och jag förstår honom. Det var ju inte så här den här säsongen skulle bli, han skulle ju vinna guld, precis som alla andra som kommit hit, de skulle bli hyllade och det skulle vara roligt.
Varje gång Luleå Hockey mött en motståndare som inte spelat med huvudet under armen har man hamnat i stora bekymmer och oftast förlorat. Det finns varken riktning, mening, mod eller mål i den här spelartruppen. Med nuvarande lag- och klubbledning finns det inte ens någon räddning i sikte.
Ska någon avgå?
Avgå alla, och gör det NU!
Sir Prozac- Antal inlägg : 2491
Bästa Pelle skrivit på länge
Kocur- Antal inlägg : 484
En ganska korrekt sammanfattning av läget till dags dato, tyvärr.Redbear skrev:Pelle Johansson: "Någon borde avgå – jag vet bara inte vem som ska börja"
Dela Tweeta
Ska någon avgå?
Pelles andra punkt är ju mitt mantra. Jag vill inte kicka tränarna för säsongens "guldmisslyckande". Jag vill sopa bakom bänken bänken pga det bara är en fortsättning på hur mycket såg ut förra sässen. Någon gång, i februari kanske, skrev jag något i stil med "alldeles för mycket ser alldeles för dåligt ut". Det är inte långt till februari igen. Men mycket är detsamma. Och något måste hända. Eller borde redan ha hänt.
Senast ändrad av Snikne Ville den tor 12 nov 2015, 22:52, ändrad totalt 1 gång
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Helt rätt Pelle!Bamsefar skrev:En ganska korrekt sammanfattning av läget till dags dato, tyvärr.Redbear skrev:Pelle Johansson: "Någon borde avgå – jag vet bara inte vem som ska börja"
Dela Tweeta
Ska någon avgå?
pingu- Antal inlägg : 2418
Håller helt med! Utom en sak, det "misslyckade bytet" vid 3-0
Var inte det Harju som slagga i rundeln som bäddade för finfin kontring... sen måste ju Larsson ha det avslutet! !!
Var inte det Harju som slagga i rundeln som bäddade för finfin kontring... sen måste ju Larsson ha det avslutet! !!
Patrik82- Antal inlägg : 311
Vad säger Enbommen om krisen? Är det något förutom klyschor om förtroendet för Osten och att det inte finnas några snabbfixar?
http://www.nsd.se/sport/lulea-hockeys-vd-talar-ut-om-krisen-9671945.aspx
- Spoiler:
- LULEÅ/BASKET Här är Luleå Hockey-vd:n Stefan Enboms två raka besked: Han har fullt förtroende för den sportsliga ledningen i klubben och det finns pengar att värva sig ur krisen.
– Vi har utrymme och medel att göra saker, säger han.
Att Luleå Hockey är inne i en djup kris vet alla. Klubben, som inför säsongen storsatsande mot toppen, ligger i dag på elfte plats i SHL-tabellen och har bara vunnit fem av 18 matcher.
De två senaste matcherna har laget floppat rejält och 2–9 mot lag som Malmö och HV71 bara ytterligare pekar på hur långt ned på botten Luleå Hockey är i dag.
Hittills har spelare, tränare och sportchefen Lars "Osten" Bergström fått stå till svars för laget alla tillkortakommanden men i dag kliver klubbens vd Stefan Enbom fram och ger sin syn på situationen som uppstått.
– Det är väldigt mycket att göra just nu och självklart är det sporstliga läget mycket tufft för oss – det är inget att hyckla med. Jag förstår att det finns en frustration och besvikelse bland fans och det är fullt förståeligt. Vi jobbar stenhårt varje dag för att ta oss ur det här, säger Enbom.
Hur påverkar det ditt dagliga arbete som vd för klubben?
– Alltså, från att jobba lite mer på sikt och med långsiktig utveckling handlar det mycket om nutid. Att stötta "Osten" Bergström och alla runt honom.
Är det bra eller dåligt för Luleå Hockey?
– Allt har sina fördelar. Vi har sedan tidigare en klart strategiplan för klubben och allt annat runt klubben går väldigt bra. Marknadssidan går utmärkt, vi har koll på ekonomin och då spelar det inte så stor roll att jag måste fokusera lite mer på här och nu.
