Niklas Olausson
Sida 19 av 22 • 1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21, 22
Sv: Niklas Olausson
LinusFröbergsMustasch- Antal inlägg : 358
Dustin likes this post
Kontraktet är bara för resten av säsongen och med det grundperspektivet som utgångspunkt så skall man begrunda följande;
Istället för att chansa ytterligare en gång på en spelare som hur bra han än vore inte skulle räcka till för att ta det här laget förbi en kvartsfinal. (,Sannolikt - då kan vi lika gärna skrälla med truppen vi har i sådant fall). Vidare skulle en annan spelare sannolikt varit svindyr och ytterligare bortkastade pengar. Vidare skulle spelaren i fråga förmodligen behöva resterande omgångar för att ens komma in i spelsystemet. Således helt meningslöst i det läge vi nu är.
Nu får vi istället, troligtvis till ett jävligt billigt pris dessutom, en spelare som redan känner de flesta i laget och lagledningen och som kan spelsystemet in i minsta detalj. Vidare vet vi att han accepterar vilken roll som helst och framförallt har sina främsta styrkor i special teams. Något som vi saknar spelare som har i årets trupp. Visst Olle är säkert ännu segare på rören nu än för två år sedan, men han kommer fortfarande med sin smartness kunna täcka ytor och ligga i skottlinjen i BP såväl som att täcka puck och lägga mackor i PP.
Vi pratar alltså om ett korttidskontrakt. Vissa får det att låta som om att vi skall bygga laget kring Ola i framtiden.
Välkommen hem Nicklas!
LulefanGBG- Antal inlägg : 12328
farre, Dustin, Kagen, håkke, Kneten, Lehto, Lulejoe and like this post
LulefanGBG skrev:Jag tycker faktiskt att det här är en riktigt klok värvning. Den första riktigt kloka värvningen i år om jag får säga mitt.
Kontraktet är bara för resten av säsongen och med det grundperspektivet som utgångspunkt så skall man begrunda följande;
Istället för att chansa ytterligare en gång på en spelare som hur bra han än vore inte skulle räcka till för att ta det här laget förbi en kvartsfinal. (,Sannolikt - då kan vi lika gärna skrälla med truppen vi har i sådant fall). Vidare skulle en annan spelare sannolikt varit svindyr och ytterligare bortkastade pengar. Vidare skulle spelaren i fråga förmodligen behöva resterande omgångar för att ens komma in i spelsystemet. Således helt meningslöst i det läge vi nu är.
Nu får vi istället, troligtvis till ett jävligt billigt pris dessutom, en spelare som redan känner de flesta i laget och lagledningen och som kan spelsystemet in i minsta detalj. Vidare vet vi att han accepterar vilken roll som helst och framförallt har sina främsta styrkor i special teams. Något som vi saknar spelare som har i årets trupp. Visst Olle är säkert ännu segare på rören nu än för två år sedan, men han kommer fortfarande med sin smartness kunna täcka ytor och ligga i skottlinjen i BP såväl som att täcka puck och lägga mackor i PP.
Vi pratar alltså om ett korttidskontrakt. Vissa får det att låta som om att vi skall bygga laget kring Ola i framtiden.
Välkommen hem Nicklas!
I Kuriren förklarar ju Skuggan varför man värvar Olausson.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/rmz240ml/nk-2m2kr_s_2
Man breddar pga. skador. Antagligen på Kempe.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Eller BrännströmHankburger skrev:LulefanGBG skrev:Jag tycker faktiskt att det här är en riktigt klok värvning. Den första riktigt kloka värvningen i år om jag får säga mitt.
Välkommen hem Nicklas!
I Kuriren förklarar ju Skuggan varför man värvar Olausson.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/rmz240ml/nk-2m2kr_s_2
Man breddar pga. skador. Antagligen på Kempe.