LÄS MER: "Någon borde avgå –jag vet inte bara vem"
Från din horisont – vad är det som gått fel så här långt?
– "Osten" och tränarna har gjort ordentliga analyser och jag utgår från att de är korrekta. Vi är i ett läge där många olika faktorer, inte enskild sak, gjort att vi hamnat i där vi är i dag.
Jobbas det just nu på några förändringar i laget eller runt laget?
– Det är ingen hemlighet att vi jobbar med den sportliga organisationen för att hitta ett nytt koncept och få mer kraft i den. "Osten" och tränarna har hela tiden en dialog runt laget och jag tror stenhårt på vad de kommer fram till.
Finns det pengar att värva spelare om det skulle behövas?
– Det gör det och det vet "Osten". Det finns utrymme om han skulle komma fram till att det saknas en spelartyp eller om det behövs ny energi i laget. I det här läget gäller det att göra rätt saker – det är ingen Messias som kan rädda oss. Det är inte en eller två spelare som ska få det här att vända – det är kollektivet.
Men i bland behövs det göras något radikalt för att få till en vändning?
– Absolut. Vi vet att sådant kan behövas i något läge.
Spelarna är en sak – men hur är ditt förtroende för tränarstaben och sportchefen Lars "Osten" Bergström. Det är ändå de som satt ihop det laget och bär ansvaret?
– Jag har förtroende för "Osten" som sköter A-laget. Har han förtroende för tränarna så litar jag på att han gör rätt bedömningar. I dag jobbar vi utifrån hur organisationen är uppbyggd – sedan får vi analysera vad som hade kunnat göras annorlunda.
Vad tror vi , desperat jakt eller glutta runt på EP mellan "dammsugarna".
START LOKALT SPORT SENASTE
Lars "Osten" Bergström.
Lars "Osten" Bergström.
Bild: Linda Wikström...
Positionerna som LHF vill förstärka
19:28 | 15-11-16 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Enligt uppgifter till Kuriren siktar LHF på att värva sig ur krisen – men det finns ett stort problem.
Dela Tweeta
Hårdsatsande Luleå Hockey sladdar i tabellen och ligger efter 18 omgångar på elfte plats.
För två veckor sedan kunde Kuriren avslöja att klubben lämnat en intresseförfrågan till fjolårets succéback Kristian Näkyvä som fått begränsat med speltid i AHL-klubben Milwaukee Admirals, men fick nej tack.
Enligt uppgifter till Kuriren är det en av positionerna som Luleå vill förstärka. Klubben letar just nu en spelskicklig back och center.
– Det är svårt för mig att kommentera lösa rykten. Vårt fokus ligger fortfarande på att göra den nuvarande truppen bättre och få ut maximalt av de spelarna, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Med tanke på resultaten, hur länge kan ni arbeta på det sättet?
– Vill du ha en tidsplan? Det är klart vi bevakar spelarmarknaden. Det gör vi varje dag, hela året. Skulle det dyka upp en spelare som vi anser skulle passa in i laget på kort och på lång sikt, till rätt pris, så är vi självklart intresserade. Det tror jag alla lag i SHL är. Men det är inte så att vi går och väntar och hoppas på att det ska poppa upp någonting som ska bli vår lösning. Utan den är att jobba med den nuvarande truppen.
Hur ser spelarmarknaden ut?
– Just nu är det ett ganska begränsat utbud av spelare och i stor utsträckning handlar det om spelare av osäker kvalitet. Det är den verkligheten vi jobbar med.
START LOKALT SPORT SENASTE
Lars "Osten" Bergström.
Lars "Osten" Bergström.
Bild: Linda Wikström...
Positionerna som LHF vill förstärka
19:28 | 15-11-16 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Enligt uppgifter till Kuriren siktar LHF på att värva sig ur krisen – men det finns ett stort problem.
Dela Tweeta
Hårdsatsande Luleå Hockey sladdar i tabellen och ligger efter 18 omgångar på elfte plats.
För två veckor sedan kunde Kuriren avslöja att klubben lämnat en intresseförfrågan till fjolårets succéback Kristian Näkyvä som fått begränsat med speltid i AHL-klubben Milwaukee Admirals, men fick nej tack.
Enligt uppgifter till Kuriren är det en av positionerna som Luleå vill förstärka. Klubben letar just nu en spelskicklig back och center.
– Det är svårt för mig att kommentera lösa rykten. Vårt fokus ligger fortfarande på att göra den nuvarande truppen bättre och få ut maximalt av de spelarna, säger sportchefen Lars "Osten" Bergström.
Med tanke på resultaten, hur länge kan ni arbeta på det sättet?
– Vill du ha en tidsplan? Det är klart vi bevakar spelarmarknaden. Det gör vi varje dag, hela året. Skulle det dyka upp en spelare som vi anser skulle passa in i laget på kort och på lång sikt, till rätt pris, så är vi självklart intresserade. Det tror jag alla lag i SHL är. Men det är inte så att vi går och väntar och hoppas på att det ska poppa upp någonting som ska bli vår lösning. Utan den är att jobba med den nuvarande truppen.
Hur ser spelarmarknaden ut?
– Just nu är det ett ganska begränsat utbud av spelare och i stor utsträckning handlar det om spelare av osäker kvalitet. Det är den verkligheten vi jobbar med.
http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskot-nu-vill-nsds-sportkronikor-se-forandringar-9673483.aspx?s=email
- Spoiler:
- LULEÅ/ISHOCKEY Sparka Fagervall? Frågan är större än så. Det här fiaskot är så omfattande att Luleå Hockey måste rannsaka hela sin sportsliga organisation – och bygga om allt från grunden.
Det var, i någon mån, en chockerande upplevelse att gå ner under läktarna och träffa Luleå Hockeys spelare efter förlusten mot HV71 i lördags. Jacob Lagacé suckade, Lucas Wallmark stönade – och borta vid gästernas omklädningsrum stod Chris Abbott, inte ens han var nöjd.
Då spelar han ändå i HV nu för tiden.
”Det går inte att komma ifrån att jag känner för dem. Jag vill inte att det ska gå dåligt för Luleå, jag vill inte att de ska slå oss men alla andra får de gärna vinna mot. De måste vända det här”, sa Chris och tittade ner i gummigolvet.
Jag är en försiktig general. Jag vet av egen erfarenhet att det som brukar ge bäst utdelning i kriser är lugn, ro och långsiktighet. Ett lag som får arbeta i fred kommer så småningom att hitta trygghet och grundspel, av ren utmattning om inte förr.
Det råder inga tvivel om att tränarna försökt. Det råder inga tvivel om att de gjort sitt yttersta. De har ändrat spelet för att skapa större trygghet, de har ändrat kedjorna för att skapa större trygghet, de har till och med försökt byta målvakter för att skapa trygghet.
Det enda de fått tillbaka från spelarna är panik.
Ni vet redan vad som hänt. Det började med att klubben fick pengar och sportchefen Lars ”Osten” Bergström gav sig ut på en värvarresa som inte skådats i Luleå sedan 90-talets slut. Spelarna som kom in sprudlade av offensivlusta, de som försvann tog med sig defensiv och arbetsmoralisk spetskompetens. Efter det kom någon i klubbledningen på den briljanta idén att höja ribban för den sportsliga målsättningen. På en spelartrupp där halva laget inte gjort en enda match tillsammans skulle läggas inte ett, inte två – utan tre vinstkrav. Som för att lägga ytterligare sten på redan tung börda bestämde sig tränarna för att implementera ett spelsystem som fjolårets lag tyckte var för svårt att genomföra. Där började säsongen – och sedan dess har ingenting, noll, nada, gått Luleå Hockeys väg.
Inte en spelare har blivit bättre.
Inte ett självförtroende har stärkts.
Inte en SHL-match har spelats utan att man någon gång sett laget drabbas av stora skälvan.
Luleå Hockey har vunnit sju matcher av 18. Luleå Hockey har elva poäng upp till sjätteplatsen – och 23 till serieledarna Frölunda. Luleå Hockey har inte lyckats ta två trepoängare i rad sedan serien startade. Av de fem senaste matcherna har Luleå Hockey tagit en enda seger. Det är ett osannolikt uselt facit – av den dyraste trupp som föreningen någonsin ställt på benen.
Så vad finns kvar att göra?
Allt.