Serkan122- Antal inlägg : 3230
med slutspelsmatcherna är det 99
Lajon- Antal inlägg : 4397
96+7=103 enligt Elite prospectsLajon skrev:
med slutspelsmatcherna är det 99
Blinders- Antal inlägg : 5258
Visst jag är partisk, men svårt att förstå de supportrar som gnäller över att Luleå tar in Olausson. Spelar för småpotatis, överlägset spelsinne i truppen, otroligt stort Luleåhjärta ( trött på allt Luleåtjat genom åren), glädjespridare av rang! Förtjänar detta enormt mycket
— Pär Arlbrandt (@Parlbrandt) February 16, 2023
Bamsefar, Redbear, Kagen, Diktatorn, Polyfemos, Kneten, Kanellängd and Blitzwagen like this post
Kagen- Antal inlägg : 1776
Några sådana pengar tjänar han inte nu. Jag har uppgifter om att han själv betalade en del av den summa Graz begärde för att släppa honom och har en månadslön på 60 000 kronor. Det är ungefär hälften av vad den genomsnittlige spelaren i ligan tjänar.
Erbjuder Luleå Hockey inte honom en förlängning lägger han troligtvis av efter den här säsongen.”
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/lulea-hockey-surr-med-david-olsson-jiglund-olausson-avsade-sig-pengar-for-att-kunna-avsluta-karriaren-i-lulea-hockey/r2zedkvr
Björnpappa likes this post
Polyfemos- Antal inlägg : 1768
Serkan122 likes this post
Stämmer nog, Kuriren brukar ha koll.Polyfemos skrev:Om det stämmer med utköp och lön tycker jag Skuggan och Enbom är snåla.
https://www.facebook.com/watch/?v=592269599420173
Redbear- Antal inlägg : 6781
Hjalmar_Vuopio- Antal inlägg : 207
Urken skrev:Fasen.. Med den lönen har jag inga som helst krav på den här legenden. Allt positivt han för med sig är ren bonus. På gränsen till att det känns lite snålt, men samtidigt en grym lösning för klubben. Hur som: jävligt glad att Ola är tillbaka!
Och det kommer framförallt inte märkas alls i budgeten. Vilket gör det ännu bättre.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Jokerman ll- Antal inlägg : 1468
Bros! likes this post
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
Bamsefar skrev:Får han vara med på lördag eller är det bara registrerade spelare från chl-start?
Kempe har ju spelat CHL så Ola borde få spela. Eller kanske gäller nåt annat för finaler...
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Först ut på dagens träning! pic.twitter.com/ojl3BvdUO2
— David Viklund (@DaveDavve) February 17, 2023
Donowitz and Kneten like this post
Hedanders skrev:Bamsefar skrev:Får han vara med på lördag eller är det bara registrerade spelare från chl-start?
Kempe har ju spelat CHL så Ola borde få spela. Eller kanske gäller nåt annat för finaler...
Blir lite pajasstämpel över turneringen om han får spela men man hoppas självklart på det. Tycker spelarna ska vara registrerade från när slutspelet startar för att få spela.
Dustin- Antal inlägg : 7191
Lehto- Antal inlägg : 783
Redbear and LulefanGBG like this post
Härligt att se Olle med glimten i ögat igen.
Kanellängd- Antal inlägg : 873
Lehto and Blitzwagen like this post
LulefanGBG- Antal inlägg : 12328
LulefanGBG skrev:Om man skolar om Berglund till back så ge Olle ett ettårs -kontrakt kanske? Centra fjärde. Spela BP. Sprida glädje och peppa. Samt hoppa in i PP2 och lägga lite dina mackor.
Om Olle kan tänka sig att spela ett år till med en liknande lön som han har nu så känns det ju som en no-brainer att förlänga. Har sett bra ut i de två matcherna han spelat.
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Lehto and evanovich like this post
ski3r- Antal inlägg : 1992
Urken, farre, Redbear, Puckad, Lehto, Blitzwagen, evanovich and like this post
Tjågen- Antal inlägg : 142
Så någon dags vila och kanske lite smärtstillande så spelar han nog imorrn. Mina 5 cent.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Matchades hårt i matchen mot FHC, 19 min.Snikne Ville skrev:Är väl inte så långsökt att det rör sig om någon överbelastningsskada när han fått känna på SHL-tempot. Han var med så sent som på laguppställningen och kände säkert på värmningen att det inte höll för spel. Hade det varit sjukdom hade han inte stått nere i båset.