Den första åtgärden är att kontrollera skadeverkningarna av den här säsongen. En hel del ödmjukhet är på sin plats, men framför allt krävs hårt arbete. Det finns utrymme att värva, enligt direktör Stefan Enbom, och då är det bara att sätta igång. In med en center, in med en rörlig back som kan lösa situationer i egen zon, låt de som jobbar hårt spela matcherna och de som inte gör det träna i b-hallen tills de hittat ny arbetsgivare. Just nu klarar inte Luleå Hockey att ha två kedjor med finsnickrande forwards, det behövs skogshuggare som fäller på ackord. Jag tycker att tränarna är på rätt spår – de har implementerat det enklare spel som faktiskt behövs – men eftersom tiden är knapp är jag öppen för andra förslag.
Bara inte särskilt många.
Problemet med att sparka tränare är att det är samma person som tillsatte de som inte dög som ska tillsätta deras ersättare. Jag litar helt enkelt inte på att Lars ”Osten” Bergström – som för ett halvår sedan hävdade att Luleå Hockey hade Sveriges bästa tränartrio – klarar av att tillsätta någon som är bättre.
Därför ser jag hellre att man förstärker laget tillräckligt för att åtminstone klara sig kvar i serien. Jag tror i grund och botten fortfarande att Fagervall i någon mån kan vända det här, men inte med nuvarande spelartrupp.
När det är ordnat kan det svåra arbetet börja.
Jag vill se en total översyn av hur föreningens herrlag sköter sin verksamhet. Jag vill se moderna ledare lägga pannan i djupa veck och presentera sina tankar framför öppen ridå. Jag vill se klubbens företrädare förklara hur man ska ta SM-guld i framtiden – inte bara säga att man ska ta det i år. Jag vill se en tydlig strategi för vilka spelartyper som ska spela var i vilken femma, jag vill ha en långsiktig analys över hur, när och var egna juniorer ska matchas in i a-laget. Jag vill veta hur a-laget ska spela, vilken tränartyp som behövs för att klara det – och hur spelarna i ungdoms- och juniorlag ska matchas in i det spelet samt vilken träning på vilka detaljer som behövs i vilka åldrar. Jag vill veta hur man ska utnyttja allt det hockeykunnande som finns ute i länet och jag vill se tydliga tecken på att man faktiskt gör det. Jag vill ha en slags sanningskommission, om ni så vill – för det här fiaskot måste få långtgående konsekvenser.
Jag struntar egentligen i vem som sköter det här arbetet – så länge någon gör det. Det ska göras seriöst, in i minsta detalj, och sen ska det presenteras för allmänheten.
Bara så kan Luleå Hockey återskapa det förtroende som raserats efter den här miserabla ursäkten till kortsiktig satsning.
ISHOCKEY/STOCKHOLM Jonathan Granström klev av efter två perioder. Nu är det en kamp mot klockan om han ska kunna spela lördagens match mot Växjö.
Dela Tweeta
I två perioder var Jonathan Granström en av Luleås främsta spelare mot Djurgården. Luleåcentern tog nästan varenda tekning och var en viktig del i Luleå kanske vassaste kedja med Johan Harju och Toni Rajala.
– Vi skapade ju en del chanser och borde ha satt något mål, säger Granström.
Men när den tredje perioden inleddes så saknades Granström.
– Jag fick en smäll mot nederdelen av kroppen, det gick inte att fortsätta matchen tyvärr, säger Granström.
Hur allvarlig skadan var visste han inte när Kuriren pratade med honom efter matchen.
– Jag får träffa fysteamet i morgon och kolla. Jag har ingen aning om jag kommer att kunna spela nästa match. Jag hoppas verkligen det.
Att han fick kliva av matchen grämde honom rejält.
– Det här är en av de roligaste matcherna att spela. Det är alltid tuffa bataljer och sen så är det riktigt bra tryck på läktaren med två stora klackar.
Den proppfulla Luleåsektionen, som står där spelarna åker ut på isen från omklädningsrummen, var röststark på Hovet.
– När vi åker ut till matchen så hör vi ju bara våra egna supportrar, de överröstar ju djurgårdarna.
Trots sin egen skada gladdes Granström över många delar med Luleås spel.
– Det var jättekul för Ward att få göra en sån bra match. Sen tycker jag försvarsspelet var riktigt bra. Vi har tajtat till försvarsspelet och sedan vågar vi sätta press på Djurgården och har flera långa anfall i deras zon.
http://www.kuriren.nu/sport/owuya-det-har-forstort-valdigt-mycket-for-mig-8603663.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Hans karriär fick ett abrupt avbrott då han blev avstängd från all ishockey. Nu är Mark Owuya friad – men det har varit en tuff tid för målvakten.