Så någon dags vila och kanske lite smärtstillande så spelar han nog imorrn. Mina 5 cent.
Samma som med Kempe, som direkt överansträngdes sig...
Blinders- Antal inlägg : 5258
I båda fallen går detatt diskutera matchningen, någonstans så har ju lagledningen ett ansvar för mer än nästa byte.Blinders skrev:Matchades hårt i matchen mot FHC, 19 min.Snikne Ville skrev:Är väl inte så långsökt att det rör sig om någon överbelastningsskada när han fått känna på SHL-tempot. Han var med så sent som på laguppställningen och kände säkert på värmningen att det inte höll för spel. Hade det varit sjukdom hade han inte stått nere i båset.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Puckad skrev:I båda fallen går detatt diskutera matchningen, någonstans så har ju lagledningen ett ansvar för mer än nästa byte.Blinders skrev:Matchades hårt i matchen mot FHC, 19 min.Snikne Ville skrev:Är väl inte så långsökt att det rör sig om någon överbelastningsskada när han fått känna på SHL-tempot. Han var med så sent som på laguppställningen och kände säkert på värmningen att det inte höll för spel. Hade det varit sjukdom hade han inte stått nere i båset.
Han sträckte sig på uppvärmningen så är nog inte med på lördag.
Titan 4020- Antal inlägg : 199
Redbear- Antal inlägg : 6781
ski3r, Kneten, Dundernisse, Blitzwagen, Danneja and Serkan122 like this post
ski3r- Antal inlägg : 1992
Redbear, Donowitz, Polyfemos, Puckad, Kneten, Lulejoe, Kanellängd and like this post
https://youtu.be/f1sbS10E6lI
Dustin- Antal inlägg : 7191
Donowitz and Kneten like this post
– Vi får se. Jag är bara helt överlycklig att jag får spela här. Jag svär på min mors grav att jag tänker ingenting på nästa år. Jag vill bara njuta av det här.
Men du skulle inte tacka nej om du fick frågan?
– Det får vi ta då.
Mål nummer 100 i Luleå måste vi prata om. Du lämnade med 99 och kommer tillbaka från ingenstans. Det är nästan som en saga?
– Man är ju ingen jättestor målskytt. När jag lägger av kommer jag vara stolt över det. Vad kan jag ha spelat? 470-480 matcher. Det är mål var fjärde/femte match. Jag har aldrig vunnit någon poängliga men jag är nöjd med insatsen över tid. Jag fick pucken av Erik och ska spara den.
Hur värderar du det här målet jämför med de andra 99?
– Just här och nu är det här etta, men jag har någon nere i Växjö, två där nere i slutspelsförlängningar. Det har varit många sköna mål.
Oscar Engsund, som var tillbaka i spel efter fyra matcher avstängning, hyllar Niklas Olausson.
– Han är en poänggörare och gör det han kommit hit för, annars hade vi skällt på honom, säger Engsund och garvar.
– Han har kommit hit och sprider glädje. En klok hockeyspelare som ser de små detaljerna, tar ton i omklädningsrummet direkt och hjälper alla där ute. ”
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/framtidsbeskedet-efter-succen-jag-vill-bara-njuta/r3xkzmer
Puckad, Kanellängd and Dundernisse like this post
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
Redbear, Pajala, Puckad, Kneten, Dundernisse, Blitzwagen and evanovich like this post
rasbiologen- Antal inlägg : 1370
grottmannen likes this post
Ett år till, som en spelare som hjälper till att utveckla killarna ifrån Allsvenskan och gärna en kille som kan ta hand om juniorer som kan få chansen. Så slipper Erik och Lassi ta pappa-rollen ensamma.
Redbear, Puckad and Blitzwagen like this post
Tror dock att 52 omgångar skulle bli på tok för mycket men om man kan köpa att han ställer upp på 2/3 delar av en säsong så.
trallgöken- Antal inlägg : 1445
28 minuters speltid ...rasbiologen skrev:Glider i Graz
Puckad- Antal inlägg : 11374
De pressade fjärdeplacerade Örebro i lördagens match och var nära att ta tre poäng.
Men det blev en övertidsförlust och elfteplacerade Linköping kan fortfarande ta sig förbi dem i tabellen.
– Utvisningarna ryckte sönder den andra perioden, men vi gjorde det bra i de två andra, säger Niklas Olausson och fortsätter:
– Vi hade många bra lägen.
– I spel fem mot fem vann vi också matchen. Tyvärr lyckades de bättre än oss i powerplay, tillägger han.
Laget har haft en tuff säsong, men den erfarne centern har höga tankar om det.
– Det här är inte det där nojiga Luleå Hockey jag hade hört talas om, utan det känns som det Luleå Hockey jag är van vid.
Han fortsätter sedan:
– (Linus) Omark, (Sami) Lepistö och (Pontus) Andreasson är bra spelare, och vi gör fortfarande lite för få mål. Men vi är svåra att göra mål på också, och kan förhoppningsvis få det att få det att stämma i powerplay. 90 procent av spelarna i det här laget spelade dessutom final förra året, och Erik (Gustafsson) och (Konstantin) Komarek är snart tillbaka, så jag tror på det här.
– Jag tycker insatserna mot Brynäs och Skellefteå visade att det finns något i det här laget, och nu när de (Brynäs och HV71) inte kan ta sig förbi oss har vi inget att förlora.
– Vi kan lägga skiten bakom oss och har världens chans. Vi är ju borträknade av alla, tillägger han.
Men en poäng mot Örebro räckte inte för att säkra en plats i åttondelsfinalen.
Förlorar de tisdagens match borta mot Färjestad kan den mot Malmö kan bli hans sista i Coop Norrbotten Arena.
– Jag har haft så jävla kul de här veckorna, och det vore sorgligt om det blev det, säger Niklas Olausson och fortsätter:
– Jag försöker att inte tänka på det.
Han kommer troligtvis att lägga av efter den här säsongen om Luleå Hockey inte erbjuder honom en förlängning.
– Det känns dumt att sluta när det är som roligast. Men jag kommer inte åka någonstans utan familjen, och det kommer krävas något speciellt för att vi ska flytta. För grabben börjar ettan till hösten, säger Niklas Olausson.
Det är många, bland annat Juhani Tyrväinen, som tycker att de borde förlänga med dig.
– Det känns så klart roligt.
En säsong tillsammans med Linus Omark lockar kanske också?
– Jo, det är klart, säger han och skämtar om att han hade kunnat tänka sig att spela i stort sett gratis om det visar sig att våra uppgifter stämmer.
Han tillägger han:
– Jag har några räkningar jag måste betala varje månad. Men det löser sig nog. Jag får väl jobba med något annat vid sidan av hockeyn i värsta fall (skratt).”
Förläng! Väldigt bra att ha och verkar ju inte krävs någon monsterlön direkt… om han läser de sista styckena.
JohanO, KaptenBlodskelett, Polyfemos, Kanellängd and evanovich like this post
– Inte en aning, nu vill jag bara smälta det här så får vi ta framtiden en annan dag.
Skulle du vilja fortsätta på något sätt inom föreningen?
– Det vill jag alltid.
Det finns uppgifter om att Olausson blivit erbjuden en ledarroll i klubben, men Väckelsång-sonen är inte säker på om han kan släppa spelarkarriären riktigt än.
– Jag känner fortfarande att jag har en del hockey kvar i mig, men samtidigt måste man acceptera att man fyller 37 nu i maj. Jag är bara så oerhört glad att jag fick komma hem och avsluta med det här underbara gänget. All heder åt alla killar där inne. Vi har krigat på men det räckte inte idag.
// Olausson och Fabricius hade nog kunnat göra mycket bra tillsammans på ungdomssidan. Två riktigt bra karaktärer!
DaVoc- Antal inlägg : 262
Tony Moore, Donowitz and Danneja like this post
Redbear, håkke, Lehto and Bros! like this post
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Bamsefar and Danneja like this post
Sida 19 av 22 • 1 ... 11 ... 18, 19, 20, 21, 22