I juli förra sommaren stängdes Mark Owuya av från all hockey i ett år. Målvakten som då tillhörde Luleå Hockey var kallad till en dopingkontroll i samband med en träning – men genomförde inte testet på rätt sätt.
26-åringen överklagade domen och friades i september. Under tiden han inte kunde spela värvade Luleå Daniel Larsson och när Owuya var tillbaka fanns det inte längre någon plats för honom. Det slutade med att han lämnade för spel med KHL-lagetMedvescak Zagreb.
I dag är han utan kontrakt och i en intervju med Hockeysverigeberättar han om hur avstängningen har påverkat honom.
– Det här har så klart förstört väldigt mycket för mig. Framför allt eftersom många mediekanaler har ljugit, säger han till Hockeysverige och fortsätter:
– Det finns olika medier som har rakt av ljugit och förtalat mig. Tyvärr är det inte lätt att bedriva processer mot dessa när dom ljuger. Den delen har varit väldigt orättvis på alla sätt.
Det är inget snack om att det senaste året har tagit hårt på Owuya.
– Jag tror ändå, ironiskt nog, att det har stärkt mig som person eftersom jag måste stå emot och kämpa för det som jag tycker är rätt. På så vis har jag ändå stärkts i det jag står för. Det har till och med gått så långt att man har pratat om att jag skulle hålla på med droger. Det är märkligt eftersom jag aldrig har provat något sådant och heller inte dricker alkohol. Givetvis skadar sådana här rykten mig som person.
– Sedan har jag fått jobba hårt för att komma tillbaka. Jag har nog växt både som målvakt och människa, men framför allt har händelsen i sig fått mig att växa som människa främst.
http://www.kuriren.nu/100-hockey/lulea-hockey-i-jakt-pa-forre-nhl-malvakten-8604291.aspx
- Spoiler:
- ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockey har dragits med skador på tre målvakter. Det har tvingat klubben att agera.
37 år.
SM-guld med Brynäs 1999 och 2012.
Och VM-guld 2006 och vald till mästerskapets bäste målvakt.
Men sedan kontraktet gick ut med Gävleklubben i våras har Johan Holmqvist inte hittat en ny arbetsgivare. Nu har Luleå Hockey hört sig för om veteranen.
– Han är förmodligen en av de mest lättränade spelarna. "Honken" har bra testvärden och saknar egentligen bara matcher, säger hans agent Erik Ryman till Norrbottens-Kuriren.
Vad kan du säga om Luleås intresse?
– Inte mer än att jag vet att de visat intresse.
Luleå har dragits med en tuff situation där de tre förstaalternativen Joel Lassinantti, 22, Daniel Larsson, 29, och Filip Gustavsson, 17, samtliga dragits med höftskador. Därmed har Samuel Ward, 20, kallats in från Asplöven och Oscar Masiello, 18, från J20-laget.
– Skulle situationen fortsätta över längre tid måste vi börjar fundera över vad gör vi? I ett sådant läge inventerar vi också vad som finns, säger Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström.
– Prognosen är att våra målvakter är på väg tillbaka. Men vi har haft en exceptionell situation där vi haft tre målvakter ej tillgängliga. Jag tror aldrig det har hänt. Det är en stor eloge till våra målvakter och vårt lag att vi ändå klarat av att vinna tuffa matcher.
Finns det något konkret om Holmqvist?
– Om situationen fortgår är det bra om vi inventerat, menar "Osten".
Johan Holmqvist har sex säsonger bakom sig i New York Rangers, Tampa Bay och Dallas. Han bor i Gävle med sin familj och är för tillfället kontraktslös.
Joel Lassinantti gjorde under lördagen comeback mot Växjö efter sin höftskada med Oscar Masiello som back up. Daniel Larsson är fortsatt skadad. Kontraktet går ut i vår med Luleå Hockey.
– Vi har absolut inte börjat prata förlängning än med Luleå. Daniel måste först komma tillbaka i spel, säger hans agent Björn Rockström.
Sida 10 av 21 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 21
Sida 10 av 21
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet